Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Max
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 18-05-2023
KabouterSuper schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 20:46:
[...]

Even los van alle opmerkingen, ben ik als wiskunde nerd geïnteresseerd in je berekeningen. Ik werk beroepsmatig met (financiële) wiskundige modellen, dus ik wil wel zien wat je gemaakt hebt.
Ik hoop op korte termijn met een oud docent natuurkunde om tafel te kunnen, zodat we de berekeningen kunnen controleren. Als de docent zegt dat het foutloos is, zal ik het delen. 👍

Acties:
  • 0 Henk 'm!
_Max schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 19:58:
[...]

Stel je hebt 2 woningen die exact hetzelfde zijn: binnen hetzelfde, zelfde WP, zelfde verlies, zelfde Tb. En we veranderen maar 1 ding: bij 1 woning sluiten we 50% van het verwarmbare vloerdeel af (zoneregeling) en bij de andere woning laten we 100% open.

Kun je dan met dezelfde WAR-curve beide huizen verwarmen? Of heeft de woning met slecht 50% vloer een hogere temperatuur nodig? En zo ja, welke temperatuur dan?
Filter even op gepinde posts in dit topic. In één daarvan heb ik beschreven hoe je de WAR-curve voor jouw woning + afgiftesysteem bepaalt. Meer dan dat (en uiteraard een thermostaat) heb je in beginsel niet nodig.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galen.
  • Laatst online: 20-01-2024
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9Hi-LYtAIR_IlOtdj95Qu2u92io=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1SZd0k4UUnftFNWh9ILWLxKg.jpg?f=fotoalbum_large

Hij reageert helemaal niet volgensmij. net of hij zijn warmte niet afgeeft!

Acties:
  • 0 Henk 'm!
_Max schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 20:38:
[...]

Goed om te lezen dat er al veel informatie over beschikbaar is. Helaas kwam ik tijdens mijn zoektocht, naar een betere WAR-curve, op weinig bruikbare info uit. Vooral veel natte vingerwerk, en daar hou ik niet zo van. En dus heb ik me er uiteindelijk in verdiept, om te begrijpen wat er nu echt gebeurt.
Ik had liever een document gevonden waarin uitgelegd werd waar ik aan moet denken en hoe ik dat voor mijn situatie kon uitrekenen.
Als je nog suggesties hebt, over bronnen waar ik deze info kant en klaar kan vinden, dan houdt ik mij aanbevolen.

Uit je reactie begrijp ik dat dit op jou over kwam alsof ik mezelf heiligmakend vind en dat ik met iets heel nieuws kwam. Het enige wat ik wilde doen, is iets terugdoen en kijken of andere daar uberhaubt interesse in hadden. Ik begrijp uit je reactie dat jij daar geen interesse in hebt.
Het warmeverlies van een woning wordt bepaald door de isolatiewaarde van de woning.

Hoe groter de dT tussen Truimte en Tbuiten hoe groter het warmte verlies wordt.

Ik heb in het L/W WP topic wel eens een Duitse site voorbij zien komen waar je deze berekeningen kunt maken door RC waardes in te vullen. Misschien dat @Andrehj dit weet? Die verzamelt ook allerlei informatie, en anders misschien @Zwerius :?

Maar de ene woning is de andere woning niet, dus een stooklijn is redelijk woning specifiek, en zelfs gebruikers specifiek.

Als je 2 identieke woningen hebt, maar in de ene woning woont een vrijgezel die nooit thuis is en in een identieke woning woont een gezin met 4 kinderen en 3 honden, dan heb je al een compleet verschillende stooklijn.

Wat ik probeer te zeggen, is dat los van welke berekening ook, je de minimale Ta zo hoog moet instellen dat hij niet begint te pendelen. En dat kun je op hoofdlijnen berekenen, maar na 3 dagen proberen ben je er ook wel achter.

En ik ben zeker wel geïnteresseerd in berekeningen hoor, daar gaat het op zich niet om.

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Grolsch schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 20:59:
Ik heb in het L/W WP topic wel eens een Duitse site voorbij zien komen waar je deze berekeningen kunt maken door RC waardes in te vullen. Misschien dat @Andrehj dit weet? Die verzamelt ook allerlei informatie, en anders misschien @Zwerius :?
Nee sorry, die link heb ik ook niet. Ik heb ooit bij de bouw van onze woning zelf in Excel een complete warmteverliesberekening gemaakt. En deze geverifieerd met data die ik in de topics vond (en adhv een EPC-berekening die ik in 2018 van een erg gewaardeerd forumlid kreeg).
Achteraf komt alles hier mooi op zijn pootjes terecht en blijkt die berekening aardig te kloppen.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Max
[...]

Het warmeverlies van een woning wordt bepaald door de isolatiewaarde van de woning.

Hoe groter de dT tussen Truimte en Tbuiten hoe groter het warmte verlies wordt.

Maar de ene woning is de andere woning niet, dus een stooklijn is redelijk woning specifiek, en zelfs gebruikers specifiek.

Als je 2 identieke woningen hebt, maar in de ene woning woont een vrijgezel die nooit thuis is en in een identieke woning woont een gezin met 4 kinderen en 3 honden, dan heb je al een compleet verschillende stooklijn.

Wat ik probeer te zeggen, is dat los van welke berekening ook, je de minimale Ta zo hoog moet instellen dat hij niet begint te pendelen. En dat kun je op hoofdlijnen berekenen, maar na 3 dagen proberen ben je er ook wel achter.

En ik ben zeker wel geïnteresseerd in berekeningen hoor, daar gaat het op zich niet om.
Ik zal het minimaal een paar weken proberen en hopen dat de temperatuur boven de 14 C uitkomt!
Bedankt voor de tip.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Galen. schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 20:59:
[Afbeelding]

Hij reageert helemaal niet volgensmij. net of hij zijn warmte niet afgeeft!
Jij moet even een paar dingen doen:
  1. Kijk hoeveel vermogen er wordt opgewekt door Ta, Tr en Flow (informatie werking, code 540) uit de WP te checken. (P = 4.2 * flow * (Ta - Tr) / 60). Dan weet je het opgewekte (en dus ook afgegeven!) vermogen.
  2. Voel aan de leidingen na de driewegklep welke kant de warmte op gaat. De leiding richting verwarming moet (op een afstandje) gewoon kamertemperatuur zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchWing
  • Registratie: April 2019
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

@_Max Je maakt het nog ingewikkelder dan een overgrote deel van de GBS en GACS - installaties welke wij in beheer hebben… ;)

Dan kun je misschien nog beter grofweg €2000,- uitgeven en geen hoofdpijn hebben… Complete PLC met software en analoge en digitale poorten waarop je van alles kunt aansluiten en instellen.

[ Voor 43% gewijzigd door DutchWing op 24-01-2023 21:22 ]

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SW75YAA + EHST20D-VM2D / PV: 2150Wp Z/O 132° en 2580Wp N/W 312° Ik wil een warmtepomp.nu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galen.
Andrehj schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 21:15:
[...]

1. Kijk hoeveel vermogen er wordt opgewekt door Ta, Tr en Flow (informatie werking, code 540) uit de WP te checken. (P = 4.2 * flow * (Ta - Tr) / 60). Dan weet je het opgewekte (en dus ook afgegeven!) vermogen.
  2. Voel aan de leidingen na de driewegklep welke kant de warmte op gaat. De leiding richting verwarming moet (op een afstandje) gewoon kamertemperatuur zijn.
Zou je me wat info kunnen geven hoe ik dat moet doen🤣

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zwerius
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 08-05 07:20
[...]

De Duitse website (overigens ook op Nederlands in te stellen) geeft je de mogelijkheid om zelf een volledige warmteverliesberekening te maken en zelfs om van je gebouwdelen de R-waardes uit te rekenen. Op voorwaarde natuurlijk dat je de opbouw van het gebouwdeel kent.

U-waardes (en dus ook R-waardes) berekenen: https://www.ubakus.de/nl/rc-waarde-calculator/
Warmteverliesberekening maken: https://www.ubakus.de/nl/berechnung/waermebedarf/

Zwerius Kriegsman

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JustMyOpinion
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 07-05 12:55
AUijtdehaag schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 19:45:
[...]

Nee, enkel via de FTC besturing zelf
Ok, bedankt voor antwoorden.

Als het goed is hoef ik het natuurlijk niet veel te doen, maar zou leuke nice to have zijn.

Gasloos sinds 12-2022 || Hoekhuis 1968 || WP: SUZ SWM80 VA || 300 l boiler || SOLAR: 2,1 kWp OZO / 2,4 kWp WNW (SolarEdge) + 3,6 kWp S (Solis)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galen.
Galen. schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 21:31:
[...]

Zou je me wat info kunnen geven hoe ik dat moet doen🤣
18 liter per min

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galen.
Andrehj schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 21:15:
[...]

18 liter per min.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Max
DutchWing schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 21:19:
@_Max Je maakt het nog ingewikkelder dan een overgrote deel van de GBS en GACS - installaties welke wij in beheer hebben… ;)

Dan kun je misschien nog beter grofweg €2000,- uitgeven en geen hoofdpijn hebben… Complete PLC met software en analoge en digitale poorten waarop je van alles kunt aansluiten en instellen.
Met een paar temperatuur sensoren verdeelt over het huis, Home Assistant, een CN105 communicatie lijn (melcloud of wat je voorkeur ook mag zijn) en slimme software kom je een heel eind, denk ik.
Software ontwikkelen is m'n werk, dus dat komt wel goed.

Voor de zekerheid (gezien overige berichten) zal ik nog even benadrukken:
Het doel is niet om het warmteverlies van een woning te berekenen.
Daar zijn technische bureaus voor en ik heb niet de illusie dat ik dat beter kan dan zij. Hetgeen waar ik aan werk maakt gebruik van zo'n rapport en is alleen te gebruiken als je zo'n rapport, van je huis, hebt.

Het is bedoeld voor mensen, zoals ik, die een woning hebben waar een expert heeft berekend wat o.a. het transmissieverlies (Ht) is. Denk bijvoorbeeld aan nieuwbouwwoningen opgeleverd door BAM en vrienden.
Bij dit soort woningen heb je geen inspraak over het type WP en zul je het moeten doen met de kaart die je hebt gekregen, en daar het beste uit proberen te halen. Vaak zijn de kaarten redelijk nadelig geschud; denk WP in de schuur, systeem niet geconfigureerd (Ta 45 C bij Tb 15 C bijv.) etc.

Daarbij komt ook dat eigenaren van deze woningen vaak helemaal geen zin hebben om al deze dingen zelf uit te zoeken. Dus daar probeer ik een beetje bij te helpen.
En ja, de WAR curve kun je ook proefondervindelijk uitvogelen zoals in 1 vd gepinde posts. Maar je kan het ook uitrekenen, in een fractie van de tijd. Ieder z'n voorkeur :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Naalroc
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 09:02
_Max schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 22:36:
[...]

Het is bedoeld voor mensen, zoals ik, die een woning hebben waar een expert heeft berekend wat o.a. het transmissieverlies (Ht) is. Denk bijvoorbeeld aan nieuwbouwwoningen opgeleverd door BAM en vrienden.
Bij dit soort woningen heb je geen inspraak over het type WP en zul je het moeten doen met de kaart die je hebt gekregen, en daar het beste uit proberen te halen. Vaak zijn de kaarten redelijk nadelig geschud; denk WP in de schuur, systeem niet geconfigureerd (Ta 45 C bij Tb 15 C bijv.) etc.
Dan kan je beter gaan posten in het algemene wp topic, de huidige serie is hier;
Jeep in "Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #10"

Je zit nu in het specifieke Mitsubishi topic.

14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DutchWing
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

Waarschijnlijk was het niet helemaal duidelijk?

Het volgende hebben we nodig:
- Hoeveel liter/minuut (code: 540)
- Aanvoertemperatuur. THW1
- Retourtemperatuur. THW2
- Eventueel overzichtsfoto “lezen thermistor”

Heb je toevallig aan de 3 standen schuifje van de secundaire (tapwater)pomp gezeten?
* Indien je een Cilinderunit hebt is dit van toepassing

[ Voor 5% gewijzigd door DutchWing op 25-01-2023 00:09 ]

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SW75YAA + EHST20D-VM2D / PV: 2150Wp Z/O 132° en 2580Wp N/W 312° Ik wil een warmtepomp.nu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThePsycho
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 09-05 19:11

ThePsycho

Biertje?

overgesprongen uit het algemene L/W topic:

Ik had bij het kiezen van de opties op onze nieuwbouwwoning niet echt gedacht dat het handig zou zijn om de warmtepomp te verzwaren gezien de iets lagere COP. Maar nu ik naar de rest kijk krijg ik toch twijfels.

Huis: 180m2, 3 bouwlagen, veel glas op het zuid-westen met plat dak.
Binnen staat een ecodan met 300L vat. Vloerverwarming door het hele huis (pvc vloer) en triple glas rondom.

Warmtebehoefte volgens BENG berekeningen:
verwarming: 4700kWh
tapwater: 3000 kWh
berekeningen met een ontwerp Ta van 35c

Standaard buitenunit: Mitsubishi Eco Inverter

Optionele buitenunit: Mitsubishi Power Inverter

Grootste verschillen:
  • A+++ naar A++
  • 7.5kW verwarmingsvermogen naar 8 kW
  • COP 4.7 naar 4.4
  • Koelvermogen (35/18) van 2.40 - 6.30 kW naar 3.30 - 9.60 kW
  • 230V naar 400V
  • 62dB naar 58 dB (buitenunit staat midden op het platte dak)
Nu ben ik vooral benieuwd of het lagere geluidsniveau en hogere (koel)vermogen echt nut hebben.
Prijs is €1800 euro voor het omzettten naar 400V, grotere koelleidingen en de buitenunit.

ID.3 Pro 58 kWh | Ede | 5740 Wp | PVOutput

Acties:
  • +1 Henk 'm!
ThePsycho schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 11:22:

Huis: 180m2, 3 bouwlagen, veel glas op het zuid-westen met plat dak.
Binnen staat een ecodan met 300L vat. Vloerverwarming door het hele huis (pvc vloer) en triple glas rondom.

Warmtebehoefte volgens BENG berekeningen:
verwarming: 4700kWh
tapwater: 3000 kWh
berekeningen met een ontwerp Ta van 35c
Tapwater is nauwelijks relevant voor de keuze van de WP (want netjes over het jaar verdeeld).
Maar als je Koevlaas loslaat op je warmtebehoefte komt je op 4700/1650 = 2.84 kW...
Het betreft een tussenwoning neem ik aan?

Even ter vergelijking: Bij mij staat daar in de EPC-berekening 7700 kWh (eigenlijk 27.6 MJ). Ik heb de PUHZ-SW75YAA, maar had achteraf aan een 5 kW WP ook wel genoeg gehad.

Jij hebt een nog veel kleinere warmtebehoefte. Een passende WP zou de SUZ-SWM40VA (max 5.5 kW @-10°C)) zijn (zie TS). Die heeft ook een lager minimum vermogen, wat veel beter bij je woning past.

Ik zou die aannemer eens vragen waarom hij in hemelsnaam met zulke grote warmtepompen aan komt zetten... 8)7 |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThePsycho

ThePsycho

Biertje?

Andrehj schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 11:41:
[...]

Tapwater is nauwelijks relevant voor de keuze van de WP (want netjes over het jaar verdeeld).
Maar als je Koevlaas loslaat op je warmtebehoefte komt je op 4700/1650 = 2.84 kW...
Het betreft een tussenwoning neem ik aan?

Even ter vergelijking: Bij mij staat daar in de EPC-berekening 7700 kWh (eigenlijk 27.6 MJ). Ik heb de PUHZ-SW75YAA, maar had achteraf aan een 5 kW WP ook wel genoeg gehad.

Jij hebt een nog veel kleinere warmtebehoefte. Een passende WP zou de SUZ-SWM40VA (max 5.5 kW @-10°C)) zijn (zie TS). Die heeft ook een lager minimum vermogen, wat veel beter bij je woning past.

Ik zou die aannemer eens vragen waarom hij in hemelsnaam met zulke grote warmtepompen aan komt zetten... 8)7 |:(
Oei, nou dan laat ik de upgrade in ieder geval zitten dus. Verder met de aannemer hierover bomen zie ik ook niet echt als iets waar ik tijd in ga steken, maar apart is het wel. Volgens mij is de upgrade ook voornamelijk als je kiest voor de extra badkamer en slaapkamers (ipv. een grote woonkamer).
Het is inderdaad een tussenwoning, ook bewust gedaan t.b.v. warmtebehoefte en de m2-prijs.

Maar verhelderend, dankjewel! De SUZ-SWM80VA gaat er gewoon in zonder extra centjes uit te geven.
Wel zal ik nog even kijken naar die genoemde link over trillingen bij een WP op het dak...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zwakie
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 09-05 13:09
ThePsycho schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 11:46:
[...]Verder met de aannemer hierover bomen zie ik ook niet echt als iets waar ik tijd in ga steken
Zou ik wel doen, want als je het zo laat is de kans erg groot dat je straks met een pendelende WP komt te zitten die zijn warmte niet kwijt kan plus dat je waarschijnlijk een (veel?) lagere COP haalt (lees: gaat je onnodig kWh's/geld kosten in gebruik)...

PV: 7670Wp 180°Z 40° PVOutput | WP: ME SUZ-SWM80VA ERSD-VM2D | gasloos | EV: Ioniq 5 Lounge 77kWh RWD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ocaj
  • Registratie: Juli 2011
  • Niet online
Andrehj schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 11:41:
[...]

Ik ben anders erg blij met mijn SUZ-SWM80. Voor verwarmen heb ik die capaciteit (nog?) niet nodig, maar SWW duurt hier deze week en eind december serieus langer dan in de zomer. Waar hij 's zomers in de SWW-ECO + Stille modus binnen 3 kwartier mijn 200l vat weer op temperatuur brengt doet hij het momenteel (SWW-NORM modus, geen stille modus) soms wel 2 uur over.
Dat merk ik in de woonkamer, daar begint het na anderhalf uur SWW frisjes aan te voelen, dus ik heb de laadtijd nu op max 90 minuten staan.

Met een kleinere warmtepomp zou hij in mijn geval nog veel langer bezig zijn met SWW maken en dat komt het continu verwarmen voor een mooie constante kamertemperatuur en lage Ta dan weer niet ten goede.

Kennelijk heb ik in mijn huis uit 1971 te weinig thermische massa i.c.m. ventilatieroosters boven de ramen (=warmtelek, maar ja ventilatie is ook nodig) en levert Vitens hier erg koud water in de winter. Waar Vitens 's zomers "koud" water van bijna 20 graden levert komt het momenteel met 8,5 graad mijn huis binnen. Daarmee moet er dus veel meer energie in het vat om het op dezelfde temperatuur te krijgen, dat gecombineerd met koude buitenlucht en defrosts maakt dat het allemaal wat langer duurt.

Ofwel: "Het hangt er vanaf..."

Acties:
  • +2 Henk 'm!
ocaj schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 12:57:
[...]

Ik ben anders erg blij met mijn SUZ-SWM80. Voor verwarmen heb ik die capaciteit (nog?) niet nodig, maar SWW duurt hier deze week en eind december serieus langer dan in de zomer. Waar hij 's zomers in de SWW-ECO + Stille modus binnen 3 kwartier mijn 200l vat weer op temperatuur brengt doet hij het momenteel (SWW-NORM modus, geen stille modus) soms wel 2 uur over.
Dat merk ik in de woonkamer, daar begint het na anderhalf uur SWW frisjes aan te voelen, dus ik heb de laadtijd nu op max 90 minuten staan.

Met een kleinere warmtepomp zou hij in mijn geval nog veel langer bezig zijn met SWW maken en dat komt het continu verwarmen voor een mooie constante kamertemperatuur en lage Ta dan weer niet ten goede.

Kennelijk heb ik in mijn huis uit 1971 te weinig thermische massa i.c.m. ventilatieroosters boven de ramen (=warmtelek, maar ja ventilatie is ook nodig) en levert Vitens hier erg koud water in de winter. Waar Vitens 's zomers "koud" water van bijna 20 graden levert komt het momenteel met 8,5 graad mijn huis binnen. Daarmee moet er dus veel meer energie in het vat om het op dezelfde temperatuur te krijgen, dat gecombineerd met koude buitenlucht en defrosts maakt dat het allemaal wat langer duurt.

Een huis uit 1971 is qua isolatie niet te vergelijken met een splinternieuwe BENG woning van @ThePsycho (en ik kan het weten, want onze vorige woning was ook uit 1971). In een nieuwe woning merk je het echt niet als de WP een paar uurtjes niet draait.
Voor het idee: Hier heeft de WP vannacht 5.5 uur uit gestaan. In die tijd was de woning met slechts 0.11 °C afgekoeld...

Bovendien ga ik ervan uit dat een moderne BENG-woning als die van @ThePsycho voorzien zal worden van WTW-ventilatie, iets wat jou oudere woning ook niet heeft.
@ThePsycho , kun je dat bevestigen?

Ik blijf erbij, @ThePsycho kan beter vragen om een kleinere warmtepomp (de SUZ 40 dus).
En om op zijn oorspronkelijke vraag terug te komen: Voor koelen is vooral het minimum vermogen interessant. Dat doet mijn PUHZ-SW75YAA overigens niet zo goed. In de praktijk moet ik vaak wel >5 kW zien kwijt te raken in mijn afgiftesysteem. Dat lukt wel, maar alleen omdat ik dan erg veel (>250 m²) VVW open heb staan.

Nog een paar tips voor @ThePsycho:
  • Ik rekende met in de vorige post bij de Koevlaasformule met 1650 vollasturen. Dat is niet helemaal realistisch voor moderne nieuwbouwwoningen, omdat daarvan het stookseizoen zo kort is. Realistischer is denk ik iets van 1200 à 1300. Maar dan kom je nog op een WP-vermogen van max 4 kW, iets wat de SUZ 40 op zijn sloffen haalt.
  • Bij een warmtepomp is vooral ook het minimum vermogen bij +12 erg belangrijk. Daarin scoort de SUZ 40 (veel) beter dan de SUZ 80.
  • Zorg dat je op alle verdiepingen VVW krijgt, geen radiatoren.
  • Laat de WP direct in de VVW pompen, dus geen buffervat en geen secundaire pomp.
  • Gebruik pomploze (gesloten) verdelers voor de VVW.
  • Laat je geen zoneregeling aansmeren. Dat bespaart veel geld en voegt in jouw woning (behalve kosten en een pendelende WP) niets toe.
  • Zorg voor zonwering! Met veel glas op het ZW in een woning die zijn warmte niet kwijt kan is dat echt essentieel.
  • Laat een kWh meter voor de WP in de meterkast installeren (of doe dat na oplevering zelf).
  • Als je dit allemaal goed doet, kun je in jouw woning rond de 1100 kWh/jr voor de WP uitkomen (300 SWW, 600 verwarmen, 200 koelen).
En lees je in, in dit topic, het algemene L/W WP topic, en het WP FAQ topic. En de tips voor:
Lage kosten verwarmen: Andrehj in "Mitsubishi Electric Ecodan Lucht/Water Warmtepompen"
Lage kosten SWW: Andrehj in "Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #10"

[ Voor 9% gewijzigd door Andrehj op 25-01-2023 13:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ocaj
  • Registratie: Juli 2011
  • Niet online
Klopt, in het geval van @ThePsycho is het heel anders. Mijn opmerking was meer in het algemeen bedoeld dat tapwater in sommige gevallen wel degelijk een relevante factor kan zijn bij de keuze van een warmtepomp.

(Ter vergelijking: Mijn warmtepomp ging gisteren om 22:00 uit en ergens rond 02:30 was de 1 graad nachtverlaging bereikt en sloeg hij weer aan, dat is heel anders dan jouw 0,11 graden...)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThePsycho

ThePsycho

Biertje?

Andrehj schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 13:34:
[...]

Een huis uit 1971 is qua isolatie niet te vergelijken met een splinternieuwe BENG woning van @ThePsycho . Daar merk je het echt niet als de WP een paar uurtjes niet draait.
Voor het idee: Hier heeft de WP vannacht 5.5 uur uit gestaan. In die tijd was de woning met slechts 0.11 °C afgekoeld...

Bovendien ga ik ervan uit dat een moderne BENG-woning als die van @ThePsycho voorzien zal worden van WTW-ventilatie, iets wat jou oudere woning ook niet heeft.
@ThePsycho , kun je dat bevestigen?

Ik blijf erbij, @ThePsycho kan beter vragen om een kleinere warmtepomp (de SUZ 40 dus).
En om op zijn oorspronkelijke vraag terug te komen: Voor koelen is vooral het minimum vermogen interessant. Dat doet mijn PUHZ-SW75YAA overigens niet zo goed. In de praktijk moet ik vaak wel >5 kW zien kwijt te raken in mijn afgiftesysteem. Dat lukt wel, maar alleen omdat ik dan erg veel (>250 m²) VVW open heb staan.

Nog een paar tips voor @ThePsycho:
  • Ik rekende met in de vorige post bij de Koevlaasformule met 1650 vollasturen. Dat is niet helemaal realistisch voor moderne nieuwbouwwoningen, omdat daarvan het stookseizoen zo kort is. Realistischer is denk ik iets van 1200 à 1300. Maar dan komt je nog op een WP-vermogen van max 4 kW, iets wat de SUZ 40 op zijn sloffen haalt.
  • Bij een warmtepomp is vooral ook het minimum vermogen bij +12 erg belangrijk. Daarin scoort de SUZ 40 (veel) beter dan de SUZ 80.
  • Zorg dat je op alle verdiepingen VVW krijgt, geen radiatoren.
  • Laat de WP direct in de VVW pompen, dus geen buffervat en geen secundaire pomp.
  • Gebruik pomploze (gesloten) verdelers voor de VVW.
  • Laat je geen zoneregeling aansmeren. Dat bespaart veel geld en voegt in jouw woning (behalve kosten en een pendelende WP) niets toe.
  • Zorg voor zonwering! Met veel glas op het ZW in een woning die zijn warmte niet kwijt kan is dat echt essentieel.
  • Als je dit allemaal goed doet, kun je in jouw woning rond de 1100 kWh/jr voor de WP uitkomen (300 SWW, 600 verwarmen, 200 koelen).
En lees je in, in dit topic, het algemene L/W WP topic, en het WP FAQ topic. En de tips voor:
Lage kosten verwarmen: Andrehj in "Mitsubishi Electric Ecodan Lucht/Water Warmtepompen"
Lage kosten SWW: Andrehj in "Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #10"
Inderdaad WTW en VVW door het hele huis.
Ik heb op aanraden van jouw bericht in ieder geval aangevraagd om de zone-regeling (die incl buffervat van 40L, extra verdeler en tweede pomp was) te laten vervallen. Helaas wel na sluitingsdatum, maar ruim een half jaar voor de echte start van de bouw, dus we zullen zien wat de aannemer zegt. Dit zou ruim €3500 schelen op onze optielijst, dus dat is al flink bespaard! Mocht de kleinere WP niet lukken zal ik in ieder geval al winst behaald door even na te vragen (hartelijk dank daarvoor).

Zonwering hebben we op het z/w ook zeker op gerekend, alle ramen zijn voorzien van een aansluiting voor screens.

Ben inderdaad flink door de pins gelopen en je posts over hoge COP. Ben druk met zoveel mogelijk nu regelen, maar voor de rest is het nog 1.5 jaar wachten tot oplevering.

En wat betreft @ocaj zijn reactie: Wij zullen inderdaad wel veel SWW gebruiken omdat mijn vrouw met haar ziekte toch wel echt vaak een bad zal nemen. Daarom twijfel ik ook wel om een kleinere WP te nemen. Liever wat extra kosten dan een tekort aan SWW. (overigens geen idee of dat ook echt zo zou zijn)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchWing
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

ocaj schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 12:57:
[...]

Je kan instellen dat hij tussentijds even overspringt op de verwarming… Misschien dat een idee?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
ThePsycho schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 13:56:
En wat betreft @ocaj zijn reactie: Wij zullen inderdaad wel veel SWW gebruiken omdat mijn vrouw met haar ziekte toch wel echt vaak een bad zal nemen. Daarom twijfel ik ook wel om een kleinere WP te nemen. Liever wat extra kosten dan een tekort aan SWW. (overigens geen idee of dat ook echt zo zou zijn)
Als je vaak een bad wilt nemen, moet je gewoon zorgen dat je SWW-vat groot genoeg is. De grootte van de WP is minder relevant. Bij jullie lage warmtebehoefte heeft de WP bijna de halve dag de tijd om het SWW-vat weer van warm water te voorzien. Dat gaat dus makkelijk lukken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchWing
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

Andrehj schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 13:34:
Ik hoef door mijn grote raam partijen een deel van de dag niet te verwarmen, dat zie ik juist als een voordeel. In de zomer is het overigens wel weer handig als je wilt koelen, dan wil je juist de warmte buiten houden.

Waarschijnlijk bedoelde je dat ook?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
DutchWing schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 14:08:
Ik hoef door mijn grote raam partijen een deel van de dag niet te verwarmen, dat zie ik juist als een voordeel. In de zomer is het overigens wel weer handig als je wilt koelen, dan wil je juist de warmte buiten houden.

Waarschijnlijk bedoelde je dat ook?
Uiteraard. Juist door zulke grote ramen (en goede isolatie en slimme zonwering) hoef je een groot deel van het jaar (in voor- en najaar) niet te verwarmen én niet te koelen.
Maar in de zomer (mei t/m september) wordt het zonder die zonwering veel te warm in huis, en is zonwering dus enorm belangrijk om niet continu de koeling aan te hoeven zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JustMyOpinion
DutchWing schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 13:57:
[...]

Je kan instellen dat hij tussentijds even overspringt op de verwarming… Misschien dat een idee?
Wat bedoel je hier precies? Het schema dat hij bepaalde uren geen SWW mag verwarmen of iets anders?

Gasloos sinds 12-2022 || Hoekhuis 1968 || WP: SUZ SWM80 VA || 300 l boiler || SOLAR: 2,1 kWp OZO / 2,4 kWp WNW (SolarEdge) + 3,6 kWp S (Solis)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jorisdekloris
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 22:42
Ik zie trouwens nooit dat mijn interne heater wordt gebruikt in mijn Hydrobox. Zijn er zaken die ik kan controleren om te kijken of ik alle instellingen wel goed heb staan?

Ik heb al gechecked:
Hoofdschakelaar staat op ON in de binnenunit
SW1-4 staat op ON
Service Menu - Extra instellingen - Elektr. verwarming (verwarming) - ON
Service Menu - Extra instellingen - Elektr. verwarming (SWW) - ON

Bij het maken van SWW zie ik bijvoorbeeld niet het icoontje op het display. Ik heb geen losse meter hangen aan de groep waar de interne heater op zit dus kan het niet meten.

Tierelier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaWizza
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
jorisdekloris schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 14:49:
Ik zie trouwens nooit dat mijn interne heater wordt gebruikt in mijn Hydrobox. Zijn er zaken die ik kan controleren om te kijken of ik alle instellingen wel goed heb staan?

Ik heb al gechecked:
SW1-4 staat op ON
Service Menu - Extra instellingen - Elektr. verwarming (SWW) - ON

Bij het maken van SWW zie ik bijvoorbeeld niet het icoontje op het display. Ik heb geen losse meter hangen aan de groep waar de interne heater op zit dus kan het niet meten.
In melcloud kun je het evt zien, procon geeft het ook weer.
Word de temp van de legionella run gehaald? Zo ja, dan klinkt het stiekem wel prima.

SUZ-SWM80VA & ERSD-VM2D, 200L SWW, 5330Wp O 45°, 2870Wp W 45°, 820Wp Z 10°, Fresh-r on the wall compac WTW

Acties:
  • 0 Henk 'm!
JustMyOpinion schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 14:28:
Wat bedoel je hier precies? Het schema dat hij bepaalde uren geen SWW mag verwarmen of iets anders?
Bij de SWW-instellingen kun je de max SWW-tijd instellen, en daarnaast hoe lang hij daarna weer CV moet doen voordat ie weer verder mag met SWW. Vooral van belang voor woningen die snel warmte verliezen.
Voor woningen die erg traag warmte verliezen is de max tijd (van 120 minuten) eigenlijk te kort. Deze zou wel naar 3 uur mogen.
Zie ook Andrehj in "Mitsubishi Electric Ecodan Lucht/Water Warmtepompen"

Acties:
  • 0 Henk 'm!
jorisdekloris schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 14:49:
En wat is daarvan het probleem? Die heater niet gebruiken is toch alleen maar prima?
Ik heb al gechecked:
SW1-4 staat op ON
Die zou ik ook uit zetten. Pas als je merkt dat je WP het huis echt niet meer warm krijgt kun je die aan zetten. Anders kost zo'n heater alleen maar onnodig energie (en geld).

Acties:
  • 0 Henk 'm!
DaWizza schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 15:05:
In melcloud kun je het evt zien, procon geeft het ook weer.
Word de temp van de legionella run gehaald? Zo ja, dan klinkt het stiekem wel prima.
Bij de legionellarun wordt de heater (onafhankelijk van bovenstaande twee instellingen) altijd gebruikt.
Sterker nog, als er geen dompelelement of interne heater enabled is (ik dacht via dip switches?) werkt de legionellarun überhaupt niet.

[ Voor 15% gewijzigd door Andrehj op 25-01-2023 15:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jorisdekloris
Ik heb pas 1 legionella run gehad dus ik ga het in de gaten houden. Ik zal ook die VVW elektrische verwarming uitschakelen.

Andere vraag - Ik merk dat ik de Ta net te laag heb staan en dat de woonkamer afkoelt. Hoe zoek ik de balans tussen de warmtepomp keihard laten draaien met een hoge Ta en dus zo veel stroom verbruiken en een lage Ta met een lager verbruik. Lagere Ta is ook minder defrosts dus dan toch efficiënter toch?

[ Voor 55% gewijzigd door jorisdekloris op 25-01-2023 15:45 ]

Tierelier

Acties:
  • 0 Henk 'm!
jorisdekloris schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 15:37:
Ik heb pas 1 legionella run gehad dus ik ga het in de gaten houden. Ik zal ook die VVW elektrische verwarming uitschakelen.

Andere vraag - Ik merk dat ik de Ta net te laag heb staan en dat de woonkamer afkoelt. Hoe zoek ik de balans tussen de warmtepomp keihard laten draaien met een hoge Ta en dus zo veel stroom verbruiken en een lage Ta met een lager verbruik. Lagere Ta is ook minder defrosts dus dan toch efficiënter toch?
Mits je werkt met WAR en thermostaat: Andrehj in "Mitsubishi Electric Ecodan Lucht/Water Warmtepompen"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jorisdekloris
Yes ik gebruik een WAR en een thermostaat.

Tierelier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zwakie
Nou, ik heb de "sprong gewaagd" en na zo'n 6-7 weken experimenteren met een soort van eigengebouwde WAR in Node-RED heb ik de WAR-regeling van de WP zelf ingeschakeld (en Node-Red op inactief gezet).

Weet iemand toevallig met welke resolutie de WP in deze regeling de Ta aanstuurt?

[ Voor 31% gewijzigd door zwakie op 25-01-2023 16:31 ]

PV: 7670Wp 180°Z 40° PVOutput | WP: ME SUZ-SWM80VA ERSD-VM2D | gasloos | EV: Ioniq 5 Lounge 77kWh RWD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JustMyOpinion
zwakie schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 16:28:
Nou, ik heb de "sprong gewaagd" en na zo'n 6-7 weken experimenteren met een soort van eigengebouwde WAR in Node-RED heb ik de WAR-regeling van de WP zelf ingeschakeld (en Node-Red op inactief gezet).

Weet iemand toevallig met welke resolutie de WP in deze regeling de Ta aanstuurt?
Waarom ben je er mee begonnen in Node Red en waarom nu naar unit zelf? Ik heb de WAR ook nagemaakt in Node Red. Vind het makkelijker als ik de setpoints wil veranderen (en om te checken wat de Ta zou moeten zijn bij de huidige buitentemperatuur). En belangrijker, ik heb bij opstart altijd een overshoot in Ta die soms hoger is/was dan 2°C waardoor de unit uit ging voor 3 minuten. In Node Red vang ik dat op door te kijken naar de overshoot en zonodig tijdelijk de Ta te verhogen.

Werkt bij mij echt prima, geen uitval bij overshoot meer en na de "piek" regelt hij weer naar normale Ta.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
JustMyOpinion schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 16:43:
En belangrijker, ik heb bij opstart altijd een overshoot in Ta die soms hoger is/was dan 2°C waardoor de unit uit ging voor 3 minuten. In Node Red vang ik dat op door te kijken naar de overshoot en zonodig tijdelijk de Ta te verhogen.

Werkt bij mij echt prima, geen uitval bij overshoot meer en na de "piek" regelt hij weer naar normale Ta.
Voor nieuwe lezers is het wel zo eerlijk om te vertellen dat die overshoot bij jou komt door erg weinig warmte- en waterinhoud in je systeem. Bij warmtepompen die aan vloerverwarming hangen is de door jou ondervonden overshoot totaal onbekend.
Dit is een plaatje van het opstartgedrag van mijn WP, die zonder poespas op constante Ta wordt aangestuurd:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AulJOqNHdNFNhIhK-RC5HYLbdI8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/pP3DHJqPcIwjMZciFW67QawC.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JustMyOpinion
Andrehj schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 16:47:
[...]

Voor nieuwe lezers is het wel zo eerlijk om te vertellen dat die overshoot bij jou komt door erg weinig warmte- en waterinhoud in je systeem. Bij warmtepompen die aan vloerverwarming hangen is de door jou ondervonden overshoot totaal onbekend.
Dit is een plaatje van het opstartgedrag van mijn WP, die zonder poespas op constante Ta wordt aangestuurd:
[Afbeelding]
Was ook geen waarde oordeel ;)

Ik geef alleen aan dat voor mijn specifieke situatie het namaken van de WAR regeling (trouwens erg simpel met Node Red i.c.m. Procon) voor mij meer voordeel heeft dan de WAR regeling van de unit zelf.

Maar idd, inhoud van mijn systeem is niet heel veel. Heb alleen maar radiators met fans er onder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SanderGo
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 10-04-2023
Ik ben sinds kort van de ruimte thermostaat, naar een vaste Ta gegaan. (dit verschil was enorm, stabiele temperatuur, geen 'geluid' meer van de buitenunit, ofwel super constant).
Nu lees ik jullie het hebben over WAR+ ruimte thermostaat.
Dit klinkt interessant, maar in hoeverre loop ik het risico dat ik het gedrag van de WP op ruimte thermostaat weer terug krijg? (onstabiel, pieken en dalen, onnodig gehorig)

Tweede erg domme vraag, ik lig ziek op bed, is er ook een site o.i.d waarop ik het WAR grafiekje alvast kan invullen om te kijken of dit aansluit bij mijn ervaringen in Ta tot nu toe. ( ik kan dit uittekenen etc, maar ben even lui en immobiel)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JustMyOpinion
WAR is eigenlijk niets meer dan een rechte lijn tussen twee punten.

Dus met y = ax + b kan je hem gewoon zelf in Excel zetten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galen.
DutchWing schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 00:09:
[...]

Waarschijnlijk was het niet helemaal duidelijk?

Het volgende hebben we nodig:
- Hoeveel liter/minuut (code: 540)
- Aanvoertemperatuur. THW1
- Retourtemperatuur. THW2
- Eventueel overzichtsfoto “lezen thermistor”

Heb je toevallig aan de 3 standen schuifje van de secundaire (tapwater)pomp gezeten?
* Indien je een Cilinderunit hebt is dit van toepassing
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wlN2beKu_KvY4WC2yyt0llm5frw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/iZWRikxJo3KC9Z0sCw96U1U2.jpg?f=fotoalbum_largeAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0MuyoW_RdxueEyxsAtDPT7XT8hw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XzTpKVgsB2x1LZpHjtDMn04o.jpg?f=fotoalbum_large

Is dit de pomp die bedoeld!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchWing
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

De tapwaterpomp is van toepassing op de cilinderbinnenunit, jij hebt zo te zien een hydrobox. Deze heeft geen aparte tapwater pomp.
Wel kun je de primaire pomp instelling tijdens SWW op stand 5 zetten via het bedieningspaneel.

Je warmtepomp stond wel te draaien voor SWW?
Je boilertemperatuur is namelijk 44 graden en je THW1: 26 graden en THW2: 23 graden, wat dus best merkwaardig is.
Dat met een flow van 18L/min is een afgifte van ongeveer 3,7kW.
Als je warmtepomp echt aan het draaien was, dan blijft vermoedelijk de driewegklep(motor) hangen of deze is defect aan het raken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JRHMApWS_Ef7cjdAJeuU44tpT7w=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Tb5AwL5UhVklMTSQREQ6dUiJ.jpg?f=fotoalbum_large
Dit is als hij tapwater verwarmt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zwakie
JustMyOpinion schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 16:43:
[...]
Waarom ben je er mee begonnen in Node Red en waarom nu naar unit zelf? Ik heb de WAR ook nagemaakt in Node Red. Vind het makkelijker als ik de setpoints wil veranderen (en om te checken wat de Ta zou moeten zijn bij de huidige buitentemperatuur). En belangrijker, ik heb bij opstart altijd een overshoot in Ta die soms hoger is/was dan 2°C waardoor de unit uit ging voor 3 minuten. In Node Red vang ik dat op door te kijken naar de overshoot en zonodig tijdelijk de Ta te verhogen.

Zelf mee begonnen in Node-Red: puur en alleen als "oefening" en om zelfstandig systeempje te hebben om (net als wat jij zegt) wat makkelijker te kunnen spelen en om dezelfde snelle checks die jij noemt te kunnen doen. Tevens bedoeld als experiment om te kijken waar mijn huis tegenaan loopt als ik met WAR ga draaien - dit leverde geen problemen op, en ik zie eigenlijk alleen maar voordelen nu.

Nu naar WP zelf: uit nieuwsgierigheid om te zien of de compressor wat gelijkmatiger wordt aangestuurd dan vanuit mijn Node-RED routine, en of er significante verschillen zijn t.o.v. mijn node-red routine.

Zoals ik het nu zie: beide opties zijn nog open...

Overshoot met uitschakelen unit had ik geen last van, grootste overshoot die ik heb gehad was 1,5 graad.

Belangrijk argument om uiteindelijk voor WP-optie te kiezen (mocht ik dat doen): mocht ik onverhoeds op een boom knallen, dan zadel ik de anderen hier niet met een extra uitdaging op ;)

Wel heb ik nog een kleine node-red routine draaien die mij een hysterese geeft van 0,3 graden in plaats van de standaard 1,0 graad van de draadloze Mitsu thermostaat. Deze is gebaseerd op termperatuurmeting d.m.v. eigen arduino-dingetje en vervolgens the thermostaat setpoint te verhogen/verlagen. Simpele logica, werkt prima en verhoogt comfort aanzienlijk (en de WAF ;) ).

Acties:
  • 0 Henk 'm!
JustMyOpinion schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 17:32:
WAR is eigenlijk niets meer dan een rechte lijn tussen twee punten.
Niet bij Mitsubishi. Zie Andrehj in "Mitsubishi Electric Ecodan Lucht/Water Warmtepompen"
Vooral het horizontale deel rechts van het punt 1,2 is nogal relevant, omdat je dat gebruikt als de WP op zijn minimum vermogen zit.
In dat deel is de watertemperatuur dus onafhankelijk van de buitentemperatuur en regelt je thermostaat dus de looptijd van de WP.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galen.
DutchWing schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 18:09:
[...]

De tapwaterpomp is van toepassing op de cilinderbinnenunit, jij hebt zo te zien een hydrobox. Deze heeft geen aparte tapwater pomp.
Wel kun je de primaire pomp instelling tijdens SWW op stand 5 zetten via het bedieningspaneel.

Je warmtepomp stond wel te draaien voor SWW?
Je boilertemperatuur is namelijk 44 graden en je THW1: 26 graden en THW2: 23 graden, wat dus best merkwaardig is.
Dat met een flow van 18L/min is een afgifte van ongeveer 3,7kW.
Als je warmtepomp echt aan het draaien was, dan blijft vermoedelijk de driewegklep(motor) hangen of deze is defect aan het raken.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/waYuaJuxw8bBO-NFG21liSoKjG0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/G4fgoXWWfk5yUeSk8K91ZP00.jpg?f=fotoalbum_large
Hij komt maar niet hoger als 42,en dat heeft te maken dat de 3 weg klep niet goed regeld!Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/L121Ky7eGdJE-J45HtUWiyoj5JM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wVlOhPxaSOFrRUG0mQYRbcoS.jpg?f=fotoalbum_large
Hij gaat wel in bij tapwater en bij vloerverwarming verwarmen gaat hij uit.

[ Voor 16% gewijzigd door Galen. op 25-01-2023 19:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SanderGo
Bedankt voor de gepinde post. Helder verhaal!

Paar kleine vragen. Ik verwarm nu met een vaste Ta omdat ik op de kamerthermostaat veel problemen ervaarde ( hoog vermogen, hoge pieken, diepe dalen. snel uitschieters van iig 1 graden)
Wat is je ervaring met WAR+ de ruimtetemperatuur? Blijft die de Ta constant aanpassen? (met schommelingen als gevolg?) Of is die over dag/dagen hetzelfde?

Raad je aan om van een vaste Ta over te gaan op WAR+ ruimtetemperatuur?
Andrehj schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 19:09:
[...]

Niet bij Mitsubishi. Zie Andrehj in "Mitsubishi Electric Ecodan Lucht/Water Warmtepompen"
Vooral het horizontale deel rechts van het punt 1,2 is nogal relevant, omdat je dat gebruikt als de WP op zijn minimum vermogen zit.
In dat deel is de watertemperatuur dus onafhankelijk van de buitentemperatuur en regelt je thermostaat dus de looptijd van de WP.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
SanderGo schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 19:24:
Bedankt voor de gepinde post. Helder verhaal!

Paar kleine vragen. Ik verwarm nu met een vaste Ta omdat ik op de kamerthermostaat veel problemen ervaarde ( hoog vermogen, hoge pieken, diepe dalen. snel uitschieters van iig 1 graden)
Wat is je ervaring met WAR+ de ruimtetemperatuur? Blijft die de Ta constant aanpassen? (met schommelingen als gevolg?) Of is die over dag/dagen hetzelfde?

Raad je aan om van een vaste Ta over te gaan op WAR+ ruimtetemperatuur?
Wat versta je onder WAR + ruimtetemperatuur? Zo'n modus kent Mitsubishi niet.
Het is óf de adaptieve ruimtetemperatuurregeling óf WAR / constante aanvoertemperatuur, maar dan wel met een thermostaat. Anders is er niets wat de WP uit zet als het binnen op temperatuur is.
Zolang je geen externe thermostaat hebt aangesloten, kun je dus niet WAR of constante Ta draaien.

Over je problemen met de ruimtetemperatuurregeling: De Frequently Asked Questions gezien?
Mijn ervaring is dat die regeling aardig werkt, zolang je maar geen nachtverlaging probeert.
Maar mijn huidige setup (zie Andrehj in "Mitsubishi Electric Ecodan Lucht/Water Warmtepompen") werkt beter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SanderGo
Dank je voor de uitleg, mijn excuses ik zit nog niet zo in de vaktaal, maar de maand die ik hier nu meedraai heeft mij al een enorme hoeveelheid aan kennis opgeleverd :).
Ik heb nu "gewoon' het kastje van de warmtepomp in de woonkamer hangen. Dus nu verwarm ik als het fed is met een constante aanvoertemperatuur icm de thermostaat. (deze draait nu een week zo en ben ik erg tevreden mee)

Is WAR dan een toevoeging? of eerder een kans op problemen doordat die de aanvoertemperatuur te vaak wil veranderen? ( jaren 70 woning met vooral veel glas op het zuiden en geïsoleerd zoals je nu mag verwachten van een jaren 70 woning)
Het lijkt mij zelf onwenselijk wanneer die in bijvoorbeeld 1 dag meerdere keren de aanvoertemperatuur veranderd of zeg ik iets geks?

( en nogmaals niet alleen voor jou dank voor alle uitleg die ik hier kan vinden! Dit is een verademing!)
Andrehj schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 19:41:
[...]

Wat versta je onder WAR + ruimtetemperatuur? Zo'n modus kent Mitsubishi niet.
Het is óf de adaptieve ruimtetemperatuurregeling óf WAR / constante aanvoertemperatuur, maar dan wel met een thermostaat. Anders is er niets wat de WP uit zet als het binnen op temperatuur is.
Zolang je geen externe thermostaat hebt aangesloten, kun je dus niet WAR of constante Ta draaien.

Over je problemen met de ruimtetemperatuurregeling: De Frequently Asked Questions gezien?
Mijn ervaring is dat die regeling aardig werkt, zolang je maar geen nachtverlaging probeert.
Maar mijn huidige setup (zie Andrehj in "Mitsubishi Electric Ecodan Lucht/Water Warmtepompen") werkt beter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
En welke flow hoort daarbij? En nog een tip: op de meeste telefoon zit een optie om een foto te editen (niet nuttige delen wegsnijden). Dat houdt dit forum een stuk leesbaarder.
Een dT van 1 (is dat continu? Of een momentopname?) bij een SWW-run is wel extreem laag overigens en wijst op erg weinig vermogen. Over welke WP hebben we het eigenlijk?
Ik had vanmiddag ook een SWW-run, en daarbij een dT van 3 bij een flow van 22 lpm (vermogen 4.5 à 5 kW, door de 75% vermogensbegrenzing)

Op hoeveel Hz draait je compressor tijdens een SWW-run? (weet iemand nog welk nummer dat is bij Informatie Werking?) :?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
SanderGo schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 20:01:
Dank je voor de uitleg, mijn excuses ik zit nog niet zo in de vaktaal, maar de maand die ik hier nu meedraai heeft mij al een enorme hoeveelheid aan kennis opgeleverd :).
Ik heb nu "gewoon' het kastje van de warmtepomp in de woonkamer hangen. Dus nu verwarm ik als het fed is met een constante aanvoertemperatuur icm de thermostaat. (deze draait nu een week zo en ben ik erg tevreden mee)
Nee. Want je hebt geen thermostaat. Dat bedieningskastje bevat alleen een sensor die aan de WP de kamertemperatuur doorgeeft. De WP doet daar in deze modus echter niets mee.
Je draait nu dus op een constante aanvoertemperatuur, maar als het buiten warmer wordt gaat dat niet meer goed, want dan warmt je woning te ver op, en kan de WP zijn minimale vermogen niet meer kwijt. Dan heb je een aan/uit thermostaat nodig, extra aangesloten op de juiste aansluitingen in de binnenunit.
Is WAR dan een toevoeging? of eerder een kans op problemen doordat die de aanvoertemperatuur te vaak wil veranderen? ( jaren 70 woning met vooral veel glas op het zuiden en geïsoleerd zoals je nu mag verwachten van een jaren 70 woning)
Het lijkt mij zelf onwenselijk wanneer die in bijvoorbeeld 1 dag meerdere keren de aanvoertemperatuur veranderd of zeg ik iets geks?
Eerlijk gezegd weet ik niet hoe vaak WAR de temperatuur aanpast. Ik weet dat je bijvoorbeeld bij Nibe kan instellen over hoeveel tijd die buitentemperatuur gemiddeld wordt, maar zo luxe is Mitsubishi niet.

Maar aangezien je geen thermostaat hebt kan ik je alleen maar aanraden om de adaptieve ruimteregeling te gebruiken, en dan zonder nachtverlaging en juist ingesteld (zie je gebruiksaanwijzing en de hints in de FAQ vooraan in dit topic).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Speedyace
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 08-05 10:29

Speedyace

PUHZ-SW75YAA

Andrehj schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 20:01:
[...]

En welke flow hoort daarbij? En nog een tip: op de meeste telefoon zit een optie om een foto te editen (niet nuttige delen wegsnijden). Dat houdt dit forum een stuk leesbaarder.
Een dT van 1 (is dat continu? Of een momentopname?) bij een SWW-run is wel extreem laag overigens en wijst op erg weinig vermogen. Over welke WP hebben we het eigenlijk?
Ik had vanmiddag ook een SWW-run, en daarbij een dT van 3 bij een flow van 22 lpm (vermogen 4.5 à 5 kW, door de 75% vermogensbegrenzing)

Op hoeveel Hz draait je compressor tijdens een SWW-run? (weet iemand nog welk nummer dat is bij Informatie Werking?) :?
016

WP: Puhz-SW75YAA - ERST30-VM2ED - Procon melcobems mini (A1M) - SolarEdge SE5K 16 x 320WP IBC Solar - SolarEdge SE3680H 14 x 410WP Longi, gasloos sinds: oktober 2022

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roelzadh
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 08-05 20:06
Voor mensen die het interresant vinden, ik had ook last van een overshoot van de ingestelde kamer temperatuur.

Dit los ik nu op door het vermogen naar beneden te zetten via het kabeltje.

Troom < Tset = 100%
Troom == Tset = 75%
Troom > Tset = 50%

Bij de huidige temperaturen blijft de warmtepomp veel langer draaien zonder te lang uit te gaan. Daarbij draai ik tussen 21 en 9 altijd op 50%.

PUHZ-SW100YAA & 7440wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SanderGo
Dank je, ik zal er binnenkort verder mee aan de gang gaan, iets lastiger dan even een avondje prutsen. Laatste vraag hopelijk. Je hebt het over een Panasonic thermostaat. Heb je hier een link van?
(dat het bedieningskastje geen thermostaat was had ik dus echt niet door, dus bedankt!)
Andrehj schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 20:08:
[...]

Nee. Want je hebt geen thermostaat. Dat bedieningskastje bevat alleen een sensor die aan de WP de kamertemperatuur doorgeeft. De WP doet daar in deze modus echter niets mee.
Je draait nu dus op een constante aanvoertemperatuur, maar als het buiten warmer wordt gaat dat niet meer goed, want dan warmt je woning te ver op, en kan de WP zijn minimale vermogen niet meer kwijt. Dan heb je een aan/uit thermostaat nodig, extra aangesloten op de juiste aansluitingen in de binnenunit.

[...]

Eerlijk gezegd weet ik niet hoe vaak WAR de temperatuur aanpast. Ik weet dat je bijvoorbeeld bij Nibe kan instellen over hoeveel tijd die buitentemperatuur gemiddeld wordt, maar zo luxe is Mitsubishi niet.

Maar aangezien je geen thermostaat hebt kan ik je alleen maar aanraden om de adaptieve ruimteregeling te gebruiken, en dan zonder nachtverlaging en juist ingesteld (zie je gebruiksaanwijzing en de hints in de FAQ vooraan in dit topic).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Speedyace

Speedyace

PUHZ-SW75YAA

SanderGo schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 20:16:
Dank je, ik zal er binnenkort verder mee aan de gang gaan, iets lastiger dan even een avondje prutsen. Laatste vraag hopelijk. Je hebt het over een Panasonic thermostaat. Heb je hier een link van?
(dat het bedieningskastje geen thermostaat was had ik dus echt niet door, dus bedankt!)

[...]
Dit is de veel besproken thermostaat
https://www.groene-energi...e-ruimte-thermostaat.html

WP: Puhz-SW75YAA - ERST30-VM2ED - Procon melcobems mini (A1M) - SolarEdge SE5K 16 x 320WP IBC Solar - SolarEdge SE3680H 14 x 410WP Longi, gasloos sinds: oktober 2022

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galen.
Andrehj schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 20:01:
[...]

68 Hz
Flow is 18

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TDqyRRqpluxsVvMOovTCft7iT4Y=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WpVH7F2OcZCvCKTz6jZFBciL.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 20% gewijzigd door Galen. op 25-01-2023 20:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Hier is iets mis. Op 68 Hz moet zo'n dikke WP veel meer vermogen leveren. Ik zou de installateur inschakelen als ik jou was.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Galen.
Andrehj schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 20:55:
[...]

Hier is iets mis. Op 68 Hz moet zo'n dikke WP veel meer vermogen leveren. Ik zou de installateur inschakelen als ik jou was.
Dat heb ik al gedaan,zijn hier al meer al 6 uur geweest maar is nog niet goed!
Ze hebben van alles geprobeerd!
Heb jij enig idee wat het mischien zou kunnen zijn!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchWing
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

@Galen.
Wat zijn de volgende temperaturen:

Code:
004 - Discharge temperature TH4 (Hoge druk gas)
005 - Liquid pipe 1 temperature TH3 (Intrede lage druk vloeistof)
007 - 2-fase pipe temperature TH6 (Uitrede/faseovergang lage druk gas)
008 - Suction pipe temperature TH32 (Lage druk gas)
016 - Compressor frequentie op dat moment.
Waardes lezen thermistors.

Misschien geeft de buitenunit wel een foutmelding? @koevlaas2 misschien nog input?

[ Voor 19% gewijzigd door DutchWing op 25-01-2023 21:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galen.
DutchWing schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 21:15:
@Galen.
Wat zijn de volgende temperaturen:

Code:
004 - Discharge temperature TH4 (Hoge druk gas)
005 - Liquid pipe 1 temperature TH3 (Intrede lage druk vloeistof)
007 - 2-fase pipe temperature TH6 (Uitrede/faseovergang lage druk gas)
008 - Suction pipe temperature TH32 (Lage druk gas)
016 - Compressor frequentie op dat moment.
Waardes lezen thermistors.

Misschien geeft de buitenunit wel een foutmelding? @koevlaas2 misschien nog input?
Th4-47
Th3-0
Th6-0
Th32- min1
Freq-98

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• DutchWing
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

Galen. schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 22:06:
[...]

Th4-47
Th3-0
Th6-0
Th32- min1
Freq-98
Je haalt dus gewoon letterlijk geen warmte uit je buitenunit.
Ik zou je expansieventielen en koudemiddel vulling laten controleren door de installateur.

Of het expansieventiel goed erop zit kun jezelf controleren:
YouTube: Ecodan LEV head removal

[ Voor 18% gewijzigd door DutchWing op 25-01-2023 22:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galen.
DutchWing schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 22:09:
[...]

Ik zou je expansieventielen en koudemiddel vulling laten controleren door de installateur.

Die hadden gecontroleerd er uitgehaald ,gaat pee kilo of zo!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchWing
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

Galen. schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 22:14:
[...]

Die hadden gecontroleerd er uitgehaald ,gaat pee kilo of zo!
Je kunt toch gewoon eruit halen en wegen of klopt volgens typeplaatje/logboek, dus begrijp niet echt wat ze daarmee bedoelen.
Drukken pers/zuigzijde hebben ze ook gemeten?

Werking van een warmtepomp:
YouTube: De werking van een Vaillant warmtepomp (uitgebreid)
Dan snap je een beetje van hoe en wat.

[ Voor 46% gewijzigd door DutchWing op 25-01-2023 22:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galen.
DutchWing schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 22:09:
[...]

Ga het ventiel morgen controleren en ik de monteur nog x bellen voor het koud middel te controleren.Alvast bedankt en laat het morgen nog wel ff weten!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchWing
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

Galen. schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 22:34:
[...]

Ga het ventiel morgen controleren en ik de monteur nog x bellen voor het koud middel te controleren.Alvast bedankt en laat het morgen nog wel ff weten!
Er gaat in ieder geval iets mis in je koudemiddel circuit.

Misschien Alklima laten langskomen.

[ Voor 19% gewijzigd door DutchWing op 25-01-2023 22:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TSE
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 28-04 09:30

TSE

Speedyace schreef op woensdag 28 december 2022 @ 19:14:
[...]

Mocht je een alternatief zoeken voor de Panasonic. DutchWing heeft de Siemens RDH100 RF uitvoering en ik heb de Siemens RDH100 bedrade uitvoering en deze doet zijn werk goed moet ik zeggen. De thermostaat is tevens een stuk goedkoper dan de Panasonic en is leverbaar. Let wel!, het is dan ook puur een aan en uit thermostaat zonder andere poespas.

https://www.installatieva...tethermostaat-s55770-t377
Kan deze ook gebruikt worden voor te koelen ?

[ Voor 6% gewijzigd door TSE op 26-01-2023 08:18 ]

WP : Mitsu PUHZ-SHW80YAA - VV+ Innova Airleafs - Homey

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Naalroc
TSE schreef op donderdag 26 januari 2023 @ 07:52:
[...]
Dat staat nota bene in de specificaties waarvan je zelf de link geeft, dat zie je sneller, dan dat je je vraag stelt! :(

14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedyace

Speedyace

PUHZ-SW75YAA

TSE schreef op donderdag 26 januari 2023 @ 07:52:
[...]

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4n18SomZzJm2mJBj48aDRu-hQTc=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/vjixn3FHkiFKs6Y8SshYPegH.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Suicide
  • Registratie: Januari 2022
  • Niet online
Bij informatiewerking 540 krijg ik een waarde voor de flow
Als ik bv 016 compressor freq. wil uitlezen geeft hij 0 en daaronder ****, dit geeft hij ook aan bij andere codes (004 005 007 enz.)
Er is warmtevraag en de buitenunit draait (geen defrost cycle).

Waar kan dit aan liggen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedyace

Speedyace

PUHZ-SW75YAA

Het lijkt erop dat er geen vloeistof door het systeem loopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Suicide
  • Niet online
Speedyace schreef op donderdag 26 januari 2023 @ 11:42:
Het lijkt erop dat er geen vloeistof door het systeem loopt.
Maar als de buitenunit hoorbaar draait zou er bij 016 toch wel een waarde moeten verschijnen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Plenkske
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 09-05 15:21
Suicide schreef op donderdag 26 januari 2023 @ 11:32:
Als ik bv 016 compressor freq. wil uitlezen geeft hij 0 en daaronder ****, dit geeft hij ook aan bij andere codes (004 005 007 enz.)

Waar kan dit aan liggen?
Ik heb hier in het topic wel eens gelezen dat niet elke code voor elke unit werkt.
Geen idee om welke codes het ging, zou je terug moeten zoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Suicide
  • Niet online
Plenkske schreef op donderdag 26 januari 2023 @ 11:49:
[...]

Ik heb hier in het topic wel eens gelezen dat niet elke code voor elke unit werkt.
Geen idee om welke codes het ging, zou je terug moeten zoeken.
(y) Dat zou e.e.a. kunnen verklaren, ik ging ervanuit dat Mitsu voor alle units dezelfde codes gebruikte.
ik ga eens kijken of ik ergens de codes voor mijn buitenunit kan vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedyace

Speedyace

PUHZ-SW75YAA

Suicide schreef op donderdag 26 januari 2023 @ 11:49:
[...]

Maar als de buitenunit hoorbaar draait zou er bij 016 toch wel een waarde moeten verschijnen?
Worden de leidingen wel warm van de buiten-unit. Die door de muur gaan naar binnen naar de binnen-unit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Suicide
  • Niet online
Speedyace schreef op donderdag 26 januari 2023 @ 12:11:
[...]

Worden de leidingen wel warm van de buiten-unit. Die door de muur gaan naar binnen naar de binnen-unit
Ik heb gelijk even gevoeld behoorlijk heet, kan je niet lang vasthouden.... :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThePsycho

ThePsycho

Biertje?

Andrehj schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 13:59:
[...]

Als je vaak een bad wilt nemen, moet je gewoon zorgen dat je SWW-vat groot genoeg is. De grootte van de WP is minder relevant. Bij jullie lage warmtebehoefte heeft de WP bijna de halve dag de tijd om het SWW-vat weer van warm water te voorzien. Dat gaat dus makkelijk lukken.
Nou, dank voor de hulp en info! De aannemer wilde de optie nog wel als laatste wijziging van de opdracht afhalen. dat scheelt een berg geld en een 2e pomp, extra verdeler en buffervat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedyace

Speedyace

PUHZ-SW75YAA

Suicide schreef op donderdag 26 januari 2023 @ 12:19:
[...]

Ik heb gelijk even gevoeld behoorlijk heet, kan je niet lang vasthouden.... :X
Dan moet je toch bij code 016 wel zien waarde de Hz opstaan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Suicide
  • Niet online
Speedyace schreef op donderdag 26 januari 2023 @ 12:37:
[...]

Dan moet je toch bij code 016 wel zien waarde de Hz opstaan
Kan voor onze buitenunit ook geen andere waarde dan 016 vinden voor Hz

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aNouZMgP8ZfjQIvNXqd6BPT_goY=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/JKxADhRqH38kyuGq1kHLjDEp.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WynJGZz78INnyuRbagormJR-qjY=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/13V7CI6S1gLrkFg8qq2jB2n7.jpg?f=user_large

(THW5A en B zijn hoger door legionella run gistermiddag)

[ Voor 4% gewijzigd door Suicide op 26-01-2023 12:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedyace

Speedyace

PUHZ-SW75YAA

Suicide schreef op donderdag 26 januari 2023 @ 12:43:
[...]

Kan voor onze buitenunit ook geen andere waarde dan 016 vinden voor Hz

[Afbeelding]

[Afbeelding]

(THW5A en B zijn hoger door legionella run gistermiddag)
Als er een communicatie kabel is aangesloten, dan lijkt het als of deze niet goed is aangesloten. Waardoor jij de waardes niet kan uitlezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Suicide
  • Niet online
Krijg vandaag of morgen (afhankelijk van Postnl) van @AUijtdehaag een bordje om te verbinden met de Procon.
Eens kijken of die waardes dan wel tevoorschijn komen...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DutchWing
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

@Suicide heb je toevallig de eco inverter?
Na mijn weten kon de SUZ-SWM niet zoveel uitlezen, dat zou het een en ander kunnen verklaren.

In de service handleiding van de eco inverters staan ook geen uitlees codes zoals bij de power inverters of Zubadan inverters. (Kon ze althans niet vinden 1,2,3)

[ Voor 37% gewijzigd door DutchWing op 26-01-2023 13:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Suicide
  • Niet online
DutchWing schreef op donderdag 26 januari 2023 @ 13:09:
@Suicide heb je toevallig de eco inverter?
Na mijn weten kon de SUZ-SWM niet zoveel uitlezen, dat zou het een en ander kunnen verklaren.

In de service handleiding van de eco inverters staan ook geen uitlees codes zoals bij de power inverters of Zubadan inverters. (Kon ze althans niet vinden 1,2,3)
Dat weet ik niet of ik een Eco heb staan, waar zou ik dat kunnen terug vinden?
Huis is projectmatig neergezet dus heb heel weinig informatie (zeg maar gerust niets) gekregen vanuit het bouwbedrijf.

Kon verder ook geen uitleescodes vinden die onder de 109 lopen, hogere staan wel in de manual.

Ik heb @Chip2710 gevraagd aangezien die dezelfde installatie heeft staan en hij kan hem ook niet uitlezen, zal dan inderdaad met de buitenunit te maken hebben.... erg jammer weer.

[ Voor 20% gewijzigd door Suicide op 26-01-2023 13:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JustMyOpinion
Ik weet niet of dit is wat jullie bedoelen, maar ik heb een SUZ-SWM80VA en ik haal mijn frequentie op via Procon op FC4: 32

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Suicide
  • Niet online
JustMyOpinion schreef op donderdag 26 januari 2023 @ 13:43:
Ik weet niet of dit is wat jullie bedoelen, maar ik heb een SUZ-SWM80VA en ik haal mijn frequentie op via Procon op FC4: 32
Nee, is niet wat we bedoelen helaas maar bedankt voor de input.
Het gaat om het uitlezen via de module van de Ecodan zelf, als je daar bij informatie werking 016 invoert wat krijg je dan voor een waarde?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JustMyOpinion
Als je een paar uur kunt wachten kan ik het voor je nakijken, moet nu meeting in...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Suicide
  • Niet online
JustMyOpinion schreef op donderdag 26 januari 2023 @ 13:50:
Als je een paar uur kunt wachten kan ik het voor je nakijken, moet nu meeting in...
Is prima, ik verneem het graag van je.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• MrScratch
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 08-05 16:41

MrScratch

I am rubber, you are glue

Suicide schreef op donderdag 26 januari 2023 @ 13:48:
[...]

Nee, is niet wat we bedoelen helaas maar bedankt voor de input.
Het gaat om het uitlezen via de module van de Ecodan zelf, als je daar bij informatie werking 016 invoert wat krijg je dan voor een waarde?
Bij een SUZ-SWM80VA krijg je geen waarde terug, net gecheckt. Alleen uit te lezen via Procon.

Look behind you! A three headed monkey!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Suicide
  • Niet online
MrScratch schreef op donderdag 26 januari 2023 @ 13:56:
[...]

Bij een SUZ-SWM80VA krijg je geen waarde terug, net gecheckt. Alleen uit te lezen via Procon.
Dankjewel voor het kijken, dan hoef ik niet verder te zoeken.
Ik hoop hem eerdaags ook uit te lezen via Procon dus dan moet het wel lukken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchWing
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

Sommige hier hebben software voor het uitlezen van hun warmtepomp, moet je nu specifiek zo’n ESP bordje gebruiken. Of kun je ook een kant en klare raspberry PI kopen? Zoiets bijvoorbeeld:
https://www.raspberrypi.com/products/raspberry-pi-zero-2-w/
of
https://www.raspberrypi.com/products/raspberry-pi-4-model-b/

(Eventueel PM om topic niet te vervuilen.)

Weet iemand trouwens eventueel waar ik nog zo’n procon kan kopen? De mini kan ik nergens vinden, de normale is volgens mij wel leverbaar maar die wordt om een of andere reden afgeraden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaWizza
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
DutchWing schreef op donderdag 26 januari 2023 @ 16:09:
Sommige hier hebben software voor het uitlezen van hun warmtepomp, moet je nu specifiek zo’n ESP bordje gebruiken. Of kun je ook een kant en klare raspberry PI kopen? Zoiets bijvoorbeeld:
of

Weet iemand trouwens eventueel waar ik nog zo’n procon kan kopen? De mini kan ik nergens vinden, de normale is volgens mij wel leverbaar maar die wordt om een of andere reden afgeraden.
Het kan vast via een pi, echter waarom 100 euro uitgeven ipv 35?

SUZ-SWM80VA & ERSD-VM2D, 200L SWW, 5330Wp O 45°, 2870Wp W 45°, 820Wp Z 10°, Fresh-r on the wall compac WTW

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Suicide schreef op donderdag 26 januari 2023 @ 11:32:

Waar kan dit aan liggen?
Je moet even uitzoeken welke codes jouw buitenunit ondersteunt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchWing
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

DaWizza schreef op donderdag 26 januari 2023 @ 16:51:
[...]

Het kan vast via een pi, echter waarom 100 euro uitgeven ipv 35?
Lijkt mij wel grappig om zoiets erop aan te sluiten:
https://www.raspberrypi.c...spberry-pi-touch-display/

Of indien andere mogelijkheden met eventueel een scherm in de woonkamer is ook welkom!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• xoror
  • Registratie: November 1999
  • Niet online
DutchWing schreef op donderdag 26 januari 2023 @ 16:09:
of

Ik heb een esp32, werkt perfect (met paar aanpassingen). Je kan denk ik niet zoveel als met een procon, maar met een procon moet je nog steeds een Pi of een esp32 hebben. zie https://github.com/BartGijsbers/CN105Gateway

Instructies daar zijn niet altijd even duidelijk, en je heb geen step down converter nodig van 12v naar 5v, de mitsu heeft direct 5v. Je bent met 14 euro klaar en beetje solderen

de procon moet je op ebay kopen, heb poging gewaagd, maar mijn pakketje ging lost in space naar andere tweaker hier :P

[ Voor 5% gewijzigd door xoror op 26-01-2023 17:18 ]

Eenvoudig + Goedkoop Mitsubishi Warmtepomp uitlezen/besturen met een ESP32

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Galen.
DutchWing schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 22:37:
[...]

Er gaat in ieder geval iets mis in je koudemiddel circuit.

Misschien Alklima laten langskomen.
Ventiel gecondoleerd en is opties goed,
Mijn installateur gaat nu Alklima bellen.
Dus nu ff afwachten en ben benieuwd wat het is,laat dan wel van me horen en hopen maar dat ik dan weer lekker onder een echte warme douche kan staan!😉

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Naalroc
Galen. schreef op donderdag 26 januari 2023 @ 17:22:
[...]Ventiel gecondoleerd en is opties goed,
Ègt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galen.
Andrehj schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 20:55:
[...]

Heb nu via mijn installateur het bedrijf Alklima laten bellen dat zijn de specialisten zeggen ze .Nu ff afwachten laat van me horen nog.bedankt tot nu toe!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galen.
Pagina: 1 ... 60 ... 183 Laatste

Let op:
Factory zero systeem? Post dan in Problemen met warmtepompsystemen van Factory Zero