Acties:
  • +1 Henk 'm!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 20:27
Plenkske schreef op woensdag 8 februari 2023 @ 11:29:
[...]

In theorie zou het standaard kastje dit inderdaad ook moeten kunnen, maar ME heeft dit simpelweg niet zo gemaakt (helaas).
Is het theoretisch niet mogelijk om dit met HomeAssistant op te lossen zonder externe thermostaat?

Dus bv vaste Ta/War instellen en HomeAssistant laten meten wat de temperatuur is (via de melcoud als dat nog kan dan of andere sensor die je al hebt). Zodra je doeltemperatuur bereikt is, schakel je de warmtepomp uit.

Of doet die externe thermostaat meer dan dat in deze situatie?

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • +1 Henk 'm!
laurens0619 schreef op woensdag 8 februari 2023 @ 11:42:
Is het theoretisch niet mogelijk om dit met HomeAssistant op te lossen zonder externe thermostaat?
Dat is zeker (met wat trucjes) wel mogelijk. Maar ik denk dat je je moet afvragen of je iets essentieels als het verwarmen van je huis wilt laten afhangen van wat open source domotica, die daarvoor lang niet de vereiste betrouwbaarheid heeft.
Hier wordt Domoticz in ieder geval alleen gebruikt voor monitoring (en stiekem ook voor het verhogen van het SWW-setpoint bij een legeionellacyclus, maar dat werkt ook prima, alleen iets minder efficiënt, zonder die domotica).
Tot nu toe is de besturing van mijn WP nog nooit uitgevallen en dat is iets wat je van zaken als Domoticz of Home Assistant niet kunt zeggen.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Chip2710 schreef op woensdag 8 februari 2023 @ 10:59:
Kun je bijvoorbeeld met HomeAssist de besturing van de water temperatuur wel automatiseren?
Ja, in combinatie met wat extra hardware (zie post onder de TS) gaat dat wel, maar het is niet nodig en ik denk ook dat je het niet moet willen.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• laurens0619
@Andrehj
Ja goed punt en die afhankelijkheid heb ik inderdaad niet zoveel zin in. Maar tegelijk tune ik ook om de kosten omlaag te krijgen dus dan komt de aanschaf van een thermostaat (200 euro?) niet heel goed op de balans :P

Ik heb hem nu iig vastgezet op vaste Ta van 25 en dan monitor ik de binnenruitme wel via wat ander domotica achtig spul om te kijken of dat goed gaat.

[ Voor 8% gewijzigd door laurens0619 op 08-02-2023 12:40 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Danferno
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 09:34
laurens0619 schreef op woensdag 8 februari 2023 @ 12:38:
@Andrehj
Ja goed punt en die afhankelijkheid heb ik inderdaad niet zoveel zin in. Maar tegelijk tune ik ook om de kosten omlaag te krijgen dus dan komt de aanschaf van een thermostaat (200 euro?) niet heel goed op de balans :P

Ik heb hem nu iig vastgezet op vaste Ta van 25 en dan monitor ik de binnenruitme wel via wat ander domotica achtig spul om te kijken of dat goed gaat.
Crazy idee, maar misschien kan je werken met een omgekeerde stookcurve? Weet zelfs niet of de warmtepomp dat toelaat.

Het normale idee achter de stookcurve is dat je het water warmer maakt als het buiten kouder is om het verhoogde warmteverlies te compenseren. Maar in theorie zou je hem ook omgekeerd kunnen gebruiken, dat je het water minder warm maakt als het buiten kouder is om aan een hogere COP te werken. Bij wijze van voorbeeld 24° bij 0° buiten versus 25° bij 4° buiten.

Je kan dan je domotica gebruiken om de stookcurve te calibreren zodat je huis elke dag een aangename temperatuur behoudt, maar tegelijkertijd blijft je warmtepomp gestuurd door zijn interne systeem waardoor uitval van je domotica geen problemen veroorzaakt.

Again, geen idee of het zelfs kan werken

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ocaj
  • Registratie: Juli 2011
  • Niet online
Plenkske schreef op woensdag 8 februari 2023 @ 11:20:
@laurens0619 ik zal het kort proberen samen te vatten.

Vanuit je bedieningspaneel heb je 3 opties om te verwarmen.
- kamerthermostaat: je stelt bv 20 graden in. WP gaat verwarmen totdat bedieningspaneel 20,5 (zichtbaar als 21) meet en WP gaat uit. WP gaat weer aan bij 19,5 (zichtbaar als 19)
Wat ik zie in deze stand is dat hij doorverwarmt tot de temperatuur 1 graad hoger is dan ingesteld. In de praktijk komt zo'n overshoot alleen voor als hij (in het tussenseizoen) al op zijn minimale vermogen draait en het dan toch nog warmer blijft worden. Bij koud weer houdt hij keurig de ingestelde temperatuur aan.
Als hij dan eenmaal uit is, dan gaat hij al weer aan zodra het 20 graden wordt, hij wacht niet tot het een halve graad lager is. Dus bij instelling 20 graden: Uit bij 21, weer aan bij 20.
(via de Mitsubishi externe regelaar kun je ook halve graden instellen, die je niet terugziet op het display van de controller zelf. Via Procon kun je ook nog kleinere stapjes instellen)
- vaste Ta: je stelt bv. 28 graden in. WP gaat als aanvoertemperatuur 28 graden maken en blijft constant lopen. Tenzij je iets externs aansluit wat er voor zorgt dat je WP uit gaat.
Hier heb ik niet zo'n ervaring mee, maar gaat hij ook niet uit als hij zijn warmte niet meer kwijt kan? Dan loopt de aanvoertemperatuur verder op dan ingesteld en stopt hij op een gegeven moment ook.
Ik weet alleen niet hoe lang de anti-pendel-wachtstand in dat geval is en wanneer hij weer aan gaat.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• doek55
  • Registratie: Februari 2010
  • Nu online
laurens0619 schreef op woensdag 8 februari 2023 @ 12:38:
@Andrehj

Ik heb zelf een Shelly 1 plus in de binnenunit op het thermostaatcontact aangesloten. Echter, een simpele aan/uit thermostaat voldoet ook al. Het is maar net welke functionaliteit je nodig hebt, zelfs een W1209 werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
@doek55
Nja als je hem puur gebruikt voor die vaste TA modus icm externe thermostaat, wat is de toegevoegde waarde om zon panasonic te kopen? Of kan die nog extra zaken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plenkske
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 14:23
ocaj schreef op woensdag 8 februari 2023 @ 15:04:
[...]

Wat ik zie in deze stand is dat hij doorverwarmt tot de temperatuur 1 graad hoger is dan ingesteld. In de praktijk komt zo'n overshoot alleen voor als hij (in het tussenseizoen) al op zijn minimale vermogen draait en het dan toch nog warmer blijft worden. Bij koud weer houdt hij keurig de ingestelde temperatuur aan.
Als hij dan eenmaal uit is, dan gaat hij al weer aan zodra het 20 graden wordt, hij wacht niet tot het een halve graad lager is. Dus bij instelling 20 graden: Uit bij 21, weer aan bij 20.
(via de Mitsubishi externe regelaar kun je ook halve graden instellen, die je niet terugziet op het display van de controller zelf. Via Procon kun je ook nog kleinere stapjes instellen)

[...]

Hier heb ik niet zo'n ervaring mee, maar gaat hij ook niet uit als hij zijn warmte niet meer kwijt kan? Dan loopt de aanvoertemperatuur verder op dan ingesteld en stopt hij op een gegeven moment ook.
Ik weet alleen niet hoe lang de anti-pendel-wachtstand in dat geval is en wanneer hij weer aan gaat.
Ik heb nog niks aangesloten op de CN105 (ben dat wel van plan), ik heb een zigbee temperatuursensor bovenop de bedieningsunit liggen. Die unit hangt in de kamer, op de plek waar de thermostaat voorheen (met gas ketel) hing.
Ik houd het niet altijd in de gaten, en zeker het scherm van de unit niet, maar de keren dat ik het heb gezien was de afwijking naar boven en naar onder altijd ongeveer gelijk. De hysterese van die kamertemperatuur regeling is ongeveer 0,5 in mijn ervaring.
Dus als ik instel op 20, zie ik op mijn externe sensor dat hij aan gaat bij ~19,5 en uit gaat bij ~20,5 (met soms wat tienden verschil).

Dat laatste heb ik expres niet toegevoegd omdat ik het zo kort mogelijk probeerde te houden. Elke instelling heeft wel weer extra mitsen en maren en/of instellingen in het service menu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kelme
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 23-11-2024
Naalroc schreef op zondag 5 februari 2023 @ 22:51:
@Kelme Je zie het symbool wel op je schermpje, maar is dat element wel aangesloten? en staat de zekeringautomaat daarvoor in de zekering kast wel "aan"?
en staat de aardlek in de binnenunit wel aan?
Plaats eens een foto van de montageplaat van de binnen unit, dan is daarop te zien of je element wel bedraad is.
Dag Naalroc,

Dat is voor mij ook weer de grote vraag; heeft hij het nu aangesloten of niet. In het verleden al over gehad en zou aangesloten moeten zijn, mahja...feit is dat temperatuur op 55 graden bleef steken en op basis van eerdere ervaringen verbaasd mij niks meer dus zou zomaar toch niet aangesloten kunnen zijn.

bedoelde jij zo'n foto's? zie je hier iets op? Links hangt trouwens de melcloud nog eruit wat nog niet werkt

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xa2DD9seqrqYR3tPskGToK4Wdrc=/x800/filters:gifsicle():strip_exif()/f/image/YzwkbtzegSvA6PMpMBXNhpqI.gif?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MvNlrKvFKvoDfUE3HQFZyOIXQHQ=/x800/filters:gifsicle():strip_exif()/f/image/aQgHijaEM4CQpFHFgvhd1wb8.gif?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yKHFMPtJY9xMuia_ibBzrfP-AiI=/x800/filters:gifsicle():strip_exif()/f/image/LZXQII9FrlDiqnkmlfgdmqv1.gif?f=fotoalbum_large

PUHZ-SHW 80YAA met als binnenunit de al veelbesproken ERSC-VM6D en boiler van 300 liter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kelme
xoror schreef op zondag 5 februari 2023 @ 23:23:
@kelme waar staat sww temp op?
want stel dat je die op 47 graden heb, dan gaat hij 47 naar 60 op het element doen. door tijdsbeperking zal hij ws niet die temp bereiken.

zie: xoror in "Mitsubishi Electric Ecodan Lucht/Water Warmtepompen"

ik heb in home assistant de sww temp naar 55 graden laten zetten als de legionella begint en weer terug naar 47 wanneer hij klaar is.
Dag Xoror,

ik had van te voren de temperatuur aangepast van 48 naar 55, want had idd begrepen dat hij anders langer op elektrisch element zou verwarmen en dat willen we niet hebben. Runtijd was 3 uur dus zou ook ruim voldoende moeten zijn, maar zag in 40 minuten tijd de 55 graden geen enkele graden stijgen, dus toen wist ik dat er weer eens iets niet in orde is. Mogelijk toch niet aangesloten door installateur terwijl hij de afgelopen tijd meerdere keren bij ons is geweest.

PUHZ-SHW 80YAA met als binnenunit de al veelbesproken ERSC-VM6D en boiler van 300 liter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchWing
  • Registratie: April 2019
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

Kelme schreef op woensdag 8 februari 2023 @ 22:16:
[...]

Dag Naalroc,

Dat is voor mij ook weer de grote vraag; heeft hij het nu aangesloten of niet. In het verleden al over gehad en zou aangesloten moeten zijn, mahja...feit is dat temperatuur op 55 graden bleef steken en op basis van eerdere ervaringen verbaasd mij niks meer dus zou zomaar toch niet aangesloten kunnen zijn.

bedoelde jij zo'n foto's? zie je hier iets op? Links hangt trouwens de melcloud nog eruit wat nog niet werkt

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Er gaan bij jou wel een hoop kabeltjes je binnenunit in.

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SW75YAA + EHST20D-VM2D / PV: 2150Wp Z/O 132° en 2580Wp N/W 312° Ik wil een warmtepomp.nu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kelme
DutchWing schreef op maandag 6 februari 2023 @ 11:44:
[...]

:(:)

[...]

Mooi!
Blijf dat driewegklep verhaal wel bijzonder vinden, blijkbaar lag de installateur echt te slapen…

[...]

Hebben ze het elektrisch element nog omgebouwd van 6kW - 1 Fase naar 2 of 4kW - 1 Fase?
Anders is deze namelijk sowieso nog niet aangesloten.
Idd mooi dat ik eindelijk een goed functionerende driewegklep heb waar ik dankzij jullie achter ben gekomen. Nogmaals dank nog voor al jullie meedenken. Desalniettemin blijft een zuur gevoel hangen dat ik niet gewoon kan vertrouwen op mijn installateur en dat ik obsessief bezig moest zijn met warmtepomp checken.

Betreffende elektrisch element heeft hij me toen uitgelegd dat die 6kw een 2 trap booster is van 2 en 4 kw en dat ons systeem dan draait op die 2kw booster en ik ging er nu vanuit dat die was aangesloten, want ik had hem al in december op jullie advies aangegeven dat het element mogelijk helemaal niet aanstaat en in die tussentijd is hij meermaals hier geweest.

@ dutchwing; zie jij in onderstaande foto's nog iets opvallends? ik vind die bedrijfswizard wel interessante inzichten geven en weet inmiddels waar alle afkortingen voor staan, maar ik snap niet waarom de aanvoertemperaturen zo wisselen. Mn in 5 minuten tijd van 22 naar 27 lijkt mij een grote sprong. Wij verwarmen nu met ruimteregeling optie (19 graden) en de curve heeft installateur ingesteld en uiteraard twijfel ik nu of ik die kan vertrouwen, maar zelf nog weinig kennis van.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IOHKM_2rbKVTwjg1Y9d4QsxelAQ=/800x/filters:gifsicle():strip_exif()/f/image/xhQ9UaGRICd3Wn7gCXtCpsqo.gif?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jGbbWRaiZHGvsVHNlsusDd48eYk=/800x/filters:gifsicle():strip_exif()/f/image/PjDFS1omrKhUaXQRfdFzLOAP.gif?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5GSTMVkicVRp6g-WYo6BXMzyGx8=/800x/filters:gifsicle():strip_exif()/f/image/futtasdsKlC2tcyIhw1xNvfo.gif?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naalroc
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 12:47
Kelme schreef op woensdag 8 februari 2023 @ 22:16:
[...]

Dag Naalroc,

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Nou, nee: ik vroeg om het volgende:
Plaats eens een foto van de montageplaat van de binnen unit, dan is daarop te zien of je element wel bedraad is.
Daarvoor moet je de dekselplaat van de binnenunit er wel eerst afschroeven< 2 schroefjes onderaan, ( te zien op de 2e en 3e foto) en dan de deksel optillen. Let wel op allerlei contacten die je dan ziet, staat netspanning

14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchWing
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

Kelme schreef op woensdag 8 februari 2023 @ 23:04:
[...]

Idd mooi dat ik eindelijk een goed functionerende driewegklep heb waar ik dankzij jullie achter ben gekomen. Nogmaals dank nog voor al jullie meedenken. Desalniettemin blijft een zuur gevoel hangen dat ik niet gewoon kan vertrouwen op mijn installateur en dat ik obsessief bezig moest zijn met warmtepomp checken.
Niet over inzitten!
Het gaat werkelijk vanaf monteur tot advies bureaus en ontwerp bureaus enorm vaak mis.
Betreffende elektrisch element heeft hij me toen uitgelegd dat die 6kw een 2 trap booster is van 2 en 4 kw en dat ons systeem dan draait op die 2kw booster en ik ging er nu vanuit dat die was aangesloten, want ik had hem al in december op jullie advies aangegeven dat het element mogelijk helemaal niet aanstaat en in die tussentijd is hij meermaals hier geweest.
Dan moet volgens mij Dipswitch SW2-3 op ON staan.
Maar in de handleiding staat 6kW / 32A afzekeren / 6,0mm2 draad.
Ik zou BHC1 of BHC2 fysiek loskoppelen, je wilt gewoon geen risico lopen.
Een installatie automaat overbelasten moet je ook niet willen.
@ dutchwing; zie jij in onderstaande foto's nog iets opvallends? ik vind die bedrijfswizard wel interessante inzichten geven en weet inmiddels waar alle afkortingen voor staan, maar ik snap niet waarom de aanvoertemperaturen zo wisselen. Mn in 5 minuten tijd van 22 naar 27 lijkt mij een grote sprong. Wij verwarmen nu met ruimteregeling optie (19 graden) en de curve heeft installateur ingesteld en uiteraard twijfel ik nu of ik die kan vertrouwen, maar zelf nog weinig kennis van.
De weersafhankelijke curve kun je aanpassen, maar daar doet de warmtepomp niks mee.
Zie: Andrehj in "Mitsubishi Electric Ecodan Lucht/Water Warmtepompen"

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SW75YAA + EHST20D-VM2D / PV: 2150Wp Z/O 132° en 2580Wp N/W 312° Ik wil een warmtepomp.nu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remcoVer
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 15-06 16:07
Andrehj schreef op woensdag 8 februari 2023 @ 08:19:
[...]

Weet je zeker dat je de EHST20D-VM2C hebt? Dat is een ouder model met FTC5 controller. Ik kocht mijn binnenunit (eindigend op -VM2D) met FTC6 controller eind 2019, toen werd de C-serie al niet meer geleverd. Of kwam jouw binnenunit ergens nog uit een voorraad?
Neen, weet ik niet zeker! (dit stond in de offerte) ik ga even zoeken op de unit zelf

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Plenkske
Kelme schreef op woensdag 8 februari 2023 @ 23:04:
maar ik snap niet waarom de aanvoertemperaturen zo wisselen. Mn in 5 minuten tijd van 22 naar 27 lijkt mij een grote sprong. Wij verwarmen nu met ruimteregeling optie (19 graden) en de curve heeft installateur ingesteld en uiteraard twijfel ik nu of ik die kan vertrouwen, maar zelf nog weinig kennis van.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Dat is een defrost geweest, is heel normaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SanderGo
  • Laatst online: 10-04-2023
Is er inderdaad iemand die hier meer over weet of ervaringen mee heeft?
Ik heb hier zelf ook al over nagedacht. Bijvoorbeeld in de nacht een vaste TA van 25 met redelijke COP (met de kans dat het huis iets afkoelt)
En overdag de WAR aan te zetten om verzekerd te zijn van een warm huis.

Maar ik zou verwachten dan als dit effectief is dit door iemand hier al wel uitgedacht en uitgeschreven is.
(mijn conclusie was dat als ik het als leek kon bedenken maar ik het hier niet teruglees het niet handig zou zijn)
Danferno schreef op woensdag 8 februari 2023 @ 13:08:
[...]

Crazy idee, maar misschien kan je werken met een omgekeerde stookcurve? Weet zelfs niet of de warmtepomp dat toelaat.

Het normale idee achter de stookcurve is dat je het water warmer maakt als het buiten kouder is om het verhoogde warmteverlies te compenseren. Maar in theorie zou je hem ook omgekeerd kunnen gebruiken, dat je het water minder warm maakt als het buiten kouder is om aan een hogere COP te werken. Bij wijze van voorbeeld 24° bij 0° buiten versus 25° bij 4° buiten.

Je kan dan je domotica gebruiken om de stookcurve te calibreren zodat je huis elke dag een aangename temperatuur behoudt, maar tegelijkertijd blijft je warmtepomp gestuurd door zijn interne systeem waardoor uitval van je domotica geen problemen veroorzaakt.

Again, geen idee of het zelfs kan werken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zorian
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 21:13

Zorian

What the fox?

Weet iemand of het mogelijk is om een Google Nest thermostaat aan te sluiten op een Mitsubishi Electric Ecodan EHST-20D-VM2D? Recent verhuist naar een woning waar deze big boy geparkeerd staat, en wou graag de Nest van mijn vorige huis weer inzetten. :) Zie dat er een soort draadloos kastje bovenop geklikt zit welke met een draadje de pomp in duikt, lijkt een beetje op hoe het bij de Nest zit.
Zal me an sich wel lukken hem te monteren als ik maar weet waar ie op aangesloten moet worden. :)
Of zegt men hier dat het standaard thermostaat kastje van ME goed genoeg is en ik beter die Nest kan verkopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JustMyOpinion
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 12-06 09:45
Volgens mij is de nest gewoon aan aan/uit thermostaat en kan je deze dus weldegelijk koppelen aan de WP.

Gasloos sinds 12-2022 || Hoekhuis 1968 || WP: SUZ SWM80 VA || 300 l boiler || SOLAR: 2,1 kWp OZO / 2,4 kWp WNW (SolarEdge) + 3,6 kWp S (Solis)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
JustMyOpinion schreef op donderdag 9 februari 2023 @ 20:58:
Volgens mij is de nest gewoon aan aan/uit thermostaat en kan je deze dus weldegelijk koppelen aan de WP.
Dat ding is ontworpen voor een cv-ketel en zal dus met PWM werken. Dat is ook aan-uit, maar met een veel hogere frequentie dan wat de WP leuk vindt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• corsat
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 19:24
vraagje over de mitsubishi draadloze thermostaat want deze wijkt 0,5 tot 0,7 graden af en geeft teveel aan. Kun je deze ook corrigeren via software of Melcloud of in de thermostaat zelf aanpassen zodat hij de juiste temperatuur aangeeft?

Ecodan 7,5kW Nibe F130 ventilatie warmtepomp, 300l RVS SWW, 8400wp zonnepanelen, LL airco/verwarming, 2 MARSTEK VENUS E firmware v151 combination CT003 v114 app v1.6.33

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• remcoVer
Andrehj schreef op woensdag 8 februari 2023 @ 08:19:
[...]

Weet je zeker dat je de EHST20D-VM2C hebt? Dat is een ouder model met FTC5 controller. Ik kocht mijn binnenunit (eindigend op -VM2D) met FTC6 controller eind 2019, toen werd de C-serie al niet meer geleverd. Of kwam jouw binnenunit ergens nog uit een voorraad?
Ja, zeker weten de C uitvoering. Wat mis ik nu ik een FTC5 heb en geen FTC6?
(ik moet toegeven na subsidie was het wel echt een koopje!!)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zorian

Zorian

What the fox?

Andrehj schreef op donderdag 9 februari 2023 @ 22:10:
[...]

Dat ding is ontworpen voor een cv-ketel en zal dus met PWM werken. Dat is ook aan-uit, maar met een veel hogere frequentie dan wat de WP leuk vindt.
De Nest vraagt bij installatie wat voor type je hebt (CV/Warmtepomp etc) dus me dunkt dat ie daar wel rekening mee houd dan toch?
Is wel icm vloerverwarming, en heb het idee dat de standaard thermostaat van ME niet fantastisch is... Enorme overshoot steeds, als je 20c vraagt wordt het uiteindelijk 22/23c en dat gaat dan ook niet omlaag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Zorian schreef op donderdag 9 februari 2023 @ 23:04:
[...]

De Nest vraagt bij installatie wat voor type je hebt (CV/Warmtepomp etc) dus me dunkt dat ie daar wel rekening mee houd dan toch?
Is wel icm vloerverwarming, en heb het idee dat de standaard thermostaat van ME niet fantastisch is... Enorme overshoot steeds, als je 20c vraagt wordt het uiteindelijk 22/23c en dat gaat dan ook niet omlaag.
Zeker weten dat alles goed ingesteld is? Zie Andrehj in "Mitsubishi Electric Ecodan Lucht/Water Warmtepompen"
Bij een correct ingestelde watertemperatuur is die overshoot hooguit een halve graad....

[ Voor 6% gewijzigd door Andrehj op 10-02-2023 10:23 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• barteg
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 11-03 22:33
laurens0619 schreef op woensdag 8 februari 2023 @ 11:42:
[...]

Dus bv vaste Ta/War instellen en HomeAssistant laten meten wat de temperatuur is (via de melcoud als dat nog kan dan of andere sensor die je al hebt). Zodra je doeltemperatuur bereikt is, schakel je de warmtepomp uit.

Of doet die externe thermostaat meer dan dat in deze situatie?
Inmiddels draait mijn verwarming al 12 jaar op mijn domotica systeem. Dus zonder thermostaat met naregeling in elke kamer. De eerste 6 jaar stuurde ik de CV ketel ermee aan, nu al 6 jaar de warmtepomp. Door toevoeging van mijn CN105 gateway (nu bijna 3 jaar actief) kan ik meer in detail parameters lezen en instellen.

De stabiliteit van mijn domotica systeem is een continue punt van aandacht. (standby spares, software stabiliteit etc.) Je moet dus wel een tweaker zijn om die kant op te gaan. Maar daarom bestaat dit forum lijkt me.

In 12 jaar een dag zonder besturing gezeten door falende hardware waar ik geen spare voor had en een keer mijn standby PC moeten inzetten door een kapotte hardeschijf.

Ecodan 7,5Kw - 4000wp Solar - Itho HRU 350

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JustMyOpinion
zwakie schreef op dinsdag 7 februari 2023 @ 23:36:
[...]

Mijn Node-Red routine start op moment dat de temperatuur die hoort bij de ingestelde verlaging nog 'net' niet is bereikt: op dat moment zet ik het hogere setpoint (op <huidige temperatuur SWW> + <ingestelde verlaging> + 1 graad). Op deze manier kan ik het tijdstip van de run ook strak aan het begin van de middag 'plannen' (hogere COP).

Ik doe het dus niet op het moment dat hij op de 'normale' hogere temperatuur bereikt is, maar helemaal aan het begin van de run.

Graag gedaan!
Even korte update, heb de legionella run nu laten starten door setpoint SWW te verhogen zodat de WP zelf start (en dus niet nog apart commando sturen om te starten). En ja hoor, gewoon netjes gestart en naar 55 °C gebracht. Daarna heeft intern element van boiler het overgenomen.

Dus bedankt voor de tips!

Gasloos sinds 12-2022 || Hoekhuis 1968 || WP: SUZ SWM80 VA || 300 l boiler || SOLAR: 2,1 kWp OZO / 2,4 kWp WNW (SolarEdge) + 3,6 kWp S (Solis)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bravertal
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 21:20
JustMyOpinion schreef op vrijdag 10 februari 2023 @ 16:28:
[...]

Even korte update, heb de legionella run nu laten starten door setpoint SWW te verhogen zodat de WP zelf start (en dus niet nog apart commando sturen om te starten). En ja hoor, gewoon netjes gestart en naar 55 °C gebracht. Daarna heeft intern element van boiler het overgenomen.

Dus bedankt voor de tips!
Waarom verhoog je het setpoint SWW maar naar 55 graden en niet naar 60 graden? Om vervolgens het intern element te laten werken naar 62 graden, dat is toch het meest efficiënt qua kosten?

WP: PUHZ-SW75YAA ERST30D-VM2ED.UK en Itho Daalderop WTW HRU 350 ECO unit HR RFT en 23 panelen á 335 wp (11 op oost en 12 op zuid), 13 panelen á 380 wp op noord.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DutchWing
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

Bravertal schreef op vrijdag 10 februari 2023 @ 17:41:
[...]

Waarom verhoog je het setpoint SWW maar naar 55 graden en niet naar 60 graden? Om vervolgens het intern element te laten werken naar 62 graden, dat is toch het meest efficiënt qua kosten?
Warmtepompen kunnen tot -10 / 55 graden maken.
60 graden is veelal toch best een opgave + soms duurt het zo lang dat de efficiëntie door tijd ingehaald wordt. Dan kun je dus beter met het elektrisch element dat laatste stukje overbruggen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Plenkske
Bravertal schreef op vrijdag 10 februari 2023 @ 17:41:
[...]

Waarom ga je naar 62 ? Volgens mij is 60 genoeg.

Ook hoeft de tijd om hem op die maximale temperatuur te houden niet lang te zijn, omdat de boiler hem nog langer vasthoudt. Tenzij je een boiler zonder enige isolatie hebt in een koude garage ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bravertal
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 21:20
Plenkske schreef op vrijdag 10 februari 2023 @ 19:23:
[...]

Waarom ga je naar 62 ? Volgens mij is 60 genoeg.

Ook hoeft de tijd om hem op die maximale temperatuur te houden niet lang te zijn, omdat de boiler hem nog langer vasthoudt. Tenzij je een boiler zonder enige isolatie hebt in een koude garage ;)
Oke, de volgende run zet ik SWW handmatig naar 55 graden en dan via het electrisch element naar 60 graden (hoe lang 60 graden?).

WP: PUHZ-SW75YAA ERST30D-VM2ED.UK en Itho Daalderop WTW HRU 350 ECO unit HR RFT en 23 panelen á 335 wp (11 op oost en 12 op zuid), 13 panelen á 380 wp op noord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroen Vreeken
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 11-06 11:28
Dit zijn de richtlijnen:
De gehele boiler inhoud op 60 °C brengen en daar minstens 20 minuten op laten staan.
of
De gehele boiler inhoud op 65 °C brengen en daar minsten 10 minuten op laten staan.
of
De gehele boiler inhoud op 70 °C brengen en daar minsten 5 minuten op laten staan.

Tenzij je van de 'ik-weet-het-beter-dan-de-profesionals-brigade' bent natuurlijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DutchWing
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

@Plenkske @Jeroen Vreeken
Regels omtrent legionella zijn/worden zelfs aangescherpt.
https://www.kwrwater.nl/a...enschappelijke-inzichten/

https://warmtepomp-tips.nl/relevant/legionella/

De zo genoemde thermoshock zou zelfs geen positief, maar juist een negatief effect hebben.
Maar TNO spreekt dit weer tegen, dus zo blijf je een eindeloze discussie houden.

Ik weet nu al hoe @Grolsch hierover denkt. :9B

[ Voor 15% gewijzigd door DutchWing op 10-02-2023 20:50 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!
DutchWing schreef op vrijdag 10 februari 2023 @ 20:48:
@Plenkske @Jeroen Vreeken
Regels omtrent legionella zijn/worden zelfs aangescherpt.
https://www.kwrwater.nl/a...enschappelijke-inzichten/

https://warmtepomp-tips.nl/relevant/legionella/

De zo genoemde thermoshock zou zelfs geen positief, maar juist een negatief effect hebben.
Maar TNO spreekt dit weer tegen, dus zo blijf je een eindeloze discussie houden.

Ik weet nu al hoe @Grolsch hierover denkt. :9B
N=4, alweer 6 jaar, en we leven nog steeds allemaal :w

Maar die vernieuwde inzichten zeggen toch precies wat ik al jaren zeg? Dat er bij mensen thuis nagenoeg geen kans is op legionella.

Verstand komt met de jaren ;)

@Jeroen Vreeken wil je mij aub 1 voorbeeld geven van een legionella besmetting in een huishouden in NL met een WP en boiler zoals wij in dit topic deze gebruiken? Moet niet zo moeilijk zijn met 17mio inwoners ;)

[ Voor 21% gewijzigd door Grolsch op 10-02-2023 21:33 ]

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Naalroc
Deze site geeft nadrukkelijk aan dat huizen gebouwd vóór 2004 ONgeschikt zijn voor een warmtepomp, zie hier
https://warmtepomp-tips.nl/warmtepomp/woning-geschiktheid/

Goh, ik krijg het opeens koud binnen, de kamer is nu, met een tijdelijk houtvuurtje er bij slechts 23°C en dat is gebouwd in 1807 zoals vaker vermeld hier.
Zegt dat wat over mijn huis, of over de cijfertjes op de genoemde site?
Wat legionella betreft, zie hierboven...

14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cranberry
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 21:24
Vandaag heb ik vreemd gedrag waargenomen met mijn PUHZ-SHW80YAA i.c.m. de ERST30C-VM2ED.
Ik verwarm met een vaste Ta en op IN1 is een Netatmo aan/uit thermostaat aangesloten.

Rond 0:00 gaf een warmtevraag. De WP heeft verwarmd tot om 1:55 de temperatuur in de boiler onder de ingestelde waarde kwam en de WP dus SWW is gaan verwarmen. Toen dat was afgerond, was er nog steeds warmtevraag, maar toch ging de WP uit (de via Procon uitgelezen operating mode was 0 (uit dus) en de Kamstrup mat geen flow en (dus) ook geen warmte. Zonder enige interactie is de WP om 5:30 alsnog gestart met verwarmen.
Toen de ik vanmiddag rond 17:30 de thermostaat naar beneden zette, ging het relay van de Netatmo uit. Dit hoorde ik. Op de bedieningspaneel van de WP stond zowel bij SWW als CV het 'pause' symbool en desondanks bleef de WP vrolijk doordraaien (flow, 36Hz freq). Ik kon de WP niet anders stoppen dan door 'm uit te zetten (enkel via bedieningspaneel; geen power off gedaan). Daarna werkt alles weer goed.

'k Heb voor de zekerheid ook even de SD-kaart eruit gehaald om de status van IN1 te controleren. Deze komt precies overeen met het beeld vanuit de Netatmo thermostaat. De thermostaat is dus goed aangesloten op IN1 en het signaal wordt opgepakt.
De WP lijkt dus zelf van het padje te zijn geraakt.

Heeft iemand dit al eens vaker aan de hand gehad?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchWing
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

Naalroc schreef op vrijdag 10 februari 2023 @ 21:37:
Deze site geeft nadrukkelijk aan dat huizen gebouwd vóór 2004 ONgeschikt zijn voor een warmtepomp, zie hier
https://warmtepomp-tips.nl/warmtepomp/woning-geschiktheid/

Goh, ik krijg het opeens koud binnen, de kamer is nu, met een tijdelijk houtvuurtje er bij slechts 23°C en dat is gebouwd in 1807 zoals vaker vermeld hier.
Zegt dat wat over mijn huis, of over de cijfertjes op de genoemde site?
Wat legionella betreft, zie hierboven...
www.warmtepomp-tips.nl geeft onderaan hun tekst aan dat regelgeving gewijzigd is, dit klopt dus ook.
Dat we het er niet mee eens zijn is een ander geval, vond het alleen wel geinig om te vermelden :)

Maar om enige nuance te geven aan het andere;
Ze gaan uit van kengetallen, epc berekeningen en piekuren welke variëren van 1080 t/m 2572 afhankelijk van het bouwjaar zonder enige aanpassingen.
De praktijk laat alleen zien dat je met 1650 piekuren gewoon uitkomt, maar hun antwoord is deels gebaseerd op informatie van andere kennisbanken en ISSO normen etc.
Normen welke dus ook Master-Master regeling adviseren |:(

Daarbij geven ze nadrukkelijk aan:
Rood gebied: Uw woning is (nog) niet geschikt voor een warmtepomp, verbeter eerst de woningisolatie.
Terzijde: Stel dat uw woning bouwjaar 1960 heeft en u kwam nu in de tabel uit op een woning van 2010 (gebaseerd op gasverbruik per m² GO), dan heeft u mooi een indicatie hoe goed uw woning is verbeterd t.o.v. toen. Het aanbrengen van isolatie zie je dan mooi terug.
Isolatie heeft bij mij het volgende geholpen:
- Dakisolatie / 400m³ / -2kW vermogen warmtepomp. (Jaarverbruik met graaddagen)
- HR++ / ± 400m³ / -2kW vermogen warmtepomp. (Geschat)
In mijn situatie is dit ongeveer -4kW (bouwjaar 1962) op m’n benodigde vermogen bij -10 graden buitentemperatuur.
In mijn situatie is door isoleren mijn benodigde afgifte met 1/3 verminderd.

Ze hadden beter kunnen zegen:

* Uw woning is niet optimaal geschikt, door isolatie kunt u het benodigde vermogen drastisch verminderen. Ons advies is eerst te isoleren voordat u een warmtepomp neemt.

[ Voor 6% gewijzigd door DutchWing op 11-02-2023 12:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zorian

Zorian

What the fox?

Andrehj schreef op vrijdag 10 februari 2023 @ 10:22:
[...]

Zeker weten dat alles goed ingesteld is? Zie Andrehj in "Mitsubishi Electric Ecodan Lucht/Water Warmtepompen"
Bij een correct ingestelde watertemperatuur is die overshoot hooguit een halve graad....
Not sure, dat ding was al voor me ingesteld toen ik hier introk. Zal binnenkort eens koekeloeren hoe dat ding werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remco45
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 16-06 11:52
Cranberry schreef op vrijdag 10 februari 2023 @ 22:29:
Vandaag heb ik vreemd gedrag waargenomen met mijn PUHZ-SHW80YAA i.c.m. de ERST30C-VM2ED.
Ik verwarm met een vaste Ta en op IN1 is een Netatmo aan/uit thermostaat aangesloten.

Rond 0:00 gaf een warmtevraag. De WP heeft verwarmd tot om 1:55 de temperatuur in de boiler onder de ingestelde waarde kwam en de WP dus SWW is gaan verwarmen. Toen dat was afgerond, was er nog steeds warmtevraag, maar toch ging de WP uit (de via Procon uitgelezen operating mode was 0 (uit dus) en de Kamstrup mat geen flow en (dus) ook geen warmte. Zonder enige interactie is de WP om 5:30 alsnog gestart met verwarmen.
Toen de ik vanmiddag rond 17:30 de thermostaat naar beneden zette, ging het relay van de Netatmo uit. Dit hoorde ik. Op de bedieningspaneel van de WP stond zowel bij SWW als CV het 'pause' symbool en desondanks bleef de WP vrolijk doordraaien (flow, 36Hz freq). Ik kon de WP niet anders stoppen dan door 'm uit te zetten (enkel via bedieningspaneel; geen power off gedaan). Daarna werkt alles weer goed.

'k Heb voor de zekerheid ook even de SD-kaart eruit gehaald om de status van IN1 te controleren. Deze komt precies overeen met het beeld vanuit de Netatmo thermostaat. De thermostaat is dus goed aangesloten op IN1 en het signaal wordt opgepakt.
De WP lijkt dus zelf van het padje te zijn geraakt.

Heeft iemand dit al eens vaker aan de hand gehad?
De WP gaat nooit meteen uit, dat kan enkele minuten duren.
Als jouw WP lang (> 5 minuten) door blijft draaien, zou ik tijdens een stop het systeem volledig uitschakelen (eerst met de ronde knop, paar minuten wachten en dan in de meterkast de automaat)
Na een minuut of twee weer in omgekeerde volgorde inschakelen.

Mitsubishi Zubadan 11,2 kW; 14500 Wp (6100 Oost en 8400 West)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cranberry
@Remco45 Het klopt inderdaad dat er een vertraging kan zitten tussen het moment dat de thermostaat z'n warmtevraag stopt en de WP niet meer draait. In mijn geval startte de WP na de SWW pas na een paar uur en 's middags bleeft 'ie doordraaien, terwijl het display al aangaf dat er 'ie uit zou moeten staan.

Omdat ik de SD-kaart eruit heb gehaald, heeft de WP toch een kwartiertje een echte 'power off' gehad.
Tot nu toe geen probleem meer gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonlwd
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 09:00
@ allen die mij reeds geholpen hebben hier :)

Er is inmiddels een onderzoek gaande naar onze installatie. Er hangen her en der sensoren, voornamelijk op de retourleidingen enz. Het meetprotocol is al volgt;
- een vaste voorloop van 40 graden
- thermostaat op 21
- alle roosters open en ramen dicht.
Dit 2 weken lang. Zweten dus! En heel benieuwd naar de resutlaten.

Verder zal de gehele installatie worden nagerekend. Eindelijk stappen.

Nu zag ik zelf in Melcloud een behoorlijk verschil in aanvoer en retour van het externe 300L boilervat. (zie afbeelding) Is dit normaal? Of wat zou een oorzaak kunnen zijn?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vgkc19mVrtB5Lx41eyOXCommMA4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/sAglYCVpKX7xVl1TwccwDpig.png?f=fotoalbum_large

later toegevoegde afbeelding

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qy-jYlz1uxkIh0CT42Kdpxr1Yl0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/xYNqoMS8FCSamuVa4rgU5gex.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 16% gewijzigd door leonlwd op 13-02-2023 09:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JustMyOpinion
leonlwd schreef op maandag 13 februari 2023 @ 08:54:

Er is inmiddels een onderzoek gaande naar onze installatie. Er hangen her en der sensoren, voornamelijk op de retourleidingen enz. Het meetprotocol is al volgt;
- thermostaat op 21

Nu zag ik zelf in Melcloud een behoorlijk verschil in aanvoer en retour van het externe 300L boilervat. (zie afbeelding) Is dit normaal? Of wat zou een oorzaak kunnen zijn?

[Afbeelding]
Heb je ook een debiet wat hoort bij je boiler? En een grafiek van temperatuur in de boiler zelf? Ziet er inderdaad raar uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remco45
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 16-06 11:52
Cranberry schreef op maandag 13 februari 2023 @ 08:05:
@Remco45 Het klopt inderdaad dat er een vertraging kan zitten tussen het moment dat de thermostaat z'n warmtevraag stopt en de WP niet meer draait. In mijn geval startte de WP na de SWW pas na een paar uur en 's middags bleeft 'ie doordraaien, terwijl het display al aangaf dat er 'ie uit zou moeten staan.

Omdat ik de SD-kaart eruit heb gehaald, heeft de WP toch een kwartiertje een echte 'power off' gehad.
Tot nu toe geen probleem meer gehad.
Heb je de Freeze Stat functie wel uitgezet?

@leonlwd
Als er op dat uur geen SWW run plaats vond, is dit normaal.
Waarschijnlijk zitten de sensoren dicht bij de boiler en meten ze deels de warmte welke door de aansluitingen wordt geleid.
Vanwege de gelaagdheid in de boiler zie je dan een dergelijk verschil.

EDIT: ik zie dat je net een tweede grafiek hebt toegevoegd, maar dat lijkt van een ander uur te zijn gezien het verschil in watertemperatuur SWW.

[ Voor 7% gewijzigd door Remco45 op 13-02-2023 09:13 ]

Mitsubishi Zubadan 11,2 kW; 14500 Wp (6100 Oost en 8400 West)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchWing
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

- thermostaat op 21

[Afbeelding]

later toegevoegde afbeelding

[Afbeelding]
Ik zou het voorlopig even negeren!
Ik zou niet aan instellingen gaan rommelen terwijl ze bezig zijn met meten.

Wel vind ik de voorloop temperatuur van 40 graden vrij hoog.
Ze willen daarom waarschijnlijk compenseren met een hogere aanvoertemperatuur en het onder het noemen het functioneert toch… maar dat is speculatie, dus even afwachten.
Ook het warmere weer heeft deels een positieve effect op de recirculatie van de buitenunit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cranberry
Remco45 schreef op maandag 13 februari 2023 @ 09:11:
[...]

Heb je de Freeze Stat functie wel uitgezet?
Zeker, die staat uit ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Had jij niet vloerverwarming? Kan je WP dan uberhaupt zo hoog komen? Ik denk dat de mijne de 30 graden niet eens haalt....
- thermostaat op 21
Met welk doel wordt dit gedaan? Was jij niet degene met de kapotte driewegklep (die inmiddels eindelijk gefixt is) en de veel te dunnen leidingen naar je verdelers?
Wat willen ze dan met zo'n meting aantonen? Dat je een veel te hoge aanvoertemperatuur nodig hebt om ej keet warm te krijgen?

Die roze lijn moet je negeren. Want als je WP geen SWW-cyclus draait heb je natuurlijk helemaal geen retour vanaf dat vat.
Dit is beroerd vertaald vanuit het Engels. Die gekke Britten noemen een CV-ketel namelijk boiler. Ik denk dat deze waarde de retour aangeeft vanaf een CV-ketel.
Om de een of andere gekke reden staat deze waarde van een niet bestaande sensor in Melcloud altijd op 25°C. Zo staat ie bij mij ook.
@Remco45 @JustMyOpinion

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JustMyOpinion
@Andrehj waarom staat mijn naam in jouw bericht? Mis is ergens een vraag? Melcloud heb ik niet, ik heb Procon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonlwd
Andrehj schreef op maandag 13 februari 2023 @ 19:15:
[...]

Had jij niet vloerverwarming? Kan je WP dan uberhaupt zo hoog komen? Ik denk dat de mijne de 30 graden niet eens haalt....

Ja klopt, hele huis vloerverwarming. Waarom zou hij dat niet halen? Domme vraag wellicht. Maar hij kan toch het sww vat ook tot 62 graden verwarmen?

[...]

Met welk doel wordt dit gedaan? Was jij niet degene met de kapotte driewegklep (die inmiddels eindelijk gefixt is) en de veel te dunnen leidingen naar je verdelers?
Wat willen ze dan met zo'n meting aantonen? Dat je een veel te hoge aanvoertemperatuur nodig hebt om ej keet warm te krijgen?

Mijn 3weg is gelukkig nooit kapot geweest. Wel die 20mm rehau naar de verdelers inderdaad. Ik denk dat ze vooral de delta T willen checken op deze manier om te kijken of er genoeg doorstroming is.

[...]

Die roze lijn moet je negeren. Want als je WP geen SWW-cyclus draait heb je natuurlijk helemaal geen retour vanaf dat vat.
Dit is beroerd vertaald vanuit het Engels. Die gekke Britten noemen een CV-ketel namelijk boiler. Ik denk dat deze waarde de retour aangeeft vanaf een CV-ketel.
Om de een of andere gekke reden staat deze waarde van een niet bestaande sensor in Melcloud altijd op 25°C. Zo staat ie bij mij ook.
@Remco45 @JustMyOpinion

Ah, duidelijk en logisch :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonlwd
DutchWing schreef op maandag 13 februari 2023 @ 09:20:
[...]

Ik zou het voorlopig even negeren!
Ik zou niet aan instellingen gaan rommelen terwijl ze bezig zijn met meten.

Wel vind ik de voorloop temperatuur van 40 graden vrij hoog.
Ze willen daarom waarschijnlijk compenseren met een hogere aanvoertemperatuur en het onder het noemen het functioneert toch… maar dat is speculatie, dus even afwachten.
Ook het warmere weer heeft deels een positieve effect op de recirculatie van de buitenunit.
Ik laat het ook even voor wat het is. Ondanks dat het me een kapitaal aan energie kost, helemaal met deze mooie dagen. Maar zelfs met dit mooie weer (iets koudere nachten) recirculeert de unit als een malle. Heb in de ochtend al bijna 20kwh verbruikt.En de temperatuur blijft laag omdat hij steeds zijn eigen opgewekte warmte terug gaat vragen om te ontdooien. 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John.S
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 15-06 21:53
Goedemorgen,

Ik ben deze week begonnen met het mij inlezen over het kunnen koelen d.m.v. onze warmtepomp. Echter is het mij niet duidelijk hoe ik dit kan activeren. Het lijkt erop dat de mogelijkheid tot koelen nog verborgen is in het menu.

We hebben de volgende unit staan:
PUHZ-SW75YAA + ERST30D-VM2ED

Deze moet dus kunnen koelen.

De handleiding doet mij vermoeden dat ik nog een dip-switch moet overhalen om deze functie te activeren (SW2-4 Cooling mode function). Kan iemand mij vertellen of dit klopt?

Uiteraard zal ik eerst nog een drain moeten aansluiten naar de afvoer. Dit is niet gedaan door de installateur.

WP: PUHZ-SW75YAA + ERST30D-VM2ED PV: 4880 wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!
John.S schreef op woensdag 15 februari 2023 @ 08:22:
Goedemorgen,

Ik ben deze week begonnen met het mij inlezen over het kunnen koelen d.m.v. onze warmtepomp. Echter is het mij niet duidelijk hoe ik dit kan activeren. Het lijkt erop dat de mogelijkheid tot koelen nog verborgen is in het menu.

We hebben de volgende unit staan:
PUHZ-SW75YAA + ERST30D-VM2ED

Deze moet dus kunnen koelen.

De handleiding doet mij vermoeden dat ik nog een dip-switch moet overhalen om deze functie te activeren (SW2-4 Cooling mode function). Kan iemand mij vertellen of dit klopt?

Uiteraard zal ik eerst nog een drain moeten aansluiten naar de afvoer. Dit is niet gedaan door de installateur.
Die dipswitch staat normaliter goed als je een binnenunit koopt. Maar je kunt uiteraard even controleren of die goed staat.
En dat aanleggen van die afvoer is normaliter werk voor de installateur die je WP installeert.
Je kunt er ook eerst een emmer onder zetten en de hoeveelheid even aanzien. Ik kan het hier niet zien, maar als je nooit condenserend koelt dan komt er maar weinig condenswater uit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
JustMyOpinion schreef op dinsdag 14 februari 2023 @ 08:53:
@Andrehj waarom staat mijn naam in jouw bericht? Mis is ergens een vraag? Melcloud heb ik niet, ik heb Procon.
Je reageerde op het bericht van @leonlwd, waarin Melcloud screenshots te zien waren van een SWW-run waar niks mis mee was. Uit je reactie begreep ik dat jij dat niet zo zag.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
leonlwd schreef op dinsdag 14 februari 2023 @ 12:22:
Ja klopt, hele huis vloerverwarming. Waarom zou hij dat niet halen? Domme vraag wellicht. Maar hij kan toch het sww vat ook tot 62 graden verwarmen?
Je SWW-vat heeft geen afgifte en wordt dus steeds warmer. Je vloer heeft wel afgifte. Reken maar eens adhv de afgiftetabellen uit wat het afgiftevermogen van je vloer is bij 40 graden aanvoer.
(Hint: dan zit je boven de 100 W/m², stel dat je 150 m² vloer hebt, dan heb je dus 15 kW vermogen nodig. Je WP is lang zo groot niet en kan die temperatuur dus nooit halen, tenzij je maar de helft oid van je afgifte open zet.
Mijn 3weg is gelukkig nooit kapot geweest. Wel die 20mm rehau naar de verdelers inderdaad. Ik denk dat ze vooral de delta T willen checken op deze manier om te kijken of er genoeg doorstroming is.
Dat die leiding veel te dun is is allang duidelijk. En dat die kast op dak rondom je WP niet deugt ook. Ik blijf het een bijzonder vreemd experiment vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John.S
Andrehj schreef op woensdag 15 februari 2023 @ 08:49:
[...]

Die dipswitch staat normaliter goed als je een binnenunit koopt. Maar je kunt uiteraard even controleren of die goed staat.
En dat aanleggen van die afvoer is normaliter werk voor de installateur die je WP installeert.
Je kunt er ook eerst een emmer onder zetten en de hoeveelheid even aanzien. Ik kan het hier niet zien, maar als je nooit condenserend koelt dan komt er maar weinig condenswater uit.
Mijn installateur is nogal van het; vertel zo min mogelijk en stel alles zo in dat zo min mogelijk vragen komen. Het betreft een nieuwbouw installatie. Mijn voorlooptemperatuur stond bijvoorbeeld ook op tussen de 40-50 graden... 7(8)7

Ik zie dat met een pen de benodigde dip-switch is uitgeschakeld. Daarmee neem ik aan dat hij inderdaad bij default op "on" stond.

Ik weet niet of het de normale gang van zaken is, dat de installateur hem ook aansluit maat zijn "mogelijke functie", waar koelen dus bij hoort. Anders bel ik ze op met de vraag of ze niet nog willen rechtzetten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
John.S schreef op woensdag 15 februari 2023 @ 09:28:
Mijn installateur is nogal van het; vertel zo min mogelijk en stel alles zo in dat zo min mogelijk vragen komen. Het betreft een nieuwbouw installatie. Mijn voorlooptemperatuur stond bijvoorbeeld ook op tussen de 40-50 graden... 7(8)7
Ooit zal hopelijk ook bij jouw installateur het besef komen dat dergelijke idiote instellingen juist wel vragen (en zelfs claims!) gaan opleveren.
Maar het kan ook gewoon onkunde zijn. Vroeger zette ie de thermostaat van de CV-ketel immers ook altijd op 90°C zodat het huis snel warm werd....
Ik zie dat met een pen de benodigde dip-switch is uitgeschakeld. Daarmee neem ik aan dat hij inderdaad bij default op "on" stond.

Ik weet niet of het de normale gang van zaken is, dat de installateur hem ook aansluit maat zijn "mogelijke functie", waar koelen dus bij hoort. Anders bel ik ze op met de vraag of ze niet nog willen rechtzetten.
Ik zou hem toch eens vragen waarom ie de koelfunctionaliteit uit heeft geschakeld. Was dat omdat ie geen zin had om een condenswaterafvoer aan te leggen?

[ Voor 6% gewijzigd door Andrehj op 15-02-2023 10:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John.S
Andrehj schreef op woensdag 15 februari 2023 @ 09:37:
[...]

Ooit zal hopelijk ook bij jouw installateur het besef komen dat dergelijke idiote instellingen juist wel vragen (en zelfs claims!) gaan opleveren.

[...]

Ik zou hem toch eens vragen waarom ie de koelfunctionaliteit uit heeft geschakeld. Was dat omdat ie geen zin had om een condenswaterafvoer aan te leggen?
De vraag is zojuist gesteld aan de installateur. Zal later antwoord krijgen. Ik ben benieuwd naar de beweegredenen. Wordt dus vervolgt! Bedankt voor het meedenken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• K!K
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 20:48

K!K

Zijn hier mensen die een indicatie over de actuele levertijd kunnen geven?
Wij hebben onze installatie begin Mei 2022 besteld. En tot op heden kan er leverdatum gegeven worden.
Het probleem schijnt te zitten in de binnen unit.

Ben benieuwd of dit een beetje in het beeld pas bij andere bestellingen

Besteld:
PUHZ-SW75 YAA en ERST30D-VM2ED

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KabouterSuper
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
K!K schreef op woensdag 15 februari 2023 @ 13:02:
Zijn hier mensen die een indicatie over de actuele levertijd kunnen geven?
Wij hebben onze installatie begin Mei 2022 besteld. En tot op heden kan er leverdatum gegeven worden.
Het probleem schijnt te zitten in de binnen unit.

Ben benieuwd of dit een beetje in het beeld pas bij andere bestellingen

Besteld:
PUHZ-SW75 YAA en ERST30D-VM2ED
Ik heb die van mij 12 Mei besteld bij mijn installateur en ik verwacht eind februari alles te hebben.

When life gives you lemons, start a battery factory

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• K!K
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 20:48

K!K

KabouterSuper schreef op woensdag 15 februari 2023 @ 13:21:
[...]

Ik heb die van mij 12 Mei besteld bij mijn installateur en ik verwacht eind februari alles te hebben.
Bedankt voor je reactie!
Dat was tot aan afgelopen maandag bij mij ook het geval maar het is weer opgeschoven waardoor ze geen maand of week meer noemen. Nu wil ik je niet ontmoedigen natuurlijk!

[ Voor 3% gewijzigd door K!K op 15-02-2023 13:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchWing
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

John.S schreef op woensdag 15 februari 2023 @ 09:28:
[...]

Wij doen dit meestal ivm niet altijd de bewoners / bedrijven ook de opdrachtgevers zijn.
(In jouw geval is de aannemer de opdrachtgever)
+ Mensen liegen en verdraaien ook een hoop, ik zeg niet dat jij dit doet. Maar installateurs/monteurs worden wel voorzichtiger.
Maar dan nog moet hij gewoon z’n werk goed uitvoeren.
Je hebt in ieder geval de vraag al uitstaan.
Dan zou ik inderdaad zo’n 100-200 euro terug vragen, prijsverschil tussen H en R serie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John.S
DutchWing schreef op woensdag 15 februari 2023 @ 18:12:
[...]

Wij doen dit meestal ivm niet altijd de bewoners / bedrijven ook de opdrachtgevers zijn.
(In jouw geval is de aannemer de opdrachtgever)
+ Mensen liegen en verdraaien ook een hoop, ik zeg niet dat jij dit doet. Maar installateurs/monteurs worden wel voorzichtiger.
Maar dan nog moet hij gewoon z’n werk goed uitvoeren.

[...]

Je hebt in ieder geval de vraag al uitstaan.

[...]

Dan zou ik inderdaad zo’n 100-200 euro terug vragen, prijsverschil tussen H en R serie.
Ik geloof direct dat er vast wel een reden achter zit. Dat niet altijd iedereen de waarheid spreekt, snap ik ook... maar dat mag niet de reden zijn om zo om te gaan met een installatie. Met een installateur zit tijdens de bouw gewoon mee aan tafel, en krijg je ook direct offertes van door (zal niet overal zo gaan). Het is maar net welke positie de installateur eigen maakt tijdens het proces.
Wie hier de opdrachtgever op papier is, zou niks mogen uitmaken,.. en al helemaal niet de uitvoer. En zijn we het dus met elkaar eens :)

• deheij1
  • Registratie: Februari 2019
  • Laatst online: 29-10-2024
Volgens mij is het al eens genoemd hier maar kan het nergens terug vinden. Mijn binnen unit ERSD-VM2D maakt best een vervelend geluid, met name hoor je dat in de nacht als alles stil is in huis. Het is een vervelende toon. Hoe krijg ik dit stiller? Software matig of beter iets vervangen mbt hardware?
deheij1 schreef op donderdag 16 februari 2023 @ 19:56:
Volgens mij is het al eens genoemd hier maar kan het nergens terug vinden. Mijn binnen unit ERSD-VM2D maakt best een vervelend geluid, met name hoor je dat in de nacht als alles stil is in huis. Het is een vervelende toon. Hoe krijg ik dit stiller? Software matig of beter iets vervangen mbt hardware?
Welk geluid is het? Is dit alleen als de WP (waterpomp) uit staat, of ook als die aan staat? Verandert het als je de waterpomp op een hogere of lagere stand zet?
Of is het een (50 Hz) zoem?

• deheij1
Andrehj schreef op donderdag 16 februari 2023 @ 20:01:
[...]

Welk geluid is het? Is dit alleen als de WP (waterpomp) uit staat, of ook als die aan staat? Verandert het als je de waterpomp op een hogere of lagere stand zet?
Of is het een (50 Hz) zoem?
Waterpomp staat volgens mij gewoon standaard aan ook in de nacht, weliswaar op een lagere temperatuur maar hij draait gewoon standaard op 20 graden. Het is volgens mij een soort zoem. Moest echt zoeken waar het vandaan kwam maar kwam dus uit bij de binnen unit op zolder en dus hoorbaar op de verdieping eronder (slaapkamer)

• Mooody
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 26-05 22:35

Mooody

elmoody

Hier ook eentje in bestelling voor onze woning in aanbouw.

ERST30C-VM2ED + PUHZ-SW100 YAA

Woning heeft +/- 1100 m3 inhoud en vloeroppervlak van +/- 220 m2. Ons werd deze WP aangeraden.
Mijn gevoel is dat het advies wel klopt (ik lurk hier vaak), maar feedback is welkom :)

[ Voor 3% gewijzigd door Mooody op 16-02-2023 20:08 ]

Disclaimer: Alles wat ik hier zeg, moet je met een korrel zout nemen. Met name deze disclaimer.

deheij1 schreef op donderdag 16 februari 2023 @ 20:03:
Waterpomp staat volgens mij gewoon standaard aan ook in de nacht, weliswaar op een lagere temperatuur maar hij draait gewoon standaard op 20 graden. Het is volgens mij een soort zoem. Moest echt zoeken waar het vandaan kwam maar kwam dus uit bij de binnen unit op zolder en dus hoorbaar op de verdieping eronder (slaapkamer)
Je zult echt even al mijn vragen moeten beantwoorden, anders is een diagnose echt niet mogelijk. Er zijn namelijk twee waarschijnlijk mogelijk geluidsbronnen. (Waterpomp en relais)

• deheij1
Andrehj schreef op donderdag 16 februari 2023 @ 20:08:
[...]

Je zult echt even al mijn vragen moeten beantwoorden, anders is een diagnose echt niet mogelijk. Er zijn namelijk twee waarschijnlijk mogelijk geluidsbronnen. (Waterpomp en relais)
Ik ga als het nog voorkomt kijken of de waterpomp draait en of dit het relais is... dank je wel alvast.
Ik heb zon vermoede dat het de relais is....

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Mooody schreef op donderdag 16 februari 2023 @ 20:06:
Hier ook eentje in bestelling voor onze woning in aanbouw.

ERST30C-VM2ED + PUHZ-SW100 YAA

Woning heeft +/- 1100 m3 inhoud en vloeroppervlak van +/- 220 m2. Ons werd deze WP aangeraden.
Mijn gevoel is dat het advies wel klopt (ik lurk hier vaak), maar feedback is welkom :)
Hoe moeten wij nou weten of dat advies klopt, als je niet meer vermeldt over je huis? :? Wat staat er in de EPC of BENG berekening over warmtebehoefte? Hoe is dat WP-vermogen bepaald?
Mij lijkt het overigens aan de grote kant. Hier kan de PUHZ-SW75YAA het op zijn sloffen af, en de keet is hier nog iets groter.
Hint: Lees de FAQ en maak een eigen topic volgens de instructies aldaar: Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic

• Mooody
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 26-05 22:35

Mooody

elmoody

Andrehj schreef op donderdag 16 februari 2023 @ 20:19:
[...]

Hoe moeten wij nou weten of dat advies klopt, als je niet meer vermeldt over je huis? :? Wat staat er in de EPC of BENG berekening over warmtebehoefte? Hoe is dat WP-vermogen bepaald?
Mij lijkt het overigens aan de grote kant. Hier kan de PUHZ-SW75YAA het op zijn sloffen af, en de keet is hier nog iets groter.
Hint: Lees de FAQ en maak een eigen topic volgens de instructies aldaar: Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic
Excuus, ik was weer eens lui. Heb het BENG rapport meteen gepakt.

Het vloeropp. is 266 m2 en inhoud 1322 m3 volgens de BENG. Dat is wat meer dan de architect berekent.
Aanbeveling over warmtebehoefte kan ik zo niet vinden. Ga ik induiken :)

Disclaimer: Alles wat ik hier zeg, moet je met een korrel zout nemen. Met name deze disclaimer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HammieDuDe
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 16-06 16:00
Mooody schreef op donderdag 16 februari 2023 @ 20:39:
[...]

Excuus, ik was weer eens lui. Heb het BENG rapport meteen gepakt.

Het vloeropp. is 266 m2 en inhoud 1322 m3 volgens de BENG. Dat is wat meer dan de architect berekent.
Aanbeveling over warmtebehoefte kan ik zo niet vinden. Ga ik induiken :)
Zelfde getallen hier en zoals @Andrehj al aangeeft, ook mijn 7,5kW ( SW75YAA + ERSD-VM2D ) kan het meer dan makkelijk aan. ( nieuwbouw 2021 volgens BENG ), heb laatst kort even met de wat strengere vorst voor het eerst de begrenzing naar 75% moeten switchen. ( standaard 50% )

[ Voor 13% gewijzigd door HammieDuDe op 16-02-2023 23:25 ]

Achterhoek | Loxone | PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D | 12.200wp PV | Zehnder Q600

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JustMyOpinion
Ik ben even inspiratieloos.... maar hoe kan ik met de informatie via de Procon gebruiken hoeveel energie er nu in bv de boiler is gegaan?

Ik heb wel het sommetje gemaakt om het instantaan vermogen te berekenen (dT * debiet (kg/s) * cP), maar hoe kan ik dit nu sommeren voor de periode dat hij bezig is met een SWW run?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedyace
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 17-06 12:38

Speedyace

PUHZ-SW75YAA

HammieDuDe schreef op donderdag 16 februari 2023 @ 23:23:
[...]

Zelfde getallen hier en zoals @Andrehj al aangeeft, ook mijn 7,5kW ( SW75YAA + ERSD-VM2D ) kan het meer dan makkelijk aan. ( nieuwbouw 2021 volgens BENG ), heb laatst kort even met de wat strengere vorst voor het eerst de begrenzing naar 75% moeten switchen. ( standaard 50% )
Is 50% vermogen niet te weinig. Ik meen ergens te hebben gelezen dat dan de olie dan niet lekker meegaat door het systeem en de smering te wensen overlaat voor de compressor.

WP: Puhz-SW75YAA - ERST30-VM2ED - Procon melcobems mini (A1M) - SolarEdge SE5K 16 x 320WP IBC Solar - SolarEdge SE3680H 14 x 410WP Longi, gasloos sinds: oktober 2022

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sven1234
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 21:08
Speedyace schreef op vrijdag 17 februari 2023 @ 14:47:
[...]

Is 50% vermogen niet te weinig. Ik meen ergens te hebben gelezen dat dan de olie dan niet lekker meegaat door het systeem en de smering te wensen overlaat voor de compressor.
Die info kwam via mij. Ik had hierover een vraag gesteld aan een servicemonteur van Alklima en Flippy kon zich daar ook in vinden. Zie hieronder de linkjes naar de berichten:

Mijn bericht

Bericht Flippy

@Andrehj Eventueel handig om een disclaimer in de TS te zetten bij het vermogenskabeltje dat langdurig op 50% draaien invloed op de smering van de compressor kan hebben?

WP: Mitsubishi PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naalroc
Dat laatste lijkt me een beetje onnodig ongerustheid zaaien, omdat Mitsu het zelf voorstelt en de onderdelen daarvoor verkoopt.
Ook flippy is heel voorzichtig in zijn opinie, en dat is (= zich voorzicht uitdrukken) op zichzelf al heel bijzonder ; hij schreef:
doorgaans word oliehuishouding (voor single split, dus niet grote VRF units) pas een issue als je onder de 25% blijft voor lange tijd. hoe de huidige mitsus dat aanpakken weet ik niet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sven1234
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 21:08
@Naalroc Dat klopt, Flippy begint met een nuance, maar in het tweede stuk van zijn reactie is hij toch voorstander van de hogere frequenties tijdens het opstarten van de wp:
an zich ben ik wel een voorstander om de unit op vol gas of niet minder dan 75% te laten starten om bij een start toch de olie terug te krijgen als je lange lage runs maakt.
Bij mijn post in dit forum waren hierover geen inhoudelijke reacties. In het algemene L/W forum was Flippy de enige. Als jij en andere hier toch genuanceerder naar kijken, dan ben ik daar erg benieuwd naar. Met meer onderbouwde reacties kan ik een beter een keus maken hoe ik mijn wp laat draaien.

WP: Mitsubishi PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Jeroenrobbert
  • Laatst online: 02-12-2024
Het feest kan beginnen nu is de buiten unit ook binnenAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VlQzShqLOCjAKWhZuD_r4B6zBAw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8zrgpRuXWWkmBrZy53rdfMWW.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 154% gewijzigd door Jeroenrobbert op 17-02-2023 16:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naalroc
Sven1234 schreef op vrijdag 17 februari 2023 @ 16:29:
@Naalroc Dat klopt, Flippy begint met een nuance, maar in het tweede stuk van zijn reactie is hij toch voorstander van de hogere frequenties tijdens het opstarten van de wp:

[...]

Bij mijn post in dit forum waren hierover geen inhoudelijke reacties. In het algemene L/W forum was Flippy de enige. Als jij en andere hier toch genuanceerder naar kijken, dan ben ik daar erg benieuwd naar. Met meer onderbouwde reacties kan ik een beter een keus maken hoe ik mijn wp laat draaien.
Zie de eerste zin van mijn reactie boven die van jou: Mitsu levert de goederen voor deze situatie, dus die zullen ws weten wat ze de klant aanbieden. :? :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
JustMyOpinion schreef op vrijdag 17 februari 2023 @ 14:37:
Ik ben even inspiratieloos.... maar hoe kan ik met de informatie via de Procon gebruiken hoeveel energie er nu in bv de boiler is gegaan?

Ik heb wel het sommetje gemaakt om het instantaan vermogen te berekenen (dT * debiet (kg/s) * cP), maar hoe kan ik dit nu sommeren voor de periode dat hij bezig is met een SWW run?
Riemann sum integral?
https://www.home-assistant.io/integrations/integration/

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Ecodan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JustMyOpinion
Heb het nu opgelost in Node Red met een counter en helper... Als de boiler wordt verwarmd pakt hij de actuele COP en iedere keer als deze binnenkomt reken ik met een counter het gemiddelde uit. Wellicht niet de mooiste oplossing, maar werkt wel.

Bedankt voor het meedenken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Takkeding
  • Laatst online: 16:34
Mijn woning is opgeleverd met een SUZ-SWM40VA warmtepomp en ERST20D-VM2D boilervat. De "controle unit" heeft men vanuit de bouw van het boilervat afgeplukt en in de woonkamer gehangen, wat heel fijn is, echter nu wil de stukadoor natuurlijk dat die er af gaat voor zijn werkzaamheden. Ik kan zo vlug niet vinden of dan de warmtepomp zijn huidige instellingen vasthoudt wat betreft temperatuur zodra de unit van de muur af is. Kan mij voorstellen van niet omdat die unit ook aangeeft hoe warm het in huis is. Weet iemand hoe dat zit?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Naalroc
Ik "denk" dat hij zijn instellingen wel vasthoudt, maar of de wp gedurende de tijd dat hij is losgekoppeld nog werkt, betwijfel ik.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Jeroenrobbert
Zo hij staat nu binnen unit nog 🥳
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XGq_iKPr-__dCYrxbf1RFgtY8EM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DHXPff2XEvPH3aBonuxnEx2d.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 22% gewijzigd door Jeroenrobbert op 19-02-2023 20:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remcoVer
Naalroc schreef op zaterdag 18 februari 2023 @ 21:54:
Ik "denk" dat hij zijn instellingen wel vasthoudt, maar of de wp gedurende de tijd dat hij is losgekoppeld nog werkt, betwijfel ik.
De instellingen staan op de SD kaar voor zo ver ik weet.
Je zou hem tijdelijk aan het boilervat kunnen hangen (waar die van oorsprong zat) dan zal het systeem niet perfect werken omdat die ruimte meestal iets warmer is, maar het werkt wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Takkeding
Naalroc schreef op zaterdag 18 februari 2023 @ 21:54:
We gaan het meemaken :9 De pomp zelf blijft gewoon actief, net als het boilervat. Zal het in ieder geval laten weten als het zo ver is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Takkeding
remcoVer schreef op zondag 19 februari 2023 @ 21:06:
[...]

Je zou hem tijdelijk aan het boilervat kunnen hangen (waar die van oorsprong zat) dan zal het systeem niet perfect werken omdat die ruimte meestal iets warmer is, maar het werkt wel.
Ik zou alleen niet weten hoe dat dan weer moet. Voor zover ik het begreep hebben ze alle elektra uit het vat gehaald en doorgetrokken naar de huidige positie. Ik kan ook niet goed achter het vat komen doordat ie redelijk strak tegen de muur staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
remcoVer schreef op zondag 19 februari 2023 @ 21:06:
[...]

Dat is de meest slechte optie, want dan wordt van binnenuit het bedieningspaneel opgewarmd zodra de WP aan gaat.
Betere opties zijn:
  1. Bedieningspaneel idd direct aansluiten op de WP, en dan met de beschikbare draad zo ver mogelijk van die binnenunit af leggen.
  2. (Alleen met VVW) bedieningspaneel idd direct aansluiten op de WP en de WP op constante aanvoertemperatuur zetten. Je moet dan zelf even voor thermostaat spelen, maar dat zal gedurende die paar dagen wel lukken.

Acties:
  • +3 Henk 'm!
Hoe heb jij met deze opstelling het geluidsniveau op de erfgrens opgelost?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroenrobbert
Hij staat meer dan 5 m van de woning af
Andrehj schreef op maandag 20 februari 2023 @ 09:42:
[...]

Hoe heb jij met deze opstelling het geluidsniveau op de erfgrens opgelost?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Jeroenrobbert schreef op maandag 20 februari 2023 @ 15:06:
Hij staat meer dan 5 m van de woning af
Wettelijk moet je onder een bepaald geluidsniveau op de erfgrens met je buren blijven. Uit je foto lijkt de schutting waar de WP tegenaan staat een erfscheiding met de buren te zijn. Op die halve meter ga je dat denk ik niet redden.
Maar wellicht zit er gewoon een straat of pad achter, dan valt het mee.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jeroenrobbert
Volgens de handleiding van alklima zou het voldoen Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/en0wPMjsRsiH3Ct_TZPLCpMEOkI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RV2ZlUJ2HxgLKLcAh42FZStI.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BjoWm7WpS4zC0TOwjzounrD8yp4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xOagqMLPBxAPJT6UrTiqikDh.jpg?f=fotoalbum_large
Andrehj schreef op maandag 20 februari 2023 @ 15:13:
[...]

Wettelijk moet je onder een bepaald geluidsniveau op de erfgrens met je buren blijven. Uit je foto lijkt de schutting waar de WP tegenaan staat een erfscheiding met de buren te zijn. Op die halve meter ga je dat denk ik niet redden.
Maar wellicht zit er gewoon een straat of pad achter, dan valt het mee.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Jeroenrobbert schreef op maandag 20 februari 2023 @ 15:16:
Volgens de handleiding van alklima zou het voldoen
Je bijlagen zijn slechts deels leesbaar, maar je hebt dit blijkbaar uit een rekentool van Alklima. Dan zal het vast kloppen en is er dus goed over nagedacht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroenrobbert
Alles goed is moet het allemaal net kloppen maar als ze moeilijk doen plaats ik hem gewoon in de schuur met een groot rooster Dan maakt hij alleen maar meer herrie maar dan voldoe ik zekker 😅
Andrehj schreef op maandag 20 februari 2023 @ 15:18:
[...]

Je bijlagen zijn slechts deels leesbaar, met je hebt dit blijkbaar uit een rekentool van Alklima. Dan zal het vast kloppen en is er dus goed over nagedacht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PKMP
  • Laatst online: 20-02-2023
Op de MELCloud app wordt de "Retourtemperatuur Boiler" weergeven (let op. Boiler is in dit geval de CV ketel ivm hybride opstelling). Deze geeft een constante waarde aan van 25 C en werkt dus niet.

Echter welke parameter is dat op de warmtepomp? Ik dacht eerst THW10. Echter na testen van dit signaal bleek dat niet het geval.

Zou ook THWB2 kunnen zijn, echter dit signaal zit niet op mijn warmtepomp EHSD-VM2D.
(THWB1 is Aanvoer temperatuur Boiler / CV)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroenrobbert
Heeft u problemen gehad omtrent geluid
Andrehj schreef op maandag 20 februari 2023 @ 15:18:
[...]

Je bijlagen zijn slechts deels leesbaar, maar je hebt dit blijkbaar uit een rekentool van Alklima. Dan zal het vast kloppen en is er dus goed over nagedacht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galen.
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 20-01-2024
Andrehj schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 20:55:
[...]

Hier is iets mis. Op 68 Hz moet zo'n dikke WP veel meer vermogen leveren. Ik zou de installateur inschakelen als ik jou was.
Hoi ,Wou nog ff melden dat mijn compressor kapot is helaas!
Heb je enig idee of er garantie op zit,ivm nog geen 5 jaar oud,en wat zoiets kost!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

flippy

Alle rechten voorbehouden.

Galen. schreef op maandag 20 februari 2023 @ 18:50:
[...]

Heb je enig idee of er garantie op zit,ivm nog geen 5 jaar oud,en wat zoiets kost!
garantie is 1 ding, de reden waarom de compressor dood is moet uitgevonden worden. compressors gaan niet stuk, die worden vermoord.

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galen.
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 20-01-2024
flippy schreef op maandag 20 februari 2023 @ 19:00:
[...]

garantie is 1 ding, de reden waarom de compressor dood is moet uitgevonden worden. compressors gaan niet stuk, die worden vermoord.
Vermoord?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchWing
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

Galen. schreef op maandag 20 februari 2023 @ 18:50:
[...]

Zoiets was wel te verwachten helaas…

Wat zegt de Installateur/Alklima?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchWing
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

Te veel start/stops.
Te weinig koudemiddel.
Bij het begin een optater gehad door iets.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flippy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

flippy

Alle rechten voorbehouden.

ja, een compressor gaat eigenlijk niet stuk. niet uit zichzelf in elk geval. er is vrijwel altijd een externe factor buiten de compressor. dat kan dus bijvoorbeeld zijn dat hij altijd op zeer hoge perstemperaturen moet werken om maar 1 voorbeeld te noemen. de oorzaak daarin is dan bijvoorbeeld dat men altijd de maximale watertemperatuur maakt die de machine kan halen. dat is iets wat ik erg vaak zie bij warmtepompen, vooral de water/water machines die voor jan joker 65 graden water staan te maken de hele dag. ook een optie is dat men constant loopt te pendelen of te weinig koelmiddel in het systeem hebt zitten.

daarom is het super belangrijk dat men kijkt naar de oorzaak. anders sta je binnen paar jaar weer de compressor te vervangen of nog eerder als men geen extra burn out filter plaatst.

lijkt me belangrijkste dat men eerst kijkt of de olie niet verbrand/verzuurt is. dals dat het geval is heb je een groter probleem....

[ Voor 24% gewijzigd door flippy op 20-02-2023 19:17 ]

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Pagina: 1 ... 63 ... 185 Laatste

Let op:
Factory zero systeem? Post dan in Problemen met warmtepompsystemen van Factory Zero