Hey Tweakers.
Ik ga binnenkort (zoals velen tegenwoordig
) ook over op een warmtepomp. Ik wil full-electric maar ontvang graag nog wat advies over de keuze en opstelling van het systeem. Ik zal even de situatie schetsen:
Woning: 2-1 kap uit 1985. Volledig geïsoleerd, maar wel vanaf de bouw met wat nieuwe hr++ ramen. 114m2 woning, beneden ongeveer 50m2.
Historisch gasverbruik: 918m3 20/21. Wel met elektrische vloerverwarming achter en 2 persoons huishouden (nu 3). Dus ik ga voor de zekerheid uit van 1000m3 gas.
(winter 21/22 hadden we 606m3 gas met meer thuis zijn en weinig gebruik van elec. vw. Wel een grotere radiator opgehangen en cv op 60 graden gezet. maarja die winter was geen winter...)
- Beneden gas zierkachel. Stond vroeger een houtkachel dus wordt wss weer een hout kachel.
- Achter elektrische vloerverwarming 7m2, wil ik niet/nauwelijks meer aan het liefst.
Het wordt dus voor de WP één grote radiator voor die de warmte moet gaan leveren. En eventueel bijspringen van de houtkachel als we dit aan gaan pakken.
- Boven diverse radiatoren, maar daar stoken we nauwelijks. Alleen mijn kantoor tot 19 graden als het koud is. Radiatoren worden geregeld middels thermostaat knoppen. Echter geen bypass van de thermostaat beneden, draaien dus alleen als beneden verwarmt wordt.
Water inhoud altijd open systeem: leiding + radiator 37 liter.
Een tweede optie is om het sww vat in de garage te plaatsen, maar dan moet het hele afgifte systeem veranderd worden, dit lijkt mij lastig.
- 200 liter lijkt me voldoende? (2 ouders, 1 kind)
- Geen DWTW. Is dit makkelijk aan te leggen? De badkamer gaat misschien ook binnen 5 jaar op de schop.
Hebben jullie tips voor liggende sww vaten of wellicht 2 lage staande?
Ik twijfel bij de 8kw over het volgende:
- Minimale afgifte is iets hoger. Beide modulen tot 20% dus afgite is 1200(6kw) vs 1600(8kw)
- De benodigde waterflow. Is die hoger bij 8kw? Dit heb ik nog niet kunnen vinden.
- Meer geluid ivm meer kw in hetzelfde formaat WP?
- Overkill ivm niet nodig hebben van die capaciteit?
Voordelen van 8kw zijn:
- sowieso geen koude voetjes ivm capaciteit
- iets betere COP
Wat adviseren jullie?
Plaatsing/geluid
Ik wil de monoblock op de garage plaatsen met goede rubberen voeten en zware tegels eronder ivm tegengaan trillingsgeluid. Ik zit vooral met het geluid op de erfgrens. Onze garage is 3m, dan die van de buren en dan hun huis. Ons huis staat iets achter het huis van de buren. De WP blaast dus als het ware achter hun huis langs. Zijn er tweakers die met deze opstelling ervaring hebben. Levert dit geluidsproblemen op?
Buffervat
Dan nog de welbekende vraag m.b.t. het buffervat. Volgens mij is dit niet nodig. De inhoud van het open systeem is 37L. De benodigde buffer is 24L bij 6 kw (6*0.2*20) of 32L bij 8 kw (8*0.2*20). Dus niet doen of zeggen jullie doe voor de zekerheid maar wel?
Alvast zeer veel dank voor jullie info
Ik ga binnenkort (zoals velen tegenwoordig
Woning: 2-1 kap uit 1985. Volledig geïsoleerd, maar wel vanaf de bouw met wat nieuwe hr++ ramen. 114m2 woning, beneden ongeveer 50m2.
Historisch gasverbruik: 918m3 20/21. Wel met elektrische vloerverwarming achter en 2 persoons huishouden (nu 3). Dus ik ga voor de zekerheid uit van 1000m3 gas.
(winter 21/22 hadden we 606m3 gas met meer thuis zijn en weinig gebruik van elec. vw. Wel een grotere radiator opgehangen en cv op 60 graden gezet. maarja die winter was geen winter...)
Afgiftesysteem:
- Beneden voor 1 grote radiator. Vorig jaar vervangen voor groter model. 400cmx50cm t33 met losse ventilatortjes eronder (vermogen 8133w bij 75 graden). Radiator staat altijd open. Wordt geregeld missen de thermostaat.- Beneden gas zierkachel. Stond vroeger een houtkachel dus wordt wss weer een hout kachel.
- Achter elektrische vloerverwarming 7m2, wil ik niet/nauwelijks meer aan het liefst.
Het wordt dus voor de WP één grote radiator voor die de warmte moet gaan leveren. En eventueel bijspringen van de houtkachel als we dit aan gaan pakken.
- Boven diverse radiatoren, maar daar stoken we nauwelijks. Alleen mijn kantoor tot 19 graden als het koud is. Radiatoren worden geregeld middels thermostaat knoppen. Echter geen bypass van de thermostaat beneden, draaien dus alleen als beneden verwarmt wordt.
Water inhoud altijd open systeem: leiding + radiator 37 liter.
SWW:
- De zolder is laag en er is dus eigenlijk alleen plek voor een liggende boiler of een hele lage. (zie foto)Een tweede optie is om het sww vat in de garage te plaatsen, maar dan moet het hele afgifte systeem veranderd worden, dit lijkt mij lastig.
- 200 liter lijkt me voldoende? (2 ouders, 1 kind)
- Geen DWTW. Is dit makkelijk aan te leggen? De badkamer gaat misschien ook binnen 5 jaar op de schop.
Hebben jullie tips voor liggende sww vaten of wellicht 2 lage staande?
Warmtepompvoorkeur:
Het merk warmtepomp staat eigenlijk al vast. Het wordt een Midea monoblock die geplaatst wordt op de garage (zie foto). Het wordt een Midea omdat ik die via-via heel scherp kan krijgen. Verder zijn de specs ook goed. Ik twijfel alleen nog tussen het 6kw en het 8kw model. 6 kw is al voldoende, maar de 8kw is iets zuiniger. Qua aanschaf scheelt het maar een paar tientjes meer. Zie foto voor het spec blad.Ik twijfel bij de 8kw over het volgende:
- Minimale afgifte is iets hoger. Beide modulen tot 20% dus afgite is 1200(6kw) vs 1600(8kw)
- De benodigde waterflow. Is die hoger bij 8kw? Dit heb ik nog niet kunnen vinden.
- Meer geluid ivm meer kw in hetzelfde formaat WP?
- Overkill ivm niet nodig hebben van die capaciteit?
Voordelen van 8kw zijn:
- sowieso geen koude voetjes ivm capaciteit
- iets betere COP
Wat adviseren jullie?
Plaatsing/geluid
Ik wil de monoblock op de garage plaatsen met goede rubberen voeten en zware tegels eronder ivm tegengaan trillingsgeluid. Ik zit vooral met het geluid op de erfgrens. Onze garage is 3m, dan die van de buren en dan hun huis. Ons huis staat iets achter het huis van de buren. De WP blaast dus als het ware achter hun huis langs. Zijn er tweakers die met deze opstelling ervaring hebben. Levert dit geluidsproblemen op?
Buffervat
Dan nog de welbekende vraag m.b.t. het buffervat. Volgens mij is dit niet nodig. De inhoud van het open systeem is 37L. De benodigde buffer is 24L bij 6 kw (6*0.2*20) of 32L bij 8 kw (8*0.2*20). Dus niet doen of zeggen jullie doe voor de zekerheid maar wel?
Wie gaat het installeren?
Ik ga het zelf installeren. Samen met mijn vader is het leiding verhaal geen probleem. Ik zit alleen nog met het instellen en afregelen van de installatie. Is dit ingewikkeld of voor een noob best goed te doen?Alvast zeer veel dank voor jullie info
[ Voor 26% gewijzigd door Evanrvb op 27-10-2022 21:15 ]
:strip_exif()/f/image/W13a0Tb2GFsNezdZpjAD1cmk.jpg?f=fotoalbum_large)
/f/image/ES6Bt2YYeJ70tRch9HAW85nI.png?f=fotoalbum_tile)
/f/image/jfw4wYhNfXwlLegW4h3lorxK.png?f=fotoalbum_tile)
/f/image/LFvYA4MfjwPrRZxcHNfn6lW1.png?f=fotoalbum_tile)
/f/image/lEKkGxU951P4LxMvFa92GoYd.png?f=fotoalbum_tile)

/f/image/ns85CdFmoQhWxdYXvMjHeQ5I.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/vhqke24LvcGVpXT8a7VrXiLt.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/kyw6HTKiPFfgrr341ERPmlrR.png?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/sjrdDAamhDNljcbY9vG5ihUt.jpg?f=fotoalbum_large)
/f/image/CaqxXN0trFtCYDMmqUobAU8M.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/8I5u51xfrzirPGjMq2DFgWK7.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/HugAdS5l890ahC9LVlm3LflU.png?f=fotoalbum_large)