Hallo allemaal,
Op voorhand mijn excuses als ik mijn topic in het verkeerde sub-forum plaats. Omdat het een combinatie betreft van zonnepanelen, een warmtepomp en een airconditioning (misschien iets minder duurzaam
) heb ik het hier geplaatst.
Ik onderzoek dus al een flinke poos hoe ik ons huis kan verduurzamen. Ik heb veel topics gelezen en online uitgezocht. Mijn technische en inhoudelijke kennis is echter beperkt. De uiteindelijke installatie laat ik dus ook door een professioneel bedrijf doen.
Ik heb twee partijen over de vloer gehad. Misschien is het hierdoor alleen nog maar onduidelijker geworden wat nu wijsheid is
Partij X
Zij hebben een offerte opgesteld voor
Warmtepomp
Partij Y
Partij Y heeft nog geen offerte opgesteld, maar stelde hele andere vragen en had hele andere suggesties.
Op voorhand mijn excuses als ik mijn topic in het verkeerde sub-forum plaats. Omdat het een combinatie betreft van zonnepanelen, een warmtepomp en een airconditioning (misschien iets minder duurzaam
Ik onderzoek dus al een flinke poos hoe ik ons huis kan verduurzamen. Ik heb veel topics gelezen en online uitgezocht. Mijn technische en inhoudelijke kennis is echter beperkt. De uiteindelijke installatie laat ik dus ook door een professioneel bedrijf doen.
Ik heb twee partijen over de vloer gehad. Misschien is het hierdoor alleen nog maar onduidelijker geworden wat nu wijsheid is
Doelstelling:
- Het verkleinen van onze ecologische voetafdruk.
- Meer eigen stroom opwekken.
- Van het gas afkomen.
- Koel kunnen slapen op onze zolderverdieping.
Woningdetails:
- Opgeleverd in 2016
- 2 volwassenen, 1 klein kind. Op zeer korte termijn komt daar een baby bij
- Vloerverwarming op de begane grond
- Koken op inductieplaat
- Drie slaapkamers en één badkamer op de eerste verdieping
- Tweede verdieping wordt momenteel gebruikt als kantoor.
- Op korte termijn zullen we gaan slapen op de tweede verdieping omdat mijn vrouw naar haar zwangerschapsverlof ook meer thuis zal werken. Onze huidige slaapkamer zal dus kantoor worden
Historisch gasverbruik:
- 2021: 925 m3
- 2020: 795 m3
- 2019: 775 m3
Afgiftesysteem:
Begane Grond- Vloerverwarming, constant op 20.5 graden.
- Vier radiatoren die worden bediend d.m.v. Honeywell Evohome
- Vier zipscreens voor de ramen die de grootste warmte buiten het huis houden
- Badkamer heeft een designradiator. Deze zit aangesloten op de vloerverwarming in de badkamer.
- De drie slaapkamers hebben standaard radiatoren
- Een radiator die wordt bediend d.m.v. Honeywell Evohome
- Zipscreen voor het raam om de grootste warmte buiten het huis te houden
Ontvangen voorstellen:
Ik heb dus twee partijen over de vloer gehad.Partij X
Zij hebben een offerte opgesteld voor
Warmtepomp
- Daikin Altherma LT3 Bluevolution 4.3 kW warmtepomp
- Boiler van 250 liter
- Buffervat
- Extra benodigdheden en arbeidskosten
- 11 DMEGC zonnepanelen
- 11 SolarEdge optimizers
- Daikin Split Perfera
Partij Y
Partij Y heeft nog geen offerte opgesteld, maar stelde hele andere vragen en had hele andere suggesties.
- Voor de airconditioning werd voorgesteld om niet een premium merk te kiezen zoals Mitsubishi of Daikin. Maar juist voor een goedkoper merk, er vanuit gaande dat de kans klein is dat ze überhaupt defect gaan
- Voor de zonnepanelen zat er weinig verschil in aanpak met Partij X
- Het meest interessante was de vraag wat onze gedachte is achter de warmtepomp. Volgens deze partij zou het wel meer dan 10 jaar duren voor ik die investering eruit heb. Wat niet vreemd is overigens aangezien er een netto investering van 15K werd genoemd (bijna het dubbele van de netto investering die partij X heeft geoffreerd). Partij Y stelde daarentegen voor om een elektrische CV te overwegen. Ik lees hier in meerdere topics dat dat echt geen goede optie is.