Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hainv201
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 05-03 09:47
Historisch gasverbruik:
ik ben net verhuisd dus ik weet het niet
Afgiftesysteem:
- 50 m² vloerverwarming
- 4 radiatoren
SWW:
- plek voor boiler: uitbouw naast het huis.
- 270 liter nodig
Warmtepompvoorkeur:
L/W: stil, zuinig, goedkoop, milieuvriendelijk, verkrijgbaarheid, design, domotica-integratie, DIY/tweakersvriendelijk,
Wie gaat het installeren?
het wordt uitbesteed
Vragen?
Zoals de titel van het onderwerp, ik wil van het gas af.
Ik heb 2 opties waarvan ik niet weet wat de voor- en nadelen zijn. Ik heb dus wat vragen:
- Optie 1: Warmtepomp + watertank (Volledige elektra combi warmtepomp)
- Optie 2: Warmtepomp + warmtepompboiler
Mijn vragen zijn:
- Wat zijn de voor- en nadelen van elke optie?
- De warmtepomp in optie 2, moet het een hybride warmtepomp, een monobloc warmtepomp of een gesplitste warmtepomp zijn, of is een van die warmtepompen goed?
De aanbevolen installateur van Daikin vertelde me dat het onmogelijk is om Daikin Altherma RF aan te sluiten op de AUER EDEL Eau (water/water warmtepompboiler). Zijn voorstel is om Daikin Altherma RF + watertank + 2kW BUH

[ Voor 24% gewijzigd door hainv201 op 19-07-2022 23:28 ]

Alle reacties

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Lees deze even:
Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic

Denk dat je hier wel een goede start mee kan maken en op die manier ook je post kan bewerken met deze informatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hainv201
Ik heb niet alle informatie die in de sjabloon moet worden ingevuld. En ik denk dat dat gewoon algemene vragen zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 21:51

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

En in een FAQ staan... Algemene vragen ;)

Mono vs split: Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic hoofdstuk Mono vs Split
Warmtepompboiler vs losse boiler:
Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic hoofdstuk Douchen

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 21:51

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

De Edel Eau sluit je ook niet op de warmtepomp aan, maar op de vloerverwarming. Ze weten niets van elkaar, communiceren niet en hebben dus ook geen last van elkaar.
De 1500W die de boiler onttrekt merkt de grote warmtepomp amper.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hainv201
Proton_ schreef op dinsdag 19 juli 2022 @ 20:57:
De Edel Eau sluit je ook niet op de warmtepomp aan, maar op de vloerverwarming. Ze weten niets van elkaar, communiceren niet en hebben dus ook geen last van elkaar.
De 1500W die de boiler onttrekt merkt de grote warmtepomp amper.
Bedankt. De warmtepomp wordt dus gebruikt voor verwarming en koeling. En Edel Eau wordt aangesloten op de vloerverwarming. Heb ik gelijk? Is er een geval dat Edel Eau het water niet kan opwarmen? Ik zag dat je ook Edel Eau gebruikte, weet je of er installateurs of verkopers zijn? Koopt u het van verkopers en heeft u een gediplomeerd installateur nodig om de subsidie ​​te krijgen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• D-dark
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 19:39
Even time out, je hebt het gelinkte topic niet gelezen.

Maar de korte samenvatting.
je hebt nu een cv en die doet zowel verwarming als heet water.
Ga je over op warmtepomptechnologie dan moet je beiden vervangen.

Verwarming is simpel, dat doet de warmtepomp.
Dan nu het warme water. Daar heb je een tussenoplossing voor nodig. Een opslag vat zogezegd.
Om dat opslagvat aka boilervat op temperatuur te krijgen zijn er meerdere opties.
1 De wamtepomp voor je verwarming warmt dat vat op.

2 Je gaat voor een losstaande en zelfstandige optie. Dat is de AUER EDEL Eau. Die gebruikt als bron om energie aan te ontrekken de vloerverwarming. Dan heb je nog andere opties zoals afgezogen lucht uit bijvoorbeeld mechanische ventilatie.

Maar voor je als een blinde kip zonder kop de eerste de beste leverancier opbelt tel tot 10.
Lees het topic even goed door en besluit een avondje tweakers forums of google om je even intelezen.

Vul dit topic aan met de template en we helpen je graag verder.

Historisch gasverbruik: X m³/jaar (winter '20/21?)
Afgiftesysteem
:
- X m² vloerverwarming, slangen 10/15 cm HoH, Y groepen, Z daarvan staan altijd open
- X radiatoren, totale afgifte bij 40 graden Y kW, waterinhoud in totaal Z liter
SWW:
- plek voor boiler
- X liter nodig
- DWTW aanwezig?
Warmtepompvoorkeur:
L/W of W/W, zet op volgorde: goedkoop, stil, design, zuinig, verkrijgbaarheid, domotica-integratie, DIY/tweakersvriendelijk, milieuvriendelijk
Doe het zelf / het wordt uitbesteed

[Foto's/schetsen/plaatjes van mogelijk geschikte plekken voor de apparatuur]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hainv201
D-dark schreef op dinsdag 19 juli 2022 @ 23:08:
Even time out, je hebt het gelinkte topic niet gelezen.

Maar de korte samenvatting.
je hebt nu een cv en die doet zowel verwarming als heet water.
Ga je over op warmtepomptechnologie dan moet je beiden vervangen.

Verwarming is simpel, dat doet de warmtepomp.
Dan nu het warme water. Daar heb je een tussenoplossing voor nodig. Een opslag vat zogezegd.
Om dat opslagvat aka boilervat op temperatuur te krijgen zijn er meerdere opties.
1 De wamtepomp voor je verwarming warmt dat vat op.

2 Je gaat voor een losstaande en zelfstandige optie. Dat is de AUER EDEL Eau. Die gebruikt als bron om energie aan te ontrekken de vloerverwarming. Dan heb je nog andere opties zoals afgezogen lucht uit bijvoorbeeld mechanische ventilatie.

Maar voor je als een blinde kip zonder kop de eerste de beste leverancier opbelt tel tot 10.
Lees het topic even goed door en besluit een avondje tweakers forums of google om je even intelezen.

Vul dit topic aan met de template en we helpen je graag verder.

Historisch gasverbruik: X m³/jaar (winter '20/21?)
Afgiftesysteem
:
- X m² vloerverwarming, slangen 10/15 cm HoH, Y groepen, Z daarvan staan altijd open
- X radiatoren, totale afgifte bij 40 graden Y kW, waterinhoud in totaal Z liter
SWW:
- plek voor boiler
- X liter nodig
- DWTW aanwezig?
Warmtepompvoorkeur:
L/W of W/W, zet op volgorde: goedkoop, stil, design, zuinig, verkrijgbaarheid, domotica-integratie, DIY/tweakersvriendelijk, milieuvriendelijk
Doe het zelf / het wordt uitbesteed

[Foto's/schetsen/plaatjes van mogelijk geschikte plekken voor de apparatuur]
Bedankt. nu begrijp ik hoe het moet worden aangesloten. Ik dacht altijd dat de aansluiting van de warmtepomp naar de warmtepompboiler nodig is als van de warmtepomp naar het ketelvat.
Ik ontving enkele offertes:
1. Daikin Altherma R F
8kw warmtepomp BUH 2kW/9kW met 300L boilervat ~ 12k(ik moet de elektriciteitsaansluiting en waterleiding naar de installatieruimte leggen)
2. Mitsubishi Ecodan 4kW ~ 11k (geen boilervat) + 3k boilervat optie.
3. Panasonic Bi-bloc J 9kW + 300L boilervat ~ 18k
4. Vailliant 5,8kW + warmtepompboiler ~ 16k.
5. Mitsubishi Ecodan 9kW + boilervat ~ 19k
Alles inclusief montage prijs.
Waarom zijn de prijzen zo verschillend?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D-dark
hainv201 schreef op dinsdag 19 juli 2022 @ 23:42:
[...]

Bedankt. nu begrijp ik hoe het moet worden aangesloten. Ik dacht altijd dat de aansluiting van de warmtepomp naar de warmtepompboiler nodig is als van de warmtepomp naar het ketelvat.
Ik ontving enkele offertes:
1. Daikin Altherma R F
8kw warmtepomp BUH 2kW/9kW met 300L boilervat ~ 12k(ik moet de elektriciteitsaansluiting en waterleiding naar de installatieruimte leggen)
2. Mitsubishi Ecodan 4kW ~ 11k (geen boilervat) + 3k boilervat optie.
3. Panasonic Bi-bloc J 9kW + 300L boilervat ~ 18k
4. Vailliant 5,8kW + warmtepompboiler ~ 16k.
5. Mitsubishi Ecodan 9kW + boilervat ~ 19k
Alles inclusief montage prijs.
Waarom zijn de prijzen zo verschillend?
Tsja, dit verschilt van 4 kW, lijkt mij een foutje van 6 t/m 9.
Warmtepompen hebben net als veel andere electronica te maken met chiptekorten, inflatie van onderdelen, grote vraag (werk zat). lange levertijden etcetera. Dat verklaart al iets van de verschillen.

Daarnaast mogelijk sommige offertes inclusief subsidie en andere zonder.
Dan is nog de vraag welke bedrijven de moeite hebben genomen om de situatie lokaal te bekijken en welke een papieren bierviltje berekening hebben gemaakt.

Benodigd vermogen kan je globaal uitrekenen aan de hand van de koevlaas methode en op welke temperatuur je nu verwarmd. Je hebt al vloerverwarming dus dat scheelt.

De 50 m2 vloerverwarming doet mij denken aan een niet al te grote woning.
Ik neem aan dat toen je het huis kocht er wel bij stond wat het gasverbruik is, vraag dat evt na bij wat buren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hainv201
D-dark schreef op woensdag 20 juli 2022 @ 09:58:
[...]

Tsja, dit verschilt van 4 kW, lijkt mij een foutje van 6 t/m 9.
Warmtepompen hebben net als veel andere electronica te maken met chiptekorten, inflatie van onderdelen, grote vraag (werk zat). lange levertijden etcetera. Dat verklaart al iets van de verschillen.

Daarnaast mogelijk sommige offertes inclusief subsidie en andere zonder.
Dan is nog de vraag welke bedrijven de moeite hebben genomen om de situatie lokaal te bekijken en welke een papieren bierviltje berekening hebben gemaakt.

Benodigd vermogen kan je globaal uitrekenen aan de hand van de koevlaas methode en op welke temperatuur je nu verwarmd. Je hebt al vloerverwarming dus dat scheelt.

De 50 m2 vloerverwarming doet mij denken aan een niet al te grote woning.
Ik neem aan dat toen je het huis kocht er wel bij stond wat het gasverbruik is, vraag dat evt na bij wat buren.
Bedankt voor je antwoord. We hebben een huis met 3 verdiepingen: begane grond (~50m2), eerste verdieping (3 kamers: 2 kamers ~ 10m2, 1 kamer ~ 7m2) en zolder (1 kamer ~ 20m2). Gasverbruik weet ik niet zeker aangezien de vorige eigenaar de temperatuur in huis altijd boven de 22 graden had. Mijn buurman vertelde me dat het gasverbruik ongeveer 1500 m3 per jaar was. Alle offertes zijn inclusief subsidie, 4 offertes zijn daadwerkelijk gemaakt door iemand die mijn huis heeft nagekeken, alleen de Panasonic offerte niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-dark
hainv201 schreef op woensdag 20 juli 2022 @ 10:27:
[...]

Bedankt voor je antwoord. We hebben een huis met 3 verdiepingen: begane grond (~50m2), eerste verdieping (3 kamers: 2 kamers ~ 10m2, 1 kamer ~ 7m2) en zolder (1 kamer ~ 20m2). Gasverbruik weet ik niet zeker aangezien de vorige eigenaar de temperatuur in huis altijd boven de 22 graden had. Mijn buurman vertelde me dat het gasverbruik ongeveer 1500 m3 per jaar was. Alle offertes zijn inclusief subsidie, 4 offertes zijn daadwerkelijk gemaakt door iemand die mijn huis heeft nagekeken, alleen de Panasonic offerte niet.
Dat scheelt. 1500 m3 is volgens koevlaas 7,2, afgrond naar boven 8 kW

Lijkt mij dan dat de: 1. Daikin Altherma R F
8kw warmtepomp BUH 2kW/9kW met 300L boilervat ~ 12k(ik moet de elektriciteitsaansluiting en waterleiding naar de installatieruimte leggen) de winnaar is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hainv201
D-dark schreef op woensdag 20 juli 2022 @ 11:29:
[...]

Dat scheelt. 1500 m3 is volgens koevlaas 7,2, afgrond naar boven 8 kW

Lijkt mij dan dat de: 1. Daikin Altherma R F
8kw warmtepomp BUH 2kW/9kW met 300L boilervat ~ 12k(ik moet de elektriciteitsaansluiting en waterleiding naar de installatieruimte leggen) de winnaar is.
Moet ik het ketelvat of de warmtepompketel nemen? De warmtepomp is een splitmodel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D-dark
hainv201 schreef op woensdag 20 juli 2022 @ 12:23:
[...]

Moet ik het ketelvat of de warmtepompketel nemen? De warmtepomp is een splitmodel.
uit het genoemde topic:
Hoe gaan we douchen?
Een warmtepomp heeft, zoals je hier boven al kan zien, niet voldoende vermogen om direct het douchewater te verwarmen zoals een combiketel dat doet.
Een boilervat aan de verwarmingswarmtepomp
Is de standaardoplossing. Voordeel: vrij snel warm (<1 uur na een douchebeurt). Nadeel: kost verwarmingstijd. R32 kan doorgaans niet zonder hulp de legionellabescherming doen, waarbij wekelijks het hele vat tot >60 graden wordt gebracht om schadelijke bacteriegroei te voorkomen.
Een losse warmtepompboiler
Een boilervat met eigen compressor. Doorgaans met luchtslangen/ventilatie als warmtebron, maar vloerverwarmingswater als bron kan ook. Voordeel: soms makkelijker plaatsen, 2x subsidie.

Maar zou persoonlijk voor de 100% Daikin oplossing gaan.
Geen reden in jouw geval om daar niet voor te gaan.
Pagina: 1