• michaelvo
  • Registratie: Oktober 2006
  • Nu online
Zjemm schreef op vrijdag 31 oktober 2025 @ 10:28:
[...]
wat @SebastiaanPs zegt:
Ik snap niet waarom het verwarmen bijv rond 02:50u stopt. Er is nog niet stabiel 1.0 gr of meer overshoot boven room temp en de thermo diff adjust zou hier ook niet ingrijpen (werkelijke Ta is niet meer dan 5 gr boven Ta setpoint).

dat is het gekke. dus als we dat weten te achterhalen :)
Ik zet mijn geld in op de IN1 ingang, all in :P

WP: ME PUHZ-SW100YAA + EHSC-VM2D + HTWBOI-300 || AC: MHI SRK/C 50 ZS-W + MHI SRK/C 35 ZS-W || PV: 10.4 kWp ZO/ZW + Enphase IQ8+ || MV: Itho Daalderop CVE-S Optima Inside CO2

• Zjemm
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 03-11 23:24

Zjemm

...

ik zal In1 loskoppelen en dan de boel een tijdje laten draaien

kabel eruit (in1)
SW2-1 op OFF gezet en de WP weer aangezet

Dip Switch 1 (8-1) 00110110
Dip Switch 2 (8-1) 11101100
Dip Switch 3 (8-1) 01010000
Dip Switch 4 (8-1) 00000000
Dip Switch 5 (8-1) 00100110
Dip Switch 6 (8-1) 00000000

nu eerst weer wachten tot de SWW klaar is (gebeurd altijd nadat spanning eraf is geweest)

[ Voor 77% gewijzigd door Zjemm op 31-10-2025 11:51 ]

opensecure.nl

• xoror
  • Registratie: November 1999
  • Niet online
Over dat SWW na stroom eraf, ik heb van de week flink lopen testen maar merkte dat als je server control (svc) aan heb, hij niet automatisch SWW start.

Is dat bij jullie ook zo ? Bij mij was huidige sww temp zeker 3 a 4 graden onder setpoint, dus hij had 'gewoon` moeten starten na power cycle. Het lijkt er alleen op dat je dat met svc kan voorkomen (als svc dus aanstond)

Eenvoudig + Goedkoop Mitsubishi Warmtepomp uitlezen/besturen met een ESP32

• snapo6
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 02-11 20:46
Kun je svc zonder consequenties aanzetten?

WP: ME PUZ-SWM80YAA + ERSF-VM2E (FTC7), 400L Boiler, Pana RTWireless thermostaat, Vermogenskabel op 75%, ESP32-Atom S3 lite

• xoror
  • Niet online
@snapo6 Hij negeert dan je week schemas, als je daar niet van afhankelijk bent kan je gewoon aanzetten.

xoror schreef op vrijdag 31 oktober 2025 @ 12:23:
Over dat SWW na stroom eraf, ik heb van de week flink lopen testen maar merkte dat als je server control (svc) aan heb, hij niet automatisch SWW start.

Is dat bij jullie ook zo ? Bij mij was huidige sww temp zeker 3 a 4 graden onder setpoint, dus hij had 'gewoon` moeten starten na power cycle. Het lijkt er alleen op dat je dat met svc kan voorkomen (als svc dus aanstond)
Kun je SVC ook op een Procon aan zetten en zo ja, via welk register? Weet iemand dat?

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

• jappas
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 03-11 22:30
xoror schreef op vrijdag 31 oktober 2025 @ 10:50:
[...]

Ja dat in het eerste jaar is het wel smerig. Alhoewel sommigen hier het 2x per jaar schoonmaken
Als de leiding niet te smal is dan moet je gewoon 21-23 l/m kunnen halen over die korte afstand
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uw2oNzAo_MLS6t8hX8HO8HU7Yz8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zBg0ObqmpUkIQFXlFYoFvB2U.jpg?f=fotoalbum_large

En nu weer vrolijk op 23 l/min *O*

• pascallj
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 16:47
Jeetje, heb je overwogen om voortaan water in de leiding te stoppen ipv olie? :+

• jappas
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 03-11 22:30
En toch is nagenoeg al het leidingwerk en radiatoren destijds vervangen, deels wel door gebruikte Jaga's.

Magneet haalt er ook het nodige uit, die maak ik nog wel een schoon, maar dat is meer het magnetiet. Hier zat zo te voelen ook organisch materiaal bij 🤔

• xoror
  • Niet online
Andrehj schreef op vrijdag 31 oktober 2025 @ 13:03:
[...]

Kun je SVC ook op een Procon aan zetten en zo ja, via welk register? Weet iemand dat?
https://github.com/gekkek...imental-prohibit-commands

Sterker nog: ik heb de commands via de procon gevonden, hij stuurt ze als je hem schrijft op het read only register (!). Maar hij zet de enable svc flag niet, daarom werkt het niet. Je moet ergens die flag zien te zetten dan zou het ook via de procon kunnen

• Zjemm

Zjemm

...

nou hele verhaal ook aan de aannemer uitgelegd, en die kwam met het verhaal dat ze de servo's boven (zone1) willen vervangen (honeywell is het nu) die zouden wat storing kunnen veroorzaken waardoor dit gedrag op treed. ze hebben het blijkbaar eerder gezien
ik heb hem verteld dat ik toevallig vandaag ook die in1 heb los getrokken, dus dat zou het dan bevestigen.

even de komende twee dagen kijken hoe het loopt

opensecure.nl

Zjemm schreef op vrijdag 31 oktober 2025 @ 16:52:
nou hele verhaal ook aan de aannemer uitgelegd, en die kwam met het verhaal dat ze de servo's boven (zone1) willen vervangen (honeywell is het nu) die zouden wat storing kunnen veroorzaken waardoor dit
Honeywell? 8)7 |:(
Als ik jou was zou ik (zoals je al vaker is aangeraden volgens mij) de hele naregelbende eruit halen, en er gewoon 1 zone van maken, met een centrale thermostaat in de woonkamer. Dan ben je van dit hele gepruts af.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

• Zjemm

Zjemm

...

ja dat zijn de motoren (servo's) die op de verdeler zitten om ze open en dicht te zetten aan de hand van de wand bediening. dat had ik eerder hier al gedeeld.

maar goed we gaan idd zien of dit het probleem op lost. en ik hoor van de installateur binnenkort wel meer of wel off niet alles samen voegen.... maar daar zal vast wat bij komen kijken om van 2 zones naar 1 te gaan

opensecure.nl

• xoror
  • Niet online
Zou kunnen dat die Honeywell krengen groepen open/dichtzet waardoor je minder afgifte heb. Hun thermostaten deden (doen?) gekke dingen die niet zo handig zijn voor warmtepompen. Wellicht hun motortjes ook. Dan zie je dus niets op de in1 maar zijn ze stiekem wel bezig.

Als je het wil testen moet je dus ook spanning afhalen van die motortjes (of de control unit die het aanstuurt)

• ruub26
  • Registratie: Juni 2025
  • Laatst online: 16:40
xoror schreef op vrijdag 31 oktober 2025 @ 21:17:
Zou kunnen dat die Honeywell krengen groepen open/dichtzet waardoor je minder afgifte heb. Hun thermostaten deden (doen?) gekke dingen die niet zo handig zijn voor warmtepompen. Wellicht hun motortjes ook. Dan zie je dus niets op de in1 maar zijn ze stiekem wel bezig.

Als je het wil testen moet je dus ook spanning afhalen van die motortjes (of de control unit die het aanstuurt)
Je moet de bediening van de verdeelkasten klikken. Honeywell stuurt je warmtepomp te pulserend aan kan elk uur aan of uit gaan. Daarnaast gaan de groepen open en dicht elke 5min waardoor je ta kan stijgen als een groep dicht gaat en je compressor dus afslaat.

• nessio
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 03-11 18:10
Dan draai je die honeywell motortjes toch er domweg af. Doen ze niks meer.
Dan heb je meteen een zone.
Ergens meld zjemm dat Alklima dit heeft geinstalleerd. Snappen jullie dit?
Wandbedieningen? Waar horen die bij?

[ Voor 39% gewijzigd door nessio op 31-10-2025 22:29 ]

2-1 kap, 200m2, SUZ-SWM60VA+ Open Source ME+wtw

• Zjemm

Zjemm

...

ze worden vervangen sowieso

opensecure.nl

• Dsbwouter
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 16:18
@Zjemm

Ga iig niet zomaar motortjes eraf draaien terwijl ze nog aangesloten zitten. Als deze dan open of dicht gestuurd worden afhankelijk van het type kunnen ze doorbranden. Dus als je ze er af haalt ook zorgen dat de spanning van de regelunit af is.
Dsbwouter schreef op zaterdag 1 november 2025 @ 09:36:
Ga iig niet zomaar motortjes eraf draaien terwijl ze nog aangesloten zitten. Als deze dan open of dicht gestuurd worden afhankelijk van het type kunnen ze doorbranden.
Heb je daar een voorbeeld van? Ik volg de WP-topics hier op Tweakers nu al meer dan 7 jaar, en heb dat nog nooit voorbij zien komen. En dat terwijl er in de diverse topics al erg vaak is aangeraden om die motortjes los te halen van de verdeler. Tot nu toe altijd zonder problemen (voor zover ik weet dan).

• Zjemm

Zjemm

...

nessio schreef op vrijdag 31 oktober 2025 @ 22:08:
Dan draai je die honeywell motortjes toch er domweg af. Doen ze niks meer.
Dan heb je meteen een zone.
Ergens meld zjemm dat Alklima dit heeft geinstalleerd. Snappen jullie dit?
Wandbedieningen? Waar horen die bij?
Nee dat was niet alklima

Als ze eraf zijn staan ze in principe altijd open idd
Die wand bedieningen op de kamers heb ik eerder een link van gedeeld die sturen een signaal om die servos open of dicht te zetten

Nu in1 eraf is maakt ie sinds vannacht weer een mooie lange run, ben benieuwd of het in de loop van de dag of morgen zo blijft. Dan is het probleem wel duidelijk

opensecure.nl

• nessio
@zjemm. Al jouw 8 groepen beneden staan helemaal open? Ik heb 9 groepen beneden ( helemaal open) en verdeler boven dicht gezet. Wp stookt vandaag van 8-20u.
Suz 60 met draadloze par thermostaat op 21,5. Zal even kijken of wp dan 1 lange run maakt zonder boven. Dat is jouw situatie.
Ik stook overigens ma-vr 6 uur per dag van 10-4 en za-zo 12 uur van 8-20.
Wel heb ik overal vloerverwarming en keramisch parket en stook ik normaal ook boven op 1 slaapkamer na alles op 21,0/21,5.

[ Voor 25% gewijzigd door nessio op 01-11-2025 12:35 ]

• nessio
[b]Zjemm schreef op zondag 26 mei 2024 @ 22:31:[/

Dat is toch gewoon een thermostaat? Of ben ik nou achterlijk? Alklima zegt van wel in elk geval toen ze hier waren voor installatie
Je meld zelf dat Alkima bezig is geweest

[ Voor 8% gewijzigd door nessio op 01-11-2025 12:41 ]

• Miezie
  • Registratie: Januari 2002
  • Nu online

Miezie

Niet zeuren, maar doen.

nessio schreef op zaterdag 1 november 2025 @ 12:31:
@zjemm. Al jouw 8 groepen beneden staan helemaal open? Ik heb 9 groepen beneden ( helemaal open) en verdeler boven dicht gezet. Wp stookt vandaag van 8-20u.
Suz 60 met draadloze par thermostaat op 21,5. Zal even kijken of wp dan 1 lange run maakt zonder boven. Dat is jouw situatie.
Ik stook overigens ma-vr 6 uur per dag van 10-4 en za-zo 12 uur van 8-20.
Wel heb ik overal vloerverwarming en keramisch parket en stook ik normaal ook boven op 1 slaapkamer na alles op 21,0/21,5.
Als boven ook die temperaturen haalt is het dan niet gek om te kijken of je boven ook niet wat open wilt hebben. Je transmissieverlies naar boven lijkt vrij groot. Als je boven ook iets stookt zou je random minder energie kwijt kunnen zijn. Hier komt boven er door de thermostaten automatisch bij als het nodig is. Scheelt dan weer voor beneden.

Verduurzamen doe je niet voor je portemonnee, maar voor je kroost. | Huis: A++++ | Zon: SolarEdge 10k Homehub, 13kWp, 19,4kWh accu’s | MV: DucoBox Focus | Warmtepomp: ME Ecodan SW75YAA met EHST20D | Tuin: natuurinclusief | Auto: Audi Q4 etron

• Zjemm

Zjemm

...

nessio schreef op zaterdag 1 november 2025 @ 12:40:
[...]

Je meld zelf dat Alkima bezig is geweest
ja klopt ze zijn hier een keer geweest om de MRC te vervangen en in bedrijfstelling te doen. maar ze hebben de boel niet geinstalleerd. die mrc was bij oplevering bekrast, dus die heb ik toen niet geaccepteerd

[ Voor 10% gewijzigd door Zjemm op 01-11-2025 12:59 ]

opensecure.nl

• xoror
  • Niet online
Is hier iemand met een kamstrup meter die ook mijn esp heeft ? Kan die misschien mijn geschatte dag totaal tegen de kamstrup aanhouden? Daar was ik nog even benieuwd naar hoeveel afwijking daar in zit.

• Naalroc
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 01-11 23:16
foutje.. :X

[ Voor 98% gewijzigd door Naalroc op 01-11-2025 16:23 ]

14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos

• nessio
@Miezie het staat er een beetje krom.
Normaal stook ik boven ook behalve onze eigen slaapkamer.
Ik test nu vandaag voor Zjemm of ik ook een lange run heb met alleen 9 groepen beneden.
Vanaf 8 uur heb ik tot nu 1 lange run op kamerthermostaat 21,5.
Start op 27/22 later 28/23, even 28/24 en daarna 27/23 en nu 26/23.
Binnen is het nu 22. Overigens staat deur naar hal / boven altijd 24 uur open.

• michaelvo
  • Nu online
Er is al een aantal keer geconcludeerd dat de flow bij @Zjemm geen issue is... Dus die test gaat hij niets aan hebben.

WP: ME PUHZ-SW100YAA + EHSC-VM2D + HTWBOI-300 || AC: MHI SRK/C 50 ZS-W + MHI SRK/C 35 ZS-W || PV: 10.4 kWp ZO/ZW + Enphase IQ8+ || MV: Itho Daalderop CVE-S Optima Inside CO2

• Dsbwouter
@Andrehj

Heb het zelf een keer gehad op het werk. Het ligt dus wel aan het type motor. Als het een thermische motor is die de stift indrukt met spanning erop en hij zit niet op de kraan dan stopt die niet met opwarmen(drukken). Meeste werken andersom maar niet allemaal. Zou het iig iemand nooit zo adviseren, beste is gewoon de regelaar spanningsloos maken of de kabels van de motor eraf en dan afkoppelen.

• Zjemm

Zjemm

...

dit is van de laatste 24 uur, het lijkt beter maar ik kijk het nog even aan
na een lange run nog 3 keer kort, maar niet meer zoals eerst elke 5 a 10 minuten
ben benieuwd of dat zo blijft

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MIhTIOyMT9WZIHSMc_mOvcVE0J8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/cKJqJeEgeam9q30bCz7Wp68e.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BVX8vgVfyDvvER3Lstzi_5SCY0Y=/800x/filters:strip_exif()/f/image/m71JbRN9MBWA22iGv0WHhWXb.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FLlUs5Dc7PhB6qHvvuKHwfHBbp4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/yQZcA1yi0Qzfhl8TQYqxUWLI.png?f=fotoalbum_large

opensecure.nl

• Dsbwouter
@Zjemm

Je moet ook even checken waar die dan op afslaat. Lijkt me niet op ruimte temperatuur, denk dat die 5° over het hc setpoint gaat. Maar kan weinig van jou grafieken maken met al die lijntjes.. zou het gewoon houden bij feed, return en hc setpoint.
@Zjemm
Ziet er al een stuk beter uit. Dit soort korte runs aan het eind kan je wel zien in de ruimteregeling, afhankelijk van je instellingen. Gaat dan intermitterend verwarmen en tussendoor blijft de circulatiepomp draaien. Zie ook mijn eerdere post SebastiaanPs in "Mitsubishi Electric Ecodan Lucht/Water Warmtepompen"

WP: Mitsubishi Electric SUZ-SWM80VA2 + ERSD-VM2D. PV 3330 Wp. Huis 1931, gasloos sinds jan '24.

• Zjemm

Zjemm

...

ik zal morgen als het zo goed blijft even duidelijke grafieken maken zonder onnodige lijntjes

opensecure.nl

• Dsbwouter
@SebastiaanPs

Gebeurd dit dan omdat de ta 5° hoger is dan het hc setpoint? Thermo off heeft zjemm op +5 staan.

• nessio
@Zjemm mijn suz60 heeft 1 lange run gemaakt van 12 uur met aan het eind Ta 26 / Tr 24 met maar 9 groepen ( wel helemaal open). Dus geen gependel. Pompstand is 5.
@michaelvo het gaat niet om de flow maar om het gependel.

Dsbwouter schreef op zaterdag 1 november 2025 @ 20:00:
@SebastiaanPs

Gebeurd dit dan omdat de ta 5° hoger is dan het hc setpoint? Thermo off heeft zjemm op +5 staan.
Nee de ruimteregeling probeert het precies op temperatuur te houden door intermitterend te verwarmen. Dat doet ie met name als je het interval kort zet. Onderstaande screenshot was vorig jaar bij mij met ruimteregeling range 25-35 gr, normaal, interval 10 min, thermo diff adjust +5 en -5. Behalve de range alles default dus.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NM3EDLHyfY_zvqcz1CQfv7cIf4I=/800x/filters:strip_exif()/f/image/jK9sFdQBxuiNfGrHJzUpTfAh.png?f=fotoalbum_large

Op zich is het natuurlijk mooi dat ie de temperatuur op die manier spot on houdt, maar ik zag bij dat gedrag na een herstart op minimumvermogen regelmatig een te lage warmteproductie en lage COP, buiten de specs/databooks. Daarom heb ik de instellingen aangepast naar range 28-35 gr (heb slechts 41 m2 vvw en verder radiatoren), normaal, interval 60 min, thermo diff adjust +5 en -9. Daarmee altijd 1, soms 2 runs per dag en nooit meer een te lage COP gezien.

Hier beschreven:
SebastiaanPs in "Mitsubishi Electric Ecodan Lucht/Water Warmtepompen"

WP: Mitsubishi Electric SUZ-SWM80VA2 + ERSD-VM2D. PV 3330 Wp. Huis 1931, gasloos sinds jan '24.

• michaelvo
  • Nu online
nessio schreef op zaterdag 1 november 2025 @ 20:16:
@Zjemm mijn suz60 heeft 1 lange run gemaakt van 12 uur met aan het eind Ta 26 / Tr 24 met maar 9 groepen ( wel helemaal open). Dus geen gependel. Pompstand is 5.
@michaelvo het gaat niet om de flow maar om het gependel.
Nee het gaat erom dat we proberen te achterhalen waarom de warmtepomp van @Zjemm er steeds mee op houdt. En hij kan afslaan omdat:
1) de ruimtetemperatuur +1 is bereikt (eerder gezien dat dit zeker niet altijd het geval is en verklaart ook niet waarom hij zo snel dan weer start)
2) de aanvoer setpoint + diff wordt aangetikt (proberen uit te sluiten dmv andere voorloop en diff temps, maar ook onwaarschijnlijk aangezien de waterpomp ook regelmatig stopt)
3) een signaal op In1 binnenkomt of juist niet binnenkomt (wordt nu getest)
4) een ingewikkelde en deels onbekende config van zijn systeem iets raars doet (uit te sluiten door naar een simpele 1 zone setup te gaan)

Ik kan hier ook wel 9 groepen open zetten met 20 L/min, 100% dat dat geen enkel probleem oplevert.

Maar uit de laatste grafieken kan ik helaas verder ook niks zinnigs concluderen met zoveel lijntjes…

• nessio
Zjemm geeft geen antwoord op simpele vragen of plaatst foto’s van zijn instellingen.

• Zjemm

Zjemm

...

nou ik denk dat we wel kunnen zeggen dat de constructie boven idd de boel verpest.

hij lijkt nu gewoon zonder pendelen zn werk te doen

dit is nog even ingezoomed op gister na een lange run:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Wr4XwnxkkGgmNsI50p2RzM9a12Y=/800x/filters:strip_exif()/f/image/G4B8DtZOytgP6ljwLj82cSFy.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/f-42IMkkVVMyWbq1GFTl2-8SFPc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/yKMFzvTUY170EVBftGDKU9xM.png?f=fotoalbum_large

en deze nadat ie weer aan springt:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/O4V3AZ5j2F8Uvyc6wKvFeGe87_E=/800x/filters:strip_exif()/f/image/vwOIqaY7xiSF5kveW68rlBu3.png?f=fotoalbum_large
ron 9 uur springt ie over op SWW dus word z2 verwarming onderbroken.

iedereen die kritische vragen heeft gesteld en heeft meegedacht wil ik in elk geval bedanken. en zonder de ESP was ik hier ook nooit achter gekomen behalve dat ik een onderbuik gevoel had :)

zodra de monteur boven heeft aangepast ben ik benieuwd wat het effect daarvan zal zijn

opensecure.nl

• Miezie
  • Nu online

Miezie

Niet zeuren, maar doen.

SebastiaanPs schreef op zaterdag 1 november 2025 @ 20:50:
[...]

Nee de ruimteregeling probeert het precies op temperatuur te houden door intermitterend te verwarmen. Dat doet ie met name als je het interval kort zet. Onderstaande screenshot was vorig jaar bij mij met ruimteregeling range 25-35 gr, normaal, interval 10 min, thermo diff adjust +5 en -5. Behalve de range alles default dus.

[Afbeelding]

Op zich is het natuurlijk mooi dat ie de temperatuur op die manier spot on houdt, maar ik zag bij dat gedrag na een herstart op minimumvermogen regelmatig een te lage warmteproductie en lage COP, buiten de specs/databooks. Daarom heb ik de instellingen aangepast naar range 28-35 gr (heb slechts 41 m2 vvw en verder radiatoren), normaal, interval 60 min, thermo diff adjust +5 en -9. Daarmee altijd 1, soms 2 runs per dag en nooit meer een te lage COP gezien.

Hier beschreven:
Ergo: zo laag mogelijk is niet de oplossing. Exact de reden waarom we hier niet lager dan 25 gaan. Het is de relatie tussen afgiftevermogen van radiatoren/vvw, ta en warmteverlies… als je “zoveel mogelijk open zet” neemt het vermogen toe, maar krijg je de ruimte misschien wel niet warm… maar verhoog je de Ta, dan neemt het vermogen ook toe…

Enfin: misschien toevoegen aan de startpost. Een cop is in elk geval niet heilig. Dat is gewoon een lage ta, goede flow, kleine delta T op Ta en Tr.

Persoonlijk zou ik niet blij worden van intermitterend verwarmen…

Verduurzamen doe je niet voor je portemonnee, maar voor je kroost. | Huis: A++++ | Zon: SolarEdge 10k Homehub, 13kWp, 19,4kWh accu’s | MV: DucoBox Focus | Warmtepomp: ME Ecodan SW75YAA met EHST20D | Tuin: natuurinclusief | Auto: Audi Q4 etron

• Dsbwouter
@Zjemm

Kijk dat ziet er al een stuk beter uit. Wellicht zijn die 3 korte runs aan het einde ook nog te voorkomen door de settings wat aan te passen zoals @SebastiaanPs beschrijft.

• Zjemm

Zjemm

...

Yes daar ga ik nog even naar kijken
Thnx

opensecure.nl

• nessio
@Zjemm ik heb op internet gezocht naar die 6 standen schakelaar in combinatie met honeywell: niets gevonden.
Welk merk is dat van schakelaar en regelkast in combinatie met honeywell thermische motortjes.

[ Voor 5% gewijzigd door nessio op 02-11-2025 16:31 ]

• nessio
@Zjemm bij staan de instellingen van verwarmingsbedrijf op :
T : min/max. 25/35
Vertraging: 60 min
Verschuiving +3 / -1

In voor-/najaar ma-vr : 6 uur stoken overdag op klok / weekend 12 uur 8-20,later 8 uur in de week. En meer als Tb zakt. Alleen afgelopen januari met 3 weken mist en 0gr heb 24 / 7 gestookt.

Andrehj schreef op zondag 26 oktober 2025 @ 12:33:
[...]

Vanochtend gedaan. En daarna, omdat er hier met de klokken iets fout ging de tijd nog een uur vooruit gezet en daarna weer een uur terug. Zo ver geen probleem.
Maar zonet om 12 uur hoorde ik vanuit de technische ruimte allerlei geluiden, van een omschakelende driewegklep en een schakelend relais van het dompelelement. Beide totaal onverwacht, want nadat gisteren de legionellarun had gelopen is het SWW immers nog warm zat (stond op 57 graden).
Blijkt dat de WP net een legionellarun is gestart :? 8)7 . En omdat het SWW veel te warm is, volledig op het dompelelement.
Maar waarom al na één dag? Het interval staat op 14 dagen (net nog gecheckt). En in de settings geeft ie aan dat ie de volgende op 9 november gaat doen.
SW-versie is 20.01.
Maar daar zitten blijkbaar nog wat bugs in, want het wijzigen van de tijd zou niet tot het starten van de legionellacyclus mogen leiden. Ook het omschakelen van de driewegklep is onnodig als ie de run toch volledig op het element gaat doen.
Anderen al eens zoiets gezien?
Vandaag dit raadsel opgelost: Ik blijk op de een of andere manier bij het verzetten van de klok het jaartal te hebben aangepast naar 2024... |:(
Was dus geen bug van de WP maar user error!

• Technician-
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 14:50
De MELCLOUD home app schijnt nu voor Ecodan te werken maar is nog niet compleet ingericht en voldoet nog niet.
Iemand al geprobeerd?
@Technician- "Even" proberen is lastig, want je moet eerst je WP in de oude Melcloud-omgeving deleten, waardoor je alle historie kwijt raakt. Daarna moet je de WP (en je eventuele airco's) op een omslachtige manier in de nieuwe omgeving aanmelden.
Als je er dan achter komt dat er van alles nog niet of nauwelijks werkt, en er al helemaal geen integraties met domotica (Domoticz, Home Assistant etc) beschikbaar zijn, dan laat je het wel om dit even te testen.

• nessio
@Zjemm ben benieuwd wat die monteur gaat doen.

• Zjemm

Zjemm

...

@nessio ik kom er op terug, ze komen de 13e langs

opensecure.nl

• Zjemm

Zjemm

...

nessio schreef op zondag 2 november 2025 @ 14:15:
@Zjemm ik heb op internet gezocht naar die 6 standen schakelaar in combinatie met honeywell: niets gevonden.
Welk merk is dat van schakelaar en regelkast in combinatie met honeywell thermische motortjes.
die honeywells zijn deze serie:
MT4-024/MT4-230
MT8-024/MT8-230
volgens mij heb ik de MT4

en die wandbediening is een 1099 UHKEA (raumtemperaturregler)
ABB of bush jager , dat weet ik niet zeker

opensecure.nl

• nessio
@zjemm. Duidelijk, vast mt4. Die regelaars abb-busch jeager kende ik niet. Aha geschikt voor verwarmen en koelen.

[ Voor 55% gewijzigd door nessio op 03-11-2025 18:05 ]

xoror schreef op zaterdag 1 november 2025 @ 14:05:
Is hier iemand met een kamstrup meter die ook mijn esp heeft ? Kan die misschien mijn geschatte dag totaal tegen de kamstrup aanhouden? Daar was ik nog even benieuwd naar hoeveel afwijking daar in zit.
Ik heb wel een Kamstrup maar lees deze niet digitaal uit. Ik heb toen een Kamstrup met wireless mbus gekregen, had achteraf beter wired kunnen vragen.

[ Voor 4% gewijzigd door SebastiaanPs op 03-11-2025 20:46 ]

• xoror
  • Niet online
SebastiaanPs schreef op maandag 3 november 2025 @ 20:44:
[...]

Ik heb wel een Kamstrup maar lees deze niet digitaal uit. Ik heb toen een Kamstrup met wireless mbus gekregen, had achteraf beter wired kunnen vragen.
Zou je een keer de productie naast mijn daily estimate kunnen leggen? Kan in andere topic als het hier off topic is. Ik had berekend dat we vanwege de onnauwkeurige aanvoer en retour temp sensors wel 10% ernaast kunnen zitten. Dit is vrij eenvoudig op te lossen met een paar hoge resolutie temp sensors, maar wilde weten of dat wel loont. Dus als je een keer naast elkaar kan houden graag!

xoror schreef op maandag 3 november 2025 @ 21:00:
[...]

Zou je een keer de productie naast mijn daily estimate kunnen leggen? Kan in andere topic als het hier off topic is. Ik had berekend dat we vanwege de onnauwkeurige aanvoer en retour temp sensors wel 10% ernaast kunnen zitten. Dit is vrij eenvoudig op te lossen met een paar hoge resolutie temp sensors, maar wilde weten of dat wel loont. Dus als je een keer naast elkaar kan houden graag!
Prima ik ga de data wel even een paar keer naast elkaar leggen. Kom ik op terug. De Kamstrup levert de kWh's wel in hele getallen.

De Ta stappen van 0.5 graden hebben veel invloed op de Mitsubishi metingen. Ik verwarm met een dT van typisch 2.5 a 3.0 graden. Als de Ta of Tr dan 0.5 gr omhoog of omlaag springt dan heeft dat een enorme impact op het geschatte thermische vermogen. Hopelijk middelen de afwijkingen naar boven en naar beneden over de dag wat uit.

Per maand kloppen de warmteproductiegetallen van Mitsubishi best goed met mijn Kamstrup. Ik meet sinds april 2024 een 3.2% onderschatting door de Mitsu.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ydKsyXaebZ2BisJLtkPGsTBQzQY=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/EdeOz64Hyk6QNsfSwzb7Z9jq.png?f=user_large

• xoror
  • Niet online
@SebastiaanPs klopt, ik zat te kijken naar DS18B20 sensoren, die meten in stappen van 0.0625 °C met iets van 0.4% foutmarge. Maw ik was benieuwd hoe dicht bij een kamstrup ik de schatting kan krijgen met betere sensoren. Maw, als ik nu 10% ernaast zit, dan weet ik dat ik dat ws kan fixen met de temp sensoren.

Van en dag of 2 is al voldoende gok ik zo (liefst dag zonder sww)

[ Voor 3% gewijzigd door xoror op 03-11-2025 22:07 ]

xoror schreef op maandag 3 november 2025 @ 22:00:
@SebastiaanPs klopt, ik zat te kijken naar DS18B20 sensoren, die meten in stappen van 0.0625 °C met iets van 0.4% foutmarge. Maw ik was benieuwd hoe dicht bij een kamstrup ik de schatting kan krijgen met betere sensoren. Maw, als ik nu 10% ernaast zit, dan weet ik dat ik dat ws kan fixen met de temp sensoren.

Van en dag of 2 is al voldoende gok ik zo (liefst dag zonder sww)
Je weet ik ben inmiddels in bronze age. Heb wat zitten hobbyen met ESP32's en DS18B20 sensoren (A-merk maxim, geen goedkope troep want die kunnen niet goed zijn). Ik wilde vooral een beveiliging op mijn vvw verdeler knutselen voor als de driewegklep ooit kapot gaat, dit was een nevenprojectje. Het is best moeilijk om aan de buitenkant van een leiding een goede meting te krijgen. Ik heb de sensoren met koelpasta (voor warmtegeleiding) aangebracht op koperen aanvoer en retourleiding direct bij binnenunit, vast met tie wrap, isolatie eromheen. Nog steeds geven de DS18B20 sensoren een iets lagere temp aan dan de Ecodan en de Kamstrup. De dT is volgens mij wel best betrouwbaar, data volgen later.

Hier zie je:
- in het blauw de realtime COP van jouw ESP als 2 minutes moving average (anders teveel ruis)
- in het geel de realtime COP o.b.v. DS18B20 sensoren + Kamstrup flow, ook als 2 minutes moving average
- in het rood de estimated COP van jouw ESP (waar is deze op gebaseerd?)
- in de grafiek daaronder de Mitsubishi Ta en Tr.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/c3HCA60fWt4B7gGydofKzh-B_yc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/QdjuLp9ZpKpNtOxBW2MwrJHS.png?f=fotoalbum_large

En hier de Mitsubishi Ta in blauw (ik weet het onlogisch) Mitsu Tr in geel, DS18B20 Ta in rood, DS18B20 Tr in groen. Je ziet dat de externe sensoren de CV watertemperatuur onderschatten. Tijdens SWW runs is het verschil nog ietsje groter.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gm_mw7tXJLkyiBoJYRfq7pY0uA0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/17W3L2oQgrN7qzwAnDMmi8gz.png?f=fotoalbum_large

• xoror
  • Niet online
@SebastiaanPs dank, daar kan ik wel wat mee, voor mij gaat het alleen om de delta T.
Je zou de sensoren in de binnen unit kunnen plaatsen waar mitsu ze ook heeft geplaatst. Bij mij zag ik dat ze hem gesoldeerd hadden op de leiding 8)7

De COP estimated is gebaseerd op het energie verbruik die de mitsu levert. Hij geeft elke zoveel mins een pulse als hij 0.1kWh heeft geschat. Dan kan je met een beetje rekenen de COP en verbruik tonen. Is vooral voor mensen zonder kWh meter. Doet het best redelijk zo te zien.

[ Voor 37% gewijzigd door xoror op 03-11-2025 22:29 ]

xoror schreef op maandag 3 november 2025 @ 22:25:
Je zou de sensoren in de binnen unit kunnen plaatsen waar mitsu ze ook heeft geplaatst. Bij mij zag ik dat ze hem gesoldeerd hadden op de leiding 8)7
Haha, werkt dus wel beter, solderen!
Maar weet niet of ik dat durf, als mijn installateur ooit voor een defect komt, de binnenunit opent en dat ziet, dan draait ie om en is ie weg denk ik _O-

• Miezie
  • Nu online

Miezie

Niet zeuren, maar doen.

xoror schreef op maandag 3 november 2025 @ 22:25:
De COP estimated is gebaseerd op het energie verbruik die de mitsu levert. Hij geeft elke zoveel mins een pulse als hij 0.1kWh heeft geschat. Dan kan je met een beetje rekenen de COP en verbruik tonen. Is vooral voor mensen zonder kWh meter. Doet het best redelijk zo te zien.
Voor mij hoeft er geen correctie op hoor ;). Krijg je weer vragen waarom het afwijkt met de FTC :-). In de basis is het ook enkel ter bevestiging van wat je wel weet als de compressor op een lage frequentie zijn werk doet.

• xoror
  • Niet online
@Miezie hmm ja als ik @SebastiaanPs cijfers zo zie, dan moet je solderen voor goede data. Ws hebben ze hun sensoren ook gecalibreerd (maw, ws meet ie vergelijkbaar als de DS18B20, maar ze corrigeren dat dan bij het omzetten omdat ze weten hoeveel het moet zijn). @SebastiaanPs Kan jij ook doen he, als je weet dat je een bepaalde percentage of vast getal afwijkt van de kamstrup.

Mijn daily estimated productie wijkt dus zowieso wel af van de FTC. Dat komt omdat ze ws intern nog iets doen met die afronding, ik zie alleen op halve graden en dat kan een impact hebben. Maar aan de andere kant wijk ik ook niet super veel af.

• Dsbwouter
@xoror

Sensor zit gewoon geklemd in een huls en die is op de leiding gesoldeerd.
Pagina: 1 ... 195 196 Laatste

Let op:
Factory zero systeem? Post dan in Problemen met warmtepompsystemen van Factory Zero