@
Andrehj De gemiddelde etmaaltemperatuur op meet locatie Deelen was:
(Deelen is denk ik de meeste passende voor regio Ede-Veenendaal)
- 21-12-2021 6m3 verbruik gemiddelde temp -2.2
- 22-12-2021 6m3 verbruik gemiddelde temp -2.4
- 23-12-2021 5m3 verbruik gemiddelde temp 1.8
- 26-12-2021 6m3 verbruik gemiddelde temp -1.6
- 5-1-2022 6m3 verbruik gemiddelde temp 3.5
- 6-3-2022 6m3 verbruik gemiddelde temp 1
Je 0 graden aanname klopt dus aardig. Je krijgt wel een vollediger beeld als ik 5m3 zou pakken denk ik want als we op een minder koude dag gebadderd en veel gedoucht hebben kom je ook hoger uit. (bv 5-1-2022) Overigens is meerdere dagen in de week van december ook niet toevallig. Toen waren we waarschijnlijk vaker thuis.
Omdat we nu een kleine hebben en we ook vaker thuis zijn verwacht ik dus wel een toename in verbruik. We hadden toen ook al een kleine dus dit klopt niet.
De thermostaatgrens stond ingesteld op een nachtverlaging van 16gr en overdag stoken tot 21 gr. Destijds stookten we altijd vanaf 17:00 - 22:00 plus wanneer we thuis waren. Ook heb ik natuurlijk wel nog die 4m2 elec. vw en die deed ook wat mee. De cv ta stond op 60gr.
Bij een WP heb je natuurlijk maar 1gr nachtverlaging en lijkt me dat je wel wat meer warmteverlies moet rekenen (i.v.m. lekken van warmer huis en ook lekken ivm langer gebruik van leidingen) (overigens is mij eerder al verteld dat dit weggestreept zou kunnen worden met de mindere efficiency van je cv tijdens het no time verwarmen van je huis van 16gr naar 21 gr) Ergens lijkt het me ook niet kloppen dat ons huis (2-1 kap uit 1985 die niet bijzonder na geïsoleerd is en het oude dubbelglas grotendeels nog) het met een 4KW zou gaan redden als nieuwbouwhuizen dit ook nodig hebben. We hebben wel slechts 114m2 dat scheelt wel.
Wat is jouw oordeel @
Andrehj ?
@
DutchWing de 4 KW heeft bij -10 4017w/ta40, 3588w/ta45, 3280w/ta50.
De 6KW zit op -10 op 4833/ta40, 4643/ta45, 4127/ta50. (en cop 1,72 autsj...

)
Met de 6KW heb je dus op koudere dagen meer rek. Maar dat is juist het hele dubio. Bij koude dagen heb ik waarschijnlijk de 6KW nodig, maar de afgifte op lagere ta is bij het randseizoen een probleem. (2 WP's neerzetten dan maar

)
Haha de Ducttape ligt al in de garage....

Je noemt dat je het back-up element eigenlijk niet wil gebruiken voor je cv opwarming. Daar ben ik het mee eens. Maar is het wel mogelijk? Want als ik daarmee op -10 dagen de capaciteit van de WP met 3kw kan verhogen dan zou mij dit natuurlijk wel uit de brand helpen voor die paar dagen.
In de handleiding van de Midea lijkt het zo beschreven te staan dat je de WP in samenwerking met een externe warmtebron kan gebruiken maar ook in samenwerking met de interne back-up heater.