Acties:
  • 0 Henk 'm!

• radeoxx
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 23-04 10:59
Zojuist heb ik van HeatTransformers een offerte ontvangen n.a.v. een betaalde (€ 50) intake.

Situatie
- Hoekwoning, bouwjaar 1992
- Energielabel C
- 113m2 gebruiksoppervlakte wonen
- BGG: Vloerverwarming + convectorput
- Boven: radiatoren
- Huidige CV: 2004, HR.
- Verbruik: +/- 1300m3 gas
- 2 personen, koken op elektra, geen bad.

Heattransformers geeft telefonisch aan
- Isolatie bij gebouwen vanaf 1991 is iig verplicht volgens bouwbesluit
- De radiatoren boven zijn waarschijnlijk geschikt
- Vloerverwarming is geschikt, maar als het van tyleen is (ik moet foto van de verdeler nog opsturen) dan is er een warmtewisselaar nodig
- Warmtevraag zal vermoedelijk 6.5kW zijn bij deze woning

Offerte 1 (Hybride)
Nefit-Bosch Hybride warmtepomp type 5
• Binnenunit: Bosch Compress 3000i AW 6.
• Buitenunit: Nefit Enviline ODU split type 5.
• PED-categorie Art: 4.3; Koudemiddel: R410A (1.6kg voorgevuld)
• Geluidsvermogensniveau conform EN 12102 (nominaal vermogen bij
A7/W55): 66 dB
• Afmetingen buitenunit: H 830 x B 950 x D 330 & 60 kg
• Afmetingen binnenunit: H 700 x B 350 x D 250 & 22 kg
• Maximale bedrijfsstroom: 13 A
• Maximaal vermogen: 7/35 verwarmingsbedrijf 7.4 kW
• Nominaal vermogen: 7/35 verwarmingsbedrijf 5 kW
• Nominaal vermogen -7/35 verwarmingsbedrijf: 5.93kW

EUR 6900 incl plaatsing nieuwe groep
EUR 2475 subsidie
Netto investering: EUR 4425

Offerte 2 (Hybride, all-electric ready)
Daikin Altherma III type 8 hybride warmtepomp met koelfunctionaliteit
Het leveren en monteren van een hybride warmtepomp die samenwerkt
met uw cv ketel:
• Binnenunit: EHBX-08E6V (met koelfunctionaliteit)
• Buitenunit: ERGA-08EV
• PED-categorie Art: 4.3; Koudemiddel: R32 (voorgevuld 1,5kg)
• Geluidsvermogensniveau 62dB bij 35/7 bij nominaal vermogen.
• Afmetingen buitenunit: 740 x 884 x 388 & 58.5 kg
• Afmetingen binnenunit: 840 x 440 x 390 & 42kg
• Nominaal vermogen 7/35 verwarmingsbedrijf: 7,5kW
• Maximaal vermogen 7/35 verwarmingsbedrijf: 9,4kW
• Maximaal vermogen -7/35 verwarmingsbedrijf: 7,3kW

EUR 8450 incl BTW en plaatsing
EUR 3150 subsidie
EUR 5300 netto investering

Offerte 3 All-Electric warmtepomp
Daikin Altherma H HT Warmtepomp wandmodel
Daikin Altherma Boosterheater boiler 200L
Nieuwe groep 3x400V voor de buitenunit en 3x400V voor de binnenunit
Koudemiddelleiding
Het leveren en monteren van een all-electric warmtepomp:
• Binnenunit: ETVH-16S18E6V (alleen verwarmen)
• Buitenunit: EPRA-14DV3
• PED-categorie Art: 4.3; Koudemiddel: R32 (voorgevuld 4,2kg)
• Geluidsvermogensniveau buitenunit maximaal 54dB bij 35/7 bij nominaal
vermogen & binnenunit 44 dB
• Afmetingen buitenunit: 1003 x 1270 x 533 & 146 kg
• Afmetingen binnenunit: 1650 x 595 x 625 & 109 kg met 180L boiler en 6
kW geintegreerde back-up heater
• Nominaal vermogen 7/35 verwarmingsbedrijf: 13 kW.

EUR 19.500 kosten
EUR 3.900 subsidie
EUR 15.550 netto kosten

Mijn opmerkingen/vragen
1. Wat vinden jullie hiervan?
2. T.a.v. 1 + 2, hier moet nog wel een CV ketel bij. Dit is dus toch nog best een investering. Nummer 1 kan niet koelen begrijp ik. Ik zou denk ik wel willen koelen. Dus dan lijkt het me de meerprijs wel waard.
3. T.a.v. nummer 3: is dit niet véél te overkill qua specs en warmteverlies? Ik heb het gevoel dat ze gewoon liever een overkill machine leveren en dan zeker 'geen gezeur' hebben als de klant het 'koud krijgt'.
4. Hun proces zegt niet: je moet eerst een warmteverliesberekening laten maken. Ik kom met diverse tools/calculators uit op rond de 5-6 kW. Zij komen op 6 - 6.5 kW. Wat zouden jullie doen? Wel een warmteverliesberekening laten maken?
5. Tja op alle werkzaamheden en de apparatuur zit volgens hun offerte maar 2 jaar garantie. Dat vind ik wel vrij kort. Ik ben op de hoogte van het Europese recht dat je dus eigenlijk recht op meer hebt, maar toch.

Het liefst zou ik volledig van het gas af gaan en het vastrecht ook vaarwel zeggen, maar dit lijkt absoluut niet rendabel. Dus dan lijkt een hybride warmtepomp met een nieuwe CV toch de optie te worden. Maarja, met zulke bedragen, wat zou dan de terugverdiedtijd worden? Stel je bespaart 50% (650 kuub), is dat realistisch? Dus dat is een besparing van +/- 900 per jaar. Even de kosten van een nieuwe ketel niet meegerekend...

Ik had deze post eerst in het algemene warmtepomp topic geplaatst, maar het lijkt me toch handig om een 'eigen topic' te plaatsen.

Iemand gaf hierin al aan: je weet het eigenlijk zelf al, gewoon optie 2 en dan een warmwaterboilervat van 150 Liter en klaar. Wat vinden jullie daarvan?

SUZ-SWM80VA2 + ERSD-VM2D + DJG 200 WPS - PM voor Tibber Refferal

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Insert12
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 08:56
Die willen dat je voor een Hybride gaat in elk geval. Dat prijsverschil tussen All Electric en Hybride is echt te groot. Bovendien een HT All Electric voor vloerverwarming adviseren, dat kan toch niet. Vloerverwarming is niet eens geschikt voor hoge temperaturen, dan moet je alsnog een mengventiel in de verdeler van de vloerverwarming hebben.

Wat voor vloerverwarming heb je er in liggen (hoh afstand) en op welke temperatuur staat je ketel momenteel ingesteld? Dat zijn de enige belangrijke punten op het moment. Normaliter kun je met hoh 10 of hoh 15 prima op lage temperaturen stoken en dus ook met een normaal All Electric system af.

1300M3 vervang je normaliter door een 6 of 7kW warmtepomp in geval van All Electric, waarom je dan een 8kW Hybride geadviseerd krijgt is me een raadsel. Waarschijnlijk hebben ze een goede deal met Daikin voor hun Hybrides. Als je met een lage temperatuur kunt stoken (en dus verdeler zonder mengventiel en pomp) dan kun je prima over naar een standaard All Electric die op lage temperaturen werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• radeoxx
Insert12 schreef op zondag 10 juli 2022 @ 22:54:
Die willen dat je voor een Hybride gaat in elk geval. Dat prijsverschil tussen All Electric en Hybride is echt te groot. Bovendien een HT All Electric voor vloerverwarming adviseren, dat kan toch niet. Vloerverwarming is niet eens geschikt voor hoge temperaturen, dan moet je alsnog een mengventiel in de verdeler van de vloerverwarming hebben.

Wat voor vloerverwarming heb je er in liggen (hoh afstand) en op welke temperatuur staat je ketel momenteel ingesteld? Dat zijn de enige belangrijke punten op het moment. Normaliter kun je met hoh 10 of hoh 15 prima op lage temperaturen stoken en dus ook met een normaal All Electric system af.

1300M3 vervang je normaliter door een 6 of 7kW warmtepomp in geval van All Electric, waarom je dan een 8kW Hybride geadviseerd krijgt is me een raadsel. Waarschijnlijk hebben ze een goede deal met Daikin voor hun Hybrides. Als je met een lage temperatuur kunt stoken (en dus verdeler zonder mengventiel en pomp) dan kun je prima over naar een standaard All Electric die op lage temperaturen werkt.
Dankjewel voor je reactie!

Tja, ik vind het ook raar. Dat ze opeens zo’n overkill adviseren. Ik denk dat ze liever wat extra vermogen verkopen en dan zal het altijd warm worden ja…en dat je dan heel duur uit bent zal ze misschien een wordt wezen.

We wonen nog niet in die woning en verhuizen er in augustus heen. Tja het lastige is: de huidige bewoners weten ook niet wat voor vloerverwarming er precies in ligt. Ze hebben er ook maar kort gewoond. Is er een manier om daar achter te komen dat je weet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 10:12
radeoxx schreef op zondag 10 juli 2022 @ 23:40:
We wonen nog niet in die woning en verhuizen er in augustus heen. Tja het lastige is: de huidige bewoners weten ook niet wat voor vloerverwarming er precies in ligt. Ze hebben er ook maar kort gewoond. Is er een manier om daar achter te komen dat je weet?
Aanzetten en met FLIR-camera + meetlint in de weer. Maar ja, da's ook niet gratis. Of je het met een gewone IR-thermometer redt betwijfel ik. Maar valt te proberen. Wellicht lastiger in de zomer (vloer mag je niet te warm stoken).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Insert12
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 08:56
radeoxx schreef op zondag 10 juli 2022 @ 23:40:
[...]

Dankjewel voor je reactie!

Tja, ik vind het ook raar. Dat ze opeens zo’n overkill adviseren. Ik denk dat ze liever wat extra vermogen verkopen en dan zal het altijd warm worden ja…en dat je dan heel duur uit bent zal ze misschien een wordt wezen.

Dat extra vermogen zorgt er alleen maar voor dat je installatie zal gaan pendelen. Dat resulteert weer in een hoger elektraverbruik en meer slijtage van je compressor.

Heb je geen foto's van de verdeler die in een bouwtechnische keuring gemaakt zijn oid?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 08:51

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Als je er woont is de vloerverwarming-afgifte wel in te schatten als je het oppervlak met vvw weet door te kijken naar hoeveel groepen er zijn en welke slangdiameter er gebruikt is. Met wat geluk kan je de opdruk van de slangen ook zien; daar staan de meters op dus dan weet je ook precies hoeveel hoh ze gelegd zijn.

De '8 kW' Daikin is met 7 kW bij -10 een goede grootte voor jouw huis, all electric.
Let wel op de plaatsing (van de buitenunit) en het geluid.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchWing
  • Registratie: April 2019
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

Het prijsverschil tussen de Altherma 3 R type 8 en de Altherma 3 H HT is gewoon pure oplichting! Volgens mij is die boiler ook geen 200 liter maar 180 liter, vandaar de 18 in de type aanduiding.
Als ik even grof reken betreft Altherma 3 H HT, Zou je met 12.000 euro max klaar moeten zijn. dat is incl. Hijskraan om binnenunit eventueel naar boven te takelen.
(Dit is aansluiten op bestaande leidingwerk, zonder aanpassingen.)

Vraag om de meerprijs Altherma 3 R met binnenunit met ingebouwde boiler.
Dat is bij Daikin de voordeligste oplossing voor full electric.

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SW75YAA + EHST20D-VM2D / PV: 2150Wp Z/O 132° en 2580Wp N/W 312° Ik wil een warmtepomp.nu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• radeoxx
Dankjewel voor jullie reacties.
Insert12 schreef op maandag 11 juli 2022 @ 06:50:
[...]

Dat extra vermogen zorgt er alleen maar voor dat je installatie zal gaan pendelen. Dat resulteert weer in een hoger elektraverbruik en meer slijtage van je compressor.

Heb je geen foto's van de verdeler die in een bouwtechnische keuring gemaakt zijn oid?
De vorige eigenaar weet ook niet meer over de vloerverwarming. Ik heb wel bijgevoegde foto. Kan iemand hier iets zeggen over het type vloerverwarming? Is dit tyleen waardoor ik gebruik zal moeten maken van een warmtewisselaar? Hoe kan ik achter de hoh-afstand komen?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QFmcvOwvMJ7KHBsRiy3aM9hUyLk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/d2gVlqO6uCkLv01tTxkmJEEw.jpg?f=fotoalbum_large
DutchWing schreef op maandag 11 juli 2022 @ 10:08:
Het prijsverschil tussen de Altherma 3 R type 8 en de Altherma 3 H HT is gewoon pure oplichting! Volgens mij is die boiler ook geen 200 liter maar 180 liter, vandaar de 18 in de type aanduiding.
Als ik even grof reken betreft Altherma 3 H HT, Zou je met 12.000 euro max klaar moeten zijn. dat is incl. Hijskraan om binnenunit eventueel naar boven te takelen.
(Dit is aansluiten op bestaande leidingwerk, zonder aanpassingen.)

Vraag om de meerprijs Altherma 3 R met binnenunit met ingebouwde boiler.
Dat is bij Daikin de voordeligste oplossing voor full electric.
Dankjewel voor de reactie. Ik heb aan Heattransformers gevraagd of ze niet inderdaad een lager vermogen zouden adviseren en of ze die kunnen leveren.

Reactie van Heattransformers:
Ik Denk inderdaad dat er iets verkeerd is gegaan met het vermogen. Ook voor de all electric warmtepomp had een een daikin altherma III type 8 uitmoeten komen. De aangepaste offerte inclusief 180L geintegreede water tank vind u.in de bijlage (meteen een side not: Deze binnenunit is zeer slecht leverbaar, denk aan 12 maanden.)
Bijgevoegd heb ik de volgende offerte ontvangen:
Daikin Altherma III All-Electric warmtepomp type 8 incl 180L geintegreerde boiler € 13.499,00
Bypass leveren en plaatsen € inbegrepen
Ongeïsoleerd buffervat € inbegrepen
Nieuwe groep 1x20A voor de buitenunit en 2X16A voor de binnenunit. € 899,00
Koudemiddelleiding € 599,00
Optie koelen € 500,00
Binnenunit naar 2de verdieping € 299,00
Totaalbedrag prijsindicatie € 15.796,00

ISDE-subsidie particulieren (2022) lucht-water warmtepomp € 3.150,00
Netto investering prijsindicatie € 12.646,00

Daikin Altherma III All-Electric warmtepomp type 8 incl 180L
geintegreerde boiler
• Binnenunit: EHVH-08S18E6V (alleen verwarmen)
• Geluidsvermogensniveau maximaal 62dB bij 35/7 bij nominaal vermogen.
• Afmetingen binnenunit: 1650 x 595 x 625 & 119kg incl 180L boiler
• Garantie: HeatTransformers levert 2 jaar garantie op de
installatiewerkzaamheden, Daikin levert 2 jaar garantie op het systeem.
• Meldcode KA12259. ISDE Subsidie 2022: € 3150

Ter aanvulling
https://www.klimate.nl/da...ll-in-one-warmtepomp.html

Hier is hij EUR 8.000 en direct leverbaar. Dus misschien is 15.8k dan toch wel te duur. Aangezien ze dan zo'n 7.000 euro voor de installatie rekenen. Laten we zeggen dat ze 50 uur bezig zijn dan is dat meer dan 100 euro per uur.

-----

Tja, wat vinden jullie? Is dit een nette prijs? Levertermijn van 12 maanden staat me wel minder aan. Beneden vloerverwarming zal vermoedelijk wel ervoor zorgen dat ik wat kan koelen, maar de radiatoren boven zijn niet geschikt. Of ik moet met dure Jaga radiatoren gaan werken, maar dan lijkt me een aanvullende airco toch een betere oplossing. Die Jaga radiatoren zijn trouwens echt duur als je bekijkt wat er in zit, een paar simpele fans.

Verder staat het me ook absoluut niet aan dat ze maar 2 jaar garantie leveren op apparatuur en installatie.

[ Voor 13% gewijzigd door radeoxx op 21-07-2022 14:29 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 10:09

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
radeoxx schreef op donderdag 21 juli 2022 @ 14:22:
Dankjewel voor jullie reacties.

[...]

De vorige eigenaar weet ook niet meer over de vloerverwarming. Ik heb wel bijgevoegde foto. Kan iemand hier iets zeggen over het type vloerverwarming? Is dit tyleen waardoor ik gebruik zal moeten maken van een warmtewisselaar? Hoe kan ik achter de hoh-afstand komen?
[Afbeelding]

[...]

Dankjewel voor de reactie. Ik heb aan Heattransformers gevraagd of ze niet inderdaad een lager vermogen zouden adviseren en of ze die kunnen leveren.

Reactie van Heattransformers:

[...]

Bijgevoegd heb ik de volgende offerte ontvangen:
Daikin Altherma III All-Electric warmtepomp type 8 incl 180L geintegreerde boiler € 13.499,00
Bypass leveren en plaatsen € inbegrepen
Ongeïsoleerd buffervat € inbegrepen
Nieuwe groep 1x20A voor de buitenunit en 2X16A voor de binnenunit. € 899,00
Koudemiddelleiding € 599,00
Optie koelen € 500,00
Binnenunit naar 2de verdieping € 299,00
Totaalbedrag prijsindicatie € 15.796,00

ISDE-subsidie particulieren (2022) lucht-water warmtepomp € 3.150,00
Netto investering prijsindicatie € 12.646,00

Daikin Altherma III All-Electric warmtepomp type 8 incl 180L
geintegreerde boiler
• Binnenunit: EHVH-08S18E6V (alleen verwarmen)
• Geluidsvermogensniveau maximaal 62dB bij 35/7 bij nominaal vermogen.
• Afmetingen binnenunit: 1650 x 595 x 625 & 119kg incl 180L boiler
• Garantie: HeatTransformers levert 2 jaar garantie op de
installatiewerkzaamheden, Daikin levert 2 jaar garantie op het systeem.
• Meldcode KA12259. ISDE Subsidie 2022: € 3150

Ter aanvulling
https://www.klimate.nl/da...ll-in-one-warmtepomp.html

Hier is hij EUR 8.000 en direct leverbaar. Dus misschien is 15.8k dan toch wel te duur. Aangezien ze dan zo'n 7.000 euro voor de installatie rekenen. Laten we zeggen dat ze 50 uur bezig zijn dan is dat meer dan 100 euro per uur.

-----

Tja, wat vinden jullie? Is dit een nette prijs? Levertermijn van 12 maanden staat me wel minder aan. Beneden vloerverwarming zal vermoedelijk wel ervoor zorgen dat ik wat kan koelen, maar de radiatoren boven zijn niet geschikt. Of ik moet met dure Jaga radiatoren gaan werken, maar dan lijkt me een aanvullende airco toch een betere oplossing. Die Jaga radiatoren zijn trouwens echt duur als je bekijkt wat er in zit, een paar simpele fans.

Verder staat het me ook absoluut niet aan dat ze maar 2 jaar garantie leveren op apparatuur en installatie.
Zo te zien ligt er laminiaat dat trek je eruit je maakt de vloer nat met een plantenspuit en waar de dekvloer het eerst droogt liggen de leidingen. maar je hebt maar 3 groepjes deel dat door de oppervlakte en als je dan weet dat 120m wel een beetje de max is voor een groep kom je waarschijnlijk op h.o.h. ~ 250mm uit (gecalculeerd gokje)

Elke radiator kan LTV zeker icm met 24/7 stoken wat de meeste mensen doen met een wp zorg dus dat je de afgifte krijgt op de BG de verdieping wordt vanzelf warm met de warmte van "gisteren" . In bijna allegevallen zijn bestaande radiatoren boven voldoende mits je maar voldoende afgifte hebt beneden.
wat nog wel eens wordt gedaan is radiatoren wissellen: bv de ouderslaapkamer krijgt een radiator van beneden (of marktplaats) en dan krijgt een kleinere kamer de radiator van de ouder slaapkamer etc. en je kan uiteraard er gewoon fans onder hangen om het vermogen te boosten, daar heb je geen jaga's voor nodig.

Voor koelen is dat geen oplossing maar de meeste huizen waar koeling met redelijk succes wordt toegepast hebben ook vloerverwarming op de verdieping, die hebben dus niet zo zeer vloerkoeling, maar plafond koeling. je kan eventueel de boel zo inrichten dat de radiatoren afgesloten kunnen worden en je alleen het koude water in de vloer stopt. hou er rekening mee dat (dampdicht)isoleren van leidingen etc een grote uitdaging is in bestaande bouw.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• radeoxx
Tijd voor een tussentijdse update

Half augustus heb ik onderstaande spullen besteld via climamarket. Deze zijn deze week bezorgd.

Mitsubishi SUZ-SWM80VA (7.5kW vermogen)
Mitsubishi ERSD-VM2D

Kosten: € 4.212 inclusief verzending

Daarnaast heb ik via een Franse site na veel google speurwerk de Panasonic draadloze thermostaat besteld. Kostte € 350 inclusief verzending.

Verder heb ik op de convectorput 15 fans geplaatst met een modulerende aansturing die o.b.v. de aanvoertemperatuur de fans sneller laat draaien. Dus ik denk dat ik het daarmee wel moet kunnen redden.

Kostte circa € 120 totaal.

Een elektricien heeft naast wat andere klusjes ook elektra aangelegd in de convectorput t.b.v. de fans en heeft ook een kabel getrokken (aparte groep) voor de buitenunit.

Kostte circa € 350.

Begin december komt er een installateur en die gaat voor mij de gehele installatie verzorgen en ook het afvoeren en ontkoppelen van de huidige, zeer oude, (20 jaar plus) CV Ketel.

Hij neemt ook een DJG boiler van 200 L mee.

Kosten totaal voor installatie inclusief deze boiler € 2.800

Totale investering:
1) WP: € 4.212
2) Thermostaat: € 350
3) Fans en module t.b.v. convectorput: € 120
4) Elektra: € 350
5) Boiler: +/- € 1.000
6) Installatie en inbedrijfsstelling +/- € 1.800

Totaal: € 7.832

Subsidie: -/- € 2.850

Netto investering: net iets minder dan: € 5.000

Indicatieve terugverdientijd:
Besparing: 1200 kuub gas * 1,50 = € 1800
Besparing vastrecht: € 250
Extra kosten elektra: 2.400 kWh * 0,50 = € 1200
Besparing: € 850 per jaar

Terugverdientijd: 6 jaar, en als bonus natuurlijk een stuk comfort (idee is om het huis de hele tijd op 19 graden celcius te houden).

En verder ga ik proberen om, als de stroomprijs laag is, de WP de legionallerun te laten doen en bijv. het huis wat meer te laten opwarmen als de stroomprijs 's nachts laag is (8-10 eurocent inclusief alle belastingen zijn in de nachtelijke uren van 00.00-04.00 ongewoon met Tibber als leverancier).

Dus voor diegenen die ook schrikbarend hoge offertes krijgen van partijen zoals EnergyTransformers, geef vooral de hoop niet op, neem het heft in eigen handen en bestel gewoon zelf een warmtepomp, en ga dan als een gek op zoek naar een installateur via alle mogelijke kanalen (marktplaats, werkspot).

Ik zal als deze is geïnstalleerd ook weer een update plaatsen of alles goed werkt.

[ Voor 3% gewijzigd door radeoxx op 18-11-2022 12:41 ]

Pagina: 1