Ik probeer me te oriënteren op het benodigde vermogen voor een toekomstige all-in-one lucht/water-warmtepomp, en ik ben benieuwd naar jullie praktijkervaring. Ik ken niemand met een lucht/water warmtepomp, dus de enige kennis die ik heb is de theoretische kennis uit dit topic en mijn eigen data.
Situatie: rijtjeshuis uit 2019, vloerverwarming op alle verdiepingen, geen radiatoren, CV-ketel met gesloten verdeler, koken op inductie. Gemiddeld jaarlijks gasverbruik: 850m³. Op dagen zonder warmtevraag 0,5m³ sanitair warm water. Volgens mij een ideaal doelwit voor een lucht/water warmtepomp.
Als ik mijn gasverbruik voor verwarming (dus gecorrigeerd voor 0,5m³ sanitair warm water) over de afgelopen 2 jaar afzet tegen de
gecorrigeerde graaddagen levert dat een histogram met de volgende verdeling op.
Als we uitgaan van een extreem scenario met een gemiddelde temperatuur van -10°C en een ijzige wind, waardoor er 0,4m³ gas per graaddag benodigd is en een energetische bovenwaarde van 35,17 MJ/m³ gas, dan zou ik uitkomen op een benodigd vermogen van 0.4 * (18 - -10) * (35,17/3,6) / 24 = 4,6kW.
Dit is echter wel een extreem scenario, waarschijnlijker is een gemiddelde temperatuur van 0 graden en een verbruik van 0,32m³ per graaddag, wat betekent dat het benodigde vermogen 0.32 * 18 * (35,17/3,6) / 24 = 2,4kW is.
Dan is er nog de koevlaas-formule, die vertelt mij dat een warmtepomp van 4,1kW voldoende is: 850 * 8 / 1650 = 4,1kW.
Op basis van bovenstaande heb ik de volgende vragen:
- Welk vermogen voor een warmtepomp zouden jullie adviseren?
- Hoe erg is het een overgedimensioneerde warmtepomp aan te schaffen? CV-ketels kunnen vaak terugmoduleren, is dit ook iets wat bij warmtepompen gebeurt? Het aanbod warmtepompen onder de 5kW is een stuk kleiner.
- Zijn er nog dingen die ik over het hoofd zie waar ik rekening mee moet houden?
Zelf leek de Daikin EHVH04S23E6V/ERGA04EV 4,6kW mij wel wat, maar ik laat me graag adviseren

.