www.warmtepomp-tips.nl geeft onderaan hun tekst aan dat regelgeving gewijzigd is, dit klopt dus ook.
Dat we het er niet mee eens zijn is een ander geval, vond het alleen wel geinig om te vermelden
Maar om enige nuance te geven aan het andere;
Ze gaan uit van kengetallen, epc berekeningen en piekuren welke variëren van 1080 t/m 2572 afhankelijk van het bouwjaar zonder enige aanpassingen.
De praktijk laat alleen zien dat je met 1650 piekuren gewoon uitkomt, maar hun antwoord is deels gebaseerd op informatie van andere kennisbanken en ISSO normen etc.
Normen welke dus ook Master-Master regeling adviseren
Daarbij geven ze nadrukkelijk aan:
Rood gebied: Uw woning is (nog) niet geschikt voor een warmtepomp, verbeter eerst de woningisolatie.
Terzijde: Stel dat uw woning bouwjaar 1960 heeft en u kwam nu in de tabel uit op een woning van 2010 (gebaseerd op gasverbruik per m² GO), dan heeft u mooi een indicatie hoe goed uw woning is verbeterd t.o.v. toen. Het aanbrengen van isolatie zie je dan mooi terug.
Isolatie heeft bij mij het volgende geholpen:
- Dakisolatie / 400m³ / -2kW vermogen warmtepomp. (Jaarverbruik met graaddagen)
- HR++ / ± 400m³ / -2kW vermogen warmtepomp. (Geschat)
In mijn situatie is dit ongeveer -4kW (bouwjaar 1962) op m’n benodigde vermogen bij -10 graden buitentemperatuur.
In mijn situatie is door isoleren mijn benodigde afgifte met 1/3 verminderd.
Ze hadden beter kunnen zegen:
* Uw woning is niet optimaal geschikt, door isolatie kunt u het benodigde vermogen drastisch verminderen. Ons advies is eerst te isoleren voordat u een warmtepomp neemt.
[
Voor 6% gewijzigd door
DutchWing op 11-02-2023 12:32
]
WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SW75YAA + EHST20D-VM2D / PV: 2150Wp Z/O 132° en 2580Wp N/W 312° Ik wil een warmtepomp.nu