14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos
Deze?SanderGo schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 17:08:
Tweede erg domme vraag, ik lig ziek op bed, is er ook een site o.i.d waarop ik het WAR grafiekje alvast kan invullen om te kijken of dit aansluit bij mijn ervaringen in Ta tot nu toe. ( ik kan dit uittekenen etc, maar ben even lui en immobiel)
https://vscope.at/heizkurve/
SUZ-SWM40VA + ERSD-VM2DR1
Voelen aan de dikke airco leiding, die moet heet zijn en voelen aan de rechter cv leiding, dat is de aanvoer van je wp.Galen. schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 20:59:
[...]
[Afbeelding]
Hij reageert helemaal niet volgens mij, net of hij zijn warmte niet afgeeft !
13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).
/f/image/btJicjttyNf20AyOUXRGmRus.png?f=fotoalbum_large)
Hallo allemaal,
Sinds vorig jaar april hebben wij een SUZ-SWM40 met ERST20D-VM2D binnenunit. Systeem draait naar wens, maar sinds kort valt mij op dat ie veel varieert in toerental. Dat is ook te zien in de grafiek van de Ta. Hoe kan ik dit voorkomen en welke instellingen zou ik hiervoor kunnen aanpassen?
Even wat aanvullende info:
Vaste Ta van 37 graden.
Flow van 11 liter/min
60m2 vloerverwarming en boven radiatoren.
Alvast dank voor het meedenken.
Doe eens wat foto's (bijgesneden) van je instellingen? Want normaal regelt de FTC je temperatuur veel constanter.lepi schreef op donderdag 26 januari 2023 @ 19:44:
[Afbeelding]
Hallo allemaal,
Sinds vorig jaar april hebben wij een SUZ-SWM40 met ERST20D-VM2D binnenunit. Systeem draait naar wens, maar sinds kort valt mij op dat ie veel varieert in toerental. Dat is ook te zien in de grafiek van de Ta. Hoe kan ik dit voorkomen en welke instellingen zou ik hiervoor kunnen aanpassen?
Even wat aanvullende info:
Vaste Ta van 37 graden.
Flow van 11 liter/min
60m2 vloerverwarming en boven radiatoren.
Alvast dank voor het meedenken.
Maar kun je niet omlaag met die temperatuur? 37 graden lijkt enorm hoog (en dus onzuinig) voor een woning die grotendeels met VVW wordt verwarmd.
En weet je zeker dat die schommelingen niet door defrosts worden veroorzaakt? Hoe zag dit beeld er de afgelopen dagen uit? Bijvoorbeeld gisteren, toen het onder nul was?
Doe ook eens een foto van je VVW-verdeler. Zit daar niet een of andere naregeling of "intelligent" ventiel de zaak te frustreren?
[ Voor 6% gewijzigd door Andrehj op 26-01-2023 19:56 ]
WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.
Hierbij technische informatie en de documentatie van de buiten unit: SUZ-SWM40/60VA(2)Andrehj schreef op donderdag 19 januari 2023 @ 19:09:
[...]
Jij bent de eerste hier met een 60VA2. Heb je daar al ergens specificaties van kunnen vinden? Ik meen ooit eens gelezen te hebben dat er iets afwijkt van de oudere 60VA.
https://les.mitsubishiele...26/suz-shwm-r32_4056.html
https://les.mitsubishiele...wm-specification_5594.pdf
De buiten unit is lekker stil en een stuk kleiner dan zijn voorganger.
[ Voor 30% gewijzigd door deheij1 op 26-01-2023 21:06 ]
Stiller is natuurlijk altijd beter. Wat me eerder wel al opviel is dat bij bepaalde buitentemperaturen de COP van de VA2 net wat hoger is en bij andere temperaturen weer wat lager. Dat de buitenunit kleiner is dat klinkt in eerste instantie wel leuk, maar betekent dat ook dat de verdamper kleiner is? In ons Nederlandse klimaat wil ik het liefst de grootst mogelijke verdamper hebben omdat ik de illusie heb dat de defrosts elkaar dan net wat minder vlug zullen opvullen. (en het laagst mogelijke minimumvermogen uiteraard). Het liefst zou ik een enorme twinfan buitenunit van 4kW hebben die terug kan moduleren tot 1,5kW thermisch. Maar die heb ik nog niet gevonden.deheij1 schreef op donderdag 26 januari 2023 @ 20:54:
[...]
Hierbij technische informatie en de documentatie van de buiten unit: SUZ-SWM40/60VA(2)
https://les.mitsubishiele...26/suz-shwm-r32_4056.html
https://les.mitsubishiele...wm-specification_5594.pdf
De buiten unit is lekker stil en een stuk kleiner dan zijn voorganger.
PV: 7205Wp. LW-WP: ME SUZ-SWM40VA2 + EHST20D-VM2D. LL-WP: 3x MHI SRK20ZS-S
Hoi Andrehj,Andrehj schreef op donderdag 26 januari 2023 @ 19:54:
[...]
Doe eens wat foto's (bijgesneden) van je instellingen? Want normaal regelt de FTC je temperatuur veel constanter.
Maar kun je niet omlaag met die temperatuur? 37 graden lijkt enorm hoog (en dus onzuinig) voor een woning die grotendeels met VVW wordt verwarmd.
En weet je zeker dat die schommelingen niet door defrosts worden veroorzaakt? Hoe zag dit beeld er de afgelopen dagen uit? Bijvoorbeeld gisteren, toen het onder nul was?
Doe ook eens een foto van je VVW-verdeler. Zit daar niet een of andere naregeling of "intelligent" ventiel de zaak te frustreren?
Dank voor je bericht. Ik heb wat foto's bijgevoegd.
Ik denk dat je gelijk hebt v.w.b. de Ta, die heb ik omlaag gezet. Moet wel zeggen dat wij geen geweldige afgifte hebben met 60m2 vloerverwarming met maar 3 groepen. Wij gaan wel een forse verbouwing tegemoet waarbij deze vloerverwarming wordt vernieuwd. Ook boven komt er vvw dus hopelijk in de toekomst een Ta onder de 30 graden.
De schommelingen waren ook aanwezig bij vorst en defrosts.
Er is geen naregeling of ander ventiel.
Waarschijnlijk zie ik iets simpels over het hoofd in de instellingen, hopelijk heb jij een idee.
![]() | ![]() | ![]() |
![]() |
De lengte per lus is ongeveer 160 meter.lepi schreef op vrijdag 27 januari 2023 @ 08:44:
[...]
Hoi Andrehj,
Dank voor je bericht. Ik heb wat foto's bijgevoegd.
Ik denk dat je gelijk hebt v.w.b. de Ta, die heb ik omlaag gezet. Moet wel zeggen dat wij geen geweldige afgifte hebben met 60m2 vloerverwarming met maar 3 groepen.
Je had een 6-7 groeps verdeler nodig gehad.
Ook de toegepaste slangen lijken net een soort van niet diffusie dicht, soort tyleen slangen alleen dan niet zwart maar grijs.
Je installatie draait op doeltemperatuur, dit betekent dat je een vaste aanvoertemperatuur hebt. Zit er nog een thermostaat in de woonkamer, deze begrensd dan dat de ruimte niet te warm word. Eventueel hiervan een foto?Wij gaan wel een forse verbouwing tegemoet waarbij deze vloerverwarming wordt vernieuwd. Ook boven komt er vvw dus hopelijk in de toekomst een Ta onder de 30 graden.
De schommelingen waren ook aanwezig bij vorst en defrosts.
Er is geen naregeling of ander ventiel.
Waarschijnlijk zie ik iets simpels over het hoofd in de instellingen, hopelijk heb jij een idee.
WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SW75YAA + EHST20D-VM2D / PV: 2150Wp Z/O 132° en 2580Wp N/W 312° Ik wil een warmtepomp.nu
Nauwkeurigheid van de Pompopbrengst
De FTC geeft bij de code 540 12Ltr. op, als is mijn vloerverdeler
aflees kom ik tot een totaal van 20ltr. Welke waarde is correct?
Opgenomen vermogen en geproduceerde warmte uitgelezen vanuit de FTC
Is het mogelijk deze waarde te resetten en/of per dag of een
nader te bepalen periode uit te lezen?
De WP schrijft de hoeveelheid opgenomen en geproduceerde energie kort na middernacht weg in een paar registers, die vervolgens met een Procon uit te lezen zijn.
Rapportage van bijv. andere perioden dan de voorgaande dag, zijn helaas niet uit te lezen.
Hierbij een plaatje van de thermostaat.DutchWing schreef op vrijdag 27 januari 2023 @ 10:41:
[...]
De lengte per lus is ongeveer 160 meter.
Je had een 6-7 groeps verdeler nodig gehad.
Ook de toegepaste slangen lijken net een soort van niet diffusie dicht, soort tyleen slangen alleen dan niet zwart maar grijs.
[...]
Je installatie draait op doeltemperatuur, dit betekent dat je een vaste aanvoertemperatuur hebt. Zit er nog een thermostaat in de woonkamer, deze begrensd dan dat de ruimte niet te warm word. Eventueel hiervan een foto?
Vwb de vloerverwarming. Zo is het in 1992 aangelegd bij de bouw van het huis. Inderdaad totaal niet volgens de huidige standaard. Daarom wordt het ook vervangen. Maar ik vraag mij af of hierdoor de warmtepomp zo onstabiel draait.
:strip_exif()/f/image/mBzcyMHne4Ydt7CXMt674SZv.jpg?f=fotoalbum_large)
De VVW-verdelers zijn hierin notoir onnauwkeurig. Bij mij klopt de WP heel aardig (binnen 1 liter, wat helaas de (lage) resolutie is) met de nauwkeurig gecalibreerde waarde van de Kamstrup. Hou dus de WP maar aan.Chip2710 schreef op vrijdag 27 januari 2023 @ 16:05:
ff een 2-tal vragen:
Nauwkeurigheid van de Pompopbrengst
De FTC geeft bij de code 540 12Ltr. op, als is mijn vloerverdeler
aflees kom ik tot een totaal van 20ltr. Welke waarde is correct?
Nee. Dan moet je die zelf loggen op de een of andere manier. (Zie Andrehj in "Mitsubishi Electric Ecodan Lucht/Water Warmtepompen")Opgenomen vermogen en geproduceerde warmte uitgelezen vanuit de FTC
Is het mogelijk deze waarde te resetten en/of per dag of een
nader te bepalen periode uit te lezen?
WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.
Je bent nu nog op HE mode aan het verwarmen. (Doeltemperatuur) zie hieronder.lepi schreef op vrijdag 27 januari 2023 @ 16:29:
[...]
Hierbij een plaatje van de thermostaat.
Vwb de vloerverwarming. Zo is het in 1992 aangelegd bij de bouw van het huis. Inderdaad totaal niet volgens de huidige standaard. Daarom wordt het ook vervangen. Maar ik vraag mij af of hierdoor de warmtepomp zo onstabiel draait.
[Afbeelding]
:strip_exif()/f/image/c0rxNOnL7SGYVgekS2fHyZwT.jpg?f=fotoalbum_large)
Je moet de verwarming zetten op ruimtetemperatuurregeling. (auto-adapt)
Menu >> Verwarmen >> zie hieronder:
:strip_exif()/f/image/LDUqiUlrLHTg4tLoySgRxJq5.jpg?f=fotoalbum_large)
Ook moet je de instellingen hiervan aanpassen:
Minimum: 25
Maximum 35
Mode: normaal.
Interval: tussen de 30 en 60 minuten. (Proef ondervinden)
Dit kun je terug vinden in:
Andrehj in "Mitsubishi Electric Ecodan Lucht/Water Warmtepompen"
Kijk even aan of dit lekker werkt… Geef het 2-3 dagen de tijd om zich in te leren.
[ Voor 8% gewijzigd door DutchWing op 27-01-2023 17:48 ]
WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SW75YAA + EHST20D-VM2D / PV: 2150Wp Z/O 132° en 2580Wp N/W 312° Ik wil een warmtepomp.nu
Die heb je nodig om 40c de vloer in te jassen bij 0c.Andrehj schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 11:41:
[...]
Ik zou die aannemer eens vragen waarom hij in hemelsnaam met zulke grote warmtepompen aan komt zetten...![]()
13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).
Knap dat ze koelen benoemen maar je een eH binnenunit hebt (alleen verwarmen) ?
Staan de kranen wel open ?Speedyace schreef op donderdag 26 januari 2023 @ 11:42:
Het lijkt erop dat er geen vloeistof door het systeem loopt.
(Hebben we eerder meegemaakt).
Het schijnt dat de leidingen achter de WP wel warm worden. Hij kon ze niet vasthouden.koevlaas2 schreef op vrijdag 27 januari 2023 @ 19:26:
[...]
Staan de kranen wel open ?
(Hebben we eerder meegemaakt).
WP: Puhz-SW75YAA - ERST30-VM2ED - Procon melcobems mini (A1M) - SolarEdge SE5K 16 x 320WP IBC Solar - SolarEdge SE3680H 14 x 410WP Longi, gasloos sinds: oktober 2022
Dat is raar...Speedyace schreef op vrijdag 27 januari 2023 @ 19:31:
[...]
Het schijnt dat de leidingen achter de WP wel warm worden. Hij kon ze niet vasthouden.
68Hz, leidingen heet, 18L per minuut en delta T van 1c ?

Super, dank voor je hulp.DutchWing schreef op vrijdag 27 januari 2023 @ 17:45:
[...]
Je bent nu nog op HE mode aan het verwarmen. (Doeltemperatuur) zie hieronder.
[Afbeelding]
Je moet de verwarming zetten op ruimtetemperatuurregeling. (auto-adapt)
Menu >> Verwarmen >> zie hieronder:
[Afbeelding]
Ook moet je de instellingen hiervan aanpassen:
Minimum: 25
Maximum 35
Mode: normaal.
Interval: tussen de 30 en 60 minuten. (Proef ondervinden)
Dit kun je terug vinden in:
Andrehj in "Mitsubishi Electric Ecodan Lucht/Water Warmtepompen"
Kijk even aan of dit lekker werkt… Geef het 2-3 dagen de tijd om zich in te leren.
Dit was zijn antwoord.koevlaas2 schreef op vrijdag 27 januari 2023 @ 19:35:
[...]
Dat is raar...
68Hz, leidingen heet, 18L per minuut en delta T van 1c ?
Suicide schreef op donderdag 26 januari 2023 @ 12:19:
[...]
Ik heb gelijk even gevoeld behoorlijk heet, kan je niet lang vasthouden....
WP: Puhz-SW75YAA - ERST30-VM2ED - Procon melcobems mini (A1M) - SolarEdge SE5K 16 x 320WP IBC Solar - SolarEdge SE3680H 14 x 410WP Longi, gasloos sinds: oktober 2022
O suicide, ik dacht Galen ?
Van Suicide weet ik niet hoeveel liter, maar wilde gok:
Filter verstopt.
Hij had geen probleem, wilde alleen weten waarom hij de compressor frequentie niet kon uitlezen via 016 op een eco inverter.koevlaas2 schreef op vrijdag 27 januari 2023 @ 19:57:
[...]
Filter verstopt.
016 gaf ****
Maar dat is al opgelost, via een (omweg) procon zou het wel kunnen op een eco inverter.
Dat zal dan toch voor die SUZ units gewoon een ander nummer zijn? Iemand moet gewoon dat lijstje even boven water krijgen (of alle nummers even aflopen).DutchWing schreef op vrijdag 27 januari 2023 @ 20:19:
016 gaf ****
Maar dat is al opgelost, via een (omweg) procon zou het wel kunnen op een eco inverter.
Foute gok....koevlaas2 schreef op vrijdag 27 januari 2023 @ 19:57:
[...]
Filter verstopt.
016 geeft geen waardes bij SUZ-**** buitenunits.
Deze hebben helaas beperkte mogelijkheden wat dat betreft.
Interne filter vorige week trouwens schoongemaakt, kwam nog redelijk veel rommel uit. (1e schoonmaak één jaar na oplevering)
Zelfs uit het magneetfilter kwam behoorlijk wat fijne meuk.
Klopt helemaal! Met hulp van @AUijtdehaag kan ik nu wel alle waardes zien.DutchWing schreef op vrijdag 27 januari 2023 @ 20:19:
[...]
Hij had geen probleem, wilde alleen weten waarom hij de compressor frequentie niet kon uitlezen via 016 op een eco inverter.
016 gaf ****
Ik heb het nog niet in HA staan door beperkte tijd en vooral beperkte kennis wat dat betreft.
Dat staat ook op het to do lijstje lijst.
Jij bent toch één van de Wizards of Ecodan?Andrehj schreef op vrijdag 27 januari 2023 @ 20:44:
[...]
Dat zal dan toch voor die SUZ units gewoon een ander nummer zijn? Iemand moet gewoon dat lijstje even boven water krijgen (of alle nummers even aflopen).
Die moet zo'n code lijst toch te voorschijn kunnen halen?
[ Voor 14% gewijzigd door Suicide op 27-01-2023 22:20 ]
@AndrehjAndrehj schreef op zondag 6 februari 2022 @ 12:14:Wat moet je doen voor lage verwarmingskosten (en dus hoge COP)?
Omdat ik vaak gevraagd wordt wat ik gedaan heb om onze COP voor verwarmen zo hoog te krijgen, heb ik geprobeerd de randvoorwaarden daarvoor te verzamelen, zodat een ieder daar zijn voordeel mee kan doen.
Om een echt lage energierekening (en daardoor een hoge sCOP) te halen moet je alles goed doen. Dat hebben wij bij onze nieuwe woning geprobeerd.
De nieuwbouwwoning is daarom bij de bouw als volgt uitgevoerd:Qua afgiftesysteem:
- Dikke isolatie (Rc6) rondom
- Naden tussen isolatieplaten zijn met tape afgeplakt.
- Er is isolatiemateriaal toegepast met 2.5 cm steenwol op de achterkant, zodat er nooit een valse spouw tussen isolatieplaten en binnenspouwblad kan ontstaan.
- Luchtdicht gebouwd (Qv10 0.15)
- 3-voudig glas
- WTW ventilatie
- Dikke betonnen vloeren die functioneren als warmtebuffer
- Vloerafwerking met goede warmtegeleiding (keramisch parket op de bgg, vast verlijmd PVC op de verdiepingen).
Qua warmtepomp:
- Geen zoneregeling
- Geen buffervat en geen secundaire pomp
- Alleen vloerverwarming met uiteraard gesloten, pomploze verdelers
- Vloerverwarming met slang 18x2 HoH 15cm op alle verdiepingen (en ook in de garage). HoH 10cm alleen in de badkamers en in de bijkeuken (omdat die veel buitenoppervlak heeft).
- Op vier zones na (ouderslaapkamer en overloop) staan alle zones open. Daardoor is er een erg groot afgifteoppervlak. De zones op de verdiepingen geven ook nog warmte af naar beneden, waardoor er nog meer afgifte is. In deze post heeft @JBtL heel mooi aangegeven waarom meer afgifte (ook in de slaapkamers) beter is.
Het resultaat van dit alles is een sCOP van 5.87 voor verwarmen dit stookseizoen (november t/m nu).
- Deze is overgedimensioneerd voor de woning (dat kan vanwege de grote thermische buffer in de betonvloeren) en begrensd op 75% vermogen. WP draait hierdoor nagenoeg altijd met een vermogen van 4 à 5 kW, precies daar waar de COP het hoogst is.
- De warmtepomp is zo'n beetje de kleinste in een behuizing waar ook een 12 kW-variant in zit. Daardoor is het verdamper-oppervlak naar verhouding erg groot, wat weer gunstig is voor de COP
- Temperatuurregeling met Panasonic thermostaat (0.2°C hysterese) op een plaats waar nauwelijks opwarming door de zon is (op de overloop).
- Nachtverlaging van 0.5°C. (21°C van 9:00 - 23:00, 20.5°C 's nachts) Hierdoor draait de WP hoofdzakelijk overdag, tegen een hoge COP.
- Draait op vaste Ta van 25°C, geen WAR (dus draait in koude nachten als dat soms nodig is rustig door ipv extra gas te geven)
- Door deze vaste Ta wordt er op koude dagen (tegen lage COP) soms wat te weinig warmte in de woning gepompt, de woning koelt dan een paar tiende graad af. Dit komt er dan later op wat warmere dagen (met hogere COP) wel weer bij.
- Buitenunit is geplaatst tegen een zuidoostgevel. Daar is het 's ochtends altijd een paar graden warmer, dus hogere COP.
- De laatste tip is het meest voor de hand liggend: Verlaag je setpoint. Dit gaat (met een warmtepomp) dubbelop:
Als je je huis een graad kouder stookt, heb je uiteraard minder warmtebehoefte, dus minder energieverbruik.
Maar je kunt dan ook je aanvoertemperatuur of WAR-curve een graad verlagen, waardoor het rendement van je WP groter wordt. Dus een dubbele energiebesparing.
Dan nog wat plaatjes, waarin mooi te zien is hoe regelmatig de WP draait (dit is van gisteren, met helaas een onnodige defrost om 9:23):
[Afbeelding]
En dat levert dan de volgende grafiek van de COP op:
[Afbeelding]
Maar ook zonder deze tips kun je makkelijk veel stroom besparen door de thermostaat één (of liever nog twee) graden lager te zetten.
Dan kan ook de watertemperatuur van je WP naar beneden. Dat bespaart dus dubbel:Ook weten hoe je je SWW zo efficiënt mogelijk maakt? Dat heb ik beschreven in deze post:
- Je hebt een lagere warmtevraag
- Door de lagere watertemperatuur stijgt je COP.
Andrehj in "Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #10"
Dit is wel de goede, denk ik.
Ons huis is wat minder geïsoleerd.
Je werkt met een vaste TA; 25 graden.
Betekent voor ons denk ik dat we de stooklijn (met WAR) zo vlak mogelijk instellen.
Ofwel voetpunt 25 graden, eindpunt zo laag mogelijk (nu 45).
Zit ik hiermee in de goede denkrichting?
Bosch Compress 3000i AW 6, Nefit Enviline ODU split, hybride
Dat is allemaal afhankelijk van de warmtebehoefte van je huis en je afgiftesysteem. Je zult zelf moeten experimenteren met de minimaal benodigde aanvoertemperatuur.RobEppink schreef op vrijdag 27 januari 2023 @ 22:42:
@Andrehj
Dit is wel de goede, denk ik.
Ons huis is wat minder geïsoleerd.
Je werkt met een vaste TA; 25 graden.
Betekent voor ons denk ik dat we de stooklijn (met WAR) zo vlak mogelijk instellen.
Ofwel voetpunt 25 graden, eindpunt zo laag mogelijk (nu 45).
Zit ik hiermee in de goede denkrichting?
Maar als je nu maximaal 45 graden nodig hebt, dan kun je ook in je afgiftesysteem nog wel het een en ander verbeteren.
Heb niet de indruk 'dat we de 45 graden nodig hebben'.Andrehj schreef op vrijdag 27 januari 2023 @ 22:47:
[...]
Dat is allemaal afhankelijk van de warmtebehoefte van je huis en je afgiftesysteem. Je zult zelf moeten experimenteren met de minimaal benodigde aanvoertemperatuur.
Maar als je nu maximaal 45 graden nodig hebt, dan kun je ook in je afgiftesysteem nog wel het een en ander verbeteren.
Is door NEFIT op die manier ingesteld.
We stoken alleen VVW (bgg en badkamer).
We vinden dat we teveel pieken en dalen hebben/hadden in de VVW.
Dat is de reden dat we gas bij gaan stoken.
Hebben nu de indruk dat er a. minder pieken en dalen zijn en b. dat het wel een graadje minder kan.
Gaan proberen met een vlakkere stooklijn.
Dank je zover.
Je hoeft met je VVW niet boven de 30c uit ook niet bij -20c denk ik, dus pas je stooklijn aan tussen 25 en 30cRobEppink schreef op vrijdag 27 januari 2023 @ 22:55:
[...]
Heb niet de indruk 'dat we de 45 graden nodig hebben'.
Is door NEFIT op die manier ingesteld.
We stoken alleen VVW (bgg en badkamer).
@koevlaas2koevlaas2 schreef op zaterdag 28 januari 2023 @ 10:22:
[...]
Je hoeft met je VVW niet boven de 30c uit ook niet bij -20c denk ik, dus pas je stooklijn aan tussen 25 en 30c
Vrijstaand huis. Isolatie niet optimaal.
Maar stooklijn gewijzigd naar 25<>35.
Dank v.h. meedenken.
Die had ik al gecontroleerd 😉koevlaas2 schreef op vrijdag 27 januari 2023 @ 19:57:
[...]
Filter verstopt.
24kw pv, 64kwh ev, 2x16kw lg wp.Gasloos sinds 2018
Opmeten met een schuifmaat, ik zou het niet weten.Wodan89 schreef op zaterdag 28 januari 2023 @ 14:02:
Weet iemand zo wat de afmeting is van de oring voor het filter?
Wodan89 schreef op zaterdag 28 januari 2023 @ 14:02:
Weet iemand zo wat de afmeting is van de oring voor het filter?
Ik kan er via mijn leverancier wel aankomen, maar er is vast ook wel een O ring te vinden die bij de gamma uit het schap komt.Andrehj schreef op zondag 9 januari 2022 @ 14:27:
• Iemand wel eens de O-ring van de dop van dat gaasje (strainer) vervangen? Het nummer van Mitsubishi lijkt S70 C28 460 te zijn, maar daarop Googlend vind ik geen leveranciers. Het lijkt me wel handig die ring op voorraad te hebben.
[/list]
Als voorbeeld de beneden verdieping: Als alleen deze groepen draaien, zie ik een flow van 19 in de mitsu.
Ik heb bij de verdeler op de begane grond de retour temp gemeten van de 9 groepen, en zie voor sommige groepen best grote verschillen. Bijna 1.5 graden verschil (dat is veel als je bedenkt dat ik nu met delta T van 2.5 - 3 graden draai).
Ik zie bij 2 groepen retour temp van 20.3, terwijl de andere groepen 21.8 retour temp hebben.
Wat moet ik in dit geval doen? de 20.3 groepen max open, en de 21.8 knijpen zodat de retour temp ongeveer gelijk worden?
Ik heb het idee dat ze niet zo hun best gedaan hebben met het waterzijdig inregelen.* We hebben 4 verdelers zonder pomp en ze hebben bij allemaal max open gedraaid behalve degene in de berging, die is 3/4 gekepen.
Verder moet ik denk ik de andere verdelers iets knijpen om beneden 21L flow te krijgen denk ik? Alle leidingen naar van en naar de verdelers zijn 25mm (gemeten aan de buiten kant). Beneden is er meer dan 100m2 vv, dus ik zou daar wel 21L moeten kunnen halen.
* understatement
[ Voor 14% gewijzigd door xoror op 29-01-2023 10:42 ]
Eenvoudig + Goedkoop Mitsubishi Warmtepomp uitlezen/besturen met een ESP32
xoror schreef op zondag 29 januari 2023 @ 10:34:
Ik heb eindelijk wat tijd gevonden om met een warmtebeeld camera (guide pc210) de vloerverwarming te bekijken. Het valt me op dat sommige groepen/zones niet even warm worden.
Als voorbeeld de beneden verdieping: Als alleen deze groepen draaien, zie ik een flow van 19 in de mitsu.
Ik heb bij de verdeler op de begane grond de retour temp gemeten van de 9 groepen, en zie voor sommige groepen best grote verschillen. Bijna 1.5 graden verschil (dat is veel als je bedenkt dat ik nu met delta T van 2.5 - 3 graden draai).
Ik zie bij 2 groepen retour temp van 20.3, terwijl de andere groepen 21.8 retour temp hebben.
Wat moet ik in dit geval doen? de 20.3 groepen max open, en de 21.8 knijpen zodat de retour temp ongeveer gelijk worden?
Ik heb het idee dat ze niet zo hun best gedaan hebben met het waterzijdig inregelen.* We hebben 4 verdelers zonder pomp en ze hebben bij allemaal max open gedraaid behalve degene in de berging, die is 3/4 gekepen.
Mogelijk vervuiling in een klep geschoten? hou oud is de installatie?
Verder moet ik denk ik de andere verdelers iets knijpen om beneden 21L flow te krijgen denk ik? Alle leidingen naar van en naar de verdelers zijn 25mm (gemeten aan de buiten kant). Beneden is er meer dan 100m2 vv, dus ik zou daar wel 21L moeten kunnen halen.
* understatement
24kw pv, 64kwh ev, 2x16kw lg wp.Gasloos sinds 2018
Als meer verdelers open staan zie ik wel 21L. Bij sww zie ik 23L dus filter zou het niet moeten zijn. Installatie is 2 jr oud.
Is nu verder de truuk om alle flowmeters op de zelfde hoogte te krijgen en daarna beetje tweaken om dezelfde retour tempa te krijgen?
[ Voor 21% gewijzigd door xoror op 29-01-2023 14:03 ]
Deze stooklijn stel je in per hele graden, is het nu zo dat de uitkomsten
vanuit de schuine stooklijn ook in de regeling gebruikt worden, dus
gebruikt de regeling 1 of 2 decimalen achter de komma of worden de
waarden afgerond op hele graden?
Dus ik ga er vanuit dat de unit dat netjes doet en om het leesbaar te houden puur voor display afrond.
Gasloos sinds 12-2022 || Hoekhuis 1968 || WP: SUZ SWM80 VA || 300 l boiler || SOLAR: 2,1 kWp OZO / 2,4 kWp WNW (SolarEdge) + 3,6 kWp S (Solis)
Tierelier
De dealer was in eerste instantie heel behulpzaam tot dat ze hoorde dat de warmtepomp geimporteerd was uit Spanje, wat ik tot een bepaalde hoogte begrijp.
Maar ik vraag niet om garantie, maar om service waar ik uiteraard voor wil betalen!
Hun zeggen nu eigelijk dat ze geen service willen verlenen, want het kan zijn dat de warmtepomp niet 100% gelijk is aan de Nederlandse versie! (lijkt mij zeer onwaarschijnlijk) en loyaliteit aan de Nederlandse importeur!
Iemand nog tips voor een service man die ervaring heeft met mitsubishi in het oosten van het land?
AUijtdehaag schreef op dinsdag 31 januari 2023 @ 13:18:
@jorisdekloris
Alle warmtepompen staan uit.
Iedereen zit aan zijn prijsplafond voor januari

Ik zit t/m maart bij de huidige aanbieder, ivm het prijsplafond.
De pomp draait verder wel prima. Na een paar weken finetunen met de curve hoeft er weinig meer gedaan te worden.
In de lente een checkup vd buitenunit en evt water bijvullen in de binnenunit.
Als het draait dan draait het

SUZ-SWM80VA & ERSD-VM2D, 200L SWW, 5330Wp O 45°, 2870Wp W 45°, 820Wp Z 10°, Zendure 2400AC 8,64kWh thuisbatterij, Fresh-r on the wall compac WTW
Niet alleen voor januari vrees ik:AUijtdehaag schreef op dinsdag 31 januari 2023 @ 13:18:
@jorisdekloris
Alle warmtepompen staan uit.
Iedereen zit aan zijn prijsplafond voor januari
:fill(white):strip_exif()/f/image/3MuQgOcok0GnWmbOvFzxdCjr.png?f=user_large)
En is daar ook rekening gehouden met het "toegestane" hogere verbruik in de wintermaanden;
hoewel ik nooit een definitieve verdeling heb gezien met welk percentage nu rekening gehouden moet worden, alleen een 'voorlopige' indicatie, een poosje terug.
14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos
OK, I'll bitejorisdekloris schreef op dinsdag 31 januari 2023 @ 13:02:
Wat is er aan de hand? Geen vragen meer? Geen grafiekjes die gedeeld worden? gaat het wel goed bij iedereen?
In deze post Chronos in "Mitsubishi Electric Ecodan Lucht/Water Warmtepompen" heb ik het idee beschreven, heb dit nu verder uitgewerkt en werkend.
Ik stuur de Ta door de avond ervoor te kijken naar de Tmax en Tmin van de volgende dag (volgens buienradar). Dit gecombineerd met de actuele Tbuiten en tijd van de dag levert nu een mooi curve op:
/f/image/E6mjHLPNJrEqt25qYAQwnc7V.png?f=fotoalbum_large)
* De rare pieken erin komen door de defrost cyclus, dan gaat de Tbuiten meting van de WP omhoog, deze negeer ik verder in de afregeling
** De drop om 00:00 komt omdat ik de afstand op die dag tot 14.00 gebruik voor de tijdsfactor. Mijn WP staat 's nachts altijd uit ivm efficientie en herrie, dus dit was voor mij optimaal
De formules / code in HA is als volgt:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
| - trigger: - platform: time_pattern hours: 23 minutes: 45 sensor: - name: "Temperature increment based on next day temperature" unit_of_measurement: "°C" unique_id: "temp_increment_next_day_temp" device_class: "temperature" state: > {% set t = states('sensor.buienradar_temperature_1d') | float(0) %} {% if t > 14 %} 20 {% else %} {{ (( 15 - t) * 1.5) | round(0) + 20 }} {% endif %} - name: "Delta min max temperature next day" unit_of_measurement: "°C" unique_id: "delta_temp_next_day_temp" device_class: "temperature" state: > {% set t1 = states('sensor.buienradar_temperature_1d') | float(0) %} {% set t2 = states('sensor.buienradar_minimum_temperature_1d') | float(0) %} {{ (t1-t2) | round(0) }} - trigger: - platform: time_pattern minutes: "/1" sensor: - name: "Temperature increment based on time of day" unit_of_measurement: "°C" unique_id: "temp_increment_tod" device_class: "temperature" state: > {% set hottesttimeofday = now().replace(hour=14, minute=0, second=0) %} {% set difference = ((hottesttimeofday - now()).total_seconds() / 3600) | abs %} {% set delta_t = states('sensor.delta_min_max_temperature_next_day') | float(0) %} {{ ((difference * delta_t / 8) * -1) | round(1) }} - name: "Temperature driven target flowtemperature" unit_of_measurement: "°C" unique_id: "temperature_driven_target_flow_temperature" device_class: "temperature" state: > {{ (states('sensor.outdoor_temperature')|float(0) + states('sensor.temperature_increment_based_on_next_day_temperature')|float(0) + states('sensor.delta_min_max_temperature_next_day') | float(0) / 2 + states('sensor.temperature_increment_based_on_time_of_day') | float(0)) | round(0) }} |
Zoals onderaan te zien is tel ik een aantal waarden bij elkaar op om tot een definitieve Ta te komen. Deze is dus afhankelijk van de temperatuur voorspelling, de actuele buiten temperatuur en de tijd.
-De waarde 1.5 bepaald hoe sterk de WP op de voorspelde temperatuur reageert, dit is voor mij een aardige waarde
Ik denk dat dit een erg efficiënte benadering is. De WP werkt nu het hardst in de middag als de temp het hoogst is en er evt. de meeste zonneinstraling (gemiddeld) is op mijn zonnepanelen.
Grappig, ik ben met iets vergelijkbaars bezig. Ik heb een stuk code gemaakt dat de water temperatuur regelt aan de hand van de frequentie van de WP. Het setpoint doe ik op basis van de offset naar de wens temperatuur en de spotprijs mbt energie.Chronos schreef op dinsdag 31 januari 2023 @ 14:00:
[...]
OK, I'll bite![]()
In deze post Chronos in "Mitsubishi Electric Ecodan Lucht/Water Warmtepompen" heb ik het idee beschreven, heb dit nu verder uitgewerkt en werkend.
Ik stuur de Ta door de avond ervoor te kijken naar de Tmax en Tmin van de volgende dag (volgens buienradar). Dit gecombineerd met de actuele Tbuiten en tijd van de dag levert nu een mooi curve op:
[Afbeelding]
* De rare pieken erin komen door de defrost cyclus, dan gaat de Tbuiten meting van de WP omhoog, deze negeer ik verder in de afregeling
** De drop om 00:00 komt omdat ik de afstand op die dag tot 14.00 gebruik voor de tijdsfactor. Mijn WP staat 's nachts altijd uit ivm efficientie en herrie, dus dit was voor mij optimaal
De formules / code in HA is als volgt:
code:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 - trigger: - platform: time_pattern hours: 23 minutes: 45 sensor: - name: "Temperature increment based on next day temperature" unit_of_measurement: "°C" unique_id: "temp_increment_next_day_temp" device_class: "temperature" state: > {% set t = states('sensor.buienradar_temperature_1d') | float(0) %} {% if t > 14 %} 20 {% else %} {{ (( 15 - t) * 1.5) | round(0) + 20 }} {% endif %} - name: "Delta min max temperature next day" unit_of_measurement: "°C" unique_id: "delta_temp_next_day_temp" device_class: "temperature" state: > {% set t1 = states('sensor.buienradar_temperature_1d') | float(0) %} {% set t2 = states('sensor.buienradar_minimum_temperature_1d') | float(0) %} {{ (t1-t2) | round(0) }} - trigger: - platform: time_pattern minutes: "/1" sensor: - name: "Temperature increment based on time of day" unit_of_measurement: "°C" unique_id: "temp_increment_tod" device_class: "temperature" state: > {% set hottesttimeofday = now().replace(hour=14, minute=0, second=0) %} {% set difference = ((hottesttimeofday - now()).total_seconds() / 3600) | abs %} {% set delta_t = states('sensor.delta_min_max_temperature_next_day') | float(0) %} {{ ((difference * delta_t / 8) * -1) | round(1) }} - name: "Temperature driven target flowtemperature" unit_of_measurement: "°C" unique_id: "temperature_driven_target_flow_temperature" device_class: "temperature" state: > {{ (states('sensor.outdoor_temperature')|float(0) + states('sensor.temperature_increment_based_on_next_day_temperature')|float(0) + states('sensor.delta_min_max_temperature_next_day') | float(0) / 2 + states('sensor.temperature_increment_based_on_time_of_day') | float(0)) | round(0) }}
Zoals onderaan te zien is tel ik een aantal waarden bij elkaar op om tot een definitieve Ta te komen. Deze is dus afhankelijk van de temperatuur voorspelling, de actuele buiten temperatuur en de tijd.
-De waarde 1.5 bepaald hoe sterk de WP op de voorspelde temperatuur reageert, dit is voor mij een aardige waarde
Ik denk dat dit een erg efficiënte benadering is. De WP werkt nu het hardst in de middag als de temp het hoogst is en er evt. de meeste zonneinstraling (gemiddeld) is op mijn zonnepanelen.
Ik mis alleen nog de combinatie met buiten temperatuur. Daarvoor ben ik een pcb'tje met temperatuursensor aan het maken wat op de buis kan worden geplakt waardoor je de COP beter kan gaan loggen.
Mijn idee is om de COP te loggen bij een bepaalde buiten temperatuur icm water temperatuur. M'n hoop is dat je dan pre-emptively kan gaan inschatten welke momenten je het beste kan verwarmen.
Als je een vaste dagprijs hebt, maakt dit geen fuck uit en moet je puur op basis van de temperatuur sturen.
Bij mensen bij ons in de straat staat een Zubadan 14 kW.
Als je er spanning op zet, gaan de ledjes op de print in de buitenunit branden.
Keurig.
Na ongeveer 45 - 60 seconden hoor je de fan (en compressor) starten en meteen gaat de aardlek er uit.
Iemand een idee waar je dan moet beginnen te zoeken?
Zwerius Kriegsman
Maar vocht op een random plek kan natuurlijk ook.
Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.
Volgens mij is de frequentie van de WP een afgeleide van de temperatuur die de WP moet overbruggen tussen Tbuien en Ta. Mijn aanpak is dus omgekeerd, ik probeer met de Ta te sturen hoe hard de WP werkt.LittleKiller schreef op dinsdag 31 januari 2023 @ 14:05:
[...]
Grappig, ik ben met iets vergelijkbaars bezig. Ik heb een stuk code gemaakt dat de water temperatuur regelt aan de hand van de frequentie van de WP. Het setpoint doe ik op basis van de offset naar de wens temperatuur en de spotprijs mbt energie.
Ik mis alleen nog de combinatie met buiten temperatuur. Daarvoor ben ik een pcb'tje met temperatuursensor aan het maken wat op de buis kan worden geplakt waardoor je de COP beter kan gaan loggen.
Mijn idee is om de COP te loggen bij een bepaalde buiten temperatuur icm water temperatuur. M'n hoop is dat je dan pre-emptively kan gaan inschatten welke momenten je het beste kan verwarmen.
Als je een vaste dagprijs hebt, maakt dit geen fuck uit en moet je puur op basis van de temperatuur sturen.
In de eerste iteratie had ik de tijdsdimensie eruit gelaten en werkte de WP inderdaad de hele dag ongeveer even hard, door bijv. in de ochtend bij 0 graden een Ta van 30 te hebben en in de middag bij 5 graden een Ta van 35. Bij deze 2e iteratie compenseer ik vervolgens voor de energie opwekking van zonnepanelen.
Maar wordt de besturing dan ook niet via het netfilter gevoed?Proton_ schreef op dinsdag 31 januari 2023 @ 14:13:
Mijn gok zou zijn: een brakke condensator in het netfilter.
Maar vocht op een random plek kan natuurlijk ook.
Maw zou de arrdlek er dan niet meteen uitklappen als jespanning op de unit zet?
Zwerius Kriegsman
Tweemaal iets soortgelijks gehad bij de installatie van een Daikin split-AC. Daarover contact gehad met de technische dienst van Daikin, erg goed geholpen! Ik ga proberen een deepdive van mijn kant staccato samen te vatten.Zwerius schreef op dinsdag 31 januari 2023 @ 14:08:
Even een vraag:
Keurig.
Na ongeveer 45 - 60 seconden hoor je de fan (en compressor) starten en meteen gaat de aardlek er uit.
De compressor heeft een frequentie-regelaar (inverter). Deze behoren eigenlijk achter een speciaal type aardlekbeveiliging te zitten. Type F. Zie ook bijvoorbeeld https://library.e.abb.com...03c50/2CSC423012B0201.pdf
In 99,9% van de gevallen zal het waarschijnlijk niet tot problemen leiden als er niet een speciaal type aardlekbeveiliging is gebruikt. In uitzonderlijke gevallen wel.
Quote uit vlugge zoektocht in installatiehandleiding van een Daikin Split-AC
Installeer een aardlekschakelaar. (Eén die bestand is tegen elektrische ruis met hoge frequenties.) (Deze unit bevat een inverter, m.a.w. er moet een aardlekschakelaar worden gebruikt die geschikt is voor elektrische ruis met hogere frequenties, om problemen met de aardlekschakelaar zelf te voorkomen.)
Andere optie is dat de woning al op 30mA aardlekkage zit. Komt daar dan de inverter nog bij dan gaat hij bijvoorbeeld naar 32mA en wordt er afgeschakeld.
Nog andere optie, reeds benoemd, is dat er daadwerkelijk gewoon een aardfout in het apparaat zit.
[ Voor 12% gewijzigd door M_AW op 31-01-2023 15:18 . Reden: typo ]
PV: 7205Wp. LW-WP: ME SUZ-SWM40VA2 + EHST20D-VM2D. LL-WP: 3x MHI SRK20ZS-S
De stroom naar aarde is afhankelijk van de stroom(vorm) die hij filtert, dus dat doet pas iets als de compressor gaat werken.
Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.
Volgens mij is de frequentie eerder een product van het verschil tussen Ta en Tr.Chronos schreef op dinsdag 31 januari 2023 @ 14:17:
[...]
Volgens mij is de frequentie van de WP een afgeleide van de temperatuur die de WP moet overbruggen tussen Tbuien en Ta. Mijn aanpak is dus omgekeerd, ik probeer met de Ta te sturen hoe hard de WP werkt.
In de eerste iteratie had ik de tijdsdimensie eruit gelaten en werkte de WP inderdaad de hele dag ongeveer even hard, door bijv. in de ochtend bij 0 graden een Ta van 30 te hebben en in de middag bij 5 graden een Ta van 35. Bij deze 2e iteratie compenseer ik vervolgens voor de energie opwekking van zonnepanelen.
Als je kijkt naar de frequentie tijdens een sww run is die praktisch altijd het zelfde.
Het vermogen wat de WP in gaat varieert met het verschil tussen Ta en Tbuiten.
Wat ik dus doe is de Ta aanpassen aan de hand van de frequentie. Zo heb ik een regeling gemaakt die de frequentie verlaagt naar mate de wens temperatuur van de thermostaat dichter bij de actual ligt. Dus als het verschil 0.5 is, dan blaast ie harder dan wanneer het 0.1 is.
Het gaat uiteindelijk om de joules die de vloer in gaan en niet per se om temperaturen.
Als je naar de performance charts kijkt, dan zie je ook dat je de hoogste COP behaalt bij 50% van het vermogen. Uiteindelijk zal dat 50% van de maximale frequentie zijn. Mijn regeling probeert dus eigenlijk altijd te zoeken naar een zo efficiënt mogelijk punt. Door dat ik Ta regel op basis van frequentie ben ik in staat om een beetje rond het punt te bungelen wat mijn vermogens setpoint isChronos schreef op dinsdag 31 januari 2023 @ 14:17:
[...]
Volgens mij is de frequentie van de WP een afgeleide van de temperatuur die de WP moet overbruggen tussen Tbuien en Ta. Mijn aanpak is dus omgekeerd, ik probeer met de Ta te sturen hoe hard de WP werkt.
Zou kunnen zijn dat er een verkeerde aardlekschakelaar is toegepast, maar ik moet wel opmerken dat de installatie al 12 jaar oud is en nooit eerder deze problemen heeft gegeven.M_AW schreef op dinsdag 31 januari 2023 @ 14:44:
[...]
Tweemaal iets soortgelijks gehad bij de installatie van een Daikin split-AC. Daarover contact gehad met de technische dienst van Daikin, erg goed geholpen! Ik ga proberen een deepdive van mijn kant staccato samen te vatten.
De compressor heeft een frequentie-regelaar (inverter). Deze behoren eigenlijk achter een speciaal type aardlekbeveiliging te zitten. Type F. Zie ook bijvoorbeeld https://library.e.abb.com...03c50/2CSC423012B0201.pdf
In 99,9% van de gevallen zal het waarschijnlijk niet tot problemen leiden als er niet een speciaal type aardlekbeveiliging is gebruikt. In uitzonderlijke gevallen wel.
Quote uit vlugge zoektocht in installatiehandleiding van een Daikin Split-AC
Installeer een aardlekschakelaar. (Eén die bestand is tegen elektrische ruis met hoge frequenties.) (Deze unit bevat een inverter, m.a.w. er moet een aardlekschakelaar worden gebruikt die geschikt is voor elektrische ruis met hogere frequenties, om problemen met de aardlekschakelaar zelf te voorkomen.)
Andere optie is dat de woning al op 30mA aardlekkage zit. Komt daar dan de inverter nog bij dan gaat hij bijvoorbeeld naar 32mA en wordt er afgeschakeld.
Nog andere optie, reeds benoemd, is dat er daadwerkelijk gewoon een aardfout in het apparaat zit.
Overigens is de (3-faige) aardlekschakelaar alleen voor deze WP. Dus andere lekstromen in de woning zijn dan niet van belang.
Ik denk dus echt dat er ergens een echte aardlek in de machine zit. Maar waar begin je te zoeken....
Zwerius Kriegsman
Besturingsprint en fanmotoren lijken volgens het schema inderdaad gevoed te worden via een aftakking voor het filter.Proton_ schreef op dinsdag 31 januari 2023 @ 14:45:
Ik verwacht dat de VFD (frequentieregelaar, inverter) een eigen filter heeft. Dat kan je terugvinden in het elektrisch schema.
De stroom naar aarde is afhankelijk van de stroom(vorm) die hij filtert, dus dat doet pas iets als de compressor gaat werken.
Dus het moet dan toch in het filter of de compressormotor zitten.
Kan natuurlijk ook vocht zijn tussen de geleiders van het filter, maar wel vreemd dat dit dan nu pas (na 12 jaar) voor het eerst optreedt.....
Zwerius Kriegsman
Dat zou ook goed kunnenLittleKiller schreef op dinsdag 31 januari 2023 @ 15:26:
[...]
Volgens mij is de frequentie eerder een product van het verschil tussen Ta en Tr.
Dat pleit juist voor de hypothese dat het afhankelijk is het verschillen tussen Tbuiten en Ta (set). Het verschil tussen Ta en Tr wordt immers op termijn nul bij SSW, maar de WP frequentie is bij mij max. tot het einde van de run. Het verschil tussen Ta en Tbuiten is en blijft groot.Als je kijkt naar de frequentie tijdens een sww run is die praktisch altijd het zelfde.
Mijn zorg daarbij is (en geldt ook voor de curves die vaker gebruikt worden) dat de WP 's ochtends heel hard gaat werken op basis van de relatieve kou in het huis/Tr. 's ochtends is het echter het koudste moment van de dag, dus ik stook liever 's middags en in de avond bij een hogere buiten temperatuur.Wat ik dus doe is de Ta aanpassen aan de hand van de frequentie. Zo heb ik een regeling gemaakt die de frequentie verlaagt naar mate de wens temperatuur van de thermostaat dichter bij de actual ligt. Dus als het verschil 0.5 is, dan blaast ie harder dan wanneer het 0.1 is.
Het gaat uiteindelijk om de joules die de vloer in gaan en niet per se om temperaturen.
Disclaimer: Ik woon in een goed geisoleerd nieuwbouw huis, de min. temp 's ochtends is 19 graden als ik tot ca. 21 graden stook gedurende de dag. Er is bij mij dus geen acute noodzaak om 's ochtends snel te verwarmen. Zoals je zegt, het gaat niet zozeer om de temperatuur, maar om de joules die je in je huis pompt, dat probeer ik efficient te doen door gebruik te maken van de warme momenten van de dag (en zonne energie).
klopt. Daarom wil ik ook beter de COP kunnen loggen (zonder zo'n leip dure meter te kopen). Als ik meer inzicht heb in COP, dan kan ik beter berekenen wat de COP gaat zijn op een bepaald moment. Dan kan je ook beter inschatten op welk moment je de meeste joules uit een kwh aan elektrisch energie je krijgtSgtCaffran schreef op dinsdag 31 januari 2023 @ 16:41:
De optimalisatie gaat ook wat mank als je werkt met dynamische energie tarieven. Dan wil je vaker op koude momenten verwarmen omdat het verschil tussen de goedkope en dure uren groter is dan het verschil in COP.
Tja als je flex tarief hebt gaat het niet op, maar dan stel je kosten boven verbruik en hoef je volgens mij alleen maar te optimaliseren op de stroomprijs. Uit mijn korte verkenning heb ik gezien dat die tussen 1.00 en 5.00 vaak laag is, dus dan zou je misschien vol gas moeten geven op je WP?LittleKiller schreef op dinsdag 31 januari 2023 @ 16:45:
[...]
klopt. Daarom wil ik ook beter de COP kunnen loggen (zonder zo'n leip dure meter te kopen). Als ik meer inzicht heb in COP, dan kan ik beter berekenen wat de COP gaat zijn op een bepaald moment. Dan kan je ook beter inschatten op welk moment je de meeste joules uit een kwh aan elektrisch energie je krijgt
Voor (actuele) COP kun je voor vermogen afgifte zoiets gebruiken in HA, opgenomen vermogen moet je toch met een kWh meter doen denk ik?
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
| - trigger: - platform: state entity_id: - sensor.flow - sensor.flow_temperature - sensor.return_temperature sensor: - name: "Vermogen afgifte warmtepomp" unique_id: "warmtepomp_vermogen_afgifte" device_class: "energy" unit_of_measurement: "kWh" state: > {% set ta = states('sensor.flow_temperature') | float(0) %} {% set tr = states('sensor.return_temperature') | float(0) %} {% set flow = states('sensor.flow') | float(0) %} {% if is_state('sensor.defrost', 'Defrost') %} 0 {% else %} {{ (4.186 * (ta - tr) * flow / 60) | round(1) }} {% endif %} |
Ik denk het juist niet. Het verschil tussen Tr en Ta is bij een SWW run eigenlijk altijd het zelfde. het enige wat varieert is de hoogte. Kijk maar goed, er moet namelijk energie het water in kunnen. En het vermogen wat het water in gaat is 4.2kJ per liter. Als je Ta-Tr * liters per minuut * 4.2kJ doet dan krijg je automatisch het vermogen wat in je water gaat. Het zou niet logisch zijn als het de Ta en Tr kleiner wordt omdat het vermogen wat het water in gaat dan enorm daalt.Chronos schreef op dinsdag 31 januari 2023 @ 16:34:
[...]
Dat zou ook goed kunnen
[...]
Dat pleit juist voor de hypothese dat het afhankelijk is het verschillen tussen Tbuiten en Ta (set). Het verschil tussen Ta en Tr wordt immers op termijn nul bij SSW, maar de WP frequentie is bij mij max. tot het einde van de run. Het verschil tussen Ta en Tbuiten is en blijft groot.
Moet je maar eens kijken naar een grafiekje van je Tr,Ta en je water temperatuur tijdens een SWW run.
ja in principe klopt dit. maar omdat ik stuur op basis van prijs doe ik dit dus niet. Ik varieer de binnen temperatuur op 0.1C, gedurdende de dag en tussen 19.5-20.5.[...]
Mijn zorg daarbij is (en geldt ook voor de curves die vaker gebruikt worden) dat de WP 's ochtends heel hard gaat werken op basis van de relatieve kou in het huis/Tr. 's ochtends is het echter het koudste moment van de dag, dus ik stook liever 's middags en in de avond bij een hogere buiten temperatuur.
Disclaimer: Ik woon in een goed geisoleerd nieuwbouw huis, de min. temp 's ochtends is 19 graden als ik tot ca. 21 graden stook gedurende de dag. Er is bij mij dus geen acute noodzaak om 's ochtends snel te verwarmen. Zoals je zegt, het gaat niet zozeer om de temperatuur, maar om de joules die je in je huis pompt, dat probeer ik efficient te doen door gebruik te maken van de warme momenten van de dag (en zonne energie).
Wat ik ook doe, is beneden de 4 graden (defrosts) overschakel op een vaste temperatuur in huis. Ik ga dan puur regelen op basis van de frequentie (met aan/uit thermostaat functie). Ik limiteer dan juist de frequentie door de Ta te beperken aan de hand van de energieprijs.
Dus op het moment dat het duur is, dan mag hij maximaal met bijvoorbeeld 45Hz verwarmen. En als het goedkoper is, dan mag de temperatuur in de vloer omhoog.
Je hebt helemaal gelijk. Het nadeel aan deze methode is dat de temperatuur die de WP uit spuwt wordt afgerond op 0.5 graden. Ik wil daarom een meter plaatsen op de leidingen zodat ik die temperaturen beter kan loggen. Dat de flow in L/min niet zo nauwkeurig is maakt me niet zoveel uit. maar bij mij is een wisseling van 0.5 graad een verandering van 500W. Dat slaat echt nergens op want in de realiteit gaat de Tr natuurlijk langzaam naar 0.5 graden hoger of lager.Chronos schreef op dinsdag 31 januari 2023 @ 16:50:
[...]
Tja als je flex tarief hebt gaat het niet op, maar dan stel je kosten boven verbruik en hoef je volgens mij alleen maar te optimaliseren op de stroomprijs. Uit mijn korte verkenning heb ik gezien dat die tussen 1.00 en 5.00 vaak laag is, dus dan zou je misschien vol gas moeten geven op je WP?
Voor (actuele) COP kun je voor vermogen afgifte zoiets gebruiken in HA, opgenomen vermogen moet je toch met een kWh meter doen denk ik?
code:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 - trigger: - platform: state entity_id: - sensor.flow - sensor.flow_temperature - sensor.return_temperature sensor: - name: "Vermogen afgifte warmtepomp" unique_id: "warmtepomp_vermogen_afgifte" device_class: "energy" unit_of_measurement: "kWh" state: > {% set ta = states('sensor.flow_temperature') | float(0) %} {% set tr = states('sensor.return_temperature') | float(0) %} {% set flow = states('sensor.flow') | float(0) %} {% if is_state('sensor.defrost', 'Defrost') %} 0 {% else %} {{ (4.186 * (ta - tr) * flow / 60) | round(1) }} {% endif %}
Volgens mij heb ik ook ooit eens een keer zoiets gehad, maar kan het zo snel niet weer vinden....Zwerius schreef op dinsdag 31 januari 2023 @ 14:08:
Even een vraag:
Keurig.
Volgens mij heb ik toen alles uitgezet (de hele groep in de meterkast) en de schroeven waar de spanning op binnenkomt in de buitenunit eens goed nagedraaid. Zat iets van een los contact op 1 fase of zoiets wat ik me ervan kan herinneren.
Krijg je geen error code op de binnenunit te zien?
[ Voor 4% gewijzigd door Grolsch op 31-01-2023 17:12 ]
Inmiddels is het aardlek probleem bekend.Grolsch schreef op dinsdag 31 januari 2023 @ 17:11:
[...]
Volgens mij heb ik ook ooit eens een keer zoiets gehad, maar kan het zo snel niet weer vinden....
Volgens mij heb ik toen alles uitgezet (de hele groep in de meterkast) en de schroeven waar de spanning op binnenkomt in de buitenunit eens goed nagedraaid. Zat iets van een los contact op 1 fase of zoiets wat ik me ervan kan herinneren.
Krijg je geen error code op de binnenunit te zien?
Compressor naar zijn grootje.
Was al een (zeer) slecht functionerende installatie (SCOP ca 1,8), waarbij ik zelfs heb moeten ontdekken dat die jarenlang gedraaid heeft, met een op de kop gemonteerde platenwarmtewisselaar (condensor). Dus gasvormig koelmiddel er in aan de onderkant en het moest er dan aan de bovenkant vloeibaar weer uit komen.
Ik heb al heel lang de gedachte dat daardoor misschien wel een olietekort in de compressor ontstaan kan zijn, met als gevolg een beschadigde compressor (en dus veel interne lekkage en slechte COP).
Deze installatie is ooit als proefproject geïnstalleerd en heeft de bewoners toen geen investering gekost, maar inmiddels wel zo veel aan stroomkosten, dat ze er al ruim een andere WP voor hadden kunnen kopen.
Er was inmiddels (3 week geleden) een nieuwe besteld (Daikin), om nu eindelijk van die lage COP af te komen. Maar die is er natuurlijk nog niet.
Zwerius Kriegsman
Nu stook ik met een vaste ta van 27 graden, vloerverwarming, pomploos,
Mijn idee is WAR tussen de 25-30 graden.
Nou ben ik een amateur als het om verwarming en installatietechniek gaat. Komt er nog iets ingewikkelds kijken bij het instaleren en instellen van deze thermostaat?
-Word die aangesloten op "kamerthermostaat 1 ingang" op de binnenunit?
- vervolgens kabeltjes verbinden.
- In de instellingen de juiste sensor selecteren, Th1?
- WAR instellen.
-Panasonic unit instellen. Regelingsinterval 30min?
Gaat dit wat worden denk je? Laat maar horen waar het dreigt lis te gaan.
Kabeltje aansluiten op thermostaat ingang, en dat was het vanuit de WP gezien.SanderGo schreef op dinsdag 31 januari 2023 @ 18:54:
Ik heb zojuist de welbekende Panasonic thermostaat besteld. Met de ruimtethermostaat functie van dat ecodan kastje liep het niet zo lekker.
Nu stook ik met een vaste ta van 27 graden, vloerverwarming, pomploos,
Mijn idee is WAR tussen de 25-30 graden.
Nou ben ik een amateur als het om verwarming en installatietechniek gaat. Komt er nog iets ingewikkelds kijken bij het instaleren en instellen van deze thermostaat?
-Word die aangesloten op "kamerthermostaat 1 ingang" op de binnenunit?
- vervolgens kabeltjes verbinden.
- In de instellingen de juiste sensor selecteren, Th1?
- WAR instellen.
-Panasonic unit instellen. Regelingsinterval 30min?
Gaat dit wat worden denk je? Laat maar horen waar het dreigt lis te gaan.
ff controleren of het NO of NC is, die waarde kun je met een dipswitch veranderen.
Vervolgens WAR instellen op je WP.
Hoe gaat jij regelen / sturen op frequentie danLittleKiller schreef op dinsdag 31 januari 2023 @ 15:31:
[...]
Als je naar de performance charts kijkt, dan zie je ook dat je de hoogste COP behaalt bij 50% van het vermogen. Uiteindelijk zal dat 50% van de maximale frequentie zijn. Mijn regeling probeert dus eigenlijk altijd te zoeken naar een zo efficiënt mogelijk punt. Door dat ik Ta regel op basis van frequentie ben ik in staat om een beetje rond het punt te bungelen wat mijn vermogens setpoint is
Hooguit met vermogenskabeltje 50/75/100% instellen.
Maar 50% betekent niet 50% van de frequentie
Bij mijn WP die ik ruim 100Hz heb zien draaien (Zubadan 11,2KW) is 50% maximaal 36Hz
75%=50Hz, en 100% is ruim 100Hz.
De frequentie alleen heeft niets te maken met de hoeveel vermogen die geleverd wordt, deze is namelijk ook afhankelijk van de buitentemperatuur.
Dus 50% (36Hz) op Tbuiten +14 geeft veel meer vermogen dan 50% (36Hz) bij -6.
Maar de hamvraag blijft, hoe denk jij de frequentie van een Mitsu te gaan beïnvloeden
Ik zou dat eerder op basis van Ta proberen, welke frequentie daarbij hoort kan de Mitsu heel goed zelf bepalen.
Als ik het logisch bekijk denk ik dat een lage flow en vloerverwarming die ver uitelkaar ligt enorm veel negatieve invloed heeft op de prestaties van de pomp. Er moet dan extra warm water doorheen toch?
Hoor graag jullie mening. Vrijdag komen de "experts" van het installatiebedrijf eindelijk eens serieus kijken hoe het nou echt zit (althans, zo hebben ze het aangekondigd)
Los van de problemen met de kap om de buitenunit en de bypass hebben de te dunne aanvoerleiding en eventueel haakse bochten de meeste invloed.leonlwd schreef op dinsdag 31 januari 2023 @ 20:06:
Vraagje voor de kenners. De meesten weten inmiddels dat ik een dunne leiding heb. Rehau 20mm. Nu merkte ik ook op dat de vloerverwarming hoh 15cm is.
Als ik het logisch bekijk denk ik dat een lage flow en vloerverwarming die ver uitelkaar ligt enorm veel negatieve invloed heeft op de prestaties van de pomp. Er moet dan extra warm water doorheen toch?
Een vloer met een Hoh-afstand van 15 cm heeft inderdaad minder warmteafgifte dan bij 10 cm, maar dat hoeft geen (groot) probleem te zijn mits de woning goed geïsoleerd is.
Wij hebben in onze woning uit 1995 ook een hoh-afstand van 15 cm maar haalden afgelopen jaar toch een COP van 4,17 over het hele jaar voor verwarmen van de woning en de garage.
Mitsubishi Zubadan 11,2 kW; 14500 Wp (6100 Oost en 8400 West)
Die 15 cm moet geen groot probleem zijn. Zo heel veel scheelt dat niet qua afgifte vermogen met 10cm hoh.leonlwd schreef op dinsdag 31 januari 2023 @ 20:06:
Vraagje voor de kenners. De meesten weten inmiddels dat ik een dunne leiding heb. Rehau 20mm. Nu merkte ik ook op dat de vloerverwarming hoh 15cm is.
Hoor graag jullie mening. Vrijdag komen de "experts" van het installatiebedrijf eindelijk eens serieus kijken hoe het nou echt zit (althans, zo hebben ze het aangekondigd)
WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERST30D-VM2ED | Solar: 17x TSM-340-DE06M.08 (5780Wp ~6200kWh), Azimuth 179°, Hellingshoek: 34° | PC specs
Ook wij hebben in de woonkamer 15hoh en 26mm henco buizen (20mm binnen dus). De garage wel laten vrezen uiteraard op 10hoh. Het systeem wordt er wat trager door, je hebt minder buis in je vloer. Dat geeft direct ook minder afgifte.leonlwd schreef op dinsdag 31 januari 2023 @ 20:06:
Met een standaard hoekhuis en nu dan ook verwarmde garage kan ik niet onder de 30/31 graden anders wordt er wel gependelt. In de koude winters kom ik wel weg met 34 graden +-.
Tuurlijk, het kan altijd beter, maar je probeert met zo min mogelijk kosten iets weg te zetten en dat is meer dan acceptabel op deze manier.
Ik wil in de zomer eigenlijk nog wel eens die 26mm henco vervangen voor een stalen/koperen buis, kan zeer eenvoudig een nieuwe route pakken recht naar de verdeler, maar er staan meer klusjes op het lijstje
[ Voor 3% gewijzigd door Robindd op 01-02-2023 08:31 ]
PVOutput Youless - 9600Wp OZO+WNW | 38° | Goodwe GW6K-DT | Mitsubishi PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D | Zonneplan Nexus | Gasloos
Aangezien ik vorig jaar op 27 oktober overgestapt ben is dat bijzonder ongunstig als je een warmtepomp hebt en gasloos bent

Nou ja, prijzen zijn al weer aan het dalen, dus tegen die tijd zit de elektriciteitsprijs vast weer onder het prijsplafond en van de andere kant heb ik niet het gevoel dat dat ik tot de doelgroep hoor die die energiecrisis-compensatie.
En voor mij is het eigenlijk niet zo interessant, want ik blijf tot mij winterverbruik is gecompenseerd met de zomerse opwekking, en dan stap ik toch over naar een "dure" leverancier, die ook een hoge TLV heeft.
Naalroc schreef op woensdag 1 februari 2023 @ 15:08:
Dank @ocaj Keurige tabel???
Het gebruik van elektriciteit per dag nota bene, moetje alle bedragen per dag in 6 decimalen bij elkaar optellen om op een maandwaarde uit te komen. Preciezer dan dat (per maand) zal de gemiddelde persoon het niet hoeven weten;
mmmm, half uurtje rekenen en alles in Excel zetten
/f/image/OFR0dz0vjIwZOWJe3Gz446sL.png?f=fotoalbum_large)
Jammer weer...
Als het pdf is kan je deze toch netjes converteren naar Excel?
[ Voor 4% gewijzigd door JustMyOpinion op 01-02-2023 17:40 ]
Gasloos sinds 12-2022 || Hoekhuis 1968 || WP: SUZ SWM80 VA || 300 l boiler || SOLAR: 2,1 kWp OZO / 2,4 kWp WNW (SolarEdge) + 3,6 kWp S (Solis)
Ik heb tot nu toe niet naar de plafond-getallen gekeken, aangezien mijn tarief daar te goed voor is. Maar er is best een kans dat deze getallen een fit zijn van een cosinus functie. In mijn eigen modelllen gebruik ik voor de lange termijn temperatuur de functieNaalroc schreef op woensdag 1 februari 2023 @ 16:58:
Kan je een excel hier uploaden? dan hebben anderen er ook iets aan.
En voor mij is het eigenlijk niet zo interessant, want ik blijf tot mij winterverbruik is gecompenseerd met de zomerse opwekking, en dan stap ik toch over naar een "dure" leverancier, die ook een hoge TLV heeft.
1
| =TEMP_SWING*COS((TEMP_SHIFT+dagnr)/365*2*PI())+TEMP_AVG |
waarbij
1
2
3
| TEMP_SHIFT=162 TEMP_SWING=7.5 TEMP_AVG=10.67 |
Op basis hiervan is een model gasverbruik te berekenen (iets met graaddagen of zo). Ik vermoed eigenlijk dat de uitkomst hiervan niet direct gebruikt wordt, maar dat er weer een zuivere cosinus van gemaakt wordt.
Voor elektriciteit gebruik ik ook een fit met een cosinus, namelijk:
1
| =ELEC_SWING*COS((ELEC_SHIFT+dagnr)/365*2*PI())+ELEC_AVG |
waarbij ik de swing, shift en avg gefit heb aan de hand van mijn historische verbruik. Deze curve is zeer waarschijnlijk heel goed te fitten op de plafond-getallen voor elektra.
Ik zal eens kijken naar de plafond-getallen (maar helaas kan ik de officiele aankondiging van de dag-aantallen nu niet downloaden zoals al is opgemerkt). Het zou wel handig zijn als je niet meer de dagelijke getallen op 6 decimalen nodig hebt, maar gewoon een functie kunt gebruiken.
When life gives you lemons, start a battery factory
Voor de liefhebber in Google Sheets: https://docs.google.com/s...y9LCWOJ0/edit?usp=sharingNaalroc schreef op woensdag 1 februari 2023 @ 16:58:
Kan je een excel hier uploaden? dan hebben anderen er ook iets aan.
Je zou de data gewoon moeten kunnen kopiëren naar je eigen spreadsheet.
Van wat ik begreep kan je wel onopgemaakte kW meenemen. Met andere woorden, als ik in januari 200 kWh in de min zit en in februari 200 kWh in de plus heb ik dus gewoon 0 kWh overschrijding.
(Uiteraard is dit tot het moment dat je energie contract afloopt)
Kan iemand bevestigen of dit klopt....?

Zie de post boven je.... https://docs.google.com/spreadsheets/d/1TEsAP3Qo1l4BKdoUaWJ5FDKl8orX7tnOyP1y9LCWOJ0/edit?usp=sharingNaalroc schreef op woensdag 1 februari 2023 @ 18:18:
Ik heb het vanmiddag al allemaal in Excel geladen, maar dacht het hier te publiceren, maar dat kan dus niet; allemaal even zelf doen dus![]()
Had je het over mijn % prijsplafond gebruikt? In dat geval: ja, die houdt daar rekening mee. Mijn contract loopt af halverwege juli dus ik heb berekend hoeveel kWh ik mag verbruiken tot die tijd (met behulp van de tabellen die hier en daar gepubliceerd zijn). Deze query kijkt naar de huidige meterstand, vergelijkt met die op 1 januari en berekent dan het percentage. Ik zit nu dus al bijna op de helft van mijn budget tot dan (nieuwbouwhuis, WTW, alles elektrisch)Naalroc schreef op dinsdag 31 januari 2023 @ 13:49:
Wat is dat voor een grafiek?
En is daar ook rekening gehouden met het "toegestane" hogere verbruik in de wintermaanden;
hoewel ik nooit een definitieve verdeling heb gezien met welk percentage nu rekening gehouden moet worden, alleen een 'voorlopige' indicatie, een poosje terug.
De verdeler voor beneden heeft voor z'n 830m vv leidingslengte verdeeld over 9 groepen. Die verdeler (Komfort 4010) staat max open. De wp staat in de garage en moet best een afstand langs de randen van de muren maken naar de verdeler in de trappenkast. Leidingen naar verdelers zijn 25mm (buiten afmeting), en vv leidingen zelf zijn de uponor comfort pipe plus - 17x2,0
Als beneden alleen warmte vraagt zie ik het volgende:
- de Wp geeft een flow aan van ongeveer 18 - 19 l/m
- als ik de flowmeter van bepaalde groepen helemaal open draai, stijgt hij bijna nooit heel ver. Als ik de andere flow meters beetje knijp op de verdeler gaat hij wel verder omhoog. maw, ik lijk te weinig druk/flow te hebben op deze verdeler?
- druk teller op WP staat op z'n 1.6 - 1.7 bar
- als boven ook warmte vraagt, dan stijgt de flow van de Wp wel door naar 21 l/m. Boven zie ik de flow meter wel maximaal uitslaan bij vraag. De verdelers boven zijn wel gekepen tov beneden.
vragen:
- Is mijn vuilfilter dan toch vies? (zou je niet verwachten met 23 l/m SWW)
- Er lijkt te weinig flow/druk te zijn op mijn beneden verdeler ? Of heb ik teveel vv leidingen op de groep zitten?
- wat kan ik doen om 21l/m te krijgen voor beneden als deze alleen warmtevraag heeft? of is dit maximaal wat ik kan verwachten met mijn leidingslengte?
[ Voor 10% gewijzigd door xoror op 02-02-2023 09:18 ]
Heb je ook zonnepanelen die nog saldering over hebben tot je contract afloopt? (dus de opgewekte hoeveelheid van juli 2022 tot december 2022)nightfall schreef op donderdag 2 februari 2023 @ 08:02:
[...]
Had je het over mijn % prijsplafond gebruikt? In dat geval: ja, die houdt daar rekening mee. Mijn contract loopt af halverwege juli dus ik heb berekend hoeveel kWh ik mag verbruiken tot die tijd (met behulp van de tabellen die hier en daar gepubliceerd zijn). Deze query kijkt naar de huidige meterstand, vergelijkt met die op 1 januari en berekent dan het percentage. Ik zit nu dus al bijna op de helft van mijn budget tot dan (nieuwbouwhuis, WTW, alles elektrisch)
Buitenunit: PUHZ-SW100YAA
Binnenunit: ERST30C-VM2ED (ERST30C-VM2EDR1 staat op de verpakking/unit) R1 staat voor versienummer wellicht?
In gebruik sinds: 01-02-2023
We gaan het de komende dagen eens aankijken, en ervaren hoe de WP het gaat doen.
Dat is wel een goed punt, ik weet eigenlijk niet hoe opbrengst van vorig jaar verrekend wordt met het prijsplafond van dit jaar en dat tel ik dus ook niet mee. Ik ga er in deze grafiek van uit dat er op 1 januari een knip was qua saldering, maar dat klopt misschien niet. Enig idee hoe dat verrekend wordt?JustMyOpinion schreef op donderdag 2 februari 2023 @ 09:06:
Heb je ook zonnepanelen die nog saldering over hebben tot je contract afloopt? (dus de opgewekte hoeveelheid van juli 2022 tot december 2022)
:strip_exif()/f/image/512gvUzWpNoGjTD3hVxlDiIX.jpg?f=fotoalbum_large)
Om nog te mierenneuker over de wp:
Dat ding draait helemaal fijn, sww en vvw werken top.
Het enige wat mij opvalt als dat wanneer de doeltemp vd bg bereikt is, de wp uitgaat (dat is prima) en zodra de bg temp zakt, knalt ie meteen op bijna vol vermogen aan om daarna lekker door te pruttelen.
Kan dat kwaad?
Zo nee, prima!
Zo ja, dan zal ik evt meer info posten.
SUZ-SWM80VA & ERSD-VM2D, 200L SWW, 5330Wp O 45°, 2870Wp W 45°, 820Wp Z 10°, Zendure 2400AC 8,64kWh thuisbatterij, Fresh-r on the wall compac WTW
Ik heb een beetje een vergelijkbare situatie. Ook in het bezit van een SW-75YAA met een ERST30D-VM2Dxoror schreef op donderdag 2 februari 2023 @ 08:50:
Ik ben nog steeds met het inregelen bezig van de vv. Mijn sw75yaa heeft bij SWW een flow van 23l/m bij pompstand 5.
De verdeler voor beneden heeft voor z'n 830m vv leidingslengte verdeeld over 9 groepen. Die verdeler (Komfort 4010) staat max open. De wp staat in de garage en moet best een afstand langs de randen van de muren maken naar de verdeler in de trappenkast. Leidingen naar verdelers zijn 25mm (buiten afmeting), en vv leidingen zelf zijn de uponor comfort pipe plus - 17x2,0
- als ik de flowmeter van bepaalde groepen helemaal open draai, stijgt hij bijna nooit heel ver. Als ik de andere flow meters beetje knijp op de verdeler gaat hij wel verder omhoog. maw, ik lijk te weinig druk/flow te hebben op deze verdeler?
- als boven ook warmte vraagt, dan stijgt de flow van de Wp wel door naar 21 l/m. Boven zie ik de flow meter wel maximaal uitslaan bij vraag. De verdelers boven zijn wel gekepen tov beneden.
vragen:
- Er lijkt te weinig flow/druk te zijn op mijn beneden verdeler ? Of heb ik teveel vv leidingen op de groep zitten?
- wat kan ik doen om 21l/m te krijgen voor beneden als deze alleen warmtevraag heeft? of is dit maximaal wat ik kan verwachten met mijn leidingslengte?
De cilinderunit staat ook in de garage. Vanaf de cilinderunit naar de verdeler (ook onder de trap) is zo'n 12mtr. Ik heb hier koper 32mm voor gebruikt.
De flow bij SWW zit ik ook op 23ltr pomp stand 5.
Voor de flow voor de vloer komt ik op 22 ltr á 23 ltr in pomp stand 5 en alle 9 groepen open.
Momenteel draai ik op pomp stand 4 met 19ltr. werkt voor mij prima.
Staan de afsluitkranen van de aanvoer en retour allemaal open op de verdeler.
Wat geven de flowmeters aan op de verdeler. (deze moeten allemaal helemaal open)
De gebruikte 25 mm leidingen vind ik wel er aan de krappe kant. Dit is 22.5 inwendig.
Als de leidingen toch door de garage lopen, dan zou ik deze vervangen voor 32mm koper.
Kan dat kwaad? Dit is normaal, dit kun je oplossen door een vermogenskabel te plaatsen.
Mitsubishi Electric Ecodan Lucht/Water Warmtepompen
Zijn van die flexibele leidingen die in de vloer zitten, dus vervanging gaat niet lukken.Speedyace schreef op donderdag 2 februari 2023 @ 10:16:
[...]
Ik heb een beetje een vergelijkbare situatie. Ook in het bezit van een SW-75YAA met een ERST30D-VM2D
De cilinderunit staat ook in de garage. Vanaf de cilinderunit naar de verdeler (ook onder de trap) is zo'n 12mtr. Ik heb hier koper 32mm voor gebruikt.
De flow bij SWW zit ik ook op 23ltr pomp stand 5.
Voor de flow voor de vloer komt ik op 22 ltr á 23 ltr in pomp stand 5 en alle 9 groepen open.
Momenteel draai ik op pomp stand 4 met 19ltr. werkt voor mij prima.
Staan de afsluitkranen van de aanvoer en retour allemaal open op de verdeler.
Wat geven de flowmeters aan op de verdeler. (deze moeten allemaal helemaal open)
De gebruikte 25 mm leidingen vind ik wel er aan de krappe kant. Dit is 22.5 inwendig.
Als de leidingen toch door de garage lopen, dan zou ik deze vervangen voor 32mm koper.
Zo te zien heb ik alleen op de aanvoer een kraan waar ik de flow mee kan instellen (die is helemaal opgen gedraaid). Op de retour zie ik geen kranen om aan te draaien.
De flowmeters blijven dus beetje hangen als ik ze open draai, alleen als ik andere knijp gaat het omhoog bij degene die ik open heb gedraaid.
Wat betreft de leiding, op zich zou 22mm inwendig z'n 0,6 l/s aan moeten kunnen, dus 36 l/m. Moet gewoon lukken denk ik?
[ Voor 5% gewijzigd door xoror op 02-02-2023 10:30 ]
En deze staan ook helemaal open. (groen omcirkeld)xoror schreef op donderdag 2 februari 2023 @ 10:29:
[...]
Zijn van die flexibele leidingen die in de vloer zitten, dus vervanging gaat niet lukken.
Zo te zien heb ik alleen op de aanvoer een kraan waar ik de flow mee kan instellen (die is helemaal opgen gedraaid). Op de retour zie ik geen kranen om aan te draaien.
De flowmeters blijven dus beetje hangen als ik ze open draai, alleen als ik andere knijp gaat het omhoog bij degene die ik open heb gedraaid.
Wat betreft de leiding, op zich zou 22mm inwendig z'n 0,6 l/s aan moeten kunnen, dus 36 l/m. Moet gewoon lukken denk ik?
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/qIuhkBIsBhNsvsWkH6GQZtXT.jpg?f=user_large)
Ah, ik heb met een inbus sleutel proberen te draaien, maar krijg er geen beweging in met beetje kracht.Speedyace schreef op donderdag 2 februari 2023 @ 11:07:
[...]
En deze staan ook helemaal open. (groen omcirkeld)
[Afbeelding]
Ze lijken open (vlak met oppervlakte, beide)
[edit] ok kan ze draaien. Met de klok mee max meedraaien tot het niet meer kan ? (maw hoe weet ik of ie max open staat?)
[ Voor 10% gewijzigd door xoror op 02-02-2023 11:51 ]
Stuur eens foto?xoror schreef op donderdag 2 februari 2023 @ 11:36:
[...]
Ah, ik heb met een inbus sleutel proberen te draaien, maar krijg er geen beweging in met beetje kracht.
Ze lijken open (vlak met oppervlakte, beide)
[edit] ok kan ze draaien. Met de klok mee max meedraaien tot het niet meer kan ? (maw hoe weet ik of ie max open staat?)
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/499yYTtqI8yWO4KWLE1Nh85O.jpg?f=user_large)
Lijkt erop dat elke halve slag open/dicht is. Als je die streeptjes horizontaal ziet lijkt ie open. Maar je kan wel meerdere rondjes draaien, al maakt dat niet zoveel uit voor de flow. als die streepjes verticaal staan, lijkt het dicht.
Streepjes in dezelfde lijn als de flow/leidingwerk is open.xoror schreef op donderdag 2 februari 2023 @ 12:03:
[...]
[Afbeelding]
Lijkt erop dat elke halve slag open/dicht is. Als je die streeptjes horizontaal ziet lijkt ie open. Maar je kan wel meerdere rondjes draaien, al maakt dat niet zoveel uit voor de flow. als die streepjes verticaal staan, lijkt het dicht.
Streepjes haaks op de flow/leidingwerk is dicht.
Zelfde als met sommige vul/aftapkranen zonder hendel.
Dat ronddraaien heeft te maken met dat sommige kogelafsluiters geen aanslag hebben waardoor je hem kan blijven ronddraaien.
[ Voor 4% gewijzigd door DutchWing op 02-02-2023 12:08 ]
Dan staan ze beide volledig open in dat geval.DutchWing schreef op donderdag 2 februari 2023 @ 12:06:
[...]
Streepjes in dezelfde lijn als de flow/leidingwerk is open.
Streepjes haaks op de flow/leidingwerk is dicht.
Zelfde als met sommige vul/aftapkranen zonder hendel.
Dat ronddraaien heeft te maken met dat sommige kogelafsluiters geen aanslag hebben waardoor je hem kan blijven ronddraaien.
Ja ze staan zoals op de foto open.xoror schreef op donderdag 2 februari 2023 @ 12:08:
[...]
Dan staan ze beide volledig open in dat geval.
Niets aan doen dus, merci.Speedyace schreef op donderdag 2 februari 2023 @ 10:20:
[...]
Kan dat kwaad? Dit is normaal, dit kun je oplossen door een vermogenskabel te plaatsen.
Pfft, de plafondgetallen voor elektriciteit zijn dus geen mooie fit op een cosinus. Ik zie wel duidelijk een golfvorm, maar er zit ook duidelijk een dag-van-de-week effect in (zaterdagen, zondagen en feestdagen hebben meer elektra-verbruik...gek genoeg heeft zondag 31 december dan weer een laag verbruik). En dan zit er nog een soort tweede orde golf in.KabouterSuper schreef op woensdag 1 februari 2023 @ 17:46:
[...]
Ik heb tot nu toe niet naar de plafond-getallen gekeken, aangezien mijn tarief daar te goed voor is. Maar er is best een kans dat deze getallen een fit zijn van een cosinus functie. In mijn eigen modelllen gebruik ik voor de lange termijn temperatuur de functie
code:
1 =TEMP_SWING*COS((TEMP_SHIFT+dagnr)/365*2*PI())+TEMP_AVG
waarbij
code:
1 2 3 TEMP_SHIFT=162 TEMP_SWING=7.5 TEMP_AVG=10.67
Op basis hiervan is een model gasverbruik te berekenen (iets met graaddagen of zo). Ik vermoed eigenlijk dat de uitkomst hiervan niet direct gebruikt wordt, maar dat er weer een zuivere cosinus van gemaakt wordt.
Voor elektriciteit gebruik ik ook een fit met een cosinus, namelijk:
code:
1 =ELEC_SWING*COS((ELEC_SHIFT+dagnr)/365*2*PI())+ELEC_AVG
waarbij ik de swing, shift en avg gefit heb aan de hand van mijn historische verbruik. Deze curve is zeer waarschijnlijk heel goed te fitten op de plafond-getallen voor elektra.
Ik zal eens kijken naar de plafond-getallen (maar helaas kan ik de officiele aankondiging van de dag-aantallen nu niet downloaden zoals al is opgemerkt). Het zou wel handig zijn als je niet meer de dagelijke getallen op 6 decimalen nodig hebt, maar gewoon een functie kunt gebruiken.
De jaarlijkse golfvorm is logisch omdat je in de winter meer verbruikt dan de zomer (vaker lampen aan, evt vloerverwarmingspompen, etc). Het dag-van-de-week effect is ook logisch (ik kan aan mijn verbruik zien dat we elke vrijdag pizza eten en in het weekend de was doen). Maar de tweede orde golf is mij een raadsel.
Anyway, als ik wat wiskundige analyse loslaat op de data kom ik op de volgende fit:
1
| 7.95 + 3.14*COS(dagnr/365*2*PI())+0.5*COS((2*dagnr-45)/365*2*PI())+dagcorrectie |
waarbij dagcorrectie gelijk is aan
1
2
3
4
5
6
7
| maandag (0.051) dinsdag (0.275) woensdag (0.194) donderdag (0.176) vrijdag (0.153) zaterdag 0.336 zondag 0.513 (behalve 31 december, want er is één zondag meer in 2023 dan andere weekdagen) |
Hiermee zijn de maandgetallen te berekenen met een afwijking van maximaal 8.4kWh in een maand en 10.7kWh cumulatief. Dat is zeker niet perfect, maar best netjes. Overigens zijn de dagcorrecties vooral om de piekjes weg te werken in de dagwaarden. Voor de maandgetallen doen de dagcorrecties erg weinig, dus daar kan de dag-van-de-week-correctie genegeerd worden.
When life gives you lemons, start a battery factory
Als je bij SWW een flow haalt van 23 lpm dan is er met je WP niks mis. Hoger dan 23 heb ik hier nog nooit gezien, en ben ik ook in dit topic (met binnenunit ERSD-VM2D) nog niet tegengekomen.xoror schreef op donderdag 2 februari 2023 @ 08:50:
Ik ben nog steeds met het inregelen bezig van de vv. Mijn sw75yaa heeft bij SWW een flow van 23l/m bij pompstand 5.
vragen:
Je flow naar die verdeler wordt hoofdzakelijk begrensd door de leiding van je WP naar die verdeler. Die zou eigenlijk een binnenmaat van 26 moeten hebben. (Dat wordt hier niet voor niets steeds als standaard aangegeven).
Maar jouw waardes (van 19 - 21 lpm) zijn ook nog wel acceptabel. Ik denk niet dat je je daarover heel druk moet maken. Nu nog vervangen zal best een klus zijn.
Dat gaat niet werken. Volgens het eigenarenlijstje in de TS heeft @DaWizza een SUZ. Daar past dat kabeltje niet op.Speedyace schreef op donderdag 2 februari 2023 @ 10:20:
Maar het kan ook geen kwaad. Het systeem is hierop gebouwd. Niet te veel druk over maken dus.
Factory zero systeem? Post dan in Problemen met warmtepompsystemen van Factory Zero