WP: PUD-SWM80YAA + EHSD-VM2D, ESP met MQTT Domoticz
Idd bij de nieuwe power inverters is de minimale frequentie 16hz. Bij de eco inverters is dit 20hz.
Dat is best een oude firmware versie. In 2022 is hier een monteur van Alklima geweest (22 warmtepompen door Alklima geïnstalleerd onder de BAM en na veel moeite een bedrijfje gevonden die het onderhoud wou doen. Het onderhoudsbedrijf had Alklima uitgenodigd voor de 1e keer onderhoud). De monteur van Alklima gaf aan dat zij ook geen change log kregen van updates door Mitsubishi, maar dat zij wel konden zien welke van de aangekaarte problemen werden opgelost met nieuwe updates. Hij raadde ten zeerste aan om versie 16 of 17 te draaien.Cookiemonsterrr schreef op dinsdag 14 oktober 2025 @ 21:43:
@pascallj
Ik heb even data terug gekeken uit februarie 2025 met een buitentemp van 13 zoals nu, daar zie ik dat die met 52 hz begint en terug zakt naar 37/38hz en blijft continu draaien zonder uit te gaan.
Als ik hem op 26.5gr zet dan blijft die gewoon draaien op 46hz en word de aanvoer temp niet hoger, als ik de zolder ook openzet kan ik 26gr kwijt alleen dan word het daar wel hartje zomer haha.
Wel zet ik hem uit met esp dus dat het schermpje uitgaat, dat maakt niks uit toch of moet die dan zichzelf weer leren?.
@Sven1234
Ik heb even gekeken en de firmware is v15, ik ben eerlijk gezegt niet echt een fan om iets te flashen want met mijn geluk gaat dat altijd fout.
Eerlijk gezegd heb ik al jaren geen foutcodes gehad maar als er verder niks anders opzit ga ik zoals jij aangeeft even in de buitenunit kijken, en het kabeltje weghalen.
Met de instalateur contact opnemen is niet zo makkelijk, het was een project vanuit de bouw en het is geplaatst door Alklima en die krijg je voor geen mogelijkheid over de vloer.
@Grolsch
Op dit moment ta26
Dat updaten gaat best netjes en er zitten ook meerdere controles in of alles goed gaat en zo niet, dan breekt hij de update af en blijft de huidige firmware behouden. Ik zou de update dus toch overwegen.
WP: Mitsubishi PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D
Ik vond het al moeilijk te geloven dat de nieuwere PUZ modellen op laag vermogen een stuk slechtere COP zouden hebben dan de eerdere SUZ modellen. Is Mitsubishi Electric bij de specs van de PUZ modellen dan opeens voorzichtiger/terughoudender geworden oid?Dsbwouter schreef op woensdag 15 oktober 2025 @ 09:32:
Lijkt toch dat de cop op minimaal vermogen een stuk beter is dan wat in het databook staat voor mijn puz. Bij 12° buiten en 29° aanvoer zou de cop tussen de 4,45 en 5,35 moeten zitten. Draait continue rond de 7. Meting is via sensoren van Mitsubishi dus niet helemaal betrouwbaar maar aangezien de output overeenkomt met het minimale vermogen lijkt me dat het aardig klopt. [Afbeelding]
Zie voor een vergelijking van de specs: Andrehj in "Mitsubishi Electric Ecodan Lucht/Water Warmtepompen"
WP: Mitsubishi Electric SUZ-SWM80VA2 + ERSD-VM2D. PV 3330 Wp. Huis 1931, gasloos sinds jan '24.
[ Voor 26% gewijzigd door nessio op 15-10-2025 10:21 ]
2-1 kap, 200m2, SUZ-SWM60VA+ Open Source ME+wtw
Datzelfde heb ik bij de PUHZ-SW75YAA ook. Deze draait bij mij bij A7W25 en een vermogen van 4 à 5 kW met een cop van rond de 7 (maar dit stookseizoen nog niet, bij gebrek aan warmtevraagDsbwouter schreef op woensdag 15 oktober 2025 @ 09:32:
Lijkt toch dat de cop op minimaal vermogen een stuk beter is dan wat in het databook staat voor mijn puz. Bij 12° buiten en 29° aanvoer zou de cop tussen de 4,45 en 5,35 moeten zitten. Draait continue rond de 7. Meting is via sensoren van Mitsubishi dus niet helemaal betrouwbaar maar aangezien de output overeenkomt met het minimale vermogen lijkt me dat het aardig klopt. [Afbeelding]
En dat is bovendien een nauwkeurige meting, want ik meet het elektrisch vermogen met een nauwkeurige ABB energiemeter en het thermisch vermogen met een Kamstrup.
WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.
Net een nieuwe warmtepomp dus wat dingen aan het testen + een ouder huis uit 1972. Minimale vermogen van deze ligt helaas ook wat hoog dus 27/28 ta is het laagste wat ik kan.
van het weekend geeft die 6 en 8 graden aan, dan ga ik hem even op 28 graden testen en kijken of die dan wel gaat terug regelen.
@sebastiaanPs
van het weekend ga ik hem even een weekend lang laten draaien, normaal gesproken draait die ten alle tijden alleen overdag ook in de winter.
@sven1234
Dat klinkt wel veilig om te gaan doen, waar kan ik de nieuwe firmware vinden als ik vragen mag?.
[ Voor 15% gewijzigd door Cookiemonsterrr op 15-10-2025 10:55 ]
Maar wel op 28hz en delta T van 2.5 bij output van ~3.8kW dus lang niet min vermogen, maar de beste COP haal ik meestal niet bij min vermogen.
Eenvoudig + Goedkoop Mitsubishi Warmtepomp uitlezen/besturen met een ESP32
Netjes toch, vind bij mij gewoon bijzonder dat ik eigenlijk ergens de 5 zou zitten. Maarjaa zoals ik zeg mij hoor je niet klagen.
Zie een van mijn eerste reacties naar jou met een hyperlink of de gepinde posts in het topic.Cookiemonsterrr schreef op woensdag 15 oktober 2025 @ 10:51:
@Grolsch
van het weekend geeft die 6 en 8 graden aan, dan ga ik hem even op 28 graden testen en kijken of die dan wel gaat terug regelen.
@sebastiaanPs
van het weekend ga ik hem even een weekend lang laten draaien, normaal gesproken draait die ten alle tijden alleen overdag ook in de winter.
@sven1234
Dat klinkt wel veilig om te gaan doen, waar kan ik de nieuwe firmware vinden als ik vragen mag?.
ik had vanaf v10 geupgrade vorig jaar
Eenvoudig + Goedkoop Mitsubishi Warmtepomp uitlezen/besturen met een ESP32
Wat zegt de handleiding?morlune schreef op woensdag 15 oktober 2025 @ 16:07:
Even een snel vraagje, ik heb een compensatie curve aangemaakt zodat de aanvoer temperatuur hoger is naarmate het buiten kouder is.
Echter, werkt dat nog als ik de verwarm modus op het huisje zet?
Of moet het op deze stand:
TLDR: De ruimtetemperatuurregeling werkt enkel met buitentemperatuur, binnentemperatuur en wat regelparameters die je in kunt stellen. Niet met de curve. Zoek in dit topic maar even terug, het is al vaak behandeld (misschien zelfs wel in een gepinde post).
WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.
@SebastiaanPs Ik heb zojuist de instellingen even bekeken, die staan nu op:SebastiaanPs schreef op maandag 13 oktober 2025 @ 21:00:
@tromphakvoort
Wat ook helpt is die ruimteregeling beter instellen. Hoe staat het nu?
Zie: Andrehj in "Mitsubishi Electric Ecodan Lucht/Water Warmtepompen"
Je zou nu bijv minimum op 25 gr kunnen zetten, max op 35 gr. Mode normal. Interval 60 min. Thermo diff adjust ON met -5 en +5 gr. Hiermee krijg je langere runs. Als je te lange runs en veel overshoot krijgt dan kun je het interval weer wat korter zetten en de thermo diff adjust waarden wat kleiner.
Voorloop temp
- min 25
- max 40
- modus normaal
- interval 10 min
- On
- boven +3 c
- onder -1 c
[ Voor 7% gewijzigd door tromphakvoort op 15-10-2025 17:49 . Reden: formatering van tekst ]
@nessio Het vloeroppervlakte is ca. 60,5m2 op de begane grond en 44m2 op de eerste verdieping. Ik ga de settings even aanpassen om te kijken hoe het dan gaat draaien.nessio schreef op dinsdag 14 oktober 2025 @ 12:20:
@tromphakvoort Ik heb mijn wp ingesteld zoals Sebastiaan meld.
In voor / najaar heb ik ook wat overshoot.
Ik stook dus van 10-16. De rest doet de wtw.
Overigens lijkt mij de suz60 te groot voor jouw tussenwoning ( vloeropp?)
Ik heb ondertussen twee keer een lange run gehad met verwarmen, eentje met de pomp op stand 4 en de andere met de pomp op stand 5. Het lijkt er op dat de WP al heel veel beter draait met de verhoogde flow. Ik heb tot nu toe maar twee runs gehad die beiden lang gelopen hebben, naast deze twee runs is de WP niet weer opnieuw aangegaan wat een goed teken lijkt te zijn. Ben blij om te zien dat de WP nu lange runs lijkt te maken, zou alleen nog wel fijn zijn als hij dit overdag doet op de goedkope uren i.p.v. s nachts als de stroom relatief duur ismichaelvo schreef op dinsdag 14 oktober 2025 @ 15:06:
@tromphakvoort
Ik ben even door je posts heen gegaan maar het zijn wel heel veel data en plots ondertussen. Ik heb het geprobeerd samen te vatten:
Status:
- ERST20D-VM2ED met SUZ-SWM60VA
- Mitsubishi thermosstaat in woonkamer
- nieuwbouw tussenwoning met buitenunit in schoorsteen
- 2 verdiepingen vloerverwarming, beneden 6 groepen alles open en boven 6 groepen passief nageregeld (kunnen geen vraag genereren)
- geen buffervat te zien op foto's maar wel 2 waterpompen waarvan er 1tje alleen draait bij niet-SWW
- curve ingesteld op 30/-10 bij 25/15
- pompstand 3 (ongeveer 11 L/min)
Grafieken tot nu toe:
6-okt met verwarmingsstand curve:
- SWW run op booster vanwege rommel ervoor
- stabiele run 2 uur lang met Ta/Tr 27,0/24,5 (compressor 20Hz, minimum vermogen)
- daarna continu pendelgedrag en op een gegeven moment boosterheater die stukken overneemt.
- einde van de plots stabiele run op Ta 32 graden
12-okt met verwarmingsstand ruimte maar lockout regeling ESP
- instellingen ruimteregeling onbekend
- compressor toert in paar minuten op richting 40 Hz en slaat dan vrij snel af
- Ta richting 28 graden, Tr onduidelijk maar vanuit vermogen (4kW) en flow (11 L/min) moet dat ongeveer 23 graden zijn.
13-okt met verwarmingsstand ruimte
- 3 uur lang verwarmen, afwisselend warmtepomp & booster
- om 9.30u en 11.00u loopt er een roze lijn naar 60 graden, lijkt condensatietemp te zijn maar evt ook zone 1 ruimte temp. Allebei einde van een 30 minuten compressor run op 20 Hz
- warmtepomp continu rondom allerlaagste vermogensrange (~3kW)
Belangrijkste observatie:
Compressor start initieel richting 40Hz voordat hij terugmoduleert. Daardoor vaak meteen al pendel gedrag omdat hij warmte niet kwijt kan. Op den duur is hij de weg kwijt en gaat ie uit pure ellende maar op de booster verwarmen.
Openstaande vragen:
1) Waarom stuurt de binnenunit een tweede waterpomp aan?
2) Wat en waarom gaat er richting de 60 graden bij normaal verwarmingsbedrijf?
Plan:
Stabiele regeling zoeken d.m.v. vaste Ta:
1) Verwarmingsmodus vaste Ta (verwarming flow), setpoint 32 graden.
2) Pompsnelheid verwarming naar stand 5
3) Thermostaten bovenverdieping op gewenste waarde zetten (dus niet per se hoog (open) of laag (dicht)). Alleen beneden zou genoeg flow moeten gaan leveren.
4) Na warmtevraag grafieken genereren/delen met de volgende data:
- Status bedrijf
- Verwarmingsbron
- Gekozen werking mode
- Status waterpomp
- Status waterpomp 2
- Compressor
- Aanvoer temp
- Retour temp
- Buiten temp
- Koelmiddel condensatie temp
- Zone 1 flow setpoint waarde
- Compressor frequentie
- Flow waarde
En dan hoop ik dat we (ik in ieder geval) een wat duidelijker beeld gaan krijgen...
Ik ga de settings van @SebastiaanPs nog doorvoeren om te kijken of dat de WP nog beter laat draaien. Hebben jullie nog verdere verbetering die ik zou kunnen toepassen?
Maandag 13-10 (pompsnelheid 4):
/f/image/qJliamy2lJl1rgg6h5aBGhib.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/xD0xojG0SqYHihICPB3hIaLd.png?f=fotoalbum_large)
Dinsdag 14-10 (pompsnelheid 5):
/f/image/biWKTesafzU9zUr1auubM9ii.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/rfCCvexk3qeEWpylWlByvsTD.png?f=fotoalbum_large)
Halve graad nachtverlaging en halve graad dagverhoging doet het hem, bijv 23:00u naar 19.5 gr, 10:00u naar 20.0 gr en 13:00u naar 20.5 gr. Dan krijg je overdag runs tijdens PV productie. Werkt vooral goed in het tussenseizoen.
Pompstand 5 doe ik niet aan want ik vind de zoem van de circulatiepomp dan irritant.
Gebruik van de back-up heater niet meer gezien? En heb je een beetje een goede COP tijdens die run vandaag?
WP: Mitsubishi Electric SUZ-SWM80VA2 + ERSD-VM2D. PV 3330 Wp. Huis 1931, gasloos sinds jan '24.
Die suz60 is gewoon te groot voor jouw huis. Gauw via de klok programmeren op de controller 11-15u op zonnestroom als die schijnt.
2-1 kap, 200m2, SUZ-SWM60VA+ Open Source ME+wtw
Pomp op 5 geeft dus nog 20% meer flow, als je daar verder geen last van hebt zou ik m daar op laten staan.
Je ziet wel dat de aanvoertemp nog steeds wat boven de setpoint blijft, hoewel het me niet helemaal duidelijk is of dat ook de reden van het afslaan op 14-10 is. Het aanpassen van de instellingen van de ruimteregeling om een groter bereik toe te staan gaat hier dus wel bij helpen.
De buitentemperatuur lijkt mij niet heel schokkend laag dus je schoorsteen is volgens mij (nog) geen groot issue.
Grootste issue was dus gewoon het bizar veel pendelen door te weinig afgifte. Vanaf hier verder finetunen. Ik had in mijn voorstel trouwens vaste Ta genoemd maar dat lijkt nu niet meer nodig. Ik gebruik zelf ook de ruimteregeling en ben hier wel positief over.
[ Voor 10% gewijzigd door michaelvo op 15-10-2025 18:50 ]
WP: ME PUHZ-SW100YAA + EHSC-VM2D + HTWBOI-300 || AC: MHI SRK/C 50 ZS-W + MHI SRK/C 35 ZS-W || PV: 10.4 kWp ZO/ZW + Enphase IQ8+ || MV: Itho Daalderop CVE-S Optima Inside CO2
WP: ME PUHZ-SW100YAA + EHSC-VM2D + HTWBOI-300 || AC: MHI SRK/C 50 ZS-W + MHI SRK/C 35 ZS-W || PV: 10.4 kWp ZO/ZW + Enphase IQ8+ || MV: Itho Daalderop CVE-S Optima Inside CO2
Ik vraag het me af…michaelvo schreef op woensdag 15 oktober 2025 @ 18:49:
Pomp op 5 geeft dus nog 20% meer flow, als je daar verder geen last van hebt zou ik m daar op laten staan.
Mijn warmtepomp verbruikt met alleen de circulatiepomp ingeschakeld 58W bij stand 4 en 76W bij stand 5, verschil van 18W.
Het minimum elektrisch vermogen van een SUZ-SWM60VA is ~ 457W bij A12W25.
Met circulatiepomp stand 5 win je maximaal 1 gr lagere Ta en dus 2.0-2.5% betere COP, mogelijk win je minder. Maar je hebt ~ 3.9% extra elektrisch verbruik. Onder de streep zou stand 5 dus wel eens nadelig kunnen uitpakken voor de COP, vergeleken met stand 4.
Helemaal met je eens dat het qua COP berekening wel eens nadelig kan uitpakken, echter ik zie nog steeds een matige warmteafgifte en dan kan de 20% extra flow net het verschil zijn tussen een lange run of tussentijds gependel door de wat hogere opstart.SebastiaanPs schreef op woensdag 15 oktober 2025 @ 19:55:
[...]
Ik vraag het me af…
Mijn warmtepomp verbruikt met alleen de circulatiepomp ingeschakeld 58W bij stand 4 en 76W bij stand 5, verschil van 18W.
Met circulatiepomp stand 5 win je maximaal 1 gr lagere Ta en dus 2.0-2.5% betere COP, mogelijk win je minder. Maar hebt ~ 3.9% extra elektrisch verbruik. Onder de streep zou stand 5 dus wel eens nadelig kunnen uitpakken voor de COP, vergeleken met stand 4.
Ook deze 18 W helpt mee aan het opwarmen van je woning. Een deel van deze energie zal zelfs door het water worden opgenomen, dus als het ergens anders kan helpen, lijkt mij dit geen probleemSebastiaanPs schreef op woensdag 15 oktober 2025 @ 19:55:
[...]
Ik vraag het me af…
Met circulatiepomp stand 5 win je maximaal 1 gr lagere Ta en dus 2.0-2.5% betere COP, mogelijk win je minder. Maar je hebt ~ 3.9% extra elektrisch verbruik. Onder de streep zou stand 5 dus wel eens nadelig kunnen uitpakken voor de COP, vergeleken met stand 4.
Dankjewel ik had er overheen gekeken.
Maar ik heb nu alle versies geprobeerd alleen hij blijft 1x per seconde knipperen.
Komt dit omdat ik een ftc5 heb en de firmware voor ftc 6 is ?
Dus jij probeert de software voor een FTC6 op een FTC5 te flashen?Cookiemonsterrr schreef op woensdag 15 oktober 2025 @ 21:31:
Maar ik heb nu alle versies geprobeerd alleen hij blijft 1x per seconde knipperen.

Precies voor dit soort niet bijster slimme acties zit die beveiliging er op... Wees blij dat ze dat erin geprogrammeerd hebben, anders kon je nu een nieuwe FTC halen, en die zijn niet goedkoop.
Ja klopt, het is alleen voor ftc 6. Er is al eerder gevraagd of iemand ook nieuwere software heeft voor ftc 5, maar daar heb ik nooit een reactie op gezien. Dan is het even testen met de hogere Ta of hij dan wel beter terug wil moduleren.Cookiemonsterrr schreef op woensdag 15 oktober 2025 @ 21:31:
@Sven1234
Zoek ook nog even terug in dit topic op de term "printplaat". Vorig jaar waren er wat problemen met SUZ units die bij lage buitentemperaturen niet of heel laat pas wouden terug moduleren. Jouw unit is nog ouder, dus misschien zit er daar ook een bug in. Eventueel kan je ook bij buren navragen als het projectbouw was. Als meer mensen hetzelfde probleem hebben, dan lukt het misschien iets makkelijker om Alklima te laten komen.
Daarom ben ik geen fan van iets te flashen, anders een mooi excuus voor een hele nieuwe unit te installeren want bent deze herrieschopper wel zat. De nieuwe zijn veel stiller heb ik al gemerkt.
@Sven1234
Ja het was een bouw project en er zit 10 jaar garantie op wat nu nog niet verstreken is. De buren kijken daar niet naar, maar iedereen word gek van de herrie dus er is kans dat meer buren er last van hebben zonder het te weten.
Ik kijk het even aan met een hogere TA anders toch even de Bam en alklima bellen.
Factory zero systeem? Post dan in Problemen met warmtepompsystemen van Factory Zero