• DutchWing
  • Registratie: April 2019
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

Andrehj schreef op zaterdag 20 augustus 2022 @ 10:43:
[...]

Dat geldt niet altijd. Als de 4 en 6 kW varianten in dezelfde behuizing zitten (wat vaak het geval is), dan zal de 4 kW die op max vermogen draait minder snel dichtvriezen dan de 6 kW variant die "slechts" 5 kW levert op dat moment en dus nog in deellast draait.

De kans is dus groot dat in dit geval de 4 kW versie minder snel dichtvriest. Iets dergelijks zie ik ook bij mijn eigen WP, die de kleinste variant is in een bepaalde behuizing. Deze haalt daarmee ook het hoogste rendement en heeft relatief weinig defrosts.
Stond ik even niet bij stil dat de behuizing hoogstwaarschijnlijk gelijk is. :)

[ Voor 3% gewijzigd door DutchWing op 20-08-2022 12:11 ]

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SW75YAA + EHST20D-VM2D / PV: 2150Wp Z/O 132° en 2580Wp N/W 312° Ik wil een warmtepomp.nu

• DutchWing
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

Evanrvb schreef op zaterdag 20 augustus 2022 @ 10:55:
[...]

He @Andrehj nu raakte ik juist overtuigd van de 6kw optie en breng je me weer aan het twijfelen :P Ik kan hier vanmiddag naar kijken en dan zoek ik het uit en post ik het. (overigens is deze 4kw bij hogere ta geen 4kw bij -10, dat weet ik alvast)
Dan weet je toch je antwoord.
Dan moet je de 6kW nemen als je nog bij -10 een vermogen van ongeveer 4kW nodig hebt, mits zoals @Andrehj aangeeft met welke temperaturen je gerekend hebt etc.

[ Voor 8% gewijzigd door DutchWing op 20-08-2022 12:11 ]

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SW75YAA + EHST20D-VM2D / PV: 2150Wp Z/O 132° en 2580Wp N/W 312° Ik wil een warmtepomp.nu

• Evanrvb
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 14:14
@Andrehj De gemiddelde etmaaltemperatuur op meet locatie Deelen was:
(Deelen is denk ik de meeste passende voor regio Ede-Veenendaal)

- 21-12-2021 6m3 verbruik gemiddelde temp -2.2
- 22-12-2021 6m3 verbruik gemiddelde temp -2.4
- 23-12-2021 5m3 verbruik gemiddelde temp 1.8
- 26-12-2021 6m3 verbruik gemiddelde temp -1.6
- 5-1-2022 6m3 verbruik gemiddelde temp 3.5
- 6-3-2022 6m3 verbruik gemiddelde temp 1

Je 0 graden aanname klopt dus aardig. Je krijgt wel een vollediger beeld als ik 5m3 zou pakken denk ik want als we op een minder koude dag gebadderd en veel gedoucht hebben kom je ook hoger uit. (bv 5-1-2022) Overigens is meerdere dagen in de week van december ook niet toevallig. Toen waren we waarschijnlijk vaker thuis. Omdat we nu een kleine hebben en we ook vaker thuis zijn verwacht ik dus wel een toename in verbruik. We hadden toen ook al een kleine dus dit klopt niet.

De thermostaatgrens stond ingesteld op een nachtverlaging van 16gr en overdag stoken tot 21 gr. Destijds stookten we altijd vanaf 17:00 - 22:00 plus wanneer we thuis waren. Ook heb ik natuurlijk wel nog die 4m2 elec. vw en die deed ook wat mee. De cv ta stond op 60gr.

Bij een WP heb je natuurlijk maar 1gr nachtverlaging en lijkt me dat je wel wat meer warmteverlies moet rekenen (i.v.m. lekken van warmer huis en ook lekken ivm langer gebruik van leidingen) (overigens is mij eerder al verteld dat dit weggestreept zou kunnen worden met de mindere efficiency van je cv tijdens het no time verwarmen van je huis van 16gr naar 21 gr) Ergens lijkt het me ook niet kloppen dat ons huis (2-1 kap uit 1985 die niet bijzonder na geïsoleerd is en het oude dubbelglas grotendeels nog) het met een 4KW zou gaan redden als nieuwbouwhuizen dit ook nodig hebben. We hebben wel slechts 114m2 dat scheelt wel.

Wat is jouw oordeel @Andrehj ?

@DutchWing de 4 KW heeft bij -10 4017w/ta40, 3588w/ta45, 3280w/ta50.

De 6KW zit op -10 op 4833/ta40, 4643/ta45, 4127/ta50. (en cop 1,72 autsj... :P )

Met de 6KW heb je dus op koudere dagen meer rek. Maar dat is juist het hele dubio. Bij koude dagen heb ik waarschijnlijk de 6KW nodig, maar de afgifte op lagere ta is bij het randseizoen een probleem. (2 WP's neerzetten dan maar :Y )

Haha de Ducttape ligt al in de garage.... >:) :P Je noemt dat je het back-up element eigenlijk niet wil gebruiken voor je cv opwarming. Daar ben ik het mee eens. Maar is het wel mogelijk? Want als ik daarmee op -10 dagen de capaciteit van de WP met 3kw kan verhogen dan zou mij dit natuurlijk wel uit de brand helpen voor die paar dagen.

In de handleiding van de Midea lijkt het zo beschreven te staan dat je de WP in samenwerking met een externe warmtebron kan gebruiken maar ook in samenwerking met de interne back-up heater.

• DutchWing
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

Evanrvb schreef op zaterdag 20 augustus 2022 @ 13:49:

De 6KW zit op -10 op 4833/ta40, 4643/ta45, 4127/ta50. (en cop 1,72 autsj... :P )

Met de 6KW heb je dus op koudere dagen meer rek. Maar dat is juist het hele dubio. Bij koude dagen heb ik waarschijnlijk de 6KW nodig, maar de afgifte op lagere ta is bij het randseizoen een probleem. (2 WP's neerzetten dan maar :Y )

Haha de Ducttape ligt al in de garage.... >:) :P Je noemt dat je het back-up element eigenlijk niet wil gebruiken voor je cv opwarming. Daar ben ik het mee eens. Maar is het wel mogelijk? Want als ik daarmee op -10 dagen de capaciteit van de WP met 3kw kan verhogen dan zou mij dit natuurlijk wel uit de brand helpen voor die paar dagen.
Ik zou denk ik dan inderdaad de backup heater gebruiken voor die paar dagen in het jaar, maar het ligt er net aan hoe dit functioneert. Het zou misschien elke keer een handmatige handeling moeten zijn, zou je ooit je huis willen verkopen, dan is dit natuurlijk wel (misschien) een dingetje voor de volgende bewoners.

Ik verwacht zelf niet dat je hem veel zal gebruiken, echte winters hebben we haast niet meer in een groot deel van NL.
Maar daar zijn de meningen over verdeeld.
In de handleiding van de Midea lijkt het zo beschreven te staan dat je de WP in samenwerking met een externe warmtebron kan gebruiken maar ook in samenwerking met de interne back-up heater.
Dan zou ik even uitzoeken hoe dit precies werk en regeltechnisch reageert op het systeem etc.

[ Voor 5% gewijzigd door DutchWing op 20-08-2022 14:56 ]

• Evanrvb
DutchWing schreef op zaterdag 20 augustus 2022 @ 14:52:
[...]

Ik zou denk ik dan inderdaad de backup heater gebruiken voor die paar dagen in het jaar, maar het ligt er net aan hoe dit functioneert. Het zou misschien elke keer een handmatige handeling moeten zijn, zou je ooit je huis willen verkopen, dan is dit natuurlijk wel (misschien) een dingetje voor de volgende bewoners.

Ik verwacht zelf niet dat je hem veel zal gebruiken, echte winters hebben we haast niet meer in een groot deel van NL.
Maar daar zijn de meningen over verdeeld.

Dan zou ik even uitzoeken hoe dit precies werk en regeltechnisch reageert op het systeem etc.
Het moet inderdaad wel normaal werken. We blijven hier niet voor eeuwig wonen dus dit neem ik zeker mee in de opstelling.

Zo staat de instelling beschreven in de manual (zie het gele in het plaatje). Dit lijkt mij opzich een mooie manier. Je hoeft dus niks handmatig aan te passen. Er staat alleen niks beschreven over de totale afgifte capaciteit die dit geeft. Dit ga ik dan nog wel even navragen bij de importeur.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/g_xuzvC1_6pxhkcmohpf8YulOzg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/wrOr2ftnLHuc0wo6LFsnuU5N.png?f=fotoalbum_large

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 21:15
Evanrvb schreef op zaterdag 20 augustus 2022 @ 13:49:
@Andrehj De gemiddelde etmaaltemperatuur op meet locatie Deelen was:
(Deelen is denk ik de meeste passende voor regio Ede-Veenendaal)

- 21-12-2021 6m3 verbruik gemiddelde temp -2.2
- 22-12-2021 6m3 verbruik gemiddelde temp -2.4
- 23-12-2021 5m3 verbruik gemiddelde temp 1.8
- 26-12-2021 6m3 verbruik gemiddelde temp -1.6
- 5-1-2022 6m3 verbruik gemiddelde temp 3.5
- 6-3-2022 6m3 verbruik gemiddelde temp 1

Je 0 graden aanname klopt dus aardig. Je krijgt wel een vollediger beeld als ik 5m3 zou pakken denk ik want als we op een minder koude dag gebadderd en veel gedoucht hebben kom je ook hoger uit. (bv 5-1-2022) Overigens is meerdere dagen in de week van december ook niet toevallig. Toen waren we waarschijnlijk vaker thuis. Omdat we nu een kleine hebben en we ook vaker thuis zijn verwacht ik dus wel een toename in verbruik. We hadden toen ook al een kleine dus dit klopt niet.

De thermostaatgrens stond ingesteld op een nachtverlaging van 16gr en overdag stoken tot 21 gr. Destijds stookten we altijd vanaf 17:00 - 22:00 plus wanneer we thuis waren. Ook heb ik natuurlijk wel nog die 4m2 elec. vw en die deed ook wat mee. De cv ta stond op 60gr.

Bij een WP heb je natuurlijk maar 1gr nachtverlaging en lijkt me dat je wel wat meer warmteverlies moet rekenen (i.v.m. lekken van warmer huis en ook lekken ivm langer gebruik van leidingen) (overigens is mij eerder al verteld dat dit weggestreept zou kunnen worden met de mindere efficiency van je cv tijdens het no time verwarmen van je huis van 16gr naar 21 gr) Ergens lijkt het me ook niet kloppen dat ons huis (2-1 kap uit 1985 die niet bijzonder na geïsoleerd is en het oude dubbelglas grotendeels nog) het met een 4KW zou gaan redden als nieuwbouwhuizen dit ook nodig hebben. We hebben wel slechts 114m2 dat scheelt wel.

Wat is jouw oordeel @Andrehj ?
Ik zou vloerverwarming aanleggen en de 6 kW kopen. ;)

Maar aangezien jij dat niet wilt of kan, dan zou ik de 4 kW kopen (daar lijk je immers genoeg aan te hebben), omdat bij radiatoren het minimum vermogen veel kritischer is.
Mocht dat alsnog niet lukken dan heb je altijd je backup-element nog voor een paar uurtjes.

Dan moet je alleen wel zorgen dat je bij Ta45 het max vermogen in je afgiftesysteem kwijt kan....

Met de 6KW heb je dus op koudere dagen meer rek. Maar dat is juist het hele dubio. Bij koude dagen heb ik waarschijnlijk de 6KW nodig, maar de afgifte op lagere ta is bij het randseizoen een probleem.
Dat snap ik niet. Afgifte een probleem in het voor- en naseizoen? Dan heb je toch juist minder afgifte nodig?
Hoe doe je dat dan midden in de winter als je (veel) meer afgifte nodig hebt?

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

• Evanrvb
Andrehj schreef op zaterdag 20 augustus 2022 @ 16:04:
[...]

Ik zou vloerverwarming aanleggen en de 6 kW kopen. ;)

Maar aangezien jij dat niet wilt of kan, dan zou ik de 4 kW kopen (daar lijk je immers genoeg aan te hebben), omdat bij radiatoren het minimum vermogen veel kritischer is.
Mocht dat alsnog niet lukken dan heb je altijd je backup-element nog voor een paar uurtjes.

Dan moet je alleen wel zorgen dat je bij Ta45 het max vermogen in je afgiftesysteem kwijt kan....

[...]

Dat snap ik niet. Afgifte een probleem in het voor- en naseizoen? Dan heb je toch juist minder afgifte nodig?
Hoe doe je dat dan midden in de winter als je (veel) meer afgifte nodig hebt?
Haha ja die vw is natuurlijk optimaal maar dat is zonde van de mooie massieve houten vloer die 1,5 jaar pas ligt. Goeie tip. De max van de WP bij ta45 kan ik kwijt. Ik ga navragen hoe het zit met de max als de backup heater bijspringt.

Nee dit heb ik dan niet duidelijk omschreven. Ik bedoel dat de minimale afgifte dan het probleem is.

Los hiervan staat overigens dat de gaskachel wss weer terug gaat naar een hout of pelletkachel. Dat is dus ook nog een backup.

Hmm toch 4kw dus als eindconclusie. Als je goed kijkt naar de 6KW en de 4KW grafieken dan trek ik wel de conclusie dat 4KW ook echt 4KW is, maar de 6KW vooral bij lage temp meer een 5KW is. Het verschil in capaciteit is dus niet enorm maar ik vind het opzich nog wel spannend om zo'n kleine neer te zetten bij onze 'oude' woning O-) :P

• DutchWing
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

Evanrvb schreef op zaterdag 20 augustus 2022 @ 17:07:
Hmm toch 4kw dus als eindconclusie. Als je goed kijkt naar de 6KW en de 4KW grafieken dan trek ik wel de conclusie dat 4KW ook echt 4KW is, maar de 6KW vooral bij lage temp meer een 5KW is. Het verschil in capaciteit is dus niet enorm maar ik vind het opzich nog wel spannend om zo'n kleine neer te zetten bij onze 'oude' woning O-) :P
Maar als je radiatoren niet meer vermogen kunnen afgeven aan de ruimte, dan heeft een grotere warmtepomp ook geen meerwaarde.
Je kan er wel 6kW in willen pompen, maar als je radiatoren op max vermogen maar net 4kW afgifte hebben.
Het ligt dus helemaal aan de situatie, type warmtepomp etc.

Hoe hoger de aanvoertemperatuur en lagere de buitentemperatuur hoe minder vermogen de warmtepomp levert, maar het omgekeerde is voor je radiatoren bij een lagere buitentemperatuur.
Je moet dus wel je installatie aan de hand van deze gegevens afstemmen op het juiste snijpunt in de grafiek.

Ook heb je veel vermogen nodig voor het opstoken van de installatie, bij een warmtepomp verwarm je al 24/7.
Dus echt extra vermogen voor het opwarmen van de schil plus laten stijgen van de ruim temperatuur is hierbij minder aan de orde.

• Evanrvb
Het dubben tussen de 6KW en de 4KW gaat inderdaad precies om het bepalen van het beste snijpunt in de grafiek. Ik denk dat dit bij de 4KW beter uitkomt op basis van de theoretische berekeningen zoals ik eerder vandaag plaatste. Zeker als de back-up heater bij kan springen, maar dit ga ik maandag even checken. Ben benieuwd.

• Evanrvb
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1C4SCx7a1M03Itc8Xeyuml-RdJc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lisvkNWssrCtMrt1NQBfquGR.jpg?f=fotoalbum_large

Deel 1 is een feit. Gisteren de warmtepompboiler geplaatst. Was een behoorlijke klus met gepruts met leidingen anders aansluiten achter het dakschot etc, maar hij doet het.

De leidingen moet ik nog even netjes wegwerken en de gaten weer dicht maken.

En de isolatierol staat al klaar om hem een extra jasje te geven :p

[ Voor 5% gewijzigd door Evanrvb op 27-11-2022 14:47 ]

• Evanrvb
Zoo de warmtepomp is eindelijk binnen dus ik heb afgelopen week een gat gegraven en vandaag de warmtepomp geplaatst. Qua tijd viel het toch wel iets tegen, de meeste aansluitingen zitten er aan, maar de koppeling tussen de warmtepomp en de CV ga ik volgende week maken.

Hier wat fotp's voor diegene die dat leuk vind:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hVYhAAJ_cMvh3nzpD_32TwAICQY=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/J2CANHmM5TCHm3c11vSi7KSG.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/T9FmQrZME5PkLgyRCI-1ngNm31Y=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/X5yUNOLC8Og3tq7LalsrdI3h.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aqTgeIJir7BloDSJXGeMGZqWOyg=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/z1wlkVA7yTM9e9zRLNijqaD9.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5PrOjN5jL3Rdf71z5bQLhFpXdGc=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/avVjJO3K2hh908tF8bL0qMGF.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aFCpIj-SPkWN1ut_iOUTB4w6Frs=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Ol0fvgWkDJHdOx5aVLDN8GZs.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JZ7_TTfF7TApDITKr_lgOiqvL1Y=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PK73epZwdErFWLhQt6UkwILa.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Bftz-5SYm2Y6ZZQXMPce1FJwJp4=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FRq1ZApF6fHVLoFPPIVBjm6r.jpg?f=fotoalbum_tile

Baby for scale in het gat ;) Uiteindelijk is de grindput wat kleiner geworden, maar dit werkt ook prima zo. De slangen achter de WP moet ik nog afwerken. Binnen heb ik een bord neer gezet en daar de ontluchter en het filter opgeplaatst.

Volgende week de kabels aansluiten en de laatste knelkoppelingen tussen de WP en het huidige CV systeem en dan kunnen we gaan testen *O* En dan in het voorjaar een mooi hokje eromheen timmeren.

• Carboy54
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 20:32

Carboy54

Duurzaamheid coach

Evanrvb schreef op zaterdag 18 februari 2023 @ 21:09:
Zoo de warmtepomp is eindelijk binnen dus ik heb afgelopen week een gat gegraven en vandaag de warmtepomp geplaatst. Qua tijd viel het toch wel iets tegen, de meeste aansluitingen zitten er aan, maar de koppeling tussen de warmtepomp en de CV ga ik volgende week maken.

Hier wat fotp's voor diegene die dat leuk vind:

[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
[Afbeelding]

Baby for scale in het gat ;) Uiteindelijk is de grindput wat kleiner geworden, maar dit werkt ook prima zo. De slangen achter de WP moet ik nog afwerken. Binnen heb ik een bord neer gezet en daar de ontluchter en het filter opgeplaatst.

Volgende week de kabels aansluiten en de laatste knelkoppelingen tussen de WP en het huidige CV systeem en dan kunnen we gaan testen *O* En dan in het voorjaar een mooi hokje eromheen timmeren.
Hoeveel Kw?

WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L EV I3. Duurzaamheid coach NL gemeenten.

• Evanrvb
Uiteindelijk toch voor 6 Kw gegaan.

Naar aanleiding van de ellelange discussie hierboven had ik in eerste instantie de 4 Kw besteld :p maar ik was toch bang dat we het qua capaciteit niet ging reden dus later nog kunnen switchen naar de 6.

4 en 6 zit in dezelfde kast dus ik verwacht eigenlijk dat het met name softwarematig aangepast is om 6Kw te kunnen leveren.

• verkeerslicht
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Goede keuze, want de 4 en de 6 kunnen even ver terugmoduleren. Dan heb je ook nog wat aan de WP als je vloerverwarming neemt ooit of op een andere manier je afgiftesysteem uitbreidt.

Volgens mij kun je inderdaad met de dipswitches die erin zitten er een 4kw van maken

[ Voor 19% gewijzigd door verkeerslicht op 19-02-2023 11:54 ]

Mijn WP (Omnia M3.2 10)

• Evanrvb
verkeerslicht schreef op zondag 19 februari 2023 @ 11:53:
Goede keuze, want de 4 en de 6 kunnen even ver terugmoduleren. Dan heb je ook nog wat aan de WP als je vloerverwarming neemt ooit of op een andere manier je afgiftesysteem uitbreidt.

Volgens mij kun je inderdaad met de dipswitches die erin zitten er een 4kw van maken
Volgens de specsheets kan de 4Kw wel verder terug hoor. Heb jij ergens andere info gezien?

Maar ik ga de elektrische vw in de keuken eruit halen en normale vw leggen en in een nieuw halletje bij de woning ook direct vw leggen dus heb zo meer capaciteit gecreerd.

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

Evanrvb schreef op zondag 19 februari 2023 @ 10:37:
[...]

Uiteindelijk toch voor 6 Kw gegaan.

Naar aanleiding van de ellelange discussie hierboven had ik in eerste instantie de 4 Kw besteld :p maar ik was toch bang dat we het qua capaciteit niet ging reden dus later nog kunnen switchen naar de 6.

4 en 6 zit in dezelfde kast dus ik verwacht eigenlijk dat het met name softwarematig aangepast is om 6Kw te kunnen leveren.
Met of zonder backup element?

WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L EV I3. Duurzaamheid coach NL gemeenten.

• Evanrvb
Carboy54 schreef op zondag 19 februari 2023 @ 12:40:
[...]

Met of zonder backup element?
Met een 3Kw back up element. Zit er standaard in.

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

Evanrvb schreef op zondag 19 februari 2023 @ 12:50:
[...]

Met een 3Kw back up element. Zit er standaard in.
Niet altijd standaard geweest. Heb je dan i.v.m. de maximale belasting de voedingen gesplitst over 2 groepen?

• Evanrvb
Carboy54 schreef op zondag 19 februari 2023 @ 12:57:
[...]

Niet altijd standaard geweest. Heb je dan i.v.m. de maximale belasting de voedingen gesplitst over 2 groepen?
Nee dat klopt inderdaad. Ik moet het eigenlijk zo zeggen: via deze leverancier wordt die altijd standaard met back-up element geleverd.

Ja dat is wel vreemd bij deze WP. Er zit maar één aansluitblokje in waar beide apparaten op zitten. Je moet dus zelf nog een blokje toevoegen en daar 1 van de 2 opzetten. Dit komt omdat er in veel landen om ons heen veel hoger afgezekerd wordt heb ik begrepen.

Ik heb een 5 aderige kabel gepakt, die in de meterkast op 2 fasen/2 nullen op een fornuisgroep aangesloten, en deze ook zo in de WP aangesloten (altans dit ga ik volgende week doen) met een 4 polige werkschakelaar ertussen. Volgens de bevriende elektricien was dit de mooiste manier.

• Evanrvb
Carboy54 schreef op zondag 19 februari 2023 @ 12:57:
[...]

Jij heb geen Midea staan toch? Maar je lijkt er wel mee bekend te zijn?

[ Voor 5% gewijzigd door Evanrvb op 19-02-2023 13:04 ]

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

Evanrvb schreef op zondag 19 februari 2023 @ 13:03:
[...]

Jij heb geen Midea staan toch? Maar je lijkt er wel mee bekend te zijn?
Paar keer een Airwell van Midea geleverd aan klanten en gemonteerd. Je moet de aansluiting magneetschakelaar loshalen van het moederbord en hier een aparte groep op zetten. Erg simpel geleverd voor de NL markt.

• Evanrvb
Carboy54 schreef op zondag 19 februari 2023 @ 13:08:
[...]

Paar keer een Airwell van Midea geleverd aan klanten en gemonteerd. Je moet de aansluiting magneetschakelaar loshalen van het moederbord en hier een aparte groep op zetten. Erg simpel geleverd voor de NL markt.
Ja wel slecht dat dit niet aangepast geleverd wordt voor de NL markt. Wat is jou ervaring verder met de Airwell?

• verkeerslicht
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Evanrvb schreef op zondag 19 februari 2023 @ 12:06:
[...]

Volgens de specsheets kan de 4Kw wel verder terug hoor. Heb jij ergens andere info gezien?

Maar ik ga de elektrische vw in de keuken eruit halen en normale vw leggen en in een nieuw halletje bij de woning ook direct vw leggen dus heb zo meer capaciteit gecreerd.
Ik baseer mij hierop:
https://www.ferroli.com/m...T_OMNIA_M_3.2%20IT-EN.pdf

Zie dan Product fiche 1 op pag. 5.
Dan onderin conditie D 12°C.
Dit is de keymarkdata (certificering)
De 4,6,8 en 10 delen dezelfde compressor
De 4 en 6 delen dezelfde behuizing, condensor en hoeveelheid koelmiddel.
Dat de 6 dan minder ver zou kunnen terugmoduleren zou puur een softwarematig iets zijn, maar er is geen goede reden om het minimale vermogen te "beperken".

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SngDTCkSGOMHRglJm-NX_sl83-0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/TFbVfhJgXG9HhPaD6eNF0Dco.png?f=fotoalbum_large

Veel verderop in hetzelfde document staan ook de volledige capaciteitstabellen. Dan zie je bij 35°C Ta en 15°C buiten bij 30% inderdaad een verschil van 400 watt.
Maar eerlijk gezegd snap ik niet hoe die procenten gelezen moeten worden... Is dat een percentage van de capaciteit? Dan zegt het niks over het minimum vermogen.. misschien kan de 6 wel tot 25% terug, maar dat staat er niet bij...

p.s. deze data is van Ferroli, maar dat is net als Airwell hetzelfde spul. Fun fact: Als je in het document zoekt op tekst "midea", geeft dat ook resultaten, weliswaar verborgen onder een laag digitale typex

Disclaimer: Ik sta niet in voor de betrouwbaarheid van deze data ;)

[ Voor 13% gewijzigd door verkeerslicht op 19-02-2023 13:45 . Reden: Plaatje ]

Mijn WP (Omnia M3.2 10)

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

Evanrvb schreef op zondag 19 februari 2023 @ 13:26:
[...]

Ja wel slecht dat dit niet aangepast geleverd wordt voor de NL markt. Wat is jou ervaring verder met de Airwell?
Ervaringen tot nu toe positief, veel mogelijkheden, draaien rustig maar ook lastige lay out om in te stellen zonder ervaring zeker voor zelfmontage een dingetje.

• Evanrvb
verkeerslicht schreef op zondag 19 februari 2023 @ 13:34:
[...]

Ik baseer mij hierop:
https://www.ferroli.com/m...T_OMNIA_M_3.2%20IT-EN.pdf

Zie dan Product fiche 1 op pag. 5.
Dan onderin conditie D 12°C.
Dit is de keymarkdata (certificering)
De 4,6,8 en 10 delen dezelfde compressor
De 4 en 6 delen dezelfde behuizing, condensor en hoeveelheid koelmiddel.
Dat de 6 dan minder ver zou kunnen terugmoduleren zou puur een softwarematig iets zijn, maar er is geen goede reden om het minimale vermogen te "beperken".

[Afbeelding]

Veel verderop in hetzelfde document staan ook de volledige capaciteitstabellen. Dan zie je bij 35°C Ta en 15°C buiten bij 30% inderdaad een verschil van 400 watt.
Maar eerlijk gezegd snap ik niet hoe die procenten gelezen moeten worden... Is dat een percentage van de capaciteit? Dan zegt het niks over het minimum vermogen.. misschien kan de 6 wel tot 25% terug, maar dat staat er niet bij...

p.s. deze data is van Ferroli, maar dat is net als Airwell hetzelfde spul. Fun fact: Als je in het document zoekt op tekst "midea", geeft dat ook resultaten, weliswaar verborgen onder een laag digitale typex

Disclaimer: Ik sta niet in voor de betrouwbaarheid van deze data ;)
Interessant. Ik heb ook een specsheet van de Midea met daarbij uitgebreid de input/output/cop per Ta en buitentemp. Daarin staat wel een hogere minimale output bij de 6 dan bij de 4. (bv Ta40, buiten 0 gr minimaal 2119 vs Ta40, buiten 0gr minimaal 2929) Tegelijkertijd kan de Midea als het goed is wel tot 25% terug moduleren en dat is minder dan dat. Ik weet dus ook niet hoe het precies zit

• Evanrvb
Carboy54 schreef op zondag 19 februari 2023 @ 13:45:
[...]

Ervaringen tot nu toe positief, veel mogelijkheden, draaien rustig maar ook lastige lay out om in te stellen zonder ervaring zeker voor zelfmontage een dingetje.
Goed om te horen. Ik heb wel een vrij duidelijk overzicht dus ik denk dat het wel goed moet komen, maar mocht ik ergens toch niet uitkomen dan stuur ik je miss even een PB'tje ;)

• Evanrvb
Carboy54 schreef op zondag 19 februari 2023 @ 13:08:
[...]

Hey Carboy ik haak toch nog even aan op wat je hier zei over de magneetschakelaar. Waarom moet je het op die manier doen?

Ik heb nu gewoon de stroomkabels voor de back-up heater los gehaald van het hoofdblokje, er een los blokje naast geplaatst en daar de kabels van de 2e fase verbonden met de backup-heater. Zie foto's. Dit leek mij de correcte manier?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5x__cC_t75N6SkL_JrbTa10AMe0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/D5g9OnlqCACSzFiqxgYk6MIF.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cvSLaFwXrvMJu10lekIOL0FvxdE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WWKHHbOcWxGtMAB50sP36Bfd.jpg?f=fotoalbum_large
Pagina: 1 2 Laatste