Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #10 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 130 ... 254 Laatste
Acties:
  • 1.559.087 views

• Dylantje2
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 20-12 16:39

Dylantje2

sorry Bricklayere here :-)

Yannick94 schreef op dinsdag 19 juli 2022 @ 09:58:
Zou iemand mij kunnen helpen met het volgende:

Ik zou graag mijn huidige Honeywell evohome systeem gebruiken bij mijn nieuwe lucht water warmtepomp maar zit even met het aansluiten van de thermostaat, dit wil ik doen met de nieuwe Honeywell BDR91T heb ik er dan 2 nodig 1 voor cv en een voor koelsturing? Met de elektra schema’s wordt ik niet echt wijzer

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Welke WP heb je... geloof dat er bij pana bijna een opensource is,

zonneboiler, pelletkachel, 36 panels, Atlantic Wpb, pana 5 Kw H, Heishamon, Domoticz, Grafana, Solarmeters, PVO: https://pvoutput.org/list.jsp?id=15321&sid=19520

The_Cube schreef op dinsdag 19 juli 2022 @ 12:32:
Ik heb vandaag de WP hier op koelen gezet, met een aanvoer temp van 18 graden.

Hij maakt echter vrij korte runs hier. Lijkt erop (logging laat dat zien) dat hij niet ver genoeg terug kan moduleren om die 18 graden te houden. Op een gegeven moment word de aanvoer temp lager dan 18 ook op het laagste modulatie niveau en dan stop hij met koelen, het water blijft wel door circuleren.

Zou het helpen om de aanvoer lager te zetten zodat hij meer "moeite" heeft om zijn aanvoer te halen en langere runs gaat maken?

Iemand hier ervaring mee. Het gaat om een Daikin Altherma 3 icm met vloerverwarming
Dat gaat zeker helpen, hoe kouder de Ta, hoe meer afgifte, dus hoe later hij gaat pendelen door te weinig afgiftevermogen.

Bij mij is de magische grens 16 graden, daarna pendelt de WP niet meer, maar wat dat bij jou is moet je proefondervindelijk achter zien te komen.

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

format5 schreef op dinsdag 19 juli 2022 @ 12:26:
[...]

Ik heb het hier naar tevredenheid werkend (zoals al vaker gezegd ;))

Maar je hebt gelijk, het is niet het meest makkelijke systeem om goed werkend te krijgen... En het zal ook niet in alle situaties lukken (misschien zelfs in de meeste niet).
Excuses moi, in mijn gedachten zijn alleen de negatieve ervaringen blijven hangen, en niet jou positieve ervaring _/-\o_

• Yannick94
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 16-08-2024
Dylantje2 schreef op dinsdag 19 juli 2022 @ 13:04:
[...]

Welke WP heb je... geloof dat er bij pana bijna een opensource is,
Ik heb een galletti MLI van 8 KW

• The_Cube
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 19-12 13:00
Broodro0ster schreef op dinsdag 19 juli 2022 @ 12:53:
[...]

Kouder zetten zal wel helpen tegen de korte runs, maar opletten dat je geen condensvorming krijgt.
Ik zou eerst de kringen in de andere kamers open zetten, zodat hij meer te koelen heeft.
De kringen in zowel de begane grond als de 1ste verdieping staan open. Deze staan nog steeds op de zelfde stand als in in de winter had met verwarmen.

Dauwpunt is hier (vandaag) zo rond de 12/13 graden. Dan zou een aanvoer van 16 nog haalbaar moeten zijn.
Grolsch schreef op dinsdag 19 juli 2022 @ 13:05:
[...]

Dat gaat zeker helpen, hoe kouder de Ta, hoe meer afgifte, dus hoe later hij gaat pendelen door te weinig afgiftevermogen.

Bij mij is de magische grens 16 graden, daarna pendelt de WP niet meer, maar wat dat bij jou is moet je proefondervindelijk achter zien te komen.
Ik hoor de 16 graden grens vaker voorbij komen, ik ga kijken of ik die kan setten op afstand (gok van niet)

Help!! De netwerkbeestjes zijn op¿?¿

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 21:50

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Topicstarter
Hierbinnen is het met nachtelijk vloerkoelen met COP6 (Ta 17) nog steeds 22°C/62%.
In zo'n nacht verdwijnt er ongeveer 36 kWh uit het beton.

Om me heen brommen de LG, Panasonic en Daikin airco's in de lucht van 36°C. Ik kan me niet voorstellen dat dat 40dB op de erfgrens is, er zitten nog huizen tussen :)
Met de ramen en deuren dicht heb ik er geen last van en niemand is nu voor de lol buiten, denk ik.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

• Dylantje2

Dylantje2

Yannick94 schreef op dinsdag 19 juli 2022 @ 13:15:
[...]

Ik heb een galletti MLI van 8 KW
Lijkt leuk ding..
Maar waar te koop?
Subsidie?

zonneboiler, pelletkachel, 36 panels, Atlantic Wpb, pana 5 Kw H, Heishamon, Domoticz, Grafana, Solarmeters, PVO: https://pvoutput.org/list.jsp?id=15321&sid=19520

• format5
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 16-12 19:07
Yannick94 schreef op dinsdag 19 juli 2022 @ 12:52:
[...]

Hoe heb jij je thermostaat aangesloten, ook met de nieuwe bdr91T speciaal voor warmtepompen?
En heb je 1 of 2x een bdr91t
heel simpel, niet O-)

WP op 100% weersafhankelijk.
Ene evohome welke dan de kleppen open/dicht stuurt afhankelijk van de temp in de betreffende zone.

En het koel/verwarmen schakelen, dat is iets wat niet evohome doet, maar de WP, hiervoor dient de koel uitgang van de WP aangesloten worden op de ingang van de HCE80

30x SF175 NW - STP6000 Live PVoutput Nibe F2120-16 warmtepomp

• Signor Doekie
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 00:01
In huize Doekie is het op de begane grond zonder koelen nog 22,2 graden met een rv van 59%. Hier betaald mijn jarenlange inspanningen op isolatie gebied zich uit in combinatie met rolluiken. Ik zit wel binnen met alles potdicht inclusief de gordijnen en de lampen aan maar wel lekker koel. :+
Boven heb ik voor het eerst sinds aanschaf de Splendid Olympia monoblok airco aangeslingerd op de slaapkamer boven de garage en deze houdt met twee vingers in de neus de eerste verdieping op 23 graden. Afgelopen nacht de boel geventileerd met buitenlucht mbv een ventilator in het slaapkamerraam.
Op zolder is het niet meer echt aangenaam.
Dit betreft een tweekapper uit 1988.

[ Voor 6% gewijzigd door Signor Doekie op 19-07-2022 14:23 ]

• Pietje555
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 21:01
MarcoC schreef op dinsdag 19 juli 2022 @ 12:34:
[...]

Natuurlijk is lucht/lucht veel beter om mee te koelen, maar voor de meeste mensen is een lucht/water warmtepomp een betere methode om te verwarmen (zeker als je al vloerverwarming hebt). Dan heb je de mogelijkheid om te koelen al gratis, dus het is zeker interessant om ervaringen te zien van mensen die koelen met een lucht/water warmtepomp :) . Als je een goed geïsoleerd huis hebt kan het koelvermogen van een lucht/water warmtepomp voldoende zijn om je huis op een constante koele temperatuur te houden.
Koelen is nooit gratis. Zelfs als je PV panelen hebt verbruik je de opbrengst en loop je de terugleververgoeding mis. Kost dus al gauw 10 ct per kWh (afhankelijk van je teruglevertarief).

Ik heb een boerderij uit 1914, goed nageisoleerd en nu de luiken lekker dicht.
Op natuurlijke wijze nog maar 22,3 graden in huis. Dat is gratis. Vroeger waren ze zo gek nog niet.
Vanavond deuren en ramen weer open en klaar voor de volgende hete dag.

SMA STP10000TL20 met 10440 Wp 35°Zuid, Intergas Xtreme36 met Remeha Elga Ace 6kW, 3x AUX C-serie

• MarcoC
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 22:54
Pietje555 schreef op dinsdag 19 juli 2022 @ 14:22:
[...]

Koelen is nooit gratis. Zelfs als je PV panelen hebt verbruik je de opbrengst en loop je de terugleververgoeding mis. Kost dus al gauw 10 ct per kWh (afhankelijk van je teruglevertarief).

Op natuurlijke wijze nog maar 22,3 graden in huis. Dat is gratis. Vroeger waren ze zo gek nog niet.
Gratis, als in: geen additionele apparatuur benodigd. Ik heb ook alle ramen dicht en zonneschermen in gebruik in mijn nieuwbouwhuis uit 2019, het is nu bijna 25 graden binnen. Zo eenvoudig is het allemaal niet.

• Noshi
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 22:45
Pietje555 schreef op dinsdag 19 juli 2022 @ 14:22:
[...]

Dat gaat goed bij een korte periode, maar als de temperatuur 's nachts niet onder de 20 graden komt valt er nauwelijks natuurlijk af te koelen.
Yannick94 schreef op dinsdag 19 juli 2022 @ 09:58:
Zou iemand mij kunnen helpen met het volgende:
Ik zou graag mijn huidige Honeywell evohome systeem
Evohome heeft een eigen topic, daar kunnen ze je vast beter helpen.
Evohome setup + ervaringen

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

• Pietje555
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 21:01
@Noshi Klopt, maar dat is in Nederland nog minder dan aantal dagen boven de 30 graden.
Gisteren hier 10 graden en Twente zelfs 1 graad.
Daarom ga ik ook niet kamperen in Nederland met een tentje. Mij te koud.
Overigens wordt voor vannacht 16 graden hier voorspeld en vanaf vrijdag weer 12 graden 's nachts.

[ Voor 18% gewijzigd door Pietje555 op 19-07-2022 14:31 ]

SMA STP10000TL20 met 10440 Wp 35°Zuid, Intergas Xtreme36 met Remeha Elga Ace 6kW, 3x AUX C-serie

• MarcoC
Ik ben aan het nadenken over de plaatsing van de buitenunit. In mijn rijtjeshuis zijn er eigenlijk 2 opties: op de uitbouw met betonnen dak, of in de tuin tegen de schutting. De tuin is een typische nieuwbouw postzegel, dus de ruimte is sowieso beperkt. Beide opties hebben voor- en nadelen.

Uitbouw:
+ Kan op maximale afstand van de erfgrens geplaatst worden
+ Kortste weg naar de binnenunit
- Mogelijke geluidsoverlast ivm resonantie

Tuin:
+ Ontsiert het zicht niet
+ Geen zichtbare leidingen (kan via de kruiruimte)
- Dicht tegen de erfgrens
- Gaat ten koste van ruimte in de tuin

Wat is gebruikelijk en wat zouden jullie aanraden?

• Stefke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 15-12 22:11
MarcoC schreef op dinsdag 19 juli 2022 @ 15:22:

Let op dat een buitenunit ook warme of koude lucht uitblaast tot wel 5m ver

• Campo di Casa
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 21:47
Ik had onderstaande in de verkeerde forum gepost. Dus hier nog maar eens proberen :)

Ook wij gaan overstag en zijn serieus aan het informeren naar een warmtepomp. Begin van dit jaar hebben wij ons huis laten isoleren. d.w.z. muurisolatie en vloerisolatie. Het dak is door de vorige bewoners als geïsoleerd. Volgend jaar gaan wij nog de houten vloer tussen de slaapkamers en zolder geïsoleerd.

Muurisolatie (spouwmuur Knauf Supafil CW60) Rc-waarde 1,82m2 k/w
Kruipruimisolatie (isoplusparels 500mm Rc-waarde 9,09m k/w

Als wij kijken naar het gasverbruik van 2021 (nog zonder de verbeteringen aan isolatie) zat dit op 1252m3 aan gas.
Het huis word beneden verwarmd met vloerverwarming en op de slaapkamers hebben wij radiatoren die eigenlijk nooit aan staan.

Wij hebben inmiddels een offerte ontvangen van een Toshiba Estia warmtepomp. HWT-601HW + HWT-601XWHM3W 230V. Deze heeft een vermogen van 6.0kW en 4.75kW bij -15C.

Als ik de Koevlaas methode gebruik om te kijken welk vermogen ik nodig heb kom ik uit op het volgende; 1252m3 x 8 / 1650 = 6,07kW. En als ik kijk naar het vermogen van de aangeboden WP volgens de offerte zou de Toshiba (4.75kW bij -15C) onvoldoende zijn.

Maar, dan is er geen rekening gehouden met het feit dat ons huis begin dit jaar beter is geïsoleerd en dat wij alleen maar beneden verwarmen.

Hoe kom ik er nu achter of de aangeboden Warmtepomp voldoende vermogen heeft?

• corsat
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 23:05
Zwartoog schreef op woensdag 13 juli 2022 @ 09:55:
Wat doen jullie tijdens vakanties (in warme maanden)? WP helemaal uit, of gewoon aanlaten en daarmee het boilervat op temperatuur houden?
Sww staat uit en gaat 1 dag voordat ik thuis kom met een legionella run het vat opwarmen. De wp staat uit en gebruikt 14w met regematig piekjes naar 30w.

Ecodan 7,5kW Nibe F130 ventilatie warmtepomp, 300l RVS SWW, 8400wp zonnepanelen, LL airco/verwarming, 2 MARSTEK VENUS E firmware v153 BMS 215 combination CT003 v117 app v1.6.47

• Lollercopter
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 19-12 20:54
De vloerkoeling hier werkt echt brilliant, hij staat al heel de dag gisteren + vandaag te stampen de Panasonic monoblock 9 kW. Omdat ik ook de bovenverdiepingen vloerverwarming heb laten plaatsen heb ik eigenlijk vloer + plafond koeling op de BG + 1ste verdieping. Setpunt: 18C. Had even 16C ingesteld vanohctend, maar zag wat condens komen op de vloer.

Actuele temperatuur
BG + 1ste verdieping: 22 C
2e verdieping (onder dak): 23-24C ook deels door de straling van mijn laptop + 2x monitors en lampen etc.

Overal rolluiken geplaatst + WTW op de ventilatie die de kou nu binnenhoud en goed verdeeld over het huis. Snachts gaat automatisch de bypass open van de WTW als de buitenlucht kouder is om verder natuurlijk te koelen via de ventilatie.

Stroomverbruik sinds vannacht 12:00 (+- 6.5 kWh)
Luchtvochtigheid is nog prima, als dat ooit problemen geeft dan knutsel ik er nog een fancoil tussen voor de boven verdieping.

Nou missie geslaagd ik trek lekker een koud pilsie open, al die moeite was niet voor niks.
Vorige maand nog de WTW vervangen (bypass defect) + 6 rolluiken zelf geplaatst.

• Proton_

Proton_

Team Welles

Topicstarter
@MarcoC in de tuin.
Er is hier een nieuwbouwstraat die 'm aan het schuurtje gehangen heeft, misschien een acceptabel compromis?

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

• Nelesss
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 21:14
Goedemiddag,

Korte vraag voor wat betreft de Elga i.c.m. Toshiba buitenunit. Ik ben overgestapt van de Honeywell Chronotherm Touch naar de Plugwise Anna. Deze geeft veel informatie waardoor ik de bijbehorende Nefit CV ketel een stuk beter heb kunnen afstellen. Alleen nu loop ik tegen het probleem aan dat een groot gedeelte van de parameters niet instelbaar zijn via de Plugwise Anna. Is dit wel mogelijk met de Remeha eTwist of moet ik toch echt de oude honeywell Chronotherm weer koppelen aan de Elga?

Of is er nog een andere manier om makkelijk de parameters te kunnen wijzigingen?

• Franciesco
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 22:10
Weet je of dit weersbestendige isolatietape is? Of alleen voor gebruik binnen?

• MarcoC
Proton_ schreef op dinsdag 19 juli 2022 @ 16:10:
@MarcoC in de tuin.
Er is hier een nieuwbouwstraat die 'm aan het schuurtje gehangen heeft, misschien een acceptabel compromis?
Dat is ook een mogelijkheid, maar betekent wel meer graafwerkzaamheden en een langere afstand naar de binnenunit.
royaljoop schreef op dinsdag 19 juli 2022 @ 09:15:
Toch vind ik koelen met een Lucht/lucht veel beter. Gaat veel sneller, kost minder energie
Kun je dat met cijfers aantonen? Of denk je dat? Mijn L/W WP haalde vannacht een COP van gemiddeld 8. Geen idee wat de L/L doet, want die kan ik niet meten, maar ik schat dat ie niet de 8 haalt (is ook niet helemaal eerlijk, want de L/L draait overdag bij veel hogere buitentemperaturen).
en je krijgt een heuse temperratuur verlaging in plaats van enkele tienden van graden.
Ik wil ook helemaal geen temperatuursverlaging, maar gewoon een relatief constante temperatuur. En dat gaat prima. De temperatuur schommelt hier niet meer dan ca 0.4 graden.
Ik ben erg blij met de combi van volledig elektrische L/W en L/L warmtepomp in combinatie met vloerverwarming. Uiterst zuinig, werkt ook snel en misschien nog wel belangrijker uiterst comfortabel.
Dat laatste ben ik met je eens, de combi van L/W (voor de massa) en L/L (op zolder) werkt fantastisch. Maar dan wel koelen met beiden.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

• LeonTebbens
  • Registratie: Juni 2021
  • Niet online
Ik ben aan het nadenken over de plaatsing van de buitenunit. In mijn rijtjeshuis zijn er eigenlijk 2 opties: op de uitbouw met betonnen dak, of in de tuin tegen de schutting. De tuin is een typische nieuwbouw postzegel, dus de ruimte is sowieso beperkt. Beide opties hebben voor- en nadelen.

Uitbouw:

Tuin:

Die van ons staat op de erfgrens. Als je buren in de maanden met temperaturen onder 6 graden niet buiten zijn en ook geen raampjes open hebben, dan gaat dit goed. Anders zou ik m echt op je uitbouw zetten, elke meter afstand verminderd het geluid flink (kwadratisch dacht ik zelfs).
Onder de 6 graden maken WP’s significant meer geluid (zie databook van de fabrikant, ff Googlen), want zowel compressor en fan gaan dan veel harder draaien.

WP: Mitsubishi Ecodan ERSD-VM2D + PUHZ-SW75YAA + De Jong WPS300 Solar boiler met 1 Nefit paneel. PV: 2100Wp. Jaren-30 huis, gasloos sinds mrt 2021

• Adriaan71
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 16-10 19:57
Franciesco schreef op dinsdag 19 juli 2022 @ 17:14:
[...]

Weet je of dit weersbestendige isolatietape is? Of alleen voor gebruik binnen?
Zelf draai hem nog af met uv werende zwarte tape. Ook meteen goed waterdicht. ( voor buiten )

• KaDoos
  • Laatst online: 19:20

Uitbouw:

Tuin:

Op de uitbouw kan prima als die van beton is. Ik heb het ook, geen probleem.
Belangrijk is wel dat hij makkelijk bereikbaar is.

• TF
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 21-12 09:48

TF

bla bla

Mijn warmtepomp stuurt 1 verwarmingskring aan die zowel de begane grond als de 1e verdieping voorziet van vloerverwarming.

Ik heb zowel een verdeler beneden als boven. Ik wil eigenlijk alle kranen boven dichtdraaien behoudens die van de badkamer. Verwarmen op de slaapkamers is mijn inziens niet nodig.

Heeft dit invloed op de prestaties van mijn warmtepomp? Het is een flink apparaat van 11kWh en heb gelezen dat als hij zijn warmte niet kwijt zou kunnen hij gaat pingelen. Werk ik dat nu in de hand met mijn voorgenomen idee? (Ik heb geen buffervat)

• AMARONE
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 10-12 19:51
Weet iemand hier iets over warmtepompen die in een beperkte ruimte en breedte onder of op het schuine dak kunnen?

Ik vraag mij af of ik elke goed aangeschreven random installateur in de buurt moet vragen of dat iemand weet dat je dan naar de specialist moet.

• MarcoC
LeonTebbens schreef op dinsdag 19 juli 2022 @ 17:57:
[...]

Die van ons staat op de erfgrens. Als je buren in de maanden met temperaturen onder 6 graden niet buiten zijn en ook geen raampjes open hebben, dan gaat dit goed. Anders zou ik m echt op je uitbouw zetten, elke meter afstand verminderd het geluid flink (kwadratisch dacht ik zelfs).
Onder de 6 graden maken WP’s significant meer geluid (zie databook van de fabrikant, ff Googlen), want zowel compressor en fan gaan dan veel harder draaien.
Bedankt! Foto's helpen :) . Ik merk dat dit topic vooral gaat over de techniek (logisch), maar ik ben eigenlijk veel meer benieuwd naar de praktische realisatie. D.w.z.: foto's van hoe het er binnen uitziet, locatie buite- en binnenunit, geluidsoverlast, geluidsreductie, afwerking binnenshuis, hoe krijg je een boilervat / all-in-one binnenuit boven, etc.

• MarcoC
KaDoos schreef op dinsdag 19 juli 2022 @ 20:42:
[...]

Op de uitbouw kan prima als die van beton is. Ik heb het ook, geen probleem.
Belangrijk is wel dat hij makkelijk bereikbaar is.
Ja dat is geen enkel probleem, ladder tegen de uitbouw of vanuit het raam naar buiten, allebei goed te doen. Heb jij toevallig ook foto's van jouw installatie?

[ Voor 6% gewijzigd door MarcoC op 19-07-2022 23:44 ]

TF schreef op dinsdag 19 juli 2022 @ 23:10:
Mijn warmtepomp stuurt 1 verwarmingskring aan die zowel de begane grond als de 1e verdieping voorziet van vloerverwarming.

Ik heb zowel een verdeler beneden als boven. Ik wil eigenlijk alle kranen boven dichtdraaien behoudens die van de badkamer. Verwarmen op de slaapkamers is mijn inziens niet nodig.

Heeft dit invloed op de prestaties van mijn warmtepomp? Het is een flink apparaat van 11kWh en heb gelezen dat als hij zijn warmte niet kwijt zou kunnen hij gaat pingelen. Werk ik dat nu in de hand met mijn voorgenomen idee? (Ik heb geen buffervat)
Er is maar 1 manier om daar achter te komen.... trial & error

Als je m2's opgeeft kunnen we er nog wat aan rekenen.

• TF

TF

bla bla

Grolsch schreef op dinsdag 19 juli 2022 @ 23:52:
[...]

Er is maar 1 manier om daar achter te komen.... trial & error

Als je m2's opgeeft kunnen we er nog wat aan rekenen.
Eens. Komend seizoen uitproberen.

Bgg: 106 m2
1e: 63 m2
TF schreef op woensdag 20 juli 2022 @ 00:04:
[...]

Eens. Komend seizoen uitproberen.

Bgg: 106 m2
1e: 63 m2
Dat hoeft niet te pendelen, mits je de Ta hoog genoeg zet. Ook dat is een kwestie van proberen.

Welke WP heb je exact, en wat is het minimale vermogen? Dan kun je uitrekenen wat de Ta ongeveer moet zijn om pendelen te voorkomen.

[ Voor 19% gewijzigd door Grolsch op 20-07-2022 06:44 ]

• TF

TF

bla bla

Grolsch schreef op woensdag 20 juli 2022 @ 06:43:
[...]

Dat hoeft niet te pendelen, mits je de Ta hoog genoeg zet. Ook dat is een kwestie van proberen.

Welke WP heb je exact, en wat is het minimale vermogen? Dan kun je uitrekenen wat de Ta ongeveer moet zijn om pendelen te voorkomen.
Atlantic Alfea Excellia 11. 3 fase.

Ik kan zo snel in de installatiehandleiding geen minimale waarde vinden, wel maximaal (5865 buitenunit)

• royaljoop
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 21-12 12:33
Andrehj schreef op dinsdag 19 juli 2022 @ 17:39:
[...]

Kun je dat met cijfers aantonen? Of denk je dat? Mijn L/W WP haalde vannacht een COP van gemiddeld 8. Geen idee wat de L/L doet, want die kan ik niet meten, maar ik schat dat ie niet de 8 haalt (is ook niet helemaal eerlijk, want de L/L draait overdag bij veel hogere buitentemperaturen).

[...]

Ik wil ook helemaal geen temperatuursverlaging, maar gewoon een relatief constante temperatuur. En dat gaat prima. De temperatuur schommelt hier niet meer dan ca 0.4 graden.

[...]

Dat laatste ben ik met je eens, de combi van L/W (voor de massa) en L/L (op zolder) werkt fantastisch. Maar dan wel koelen met beiden.
Nee, niet met cijfers. Ik weet wel hoeveel energie ik erin stop maar niet hoeveel eruit komt. Dat kan je wel obv de theoretische COP ongeveer becijferen. Maar ik kan wel mijn beneden verdieping die voordat ik de airco aanzetten bijna 27 graden was afkoelen naar 22 graden met 5,6kWh. Inhoud circa 350m3.
Bij de L/W lees ik vaak meer kWh input en wordt er aanzienlijk minder gekoeld dan 5 graden verlaging. Een COP van 8 zegt dus helemaal niets in dit soort gevallen volgens mij.

Ik wil wel een temperatuur verlaging! Omdat, ondanks de isolatie, de woning door de zon intensief wordt opgewarmd. Ook niet zo gek als het rondom buiten circa 37 graden is en de zonstraling alles wat beschijnt wordt nog veel heter maakt.

Los daarvan ben ik er heel tevreden mee en vind ik het een prima combinatie. Die ons ook in staat stelt om even snel te koelen of te verwarmen, dit in tegenstelling van mijn L/W WP die toch al snel een dag nodig heeft om merkbaar resultaat te leveren.

• Atomius
  • Registratie: Februari 2004
Wij zijn bezig met een grote verbouwing van een gehele woning en het budget laat toe om ofwel de zolder geheel te renoveren, ofwel van het gas af te gaan en een warmtepomp te nemen.

- Het voordeel van de zolder nu renoveren is dat je later (over een X aantal jaren) niet meer weken in de rotzooi zit met werklui over de vloer en het hele huis "af is". De warmtepomp is relatief makkelijker te installeren op een later moment dan een zolderrenovatie verrichten.

- Het voordeel van niet een warmtepomp nemen is dat je het huis nog wat beter kan isoleren en het praktijkverbruik zelf kan gaan ervaren.

- Het voordeel van de warmtepomp is dat je niet meer afhankelijk bent van de alsmaar oplopende gasprijs.

Kanttekeningen:

- Ik weet niet zeker in hoeverre het huis nu al goed genoeg is voor gasloos. De vloer is nog niet geïsoleerd, de zolder matig geïsoleerd, de spouw is wel geïsoleerd, overal dubbel of HR++ glas.

- Ik weet wel het gasverbruik van de vorige bewoners maar dit waren oudjes (80+) die erom bekend staan hoog te stoken. Het was zo'n 1700-1900 m3. Ik durf wel te rekenen met 1600 m3 (ook omdat we vloerverwarming gaan aanbrengen) en dan kom je uit op een pomp van 8 kW met de formule. Maar dan nog; het blijft een gok want ik weet mijn eigen praktijkverbruik dus niet. Het gevaar is dat we een warmtepomp met te lage of te hoge kW nemen.

Iemand goede inzichten hierover?

• Dylantje2

Dylantje2

Atomius schreef op woensdag 20 juli 2022 @ 08:53:
Wij zijn bezig met een grote verbouwing van een gehele woning en het budget laat toe om ofwel de zolder geheel te renoveren, ofwel van het gas af te gaan en een warmtepomp te nemen.

- Het voordeel van de zolder nu renoveren is dat je later (over een X aantal jaren) niet meer weken in de rotzooi zit met werklui over de vloer en het hele huis "af is". De warmtepomp is relatief makkelijker te installeren op een later moment dan een zolderrenovatie verrichten.

- Het voordeel van niet een warmtepomp nemen is dat je het huis nog wat beter kan isoleren en het praktijkverbruik zelf kan gaan ervaren.

- Het voordeel van de warmtepomp is dat je niet meer afhankelijk bent van de alsmaar oplopende gasprijs.

Kanttekeningen:

- Ik weet niet zeker in hoeverre het huis nu al goed genoeg is voor gasloos. De vloer is nog niet geïsoleerd, de zolder matig geïsoleerd, de spouw is wel geïsoleerd, overal dubbel of HR++ glas.

- Ik weet wel het gasverbruik van de vorige bewoners maar dit waren oudjes (80+) die erom bekend staan hoog te stoken. Het was zo'n 1700-1900 m3. Ik durf wel te rekenen met 1600 m3 (ook omdat we vloerverwarming gaan aanbrengen) en dan kom je uit op een pomp van 8 kW met de formule. Maar dan nog; het blijft een gok want ik weet mijn eigen praktijkverbruik dus niet. Het gevaar is dat we een warmtepomp met te lage of te hoge kW nemen.

mmm
Wel wat voordelen die discutabel zijn:-)
Maar je budget is een voordeel :-)

Zoek eerst maar eens een te leveren pomp.
En dan goed lezen hier..

• MarcoC
royaljoop schreef op woensdag 20 juli 2022 @ 08:14:
[...]

Nee, niet met cijfers. Ik weet wel hoeveel energie ik erin stop maar niet hoeveel eruit komt. Dat kan je wel obv de theoretische COP ongeveer becijferen. Maar ik kan wel mijn beneden verdieping die voordat ik de airco aanzetten bijna 27 graden was afkoelen naar 22 graden met 5,6kWh. Inhoud circa 350m3.
Bij de L/W lees ik vaak meer kWh input en wordt er aanzienlijk minder gekoeld dan 5 graden verlaging. Een COP van 8 zegt dus helemaal niets in dit soort gevallen volgens mij.
Je negeert nu de cijfers die jou aangereikt worden. Een COP van 8 (zeer hoog) betekent dat je thermische vermogen 8x hoger is dan het afgenomen elektrische vermogen. COP is bij uitstek de manier om efficiëntie te berekenen.
Ik wil wel een temperatuur verlaging! Omdat, ondanks de isolatie, de woning door de zon intensief wordt opgewarmd. Ook niet zo gek als het rondom buiten circa 37 graden is en de zonstraling alles wat beschijnt wordt nog veel heter maakt.

Los daarvan ben ik er heel tevreden mee en vind ik het een prima combinatie. Die ons ook in staat stelt om even snel te koelen of te verwarmen, dit in tegenstelling van mijn L/W WP die toch al snel een dag nodig heeft om merkbaar resultaat te leveren.
Het idee is juist dat door continu te koelen de woning niet opwarmt en je een constante temperatuur in huis hebt. Dan hoef je dus niet te verlagen. En dat kan heel goed op een efficiënte manier met een water/water of lucht/water warmtepomp. Voorkomen is beter dan genezen :) .

• Yannick94
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 16-08-2024
Dylantje2 schreef op dinsdag 19 juli 2022 @ 13:32:
[...]

Lijkt leuk ding..
Maar waar te koop?
Subsidie?
Wij plaatsen van dit merk de “grote” varianten van 500Kw hij komt via aicon air met wat korting had ik hem voor €5000,- en dan zit er nog 2500,- subsidie op

• Atomius
Dylantje2 schreef op woensdag 20 juli 2022 @ 08:55:
[...]

mmm
Wel wat voordelen die discutabel zijn:-)
Maar je budget is een voordeel :-)

Zoek eerst maar eens een te leveren pomp.
En dan goed lezen hier..
De installateur raadde aan een Daikin Altherma 3 8kW.

Warmtepompmodule : EHBX08E6V
Functie : verwarmen en warm water
Buitendeel : ERGA08EV
Verwarmingsvermogen : 8 kW
Prestatiecoëfficiënt : 4,45

Met een aparte 300L boiler.

We hebben een bad en douche. We zijn nu nog met 2 volwassenen, er is er ééntje op komst en wie weet in de toekomst nog ééntje.

Zelf dachten we dat een 300L boiler misschien wat overkill is, dus we kijken nu ook naar een koelkastmodel.

• t.oswald
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 15-12 10:01
AMARONE schreef op dinsdag 19 juli 2022 @ 23:17:
Weet iemand hier iets over warmtepompen die in een beperkte ruimte en breedte onder of op het schuine dak kunnen?

Ik vraag mij af of ik elke goed aangeschreven random installateur in de buurt moet vragen of dat iemand weet dat je dan naar de specialist moet.
Er zijn heel veel ombouw schoorsteen oplossingen, bijvoorbeeld deze als voorbeeld
https://www.installatieen...mp-zit-in-de-schoorsteen/
Er zijn zelfs oplossingen waarbij de Wp voor onderhoud naar beneden kan zakken.

WH-MDC05H3E5, 5600 Wp zonnepanelen, 2 infrarood bad- en werkkamer, SWW Auer Edel water 100L, Daikin 2MXM50M9 airco met FTXM35N en FTXM20N

• UdiBenLudi
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 12-11 13:55
t.oswald schreef op woensdag 20 juli 2022 @ 10:16:
[...]

Er zijn heel veel ombouw schoorsteen oplossingen, bijvoorbeeld deze als voorbeeld
https://www.installatieen...mp-zit-in-de-schoorsteen/
Er zijn zelfs oplossingen waarbij de Wp voor onderhoud naar beneden kan zakken.
Geen idee of dit al anders is geworden, maar heb een tijdje in een "MorgenWonen" woning gewoond nieuwbouw (2017-2019). Die hadden een dergelijke oplossing. Ik vond het geluid dat door vibratie binnen in de woning te horen was zeer onaangenaam. Buiten hoor/merk je weinig van de warmtepomp, maar binnen was dit niet leuk. Wij wonen nu in een nieuwbouw woning ook met l/w warmtepomp en hebben door deze ervaring ervoor gekozen deze zeker niet op het dak te zetten.

Kan zijn dat de demping etc verbeterd is in de tussentijd, maar persoonlijk zou ik het ding niet in zo'n schoorsteente op het dak willen.

• Bra-Jo
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Bra-Jo

DILLIGAF

Ze komen hier volgende week de meterkast aanpassen, oa alvast voorbereiden op de WP. Ik wil ze alvast een KWH-meter laten plaatsen; denk dat ik er eentje van Homewizard ga aanschaffen ivm out of the box connectiviteit.

Wat zou het nog voor toegevoegde waarde hebben om een 3-fase meter te laten plaatsen, tov een 1-fase (alleen op de groep van de WP)?

[ Voor 8% gewijzigd door Bra-Jo op 20-07-2022 10:38 ]

Nomen nescio

• Dylantje2

Dylantje2

Bra-Jo schreef op woensdag 20 juli 2022 @ 10:36:
Ze komen hier volgende week de meterkast aanpassen, oa alvast voorbereiden op de WP. Ik wil ze alvast een KWH-meter laten plaatsen; denk dat ik er eentje van Homewizard ga aanschaffen ivm out of the box connectiviteit.

Wat zou het nog voor toegevoegde waarde hebben om een 3-fase meter te laten plaatsen, tov een 1-fase (alleen op de groep van de WP)?
VEILIGHEID

• Plenkske
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 20-12 21:36

Heb je het nu over de kWh meter ? Als je WP 1 fase is dan volstaat een 1 fase kWh meter. Een 3 fase meter heeft dan totaal geen meerwaarde.

• format5

Hangt er van af of je 1 of 3 fasen wilt gaan meten ;)

Geen idee wat er met deze meter mogelijk is, maar kan je er je eventueel gewenste monitor/logging oplossing mee behalen?

• ArjoK
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 20:33
????

Als je een 1 fase WP hebt die je wilt meten heb je geen 3 fase meter nodig. gewoon een enkele kWh meter voor de WP groep volstaat dan. op de andere 2 fasen is immers geen verbruik door de WP.

Kijk even naar de specs van de WP installatie die je voor ogen hebt of je niet meerdere groepen moet aanleggen.

Amsterdam | 4.06 kWp | 28 x 145Wp SF | ONNO (20°) | Enzavu (hotjet mini) Nav5Ai + Smart Hydromodule (gasloos)

royaljoop schreef op woensdag 20 juli 2022 @ 08:14:
Nee, niet met cijfers. Ik weet wel hoeveel energie ik erin stop maar niet hoeveel eruit komt.
OK. Je roept dus maar wat. Jammer, ik was benieuwd hoe je aan kon tonen dat je L/L daadwerkelijk zuiniger is dan een L/W.
Hint: Koelen met een L/W is (bij mij) zuiniger om twee redenen:
  1. De uitgangstemperatuur is hoger (watertemperatuur ~18 graden), waardoor het temperatuursverschil tussen bron en doel kleiner is, en dus het rendement hoger.
  2. Ik laat de L/W alleen 's nachts draaien omdat het dan buiten kouder is, de L/L alleen overdag, omdat de binnenunits in de slaapkamers van de dochters hangen.

• Blihi
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 19:40
Maar, de L/L draait overdag op zelf-opgewekte zonnestroom, terwijl de L/W 's nachts op ingekochte kolenstroom draait....

:+

WP: Toshiba Estia 8kW split HWT-801H(R)W-E + HWT-1101 binnenunit met 300 liter SWW tank. PV: 3 strings, totaal 12600 Wp, 15 kWh thuisaccu

• Dylantje2

Dylantje2

Alles elitric op 1 fase kan nooit veilig blijven..
Iets met omreken vermogen naar Ampere, en dan je meter een checken
Dat het werkt is iets anders dat het veilig en gekeurd is.

Ooit werd je huis gebouwd met x ampere verbruik
Iedere wijziging in je elektra zou een nieuwe berekening moeten zijn, en dan conclusies trekken.
Doe je dat niet, zou je verzekering tzt wel eens erg lastig kunnen doen

Maar dat gebeurd natuurlijk nooit, ik wil graag lekker slapen zodat als het min 10 is ik weet dat er niets suddert :-)

• Blihi
Dylantje2 schreef op woensdag 20 juli 2022 @ 11:19:
[...]

Alles elitric op 1 fase kan nooit veilig blijven..
Iets met omreken vermogen naar Ampere, en dan je meter een checken
Dat het werkt is iets anders dat het veilig en gekeurd is.

Ooit werd je huis gebouwd met x ampere verbruik
Iedere wijziging in je elektra zou een nieuwe berekening moeten zijn, en dan conclusies trekken.
Doe je dat niet, zou je verzekering tzt wel eens erg lastig kunnen doen

Maar dat gebeurd natuurlijk nooit, ik wil graag lekker slapen zodat als het min 10 is ik weet dat er niets suddert :-)
Maar dat heeft niets te maken met de meerwaarde van een eigen toegevoegde 3-fase meter.

Jij bedoelt dat de hoofdaansluiting naar 3 fase moet. Maar je weet helemaal niet of dat nodig is. Misschien is er al een 1x80A hoofdzekering en dan is het helemaal prima om daar te blijven.

Ik ben het wel met je eens dat het beter is om van 1x40A over te stappen op 3x25A, maar dan nog heeft een 3-fase meter geen meerwaarde bij een 1-fase warmtepomp.

Ik heb zelf 3-fase, en de elektra voor de warmtepomp voorbereid met drie 1-fase groepen, ieder op een eigen fase met een eigen 1-fase meter. Een groep is voor de buitenunit, eentje voor de binnenunit met verwarmingselement en eentje voor de boiler met eigen element. Zo kan ik de boel zo nauwkeurig mogelijk meten.

WP: Toshiba Estia 8kW split HWT-801H(R)W-E + HWT-1101 binnenunit met 300 liter SWW tank. PV: 3 strings, totaal 12600 Wp, 15 kWh thuisaccu

• Bra-Jo
  • Niet online

Bra-Jo

DILLIGAF

Tnx allemaal :) Dacht dat 3-fasen misschien in de toekomst nog handig zou kunnen zijn voor bv een elektrische auto (had ik even moeten zeggen natuurlijk...) . We hebben overigens 3x25 liggen.

Het wordt een 1-fase Panasonic monoblock, die wel over 2 groepen moet lopen (losse groep voor het extra verwarmingselement). Ik heb net nog even rondgestruind in dat topic, en had blijkbaar iets gemist mbt monitoring van specifiek deze WP met Heishamon en twee inwendige KWH-meters; zie hier voor de geïnteresseerden. Helaas wat minder plug en play dan de Homewizard-oplossing, maar wel een stuk meer mogelijkheden in Heishamon dan alleen monitoren. Dus ik denk dat ik voor deze oplossing ga.

Nomen nescio

• Dylantje2

Dylantje2

Blihi schreef op woensdag 20 juli 2022 @ 11:23:
[...]

Maar dat heeft niets te maken met de meerwaarde van een eigen toegevoegde 3-fase meter.

Jij bedoelt dat de hoofdaansluiting naar 3 fase moet. Maar je weet helemaal niet of dat nodig is. Misschien is er al een 1x80A hoofdzekering en dan is het helemaal prima om daar te blijven.

Ik ben het wel met je eens dat het beter is om van 1x40A over te stappen op 3x25A, maar dan nog heeft een 3-fase meter geen meerwaarde bij een 1-fase warmtepomp.

Ik heb zelf 3-fase, en de elektra voor de warmtepomp voorbereid met drie 1-fase groepen, ieder op een eigen fase met een eigen 1-fase meter. Een groep is voor de buitenunit, eentje voor de binnenunit met verwarmingselement en eentje voor de boiler met eigen element. Zo kan ik de boel zo nauwkeurig mogelijk meten.
1x 80 zelden toch.
Eigenlijk weet je 1 ding zeker.
Als je een wp op een enkelfase zet, heb je te weinig ampere...
Huizen zijn pas laatste jaren berekent op full elektrik
Al die pc's waterkoker, extra keuken zooi, cooker enz enz
Het zou verpicht moeten worden eens in de x tijd je zooi te laten keuren.
maar ach een Politiek die ons een oorlog in lult..
En al jaren lult over hoger opgeleid, en geen handjes nodig vond.
Heeft nu alleen grote problemen. We kunnen niet eens meer normale keuringen afdwingen, er zijn geen vakmensen meer.
Omdat iedereen mager moest worden.

• Dylantje2

Dylantje2

Bra-Jo schreef op woensdag 20 juli 2022 @ 11:26:
Tnx allemaal :) Dacht dat 3-fasen misschien in de toekomst nog handig zou kunnen zijn voor bv een elektrische auto (had ik even moeten zeggen natuurlijk...)

Het wordt een 1-fase Panasonic monoblock, die wel over 2 groepen moet lopen (losse groep voor het extra verwarmingselement). Ik heb net nog even rondgestruind in dat topic, en had blijkbaar iets gemist mbt monitoring van specifiek deze WP met Heishamon en twee inwendige KWH-meters; zie hier voor de geïnteresseerden. Helaas wat minder plug en play dan de Homewizard-oplossing, maar wel een stuk meer mogelijkheden in Heishamon dan alleen monitoren. Dus ik denk dat ik voor deze oplossing ga.
Das een erg bekent plaatje hahaha _/-\o_ 8) 8)
Pana rules, dus als je er 1 hebt...

Die twee zijn om via heishamon de spullen uit te lezen
Homewizard is oud, zoek een domoticz of HA oplossing en je hebt vele mooiere oplossingen..

• Blihi
Dylantje2 schreef op woensdag 20 juli 2022 @ 11:26:
[...]

1x 80 zelden toch.
Eigenlijk weet je 1 ding zeker.
Als je een wp op een enkelfase zet, heb je te weinig ampere...
Huizen zijn pas laatste jaren berekent op full elektrik
Al die pc's waterkoker, extra keuken zooi, cooker enz enz
Het zou verpicht moeten worden eens in de x tijd je zooi te laten keuren.
maar ach een Politiek die ons een oorlog in lult..
En al jaren lult over hoger opgeleid, en geen handjes nodig vond.
Heeft nu alleen grote problemen. We kunnen niet eens meer normale keuringen afdwingen, er zijn geen vakmensen meer.
Omdat iedereen mager moest worden.
Als je een enkelfase warmtepomp op een 1x40A hoofdaansluiting doet, heb je inderdaad waarschijnlijk te weinig vermogen tot je beschikking.'

Maar een enkelfase warmtepomp op een 3-fase hoofdaansluiting kan prima hoor.

En een forse autolader zou ik nooit zonder load-balancer installeren.

• Blihi
Tnx allemaal :) Dacht dat 3-fasen misschien in de toekomst nog handig zou kunnen zijn voor bv een elektrische auto (had ik even moeten zeggen natuurlijk...) . We hebben overigens 3x25 liggen.

Verdeel dan die twee groepen wel over twee fases, dus niet samen achter 1 hoofdzekering van 25A

• Bra-Jo
  • Niet online

Bra-Jo

DILLIGAF

Dylantje2 schreef op woensdag 20 juli 2022 @ 11:28:
[...]

Das een erg bekent plaatje hahaha _/-\o_ 8) 8)
Pana rules, dus als je er 1 hebt...

Die twee zijn om via heishamon de spullen uit te lezen
Homewizard is oud, zoek een domoticz of HA oplossing en je hebt vele mooiere oplossingen..
Oh verrek! Dat was jij? :D :D

Ja dat krijg ik nu dus ook in de smiezen. Ik heb al een (vrij basic) HA-setup draaien, denk dat ik dat mooi ga combineren met de Heishamon en Node Red. Leercurve van hie tot gunter vrees ik maar we gaan het meemaken.

Nomen nescio

Blihi schreef op woensdag 20 juli 2022 @ 11:18:
Maar, de L/L draait overdag op zelf-opgewekte zonnestroom, terwijl de L/W 's nachts op ingekochte kolenstroom draait....
Die kolencentrales draaien sowieso volle bak, om gas te besparen. Dan kan ik dus maar beter met een zo hoog mogelijk rendement mijn huis koelen, dan bespaar ik netto het meeste gas. En dat doe ik dus door de grote bulk 's nachts te koelen.

• format5
Blihi schreef op woensdag 20 juli 2022 @ 11:29:
[...]

Als je een enkelfase warmtepomp op een 1x40A hoofdaansluiting doet, heb je inderdaad waarschijnlijk te weinig vermogen tot je beschikking.'

Maar een enkelfase warmtepomp op een 3-fase hoofdaansluiting kan prima hoor.

En een forse autolader zou ik nooit zonder load-balancer installeren.
Dat is wel een heel gevaarlijke uitspraak!

Een enkel fase WP zal eerder geen problemen hebben met een 1-fase aansluiting dan een 3 fasen.
Immers, mensen batelen het liefst zo min mogelijk vastrecht.

Een 1 fase WP heeft een hogere stroom per fase dan een 3 fase WP per fase (logisch, de stroom wordt (als het goed is) verdeeld over 3 fasen ipv 1.
Als je dan een 3 fasen aansluiting hebt is er meestal een lagere belasting per fase mogelijk.

Immers 1x40 of 3x25 als standaard laagste klasse.

Een 1 fase WP welke al bijv 20A nodig heeft zal bij een 3 fasen aansluiting dus al 1 fase redelijk belasten, terwijl het bij een 1 fase aansluiting net de helft is.

Het 1 en 3 fase aansluiting moet echt goed bekeken worden, per situatie, op voorhand.

Ga je voor een 3 fase WP, dan heb je ook een 3 fase aansluiting nodig.
Ga je voor een 1 fase WP dan kan het op 1 of 3 fase aansluiting. Let dan wel goed op hoe je de belasting verdeeld indien je voor 3 fase gaat.

Ik zelf heb gekozen voor een 3 fase Wp op een 3 fase aansluiting.
Mede omdat mijn kookgroep/div gereedschap ook op 3 fasen werken, dan blijft de verdeling een stuk eenvoudiger.

@Dylantje2 Waarom zou verplicht periodiek keuren nodig zijn?
De regels zijn vrij duidelijk vanuit de NEN. In veel situaties kan je er gewoon dingen bij prikken/aanpassen.
En in andere situaties is het advies een berekening uit te voeren.
En bij weer andere situaties dient alles gemoderniseerd te worden.

Ik zit er zelf echt niet op te wachten om om de zoveel tijd alles te moeten herkeuren.

[ Voor 11% gewijzigd door format5 op 20-07-2022 11:41 ]

• Blihi
format5 schreef op woensdag 20 juli 2022 @ 11:37:
[...]

Een enkel fase WP zal eerder geen problemen hebben met een 1-fase aansluiting dan een 3 fasen.
1x40 of 3x25 is even duur.
Een 1 fase WP heeft een hogere stroom per fase dan een 3 fase WP per fase (logisch, de stroom wordt (als het goed is) verdeeld over 3 fasen ipv 1.
De stroom van de compressor ja, maar niet die van de verwarmingselementen.
Als je dan een 3 fasen aansluiting hebt is er meestal een lagere belasting per fase mogelijk.

Ja, en 1x40 is veel minder dan 3x25 (=75 A). Dus heb je bij 3x25 meer ruimte op je zekeringen.
Een 1 fase WP welke al bijv 20A nodig heeft zal bij een 3 fasen aansluiting dus al 1 fase redelijk belasten, terwijl het bij een 1 fase aansluiting net de helft is.
Als je WP inderdaad 20A over 1 fase trekt ben je dus de helft van je maximum al kwijt. Terwijl je bij een 3-fase nog steeds 2x25A + 1x5A over houdt voor de rest van het huis.
Het 1 en 3 fase aansluiting moet echt goed bekeken worden, op voorhand.

Ga je voor een 1 fase WP dan kan het op 1 of 3 fase aansluiting. Let dan wel goed op hoe je de belasting verdeeld indien je voor 3 fase gaat.
Daar heb je gelijk in. Je moet goed kijken naar de belasting per fase.
Mede omdat mijn kookgroep/div gereedschap ook op 3 fasen werken, dan blijft de verdeling een stuk eenvoudiger.
Ik heb een 1-fase WP in bestelling staan, maar dan praat je over de compressor. Er zijn ook nog twee verwarmingselementen in mijn geval (in de hydrobox en in de boiler). Die krijgen allemaal een eigen 16A zekering op een eigen fase.

Een 3-fase compressor heeft ook nog een of twee verwarmingselementen en die zijn vrijwel altijd 1-fase. Dat is dus iets lastiger te verdelen over de fases.

Afhankelijk van het merk/type kun je in de boekjes goed zien hoe de verschillende fases maximaal belast worden. Zo is mijn airco een 7 kW 1-fase buitenunit die in combinatie met de twee binnenunits maximaal 13A trekt. In de praktijk haal je dat zelden, maar het zou kunnen als je tot 18 graden gaat koelen bij een buitentemperatuur van 40+ ofzo.

• KaDoos
MarcoC schreef op dinsdag 19 juli 2022 @ 23:44:
[...]

Ja dat is geen enkel probleem, ladder tegen de uitbouw of vanuit het raam naar buiten, allebei goed te doen. Heb jij toevallig ook foto's van jouw installatie?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/keHwiRjkowb7J6reOhs4QjsAFno=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/K8WBec9qCi7D95NFRYPSoi9l.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_yQ8owSR0lq5y7Rw4e4QhXnDjC0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MpCEBJX89JneiM1sGm5DtPKC.jpg?f=fotoalbum_large

Hierbij 2 foto’s ik hoop dat het duidelijk is, aan de andere kant van de muur zit de technische ruimte.

• Dylantje2

Dylantje2

format5 schreef op woensdag 20 juli 2022 @ 11:37:
[...]

Het 1 en 3 fase aansluiting moet echt goed bekeken worden, per situatie, op voorhand.

@Dylantje2 Waarom zou verplicht periodiek keuren nodig zijn?
De regels zijn vrij duidelijk vanuit de NEN. In veel situaties kan je er gewoon dingen bij prikken/aanpassen.
En in andere situaties is het advies een berekening uit te voeren.
En bij weer andere situaties dient alles gemoderniseerd te worden.

Ik zit er zelf echt niet op te wachten om om de zoveel tijd alles te moeten herkeuren.
Juist omdat het in de NEN staat, en daar zich bijna niemand aan houdt.
Is de verzekering zometeen de lachende....

Ik ben er ook niet voor jaarlijks keuren, van de ene kant..
Maar weet je hovel stroom er gejat wordt, door allerlei.... en dat betalen we ook.
Daarnaast waarom in DE en andere EU alles door een erkend, en hier de liberale ellende?
een kennis komt meterkasten tegen waar de honden geen brood van lusten.
op een stekker 7-8 KW vermogen aan panelen.

• Dylantje2

Dylantje2

Bra-Jo schreef op woensdag 20 juli 2022 @ 11:33:
[...]

Oh verrek! Dat was jij? :D :D

Ja dat krijg ik nu dus ook in de smiezen. Ik heb al een (vrij basic) HA-setup draaien, denk dat ik dat mooi ga combineren met de Heishamon en Node Red. Leercurve van hie tot gunter vrees ik maar we gaan het meemaken.
HAHHAHAH
It was me yes..
Pana H? of J? in de lijst erbij?

Leercurve HA is stel
Terwijl Domoticz vele malen simpeler is. En wat meer opties.
Maar HA is ook leuk, als je het red.[ schijnt wel actiever te zijn ]
Domoticz heeft heel veel, HA soms iets meer...

Maar alles beter dan andere ellende hahaha
Open zwave
Open z2m
enz enz

Grafana rules icm een WP.

• Blihi
@Dylantje2 In Belgie moet je je huisinstallatie eens in de zoveel tijd laten keuren. Op zich niets mis mee, want er wordt inderdaad wat afgebeund.

In veel buitenlanden liggen veel hogere aansluitvermogens per woning. 1x40 of 3x25 is echt laag. Het zou al veel veiliger worden als 3x40 de standaard werd, maar het bijbehorende vastrecht slaat nergens op.

• Dylantje2

Dylantje2

Blihi schreef op woensdag 20 juli 2022 @ 11:54:
@Dylantje2 In Belgie moet je je huisinstallatie eens in de zoveel tijd laten keuren. Op zich niets mis mee, want er wordt inderdaad wat afgebeund.

In veel buitenlanden liggen veel hogere aansluitvermogens per woning. 1x40 of 3x25 is echt laag. Het zou al veel veiliger worden als 3x40 de standaard werd, maar het bijbehorende vastrecht slaat nergens op.
De kosten van vastrecht is een andere discussie dan veiligheid en goed werkende systemen.

Onze regering heeft JAREN NIETS maar dan ook NIETS aan visie gedaan.
Daarom zijn alle kabels in NL te lcht voor full elktric..
Daarom maken ze aansluitingen duurder
daarom hebben we nu een stop op....
En heel NL moet eigenlijk op gegraven worden, of gaan we Stroom via Wifi Aanbieden...:-)
En erger geen mensen die iets kunnen maken op dat vlak.

En grotere problemen dan een regering die in tien jaar een visie had.

• LeonTebbens
  • Registratie: Juni 2021
  • Niet online
Atomius schreef op woensdag 20 juli 2022 @ 08:53:

Kanttekeningen:

Als je uitgebreider advies wil hier, maak dan even een topic aan via het Ik wil een WP FAQ. En vraag hier dan even dat topic te bekijken.
Overigens hebben wij (ook) een 8KW full electric warmtepomp in een gewoon geïsoleerd jaren 30 huis.

WP: Mitsubishi Ecodan ERSD-VM2D + PUHZ-SW75YAA + De Jong WPS300 Solar boiler met 1 Nefit paneel. PV: 2100Wp. Jaren-30 huis, gasloos sinds mrt 2021

• format5
Blihi schreef op woensdag 20 juli 2022 @ 11:44:
[...]

1x40 of 3x25 is even duur.

[...]

De stroom van de compressor ja, maar niet die van de verwarmingselementen.

[...]

Ja, en 1x40 is veel minder dan 3x25 (=75 A). Dus heb je bij 3x25 meer ruimte op je zekeringen.

[...]

Als je WP inderdaad 20A over 1 fase trekt ben je dus de helft van je maximum al kwijt. Terwijl je bij een 3-fase nog steeds 2x25A + 1x5A over houdt voor de rest van het huis.

[...]

Daar heb je gelijk in. Je moet goed kijken naar de belasting per fase.

[...]

Ik heb een 1-fase WP in bestelling staan, maar dan praat je over de compressor. Er zijn ook nog twee verwarmingselementen in mijn geval (in de hydrobox en in de boiler). Die krijgen allemaal een eigen 16A zekering op een eigen fase.

Een 3-fase compressor heeft ook nog een of twee verwarmingselementen en die zijn vrijwel altijd 1-fase. Dat is dus iets lastiger te verdelen over de fases.

Afhankelijk van het merk/type kun je in de boekjes goed zien hoe de verschillende fases maximaal belast worden. Zo is mijn airco een 7 kW 1-fase buitenunit die in combinatie met de twee binnenunits maximaal 13A trekt. In de praktijk haal je dat zelden, maar het zou kunnen als je tot 18 graden gaat koelen bij een buitentemperatuur van 40+ ofzo.
Ook met elementen kan je met 3 fasen werken, maar daar wordt vaak niet voor gekozen vanwege de kosten (ook door mij trouwens niet).

Maar gelukkig zijn we er het over eens dat het per situatie bekeken moet worden om vanuit daar een correct oordeel te kunnen villen. O-)

Het voornaamste is dat de belasting per fase bij 3 fase goed is geregeld, en bij voorkeur ook een beetje symetrisch (helemaal gaat toch nooit lukken).

Blihi schreef op woensdag 20 juli 2022 @ 11:54:
Nee, dat vastrecht van 3x40 is eerder te laag. Het is helemaal niet erg als grootverbruikers van elektriciteit veel meer voor hun zware aansluiting moeten betalen (of flink worden gestimuleerd om aan load balancing te doen).
Of vind jij het terecht dat Bep en Mien op hun flatje drie-hoog achter meebetalen aan jouw zware aansluiting omdat jij tegelijk wil koken, je WP een legionellacyclus wil laten doen en ook nog je elektrische auto op wil laden?
Het idee wat nu (volgens mij) in België speelt, waarbij mensen vastrecht betalen op basis van hun piekverbruik (per kwartier of uur?) is ook zo gek nog niet. Het onderhouden en opbouwen van een elektriciteitsnetwerk is erg duur, en het is uiterst rechtvaardig dat degenen die daar het meest gebruik van maken, er ook het meest voor betalen.

• Bra-Jo
  • Niet online

Bra-Jo

DILLIGAF

Dylantje2 schreef op woensdag 20 juli 2022 @ 11:54:
[...]

HAHHAHAH
It was me yes..
Pana H? of J? in de lijst erbij?

Leercurve HA is stel
Terwijl Domoticz vele malen simpeler is. En wat meer opties.
Maar HA is ook leuk, als je het red.[ schijnt wel actiever te zijn ]
Domoticz heeft heel veel, HA soms iets meer...

Maar alles beter dan andere ellende hahaha
Open zwave
Open z2m
enz enz

Grafana rules icm een WP.
J besteld in maart bij Carboy, levertijd god weet... Dus ben druk bezig met voorbereiden, ontwerp, aansluitmanieren, koppelingen, terrendis of iets goedkopers, enz enz (jouw startpost is wel een goudmijntje wat dat betreft _/-\o_ Misschien dat ik je nog wel eens af en toe kom lastigvallen hiero :P ).
Ik ga lekker spelen met HA. Collega is er goed in, dus daar kan ik wel terecht als het nodig is.

Nomen nescio

• Blihi
Andrehj schreef op woensdag 20 juli 2022 @ 12:05:
[...]

Nee, dat vastrecht van 3x40 is eerder te laag. Het is helemaal niet erg als grootverbruikers van elektriciteit veel meer voor hun zware aansluiting moeten betalen (of flink worden gestimuleerd om aan load balancing te doen).
Of vind jij het terecht dat Bep en Mien op hun flatje drie-hoog achter meebetalen aan jouw zware aansluiting omdat jij tegelijk wil koken, je WP een legionellacyclus wil laten doen en ook nog je elektrische auto op wil laden?
Het idee wat nu (volgens mij) in België speelt, waarbij mensen vastrecht betalen op basis van hun piekverbruik (per kwartier of uur?) is ook zo gek nog niet. Het onderhouden en opbouwen van een elektriciteitsnetwerk is erg duur, en het is terecht dat degenen die daar het meest gebruik van maken, er ook het meest voor betalen.
Vastrecht is bedoeld als vaste kosten voor het in stand houden van de aansluiting. Die kosten zijn voor 3x25 niet significant lager dan voor 3x40, dus waarom dat prijsverschil zo hoog is, is mij een raadsel.

Het zou logischer zijn om op basis van gebruik te betalen. Dus de netbeheerkosten ook afhankelijk maken van het verbruik. Wat dat betreft heb je gelijk. Op die manier hoeven Bep en Mien ook niet mee te betalen aan mijn aansluiting, maar kan ik de boel wel veiliger houden.

• radeoxx
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 23:05
Dylantje2 schreef op zaterdag 16 juli 2022 @ 18:21:
Bovenkantje nog, dan dak als moestuin.. [ vandiktebank kon niet mee naar huis :-) ]
Acoya hout, nooit meer iets aan doen:-=)
[Afbeelding]

[Afbeelding]
Zit hier de buitenunit in? Wow, mooie afwerking zeg. Hoe weet je of het genoeg ventileert? Ofja ik bedoel natuurlijk: hoe weet je dat ie genoeg warmte kwijt kan?

SUZ-SWM80VA2 + ERSD-VM2D + DJG 200 WPS - Tibber uitnodiging x34450jb

• RichieB
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 00:05
[…]
had blijkbaar iets gemist mbt monitoring van specifiek deze WP met Heishamon en twee inwendige KWH-meters; zie hier voor de geïnteresseerden.
[…]
Cool! Als er in de WP intern al aardlekschakelaars zitten, dan hoef je de WP dus niet op een externe aardlek te zetten? Die kWh meters op de foto hebben een puls uitgang. Meet je die dan met dezelfde ESP8266 waarop ook Heishamon draait?

Welke Panasonic WP is dit precies? Ik vind de tweakbaarheid een heel belangrijk aspect dus als ik er mee uit de voeten kan dan heeft Panasonic zeker veel pluspunten voor mij.

Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp

• Proton_

Proton_

Team Welles

Topicstarter
@RichieB de kabel naar de WP toe moet ook afdoende beveiligd zijn. Tenzij je de aardweerstand actief monitort en een aversie tegen aardlekschakelaars hebt, zou ik hem gewoon achter een (eigen) ALS of aardlekautomaat zetten.

• Dylantje2

Dylantje2

Bra-Jo schreef op woensdag 20 juli 2022 @ 12:06:
[...]

J besteld in maart bij Carboy, levertijd god weet... Dus ben druk bezig met voorbereiden, ontwerp, aansluitmanieren, koppelingen, terrendis of iets goedkopers, enz enz (jouw startpost is wel een goudmijntje wat dat betreft _/-\o_ Misschien dat ik je nog wel eens af en toe kom lastigvallen hiero :P ).
Ik ga lekker spelen met HA. Collega is er goed in, dus daar kan ik wel terecht als het nodig is.
Doe het dan in het pana forum, dan lezen meer zelfde gebruikers mee...
En tsja dat was het doel van het topic, delen met wat je weet.

• Dylantje2

Dylantje2

radeoxx schreef op woensdag 20 juli 2022 @ 12:47:
[...]

Zit hier de buitenunit in? Wow, mooie afwerking zeg. Hoe weet je of het genoeg ventileert? Ofja ik bedoel natuurlijk: hoe weet je dat ie genoeg warmte kwijt kan?
Buitenunit ja, ik heb een mono...
Achterkant is gewoon open dus lucht erin geen enkele consessie aan gedaan, en eruit, de lamellen zitten best wat uit elkaar en ruimte zat tussen de pomp en de lamellen

Alleen net niet helemaal klaar, mijn groentje tuintje nog ... maar ja kan niet schaven thuis.
Dus even geduld,
EPDM ligt er al dus ben blij hahahah

• Dylantje2

Dylantje2

RichieB schreef op woensdag 20 juli 2022 @ 12:51:
[...]

Cool! Als er in de WP intern al aardlekschakelaars zitten, dan hoef je de WP dus niet op een externe aardlek te zetten? Die kWh meters op de foto hebben een puls uitgang. Meet je die dan met dezelfde ESP8266 waarop ook Heishamon draait?

Welke Panasonic WP is dit precies? Ik vind de tweakbaarheid een heel belangrijk aspect dus als ik er mee uit de voeten kan dan heeft Panasonic zeker veel pluspunten voor mij.
Mijn Pana H versie.
https://gathering.tweaker...Bfilter_topicstarter%5D=1
Pana is wel 1 van de betre voor tweakers, als ik dat mag zeggen
de Heishamon van @thehog is nog niet geevenaard denk ik.
Dat icm allerlei domotica..
Daarnaast de pana redelijk pug en play

En de ALS zou ik binnen toch er tussen hangen, en niet alleen die in de WP gebruiken.

De S0 heb ik er zelf in gebouwd..
Ken NET wel zeggen ze dan hier..:-0

[ Voor 8% gewijzigd door Dylantje2 op 20-07-2022 13:18 ]

Blihi schreef op woensdag 20 juli 2022 @ 12:16:
Vastrecht is bedoeld als vaste kosten voor het in stand houden van de aansluiting. Die kosten zijn voor 3x25 niet significant lager dan voor 3x40, dus waarom dat prijsverschil zo hoog is, is mij een raadsel.
Uiteraard zijn die kosten wel significant hoger. Voor zwaardere aansluitingen heb je ook dikkere kabels en meer trafo-capaciteit nodig. En dat mag best worden betaald door degenen die dat nodig hebben.
Het zou logischer zijn om op basis van gebruik te betalen. Dus de netbeheerkosten ook afhankelijk maken van het verbruik. Wat dat betreft heb je gelijk. Op die manier hoeven Bep en Mien ook niet mee te betalen aan mijn aansluiting, maar kan ik de boel wel veiliger houden.
Dat vind ik een bijzondere redenering. In welk opzicht zou een 3x40A-aansluiting veiliger zijn dan een 3x25A-aansluiting? Mij lijkt eerder het omgekeerde het geval, want bij een 3x40A aansluiting + PV ga je bij veel aardlekschakelaars potentieel over de maximale stroom van 40A heen.

[ Voor 35% gewijzigd door Andrehj op 20-07-2022 16:22 ]

• RichieB
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 00:05
Proton_ schreef op woensdag 20 juli 2022 @ 13:03:
@RichieB de kabel naar de WP toe moet ook afdoende beveiligd zijn.
Tegen kortsluiting/overspanning uiteraard. Het is niet heel gebruikelijk om aanvoerleidingen tegen lekstroom te beveiligen. Dat is juist bedoeld voor de apparatuur die met de kabel wordt gevoed. Mijn kabels lopen direct van de meterkast naar de WP. Kan er wel een verdeelkast tussen zetten.. maar als dat niet nodig is scheelt dat weer.
Tenzij je de aardweerstand actief monitort en een aversie tegen aardlekschakelaars hebt, zou ik hem gewoon achter een (eigen) ALS of aardlekautomaat zetten.
Het gaat me meer om de ruimtebesparing in de hoofdmeterkast. Die zit eigenlijk al vol zonder makkelijke uitbreidingsmogelijkheid.

Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp

• ApexAlpha
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 17-12 11:14
Wij heb eindelijk bevestiging van onze Nibe WP gehad, hij schijnt in November te komen!

Zijn er hier mensen die gebruik maken van "Smart Pricing" van Nibe (of van andere merken..). Dit is icm met een energie contract met uurprijzen waarbij simpel gezegd de WP harder draait bij lage prijzen en minder bij hoge.

Ik vroeg me af of er ervaringen zijn met de kostenbesparing van zo een functie.

• Atomius
LeonTebbens schreef op woensdag 20 juli 2022 @ 12:01:
[...]

Als je uitgebreider advies wil hier, maak dan even een topic aan via het Ik wil een WP FAQ. En vraag hier dan even dat topic te bekijken.
Overigens hebben wij (ook) een 8KW full electric warmtepomp in een gewoon geïsoleerd jaren 30 huis.
Bedankt.

Ik heb inmiddels mijn eigen topic aangemaakt:

• Dylantje2

Dylantje2

Krijg wel een beetje een raar beeld van Tweakers.. Lijkt wel een Help ik wil site geworden
Hoeveel mensen maken u allemaal wel topics aan voor ....

Iets met bomen bos..

• t.oswald
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 15-12 10:01
Andrehj schreef op woensdag 20 juli 2022 @ 11:16:
[...]

OK. Je roept dus maar wat. Jammer, ik was benieuwd hoe je aan kon tonen dat je L/L daadwerkelijk zuiniger is dan een L/W.
Hint: Koelen met een L/W is (bij mij) zuiniger om twee redenen:
  1. De uitgangstemperatuur is hoger (watertemperatuur ~18 graden), waardoor het temperatuursverschil tussen bron en doel kleiner is, en dus het rendement hoger.
  2. Ik laat de L/W alleen 's nachts draaien omdat het dan buiten kouder is, de L/L alleen overdag, omdat de binnenunits in de slaapkamers van de dochters hangen.
Gisteren op de heetste dag in totaal 7,5 kWh verbruikt voor het koelen met twee airco’s. Huiskamer 24,0 en slaapkamer 21,5. Heb een heerlijke doorzonwoning, ideaal behalve bij een hittegolf. Koelen van de huiskamer met de Wp vond ik een ramp. Oplopende vochtigheid en water op de vloer bij aanvang van het ⛈ . Slaapkamer met een oude radiator kan ik sowieso niet koelen met de Wp. Geen idee wat ik met de Wp kwijt zou zijn geweest, maar alleen het verschil in comfort is niet in geld uit te drukken. Heerlijk in de slaapkamer en een vochtigheid van 53%. De huiskamer had vanochtend ongekoeld een vochtigheid van 65%, nu 54%, buiten inmiddels bewolkt 🌫 met 73%. Ik onderschrijf wel het idee dat ik in het ene jaar waarin ik koelen met de Wp heb geprobeerd in de huiskamer het verbruik me niet meeviel. Mijn Auer Edel Water warmtepompboiler koelt de vloer wel af als ie draait tot 20,2. Oeps, het begint te regenen, zonnescherm inhalen….
Ik blijf bij mijn stelling, verwarmen met water en koelen met lucht.

WH-MDC05H3E5, 5600 Wp zonnepanelen, 2 infrarood bad- en werkkamer, SWW Auer Edel water 100L, Daikin 2MXM50M9 airco met FTXM35N en FTXM20N

• !null
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 16-12 11:20
Ik kom er niet helemaal uit met vergunningen. Ik probeer die online vergunningscheck wil in te vullen maar dat lukt ook niet helemaal.

Het gaat om gemeente Amsterdam en platte daken van woningen (2 en 3 verdiepingen) waarbij een buitenunit erop geplaatst kan worden zonder dat hij in het zicht is vanaf de straat.
Volgens mij mag dat wel? En is alleen de vraag of een Monobloc (grote dingen zijn dat) wel kan. Die zijn vaak meer dan een meter hoog.
Ook technisch qua dakbelasting, maar het zijn wel moderne woningen van minder dan 10 jaar oud dus geen slappe houten daken.

Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)

• AMARONE
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 10-12 19:51
UdiBenLudi schreef op woensdag 20 juli 2022 @ 10:23:
[...]

Geen idee of dit al anders is geworden, maar heb een tijdje in een "MorgenWonen" woning gewoond nieuwbouw (2017-2019). Die hadden een dergelijke oplossing. Ik vond het geluid dat door vibratie binnen in de woning te horen was zeer onaangenaam. Buiten hoor/merk je weinig van de warmtepomp, maar binnen was dit niet leuk. Wij wonen nu in een nieuwbouw woning ook met l/w warmtepomp en hebben door deze ervaring ervoor gekozen deze zeker niet op het dak te zetten.

Kan zijn dat de demping etc verbeterd is in de tussentijd, maar persoonlijk zou ik het ding niet in zo'n schoorsteente op het dak willen.
Ja, dat is mijn angst ook een beetje, ik heb wel een uitbouw waarop de warmtepomp eventueel zou kunnen staan maar ik vrees voor het geluid naar de buren toe en dat er dan zo'n kast zichtbaar is. De dak oplossingen zijn wat netter weggewerk maar ik wil ook niet in de herrie zitten uiteraard. (daarom lijkt de Bosch 5800i oplossing de nettere en uitontwikkelde oplossing ipv die kasten)

• MarcoC
KaDoos schreef op woensdag 20 juli 2022 @ 11:47:
[...]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Hierbij 2 foto’s ik hoop dat het duidelijk is, aan de andere kant van de muur zit de technische ruimte.
Dank. Wat voor ruimte zit er onder de warmtepomp? Hoor je daar de pomp? MIjn uitbouw is direct boven de woonkamer.

• MarcoC
AMARONE schreef op woensdag 20 juli 2022 @ 15:30:
[...]

Ja, dat is mijn angst ook een beetje, ik heb wel een uitbouw waarop de warmtepomp eventueel zou kunnen staan maar ik vrees voor het geluid naar de buren toe en dat er dan zo'n kast zichtbaar is. De dak oplossingen zijn wat netter weggewerk maar ik wil ook niet in de herrie zitten uiteraard. (daarom lijkt de Bosch 5800i oplossing de nettere en uitontwikkelde oplossing ipv die kasten)
Het blijft een warmtepomp op een houten constructie. Het zal heel moeilijk worden om geen trillingen binnenshuis te horen.

Wat moet je doen voor lage energiekosten voor SWW?

In navolging van deze post, waarin ik al eens heb beschreven wat je moet doen voor lage verwarmingskosten, werd het hoog tijd voor een beschrijving van wat je moet doen om je SWW zo energiezuinig mogelijk te maken.

1. Verminder je warmwaterverbruik.
Hier is bij veel gezinnen een enorme winst te behalen. Bovendien hoef je er niet of nauwelijks voor te investeren.
  • Neem een douche ipv een bad
  • Douche korter
  • Douche niet elke dag
  • Installeer een waterbesparende douchekop.
  • Haal die stortdouche weg en gebruik een gewone douchekop.
  • Toch een regendouche? Er zijn ook waterbesparende regendouches, zoals deze.
  • Installeer een DoucheWTW (en sluit die ook aan op de koude kant van je douchekraan). Hierdoor is het koude water wat warmer en heb je minder warm water nodig. De besparing hierdoor wordt wel een stuk kleiner naarmate het warme water kouder is.

2. Wek het SWW zo efficiënt mogelijk op
Warmtepompen hebben het hoogste rendement als het verschil tussen bron- en doeltemperatuur zo klein mogelijk is. Dus:
  • Begin bij een zo laag mogelijke SWW-temperatuur door de temperatuur waarop wordt bijverwarmd zo laag mogelijk in te stellen.
  • Maak je SWW niet te warm, een graad of 48 is meestal ruim voldoende.
  • Ga pas bij een zo laag mogelijke temperatuur een nieuwe SWW-cyclus starten. Hier staat die waarde inmiddels op 34°C. Dat gaat goed omdat er dan nog voldoende warmer water boven de sensor zit (en de WP via een script elke dag om 13 uur een SWW-cycus start, mits het water dan onder de 39 °C is).
  • Draai niet elke dag een SWW-cyclus, maar alleen als dat nodig is.
  • Draai je SWW-cyclus bij voorkeur op het warmst van de dag (let wel op bij hoog zomer: Boven de 30 graden vinden veel warmtepompen het maken van SWW niet meer zo leuk)
    (Note: deze tip is soms in tegenspraak met de vorige, omdat veel warmtepompen bij een tijdsslot voor SWW ook direct elke dag SWW gaan maken. Kies in dat geval als je het met één SWW-run meerdere dagen kan uithouden voor de variant om alleen SWW te maken als de temperatuur in het vat (ter hoogte van de sensor) gedaald is tot bijvoorbeeld 38°C. @Grolsch heeft al meerdere malen met metingen aangetoond dat dat het zuinigst is, en uit mijn metingen blijkt hetzelfde.)
  • Plaats je SWW-temperatuursensor zo hoog mogelijk in het vat. Meestal zit er op ca 1/3 van boven wel een sensorbuis. Dan zit daarboven altijd nog 100 liter warm water, ruim voldoende voor een uitgebreide douchebeurt.
  • Isoleer de leidingen tussen WP en SWW-vat. Door de hoge watertemperatuur tijdens SWW maken verlies je daar relatief veel warmte.
  • Kies een SWW-vat met een zo groot mogelijk spiraaloppervlak. Een groter oppervlak zorgt ervoor dat de warmte van je CV-water met een zo klein mogelijk temperatuurverschil aan je SWW wordt overgedragen. Dus hoeft je CV-water minder warm te worden, dus een hogere COP.
  • Installeer een DoucheWTW (en sluit die ook aan op de inlaat van je SWW-vat). Hierdoor is het koude water wat je vat in komt al een stukje opgewarmd en hoeft je WP dus minder moeite te doen om het wat te verwarmen. Bovendien is het verlies van gelaagdheid door interne warmtegeleiding binnen je vat kleiner als het water onderin warmer is.
Bovendien is het rendement van je WP hoger als deze niet vol gas hoeft te draaien. Als je WP rustig aan (op nominaal vermogen) SWW maakt kost dat minder energie. Bij veel Mitsubishi's kun je dat doen door de ECO-mode voor SWW in te schakelen of de WP op 75% vermogen te begrenzen (zie het Ecodan topic). Andere merken hebben vast ook wel een manier om dit te bereiken.

3. Minimaliseer je stilstandsverlies
  • Zoek een SWW-vat met zo goed mogelijk isolatie. Er worden nog steeds vaten met slechts 50mm isolatie verkocht, dat is echt veel te weinig. Zoek naar minimaal 75mm. Stilstandsverliezen worden ook aangeven in W of kWh per dag.
    Meer info over het selecteren van een SWW-vat in de FAQ: Proton_ in "Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic"
  • SWW-vaten kun je (net als je huis) ook naisoleren. Knutsel een extra isolatielaag (van steenwol, of PIR) rond je vat en verminder daarmee de verliezen. Hier een mooi voorbeeld van @ben2513
    Er is zelfs een eigen topic voor: Quooker en boilers stroombesparing
  • Zorg voor een zo laag mogelijk gemiddelde watertemperatuur in je vat (hoe dat te bereiken staat hierboven onder 2.).
  • Zorg ervoor dat het vat op de warmste plek van je huis staat (dus niet in een tochtige schuur of onverwarmde garage).
  • Leg de leidingen naar je SWW-vat zodanig aan dat eenpijpscirculatie wordt voorkomen. Voor uitleg zie Andrehj in "Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en koelen #6"
  • Gebruik geen circulatieleiding voor je warm water, zo'n leiding werkt als een koelleiding voor je SWW-vat en geeft enorme warmteverliezen. Als de pomp van die circulatieleiding draait ben je met je SWW je woning aan het verwarmen. Door de lage COP waarmee SWW wordt gemaakt verspil je hierdoor veel energie. In de zomer is het verlies zelfs dubbel, want je moet die extra warmteverliezen ook weer wegkoelen.

4. Kies de juiste thermostaatkraan.
Sommige thermostaatkranen kunnen er niet goed mee omgaan als het warme water onder een bepaalde temperatuur komt en willen altijd nog wat koud water bijmengen. Hierdoor moet je SWW dus gemiddeld warmer zijn, wat weer slecht is voor je COP en/of je beschikbare hoeveelheid warm water.
Dit onderwerp heeft een eigen topic: Welke douchethermostaatkraan werkt goed met warmtepompwater?

5. Optimaliseer de legionellacyclus.
Door de hoge temperatuur waar het water naar toe moet worden gebracht (>60°C in het hele vat), en de wisselend optimale strategiën die de verschillende fabrikanten hanteren, kosten legionellacycli erg veel energie.
  • Qua tijd: Meestal staat deze legionellacyclus standaard op 1x per week. Je kunt er voor kiezen om die frequentie te verlagen (ik doe 1x per 14 dagen) of zelfs helemaal uit te schakelen (op eigen risico uiteraard).
  • Qua stroomverbruik: Als je gebruik maakt van een dompelelement in het vat (in plaats van de elektrische elementen in je warmtepomp) heb je minder verliezen en vaak een hoger vermogen. Hierdoor wordt het water sneller (en wat zuiniger) opgewarmd. Zorg er in dat geval wel voor dat je dompelelement onderin het vat zit of maak gebruik van een extra SWW-circulatiepomp.
  • Qua hoeveelheid: Kies je SWW-vat niet te groot. Het tot 60+ graden opwarmen van 400 liter kost 33% meer energie dan 300 liter...
  • Compressordeel: Zorg dat een zo groot mogelijk deel van de cyclus op de compressor wordt gedaan. Zo verwarmt bijvoorbeeld Mitsubishi maar tot SWW-setpoint op de compressor, dan kun je met een script tijdelijk het SWW-setpoint verhogen.
  • Buitentemperatuur: Normaliter is een hoge buitentemperatuur gunstiger. Echter, ook bij erg hoge temperaturen hebben warmtepompen steeds meer moeite om hoge temperaturen water te maken. Dan zal het element dus eerder worden ingeschakeld. Je kunt er daarom voor kiezen om tijdens hoogzomer het legionellatijdstip op 07:00 te zetten (ipv ergens midden overdag).

[ Voor 35% gewijzigd door Andrehj op 03-01-2024 19:30 ]

• Dylantje2

Dylantje2

Andrehj schreef op woensdag 20 juli 2022 @ 17:05:

In navolging van deze post, waarin ik al eens heb beschreven wat je moet doen voor lage verwarmingskosten, werd het hooguit tijd voor een beschrijving van wat je moet doen om je SWW zo energiezuinig mogelijk te maken.

1. Verminder je warmwaterverbruik.
Hier is bij veel gezinnen een enorme winst te behalen. Bovendien hoef je er niet of nauwelijks voor te investeren.
  • Neem een douche ipv een bad
  • Douche korter
  • Douche niet elke dag
  • Installeer een waterbesparende douchekop.
  • Haal die stortdouche weg en gebruik een gewone douchekop.
  • Toch een regendouche? Er zijn ook waterbesparende regendouches, zoals deze.
  • Installeer een DoucheWTW (en sluit die ook aan op de koude kant van je douchekraan). Hierdoor is het koude water wat warmer en heb je minder warm water nodig. De besparing hierdoor wordt wel een stuk kleiner naarmate het warme water kouder is.

2. Wek het SWW zo efficiënt mogelijk op
Warmtepompen hebben het hoogste rendement als het verschil tussen bron- en doeltemperatuur zo klein mogelijk is. Dus:
  • Begin bij een zo laag mogelijke SWW-temperatuur door de temperatuur waarop wordt bijverwarmd zo laag mogelijk in te stellen.
  • Maak je SWW niet te warm, een graad of 48 is meestal ruim voldoende.
  • Draai je SWW-cyclus bij voorkeur op het warmst van de dag (let wel op bij hoog zomer: Boven de 30 graden vinden veel warmtepompen het maken van SWW niet meer zo leuk)
  • Draai niet elke dag een SWW-cyclus, maar alleen als dat nodig is.
  • Plaats je SWW-temperatuursensor zo hoog mogelijk in het vat. Meestal zit er op ca 1/3 van boven wel een sensorbuis. Dan zit daarboven altijd nog 100 liter warm water, ruim voldoende voor een uitgebreide douchebeurt.
  • Isoleer de waterleidingen tussen WP en SWW-vat. Door de hoge watertemperatuur tijdens SWW maken verlies je daar relatief veel warmte.
  • Installeer een DoucheWTW (en sluit die ook aan op de inlaat van je SWW-vat). Hierdoor is het koude water wat je vat in komt al een stukje opgewarmd en hoeft je WP dus minder moeite te doen om het wat te verwarmen. Bovendien is het verlies van gelaagdheid door interne warmtegeleiding binnen je vat kleiner als het water onderin warmer is.

3. Minimaliseer je stilstandsverlies
  • Zoek een SWW-vat met zo goed mogelijk isolatie. Er worden nog steeds vaten met slechts 50mm isolatie verkocht, dat is echt veel te weinig. Zoek naar minimaal 75mm. Stilstandsverliezen worden ook aangeven in W of kWh per dag.
  • SWW-vaten kun je (net als je huis) ook naisoleren. Knutsel een extra isolatielaag (van steenwol, of PIR) rond je vat en verminder daarmee de verliezen.
  • Zorg voor een zo laag mogelijk gemiddelde watertemperatuur in je vat (hoe dat te bereiken staat hierboven).
  • Zorg ervoor dat het vat op de warmste plek van je huis staat (dus niet in een tochtige schuur of onverwarmde garage).

4. Doe niet (te vaak) een legionellacyclus.
Door de hoge temperatuur waar het water naar toe moet worden gebracht (>60°C in het hele vat), en de wisselend optimale strategiën die de verschillende fabrikanten hanteren, kosten legionellacycli erg veel energie.
Meestal staat deze legionellacyclus standaard op 1x per week.
Je kunt er voor kiezen om die frequentie te verlagen (ik doe 1x per 14 dagen) of zelfs helemaal uit te schakelen (op eigen risico uiteraard).
Nice!!!

Koop een zonnecollector erbij en leg die in cascade voor je WPboiler
Of sluit die aan, op je wpBoiler spiraal
O-) O-) O-)

• Buitenkamp
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 20-12 19:09
Veel apperatuur en regelingen.
Of hou het eenvoudig.......
- 15 liter keukenboiler evt van mp 30
euro gem.
- goede spaardouche bv ecosaver 20
euro.
- kan je combineren met timer schak.
Ik gebruik klakluit. 40 euro
Geringe investering, wij gebruiken eea al enige jaren neer volle tevredenheid.
Ik heb de cv ketel sww afgekoppelt direct onder de ketel en hier het boilertje direct met flex slang aansluiting bij de inlaatcombi aangesloten.
Ja vwb de kosten...... is te proberen zo ging het mij ook met als gevolg het bevalt nog steeds prima.
Regeling is cop 1 maar weinig standverlies.
Ik even natte vinger denk dat ik van de stand en transportverliezen van een grote installatie deze douche gebruik.
Met minimale investering.

MHI SRK25ZSX-WT, Daalderop close-in 15 ltr. + Ecosavers douchekop, 8 x longi 450 wp, 8 x JA solar 410wp, Panasonic WH-MDC09J3E5, Gasloos..

• Joris748
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 23:18
Gisteren voor het eerst dat de warmtepomp stopte met koelen (buitentemperatuur 40 °C). Foutmelding omdat temperatuur onder het dauwpunt kwam. Gereset en nu kijken of hij weer aan de gang gaat.

[ Voor 13% gewijzigd door Joris748 op 20-07-2022 18:35 ]

The choice is simple – do you do it in this life, or the next? In case of the former, why wait?

• KaDoos
MarcoC schreef op woensdag 20 juli 2022 @ 15:58:
[...]
Dank. Wat voor ruimte zit er onder de warmtepomp? Hoor je daar de pomp? MIjn uitbouw is direct boven de woonkamer.
Bij mij zit de woonkamer er onder en dus een beton plaat als dak, jij schreef toch ook dat het een betonnen dak is.
Ik heb er 40x60 tegels onder liggen en daarop rubberen voeten. Hoor binnen helemaal niets en buiten ook niet. In de technische ruimte hoor je als je goed luistert iets maar het is minder dan het geluid van een combiketel.

• Zwartoog
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 20-12 09:25
Nice @Andrehj!

Eén opmerking:
Andrehj schreef op woensdag 20 juli 2022 @ 17:05:

(...)
• Isoleer de waterleidingen tussen WP en SWW-vat. Door de hoge watertemperatuur tijdens SWW maken verlies je daar relatief veel warmte.
Ik zou hier zeggen CV-leidingen. Dit om misverstanden te voorkomen dat men inderdaad de waterleidingen gaat isoleren, wat niet mag.

• MarcoC
KaDoos schreef op woensdag 20 juli 2022 @ 19:39:
[...]

Bij mij zit de woonkamer er onder en dus een beton plaat als dak, jij schreef toch ook dat het een betonnen dak is.
Ik heb er 40x60 tegels onder liggen en daarop rubberen voeten. Hoor binnen helemaal niets en buiten ook niet. In de technische ruimte hoor je als je goed luistert iets maar het is minder dan het geluid van een combiketel.
Ook beton idd, juist daarom benieuwd naar jouw ervaring.

• KaDoos
MarcoC schreef op woensdag 20 juli 2022 @ 21:25:
[...]
Ook beton idd, juist daarom benieuwd naar jouw ervaring.
Dan kan ik het je alleen aanraden als het beneden niet makkelijk kan.
Buitenkamp schreef op woensdag 20 juli 2022 @ 17:45:
Veel apperatuur en regelingen.
Of hou het eenvoudig.......
- 15 liter keukenboiler evt van mp 30
euro gem.
- goede spaardouche bv ecosaver 20
euro.
- kan je combineren met timer schak.
Ik gebruik klakluit. 40 euro
Geringe investering, wij gebruiken eea al enige jaren neer volle tevredenheid.
Ik heb de cv ketel sww afgekoppelt direct onder de ketel en hier het boilertje direct met flex slang aansluiting bij de inlaatcombi aangesloten.
Dat snap ik niet. Je CV kan het warm water toch goedkoper (en zonder beperkingen qua hoeveelheid) maken dan met zo'n keukenboiler? Waarom zou je, als die ketel er toch hangt, die niet gewoon blijven gebruiken. Kun je uitleggen waarom je hiervoor hebt gekozen?
Ik even natte vinger denk dat ik van de stand en transportverliezen van een grote installatie deze douche gebruik.
Transportverliezen zijn gelijk, of je nu jouw elektrische boiler, een SWW-vat aan de warmtepomp of een CV-ketel gebruikt (mits die ongeveer op dezelfde plaats staan, maar dat is meestal wel het geval).

Zwartoog schreef op woensdag 20 juli 2022 @ 21:12:
Ik zou hier zeggen CV-leidingen. Dit om misverstanden te voorkomen dat men inderdaad de waterleidingen gaat isoleren, wat niet mag.
Door CV-leidingen stroom toch ook water? Als ik CV-leidingen schrijf dan krijg ik weer klachten van mensen die CV (foutief) alleen associëren met een gasketel. Maar ik heb er maar "leidingen" van gemaakt.

• Zwartoog
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 20-12 09:25
Andrehj schreef op woensdag 20 juli 2022 @ 22:17:
[...]

Door CV-leidingen stroom toch ook water? Als ik CV-leidingen schrijf dan krijg ik weer klachten van mensen die CV (foutief) alleen associëren met een gasketel. Maar ik heb er maar "leidingen" van gemaakt.
Tsja, dan moeten we mensen opvoeden :) Ik associëer "waterleiding" doorgaans met drinkwaterleiding.

Overigens kan er ook glycol in gemengd worden, dan is het geen waterleiding meer.

Leidingen lijkt me een prima tussenoplossing: dan moet je zelf gaan nadenken zonder suggesties.
Als je leidingen schrijft heb je kans dat bepaalde figuren hun stroom leidingen gaan isoleren :+

CV leidingen is het juiste woord denk ik ;)

• Yosemite
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 23-11 00:15
We wonen in een redelijk goed geïsoleerd vrijstaand huis uit 2002. Onze wijk is in de transitievisie van de gemeente aangewezen als all-electric.

Met de alsmaar stijgende energieprijzen leek het me goed om te gaan kijken wat de overstap naar een all-electric warmtepomp kost, wat het aan besparingen oplevert en hoe snel je deze investering terugverdiend.

De eerste installateur die ik benaderd heb is met een offerte gekomen van € 23.454,43 voor een Nibe warmtepomp en boiler inclusief de installatie.

Dit is wel fors meer dan de bedragen waar op verschillende sites over gesproken wordt. Bij Eigenhuis hebben ze het over een All-electric luchtwarmtepomp (3 - 12 kW) voor een bedrag van €6.500 tot €14.000 inclusief installatie.

Tegen de 1100 m3 gas die ik bespaar staat zo'n 2800 kWh extra stroom. Met de tarieven van mijn aflopende energiecontract zou dat een jaarlijkse besparing van een zo'n €570 zijn en met de nieuwe variabele tarieven van augustus kom ik op een jaarlijkse besparing uit van zo'n €900. Dat is op basis van deze offerte dus niet echt snel terugverdiend.

Hoe kijken jullie naar deze offerte?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/s9uRrQUt6BTkJLs_KqLCBQi-Y3E=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/eN4v04D4y9thXYfAiyBO8yhT.jpg?f=fotoalbum_large
Pagina: 1 ... 130 ... 254 Laatste

Dit topic is gesloten.