Acties:
  • +2Henk 'm!

• Ronald.42
  • Registratie: Maart 2021
  • Nu online
!null schreef op zondag 26 juni 2022 @ 21:28:
@Ronald.42 Ga dan naar het warmtepomp boiler (voor cv ondersteuning) topic.
Oeps. Ja baas.

Acties:
  • +1Henk 'm!
Dylantje2 schreef op zondag 26 juni 2022 @ 20:11:
En wss zijn er heeel veel installateurs die adviseren om een vat te nemen op een enkel systeem.
En als je SWW erbij wilt hebben, is een wpboiler erbij, dus vaak een beter optie, en meer subsidie en een rustiger cv lopende wp ipv hard stuiterende cv - sww rondes WP.
Die laatste zin is echt onzin. Een WP gaat echt niet stuiteren als ie een uurtje per dag SWW moet maken. Dat werkt echt prima.
En de extra subsidie van een WP-boiler wordt gecompenseerd door extra kosten. Netto zal het kostentechnisch weinig uitmaken.
Qua vermogen is een WP echter vaak een factor 5 tot soms wel 10 sneller. Even snel warm water maken kun je met een WP-boiler wel vergeten. Ook het rendement van een WP met SWW-vat is tov een WP-boiler vaak wat hoger.

In de praktijk wordt een WP-boiler vaak gekozen door gebruikers van een monoblock, waarbij de monoblock dan beneden kan worden aangesloten op het bestaande CV-systeem, en waarbij de WP-boiler boven op zolder staat, op de plek van de oude CV-ketel, waar ook de bestaand warm-waterleidingen lagen.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• !null
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 09:12
@Andrehj Warmtepomp is inderdaad een stuk sneller dan warmtepompboiler.
In dit specifieke geval is het ook praktischer qua leidingwerk dus minder arbeid.
Ik vind het vooral een extra voordeel dat het volledige warmtepomp vermogen beschikbaar is voor de woning als het een keer echt koud is. Fijn in een oud vrijstaand huis.

Ampera-e (60kWh)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• snameroc
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 29-06 18:50
Soms zitten er behoorlijke tegenstrijdig heden in alle adviezen. Als een warmte pomp met een beter rendement warm water van 55 graden kan maken waarom kan hij dan niet met dat rendement de cv radiotoren verwarmen tot 55 graden?

snameroc

Acties:
  • 0Henk 'm!

• jolandacb
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 28-06 22:27
BTS schreef op zondag 26 juni 2022 @ 21:25:
@LacsapOV begin juni besteld en eind juli installeren.

Het speelt niet overal dat het moeilijk moeilijk gaat wat leveren betreft.
Oke, dat is wel goed te horen.

Acties:
  • 0Henk 'm!
Homewin schreef op zondag 26 juni 2022 @ 21:25:
Dit is niet mijn eerste vraag hier deze week, maar jullie geven nuttige antwoorden.
Hoogstwaarschijnlijk is een warmtepomboiler voor ons de beste keus voor SWW. De warmtepomp past in een cv hok, de warmtepompboiler niet. Dus we overwegen de garage. Echter, dan zal deze voor de douche van de begane grond naar de 2e verdieping moeren werken én voor de 2e badkamer naar de 3e verdieping.

Hoe ver kan je gaan qua afstand van de warmtepompboiler tot je douchekop?

Edit: all in one toch geen optie, want we zijn bang dat 230L te weinig is (gezin van 4, bad en straks 2 badkamers)
Leidingwerk moet geen issue zijn, is al deels voorbereid voor de opbouw (wat betreft SWW)
de afstand maakt niks uit. het duurt alleen paar seconden langer voor je douche warm word. al zou ik wel de warmwaterleiding isoleren waar het kan.
snameroc schreef op zondag 26 juni 2022 @ 21:41:
Soms zitten er behoorlijke tegenstrijdig heden in alle adviezen. Als een warmte pomp met een beter rendement warm water van 55 graden kan maken waarom kan hij dan niet met dat rendement de cv radiotoren verwarmen tot 55 graden?
dat doet hij ook. het rendement is echter bij 35 graden of lager veel hoger. en jij hebt geen 55 graden nodig in je radiatoren.

[Voor 20% gewijzigd door flippy op 26-06-2022 21:47]

Never attribute to malice what you can attribute to ignorance.

Acties:
  • +2Henk 'm!
AUijtdehaag schreef op zondag 26 juni 2022 @ 20:19:
Enne:
4600 kWh uit 4080 Wp is wel goed...
Ik heb geholpen met uitzoeken.
Dat die panelen veel stroom opbrengen is uiteraard hartstikke mooi, maar voor de overweging om naar een WP te gaan niet boeiend. Het maakt voor het kostenplaatje namelijk niks uit.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • +1Henk 'm!
jolandacb schreef op zondag 26 juni 2022 @ 20:35:
Blijkbaar weet jij er alles al van, maar dat geldt niet voor iedereen.
Sorry, was niet betweterig bedoeld, ik probeer alleen maar kort en bondig te antwoorden, zodat je je daarna op de relevante zaken kunt concentreren.

Acties:
  • 0Henk 'm!
Dat kan ie ook wel, maar dat rendement (COP rond de 3) is wel buitengewoon ruk, als je water van 25 graden kun maken met een COP van 6....

Acties:
  • +1Henk 'm!

• snameroc
Ik denk dat beide waarden naar de verkeerde kant zijn afgerond. Wat ik maar wil zeggen dat de 35 graden waar hier zo op gehamerd word veel mensen afschrikt terwijl bij bevoorbeeld 45 graden heel veel afgifte systemen on aangepast kunnen functioneren in 90 % van de tijd. Wat uiteindelijk goedkoper is en de energie transitie zal versnellen zeker bij mensen met zonnen panelen

snameroc

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Ronald.42
  • Nu online
Andrehj schreef op zondag 26 juni 2022 @ 21:48:
[...]

Dat kan ie ook wel, maar dat rendement (COP rond de 3) is wel buitengewoon ruk, als je water van 25 graden kun maken met een COP van 6....
Dat heb ik vanmiddag ook wel gezien ik begon ergens rond een cop van over de 7 en op het einde bij 53 graden uit was er nog een cop van iets van 3,6 ofzo.

Dus het is welzeker van belang om met een zo laag mogelijke temp. Je huis warm te houden.

Dat scheeld wel zo ongelooflijk veel opgenomen kilowatjes dat je er best wel wat investeringen tegenover mag zetten om op lage temp. Te kunnen verwarmen.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• !null
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 09:12
Zeker als je van 1500 of 2000m3 af komt. Weer wat minder als je op 600m3 zit ofzo.
Soms krijg je echter ook nog lokaal gemeente subsidie op LTV verwarming, een extra potje.

En zoals bekend het tapwater vat. Wellicht lukt het je met een 200 liter op 55 graden of efficiënter met een 300 liter op 45 graden.

Ampera-e (60kWh)

Acties:
  • +2Henk 'm!

• blb4
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 02:17
Natuurlijk is zo laag mogelijke Ta een mooi streven, maar ik gooi de kreet ZGARK er maar eens in: Zo Goed Als Redelijkerwijs Kan. Zeker in een bestaand, ouder huis houdt 't gewoon ergens op. Dat wil niet zeggen dat je bij 0 graden buitentemperatuur tevreden achterover kan leunen met een Ta van 55 graden, dan gaat 't op een grote teleurstelling uitlopen. Maar als je met ZGARK maatregelen bij 0 graden met een Ta van 40 graden de boel warm kan houden dan kan dat - gezien de specifieke situatie - prima zijn. Dat zou b.v. kunnen inhouden dat je accepteert dat 't bij die ene keer dat 't 's nachts -7 wordt 't in de woonvertrekken niet warmer dan 18 graden krijgt, als dat acceptabel voor jou is dan is dat zo. Moet je niet van plan zijn je huis binnen een jaar te verkopen...

Onderweg naar gasloos (Panasonic WH-MDC07J3E5 in bestelling), 5185Wp PV, SOLAX SK-SU3000E 6,5kWh batterijsysteem, Elvi Smart Charging+ laapdunt, Kia e-niro MY2020

Acties:
  • 0Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 08:50
Dit is een vergelijking tussen een WP en een WPB.

2880PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, vloerisolatie, zonnecombiboiler, HR++,dakisolatie, Elga L/W WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0Henk 'm!
snameroc schreef op zondag 26 juni 2022 @ 22:18:
Ik denk dat beide waarden naar de verkeerde kant zijn afgerond. Wat ik maar wil zeggen dat de 35 graden waar hier zo op gehamerd word veel mensen afschrikt terwijl bij bevoorbeeld 45 graden heel veel afgifte systemen on aangepast kunnen functioneren in 90 % van de tijd. Wat uiteindelijk goedkoper is en de energie transitie zal versnellen zeker bij mensen met zonnen panelen
dat gaat niet gebeuren, er zijn veel te veel CV boeren die je een gasketel door je strot zullen blijven duwen naast een te kleine warmtepomp die uiteindelijk niks doet omdat de CV alsnog op 60+ graden word gezet door de eerder genoemde CVboer want dat is wat ie al doet sinds 1980.

[Voor 4% gewijzigd door flippy op 26-06-2022 23:06]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• snameroc
Ik betaal nu op dit moment 1,53 voor een m3 gas en 29 cent voor een kwh bij Essent. Als je 8 kwh per m3 gas neemt voor een kwh kost je dat 19 cent per kwh warmte.
Als je voor 29cent per kwh 3 kwh warmte kunt maken bij een cop van 3 kost een kwh warmte 10 cent. Daarnaast kun je je vast recht van het gas afschaffen, en niet onbelangrijk ik wek genoeg electra op met zonnepanelen om de wp volledig af te dekken. Ik weet dat salderen over gaat. Die 40 graden zal bij buiten temp van nul voldoende zijn in ons huis. En als het kouder wordt zal hij naar 50 of misschien zelfs 55 graden moeten. De vaillant kan tot 75 graden zelfs.
Kortom ik vind de roep van 35 graden van hier veel te veel de overhand hebben en veel aspirant “van het gas af gaande mensen” er van weerhouden.

Maar de tijd zal het leren de wp is besteld en zal een winter de cv als reserve hebben als het gaat zoals de bedoeling is.
Daarnaast wordt gas alleen maar duurder tov electra.

snameroc

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Ronald.42
  • Nu online
snameroc schreef op zondag 26 juni 2022 @ 23:08:
Ik betaal nu op dit moment 1,53 voor een m3 gas en 29 cent voor een kwh bij Essent. Als je 8 kwh per m3 gas neemt voor een kwh kost je dat 19 cent per kwh warmte.
Als je voor 29cent per kwh 3 kwh warmte kunt maken bij een cop van 3 kost een kwh warmte 10 cent. Daarnaast kun je je vast recht van het gas afschaffen, en niet onbelangrijk ik wek genoeg electra op met zonnepanelen om de wp volledig af te dekken. Ik weet dat salderen over gaat. Die 40 graden zal bij buiten temp van nul voldoende zijn in ons huis. En als het kouder wordt zal hij naar 50 of misschien zelfs 55 graden moeten. De vaillant kan tot 75 graden zelfs.
Kortom ik vind de roep van 35 graden van hier veel te veel de overhand hebben en veel aspirant “van het gas af gaande mensen” er van weerhouden.

Maar de tijd zal het leren de wp is besteld en zal een winter de cv als reserve hebben als het gaat zoals de bedoeling is.
Daarnaast wordt gas alleen maar duurder tov electra.
Om daar op aan te haken..
Het salderen verdwijnt ooit eens, wordt een groot buffervat ( mits je de ruimte hebt) dan ook niet interessanter?

Ik heb nu 40kwh warmte in mijn vat gepropt dat ga je er natuurlijk er niet uit kunnen halen want ik ben begonnen met 15 graden.

Maar dan zou je tijdens de zonuren je wp kunnen laten draaien, met een beetje leuke regeltechniek zelfs op het vermogen dat je opwekt met zonnepanelen.

Zou dat een buffervat dan ook niet wat meer kunnen rechtvaardigen?

Ik heb hem sowieso al ivm met de houtcv dus voor mij was het geen punt om over na te denken.

Maar mocht je dat niet hebben en wel veel ruimte is dan die keus mischien ook anders dan zeggen vaneen buffervat hoeft niet....

Acties:
  • 0Henk 'm!

• snameroc
Bij ins liggen de cv leidingen in de cement dekvloer naar de radiators toe. We hebben geen vloerverwarming. Maar de afkoeling snachts is minimaal. Het huis zelf is een behoorlijke buffer in mijn ervaring. Het is een vrijstaand huis uit 96 wel goed geïsoleerd. Het was altijd 1200m3 en sinds de ventilatie warmte pomp 600 a 650m3
Het idee is om snachts de ventilatie warmtepomp te laten draaien en overdag de warmte pomp als de ventilatie warmte pomp het niet meer trekt. Ik moet ook maar zien welke van de 2 het beste rendement haalt.
Dan is de benutting van de zonnestroom het grootst. Maar vooral in december is de zonnestroom minimaal.

[Voor 4% gewijzigd door snameroc op 26-06-2022 23:28]

snameroc

• Pietje555
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 29-06 19:21
flippy schreef op zondag 26 juni 2022 @ 21:45:
[...]

de afstand maakt niks uit. het duurt alleen paar seconden langer voor je douche warm word. al zou ik wel de warmwaterleiding isoleren waar het kan.

[...]

dat doet hij ook. het rendement is echter bij 35 graden of lager veel hoger. en jij hebt geen 55 graden nodig in je radiatoren.
Geen onzin vertellen wat wettelijk gewoon vastligt en een installatie aan moet voldoen.
Bouwbesluit c.q. Nen 1006 c.q. VEWIN waterwerkbladen stelt gewoon dat je binnen 35 seconden 60 graden uit de kraan moet krijgen. Dit is inclusief de opstarttijd van het verwarmingstoestel.
Isso 55.1 staat isoleren van warmtapwaterleidingen niet toe. Moeten na gebruik zo snel mogelijk afkoelen om onder de 25 graden te komen.

SMA STP10000TL20 met 10440 Wp 35°Zuid, Intergas Xtreme36 met Remeha Elga Ace 6kW

• DutchWing
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 29-06 21:18
Pietje555 schreef op maandag 27 juni 2022 @ 08:51:
[...]

Geen onzin vertellen wat wettelijk gewoon vastligt en een installatie aan moet voldoen.
Bouwbesluit c.q. Nen 1006 c.q. VEWIN waterwerkbladen stelt gewoon dat je binnen 35 seconden 60 graden uit de kraan moet krijgen. Dit is inclusief de opstarttijd van het verwarmingstoestel.
Isso 55.1 staat isoleren van warmtapwaterleidingen niet toe. Moeten na gebruik zo snel mogelijk afkoelen om onder de 25 graden te komen.
Kanttekening:
Indien je een recirculatieleiding hebt, dan moet je de warmwaterleiding + ringleiding wel isoleren.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• ds23man
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 09:42
Leuk dat je een warmwaterleiding niet mag isoleren, maar deze ligt bij ons naar de badkamer op een ongeisoleerde zolder. Gaat de Vewin dan ook mijn waterschade betalen bij strenge vorst? En die 35 seconden ga ik op die plek echt niet halen met 30 meter leiding. Theorie en praktijk kunnen wel eens ver uit elkaar liggen.

• ds23man
DutchWing schreef op maandag 27 juni 2022 @ 09:04:
[...]

Kanttekening:
Indien je een recirculatieleiding hebt, dan moet je de warmwaterleiding + ringleiding wel isoleren.
Een ringleiding is leuk maar totaal nutteloos bij een doorstroomtoestel zoals een cv ketel zonder boiler. Feitelijk moet je cv ketel dan bijna continu op de stand SWW draaien.

• DutchWing
ds23man schreef op maandag 27 juni 2022 @ 09:10:
[...]

Een ringleiding is leuk maar totaal nutteloos bij een doorstroomtoestel zoals een cv ketel zonder boiler. Feitelijk moet je cv ketel dan bijna continu op de stand SWW draaien.
Ik heb het alleen over wanneer je een warmwaterleiding mag isoleren.

Ringleiding pas je ook alleen toe bij een boiler installatie, voornamelijk collectief. :)

[Voor 17% gewijzigd door DutchWing op 27-06-2022 09:28]

• ds23man
DutchWing schreef op maandag 27 juni 2022 @ 09:22:
[...]

Ik heb het alleen over wanneer je een warmwaterleiding mag isoleren.

Je haalt allemaal irrelevante dingen erbij, aannames etc waar ik het geen eens over heb???

Ringleiding pas je ook alleen toe bij een boiler installatie, voornamelijk collectief. :)
Volgens mij reageerde ik op een SWW systeem met een circulatieleiding. Heb eens een offerte gehad voor een tandartspraktijk waar zo'n systeem in zat i.c.m. een CV ketel zonder boiler....

Kortom:

1. Een SWW leiding mag je niet isoleren, ook vriest die kapot in de winter.
2. Als je de 35 seconden norm niet haalt moet je een circulatie ringleiding gebruiken. Helemaal als het een zorggebouw is.
3. Punt 2 moet je isoleren i.v.m. het warmteverlies.
4. Bij punt 2 heb je een boiler nodig.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• blb4
Ronald.42 schreef op zondag 26 juni 2022 @ 23:17:
[...]

Om daar op aan te haken..
Het salderen verdwijnt ooit eens, wordt een groot buffervat ( mits je de ruimte hebt) dan ook niet interessanter?

Ik heb nu 40kwh warmte in mijn vat gepropt dat ga je er natuurlijk er niet uit kunnen halen want ik ben begonnen met 15 graden.

Maar dan zou je tijdens de zonuren je wp kunnen laten draaien, met een beetje leuke regeltechniek zelfs op het vermogen dat je opwekt met zonnepanelen.

Zou dat een buffervat dan ook niet wat meer kunnen rechtvaardigen?

Ik heb hem sowieso al ivm met de houtcv dus voor mij was het geen punt om over na te denken.

Maar mocht je dat niet hebben en wel veel ruimte is dan die keus mischien ook anders dan zeggen vaneen buffervat hoeft niet....
Met een groot buffervat kan je tijd overbruggen, je zou het zo kunnen dimensioneren dat je alle warmte die je ‘s avonds en ‘s nachts nodig hebt overdag opwekt. Dat heeft 2 voordelen: de temperatuur is overdag over het algemeen hoger (dus hogere COP) en je kan dat dan doen middels eigenverbruik PV.

Dit allemaal met de nadelen van de ruimte voor een groot buffervat, warmteverlies in dat vat, mogelijk grotere WP omdat je in b.v. 6 uur tijd de warmte voor 24 uur moet genereren.

Onderweg naar gasloos (Panasonic WH-MDC07J3E5 in bestelling), 5185Wp PV, SOLAX SK-SU3000E 6,5kWh batterijsysteem, Elvi Smart Charging+ laapdunt, Kia e-niro MY2020

Acties:
  • +2Henk 'm!

• snameroc
Pietje555 schreef op maandag 27 juni 2022 @ 08:51:
[...]

Hie ga je dat doen met een boiler op 55 graden?

snameroc

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Pietje555
ds23man schreef op maandag 27 juni 2022 @ 09:07:
Leuk dat je een warmwaterleiding niet mag isoleren, maar deze ligt bij ons naar de badkamer op een ongeisoleerde zolder. Gaat de Vewin dan ook mijn waterschade betalen bij strenge vorst? En die 35 seconden ga ik op die plek echt niet halen met 30 meter leiding. Theorie en praktijk kunnen wel eens ver uit elkaar liggen.
Dan is dus je installatie niet goed aangelegd/ontworpen.
Theorie en praktijk liggen helemaal niet ver uit elkaar want het is gewoon wetgeving. De praktijk moet aan deze theorie voldoen.
De wetgever schrijft niet voor dat je een combiketel moet toepassen. Je kunt ook een gasboiler/geiser of beter een WP boiler toepassen voor je badkamer.

Isolatie zorgt niet dat je leiding niet bevriest. Het duurt alleen langer voor hij afgekoeld is.
Als je met de kerst 2 weken weg bent hoop ik dat je een goed waterschadeverzekering hebt.
Alleen een vorstgestuurde tracing geeft zekerheid.

De wachttijd is ook een onderdeel van je EPC. Er wordt zo veel energie mee verspilt dat dit wordt meegenomen in de berekeningen.

Maar je mag van mij doen wat je niet laten kan, het moet moet niet als advies gegeven worden aan mensen welke misschien helemaal geen verstand van installaties hebben. Dat werkt alleen verwarrend.
Als je door een rood stoplicht wil rijden omdat je denkt dat er toch niets aan komt moet je dat zelf weten, ik geeft je alleen het advies het niet te doen en het anderen niet aan te raden.

SMA STP10000TL20 met 10440 Wp 35°Zuid, Intergas Xtreme36 met Remeha Elga Ace 6kW

Acties:
  • +1Henk 'm!

• ds23man
Pietje555 schreef op maandag 27 juni 2022 @ 10:12:
[...]

Dan is dus je installatie niet goed aangelegd/ontworpen.
Theorie en praktijk liggen helemaal niet ver uit elkaar want het is gewoon wetgeving. De praktijk moet aan deze theorie voldoen.
De wetgever schrijft niet voor dat je een combiketel moet toepassen. Je kunt ook een gasboiler/geiser of beter een WP boiler toepassen voor je badkamer.

Isolatie zorgt niet dat je leiding niet bevriest. Het duurt alleen langer voor hij afgekoeld is.
Als je met de kerst 2 weken weg bent hoop ik dat je een goed waterschadeverzekering hebt.
Alleen een vorstgestuurde tracing geeft zekerheid.

De wachttijd is ook een onderdeel van je EPC. Er wordt zo veel energie mee verspilt dat dit wordt meegenomen in de berekeningen.

Maar je mag van mij doen wat je niet laten kan, het moet moet niet als advies gegeven worden aan mensen welke misschien helemaal geen verstand van installaties hebben. Dat werkt alleen verwarrend.
Als je door een rood stoplicht wil rijden omdat je denkt dat er toch niets aan komt moet je dat zelf weten, ik geeft je alleen het advies het niet te doen en het anderen niet aan te raden.
Ik geef alleen maar aan dat er wel eens wat verschil is tussen regels en de praktijk. In dit geval spreken we over een installatie die is aangelegd is in 1992 in een Rijksmonument. Om deze leiding volgens de huidige regels aan te passen zou ik historische vloeren moeten openbreken. Verder gaan we nooit op vakantie en en zouden als eerste in zo'n geval de leidingen doorspoelen. We werkten 1 dag in de week in een tp praktijk die slechts alleen door ons werd gebruikt. Eerste actie bij binnenkomst: kranen open.
snameroc schreef op zondag 26 juni 2022 @ 23:08:
Die 40 graden zal bij buiten temp van nul voldoende zijn in ons huis. En als het kouder wordt zal hij naar 50 of misschien zelfs 55 graden moeten. De vaillant kan tot 75 graden zelfs.
Of dat 35 of 40 graden moet zijn bij 0, daar kun je over discussiëren, maar de waarde van 50 graden die de koekebakkers van milieucentraal steeds de wereld in slingert (en die door de diverse media steeds weer kritiekloos wordt over genomen) slaat nergens op, want dan gaat je WP de keet niet meer warm houden bij zware vorst. En zeker niet met een warmtepomp met R32 of R410a (de grote meerderheid).

En vergeet ook vooral niet dat dergelijke woningen dan misschien een sCOP van 3 gaan halen. Als je dan begint met een gasverbruik van 1500 m³, eindig je nog steeds met een elektriciteitsrekening van € 1600 (bij 40 ct/kWh). Daarmee wordt de investering in een WP niet snel rendabel.

[Voor 16% gewijzigd door Andrehj op 27-06-2022 12:49]

• blb4
snameroc schreef op maandag 27 juni 2022 @ 09:50:
[...]

Hie ga je dat doen met een boiler op 55 graden?
IN het Waterwerkblad WARMTAPWATERINSTALLATIES Leidingontwerp, wachttijden, toestellen en temperatuurregeling wordt 55 graden als norm genomen, 60 graden geldt voor circulatie. Desinfectie (legionellabestreiding) is niet nodig als je ww vat in z'n geheel altijd op 55 graden zit, maar dat is m.i. niet haalbaar dus 1 x per week een legionellarun (4.4.2.).

Acties:
  • +1Henk 'm!

• olafmol
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 23:00
Andrehj schreef op maandag 27 juni 2022 @ 12:43:
[...]

Of dat 35 of 40 graden moet zijn bij 0, daar kun je over discussiëren, maar de waarde van 50 graden die de koekebakkers van milieucentraal steeds de wereld in slingert (en die door de diverse media steeds weer kritiekloos wordt over genomen) slaat nergens op, want dan gaat je WP de keet niet meer warm houden bij zware vorst. En zeker niet met een warmtepomp met R32 of R410a (de grote meerderheid).

En vergeet ook vooral niet dat dergelijke woningen dan misschien een sCOP van 3 gaan halen. Als je dan begint met een gasverbruik van 1500 m³, eindig je nog steeds met een elektriciteitsrekening van € 1600 (bij 40 ct/kWh). Daarmee wordt de investering in een WP niet snel rendabel.
Alles in perspectief. Hoeveel dagen zwarte vorst zijn er per jaar in Nederland? Valt volgens mij best mee.

En ja, das klote dat het dan niet 20 graden binnen wordt als het hard vriest, maar veel mensen die ik ken hebben toch al electrische kacheltjes aangeschaft als alternatief voor het dure gas.

En voor een slecht/matig geïsoleerd huis is 1600 euro per jaar altijd nog stukken beter dan 4000 euro of meer per jaar betalen als straks de gasprijs structureel boven de 2,5 euro per kuub blijft. Zeker in de midden en lage inkomens zijn de huizen vaak ruk geïsoleerd en wordt er fiks gas verstookt.

Ik ben het eigenlijk wel eens dat we hier wel behoorlijk extreem proberen te optimaliseren terwijl een reality check soms echt geen kwaad kan.

Tuurlijk, de realiteit is veelal complexer dan ik hierboven beschrijf, maar er zijn echt nog wel gradaties van realistische opties die wel economisch werken maar geen 35 graden aanvoer behoeven.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• blb4
@olafmol Het hangt dus erg van de situatie af; kosten, complexiteit, comfort, WAF, accepteren dat 't soms ff niet 23 graden kan worden in de badkamer etc. Voor veel mensen geldt dat ze geen idee hebben van hun wensen/eisen maar alleen weten wat ze per maand betalen aan hun energieleverancier. Ze kunnen de woonkamer altijd op 22 graden krijgen als ze dat willen en onbeperkt achter elkaar onder de douche en/of in bad. Als daar nu door wat cv-schuivers een warmtepomp ingeklapt wordt dan wordt dat een drama. Tussen zo'n situatie en de ideale installatie zit een breed spectrum waar met goed afwegingen en keuzes een prima functionerend systeem kan worden geïnstalleerd waarbij de bewoners ook goed weten wat de beperkingen zijn.

Acties:
  • +4Henk 'm!

• olafmol
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 23:00
blb4 schreef op maandag 27 juni 2022 @ 13:33:
@olafmol Het hangt dus erg van de situatie af; kosten, complexiteit, comfort, WAF, accepteren dat 't soms ff niet 23 graden kan worden in de badkamer etc. Voor veel mensen geldt dat ze geen idee hebben van hun wensen/eisen maar alleen weten wat ze per maand betalen aan hun energieleverancier. Ze kunnen de woonkamer altijd op 22 graden krijgen als ze dat willen en onbeperkt achter elkaar onder de douche en/of in bad. Als daar nu door wat cv-schuivers een warmtepomp ingeklapt wordt dan wordt dat een drama. Tussen zo'n situatie en de ideale installatie zit een breed spectrum waar met goed afwegingen en keuzes een prima functionerend systeem kan worden geïnstalleerd waarbij de bewoners ook goed weten wat de beperkingen zijn.
Helemaal mee eens. Maar alleen maar hard roepen dat het alleen met 35 graden aanvoer en vloerverwarming kan (zoals je soms hier de indruk krijgt als je wat rondleest) is ook niet helemaal de manier. Volgens mij was dat het punt dat iemand hier eerder probeerde te maken, en wat best valide is.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Pietje555
Ben ik ook met je eens.
Ieder WP situatie is specifiek en je kunt niet zo maar zeggen wat de beste oplossing is.
Voor de één is een ander temperatuur traject, buffervat, mengverdeler enz nodig terwijl een ander dat niet nodig heeft. Er bestaat geen basis installatie one fits all
Feit is dat de installatie veel kritischer is dan een CV ketel omdat je een veel krappere marge hebt. Dit leidt veel eerder tot klachten omdat je er achteraf weinig meer aan kan doen.
Je moet eerst je uitgangspunten op orde hebben en dan pas gaan selecteren wat je gaat plaatsen.

Overigens denk ik ook dat de mensen weer eens wat meer afscheid moeten nemen van alle comfort. Vroeger hadden we ook warmen zomers en nu lopen we direct te piepen als het wat warmer is en moet de koeling bij. Constant 21 graden in huis is echt niet nodig.

Acties:
  • +3Henk 'm!
Als de stooklijn bij -10°C eindigt bij 50 graden is er weinig aan de hand, maar dan had je afgelopen winter dus met 45 graden moeten redden.

Dan is 35 (of 25) graden nog steeds flink goedkoper in gebruik. Dus investeren in afgifte is waarschijnlijk nog steeds slim.

Perfect is the enemy of done, dus beginnen met een warmtepomp en daarna de afgifte verbeteren kan een prima plan zijn.

Ewivis in "Overstappen naar een nieuwe energieleverancier" zegt dat de break-even scop intussen 2.17 is, dat gaat hoedanook wel lukken.

'19 Hyundai Kona EV, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant R290 monoblock

• DutchWing
@Ronald.42 Je had het over meerlagenbuis laatst.
Ik heb het nu thuis, alleen dan onder druk:

Net begonnen aan mijn warmtepomp installatie, gelijk meerwerk 8)7

[Voor 3% gewijzigd door DutchWing op 27-06-2022 20:03]

• The Lord
  • Registratie: November 1999
  • Nu online
DutchWing schreef op maandag 27 juni 2022 @ 19:40:
[Afbeelding][Afbeelding]

kijkend naar het begin van de scheur lijkt dit schade door externe mechanische invloed en geen productiefout?

geeft geen inhoudelijke reacties meer

• Ronald.42
  • Nu online
[Afbeelding][Afbeelding]

Daar ben je ook weer mooi klaar mee.
Oorzaak bekend?
Slecht stukje pijp of is er iets mee gebeurd?

Je zou anders gelijk die hele pijp niet meer vertrouwen...

Ik ben er nu ook aan toe, het gedeelte schuur hangt nu al aan de wp en heb ik nu draaien via een wisselaar.
Pomp aan de radiator zijde en de buffervat kant gaat op thermosiphon en dat gaat beter dan ik eigenlijk verwacht had met die lage temperatuur.

Morgen ook aan de slag met 4x 5 meter meerlagen richting de woning.
Bij mij zitten die bubbeltjes in de buitenste laag had nog wel contact gehad met de leverancier en die vond dat normaal voor dit merk.....
We gaan het zien, ik heb wel op de mail dat als het niet goed gaat de buis vervangen wordt...
Volgens mij een gokje van hun kant dat het wel los loopt het zit gelukkig niet op een plek dat ik schade krijg bij lekkage.

• martijn v o
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 08:46
even een slangklem erop met een stukje binnenband als lapmiddel.

PV Output 12*suntech 325wp met Enphase IQ7+ op zuid-oost 116 en 45 graad. WP Panasonic J serie 5kw. Gasloos sinds juni 2021

• blb4
Ronald.42 schreef op maandag 27 juni 2022 @ 20:26:
[...]
We gaan het zien, ik heb wel op de mail dat als het niet goed gaat de buis vervangen wordt...
Volgens mij een gokje van hun kant dat het wel los loopt het zit gelukkig niet op een plek dat ik schade krijg bij lekkage.
Klinkt lekker vertrouwenwekkend ;( ....

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Ronald.42
  • Nu online
blb4 schreef op maandag 27 juni 2022 @ 21:44:
[...]

Klinkt lekker vertrouwenwekkend ;( ....
Nou niet echt, maar ze zullen toch wel meer van dat spul verwerkt hebben dan de paar meter die ik heb.

Ik ben er niet heel happy mee, laten we hopen dat goedkoop geen duurkoop wordt...

• Ronald.42
  • Nu online
martijn v o schreef op maandag 27 juni 2022 @ 21:36:
even een slangklem erop met een stukje binnenband als lapmiddel.
Slangklemmen en rubber is idd een perfect redmiddel.

Maar ik neem aan dat er gelijk wel een nieuwe leiding in komt?

• DutchWing
The Lord schreef op maandag 27 juni 2022 @ 20:11:
[...]
kijkend naar het begin van de scheur lijkt dit schade door externe mechanische invloed en geen productiefout?
Zit er al 6 jaar in, geen scheur of iets aan de buitenzijde.
Alles volgens de voorschriften gemonteerd/mantelbuis etc waar nodig.
Juiste gereedschap, buiggereedschap van uponor etc.

• DutchWing
Ronald.42 schreef op maandag 27 juni 2022 @ 20:26:
[...]

Daar ben je ook weer mooi klaar mee.
Oorzaak bekend?
Slecht stukje pijp of is er iets mee gebeurd?

Je zou anders gelijk die hele pijp niet meer vertrouwen...

Ik ben er nu ook aan toe, het gedeelte schuur hangt nu al aan de wp en heb ik nu draaien via een wisselaar.
Pomp aan de radiator zijde en de buffervat kant gaat op thermosiphon en dat gaat beter dan ik eigenlijk verwacht had met die lage temperatuur.

Morgen ook aan de slag met 4x 5 meter meerlagen richting de woning.
Bij mij zitten die bubbeltjes in de buitenste laag had nog wel contact gehad met de leverancier en die vond dat normaal voor dit merk.....
Oorzaak kan ik niet achterhalen.
De bobbel zit te ver vanaf een koppeling, eventueel vocht wat eronder gekomen is hiermee uitgesloten.
Leiding is uitwendig niet beschadigd etc.
Zit in een koof, dus heeft niks te lijden.
Zit er al 6 jaar in ongeveer, max temp was 65 graden.

Maar bij mij is de 16mm uponor uit een lange rol van +/- 100 meter ofzo.
Laat die hele rol nou precies in mijn plafond zitten etc.
Ik twijfel, is het domme pech of een productie fout….
Neig naar de hele rotzooi eruit te trekken en cv buis in zicht te laten lopen.

Wel weer extra werk voor even warmtepomp aansluiten. Mijn gasmeter is al weg dus moet sowieso meters maken dit weekend haha :+

• Ronald.42
  • Nu online
DutchWing schreef op maandag 27 juni 2022 @ 22:50:
[...]

Oorzaak kan ik niet achterhalen.
De bobbel zit te ver vanaf een koppeling, eventueel vocht wat eronder gekomen is hiermee uitgesloten.
Leiding is uitwendig niet beschadigd etc.
Zit in een koof, dus heeft niks te lijden.
Zit er al 6 jaar in ongeveer, max temp was 65 graden.

Maar bij mij is de 16mm uponor uit een lange rol van +/- 100 meter ofzo.
Laat die hele rol nou precies in mijn plafond zitten etc.
Ik twijfel, is het domme pech of een productie fout….
Neig naar de hele rotzooi eruit te trekken en cv buis in zicht te laten lopen.

Wel weer extra werk voor even warmtepomp aansluiten. Mijn gasmeter is al weg dus moet sowieso meters maken dit weekend haha :+
Ik heb even een poging gedaan om een soortgelijke uponor fail te vinden als jij hebt, maar ik kom alleen maar lekkende koppelingen tegen en 1 geknikte bocht.
Ik zou dat stukje vervangen en de rest mooi laten zitten.

Ik heb bij die van mij even een stukje afgezaagd en uit elkaar gepeutert bij zo'n bubbeltje.
Tussen de witte buiten mantel en het aluminium zit nog een transparante laag en daar zitten die verdikkingen in.
Op zich heb ik er nu wel vertrouwen in dat het wel los loopt.
Op het eerste gezicht dacht ik dat er lucht bellen of hechting problemen tussen de lagen waren.
Maar het lijkt erop dat die transparante laag niet overal mooi op dikte is hier en daar wat te dik lijkt het.
Als.het niet precies in een koppeling komt zou ik er geen last van moeten hebben.

Maar het is niet geweldig... if you pay peanuts you get monkeys...

• Adriaan71
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 07:13
[Afbeelding][Afbeelding]

En wat zegt de fabrikant ervan. Ziet er lekker uit.
Heb dit nog nooit gezien in die 35 jaar.
Is die slang van uponor?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• jolandacb
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 28-06 22:27
Pietje555 schreef op maandag 27 juni 2022 @ 14:50:

Ieder WP situatie is specifiek en je kunt niet zo maar zeggen wat de beste oplossing is.
Voor de één is een ander temperatuur traject, buffervat, mengverdeler enz nodig terwijl een ander dat niet nodig heeft. Er bestaat geen basis installatie one fits all
Inderdaad.
En dat is precies de reden dat ik eerder mijn vragen hier stelde. Omdat jullie de kennis en ervaring hebben.
Dus advies blijft heel erg welkom. :)

• Zwerius
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 28-06 22:37
Vraag:

We zien allemaal dat de prijzen voor nieuwe WP-installaties door het dak gaan.
Veel mensen willen door het dure gas nu ineens wel omschakelen naar een WP en de installateurs kunnen het werk niet aan.
Een luxe situatie waarin natuurlijk de hoofdprijs gevraagd kan worden.
Zowel door fabrikanten/importeurs als door installateurs. En dat doen ze dan ook.

Vroeger kon je nog wel eens iets door een klussende bekende of buurman laten doen (of zelf doen), maar als het om koelmiddelleidingen gaat mag dat natuurlijk niet en de meesten hebben daar ook niet de juiste gereedschappen voor.

Al met al zijn er dus nogal wat argumenten om te kiezen voor een monoblock-WP waarbij in elk geval het hele F-gassen gebeuren geen issue meer is.
Een dergelijke WP is natuurlijk gemakkelijk (zelf) aan te sluiten en vaak ook nog eens een stuk goedkoper aan te schaffen (eventueel in het buitenland).

Het grote nadeel is natuurlijk het bevriezingsgevaar bij (langduriger) netuitval.
Uiteraard kun je met tracing (verwarmingslint) wel wat doen, maar dan heb je ook back-up accu's nodig (voor als het net is uitgevallen) en eventueel nog een generator voor als het echt lang uitvalt?
Kleine kans natuurlijk, maar een aantal jaren geleden waren ze in Haaksbergen toch dagenlang de stroom kwijt doordat ons leger ergens tegen hoogspanningskabels was aangevlogen....

Wat mij bezig houdt is het volgende:
Je zou natuurlijk je hele CV-systeem kunnen vullen met een antivries mengsel, waardoor het bevriezingsgevaar niet meer bestaat.
Uiteindelijk zijn alle auto's ook op deze manier beveiligd tegen kapotvriezen.

Nadeel van een antivries-oplossing is, dat het wat visceuzer is dan water, dus er is iets meer vermogen van de circulatiepomp nodig om het water rond te pompen.
Maar dat is beperkt en wordt waarschijnlijk goed gemaakt door de vaak toch al iets hogere COP's van monoblock's.
Nu moet je in een auto af en toe de koelvloeistof vervangen, maar ik denk dat degradatie voornamelijk komt doordat de koelvloeistof in contact komt met hete oppervlakken in het motorblok (80-100°C?).
In een WP hebben we veel lagere temperaturen, waardoor denk ik de degradatie van de koelvloeistof veel minder snel verloopt en het vervangen veel minder vaak (nooit?) nodig is. Er zijn natuurlijk ook weer koelvloeistoffen (G12 en G12+?) die in principe nooit vervangen hoeven te worden, maar die zijn nogal kostbaar.

Verder kom ik nog wel eens tegen dat de hoeveelheid warmte die via antivries overgedragen zou kunnen worden, kleiner is. Dat zou dan dus betekenen dat het rondgepompte debiet iets omhoog zou moeten.

Al met al, denk ik dat er in de praktijk niet zo veel nadelen aan een monoblock zitten.
Maar ik weet het niet zeker en vandaar mijn vraag aan jullie.
En dan bedoel ik niet zo maar even wat roepen, maar echt gefundeerde antwoorden. Liefst onderbouwd door wetenschappelijke publicaties maar in elk geval met een link naar een betrouwbare website ;)
  • Wat moet ik in het CV-systeem met een WP als LT-warmtebron verwachten van degradatie van een antivries-vloeistof.
  • Wat is de viscositeit van antivries in vergelijking tot water?
  • Hoe zit het met de warmteoverdracht van metaal op antivries en omgekeerd en wat is de warmtecapaciteit van antivries?
  • Loop je het risico op aantasting van metalen in het WP/CV-circuit door toepassing van antivries?
Uiteraard heb ik zelf ook wel al even gezocht op internet, maar kom nog niet zo snel de gewenste gegevens tegen. Mogelijk dat er onder jullie mensen zijn, die hier toevallig net iets beter in zitten en zo een aantal gegevensbronnen kunnen noemen.

Zwerius Kriegsman

@Zwerius in de betere databooks is over compatibiliteit wel wat te vinden. Het nadeel is, dat je doorgaans honderd(en) liters in een circuit met vloerverwarming hebt zitten en dan is glycol/antivries ook nogal duur.
Daarom wordt er bij toepassing van antivries ook een warmtewisselaar toegepast, met alle complexiteitstoename van dien (extra pomp, expansievat, vulkraan, drukmeter).

Water met 30% mono ethylene glycol (beveiligd tot -13,75°C) heeft een warmtecapaciteit van 3591 J/kgK waar dat van water ca 4200 J/kgK is. Voor een gelijk vermogen moet de pomp dus ca 17% meer massa verpompen. De dichtheid is dan 5% hoger, dus er is een hoger debiet nodig voor dezelfde dT.

'19 Hyundai Kona EV, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant R290 monoblock

Acties:
  • +1Henk 'm!

• KaDoos
  • Laatst online: 29-06 21:37
@Zwerius Hoe groot is die kans dat de stroom bij jou langer uitvalt???
Als het dan zo is laat dan de pomp even leeglopen, of ga naar de winkel een koop op dat moment een kleine generator.

• Zwerius
Proton_ schreef op dinsdag 28 juni 2022 @ 13:42:
@Zwerius in de betere databooks is over compatibiliteit wel wat te vinden. Het nadeel is, dat je doorgaans honderd(en) liters in een circuit met vloerverwarming hebt zitten en dan is glycol/antivries ook nogal duur.
Daarom wordt er bij toepassing van antivries ook een warmtewisselaar toegepast, met alle complexiteitstoename van dien (extra pomp, expansievat, vulkraan, drukmeter).
Ook een extra circuit met kleine inhoud is inderdaad te overwegen. Kost natuurlijk wel de energie van een extra pompje en een beetje dT (dus COP) vanwege een extra warmtewisselaar. Maar wanneer je de warmtewisselaar groot genoeg kiest kan dat laatste beperkt blijven. Ik vind de extra complexiteit nog wel meevallen en zou daarom dan ook nog ook een extra flow-switch toevoegen.

Ik heb zelfs wel eens ergens gelezen dat er speciale drainkleppen zijn, die bij een watertemperatuur van bijv. <4°C het systeem automatisch leeg laten lopen. Moet er natuurlijk ook een automatische luchttoevoer zijn en moet alles netjes op afschot liggen. Maar dan zou je dus helemaal geen antivries systeem nodig hebben. Ik ben een beetje huiverig voor dit soort systemen. Werken ze na bijvoorbeeld10 jaar ook nog, precies op het moment dat ze dat moeten doen?

Zwerius Kriegsman

• Zwerius
KaDoos schreef op dinsdag 28 juni 2022 @ 14:59:
@Zwerius Hoe groot is die kans dat de stroom bij jou langer uitvalt???
Als het dan zo is laat dan de pomp even leeglopen, of ga naar de winkel een koop op dat moment een kleine generator.
Ik ben met je eens, dat die kans niet zo groot is, maar welk risico ben je bereid te lopen. Daar hangt het van af.
En natuurlijk kun je de boel leeg laten lopen of een generator aansluiten, maar het punt is, dat dit soort dingen natuurlijk altijd net gebeurt als je niet thuis bent. Of 's nachts? Ik denk dat zes uur stilstand ('s nachts als je het niet merkt) al voldoende kan zijn om je systeem kapot te laten vriezen.....

Zwerius Kriegsman

Acties:
  • +1Henk 'm!

• snameroc
Dan zou ik daar een vorst thermostaat op met een alarm op maken op een batterij. Overigens heeft mijn auto ook een 230 volt wcd wel maar 150 watt maar dat is voor de circulatie pomp genoeg.

Verder denk ik dat het ook nog wel wat uitmaakt hoever het apparaat van de gevel staat. Wij hebben een buitenkraan op de achtergevel welke al 10 jaar niet meer afgetapt is. Het wordt anders als je de pomp met een grondleiding in het open veld zet.

[Voor 39% gewijzigd door snameroc op 28-06-2022 17:03]

snameroc

Zwerius schreef op dinsdag 28 juni 2022 @ 12:57:
Het grote nadeel is natuurlijk het bevriezingsgevaar bij (langduriger) netuitval.
Uiteraard kun je met tracing (verwarmingslint) wel wat doen, maar dan heb je ook back-up accu's nodig (voor als het net is uitgevallen) en eventueel nog een generator voor als het echt lang uitvalt?
Je zou ook kunnen denken aan een klein 12V pompje met parallel daaraan een (grote) terugslagklep in de hoofdleiding, en die dan op accu's laten lopen. Dat gaat een stuk langer goed dan een verwarmingslint. Dat beetje warmte kun je best uit je woning onttrekken.
Maar dat is beperkt en wordt waarschijnlijk goed gemaakt door de vaak toch al iets hogere COP's van monoblock's.
Monoblocks halen vooral (soms) een hogere COP doordat daar geen leidingverliezen in mee worden genomen. Tegen de tijd dat het water bij je VVW-verdeler is zijn de verliezen verwaarloosbaar.
  • Wat moet ik in het CV-systeem met een WP als LT-warmtebron verwachten van degradatie van een antivries-vloeistof.
  • Wat is de viscositeit van antivries in vergelijking tot water?
  • Hoe zit het met de warmteoverdracht van metaal op antivries en omgekeerd en wat is de warmtecapaciteit van antivries?
  • Loop je het risico op aantasting van metalen in het WP/CV-circuit door toepassing van antivries?
Uiteraard heb ik zelf ook wel al even gezocht op internet, maar kom nog niet zo snel de gewenste gegevens tegen. Mogelijk dat er onder jullie mensen zijn, die hier toevallig net iets beter in zitten en zo een aantal gegevensbronnen kunnen noemen.
Ik denk dat niemand deze vragen kan beantwoorden, omdat de meesten met gewoon water werken, en een enkeling met een glycolmengsel. Koelmiddelen (G12 etc) die auto's gebruiken worden in warmtepompen volgens mij nooit toegepast.

• Pietje555
Het verbaast me dat monobloks geen vorstbeveiliging hebben. Meestal gaat de pomp draaien bij vorst. Het CVwater blijft dan circuleren en warmt binnen voldoende op om de WP niet te laten bevriezen. Daarnaast heb je nog carterverwarming en eventueel nog het electrisch element.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• DutchWing
@Ronald.42
Het betreft alleen de buitenmantel.
Aluminium tussenmantel is niet beschadigd of lek.
zover ik kan zien nergens anders bultjes etc geconstateerd.

@Adriaan71
Ik heb de fabrikant een mail gestuurd met foto’s, moet nog reactie krijgen.
Het betreft uponor MLCP buis 16mm

Maar nu weer on-topic :)

• Adriaan71
Pietje555 schreef op dinsdag 28 juni 2022 @ 18:16:
Het verbaast me dat monobloks geen vorstbeveiliging hebben. Meestal gaat de pomp draaien bij vorst. Het CVwater blijft dan circuleren en warmt binnen voldoende op om de WP niet te laten bevriezen. Daarnaast heb je nog carterverwarming en eventueel nog het electrisch element.
Bij Vaillant bij de monoblock gaat de pomp volgens mij elk uur even draaien vanaf 2 of 3 graden volgens mij. Dus inderdaad vorstbeveiliging.

Acties:
  • +1Henk 'm!
dat hebben ze wel. allemaal.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Ronald.42
  • Nu online
Bij staat er een mogelijkheid in een menu om de circulatie pomp op interval te laten draaien.
Bijv. Elk half uur een minuut draaien.
Ik heb alleen nog niet ontdekt of dit ook automatisch aan de hand van de buitentemperatuur kan.

Voorlopig nog een hele ontdekkingstocht door al die opties... gelukkig is het stookseizoen nog ver weg :)

Acties:
  • +1Henk 'm!
Ronald.42 schreef op dinsdag 28 juni 2022 @ 18:22:
[...]

Bij staat er een mogelijkheid in een menu om de circulatie pomp op interval te laten draaien.
Bijv. Elk half uur een minuut draaien.
Ik heb alleen nog niet ontdekt of dit ook automatisch aan de hand van de buitentemperatuur kan.

Voorlopig nog een hele ontdekkingstocht door al die opties... gelukkig is het stookseizoen nog ver weg :)
de meeste units kijken naar de watertemperatuur in de leidingen van de buitenunit. komt die in de buurt van 4~5 graden gaat de pomp even aan.
in de praktijk is dat alleen maar nodig om de 4~5 uur als het -5 is buiten als de unit niet in de volle wind staat, dan moet het mogelijk wat vaker.

in de praktijk zal je echter eerder gewoon weer vraag hebben, immers pas je anders teveel nachtverlaging toe bij zulke temperaturen.

[Voor 8% gewijzigd door flippy op 28-06-2022 18:26]

• DutchWing
@Zwerius
Loop je het risico op aantasting van metalen in het WP/CV-circuit door toepassing van antivries?
Valt mee, bij alle grote installaties die wij in beheer hebben nooit meegemaakt etc.

Je moet alleen opletten, je mag antivries niet door elkaar mengen, dus altijd dezelfde antivries basis nemen.
Anders gaat het schiften en ben je verder van huis.
Met een glycol (refracto)meter kun je de waarde van je antivries meten, ik zou er wel een platenwisselaar tussen zetten!
Die beveiliging hebben ze ook wel. En dat weet @Zwerius getuige zijn verhaal ook echt wel. Zijn verhaal gaat over stroomuitval tijdens een vorstperiode. En dan heb je precies niks aan die vorstbeveiliging (tenzij die bestaat uit automatische kleppen die dan het systeem automatisch leeg laten lopen).

• Adriaan71
Andrehj schreef op dinsdag 28 juni 2022 @ 19:39:
[...]

Die beveiliging hebben ze ook wel. En dat weet @Zwerius getuige zijn verhaal ook echt wel. Zijn verhaal gaat over stroomuitval tijdens een vorstperiode. En dan heb je precies niks aan die vorstbeveiliging (tenzij die bestaat uit automatische kleppen die dan het systeem automatisch leeg laten lopen).
Tja en dan nog een dicht woning die geen warmte verliest en dus de pomp lang uitstaat. Dan komt een splitje toch weer om de hoek kijken.,

• Ronald.42
  • Nu online
DutchWing schreef op dinsdag 28 juni 2022 @ 18:21:
@Ronald.42
Het betreft alleen de buitenmantel.
Aluminium tussenmantel is niet beschadigd of lek.
zover ik kan zien nergens anders bultjes etc geconstateerd.
[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
[Afbeelding]

@Adriaan71
Ik heb de fabrikant een mail gestuurd met foto’s, moet nog reactie krijgen.
Het betreft uponor MLCP buis 16mm

Maar nu weer on-topic :)
Ik zit nog eens naar die foto's te kijken maar het lijkt wel of er een overlap in dat aluminium zit?
Of komt dat door het knippen?

Acties:
  • +3Henk 'm!
gelukkig hebben we ook zo super vaak langdurig stroomuitval dat het echt iets is om rekening mee te houden.
zelfs in de commerciele installaties doen ze er niks mee.

als je echt zo lang geen stroom hebt is het kleine moeite om even naar buiten te lopen en het filter eruit te trekken. immers duurt het makkelijk 5~6+ uur voordat je een risico loopt op daadwerkelijke bevriezing/schade.

je kan ook noodventielen plaatsen maar wat ik van een britse collega heb gehoord waar die dingen zeer vaak geinstalleerd worden gaan die veel te snel af of gaan ze af als het niet nodig is of ze gaan te laat af. na paar jaar beginnen ze zoizo te lekken dus hij en velen anderen haalt ze er inmiddels gewoon uit. de combinatie van serieuze vriestemperaturen icm een langdurige stroomstoring is gewoon te klein om er een probleem van te maken.
mug-olifant is wel van toepassing hier.

Andrehj schreef op dinsdag 28 juni 2022 @ 19:39:
[...]
(tenzij die bestaat uit automatische kleppen die dan het systeem automatisch leeg laten lopen).
Ik ben benieuwd of iemand kan testen of het systeem inderdaad voldoende leegloopt. De meeste monoblocks zullen het laagste punt niet hebben op een plek waar het vriest (bv een dakopstelling of tuinopstelling valt af) en al helemaal geen beluchter op het hoogste punt: de warmtewisselaar van de warmtepomp.
Volgens een installatiehandleiding die ik gelezen heb, is leeglopen ook helemaal niet de bedoeling - het gaat om stroming met leidingwaterdruk, geleverd door een automatische vulinrichting.

Proton_ schreef op dinsdag 28 juni 2022 @ 20:43:
[...]

Ik ben benieuwd of iemand kan testen of het systeem inderdaad voldoende leegloopt. De meeste monoblocks zullen het laagste punt niet hebben op een plek waar het vriest (bv een dakopstelling of tuinopstelling valt af) en al helemaal geen beluchter op het hoogste punt: de warmtewisselaar van de warmtepomp.
Volgens een installatiehandleiding die ik gelezen heb, is leeglopen ook helemaal niet de bedoeling - het gaat om stroming met leidingwaterdruk, geleverd door een automatische vulinrichting.
het hele systeem hoeft ook niet leeg, alleen het buitendeel. dus klepje open en filter eruit trekken. die zit op laagste punt in de unit. ook heb je in veel units nog een aflaatklep maar die zit vaak wat hoger.

• DutchWing
Ronald.42 schreef op dinsdag 28 juni 2022 @ 20:27:
[...]

Ik zit nog eens naar die foto's te kijken maar het lijkt wel of er een overlap in dat aluminium zit?
Of komt dat door het knippen?
Klopt, dat hoort zo:

• Pietje555
De kans dat de stroom in de wijk langdurig uitvalt is erg klein, maar dat je aardlekautomaat tript is natuurlijk bij een woning veel groter. Lijkt me erg vervelend als je lekker op wintersport bent, want niemand merkt het. Ik kan de zorg dus wel voorstellen.
In utiliteit heb je geen aardlekautomaat in je voeding en als de stroom uitvalt heb je een veel beter geisoleerd systeem met veel meer inhoud en als het goed is beheer op afstand door een installatiebedrijf welke de boel zo snel weer opstart of maatregelen neemt. Kun je niet vergelijken met een woning.

Ik heb in mijn camper ook een nooddump op mijn boiler. Werkt al jaren zonder lekken.
Zodra de stoom uitvalt loopt de boiler geheel leeg. Eens kijken hoe dit systeem werkt en los te koop is.

[Voor 14% gewijzigd door Pietje555 op 28-06-2022 21:06]

• Ronald.42
  • Nu online
Aha oké, ik heb die van mij zitten bestuderen maar ik kan er geen lasnaad of overlap in ontdekken vandaar dat het me opviel.

Maar voor uponor is het dus normaal👍

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Pietje555
Caleffi 108 is een vorstbeveiligingklep speciaal voor monobloks
https://benem.nl/caleffi-108-vorstbeveiligingsklep-1.html

Acties:
  • +1Henk 'm!
Pietje555 schreef op dinsdag 28 juni 2022 @ 21:02:
De kans dat de stroom in de wijk langdurig uitvalt is erg klein, maar dat je aardlekautomaat tript is natuurlijk bij een woning veel groter. Lijkt me erg vervelend als je lekker op wintersport bent, want niemand merkt het. Ik kan de zorg dus wel voorstellen.
In utiliteit heb je geen aardlekautomaat in je voeding en als de stroom uitvalt heb je een veel beter geisoleerd systeem met veel meer inhoud en als het goed is beheer op afstand door een installatiebedrijf welke de boel zo snel weer opstart of maatregelen neemt. Kun je niet vergelijken met een woning.

Ik heb in mijn camper ook een nooddump op mijn boiler. Werkt al jaren zonder lekken.
Zodra de stoom uitvalt loopt de boiler geheel leeg. Eens kijken hoe dit systeem werkt en los te koop is.
als de aardlek afgaat van je buitenunit (die natuurlijk zijn eigen aardlek heeft :X ) heb je zoizo wel een groter probleem ongeacht of je er bent of niet.

• format5
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 08:17
Pietje555 schreef op dinsdag 28 juni 2022 @ 21:02:
Dat is wel het meest makkelijk te maken, gewoon een klep welke bekrachtigd gesloten is.
Maar of je dit wel zou willen? Onderhoud, systeem leeg. Netbeheerder die meter wisselt, systeem leeg. En zo zijn er nog legio scenarios te bedenken.

Verder wordt er veel gepraat over systeem leeg om bij stroomuitval bevriezen te voorkomen.
Maar zou deels leeg niet al voldoende zijn? Bij mijn beregening heb ik nog nooit deze leeg gemaakt, alleen de druk er af. En deze werkt al weer 7 jaar probleemloos. Mijn gevelkranen tap ik ook nooit af, alleen kraan in de put dicht, dan buiten even open dat de druk er af is, done. Tot op heden nog niks kapot gevroren.

30x SF175 NW - STP6000 Live PVoutput Nibe F2120-16 warmtepomp

Acties:
  • +2Henk 'm!

• format5
Niet vergeten dat deze niet bedoeld is om het systeem leeg te laten (wat vaker genoemd is).
Voor een dergelijke klep dien je ook een vulinrichting te hebben, door de stroming van je verse toevoerwater zorg je dat het systeem niet bevriest bij dit systeem.

Quote uit de handleiding:
Voor de correcte werking van het toestel moet de installatie altijd onder
druk staan, ook tijdens de afvoer van de vorstbeveiligingsklep

• Timple
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 07:44
format5 schreef op woensdag 29 juni 2022 @ 09:13:
[...]

Niet vergeten dat deze niet bedoeld is om het systeem leeg te laten (wat vaker genoemd is).
Voor een dergelijke klep dien je ook een vulinrichting te hebben, door de stroming van je verse toevoerwater zorg je dat het systeem niet bevriest bij dit systeem.

Quote uit de handleiding:

[...]
Dit had ik ook niet begrepen. Ik had al weinig vertrouwen in zo'n systeem. Omdat er dan ook ergens lucht in het systeem moet etc.

Maar dit zie ik dan beter werken. In de praktijk krijgt deze natuurlijk maar vanuit 1 kant 'lauw' water. Dus bevriest de andere kant nog steeds?
@format5 je beregening zal met tyleenslang zijn, die is een beetje flexibel zodat bij matige vorst de uitzetting van ijs wat opgevangen kan worden.
Een meer starre buis (staal, meerlagen) of een koppeling vriest sneller kapot.

@Timple de stollingswarmte van water is best een hoop, je hebt erg weinig stroming nodig om bevriezing tegen te gaan.

• Timple
Proton_ schreef op woensdag 29 juni 2022 @ 09:23:
@format5 je beregening zal met tyleenslang zijn, die is een beetje flexibel zodat bij matige vorst de uitzetting van ijs wat opgevangen kan worden.

@Timple de stollingswarmte van water is best een hoop, je hebt erg weinig stroming nodig om bevriezing tegen te gaan.
Ja, de flow is weinig, dat geloof ik graag.
Maar even aangenomen dat de pomp de grootste weerstand heeft in het circuit, gaat al het water vanuit de kraan naar de klep via de minste weerstand. Dus precies niet door de wp?

• format5
Timple schreef op woensdag 29 juni 2022 @ 09:21:
[...]

Dit had ik ook niet begrepen. Ik had al weinig vertrouwen in zo'n systeem. Omdat er dan ook ergens lucht in het systeem moet etc.

Maar dit zie ik dan beter werken. In de praktijk krijgt deze natuurlijk maar vanuit 1 kant 'lauw' water. Dus bevriest de andere kant nog steeds?
Daarom wordt in dezelfde handleiding aangeraden op een dergelijke klep op beide leidingen te zetten, met de vulcombinatie maar op 1.
Daarmee zou je ook stroming door je buitenunit krijgen. Aldus de handleiding.

Ik zelf kies er bewust voor dergelijke oplossingen niet te plaatsen, een aftap punt buiten gooi ik mijn vertrouwen voorlopig op.

Acties:
  • +1Henk 'm!
@Timple Dat is te sterk versimpeld, de stroming verdeelt zich naar rato van de weerstand. Twee keer zo veel weerstand is de helft van de stroming, dus je komt niet snel op nul stroming

• format5
Proton_ schreef op woensdag 29 juni 2022 @ 09:23:
Dat is een combinatie van PVC en koper, tyleen heb ik helaas niet in de tuin liggen.

Ik ben het met je eens dat leidingen kapot kunnen vriezen, dat voorop, en ik zeg ook zeker niet dat er niks gedaan moet worden.
Ik geef alleen aan dat ik al 7 jaar geluk heb ;)
En ik geef aan geen automatische beveiligingen op mijn installatie te hebben/willen.

Verder vroeg ik of alleen drukloos maken niet misschien al voldoende zou zijn O-)

[Voor 5% gewijzigd door format5 op 29-06-2022 09:47]

Acties:
  • +4Henk 'm!

• Timple
Bedankt voor de uitleg hierboven!

Voor mezelf gebruik ik altijd deze 'formule':
risico = kans * impact.

Kans op stroomuitval in NL? 1%
Aantal dagen strenge vorst: 2%
Impact: €3000,- aan nieuwe onderdelen of nieuwe WP.

Risico is 60 cent. Dat kan ik nog wel lopen :)

___

edit: eigenlijk gebruik ik:
risico = max(impact - eigen_vermogen, kans * impact)
Ik heb namelijk wel een brandverzekering ;)

[Voor 19% gewijzigd door Timple op 29-06-2022 10:24]

• Pejdref
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 09:16
Wij hebben een warmtepomp besteld en zijn nog in dubio over de beste keuze voor de oplossing voor SWW. Onze situatie is als volgt:

• Dubbele douche (waterbesparend; 16l/min bij gelijktijdig gebruik).
• Douche WTW (Technea Shower HR tube 1-17).
• Monoblock warmtepomp Panasonic 9kW. (Voor verwarming hebben we ergens tussen de 5 en 6kW nodig bij -10C.)

Voor de SWW voorziening hebben we de volgende overwegingen gemaakt:
Indirect verwarmde RVS tank met interne back-up/legionella run heater.
o RVS omdat onderhoudsvrij.
o Interne heater voor legionella runs omdat de afstand tot aan de warmtepomp ca 20 meter is.
o Indirect verwarmd in plaats van warmtepompboiler in verband met geluid binnen, opwarmtijd en installatiegemak (+ extra onderhoud?).
o Momenteel in overweging: DJG RVS 200 liter of Panasonic RVS 200 liter. De Panasonic heeft al een back-up heater + is goedkoper. Dit komt waarschijnlijk vooral door het verschil in warmtewisselaar. 3m2 vs 1.8m2. Heeft dit enkel invloed op de opwarmtijd of ook op de efficiëntie?
Een Pools vat is ook een optie maar ik vind het nogal lastig om daar info over te vinden. Er is niet echt een apart topic voor of wel?

Zijn er nog overwegingen die we missen of niet kloppen en hebben jullie verder nog tips of adviezen?

Acties:
  • +8Henk 'm!

• Timple
Leuk trouwens die monoblocks. Ik weet dat een monoblock eigenlijk een buitenunit en een binnenunit in één is.

Maar bij Daikin is dit dus gewoon letterlijk het geval. Van buiten ziet het er uit als één unit. Maar van binnen zie je duidelijk de buitenunit los van de binnenunit zitten. Zie bijvoorbeeld een bodemplaat die niet doorloopt. En enkel de twee buizen en 1 kabel die van links naar rechts gaat:

De binnenunit-printplaat en buitenunit-printplaat zijn ook op dezelfde manier gescheiden als bij de split.

[Voor 6% gewijzigd door Timple op 29-06-2022 12:35]

• snameroc
Hoe goed zitten die printplaten beschermt tegen invloed van de buiten lucht?

snameroc

• Timple
Weinig, enkel een kap er over.
Bij mij zit er een plastic kap over, en de plaatstalen behuizing is dichtgeplakt met akoestische isolatie.

• Superbeagle
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 03:18

Superbeagle

Always smile

De discussie vorstgevaar bij monoblocks wordt sinds 2016 regelmatig gevoerd. Zie alberthakvoort in "Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en koelen 2"

Laat ik die stelling eens omdraaien: zijn er in NL in de, ik noem maar wat, afgelopen 25 jaar gevallen bekend waarbij leidingen van monoblocks kapot zijn gevroren om wat voor reden dan ook?

Acties:
  • +2Henk 'm!

• blb4
Timple schreef op woensdag 29 juni 2022 @ 09:49:
Bedankt voor de uitleg hierboven!

Voor mezelf gebruik ik altijd deze 'formule':
risico = kans * impact.

Kans op stroomuitval in NL? 1%
Aantal dagen strenge vorst: 2%
Impact: €3000,- aan nieuwe onderdelen of nieuwe WP.

Risico is 60 cent. Dat kan ik nog wel lopen :)

___

edit: eigenlijk gebruik ik:
risico = max(impact - eigen_vermogen, kans * impact)
Ik heb namelijk wel een brandverzekering ;)
Je moet mogelijk die formule nog wat aanpassen om ook de tijd die herstel duurt mee te nemen. Als dat kapotvriezen begin januari gebeurt en je kan een vervangende WP pas in 6 maanden geleverd krijgen is 't mogelijk toch weer een andere afweging :)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Timple
blb4 schreef op woensdag 29 juni 2022 @ 15:21:
[...]

Je moet mogelijk die formule nog wat aanpassen om ook de tijd die herstel duurt mee te nemen. Als dat kapotvriezen begin januari gebeurt en je kan een vervangende WP pas in 6 maanden geleverd krijgen is 't mogelijk toch weer een andere afweging :)
Das gewoon +1000,- bij de impact om de elektrische kachels te voorzien van stroom ;)

• Vincm
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 29-06 20:46
Ik heb een Mitsubishi ecodan waarbij het SWW vat in de binnenunit zit.

Nu merk ik regelmatig dat als ik een warm-water kraan aanzet (bijv. in keuken, maar vooral in de badkamer) de druk in het begin erg hoog is. Hoger dan wanneer ik alleen de kraan openzet voor alleen koud water. Het is maar een fractie van een seconde, maar als je er niet over nadenkt spetter je jezelf nat als je de kraan snel opentrekt.

Het lijkt er dus op dat er zich ergens druk opbouwt in het boilervat of in de warm-water leiding. Kan ik dat op enige manier terugschroeven zodat het weer meer in balans is? Of verlaag ik dan over het algemeen de druk op de warmwaterkraan en blijf ik het verschil aan het begin houden?

(ik had deze vraag eerst in het klus-topic gezet, maar de vraag had hier gemoeten).

Nieuwbouw 2016, ZLTV, 8 kW Zubadan warmtepomp, 2430 watt piek op het dak, balansventilatie met WTW. Aardgasloos!

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Exigence
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 07:49

Exigence

dnkroz

@Vincm Tijdens het opwarmen van een boiler loopt de druk op door het uitzetten van het water in de boiler. Dit is volkomen normaal. Om te voorkomen dat de druk te hoog wordt zit er een overstortventiel met terugslagklep in de ingaande leiding naar de boiler. Deze overstortventielen zijn meestal 8 bar. Wat betekent dat ze bij 8 bar open gaan en beginnen te druppelen om de druk niet verder op te laten lopen. Logischerwijs betekent dit dan ook dat de druk in de boiler en warmwaterleiding direct na een opwarmronde rond de 8 bar is. Dit is wat je heel kortstondig merkt als je de warme kraan open zet.

Overstortventiel zou je kunnen vervangen door een 6 Bar variant. Maar je hebt het over een geïntegreerd SWW vat, dus hij zal ingebouwd zitten dus waarschijnlijk vervalt je garantie.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Naalroc
  • Registratie: Maart 2009
  • Nu online
@Vincm De oplossing van jou probleem ligt in het monteren van een expansievat, dat toegelaten is voor drinkwater, dus niet eentje uit het cv circuit; bovendien moet de voordruk van een sww expansieventiel wat hoger gevuld worden doordat de inlaat druk van de waterleiding hoger is, meestal zo rond de 3 bar.

14kW Zubadan, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos sinds 2/2019

Acties:
  • +4Henk 'm!

• Adriaan71
Lees dit even door.

https://flamcogroup.com/m...on/doc_be-vls_h4_2015.pdf

Mijn boiler komt niet boven de 4 bar met een legionella run en hij gooit er geen water uit.

Expansievat op juiste volume voor boiler en voordruk 0,2bar lager dan werkdruk water.

Heb afsluiter met keerklep en aftap, mano meter overstort 6 bar en Airfix D 25 liter en deze 0,2 bar onder werkdruk

boiler 300 liter de Jong

En hiermee meet je de druk

https://www.installatieva...2Z9gSCEAQYASABEgIdTvD_BwE

En zo ziet dat eruit.

Dit is op een 400 liter. Nu ook 4,2 bar op 65 graden. Normaal waterdruk 2,2bar

En hier kan je nog een reken tooltje dl

https://www.wtcb.be/exper...-sanitaire-expansievaten/

[Voor 73% gewijzigd door Adriaan71 op 29-06-2022 21:01]

• NovapaX
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 23:10
Iemand ervaring met het koelen en ontvochtigen van ventilatielucht met een koelbatterij, in combinatie met vloerkoeling?

Ik zou dan water van 7-10 graden uit de warmtepomp moeten hebben, dat kan zo door de koelbatterij en dat is geen probleem.
Maar vervolgens moet het water in een ‘actieve’ vloerverwarmingsverdeler (met pomp) op 18 graden gemengd worden.
Ik heb echter nog geen thermostaten gevonden die het tegenovergestelde doen van ‘normaal’, dus bijmengen als het water te koud is.
Misschien moet het gewoon andersom aangesloten worden, maar kan hier niets over vinden.

Een andere optie is natuurlijk een tweede warmtepomp, of bijvoorbeeld de nieuwe zehnder comfoclime, maar die heeft best een beroerde COP.

1740Wp: 12xSF145-S @ Hosola 1600TL [pvoutput]
Sparql TV wiki

Superbeagle schreef op woensdag 29 juni 2022 @ 13:39:
De discussie vorstgevaar bij monoblocks wordt sinds 2016 regelmatig gevoerd. Zie alberthakvoort in "Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en koelen 2"

Laat ik die stelling eens omdraaien: zijn er in NL in de, ik noem maar wat, afgelopen 25 jaar gevallen bekend waarbij leidingen van monoblocks kapot zijn gevroren om wat voor reden dan ook?
in commerciele installaties (bedrijfspanden en zo) heb ik het nog nooit gezien.
NovapaX schreef op woensdag 29 juni 2022 @ 23:10:
Iemand ervaring met het koelen en ontvochtigen van ventilatielucht met een koelbatterij, in combinatie met vloerkoeling?

Ik zou dan water van 7-10 graden uit de warmtepomp moeten hebben, dat kan zo door de koelbatterij en dat is geen probleem.
Maar vervolgens moet het water in een ‘actieve’ vloerverwarmingsverdeler (met pomp) op 18 graden gemengd worden.
Ik heb echter nog geen thermostaten gevonden die het tegenovergestelde doen van ‘normaal’, dus bijmengen als het water te koud is.
Misschien moet het gewoon andersom aangesloten worden, maar kan hier niets over vinden.

Een andere optie is natuurlijk een tweede warmtepomp, of bijvoorbeeld de nieuwe zehnder comfoclime, maar die heeft best een beroerde COP.
niet aan beginnen.

• Dylantje2
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 07:30

Dylantje2

sorry Bricklayere here :-)

Proton_ schreef op dinsdag 28 juni 2022 @ 20:43:
[...]

Heel simpel binnen een kraan met luchtnippel. Zodat ik hem leeg kan blazen evt met compressor....
Maar ik hoor het jullie al zeggen geen stroom....

Dus een slang gemaakt met verloop naar fiets pomp. En binnen paar minuten hele systeem leeg.

Alleen een klep oid zal er echt niet voor zorgen dat hij kreeg loopt.
Je hebt ook nog zoiets als vacuüm als je ergens onderin iets leeg laat lopen
.

zonneboiler, pelletkachel, 27 panels, Atlantic Wpb, pana 5 Kw H met LANbox, Domoticz, Grafana, Solarmeters, WPboiler: http://wqd.nl/dP9y, WP: http://wqd.nl/9GVg, Pana H versie thread: https://bit.ly/2Or4Unp

• format5
Dylantje2 schreef op donderdag 30 juni 2022 @ 07:28:
[...]

Heel simpel binnen een kraan met luchtnippel. Zodat ik hem leeg kan blazen evt met compressor....
Maar ik hoor het jullie al zeggen geen stroom....

Dus een slang gemaakt met verloop naar fiets pomp. En binnen paar minuten hele systeem leeg.

Alleen een klep oid zal er echt niet voor zorgen dat hij kreeg loopt.
Je hebt ook nog zoiets als vacuüm als je ergens onderin iets leeg laat lopen
.
Er zijn ook banden pompen op accu ;)

Elke handmatige stap is ongeschikt als beveiliging. Dan accepteer je dat risico dus (wat prima is).

• ds23man
Proton_ schreef op donderdag 30 juni 2022 @ 08:41:
Elke handmatige stap is ongeschikt als beveiliging. Dan accepteer je dat risico dus (wat prima is).
Als je altijd thuis bent is dat toch niet zo'n probleem?

• Doezel
  • Registratie: April 2004
  • Nu online
Vraag: in onze nieuwe keuken zag ik bij de settings van de vaatwasser dat ik hem ook op een warmwater leiding kan aansluiten.

Nu heb ik de aanvoerleiding van de vaatwasser naar een verdeler in de kelder. Dus omzetten van koud naar warm water is een kleine moeite. Dan gaat ie dus het water uit ons SWW vat gebruiken. Even los van het feit dat het warmwater dan via de warmtepomp wordt verwarmd (dus goedkoper); zijn er ook nog nadelen die ik nu niet overzie?
Pagina: 1 ... 123 124 125 Laatste

Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone SE (2022) LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S22 Garmin fēnix 7 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2022 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee