ReseT schreef op maandag 27 oktober 2025 @ 22:11:
[...]

BUH nam het stokje over vanaf 50c graden tijdens legionella run voor een onbekende reden. Dit terwijl sww temp op 54c staat.

Had op zn minst iets tot 54c (of 60c) op de warmtepomp verwacht en alles daarboven via de BUH. Ben er nu nog steeds niet achter waarom het zo is gegaan. Wellicht een setting?

LP temp staat op 63 graden.
Zou dit de oorzaak kunnen zijn?
Sven1234 in "Mitsubishi Electric Ecodan Lucht/Water Warmtepompen"

WP: Mitsubishi Electric SUZ-SWM80VA2 + ERSD-VM2D. PV 3330 Wp. Huis 1931, gasloos sinds jan '24.

• michaelvo
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 19:43
ReseT schreef op maandag 27 oktober 2025 @ 22:11:
[...]

BUH nam het stokje over vanaf 50c graden tijdens legionella run voor een onbekende reden. Dit terwijl sww temp op 54c staat.

Had op zn minst iets tot 54c (of 60c) op de warmtepomp verwacht en alles daarboven via de BUH. Ben er nu nog steeds niet achter waarom het zo is gegaan. Wellicht een setting?

LP temp staat op 63 graden.
Ik zie bij mij ook regelmatig dat de BUH eerder wordt aangesproken dat het setpoint van SWW, maar wel bij hogere temperaturen dan bij jou. Mijn SWW setpoint staat voor legionella op 57 graden en soms haalt ie dat en soms geeft ie t bij 55 graden al op. Nog niet echt kunnen ontdekken wat daar de beslissende parameter in is. Lijkt me iig sowieso geen instelling!

Voor wat betreft je hogere aanvoertemperaturen tijdens verwarmingsbedrijf, vaak komt dit door een grotere delta tussen je current en je target temperature. Helaas heb je de current temperature niet geplot. Ik draai ook ruimteregeling met een Ta van rond de 23 graden, maar als er een halve graad verschil tussen current en target komt dan springt ie ineens naar 25 graden. Da's bijna een verdubbeling in vermogen bij mij. Bij jou zie ik ook een verdubbeling dus kijk daar eens naar.

WP: ME PUHZ-SW100YAA + EHSC-VM2D + HTWBOI-300 || AC: MHI SRK/C 50 ZS-W + MHI SRK/C 35 ZS-W || PV: 10.4 kWp ZO/ZW + Enphase IQ8+ || MV: Itho Daalderop CVE-S Optima Inside CO2

• michaelvo
snapo6 schreef op maandag 27 oktober 2025 @ 21:37:
[...]
Is het standby verbruik terug te vinden in de handleiding?
Edit: gevonden en deze zou 18w moeten zijn.
Dat is dus 0,4 kWh per dag maar wellicht dat jouw nieuwere binnenunit dit ook verdubbelt :)
Als er een pomp zou meedraaien dan zou ik dat toch in HA kunnen zien en mss horen?
Ja de aansturing van de waterpomp(en) kun je idd zien in HA en zeker ook kunnen horen.
BUH is compleet uitgeschakeld (uit in SWW en verwarming), wel gebruik ik een separate dompelelement en mss ligt dit aan mijn technische kennis maar vindt het wel op een vreemde manier aangesloten.
Het element is in serie geschakeld met de BUH maar de schakeldraden van de BUH zijn niet aangesloten.
Die snap ik niet helemaal... Misschien een foto of een schemaatje?

Al met al blijft het een beetje giswerk als je de energierapportage uit de binnenunit wil gebruiken. Die staat niet echt bekend als accuraat. Als je zeker wilt weten wat er gebeurd ontkom je niet aan een externe energiemeter...

WP: ME PUHZ-SW100YAA + EHSC-VM2D + HTWBOI-300 || AC: MHI SRK/C 50 ZS-W + MHI SRK/C 35 ZS-W || PV: 10.4 kWp ZO/ZW + Enphase IQ8+ || MV: Itho Daalderop CVE-S Optima Inside CO2

• Mooper
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 16:20
Andrehj schreef op vrijdag 24 oktober 2025 @ 08:35:
[...]

Als je de Tbuiten kunt loggen tegen (bijvoorbeeld) de compressorfrequentie, kun je zien of daar iets vreemds gebeurt.
Defrosts bij +10 zijn namelijk niet normaal. Meest waarschijnlijke oorzaken zijn een koudemiddeltekort, of luchtkortsluiting (buitenunit zuigt zijn eigen uitgeblazen lucht weer aan), meestal veroorzaakt doordat de WP in zo'n verschrikkelijke schoorsteen staat.
Update hierover: ik heb de zijkanten van de omkasting eraf gehaald op aanraden van een buurman die hetzelfde issue had qua luchtkortsluiting. Heb sindsdien nog geen defrost gehad, maar de condities zijn ook wat zachter dan toen ik het bericht postte (al was het toen ook 9c, maar veel wind en regen).

• Dsbwouter
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 00:20
@Mooper

Zoals andrehj ook aangaf kan je het prima checken door je t buiten te checken tijdens bijvoorbeeld een sww run. Als de temperatuur zakt dan zuigt die gewoon zijn eigen lucht aan.

• EVfan
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 22:52
Geeforce schreef op maandag 27 oktober 2025 @ 22:03:
Dank voor deze informatie. Je hebt er duidelijk verstand van. Ik ga eens wat proberen.
@Geeforce
Mijn situatie betreffende de woning is flink anders (ouder en ik denk groter huis, alleen radiatoren, etc.).
Maar het halen van de aangename temperatuur in de badkamer was bij ons ook een issue. Voornamelijk omdat er veel warmtelek is en de radiator met fan niet voldoende warmte kan afgeven. Als de WP in de winter de hele dag draait en de woonkamer 21 graden is, wordt de badkamer niet warmer dan 19-19,5 graden.
Om flinke verbouwingen te vermijden hebben wij een paneelkachel geïnstalleerd, welke programmeerbaar is via een app, en maar een uurtje per dag draait (‘s ochtends voor het douchen). Helaas COP 1, maar verbruik valt wel mee, gemiddeld 1 kWh per dag.
En deze situatie is voor de rest van het gezin zeer comfortabel, bonus punten dus.
Als je wat details wilt stuur me dan een PM.

Mitsubishi Electric PUZ-WM 112YAA; ERPT20X-VM2E; PV 3900 Wp ZW, 3900 Wp NW

• Mooper
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 16:20
Dsbwouter schreef op dinsdag 28 oktober 2025 @ 10:34:
@Mooper

Zoals andrehj ook aangaf kan je het prima checken door je t buiten te checken tijdens bijvoorbeeld een sww run. Als de temperatuur zakt dan zuigt die gewoon zijn eigen lucht aan.
Klopt, ik kan alleen helaas mijn compressorfrequentie niet uitlezen omdat ik alleen nog maar gebruik maak van de MELCloud integratie gekoppeld aan mijn HA. Tenzij dit wel daarmee mogelijk is, dan hoor ik het graag. Moet nog een keer de link van Xoror bestuderen.

Edit: is inmiddels gelukt om het uit te kunnen lezen dus ik ga het monitoren via de Tb en compressorfrequentie.

[ Voor 9% gewijzigd door Mooper op 28-10-2025 11:50 ]

Mooper schreef op dinsdag 28 oktober 2025 @ 11:10:
Klopt, ik kan alleen helaas mijn compressorfrequentie niet uitlezen omdat ik alleen nog maar gebruik maak van de MELCloud integratie gekoppeld aan mijn HA. Tenzij dit wel daarmee mogelijk is, dan hoor ik het graag. Moet nog een keer de link van Xoror bestuderen.

Edit: is inmiddels gelukt om het uit te kunnen lezen dus ik ga het monitoren via de Tb en compressorfrequentie.
Ook zonder compressorfrequentie kun je dit wel zien.
Als je compressor aan gaat, gaat immers ook je aanvoertemperatuur omhoog.
Je zou dus kunnen kijken wat de buitentemperatuur doet als de aanvoertemperatuur ineens stijgt (bij het begin van een verwarmings- of SWW-run).

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

• nessio
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 19-12 01:07
@Geeforce helaas heeft Andre en je installateur gelijk.
Ik heb een identieke situatie als jij
1 badkamer 5m lang 2,20 breed
2 lange muur op oost, korte op noord
3 in noord muur raam van 80cm breed en 130cm hoog wel 3 dubbel glas en er hangen lamellen voor
4 in onze koopovereenkomst werd al gemeld dat de standaard badkamer niet de 22gr kon halen zonder de handdoekenradiator te gebruiken ivm te weinig verwarmd vloeroppervlak.( niet onder bad en douche)

Dat klopt dus: 22gr is alleen haalbaar met de radiator vooraf minstens 1 uur op max te laten stoken.
Vrijwel iedereen heeft dus badkamer casco op laten leveren en hebben elektrische vloerverwarming laten monteren.
Wij niet, hebben standaard 1e badkamer, maar wij hebben een 2e badkamer aangelegd met elektrische vloerverwarming.

Jij meld dan ook nog dat je boven niet stookt dan kun je het helemaal schudden. Je mag nog blij zijn met die19,8. Je meld ook niet hoe warm je het in de woonkamer stookt en hoe de regeling van je wp is.

[ Voor 5% gewijzigd door nessio op 28-10-2025 14:20 ]

2-1 kap, 200m2, SUZ-SWM60VA+ Open Source ME+wtw

• DutchWing
  • Registratie: April 2019
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

Ronaldvdijk schreef op maandag 27 oktober 2025 @ 19:32:
Ik heb momenteel een puz-wm112yaa en deze wilde ik in ons nieuwe huis ook weer installeren. Nu kreeg ik te horen dat deze niet meer beschikbaar is en de opvolger de puz-wz115yaa is. Heeft iemand van jullie toevallig ervaring met deze? En ik ben ook benieuwd of deze een lager minimaal vermogen heeft. Of kan ik beter voor de puz-wz90yaa gaan?
Deze zijn volgens de officiële weg nog niet leverbaar in Nederland. Via het buitenland durf ik niet te zeggen, moest ook even opzoeken…

Persoonlijk zou ik voor de split unit gaan, veel aantrekkelijker geprijsd als de R290 monoblock variant.

Gegevens kun je sowieso via het databoek vinden, volgens mij staan deze in het forum vermeld.

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SW75YAA + EHST20D-VM2D / PV: 2150Wp Z/O 132° en 2580Wp N/W 312° Ik wil een warmtepomp.nu

• Technician-
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 02:59
DutchWing schreef op dinsdag 28 oktober 2025 @ 19:22:
[...]

Deze zijn volgens de officiële weg nog niet leverbaar in Nederland. Via het buitenland durf ik niet te zeggen, moest ook even opzoeken…

Persoonlijk zou ik voor de split unit gaan, veel aantrekkelijker geprijsd als de R290 monoblock variant.

Gegevens kun je sowieso via het databoek vinden, volgens mij staan deze in het forum vermeld.
Mijn mening over monoblocs is sowieso veranderd. De moderne bi-bloc propaan “monoblocs” vind ik eigenlijk alleen nadelen hebben.
1 is het leidingsysteem wat duurder en veel breder werkt, in veel situaties super onhandig met montage, of duur en log door terrendis grondleiding
2. Er is vorstgevaar, door water buiten.
3. Het voordeel van geen apparaat binnen is er niet.
4. De buitenunit is groter.
5. De efficiëntie is niet beter. Als deze al beter is dan zou die nog beter zijn op R32 of R454B (en net zo stil door technisch ontwerp)
6. Eisen propaan, of reparaties met propaan veel lastiger (heel duur Apex gereedschap)
Of zie ik nog iets over het hoofd.

• snapo6
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 16:05
michaelvo schreef op dinsdag 28 oktober 2025 @ 08:53:
[...]

Dat is dus 0,4 kWh per dag maar wellicht dat jouw nieuwere binnenunit dit ook verdubbelt :)

[...]

Ja de aansturing van de waterpomp(en) kun je idd zien in HA en zeker ook kunnen horen.

[...]

Die snap ik niet helemaal... Misschien een foto of een schemaatje?

Al met al blijft het een beetje giswerk als je de energierapportage uit de binnenunit wil gebruiken. Die staat niet echt bekend als accuraat. Als je zeker wilt weten wat er gebeurd ontkom je niet aan een externe energiemeter...
Hopelijk kan iemand met nieuwere unit delen wat zijn standby verbruik is.

In HA wordt niets aangegeven omtrent het draaien van een pomp dat eigenlijk niet hoort te draaien en ook geen geluid te horen.

kWh meter wordt lastig want de meterkast is vol.

Hier een foto omtrent de aansluiting van het dompelelement, schakeldraden op dezelfde klemmen als voor de BUH unit.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IQ-7zCOQbHHsR8ZXyCrYoJkp8NU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ECze6yLTc2lVr0amzO2SVKbh.jpg?f=fotoalbum_large

WP: ME PUZ-SWM80YAA + ERSF-VM2E (FTC7), 400L Boiler, Pana RTWireless thermostaat, Vermogenskabel op 75%, ESP32-Atom S3 lite

• Nijna
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 19-12 08:20
Dsbwouter schreef op zaterdag 11 oktober 2025 @ 14:11:
@xoror

Zit net ff te kijken bij de spare parts maar een 80vaa kan niet naar een 100vaa. Moet je ook niet willen lijkt me. De 80yaa kan wel naar de 100yaa, dan zijn wel alle onderdelen hetzelfde. Op de print zou je dus zelf kunnen kiezen van de 80 tm de 140.. [Afbeelding]
Er is dus eigenlijk geen reden om de 100ya te kopen ipv 80yaa? Scheelt nogal in aanschaf.

• xoror
  • Registratie: November 1999
  • Niet online
verkeerd gelezen

[ Voor 93% gewijzigd door xoror op 29-10-2025 06:30 ]

Eenvoudig + Goedkoop Mitsubishi Warmtepomp uitlezen/besturen met een ESP32

Nijna schreef op dinsdag 28 oktober 2025 @ 23:55:
[...]

Er is dus eigenlijk geen reden om de 100ya te kopen ipv 80yaa? Scheelt nogal in aanschaf.
Ligt aan je huis, heb je het vermogen nodig?

Ik zat terug te lezen en zag dat je sinds 2022 een SUZ-SWM40VA had, een veel kleiner model. Of is het voor een ander huis?

WP: Mitsubishi Electric SUZ-SWM80VA2 + ERSD-VM2D. PV 3330 Wp. Huis 1931, gasloos sinds jan '24.

• Technician-
Nijna schreef op dinsdag 28 oktober 2025 @ 23:55:
[...]

Bovenstaand verhaal klopt niet.
Je kunt niet zomaar met een dipswitch kiezen.
Het typenummer moet overeenkomen ook voor garantie.

• Nijna
SebastiaanPs schreef op woensdag 29 oktober 2025 @ 06:31:
[...]

Ligt aan je huis, heb je het vermogen nodig?

Ik zat terug te lezen en zag dat je sinds 2022 een SUZ-SWM40VA had, een veel kleiner model. Of is het voor een ander huis?
Ander huis inderdaad. Begreep uit andere berichten dat de 80yaa en 100yaa volledig uit dezelfde onderdelen bestond en alleen softwarematig begrenst zijn. En dat je deze dus dmv dipswitches kunt instellen.

Dat je garantie dan vervalt begrijp ik.
Nijna schreef op woensdag 29 oktober 2025 @ 07:26:
[...]

Ander huis inderdaad. Begreep uit andere berichten dat de 80yaa en 100yaa volledig uit dezelfde onderdelen bestond en alleen softwarematig begrenst zijn. En dat je deze dus dmv dipswitches kunt instellen.

Dat je garantie dan vervalt begrijp ik.
Als je de specs vergelijkt dan zie je dat de PUZ-SWM100YAA een iets hogere air flow heeft dan de 80YAA, een wat hoger max geluidsvermogen (door vrijgeven hogere frequentie van fan en/of compressor?) en een iets hogere water flow range. De behuizingen hebben hetzelfde formaat, er lijkt dezelfde compressor in te zitten en het gewicht is exact hetzelfde.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2eKBVB6TNVxv0U6mfgZk1-EjIOw=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bDOjuKRYxnV9soawAFkBAaGf.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/spasRymt6YgKn0lfZL5kysLqJnM=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/S774h7zczyHFdlZHUIqryB1A.jpg?f=fotoalbum_tile

• Zjemm
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 19-12 09:50

Zjemm

...

Dsbwouter schreef op maandag 27 oktober 2025 @ 14:15:
@Zjemm

Zou je een grafiek kunnen maken van alleen je condensing temp en feed temp met de schaalverdeling erbij?
@Dsbwouter

met een nieuwe ESP software versie lijk ie hem nu uit te lezen
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/x_u7dsS9THY5cuU5PwNPJcwVu94=/800x/filters:strip_exif()/f/image/6E44lNLRL3IH2PL0PNtv7Ilu.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7amIjE61-lyOVhIxI9coPVUuPwA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/c3pQeNqJZYGhedfkxZhrD6D4.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dpF6CWfvWntx2Yo2_Dak6FY_0Ls=/800x/filters:strip_exif()/f/image/LoL7rllnG5HAO7AcLdtm63u9.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lTdXlUpySFJRDAGP9HVtF49TF60=/800x/filters:strip_exif()/f/image/vwEUK0vwbZzUYyjZ2GOPbGBE.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xWu6NKgLgzODyLcBlkeKewwwNJ0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/xFnpXiYCx5h1g0mNTdceQLkJ.png?f=fotoalbum_large
ik had de curve iets aangepast, en blijkbaar heeft dat toch invloed op de ruimte temp regelijk ( tenminste dat lijkt zo) de WP maakt een veel langere rustige run.
maar eenmaal op temp komt het pendel gedrag wel weer. tot en met 2:30 vannacht rustig gelopen en daarna aan/uit

[ Voor 17% gewijzigd door Zjemm op 29-10-2025 08:15 ]

opensecure.nl

• xoror
  • Niet online
@Dsbwouter @Zjemm
Een kleine kant tekening. Dit is dus de ruwe waarde die ik geijkt heb op de gerapporteerde waarde op mijn unit. Omdat ik alleen nog bereik van 7-38 heb gezien is de temp daar tussen goed. Daaronder en boven kan het een paar graden afwijken vanwege de extrapolatie, maar bij de volgende sww run pak ik het hogere segment en als het koud wordt pak in het negatieve segment. Maar de huidige approximatie is gewoon bruikbaar, buiten die grenzen dus misschien max paar graden afwijking.

• Dsbwouter
@SebastiaanPs @Technician-

Toch zijn de 80yaa en 100yaa exact hetzelfde kwa onderdelen. Het omzetten van de dipswitch zal er waarschijnlijk voor zorgen dat de ventilator harder gaat draaien. Beide units hebben dus ook dezelfde printplaat en hier zal dus de software opstaan voor de 80yaa maar ook de 100yaa wat dus te selecteren is met de dipswitch. Of het verstandig is met garantie en alles is een ander verhaal. Ik heb zelf een 60vaa en de dipswitch omgezet naar een 80vaa, als ik nu via de controller de capaciteits code uitlees krijg ik ook die van de 80 en niet de 60. Kwa vermogen is het alleen nog lastig te testen omdat er pas echt een goed verschil zit onder de 2° buitentemp. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TcI3qrnZD2I-UEeiILU33FdWilE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VxqGOLwIFNskSN3mgavQgyJe.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 43% gewijzigd door Dsbwouter op 29-10-2025 09:07 ]

• Dsbwouter
@Zjemm

Curve heeft echt geen invloed op ruimte regeling. Als je op ruimteregeling draait en je wilt langere runs zul je minimale temperatuur of thermo off moeten verhogen. Zo kan de warmtepomp blijven draaien tot de ruimte temp bereikt is en zal dan uit gaan. Hysterese is vrij groot en zal dan dus wel een tijdje uitblijven.
Dsbwouter schreef op woensdag 29 oktober 2025 @ 09:00:

Toch zijn de 80yaa en 100yaa exact hetzelfde kwa onderdelen.
Ik sprak dat ook niet tegen hoor :)
Alle verschillen die ik noemde zouden verklaard kunnen worden door het vrijgeven van hogere frequenties van compressor, ventilator en evt circulatiepomp.

• Dsbwouter
@SebastiaanPs

Jaa precies, en die frequentie en ventilator snelheid is gewoon de software welke te kiezen is met de dipswitch. Circulatie pomp zit in de binnenunit dus die staat er helemaal los van.

• xoror
  • Niet online
Ik moet zeggen dat ik zwaar teleurgesteld was in de garantie afhandeling.

maw, als de mijnes (weer) stuk gaat, dan komt er gewoon die scroll compressor PUZ-SWM80xAA die ik ga dip-flippen naar 10

Advocaat van de duivel: als ik dip terug zet, hoe gaan ze het zien als ik het sd kaartje leeg gooi....

• Zjemm

Zjemm

...

Dsbwouter schreef op woensdag 29 oktober 2025 @ 09:09:
@Zjemm

Curve heeft echt geen invloed op ruimte regeling. Als je op ruimteregeling draait en je wilt langere runs zul je minimale temperatuur of thermo off moeten verhogen. Zo kan de warmtepomp blijven draaien tot de ruimte temp bereikt is en zal dan uit gaan. Hysterese is vrij groot en zal dan dus wel een tijdje uitblijven.
@Dsbwouter
hoe beinvloed ik dat op de MRC?
ik heb nu een voorlooptemp van min 22 - max 35, is het beter om die op te hogen naar zeg bijvoorbeeld min 28 max 38 ?

verschil WP thermo staat op Boven +3 / onder -7

ik zie maar een optie in het menu met thermo on uitgang (staat op zone1&2), maar kan daar verder geen waarde verhogen, misschien verschil in software versie waarom dat er niet in zit

en ander ga ik ook een kijken hoe het werkt met verwarmen in blokken.... dus gewoon tijdsgestuurd, dat is hier eerder ook eens geopperd

[ Voor 7% gewijzigd door Zjemm op 29-10-2025 10:34 ]

opensecure.nl

Zjemm schreef op woensdag 29 oktober 2025 @ 10:28:
[...]

@Dsbwouter
hoe beinvloed ik dat op de MRC?
ik heb nu een voorlooptemp van min 22 - max 35, is het beter om die op te hogen naar zeg bijvoorbeeld min 28 max 38 ?

verschil WP thermo staat op Boven +3 / onder -7

ik zie maar een optie in het menu met thermo on uitgang (staat op zone1&2), maar kan daar verder geen waarde verhogen, misschien verschil in software versie waarom dat er niet in zit
Weet niet of je dit al eerder had gezegd maar staat ie op normaal of fast? En interval op 60 min?
Je had geen naregeling toch, alles open?

Als het al op normaal staat, interval 60 min en alle groepen permanent open, dan kun je de thermo diff adjust naar +5 en -9 zetten, dan krijg je echt lange runs. Ik heb het zo staan en had het hele vorige stookseizoen eigenlijk altijd 1 run per dag, met wat overshoot in de avond (wat als comfortabel wordt ervaren). Dat laatste bereik je door bijv om 10:00u of 12.00u het setpoint met 0.5 gr te verhogen.

• Zjemm

Zjemm

...

@SebastiaanPs
ja staat op normaal en 60 minuten
beneden is alles standaard open, boven zijn maar 4 kleine radiatoren (jaga lage temp) en VW in de badkamer, maar die staan merendeel uit want er word alleen gestookt boven als het echt koud is. daar zit verder geen naregeling op, dat is gewoon aan of uit

die voorloop temp, is dat een beetje ok zoals dat nu staat?

ik zal het eens testen met +5 -9

thnx

opensecure.nl

@Zjemm badkamer aan of uit, hoe werkt dat? Kan niet zelf een vraag signaal naar de thermostaat/warmtepomp sturen?

Voorlooptemperatuur range van 22-35 gr lijkt me helemaal prima voor de situatie die jij beschrijft.

• xoror
  • Niet online
@SebastiaanPs Hij heeft 2 zones, boven (z1) wordt aangestuurd door in1, soort naregeling wat alles boven open/dicht zet.

beneden hangt in de woonkamer de hoofdbediening (mrc) en die stuurt z2 dan aan.

• Zjemm

Zjemm

...

ik heb twee zones
zone 1 boven zone 2 beneden
beide zones worden aangestuurd door de MRC beneden.
maar van boven is geen temperatuur bekend want daar ziteen geen echte thermostaten.
daar zitten wandbedingen die de leiding open of dicht zetten naarmate de temp in de kamer OK is

uit een eerdere post:
ik weet inmiddels waat die kabel op in1 geen gaat. die komt uit in de verdelerkast van de boven verwarming.

daar is met lasklemmen deze kabel opgesplits om naar elke kamer te gaan naar de wand bedieningen.

dat is deze:
https://library.e.abb.com...pOVjLr6pegFpew6Y9wKL2CphM

en daarop die bediening worden dan ook de motoren aangestuurt
dat zijn deze:
https://www.verwarmenperk...ndleiding-instructies.pdf

ik heb daar heel even die kabel los gehad, an zag in HA de in1 van ON naar OFF gaan, dus dat moet hem wel wezen

die die wandbedieningen zitten allemaal op 1 kabel naar de in1. maar daar lijkt het er dus op dat in1 altijd in ON stand staat.

ik vermoed dat dit gedaan is zodat als iemand de wandbediening aan zet, dus inderdaad alleen de leiding open gaat via de motor op de verdeler, en meer niet. en dat zou betekenenen dat zone1 dus volgens de WP altijd warmte vraag heeft omdat in1 altijd op ON staat?

opensecure.nl

@Zjemm
En wat gebeurt er in je huis als beneden al op temperatuur is en boven gaat de badkamer om warmte vragen? Start je warmtepomp dan met verwarmen?
Dus is de regeling als een master-slave of meer als master-master.

• Zjemm

Zjemm

...

weet ik niet zeker, want heb pas sinds kort inzicht. maar ik heb wel gezien dat bij verwarmen zone1 alleen actief kan zijn ookal is zone 2 niet actief. ze kunnen ook beide tegelijk actief zijn.

opensecure.nl

Zjemm schreef op woensdag 29 oktober 2025 @ 11:20:
weet ik niet zeker, want heb pas sinds kort inzicht. maar ik heb wel gezien dat bij verwarmen zone1 alleen actief kan zijn ookal is zone 2 niet actief. ze kunnen ook beide tegelijk actief zijn.
Als zone 1 (je badkamer) actief kan zijn ook al is zone 2 (je begane grond) niet actief, dan heb je daar mogelijk een reden voor je korte runs. Als jouw badkamer telkens kort warmte vraagt en dan slaat je warmtepomp telkens kort aan. Ligt aan de hysterese op je badkamer. Dus wat je nu zou moeten uitzoeken hoe die temp regeling op je badkamer werkt.

Kan je de badkamer niet gewoon permanent open laten net als de begane grond? Bespaart een hoop gedoe en korte runs vermoed ik.

Edit:
maar van boven is geen temperatuur bekend want daar ziteen geen echte thermostaten.
daar zitten wandbedingen die de leiding open of dicht zetten naarmate de temp in de kamer OK is
Is dit niet de definitie van een thermostaat zo ongeveer?

[ Voor 14% gewijzigd door SebastiaanPs op 29-10-2025 11:27 ]

• Zjemm

Zjemm

...

dat zou misschien wel kunnen ja, zal ik de installateur eens vragen, waarschijnlijk zo in stellen dat die leiding altijd open blijft staan

opensecure.nl

• Dsbwouter
@Zjemm

Ik zou gewoon alle naregelingen eraf halen. Woonkamer is leidend. Word een andere kamer te warm dan zorgen dat daar minder water heen gaat, te koud is meer water. Zorg ook dat je minimale aanvoer niet te laag staat en hij alsnog daarop afslaat.

• Technician-
Dsbwouter schreef op woensdag 29 oktober 2025 @ 09:00:

Toch zijn de 80yaa en 100yaa exact hetzelfde kwa onderdelen. Het omzetten van de dipswitch zal er waarschijnlijk voor zorgen dat de ventilator harder gaat draaien. Beide units hebben dus ook dezelfde printplaat en hier zal dus de software opstaan voor de 80yaa maar ook de 100yaa wat dus te selecteren is met de dipswitch. Of het verstandig is met garantie en alles is een ander verhaal. Ik heb zelf een 60vaa en de dipswitch omgezet naar een 80vaa, als ik nu via de controller de capaciteits code uitlees krijg ik ook die van de 80 en niet de 60. Kwa vermogen is het alleen nog lastig te testen omdat er pas echt een goed verschil zit onder de 2° buitentemp. [Afbeelding]
Daar moet je mee oppassen en je doet wel wat aannames.
Ik weet dat er wat compressoren kapot liepen door een bepaalde dipswitch instelling en volgens mij was dat het vermogen.
Kan best zijn dat er ook andere software ingeflashd zit of dat er andere minime verschillen inzitten zoals de doorlaat van de EXV
Ik bedoel je kan gelijk hebben maar ook niet, en ik denk van niet

• Dsbwouter
@Technician-

Alle onderdelen van een 60 en 80 zijn hetzelfde dus ook de printplaten, expansie ventielen en compressoren.. normaal zou ik ook niet zomaar zeggen dat het kan maar dit zijn gewoon echt exact dezelfde units(op de stand van de dipswitch na). Als jij bij alklima een printplaat besteld voor een 60 of een 80 krijg je dus ook exact dezelfde. Je kan het zelf ook checken met de spare parts lijst.

• xoror
  • Niet online
Ik denk dat @Dsbwouter gelijk heeft. Overigens is dit ook al vaker gedaan op het uk forum. Zelfs op aanraden van een insider, dus go figure.

De software is niet zo flexibel, en om voor elke unit een andere software te voorzien is ook meer moeite. Plus als de part nummers hetzelfde zijn dan kan je van uit gaan dat de software die erop zit ook hetzelfde is...

• michaelvo
Dsbwouter schreef op woensdag 29 oktober 2025 @ 12:41:
@Zjemm

Ik zou gewoon alle naregelingen eraf halen. Woonkamer is leidend. Word een andere kamer te warm dan zorgen dat daar minder water heen gaat, te koud is meer water. Zorg ook dat je minimale aanvoer niet te laag staat en hij alsnog daarop afslaat.
Als het gewoon master-slave is dan zou het nog geen probleem hoeven zijn. Mits de begane grond genoeg flow heeft. Helaas kom ik een heleboel plaatjes tegen maar nog geen van de flow. Dat zou meteen wat meer inzicht geven in wat er gebeurd dus @Zjemm misschien kun je deze nog toevoegen voor afgelopen nacht?

• michaelvo
snapo6 schreef op dinsdag 28 oktober 2025 @ 20:23:
[...]
Hopelijk kan iemand met nieuwere unit delen wat zijn standby verbruik is.
Is er iemand met een PUZ-SWM***YAA die kan aangeven wat in de zomer volgens de FTC het standbyverbruik is?
In HA wordt niets aangegeven omtrent het draaien van een pomp dat eigenlijk niet hoort te draaien en ook geen geluid te horen.

kWh meter wordt lastig want de meterkast is vol.

Hier een foto omtrent de aansluiting van het dompelelement, schakeldraden op dezelfde klemmen als voor de BUH unit.
[Afbeelding]
Ik zie zo gauw niets geks in de aansluiting, maar ben geen expert. Je zou natuurlijk een losse kWh stekker op de BUH aansluiting kunnen doen om zeker te weten dat hier niet stiekem extra stroom door gebruikt wordt. Ik gebruik zelf de INSPELNING stekkers van Ikea (Zigbee).

• Zjemm

Zjemm

...

michaelvo schreef op woensdag 29 oktober 2025 @ 13:29:
[...]

Als het gewoon master-slave is dan zou het nog geen probleem hoeven zijn. Mits de begane grond genoeg flow heeft. Helaas kom ik een heleboel plaatjes tegen maar nog geen van de flow. Dat zou meteen wat meer inzicht geven in wat er gebeurd dus @Zjemm misschien kun je deze nog toevoegen voor afgelopen nacht?
sure dit is de flow die bij de eerdere plaatjes hoort

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lVKZofWi0RzvK-FTYSbRs5CxECo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/B4EyjOxVZSwZa0spDLjwJ45j.png?f=fotoalbum_large

opensecure.nl

• Dsbwouter
@Zjemm

Je ziet wel dat de draaitijd korter word wanneer de flow van 23l/m zakt naar 16l/m. Moet zeggen dat je draaitijd bij 23 ook niet echt lang is. Denk echt dat je minimale temperatuur gewoon te laag staat en hij daarop afslaat. Probeer eerst is gewoon op vaste ta te draaien. Begin bijv op 26 en steeds iets hoger totdat je ta stabiel blijft en niet over je setpoint heen gaat.

• michaelvo
Zjemm schreef op woensdag 29 oktober 2025 @ 13:47:
[...]

sure dit is de flow die bij de eerdere plaatjes hoort
Flow ruim 20L/min zou dus geen enkel probleem moeten zijn en ruimschoots voldoende om het vermogen kwijt te kunnen. Later gaat deze wat naar beneden (circuits boven dicht?) maar nog steeds hoog zat.

Koelvloeistof temperaturen (discharging, condensing, liquid etc) laten geen rare dingen zien dus die kun je in het vervolg uit de plots laten.

Ik zie dat ie om ~2:40 en ~2:50 de compressor voor 5 minuten uit gooit terwijl de waterpomp blijft lopen. Op deze momenten is niets raars te zien qua aanvoer en retourtemp. Om ~3:10 gooit ie zowel de compressor als de waterpomp uit voor ongeveer 20 minuten. Kan zo ook geen reden zien. Dus even op deze tijdstippen inzoomen wat er gebeurt qua vraag en modi. Huidige kamer setpoint en actuele gemeten kamertemperatuur zijn hierbij wel van belang, evenals aanvoer en retour temperaturen. Compressor frequentie en waterdebiet ook altijd even meenemen.

[ Voor 5% gewijzigd door michaelvo op 29-10-2025 14:28 ]

• Zjemm

Zjemm

...

@Dsbwouter
ja was even om te kijken wat het effect zou zijn (pomp stand 5 naar 3 en later weer terug gezet naar 5) dat zie je daar terug van 23l/ naar 16lm

overigens zijn die korte runs dus pas als ie al aan tijd aan staat, en dus de ruimte al op temp is. anders zie je wel mooie lange runs
Denk echt dat je minimale temperatuur gewoon te laag staat en hij daarop afslaat.
bedoel je hier de instelling van de voorloop temp? want hij staat op ruimte temp, en niet op vaste TA.
als ik op vaste TA wil draaien moet ik eerst een goede thermostaat hebben, anders slaat ie nooit af

@michaelvo
ik laat hem voor vandaag even lopen op de laatste wijzigingen en maak dan even nieuwe grafieken.

opensecure.nl

• Dsbwouter
@Zjemm

stel dat je 20° hebt ingesteld op de controller dan zou die pas afslaan als het een tijdje 21° is, dan blijft die uit tot het weer zakt naar 20°. Als ik kijk hoe kort de warmtepomp bij jou uit staat dan kan ik me niet voorstellen dat het op temperatuur is geweest en het zo snel weer zakt met deze buiten temperatuur. Enige wat er dan voor kan zorgen dat de wp uit gaat is dat je minder vermogen afgeeft dan wat de warmtepomp produceert. Om dat op te lossen zal je met een hogere aanvoer temperatuur moeten verwarmen (minimale voorloop temperatuur) en ik zou dan je thermo off op +5 zetten om te kijken hoe het dan gaat. Wat ik zei over verwarmen op vaste ta is meer om je minimale aanvoer temperatuur te bepalen zodat je warmtepomp zijn vermogen kwijt kan.

• Dsbwouter
Net aan mitsubishi uk de vraag gesteld of van de 60vaa een 80vaa gemaakt kan worden door de dipswitches anders te zetten. Kreeg dit als reactie: Thanks for your email, you would need to check this with your local pre-sale team so the unit rebadged correctly.

Niet een heel duidelijk antwoord maar het is geen nee en ze hebben het over rebadgen. Lijkt me niet dat je zoiets zou zeggen als het niet mogelijk is.

• michaelvo
Dsbwouter schreef op woensdag 29 oktober 2025 @ 15:04:
Enige wat er dan voor kan zorgen dat de wp uit gaat is dat je minder vermogen afgeeft dan wat de warmtepomp produceert.
Als dit het geval zou zijn dan verwacht ik eigenlijk dat te kunnen zien in de aanvoer- en retourtemperaturen. Dus een Ta die oploopt totdat de thermo diff grens bereikt wordt, en een oplopende retourtemperatuur tijdens de run.

Beide zijn zo goed als constant in de grafieken van afgelopen nacht, en qua schatting ook nog met een redelijke marge boven het minimumvermogen van zijn warmtepomp.

Mijn gevoel zegt dat er toch iets in de aansturing aan het opkloten is...

• Zjemm

Zjemm

...

ik zal hem vandaag en vanacht op 22 graden laten staan, met de instellingen zoals eerder al gezegd
voorloop 22 min 35 max en verschil WP thermo staat op Boven +5 / onder -9

en dan morgen ochtend nieuwe grafieken maken

opensecure.nl

• Dsbwouter
@Zjemm

Ik zou je voorloop op 25° zetten.

• Dsbwouter
@michaelvo

Ik zie het setpoint niet in de grafiek staan. Stel het setpoint is eerst 27° dan blijft die wel draaien. Wanneer de ruimtetemp bijna bereikt is en het setpoint word 22° dan kan die dus al afschakelen bij 25°. Ik zou de voorloop nooit zo laag zetten als je daar toch niet op kan draaien, kan alleen maar voor problemen zorgen. Hij heeft natuurlijk wel op in1 die bijzondere bekabeling. Die zou hij natuurlijk ook tijdelijk kunnen afkoppelen om uit te sluiten dat daar iets misgaat.

[ Voor 18% gewijzigd door Dsbwouter op 29-10-2025 15:57 ]

• Zjemm

Zjemm

...

ok doe ik, en kom ik morgen terug met hoe het er dan uit ziet

opensecure.nl

• Dsbwouter
Zjemm schreef op vrijdag 24 oktober 2025 @ 10:20:
toch nog ff een keer checken hier, omdat ik zo veel mogelijk info wil verzamlen voor als de installateur langs komt

kamer ingesteld op 21, WP heeft de hele nacht z2 (beneden) staan te verwarmen als in nooit uitgeweest)
de temperatuur is wel stabiel, maar de WP slaat niet af (de compressor en fan). (ruimte temp gestuurd via mrc)

opzich een mooie lange run natuurlijk, maar toch ik kan het niet rijmen. is dat dan echt dat intermitterend verwarmen, zien jullie dit gedrag bij jullie ook? ik zou toch verwachten te zien dat ie op temperatuur ook uitgeschakeld word

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Wat is er eigenlijk veranderd kwa settings na dit moment? Hier had je nog hele mooie lange runs zonder gependel toch?

• michaelvo
Dsbwouter schreef op woensdag 29 oktober 2025 @ 15:54:
@michaelvo

Ik zie het setpoint niet in de grafiek staan. Stel het setpoint is eerst 27° dan blijft die wel draaien. Wanneer de ruimtetemp bijna bereikt is en het setpoint word 22° dan kan die dus al afschakelen bij 25°. Ik zou de voorloop nooit zo laag zetten als je daar toch niet op kan draaien, kan alleen maar voor problemen zorgen. Hij heeft natuurlijk wel op in1 die bijzondere bekabeling. Die zou hij natuurlijk ook tijdelijk kunnen afkoppelen om uit te sluiten dat daar iets misgaat.
Hmmm ja goeie. Ruimteregeling voorloop zou dan inderdaad omhoog moeten naar minimaal 25 graden om dit te voorkomen. @Zjemm bereik voorlooptemp op 25-35 zetten met -5/+5 zou ik dan proberen...

• pascallj
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 23:38
Misschien begrijp ik het verkeerd, maar als je op kamertemperatuur draait heb je toch geen vast setpoint? Ik snap niet waarom er dan sprake kan zijn van vermogen dat niet kwijt kan. De WP kan gewoon de aanvoertemperatuur blijven verhogen als dat niet lukt.

In het verlengde daarvan: kan iemand mij uitleggen hoe dan de Thermo Diff precies werkt als je geen vaste aanvoertemperatuur hebt? Hoe kan je dan 'boven' de gewenste aanvoertemperatuur uitkomen? Of bepaalt de FTC voor zichzelf een aanvoertemperatuur die hij moet halen en schakelt dan af als hij daarboven komt? Hier staat Thermo diff vanaf de oplevering al uit en heb nooit pendelgedrag gezien op kamertemperatuur.

• michaelvo
@Dsbwouter Overigens zou bij het overschrijden van de thermo diff de compressor stoppen en de waterpomp blijven lopen, volgens mij totdat de aanvoertemperatuur bij de ondergrens van de thermo diff komt. Dit zie ik sowieso niet gebeuren bij @Zjemm .... Soms stopt de waterpomp ook, en als dat niet zo is dan wacht ie niet tot een thermo diff van -9.

• michaelvo
pascallj schreef op woensdag 29 oktober 2025 @ 17:07:
Misschien begrijp ik het verkeerd, maar als je op kamertemperatuur draait heb je toch geen vast setpoint? Ik snap niet waarom er dan sprake kan zijn van vermogen dat niet kwijt kan. De WP kan gewoon de aanvoertemperatuur blijven verhogen als dat niet lukt.

In het verlengde daarvan: kan iemand mij uitleggen hoe dan de Thermo Diff precies werkt als je geen vaste aanvoertemperatuur hebt? Hoe kan je dan 'boven' de gewenste aanvoertemperatuur uitkomen? Of bepaalt de FTC voor zichzelf een aanvoertemperatuur die hij moet halen en schakelt dan af als hij daarboven komt? Hier staat Thermo diff vanaf de oplevering al uit en heb nooit pendelgedrag gezien op kamertemperatuur.
Dat laatste ja, de ruimteregeling bepaalt zelf een aanvoertemperatuur en schakelt af als je boven deze aanvoertemperatuur +diff komt. De waterpomp blijft dan lopen en als de aanvoertemperatuur tot -diff gedaald is springt de compressor weer aan. Althans zo zou het moeten werken lijkt mij.

Als je de thermo diff uitzet dan zal de compressor iig niet stoppen nee. Of dat gewenst is is een tweede maar bij jou werkt dat blijkbaar prima (en bij mij zou dat ook goed gaan hoor).

• Dsbwouter
@pascallj

De ecodan bepaalt zelf een aanvoer setpoint in het bereik wat je zelf instelt bij de minimale en maximale voorloop temperatuur. Dit word bepaald door de actuele ruimte temperatuur en de gewenste ruimte temperatuur, misschien nog wel wat meer waardes maar dat weet ik niet. Stel dat je ruimte bijna op temperatuur is zal die dus zover mogelijk terug zakken naar de ingestelde minimale voorloop temperatuur waarmee de ruimte temperatuur nog goed blijft. Thermo off bepaald hoever de wp over het setpoint mag gaan voordat deze uitschakelt. Stel de minimale voorloop temperatuur is 25° en thermo off +5 dan zal de wp bij een setpoint van 25° uitschakelen bij 30°. Als je nu geen gependel hebt dan is je minimale voorloop temperatuur iig niet te laag ingesteld.

• Dsbwouter
@michaelvo

Dat zou goed kunnen, ik heb zelf nooit problemen gehad met rr dus ook niet opgelet. Vraag me af wat er veranderd is na 24-10. Toen had die een mooie lange run.. verwacht dan toch echt dat er iets verkeerd gezet is in de settings voor de rr.

• Zjemm

Zjemm

...

michaelvo schreef op woensdag 29 oktober 2025 @ 17:07:
[...]

Hmmm ja goeie. Ruimteregeling voorloop zou dan inderdaad omhoog moeten naar minimaal 25 graden om dit te voorkomen. @Zjemm bereik voorlooptemp op 25-35 zetten met -5/+5 zou ik dan proberen...
ik heb hem nu op 25 /35 staan,
even aankijken hoe dat loopt nu

opensecure.nl

• Zjemm

Zjemm

...

Dsbwouter schreef op woensdag 29 oktober 2025 @ 16:42:
[...]

Wat is er eigenlijk veranderd kwa settings na dit moment? Hier had je nog hele mooie lange runs zonder gependel toch?
ja dat was nadat ie een dag op 21 stond, en ik hem op 22 had gezet, dan maakt ie een mooie lange run

opensecure.nl

• Dsbwouter
@Zjemm

Ik zou het dan vannacht idd even aankijken zo. Mocht het nog niet opgelost zijn zou ik de naregelingen boven van in1 afhalen zodat je zeker weet dat deze de wp niet aan en uit schakelen.

• michaelvo
Dsbwouter schreef op woensdag 29 oktober 2025 @ 17:32:
@Zjemm

Ik zou het dan vannacht idd even aankijken zo. Mocht het nog niet opgelost zijn zou ik de naregelingen boven van in1 afhalen zodat je zeker weet dat deze de wp niet aan en uit schakelen.
Ik verwacht sowieso niet dat dit de oplossing gaat zijn want het vertoonde beeld klopt niet met een thermo diff uitschakeling..

En ik snap eigenlijk ook niet waarom die naregeling als een tweede zone op de warmtepomp is aangesloten als het een master slave is. Dan hoeft die toch helemaal niet met de binnenunit te communiceren? Ik vind dit wel verdacht, ondanks dat ik uit je gegevens niet een tekort aan afgifte kan halen.

• Dsbwouter
@michaelvo

Ik snap ook niet waarom het zo aangesloten is. Maar zelfs als je het minimale vermogen kwijt kan het problemen geven. in1 is een contact waarmee je de wp af kan schakelen.. bijzondere is wel dat wanneer de temperatuur op de controller verhoogd word hij niet pendelt.

• Zjemm

Zjemm

...

ik verwacht het ook niet want als zone1 vraag heeft dan zie ik dat terug in de grafiek onder zone1

opensecure.nl

@Zjemm de Ta die de ruimteregeling heeft bedacht kun je terugzien met de parameter “Ecodan heatpump zone 1 H/C setpoint value” en in jouw geval ook “Ecodan heatpump zone 2 H/C setpoint value”.

Edit:
De betekenis van de “thermo diff adjust” waarden is als volgt:
- lower limit: na stoppen verwarmen mag de warmtepomp pas starten met verwarmen als de werkelijke Ta het ingestelde aantal graden onder de streef Ta is gezakt. De streef Ta wordt berekend door de ruimteregeling: de hierboven genoemde “Ecodan heatpump zone 1 H/C setpoint value”.
- upper limit: tijdens verwarmen mag de warmtepomp doorgaan met verwarmen totdat de werkelijke Ta de streef Ta met het ingestelde aantal graden overschrijdt.

[ Voor 56% gewijzigd door SebastiaanPs op 29-10-2025 18:34 ]

• Nijna
Technician- schreef op woensdag 29 oktober 2025 @ 06:41:
[...]

Bovenstaand verhaal klopt niet.
Je kunt niet zomaar met een dipswitch kiezen.
Het typenummer moet overeenkomen ook voor garantie.
Wat klopt er niet dan?

• snapo6
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 16:05
michaelvo schreef op woensdag 29 oktober 2025 @ 13:33:
[...]

Is er iemand met een PUZ-SWM***YAA die kan aangeven wat in de zomer volgens de FTC het standbyverbruik is?

[...]

Ik zie zo gauw niets geks in de aansluiting, maar ben geen expert. Je zou natuurlijk een losse kWh stekker op de BUH aansluiting kunnen doen om zeker te weten dat hier niet stiekem extra stroom door gebruikt wordt. Ik gebruik zelf de INSPELNING stekkers van Ikea (Zigbee).
Het dompelelment is aangesloten op de klemmen bestemd voor de BUH. Als het dompelement ingeschakeld wordt dan wordt deze in HA aangegeven als BUH actief.

De vraag is dan ook of het dompelelement op die klemmen aangesloten dient te worden of ergens anders?
Moeten er dipswitches verzet worden zodat de wp weet dat het om een dompelelement gaat en dat het dan in HA als dompelelement actief wordt weergegeven?

WP: ME PUZ-SWM80YAA + ERSF-VM2E (FTC7), 400L Boiler, Pana RTWireless thermostaat, Vermogenskabel op 75%, ESP32-Atom S3 lite

• nessio
Standby verbruik.
Geen idee waar mijn SUZ dat meetelt want zowel in 2023 als in 2025 heb ik 4 mnd geen verwarming aangehad maar ik zie al die maanden geen verbruik bij verwarming.
Ik heb alleen sww verbruik.
Raadselachtig.

• pascallj
nessio schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 08:58:
Standby verbruik.
Geen idee waar mijn SUZ dat meetelt want zowel in 2023 als in 2025 heb ik 4 mnd geen verwarming aangehad maar ik zie al die maanden geen verbruik bij verwarming.
Ik heb alleen sww verbruik.
Raadselachtig.
Hij telt het mee in de modus waar hij momenteel op staat. Staat de controller op verwarmen komt het daarbij, staat hij op koelen, komt het daarbij.

• nessio
@pascallj ok, dan telt ie het bij mij dus altijd bij sww. Sww staat sinds eind 2024 nml altijd aan en vw staat altijd op klok.
Dan is mijn cop van 2,2 bij sww toch wel aardig ivm standby verbruik

[ Voor 4% gewijzigd door nessio op 30-10-2025 11:17 ]

• pascallj
nessio schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 11:15:
@pascallj ok, dan telt ie het bij mij dus altijd bij sww. Sww staat sinds eind 2024 nml altijd aan en vw staat altijd op klok.
Dan is mijn cop van 2,2 bij sww toch wel aardig ivm standby verbruik
Ik denk niet dat het zo werkt. Als het goed is telt hij het op bij de modus waarin de 'verwarming' staat. Dus bij WAR, vaste Ta of RR bij verwarmen en bij koelen... bij koelen dus. Gisteren stond bijvoorbeeld bij mij de verwarming de hele dag op prohibit en toch 400 Wh bij verwarmen aan verbruik. Normaal is dit 430 Wh. In de zomer was dit constant 430 Wh bij koelen.

• Zjemm

Zjemm

...

@Dsbwouter @SebastiaanPs @michaelvo @xoror

even een tussen stand: sinds gister is de WP niet meer aangegaan toen hij vond dat ie op temperatuur was
van 16:45 tot een uur of 20:00 een run gedaan. daarna uitgegaan
laatste piekje was SWW verwarmen

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Go7UDNP4sVG9bdfgMeJmHB3I3v0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/6cp0cc3eCuHSYtZ0IqYT2sic.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/p_Uk2XXBAtlmxe17gvVQdqWg1sU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/TSptZgZOvuYgVzJfGyTX98GU.png?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SIJU4GrSq9mgb6OsRDq3ijM7YS4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/aTlJDy6KcA7lj8xa4PObD9O5.png?f=fotoalbum_large

de temperatuur inm huis schommeld nu tussen de 22,5 en 22, dus ben beniuwd wanneer hij weer aan zal slaan en wat het gedrag dan zal zijn

for the record, zone1 staat op flow en zone 2 op ruimte temp.
daardoor zal naar mijn idee zone1 nooit wat doen omdat je dat niet kan combineren. ( je kan het wel zo instellen maar het doet niets) wil ik zone1 ook actef wat laten doen moet ie op curve staan.

[ Voor 8% gewijzigd door Zjemm op 30-10-2025 16:34 ]

opensecure.nl

• nessio
@pascallj nu snap ik er niets meer van.
Juni, juli, aug en sept stond verwarming op prohibit! Koelen, ik koel niet! Maar ik heb nul verbruik bij verwarming in die maanden. Al die 4 maanden stond sww permanent aan. Waar blijft het dan en hoeveel is het per uur Ik heb een suz60…..

[ Voor 4% gewijzigd door nessio op 30-10-2025 20:01 ]

• nessio
@Zjemm ha,ha ik kan er geen jam van maken. Ik zou dat gedoe er allemaal uitgooien en de boel normaal aansluiten.

• ocaj
  • Registratie: Juli 2011
  • Niet online
nessio schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 19:59:
Juni, juli, aug en sept stond verwarming op prohibit! Koelen, ik koel niet! Maar ik heb nul verbruik bij verwarming in die maanden. Al die 4 maanden stond sww permanent aan. Waar blijft het dan en hoeveel is het per uur Ik heb een suz60…..
Kan ook best zijn dat het met de SUZ-series anders werkt. Ik heb en SUZ80 en heb niet de indruk dat mijn standby-gebruik ergens bij opgeteld wordt.

Ik heb een kwh-meter en houd in mijng logging zelf aan de hand van de mode bij wat het verbruik is per mode. De afwijking tussen kwh-meter en de data van de warmtepomp zelf (via procon) zijn meestal kleiner dan het standby-verbruik.

Ik heb de indruk dat hij standby-verbruik bij mij helemaal niet telt. Misschien is dat bij jou ook zo?

• pascallj
Ik ging er vanuit dat je in die maanden niets had bij verwarming omdat de unit op koelen zou staan. Dan weet ik niet waar jouw verbruik blijft. Bij mij telt hij het in elk geval op die manier. Maar zal vast ook liggen aan FTC, firmware versie etc.

• Miezie
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 01:53

Miezie

Niet te moeilijk doen...

De operation mode staat op heating, niet op heating water. Jij geeft een prohibit. Het klinkt logisch dat de software in de FTC dan het verbruik niet optelt terwijl het stand-by er wel is.
Ipv een prohibit kan je ook gewoon de zomer settings vertrouwen en goed instellen. Dan telt het stand-by verbruik netjes door.

KISS | Huis: A++++ | Zon: SolarEdge 10k Homehub, 13kWp, 19,4kWh accu’s, One Pro EV Charger | MV: DucoBox Focus | Warmtepomp: ME Ecodan SW75YAA met EHST20D | Tuin: natuurinclusief | Auto: Audi Q4 etron

• nessio
Firmware 1301. Maar dat maakt niets uit. Buren hebben 1701 of 1901 en hebben ook geen verwarmingsverbruik Heb een kwh meter op de wp aansluiting zitten. Volgend jaar ga ik die in de zomer checken met de controller net als Ojac.

[ Voor 25% gewijzigd door nessio op 30-10-2025 23:55 ]

• Zjemm

Zjemm

...

even een update op de vorige.

WP uitgebleven tot een uur of 19:30, toen een lange run tot ongeveer 3 uur in de ochtend, waarna het pendelen toch weer begon.

Ik kan het niet helemaaal rijmen met dat ie gister gewoon echt lang aan geweest is, daarna lang uit, daarna weer een lange run, en nu dan vervolgens telkens weer heel kort.

is er iemand die dit aan de hand van de plaatje wel kan verklaren?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OgY4HOQpuv2Yx7IGwMGRrJlQHls=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ZQeE9sRAyLnBhn8mXoCEudpI.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RMnSJSxivlKMEijE9ABrTgEUFnY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/mwSnbHldJFLRQCOe4m3ed5BC.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2Bqn88aBzriTQ_mEiOa7jaV9tJ0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/4DrtzDCGWQ2Z7VWi3ZR1tLU8.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yhofcdMeUI7dlbH3tgqnQ--8uOo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/VeczgtwC2XEl0uhjvq1Da1mz.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4qpOeC6cuVwCQzvFnMnETJUnaCA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/WY1UsKbFzpPc0Ozi5ecaBYT3.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oMTcmsLOU9FAUwZhp2raL8p5smA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/CXiXrWTmnnmy3dcOfpR4zE2Y.png?f=fotoalbum_large

opensecure.nl

@Zjemm
Zone 1 is dus boven, afgifte is 4 kleine radiatoren en vvw in badkamer, staat op flow (vaste Ta), aansturing met bijzonder systeem vanuit wandbedieningen die samen op IN1 in de binnenunit zitten.
Zone 2 is beneden, vvw alles open zonder naregeling, staat op ruimteregeling, aansturing via main remote controller.

Kun je ook even laten zien wat er met zone 1 gebeurt?

• Zjemm

Zjemm

...

@SebastiaanPs klopt

zone 1 doet niets, anders had ik in de plaatjes iets gezien als "Zone 1 working"
of als z1 en z2 beide bezig waren "both"

hier alleen z1:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sWafrukdym9MIww0ZlN0F-_H2VI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/iPZw3B2xVGwZsSzTwK3Kpdbn.png?f=fotoalbum_large

heb nu vanochtend z1 op curve gezet in plaats van flow, en zal daar ook even grafiek van maken om te zien wat dan het gedrag is.

maar goed, waarom de ene keer wel netje lang draaien en vervolgens lang uit, en later in eens niet, is voor mij een vraagteken

opensecure.nl

• michaelvo
@Zjemm Sorry het valt me nu pas op wat er aan de hand is! Het ligt aan je regeling. Normaal gesproken blijft de operation mode gewoon 24/7 op space heating staan, tenzij jij dat verandert naar flow of curve. Zelfs als verwarmingsbedrijf d.m.v. een timer verboden is blijft de operation mode op heating staan.

edit: disregard, foutje gemaakt bij de vertalingen...

Zo ziet dat er bij mij bijvoorbeeld uit:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iudJYd0CCY57QjDMUx_s8Zw4X2c=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ARov2S0gpLVioSfDXLPeGzlW.jpg?f=fotoalbum_large

Bij jou is er dus iets wat de warmtepomp modus op uit zet, en dan heel vaak aan uit. Dat moet wel door jouw bijzondere setup komen. Toch maar even de tip van @Dsbwouter proberen en de In1 loshalen?

• Zjemm

Zjemm

...

nu ik net z1 op curve had gezet in plaats van flow zie je dit:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PdwLYMK2entvLPGvS5FelCEL2dE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/o1hcs15G9u66T7A8knqYI4SU.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tro5MKQ2C0mUZTBEmfg5BqSCdDQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/BqIoCmqzdrseae9LVcvogYhL.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XFrf2dQXCPNKPcRW9PI9GHixfc4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/lX0GQ4izgsAKhlJxgPeFXYLQ.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/d0uYlyUYd7SoQPPvNT3jGBbiu-Q=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Q3LGmwaJZRuUE9yb2B7NHloH.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QdbtcAr80odhXOgniQcyK15n6no=/800x/filters:strip_exif()/f/image/WzuVBVMoxTUkgYp8P37H3itr.png?f=fotoalbum_large

opensecure.nl

• pascallj
michaelvo schreef op vrijdag 31 oktober 2025 @ 09:16:
@Zjemm Sorry het valt me nu pas op wat er aan de hand is! Het ligt aan je regeling. Normaal gesproken blijft de operation mode gewoon 24/7 op space heating staan, tenzij jij dat verandert naar flow of curve. Zelfs als verwarmingsbedrijf d.m.v. een timer verboden is blijft de operation mode op heating staan.

Zo ziet dat er bij mij bijvoorbeeld uit:
[Afbeelding]

Bij jou is er dus iets wat de warmtepomp modus op uit zet, en dan heel vaak aan uit. Dat moet wel door jouw bijzondere setup komen. Toch maar even de tip van @Dsbwouter proberen en de In1 loshalen?
Ik denk dat vanwege de vertaling je twee verschillende statussen naast elkaar legt. Ik heb even in het project gekeken naar de vertaling.

"Operation Mode" vertaald naar "Status Bedrijf"
"Gekozen werking mode" vertaald naar "Selected operating mode"

De aanleiding was dat hier via Modbus de Operating Mode ook gewoon veranderd afhankelijk van wat de WP aan het doen is en niet op "Heating" blijft staan.

• Zjemm

Zjemm

...

@michaelvo dat zal het niet zijn. maar is verschil omdat ik meerdere zones heb. en z1 en z2 kunnen niet beide in ruimte regeling. vandaar dat ik z2 op ruimte regeling heb en z1 op curve of flow (die laatste als ik zeker wil zijn dat ie niets doet :) )

opensecure.nl

• jappas
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 17-12 09:07
Ik loop even vast met mijn PUHZ-SW75YAA ERST30d-VM2ED wat flow rate betreft. Ik heb een ESP gekoppeld en zie dat de flow nu blijft steken op 11 l/min wat volgens mij te laag is. Vorig jaar zag ik ook nog wel eens 18 l/min voorkomen. De pompsnelheid voor SWW en verwarming staan beiden op 5. Stel ik deze voor verwarming lager in dan daalt de flow tot 9 l/min.

Situatie:
  • Installatie voorzien van een buffervat in bypass en externe pomp, hoofdleiding 26mm, leiding naar VV verdeler (~1 meter, 22mm).
  • De externe pomp staat (nu even) ingesteld op hoge snelheid, er gaat > 2 m3/h rond. De gehele vloer staat open (ik lees een flow van 3 l/min op 8 groepen af. Radiatoren boven staan ook open. (Of deze extra pomp + buffervat nu nodig is twijfel ik nog steeds aan, de installateur blijft erbij).
Los van dit: Dit zou geen invloed moeten hebben op SWW waterflow snelheid toch? Waarom is deze niet gewoon ~20 l/min zoals ik bij veel anderen lees?

• michaelvo
pascallj schreef op vrijdag 31 oktober 2025 @ 09:28:
[...]

Ik denk dat vanwege de vertaling je twee verschillende statussen naast elkaar legt. Ik heb even in het project gekeken naar de vertaling.

"Operation Mode" vertaald naar "Status Bedrijf"
"Gekozen werking mode" vertaald naar "Selected operating mode"

De aanleiding was dat hier via Modbus de Operating Mode ook gewoon veranderd afhankelijk van wat de WP aan het doen is en niet op "Heating" blijft staan.
Excuus je hebt gelijk! En ik dacht nog extra goed in de vertalingen gekeken te hebben. Dus 'heat target temperature' = 'verwarmen ruimte' maar 'space heating' = 'verwarmen'. Niet te doen dit :S .

Toch blijf ik erbij dat dit wel een hele exotische setup is. De wens is een systeem waarbij de begane grond de vraag bepaalt, en de slaapkamers afhankelijk van hun temperatuur de groep open danwel dicht zetten. Gewoon een 1 zone systeem met passieve naregeling op een klein aantal groepen dus.

Maar nu heb je een 2 zone systeem waarbij op bijzondere wijze 1 zone een soort van omzeild wordt, maar waarschijnlijk toch niet helemaal goed. Onmogelijk te zeggen wat er nu gebeurd. Ik zou zo snel mogelijk naar een versimpelde aansturing willen...

Zjemm schreef op vrijdag 31 oktober 2025 @ 08:30:
[...]

even een update op de vorige.

WP uitgebleven tot een uur of 19:30, toen een lange run tot ongeveer 3 uur in de ochtend, waarna het pendelen toch weer begon.

Ik kan het niet helemaaal rijmen met dat ie gister gewoon echt lang aan geweest is, daarna lang uit, daarna weer een lange run, en nu dan vervolgens telkens weer heel kort.

is er iemand die dit aan de hand van de plaatje wel kan verklaren?

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ik snap niet waarom het verwarmen bijv rond 02:50u stopt. Er is nog niet stabiel 1.0 gr of meer overshoot boven room temp en de thermo diff adjust zou hier ook niet ingrijpen (werkelijke Ta is niet meer dan 5 gr boven Ta setpoint).

Als de ruimteregeling intermitterend gaat verwarmen dan ziet het er anders uit, dat patroon is vrij regelmatig, zie de screenshot hieronder van vorig jaar, toen dat bij mij nog gebeurde met eerdere instellingen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XWg9fhDYdURSPcY2xomfH8PIzYQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/46cXTy0DOmR44AKmNmP3aYyn.png?f=fotoalbum_large

Mag ik nog vragen hoeveel oppervlak vvw zone 2 heeft? En hoeveel groepen zijn dat?

@michaelvo bij mij werkt het niet zoals jij beschrijft. Tijdens prohibit heating staat de operation mode op “off”.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qLz-NJyxkgWcPIGXks9QYTaV43o=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZiGzrfuIlWFR2xd0CQpCZKLP.jpg?f=fotoalbum_large

@Zjemm
En verder helemaal eens met wat @michaelvo zegt, ik zou er ook een simpele aansturing van maken met 1 zone op ruimteregeling en dan waar nodig waterzijdig een beetje bijregelen.

jappas schreef op vrijdag 31 oktober 2025 @ 09:38:
Ik loop even vast met mijn PUHZ-SW75YAA ERST30d-VM2ED wat flow rate betreft. Ik heb een ESP gekoppeld en zie dat de flow nu blijft steken op 11 l/min wat volgens mij te laag is. Vorig jaar zag ik ook nog wel eens 18 l/min voorkomen. De pompsnelheid voor SWW en verwarming staan beiden op 5. Stel ik deze voor verwarming lager in dan daalt de flow tot 9 l/min.

Situatie:
  • Installatie voorzien van een buffervat in bypass en externe pomp, hoofdleiding 26mm, leiding naar VV verdeler (~1 meter, 22mm).
  • De externe pomp staat (nu even) ingesteld op hoge snelheid, er gaat > 2 m3/h rond. De gehele vloer staat open (ik lees een flow van 3 l/min op 8 groepen af. Radiatoren boven staan ook open. (Of deze extra pomp + buffervat nu nodig is twijfel ik nog steeds aan, de installateur blijft erbij).
Los van dit: Dit zou geen invloed moeten hebben op SWW waterflow snelheid toch? Waarom is deze niet gewoon ~20 l/min zoals ik bij veel anderen lees?
Dus je hebt een parallel buffervat en je primaire flow (vanuit binnenunit naar buffervat) is laag, terwijl deze eerder wel goed was met dezelfde setup?
En je secundaire flow (vanuit buffervat naar afgifte) is wel hoog?

Filter in de binnenunit al schoongemaakt?
Grolsch in "Mitsubishi Electric Ecodan Lucht/Water Warmtepompen"

• xoror
  • Niet online
Operation Mode: geeft de actuele status/taak aan die de wp aan het uitvoeren is. Voor verwarmen is dat 'Space heating'. Dat is voor alle verwarmingstypes.

Het gekozen programma kan je zien in select.ecodan_heatpump_selected_operating_mode (z1 en z2 kunnen onafhankelijk gekozen worden).

De heat/cool target zijn de ruimte regeling. De heat/cool flow zijn de Vaste Ta's.

Het gekozen programma per zone blijft gelijk (ook al staat de verwarming uit). De "Operation Mode" geeft aan of het gekozen programma actief is. zie screenshot van @SebastiaanPs , verwarmen is echt uit als hij niet aan het draaien is (door prohibit, dan wel door geen demand)

Dus in geval van @Zjemm Zou het kunnen dat z1 actief was, dan is het gewoon spece heating, maar zijn z1 selected operation mode zal ws iets anders zijn. Je kan dat zien aan de multizone status, als daar z1 actief staan dan weet je het zeker. Maar misschien moet @Zjemm in1 ontkoppelen (en zorgen dat er geen vraag is bij ontkoppeling). [edit]: zie dat z2 alleen actief was tijdens pendelen, dus het is echt de RR die het veroorzaakt, z1 kan je ws uitsluiten

[ Voor 12% gewijzigd door xoror op 31-10-2025 10:09 ]

• jappas
SebastiaanPs schreef op vrijdag 31 oktober 2025 @ 09:58:
[...]

Dus je hebt een parallel buffervat en je primaire flow (vanuit binnenunit naar buffervat) is laag, terwijl deze eerder wel goed was met dezelfde setup?
En je secundaire flow (vanuit buffervat naar afgifte) is wel hoog?

Filter in de binnenunit al schoongemaakt?
Grolsch in "Mitsubishi Electric Ecodan Lucht/Water Warmtepompen"
  • De primaire flow is 11 l/m (ESP), In de geschiedenis van HA zie ik vorig jaar ~18 l/m. Die lijkt me nu dus laag.
  • De secundaire flow richting afgifte ligt op ~2 m3/h / >30 l/min. Bij auto-adapt zit deze typisch rond de 1,6 m3/h, nog steeds ruim boven de 11 l/min
Magneetvanger die erin zit al wel schoongemaakt, ik zal eens kijken naar het filter.
@jappas ik zet mijn geld in op het waterfilter, all in.

• xoror
  • Niet online
haha makkelijke winst, zeker als het vorig jaar 18l/m was. Wat wel een beetje laag is voor flow naar je buffer vat, ik neem aan dat die in de buurt staat van je binnen unit ?

• Zjemm

Zjemm

...

@SebastiaanPs
zeker hier het overzicht:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oXsCGq0vgu5CTOdV8OuFKdKwV1g=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/5DppgFGE6Quzdfvy1hgfEjnK.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/R9787TY3hadrpuJPq1iwmKjuIRo=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/iw3J2HUFhJwyVrpmLiwXvIN1.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mX4TAfsViUakT7nJ8KJVL-8XRlo=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/xmrdPGWXYeq0qVdwQ7eUDeeW.png?f=fotoalbum_tile
vraag me af of er makkelijk 1 zone van te maken is, je zit ook met een mixing tank enzo.. maar ik kan het navragen

ik kan ook een testrun doen waarbij ik in1 even loskoppel...maar ...

[ Voor 7% gewijzigd door Zjemm op 31-10-2025 10:28 ]

opensecure.nl

• Zjemm

Zjemm

...

xoror schreef op vrijdag 31 oktober 2025 @ 10:03:
Dus in geval van @Zjemm Zou het kunnen dat z1 actief was, dan is het gewoon spece heating, maar zijn z1 selected operation mode zal ws iets anders zijn. Je kan dat zien aan de multizone status, als daar z1 actief staan dan weet je het zeker. Maar misschien moet @Zjemm in1 ontkoppelen (en zorgen dat er geen vraag is bij ontkoppeling). [edit]: zie dat z2 alleen actief was tijdens pendelen, dus het is echt de RR die het veroorzaakt, z1 kan je ws uitsluiten
ja dat dacht ik dus ook al, z1 heeft niets gedaan afgelopen tijd (want stond ook op flow, dus die kon niets doen)
dus het pendelen is echt alleen z2, en daar kan ik nog geen verklaring voor vinden.

wat @SebastiaanPs zegt:
Ik snap niet waarom het verwarmen bijv rond 02:50u stopt. Er is nog niet stabiel 1.0 gr of meer overshoot boven room temp en de thermo diff adjust zou hier ook niet ingrijpen (werkelijke Ta is niet meer dan 5 gr boven Ta setpoint).

dat is het gekke. dus als we dat weten te achterhalen :)

opensecure.nl

• jappas
xoror schreef op vrijdag 31 oktober 2025 @ 10:10:
haha makkelijke winst, zeker als het vorig jaar 18l/m was. Wat wel een beetje laag is voor flow naar je buffer vat, ik neem aan dat die in de buurt staat van je binnen unit ?
Die hangt ca 2 meter (recht stuk leiding over de deur heen) verderop, met 1 t-stuk (richting de externe pomp daarnaast) en 1 bochtje (geen knie, weet niet hoe dat ding heet) van 90 graden.

De WP staat er overigens sinds nov 2023, oudste HA data is uit ~nov 2024. Het kan wel dat dat filter in het eerste jaar al wat te pakken heeft gehad.

• xoror
  • Niet online
jappas schreef op vrijdag 31 oktober 2025 @ 10:40:
[...]

Die hangt ca 2 meter (recht stuk leiding over de deur heen) verderop, met 1 t-stuk (richting de externe pomp daarnaast) en 1 bochtje (geen knie, weet niet hoe dat ding heet) van 90 graden.

De WP staat er overigens sinds nov 2023, oudste HA data is uit ~nov 2024. Het kan wel dat dat filter in het eerste jaar al wat te pakken heeft gehad.
Ja dat in het eerste jaar is het wel smerig. Alhoewel sommigen hier het 2x per jaar schoonmaken
Als de leiding niet te smal is dan moet je gewoon 21-23 l/m kunnen halen over die korte afstand

Pagina: 1 ... 195 ... 206 Laatste

Let op:
Factory zero systeem? Post dan in Problemen met warmtepompsystemen van Factory Zero