WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.
Vanmorgen bij mij ook gezien, al weet ik niet of mijn situatie iets is waar je je aan kan vergelijkenMooper schreef op donderdag 23 oktober 2025 @ 21:57:
Met deze luchtvochtigheid en harde wind is mijn warmtepomp alweer aan het defrosten
ID4.1M Honey Yellow. WP: PUZ-SWM60VAA+ERST30F-VM2EE (cylinder unit)
@ReseT
Lijkt geen defrost want Ta duikt niet onder Tr, maar moeilijk te zien door lage temporele resolutie en ontbreken y-as.
WP: Mitsubishi Electric SUZ-SWM80VA2 + ERSD-VM2D. PV 3330 Wp. Huis 1931, gasloos sinds jan '24.
Met de constante wind gisteren kan ik me voorstellen dat als je unit vol in de wind staat je een soort van luchtkorstluiting kan ervaren.Andrehj schreef op vrijdag 24 oktober 2025 @ 08:35:
[...]
Als je de Tbuiten kunt loggen tegen (bijvoorbeeld) de compressorfrequentie, kun je zien of daar iets vreemds gebeurt.
Defrosts bij +10 zijn namelijk niet normaal. Meest waarschijnlijke oorzaken zijn een koudemiddeltekort, of luchtkortsluiting (buitenunit zuigt zijn eigen uitgeblazen lucht weer aan), meestal veroorzaakt doordat de WP in zo'n verschrikkelijke schoorsteen staat.
Maar als jullie het de komende dagen zonder storm zien, moet je even verder zoeken.
@SebastiaanPs de gele lijn gaat wel boven de blauwe tijdens compressor stop, denk wel dat het er een is? Althans rond 8 pm ;-) Kan ook wel ssw zijn die net klaar was, beetje lastig te zien idd. Het omcirkelde is er idd geen.
@ReseT plot buiten temp, als die piekt dan is het er wel een.
Edit: en toen bekeek ik mijn dashboard vanochtend
/f/image/sN73QlbCJc7gXkU590vJwgS4.png?f=fotoalbum_large)
Ik lijk 1.5 gehad te hebben ?
- Rond 7:20 lijkt hij een fake defrost te doen. De compressor stopt, maar hij geeft niet aan dat hij aan het defrosten is. De buiten temp stijgt ook niet. Het programma was ook echt gestopt, bij defrost blijft ie op verwarmen staan
- rond 7:35 is wel een echte.
Mijn liquid pipe 1 was rond -2 a -3 ten tijde van defrost. Is inmiddels alweer rond 5c. Ik denk niet dat ik een koude middel te kort heb, maar even komende dagen opletten
[ Voor 45% gewijzigd door xoror op 24-10-2025 09:32 ]
Eenvoudig + Goedkoop Mitsubishi Warmtepomp uitlezen/besturen met een ESP32
Maar ik zou gewoon op de ruimte regeling laten komende dagen en kijken, want als het blijft defrosten moet je aan de bel trekken bij je installateur. Beter evt nu fixen dan wachten tot hartje winter.
Heb gelukkig nieuwbouw dus daar krijg ik het (voorlopig) nog wel warm mee. Hartje winter weet ik niet of ik het daarmee red. Ik ga het eens aankijken. Kan het nog van invloed zijn dat mijn warmtepomp sinds april nu pas voor de 2e of 3e keer is aangesprongen, en daarom sneller defrost?xoror schreef op vrijdag 24 oktober 2025 @ 10:16:
@Mooper Dat is ook niet zo gek? Je vraagt minder vermogen, en je verdamper zal dan minder snel aanvriezen? De vraag is alleen krijg je je huis warm op 25c. Nieuwbouw gaat ws wel lukken, maar wat oudere woning niet
Maar ik zou gewoon op de ruimte regeling laten komende dagen en kijken, want als het blijft defrosten moet je aan de bel trekken bij je installateur. Beter evt nu fixen dan wachten tot hartje winter.
Ruimteregeling kan ik helaas niet omdat mijn externe thermostaat dat niet ondersteunt.
[ Voor 5% gewijzigd door Mooper op 24-10-2025 10:36 ]
kamer ingesteld op 21, WP heeft de hele nacht z2 (beneden) staan te verwarmen als in nooit uitgeweest)
de temperatuur is wel stabiel, maar de WP slaat niet af (de compressor en fan). (ruimte temp gestuurd via mrc)
opzich een mooie lange run natuurlijk, maar toch ik kan het niet rijmen. is dat dan echt dat intermitterend verwarmen, zien jullie dit gedrag bij jullie ook? ik zou toch verwachten te zien dat ie op temperatuur ook uitgeschakeld word
/f/image/ZL0THPXtSPU36CY5L2677hAU.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/ezwN0JTv8b9ydaTciFRcyIeQ.png?f=fotoalbum_large)
Mijn buitenunit staat niet op een schoorsteen maar wel circa 1m van een schuur af. Aan de andere kant staat circa 1m verderop tegenwoordig wat hoger gras/gestruik (20cm hoog max). Dus zou eventueel kunnen.Andrehj schreef op vrijdag 24 oktober 2025 @ 08:35:
[...]
Als je de Tbuiten kunt loggen tegen (bijvoorbeeld) de compressorfrequentie, kun je zien of daar iets vreemds gebeurt.
Defrosts bij +10 zijn namelijk niet normaal. Meest waarschijnlijke oorzaken zijn een koudemiddeltekort, of luchtkortsluiting (buitenunit zuigt zijn eigen uitgeblazen lucht weer aan), meestal veroorzaakt doordat de WP in zo'n verschrikkelijke schoorsteen staat.
Ik zie niets geks. In ruimteregeling slaat ie af als ie een bepaalde tijd 1,0 graden boven setpoint is. Bij jou tikt ie m wel af en toe aan maar hij is niet stabiel op 22,0 graden. Het is verder een nette run, goede opstart, mooi terug aan het moduleren. Niks intermitterends te zien hoor.Zjemm schreef op vrijdag 24 oktober 2025 @ 10:20:
kamer ingesteld op 21, WP heeft de hele nacht z2 (beneden) staan te verwarmen als in nooit uitgeweest)
de temperatuur is wel stabiel, maar de WP slaat niet af (de compressor en fan). (ruimte temp gestuurd via mrc)
opzich een mooie lange run natuurlijk, maar toch ik kan het niet rijmen. is dat dan echt dat intermitterend verwarmen, zien jullie dit gedrag bij jullie ook? ik zou toch verwachten te zien dat ie op temperatuur ook uitgeschakeld word
WP: ME PUHZ-SW100YAA + EHSC-VM2D + HTWBOI-300 || AC: MHI SRK/C 50 ZS-W + MHI SRK/C 35 ZS-W || PV: 10.4 kWp ZO/ZW + Enphase IQ8+ || MV: Itho Daalderop CVE-S Optima Inside CO2
Is de temperatuur bereikt als hij af en toe het aantikt? Of valt het gewoon nog binnen de foutmarge. Soms sta ik een tijdje een paar service codes uit te lezen en is alleen de warmte van mijn lichaam in de buurt al genoeg om hem af te laten slaan. Dus dat de temperatuur een tijd stabiel moet zijn is zo'n gekke strategie nog niet.Zjemm schreef op vrijdag 24 oktober 2025 @ 11:23:
@michaelvo Oke dus er zit gewoon iets meer marge in waardoor hij niet af slaat. Ergens voelt dat gewoon gek, temp is al bereikt, maar hij gaat gewoon door (dus kost energie), maar dat is dan gewoon hoe dat via ruimte temp via de MRC zo werkt.
Hier sloeg hij gisteren uit 10 minuten nadat de doeltemperatuur + 1 stabiel was en niet meer over en weer sprong. Wat overigens niet te maken heeft met de meetinterval, want die staat op 60 minuten.
Tenzij je bedoelt dat je het logischer zou vinden als de doeltemperatuur zelf stabiel was (en de hysterese er dus aan de onderkant zou bevinden). Dat is inderdaad wat veel andere thermostaten wel doen. Daarom ook niet teveel waarde hechten aan welke temperatuur er op een schermpje staat, maar gewoon zoeken welke temperatuur bij die thermostaat voor jou lekker aanvoelt. Het klassieke advies: "Zet je thermostaat op 19" slaat daarom ook nergens op.
[ Voor 20% gewijzigd door pascallj op 24-10-2025 11:38 ]
En dat de ruimte regeling gewoon werkt met deze opstelling...
[ Voor 12% gewijzigd door xoror op 24-10-2025 12:20 ]
Want ik geloof dat jouw dipswitch geconfigureerd staat voor externe thermostaat. Dan is In1 volgens mij leidend.
Dat doe je volgens mij dus door SW2-1 op off te zetten. Maar misschien weten de mensen het hier, ik gebruik altijd een externe thermostaat dus ik weet ook niet hoe dit in detail werkt als je dat niet gebruiktZjemm schreef op vrijdag 24 oktober 2025 @ 12:55:
misschien omdat alles ingesteld staat op hoofdbediening en niet op in1.
WP: ME PUHZ-SW75YAA+EHST20D-VM2C2+ESP | EVSE: SmartEVSE v2 | PV: 11kWp Growatt
OFF: Geen demand bij gesloten
ON: Geen demand bij open
Maar omdat in1 On aangeeft in de esp, zal die dus kortgesloten zijn in deze setup. De in1 status hangt dus af van sw2-1, hmm misschien moet ik dat dan duidelijker maken, de wp geeft dus alleen door of het open of kortgesloten is, en je moet dat dus icm sw2-1 interpreteren
[ Voor 17% gewijzigd door xoror op 24-10-2025 13:25 ]
nvm, you get the idea:
Met SW2-1 kun je het onderscheid voor NC of NO thermostaten maken.
[ Voor 10% gewijzigd door Blackraven op 24-10-2025 13:52 ]
WP: ME PUHZ-SW75YAA+EHST20D-VM2C2+ESP | EVSE: SmartEVSE v2 | PV: 11kWp Growatt
Nu een hele tijd later is vandaag m'n flow probleem eindelijk opgelost door een extra pomp in serie te plaatsen. Het gaat om een PUHZ-SW75YAA + EHST20D-VM2D waarvan de leidingen geloof ik slechts 22mm diameter zijn. Dat is te klein, zeker met 4 verdiepingen en 4 verdelers (14 groepen). Het is behoorlijk wat leidingwerk ook. Helaas is dat allemaal ingebouwd in de muren/vloeren en dus niet meer te verhelpen, een ontwerp fout vanuit de bouw.stin00 schreef op woensdag 15 januari 2025 @ 14:51:
[...]
Foutje inderdaad, aangepast! Het gaat inderdaad om een Grundfos UPM2 15-70-130.
Hoeveel verdiepingen heeft jouw woning als ik vragen mag?
Het lukt mij niet om op de begane grond goede flow te krijgen. Ik heb daar al de vvw verdeler doorgespoeld. Ook het dichtzetten van de 3 andere verdelers zorgt nauwelijks voor extra liters beneden.
De afstand tussen de begane grond (vvw verdeler) en 3e verdieping (warmtepomp) is minimaal 8 meter hoogte. Ik vermoed dat een pomp met meer head (hoogte) in dit geval wellicht meer flow kan genereren?
Ik haalde met pompsnelheid 5 en alles maximaal open maar 16L flow. Dus ik heb op Marktplaats een identieke Grundfos UPM 15-70-130 pomp gescoord voor €50. Een tweedehandsje uit een CV ketel, maar deze heeft nagenoeg dezelfde specs als mijn Ecodan Grundfos pomp. Hij is nu geschakeld met de interne pomp en zit dus vlak boven de binnenunit:
![]() | ![]() | ![]() |
Ik ga de komende weken even rustig testen en afstellen, maar met deze flow verwacht ik dat de benedenverdieping eindelijk warm wordt en de tA zelfs wat teruggeschroefd kan worden. Daar tegenover staat natuurlijk wel wat extra verbruik door een tweede pomp.
Let erop dat:
1. Beide pompen moeten vrijwel identiek zijn qua vermogen. In mijn geval 2x een Grundfos UPM2 15-70-130. Binnen modellen zijn er vaak nog kleine afwijkingen, bijvoorbeeld minimum vermogen 4w in plaats van 3w. Dat valt prima binnen de marges.
2. Het vermogen van beide pompen bij elkaar opgeteld mag maximaal 1,0A (totaal) zijn. Boven de 1.0A moet er een relais tussen.
3. Bij mijn oplossing is de PWM kabel losgehaald van de FTC5 printplaat. Dit betekent dat beide pompen altijd op stand 5 draaien wanneer er warmtevraag is.
4. Grundfos pompen zijn nieuw best prijzig en vaak tweedehands wel te vinden. Ik vond er eentje voor €50 die uit 2018 (7 jaar oud) die uit een CV ketel komt. Volgens mij gaan ze makkelijk tot 20 jaar mee.
[ Voor 9% gewijzigd door stin00 op 26-10-2025 14:51 ]
Ik had hier ooit eens uitgerekend dat iemand anders (die met 1 pomp 21 lpm) haalde, met twee pompen op ca 27.5 lpm uit zou komen. Zie Andrehj in "Mitsubishi Electric Ecodan Lucht/Water Warmtepompen"
Ondanks dat er hier vaak gezegd wordt dat twee pompen in serie niet kan, blijkt uit jouw praktijktest dat het dus wel degelijk zin heeft (en ik ben blij dat mijn berekening klopt
WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.
Wat is een goed startpunt voor een root cause onderzoek? De unit is met een maand oud.
Heel mooi! Dit moet ook bemoedigend zijn voor @Jingle1986stin00 schreef op vrijdag 24 oktober 2025 @ 16:33:
[...]
Nu een hele tijd later is vandaag m'n flow probleem eindelijk opgelost door een extra pomp in serie te plaatsen. Het gaat om een PUHZ-SW75YAA + EHST20D-VM2D waarvan de leidingen geloof ik slechts 22cm diameter zijn. Dat is te klein, zeker met 4 verdiepingen en 4 verdelers (14 groepen). Het is behoorlijk wat leidingwerk ook. Helaas is dat allemaal ingebouwd in de muren/vloeren en dus niet meer te verhelpen, een ontwerp fout vanuit de bouw.
Ik haalde met pompsnelheid 5 en alles maximaal open maar 16L flow. Dus ik heb op Marktplaats een identieke Grundfos UPM 15-70-130 pomp gescoord voor €50. Een tweedehandsje uit een CV ketel, maar deze heeft nagenoeg dezelfde specs als mijn Ecodan Grundfos pomp. Hij is nu geschakeld met de interne pomp en zit dus vlak boven de binnenunit:De totale flow is toegenomen van 16L naar 23L! Dat is veel meer dan ik vooraf had verwacht. Op de begane grond, het verst weg van de WP, zie ik nu voor het eerst >1L per groep.. een dikke 2L per groep
[Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding]
Ik ga de komende weken even rustig testen en afstellen, maar met deze flow verwacht ik dat de benedenverdieping eindelijk warm wordt en de tA zelfs wat teruggeschroefd kan worden. Daar tegenover staat natuurlijk wel wat extra verbruik door een tweede pomp.
Zie: Jingle1986 in "Mitsubishi Electric Ecodan Lucht/Water Warmtepompen"
Had jij al een oplossing gevonden @Jingle1986 ?
WP: Mitsubishi Electric SUZ-SWM80VA2 + ERSD-VM2D. PV 3330 Wp. Huis 1931, gasloos sinds jan '24.
Met leidingen van 22 cm zou je toch zat flow moeten hebbenstin00 schreef op vrijdag 24 oktober 2025 @ 16:33:
[...]
Nu een hele tijd later is vandaag m'n flow probleem eindelijk opgelost door een extra pomp in serie te plaatsen. Het gaat om een PUHZ-SW75YAA + EHST20D-VM2D waarvan de leidingen geloof ik slechts 22cm diameter zijn. Dat is te klein, zeker met 4 verdiepingen en 4 verdelers (14 groepen). Het is behoorlijk wat leidingwerk ook. Helaas is dat allemaal ingebouwd in de muren/vloeren en dus niet meer te verhelpen, een ontwerp fout vanuit de bouw.
Ik haalde met pompsnelheid 5 en alles maximaal open maar 16L flow. Dus ik heb op Marktplaats een identieke Grundfos UPM 15-70-130 pomp gescoord voor €50. Een tweedehandsje uit een CV ketel, maar deze heeft nagenoeg dezelfde specs als mijn Ecodan Grundfos pomp. Hij is nu geschakeld met de interne pomp en zit dus vlak boven de binnenunit:De totale flow is toegenomen van 16L naar 23L! Dat is veel meer dan ik vooraf had verwacht. Op de begane grond, het verst weg van de WP, zie ik nu voor het eerst >1L per groep.. een dikke 2L per groep
[Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding]
Je zit nu precies aan de aanbevolen maximum flow, dus dat is wel netjes:
/f/image/lm8CbeuMd1i5Kta8215vd6kk.png?f=fotoalbum_large)
Heb je de pompen parallel geschakeld over de FTC output? Als ze identiek zijn trekken ze op max vermogen een stroom van 0,94 A wat toch wel akelig dicht in de buurt komt van de max 1 A. In theorie kan het natuurlijk, maar is dat iets waar je rekening mee gehouden hebt?
[ Voor 8% gewijzigd door xoror op 24-10-2025 16:58 ]
Hij vermeldt geen binnendiameter....pascallj schreef op vrijdag 24 oktober 2025 @ 16:56:
Met leidingen van 22 cm zou je toch zat flow moeten hebben
Die pomp verbruikt ca 60 Watt. Samen dus 120 Watt. Dat is maar net meer dan 0.5 A en zou dus prima moeten kunnen.Heb je de pompen parallel geschakeld over de FTC output? Als ze identiek zijn trekken ze op max vermogen een stroom van 0,94 A wat toch wel akelig dicht in de buurt komt van de max 1 A. In theorie kan het natuurlijk, maar is dat iets waar je rekening mee gehouden hebt?
[ Voor 10% gewijzigd door Andrehj op 24-10-2025 17:11 ]
Vermogen != stroom.Andrehj schreef op vrijdag 24 oktober 2025 @ 17:10:
[...]
Hij vermeldt geen binnendiameter....
[...]
Die pomp verbruikt ca 60 Watt. Samen dus 120 Watt. Dat is maar net meer dan 0.5 A en zou dus prima moeten kunnen.
Er staat op de sticker 63 W, maar ook 0,47 A. Dat maakt samen dus 0,94 A. Heeft waarschijnlijk te maken met de PF. Waarschijnlijk kan het prima, maar de vraag is of je daar vanuit wil gaan. Mitsubishi specificeert niet voor niks de stroom ipv het vermogen. Sowieso zeggen ze dat je bij meerdere pompen een relay moet gebruiken.
Daar heb je een punt, maar ik kan me eerlijk gezegd niet voorstellen dat de power factor van een pomp zo laag is. Maar een relais zou in dit geval wel een goed idee zijn, omdat het de interne electronica spaart.pascallj schreef op vrijdag 24 oktober 2025 @ 17:17:
Vermogen != stroom.
Er staat op de sticker 63 W, maar ook 0,47 A. Dat maakt samen dus 0,94 A. Heeft waarschijnlijk te maken met de PF. Waarschijnlijk kan het prima, maar de vraag is of je daar vanuit wil gaan. Mitsubishi specificeert niet voor niks de stroom ipv het vermogen. Sowieso zeggen ze dat je bij meerdere pompen een relay moet gebruiken.
Heb dat inderdaad niet vermeld. Maar wel gedaan. Wat ik onderin zie het piepschuimcondenswaterbak wat kurk droog is. Daarnaast zijn alle buizen ook droog. Maar omdat het direct onder de cilinder is - de met isolatie is afgedekt - is niets toegankelijk of te zien helaas.Andrehj schreef op vrijdag 24 oktober 2025 @ 16:44:
@ReseT Cylinder unit open maken en kijken waar het lekt?Het kan ook zijn dat je condenswaterafvoer niet goed is, maar ik neem aan dat je al een tijdje niet meer koelt, dus die zou ondertussen wel droog moeten zijn.
De unit heeft tot heden nooit gekoeld.
Vandaar dat ik dan vraag of er specifieke punten zijn waar ik op kan letten.
Deze koppelingen van mitsubishi zelf lekten bij levering al, aandraaien heeft niet gewerkt, alleen losdraaien, nieuwe tape en weer vast. De linker druppelde ook, minder. Tussen de 2 bovenste “moeren” kwam het water.ReseT schreef op zaterdag 25 oktober 2025 @ 08:18:
[...]
Heb dat inderdaad niet vermeld. Maar wel gedaan. Wat ik onderin zie het piepschuimcondenswaterbak wat kurk droog is. Daarnaast zijn alle buizen ook droog. Maar omdat het direct onder de cilinder is - de met isolatie is afgedekt - is niets toegankelijk of te zien helaas.
De unit heeft tot heden nooit gekoeld.
Vandaar dat ik dan vraag of er specifieke punten zijn waar ik op kan letten.
Gibson S-1, Godin Multiac ACS SA, Camps Cut 500S, Roland Jazz Chorus-120 , King Tempo II 607, TMS320C10, SAM4L
Is dit een hydrobox of cilinderunit (hoge toren met sww vat). Ik heb namelijk een cilinderunit.joezzt schreef op zaterdag 25 oktober 2025 @ 09:18:
[...]
Deze koppelingen van mitsubishi zelf lekten bij levering al, aandraaien heeft niet gewerkt, alleen losdraaien, nieuwe tape en weer vast. De linker druppelde ook, minder. Tussen de 2 bovenste “moeren” kwam het water.
[Afbeelding]
Hydrobox, maar de cv aanslutingen zijn hetzelfde, kun je die dus niet zien ?ReseT schreef op zaterdag 25 oktober 2025 @ 13:47:
[...]
Is dit een hydrobox of cilinderunit (hoge toren met sww vat). Ik heb namelijk een cilinderunit.
Gibson S-1, Godin Multiac ACS SA, Camps Cut 500S, Roland Jazz Chorus-120 , King Tempo II 607, TMS320C10, SAM4L
Nee, de PWM kabel van de hoofdpomp is zelfs losgehaald van de FTC5. Beide pompen draaien altijd op stand 5 en zijn dus ook niet meer in te stellen via de Mitsubishi controller. Het is dus een vrij 'domme' manier van in serie schakelen. Een voordeel is dat er weinig fout kan gaan en de flow altijd maximaal is. Nadeel is geen regeling van de pompen en dus altijd max verbruik van de pompen.xoror schreef op vrijdag 24 oktober 2025 @ 16:54:
@stin00 gaat dat ook corect met pomp standen? heb je die ook gesplit?
Ik gebruik de WP alleen voor verwarmen, niet voor koelen. Ik hoop het extra verbruik van een secundaire pomp te kunnen compenseren met een lagere tA nu. Of die theorie klopt gaan we deze winter meemaken. Wat extra verbruik vind ik overigens niet erg aangezien het comfort flink zal toenemen.
Klopt ze trekken beide altijd max vermogen, het valt nog binnen de specs maar is kantje boord. Ik, en m'n nieuwe installateur, hebben contact gehad met Alklima. Maar die geven weinig concrete adviezen en wijzen altijd naar de handleiding. Ze kwamen alleen aanzetten met "Optie 1: neem dikkere CV leidingen met minder weerstand" of "Optie 2: neem een Hydraulisch gescheiden systeem, met secundaire (zwaardere) pomp". Optie 1 is niet mogelijk en optie 2 behoorlijk kostbaar/ingrijpend, want ik neem aan dat ze een buffervat bedoelen.pascallj schreef op vrijdag 24 oktober 2025 @ 16:56:
[...]
Met leidingen van 22 cm zou je toch zat flow moeten hebben![]()
Je zit nu precies aan de aanbevolen maximum flow, dus dat is wel netjes:
[Afbeelding]
Heb je de pompen parallel geschakeld over de FTC output? Als ze identiek zijn trekken ze op max vermogen een stroom van 0,94 A wat toch wel akelig dicht in de buurt komt van de max 1 A. In theorie kan het natuurlijk, maar is dat iets waar je rekening mee gehouden hebt?
Ik ga er gewoon vanuit dat <1A blijven goed zal werken conform wat de handleiding zegt
Nee dat valt me heel erg mee eigenlijk, ik had een stuk meer trillingen en/of stromingsgeluid verwacht. De WP staat in een technische ruimte waar ook een behoorlijk zware deur in zit. Dus geen last van lawaai gelukkig.Dsbwouter schreef op zaterdag 25 oktober 2025 @ 12:25:
@stin00
Mooi opgelost zo! Is het stromings geluid nu niet storend geworden?
Flow met 15/65/130 pwm was 10/11 op stand 5
Na veel gezeik heeft aannnemer 15/75/130 pwm geplaatst, nu flow tussen 14/17.
Niet top, maar is acceptabel.
Alklima was bij ons ook niet bepaalt behulpzaam. Een gebruiker is maar een lastig iemand.
2-1 kap, 200m2, SUZ-SWM60VA+ Open Source ME+wtw
2-1 kap, 200m2, SUZ-SWM60VA+ Open Source ME+wtw
Vanochtend gedaan. En daarna, omdat er hier met de klokken iets fout ging de tijd nog een uur vooruit gezet en daarna weer een uur terug. Zo ver geen probleem.stin00 schreef op zaterdag 25 oktober 2025 @ 22:55:
Vergeet straks/morgen niet om de zomertijd weer op OFF te zetten in het basis instellingen menu
Maar zonet om 12 uur hoorde ik vanuit de technische ruimte allerlei geluiden, van een omschakelende driewegklep en een schakelend relais van het dompelelement. Beide totaal onverwacht, want nadat gisteren de legionellarun had gelopen is het SWW immers nog warm zat (stond op 57 graden).
Blijkt dat de WP net een legionellarun is gestart
Maar waarom al na één dag? Het interval staat op 14 dagen (net nog gecheckt). En in de settings geeft ie aan dat ie de volgende op 9 november gaat doen.
SW-versie is 20.01.
Maar daar zitten blijkbaar nog wat bugs in, want het wijzigen van de tijd zou niet tot het starten van de legionellacyclus mogen leiden. Ook het omschakelen van de driewegklep is onnodig als ie de run toch volledig op het element gaat doen.
Anderen al eens zoiets gezien?
Overigens omdat het een gepinde post is geworden, advies er wel even bij te zetten dat beide pompen qua karakteristiek overeenkomen en dat beide pompen zoals @pascallj aangeeft niet boven de 1,0A (totaal) komen en er anders een relais tussen moet.
WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SW75YAA + EHST20D-VM2D / PV: 2150Wp Z/O 132° en 2580Wp N/W 312° Ik wil een warmtepomp.nu
Menu >> Basisinstellingen >> Temp. Display >> Kam. & Tankpleio65 schreef op zondag 26 oktober 2025 @ 14:16:
Wie weet hoe ik de actuele kamertemperatuur op het display krijg?
De kamersensor staat ingesteld op hoofdbediening.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SW75YAA + EHST20D-VM2D / PV: 2150Wp Z/O 132° en 2580Wp N/W 312° Ik wil een warmtepomp.nu
Volgens mij heb ik dat vandaag gezien.Andrehj schreef op zondag 26 oktober 2025 @ 12:33:
[...]
Vanochtend gedaan. En daarna, omdat er hier met de klokken iets fout ging de tijd nog een uur vooruit gezet en daarna weer een uur terug. Zo ver geen probleem.
Maar zonet om 12 uur hoorde ik vanuit de technische ruimte allerlei geluiden, van een omschakelende driewegklep en een schakelend relais van het dompelelement. Beide totaal onverwacht, want nadat gisteren de legionellarun had gelopen is het SWW immers nog warm zat (stond op 57 graden).
Blijkt dat de WP net een legionellarun is gestart![]()
. En omdat het SWW veel te warm is, volledig op het dompelelement.
Maar waarom al na één dag? Het interval staat op 14 dagen (net nog gecheckt). En in de settings geeft ie aan dat ie de volgende op 9 november gaat doen.
SW-versie is 20.01.
Maar daar zitten blijkbaar nog wat bugs in, want het wijzigen van de tijd zou niet tot het starten van de legionellacyclus mogen leiden. Ook het omschakelen van de driewegklep is onnodig als ie de run toch volledig op het element gaat doen.
Anderen al eens zoiets gezien?
Ook een legionellarun gestart, maar waarbij een SWW 50C bereikte, dit directe overschakelde nar volledig dompelelement.
Voorgaande runs ging de WP op zn minst naar target SWW voordat overging naaar het dompelelement.
Uiteindelijk de LP run afgebroken door de unit uit te zetten omdat ik het vreemd gedrag vond en er iets mis was.
Settings:
Target SWW is 54C
LP op 63C, 50min duur binnen 3 uren.
[ Voor 9% gewijzigd door ReseT op 26-10-2025 20:46 ]
Dit was mijn eerste zomer met de wp waarbij er niet verwarmd werd. Ik monitor met HA icm de Xoror oplossing.
Ondanks geen verwarming en geen koeling had ik toch dagelijks een heating verbruik tussen de 1.2 en 1.7 kWh, is dat niet veel?
Gisteren heeft de wp 2 à 3 uurtjes verwarmd, verbruik 3.22 kWh, COP 2.79 bij een Ta van 28.5, niet echt gunstig naar mijn mening of wel?
WP: ME PUZ-SWM80YAA + ERSF-VM2E (FTC7), 400L Boiler, Pana RTWireless thermostaat, Vermogenskabel op 75%, ESP32-Atom S3 lite
Standbyverbruik wordt bij verwarming opgeteld. Maar normaal is dat standbyverbruik op alle dagen zonder verwarming hetzelfde.snapo6 schreef op zondag 26 oktober 2025 @ 21:13:
Van de week is mijn wp begonnen met verwarmen, thuisfront blij.
Dit was mijn eerste zomer met de wp waarbij er niet verwarmd werd. Ik monitor met HA icm de Xoror oplossing.
Ondanks geen verwarming en geen koeling had ik toch dagelijks een heating verbruik tussen de 1.2 en 1.7 kWh, is dat niet veel?
Gisteren heeft de wp 2 à 3 uurtjes verwarmd, verbruik 3.22 kWh, COP 2.79 bij een Ta van 28.5, niet echt gunstig naar mijn mening of wel?
Stel je kijkt bij jou naar gisteren en haalt het standbyverbruik er vanaf, dan kom je op een verbruik van 1.52 tot 2.02 kWh en een COP van 4.45 tot 5.91.
Inderdaad deels te verklaren door het standby verbruik al zou dat op zijn minst stabieler en volgens mij op de PUZ/SUZ modellen ook wat lager moeten zijn. Mijn PUHZ rapporteert intern 60W standby verbruik, dus een zeer constante 1,4 kWh per dag aan heating in de zomer. In werkelijkheid is dit de helft, 30W of 0,6 kWh. Heb hier regelmatig gelezen dat latere modellen een lager verbruik hebben, al weet ik niet of de binnenunit dat zelf ook door heeftsnapo6 schreef op zondag 26 oktober 2025 @ 21:13:
Van de week is mijn wp begonnen met verwarmen, thuisfront blij.
Loopt er niet per ongeluk nog een waterpomp continu mee te draaien ofzo? Of sporadisch BUH gebruik om wat voor reden dan ook?
WP: ME PUHZ-SW100YAA + EHSC-VM2D + HTWBOI-300 || AC: MHI SRK/C 50 ZS-W + MHI SRK/C 35 ZS-W || PV: 10.4 kWp ZO/ZW + Enphase IQ8+ || MV: Itho Daalderop CVE-S Optima Inside CO2
Deze nieuwe heeft een maximale frequentie van 58 Hz ( bij 5 graden buiten, tot nu toe niet meer gezien) en minimaal 16 Hz. Is een scroll compressor aan boord die sowiese erg stil is maar dus ook nog op ongeveer de helft van de frequentie werkt wat ook een stuk helpt bij geluidsoverlast. Die suz40 was een twin-rotary die al snel tot 106 Hz ging.
Qua vermogen kan ik ‘m op stille modus zetten. Het verschil is dat ie dan bij opwarmen op vol vermogen begint en dan eerder terug gaat en iets langzamer naar de doel aanvoertemperatuur gaat. Zonder stille modus schiet het soms er over heen, gaat 1x uit en dan weer netjes naar het doel.
Da’s bij radiatoren en aanvoer van 36 graden. Ook de netatmo thermostaat heeft nu zin voor mij want die suz40 ging na uit-aan via deze externe thermostaat heel raar regelen.
Is wel een aanrader, al heb ik nu een suz40 in de kelder staan en kostte het ook natuurlijk wel wat geld, maar het is het me wel waard. Wat een tr**p was die suz 40, voor mij dan. Misschien was het ook wel een maandagochtend ding, wie weet, ik ben er nu wel klaar mee gelukkig.
Ik snap je punt, de PUZ is zeker een veel stillere serie. Maar er is natuurlijk ook een verschil in capaciteit van het model. Een krap gekozen model (in jouw geval de SUZ-SWM40) moet vaak op hoog vermogen draaien wat veel geluid geeft. Een groter model kan op lage toeren draaien met minder geluid.joezzt schreef op maandag 27 oktober 2025 @ 09:11:
2 Maanden geleden heb ik mijn lawaaibak suz40 1 op 1 vervangen door een puz80 type, koelleiding is hetzelfde gebleven, stroomaansluiting, binnenunit , alles. Een groot succes, geen lawaai meer en ook eindelijk een fatsoenlijke regeling van de aanvoertemperatuur.
Deze nieuwe heeft een maximale frequentie van 58 Hz ( bij 5 graden buiten, tot nu toe niet meer gezien) en minimaal 16 Hz. Is een scroll compressor aan boord die sowiese erg stil is maar dus ook nog op ongeveer de helft van de frequentie werkt wat ook een stuk helpt bij geluidsoverlast. Die suz40 was een twin-rotary die al snel tot 106 Hz ging.
Qua vermogen kan ik ‘m op stille modus zetten. Het verschil is dat ie dan bij opwarmen op vol vermogen begint en dan eerder terug gaat en iets langzamer naar de doel aanvoertemperatuur gaat. Zonder stille modus schiet het soms er over heen, gaat 1x uit en dan weer netjes naar het doel.
Da’s bij radiatoren en aanvoer van 36 graden. Ook de netatmo thermostaat heeft nu zin voor mij want die suz40 ging na uit-aan via deze externe thermostaat heel raar regelen.
Is wel een aanrader, al heb ik nu een suz40 in de kelder staan en kostte het ook natuurlijk wel wat geld, maar het is het me wel waard. Wat een tr**p was die suz 40, voor mij dan. Misschien was het ook wel een maandagochtend ding, wie weet, ik ben er nu wel klaar mee gelukkig.
Uit de installatiemonitor (link naar pdf) bleek onder 1649 eigenaars van warmtepompen dat 6.3% van de hybride-eigenaren zelf geluidsoverlast ervaart van het buitendeel, versus 2.5% van de full electric eigenaren. Zelfde concept als hierboven beschreven. Een te krappe warmtepomp draait vaak op max vermogen en geeft dan geluidsoverlast.
De PUZ-SWM80YAA heeft overigens ondanks het hogere vermogen inderdaad een lager maximaal geluidsvermogen dan jouw eerdere SUZ-SWM40VA2: 54 dBA versus 57 dBA.
Mijn SUZ-SWM80VA2 is qua thermisch vermogen vergelijkbaar en heeft een max geluidsvermogen van 60 dBA, versus 54 dBA voor de PUZ-SWM80YAA. Een enorm verschil.
Dus wil je een stille warmtepomp? Kies de PUZ serie en kies de warmtepomp vooral ook niet te krap!
@SebastiaanPs Toevoeging: Vergeet je min vermogen niet
[ Voor 21% gewijzigd door xoror op 27-10-2025 09:26 ]
Zjemm in "Mitsubishi Electric Ecodan Lucht/Water Warmtepompen"
Vanochtend short cycle prevention van @xoror eens uitgezet binnen de ESP om het verschil te zien. Maar het valt me meteen al op dat de WP de hele tijd aan/uit gaat op de compressor (dus ook bij verwarmen en niet alleen bij koelen)
ik had Short cycle prevention van @xoror zn software eerst aan staan op 60 minuten uit als hij korter dan 20 min zou gaan draaien (de max eigenlijk)
maar ook dan zie je dat hij ook echt op die tijden schakelt.
mooie info om straks aan de installateur te laten zien. en ik vraag me ook al of ik dit met een normale thermostaat beter ga krijgen. ik heb het gevoel van wel als je uit gaat van een thermostaat die pas een aan signaal stuurt als de kamer daadwerkelijk een halve graad tot een graad afgekoelt is.
de lange run die ik van de week hier postte, was denk ik dus omdat hij nog maar net aangezet was en van verder moest komen?
/f/image/0qsrH2V5kI5gjVtEr8RHNL12.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/aLfn5J16Vz0Hie5OVKdUNAZN.png?f=fotoalbum_large)
maar wat ik ook gewoon vreemd vind is dat de temperatuur al goed is, dus hij hoeft ook helemaal niet bij te verwarmen. dan snap ik wel dat hij zn vermogen niet kwijt kan nee
[ Voor 3% gewijzigd door Zjemm op 27-10-2025 09:27 ]
@joezzt heeft dus een R32 split en scroll compressor.xoror schreef op maandag 27 oktober 2025 @ 09:24:
@joezzt Weet je welke type allemaal die nieuwe scroll compressor hebben ? Zijn dat de nieuwere R32 of alleen R290?
@SebastiaanPs Toevoeging: Vergeet je min vermogen niet
Even een opsomming:
- PUZ-WZ modellen (packaged units met dus water connectie buiten, R290): rolling piston type rotary compressors.
- PUZ-WM modellen (ook packaged units, R32): hermetic twin rotary net als de SUZ modellen.
- PUZ-SWM: hermetic scroll compressors.
- SUZ modellen: hermetic twin rotary
Wellicht kunnen de installateurs (@koevlaas2 @DutchWing @Technician- ) ons wat uitleggen over de voor- en nadelen van deze soorten compressors? Ik vond het zelf lastig te vinden online. Gaat vaak ook over industriële warmtepompen, geen huis tuin en keukenspul.
De PUZ-WM modellen zijn in het databook inderdaad een stuk minder stil dan de PUZ-SWM modellen.
@xoror min vermogen van alle PUZ-SWM modellen, ook de kleinere, is 3.3 kW. Dat is zeker niet laag voor de kleinere modellen tot 6 a 8 kW. Veel andere fabrikanten hebben een lager minimumvermogen voor dergelijke modellen.
[ Voor 16% gewijzigd door SebastiaanPs op 27-10-2025 09:36 ]
Bij welke temperatuur hij afslaat zou natuurlijk niet uit moeten maken. Zoals gezegd slaat hij af bij doeltemperatuur + 1. En die conditie is bij jou nog niet bereikt. Dus gaat hij weer verder proberen te verwarmen. Als jij dat te warm vindt, moet je de temperatuur gewoon een graad naar beneden zetten en het gedrag blijft dan precies hetzelfde. Alleen als je de hysterese van 1 graad te groot vindt, ga je wat hebben aan een andere thermostaat.Zjemm schreef op maandag 27 oktober 2025 @ 09:27:
ok ander beeld nu sinds deze:
Zjemm in "Mitsubishi Electric Ecodan Lucht/Water Warmtepompen"
Vanochtend short cycle prevention van @xoror eens uitgezet binnen de ESP om het verschil te zien. Maar het valt me meteen al op dat de WP de hele tijd aan/uit gaat op de compressor (dus ook bij verwarmen en niet alleen bij koelen)
ik had Short cycle prevention van @xoror zn software eerst aan staan op 60 minuten uit als hij korter dan 20 min zou gaan draaien (de max eigenlijk)
maar ook dan zie je dat hij ook echt op die tijden schakelt.
mooie info om straks aan de installateur te laten zien. en ik vraag me ook al of ik dit met een normale thermostaat beter ga krijgen. ik heb het gevoel van wel als je uit gaat van een thermostaat die pas een aan signaal stuurt als de kamer daadwerkelijk een halve graad tot een graad afgekoelt is.
de lange run die ik van de week hier postte, was denk ik dus omdat hij nog maar net aangezet was en van verder moest komen?
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
maar wat ik ook gewoon vreemd vind is dat de temperatuur al goed is, dus hij hoeft ook helemaal niet bij te verwarmen. dan snap ik wel dat hij zn vermogen niet kwijt kan nee
De vraag is meer waarom de WP afslaat. Ik zou zelf de short cycling protectie uitlaten als je er geen last van hebt. Lijkt me nuttiger om het gedrag van de WP zelf te bestuderen en op te lossen dan om dit met externe software te doen.
maar in dus de normale stand stook ik bijvoorbeeld naar 21 graden. (dat is het al in huis, dus doel bereikt zou je zeggen) maar hij doet dus +een beetje, en daarop loopt ie te pendelen.
datzelfde gedrag ga ik dan ook zien als ik 20 graden stook lijkt me.
hij heeft moeite met die +x
terwijl als ik hem nu op 23 ga zetten, gaat ie gewoon een lange run maken tot ie 23 is, en gaat ie daarna pendelen.
Hij gebruikt die delta wel om te bepalen op welk vermogen hij gaat stoken. Bij de laatste halve graden is het vaak op een laag vermogen, dus misschien dat daar een verband is. Als je toch ~xoror project gebruikt, kan je dan ook de data van de buitenunit uitlezen en plaatsen? Discharge temp etc.? Kan daar misschien naar gekeken worden. Zagen laatst ene paar gevallen hier waar dat blijkbaar inzicht gaf.Zjemm schreef op maandag 27 oktober 2025 @ 10:06:
@pascallj ja ik heb alle modificaties nu ook uit staan. het is meer om inzicht te krijgen.
maar in dus de normale stand stook ik bijvoorbeeld naar 21 graden. (dat is het al in huis, dus doel bereikt zou je zeggen) maar hij doet dus +een beetje, en daarop loopt ie te pendelen.
datzelfde gedrag ga ik dan ook zien als ik 20 graden stook lijkt me.
hij heeft moeite met die +x
terwijl als ik hem nu op 23 ga zetten, gaat ie gewoon een lange run maken tot ie 23 is, en gaat ie daarna pendelen.
Ik vind het minimum vermogen niet zo belangrijk, gewoon de temperatuur hoger zetten en een thermostaat met kleine hysterese gebruiken, dan heb je wel nog een paar tiende graden overshoot. Dan gaat het dus een half uurtje aan en weer een tijd uit, maar alleen bij hogere buitentemperaturen dus.SebastiaanPs schreef op maandag 27 oktober 2025 @ 09:33:
[...]
@joezzt heeft dus een R32 split en scroll compressor.
Even een opsomming:
- PUZ-WZ modellen (packaged units met dus water connectie buiten, R290): rolling piston type rotary compressors.
- PUZ-WM modellen (ook packaged units, R32): hermetic twin rotary net als de SUZ modellen.
Wellicht kunnen de installateurs (@koevlaas2 @DutchWing @Technician- ) ons wat uitleggen over de voor- en nadelen van deze soorten compressors? Ik vond het zelf lastig te vinden online. Gaat vaak ook over industriële warmtepompen, geen huis tuin en keukenspul.
De PUZ-WM modellen zijn in het databook inderdaad een stuk minder stil dan de PUZ-SWM modellen.
@xoror min vermogen van alle PUZ-SWM modellen, ook de kleinere, is 3.3 kW. Dat is zeker niet laag voor de kleinere modellen tot 6 a 8 kW. Veel andere fabrikanten hebben een lager minimumvermogen voor dergelijke modellen.
/f/image/hj0yeZSLQVVGYPKVkfepIGCs.png?f=fotoalbum_large)
zegt mij verder niet iets meteen.
Weet iemand of de curve ook invloed heeft als je op ruimte temp stookt?
en hoe staat dat dan in verhouding tot de voorloop temp (min max)
ik heb de curve verlaagd naar 35 (stond nog op 40)
en de voorloop temp staat op 25 min 35 max (net aangepast naar 22 min 35 max)
pompsnelheid staat op SWW 5 en woning 5, die laatste kan ik als test eens naar 3 zetten, mar last hier ergens dat het juist 5 moet zijn.
ook las ik iemand die zn WP op 50% vermogen heeft draaien, hoe zit dat precies? zou dat bij mij nog nut hebben?
Ja dat, maar dan met schaalverdeling erbij en horizontaal zodat je ook wat meer eraan kan zien.Zjemm schreef op maandag 27 oktober 2025 @ 11:18:
@pascallj dan doel je op de discharge zoals hier te zien?
[Afbeelding]
zegt mij verder niet iets meteen.
Weet iemand of de curve ook invloed heeft als je op ruimte temp stookt?
en hoe staat dat dan in verhouding tot de voorloop temp (min max)
ik heb de curve verlaagd naar 35 (stond nog op 40)
en de voorloop temp staat op 25 min 35 max (net aangepast naar 22 min 35 max)
pompsnelheid staat op SWW 5 en woning 5, die laatste kan ik als test eens naar 3 zetten, mar last hier ergens dat het juist 5 moet zijn.
ook las ik iemand die zn WP op 50% vermogen heeft draaien, hoe zit dat precies? zou dat bij mij nog nut hebben?
Zegt mij ook nog niet zoveel, maar anderen kunnen hier meer over zeggen.
Curve doet volgens mij niets bij ruimtetemp. Heb de curve hier eens helemaal op 25 en helemaal op 40 gezet maar zag geen verschil.
Zou je een grafiek kunnen maken van alleen je condensing temp en feed temp met de schaalverdeling erbij?
De meeste compressoren die worden toegepast voor huis tuin en keuken spul is:SebastiaanPs schreef op maandag 27 oktober 2025 @ 09:33:
[...]
@joezzt heeft dus een R32 split en scroll compressor.
Even een opsomming:
- Scroll compress
- (twin) Rotary compressor
Hoe ziet een Scroll compressor eruit:
![]() | ![]() |
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/nKFIjUcxiIc9suqdCi3feEWY.jpg?f=user_large)
/f/image/E2oLCSHx93QiFZuqqbjytAHZ.png?f=fotoalbum_large)
Als je de vraag op internet stelt krijg je al best wel accurate antwoorden tegenwoordig:
Vraag gesteld via Google: “What is the difference between a scroll, rotary and twin rotary compressor”.
:strip_exif()/f/image/faPjtrmMCs7y9VWAXCkHHx0e.jpg?f=fotoalbum_large)
Overigens zegt alleen de compressor niet alles, bijvoorbeeld de Vaillant aroTHERM PLUS warmtepompen gebruikt Rotary compressors en bij de grote pas scroll compressors. Maar door het ontwerp is dit een van de stillere warmtepompen op de markt momenteel. De compressor hoor je iets meer, maar de ventilator is weer stiller…
Ik zou dus echt kijken na het complete plaatje;
- Technisch ontwerp.
- Geluid.
- Uiterlijk, grote.
- Split of monoblock
Na mijn mening zit je met alle A merken wel goed.
veel geluidshinder...
zoiets:Dsbwouter schreef op maandag 27 oktober 2025 @ 14:15:
@Zjemm
Zou je een grafiek kunnen maken van alleen je condensing temp en feed temp met de schaalverdeling erbij?
/f/image/I3JZSr7xsHzHoNGDRc9UJ37x.png?f=fotoalbum_large)
dat pendelen zag je tussen 8 en 10
hier nog met de discharge temp erbij
[ Voor 26% gewijzigd door Zjemm op 27-10-2025 15:31 ]
Hier staat de condensing temp ook vast op 40,6. Uitgelezen via Procon ipv ~xoror's software.Dsbwouter schreef op maandag 27 oktober 2025 @ 15:26:
@Zjemm
Hij meet bij jou niet de condensing temp. Misschien dat @xoror weet hoe dat kan.
Ik kreeg reports dat bij sommigen dus altijd 40.57 krijgen als temp. Alsof the sensor 'stuck' is.
maar even voor mijn beeldvorming, wat zou je daar uit af kunnen leiden (condensing temp)?
[ Voor 84% gewijzigd door Zjemm op 27-10-2025 16:04 ]
Request code '014' werkt wel een geeft een andere waarde terug (staat nu op 11 wanneer uit en heb ik ook wel eens op 58 zien staan wanneer aan). Zoals ik de boeken lees is dat hetzelfde toch? Dus ik denk dat de sensor prima werkt, maar het een software dingetje van de buitenunit is.xoror schreef op maandag 27 oktober 2025 @ 15:55:
@Dsbwouter Ik heb het een paar keer eerder gezien, maar ik lees gewoon uit wat de wp terug geeft. Zie ook @pascallj
Ik kreeg reports dat bij sommigen dus altijd 40.57 krijgen als temp. Alsof the sensor 'stuck' is.
xoror schreef op maandag 27 oktober 2025 @ 15:08:
over de arotherm (niet plus) loopt er wel een lange thread op https://community.openene...from-compressor/27824/121
veel geluidshinder...
Ik lees het idd, overigens ook de 7kW plus serie geven sommige aan… Zelf heb ik deze ervaring met mijn klanten totaal niet (voornamelijk 5kW model). Op dit forum hoor ik er ook vrij weinig over… Maar voor dit topic verder offtopic, was meer als voorbeeld eigen ervaring.
[ Voor 3% gewijzigd door DutchWing op 27-10-2025 16:49 ]
@DutchWing idd, vrij hardnekkig in de UK, staan ook filmpjes met geluid erbij. Je weet niet wat je hoort
[ Voor 27% gewijzigd door xoror op 27-10-2025 16:50 ]
dat besefte ik me later ook, maar ik krijg voornamelijk **** als response op 014xoror schreef op maandag 27 oktober 2025 @ 16:49:
@Zjemm als je handmatig codes gaat opvragen met je de services codes uitzetten op de ESP, anders krijg je soms antwoorden van wat de esp aan het vragen is. (als je installateur codes gaat opvragen even uitzetten)
@DutchWing idd, vrij hardnekkig in de UK, staan ook filmpjes met geluid erbij. Je weet niet wat je hoorten dan ook nog fake COP cijfers drama
Hebben we het dan wel over hetzelfde? Bij request code 14: "Condensing temperature (T63HS)". Dit is een request code voor de buitenunit (binnenunit is 1xx) en de T63HS sensor zit ook in de buitenunit.Dsbwouter schreef op maandag 27 oktober 2025 @ 17:01:
De sensor zit iig in je binnen unit. Dus het type van je buitenunit zou niet uit moeten maken. Was vooral benieuwd omdat er nou al wat meerdere gevallen zijn waardoor de wp uitschakelt omdat deze waarde de 60° aantikt.
Wel interessant topic, al zijn die Engelsen nou niet zo duidelijk in welk type ze nou hebben, ik zag op de video’s gewoon een plus.xoror schreef op maandag 27 oktober 2025 @ 15:08:
over de arotherm (niet plus) loopt er wel een lange thread op https://community.openene...from-compressor/27824/121
veel geluidshinder...
Ze hebben meestal last van vibraties door het hele huis. Viel me op dat de monoblocs allemaal “vast” zijn aangesloten zonder flexslangen, en dat Engelsen meestal houten vloeren hebben waar koperen buis onder wordt gezet over inkepingen van de balken.
Ik denk dat die aansluit wijze de problemen meestal veroorzaakt.
Heb nog nooit geluidsproblemen meegemaakt bij die units in Nederland
En waar kun je de Feed temp iets verhogen en wat zou deze standaard moeten zijn?
Edit: monteur heeft ook zones op de begane grond bijgesteld, ik vermoed om boven een hoger flow te creëren. Zo het hiermee te maken kunnen hebben?
[ Voor 10% gewijzigd door Geeforce op 27-10-2025 20:40 ]
Mitsubishi Puz-wm112yaa + ERPT30X-VM2ED
Ik heb hier geen verklaring voor. Weten jullie iets meer? Is dit bv de leerstand van kamer regeling?
Type buitenunit: PUHZ-SHW112YAA
Type binnenunit: EHSC-MEC (FTC5)
Everything is possible if you really want it.
Sorry voor late reactie, kan alleen in de avond reageren.michaelvo schreef op maandag 27 oktober 2025 @ 08:37:
[...]
Inderdaad deels te verklaren door het standby verbruik al zou dat op zijn minst stabieler en volgens mij op de PUZ/SUZ modellen ook wat lager moeten zijn. Mijn PUHZ rapporteert intern 60W standby verbruik, dus een zeer constante 1,4 kWh per dag aan heating in de zomer. In werkelijkheid is dit de helft, 30W of 0,6 kWh. Heb hier regelmatig gelezen dat latere modellen een lager verbruik hebben, al weet ik niet of de binnenunit dat zelf ook door heeft.
Loopt er niet per ongeluk nog een waterpomp continu mee te draaien ofzo? Of sporadisch BUH gebruik om wat voor reden dan ook?
Is het standby verbruik terug te vinden in de handleiding?
Edit: gevonden en deze zou 18w moeten zijn.
Als er een pomp zou meedraaien dan zou ik dat toch in HA kunnen zien en mss horen?
BUH is compleet uitgeschakeld (uit in SWW en verwarming), wel gebruik ik een separate dompelelement en mss ligt dit aan mijn technische kennis maar vindt het wel op een vreemde manier aangesloten.
Het element is in serie geschakeld met de BUH maar de schakeldraden van de BUH zijn niet aangesloten.
WP: ME PUZ-SWM80YAA + ERSF-VM2E (FTC7), 400L Boiler, Pana RTWireless thermostaat, Vermogenskabel op 75%, ESP32-Atom S3 lite
Wat bedoel je met verwarmen met target temperatuur? Is dat vaste Ta, WAR (stooklijn) of ruimteregeling?Geeforce schreef op maandag 27 oktober 2025 @ 19:28:
Even een vraag mbt mijn WP. Ik heb het idee dat de TA en de flow beide te laag zijn. Als de WP nu gaat verwarmen is Feed temp 24.5, dat lijkt mij net iets aan de lage kant. Ik verwarm met target temperatuur en lees uit met de ESP van xoror; niet met de nieuwe zelflerende optie van de ESP. Eind vorig stookseizoen is er een monteur geweest die wat instellingen heeft aangepast omdat de badkamer niet op temp te krijgen was. Hij heeft toen iets veranderd, waardoor de flow van 14-15 l/m naar 11 ging. Weet iemand waar ik in het menu deze flow kan aanpassen. Het is niet de standaard pomp instelling, staat op 5, maar ik vermoed ergens met een curve. Maar de beste man klikte zo snel door de menu's dat ik dat niet kan herinneren.
En waar kun je de Feed temp iets verhogen en wat zou deze standaard moeten zijn?
Edit: monteur heeft ook zones op de begane grond bijgesteld, ik vermoed om boven een hoger flow te creëren. Zo het hiermee te maken kunnen hebben?
Wat betreft de flow: vanuit de warmtepomp kun je hiervoor alleen de pompstand aanpassen en die heb je al op 5 staan als ik het goed begrijp. Verder ligt het vooral aan de kant van het afgiftesysteem.
Feed temp: er bestaat geen standaard feed temp. Hangt volledig af van o.a. je vermogen, afgiftesysteem en isolatie.
Ik vermoed dat de ruimteregeling aan het leren is idd. Warmtepomp de afgelopen dagen van de stroom af gehad?ReseT schreef op maandag 27 oktober 2025 @ 20:52:
Sinds een dag is mijn wp gedrag anders. Eerst dat de immersion heater al voor SWW setpoint al begint te verwarmen. En nu dat de aanvoer 5 graden hoger start dan voorheen. Daardoor is het verbruik natuurlijk ook hoger.
Ik heb hier geen verklaring voor. Weten jullie iets meer? Is dit bv de leerstand van kamer regeling?
[Afbeelding]
En wat is je back-up heater daar aan het doen net na 12:00 pm?
Ah oké.
@Geeforce is je onderliggende vraag ik wil mijn badkamer warm krijgen? Zo ja, dan moeten we wat weten over je huis (isolatie), locatie badkamer, leidingwerk, type afgiftesysteem, eventuele naregeling, enz.
Klinkt alsof die installateur gelijk heeft.Geeforce schreef op maandag 27 oktober 2025 @ 21:52:
Dank zover @SebastiaanPs Het is inderdaad ruimteregeling. Ik heb alleen al die antwoorden niet. Betreft huis van 2 jaar oud, vrijstaand. Vloerverwarming in het hele huis, maar alleen woonkamer en badkamer staan aan. Vorig jaar er iemand bij gehad vanuit de installateur omdat de vloer in de badkamer wel 24.5 wordt, maar de temp in de badkamer op 19.8 blijft steken. Zonder de handdoeken radiator aan te doen. Badkamer heet een raam en 2 buitenmuren. Volgens de man werkte alles naar behoren en krijg je het niet warmer omdat het boven (slaapkamers) kouder is en daarmee de badkamer afkoelt. Verhaal ging er bij mij niet helemaal in.
Je badkamer heeft relatief veel warmteverlies met 1 raam, 2 buitenmuren en relatief koude slaapkamers eromheen.
Mogelijke oplossingen:
- waterzijdig inregelen door beneden te knijpen zodat je badkamer meer flow (en dus warmte) krijgt , maar het is twijfelachtig of dit voldoende helpt en heeft als nadeel dat je totale flow lager wordt zoals je hebt gemerkt
- omliggende slaapkamers een klein beetje mee verwarmen, zodat de badkamer minder warmte verliest naar die kant
- ingrijpende oplossingen zoals muurverwarming toevoegen op je badkamer (maar ga je dat doen in een huis van 2 jaar oud)
- tijdens het douchen even 20 min elektrische kachel aan
Of een combinatie hiervan
Overschat me niet, ik ben ook maar een hobbyist hoorGeeforce schreef op maandag 27 oktober 2025 @ 22:03:
Dank voor deze informatie. Je hebt er duidelijk verstand van. Ik ga eens wat proberen.
Succes!
@Geeforce p.s. Nu nog die flow terug naar het oude. 11 liter/min is wel wat krap, hoe krap hangt af van je model.
[ Voor 18% gewijzigd door SebastiaanPs op 27-10-2025 22:07 ]
TS al gelezen?Ronaldvdijk schreef op maandag 27 oktober 2025 @ 19:32:
Ik heb momenteel een puz-wm112yaa en deze wilde ik in ons nieuwe huis ook weer installeren. Nu kreeg ik te horen dat deze niet meer beschikbaar is en de opvolger de puz-wz115yaa is. Heeft iemand van jullie toevallig ervaring met deze? En ik ben ook benieuwd of deze een lager minimaal vermogen heeft. Of kan ik beter voor de puz-wz90yaa gaan?
BUH nam het stokje over vanaf 50c graden tijdens legionella run voor een onbekende reden. Dit terwijl sww temp op 54c staat.SebastiaanPs schreef op maandag 27 oktober 2025 @ 21:44:
[...]
Ik vermoed dat de ruimteregeling aan het leren is idd. Warmtepomp de afgelopen dagen van de stroom af gehad?
En wat is je back-up heater daar aan het doen net na 12:00 pm?
Had op zn minst iets tot 54c (of 60c) op de warmtepomp verwacht en alles daarboven via de BUH. Ben er nu nog steeds niet achter waarom het zo is gegaan. Wellicht een setting?
LP temp staat op 63 graden.
Je monteur heeft gelijk.Geeforce schreef op maandag 27 oktober 2025 @ 21:52:
Dank zover @SebastiaanPs Het is inderdaad ruimteregeling. Ik heb alleen al die antwoorden niet. Betreft huis van 2 jaar oud, vrijstaand. Vloerverwarming in het hele huis, maar alleen woonkamer en badkamer staan aan. Vorig jaar er iemand bij gehad vanuit de installateur omdat de vloer in de badkamer wel 24.5 wordt, maar de temp in de badkamer op 19.8 blijft steken. Zonder de handdoeken radiator aan te doen. Badkamer heet een raam en 2 buitenmuren. Volgens de man werkte alles naar behoren en krijg je het niet warmer omdat het boven (slaapkamers) kouder is en daarmee de badkamer afkoelt. Verhaal ging er bij mij niet helemaal in.
@Andrehj @Ronaldvdijk daar gaat ie de PUZ-WZ90VAA niet vinden want die staat er niet in.
Er lijken wel wat meer (grotere) PUZ-WZ modellen te bestaan dan er in de TS staan.
Zie bijv p10 hier: https://www.mitsubishi-le...enprogramm.pdf?rev=342152
Ik heb nog geen databook kunnen vinden met alle specs van deze grotere PUZ-WZ modellen.
Edit: @Andrehj @Ronaldvdijk tada
https://library.mitsubish...(PUZ-WZ)_Vol.1_.0#page-11
[ Voor 11% gewijzigd door SebastiaanPs op 27-10-2025 22:24 ]
Factory zero systeem? Post dan in Problemen met warmtepompsystemen van Factory Zero
:strip_exif()/f/image/6lkQRxuVN5AS6jXtI7ZyFX2D.jpg?f=fotoalbum_tile)
:strip_exif()/f/image/OJd2ExAHAFCd5dwVqorh0Op5.jpg?f=fotoalbum_tile)
:strip_exif()/f/image/X7zDDfJXTEyU1QZTHRJwX6i8.jpg?f=fotoalbum_tile)
:strip_exif()/f/image/4YHoIXim9QMBTkTnLDwDoOGL.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/uBTC2ICcXR8EBWpSsni3FwyK.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/7sKsjQ3BspMY8qJLyVHCBZrS.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/CHX87XKYYBAEIUVkMNgboEjd.jpg?f=fotoalbum_tile)
:strip_exif()/f/image/cAGu5ftRR9OBWDz9Iz5pVdEc.jpg?f=fotoalbum_tile)