Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #10 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 128 ... 254 Laatste
Acties:
  • 1.559.466 views

• DutchWing
  • Registratie: April 2019
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

flippy schreef op dinsdag 12 juli 2022 @ 15:24:
svp niet doen alsof zon leningconstructie gratis is. het kost je een riant deel van het salaris voor het gros van werkend nederland (wat daar vandaag de dag nog van over is) en tot zover is er in het begin maar 1 persoon die er beter van word en dat is de installateur.
Sorry dat ik het zeg maar je bent dan totaal niet op de hoogte!

Je kan gewoon bij je bestaande hypotheek extra lenen voor verduurzaming.
Ik heb totaal 50K extra geleend voor 150 euro per maand, en dat 30 jaar vast.
Dat is (150 x 12) x 30 = 54.000 euro.
Ik betaal dus omgerekend: 4000 / 30 = 133,33 euro rente per jaar…

Als 150 euro per maand extra een riant deel van je salaris is??? Voor 4000 euro rente over 30 jaar???

En dan zit ik nog ver onder de gemiddelde hypotheek grens wat mensen kwijt zijn voor hun woning.

[ Voor 5% gewijzigd door DutchWing op 12-07-2022 17:10 ]

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SW75YAA + EHST20D-VM2D / PV: 2150Wp Z/O 132° en 2580Wp N/W 312° Ik wil een warmtepomp.nu

• !null
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 16-12 11:20
@flippy Hoe kom je aan die 20k voor zo'n soort warmtepomp?

Ik ben zelf met wat woningen bezig die heel nieuw zijn en zeer laag verbruik, daar kijk ik ook naar dit soort alternatieven. Een standaard Panasonic systeem is dan de benchmark qua prestaties of prijs, om te vergelijken of het nuttig is.

Climer heeft een soort van sterker uitgevoerde warmtepompboiler, die juist relatief goedkoop is. Dat wil zeggen, hij is niet echt goedkoper dan een 5kw monoblockje, maar tapwater bereiding zit er al bij in. En het scheelt enorm in installatie werk.

@NovapaX De Climer doet in koudste geval geloof ik 700m3/u. Hiermee haalt hij als ik het goed heb 2.8kW (anders 5kW)
En stil is dat binnen zeker niet. Dus alleen acceptabel voor goed afgesloten cv ruimtes.

Maar verder is het dat ding neerzetten, slangen eraan het systeem in, luchtslangen gebruiken op bestaande gaten en klaar.

Het is niet de oplossing voor alles, maar prima voor sommige huizen en haalt totaalprijs naar beneden.
Alles heeft zijn voor en nadelen.
De zelf klussende tweaker denkt er wellicht anders over, maar vele krijgen gewoon offertes van minimaal 10K geïnstalleerd (met boilervat etc) dus ja, kan interessant zijn.
Een Pana 5kW monoblock is niet zo duur, maar wel een gigantisch apparaat in de voortuin.

Bij sommige huishoudens (denk 2010 en later en 500m3 gas jaarlijks) gaat het eigenlijk nergens meer over.

Ik heb ook wat vrienden die verbruiken 100 tot 150m3 aan verwarming. Dat rechtvaardigt niet zo'n hele installatie.
Kun je, zelfs in deze tijden nog overwegen om COP=1 toe te passen maar liever niet.
Ik kan echter geen l/w warmtepompen vinden van 2 a 3kW die betaalbaar zijn of installatie voordeel bieden.
Behalve dus warmtepompboilers :+

Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)

• NovapaX
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 22-12 22:53
Dan verwarm je het huis toch gewoon met een warmtepompboiler? Moet best mogelijk zijn toch?

1740Wp: 12xSF145-S @ Hosola 1600TL [pvoutput]
Sparql TV wiki

• !null
NovapaX schreef op dinsdag 12 juli 2022 @ 17:36:
Dan verwarm je het huis toch gewoon met een warmtepompboiler? Moet best mogelijk zijn toch?
Ja dat gaan we dan ook doen waarschijnlijk.
Alleen durf ik het niet aan met 1 warmtepompboiler die alles moet doen.
Maar het wordt een dergelijk praktische oplossing, met mogelijk nog een COP=1 backup.

Anyway, wat het ook wordt, het wordt betaalbaar, en een typische lucht/water warmtepomp met buitenunit is waarschijnlijk niet helemaal te verantwoorden. Ondanks hogere COP. Dat was meer mijn punt.
Maar dat gaan we allemaal zien.

Nogmaals, een 5kW pana monobloc is niet persee duur, maar er moet nog een vat bij en je hebt dan zo'n ding in je tuin staan. Die echt 90% van de tijd niks staat te doen. Want dat is de situatie die ik ook had.
Verder helemaal niks mis mee, want ik had wel een mega laag verbruik (250kWh voor verwarmen het hele jaar)

[ Voor 40% gewijzigd door !null op 12-07-2022 17:58 ]

• snameroc
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 01:04
En een savant kan dat niet?

snameroc

• !null
Ik heb dat soort oplossingen bekeken, zijn zeker een optie.
Wel weer iets meer installatiewerk, boiler, klep etc. Geen rocketscience, telt wel op.
En bij een 4kW zeer veel luchtverplaatsing.
Als het met 2kW lukt dan kun je veel stillere warmtepompboilers nemen.

Ik heb ook gekeken naar de binnengestelde oplossingen van Nibe F730 etc, Duco Ecobox, Modul-Air.
Maar dat is allemaal "niks" om verschillende redenen, en de prijs stijgt dan naar dat van een reguliere lucht/water warmtepomp die dan vaak een stuk beter presteert.

• StevenPH
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 20-11 15:11
NovapaX schreef op dinsdag 12 juli 2022 @ 10:43:
Je praat inderdaad over luchtdebielen van 2500+ m³/h om voldoende energie uit de lucht te halen.
offtopic:
Damn you autocorrect! Maar ik moest wel even heel hard lachen in dit verder serieuze topic _O-

• flippy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

flippy

Alle rechten voorbehouden.

!null schreef op dinsdag 12 juli 2022 @ 17:07:
@flippy Hoe kom je aan die 20k voor zo'n soort warmtepomp?
ik reken op 10~15k aan isolatie en 5k aan warmtepomp + 5k aan installatie. gezien de offertes die hier langskomen is dat niet eens een extreem voorbeeld.
DutchWing schreef op dinsdag 12 juli 2022 @ 17:06:
[...]

Sorry dat ik het zeg maar je bent dan totaal niet op de hoogte!

Je kan gewoon bij je bestaande hypotheek extra lenen voor verduurzaming.
Ik heb totaal 50K extra geleend voor 150 euro per maand, en dat 30 jaar vast.
Dat is (150 x 12) x 30 = 54.000 euro.
Ik betaal dus omgerekend: 4000 / 30 = 133,33 euro rente per jaar…

Als 150 euro per maand extra een riant deel van je salaris is??? Voor 4000 euro rente over 30 jaar???

En dan zit ik nog ver onder de gemiddelde hypotheek grens wat mensen kwijt zijn voor hun woning.
fijn dat jij wel die 150 in de maand kan missen zo makkelijk. er zijn genoeg mensen die dat niet kunnen inmiddels.
eerst neerzetten van een WP zorgt voor een directe aantoonbare lastenverlaging die je ook aan een leningverstrekker kan laten zien, dan staat het natuurlijk vrij om die besparing in isolatie te stoppen via een lening of iets anders maar een bank gaat je geen lening verschaffen als je niks over hebt aan einde van de maand omdat de nuon alles inpikt.

daarom eerst het bloeden stoppen voor je naar andere dingen gaat kijken om er een strikje om te zetten.

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

• GudZ
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 24-12 14:25
dirkdeman schreef op dinsdag 12 juli 2022 @ 16:15:
[...]

Ik ben normaal niet zo van het lenen, maar mijn energiebespaarlening was maar 1,6%. Ik had de keuze tussen 2 jaar héél flink sparen voor mijn warmtepomp+zonnepanelencombi, of 2 jaar geleden met de energiebespaarlening de hele boel te installeren. Ik spaar hiermee ruim €4000,- op jaarbasis uit, terwijl de rente over de hele looptijd me maar €823,- kost. En met 2 jaar sparen hadden we ook 2 jaar niet op vakantie kunnen gaan en aardig wat concessies moeten doen. Nu hou ik per maand netto meer over zonder er iets voor te hoeven laten. 8)
De kosten gaan voor de baten. :)

PV Output 1.350Wp ZWW 10°

• Krilo_89
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 23-12 23:18
!null schreef op dinsdag 12 juli 2022 @ 17:53:
[...]
Nogmaals, een 5kW pana monobloc is niet persee duur, maar er moet nog een vat bij en je hebt dan zo'n ding in je tuin staan. Die echt 90% van de tijd niks staat te doen. Want dat is de situatie die ik ook had.
Verder helemaal niks mis mee, want ik had wel een mega laag verbruik (250kWh voor verwarmen het hele jaar)
Ik heb ruim een jaar geleden een Pana J 5kW gekocht en heb er nu eigenlijk nog een nodig, maar die prijzen zijn wel aardig omhoog gegaan hoor :o . Ik schrok van de prijs bij rjtec op de site.

Maar is die 250kWh puur voor het verwarmen neem ik aan, geen SWW? Met koelen merk ik dat er ook nog wel de nodige kWh's ingaan.

• AMARONE
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 10-12 19:51
haakjesluiten schreef op maandag 11 april 2022 @ 10:33:
Iemand nog een tip voor een goede installateur in omgeving Den Haag? Ik word een beetje moedeloos van mijn zoektocht naar een wp installateur. Nu 3 gesproken (en vele aangeschreven die niet reageren). 1 installateur die vooral bodem wp installeerde en mij daar dus logischerwijs ook naartoe probeerde te praten en twee cowboys die met vage noname merk WP werkte.
Ben je al verder gekomen? Ik krijg in december mijn huis en wil in dezelfde regio eigenlijk meteen doorschakelen om van het gas af te gaan icm een goede installateur.

• nokiaan958GB
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online
guardi1337 schreef op maandag 11 juli 2022 @ 23:52:
Er is een nieuwe warmptepomp zonder buitenunit, die ik hier nog niet ben tegengekomen. De Kronoterm Versi-I . Ik denk a-la Enzavu Warmtepomp zonder buitenunit ervaringen, maar dan niet failliet / opgedoekt :)

https://kronoterm.com/en/...-the-new-heat-pump-versi/

Distributeur:
https://www.zorgeloosgasloos.nl/
https://www.zorgeloosgasloos.nl/warmtepompen/

Kleinere speler denk ik, daarom misschien wat meer risico. Maar qua oplossing.. Geen buitenunit:
- Simpeler
- Geen defrost runs
- Minder lawaai. Misschien wel zo in te stellen dat ie 's nachts echt stil is.
- Meer mensen kunnen 'm installeren. 2 pijpies naar buiten.. that's it.

Wat denken jullie.. is het te mooi om waar te zijn? Addertjes onder het gras ? Minder efficient ?
Ik had hier al eens naar gekeken.
Blijkt dat deze niet op de lijst staat van apparaten waar subsidie op zit.
Wat mij niet veel vertrouwen gaf is dat de enige Nederlandse leverancier hem zelf in het buitenland laat maken

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 00:31
nokiaan958GB schreef op dinsdag 12 juli 2022 @ 23:25:
[...]

Ik had hier al eens naar gekeken.
Blijkt dat deze niet op de lijst staat van apparaten waar subsidie op zit.
Wat mij niet veel vertrouwen gaf is dat de enige Nederlandse leverancier hem zelf in het buitenland laat maken
De nl partij is de importeur.

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

• !null
Krilo_89 schreef op dinsdag 12 juli 2022 @ 23:12:
[...]

Ik heb ruim een jaar geleden een Pana J 5kW gekocht en heb er nu eigenlijk nog een nodig, maar die prijzen zijn wel aardig omhoog gegaan hoor :o . Ik schrok van de prijs bij rjtec op de site.

Maar is die 250kWh puur voor het verwarmen neem ik aan, geen SWW? Met koelen merk ik dat er ook nog wel de nodige kWh's ingaan.
Ja 250kWh voor verwarming en 400kWh voor SWW. Dit laatste was de helft legionella runs denk ik. We hadden er ook een zonneboiler op namelijk.

• Dylantje2
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 19:07

Dylantje2

sorry Bricklayere here :-)

Krilo_89 schreef op dinsdag 12 juli 2022 @ 23:12:
[...]

Idee qua prijzen van toen en nu?
En zijn er nog meer dan rjetc ? [ die kunnen leveren dan he :-0 ]

zonneboiler, pelletkachel, 36 panels, Atlantic Wpb, pana 5 Kw H, Heishamon, Domoticz, Grafana, Solarmeters, PVO: https://pvoutput.org/list.jsp?id=15321&sid=19520

• Vincm
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 24-12 10:03
Vraag aan vooral mede-ecodan bezitters: mijn ecodan (8kw) pendelt ontzettend in koelmodus. De koelmodus kan alleen o.b.v. voorlooptemperatuur. Watertemperatuur 20 graden, CV-buffervat van 50L, alle groepen in de vloerverwarming open (overal vloerverwarming, bijna 150 m2). Wat kan ik nog doen? De pomp tussen buffervat en vloerverwarming al hoger gezet, dit maakt geen verschil.

Voorbeeldje van pendelgedrag van vannacht, gaat telkens om runs van slechts een paar minuten. Hij lijkt even mooi terug te moduleren naar +- 500 W maar daarvoor en daarna pieken. N.b. dit is een grafiek van m'n totale stroomverbruik van het huis, dus het basisverbruik van +- 200 W eraf trekken.

Afbeeldingslocatie: https://www.imgdumper.nl/uploads9/62ce77bb67e9a/62ce77bb624ad-Screenshot_2022-07-13_at_09.43.43.png

[ Voor 36% gewijzigd door Vincm op 13-07-2022 09:46 ]

• !null
@Vincm Zit er ook nog een pomp op de vloerverdeler die je nog harder kan zetten?

Maar 20 graden is wellicht niet laag genoeg, en haalt hij dat steeds te makkelijk?

• Zwartoog
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 24-12 09:39
Wat doen jullie tijdens vakanties (in warme maanden)? WP helemaal uit, of gewoon aanlaten en daarmee het boilervat op temperatuur houden?

• ds23man
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 21-11-2023

ds23man

Eenum

Ik zou hem gewoon uitzetten. In mijn jeugd deden we dat ook met onze gasgestookte boiler.

17,5 kWp zuid Vaillant Arotherm plus 55/6, 75/6 en 125/6

• Naalroc
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 23:05
Vincm schreef op woensdag 13 juli 2022 @ 09:42:
Vraag aan vooral mede-ecodan bezitters: mijn ecodan (8kw) pendelt ontzettend in koelmodus. De koelmodus kan alleen o.b.v. voorlooptemperatuur. Watertemperatuur 20 graden, CV-buffervat van 50L, alle groepen in de vloerverwarming open (overal vloerverwarming, bijna 150 m2). Wat kan ik nog doen? De pomp tussen buffervat en vloerverwarming al hoger gezet, dit maakt geen verschil.

Voorbeeldje van pendelgedrag van vannacht, gaat telkens om runs van slechts een paar minuten. Hij lijkt even mooi terug te moduleren naar +- 500 W maar daarvoor en daarna pieken. N.b. dit is een grafiek van m'n totale stroomverbruik van het huis, dus het basisverbruik van +- 200 W eraf trekken.

[Afbeelding]
Dat pendelen is vrij normaal voor de Mitsu, en ws ook voor anderen die geen speciale koel voorzieningen hebben qua afgifte en leiding isolatie; maar ik denk dat je in elk geval 'veilig' naar 18°C kunt gaan. bekijk je dauwpunt eerst even in je huis/omgeving. Ik stelde de water temp in op 16° om 18° de vloer in te krijgen, zonder nat te worden. Maar na de eerste run, wordt het steeds korter, daarom misschien koelen in 'blokken' dus een paar uur koelen, en dan een paar uur niet.
Overigens heb ik vorig jaar maar een dag of 3 gekoeld, en dit jaar nog helemaal niet; in de woonkamer heeft de temp net de 23 aangetikt, vind ik prima zo.

14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos

• D-dark
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 23-12 09:20
Zwartoog schreef op woensdag 13 juli 2022 @ 09:55:
Wat doen jullie tijdens vakanties (in warme maanden)? WP helemaal uit, of gewoon aanlaten en daarmee het boilervat op temperatuur houden?
De vraag is meer hoelang je op vakantie gaat.
Uitzetten kan op zich prima. Maar als je terug komt zou ik wel meteen een legionella run draaien.
Idealiter programmeer je dat de dag dat je terug komt in.

• Zwartoog
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 24-12 09:39
D-dark schreef op woensdag 13 juli 2022 @ 10:25:
[...]

De vraag is meer hoelang je op vakantie gaat.
Uitzetten kan op zich prima. Maar als je terug komt zou ik wel meteen een legionella run draaien.
Idealiter programmeer je dat de dag dat je terug komt in.
Oh, dat is een goed idee! Ik kan op de Vaillant "Dagen buitenshuis plannen" bedenk ik nu, dan staat CV en SWW uit (behalve vorstbeveiliging). Ik weet niet of hij dan gelijk een uitgestelde legionellarun doet, maar ook dat is in te plannen.

Kunnen we tenminste gelijk onder de douche bij thuiskomst :)

• Vincm
!null schreef op woensdag 13 juli 2022 @ 09:52:
@Vincm Zit er ook nog een pomp op de vloerverdeler die je nog harder kan zetten?

Maar 20 graden is wellicht niet laag genoeg, en haalt hij dat steeds te makkelijk?
Bedankt voor je reactie! De pomp richting de vloerverdelers waar ik het over had kan niet harder, 19/20 watt (1100 liter/uur).

Ik heb 'm nu naar 19 graden gezet. Ik heb 'm wel eens te koel gehad (ik weet niet meer of dat toen 16, 17 of 18 graden was) en toen begon de leiding te condenseren, met als gevolg nu wat roestvorming ;(
Naalroc schreef op woensdag 13 juli 2022 @ 10:22:
[...]

Dat pendelen is vrij normaal voor de Mitsu, en ws ook voor anderen die geen speciale koel voorzieningen hebben qua afgifte en leiding isolatie; maar ik denk dat je in elk geval 'veilig' naar 18°C kunt gaan. bekijk je dauwpunt eerst even in je huis/omgeving. Ik stelde de water temp in op 16° om 18° de vloer in te krijgen, zonder nat te worden. Maar na de eerste run, wordt het steeds korter, daarom misschien koelen in 'blokken' dus een paar uur koelen, en dan een paar uur niet.
Overigens heb ik vorig jaar maar een dag of 3 gekoeld, en dit jaar nog helemaal niet; in de woonkamer heeft de temp net de 23 aangetikt, vind ik prima zo.
Bedankt! Zoals mijn reactie op !null heb ik 'm nu iets lager gezet om te kijken of ik dat merk in de runs.

Hier wordt het op de bovenste verdieping (waar m'n kantoortje en slaapkamer zit, onder een plat dak) zonder koeling onprettig warm. Ik hou sowieso niet van de warmte. Met de vloerkoeling en www-ventilatie in actie hou ik het comfortabel (zonder actieve luchtkoeling).

• Krilo_89
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 23-12 23:18
Dylantje2 schreef op woensdag 13 juli 2022 @ 08:58:
[...]
Idee qua prijzen van toen en nu?
En zijn er nog meer dan rjetc ? [ die kunnen leveren dan he :-0 ]
Heb hem zelf met een groepsactie vanuit Tweakers gekocht voor rond de 2600 euro. Bij rjtect (direct) zie ik hem nu staan voor 4800. Dat is toch wel puur duurder. En levertijd is onbekend. Bij andere zie ik ze wel voor goedkoper staan, maar levertijd ergens vanaf december.
Ik zie in ieder geval terugkomen dat bij iedereen de levertijd toch wel 'onbekend' is en dat de prijzen gewoon afhankelijk zijn van wat Panasonic zelf doet. Als die pas over maanden kunnen leveren en alle grondstoffen zijn duurder, dan zal de prijs bij de winkels hier ook weer omhoog gaan. Dat gaat nog leuk worden }:O

Ik lees nu bij @Vincm dat hij koelt met 19 graden en zie dat ook meer terugkomen vanwege condensatie. Ik ben nu ook actief aan het koelen en heb voor de grap eens gekeken hoe koud dat water eigenlijk is, omdat met blote voeten over de vloer lopen nu gewoon écht koud is. Er ging om dat moment 13 graden water in en er kwam 17 graden water uit. Later in de avond was de WP uit, maar stroomde er nog wel water van 17 graden rond door de vloer.
Ik heb nergens condens, maar gezien deze temperaturen een stuk lager zijn dan de meeste hier, vraag ik me af hoe dat kan? Gisteren was een warme dag met een relatief hoge luchtvochtigheid, dus het 'dauwpunt' zou dan ook vrij hoog moeten liggen. De WP houdt hier verder geen rekening mee, dus die koelt gewoon harder wanneer het warmer wordt in huis. Hebben jullie dit beveiligd of houden jullie dat bij het bijv. Heishamon?
Thuis heb ik wel een WTW met enthalpiewisselaar wat zorgt voor een constante luchtvochtigheid in huis. Misschien dat dat de reden is dat ik vrij ver kan terugkoelen?
Ik ervaar de 'vloerkoeling' dus echt als heerlijk, omdat ik duidelijk verschil merk met nu en wanneer de koeling niet aan stond.

[ Voor 41% gewijzigd door Krilo_89 op 13-07-2022 11:31 ]

Vincm schreef op woensdag 13 juli 2022 @ 09:42:
Je watertemperatuur moet flink naar beneden om het minimale vermogen kwijt te raken. Probeer het eens met 16 graden en dan koelen in blokken: steeds 1 uur aan en 2 uur uit.
Lees mijn ervaringen maar in Mitsubishi Electric Ecodan Lucht/Water Warmtepompen en daaromtrent (en ik draai met een PUHZ-SW75YAA op 265 m² vvw, jouw Zubadan zal een nog hoger minimum vermogen hebben, wat ook blijkt uit het hoge opgenomen vermogen).
In dat topic vind je overigens veel meer info specifiek voor je Ecodan.

[ Voor 10% gewijzigd door Andrehj op 13-07-2022 11:53 ]

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Vakantiestand instellen (met SWW uit, en koelen gewoon aan) en daarbij extra de legionellacyclus uitzetten om te voorkomen dat ie toch nog 1x per zoveel dagen voor niks het vat gaat staan opwarmen.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

• Vincm
Andrehj schreef op woensdag 13 juli 2022 @ 11:42:
[...]

Je watertemperatuur moet flink naar beneden om het minimale vermogen kwijt te raken. Probeer het eens met 16 graden en dan koelen in blokken: steeds 1 uur aan en 2 uur uit.
Lees mijn ervaringen maar in Mitsubishi Electric Ecodan Lucht/Water Warmtepompen en daaromtrent (en ik draai met een PUHZ-SW75YAA op 265 m² vvw, jouw Zubadan zal een nog hoger minimum vermogen hebben, wat ook blijkt uit het hoge opgenomen vermogen).
In dat topic vind je overigens veel meer info specifiek voor je Ecodan.
Bedankt voor de tip! Ik heb een blokschema ingesteld, zei het met 1:15 uur aan en 2:15 uur uit. Dus iets minder lang aan, iets langer uit. Ik kan namelijk maar zoveel keer omschakelen op een dag. Korter aan zou moeten/langer uit zou moeten betekenen dat-ie het vermogen ook beter kwijt kan (en impact op daadwerkelijke temperatuur in huis moet ik dan nog bepalen). Ta ook iets lager ingesteld, ik ga wel als een havik in de gaten houden of ik geen condensvorming zie :P

• Pietje555
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 20:29
Voor degene die de Rc waarde van de totale dak/wand constructie willen berekenen is dit een handige site (rekentool)
https://www.ubakus.com/nl/rc-waarde-calculator/index.php?

SMA STP10000TL20 met 10440 Wp 35°Zuid, Intergas Xtreme36 met Remeha Elga Ace 6kW, 3x AUX C-serie

• Metaalhoofd
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 20-11 15:25
Heb nu 2 offertes (van hetzelfde bedrijf) voor een Atlantic Loria R32

6008 (8kW) of een 6010 (10kW)
+ 50L buffervat
+300L boiler
incl installatie

voor ca 12500 vs 13500 (subsidie moet er dan nog van af)

de 10kW versie was berekend op ons gasverbruik (voor aanvullende isolatie) van 1700m3
De 8kW is rekening houdend met aanvullende isolatie + airco (waar ik andere offertes voor aan het opvragen ben) in woonkamer

Bedrijf heeft levertijd van een jaar en zegt dat langer wachten niet echt loont (prijzen zullen alleen maar stijgen en levertijden ook nu velen over willen naar een warmtepomp)

Blijf beide aan de hoge kant vinden voor een niet A-merk

Tot nu toe reageren bedrijven in mijn regio die wel A-merken leveren niet echt. Maar 1 keus vind ik ook een beetje geen keus

Star Citizen Referral Code

• corsat
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 00:48
Ik ben gisteren weer begonnen met koelen van de vloer met mijn ecodan en had het vorig jaar goed werkend. Ik heb een weerstandje over mijn temperatuursensor gezet waardoor de temperatuur zo'n 45 graden is want je moet boven de 30 graden blijven om het lage vermogen vrij te schakelen.
Ik heb mijn verdeler inmiddels aangepast naar open zonder pomp en heb zo'n 2l/m per groep en 4 groepen. Meer water krijg ik niet over mijn vloer. Kon ik vorig jaar run's van 3 uur maken dan lukt het mij nu maximaal een 1/2 uur. Temperatuur instelling staat op 17 graden want ik wil geen condens.Ik zie dat de wp 480 tot 500w trekt en wil hem in runs van 2 tot 3 uur laten draaien zoals ook vorig jaar het geval was maar dit lukt mij niet meer.
Ik begin te twijfelen of het aanpassen van de verdeler wel zo'n goed idee was en krijg ik van de winter geen problemen met deze verdeler of zie ik nog iets over het hoofd?

Ecodan 7,5kW Nibe F130 ventilatie warmtepomp, 300l RVS SWW, 8400wp zonnepanelen, LL airco/verwarming, 2 MARSTEK VENUS E firmware v153 BMS 215 combination CT003 v117 app v1.6.47

• BarryH
Metaalhoofd schreef op woensdag 13 juli 2022 @ 16:37:

+ 50L buffervat
+300L boiler
incl installatie

de 10kW versie was berekend op ons gasverbruik (voor aanvullende isolatie) van 1700m3
De 8kW is rekening houdend met aanvullende isolatie + airco (waar ik andere offertes voor aan het opvragen ben) in woonkamer

Bedrijf heeft levertijd van een jaar en zegt dat langer wachten niet echt loont (prijzen zullen alleen maar stijgen en levertijden ook nu velen over willen naar een warmtepomp)

Tot nu toe reageren bedrijven in mijn regio die wel A-merken leveren niet echt. Maar 1 keus vind ik ook een beetje geen keus
Eventueel een 8kW (bij -10!!) hybride laten plaatsen bv Remeha mercuria ace?
Dan heb je veel meer keuze uit installateurs en vervolgens zet je de gasketel gewoon uit.

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

• Jojan265
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 22:14
corsat schreef op woensdag 13 juli 2022 @ 17:03:
Ik heb mijn verdeler inmiddels aangepast naar open zonder pomp en heb zo'n 2l/m per groep en 4 groepen. Meer water krijg ik niet over mijn vloer.
Ik vermoed dat daar jouw probleem zit. Ik vind dit nogal aan de krappe kant namelijk. Ik zou eerder verwachten dat je boven de 20 L/m zou moeten komen. Waarschijnlijk haalde je dat wel toen je nog een gesloten verdeler had.

LG-HM071MR-U44 / SWW Hewalex PCWU 3.0 / PV SMA + Jinko 14 kWp / Kia e-Niro

• corsat
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 00:48
Jojan265 schreef op woensdag 13 juli 2022 @ 17:22:
[...]

Ik vermoed dat daar jouw probleem zit. Ik vind dit nogal aan de krappe kant namelijk. Ik zou eerder verwachten dat je boven de 20 L/m zou moeten komen. Waarschijnlijk haalde je dat wel toen je nog een gesloten verdeler had.
Mijn totale flow bij verwarmen was 21l/m en na het aanpassen van de verdeler is dit 19l/m geworden dus idd wat lager en nu in de koelmodus zit ik op 17l/m waarvan er 8tot 9 l/m door de vloer gaat. Mijn aanvoerleiding is 22mm dus meer krijg ik er niet doorheen.
Als de vloerkoeling niet lukt dan is dat pech, als ik van de winter mijn kamer niet warm krijg heb ik een groot probleem.
update 17:50, temperatuur op 16 graden gezet, pomp op 5 en nu 19l/m, temperatuurverschil is 16 uit en 18 graden retour en over de vloer heb ik 4graden temp verschil en vermogen is rond de 500w. Tot nu toe maximaal 30minuten zonder stop gedraaid en ga nu kijken hoe lang hij blijft draaien.

[ Voor 16% gewijzigd door corsat op 13-07-2022 17:59 ]

Ecodan 7,5kW Nibe F130 ventilatie warmtepomp, 300l RVS SWW, 8400wp zonnepanelen, LL airco/verwarming, 2 MARSTEK VENUS E firmware v153 BMS 215 combination CT003 v117 app v1.6.47

• martijn v o
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 22:12

martijn v o

Certified by Enphase.

dauwpunt in de gaten houden je kunt best wat kouder aanvoeren, als de gemiddelde vloertemperatuur maar boven het dauwpunt blijft.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9p4r9VjJcFD-YkLAJMrtD29HKWE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/xr0g6FssVLNarm1Ped1eDoVZ.png?f=fotoalbum_large
hier 14 in en 18,25 uit. dauwpunt binnen is nu 15,2.
Om 12.30 uur aangezet (ik kon vanmorgen niet in de cloud van Pana).
Temperatuur binnen 21,6 en hij draait nog lekker door. Tot nu toe 3,84 kWh is gemiddeld 590 Watth

[ Voor 13% gewijzigd door martijn v o op 13-07-2022 18:06 ]

PV Output 12*suntech 325wp met Enphase IQ7+ op zuid-oost 116 en 45 graad. WP Panasonic J serie 5kw. Gasloos sinds juni 2021. ID-4

• Adriaan71
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 16-10 19:57
Je kan gewoon cv gedeelte uitzetten en SWW via tijdsvenster opwarmen.
Adriaan71 schreef op woensdag 13 juli 2022 @ 18:47:
Je kan gewoon cv gedeelte uitzetten en SWW via tijdsvenster opwarmen.
Waarom zou je als je op vakantie bent je SWW op willen warmen?

• ds23man

ds23man

Eenum

Sukkels:

https://c.spotler.com/ct/...Jg1a4OD4g/ai6KL2QBxyX2PES

December vorig jaar een adviesgesprek aangevraagd.....

• AMARONE
Metaalhoofd schreef op woensdag 13 juli 2022 @ 16:37:

+ 50L buffervat
+300L boiler
incl installatie

Een jaar levertijd? Pff, niet normaal. Dacht dat het Max. zo'n 12 a 20 weken was.
Ik zet hem helemaal uit, en als ik terug rij van vakantie zet ik hem aan zodat het vat warm is als ik thuis ben.

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

• Dylantje2
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 19:07

Dylantje2

sorry Bricklayere here :-)

Grolsch schreef op woensdag 13 juli 2022 @ 22:23:
[...]

Ik zet hem helemaal uit, en als ik terug rij van vakantie zet ik hem aan zodat het vat warm is als ik thuis ben.
Dit zou mooi met domotica kunnen toch :-)

zonneboiler, pelletkachel, 36 panels, Atlantic Wpb, pana 5 Kw H, Heishamon, Domoticz, Grafana, Solarmeters, PVO: https://pvoutput.org/list.jsp?id=15321&sid=19520

Dylantje2 schreef op woensdag 13 juli 2022 @ 22:31:
[...]

Dit zou mooi met domotica kunnen toch :-)
Dat doe ik met domotica (HA) >:)

• Adriaan71
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 16-10 19:57
Andrehj schreef op woensdag 13 juli 2022 @ 19:41:
[...]

Waarom zou je als je op vakantie bent je SWW op willen warmen?
Voor de vogels.

Nee met vakantie gewoon alles uit.

Maar bedoelde normaal nu warmtepomp uit en SWW gewoon met tijdsvenster. ;)

• Superbeagle
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 24-12 09:06

Superbeagle

Always smile

Het heet ook niet voor niets Energiewacht :+

• Superbeagle

Superbeagle

Always smile

Alle gekheid op een stokje. Daarom doe ik dan ook niet mee met de hype.
Ik gok dat dit nog 1 tot 2 jaar aanhoudt. Daarna zullen de fabrieken wel opgeschakeld zijn. Omdat ik nog niet alles snap van wp’s probeer ik in de tussentijd dat te doen en de woning geschikt te maken om op een Ta van max 35 °C warm te houden met voldoende thermische buffer.
Mijn gas is tot begin 2025 ‘maar’ €1,10/m³.

• Rzaan
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 22:20

Rzaan

Altijd zoekende

Superbeagle schreef op donderdag 14 juli 2022 @ 07:43:
Alle gekheid op een stokje. Daarom doe ik dan ook niet mee met de hype.
Ik gok dat dit nog 1 tot 2 jaar aanhoudt. Daarna zullen de fabrieken wel opgeschakeld zijn. Omdat ik nog niet alles snap van wp’s probeer ik in de tussentijd dat te doen en de woning geschikt te maken om op een Ta van max 35 °C warm te houden met voldoende thermische buffer.
Mijn gas is tot begin 2025 ‘maar’ €1,10/m³.
Dat weet je natuurlijk niet hoe dat loopt, zo'n 'hype'.
De huizenmarkt zeiden sommigen (waaronder ik) ook van: "Dit duurt nog een jaar, dan gaan de prijzen dalen."
Dat was in 2016-2017....
Het is geen hype zoals witte meubels of een zitkuil in je huis.

In marketing heb je het over hypes, rages en issues.
Ze lijken op elkaar maar zijn niet hetzelfde.
De huidige energie-transitie-markt lijkt me meer een issue.
Niet afhankelijk van mode of gevoel (wat een hype en een rage zijn)
Als de vraag groter blijft dan het aanbod, dan zal dit nog wel even voortduren.

Jouw gasprijs is nu ‘maar’ €1,10/m³ tot begin 2025, maar wat als ze de prijs in 2023 verhogen naar € 2,20 ?
Mag niet volgens contract zeg je dan.
Maar als ze het toch doen, omdat de omstandigheden zo ernstig zijn, dan doe je niet veel.
In het huidige tijdsbeeld, that is.

• ds23man

ds23man

Eenum

Een vast contract is een vast contract. Op het moment dat je hem afsluit doe je dat voor een tarief waar de leverancier op de lange termijnmarkt kan inkopen. Dat doen ze dan ook voor het grootste gedeelte, laten we zeggen 75% lange termijn en de laatste 25% korte termijn. Met het stukje korte termijn kunnen ze wat speculeren. Wat er het afgelopen jaar fout is gegaan met de leveranciers die op de fles zijn gegaan, dat ze nooit of te weinig lange termijn inkoopcontracten hebben afgesloten omdat je daar kapitaal voor nodig hebt om dat voor te financieren. Dus het tussentijds openbreken van een vast contract mag gewoon niet. Vandaar dat je met vaste contracten gewoon beter af bent bij de grote jongens zoals Essent etc.

• Superbeagle

Superbeagle

Always smile

@Rzaan Heb je voor mij een beter advies dan anders dan wat ik al zei dat ik in de tussentijd ging doen?

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

ds23man schreef op donderdag 14 juli 2022 @ 10:51:
Een vast contract is een vast contract. Op het moment dat je hem afsluit doe je dat voor een tarief waar de leverancier op de lange termijnmarkt kan inkopen. Dat doen ze dan ook voor het grootste gedeelte, laten we zeggen 75% lange termijn en de laatste 25% korte termijn. Met het stukje korte termijn kunnen ze wat speculeren. Wat er het afgelopen jaar fout is gegaan met de leveranciers die op de fles zijn gegaan, dat ze nooit of te weinig lange termijn inkoopcontracten hebben afgesloten omdat je daar kapitaal voor nodig hebt om dat voor te financieren. Dus het tussentijds openbreken van een vast contract mag gewoon niet. Vandaar dat je met vaste contracten gewoon beter af bent bij de grote jongens zoals Essent etc.
Bij Essent en Vattenfall wel, die vallen niet zomaar om.
Maar ook middelgrote jongens kunnen wellicht gaan omvallen.
Of ze veranderen eenzijdig het contract, zich beroepend op extreme omstandigheden.
Daar zijn mogelijkheden voor in de wet.
Bijvoorbeeld artikel 6:258 van het Burgerlijk Wetboek.
Daar staat (in het kort) dat een rechter op verzoek van één van de partijen de gevolgen van een overeenkomst kan wijzigen of deze geheel of gedeeltelijk kan ontbinden. Dit kan op grond van onvoorziene omstandigheden: dat zijn situaties van een bepaalde aard, dat de wederpartij naar maatstaven van redelijkheid en billijkheid een onveranderde voortzetting van de overeenkomst niet mag verwachten
Zeg niet dat het gaat gebeuren, maar we leven in zulke gekke tijden dat er ook wel eens gekke maatregelen genomen kunnen gaan worden.
Superbeagle schreef op donderdag 14 juli 2022 @ 10:52:
@Rzaan Heb je voor mij een beter advies dan anders dan wat ik al zei dat ik in de tussentijd ging doen?
Nee, heb ik niet.
De vooruitzichten op de energiemarkt, maar ook die op techniekmarkt zijn zo erg aan steeds weer nieuwe veranderingen onderhevig, dat ik ook niet weet wat de juiste oplossing is.

• ds23man

ds23man

Eenum

Denk niet dat een rechter meegaat in onvoorziene omstandigheden omdat de leverancier tijdens het afsluiten van het contract de energie op dat moment had kunnen inkopen. Gevalletje bedrijfsrisico.

• Jojan265
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 22:14
Als de rechter de keuze moet maken tussen het omvallen van Essent en/of Vattenfall of het toestaan van het openbreken van jouw contract, dan weet ik wel waar er voor gekozen gaat worden. Dat zijn dan zulke extreme situaties, daar hadden ze van te voren nooit op kunnen anticiperen.

Ook de partij waar de "grote jongens" hebben ingekocht kunnen in extreme situaties vast ook hun prijzen aanpassen.......

LG-HM071MR-U44 / SWW Hewalex PCWU 3.0 / PV SMA + Jinko 14 kWp / Kia e-Niro

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 20:04

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Topicstarter
@Superbeagle op zich is het een goed plan om de afgifte te verbeteren voordat je overstapt op een warmtepomp.
Ik denk wel dat het verstandig blijft om rekening te houden met een jaar offertes/levertijd, dus om winter '24/25 een warmtepomp te hebben moet je zomer '23 weten wat je nodig hebt.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

• DutchWing
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

Even een koeltechnische vraag:
Bij de Mitsubishi PUHZ-SW75YAA moet er vanaf 11-20 meter maximaal 600 Gram R410a bij, dat komt neer op: 60 gram/meter.
Mijn leidinglengte is 10 meter. 3/8 - 5/8

Nu geeft de koelmonteur aan dat hij er toch ongeveer 200 gram bij wilt doen.
Zijn reden is:
1. Leidinglengte kan altijd ietsje afwijken (+/- 0,5-1 m)
2. Units worden standaard met zoveel gram teveel gevuld, want als je maar 5 meter leiding nodig hebt, dan heb je sowieso: 300 gram teveel, want 60 gram x 5 meter leiding = 300 gram.
3. Door het hierboven genoemde speel je dus gewoon safe, zonder dat het kwaad kan.

Hier zit wat in, maar klopt dit ook? @flippy @koevlaas2

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SW75YAA + EHST20D-VM2D / PV: 2150Wp Z/O 132° en 2580Wp N/W 312° Ik wil een warmtepomp.nu

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

ds23man schreef op donderdag 14 juli 2022 @ 11:38:
Denk niet dat een rechter meegaat in onvoorziene omstandigheden omdat de leverancier tijdens het afsluiten van het contract de energie op dat moment had kunnen inkopen. Gevalletje bedrijfsrisico.
Gevalletje bedrijfsrisico klinkt wel als een enorme versimplificatie.
Bij tienduizenden klanten waar ze week op week vele miljoenen verlies op lijden, zal een rechter dit (waarschijnlijk) heel anders zien.
Zeker als ze op omvallen staan.
Vraag me zelfs af of de Vattenfals van deze wereld niet een clausule hebben opgenomen om dit mogelijk te maken.

• ds23man

ds23man

Eenum

Is wel degelijk bedrijfsrisico, daarom zijn diverse energiecowboys omgevallen en moeten ze tegenwoordig allemaal met de billenbloot bij de ACM qua financiele situatie.

• olafmol
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 24-12 14:21
Rzaan schreef op donderdag 14 juli 2022 @ 11:50:
[...]

Gevalletje bedrijfsrisico klinkt wel als een enorme versimplificatie.
Bij tienduizenden klanten waar ze week op week vele miljoenen verlies op lijden, zal een rechter dit (waarschijnlijk) heel anders zien.
Zeker als ze op omvallen staan.
Vraag me zelfs af of de Vattenfals van deze wereld niet een clausule hebben opgenomen om dit mogelijk te maken.
Behoorlijk OT, maar ook weer niet. Het zijn commerciële “private” bedrijven, maar als ze groot genoeg zijn zouden ze “to big to fail” kunnen worden geclassificeerd door de overheid, net als bepaalde banken. Dan is de impact op de maatschappij zodanig groot dat een faillissement onwenselijk is. Geen idee of dat ooit zover komt. Btw, in elk hypotheek contract staat ook een clausule dat de bank onder extreme (markt)omstandigheden de voorwaarden eenzijdig mag aanpassen. Zou mij niet verbazen als er ook zoiets
in de meeste energie leveranciers contracten staat.

• Superbeagle

Superbeagle

Always smile

Proton_ schreef op donderdag 14 juli 2022 @ 11:45:
@Superbeagle op zich is het een goed plan om de afgifte te verbeteren voordat je overstapt op een warmtepomp.
Ik denk wel dat het verstandig blijft om rekening te houden met een jaar offertes/levertijd, dus om winter '24/25 een warmtepomp te hebben moet je zomer '23 weten wat je nodig hebt.
Ik voel de druk niet om snel over te stappen op een wp en neem rustig de tijd om me de materie eigen te maken.

Wij leven ruim beneden onze stand en hebben voldoende financiële buffers. Zelfs een verdriedubbeling van de huidige gasprijs zal ik niet leuk vinden, maar betekent voor mij niet het einde van de wereld.

Ik gok daarnaast dat de levertijden niet eeuwig zo hoog zullen blijven en dat op een gegeven moment het aanbod en de vraag meer in balans zullen zijn. Wanneer dat allemaal precies is weet ik ook niet.

Daarom ook mijn stelling dat ik niet mee doe met de hype.

• DutchWing
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

Superbeagle schreef op donderdag 14 juli 2022 @ 12:42:
Ik gok daarnaast dat de levertijden niet eeuwig zo hoog zullen blijven en dat op een gegeven moment het aanbod en de vraag meer in balans zullen zijn. Wanneer dat allemaal precies is weet ik ook niet.

Daarom ook mijn stelling dat ik niet mee doe met de hype.
Van de Daikin Altherma 3 R zijn er gewoon een stuk of 12 nog op voorraad in het centraal magazijn van de groothandel.

Maar er zijn nog steeds te weinig mensen met echt kennis! Dus al wordt er voldoende geleverd, dan nog krijg je wachtrijen…

[ Voor 36% gewijzigd door DutchWing op 14-07-2022 13:05 ]

• ds23man

ds23man

Eenum

En de levertijd van een Vaillant monoblock ligt zo rond de 8 weken en splits wat korter. En de prijzen zijn bij hen niet skyhigh de lucht in geschoten. Probleem ligt meer bij de installateurs die inmiddels dollartekens in de ogen hebben staan....

• PentaClover
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 23-12 22:43
ds23man schreef op donderdag 14 juli 2022 @ 12:07:
Is wel degelijk bedrijfsrisico, daarom zijn diverse energiecowboys omgevallen en moeten ze tegenwoordig allemaal met de billenbloot bij de ACM qua financiele situatie.
Volgens mij is de discussie of het contract aangepast mag worden of niet helemaal niet relevant.
Of het contract wordt eenzijdig aangepast en er wordt meer betaald per m3 Gas, of de toko gaat failliet, en de contractant wordt onder gebracht bij een andere leverancier tegen het op dat moment geldende variable tarief, en wordt er meer betaald per m3 Gas.
In beide gevallen is de prijs zekerheid van de contractant een schijn zekerheid. Er is geen garantie dat het genoemde contract voor de volledige duur tegen de afgesproken prijs zal lopen in de huidige dynamische markt.

3200 Wp OZO+10000 Wp ZZW+3200 Wp WNW - Daikin 4MXM68N + 3 x FTXM20M2V1B + FTXA50A2V1BT - Vaillant AroTherm 125/5 & Boiler VIH RW 300/3 MR

• flippy
  • Niet online

flippy

DutchWing schreef op donderdag 14 juli 2022 @ 11:46:
Bij de Mitsubishi PUHZ-SW75YAA moet er vanaf 11-20 meter maximaal 600 Gram R410a bij, dat komt neer op: 60 gram/meter.

Zijn reden is:
2. Units worden standaard met zoveel gram teveel gevuld, want als je maar 5 meter leiding nodig hebt, dan heb je sowieso: 300 gram teveel, want 60 gram x 5 meter leiding = 300 gram.
3. Door het hierboven genoemde speel je dus gewoon safe, zonder dat het kwaad kan.

In koelbedrijf zou het wel kunnen, dan kom je er wel mee weg maar in verwarmingsbedrijf niet. Gewoon erin doen wat er volgens de specs in moet, meneer de aircoman weet het niet beter dan je mannen bij mitsubishi. En als hij niet begrijpt waarom een unit meer koelmiddel nodig heeft in verwamringsbedrijf mag hij wel weer eens een opfriscursusje doen
...

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

• ds23man

ds23man

Eenum

PentaClover schreef op donderdag 14 juli 2022 @ 13:10:
[...]

Volgens mij is de discussie of het contract aangepast mag worden of niet helemaal niet relevant.
Of het contract wordt eenzijdig aangepast en er wordt meer betaald per m3 Gas, of de toko gaat failliet, en de contractant wordt onder gebracht bij een andere leverancier tegen het op dat moment geldende variable tarief, en wordt er meer betaald per m3 Gas.
In beide gevallen is de prijs zekerheid van de contractant een schijn zekerheid. Er is geen garantie dat het genoemde contract voor de volledige duur tegen de afgesproken prijs zal lopen in de huidige dynamische markt.
Daarom hebben we de ACM die als belangrijkste opdracht heeft is dat de consument tegen uitwassen van de markt beschermd wordt. Voor hen was het omvallen van de cowboys ook een leermoment....

• DutchWing
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

flippy schreef op donderdag 14 juli 2022 @ 13:12:
[...]

In koelbedrijf zou het wel kunnen, dan kom je er wel mee weg maar in verwarmingsbedrijf niet. Gewoon erin doen wat er volgens de specs in moet, meneer de aircoman weet het niet beter dan je mannen bij mitsubishi. En als hij niet begrijpt waarom een unit meer koelmiddel nodig heeft in verwamringsbedrijf mag hij wel weer eens een opfriscursusje doen
...
Ik heb ze gewoon gebeld, hun geven hetzelfde aan.
Dus alleen nog vacumeren en dan inbedrijfstelling :) (afpersen is al gebeurd)

[ Voor 39% gewijzigd door DutchWing op 14-07-2022 15:48 ]

• Fantastic_fox
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 21-12 22:06
@DutchWing jij geeft aan dat er nog voorraad is, kun je me vertellen hoe je dit weet? ik psrak nl laatst mijn cv installateur, en die had zelf een altherma besteld voor zijn eigen woning en moest zelf 5-7 maanden wachten voor de spullen er waren.

Installatie kan hij zelf dus dat is voor hem geen punt en hij stond zelf redelijk te popelen om het bij hem zelf uit te proberen en de nodige ervaringen op te doen.

Of zijn die 12 wat je noemt een heel specifiek type want de meeste handelaren online lijken allemaal geen voorraad te hebben (in Belgie schijnt nog wel het een en ander te krijgen te zijn van Daikin geloof ik )

APS QS1 en Y600 3*340w 38graden en 3*340w 20Graden alles naar het Oosten 92 graden. Zuid set sma sunnyboy 2100b 8*255w 38 graden 178graden zuid || Warmtepomp onder cnstructie Panasonic MDC 9kw j-series enkel radiatoren maar lage temperaturen

• HaTe
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 01:15

HaTe

haat niet

DutchWing schreef op donderdag 14 juli 2022 @ 11:46:

Zijn reden is:

Bij mij zit er voor 14m gewoon 600gram bij, niet 60g/m.. Zo lees ik het ook niet in de handleiding, wat is nou juist?

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERST30D-VM2ED | Solar: 17x TSM-340-DE06M.08 (5780Wp ~6200kWh), Azimuth 179°, Hellingshoek: 34° | PC specs

• DutchWing
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

@Fantastic_fox Betreft de Altherma 3 R (split variant.) maar kan nu ook al weer uitverkocht zijn.
De monoblock variant heeft inderdaad een lange levertijd.

• DutchWing
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

HaTe schreef op donderdag 14 juli 2022 @ 15:51:
[...]

Bij mij zit er voor 14m gewoon 600gram bij, niet 60g/m.. Zo lees ik het ook niet in de handleiding, wat is nou juist?
Er staat inderdaad 11-20 meter: 0,6 kg bijvullen.
Maar mij is altijd geleerd per strekkende meter.
Je ziet maar weer dat iedereen het toch anders interpreteert.
Ik bedoel; als 600 gram geschikt is voor 10 meter extra, waarom dan al 600 gram bijvullen als je op 4 meter extra leiding lengte zit.

[ Voor 7% gewijzigd door DutchWing op 14-07-2022 16:33 ]

• Timple
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 23-12 17:51

Timple

Ik heb vandaag een Turk Hillinger boiler verwarmen binnen gekregen.

Iemand enig idee hoe die open gaat?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TWL8PoVzFJPEbQt3PmomnCU_1uM=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/2eOTSUsss4VRSEKSRHg3PZQt.jpg?f=user_large

In de handleiding staat alleen het schema, niet de manier van openen ...

[ Voor 10% gewijzigd door Timple op 14-07-2022 16:49 ]

• snameroc
ds23man schreef op donderdag 14 juli 2022 @ 13:08:
En de levertijd van een Vaillant monoblock ligt zo rond de 8 weken en splits wat korter. En de prijzen zijn bij hen niet skyhigh de lucht in geschoten. Probleem ligt meer bij de installateurs die inmiddels dollartekens in de ogen hebben staan....
Ik heb hem een maand geleden besteld en ze geven nu week 51 op en van de controle module onbekend bij de TU

Dus die 8 weken is optimistisch

snameroc

• HaTe

HaTe

haat niet

DutchWing schreef op donderdag 14 juli 2022 @ 16:31:
[...]

Er staat inderdaad 11-20 meter: 0,6 kg bijvullen.
Maar mij is altijd geleerd per strekkende meter.
Je ziet maar weer dat iedereen het toch anders interpreteert.
Ik bedoel; als 600 gram geschikt is voor 10 meter extra, waarom dan al 600 gram bijvullen als je op 4 meter extra leiding lengte zit.
Ja goed punt, ik heb het gewoon aan de veilige kant (is dat wel zo?) aangehouden. De koelgasmonteur zei ook dat het normaal een waarde per meter is.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERST30D-VM2ED | Solar: 17x TSM-340-DE06M.08 (5780Wp ~6200kWh), Azimuth 179°, Hellingshoek: 34° | PC specs

• flippy
  • Niet online

flippy

HaTe schreef op donderdag 14 juli 2022 @ 15:51:
[...]

hoeveel erbij moet verschilt per installatie en hoe ze de appendages hebben verdeeld. daarom lees je in de handleiding wat erin moet en waneer en ga je niet als monetur zelf een plan trekken en natter vingerwerk doen.
dat kan soms wel maar alleen in koelbedrijf en niet verwarmen. daarom is een testrun van aircos ook altijd in koelen.

als je het systeem omdraait veranderd de inhoud aan beide kanten van het systeem. dus dat vereist een andere hoeveelheid koudemidell icm met de temperaturen die gehaald worden, lagere temperaturen vereist weer meer koelmiddel.

ja, er is een "tank" in de unit als buffer maar ook die raakt leeg op een moment en dan heb je een probleem.

[ Voor 16% gewijzigd door flippy op 14-07-2022 17:27 ]

• BarryH
Helemaal uit. De zonneboiler op vakantie stand

• Naalroc
Timple schreef op donderdag 14 juli 2022 @ 16:48:
Ik heb vandaag een Turk Hillinger boiler verwarmen binnen gekregen.

Iemand enig idee hoe die open gaat?

[Afbeelding]

In de handleiding staat alleen het schema, niet de manier van openen ...
Heb je al eens geprobeerd waarvoor dat schroevendraaier sleufje is?

14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos

• wizzopa
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 00:07
@Timple👍

[ Voor 88% gewijzigd door wizzopa op 14-07-2022 19:36 ]

PV- 8530Wp..... SWW- Atlantic 200….. WP- Daikin 3,5kW….. Foto’s.....

• Timple

Timple

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0mTkOlu-7V7CGFwh-t55c9LtbsU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ClHgVrrYAYrJbZHGBvqTq3if.jpg?f=fotoalbum_large

Gevonden! Onder de temperatuurknop.

• Superbeagle

Superbeagle

Always smile

PentaClover schreef op donderdag 14 juli 2022 @ 13:10:
[...]

offtopic:
Garantie heb je niet nee, net zo min als in het verleden behaalde resultaten bij bepaalde financiële producten. Echter, het risico op hogere prijzen gedurende de looptijd van een vast contract is nu een stuk lager dan in het najaar van 2021.
De cowboy’s die toen omvielen verkochten vaste contracten, maar kochten in op de spotmarkt tegen de historisch gezien lagere prijzen dan op de lange termijn markt. Toen die korte termijn prijzen ineens stegen kwamen ze in de knel omdat ze de prijzen van vaste contracten niet mochten aanpassen.
De grotere jongens die overbleven kopen het gros eerst in op de lange termijn markt. Minder risico op omvallen, maar ook minder lucratief.
Het grootste risico momenteel is dan ook niet dat de prijs gedurende de looptijd van vaste contracten worden aangepast (door faillissement want de prijzen die worden aangepast zijn van de variabele contracten), maar de daadwerkelijke levering. Maar als het ooit zover komt dan is de prijs van het gas de minste van onze zorgen schat ik zo in.

• Naalroc
Ja, dat was mijn 2e optie: zo zit het ook bij mijn kamerthermostaat, dan moet je met een platte schroevendraaier het knopje er af 'wrikken'.

Wat zit er nu onder die schoevendraaier knop?

• Timple

Timple

Naalroc schreef op donderdag 14 juli 2022 @ 21:00:
[...]

Ja, dat was mijn 2e optie: zo zit het ook bij mijn kamerthermostaat, dan moet je met een platte schroevendraaier het knopje er af 'wrikken'.

Wat zit er nu onder die schoevendraaier knop?
Meer dan ik zou verwachten van een verwarmingsweerstand.

Hij is inmiddels weer dicht, als ik deze nogmaals open maak komende weken zal ik even foto's maken!

• LacsapOV
  • Laatst online: 11-11 12:57
Stel ik koop twee warmtepompen en die stel ik op in cascade. Kan ik dan op beide warmtepompen subsidie krijgen?

Mijn collega stuurde namelijk een product op waar ze dat zo in zekere zin aanbieden. Tot 4 warmtepompen in serie (elk 2kw) met een subsidie van 4x 2000,- euro.
Betreft een TD systeem met allemaal leuke verkooppraatjes waar weinig van lijkt te kloppen.

Loria Duo 6008, 3300wp oost, 4290wp west, Tesla Model Y LR RWD

• flippy
  • Niet online

flippy

LacsapOV schreef op donderdag 14 juli 2022 @ 21:22:
Stel ik koop twee warmtepompen en die stel ik op in cascade. Kan ik dan op beide warmtepompen subsidie krijgen?

Mijn collega stuurde namelijk een product op waar ze dat zo in zekere zin aanbieden. Tot 4 warmtepompen in serie (elk 2kw) met een subsidie van 4x 2000,- euro.
Betreft een TD systeem met allemaal leuke verkooppraatjes waar weinig van lijkt te kloppen.
het is ook onzin wat ze verkopen.

gewoon verder kijken en hou het bij warmtepompen/marketing die zich aan de wetten van thermodynamica houden. ;)

LacsapOV schreef op donderdag 14 juli 2022 @ 21:22:

Wat is een TD systeem? Heb je een link naar die verkooppraatjes of een folder?

• LacsapOV
Andrehj schreef op donderdag 14 juli 2022 @ 21:40:
[...]

Wat is een TD systeem? Heb je een link naar die verkooppraatjes of een folder?
https://www.tdenergie.nl/solar-box

Thermodynamische warmtepomp. Lucht/water maar dan zonder de gehaktmolen. Hij tart de natuurwetten, defrosts zijn bijvoorbeeld niet nodig. (Als je in Spanje woont)

• LacsapOV
flippy schreef op donderdag 14 juli 2022 @ 21:29:
[...]

het is ook onzin wat ze verkopen.

gewoon verder kijken en hou het bij warmtepompen/marketing die zich aan de wetten van thermodynamica houden. ;)
Wat mij voornamelijk stoort is de 4x subsidie voor één systeem. Je krijgt voor een 8kw WP dus 8000,- euro subsidie in plaats van 3150,- voor een echt WP.
Ik heb dan ook even contact opgenomen met de RVO. Ben benieuwd naar hun standpunt. Vind het een beetje oneerlijke concurrentie.

LacsapOV schreef op donderdag 14 juli 2022 @ 21:50:
[...]

Wat mij voornamelijk stoort is de 4x subsidie voor één systeem. Je krijgt voor een 8kw WP dus 8000,- euro subsidie in plaats van 3150,- voor een echt WP.
Ik heb dan ook even contact opgenomen met de RVO. Ben benieuwd naar hun standpunt. Vind het een beetje oneerlijke concurrentie.
Inderdaad. En het is helemaal geen 8 kW WP, want die boxen leveren maar 1.5 kW bij -7. Je hebt dus hooguit 6 kW bij -7, waarvan er misschien 5 kW over is bij -10.

Verder slaat de naam "thermodynamische warmtepomp" ook al nergens op, want elke warmtepomp doet aan thermodynamica. Inderdaad commerciële crap.
En ze vergeten ook even te vermelden dat je dan wel een hele batterij ronkende compressoren op je zolder hebt staan. En geluidscijfers vermelden ze niet....

Verder werkt dit met een zgn thermodynamisch paneel (volgens mij PVT, maar dan zonder PV). Die dingen vriezen in de winter aan, en dit systeem kan niet defrosten. Oftewel, in de winter, liefst met wat sneeuw, als je het systeem het hardst nodig hebt, werkt het niet.
Dit is gewoon maximaal subsidie trekken, maar ik zou die rommel niet willen hebben.

En dan die prijzen! Voor een systeem van 6 kW inclusief SWW rekenen ze maar liefst € 15208 exclusief installatiewerk (uren en materiaal).
Zelfs met die idiote subsidie is het systeem nog duurder dan een systeem van Mitsubishi en Panasonic, wat proven technology, meer vermogen en meer comfort levert voor minder geld.

[ Voor 26% gewijzigd door Andrehj op 14-07-2022 22:08 ]

• LacsapOV
Andrehj schreef op donderdag 14 juli 2022 @ 22:01:
[...]

Inderdaad. En het is helemaal geen 8 kW WP, want die boxen leveren maar 1.5 kW bij -7. Je hebt dus hooguit 6 kW bij -7, waarvan er misschien 5 kW over is bij -10.

Verder slaat de naam "thermodynamische warmtepomp" ook al nergens op, want elke warmtepomp doet aan thermodynamica. Inderdaad commerciële crap.
En ze vergeten ook even te vermelden dat je dan wel een hele batterij ronkende compressoren op je zolder hebt staan. En geluidscijfers vermelden ze niet....

Verder werkt dit met een zgn thermodynamisch paneel (volgens mij PVT, maar dan zonder PV). Die dingen vriezen in de winter aan, en dit systeem kan niet defrosten. Oftewel, in de winter, liefst met wat sneeuw, als je het systeem het hardst nodig hebt, werkt het niet.
Dit is gewoon maximaal subsidie trekken, maar ik zou die rommel niet willen hebben.

En dan die prijzen! Voor een systeem van 6 kW inclusief SWW rekenen ze maar liefst € 15208 exclusief installatiewerk (uren en materiaal).
Zelfs met die idiote subsidie is het systeem nog duurder dan een systeem van Mitsubishi en Panasonic, wat proven technology, meer vermogen en meer comfort levert voor minder geld.
Is mijn schuld dat mijn collega niet zo happig is op een normale WP. Ik zit altijd te klagen over het lawaai van de Loria. |:(
Heb al uitgelegd dat die moderne jongens van 100kg een stuk stiller zijn dan mijn 40kg pompje.

• AMARONE
Die levertijden baren mij wel zorgen maar ik heb tot december.

Ik ga een woning uit 1880 kopen van zo'n 90m2 waarbij de wanden en kap geïsoleerd zijn van binnen, daarnaast zit er overal hr++ glas.

Ik zag dat de verkopers zo'n 900-1200m3 gas per jaar verbruiken. Genoeg om mij te laten besluiten om meteen een warmtepomp te laten installeren.

Hopelijk kan ik als de hypotheek rond is een afspraak maken met een installateur en de verkopers om alvast te kijken en een plan te maken zodat ik in december de installatie meteen krijg.

De huidige cv zit onder de kap en heeft wat ruimte daar, ik vrees meer voor de buitenunit.

• HaTe

HaTe

haat niet

flippy schreef op donderdag 14 juli 2022 @ 17:25:
[...]

hoeveel erbij moet verschilt per installatie en hoe ze de appendages hebben verdeeld. daarom lees je in de handleiding wat erin moet en waneer en ga je niet als monetur zelf een plan trekken en natter vingerwerk doen.
dat kan soms wel maar alleen in koelbedrijf en niet verwarmen. daarom is een testrun van aircos ook altijd in koelen.

als je het systeem omdraait veranderd de inhoud aan beide kanten van het systeem. dus dat vereist een andere hoeveelheid koudemidell icm met de temperaturen die gehaald worden, lagere temperaturen vereist weer meer koelmiddel.

ja, er is een "tank" in de unit als buffer maar ook die raakt leeg op een moment en dan heb je een probleem.
Ik begrijp je niet helemaal. Je bedoelt dat strikt de handleiding volgen, dus (in dit geval) 600g toevoegen het beste is?

• flippy
  • Niet online

flippy

HaTe schreef op donderdag 14 juli 2022 @ 23:48:
[...]

Ik begrijp je niet helemaal. Je bedoelt dat strikt de handleiding volgen, dus (in dit geval) 600g toevoegen het beste is?
in de handleiding staat dat er 600 gram bijmoet als je leiding 11~20 meter is, bij elke opvolgende 10 meter komt er 600 gram bij met een maximum van 40 meter/1.8KG.
zit je dus op 10 meter of minder kan je het af met de hoeveeheid in de unit.

daar moet de installateur zich aan houden. hij weet het niet beter dan zon oude vent met een grijze baard op een kantoor van mitusbischi die dat heeft bedacht. als hij blijft zeuren over die 200 gram is het gewoon een prutser die niet het verschil begrijpt tussen koelen en verwarmen. doorgaans zie je dat gedrag bij volk wat alleen fgassen cat 2 hebben. die moeten het gewoon houden bij splitjes in slaapkamers ophangen. al zitten er langzaam aan wel wat betere jongens ertussen van de jongere generatie die het wel willen leren allemaal.

en isoleer je persleiding extra. die standaard witte isolatiemeuk is niet voldoende.

[ Voor 29% gewijzigd door flippy op 15-07-2022 00:03 ]

flippy schreef op vrijdag 15 juli 2022 @ 00:00:
[...]

in de handleiding staat dat er 600 gram bijmoet als je leiding 11~20 meter is, bij elke opvolgende 10 meter komt er 600 gram bij met een maximum van 40 meter/1.8KG.

daar moet de installateur zich aan houden. hij weet het niet beter dan zon oude vent met een grijze baard op een kantoor van mitusbischi die dat heeft bedacht. als hij blijft zeuren over die 200 gram is het gewoon een prutser die niet het verschil begrijpt tussen koelen en verwarmen. doorgaans zie je dat gedrag bij volk wat alleen fgassen cat 2 hebben. die moeten het gewoon houden bij splitjes in slaapkamers ophangen. al zitten er langzaam aan wel wat betere jongens ertussen van de jongere generatie die het wel willen leren allemaal.

en isoleer je persleiding extra. die standaard witte isolatiemeuk is niet voldoende.
Dus praktisch, 10,99 meter is niet bijvullen, 11,00 meter is 600 gram erbij in?

Dus 1cm extra leiding is 600 gram extra?

• flippy
  • Niet online

flippy

Grolsch schreef op vrijdag 15 juli 2022 @ 00:11:
[...]
Dus praktisch, 10,99 meter is niet bijvullen, 11,00 meter is 600 gram erbij in?
inderdaad. en dat markeer je natuurlijk als installateur braaf op de kenplaat die je erop plakt zodat de volgende monteur weet hoeveel eruit zou moeten komen of hoeveel hij mist als er wat is. ;)

o ja, en garantie. ik weet dat bij enkele daikins garantie was geweigerd door niet kloppende kenplaten ook al wat het die serie rotte printplaten uit 2018.... |:(

[ Voor 29% gewijzigd door flippy op 15-07-2022 00:20 ]

• DutchWing
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

flippy schreef op vrijdag 15 juli 2022 @ 00:00:
[...]

Alklima geeft weer aan dat het per strekkende meter is… Hun geven alleen weer aan 100 gram / meter tot max 600 gram bij 20 meter.

De monteur is een STEK monteur.

Hoezo extra isoleren, Alklima geeft daar niks over aan? + de binnenzijde van het leidingwerk in de buitenunit is ook niet geïsoleerd vanuit de fabriek, bij mij is het letterlijk 1 meter leiding en hij is al binnen in huis.

[ Voor 6% gewijzigd door DutchWing op 15-07-2022 09:02 ]

• flippy
  • Niet online

flippy

DutchWing schreef op vrijdag 15 juli 2022 @ 08:57:
[...]

Alklima geeft weer aan dat het per strekkende meter is… Hun geven alleen weer aan 100 gram / meter tot max 600 gram bij 20 meter.

De monteur is een STEK monteur.

Hoezo extra isoleren, Alklima geeft daar niks over aan? + de binnenzijde van het leidingwerk in de buitenunit is ook niet geïsoleerd vanuit de fabriek, bij mij is het letterlijk 1 meter leiding en hij is al binnen in huis.
"Stek" monteurs (het is al bijna 15 jaar fgassen) die zijn begonnen met ariconditioning begrijpen gewoon niet helemaal goed hoe het "hete" deel werkt in detail, immers is warmte afval voor een aircomonteur en word alleen gelet op de isolatie van de zuigleiding. Maar in warmtebedrijf is de persleiding juist de leiding waar je zuinig mee wilt zijn en de warmte binnen wilt houden immers als je 10 graden verliest moet de xompressor die 10 graden wel goedmaken door nog harder te werken, en dat is gewoon harde effiecientieverliezen. Dus de beter je die erg hete leiding isoleert de beter je systeem draait en de minder hard je compressor hoeft te draaien om je leidingverliezen op te vangen.

De overgang naar warmtepompen vereist voor vele mensen in de industrie een verandering van kennis, concepten en misconcepties. Dat is erg lastig vooral met de oudere generatie die erg gefixeerd zijn op "we doen het altijd al zo". Dat maakt een omschakeling gewoon tergend traag en leid tot vaak bizarre installaties die onnodig duur en inefficient zijn voor de eigenaar. En de warmtepomp krijgt de schuld, immers is de installateur een oude rot in het vak die het al 40 jaar doet...

• AMARONE
Iemand hier die al meer informatie heeft over de Bosch 5800i?

Ik zie hier namelijk de oplossing in voor mijn nieuwe woning om dit ding op het dak te plaatsen (hopelijk aan de voorkant maar dat ligt aan de gemeente ivm een beschermd stadsgezicht).

1200m3 gebruiken de huidige bewoners maximaal per jaar dus dan zou een 6kW net kunnen? Het zou mooi zijn als ik het nu al kan bestellen zodat ze het in december meteen kunnen plaatsen dus vandaar mijn vraag of iemand hierover toevallig ook al contact heeft met installateurs / meer specificaties heeft?

https://nefit-bosch.nl/informatie/nieuws/5800i

• Pietje555
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 20:29
Onderhoud: "Het interval is afhankelijk van de omgevingscondities, maar zal bijvoorbeeld minder vaak hoeven plaats te vinden dan het schoonmaken van de dakgoot."
Hoe gaat de service monteur hier veilig aan werken bij onderhoud? Steiger op bouwen of hoogwerker laten komen?
Ik moet in ieder geval ieder jaar mijn dakgoot schoonmaken.

SMA STP10000TL20 met 10440 Wp 35°Zuid, Intergas Xtreme36 met Remeha Elga Ace 6kW, 3x AUX C-serie

• flippy
  • Niet online

flippy

Fijn, condensor schoonmaken kan je hoogwerker erbij halen en je hele dak resoneert...

Ding verdient ook niet echt de schoonheidsprijs elke keer als je naar je huis kijkt. Een normale unit in je achtertuin dumpen is dan minder storend.

[ Voor 47% gewijzigd door flippy op 15-07-2022 12:16 ]

• ArjoK
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 20:02
flippy schreef op vrijdag 15 juli 2022 @ 12:14:
Fijn, condensor schoonmaken kan je hoogwerker erbij halen en je hele dak resoneert...

Ding verdient ook niet echt de schoonheidsprijs elke keer als je naar je huis kijkt. Een normale unit in je achtertuin dumpen is dan minder storend.
Die condensors (ik zie er 2) zullen niet zo vuil worden als die van een unit die op de grond staat. maar zoals ze zelf al vermelden... Een slim serviceconcept maakt het plaatje compleet wat je daar bij voor moet stellen laten ze in het midden.

en wat betref resonantie zeggen ze: De innovatieve dempingsconstructie rekent af met het risico op trillingen en trillingsgeluiden in de dakconstructie.

in mijn ogen goede ontwikkeling, beter dan de HydroCap van DHPS. De HydroTop daarentegen is weer een stuk eleganter op je dak en onderhoud kan allemaal in je woning.

Amsterdam | 4.06 kWp | 28 x 145Wp SF | ONNO (20°) | Enzavu (hotjet mini) Nav5Ai + Smart Hydromodule (gasloos)

• snameroc
flippy schreef op vrijdag 15 juli 2022 @ 00:13:
[...]

inderdaad. en dat markeer je natuurlijk als installateur braaf op de kenplaat die je erop plakt zodat de volgende monteur weet hoeveel eruit zou moeten komen of hoeveel hij mist als er wat is. ;)

o ja, en garantie. ik weet dat bij enkele daikins garantie was geweigerd door niet kloppende kenplaten ook al wat het die serie rotte printplaten uit 2018.... |:(
Nooit meer kopen dan heel eenvoudig.

snameroc

• snameroc
Pietje555 schreef op vrijdag 15 juli 2022 @ 11:03:
Onderhoud: "Het interval is afhankelijk van de omgevingscondities, maar zal bijvoorbeeld minder vaak hoeven plaats te vinden dan het schoonmaken van de dakgoot."
Hoe gaat de service monteur hier veilig aan werken bij onderhoud? Steiger op bouwen of hoogwerker laten komen?
Ik moet in ieder geval ieder jaar mijn dakgoot schoonmaken.
Ik woon hier 26 jaar en heb vorig jaar voor het eerst de dakgoot laten schoonmaken en er zat zo goed als niets in. Als dat de maatstaf is heeft de warmte pomp weinig onderhoud nodig.

snameroc

• flippy
  • Niet online

flippy

snameroc schreef op vrijdag 15 juli 2022 @ 16:38:
[...]

Nooit meer kopen dan heel eenvoudig.
daikin kan je de afgelopen 5 jaar al wel laten staan.... :X

• Evanrvb
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 19-12 10:37
Hey Tweakers,

Ook ik ben bezig met de overgang van gas naar elektrisch en wil een full electric wp installatie neerzetten.

Op advies van het "Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic" topic heb ik even zelf een post gemaakt. Die je hier kan vinden: Warmtepomp opstelling advies

Mocht er een Tweaker zijn die een beginnende warmtepomper van wat advies wil voorzien dan hoor ik het graag ;)

• K van k
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 17-12 21:24

K van k

18x 400 wp oost-west

Nou de warmtepompboiler zijn ze gister mee bezig geweest, en vanmorgen in bedrijf gesteld, vanmiddag vol bad gedaan en daarna zoon half uur gedoucht was geen probleem vat is 220 liter,en word dan gemengd met koud kom ik op een 320 liter totaal. Hij staat ingesteld op 45 graden met nog nooit zo n heet bad gehad. Maar hij zei al kijk ff paar dagen hoe het gaat, en dan stellen we hem af. De pomp zelf gaat er deze week op, en word van de winter ff goed ingesteld.
De boiler maakt geen enkel geluid(viessmann) en mn zwager heb zo n dubbel blok daar ff op dak gestaan en op volle kracht geen enkel geluid. Echt heel stil. Vanmiddag contract opgezegd voor gas, en afspraak via liander voor week 36,contract stopt wanneer aansluiting eruit is. Totaal na subsidie kom ik op een 8875 Totaal compleet gasloos. Oja is ook andere verdeler op de vloerverwarming gekomen.
Pagina: 1 ... 128 ... 254 Laatste

Dit topic is gesloten.