Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #10 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 129 ... 254 Laatste
Acties:
  • 1.559.091 views

• K van k
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 17-12 21:24

K van k

18x 400 wp oost-west

Hoefde ook geen onderhoud contract te nemen, na 3 jaar alleen ff de anode bekijken, en moest het zo zijn kan er onderhoudsvrije in die gaan nooit af.
Krijg nog een app kan ik alles op zien,mocht er wat mee zijn dan zien ze dat gelijk op afstand.
Echt topsysteem

• Rzaan
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 21:52

Rzaan

Altijd zoekende

K van k schreef op vrijdag 15 juli 2022 @ 22:09:

De boiler maakt geen enkel geluid(viessmann) en mn zwager heb zo n dubbel blok daar ff op dak gestaan en op volle kracht geen enkel geluid. Echt heel stil.
Welk model heb je?
Dat is wel een van de duurdere merken, toch?

• Superbeagle
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 18:50

Superbeagle

Always smile

@Rzaan Hij denkt dit model.

• ArjoK
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 20:33
K van k schreef op vrijdag 15 juli 2022 @ 22:09:
Nou de warmtepompboiler zijn ze gister mee bezig geweest, en vanmorgen in bedrijf gesteld, vanmiddag vol bad gedaan en daarna zoon half uur gedoucht was geen probleem vat is 220 liter,en word dan gemengd met koud kom ik op een 320 liter totaal. Hij staat ingesteld op 45 graden met nog nooit zo n heet bad gehad. Maar hij zei al kijk ff paar dagen hoe het gaat, en dan stellen we hem af. De pomp zelf gaat er deze week op, en word van de winter ff goed ingesteld.
De boiler maakt geen enkel geluid(viessmann) en mn zwager heb zo n dubbel blok daar ff op dak gestaan en op volle kracht geen enkel geluid. Echt heel stil. Vanmiddag contract opgezegd voor gas, en afspraak via liander voor week 36,contract stopt wanneer aansluiting eruit is. Totaal na subsidie kom ik op een 8875 Totaal compleet gasloos. Oja is ook andere verdeler op de vloerverwarming gekomen.
Het is mij niet duidelijk Heb je nu een een warmtepompboiler voor sww of een boiler voor je warmtepomp, gezien je eerdere post waar je hebt over de Vitocal 222-A, dan bedoel je de het laatste en is gister alleen je binnendeel geïnstalleerd en de boilerinhoud 100% op element verwarmd... dat zou wel heel vreemd zijn als dat niet stil zou zijn.
Maar mooie set, post maar wat foto's als straks ook het buitendeel is aangesloten.

Amsterdam | 4.06 kWp | 28 x 145Wp SF | ONNO (20°) | Enzavu (hotjet mini) Nav5Ai + Smart Hydromodule (gasloos)

• K van k
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 17-12 21:24

K van k

18x 400 wp oost-west

boiler voor warmtepomp ja klopt de 222 vitocal.
Ja iets duurder als de andere valliant enzo.
Maar wilde stilte en dat ik er geen omkijken naar heb, en Duitse degelijkheid.

• Makkievld 2.0
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 18-06-2024
Er is bij ons sinds kort een Techneco Elga geïnstalleerd met vloerverwarming. De installateur heeft laten zien hoe ik de koeling kan aanzetten. Aangezien het komende dagen zo warm zal worden heb ik de koeling aangezet. Ik weet dat het niet zo goed als een airco de ruimte kan koelen maar ben erg benieuwd of het wat aangenamer zal worden in huis. Aangezien het stroomverbruik een stukje hoger is door te koelen vraag ik me af moet je koeling 24/7 aan hebben in de zomer of kan je het bijwijze van spreken alleen overdag laten koelen en in de avond uit?

• tingbrouwer
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 22:46
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/F410PhlYWScU3cbmZ4vSW0DKVAE=/x800/filters:strip_exif()/f/image/YUJifO0fCGRXX5V1ST11pMZj.png?f=fotoalbum_large

Kwam ik tegen, nog niet zo gek !!

• Jojan265
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 18:08
Ik vraag me alleen dan af, hoe wordt je huis warm in de winter (als de zon een paar dagen niet schijnt) bij -10?

LG-HM071MR-U44 / SWW Hewalex PCWU 3.0 / PV SMA + Jinko 14 kWp / Kia e-Niro

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 21:50

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Topicstarter
@tingbrouwer Heb je een filmpje van een defrost van zo'n ding, of moet de warmte door het ijs heen en hoeft dat niet :)

Je zou ijs hydraulisch/pneumatisch kunnen verwijderen, zoals bij Wikipedia: Deicing boot

[ Voor 38% gewijzigd door Proton_ op 16-07-2022 08:39 ]

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

• martijn v o
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 21:20

martijn v o

Certified by Enphase.

Moet daar geen glycol in?

PV Output 12*suntech 325wp met Enphase IQ7+ op zuid-oost 116 en 45 graad. WP Panasonic J serie 5kw. Gasloos sinds juni 2021. ID-4

• martijn v o

martijn v o

Certified by Enphase.

Makkievld 2.0 schreef op zaterdag 16 juli 2022 @ 05:03:
Er is bij ons sinds kort een Techneco Elga geïnstalleerd met vloerverwarming. De installateur heeft laten zien hoe ik de koeling kan aanzetten. Aangezien het komende dagen zo warm zal worden heb ik de koeling aangezet. Ik weet dat het niet zo goed als een airco de ruimte kan koelen maar ben erg benieuwd of het wat aangenamer zal worden in huis. Aangezien het stroomverbruik een stukje hoger is door te koelen vraag ik me af moet je koeling 24/7 aan hebben in de zomer of kan je het bijwijze van spreken alleen overdag laten koelen en in de avond uit?
Dat moet je een beetje uitvogelen. Ligt eraan hoeveel m2 vloerkoeling je hebt en hoe je huis geïsoleerd is.
energetisch is het bij lagere temperaturen (dus snachts en ochtend) beter maar dan maak je ook herrie.
Ik gebruik de voorkoeling voor het eerst deze zomer, maar ben er erg tevreden over. Ik kan best 14-15 graden in de vloer stoppen (bij ons: PVC).

PV Output 12*suntech 325wp met Enphase IQ7+ op zuid-oost 116 en 45 graad. WP Panasonic J serie 5kw. Gasloos sinds juni 2021. ID-4

• ds23man
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 21-11-2023

ds23man

Eenum

En dan maar hopen dat je buurman geen gaatje boort voor een plantenbakje.... _/-\o_ _/-\o_

17,5 kWp zuid Vaillant Arotherm plus 55/6, 75/6 en 125/6

• wiemelen
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 00:01
Kwam ik tegen, nog niet zo gek !!
Is het principe hierachter niet gelijkaardig aan dat van PVT panelen? Alleen heb je dan een schutting i.p.v. PV. Handige oplossing als je al PV panelen hebt liggen, maar op zoek bent naar een T oplossing en toevallig een nieuwe schutting nodig hebt ☺️ .
Maar gezien de kritische geluiden die je over PVT hoort, vraag ik me af of je met 6 van zulke schermen echt van het gas af kan.

• B-lex
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 17:30
Hoe zou de hedera van de buurman het doen op zo’n paneel? >:)

• flippy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

flippy

Alle rechten voorbehouden.

niet vergeten dat je een water/water warmtepomp nodig hebt die op glycol kan draaien. en op best hoge concentraties glycol. dat verlaagt je afgifte ook weer alsmede de energie om zoveel glycol rond te pompen op een beetje leuk volume.

veel plezier om dat ding te ontdooien als het een dagje of 2~3 rond het vriespunt hangt en de klimop van de buren 1 kant volledig heeft overgenomen....

straf prijskaartje in vergelijking met gewoon een L/W monoblokje in de achtertuin knikkeren....

[ Voor 11% gewijzigd door flippy op 16-07-2022 13:01 ]

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

• LacsapOV
  • Laatst online: 11-11 12:57
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pWvAKKx7KliocVicbTf6ownI834=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1EJ6wsXaXPbhJqEPrGrdbVGR.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BUJf6ck40i6kNVZjfUmCA_3squY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rhY613rRJQNDrHOdMrjYUWVz.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7b76c6rx55fSKAoQVbM-2wTPExQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6t3uxVGjv4WWK51k8DFcCSeN.jpg?f=fotoalbum_large

Eerste deel van de lamellen klaar. Ivm het gewicht maak ik twee frames. Deze wegen ongeveer 20kg per stuk dus bij sneeuw kan ik ze binnen een paar seconden aan de kanten hebben.

Zoals het een Tweaker betreft is de hoek te verstellen. Zo kan ik een beetje testen wanneer de weerstand te hoog wordt.
Binnenzijde wordt bekleed met akotherm.

Loria Duo 6008, 3300wp oost, 4290wp west, Tesla Model Y LR RWD

• flippy
  • Niet online

flippy

maak je nog wel een dakje boven de unit? beste is als hij droog staat.

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

• Hippe Lip
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 23:49

Hippe Lip

Er valt altijd wat te leren

@LacsapOV
Wow, ziet er netjes uit!

Maak je vanaf die lamellen links en rechts nog twee zijkanten (dichte schotten) en bovenkant, zodat de lucht niet rondgepompt wordt achter die lamellen? Dat zou immers jammer zijn. Je wilt gescheiden aan- en afvoerluchtstromen hebben en door ‘m in te bouwen loop je het risico op rondpompen, lijkt me.

Verdraagzaamheid is het hoogste gebod
en wie dat niet eert die schoppen we rot.
<John O`Mill>

• Proton_

Proton_

Team Welles

Topicstarter
@LacsapOV ik bewonder je vasthoudendheid, maar los je niet het verkeerde probleem op?
Als ik kijk naar het verschil tussen jouw "omgebouwde airco" en mijn warmtepomp, dan zijn de verschillen:
* Circa 30 kilo plaatstaal
* Compressor op rubbers op een plaat die op rubbers aan de behuizing zit (die op rubber bigfoots op het grind staat)
* Plaatstaal van binnen helemaal beplakt met akoestische isolatie
* Fanbladen gebalanceerd met klemgewichtjes

Dat allemaal aanpakken kost je niet je halve tuin :)
Wanneer verloopt de fabrieksgarantie? O-)

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

• LacsapOV
flippy schreef op zaterdag 16 juli 2022 @ 16:56:
maak je nog wel een dakje boven de unit? beste is als hij droog staat.
Staat maar 30cm van de achtermuur af dus moet wel een heel klein afdakje worden dan. Hoedje van akotherm.

• flippy
  • Niet online

flippy

LacsapOV schreef op zaterdag 16 juli 2022 @ 17:06:
[...]

Staat maar 30cm van de achtermuur af dus moet wel een heel klein afdakje worden dan. Hoedje van akotherm.
Niet inregenen/ sneeuwen scheelt flink in levensduur van je verdamper.

• LacsapOV
Hippe Lip schreef op zaterdag 16 juli 2022 @ 17:04:
@LacsapOV
Wow, ziet er netjes uit!

Maak je vanaf die lamellen links en rechts nog twee zijkanten (dichte schotten), zodat de lucht niet rondgepompt wordt achter die lamellen? Dat zou immers jammer zijn. Je wilt gescheiden aan- en afvoerstromen hebben en door ‘m in te bouwen loop je het risico op rondpompen, lijkt me.
Heb ik wel als backup in mijn achterhoofd zitten. Kan zo wat plaatmateriaal er tussen zetten. Ik hou de temperatuur achter de unit in de gaten. In principe komt daar de warme lucht vandaan.
Proton_ schreef op zaterdag 16 juli 2022 @ 17:06:
@LacsapOV ik bewonder je vasthoudendheid, maar los je niet het verkeerde probleem op?
Als ik kijk naar het verschil tussen jouw "omgebouwde airco" en mijn warmtepomp, dan zijn de verschillen:
* Circa 30 kilo plaatstaal
* Compressor op rubbers op een plaat die op rubbers aan de behuizing zit (die op rubber bigfoots op het grind staat)
* Plaatstaal van binnen helemaal beplakt met akoestische isolatie
* Fanbladen gebalanceerd met klemgewichtjes

Dat allemaal aanpakken kost je niet je halve tuin :)
Wanneer verloopt de fabrieksgarantie? O-)
Dit is ook meer om niet naar dat ding te hoeven kijken. Zit nog wel een jaartje of wat garantie op.
Als ik echt wat wil dan inderdaad unit open schroeven en massa platen etc toevoegen. Weegt maar 45 kg uit mijn hoofd, veredelde airco.

• Dylantje2
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 20-12 16:39

Dylantje2

sorry Bricklayere here :-)

Bovenkantje nog, dan dak als moestuin.. [ vandiktebank kon niet mee naar huis :-) ]
Acoya hout, nooit meer iets aan doen:-=)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IrnRlfTuRNLk60f3bW8hgu5TMfo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jZNi0YmLDCpKb5bYGvlv6gQA.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/S4cbIUd1DJYtBEa_DG1EsQq6oJ0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wXLsvpobX1N4FA2qFoML1XIN.jpg?f=fotoalbum_large

zonneboiler, pelletkachel, 36 panels, Atlantic Wpb, pana 5 Kw H, Heishamon, Domoticz, Grafana, Solarmeters, PVO: https://pvoutput.org/list.jsp?id=15321&sid=19520

• Hippe Lip

Hippe Lip

Dylantje2 schreef op zaterdag 16 juli 2022 @ 18:21:
Bovenkantje nog, dan dak als moestuin.. [ vandiktebank kon niet mee naar huis :-) ]
Aqoya hout, nooit meer iets aan doen:-=)
[Afbeelding]

[Afbeelding]
Mooi gemaakt hoor, netjes!

Nu ben ik alleen benieuwd hoe die plantjes zich gaan houden, daar vlak voor die uitblaas. En of dat boompje er last van gaat krijgen?

<John O`Mill>

• Dylantje2

Dylantje2

Hippe Lip schreef op zaterdag 16 juli 2022 @ 18:33:
[...]

Mooi gemaakt hoor, netjes!

Nu ben ik alleen benieuwd hoe die plantjes zich gaan houden, daar vlak voor die uitblaas. En of dat boompje er last van gaat krijgen?
Boompje staat al 3 jaar ervoor... [ stond wat te pratten, de wortels gingen toen in het beton onder mijn pomp....
Maar groeit nu goed

De komkommer en tomaat zijn seizoen, dus in de winter kale vlakte jonge... _/-\o_ _/-\o_

zonneboiler, pelletkachel, 36 panels, Atlantic Wpb, pana 5 Kw H, Heishamon, Domoticz, Grafana, Solarmeters, PVO: https://pvoutput.org/list.jsp?id=15321&sid=19520

• DutchWing
  • Registratie: April 2019
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

K van k schreef op zaterdag 16 juli 2022 @ 00:35:
boiler voor warmtepomp ja klopt de 222 vitocal.
Ja iets duurder als de andere valliant enzo.
Maar wilde stilte en dat ik er geen omkijken naar heb, en Duitse degelijkheid.
Viessmann maakt prima systemen, ook hun voorzetbranders en industriële ketels zijn van top kwaliteit.

Alleen de service gaat via Viessmann NL en dat is echt ZWAAR BEROERD en dat is minimaal al een jaar of 2 aan de gang.
(Misschien dat hun warmtepomp afdeling wel goed opgezet is, hopen O-) )

De meeste service gaat via de installateur, maar stel het betreft een garantie kwestie… Dan wil je wel snel geholpen worden.

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SW75YAA + EHST20D-VM2D / PV: 2150Wp Z/O 132° en 2580Wp N/W 312° Ik wil een warmtepomp.nu

• Evanrvb
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 19-12 10:37
Dylantje2 schreef op zaterdag 16 juli 2022 @ 18:21:
Acoya hout, nooit meer iets aan doen:-=)
[Afbeelding]

[Afbeelding]
Dit ziet er ook strak uit zeg. Zit daar een monoblock of een split unit onder? Hoe heb je dat gedaan met de leidingen? Moet je veel lengte afleggen en zo ja levert dat niet veel verlies op?

• Evanrvb
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 19-12 10:37
Ik heb pas een topic gemaakt om wat advies te vragen over de toekomstige WP opstelling bij mij thuis. Inmiddels ben ik heel wat advies rijker (waarvoor dank!) en heb ik het wat gespecificeerd en wat nieuwe informatie toegevoegd.

Voor diegene die weer eens mee willen denken hier is een linkje Warmtepomp opstelling advies

Dank :)

• Proton_

Proton_

Team Welles

Topicstarter
Het wordt dinsdag weer lekker warm, ik ben al wat aan het voorkoelen nu het dauwpunt nog niet zo hoog ligt ;)

De 40 graden is buiten het werkbereik van sommige warmtepompen voor SWW, ik ben bijvoorbeeld benieuwd of de Pana bezitters er iets van merken: de specs geven tot 35°C op als werkbereik voor heating, dus dat wordt 's nachts SWW maken?

• Hippe Lip

Hippe Lip

Dylantje2 schreef op zaterdag 16 juli 2022 @ 19:59:
[...]... [ stond wat te pratten, de wortels gingen toen in het beton onder mijn pomp....
Tja, die zochten vast het condenswater op dat de WP lekt?

<John O`Mill>

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
@Proton_
Een koude douche werkt toch het beste met dat weer.

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

• Noshi
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 22:45
Eigenlijk is het wel zonde om de SWW warmte van buiten te halen met dit weer.

Dan staat de WP eerst een paar uur warmte naar binnen en daarna een paar uur warmte naar buiten te pompen..

• flippy
  • Niet online

flippy

Noshi schreef op zondag 17 juli 2022 @ 18:22:
Eigenlijk is het wel zonde om de SWW warmte van buiten te halen met dit weer.

Dan staat de WP eerst een paar uur warmte naar binnen en daarna een paar uur warmte naar buiten te pompen..
als het buiten heter is dan binnen is het nog steeds efficenter.

• Luiaard
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 21:40
Luiaard schreef op zondag 10 april 2022 @ 11:15:
Mijn ouders hebben mij gevraagd gezien o.a. de huidige ontwikkelingen om op een rijtje te zetten wat ze zouden kunnen doen in hun huis.

Nu heb ik zelf nog een nieuwe binnenunit Atlantic Alfea Duo 5 staan met ingebouwde 190l boiler, wat mij voor 2 personen met alleen douche (geen bad) voldoende lijkt. Ik wil dan ook kijken om hier de bijpassende buitenunit voor te bestellen en dit te installeren. Alleen voor de F-gassen heb ik dan een mannetje nodig, zo heb ik het thuis ook gedaan.

Misschien moet ik dit bij Atlantic/Fujitsu navragen maar ik zag dat nu de nieuwe types allemaal R32 gebruiken, zou dit compatibel zijn? Binnenunit is nooit gebruikt namelijk.
Deze nog even omhooghalen, de importeur voor Nederland zegt dat het niet kan omdat het ander gas gebruikt, dit lijkt mij onzin tenzij de units fysiek anders zijn of andere firmware gebruiken hiervoor. Ik heb dus een ongebruikte binnenunit dus is ook niet vervuild met een koelmiddel of olie. @Oxellaar kun jij hier misschien iets over zeggen? Ik neig ernaar eigenwijs te doen en toch een R32 buitenunit erbij te kopen om zodoende een complete set te hebben die ik kan gebruiken.

Import van EVs

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 00:08
Proton_ schreef op zondag 17 juli 2022 @ 17:50:
Het wordt dinsdag weer lekker warm, ik ben al wat aan het voorkoelen nu het dauwpunt nog niet zo hoog ligt ;)
Ik heb vannacht voorgekoeld; op de bank geslapen en de deur heel de nacht open gelaten.

Het is nu 20,0 graden binnen. Komende dagen gaat waarschijnlijk het eerste moment worden deze zomer dat actief koelen echt gewenst geweest zou zijn.

Met 20 graden voelt het binnen als een koelcel overigens met dit weer. Vanmorgen ben ik zelfs buiten gaan zitten omdat het binnen zo koud was :P

[ Voor 14% gewijzigd door assje op 17-07-2022 19:24 ]

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

• Blihi
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 19:40
Luiaard schreef op zondag 17 juli 2022 @ 19:17:
[...]

Deze nog even omhooghalen, de importeur voor Nederland zegt dat het niet kan omdat het ander gas gebruikt, dit lijkt mij onzin tenzij de units fysiek anders zijn of andere firmware gebruiken hiervoor. Ik heb dus een ongebruikte binnenunit dus is ook niet vervuild met een koelmiddel of olie. @Oxellaar kun jij hier misschien iets over zeggen? Ik neig ernaar eigenwijs te doen en toch een R32 buitenunit erbij te kopen om zodoende een complete set te hebben die ik kan gebruiken.
Ik kan me zo voorstellen dat verschillende koelmiddelen anders werken. De binnenunit zal wellicht niet het vermogen hebben wat gespecificeerd is. Maar het kan ook zomaar zijn dat de vloeistof te snel verdampt en je ijsvorming in de binnenunit krijgt omdat de temperatuur te snel daalt, sneller dan de ventilator rekening mee houdt.

WP: Toshiba Estia 8kW split HWT-801H(R)W-E + HWT-1101 binnenunit met 300 liter SWW tank. PV: 3 strings, totaal 12600 Wp, 15 kWh thuisaccu

• flippy
  • Niet online

flippy

Blihi schreef op zondag 17 juli 2022 @ 21:17:
[...]

Ik kan me zo voorstellen dat verschillende koelmiddelen anders werken. De binnenunit zal wellicht niet het vermogen hebben wat gespecificeerd is. Maar het kan ook zomaar zijn dat de vloeistof te snel verdampt en je ijsvorming in de binnenunit krijgt omdat de temperatuur te snel daalt, sneller dan de ventilator rekening mee houdt.
het gaat hier om verwarmen, niet koelen. dus dat hele feestje gaat niet op en word ook zo niet geregeld.

de echte reden dat je niet kan mixen is simpel: de appendages in het binnendeel zijn geschikt voor bepaalde gassen en drukken. als je die gaat veranderen krijg je problemen met je sensoren, kleppen en aanverwante zaken die aan het koelgassysteem zit. die pakkingen en sensoren zullen bijvoorbeeld niet tegen het soort olie kunnen wat de compressor gebruikt or hebben het verkeerde bereik.

"ff" modules wisselen op deze manier gaat dus simpelweg niet.

ja, de fabrikant heeft gelijk, je kan niet zomaar een binnendeel voor een ander type gas eraan knopen.

• Luiaard
flippy schreef op zondag 17 juli 2022 @ 21:38:
[...]

het gaat hier om verwarmen, niet koelen. dus dat hele feestje gaat niet op en word ook zo niet geregeld.

de echte reden dat je niet kan mixen is simpel: de appendages in het binnendeel zijn geschikt voor bepaalde gassen en drukken. als je die gaat veranderen krijg je problemen met je sensoren, kleppen en aanverwante zaken die aan het koelgassysteem zit. die pakkingen en sensoren zullen bijvoorbeeld niet tegen het soort olie kunnen wat de compressor gebruikt or hebben het verkeerde bereik.

"ff" modules wisselen op deze manier gaat dus simpelweg niet.

ja, de fabrikant heeft gelijk, je kan niet zomaar een binnendeel voor een ander type gas eraan knopen.
Het zal vast goed bedoeld zijn, maar ik wil het graag van iemand weten die er verstand van heeft/ er dagelijks mee werkt. Een kort zoekrondje levert o.a. dit op: “Veel eigenschappen spreken in het voordeel van R32: het type olie (POE) dat ervoor wordt gebruikt is vergelijkbaar met dat voor R410A, het rendement komt overeen, koelleidingen kunnen worden hergebruikt en R32 is een puur koudemiddel waardoor hergebruik en terugwinning eenvoudiger is. Ook brengt R32 vergelijkbare drukken met zich mee als R410A. Dat is toch anders bij de toepassing van bijvoorbeeld CO₂, waarbij de drukken zo hoog oplopen dat je allerlei aanpassingen aan de installatie moet doorvoeren.” Dit van Thercon, de importeur van Fujitsu en Atlantic…
En dit gaat zelfs over vervangen van het koelmiddel in bestaande installaties getuige het feit dat koelleidingen kunnen worden hergebruikt en er geen aanpassingen nodig zijn. (Alleen bij grote installaties brengt r32 andere zaken met zich mee op het gebied van luchtverdringing en ontvlambaarheid)

Dat een binnendienstmedewerker mij een standaard antwoord geeft op de mail, wil niet zeggen dat het ook echt zo is.

Import van EVs

• flippy
  • Niet online

flippy

Luiaard schreef op zondag 17 juli 2022 @ 22:16:
[...]
Het zal vast goed bedoeld zijn, maar ik wil het graag van iemand weten die er verstand van heeft/ er dagelijks mee werkt.
ik zat vrijdag op 12 hoog op een dak hieraan te werken:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Gt-Qe4FVWlatlL7aUbul1qv99lc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VB7dkkYSaP9b24lYtpsUjZc5.jpg?f=fotoalbum_large

ik denk dat ik er wel verstand van heb en ik bedoel het goed en ik werk er ook nog eens elke dag mee....

en nee, je kan niet zomaar R410 en R32 onderdelen door elkaar gooien tenzij de fabrikant van dat onderdeel dat specifiek benoemt waar die voor geschikt is.

[ Voor 12% gewijzigd door flippy op 17-07-2022 22:27 ]

• Luiaard
flippy schreef op zondag 17 juli 2022 @ 22:20:
[...]

ik zat vrijdag op 12 hoog op een dak hieraan te werken:

[Afbeelding]

ik denk dat ik er wel verstand van heb en ik bedoel het goed en ik werk er ook nog eens elke dag mee....

en nee, je kan niet zomaar R410 en R32 onderdelen door elkaar gooien tenzij de fabrikant van dat onderdeel dat specifiek benoemt waar die voor geschikt is.
Excuus, dat kon ik niet aan je eerdere post afleiden. Zelf wtb-er dus ook niet zonder technische achtergrond. Toch is er aan een huis-binnenunit weinig bijzonders, de Fujitsu/Atlantic daar schroef je de gefelste koelleiding rechtstreeks op het dual concentric vat en als zoals in de door mij aangehaalde quote de drukken en olie vergelijkbaar zijn vraag ik me af wat een eventuele pakking daar last van zou hebben.

Maar om de vraag dan om te draaien, stel je buitenunit is kapot, kunnen er dan nog vervangende r410a buitenunits geleverd worden? Want ik kan wel een r32 unit bij Wasco bestellen, maar die r410a staan uiteraard niet in de webshop. Hoe gaat dat bij bestaande installaties?

Import van EVs

• flippy
  • Niet online

flippy

R140a is nog steeds verreweg het meest gebruikte koelmiddel in de industrie. R32 zie je nog eigenlijk nergens in de grote machines waar men echt naar moet kijken. het is allemaal R410a of R134a als je wat hippere machines hebt. R32 zie je alleen in het consumentenprul en sommige nieuwe VRF systemen. propaan is helemaal een lachertje.

dus nee, je hoeft echt niet bang te zijn dat R410 uitgefaseert word. dat zal je nog minstens de aankomende 20+ jaar kunnen kopen.
probleem is dat als je beslist om de buitenunit te vervangen een compatiebele unit kan vinden. dat is iets wat aan de fabrikant ligt, niet aan het koelmiddel. daarom kan je doorgaans beter blijven bij de grote spelers die bewezen hun onderdelen leveren nadat een serie uit roulatie gaat.

en ja, in de basis kan de condensor het type gas niks schelen. de sensoren die eraan zitten echter wel. (als ze eraan zitten)
in mijn ervaring zijn R32 condensors wel langere paden heeft om de gas meer tijd te geven om vloeistof te worden. ik kan dat niet controleren zonder zo'n ding open te zagen en te vergelijken. ik weet dat de panasonic en mistubisch R32 en R410a verschillende artikelnummers hebben en ook andere gewichten. aan de buitenkant zie je niks maar er is wel verschil intern.

• MarcoC
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 22:54
Ik probeer me te oriënteren op het benodigde vermogen voor een toekomstige all-in-one lucht/water-warmtepomp, en ik ben benieuwd naar jullie praktijkervaring. Ik ken niemand met een lucht/water warmtepomp, dus de enige kennis die ik heb is de theoretische kennis uit dit topic en mijn eigen data.

Situatie: rijtjeshuis uit 2019, vloerverwarming op alle verdiepingen, geen radiatoren, CV-ketel met gesloten verdeler, koken op inductie. Gemiddeld jaarlijks gasverbruik: 850m³. Op dagen zonder warmtevraag 0,5m³ sanitair warm water. Volgens mij een ideaal doelwit voor een lucht/water warmtepomp.

Als ik mijn gasverbruik voor verwarming (dus gecorrigeerd voor 0,5m³ sanitair warm water) over de afgelopen 2 jaar afzet tegen de gecorrigeerde graaddagen levert dat een histogram met de volgende verdeling op.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XEDyqweK8wM8QUTHxiIrJsn9nUE=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/eO5A4WP83td6swvtjAzHuJs2.png?f=user_large

Als we uitgaan van een extreem scenario met een gemiddelde temperatuur van -10°C en een ijzige wind, waardoor er 0,4m³ gas per graaddag benodigd is en een energetische bovenwaarde van 35,17 MJ/m³ gas, dan zou ik uitkomen op een benodigd vermogen van 0.4 * (18 - -10) * (35,17/3,6) / 24 = 4,6kW.

Dit is echter wel een extreem scenario, waarschijnlijker is een gemiddelde temperatuur van 0 graden en een verbruik van 0,32m³ per graaddag, wat betekent dat het benodigde vermogen 0.32 * 18 * (35,17/3,6) / 24 = 2,4kW is.

Dan is er nog de koevlaas-formule, die vertelt mij dat een warmtepomp van 4,1kW voldoende is: 850 * 8 / 1650 = 4,1kW.

Op basis van bovenstaande heb ik de volgende vragen:
  1. Welk vermogen voor een warmtepomp zouden jullie adviseren?
  2. Hoe erg is het een overgedimensioneerde warmtepomp aan te schaffen? CV-ketels kunnen vaak terugmoduleren, is dit ook iets wat bij warmtepompen gebeurt? Het aanbod warmtepompen onder de 5kW is een stuk kleiner.
  3. Zijn er nog dingen die ik over het hoofd zie waar ik rekening mee moet houden?
Zelf leek de Daikin EHVH04S23E6V/ERGA04EV 4,6kW mij wel wat, maar ik laat me graag adviseren :) .

• flippy
  • Niet online

flippy

je hebt vloerverwarming dus dat word dan een "goedkoop" panasonic 5j monoblok (of vergelijkbaar) en afhankelijk van waar je de SWW tank kwijt kan een losse tank zonder subsidie of als je de tank op de zolder of zo moet zetten een losse warmtepompboiler zoals een explorer v4 of calypso split zodat je dubbel subsidie kan vangen.

wel ff je vloerverdeler ombouwen naar gesloten model.

totaalprijsje zit je dan ergens rond de 7k zonder 3,5k subsidie en eventueel wat kratjes bier voor de handige harrie die je komt helpen installeren als je niet iemand kan vinden die een subsidiebonnetje maakt.

en nee, je moet absoluut NIET een overgedimensioneerde unit kopen. 5kw is goed voor je.

[ Voor 13% gewijzigd door flippy op 17-07-2022 23:24 ]

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

flippy schreef op zondag 17 juli 2022 @ 23:22:

en nee, je moet absoluut NIET een overgedimensioneerde unit kopen. 5kw is goed voor je.
Als je een grotere neemt en een buffervat van bijvoorbeeld 500 liter, dan kun je toch rond 18.00 uur je WP uitzetten en dan zorgt het buffervat voor de verwarming voor de gehele nacht?

• MarcoC
flippy schreef op zondag 17 juli 2022 @ 23:22:
je hebt vloerverwarming dus dat word dan een "goedkoop" panasonic 5j monoblok (of vergelijkbaar) en afhankelijk van waar je de SWW tank kwijt kan een losse tank zonder subsidie of als je de tank op de zolder of zo moet zetten een losse warmtepompboiler zoals een explorer v4 of calypso split zodat je dubbel subsidie kan vangen.

wel ff je vloerverdeler ombouwen naar gesloten model.

totaalprijsje zit je dan ergens rond de 7k zonder 3,5k subsidie en eventueel wat kratjes bier voor de handige harrie die je komt helpen installeren als je niet iemand kan vinden die een subsidiebonnetje maakt.

Gesloten verdeler heb ik al :P .

Vervolgvragen:
1. Waarom een monoblock en geen split-unit? Wat is het voordeel? Ik heb de ruimte voor een split-unit.
2. Is 5kW niet al overkill? Op >98% van de dagen met warmtevraag is 4kW al voldoende denk ik?

• flippy
  • Niet online

flippy

Rzaan schreef op zondag 17 juli 2022 @ 23:28:
[...]

Als je een grotere neemt en een buffervat van bijvoorbeeld 500 liter, dan kun je toch rond 18.00 uur je WP uitzetten en dan zorgt het buffervat voor de verwarming voor de gehele nacht?
nee, want je staat dus onnodig een berg veel te heet water te maken met een te grote machine.
MarcoC schreef op zondag 17 juli 2022 @ 23:31:
[...]
Gesloten verdeler heb ik al :P .

Vervolgvragen:
1. Waarom een monoblock en geen split-unit? Wat is het voordeel? Ik heb de ruimte voor een split-unit.
2. Is 5kW niet al overkill? Op >98% van de dagen met warmtevraag is 4kW al voldoende denk ik?
een split kost minstens 2k meer en je moet een F gassen installateur erbij hebben. ook verlies je efficientie als je leidingen lang zijn en slecht geisoleerd wat vrijwel altijd het geval is. een monoblok is een klap goedkoper en kan je overal neerzetten zonder beperkingen op de afstand van je leidingen. je kan hem dus als je wilt 20 meter verderop in de tuin wegfrommelen in een hoek. enisgte beperking is als je ook SWW wilt maken en je 3 wegklep/tank is op de zolder of zo. dan zit je flink te emmeren met omschakelen tussen CV en SWW bedrijf met een hele lang leiding gloeind heet water die vervolgens je vloer ingaat. daarom is vaak een losse warmtepompboiler handiger omdat je WP dan alleen op de vloer aangeknoopt hoeft te worden en een WBP gewoon op de zolder neergkwakt kan worden waar eerst de CV hing. stukken makkelijker installeren en nog goedkoper ook.
5kW kan omlaag regelen tot ergens in de 1,5kW. dat is vooral met vloerverwarming wel voldoende als je hem goed ingeregeld hebt. daar zal je winst liggen. kleiner is vaak gewoon niet de moeite waard omdat die minder efficent zijn.

een 5kW systeem

[ Voor 4% gewijzigd door flippy op 17-07-2022 23:41 ]

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

flippy schreef op zondag 17 juli 2022 @ 23:40:
nee, want je staat dus onnodig een berg veel te heet water te maken met een te grote machine.
Maar met dat hete water kun je toch je verwarming laten draaien, terwijl de WP uitstaat?

• flippy
  • Niet online

flippy

Rzaan schreef op zondag 17 juli 2022 @ 23:41:
[...]

Maar met dat hete water kun je toch je verwarming laten draaien, terwijl de WP uitstaat?
het kost minder moeite/energie om gewoon de hele nacht 25 graden water te maken dan een paar uur 50 graden. nog afgezien dat je onnodig weer bezig moet gaan met open verdelers en alle gedoe wat daarbij hoort. KISS is nog steeds van toepassing. direct je verdeler in met de juiste temperatuur is de meest effiente oplossing. nog afgezien dat je makkelijk 1000 liter daarvoor nodig hebt om het beetje leuk te houden qua watertemperaturen....

[ Voor 34% gewijzigd door flippy op 17-07-2022 23:45 ]

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 00:30
[...]

Gaat niet werken - 500 l is veel te weinig. Eerst rekenen en dan roepen.

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

• MarcoC
flippy schreef op zondag 17 juli 2022 @ 23:40:
[...]

[...]

een split kost minstens 2k meer en je moet een F gassen installateur erbij hebben. ook verlies je efficientie als je leidingen lang zijn en slecht geisoleerd wat vrijwel altijd het geval is. een monoblok is een klap goedkoper en kan je overal neerzetten zonder beperkingen op de afstand van je leidingen. je kan hem dus als je wilt 20 meter verderop in de tuin wegfrommelen in een hoek. enisgte beperking is als je ook SWW wilt maken en je 3 wegklep/tank is op de zolder of zo. dan zit je flink te emmeren met omschakelen tussen CV en SWW bedrijf met een hele lang leiding gloeind heet water die vervolgens je vloer ingaat. daarom is vaak een losse warmtepompboiler handiger omdat je WP dan alleen op de vloer aangeknoopt hoeft te worden en een WBP gewoon op de zolder neergkwakt kan worden waar eerst de CV hing. stukken makkelijker installeren en nog goedkoper ook.
5kW kan omlaag regelen tot ergens in de 1,5kW. dat is vooral met vloerverwarming wel voldoende als je hem goed ingeregeld hebt. daar zal je winst liggen. kleiner is vaak gewoon niet de moeite waard omdat die minder efficent zijn.

een 5kW systeem
ik heb dus inderdaad mijn driewegklep op zolder zitten. Jij adviseert dan: monoblock voor CV, warmtepompboiler voor SWW, waardoor het volledig gescheiden systemen zijn.

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

flippy schreef op zondag 17 juli 2022 @ 23:42:
[...]

het kost minder moeite/energie om gewoon de hele nacht 25 graden water te maken dan een paar uur 50 graden.
Als je zonnepanelen hebt, dan warm je dat water op met behulp van die panelen.
Als de zon dan weg is, verbruik je ook minder stroom van het net, omdat je dan niks meer opwarmt

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

dunklefaser schreef op zondag 17 juli 2022 @ 23:44:
[...]

Gaat niet werken - 500 l is veel te weinig. Eerst rekenen en dan roepen.
Ligt eraan hoeveel VV je hebt

• flippy
  • Niet online

flippy

Rzaan schreef op zondag 17 juli 2022 @ 23:45:
[...]

Als de zon dan weg is, verbruik je ook minder stroom van het net, omdat je dan niks meer opwarmt
nee, je zonnepanelen zeggen iets over de eindafrekening met je energieleverancier, niet je (vloer)verwarming.
Rzaan schreef op zondag 17 juli 2022 @ 23:46:
[...]

nee, dat ligt aan je warmtevraag.
MarcoC schreef op zondag 17 juli 2022 @ 23:45:
[...]
ik heb dus inderdaad mijn driewegklep op zolder zitten. Jij adviseert dan: monoblock voor CV, warmtepompboiler voor SWW, waardoor het volledig gescheiden systemen zijn.
ja, dat is meest simpele, goedkoopste en makkelijkste rond te breien en levert je ook meeste subsidie op als je iemand regelt voor een bonnetje.

[ Voor 3% gewijzigd door flippy op 17-07-2022 23:56 ]

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

flippy schreef op zondag 17 juli 2022 @ 23:51:
nee, je zonnepanelen zeggen iets over de eindafrekening met je energieleverancier, niet je (vloer)verwarming.
Ik heb je een PM gestuurd.

• DutchWing
  • Registratie: April 2019
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

[...]

Je moet maar zo’n 500 liter vat kwijt kunnen :+

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SW75YAA + EHST20D-VM2D / PV: 2150Wp Z/O 132° en 2580Wp N/W 312° Ik wil een warmtepomp.nu

• format5
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 16-12 19:07
DutchWing schreef op maandag 18 juli 2022 @ 01:04:
[...]

Je moet maar zo’n 500 liter vat kwijt kunnen :+
Kwijt kan ik hem hier wel, 1000, of zelfs 2000 ook nog wel.
Toch zou ik het niet willen!

Laat mijn zonnepanelen en de wp maar lekker gescheiden van elkaar, zeker nu ik nog kan salderen.
En als salderen straks niet meer kan (afbouwen duurt gelukkig ook nog even) is het, gok ik, nog steeds interessanter om niet de WP onnodig warm water te laten maken.

Buiten dat, (laat iemand hier anders even een snel sommetje maken), hoe veel kost het om je voorraad op te warmen, en hoe veel kan je er dan efficient weer van gebruiken?
Ik verwacht dat 2000L warm water van een niet al te hoge temp (zeg ff een 40 graden ofzo wat al rijkelijk hoog is) erg snel weer op is, waarna je WP toch weer aan moet. En bij hogere temperaturen lever je nog meer in op je rendement.

30x SF175 NW - STP6000 Live PVoutput Nibe F2120-16 warmtepomp

• flippy
  • Niet online

flippy

Rendement is simpel, kijk maar naar de COP's van de benodigde temperaturen, dst verschil is je verlies.

COP bij 25 graden vergelijken met die van 50 graden. Hoeveelheid warmte blijft gelijk.

[ Voor 30% gewijzigd door flippy op 18-07-2022 08:51 ]

• Dylantje2

Dylantje2

Evanrvb schreef op zondag 17 juli 2022 @ 15:50:
[...]

Dit ziet er ook strak uit zeg. Zit daar een monoblock of een split unit onder? Hoe heb je dat gedaan met de leidingen? Moet je veel lengte afleggen en zo ja levert dat niet veel verlies op?
Monoblock,
Alles aan de achterkant aangesloten, die is "gewoon" open....
Ik leg ong 9m af vanaf de pomp naar mijn eerste radiator, dat kost me ong 1 graad..
Je kunt mijn systeem volgens in het pana topic TS staat de inlog.

Dus ja wat heel verlies, iets, en als het erg koud buiten is, mss iets meer.
Maar ik hoor niets en het werkt perfect, en de wp is zuinig dus ach dat graadje...

• Dylantje2

Dylantje2

Hippe Lip schreef op zondag 17 juli 2022 @ 17:50:
[...]

Tja, die zochten vast het condenswater op dat de WP lekt?
mwha..
ik denk meer de uitloog van de beton. [ salpeter ] 8)7 8)7

• Proton_

Proton_

Team Welles

Topicstarter
@Rzaan
De buffervat-voor-warmteopslag discussie is vergelijkbaar met de nachtverlaging-discussie.
Een ideaal 500 liter vat is, met 20 liter/minuut, goed voor een 25 minuten draaitijd verplaatsen zonder de Ta te verhogen.
Dat is dus niet echt de moeite waard, maar je kan de warmteopslag verveelvoudigen door een hogere temperatuur te bufferen.
Op 45 graden buffer met warmtevraag van 35/30 is het al 75 minuten.
Als we de COP vergelijken van A2/W45 met A2/W35 dan is bij een random warmtepomp (de mijne) het verschil 2.9 vs 4. Het is dus alleen zinnig om een periode te overbruggen waarbij stroom 38% duurder is.
Het verschil tussen dag en nachttarief is veel kleiner, en doorgaans is het 's nachts ook nog kouder.
Op 55 graden bufferen is pas zinvol bij een periode 74% duurdere stroom. Zelfs met day-ahead prijzen komt dat zelden voor dankzij de belastingen :)

De mensen met vloerverwarming hebben daarentegen al een ingebouwde buffer van een paar duizend liter-equivalent aan beton. Dan kan je met een enkel graadje meer al serieus bufferen en is nachtverlaging / dagverhoging soms zinvol.

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Proton_ schreef op maandag 18 juli 2022 @ 09:37:

De mensen met vloerverwarming hebben daarentegen al een ingebouwde buffer van een paar duizend liter-equivalent aan beton. Dan kan je met een enkel graadje meer al serieus bufferen en is nachtverlaging / dagverhoging soms zinvol.
Dit is me inderdaad ook al door @flippy uitgelegd.
Ik zie dus af van een buffervat.
Scheelt kosten en leidingen leggen.

Ben nog een beetje aan het kijken waar ik nu precies vloerverwarming ga leggen en waar misschien ook nog een lage temperatuur radiator.

Op de site van WarmtePompInfo staat een tabel hoeveel Watt je per m² nodig zou hebben.
De letter geeft het energielabel aan.
E 75 W/m2
D 68 W/m2
C 60 W/m2
B 55 W/m2
A 50 W/m2

Mijn huis is uit 1980, maar ik ga het nog beter isoleren. Sowieso de zolder en alle kozijnen en glas.

Dus als ik weet hoeveel m2 VV ik wil leggen en dit vermenigvuldig met bijvoorbeeld 55/60 dan zit waarschijnlijk wel goed.

• Ronald.42
  • Registratie: Maart 2021
  • Niet online
.

[ Voor 100% gewijzigd door Ronald.42 op 27-02-2023 09:44 ]

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

• flippy
  • Niet online

flippy

Rzaan schreef op maandag 18 juli 2022 @ 09:54:
[...]

Dit is me inderdaad ook al door @flippy uitgelegd.
Ik zie dus af van een buffervat.
Scheelt kosten en leidingen leggen.

Ben nog een beetje aan het kijken waar ik nu precies vloerverwarming ga leggen en waar misschien ook nog een lage temperatuur radiator.

Op de site van WarmtePompInfo staat een tabel hoeveel Watt je per m² nodig zou hebben.
De letter geeft het energielabel aan.
E 75 W/m2
D 68 W/m2
C 60 W/m2
B 55 W/m2
A 50 W/m2

Mijn huis is uit 1980, maar ik ga het nog beter isoleren. Sowieso de zolder en alle kozijnen en glas.

Dus als ik weet hoeveel m2 VV ik wil leggen en dit vermenigvuldig met bijvoorbeeld 55/60 dan zit waarschijnlijk wel goed.
Ik denk dat je ergens rond de 5kW uitkomt. ;)

• MTBreak
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 19-12 16:01
Luiaard schreef op zondag 17 juli 2022 @ 22:43:
[...]

Excuus, dat kon ik niet aan je eerdere post afleiden. Zelf wtb-er dus ook niet zonder technische achtergrond. Toch is er aan een huis-binnenunit weinig bijzonders, de Fujitsu/Atlantic daar schroef je de gefelste koelleiding rechtstreeks op het dual concentric vat en als zoals in de door mij aangehaalde quote de drukken en olie vergelijkbaar zijn vraag ik me af wat een eventuele pakking daar last van zou hebben.

Maar om de vraag dan om te draaien, stel je buitenunit is kapot, kunnen er dan nog vervangende r410a buitenunits geleverd worden? Want ik kan wel een r32 unit bij Wasco bestellen, maar die r410a staan uiteraard niet in de webshop. Hoe gaat dat bij bestaande installaties?
Ik weet niet zeker hoe het zit met de R32 - R410a units maar in overige koudemiddel systemen heeft de Olie een grote impact op uitwisselbaarheid. Niet alle compressor olie is 1 op 1 compatible met beide koudemiddelen.
Zou kunnen dat het met r32 en r410a wel uitwisselbaar is of dat het systeem goed te flushen is maar in het algemeen valt dat tegen met dit type compressors

• kipragout
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 19-03 08:50
Ik heb een Nibe F2120-16. Wanneer het koud is en hij moet verwarmen is hij fluisterstil. De gemiddelde ventilator maakt meer lawaai. Nu het zomer is en hij op koelen staat, maakt hij een stuk meer lawaai.

Iemand anders dezelfde ervaringen?

• ds23man
  • Laatst online: 21-11-2023

ds23man

Eenum

Ik heb hier een John Deere tractor staan uit 1984 met airco, het systeem is leeg na al die jaren. Aangezien de handel niet meer gevuld mag worden vanwege een verboden koudemiddel, kan je de handel ombouwen:

Nieuwe slangen en afdichtingen, seal van de aandrijfas van de pomp moet vervangen, olie eruit en spoelen.

Kosten wegen niet tegen de baten op.

17,5 kWp zuid Vaillant Arotherm plus 55/6, 75/6 en 125/6

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

flippy schreef op maandag 18 juli 2022 @ 09:55:
[...]

Ik denk dat je ergens rond de 5kW uitkomt. ;)
Ik moet effe gaan rekenen.

Nog eens met het meetlint door het huis.
Kijken waar het kookeiland komt.
Hoeveel 'vloer'-verwarming zou ik op de badkamer eventueel extra in de muur kwijt kunnen?
Misschien nog een kleine radiator voor de logeerkamer voor mijn broer (die in een tropisch land woont en die het in mei nog koud heeft op de slaapkamer)
[...]

Nee. Daarvoor is die buffercapaciteit van dat vat veel te klein. Tenzij je de temperatuur van dat vat veel te hoog zet (waardoor beroerde COP) is dat vat bij een flow van 20 lpm na 25 minuten leeg. De meeste nachten duren langer....

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

MarcoC schreef op zondag 17 juli 2022 @ 23:45:
[...]
Dat is wellicht zijn advies. Ik zou het anders doen: Gewoon een split WP kopen met SWW-vat op zolder naast de binnenunit.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Rzaan schreef op zondag 17 juli 2022 @ 23:45:
Dat werkt alleen als bij jou het stookseizoen van maart - oktober loopt. Alleen dan heeft je PV daar capaciteit voor. In de maanden nov-feb, die 90% van het stookseizoen vormen, heeft je PV niet eens voldoende vermogen voor de rest van je huis.
Dat je met een WP je huis op PV kan verwarmen is een sprookje.

[ Voor 3% gewijzigd door Andrehj op 18-07-2022 12:39 ]

Rzaan schreef op zondag 17 juli 2022 @ 23:46:
Nee. Met 500 liter kun je net een (geïsoleerd) fietsenschuurtje een nacht warm houden.

• MarcoC
Andrehj schreef op maandag 18 juli 2022 @ 12:37:
[...]

Dat is wellicht zijn advies. Ik zou het anders doen: Gewoon een split WP kopen met SWW-vat op zolder naast de binnenunit.
Welke afweging maak jij hierbij dat jij tot een andere conclusie komt? Ik wil er geen wedstrijd van maken, maar uiteindelijk zal ik zelf de keuze moeten maken, dus vandaar mijn vraag.
Ronald.42 schreef op maandag 18 juli 2022 @ 09:54:
Ze krijgen tegenwoordig op sommige dagen al geld om stroom te gebruiken en wat is dan een redelijke terugleververgoeding...
Dat is niet van toepassing, want geld toe krijgen is alleen midden in de zomer in een weekend. Dat gaat echt niet gebeuren midden in het stookseizoen, bij hoge warmtevraag en nauwelijks PV-opbrengst.

MarcoC schreef op maandag 18 juli 2022 @ 12:44:
[...]

Welke afweging maak jij hierbij dat jij tot een andere conclusie komt? Ik wil er geen wedstrijd van maken, maar uiteindelijk zal ik zelf de keuze moeten maken, dus vandaar mijn vraag.
Argumenten tegen een WP-boiler:
  • SWW maken met je gewone WP is efficiënter.
  • SWW maken met je gewone WP is veel sneller vanwege het veel grotere vermogen.
  • Bij een WP-boiler heb je de (brommende) compressor binnen.
  • Het argument van "2x subsidie" slaat ook nergens op, want een WP-boiler is veel duurder dan een SWW-vat + driewegklep.

• MarcoC
Andrehj schreef op maandag 18 juli 2022 @ 12:47:
[...]

Argumenten tegen een WP-boiler:
  • SWW maken met je gewone WP is efficiënter.
  • SWW maken met je gewone WP is veel sneller vanwege het veel grotere vermogen.
  • Bij een WP-boiler heb je de (brommende) compressor binnen.
  • Het argument van "2x subsidie" slaat ook nergens op, want een WP-boiler is veel duurder dan een SWW-vat + driewegklep.
Ok, bedankt.

Vervolgvraag: hoe werken jullie de installatie binnenshuis netjes af? Is het bijv. een probleem om de leidingen van buitenunit naar binnenunit in te frezen in de muur? Het liefst heb ik geen zichtbare leidingen.

• Ronald.42
  • Niet online
.

[ Voor 99% gewijzigd door Ronald.42 op 27-02-2023 09:45 ]

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

• !null
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 16-12 11:20
@Andrehj @MarcoC Argumenten tegen zijn al gegeven. De argumenten voor:

- Geen verlies van vermogen voor verwarming, omdat warmtepomp zich daar volledig op kan richten, en geen vermogen of draaiuren worden afgenomen voor tapwater.

- Buitenunit niet zo lawaaierig omdat hij geen tapwater hoeft te maken (want dat wordt hij als hij 50 graden o.i.d. maakt) Dit is handig als het dichtbij erfgrens is etc. Een warmtepomp die 30 graden maakt voor vloerverwarming maakt doorgaans niet zoveel lawaai.
Ik ken zelfs een fabrikant die hun buitenunit niet voor warm water gebruikt om hem zo stil te houden.

- Simpeler leidingwerk, afhankelijk van het huis. Je hoeft dan niet persee naar zolder.

Prijs is overigens vergelijkbaar. Een SWW vat + driewegklep komt even hoog uit als een warmtepompboiler met subsidie. Arbeid kan duurder of goedkoper uitvallen.

Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)

• flippy
  • Niet online

flippy

voor de financien rondom mono vs split moet je wel onthouden dat een split grofweg 2k duurder is in aanschaf en je moet een fgassen man/vrouw/persoon erbij halen + aanschaf tank. dan gaat de schaal al best snel naar een losse WBP+subsidie die je samen met de buurman ff naar de zolder tilt en een monoblok ergens in de achtertuin mikken.

[ Voor 10% gewijzigd door flippy op 18-07-2022 13:30 ]

• !null
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 16-12 11:20
@flippy Inderdaad.
Maar in vergelijking met een monoblock met 3 weg klep en sww vat komt het wel weer dichterbij elkaar.
Het hangt wel heel erg van het huis af. Het kan soms echt heel veel werk (en leidingkosten) schelen afhankelijk van de locaties in en om het huis.

Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)

• flippy
  • Niet online

flippy

!null schreef op maandag 18 juli 2022 @ 13:31:
@flippy Inderdaad.
Maar in vergelijking met een monoblock met 3 weg klep en sww vat komt het wel weer dichterbij elkaar.
Het hangt wel heel erg van het huis af. Het kan soms echt heel veel werk (en leidingkosten) schelen afhankelijk van de locaties in en om het huis.
daarom hou ik de opties ook open, maar als je de CV op de zolder hebt ipv in de garage of bijkeuken leun je al vrij snel naar een gescheiden systeem om de hoeveelheid drama te minimaliseren. "ff" een betonboor erbij pakken om een 60mm gat te boren door al je vloeren heen voor de koelleiding (of via de buitenmuur omhoog) is nu ook niet echt een briljant uitzicht als je de bestaande galvabuis CV stelsel gewoon kan houden..

[ Voor 16% gewijzigd door flippy op 18-07-2022 13:35 ]

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

flippy schreef op maandag 18 juli 2022 @ 13:32:
[...]

daarom hou ik de opties ook open, maar als je de CV op de zolder hebt ipv in de garage of bijkeuken leun je al vrij snel naar een gescheiden systeem om de hoeveelheid drama te minimaliseren. "ff" een betonboor erbij pakken om een 60mm gat te boren door al je vloeren heen voor de koelleiding (of via de buitenmuur omhoog) is nu ook niet echt een briljant uitzicht als je de bestaande galvabuis CV stelsel gewoon kan houden..
Ik ga ook voor een gescheiden systeem om die reden.
WPB op zolder.
De badkamers zitten een verdieping lager, maar de waterleidingen daar naar toe kan ik wel ergens op zolder zo plaatsen dat ze precies erboven uitkomen.
WW in de keuken komt uit de Quooker.

Nu nog even bepalen waar ik beneden mijn monoblock ga plaatsen.

• maxoss
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 22:25
Weet iemand hoe ik kan bepalen of mijn bestaande vloerverwarming geschikt is qwa inhoud?

Situatie is dat ik in de woonkamer een vrij oud vloerverwarming systeem heb van +- 53m2 met maar 2 groepen. Ik weet dus niet hoe lang deze lussen zijn en er zijn volgens mij delen waar minder of geen vloerverwarming ligt. 17mm buitendiameter. Enig idee hoe lange lussen ze legde begin jaar 2000? Grove aanname 100m per lus, 35L

Dan heb ik nog vloerverwarming liggen in de badkamer van ongeveer 6m2. 16mm uponor. Grove aannam 35m lus, 5L

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yJln7h4LOV72aRqFWq_tLsA9ssk=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hetMTG9lmruAih6AeWyApSZB.jpg?f=fotoalbum_tile

Daarnaast nog 2 radiatoren in de badkamer en washok die altijd open staan. Totale inhoud +-12L

Kom ik totaal aan 52L zonder verdere leidingwerk.
Voor een panasonic heb je al minimaal 75L nodig.

Gaat dit werken zonder mijn hele afgiftesysteem op de kop te gooien?

• Bolsward1970
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 05-01-2024
Is er iemand die ons kan vertellen wat er met onze Mitsubishi srk45zsp-w aan de hand is ? Hij krijgt de binnentemperatuur niet meer snel naar beneden en maakt een gorgelend geluid. Toestel is half jaar in ons bezit. Wou een filmpje toevoegen, maar dat lukt niet hier.

• Naalroc
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 22:26
Is dat een warmte pomp? Ik ken dat nummer helemaal niet; als het een airco is, dan zit je in het verkeerde topic helaas.

14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos

• Ronald.42
  • Niet online
.

[ Voor 107% gewijzigd door Ronald.42 op 27-02-2023 09:46 ]

• Bolsward1970
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 05-01-2024
Excuses. Wou bericht verwijderen, maar lukt niet. Hij staat inmiddels in het juiste topic.

• Ronald.42
  • Niet online
.

[ Voor 99% gewijzigd door Ronald.42 op 27-02-2023 09:46 ]

• format5
kipragout schreef op maandag 18 juli 2022 @ 10:28:
Ik heb een Nibe F2120-16. Wanneer het koud is en hij moet verwarmen is hij fluisterstil. De gemiddelde ventilator maakt meer lawaai. Nu het zomer is en hij op koelen staat, maakt hij een stuk meer lawaai.

Iemand anders dezelfde ervaringen?
Hier heb ik eerder het tegenover gestelde.
In de winter hoor je de ventilator en compressor wel eens (draait dan ook op hogere vermogens).
Nu in de zomer komt ie eigenlijk niet boven de 25Hz voor koelen, daarbij hoor ik hem zo goed als niet.

Bij welke compressor frequentie staat ie bij jou te koelen?

En anders je vraag hier even stellen ;)

• martijn v o

martijn v o

Certified by Enphase.

Hier ook tegenovergesteld. Koelen maakt minde herrie dan verwarmen.
Gisteren 8 uur gekoeld op de vloerkoeling (100m2) energiemeter 22,4 kWh electrameter 5,8 kWh EER 3,8. (Tbuiten 27-34 graden!)
aanvoer in vloer bij start 17 graden, aanvoer bij einde 14 graden
ruimtetemperatuur bij start 22,4 graden ruimtetemperatuur bij einde 22,1 graden.
werkt dus super, koelen op de zonnepanelen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yVMyRu4Gs8WeVYxomKw2k6j1DPA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Od0TgS7Ak6zVPTxfj2lOOi3f.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 23% gewijzigd door martijn v o op 19-07-2022 09:03 ]

• royaljoop
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 21-12 12:33
Toch vind ik koelen met een Lucht/lucht veel beter. Gaat veel sneller, kost minder energie en je krijgt een heuse temperratuur verlaging in plaats van enkele tienden van graden.
Ik ben erg blij met de combi van volledig elektrische L/W en L/L warmtepomp in combinatie met vloerverwarming. Uiterst zuinig, werkt ook snel en misschien nog wel belangrijker uiterst comfortabel.

• Yannick94
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 16-08-2024
Zou iemand mij kunnen helpen met het volgende:

Ik zou graag mijn huidige Honeywell evohome systeem gebruiken bij mijn nieuwe lucht water warmtepomp maar zit even met het aansluiten van de thermostaat, dit wil ik doen met de nieuwe Honeywell BDR91T heb ik er dan 2 nodig 1 voor cv en een voor koelsturing? Met de elektra schema’s wordt ik niet echt wijzer

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/87HyZGppN8e-9l1-O3BkcaE7oE8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KSlF32VP89PvCKEsVznGopwX.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Hmc-UKmFcIB7XXCFbaN4Pcqc7uk=/x800/filters:strip_exif()/f/image/BMSgB470NZLQfUaqjvA7SDGh.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5B5CzOhWrSKyQGv0OcJrVl2C3v0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0x8cHOfEzxmpop4NmN06vXQw.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/F85zjAtJFN1Dr58pjB_-8th78cE=/x800/filters:strip_exif()/f/image/QjzhBLKPgSmVaMB3f8M5aLqH.png?f=fotoalbum_large

• Broodro0ster
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 01:44
royaljoop schreef op dinsdag 19 juli 2022 @ 09:15:
Toch vind ik koelen met een Lucht/lucht veel beter. Gaat veel sneller, kost minder energie en je krijgt een heuse temperratuur verlaging in plaats van enkele tienden van graden.
Ik ben erg blij met de combi van volledig elektrische L/W en L/L warmtepomp in combinatie met vloerverwarming. Uiterst zuinig, werkt ook snel en misschien nog wel belangrijker uiterst comfortabel.
Dat zal niemand tegenspreken denk ik. Maar als je een goed geisoleerd huis hebt en je kan de zon buiten houden, dan hoef je enkel te koelen op dagen zoals gisteren en vandaag. Weinig zin om dan een extra installatie te plaatsen die veel geld kost.

Ook zie ik niet in waarom hij nog kouder moet gaan. Op 22°C waren gisteren veel mensen jaloers. Nog kouder is ook niet gezond. Zolang je het maar op temperatuur kunt houden.

@martijn v o Geef je morgen nog eens update over vandaag? Ben benieuwd naar jouw resultaten met deze extreme hitte.

30x Jinko JKM380M-6RL3 (11.4kWp) 12x oost 90° - 18x west 270°, 45° incl. | Marstek Venus 5.12kWh | Vaillant Arotherm 75/5 | Zehnder ComfoAir Q450 | Tesla Model 3 Performance 2025

• martijn v o

martijn v o

Certified by Enphase.

Hij staat uit, de airco in de caravan staat aan :-)

Yannick94 schreef op dinsdag 19 juli 2022 @ 09:58:
Zou iemand mij kunnen helpen met het volgende:

Ik zou graag mijn huidige Honeywell evohome systeem gebruiken bij mijn nieuwe lucht water warmtepomp maar zit even met het aansluiten van de thermostaat, dit wil ik doen met de nieuwe Honeywell BDR91T heb ik er dan 2 nodig 1 voor cv en een voor koelsturing? Met de elektra schema’s wordt ik niet echt wijzer

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ik loop ondertussen al zo'n 6 jaar mee in de diverse warmtepomp topics, en ik heb nog niet meegemaakt dat iemand een Honeywell thermostaat goed werkend heeft gekregen met een WP.

Wel genoeg problemen bekend met Honeywell thermostaten, zoek de topic reeksen maar eens na.

Die Honeywell thermostaten doen allerlei dingen (Zoals PWM, moduleren) die je niet wil met een WP.

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

• format5
Grolsch schreef op dinsdag 19 juli 2022 @ 12:20:
[...]

Ik loop ondertussen al zo'n 6 jaar mee in de diverse warmtepomp topics, en ik heb nog niet meegemaakt dat iemand een Honeywell thermostaat goed werkend heeft gekregen met een WP.

Wel genoeg problemen bekend met Honeywell thermostaten, zoek de topic reeksen maar eens na.

Die Honeywell thermostaten doen allerlei dingen (Zoals PWM, moduleren) die je niet wil met een WP.
Ik heb het hier naar tevredenheid werkend (zoals al vaker gezegd ;))

Maar je hebt gelijk, het is niet het meest makkelijke systeem om goed werkend te krijgen... En het zal ook niet in alle situaties lukken (misschien zelfs in de meeste niet).

• The_Cube
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 19-12 13:00
Ik heb vandaag de WP hier op koelen gezet, met een aanvoer temp van 18 graden.

Hij maakt echter vrij korte runs hier. Lijkt erop (logging laat dat zien) dat hij niet ver genoeg terug kan moduleren om die 18 graden te houden. Op een gegeven moment word de aanvoer temp lager dan 18 ook op het laagste modulatie niveau en dan stop hij met koelen, het water blijft wel door circuleren.

Zou het helpen om de aanvoer lager te zetten zodat hij meer "moeite" heeft om zijn aanvoer te halen en langere runs gaat maken?

Iemand hier ervaring mee. Het gaat om een Daikin Altherma 3 icm met vloerverwarming

Help!! De netwerkbeestjes zijn op¿?¿

• MarcoC
royaljoop schreef op dinsdag 19 juli 2022 @ 09:15:
Natuurlijk is lucht/lucht veel beter om mee te koelen, maar voor de meeste mensen is een lucht/water warmtepomp een betere methode om te verwarmen (zeker als je al vloerverwarming hebt). Dan heb je de mogelijkheid om te koelen al gratis, dus het is zeker interessant om ervaringen te zien van mensen die koelen met een lucht/water warmtepomp :) . Als je een goed geïsoleerd huis hebt kan het koelvermogen van een lucht/water warmtepomp voldoende zijn om je huis op een constante koele temperatuur te houden.

• Yannick94
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 16-08-2024
format5 schreef op dinsdag 19 juli 2022 @ 12:26:
[...]

Ik heb het hier naar tevredenheid werkend (zoals al vaker gezegd ;))

Maar je hebt gelijk, het is niet het meest makkelijke systeem om goed werkend te krijgen... En het zal ook niet in alle situaties lukken (misschien zelfs in de meeste niet).
Hoe heb jij je thermostaat aangesloten, ook met de nieuwe bdr91T speciaal voor warmtepompen?
En heb je 1 of 2x een bdr91t

• Broodro0ster
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 01:44
The_Cube schreef op dinsdag 19 juli 2022 @ 12:32:
Ik heb vandaag de WP hier op koelen gezet, met een aanvoer temp van 18 graden.

Hij maakt echter vrij korte runs hier. Lijkt erop (logging laat dat zien) dat hij niet ver genoeg terug kan moduleren om die 18 graden te houden. Op een gegeven moment word de aanvoer temp lager dan 18 ook op het laagste modulatie niveau en dan stop hij met koelen, het water blijft wel door circuleren.

Zou het helpen om de aanvoer lager te zetten zodat hij meer "moeite" heeft om zijn aanvoer te halen en langere runs gaat maken?

Iemand hier ervaring mee. Het gaat om een Daikin Altherma 3 icm met vloerverwarming
Kouder zetten zal wel helpen tegen de korte runs, maar opletten dat je geen condensvorming krijgt.
Ik zou eerst de kringen in de andere kamers open zetten, zodat hij meer te koelen heeft.

30x Jinko JKM380M-6RL3 (11.4kWp) 12x oost 90° - 18x west 270°, 45° incl. | Marstek Venus 5.12kWh | Vaillant Arotherm 75/5 | Zehnder ComfoAir Q450 | Tesla Model 3 Performance 2025

• martijn v o

martijn v o

Certified by Enphase.

Nou wij hebben beide namelijk vloerkoeling via de vloerverwarming (hele huis) en fancoilunits voor de lucht.

Water:
Vloerkoeling is (binnen) geruisloos, geen wind maar wel koeling maar traag, ook hier kun je bufferen net als de verwarming. Omdat het hoog temperatuur koeling is is het zuinig. Je moet het dauwpunt in de gaten houden maar dan kun je best ver koelen, hier 14 graden al gezien.

Lucht:
Veel wind maar wel direct koude lucht nadeel is je moet met de lucht de massa afkoelen en dat duurt lang. je ziet dus met lucht als je deze uitzet als het buiten warm is, de temperatuur eerder weer oplopen. En het kost meer energie, er moet kouder water in (hier 7 graden) en dat maken kost meer energie dan 15 graden voor de vloer. Voordeel is je kunt hier wel mee ontvochtigen, en dat is lekker als het wat langer warm is omdat de vochtigheid dan oploopt in huis. Machine moet harder werken (door lagere temperatuur maar ook omdat wij 4 fancoils hebben en dus het volledige vermogen kwijt kunnen van de WP) en daardoor wel meer geluid.

Op de vloerkoelingsstand verbruikt hij 650 Watt als het buien 30 graden+ is maar je hoort hem bijna niet.
Op de fancoilstand verbruikt hij 1500 Watt en dan hoor je de ventilator wel blazen.
Onze voorkeur is intussen koelen op de vloerkoeling net als bij verwarming lage lange runs.
Mocht het een keer te vochtig worden dan gaat ie op de turbo via lucht. Was wel een beetje werk om 2 circuits in elkaar te proppen want elke faincoil en elke vloerverwarmingsverdeler (7 dus) heeft een eigen motorbediende klep met slimme stekker en trafo om te voorkomen dat er 7 graden de vloer in stroomt. En je moet extra condensleiding aanleggen en de leidingen isoleren. Maar wel blij dat ik dit heb gedaan.

We koelen vrij weinig alleen als het echt warm wordt ik schat in nog geen 200kWh per jaar aan electra.

We verbruiken per jaar bijna meer aan warmwater via de warmtepompoiler dan verwarming met een extra boiler van 200 liter en circulatieleiding. Maar goed we zitten nu een jaar all-electric met een veel beter comfort dan voorheen met een lagere energierekening en van het gas af. en dat allemaal op een enkele fase.

Pagina: 1 ... 129 ... 254 Laatste

Dit topic is gesloten.