Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SanderGo
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 10-04-2023
Edit: Lezen is ook een vak, nu de hysteresis aangezet en op 0.2 graden gezet.. hopenlijk blijft die nu mooi en stabiel.

Ik heb vanavond de panasonic thermostaat aangesloten. Nu heb ik de volgende temperatuur per uur. Vind hem niet direct heel mooi...

Heb ik ergens een instelling verkeerd staan?
Mijn twijfel zit hem nog in de panasonic thermostaat menu bij CF03 "basis contole tijd" hier heb ik net 60 min ingesteld (op de foto nog 30), of zou dit de "onaf regeling" zijn waarna ik en hysteresis kan invullen. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Cfc0vtOD8wNPdLyfWS5TQscZrWA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fzzRV1aZxMWJJ2IY2w9ofC2Q.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 8% gewijzigd door SanderGo op 02-02-2023 21:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
SanderGo schreef op donderdag 2 februari 2023 @ 21:32:
Edit: Lezen is ook een vak, nu de hysteresis aangezet en op 0.2 graden gezet.. hopenlijk blijft die nu mooi en stabiel.

Ik heb vanavond de panasonic thermostaat aangesloten. Nu heb ik de volgende temperatuur per uur. Vind hem niet direct heel mooi...

Heb ik ergens een instelling verkeerd staan?
Mijn twijfel zit hem nog in de panasonic thermostaat menu bij CF03 "basis contole tijd" hier heb ik net 60 min ingesteld (op de foto nog 30), of zou dit de "onaf regeling" zijn waarna ik en hysteresis kan invullen. [Afbeelding]
Je moet die thermostaat op on/off zetten en dan de hysterese instellen op iets wat voor jouw situatie werkt.
Hij staat nu op PWM en dat is nou precies wat je niet wilt...

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SanderGo
Dank je, het werkt nu, die gebruiksaanwijzing van die unit mag wel een upgrade krijgen. En totaal offtopic maar kunnen die ontwerpers van dergelijke wandbedieningen niet gewoon een werkend ontwerp maken. Schroefgaatjes onder de baterijen, onmogelijke bekabeling man man. Maak gewoon een eenvoudig wandhouder waar je de bediening in klikt.. (excuus)

Kan je me iets meer duidelijkheid geven over wat de gewenste hysteresse is in een situatie? Wat zie ik gebeuren wanneer dit te hoog of te laag is?

En als ik toch bezig ben met domme vragen: In de handleiding van de warmtepomp staat dat je geen thermostaat moet aansluiten die binnen 10 min aan/uit schakelt. Wat is hiermee het verschil tussen Hysteresse?
Andrehj schreef op donderdag 2 februari 2023 @ 22:14:
[...]

Je moet die thermostaat op on/off zetten en dan de hysterese instellen op iets wat voor jouw situatie werkt.
Hij staat nu op PWM en dat is nou precies wat je niet wilt...
\

Edit: Hieronder de temperatuur van afgelopen uur. Zit dit er netjes uit? Hij schommelt nog wel een halve graad. Wanneer is iets pendelen en wanneer niet?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Oi1POepKyHbgituvMLnkOe-lX-g=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/i8G6btfzQCe3leWj7AmyULK0.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 21% gewijzigd door SanderGo op 03-02-2023 12:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedyace
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 22:14

Speedyace

PUHZ-SW75YAA

Vandaag even tijd gehad om het vermogenskabeltje te monteren. (met dank aan @Naalroc )

Maar als ik het aansluit zoals omschreven in het TS, dan zijn de waardes totaal anders.
Kabeltje zit aangesloten op een Puhz-SW75YAA (2022)

De volgende kleuren combinaties zijn bij mij van kracht:

Oranje / Rood - 0000 > 0%
Bruin / Rood / Oranje - 0001 > 50%
Bruin / Oranje - 0002 > 75%
geen pinnen verbonden - 0003 > 100%

Het is even een andere combinatie maar het werkt wel.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/W5lRTouPyxVvbcXz2rd4PMwFVjs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Y3JwRc80Fnr0kcUC5DBOF5lx.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 30% gewijzigd door Speedyace op 03-02-2023 18:38 ]

WP: Puhz-SW75YAA - ERST30-VM2ED - Procon melcobems mini (A1M) - SolarEdge SE5K 16 x 320WP IBC Solar - SolarEdge SE3680H 14 x 410WP Longi, gasloos sinds: oktober 2022

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John.S
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 15-06 21:53
Chronos schreef op dinsdag 31 januari 2023 @ 16:50:
[...]

Tja als je flex tarief hebt gaat het niet op, maar dan stel je kosten boven verbruik en hoef je volgens mij alleen maar te optimaliseren op de stroomprijs. Uit mijn korte verkenning heb ik gezien dat die tussen 1.00 en 5.00 vaak laag is, dus dan zou je misschien vol gas moeten geven op je WP?

Voor (actuele) COP kun je voor vermogen afgifte zoiets gebruiken in HA, opgenomen vermogen moet je toch met een kWh meter doen denk ik?

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
- trigger:
    - platform: state
      entity_id:
        - sensor.flow
        - sensor.flow_temperature
        - sensor.return_temperature
  sensor:
    - name: "Vermogen afgifte warmtepomp"
      unique_id: "warmtepomp_vermogen_afgifte"
      device_class: "energy"
      unit_of_measurement: "kWh"
      state: >
        {% set ta = states('sensor.flow_temperature') | float(0) %}
        {% set tr = states('sensor.return_temperature') | float(0) %}
        {% set flow = states('sensor.flow') | float(0) %}
        {% if is_state('sensor.defrost', 'Defrost') %} 0
        {% else %} {{ (4.186 * (ta - tr) * flow / 60) | round(1) }}
        {% endif %}
Ziet er goed uit! Ik probeer ook zoiets in elkaar te zetten binnen HA. Heb een vraagje; welke waarde verwacht je bij sensor.flow? Is dit je huidige debiet? L/min? _/-\o_

WP: PUHZ-SW75YAA + ERST30D-VM2ED PV: 4880 wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Speedyace schreef op vrijdag 3 februari 2023 @ 14:19:
Vandaag even tijd gehad om het vermogenskabeltje te monteren. (met dank aan @Naalroc )

Maar als ik het aansluit zoals omschreven in het TS, dan zijn de waardes totaal anders.
Kabeltje zit aangesloten op een Puhz-SW75YAA (2022)

De volgende kleuren combinaties zijn bij mij van kracht:

Oranje / Rood - 0000 > 0%
Bruin / Rood / Oranje - 0001 > 50%
Bruin / Oranje - 0002 > 75%
Bruin / Rood - 0003 > 100%
In de post over het kabeltje staat ook omschreven dat er twee versies (met de draadkleuren verwisseld) in omloop zijn. Kan het zijn dat je dat gemist hebt?

[ Voor 5% gewijzigd door Andrehj op 03-02-2023 16:47 ]

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
SanderGo schreef op donderdag 2 februari 2023 @ 22:32:
En als ik toch bezig ben met domme vragen: In de handleiding van de warmtepomp staat dat je geen thermostaat moet aansluiten die binnen 10 min aan/uit schakelt. Wat is hiermee het verschil tussen Hysteresse?
Je moet de hysterese zodanig instellen dat je huis tussendoor niet te ver afkoelt (dus niet te hoog), en dat de WP niet te vaak aan en uit gaat (dus niet te laag). Begin maar eens met 0.3 graden als je VVW hebt. Of 0.5 bij radiatoren.
Edit: Hieronder de temperatuur van afgelopen uur. Zit dit er netjes uit? Hij schommelt nog wel een halve graad. Wanneer is iets pendelen en wanneer niet?
Pendelen is als de WP steeds aan en uit gaat. Dit is dus geen pendelen, maar gewoon het beeld van een WP die netjes de temperatuur naar de gewenste waarde probeert te regelen.
Bovendien schommelt ie niet, maar zit je naar de (lage) meetresolutie te kijken. Als de werkelijke watertemperatuur 27.8 °C is, zie je in Melcloud soms 27.5, en soms 28 graden.
Overigens kun je dit gedrag veel beter monitoren adhv de compressorfrequentie. (Zie posts onder de TS hoe je dat doet), of adhv het stroomverbruik (uiteraard van enkel de WP).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SanderGo
Andrehj schreef op vrijdag 3 februari 2023 @ 16:46:
[...]

Je moet de hysterese zodanig instellen dat je huis tussendoor niet te ver afkoelt (dus niet te hoog), en dat de WP niet te vaak aan en uit gaat (dus niet te laag). Begin maar eens met 0.3 graden als je VVW hebt. Of 0.5 bij radiatoren.

[...]

Pendelen is als de WP steeds aan en uit gaat. Dit is dus geen pendelen, maar gewoon het beeld van een WP die netjes de temperatuur naar de gewenste waarde probeert te regelen.
Bovendien schommelt ie niet, maar zit je naar de (lage) meetresolutie te kijken. Als de werkelijke watertemperatuur 27.8 °C is, zie je in Melcloud soms 27.5, en soms 28 graden.
Overigens kun je dit gedrag veel beter monitoren adhv de compressorfrequentie. (Zie posts onder de TS hoe je dat doet), of adhv het stroomverbruik (uiteraard van enkel de WP).
Dank je! Een geruststelling dat die mooi draait. Dan kan ik nu aardig stellen dat die voor nu mooi, effectief en gebruiksvriendelijk draait. Van t zomer ga ik eens kijken hoe ik alle info uit het apparaat kan krijgen. Ik had kennelijk een nas staat die net geen home assistent kon draaien. Nu me weer even focussen op andere projectjes rondom het huis :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedyace

Speedyace

PUHZ-SW75YAA

Andrehj schreef op vrijdag 3 februari 2023 @ 16:36:
[...]

In de post over het kabeltje staat ook omschreven dat er twee versies (met de draadkleuren verwisseld) in omloop zijn. Kan het zijn dat je dat gemist hebt?
Nee, had ik niet gemist.

WP: Puhz-SW75YAA - ERST30-VM2ED - Procon melcobems mini (A1M) - SolarEdge SE5K 16 x 320WP IBC Solar - SolarEdge SE3680H 14 x 410WP Longi, gasloos sinds: oktober 2022

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Dan snap ik je probleem niet. Het door jou beschreven gedrag komt toch precies overeen met dit plaatje uit die betreffende post?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qYvKQSaXhzMcBlCwPmM5T4RPBVE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QMrsOSz5uX997hKGkaKMxQ8I.jpg?f=fotoalbum_large
Je hebt dus kabel PAC-SC36NA-E.
Ik begrijp alleen niet waarom je voor 100% bruin aan rood knoopt, want dat is geen gedefinieerde toestand. Je hangt daarmee in feite twee ingangen aan elkaar. Voor 100% hoor je niets met elkaar te verbinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedyace

Speedyace

PUHZ-SW75YAA

Andrehj schreef op vrijdag 3 februari 2023 @ 19:39:
[...]

Dan snap ik je probleem niet. Het door jou beschreven gedrag komt toch precies overeen met dit plaatje uit die betreffende post?
[Afbeelding]
Je hebt dus kabel PAC-SC36NA-E.
Ik begrijp alleen niet waarom je voor 100% bruin aan rood knoopt, want dat is geen definieerde toestand. Je hangt daarmee in feite twee ingangen aan elkaar. Voor 100% hoor je niets met elkaar te verbinden.
Ik had het nog eens rustig doorgelezen (sla wel eens een stukje over 8)7 ) en die twee ingangen, daar klopt idd niets van :F en gebruik dit ook niet.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Jeroenrobbert
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 02-12-2024
Vandaag eindelijk na lang wachten een deel van mijn bestelling binnengekomen 🎉 helaas nu nog wachten op de buiten unit Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZcHRA2woGprB9KZeUlv56YV6WDo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RZY0xNcbiHuuEK0HkNb5vbfv.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chronos
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 03-06 13:29
John.S schreef op vrijdag 3 februari 2023 @ 15:34:
[...]

Ziet er goed uit! Ik probeer ook zoiets in elkaar te zetten binnen HA. Heb een vraagje; welke waarde verwacht je bij sensor.flow? Is dit je huidige debiet? L/min? _/-\o_
Ja, bij mij is het de waarde uit de Procon in l/min

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Van-Gogh
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 29-05 22:43
Goedemiddag,

Binnenkort krijg ik de sleutel van het nieuwe huis. Helaas heeft het een jaar leeg gestaan en heb ik geen goede cijfers van het verbruik. Ik ga op elke verdieping vloerverwarming neerleggen en wil van elke verdieping 1 zone maken. Beneden is 70M2, 1ste verdieping is ook 70m2, zolder is 60m2.

Als ik alles nareken is 11KM te veel, maar 8,5 misschien net wat weinig. Maar goed, ik overweeg deze https://alklima.nl/leveri...ock-inverter/puz-wm85-yaa.

Het is me alleen niet duidelijk wat ik er allemaal bij moet hebben. Heb ik deze https://alklima.nl/leveri.../regelingen/pac-if072-b-e ook nodig om hem te bedienen? En als ik hem aan HA wil hangen heb ik ook de Mitsubishi Electric MAC-587IF-E nodig?

En heb je de hydrobox ook nodig?

[ Voor 0% gewijzigd door Van-Gogh op 04-02-2023 13:06 . Reden: typo ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JustMyOpinion
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 12-06 09:45
Wellicht is het handig als je de eerste pagina eens leest. Hier staat veel informatie.

Gasloos sinds 12-2022 || Hoekhuis 1968 || WP: SUZ SWM80 VA || 300 l boiler || SOLAR: 2,1 kWp OZO / 2,4 kWp WNW (SolarEdge) + 3,6 kWp S (Solis)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchWing
  • Registratie: April 2019
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

Van-Gogh schreef op zaterdag 4 februari 2023 @ 13:04:
Goedemiddag,

Binnenkort krijg ik de sleutel van het nieuwe huis. Helaas heeft het een jaar leeg gestaan en heb ik geen goede cijfers van het verbruik. Ik ga op elke verdieping vloerverwarming neerleggen en wil van elke verdieping 1 zone maken. Beneden is 70M2, 1ste verdieping is ook 70m2, zolder is 60m2.

Als ik alles nareken is 11KM te veel, maar 8,5 misschien net wat weinig. Maar goed, ik overweeg deze https://alklima.nl/leveri...ock-inverter/puz-wm85-yaa.
Als ik je vloerverwarming afgifte bereken met de volgende gegevens:
- slangen 16x2
- h.o.h 100mm
- Ruimtetemperatuur 20 graden.
- aanvoertemperatuur 30 graden.
= afgifte ± 64 Watt/m².
Begane grond = 4480W
1e verdieping = 4480W
Zolder = 3840W
Totaal = 12.800W = 12,8kW

https://www.albrand.nl/up...Warmteafgifte_16x2_LR.pdf

** Hoe meer gegevens hoe nauwkeurige de berekening wordt. WTH heeft nog een uitgebreidere vloerverwarming calculator:
https://www.wth.nl/support-en-service/afgifte-berekening

Natuurlijk weet je nu alleen je afgifte en niet je thermische verliezen.
Welk bouwjaar is de woning, heb je meer informatie over de isolatie, heb je HR++ glas en etc.
Het is me alleen niet duidelijk wat ik er allemaal bij moet hebben. Heb ik deze https://alklima.nl/leveri.../regelingen/pac-if072-b-e ook nodig om hem te bedienen? En als ik hem aan HA wil hangen heb ik ook de Mitsubishi Electric MAC-587IF-E nodig?

En heb je de hydrobox ook nodig?
Bij Alklima kun je kiezen uit:
Eco inverter, Power inverter en Zubadan inverter en monoblock inverter (Power inverter)
https://alklima.nl/leveri...elen-verwarmen/pmhr-85yaa

Wil je een monoblock of split? De PUZ-WM85YAA is een monoblock

Deze type unit heeft de volgende gegevens:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0Erc9YLUuiIbMF7YmGsngtf0xr8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hzvjiafI46JWNBU3Xn1Dv8rA.jpg?f=fotoalbum_large

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SW75YAA + EHST20D-VM2D / PV: 2150Wp Z/O 132° en 2580Wp N/W 312° Ik wil een warmtepomp.nu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Van-Gogh
Dank voor je snelle reactie. Het is een opknapper. Een tussenwoning uit +/- 1930. Het idee is om de komende jaren het hele pand helemaal opnieuw te isoleren, wtw aanbrengen, minimaal hr++ maar misschien hr+++, zonnepanelen (lessenaarsdak op zuid) en misschien een zonneboiler.

Ik zat er al mee dan 8.5 aan de krappe kant is, maar ik ga denk ik nooit alle zones in 1x verwarmen. Ik hoopte dat ik dan met een iets lagere capaciteit wegkwam.

Ik wil zoveel mogelijk doen. Voor de moeilijke klussen heb ik bevriende aannemer die kan helpen. Ik wil voor een monoblock gaan omdat ik die zelf kan aanleggen. Dat heeft effect op de subsidie, maar ik vind het ook leuk :)

Acties:
  • +4 Henk 'm!
Van-Gogh schreef op zaterdag 4 februari 2023 @ 14:13:
Dank voor je snelle reactie. Het is een opknapper. Een tussenwoning uit +/- 1930. Het idee is om de komende jaren het hele pand helemaal opnieuw te isoleren, wtw aanbrengen, minimaal hr++ maar misschien hr+++, zonnepanelen (lessenaarsdak op zuid) en misschien een zonneboiler.

Ik zat er al mee dan 8.5 aan de krappe kant is, maar ik ga denk ik nooit alle zones in 1x verwarmen. Ik hoopte dat ik dan met een iets lagere capaciteit wegkwam.

Ik wil zoveel mogelijk doen. Voor de moeilijke klussen heb ik bevriende aannemer die kan helpen. Ik wil voor een monoblock gaan omdat ik die zelf kan aanleggen. Dat heeft effect op de subsidie, maar ik vind het ook leuk :)
Het komt er dus op neer dat je geen idee hebt hoeveel vermogen je nodig hebt. Maar er zal nu toch nog wel een CV-ketel hangen?
Dan zou ik het anders aanpakken:
  1. Vloerverwarming aanleggen met gesloten (pomploze) verdelers en dikke toevoerleidingen (32/28 mm).
  2. Pand totdat de isolatiewerkzaamheden zijn afgerond verwarmen met CV.
  3. CV-ketel begrenzen op 35°C.
  4. CV-ketel direct in die verdelers laten pompen.
  5. Gasverbruik via slimme meter nauwkeurig (per dag!) monitoren en loggen.
  6. Als het isolatiewerk is afgerond adhv het jaarlijks gasverbruik (en het liefst ook een aantal erg koude dagen) uitrekenen wat voor WP je nodig hebt.
  7. Passende WP aanschaffen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchWing
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

Van-Gogh schreef op zaterdag 4 februari 2023 @ 14:13:
Je hebt gewoon teveel variabele om een goede beslissing te kunnen nemen.
Natuurlijk kun je alles gaan uitrekenen maar zelfs dan kun je nog nat gaan, de manier van @Andrehj is de beste oplossing!
8,5kW hoeft helemaal niet aan de krappe kant te zitten, zeker als je nog gaat isoleren en HR++(+) glas gaat nemen etc.
In mijn situatie heeft van geen dak isolatie naar dakisolatie al 300m³ gas bespaard.
Je kan in deze situatie gewoon niet zeggen hoeveel vermogen je nodig hebt.

Als je de boven etage niet gaat verwarmen moet je de verliezen via het plafond naar de boven etage compenseren. Je hebt dus een hogere aanvoertemperatuur nodig terwijl je COP omlaag gaat.
Een nachtverlaging toepassen is ook niet verstandig, alleen in bepaalde situaties met een snel reagerend afgifte systeem kan nachtverlaging nuttig zijn.
Met vloerverwarming is dit veelal alleen aan de orde met droogbouw/aluminium profielen.
Toch helemaal prima :)
Het was meer ter attentie van…

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SW75YAA + EHST20D-VM2D / PV: 2150Wp Z/O 132° en 2580Wp N/W 312° Ik wil een warmtepomp.nu

Acties:
  • 0 Henk 'm!
DutchWing schreef op zaterdag 4 februari 2023 @ 16:49:

8,5kW hoeft helemaal niet aan de krappe kant te zitten, zeker als je nog gaat isoleren en HR++(+) glas gaat nemen etc.
Inderdaad. Als het een tussenwoning betreft, hij de gevels + dak dik na gaat isoleren, triple glas neemt en WTW-ventilatie installeert, dan kan het zomaar zijn dat @Van-Gogh aan 5 kW al meer dan genoeg heeft.
In de tussentijd kan ie dan mooi dit topic eens helemaal lezen, dat scheelt veel beginnersvragen.

[ Voor 12% gewijzigd door Andrehj op 04-02-2023 17:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Van-Gogh
Wat @Andrehj een paar posts schrijft zou idd de beste route zijn. Helaas wordt het hele huis gestript na oplevering. Echt alles is nog uit de jaren 70 (cv is weliswaar 2004, maar dat is voor een CV nog altijd erg oud). Eerst een CV ophangen zie ik niet zitten. Het zal dus een beetje een gok zijn mbt het aantal KW. Ik heb de verschillende rekenmethodes die op GoT genoemd worden gebruikt en kom tot een range van 7-12 KW met het zwaartepunt rond de 9 KW. Die 8.5 is dan net te weinig, maar iedereen is wel positief over de ecodan. of in elk geval positiever dan bij sommige andere merken. Goede HA integratie is ook belangrijk. Huidige huis wordt ook door HA "beheerd" :) En laten we levertijd niet vergeten. Ik moet het wel up-and-running hebben voor de volgende winter.

Al met al een lastige keuze....

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Van-Gogh schreef op zaterdag 4 februari 2023 @ 19:09:
Wat @Andrehj een paar posts schrijft zou idd de beste route zijn. Helaas wordt het hele huis gestript na oplevering. Echt alles is nog uit de jaren 70 (cv is weliswaar 2004, maar dat is voor een CV nog altijd erg oud).
Als die het nog doet, kun je die toch gewoon laten hangen? Overigens zul je dat waarschijnlijk wel moeten, want de levertijden van warmtepompen (en installateurs) zijn nogal lang...
Eerst een CV ophangen zie ik niet zitten. Het zal dus een beetje een gok zijn mbt het aantal KW. Ik heb de verschillende rekenmethodes die op GoT genoemd worden gebruikt en kom tot een range van 7-12 KW met het zwaartepunt rond de 9 KW. Die 8.5 is dan net te weinig, maar iedereen is wel positief over de ecodan.
Kun je aangeven waar je gelezen hebt dat 9 kW een gemiddeld vermogen is voor een goed (na)geïsoleerde tussenwoning?

[ Voor 6% gewijzigd door Andrehj op 04-02-2023 19:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Van-Gogh
Ik heb geprobeerd uit te rekenen obv het huidige huis wat ik nodig heb voor het nieuwe huis. De lay-out is nagenoeg gelijk (open keuken, L-vorm van de woonkamer, 2 grote slaapkamers op de eerste verdieping, 3 kleine slaapkamers op de tweede). Het huis is alleen +/- 1,5 M breder en heeft een grotere tuin (en betere locatie imo).

Ik kan via HA zien hoeveel we kwijt zijn aan gas voor het douchen (en dat veranderd niet in het nieuwe huis. we zijn nog steeds met 4) en heb een goed beeld bij het verlies van warmte per kamer. Het huidige huis is goed geisoleerd, maar ook weer niet zo goed dat het aan de nieuws bouwnormen zou voldoen. Het heeft ook geen wtw, maar mechanische ventilatie.

Als ik dat allemaal mee neem en wat bandbreedtes reken, dan kom ik volgens de meeste methodes die op het grote warmtepomp topic staan, of via online tools, meestal rond de 9kw uit. Soms een uitschieter omhoog of omlaag.

Zoals ik zei, het gaat een gokje worden. Natuurllijk niet ideaal, maar in het ergste geval moet ik de oorspronkelijke op marktplaats zetten en een met passend vermogen kopen. Vandaar ook de keuze voor een monoblok. Een monoblok kan ik (hopelijk) zelf vervangen mocht het echt nodig zijn.

ik probeer nu oa nog uit te vogelen wat de gemakkelijkste optie is om de warmtepomp aan HA te koppelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchWing
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

Van-Gogh schreef op zaterdag 4 februari 2023 @ 19:09:
Wat @Andrehj een paar posts schrijft zou idd de beste route zijn. Helaas wordt het hele huis gestript na oplevering. Echt alles is nog uit de jaren 70 (cv is weliswaar 2004, maar dat is voor een CV nog altijd erg oud). Eerst een CV ophangen zie ik niet zitten. Het zal dus een beetje een gok zijn mbt het aantal KW. Ik heb de verschillende rekenmethodes die op GoT genoemd worden gebruikt en kom tot een range van 7-12 KW met het zwaartepunt rond de 9 KW. Die 8.5 is dan net te weinig, maar iedereen is wel positief over de ecodan. of in elk geval positiever dan bij sommige andere merken. Goede HA integratie is ook belangrijk. Huidige huis wordt ook door HA "beheerd" :) En laten we levertijd niet vergeten. Ik moet het wel up-and-running hebben voor de volgende winter.

Al met al een lastige keuze....
Wat voor merk/type ketel zit er?
Zat ketels welke bij goed onderhoud 22-23 jaar worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PeterMi
  • Laatst online: 11-03 17:05

PeterMi

Zubadan econdan PUHZ 80YY

Mijn vvw vedeler watertechnisch losgekoppeld van t cv water ivm tyleen slang. Bedankt voor de tip en de hulp Dutchwing en Andrehj. De verdeler zat vol met prut. Verdeler gespoeld en terug geplaatst. Eens kijken naar een verdeler van kunsstof of rvs vd zomer.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8yZFQ_83iAP10EDE0efmlJRachY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dN1PIKUYWYqxvOffZRfkEilK.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5tsWBb5rLQL-40gszCeWRJ-e1c8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vOfWbqMdxBAtVwsJ6Manz0We.jpg?f=fotoalbum_large

Nu wil ik nog een thermostaat plaatsen in de woonkamer. Daar hangt nu t ecodan bedienings paneel. T paneel moet open en ik weet niet hoe. Ik durf niet meer kracht te zetten op de clipjes aan de onderkant.

Kan mij iemand uitleggen hoe ik t paneel open krijg zonder t te mollen? Anders krijg ik hem niet van de muur en daar zit de doos waar alle kabels in uitkomen achter.

Edit: ik heb he eraf. T werkt net andersom als ik dacht en je moet best wat kracht zetten...

[ Voor 6% gewijzigd door PeterMi op 05-02-2023 11:30 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PeterMi

PeterMi

Om t bedieningspaneel uit elkaar te halen moet je dus niet de 2 clips aan de ondekant die aan de achterplaat zitten naar onder buigen.

Je moet alle clipjes van t huis wegbuigen tov de onderplaat te beginnen bij de uitsparingen aan de onderkant.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DixisXIyyqAJb74Ah4VKMP3JQUs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Wi0oZHKTJVKTnohcmOrR97Tp.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1qXFTLLPPn5FjO0p0o4tS1uUeQE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3gFCKmqKIB89b6FUbLOZpiIc.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pascal_X
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 11-01-2024
Dag allemaal,

Ondanks dat ik het hele forum heb gelezen leg ik graag het volgende nog aan jullie voor. We hebben een PUHZ-SW75-YAA 8kw warmtepomp besteld en willen graag de woning met zones kunnen verwarmen en koelen. Daarvoor een Honeywell EvoHome systeem plaatsen:
  • Begane grond met vloerverwarming middels een zonneklep, BDR91 en Evohome bedieningspaneel als kamerthermostaat.
  • Verdiepingen totaal 6 Java Strada LT-radiatoren met HR92 radiatorknoppen
  • Ecodan warmtepomp met BDR91T als sturing
Vragen:
  • Wat vinden jullie van bovenstaande toepassing van EvoHome?
  • De warmtepomp heeft een minimale circulatie nodig, hiervoor wordt een 50L buffervat geplaatst. Is het niet slimmer om bijvoorbeeld de radiator in de badkamer of de vloerverwarming in de woonkamer altijd mee te laten draaien? Daardoor wordt de woonkamer altijd verwarmd als het systeem draait. Echter kan de warmtepomp altijd zijn minimale capaciteit kwijt en gaat de COP omhoog.
Alvast bedankt voor jullie advies!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
@Pascal_X
Honeywell en warmtepompen is dan niet om problemen vragen ivm ongewenste modulerende regelingen?

@clandmeter heeft ook 2 zones.
Hoe doet die dat?
clandmeter in "Mitsubishi Electric Ecodan Lucht/Water Warmtepompen"

Modbus esp bordjes heb ik wel liggen

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Ecodan

Acties:
  • 0 Henk 'm!
PeterMi schreef op zondag 5 februari 2023 @ 11:38:
Om t bedieningspaneel uit elkaar te halen moet je dus niet de 2 clips aan de ondekant die aan de achterplaat zitten naar onder buigen.
Je moet dus de clips aan de onderkant niet naar onderen buigen?
Je moet alle clipjes van t huis wegbuigen tov de onderplaat te beginnen met de uitsparingen aan de onderkant.
Maar hier schrijf je dat je de clipjes van het huis weg moet buigen vanaf de onderplaat, dat is dus wel naar onderen buigen.
Nu snap ik het niet meer .... :?

Verder kloppen je foto's niet met elkaar. De clips aan de onderkant die ik in de onderste foto zie, zou je toch in de bovenste ook moeten kunnen zien?

[ Voor 11% gewijzigd door Andrehj op 05-02-2023 12:36 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Pascal_X schreef op zondag 5 februari 2023 @ 11:55:
Dag allemaal,

Ondanks dat ik het hele forum heb gelezen leg ik graag het volgende nog aan jullie voor. We hebben een PUHZ-SW75-YAA 8kw warmtepomp besteld en willen graag de woning met zones kunnen verwarmen en koelen. Daarvoor een Honeywell EvoHome systeem plaatsen:
  • Begane grond met vloerverwarming middels een zonneklep, BDR91 en Evohome bedieningspaneel als kamerthermostaat.
Vragen:
  • De warmtepomp heeft een minimale circulatie nodig, hiervoor wordt een 50L buffervat geplaatst. Is het niet slimmer om bijvoorbeeld de radiator in de badkamer of de vloerverwarming in de woonkamer altijd mee te laten draaien? Daardoor wordt de woonkamer altijd verwarmd als het systeem draait. Echter kan de warmtepomp altijd zijn minimale capaciteit kwijt en gaat de COP omhoog.
Lees dit topic (en het algemene L/W wp topic) even door en zoek op "buffervat" en "honeywell".

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DutchWing
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

Dag allemaal,

Master-Master zone regeling moet je vermijden!
Honeywell EvoHome is niet geschikt voor warmtepompen, wil je EvoHome toepassen dan moet je een grote buffervat 200L plaatsen, secundaire pomp of AVDO(bypass) en de warmtepomp gewoon 24/7 weersafhankelijk laten regelen.
Totaal niet mijn voorkeur!
Bij zone verwarming, zeker met convectoren heb je een buffervat nodig.
Vragen:
Ik vind EvoHome gewoon 3x niks!

Dan kun je het beste de Mitsubishi of een aan/uit thermostaat beneden plaatsen en de Evo home boven als domme draadloze thermostaatknoppen laten werken.

Je krijgt dan een master-slave regeling.
- Dan heb je 9/10 keer geen buffervat nodig.
- Geen secundaire pomp of AVDO(bypass)

https://www.wth.nl/wat-is-een-master-master-regeling

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PeterMi

PeterMi

Andrehj schreef op zondag 5 februari 2023 @ 12:28:
[...]

Je moet dus de clips aan de onderkant niet naar onderen buigen?

[...]

Maar hier schrijf je dat je de clipjes van het huis weg moet buigen vanaf de onderplaat, dat is dus wel naar onderen buigen.
Nu snap ik het niet meer .... :?

Verder kloppen je foto's niet met elkaar. De clips aan de onderkant die ik in de onderste foto zie, zou je toch in de bovenste ook moeten kunnen zien?
De onderste foto is de samenstelling ( huis en achterplaat ). De bovenste foto is alleen t bedieningspaneel.Aan t huis zitten meerdere clipjes en aan de achterplaat zitten er maar 2 zoals in beide foto's geel omcirkeld.

Tis een beetje lastig uitleggen.. hier nog een foto van alleen de achterplaat:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/i9PcM8VVPzHHhR2rALVGqH1q0e4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UMxdukrmNYNyGFQaboYWXgyM.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 23% gewijzigd door PeterMi op 05-02-2023 12:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterMi

PeterMi

Moet ik ook nog softwarematig dingen goed zetten. Ik kan t even niet vinden in de manual. Ik heb hem alleen op WAR gezet. De curve zal nog wat bijgesteld moeten worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LeonTebbens
  • Registratie: Juni 2021
  • Niet online
Dag allemaal,

Vragen:
Misschien weet je het al hoor, maar een WP “stook” je anders dan een fossiele ketel: liefst laat je m altijd draaien (evebtueel met een halve graad nachtverlaging). Dan draait ie rustig en heb je een hoge CoP.
Om dan de warmte in je hele huis goed te verdelen regel je alle afgifte waterzijdig in.
Op de Jaga’s kun je een thermostaatkraan zetten om daar de temperatuur te begrenzen. In de woonkamer een thermostaat om de WP uit te zetten als je de doeltemperatuur daar gehaald is.
Je hebt daarbij nog de keuze tussen regelen op WAR of ruimte doeltemperatuur.

WP: Mitsubishi Ecodan ERSD-VM2D + PUHZ-SW75YAA + De Jong WPS300 Solar boiler met 1 Nefit paneel. PV: 2100Wp. Jaren-30 huis, gasloos sinds mrt 2021

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• patrickvanvalen
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 06-03-2024
Voor een vriend ben ik aan het rond kijken naar een warmtepomp voor zijn gasten verblijf. Het is een prima geisoleerde ruimte ( huis ) met een oppervlak van 80m2.
Vloerverwarming 10cm h.o.h. net nieuw. Er zit een kleine badkamer in, en een keuken.
Het zal incidenteel gebruikt worden.
Het hoeft zeker geen super de luxe warmtepomp installatie te worden. 170 liter boilervat zal zeker voldoende zijn, evenals een vermogen van 4 kw.
Wat is hier de handigste/goedkoopste keuze?

51 x Amerisolar 13.500W, 3 x SMA 4000TL-21 Mitsubishi Zubadan 11,2 KW 3 fasen, 2x 300 liter rvs, 2x Mitsubishi airco 5 KW. Piazzetta P943M pelletkachel, Fibaro HC2 met 55 accessoires.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
patrickvanvalen schreef op zondag 5 februari 2023 @ 20:07:
Voor een vriend ben ik aan het rond kijken naar een warmtepomp voor zijn gasten verblijf. Het is een prima geisoleerde ruimte ( huis ) met een oppervlak van 80m2.
Vloerverwarming 10cm h.o.h. net nieuw. Er zit een kleine badkamer in, en een keuken.
Het zal incidenteel gebruikt worden.
Het hoeft zeker geen super de luxe warmtepomp installatie te worden. 170 liter boilervat zal zeker voldoende zijn, evenals een vermogen van 4 kw.
Wat is hier de handigste/goedkoopste keuze?
TS al bekeken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kelme
  • Laatst online: 23-11-2024
Dag Jongens,

Hier ben ik nog eens op het forum. Jullie hebben een tijd niks van me gehoord omdat ik de warmtepomp helemaal beu was en het losser moest laten, want ik kreeg er last van.

afgelopen maand is er nog flink geprutst geworden en moest alweer 2x de installateur bellen, want zijn "reperataties" veranderden totaal niks en uiteindelijk hebben we een volledig nieuwe driewegklep gekregen en nu na maanden gepruts werkt het eindelijk zoals het zou moeten sluit die goed en hebben we geen warmteverlies meer richting buffervat. Zonder timer is voor ons nu ook gunstiger, want we hebben nu maar 4/5 runs in een hele week....eindelijk!!

We hebben nu ook een thermostaat en verwarmen dus nu op ruimtetemperatuur van 19 graden, maar de melcloud krijgt hij niet aan de praat, want we hebben geen modem met wpa en via andere mogelijkheid loopt het altijd vast. Dat wordt dus weer vervolgd. Verder zag ik afgelopen zaterdag dat de legionellarun nog steeds niet lukt; komt niet hoger dan 55 graden terwijl ik elektrisch element symbool wel zie op het scherm. Het is toch de bedoeling dat ik deze ook op het scherm zie stijgen tot de door mij ingestelde 60 toch? Het feit dat dit niet gebeurde, is voor mij opnieuw een teken dat er alweer iets niet goed gemaakt is door de installateur, maar voordat ik die een boze mail ga sturen wil ik eerst ff checken ik gelijk heb dat ik die 60 graden moet zien staan op het schermpje

PUHZ-SHW 80YAA met als binnenunit de al veelbesproken ERSC-VM6D en boiler van 300 liter

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Naalroc
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 16:05
@Kelme Je zie het symbool wel op je schermpje, maar is dat element wel aangesloten? en staat de zekeringautomaat daarvoor in de zekering kast wel "aan"?
en staat de aardlek in de binnenunit wel aan?
Plaats eens een foto van de montageplaat van de binnen unit, dan is daarop te zien of je element wel bedraad is.

14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• xoror
  • Registratie: November 1999
  • Niet online
@kelme waar staat sww temp op?
want stel dat je die op 47 graden heb, dan gaat hij 47 naar 60 op het element doen. door tijdsbeperking zal hij ws niet die temp bereiken.

zie: xoror in "Mitsubishi Electric Ecodan Lucht/Water Warmtepompen"

ik heb in home assistant de sww temp naar 55 graden laten zetten als de legionella begint en weer terug naar 47 wanneer hij klaar is.

Eenvoudig + Goedkoop Mitsubishi Warmtepomp uitlezen/besturen met een ESP32

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rondegroot
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 05-06 16:51
Voor de mensen die een procon i.c.m. esphome hebben en bij de legionella cyclus de SWW setpunt willen verhogen. Ik doe deze automation nu op de esp zelf i.p.v. via homeassistant:

Voeg deze global toe aan esphome config:

code:
1
2
3
4
5
globals:
   - id: is_legionella_running
     type: bool
     restore_value: no
     initial_value: "false"

En ik heb de system operating mode sensor aangepast:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
  ## System operating mode
  - platform: modbus_controller
    modbus_controller_id: mitsubishi
    id: mitsubishi_operating_mode
    name: "System operating mode"
    icon: mdi:message-question-outline
    address: 0x1A ## FC3: 26
    register_type: holding
    bitmask: 0
    raw_encode: HEXBYTES
    lambda: |-
      uint16_t value = modbus_controller::word_from_hex_str(x, 0);
      ESP_LOGD("main", "Value for system operating mode %d", value);
      switch (value) {
        case 0: return std::string("Stop");
        case 1: return std::string("Hot Water");
        case 2: return std::string("Heating");
        case 3: return std::string("Cooling");
        case 5: return std::string("Freeze Stat");
        case 6: return std::string("Legionella");
        default: return std::string("Unknown");
      }
      return x;
    on_value:
      then:
        - if:
            condition:
                return id(mitsubishi_operating_mode).state == "Legionella" && id(is_legionella_running) == false;
            then:
              - number.set:
                  id: mitsubishi_set_tank_temperature
                  value: 56
              - logger.log: "Set tank temperature to 56."
              - globals.set:
                  id: is_legionella_running
                  value: "true"
        - if:
            condition:
                return id(mitsubishi_operating_mode).state != "Legionella" && id(is_legionella_running) == true;
            then:
              - number.set:
                  value: 47
              - logger.log: "Set tank temperature to 47."
              - globals.set:
                  value: "false"

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DutchWing
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

Kelme schreef op zondag 5 februari 2023 @ 22:31:
Dag Jongens,

Hier ben ik nog eens op het forum. Jullie hebben een tijd niks van me gehoord omdat ik de warmtepomp helemaal beu was en het losser moest laten, want ik kreeg er last van.
:(:)
afgelopen maand is er nog flink geprutst geworden en moest alweer 2x de installateur bellen, want zijn "reperataties" veranderden totaal niks en uiteindelijk hebben we een volledig nieuwe driewegklep gekregen en nu na maanden gepruts werkt het eindelijk zoals het zou moeten sluit die goed en hebben we geen warmteverlies meer richting buffervat. Zonder timer is voor ons nu ook gunstiger, want we hebben nu maar 4/5 runs in een hele week....eindelijk!!
Mooi!
Blijf dat driewegklep verhaal wel bijzonder vinden, blijkbaar lag de installateur echt te slapen…
We hebben nu ook een thermostaat en verwarmen dus nu op ruimtetemperatuur van 19 graden, maar de melcloud krijgt hij niet aan de praat, want we hebben geen modem met wpa en via andere mogelijkheid loopt het altijd vast. Dat wordt dus weer vervolgd. Verder zag ik afgelopen zaterdag dat de legionellarun nog steeds niet lukt; komt niet hoger dan 55 graden terwijl ik elektrisch element symbool wel zie op het scherm. Het is toch de bedoeling dat ik deze ook op het scherm zie stijgen tot de door mij ingestelde 60 toch? Het feit dat dit niet gebeurde, is voor mij opnieuw een teken dat er alweer iets niet goed gemaakt is door de installateur, maar voordat ik die een boze mail ga sturen wil ik eerst ff checken ik gelijk heb dat ik die 60 graden moet zien staan op het schermpje
Hebben ze het elektrisch element nog omgebouwd van 6kW - 1 Fase naar 2 of 4kW - 1 Fase?
Anders is deze namelijk sowieso nog niet aangesloten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrScratch
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 17:42

MrScratch

I am rubber, you are glue

rondegroot schreef op maandag 6 februari 2023 @ 10:55:
Voor de mensen die een procon i.c.m. esphome hebben en bij de legionella cyclus de SWW setpunt willen verhogen. Ik doe deze automation nu op de esp zelf i.p.v. via homeassistant:

Voeg deze global toe aan esphome config:

code:
1
2
3
4
5
globals:
   - id: is_legionella_running
     type: bool
     restore_value: no
     initial_value: "false"

En ik heb de system operating mode sensor aangepast:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
  ## System operating mode
  - platform: modbus_controller
    modbus_controller_id: mitsubishi
    id: mitsubishi_operating_mode
    name: "System operating mode"
    icon: mdi:message-question-outline
    address: 0x1A ## FC3: 26
    register_type: holding
    bitmask: 0
    raw_encode: HEXBYTES
      uint16_t value = modbus_controller::word_from_hex_str(x, 0);
      ESP_LOGD("main", "Value for system operating mode %d", value);
      switch (value) {
        case 0: return std::string("Stop");
        case 1: return std::string("Hot Water");
        case 2: return std::string("Heating");
        case 3: return std::string("Cooling");
        case 5: return std::string("Freeze Stat");
        case 6: return std::string("Legionella");
        default: return std::string("Unknown");
      }
      return x;
    on_value:
      then:
        - if:
            condition:
                return id(mitsubishi_operating_mode).state == "Legionella" && id(is_legionella_running) == false;
            then:
              - number.set:
                  value: 56
              - logger.log: "Set tank temperature to 56."
              - globals.set:
                  value: "true"
        - if:
            condition:
                return id(mitsubishi_operating_mode).state != "Legionella" && id(is_legionella_running) == true;
            then:
              - number.set:
                  value: 47
              - logger.log: "Set tank temperature to 47."
              - globals.set:
                  value: "false"
Whoah, dat is mooi stukje werk. Ik heb dit nu in HA, maar dat is nog veel cleaner nog.

Top gedaan!

Look behind you! A three headed monkey!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• argafal
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 16-06 09:11
Hi Tweakers! :) Ik lees hier al een tijdje mee en wil jullie advies vragen.

Ik ben op zoek naar de juiste warmtepomp voor mijn huis. Tussenwoning/rijtjeshuis. Warmteverliesschatting suggereert 7kW warmte nodig op de koude dagen. Dat komt overeen met het huidige gasverbruik op koude dagen. De woning is gebouwd omstreeks 1920, later gerenoveerd. De buitenruimte is echter zeer beperkt. Daarom overweeg ik de SUZ-SWM80 VA, omdat hij relatief licht en klein is in verhouding tot zijn vermogen. Good idea?!
Huidig verwarmingssysteem:
De woning wordt momenteel verwarmd met een (ruim 20 jaar oude) CV ketel Nefit Ecomline HRC22V. In 2022 gebruikten we 850m3 gas voor verwarming. Vloerverwarming in de keuken, verder overal radiatoren. Woonkamer en slaapkamers hebben radiatoren met boostfans, die draaien nu lekker rond de 45 graden. Lager kan misschien, maar het is moeilijk te proberen: de cv-ketel kan niet verder terug moduleren en ik krijg een pendelprobleem.
Warmtepompvisie en vragen:
1.) Buitenunit SUZ-SWM80 VA, óf in de tuin óf op de schuur. Ik zal later een apart bericht plaatsen met foto's voor de kwestie van plaatsing.

2.) SWW blijft voorlopig op de huidige CV ketel. Ik ben van plan er een aparte warmtepomp voor te plaatsen.

3.) Ik wil een binnenunit kopen die ook kan koelen. We zijn van plan om de komende tien jaren een deel van de vloeren te vervangen en dan meer vloerverwarming te plaatsen, en dan is dit wellicht interessant.

4. Ik heb geprobeerd de verschillen tussen ERSD-VM2D, ERSC-VM2D, ERSE-MED, ERSE-YM9ED te begrijpen, maar ben er nog niet achter. Enig advies? Andere binnenunits te overwegen?

5.) Wat is het vereiste watergehalte voor ontdooicycli? Ik heb momenteel 50 liter in keuken/badkamer/woonkamer, verwarming staat daar momenteel altijd open. De vloerverwarming in de keuken loopt in beton, wat meer thermische massa toevoegt. Plus we hebben 15 liter in slaapkamers met naregeling. Is die hoeveelheid water voldoende tijdens ontdooiingen (met/zonder gebruikte back-upverwarming)? Waar kan ik de vereiste in de handleiding vinden (nergens gezien)?

6.) Enig advies waar te kopen op dit moment? Ik zie dat Spanje vs Nederland al veel besproken is. Ik ben gevestigd in Leiden/Zuid-Holland.

Bedankt voor elke reactie! :)

PS Ik ben Nederlands aan het leren, ik hoop dat ik het goed heb vertaald.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Naalroc
@argafal Ik heb zo even geen advies, maar wel een compliment, met name voor je voorwerk en presentatie, en dan met name voor je Nederlands, als je geen Nederlander bent! Chapeau!
Gezien je opmerking over kopen in Spanje: ben je van plan om (veel)/(alles) zelf te doen, zo ja, dan is dat een mooie optie, alleen momenteel wat minder gewenst gezien de F-handelingen, nodig bij een losse buitenunit.

14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• joezzt
  • Registratie: November 2009
  • Niet online
argafal schreef op maandag 6 februari 2023 @ 14:06:

Ik ben op zoek naar de juiste warmtepomp voor mijn huis. Tussenwoning/rijtjeshuis. Warmteverliesschatting suggereert 7kW warmte nodig op de koude dagen. Dat komt overeen met het huidige gasverbruik op koude dagen. De woning is gebouwd omstreeks 1920, later gerenoveerd. De buitenruimte is echter zeer beperkt. Daarom overweeg ik de SUZ-SWM80 VA, omdat hij relatief licht en klein is in verhouding tot zijn vermogen. Good idea?!
De woning wordt momenteel verwarmd met een (ruim 20 jaar oude) CV ketel Nefit Ecomline HRC22V. In 2022 gebruikten we 850m3 gas voor verwarming. Vloerverwarming in de keuken, verder overal radiatoren. Woonkamer en slaapkamers hebben radiatoren met boostfans, die draaien nu lekker rond de 45 graden. Lager kan misschien, maar het is moeilijk te proberen: de cv-ketel kan niet verder terug moduleren en ik krijg een pendelprobleem.
1.) Buitenunit SUZ-SWM80 VA, óf in de tuin óf op de schuur. Ik zal later een apart bericht plaatsen met foto's voor de kwestie van plaatsing.

2.) SWW blijft voorlopig op de huidige CV ketel. Ik ben van plan er een aparte warmtepomp voor te plaatsen.

3.) Ik wil een binnenunit kopen die ook kan koelen. We zijn van plan om de komende tien jaren een deel van de vloeren te vervangen en dan meer vloerverwarming te plaatsen, en dan is dit wellicht interessant.

4. Ik heb geprobeerd de verschillen tussen ERSD-VM2D, ERSC-VM2D, ERSE-MED, ERSE-YM9ED te begrijpen, maar ben er nog niet achter. Enig advies? Andere binnenunits te overwegen?

5.) Wat is het vereiste watergehalte voor ontdooicycli? Ik heb momenteel 50 liter in keuken/badkamer/woonkamer, verwarming staat daar momenteel altijd open. De vloerverwarming in de keuken loopt in beton, wat meer thermische massa toevoegt. Plus we hebben 15 liter in slaapkamers met naregeling. Is die hoeveelheid water voldoende tijdens ontdooiingen (met/zonder gebruikte back-upverwarming)? Waar kan ik de vereiste in de handleiding vinden (nergens gezien)?

6.) Enig advies waar te kopen op dit moment? Ik zie dat Spanje vs Nederland al veel besproken is. Ik ben gevestigd in Leiden/Zuid-Holland.

Bedankt voor elke reactie! :)

PS Ik ben Nederlands aan het leren, ik hoop dat ik het goed heb vertaald.
5.) kwam ik toevallig vandaag tegen in databook 5.5 .
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VjpHQqQoQFc5g2vnciy-7dH_fog=/x800/filters:strip_exif()/f/image/zJbRy3O6pQANLHY2ejgu0vrr.png?f=fotoalbum_large

Gibson S-1, Godin Multiac ACS SA, Camps Cut 500S, Roland Jazz Chorus-120 , King Tempo II 607, TMS320C10, SAM4L

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Kun je de berekening waar 7kW uit komt met ons delen?
Je genoemde 7 kW laat zich wat slecht rijmen met die 850 m³. En zeker omdat je hoofdzakelijk met radiatoren verwarmt is het minimum vermogen bijzonder belangrijk.
850 m³ wijst naar een WP van ca 4 kW, waarmee de SUZ-SWM40 (5.4 kW, en ook lager minimum vermogen) wellicht interessanter is.

ERSC is voor grote vermogens. en de laatste twee zijn volgens mij voor monoblocks (gokje). Je moet gewoon de ERSD-VM2D hebben.
5.) Wat is het vereiste watergehalte voor ontdooicycli?
Dat staat in de databooks (links zie TS).
Ik heb momenteel 50 liter in keuken/badkamer/woonkamer, verwarming staat daar momenteel altijd open. De vloerverwarming in de keuken loopt in beton, wat meer thermische massa toevoegt. Plus we hebben 15 liter in slaapkamers met naregeling. Is die hoeveelheid water voldoende tijdens ontdooiingen (met/zonder gebruikte back-upverwarming)? Waar kan ik de vereiste in de handleiding vinden (nergens gezien)?
Nageregelde kamers mag je voor de waterinhoud niet meetellen, want je weet immers niet of die dan open staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bla65
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 29-05 11:48
Vandaag zou eindelijk mijn Ecodan ERST20D-VM2Dgeinstalleerd worden, maar helaas is het bedieningspaneel gesneuveld. Ik kan hem nu wel via Melcloud bedienen maar krijg de foutmelding P1 : Hardware issue (en dus geen warmte).
Kan een Ecodan wel werken zonder bedieningspaneel? De foutmelding lijkt te wijzen op een temperatuursensor die dan waarschijnlijk in het paneel zit?
Weet iemand waar je de bedieningsunit kan kopen?
Aangezien we al een dag geen verwarming hebben wordt het ondertussen best fris hier, dus tips zijn welkom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonlwd
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 14-06 23:23
Nou, voor degene die mijn verhaal al een tijdje volgen. De installateur is geweest met een engineer. Hun conclusie;

De retour van ons externe boilervat komt in de betonvloer samen met die van de vloerverwarming en gaat als 1 leiding via het buffervat terug naar de hydrobox. Dit willen ze aanpassen door de retour van de boiler af te doppen en met een nieuwe leiding rechtstreeks (dus zonder door de buffer te gaan) op de hydrobox/retour aan te sluiten.

Ik vraag me af wat ze hiermee willen bereiken en of dit noodzakelijk is. Alle andere problemen die spelen zijn nog in onderzoek/discussie. Dit hebben ze zelf ontdekt blijkbaar..

Dus nog maar eens jullie mening gevraagd :)

Alvast dank!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchWing
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

leonlwd schreef op maandag 6 februari 2023 @ 22:21:
Nou, voor degene die mijn verhaal al een tijdje volgen. De installateur is geweest met een engineer. Hun conclusie;

De retour van ons externe boilervat komt in de betonvloer samen met die van de vloerverwarming en gaat als 1 leiding via het buffervat terug naar de hydrobox. Dit willen ze aanpassen door de retour van de boiler af te doppen en met een nieuwe leiding rechtstreeks (dus zonder door de buffer te gaan) op de hydrobox/retour aan te sluiten.

Ik vraag me af wat ze hiermee willen bereiken en of dit noodzakelijk is. Alle andere problemen die spelen zijn nog in onderzoek/discussie. Dit hebben ze zelf ontdekt blijkbaar..

Dus nog maar eens jullie mening gevraagd :)

Alvast dank!
Voor SWW heeft een buffervat geen toegevoegde waarde, het enige wat je doet is de inhoud van het buffervat onnodig opwarmen.
Stel hij wilt vervolgens omschakelen krijg de retour temperatuur uit het buffervat rechtstreeks je vloer in.

Niet wenselijk!

Alle andere problemen vormen in wezen geen discussie, elke installateur hoort te snappen dat 20mm voor een warmtepomp onvoldoende is!

[ Voor 5% gewijzigd door DutchWing op 06-02-2023 23:03 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• DutchWing
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Z3qUp9WvrgcH5BWUsaSYcwB9CWk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/228ColrjTuZpNU6lLcHl7gjs.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedyace

Speedyace

PUHZ-SW75YAA

Bla65 schreef op maandag 6 februari 2023 @ 22:17:
Vandaag zou eindelijk mijn Ecodan ERST20D-VM2Dgeinstalleerd worden, maar helaas is het bedieningspaneel gesneuveld. Ik kan hem nu wel via Melcloud bedienen maar krijg de foutmelding P1 : Hardware issue (en dus geen warmte).
Kan een Ecodan wel werken zonder bedieningspaneel? De foutmelding lijkt te wijzen op een temperatuursensor die dan waarschijnlijk in het paneel zit?
Aangezien we al een dag geen verwarming hebben wordt het ondertussen best fris hier, dus tips zijn welkom.
Je moet even kijken of je een gewone aan / uit externe thermostaat kan aansluiten. Staat wel beschreven in de handleiding. Laat je hem op een WAR of vaste Ta draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bla65
Speedyace schreef op dinsdag 7 februari 2023 @ 08:32:
[...]

Je moet even kijken of je een gewone aan / uit externe thermostaat kan aansluiten. Staat wel beschreven in de handleiding. Laat je hem op een WAR of vaste Ta draaien.
Dank je, maar dan krijg ik dus die P1 melding. Vandaar de vraag of hij ook zonder het bedieningspaneel kan werken

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Speedyace

Speedyace

PUHZ-SW75YAA

Bla65 schreef op dinsdag 7 februari 2023 @ 08:48:
[...]

Dank je, maar dan krijg ik dus die P1 melding. Vandaar de vraag of hij ook zonder het bedieningspaneel kan werken
Externe kamerthermostaat aansluiten op (IN1) op TBI.1 klem 7-8
Dipswitch SW2-1 moet wel op on staan.

De unit die nu stuk is werkt dan niet meer als thermostaat

Ps. Wel eerst het systeem spanning loos maken.

[ Voor 8% gewijzigd door Speedyace op 07-02-2023 08:50 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• joezzt
  • Registratie: November 2009
  • Niet online
Bla65 schreef op dinsdag 7 februari 2023 @ 08:48:
[...]

Hier komt het manual weer….
Je kunt alleen zonder bedieningspaneel en zonder buitenunit werken, zoals hier onderaan beschreven
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MyExXOLTqAKF9aGJ7zwKRvxUAHA=/x800/filters:strip_exif()/f/image/vGRzvuHFtp8xmQmQ2neSmnwC.png?f=fotoalbum_large
Lijkt me ook logisch want zonder bedieningspaneel kun je ook helemaal niets instellen.
Dus dan verwamt ie op het element tot max 40 graden, maar die haalt ie waarschijnlijk toch niet.

Gibson S-1, Godin Multiac ACS SA, Camps Cut 500S, Roland Jazz Chorus-120 , King Tempo II 607, TMS320C10, SAM4L

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Remco45
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 16-06 11:52
Met alleen het 2 kW elektrisch element gaat hij de woning niet warm krijgen.

Probeer de P1 error te resetten en de WP te laten draaien op WAR of een vaste TA.
Een simpele aan-uit thermostaat aansluiten zoals @Speedyace beschrijft is nog beter. Probeer er dan wel een te vinden met een kleine hysterese indien mogelijk.

Mitsubishi Zubadan 11,2 kW; 14500 Wp (6100 Oost en 8400 West)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bla65
Remco45 schreef op dinsdag 7 februari 2023 @ 09:09:
Met alleen het 2 kW elektrisch element gaat hij de woning niet warm krijgen.

Probeer de P1 error te resetten en de WP te laten draaien op WAR of een vaste TA.
Een simpele aan-uit thermostaat aansluiten zoals @Speedyace beschrijft is nog beter. Probeer er dan wel een te vinden met een kleine hysterese indien mogelijk.
Dank allen, dankzij de tip van Speedyace is de P1 nu weg. De buitenunit draait gewoon, dus die noodloop van Joezzt is niet nodig

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Remco45
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 16-06 11:52
Bla65 schreef op dinsdag 7 februari 2023 @ 09:14:
[...]

Dank allen, dankzij de tip van Speedyace is de P1 nu weg. De buitenunit draait gewoon, dus die noodloop van Joezzt is niet nodig
Mooi, er komt dus weer warmte binnen. Vanwege de vochtige atmosfeer zullen er wel defrosts optreden vanochtend.
Heb je dipswitch Sw 2-1 op ON gezet en ook een thermostaat aangesloten?
Zonder thermostaat wacht de unit op de input daarvan en zal in principe niet vanzelf uitschakelen, tenzij bijvoorbeeld Ta en Tr te dicht bij elkaar komen.
Uitschakelen zal je dus handmatig moeten doen.

Mitsubishi Zubadan 11,2 kW; 14500 Wp (6100 Oost en 8400 West)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bla65
Remco45 schreef op dinsdag 7 februari 2023 @ 09:25:
[...]

Mooi, er komt dus weer warmte binnen. Vanwege de vochtige atmosfeer zullen er wel defrosts optreden vanochtend.
Heb je dipswitch Sw 2-1 op ON gezet en ook een thermostaat aangesloten?
Zonder thermostaat wacht de unit op de input daarvan en zal in principe niet vanzelf uitschakelen, tenzij bijvoorbeeld Ta en Tr te dicht bij elkaar komen.
Uitschakelen zal je dus handmatig moeten doen.
Yes, er hangt een aan/uit thermostaat aan, dus komt goed!
Update: de pomp staat vrolijk te brommen (erg stil zo op het dak) en het huis warmt langzaam weer op 8)

[ Voor 8% gewijzigd door Bla65 op 07-02-2023 14:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 23:18
Ik probeer inzicht te krijgen in efficientie van het systeem zoals:
- Aantal defrosts
- TA temperatuur
- Frequentie

Ik heb hem nu via melcloud en home assistant gekoppeld maar begrijp nog niet helemaal hoe ik die data eruit moet halen. OF moet dat dan via domoticz?
Klopt het dat je defrosts kunt zien aan het dipje in de temperatuur in melcloud?
zo ja, dan zie ik ongeveer 1x per uur (soms 2) een dipje. Betekent dit dat ik 1x per uur een defrost heb?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/asrFYisFMOkE2GMx19RXd0iLews=/x800/filters:strip_exif()/f/image/QOVDz9UE8R4Xra7Ji76edpFG.png?f=fotoalbum_large

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JustMyOpinion
laurens0619 schreef op dinsdag 7 februari 2023 @ 10:10:
- Aantal defrosts
- TA temperatuur
- Frequentie

Ik heb hem nu via melcloud en home assistant gekoppeld maar begrijp nog niet helemaal hoe ik die data eruit moet halen. OF moet dat dan via domoticz?
Klopt het dat je defrosts kunt zien aan het dipje in de temperatuur in melcloud?
zo ja, dan zie ik ongeveer 1x per uur (soms 2) een dipje. Betekent dit dat ik 1x per uur een defrost heb?

[Afbeelding]
Ik heb zelf een Procon met HA gekoppeld, dus ik krijg letterlijk door dat er een Defrost bezig is. Maar heb even voor je gekeken en bij mij is idd te zien dat als er een Defrost bezig is, er een dip zit. Dus als work around kan je dat naar mijn idee gebruiken.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bCoeAT40bThvubep8Z2NDciYJwE=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/rULDQ2ulzaf5ype4hHJbadn7.png?f=user_large

Gasloos sinds 12-2022 || Hoekhuis 1968 || WP: SUZ SWM80 VA || 300 l boiler || SOLAR: 2,1 kWp OZO / 2,4 kWp WNW (SolarEdge) + 3,6 kWp S (Solis)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plenkske
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 20:23
laurens0619 schreef op dinsdag 7 februari 2023 @ 10:10:
- Aantal defrosts
- TA temperatuur
- Frequentie

[Afbeelding]
Home assistant en domoticz zijn beide domotica systemen. Ik heb geen persoonlijke ervaring met home assistant, maar volgens mij kan je daar dezelfde data inzichtelijk krijgen als in domoticz.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
@JustMyOpinion
die dipjes zie ik in de nacht ongeveer 1x per uur voorkomen maar sinds 10:00 niet meer. Als ikhet goed begreep passen sommige hier ook nachtverlaging toe om de defrost te voorkomen.
Nu zit ik daar in beetje in spagaat omdat ik met Tibber snachts goedkopere stroom heb en hem dan juist wil laten werken :) Echter icm defrosts schiet dat zijn doel voorbij.
Wat is jullie ervaring qua buitentemperatuur dat je defrost kunt voorspellen? Of andere metrics om in de gaten te houden?

@Plenkske
thnx, ja ik lees dat die domoticz scripts wat uitgebreider zijn maar zie ook mensen posten in dit topic met HA grafiekjes waar ook alles in staat. Was dus benieuwd waar ik moest tweaken om die info beschikbaar te krijgen )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JustMyOpinion
De legionella run.... er is al zoveel over gezegd en geschreven.... maar ik krijg het nog niet lekker voor elkaar.

Ik gebruik niet de legionella run uit het systeem zelf, maar ik heb hem nagemaakt in Node Red via Home Assistant.

Maar nu komt het, als ik het setpoint van SWW verhoog naar 55°C (omdat ik de rest met intern element van boiler zelf doe) en ik forceer een SWW run, dan stopt de run als hij op 48 - 49 °C staat. Dit is ook een beetje de normale instelwaarde die ik heb voor normaal gebruik.

Ik zie via de Procon dat echt 55 °C is ingesteld, op de unit zelf zie ik dit ook, maar geen actie na 48 °C.

Nu heb ik op de unit (nadat hij weer via Procon was terug gezet) de SWW wens temperatuur op 55 °C gezet en aantal afkoelingsgraden dusdanig laag gezet dat hij dus een SWW run ging doen.... en wat denk je, hij gaat nu wel door!

Iemand enig idee wat ik fout doe? Ben ik te snel met veranderen van SWW setpoint en aanzetten SWW run ofzo?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robindd
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 15-06 18:27
JustMyOpinion schreef op dinsdag 7 februari 2023 @ 14:31:
De legionella run.... er is al zoveel over gezegd en geschreven.... maar ik krijg het nog niet lekker voor elkaar.

Ik gebruik niet de legionella run uit het systeem zelf, maar ik heb hem nagemaakt in Node Red via Home Assistant.

Maar nu komt het, als ik het setpoint van SWW verhoog naar 55°C (omdat ik de rest met intern element van boiler zelf doe) en ik forceer een SWW run, dan stopt de run als hij op 48 - 49 °C staat. Dit is ook een beetje de normale instelwaarde die ik heb voor normaal gebruik.

Ik zie via de Procon dat echt 55 °C is ingesteld, op de unit zelf zie ik dit ook, maar geen actie na 48 °C.

Nu heb ik op de unit (nadat hij weer via Procon was terug gezet) de SWW wens temperatuur op 55 °C gezet en aantal afkoelingsgraden dusdanig laag gezet dat hij dus een SWW run ging doen.... en wat denk je, hij gaat nu wel door!

Iemand enig idee wat ik fout doe? Ben ik te snel met veranderen van SWW setpoint en aanzetten SWW run ofzo?
Na hoe lang "stopt" hij dan? Er is namelijk een max tijd ingesteld in je settings, en een tijd ingesteld na hoe lang die weer het SWW verwarmen op pakt na eventjes je huis te hebben verwarmt. Max. instelling is 120minuten aan 1 stuk SWW, standaard dacht ik 90minuten. Als je gewoon geduld hebt pakt die het waarschijnlijk vanzelf weer op.
Check die beide instellingen even en verifier of dat ook wellicht klopt met na hoe lang die volgens jou stopt.

PVOutput Youless - 9600Wp OZO+WNW | 38° | Goodwe GW6K-DT | Mitsubishi PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D | Zonneplan Nexus | Gasloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zwakie
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 16:30
JustMyOpinion schreef op dinsdag 7 februari 2023 @ 14:31:

Waarom forceer jij de SWW run? Als je het SWW setpoint hoger zet dan de huidige temperatuur + de toegestane daling, dan start de WP vrijwel meteen met de run. Daarvoor hoef je hem niet nog eens separaat te forceren.

Ik doe dat ook via Node-Red, bij mij start hij vanzelf na het verhogen van setpoint en warmt hij lekker door op de WP totdat hij iets boven de 56 graden zit. Nadat hot water run klaar is, gaat setpoint weer naar de oorspronkelijke waarde

Ik doe zo'n run 1x per 4 weken, die laatste paar graden om hem boven de 60 te tillen doe ik niet - ik ben niet zo bang aangelegd ;)

(dezelfde methodiek gebruik ik op overige dagen om SWW temperatuur naar 46 graden te tillen)

PV: 7670Wp 180°Z 40° PVOutput | WP: ME SUZ-SWM80VA ERSD-VM2D | gasloos | EV: Ioniq 5 Lounge 77kWh RWD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• trombom
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 03-05 23:49
Denk er over om de SUZ-SWM80VA in combinatie met de ERST20D-VM2D te bestellen.

Iemand ervaring met een goede installateur die de boel wil komen installeren als ik zelf de apparaten heb?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JustMyOpinion
Robindd schreef op dinsdag 7 februari 2023 @ 14:39:
[...]

Na hoe lang "stopt" hij dan? Er is namelijk een max tijd ingesteld in je settings, en een tijd ingesteld na hoe lang die weer het SWW verwarmen op pakt na eventjes je huis te hebben verwarmt. Max. instelling is 120minuten aan 1 stuk SWW, standaard dacht ik 90minuten. Als je gewoon geduld hebt pakt die het waarschijnlijk vanzelf weer op.
Check die beide instellingen even en verifier of dat ook wellicht klopt met na hoe lang die volgens jou stopt.
Hij staat inderdaad op 90 minuten en daar zat hij niet aan. Als boiler al 48°C is en ik forceer dan die run zie ik dat hij aangaat, maar dat hij na paar minuten alweer uitgaan (naar mijn idee omdat hij denkt dat hij er al is).
zwakie schreef op dinsdag 7 februari 2023 @ 15:26:
[...]

Waarom forceer jij de SWW run? Als je het SWW setpoint hoger zet dan de huidige temperatuur + de toegestane daling, dan start de WP vrijwel meteen met de run. Daarvoor hoef je hem niet nog eens separaat te forceren.

Ik doe dat ook via Node-Red, bij mij start hij vanzelf na het verhogen van setpoint en warmt hij lekker door op de WP totdat hij iets boven de 56 graden zit. Nadat hot water run klaar is, gaat setpoint weer naar de oorspronkelijke waarde

Ik doe zo'n run 1x per 4 weken, die laatste paar graden om hem boven de 60 te tillen doe ik niet - ik ben niet zo bang aangelegd ;)

(dezelfde methodiek gebruik ik op overige dagen om SWW temperatuur naar 46 graden te tillen)
Tja, dat is een goeie, op "jouw" manier zou het ook moeten gaan. Reden dat ik het zo heb opgelost is dat ik hem normaal op 48°C hou met een afkoeling van 8°C. Dus in theorie als hij op 48°C staat en ik zet hem naar 55°C dan gaat hij niet aan.... maar ja, kan hem dan natuurlijk ook gewoon op 57°C zetten!

M.a.w., ik ga jouw methode van de week eens proberen (Moet nu natuurlijk afkoelen)

Bedankt voor het meedenken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!
leonlwd schreef op maandag 6 februari 2023 @ 22:21:

De retour van ons externe boilervat komt in de betonvloer samen met die van de vloerverwarming en gaat als 1 leiding via het buffervat terug naar de hydrobox. Dit willen ze aanpassen door de retour van de boiler af te doppen en met een nieuwe leiding rechtstreeks (dus zonder door de buffer te gaan) op de hydrobox/retour aan te sluiten
Als de retour vanaf je SWW-vat naar de hydrobox via het buffervat gaat is dat sowieso niet goed. Dan warmt het buffervat enorm op tijdens een SWW run (wat gepaard gaat met onnodig hoge kosten voor SWW). En bovendien zit je dan na afloop van die SWW-run met een buffervat vol met heet water. Als dan je VVW weer begint, krijgt die dat hete water voor zijn kiezen. Na een legionellarun, waarbij dat water naar 62+ graden is opgewarmd is dat nog erger. Dat is zeker niet goed!
Die leiding had nooit zo aangelegd mogen worden en moeten ze zeker veranderen.
(Een beetje kundige installateur had dat trouwens ook van tevoren wel kunnen verzinnen....)

Had jij niet ooit een foto gedeeld waarbij ik had aangegeven dat je makkelijk een leiding boven de deur langs richting WP kon trekken?

[ Voor 4% gewijzigd door Andrehj op 07-02-2023 17:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Bla65 schreef op maandag 6 februari 2023 @ 22:17:
Ik denk dat ie het gewoon niet doet zonder dat paneel. Je zal dat paneel toch wel via je installateur kunnen krijgen?
Zelf bestellen kan wellicht ook. Nummer (bij een Hydrobox) is S70C20200 (ik schat dat die van een Cylinder Unit hetzelfde is). Hier verkrijgbaar in Polen: https://allegro.pl/oferta...subishi-j-wew-13045035499

Acties:
  • +1 Henk 'm!
trombom schreef op dinsdag 7 februari 2023 @ 17:09:
Denk er over om de SUZ-SWM80VA in combinatie met de ERST20D-VM2D te bestellen.

Iemand ervaring met een goede installateur die de boel wil komen installeren als ik zelf de apparaten heb?
Afgezien van het feit dat alle beetje handige installateurs enorm vol zitten en maar erg weinig de marge op de apparatuur willen missen is het misschien handig om erbij te vermelden of je in Den Helder of Maastricht woont...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naalroc
Andrehj schreef op dinsdag 7 februari 2023 @ 17:46:
............
Zelf bestellen kan wellicht ook. Nummer (bij een Hydrobox) is S70C20200 (ik schat dat die van een Cylinder Unit hetzelfde is). Hier verkrijgbaar in Polen: https://allegro.pl/oferta...subishi-j-wew-13045035499
En met een beetje fantasie kan je die site op € en Engels zetten, leest wat handiger...(€411)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robindd
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 15-06 18:27
JustMyOpinion schreef op dinsdag 7 februari 2023 @ 17:32:
[...]

Hij staat inderdaad op 90 minuten en daar zat hij niet aan. Als boiler al 48°C is en ik forceer dan die run zie ik dat hij aangaat, maar dat hij na paar minuten alweer uitgaan (naar mijn idee omdat hij denkt dat hij er al is).
[...]
Je kunt toch eerst controleren wat de ingestelde temperatuur is voordat je hem uberhaubt forceert? Beetje basis controle als je iets aan het testen bent.

PVOutput Youless - 9600Wp OZO+WNW | 38° | Goodwe GW6K-DT | Mitsubishi PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D | Zonneplan Nexus | Gasloos

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bla65
Andrehj schreef op dinsdag 7 februari 2023 @ 17:46:
[...]

Ik denk dat ie het gewoon niet doet zonder dat paneel. Je zal dat paneel toch wel via je installateur kunnen krijgen?
Verrassing: hij draait gelukkig ook zonder het paneel. Ik had ook de wifi adapter besteld dus ik kan hem via Melcloud aansturen tot het door de installateur bestelde paneel er is (verwacht 2 weken).
Ik heb nu alleen de basic instellingen dus hij pendelt nog, maar ik heb nu in ieder geval warmte.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• remcoVer
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 15-06 16:07
Hoi @Andrehj , zou je mij ook aan de lijst kunnen toevoegen (die op pagina 1). Wij hebben een EHST20D-VM2C en een PUHZ-SW75YAA en die werken vriendelijk samen sinds november 2020. We hebben geen vloerverwarming (huis uit 2000). En draaien eigenlijk altijd op thermostaat gestuurd op ruimte temperatuur. COP zit zo rond de 4.3.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zwakie
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 16:30
JustMyOpinion schreef op dinsdag 7 februari 2023 @ 17:32:
[...]
Dus in theorie als hij op 48°C staat en ik zet hem naar 55°C dan gaat hij niet aan.... maar ja, kan hem dan natuurlijk ook gewoon op 57°C zetten!

<...>

Bedankt voor het meedenken!
Mijn Node-Red routine start op moment dat de temperatuur die hoort bij de ingestelde verlaging nog 'net' niet is bereikt: op dat moment zet ik het hogere setpoint (op <huidige temperatuur SWW> + <ingestelde verlaging> + 1 graad). Op deze manier kan ik het tijdstip van de run ook strak aan het begin van de middag 'plannen' (hogere COP).

Ik doe het dus niet op het moment dat hij op de 'normale' hogere temperatuur bereikt is, maar helemaal aan het begin van de run.

Graag gedaan!

[ Voor 20% gewijzigd door zwakie op 07-02-2023 23:41 ]

PV: 7670Wp 180°Z 40° PVOutput | WP: ME SUZ-SWM80VA ERSD-VM2D | gasloos | EV: Ioniq 5 Lounge 77kWh RWD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
Hoe moet ik deze grafieken lezen?

Waarom is die overdag strak en savonds pieken?
Zijn dat nou runs of defrost?

Werd natuurlijk wel kouder buiten en was aan het klussen dus deur naar garage stond ook open

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Wo_gkm7ZiAqIo4lMLcgS-ofskZU=/x800/filters:strip_exif()/f/image/4Gjvwmb6h1OR3njCsNUVH7HL.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4hnHT2gNxd8aWLfFgAKqm6SEgSY=/x800/filters:strip_exif()/f/image/VjHbgrb6hQfhQtLZZofrWjpB.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchWing
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

Naalroc schreef op dinsdag 7 februari 2023 @ 17:56:
[...]

En met een beetje fantasie kan je die site op € en Engels zetten, leest wat handiger...(€411)
Met een iPhone/MacBook kan ik hem gewoon on Display vertalen naar Engels of Nederlands in dit geval :)

[ Voor 3% gewijzigd door DutchWing op 08-02-2023 01:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
remcoVer schreef op dinsdag 7 februari 2023 @ 20:59:
Hoi @Andrehj , zou je mij ook aan de lijst kunnen toevoegen (die op pagina 1). Wij hebben een EHST20D-VM2C en een PUHZ-SW75YAA en die werken vriendelijk samen sinds november 2020. We hebben geen vloerverwarming (huis uit 2000). En draaien eigenlijk altijd op thermostaat gestuurd op ruimte temperatuur. COP zit zo rond de 4.3.
Weet je zeker dat je de EHST20D-VM2C hebt? Dat is een ouder model met FTC5 controller. Ik kocht mijn binnenunit (eindigend op -VM2D) met FTC6 controller eind 2019, toen werd de C-serie al niet meer geleverd. Of kwam jouw binnenunit ergens nog uit een voorraad?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
laurens0619 schreef op dinsdag 7 februari 2023 @ 23:44:
Hoe moet ik deze grafieken lezen?

Waarom is die overdag strak en savonds pieken?
Zijn dat nou runs of defrost?

Werd natuurlijk wel kouder buiten en was aan het klussen dus deur naar garage stond ook open
|:( Hoe ziet de grafiek er dan uit als je die deur dicht hebt?
Knap dat je met zo'n lage Ta (en lage dT) kunt draaien. Welke WP heb je?

Over het regelgedrag: Ik gok dat je de WP op ruimtetemperatuurregeling hebt staan, en dat de controller op een plek hangt die nogal gemakkelijk door externe invloeden (zon, open deur) wordt beïnvloed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
@Andrehj
Eerlijk, ik voel mij ook echt n00b hier maar het begint steeds wat duidelijker te worden :)
Ik had wel het gevoel dat die open deur de thermostaat zou beinvloeden maar tegelijk zie ik geen significante dip in de meting van de thermostaat. Een hele kleine rond 20:00, zou die daar al door gaan acteren?

Hij staat inderdaad op kamerthermostaat en deze hangt in het midden van de woonkamer. Hij hangt niet naast de garagedeur maar in dit luchtidicht huis voel je direct een koude tocht zodra die deur van de garage even open is geweest (5 meter verderop oid)
Ik heb hier een Erst20d-vm2d icm een SUZ-SWM40 in een net opgeleverd nieuwbouwhuis (172m2 3 woonlagen vvw/WTW)

De meting van 0700-0800 is clean qua open deuren, ik was namelijk al 0630 deur uit. Alleen even onder douche geweest maar heb hem zo ingesteld dat mijn SWW pas opgewarmt wordt om 12:00.

Lage TA is juist goed toch? Tenminste, als die niet gaat pendelen (begreep ik). Hoe kan ik dat uit de grafiek uitlezen?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zQJcoP9_ekqx8U-5miuc4WbBVIo=/x800/filters:strip_exif()/f/image/4nsmaiKTYQlliuclNPzCB4wM.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tBIA1ylOHepZXJj3ulV8QmddPVY=/x800/filters:strip_exif()/f/image/WNBcezZpvaZSy3mETKaAXAV7.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 27% gewijzigd door laurens0619 op 08-02-2023 08:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
laurens0619 schreef op woensdag 8 februari 2023 @ 08:42:
@Andrehj
Eerlijk, ik voel mij ook echt n00b hier maar het begint steeds wat duidelijker te worden :)
Ik had wel het gevoel dat die open deur de thermostaat zou beinvloeden maar tegelijk zie ik geen dip in de meting van de thermostaat.

Hij staat inderdaad op kamerthermostaat. Ik heb hier een Erst20d-vm2d icm een SUZ-SWM40 in een net opgeleverd nieuwbouwhuis (172m2 3 woonlagen vvw/WTW)

De meting van 0700-0800 is clean qua open deuren, ik was namelijk al 0630 deur uit. Alleen even onder douche geweest maar heb hem zo ingesteld dat mijn SWW pas opgewarmt wordt om 12:00

[Afbeelding]

[Afbeelding]
In de laatste grafiek zie je een gebruikelijk beeld van een WP op ruimtetemperatuurregeling. Wat je zou kunnen proberen is de WP op constante aanvoertemperatuur zetten. Dan draait is 's nachts veel rustiger.
Maar dan moet je wel een extra (Panasonic) thermostaat op de binnenunit aansluiten.
En dan kun je ook nog overwegen om met nachtverlaging te werken (in te stellen via die externe thermostaat). Lees (of zoek) dit topic maar eens terug.
Meer tips: Andrehj in "Mitsubishi Electric Ecodan Lucht/Water Warmtepompen"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
@Andrehj
Thanks, omdat ik het graag wil begrijpen:
- Ideaal is een zo strakke mogelijke lijn icm lage TA? Wat ik bijvoorbeeld gisteren om 15:00 had?
- Het plaatje van 0700, is dat pendelen? Of zie ik hier 5 runs + 2 defrosts (kleine dip is run, grote dip is defrost?)
- Wat maakt het of een warmtepomp of strak op 1 lijn gaat draaien, zoals gisteren om 15:00, of dat die zo op en neer gaat?

[ Voor 23% gewijzigd door laurens0619 op 08-02-2023 08:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
laurens0619 schreef op woensdag 8 februari 2023 @ 08:51:
@Andrehj
- Ideaal is een zo strakke mogelijke lijn icm lage TA? Wat ik bijvoorbeeld gisteren om 15:00 had?
Ja. Maar je kunt beter overdag wat meer warmte in je huis brengen en dan 's nachts (tegen lage COP) wat minder.
- Het plaatje van 0700, is dat pendelen? Of zie ik hier 5 runs + 2 defrosts (kleine dip is run, grote dip is defrost?)
Nee. Je WP pendelt niet. Je zit het regelgedrag.
- Wat maakt het of een warmtepomp of strak op 1 lijn gaat draaien, zoals gisteren om 15:00, of dat die zo op en neer gaat?
Dat laatste is minder efficient. Maar je grootste probleem is dat je WP 's nachts (als het buiten erg koud is) heel hard werkt en overdag (als je tegen hoge COP warmte in je huis kunt brengen) nauwelijks wat doet.

Dat kun je tegengaan door zelf de wateremperatuur te controleren (via WAR of constante Ta) en dan m.b.v een externe thermostaat de ruimtetemperatuur en de nachtverlaging te regelen.

Lees dit topic even door (ja, dat kost je een weekend), dan zit je er veel beter in en bespaar je veel geld aan stookkosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chip2710
  • Laatst online: 23:13
Andrehj schreef op woensdag 8 februari 2023 @ 09:10:
[...]

Dat kun je tegengaan door zelf de wateremperatuur te controleren (via WAR of constante Ta) en dan m.b.v een externe thermostaat de ruimtetemperatuur en de nachtverlaging te regelen.
@Andrehj
Ik stuur ook op vaste watertemp. met thermostaat, kun je hierbij ook de nachtverlaging automatisch
laten functioneren d.m.v. programmeren. Ik bedoel dan met de standaard mitsubishi bedieningsunit of Melcloud?

SUZ-SWM40VA + ERSD-VM2DR1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chip2710
laurens0619 schreef op woensdag 8 februari 2023 @ 08:51:
@Andrehj
Met een vaste watertemperatuur sturing en externe thermostaat zal de regeling aanzienlijk rustiger zijn, werkt bij mij ook het beste.

PS, staat je buitenunit vrij of in een omkasting?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Chip2710 schreef op woensdag 8 februari 2023 @ 09:33:
@Andrehj
Ik stuur ook op vaste watertemp. met thermostaat, kun je hierbij ook de nachtverlaging automatisch
laten functioneren d.m.v. programmeren. Ik bedoel dan met de standaard mitsubishi bedieningsunit of Melcloud?
Ja, uiteraard gaat die nachtverlaging automatisch. Ik ga niet twee keer per dag de thermostaat een graad lager of hoger zetten...
Dat heb ik ingesteld op de veelgenoemde Panasonic thermostaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chip2710
Andrehj schreef op woensdag 8 februari 2023 @ 10:00:
[...]

Ja, uiteraard gaat die nachtverlaging automatisch. Ik ga niet twee keer per dag de thermostaat een graad lager of hoger zetten...
Ok, duidelijk.
Ik zocht naar een manier om de watertemp autm. te verlagen/verhogen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• laurens0619
@Andrehj
Ik heb al meer dan een weekend besteed in heul veul postst lezen uit dit topic en veel koffie met de warmtepomp monteurs gedronken.Ik vind het een hele steile learning curve hebben maar dat kan ook wel beetje aan mij liggen :)

- Helder qua nachtverlaging. Ik heb dat ook een keer geprobeerd maar had deze metrics toen nog niet om het gedrag te bekijken. Ga ik proberen en monitoren
- Is pendelen te herkennen via de temperatuur? In deze post wordt het herkend dmv stroomverbruik. Nu heb ik geen specifieke kwh meter op de pomp zitten dus via de p1 is het niet accuraat genoeg. Als ik het via melcloud kan zien zou dat mooi zijn.

Ik begrjip de link tussen vaste Ta en thermostaat niet helemaal. Als je vaste Ta instelt, dan verander je toch de modus en pomp je bv altijd 25 graden de verwarming in en kijk je eigenlijk niet wat het met de ruimte temperatuur doet? Wat is dan de rol van de thermostaat icm vast Ta?

@Chip2710
Hij staat op het dak van de garage, tegen het huis aan. Zonder kist er omheen.
Het wil wel aardig waaien hier, rand van dorp dus redelijk open omgeving

[ Voor 7% gewijzigd door laurens0619 op 08-02-2023 10:20 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
laurens0619 schreef op woensdag 8 februari 2023 @ 10:17:
@Andrehj
Ik heb al meer dan een weekend besteed in heul veul postst lezen uit dit topic en veel koffie met de warmtepomp monteurs gedronken.Ik vind het een hele steile learning curve hebben maar dat kan ook wel beetje aan mij liggen :)

- Helder qua nachtverlaging. Ik heb dat ook een keer geprobeerd maar had deze metrics toen nog niet om het gedrag te bekijken. Ga ik proberen en monitoren
- Is pendelen te herkennen via de temperatuur? In deze post wordt het herkend dmv stroomverbruik. Nu heb ik geen specifieke kwh meter op de pomp zitten dus via de p1 is het niet accuraat genoeg. Als ik het via melcloud kan zien zou dat mooi zijn.
Zorg dat je zsm een kWh meter voor de WP krijgt. Dat biedt echt veel inzicht. Erg gebruiksvriendelijk is het systeem van home wizzard, vooral ook omdat je daarvoor zelf geen extra apparatuur (domotica) nodig hebt.
Alternatief zijn de systemen genoemd vlak onder de TS, waarmee je de (ook) compressorfrequentie uit kunt lezen, maar die vereisen meer extra apparatuur en effort.
Ik begrjip de link tussen vaste Ta en thermostaat niet helemaal. Als je vaste Ta instelt, dan verander je toch de modus en pomp je bv altijd 25 graden de verwarming in en kijk je eigenlijk niet wat het met de ruimte temperatuur doet? Wat is dan de rol van de thermostaat icm vast Ta?
Die zet de WP aan en uit. Je hebt bij WAR of vaste Ta toch echt iets nodig wat je ruimtetemperatuur regelt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
@Andrehj
Losse kwh meter ga ik proberen maar wilde ik voorkomen omdat ik liever zelf niet aan die automaten rommel. Ben groot HomeWizzard fan en het P1/sockets maar aparte groepen zal ik dan via elektricien moeten regelen.

Als je hem op HE (flow temp) instelt, dan kan ik alleen de temperatuur van de flow invoeren, bijvoorbeeld 25. Ik kan dan niet meer de ruimtetemperatuur instellen op bijvoorbeeld 21.

Bij welke waarde van de ruimtemperatuur gaat de warmtepomp dan besluiten om aan of uit te zijn? Dat zou
die dan toch moeten obv een ingestelde temperatuur bijvoorbeeld 21. Anders snap ik de rol van de thermostaat niet

Dit schermpje/modus bedoel je toch met constanta Ta
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cjpBiTg2a28zvUcwuq10gi2ukVs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ljyfLFClN5qdrt3MHRXArLvZ.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!
laurens0619 schreef op woensdag 8 februari 2023 @ 10:36:
@Andrehj
Losse kwh meter ga ik proberen maar wilde ik voorkomen omdat ik liever zelf niet aan die automaten rommel. Ben groot HomeWizzard fan en het P1/sockets maar aparte groepen zal ik dan via elektricien moeten regelen.

Als je hem op HE (flow temp) instelt, dan kan ik alleen de temperatuur van de flow invoeren, bijvoorbeeld 25. Ik kan dan niet meer de ruimtetemperatuur instellen op bijvoorbeeld 21.

Bij welke waarde van de ruimtemperatuur gaat de warmtepomp dan besluiten om aan of uit te zijn?
Niet. Dat doet ie niet.
Dat zou
die dan toch moeten obv een ingestelde temperatuur bijvoorbeeld 21. Anders snap ik de rol van de thermostaat niet
Daarom moet je dus (zoals ik inmiddels al drie keer heb geschreven) een externe thermostaat aansluiten.

Ik denk dat je nog erg veel kennis mist. En je schrijft dat je dit topic al hebt doorgelezen, maar dit onderwerp komt toch erg vaak terug en is ook al erg vaak toegelicht. Dus wellicht moet je dit topic nog eens lezen.

[ Voor 10% gewijzigd door Andrehj op 08-02-2023 10:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
Wat is dan de rol van de thermostaat icm vast Ta?
Andrehj schreef op woensdag 8 februari 2023 @ 10:26:
[...]

Die zet de WP aan en uit. Je hebt bij WAR of vaste Ta toch echt iets nodig wat je ruimtetemperatuur regelt...
Bij welke waarde van de ruimtemperatuur gaat de warmtepomp dan besluiten om aan of uit te zijn?
Andrehj schreef op woensdag 8 februari 2023 @ 10:41:
[...]

Niet. Dat doet ie niet.

[...]

Daarom moet je dus (zoals ik inmiddels al drie keer heb geschreven) een externe thermostaat aansluiten.
Ja sorry nu ben ik compleet lost :P Ik denk dat we langs elkaar praten.

Maar je kennis en input wordt gewaardeerd, wil je niet irriteren. Ik ga wel opnieuw de topics lezen en hopelijk valt het kwartje dan wel bij mij, Thanks iig voor het op weg helpen

Acties:
  • +2 Henk 'm!
laurens0619 schreef op woensdag 8 februari 2023 @ 10:45:
Ja sorry nu ben ik compleet lost :P Ik denk dat we langs elkaar praten.

Maar je kennis en input wordt gewaardeerd, wil je niet irriteren. Ik ga wel opnieuw de topics lezen en hopelijk valt het kwartje dan wel bij mij, Thanks iig voor het op weg helpen
Ik denk dat je het bedieningspaneel van Mitsubishi (bedraad of draadloos) verwart met een thermostaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chip2710
Andrehj schreef op woensdag 8 februari 2023 @ 10:00:
[...]

Kun je bijvoorbeeld met HomeAssist de besturing van de water temperatuur wel automatiseren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
@Chip2710
Setpoint gewenste watertemperatuur verhogen of verlagen kan altijd.
Op standje heating flowtemp.
Mitsubishi warmtepomp besturen met procon, ESPHome

[ Voor 8% gewijzigd door AUijtdehaag op 08-02-2023 11:04 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Ecodan

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• laurens0619
Andrehj schreef op woensdag 8 februari 2023 @ 10:48:
[...]

Ik denk dat je het bedieningspaneel van Mitsubishi (bedraad of draadloos) verwart met een thermostaat.
Jazeker, maar ik dacht dat het bedieningspaneel ook de binnenthermostaat is, tenminste er zit een temp sensor in en dan regelt de WP zelf hoe die gaat verwarmen (of het paneel, weet niet waar de logica zit)

Maaar ik denk dat het kwartje is gevallen :P

Als je een externe thermostaat aansluit, dan stel je op die externe thermostaat de doeltemperatuur in, niet meer op ecodan.

Dus de ecodan zet je vast op bv 25 graden. En de externe thermostaat stel je in op bv 21 graden.
De externe (panasonic) thermostaat gaat dan bepalen wanneer de ketel aan en uit moet, om die 21 graden te halen en dat doet die met een vaste instelling van bv 25 graden flow

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Plenkske
@laurens0619 ik zal het kort proberen samen te vatten.

Vanuit je bedieningspaneel heb je 3 opties om te verwarmen.
- kamerthermostaat: je stelt bv 20 graden in. WP gaat verwarmen totdat bedieningspaneel 20,5 (zichtbaar als 21) meet en WP gaat uit. WP gaat weer aan bij 19,5 (zichtbaar als 19)
- vaste Ta: je stelt bv. 28 graden in. WP gaat als aanvoertemperatuur 28 graden maken en blijft constant lopen. Tenzij je iets externs aansluit wat er voor zorgt dat je WP uit gaat.
- curve: in principe hetzelfde als vaste Ta, maar dan wordt de Ta aangepast aan de hand van de ingestelde curve. Via de curve kan je instellen wat de Ta moet zijn bij bepaalde buitentemperatuur.

Ik gebruik zelf bij het huidige weer de Curve regeling. Stel hem dan soms bij van 0 tot -2. Dus bv mijn curve staat op 30 graden bij buitentemperatuur van +2 , dan wordt de Ta 28 als ik hem op -2 heb gezet.
En ja: dan blijft hij constant doordraaien totdat ik iets aanpas. Maar dat vind ik prima bij iets kouder weer. Huis blijft redelijk constant in temperatuur omdat ik de curve strak (laag) heb ingesteld.

Als het straks weer iets warmer is zet ik hem weer op kamerthermostaat. Zo heb ik dit afgelopen maanden af en toe gewisselt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chip2710
AUijtdehaag schreef op woensdag 8 februari 2023 @ 11:03:
@Chip2710
Setpoint gewenste watertemperatuur verhogen of verlagen kan altijd.
Op standje heating flowtemp.
Mitsubishi warmtepomp besturen met procon, ESPHome
Kun je dan ook een timer/programmering er in verwerken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• laurens0619
@Plenkske
Thanks, ik denk dat ik hem helder heb. Fout zat hem erin dat ik externe thermostaat las als een externe temp sensor, niet een temp sensor waar je ook temperatuur instelt. Vrij dom als ik het teruglees :+

Ik begrijp niet helemaal waarom, theoretisch, het standaard kastje dit niet kan maar soit.
Op zoek naar externe (panasonic) thermostaat Thanks :)

[ Voor 4% gewijzigd door laurens0619 op 08-02-2023 11:28 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Plenkske
laurens0619 schreef op woensdag 8 februari 2023 @ 11:27:
Ik begrijp niet helemaal waarom, theoretisch, het standaard kastje dit niet kan maar soit.
Op zoek naar externe (panasonic) thermostaat Thanks :)
In theorie zou het standaard kastje dit inderdaad ook moeten kunnen, maar ME heeft dit simpelweg niet zo gemaakt (helaas).
Pagina: 1 ... 62 ... 185 Laatste

Let op:
Factory zero systeem? Post dan in Problemen met warmtepompsystemen van Factory Zero