• Speedyace
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 12:09

Speedyace

PUHZ-SW75YAA

Net even telefonisch contact gehad met Remco45 en het is mij nu allemaal duidelijk.
Ik zal eerdaags het een en ander eens even gaan afstelen bij mijn buurman en kijken of dit gaat werken.
Bedankt voor de input mannen en Remco45 uiteraard.

Puhz-SW75YAA - ERST30-VM2ED - SolarEdge SE5K IBC Solar 16x320WP

Galen. schreef op zaterdag 21 januari 2023 @ 20:01:
Waar leidt je uit af dat die SWW-cyclus al zo lang heeft geduurd?

Omdat de buiten unit de heledag bijna heeft gelopen.
Het is geen CV ketel!

Je warmtepomp vult precies de warmteverliezen aan, niet meer of minder… Daarom draait hij ook gewoon aan een stuk door wat tevens veel efficiënter is.

Zie het zoals met een auto, je kan 80 km/h rijden of 140 km/h. Je bent met het ene misschien een eerder op je bestemming, maar je brandstof verbruik weegt niet op tegen het voordeel.
Daarom doet je warmtepomp op z’n laagste stand precies de woonkamer op temperatuur houden.

Zou je de elektra verbruik met COP terugrekenen naar gas, dan zie je dat je warmtepomp net zoveel verbruik als een cv ketel met nachtverlaging. Dus meer comfort voor hetzelfde verbruik.

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SW75YAA + EHST20D-VM2D

Galen. schreef op zaterdag 21 januari 2023 @ 20:33:
[...]

😉Heb de warmte pomp al meer als 4 jaar,nog nooit geen problemen gehad.
Sinds vorige maand kwam hij ook niet op temperatuur, liep die bijna dag en nacht door..heb zelf de temperaturen van tapwater en kamertemperatuur behoorlijk naar beneden gezet .En toen een monteur bij gehad filter schoon gemaakt en buitenunit gas/vloeistof gecontroleerd!Maar hij loopt wel wat beter maar niet zo als ik gewent was!
Gebruik je dan ook nachtverlaging?

Misschien is het een combinatie van factoren, want in principe moet je warmtepomp aan blijven, je thermische verliezen aanvullen zonder dat de woning warmer wordt als de setpoint/wens temperatuur. Indien dit gebeurd moet de warmtepomp pas uit gaan, maar als dat bij deze temperaturen gebeurd is niet de bedoeling.

[Voor 6% gewijzigd door DutchWing op 21-01-2023 21:12]

• Ramon_1984
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 03-02 12:28
Speedyace schreef op zaterdag 21 januari 2023 @ 21:02:
Net even telefonisch contact gehad met Remco45 en het is mij nu allemaal duidelijk.
Ik zal eerdaags het een en ander eens even gaan afstelen bij mijn buurman en kijken of dit gaat werken.
Wat ga je precies aanpassen ?

• chris vw
  • Registratie: April 2013
  • Niet online
Ik zit met een probleem. We hebben hier geregeld koud water als er 3 douchen achter elkaar. Naar mijn idee omdat de wp te laat start.
300L boiler.
Temp 55 graden met 10 temperatuurdaling
Stand eco, nu verandert naar normaal want wil gaan douchen. En liever niet koud.

Om 20.30 zakt hij onder de 55 graden. Maar hij start pas om 21.15 waar kan dit aan liggen? Heb geen klok ingesteld staan. En verwarming stond uit.

• hesselbeertje
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 11:59
Als je met 3 personen niet met 300l douchewater toe kunt zou ik eerst eens het debiet van de douchekop controleren/beperken. Of staat iedereen er 20 minuten onder?

28 x AUO SunBravo + Fronius Symo 10.0 LIVE + Mitsubishi Zubadan 8kw om de stroom weer op te maken...

• chris vw
  • Niet online
hesselbeertje schreef op zaterdag 21 januari 2023 @ 21:56:
Als je met 3 personen niet met 300l douchewater toe kunt zou ik eerst eens het debiet van de douchekop controleren/beperken. Of staat iedereen er 20 minuten onder?
De jonge kinderen hebben er denk ik wat lang onder gestaan. En het is een regendouche. Maar om half 9 was er iemand klaar met douchen. Toen had hij gelijk moeten gaan draaien. Dan had volgende warm water gehad.

• hesselbeertje
Tsja, een boiler is geen doorstroomtoestel. Je kunt de sww temperatuur verhogen maar dat kost flink COP. Iets eerder aanslaan zal 't m niet doen. De grootste besparing zit 'm in energie die je niet verbruikt.

Tip: waterbespaar ring voor de douchekop. Als je het niet zegt merkt niemand het (ervaring 😂) en scheelt 40% water en energie.

[Voor 24% gewijzigd door hesselbeertje op 21-01-2023 22:07]

28 x AUO SunBravo + Fronius Symo 10.0 LIVE + Mitsubishi Zubadan 8kw om de stroom weer op te maken...

• chris vw
  • Niet online
hesselbeertje schreef op zaterdag 21 januari 2023 @ 22:03:
Tsja, een boiler is geen doorstroomtoestel. Je kunt de sww temperatuur verhogen maar dat kost flink COP. Iets eerder aanslaan zal 't m niet doen. De grootste besparing zit 'm in energie die je niet verbruikt.

Tip: waterbespaar ring voor de douchekop. Als je het niet zegt merkt niemand het (ervaring 😂) en scheelt 40% water en energie.
Kan flow kraan nog stellen, dat is probleem niet. Maar de 45min eerder aanslaan doet zeker wel wat. Ik zie het als twee losse zaken. Gedrag wp en het verbruik.

• hesselbeertje
Ben ik niet helemaal met je eens. Normaal gesproken laad een boiler maximaal 1x per dag. Red je het niet met 300 liter per dag, dan is de boiler te klein / verbruik te groot. 300 liter voor 3 personen is al heel ruim, dus ik neig naar het tweede. Is ook eenvoudig op te lossen.

• ruud dw
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 24-01 22:44
DutchWing schreef op donderdag 19 januari 2023 @ 21:50:
[...]

Het is dan je anti vries / vorstbeveiliging welke de circulatiepomp 24/7 laat draaien.
Dutchwing, heb het veranderd in het service menu stond op 5 graden en nu op ** bedankt. Dit heeft verder toch ook niets te maken met defrost van de buitenunit?

• zwakie
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 10:44
nightfall schreef op zaterdag 21 januari 2023 @ 21:00:
Ik probeer het SWW setpoint via modbus te zetten via register 31, functie 6, maar hij gebruikt de zo ingestelde waarde niet (lees, hij gebruikt nog wat er via de FTC5 UI is ingesteld). Ik heb lang gewacht maar er verandert niks.
Probeer het maar eens om het met register 30 ze zetten

PV: 7670Wp 180°Z 40° PVOutput | WP: ME SUZ-SWM80VA ERSD-VM2D | gasloos | EV: Ioniq 5 Lounge 77kWh RWD

ruud dw schreef op zaterdag 21 januari 2023 @ 23:28:
[...]

Dutchwing, heb het veranderd in het service menu stond op 5 graden en nu op ** bedankt. Dit heeft verder toch ook niets te maken met defrost van de buitenunit?
Nee heeft daar niks mee te maken.

chris vw schreef op zaterdag 21 januari 2023 @ 21:54:
Ik zit met een probleem. We hebben hier geregeld koud water als er 3 douchen achter elkaar. Naar mijn idee omdat de wp te laat start.
300L boiler.
Stand eco, nu verandert naar normaal want wil gaan douchen. En liever niet koud.

[Afbeelding]

Om 20.30 zakt hij onder de 55 graden. Maar hij start pas om 21.15 waar kan dit aan liggen? Heb geen klok ingesteld staan. En verwarming stond uit.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Waarop staat DHW opladen, Groot of Normaal?
Ik vermoed dat deze op Normaal staat, deze dan even op groot zetten en kijken of dit het probleem verhelpt.

De gelaagdheid raakt wel sneller in de war, dus dat moet je even proef ondervinden.

[Voor 6% gewijzigd door DutchWing op 22-01-2023 02:22]

• ocaj
  • Registratie: Juli 2011
  • Niet online
Speedyace schreef op zaterdag 21 januari 2023 @ 21:02:
Kijk ook even naar de "flow temp range", zie: DutchWing in "Mitsubishi Electric Ecodan Lucht/Water Warmtepompen"

Die staat default nogal onzuinig ingesteld als je op ruimtetemperatuur regelt. Default is min/max 30/50. Probeer eens min:25 /max 40 of zo en dan een paar dagen in laten leren.

(@Andrehj misschien is dit iets voor de TS, want de vraag "help mijn stroomverbruik is heel hoog op ruimtetemperatuur-regeling" komt de laatste tijd wel vaker terug...?)

• ronaldmathies
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

ronaldmathies

J2Defender

Wat is eigenlijk de macimale frequentie van de buitenunit? Ik heb jaren geleden zo’n handmatige regeling erop gezet om de frequentie aan te kunnen passen maar ik heb er tien geen markeringnennop gezet. Dus ik heb geen idee waar die nu op staat. Vanochtend heb ik de frequentie aangepast en nu zit ik rond de 83Hz, draaid hij dan op de volle 100% ( normaal draai ik op 55hz)

3015 Wp-z 5360 Wp-nno op 2 x SMA-SB3600 TL-21, Warmtepomp: ERSC-VM2CR2 / PUHZ-SHW140 YHA, WTW Q350, EV Kia Ev6 GT-Line

ronaldmathies schreef op zondag 22 januari 2023 @ 08:30:
Wat is eigenlijk de macimale frequentie van de buitenunit? Ik heb jaren geleden zo’n handmatige regeling erop gezet om de frequentie aan te kunnen passen maar ik heb er tien geen markeringnennop gezet. Dus ik heb geen idee waar die nu op staat. Vanochtend heb ik de frequentie aangepast en nu zit ik rond de 83Hz, draaid hij dan op de volle 100% ( normaal draai ik op 55hz)
Maximale frequentie die ik gezien heb is 102Hz

Ik heb een SHW112YHA, dus vergelijkbaar met die van jou.

Op 50% is de frequentie max 36Hz
Op 75% is de frequentie max 50Hz
Op 100% is de frequentie dus max +- 102Hz

Als je 83Hz ziet staat de schakelaar dus op 100%

Je kunt het ook uitlezen met code 061 via het service menu>informatie werking

resultaat 001 = 50%
resultaat 002 = 75%
resultaat 003 = 100%

Zie ook deze post:

BlueTooth76 in "Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en koelen #7"

[Voor 17% gewijzigd door Grolsch op 22-01-2023 08:59]

PVOUPUT - 7000WP - 40 x SF175 - Fronius Symo 8.2-3-M - Twente

• ronaldmathies
  • Niet online

ronaldmathies

J2Defender

Grolsch schreef op zondag 22 januari 2023 @ 08:55:
[...]

Maximale frequentie die ik gezien heb is 102Hz

Ik heb een SHW112YHA, dus vergelijkbaar met die van jou.

Op 50% is de frequentie max 36Hz
Op 75% is de frequentie max 50Hz
Op 100% is de frequentie dus max +- 102Hz

Als je 83Hz ziet staat de schakelaar dus op 100%

Je kunt het ook uitlezen met code 061 via het service menu>informatie werking

resultaat 001 = 50%
resultaat 002 = 75%
resultaat 003 = 100%

Zie ook deze post:

BlueTooth76 in "Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en koelen #7"
Ah mooi, ga eens een A4 op het toestel hangen met de codes en uitkomsten.

3015 Wp-z 5360 Wp-nno op 2 x SMA-SB3600 TL-21, Warmtepomp: ERSC-VM2CR2 / PUHZ-SHW140 YHA, WTW Q350, EV Kia Ev6 GT-Line

ronaldmathies schreef op zondag 22 januari 2023 @ 09:01:
[...]

Gewoon een procon aansluiten voor de logging, en met een wifi relais bordje het max vermogen aansturen :P

• ronaldmathies
  • Niet online

ronaldmathies

J2Defender

Grolsch schreef op zondag 22 januari 2023 @ 09:03:
[...]

Gewoon een procon aansluiten voor de logging, en met een wifi relais bordje het max vermogen aansturen :P
Heb ik al hangen, had alleen deze code nog niet. :) wel de frequentie.

• Naalroc
  • Registratie: Maart 2009
ronaldmathies schreef op zondag 22 januari 2023 @ 09:01:
[...]
Even een kleine aanvulling op de bovenstaande post van @Grolsch : bij mijn 14 kwh unit draait de compressor al weken lang op 75% vermogens limiet op het max 56Hz, zie de grafiek van heden:

Wat het max bij 100% is, weet ik niet.

Grafieken tonen laatste 6 maanden: 68 Hz, en de laatste 2 jaar 76 Hz als max frequentie

[Voor 5% gewijzigd door Naalroc op 22-01-2023 11:21]

14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos

ocaj schreef op zondag 22 januari 2023 @ 08:19:
@Andrehj misschien is dit iets voor de TS, want de vraag "help mijn stroomverbruik is heel hoog op ruimtetemperatuur-regeling" komt de laatste tijd wel vaker terug...?
Naar aanleiding van deze vraag (en een aantal andere) heb ik een nog lege post onder de TS omgedoopt in "Frequently Asked Questions". Zie: Andrehj in "Mitsubishi Electric Ecodan Lucht/Water Warmtepompen"
Meer input voor deze post is zeker welkom.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 + Ubbink AirExcellent. Stuur DM voor €50 Raisin bonus.

• Shyparo
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 12:42
(jarig!)
Grolsch schreef op zondag 22 januari 2023 @ 09:03:
[...]

Oeh! Dit klinkt interessant om dat via een WiFi relais bordje te doen. Afstand van mijn buiten unit (achterin de tuin) naar binnen unit (zolder) is niet heel praktisch. Heb je hier wellicht wat meer informatie over?

Door middel van hulp van @AUijtdehaag heb ik de procon nu werkende en wordt alles netjes gelogd, maar hij blijft op een erg hoge Hz draaien wanneer hij z’n runs doet.

Thanks!

• Naalroc
Shyparo schreef op zondag 22 januari 2023 @ 11:23:
[...]

Oeh! Dit klinkt interessant om dat via een WiFi relais bordje te doen. Afstand van mijn buiten unit (achterin de tuin) naar binnen unit (zolder) is niet heel praktisch. Heb je hier wellicht wat meer informatie over?

Door middel van hulp van @AUijtdehaag heb ik de procon nu werkende en wordt alles netjes gelogd, maar hij blijft op een erg hoge Hz draaien wanneer hij z’n runs doet.

Thanks!
Wil je dan het vermogen gaan beperken? Dan heb je het beroemde vermogens kabeltje hiervoor nodig, zie mijn grafiek een paar posten hierboven, die wp staat al tijden op 75% vermogen begrensd.

14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos

300L boiler.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Volgens mij is dit probleem specifiek voor de cylinderunits. En dan zal het wel te maken hebben met die instelling DHW opladen groot / normaal, want die instelling hebben de binnenunits met los SWW-vat niet.
Ik heb dit gedrag bij mijn WP ook nog nooit gezien. Binnen een minuut nadat de SWW-temperatuur onder het inschakelpunt komt start deze een SWW-cyclus. Dat is ook wat je wilt en zou verwachten.
Ben het dan ook oneens met de tekst van @hesselbeertje hierboven dat je vat dan te klein is. De WP zou gewoon op tijd SWW-moeten maken, dan is dit hele probleem er niet.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 + Ubbink AirExcellent. Stuur DM voor €50 Raisin bonus.

De vermogenskabeltjes zijn ook via iemand van het forum te krijgen toch?

Ben bezig met een uitgebreide esp32 modbus print, die ook het vermogenkabeltje aan kan sturen en nog wat andere zaken.

PV Output - Pana Hit Kuro Zuid / SF Noord- Mitsubsidie WP - Procon melcobems mini TK - MHI ESP WiFi TK

• Naalroc
AUijtdehaag schreef op zondag 22 januari 2023 @ 11:28:
De vermogenskabeltjes zijn ook via iemand van het forum te krijgen toch?
Ja
Ben bezig met een uitgebreide esp32 modbus print, die ook het vermogenkabeltje aan kan sturen en nog wat andere zaken.
Is dat dan iets anders/uitgebreider dan wat oa. @Grolsch al een poosje heeft? Daar wordt het vermogenskabeltje toch door de buiten temp. geregeld, als ik het goed heb onthouden?

Je bent verkeerd-om bezig. Je moet eerst zorgen dat vraag en aanbod bij je WP in evenwicht zijn. Als je de frequentie moet beperken via allerlei externe scripts is er iets niet goed. Je moet die oorzaak oplossen, en niet via scripts allerlei (meestal onnodig complexe) pleisters plakken.
Ook zonder die scripts kan een WP prima draaien.
Als je WP op een te hoge frequentie draait, dan vraag je simpelweg te veel vermogen. Om dat te verlagen moet je de watertemperatuur (of evt de flow) lager zetten.

Hou vooral ook in je achterhoofd dat dergelijke scripts (en de hardware / OS waar ze op draaien) bij lange na niet betrouwbaar genoeg zijn voor een degelijke besturing. Ook als jij ooit niet meer in staat bent om die scripts te tunen willen anderen ook graag een warm huis en lage energierekening.
Dus: Zorg dat je WP gewoon as-is goed draait, en gebruik die scripts hooguit voor monitoring.

@Naalroc
Grolsch gebruikt een devantech esp relay board, voor de fakesensor en het vermogen te schakelen.
Dat gaat via node-red. Het esp board staat esphome op en die zorgt alleen dat de relais zichtbaar worden.
Slimme aansturing dus via node red en info uit de buitentemperatuur elders.

PV Output - Pana Hit Kuro Zuid / SF Noord- Mitsubsidie WP - Procon melcobems mini TK - MHI ESP WiFi TK

• Shyparo
(jarig!)
Naalroc schreef op zondag 22 januari 2023 @ 11:26:
[...]

Wil je dan het vermogen gaan beperken? Dan heb je het beroemde vermogens kabeltje hiervoor nodig, zie mijn grafiek een paar posten hierboven, die wp staat al tijden op 75% vermogen begrensd.
Zit ik inderdaad wel aan te denken, op dit moment ziet de grafiek eruit zoals onderstaande bij een heating run.

Wellicht door het vermogen verder te beperken kan ik hem een rustigere run laten hebben. Het is niet zo’n probleem dat hij er dan langer over zou doen.

Huidige instelling staat op ruimteregeling, als ik een vaste flow instel wordt het al snel erg warm (heb geen losse thermos dus hij slaat niet af als het xx C is) hier wil ik nog even verder naar kijken.

Of zou een vermogenskabeltje niet veel uitmaken?

Ter info over het systeem:

Binnen unit - EHST20D-VM2D
Buiten unit - PUHZ-SW75YAA
Vloerverwarming begane grond en eerste verdieping
+/- 126m3 (inc zolder zonder vloer verwarming)

• Naalroc
Hij zal er dan wel langer over doen, maar draait idd rustiger, zie mijn grafiek.
Die scherpe dalen voorkom je daar natuurlijk niet mee, want dat zijn defrosten, die moeten gewoon plaats vinden; dat is ook te zien aan je buiten temperaturen, waarbij de hoge pieken veroorzaakt worden door de warmte die uit de verdamper komt tijdens de defrost.

• xoror
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 13:13
Ik ben de boilersetpoint naar 55c aan het automatiseren in HA.
- Wanneer een legionnella run start, verhoog setpoint boiler naar 55c
- Wanneer de legionella run klaar is, verlaag setpoint boiler naar 47c

Nu werkt dit wel mooi, maar herinner me dat iemand hier zei dat je boiler temp niet meer moest aanpassen nadat een legionella run is gestart. Weet iemand hier het fijne van? Lijk me dat je gewoon moet kunnen instellen toch?

• ocaj
  • Niet online
Naalroc schreef op zondag 22 januari 2023 @ 11:17:
[...]

Even een kleine aanvulling op de bovenstaande post van @Grolsch : bij mijn 14 kwh unit draait de compressor al weken lang op 75% vermogens limiet op het max 56Hz, zie de grafiek van heden:

Wat het max bij 100% is, weet ik niet.

Grafieken tonen laatste 6 maanden: 68 Hz, en de laatste 2 jaar 76 Hz als max frequentie
Interessant, er zit kennelijk nogal verschil tussen de buitenunits. Mijn SUZ-SWM-V80 draait sinds ik hem heb (anderhalf jaar) maximaal 116 Hz. Ik vermoed dat hij ook nog wel tot 120 kan als het echt gaat vriezen...

Het hangt natuurlijk ook van de temperatuur en verdere instellingen af.
's Zomers in de stille modus en ECO-stand komt hij bij SWW niet boven de 82 Hz uit.
SanderGo schreef op zaterdag 21 januari 2023 @ 20:53:
Kleine vraag, hoe verhoog/verlaag je de flow op een bepaald tijdstip dan? Via de stilte modus? Of is er een andere manier om dit in te stellen.
[...]
Kan alleen handmatig door de pomp instelling te veranderen.

9990 Wp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

• nightfall
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 13:48
AUijtdehaag schreef op zondag 22 januari 2023 @ 11:28:
Ga je een eigen print maken? Komt er toevallig ook een relais op?
@nightfall
Er komt op (is optie, maar wel op dezelfde print):
1x wemos s2 mini (esp32)
1x modbus MAX3485
2x relais met wisselkontakt NO/NC
2x ingang voor puls (s0)
2x ingang voor DHT22 of meerdere ds18b20

Voeding via 24Vdc of 230 VAC
Kastje met dinrail achterkant?
Verzoekjes via DM graag.

[Voor 15% gewijzigd door AUijtdehaag op 22-01-2023 13:35]

[...]

Thanks!
De technische details moet je aan @AUijtdehaag vragen, die heeft het geregeld voor mij _/-\o_ _/-\o_

Ik kan met dit bordje zowel m'n vermogenskabeltje aansturen (50/75/100%) en de Fake Mitsu sensor schakelen.

Bij Tbuiten < 4 wordt de echte Mitsu sensor gebruikt
Bij Tbuiten 4 ~ 20 wordt de fake NTC gebruikt die als waarde 14 graden doorgeeft (Dan moduleert de Mitsu het verste terug).
Bij Tbuiten +25 wordt de fake NTC gebruikt die als waarde 34 graden doorgeeft (Dan moduleert de Mitsu het verste terug bij koelen).

Bij Tbuiten onder 3 = 100%
Bij Tbuiten 3~10 = 75%
Bij Tbuiten +10 = 50%

Voor de buitentemperatuur gebruik ik mijn eigen Netatmo weerstation, maar dat kan natuurlijk elke willekeurige benaderbare weerstation zijn.

Al met al werkt het probleemloos en volledig automagisch :P

• Ronaldvdijk
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 03-02 20:21
ocaj schreef op zondag 22 januari 2023 @ 12:12:
[...]

Interessant, er zit kennelijk nogal verschil tussen de buitenunits. Mijn SUZ-SWM-V80 draait sinds ik hem heb (anderhalf jaar) maximaal 116 Hz. Ik vermoed dat hij ook nog wel tot 120 kan als het echt gaat vriezen...

Het hangt natuurlijk ook van de temperatuur en verdere instellingen af.
's Zomers in de stille modus en ECO-stand komt hij bij SWW niet boven de 82 Hz uit.
Ik heb inderdaad ook al 1x de 116hz voorbij zien komen.

Mitsubishi Puz-wm112yaa + ERPT30X-VM2ED

• Naalroc
:) _/-\o_ O-)

Ik voel met je mee!

[Voor 6% gewijzigd door Naalroc op 22-01-2023 15:58]

• Shyparo
(jarig!)
Andrehj schreef op zondag 22 januari 2023 @ 11:34:
[...]

Je bent verkeerd-om bezig. Je moet eerst zorgen dat vraag en aanbod bij je WP in evenwicht zijn. Als je de frequentie moet beperken via allerlei externe scripts is er iets niet goed. Je moet die oorzaak oplossen, en niet via scripts allerlei (meestal onnodig complexe) pleisters plakken.
Ook zonder die scripts kan een WP prima draaien.
Als je WP op een te hoge frequentie draait, dan vraag je simpelweg te veel vermogen. Om dat te verlagen moet je de watertemperatuur (of evt de flow) lager zetten.

Hou vooral ook in je achterhoofd dat dergelijke scripts (en de hardware / OS waar ze op draaien) bij lange na niet betrouwbaar genoeg zijn voor een degelijke besturing. Ook als jij ooit niet meer in staat bent om die scripts te tunen willen anderen ook graag een warm huis en lage energierekening.
Dus: Zorg dat je WP gewoon as-is goed draait, en gebruik die scripts hooguit voor monitoring.
Je hebt helemaal gelijk _/-\o_ Ik heb nu als eerste de water temp aangepast en tevens ook de flow van 5 naar 4 gezet. Ik ga het even aankijken wat de monitoring de aankomende dagen doet en aan de hand daarvan tweaken om hem zo stabiel mogelijk te laten draaien.

Wellicht is zo'n vermogens kabeltje alsnog handig in de toekomst :)

Wordt vervolgd :*)

• Shyparo
(jarig!)
Grolsch schreef op zondag 22 januari 2023 @ 13:27:
[...]

De technische details moet je aan @AUijtdehaag vragen, die heeft het geregeld voor mij _/-\o_ _/-\o_

Ik kan met dit bordje zowel m'n vermogenskabeltje aansturen (50/75/100%) en de Fake Mitsu sensor schakelen.

Bij Tbuiten < 4 wordt de echte Mitsu sensor gebruikt
Bij Tbuiten 4 ~ 20 wordt de fake NTC gebruikt die als waarde 14 graden doorgeeft (Dan moduleert de Mitsu het verste terug).
Bij Tbuiten +25 wordt de fake NTC gebruikt die als waarde 34 graden doorgeeft (Dan moduleert de Mitsu het verste terug bij koelen).

Bij Tbuiten onder 3 = 100%
Bij Tbuiten 3~10 = 75%
Bij Tbuiten +10 = 50%

Voor de buitentemperatuur gebruik ik mijn eigen Netatmo weerstation, maar dat kan natuurlijk elke willekeurige benaderbare weerstation zijn.

Al met al werkt het probleemloos en volledig automagisch :P
Tof dat dit zo in elkaar gezet kan worden en ook nog daadwerkelijk knap en probleemloos blijft draaien! Als je het goed vind kom ik hier met de tijd op terug wanneer(als) ik ook zover ben O+
Shyparo schreef op zondag 22 januari 2023 @ 16:55:
[...]

Tof dat dit zo in elkaar gezet kan worden en ook nog daadwerkelijk knap en probleemloos blijft draaien! Als je het goed vind kom ik hier met de tijd op terug wanneer(als) ik ook zover ben O+
Geen probleem, mocht je willen kijken je bent ook altijd welkom in Twente ;)

2022 was een rustig jaar, alleen @Zwerius op de koffie gehad ;) is ook wel eens anders geweest :)

• LittleKiller
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 11:51
300L boiler.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Wij Hebben 200L en staan er met zn tweeën vaak minimaal 10 minuten onder. 1 keer per dag wordt het vat opgewarmd naar 48 graden. We hebben ook een regendouche

Ik denk dat je vraag te groot is. Koop zo'n bespaar ring. Dan is het echt ruim

• clandmeter
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 03-02 08:15
Ik heb sinds vandaag een kwh meter aangesloten op de krachtgroep van mijn ecodan. Als het goed is (kan nu niet makkelijk het plat dak op) is mijn combinatie de ERST20D-VM2D/PUHZ-SW75-YAA.
Tot mijn verbazing gebruikt de unit +/- 200W in standby of wanneer de unit in stop mode staat. Alleen als ik de krachtgroep uitzet valt hij terug naar 0W. De KWh meter is een emporia vue 2, maar ook de ampere tang meld dat er +/- 0.3A door elke fase heen stroomt.

Heeft iemand een idee waar die 200W vandaan kan komen?

• Speedyace

Speedyace

PUHZ-SW75YAA

clandmeter schreef op maandag 23 januari 2023 @ 01:31:
Ik heb sinds vandaag een kwh meter aangesloten op de krachtgroep van mijn ecodan. Als het goed is (kan nu niet makkelijk het plat dak op) is mijn combinatie de ERST20D-VM2D/PUHZ-SW75-YAA.
Tot mijn verbazing gebruikt de unit +/- 200W in standby of wanneer de unit in stop mode staat. Alleen als ik de krachtgroep uitzet valt hij terug naar 0W. De KWh meter is een emporia vue 2, maar ook de ampere tang meld dat er +/- 0.3A door elke fase heen stroomt.

Heeft iemand een idee waar die 200W vandaan kan komen?
Waarschijnlijk staat je vorstbeveiliging nog aan. Deze is alleen nodig als je een monoblock hebt. Voor splits, waarbij de CV-leidingen allemaal binnen de geïsoleerde schil liggen is deze beveiliging niet nodig.

De waarde voor de inschakeltemperatuur moet je hiervoor instellen op **.

• Speedyace

Speedyace

PUHZ-SW75YAA

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 10:49
Ik merk dat ik het lastig vind te concluderen of mijn systeem OK draait of dat er nog wat valt te tunen.
Er zijn namelijk zoveel variabelen wat het vergelijken moeilijk maakt.

Het begint al met juiste informatie rondom kwh verbruik (heb geen losse kwh vandaan)
Waar haal ik nu het kwh verbruik vandaan? Als ik in melcoud kijk dan heb ik 15-01 het volgende verbruik gehad;
- Consumed: 12.4kwh hot water, 28.1kwh heating verbruik. Totaal verbruik: 40.5kwh
- Delivered: totaal 175kwh
Kijk in Homewizard dan heb ik die dag 16.9kwh verbruikt. Totaal. dus warmtepomp alles erop. Het lijkt erop dat de warmtepomp er 23kwh naast zit?

Daarnaast merk ik dat er in het topic een mix is van nieuwbouw en bestaande bouw wat natuurlijk ook wat doet met je isolatie en verbruik. Tegelijk zijn heel veel nieuwbouwwoningen hetzelfde, eigenlijk ben ik op zoek naar andere mensen met een vergelijkbare woning dat ik het verbruik een beetje kan vergeleken:

Zijn er toevallig hier mensen met een woning wat vergelijkbaar is met die van mij?
- Nieuwe woning volgens BENG normen
- 2-1 kap - 172m2
- Vloerverwarming over 3 verdiepingen
- Lucht/Water warmtepomp

[Voor 7% gewijzigd door laurens0619 op 23-01-2023 08:50]

CISSP! Drop your encryption keys!

• clandmeter
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 03-02 08:15
Speedyace schreef op maandag 23 januari 2023 @ 07:51:
[...]

Waarschijnlijk staat je vorstbeveiliging nog aan. Deze is alleen nodig als je een monoblock hebt. Voor splits, waarbij de CV-leidingen allemaal binnen de geïsoleerde schil liggen is deze beveiliging niet nodig.

De waarde voor de inschakeltemperatuur moet je hiervoor instellen op **.
Nee die staat uit, ook de pomp draait niet dus daaruit kan ik opmaken dat hij uit staat.

Enige wat ik vreemd vindt is dat het magneet contact een brommend geluid maakt, weet niet of dat altijd zo is?

• Tiimmeh
  • Laatst online: 02-02 14:12
Heeft iemand een semi-recente indicatie van de levertijd van warmtepompen vanuit Mitsubishi? Ik heb bijna een half jaar gewacht op de geschatte maand van installatie (had deze maand moeten zijn) maar inmiddels vertelt mijn installateur dat ze geen leverdatum (meer) doorkrijgen van Mitsubishi en dat ik maar moet wachten tot nader bericht. Bekend probleem in een overspannen markt of makkelijke oplossing vanuit de installateur? Gaat om een Ecodan EHST20D binnenunit met een SWM40.

• Speedyace

Speedyace

PUHZ-SW75YAA

clandmeter schreef op maandag 23 januari 2023 @ 08:52:
[...]

Enige wat ik vreemd vindt is dat het magneet contact een brommend geluid maakt, weet niet of dat altijd zo is?
Dat durf ik eigenlijk niet te zeggen.

• Speedyace

Speedyace

PUHZ-SW75YAA

Tiimmeh schreef op maandag 23 januari 2023 @ 10:21:
Heeft iemand een semi-recente indicatie van de levertijd van warmtepompen vanuit Mitsubishi? Ik heb bijna een half jaar gewacht op de geschatte maand van installatie (had deze maand moeten zijn) maar inmiddels vertelt mijn installateur dat ze geen leverdatum (meer) doorkrijgen van Mitsubishi en dat ik maar moet wachten tot nader bericht. Bekend probleem in een overspannen markt of makkelijke oplossing vanuit de installateur? Gaat om een Ecodan EHST20D binnenunit met een SWM40.
Je hebt er waarschijnlijk niets aan, maar in Spanje is de levertijd ook aardig opgelopen. Voor de Puhz-SW75YAA staat. beschikbaar vanaf 01/05/2023. En voor de ERST30-VM2ED cilinderunit 02-03-2023.

De SWM40 is daar ook niet leverbaar zie ik

• leonlwd
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 02-02 19:21
Even een vraag;

Via de installateur heeft Alklima mijn data uitgelezen. (hadden ze voor mij ookal eens gedaan) Één van de conclusies is dat mijn flow te laag is. Waar deze eerder nog 16 was, haal ik nu met alle lussen vol open en alle thermostaten aan max een flow van 10. De installateur wil nu checken of dit komt door een verstopt filter (is niet het geval, onlangs zelf nog schoongemaakt) Het probleem zit hem namelijk in de leidingdiameter.

Maar wat zou een acceptabele flow zijn mocht er onverhoopt toch iets gevonden worden waardoor er verbetering is..

• Plenkske
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 03-02 16:36
Tiimmeh schreef op maandag 23 januari 2023 @ 10:21:
maar inmiddels vertelt mijn installateur dat ze geen leverdatum (meer) doorkrijgen van Mitsubishi en dat ik maar moet wachten tot nader bericht.
Dit is al het geval sinds ongeveer augustus 2022.

• SanderGo
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 03-02 17:04
Ik ben hier als leek ook wel in geïnteresseerd. Misschien gegevens als gewenste flow, Hz en een aantal andere basis gegevens icm de service menu codes interessant om te pinnen op de 1e pagina? Zou het voor de beginneling op dit onderwerp helpen en verduidelijken. (en een boel vragen weghalen)
leonlwd schreef op maandag 23 januari 2023 @ 10:32:
Even een vraag;

Via de installateur heeft Alklima mijn data uitgelezen. (hadden ze voor mij ookal eens gedaan) Één van de conclusies is dat mijn flow te laag is. Waar deze eerder nog 16 was, haal ik nu met alle lussen vol open en alle thermostaten aan max een flow van 10. De installateur wil nu checken of dit komt door een verstopt filter (is niet het geval, onlangs zelf nog schoongemaakt) Het probleem zit hem namelijk in de leidingdiameter.

Maar wat zou een acceptabele flow zijn mocht er onverhoopt toch iets gevonden worden waardoor er verbetering is..
leonlwd schreef op maandag 23 januari 2023 @ 10:32:
Even een vraag;

Minimaal dat je het vermogen kwijt kan bij een maximale Delta T van 5K heeft de voorkeur.
Maar als je binnen de specificaties van de handleiding zit, tja installateur kan dan zeggen, ja maar volgens de handleiding…

[Voor 9% gewijzigd door DutchWing op 23-01-2023 11:42]

• leonlwd
DutchWing schreef op maandag 23 januari 2023 @ 11:26:
[...]

Minimaal dat je het vermogen kwijt kan bij een maximale Delta T van 5K.

[Afbeelding]
Dankjewel!

Een marge tussen 7,8 en 21,5 is wel erg ruim zeg. Daar zit ik met m'n 9 of 10 zelfs nog binnen.
Of begrijp ik deze tabel verkeerd? 8)7
leonlwd schreef op maandag 23 januari 2023 @ 11:42:
[...]

Dankjewel!

Een marge tussen 7,8 en 21,5 is wel erg ruim zeg. Daar zit ik met m'n 9 of 10 zelfs nog binnen.
Of begrijp ik deze tabel verkeerd? 8)7
Je zit binnen de tabel, maar

Alleen met 10 liter/minuut en een delta T van 5K, heb je een afgifte van +/- 3,5kW.

Met 16 liter/minuut en een delta T van 5K, heb je een afgifte van +/- 5,5kW.

Met 21,5 liter/minuut en een delta T van 5K, heb je een afgifte van +/- 7,5kW.

Dus alleen de flow tabel zegt onvoldoende.

• Chip2710
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 07:50
DutchWing schreef op maandag 23 januari 2023 @ 11:54:
[...]

Alleen met 10 liter/minuut en een delta T van 5K, heb je een afgifte van +/- 3,5kW.

Eens, maar als je dat max. vermogen niet nodig bent kun je ook gerust een lagere flow aanhouden. toch?
Een hoger afgegeven vermogen kost ook meer energie om dit te bewerkstelligen.
Een hogere flow is "beter" omdat je dan met de Ta naar beneden kunt wat ervoor zorgt dat de installatie efficiënter werkt (betere COP).

Met een flow van 10 L/minuut heb je een dT nodig van 10,5 graad om 7,5KW op te kunnen wekken.

Dat gaat je dus nooit lukken met een lage Ta.

• Chip2710
Grolsch schreef op maandag 23 januari 2023 @ 12:23:
Een hogere flow is "beter" omdat je dan met de Ta naar beneden kunt wat ervoor zorgt dat de installatie efficiënter werkt (betere COP).

Met een flow van 10 L/minuut heb je een dT nodig van 10,5 graad om 7,5KW op te kunnen wekken.

Dat gaat je dus nooit lukken met een lage Ta.
Ja, klopt.
Hier draait tie (SUZ40) op dit moment (2C buiten) met 29,7C aanvoer en 27,3 met een flow van 14Ltr./min
opbrengst 2,5kw. Kamertemperatuur 22,3C Opgenomen vermogen 450W.
Als ik hier de flow omhoog zet (nu pompstand 3) gaat mijn delta ook kleiner worden.
Op pompstand 5 geeft 17/18ltr./min.
Chip2710 schreef op maandag 23 januari 2023 @ 12:21:
[...]

Eens, maar als je dat max. vermogen niet nodig bent kun je ook gerust een lagere flow aanhouden. toch?
Een hoger afgegeven vermogen kost ook meer energie om dit te bewerkstelligen.
Als je meer flow hebt maar minder afgifte zul je zien dat de Delta T kleiner wordt, je COP wordt dus zoals @Grolsch al heeft aangegeven hoger.

Alleen als je geluidsklachten hebt moet je de flow eventueel verlagen of de oorzaak wegnemen door je hoofdleidingen juist te dimensioneren.

Chip2710 schreef op maandag 23 januari 2023 @ 12:43:
[...]

Ja, klopt.
Hier draait tie (SUZ40) op dit moment (2C buiten) met 29,7C aanvoer en 27,3 met een flow van 14Ltr./min
opbrengst 2,5kw. Kamertemperatuur 22,3C Opgenomen vermogen 450W.
Als ik hier de flow omhoog zet (nu pompstand 3) gaat mijn delta ook kleiner worden.
Op pompstand 5 geeft 17/18ltr./min.
Vanaf een bepaald punt heeft een hogere flow geen meerwaarde meer, je moet immens wel afgifte hebben. Het water moet wel de tijd krijgen om zijn warmte wel af te geven aan de ruimte (radiatoren/convectoren) of vloer (vloerverwarming).
Dit kun je proef ondervinden.

• Chip2710
DutchWing schreef op maandag 23 januari 2023 @ 13:18:
[...]

Vanaf een bepaald punt heeft een hogere flow geen meerwaarde meer, je moet immens wel afgifte hebben. Het water moet wel de tijd krijgen om zijn warmte wel af te geven aan de ruimte (radiatoren/convectoren) of vloer (vloerverwarming)
Klopt, die situatie is er bij mij, delta is al redelijk klein met 2,4C en kan ook niet echt veel meer
afgifte creëren zonder de temperatuur te verhogen.
Met het verbruik valt het allemaal wel mee, vandaag tot nu 6 kwh (13:00uur) continu draaiend. De cop zal niet echt optimaal zijn, lijkt tegen de 4 te zitten.
Trouwens hier vandaag geen enkele defrost…..is dat overal zo?

[Voor 4% gewijzigd door Chip2710 op 23-01-2023 13:28]

• leonlwd
DutchWing schreef op maandag 23 januari 2023 @ 11:54:
[...]

Ik heb de SUZ-SWM80 VA met een max vermogen van 7,5kwh (minimaal 3,1 dacht ik) en een Delta T van 5.

Dus met 10l/m haal ik net aan het minimale vermogen. Met 16 l/m 5,5 maar die 21,5 l/m ga ik nooit en te nimmer halen. 15/16 is echt de max die ik eens haalde volgens de data van de SD.
leonlwd schreef op maandag 23 januari 2023 @ 13:30:
[...]

Ik heb de SUZ-SWM80 VA met een max vermogen van 7,5kwh (minimaal 3,1 dacht ik) en een Delta T van 5.

Dus met 10l/m haal ik net aan het minimale vermogen. Met 16 l/m 5,5 maar die 21,5 l/m ga ik nooit en te nimmer halen. 15/16 is echt de max die ik eens haalde volgens de data van de SD.
Was jij degene met 20mm Rehau buis als hoofdleiding?

• leonlwd
DutchWing schreef op maandag 23 januari 2023 @ 13:45:
[...]

Was jij degene met 20mm Rehau buis als hoofdleiding?
Helaas nog steeds ;) ook nog steeds gedoe met aannemer en installateur. Die houden vol dat de berekeningen kloppen. Alklima heeft nu de data nogmaals bekeken en ze gaan nu op onderzoek uit waarom mijn flow minder is geworden (van 15 naar 9) dus komen ze dat zeefje schoonmaken (had ik zelf al gedaan) maar de bron van het probleem, die 20mm rehau, zullen ze nog niet zo snel gaan toegeven.
leonlwd schreef op maandag 23 januari 2023 @ 13:48:
[...]

Helaas nog steeds ;) ook nog steeds gedoe met aannemer en installateur. Die houden vol dat de berekeningen kloppen. Alklima heeft nu de data nogmaals bekeken en ze gaan nu op onderzoek uit waarom mijn flow minder is geworden (van 15 naar 9) dus komen ze dat zeefje schoonmaken (had ik zelf al gedaan) maar de bron van het probleem, die 20mm rehau, zullen ze nog niet zo snel gaan toegeven.
Daikin geeft voor hun 3-4kW hybride warmtepomp al aan: 22mm voor CV buis of koper en 32mm meerlagenbuis.
Dan zou het ineens bij Mitsubishi met nagenoeg dubbele vermogen ineens wel gaan met 20mm 8)7

Ik zou ze gewoon voor de bus gooien bij kassa of zo’n ander programma, moet je opletten hoe snel ze ineens kunnen meewerken. >:)

[Voor 3% gewijzigd door DutchWing op 23-01-2023 13:58]

• leonlwd
DutchWing schreef op maandag 23 januari 2023 @ 13:57:
[...]

Daikin geeft voor hun 3-4kW hybride warmtepomp al aan: 22mm voor CV buis of koper en 32mm meerlagenbuis.
Dan zou het ineens bij Mitsubishi met nagenoeg dubbele vermogen ineens wel gaan met 20mm 8)7

Ik zou ze gewoon voor de bus gooien bij kassa of zo’n ander programma, moet je opletten hoe snel ze ineens kunnen meewerken. >:)
Ik hoop snel met een update te komen die in ons voordeel is. We zijn op de goede weg. En ook de Rad van Arbitrage voor de Bouw is ingeschakeld door mijzelf en andere buren.

• breinonline
  • Laatst online: 13:29

breinonline

Are you afraid to be known?

Voor de verdeler van de vloerverwarming zit bij mij een constant flow regulator, in het Nederlands vind ik de term drukverschil ventiel. Deze is instelbaar tussen 0,05 en 0,5 bar. Welke waarde moet ik aanhouden met de warmtepomp?

"For I dipt into the future, far as the human eye could see;
Saw the vision of the world, and all the wonder that would be..." -Alfred Tennyson.

• MrScratch
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 09:12

MrScratch

I am rubber, you are glue

xoror schreef op zondag 22 januari 2023 @ 12:11:

Nu werkt dit wel mooi, maar herinner me dat iemand hier zei dat je boiler temp niet meer moest aanpassen nadat een legionella run is gestart. Weet iemand hier het fijne van? Lijk me dat je gewoon moet kunnen instellen toch?
Ja hoor, dat gaat gewoon. Ik zag iemand die zei dat het aanpassen van de temp NA het starten van de legionella run soms wel en soms niet werkte, maar voor mij werkt het tot nu toe altijd prima.

Dit is mijn automation in Home Assistant:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
alias: Legionella Regeling
description: Verhoog Setpoint zo ver als mogelijk bij Legionella Run
trigger:
  - platform: state
    entity_id:
      - sensor.system_operating_mode
    to: Legionella
    id: "1"
  - platform: state
    entity_id:
      - sensor.system_operating_mode
    from: Legionella
    id: "2"
action:
  - choose:
      - conditions:
          - condition: trigger
            id: "1"
        sequence:
          - service: number.set_value
            data:
              value: "58"
            target:
              entity_id: number.setpoint_tank_temperature
      - conditions:
          - condition: trigger
            id: "2"
        sequence:
          - service: number.set_value
            data:
              value: "48"
            target:
              entity_id: number.setpoint_tank_temperature
mode: single

Look behind you! A three headed monkey!

• DaWizza
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online
xoror schreef op zondag 22 januari 2023 @ 12:11:

Hier is het een en ander besproken over de legionella runs en HA:
Mitsubishi warmtepomp besturen met procon, ESPHome

• _Max
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 01-02 21:00
Hallo, nieuwe Tweaker hier 👋 en eigenaar van een PUHZ-SW50VKA, sinds ong. 2 jaar.

Afgelopen maanden aardig verdiept in de werking van de WP, o.a. met behulp van Tweakers, waarvoor dank! Inmiddels heb ik me verdiept in thermodynamica (erg boeiend!), om écht te begrijpen wat er gebeurt.

Nu heb ik een formule in elkaar gedraaid welke middels onderstaande parameters de beste Ta kan berekenen. Via de CN105 gateway (of MELcloud) kan dit vervolgens geautomatiseerd worden in de WP. Vergeleken met basis WAR is dit dus echt afgesteld op het huis. Een soort WAR+.

Vereist parameters:
- Gewenste woning temp
- Transmissie verlies (W/K) van woning (meeste nieuwbouw woningen komen met rapport waar dit getal in staat)
- Vloer opp. (m2) waarvan de vloerverwarming groepen openstaan

Verder gebruikt de formule de volgende parameters van de WP:
- Tb

Sinds gister ben ik dit aan het testen en het lijkt aardig te werken.

Weet iemand of anderen toevallig al met soortgelijke initiatieven bezig zijn? Ik ben er niks over tegen gekomen tijdens mijn zoektochten.

De formule is nog niet helemaal klaar, want ik wil de flow rate nog beter verwerken + defrost compensatie.
Daarnaast moet het allemaal nog gecontroleerd worden door een thermodynamica expert. Maar daarna ben ik wel bereid om de uitleg en formules hier te delen, als daar interesse naar is.

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 10:49
@_Max
Heel cool, als je beta testers nodig hebt laat het maar weten ;)

CISSP! Drop your encryption keys!

breinonline schreef op maandag 23 januari 2023 @ 15:00:
Voor de verdeler van de vloerverwarming zit bij mij een constant flow regulator, in het Nederlands vind ik de term drukverschil ventiel. Deze is instelbaar tussen 0,05 en 0,5 bar. Welke waarde moet ik aanhouden met de warmtepomp?
ADAP > As Dicht As Possible dus 0,5B

9990 Wp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

• Galen.
  • Laatst online: 01-02 14:28
Vraagje,mijn warmtepomp pomp krijgt het tapwater niet hoger dan 45 graden!Hij loopt al de hele dag,en af en toe op vloerverwarming.
Heb gevoel dat de warmte overdracht niet goed is.

[Voor 51% gewijzigd door Galen. op 24-01-2023 18:03]

Galen. schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 18:00:
Vraagje,mijn warmtepomp pomp krijgt het tapwater niet hoger dan 45 graden!Hij loopt al de hele dag,en af en toe op vloerverwarming.
Heb gevoel dat de warmte overdracht niet goed is.[Afbeelding]
Heb je wat meer informatie?

• Galen.
DutchWing schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 18:04:
[...]

Heb je wat meer informatie?

[Voor 65% gewijzigd door Galen. op 24-01-2023 18:19]

breinonline schreef op maandag 23 januari 2023 @ 15:00:
Als daar achter de zones gewoon open staan (en je dus geen zoneregeling hebt die naar eigen believen zones dicht zet) dan hoort dat ventiel daar helemaal niet. Dichtzetten of (beter) weghalen dus.

_Max schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 16:02:
Hallo, nieuwe Tweaker hier 👋 en eigenaar van een PUHZ-SW50VKA, sinds ong. 2 jaar.

Afgelopen maanden aardig verdiept in de werking van de WP, o.a. met behulp van Tweakers, waarvoor dank! Inmiddels heb ik me verdiept in thermodynamica (erg boeiend!), om écht te begrijpen wat er gebeurt.

Nu heb ik een formule in elkaar gedraaid welke middels onderstaande parameters de beste Ta kan berekenen. Via de CN105 gateway (of MELcloud) kan dit vervolgens geautomatiseerd worden in de WP. Vergeleken met basis WAR is dit dus echt afgesteld op het huis. Een soort WAR+.

Vereist parameters:
- Gewenste woning temp
- Transmissie verlies (W/K) van woning (meeste nieuwbouw woningen komen met rapport waar dit getal in staat)
- Vloer opp. (m2) waarvan de vloerverwarming groepen openstaan

Verder gebruikt de formule de volgende parameters van de WP:
- Tb

Sinds gister ben ik dit aan het testen en het lijkt aardig te werken.

Weet iemand of anderen toevallig al met soortgelijke initiatieven bezig zijn? Ik ben er niks over tegen gekomen tijdens mijn zoektochten.

De formule is nog niet helemaal klaar, want ik wil de flow rate nog beter verwerken + defrost compensatie.
Daarnaast moet het allemaal nog gecontroleerd worden door een thermodynamica expert. Maar daarna ben ik wel bereid om de uitleg en formules hier te delen, als daar interesse naar is.
Hou je dan ook rekening met de minimale Ta die nodig is om gependel te voorkomen?

Want dat is namelijk bij mij de Ta ;)

Galen. schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 18:00:
Heb gevoel dat de warmte overdracht niet goed is.[Afbeelding]
Als de overdracht niet goed is loopt de Ta zeer snel op en boven de 56c schakelt ie over op het electrisch element, dit produceert een harde klak (geluid).
Zoals ik je temperaturen interpreteer zit je vlak na of voor een defrost en doet de compressor even niks.
Staat de looptijd van je SWW wel lang genoeg ingesteld ? standaard 60 minuten maar met bijv. een 300L boiler stel ik meestal al 75 in.

• JustMyOpinion
  • Laatst online: 13:30
Vraagje; kan je via de Procon de pompsnelheid aanpassen? Ik ben beetje aan experimenteren, maar zou wel heel fijn zijn als ik de pompsnelheid via Modbus kan aanpassen.

2,1 kWp OZO / 2,4 kWp WNW (SolarEdge) + 3,6 kWp S (Solis)

• _Max
Grolsch schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 18:40:
[...]

Hou je dan ook rekening met de minimale Ta die nodig is om gependel te voorkomen?

Want dat is namelijk bij mij de Ta ;)
Dat is nou precies het mooie van thermodynamica: als je weet wat je exact verliest uit je huis, dan weet je wat je er exact in moet steken. En als je dat goed doet, dan verandert de temperatuur dus niet en blijft het systeem de hele dag draaien.

Zie bijgevoegd een screenshot. Zichtbare dips in de Ta zijn defrost cycles.

_Max schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 19:15:
[...]

Dat is nou precies het mooie van thermodynamica: als je weet wat je exact verliest uit je huis, dan weet je wat je er exact in moet steken. En als je dat goed doet, dan verandert de temperatuur dus niet en blijft het systeem de hele dag draaien.

Zie bijgevoegd een screenshot. Zichtbare dips in de Ta zijn defrost cycles.

[Afbeelding]
Dat gaat dus nooit en te nimmer werken bij 24x7 verwarmen.

Mijn huis heeft bij tbuiten +13 een warmteverlies van 1000 Watt per uur, hoe gaan we dat doen?

• Galen.
koevlaas2 schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 19:10:
[...]

Als de overdracht niet goed is loopt de Ta zeer snel op en boven de 56c schakelt ie over op het electrisch element, dit produceert een harde klak (geluid).
Zoals ik je temperaturen interpreteer zit je vlak na of voor een defrost en doet de compressor even niks.
Staat de looptijd van je SWW wel lang genoeg ingesteld ? standaard 60 minuten maar met bijv. een 300L boiler stel ik meestal al 75 in.
Hoe pas ik dat aan dan!
Ik zag al dat je SWW tijd op 35 minuten staat, verhoog dit maar naar max. 75 oid, allereerst hou de menuknop ingedrukt tot je het menu krijgt. Ga naar Warm water en dan kan je daar editten omdat je de knop ingehouden hebt.

• _Max
Grolsch schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 19:29:
[...]

Dat gaat dus nooit een te nimmer werken bij 24x7 verwarmen.

Mijn huis heeft bij tbuiten +13 een warmteverlies van 1000 Watt per uur, hoe gaan we dat doen?
Begrijp ik dan goed dat jouw woning zich niet houdt aan de natuurwetten? :)

Je kunt gewoon uitrekenen hoeveel je huis verliest bij Tb = X, en op basis daarvan kun je dus uitrekenen hoeveel energie (warmte) er in je vloer (water) moet om dat verlies te compenseren. Als je weet hoeveel energie er in je vloer moet, dan weet je hoe warm je het water moet stoken.

Het maakt dus niet uit welke Tb of welk verlies je hebt: zolang je de Tb en het verlies weet, kun je uitrekenen hoeveel je dus moet verwarmen.
JustMyOpinion schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 19:11:
Vraagje; kan je via de Procon de pompsnelheid aanpassen? Ik ben beetje aan experimenteren, maar zou wel heel fijn zijn als ik de pompsnelheid via Modbus kan aanpassen.
Nee, enkel via de FTC besturing zelf

• Galen.
koevlaas2 schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 19:38:
[...]

Ik zag al dat je SWW tijd op 35 minuten staat, verhoog dit maar naar max. 75 oid, allereerst hou de menuknop ingedrukt tot je het menu krijgt. Ga naar Warm water en dan kan je daar editten omdat je de knop ingehouden hebt.
Heb het aangepast, ben benieuwd of hij nou ook sneller opwarmt! Heb 300 liter boiler dus op 75min gezet😉

[Voor 5% gewijzigd door Galen. op 24-01-2023 19:50]

Galen. schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 19:47:
[...]

Heb het aangepast, ben benieuwd of hij nou ook sneller opwarmt!
Denk van wel.

_Max schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 19:42:
[...]

Je kunt gewoon uitrekenen hoeveel je huis verliest bij Tb = X, en op basis daarvan kun je dus uitrekenen hoeveel energie (warmte) er in je vloer (water) moet om dat verlies te compenseren. Als je weet hoeveel energie er in je vloer moet, dan weet je hoe warm je het water moet stoken.

Het maakt dus niet uit welke Tb of welk verlies je hebt: zolang je de Tb en het verlies weet, kun je uitrekenen hoeveel je dus moet verwarmen.
Jij maakt het veel te moeilijk. Het enige wat jij nodig hebt is de juiste war-curve icm een thermostaat. Dat uitrekenen wat jij wilt is helemaal niet nodig.
De regeling in de WP doet dan de rest.

• _Max
Andrehj schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 19:52:
[...]

Jij maakt het veel te moeilijk. Het enige wat jij nodig hebt is de juiste war-curve icm een thermostaat. Dat uitrekenen wat jij wilt is helemaal niet nodig.
De regeling in de WP doet dan de rest.
Stel je hebt 2 woningen die exact hetzelfde zijn: binnen hetzelfde, zelfde WP, zelfde verlies, zelfde Tb. En we veranderen maar 1 ding: bij 1 woning sluiten we 50% van het verwarmbare vloerdeel af (zoneregeling) en bij de andere woning laten we 100% open.

Kun je dan met dezelfde WAR-curve beide huizen verwarmen? Of heeft de woning met slecht 50% vloer een hogere temperatuur nodig? En zo ja, welke temperatuur dan?
_Max schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 19:42:
[...]

Ik weet heel goed wat het warmteverlies is van mijn woning, ik heb namelijk een warmteverliesberekening laten maken volgens destijds isso 51.

Daar komt uit dat ik bij -7, 10KW nodig heb, en dat klopt aardig met de praktijk.

Ook weet ik uit de praktijk dat ik ca. 1KW nodig heb bij Tbuiten 14 graden.

Ik kan ook heel goed de Ta uitrekenen welke dan nodig is, dat is ook geen ver gevorderde wiskunde, maar gewoon berekenen.

Maar nu het grootste probleem, zoek jij eens een WP op die 10KW levert bij Tbuiten -7, en die terug kan moduleren tot 1KW bij Tbuiten +14.

Kleine tip van de sluier, stop met zoeken, zo'n WP bestaat niet.

Dus je zult los van alle berekeningen de Ta minimaal zo hoog moeten afstellen om pendelen door te weinig afgfite te voorkomen. Deze Ta zal te hoog zijn om bij warmere buitentemperaturen 24 uur per dag te verwarmen, dus je zult een thermostaat nodig hebben die de WP uit zet als kamersetpoint behaald is, of daar een andere oplossing voor bedenken. (ruimtecompensatie bijvoorbeeld).

• _Max
Grolsch schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 20:00:
[...]

Ik weet heel goed wat het warmteverlies is van mijn woning, ik heb namelijk een warmteverliesberekening laten maken volgens destijds isso 51.

Daar komt uit dat ik bij -7, 10KW nodig heb, en dat klopt aardig met de praktijk.

Ook weet ik uit de praktijk dat ik ca. 1KW nodig heb bij Tbuiten 14 graden.

Ik kan ook heel goed de Ta uitrekenen welke dan nodig is, dat is ook geen ver gevorderde wiskunde, maar gewoon berekenen.

Maar nu het grootste probleem, zoek jij eens een WP op die 10KW levert bij Tbuiten -7, en die terug kan moduleren tot 1KW bij Tbuiten +14.

Kleine tip van de sluier, stop met zoeken, zo'n WP bestaat niet.

Dus je zult los van alle berekeningen de Ta minimaal zo hoog moeten afstellen om pendelen door te weinig afgfite te voorkomen. Deze Ta zal te hoog zijn om bij warmere buitentemperaturen 24 uur per dag te verwarmen, dus je zult een thermostaat nodig hebben die de WP uit zet als kamersetpoint behaald is, of daar een andere oplossing voor bedenken. (ruimtecompensatie bijvoorbeeld).
Ik denk dat je mijn intentie misschien verkeert hebt begrepen. Ik probeer geen wonderen te verrichten. Als een warmtepomp niet geschikt is voor een woning, dan zijn het precies de natuurwetten die ervoor zorgen dat het niet werkt.

Het enige wat ik met de berekeningen probeer te doen is het zo scherp mogelijk afstellen van een warmtepomp, op het huis waar deze bij hoort. Je kunt dus gaan pielen met de WAR-curve om de juiste stand voor jouw setup te vinden óf je rekent uit wat de juiste stand is.

Uit sommige berichten begrijp ik dat sommige van jullie sceptisch zijn en ik nodig jullie dan ook van harte uit het geheel te bekritiseren wanneer ik het publiceer. ;)

• Naalroc
Sjonge, vandaag geregistreerd op Tweakers, en nu al beter weten dan de ervaren eigenaren die weten waarover ze praten!

Bijzonder!

_Max schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 20:05:
[...]

Ik denk dat je mijn intentie misschien verkeert hebt begrepen. Ik probeer geen wonderen te verrichten. Als een warmtepomp niet geschikt is voor een woning, dan zijn het precies de natuurwetten die ervoor zorgen dat het niet werkt.

Het enige wat ik met de berekeningen probeer te doen is het zo scherp mogelijk afstellen van een warmtepomp, op het huis waar deze bij hoort. Je kunt dus gaan pielen met de WAR-curve om de juiste stand voor jouw setup te vinden óf je rekent uit wat de juiste stand is.

Uit sommige berichten begrijp ik dat sommige van jullie sceptisch zijn en ik nodig jullie dan ook van harte uit het geheel te bekritiseren wanneer ik het publiceer. ;)
Met alle respect, maar wat jij doet is eigenlijk helemaal niet zo spannend, en zijn al boeken en normen vol over geschreven.

Het probleem is dat warmteverlies van een woning niet alleen afhankelijk is van buitentemperatuur, maar dat ook factoren als interne warmtebronnen (aantal personen in huis, ovens, etc.), externe factoren bijvoorbeeld volle bak zon met een glazen pui op zuid, windkracht, windrichting, etc. etc. etc.

Er zijn heel veel factoren die het warmteverlies bepalen.

Misschien dat jou calculatiesheet een goed uitgangspunt bied voor sommigen, maar ik kan je nu al aangeven dat de door jou berekende waarde bij Tbuiten +14 bij iedereen met een juiste gedimensioneerde warmtepomp gaat pendelen als een malle.

Met alle respect, de meesten uit dit topic lopen al jaren mee, zelf heb ik al 6 jaar een Mitsubishi warmtepomp, en ik denk wel redelijk te weten hoe het in elkaar zit.

Ik sta open voor goede ideeën, maar wat jij aan het uitrekenen bent is gewoon een "theoretische" WAR stooklijn. En dat is niet nieuw, en al helemaal niet heiligmakend.

• breinonline
  • Laatst online: 13:29

breinonline

Are you afraid to be known?

Andrehj schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 18:31:
[...]

Als daar achter de zones gewoon open staan (en je dus geen zoneregeling hebt die naar eigen believen zones dicht zet) dan hoort dat ventiel daar helemaal niet. Dichtzetten of (beter) weghalen dus.
Nee, geen zones en alles staat altijd gewoon open. Dichtzetten = instelling 0,05 bar dan? Echt dicht zit er niet als optie op.

"For I dipt into the future, far as the human eye could see;
Saw the vision of the world, and all the wonder that would be..." -Alfred Tennyson.

• _Max
Grolsch schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 20:21:
[...]

Met alle respect, maar wat jij doet is eigenlijk helemaal niet zo spannend, en zijn al boeken en normen vol over geschreven.

Het probleem is dat warmteverlies van een woning niet alleen afhankelijk is van buitentemperatuur, maar dat ook factoren als interne warmtebronnen (aantal personen in huis, ovens, etc.), externe factoren bijvoorbeeld volle bak zon met een glazen pui op zuid, windkracht, windrichting, etc. etc. etc.

Er zijn heel veel factoren die het warmteverlies bepalen.

Misschien dat jou calculatiesheet een goed uitgangspunt bied voor sommigen, maar ik kan je nu al aangeven dat de door jou berekende waarde bij Tbuiten +14 bij iedereen met een juiste gedimensioneerde warmtepomp gaat pendelen als een malle.

Met alle respect, de meesten uit dit topic lopen al jaren mee, zelf heb ik al 6 jaar een Mitsubishi warmtepomp, en ik denk wel redelijk te weten hoe het in elkaar zit.

Ik sta open voor goede ideeën, maar wat jij aan het uitrekenen bent is gewoon een "theoretische" WAR stooklijn. En dat is niet nieuw, en al helemaal niet heiligmakend.
Goed om te lezen dat er al veel informatie over beschikbaar is. Helaas kwam ik tijdens mijn zoektocht, naar een betere WAR-curve, op weinig bruikbare info uit. Vooral veel natte vingerwerk, en daar hou ik niet zo van. En dus heb ik me er uiteindelijk in verdiept, om te begrijpen wat er nu echt gebeurt.
Ik had liever een document gevonden waarin uitgelegd werd waar ik aan moet denken en hoe ik dat voor mijn situatie kon uitrekenen.
Als je nog suggesties hebt, over bronnen waar ik deze info kant en klaar kan vinden, dan houdt ik mij aanbevolen.

Uit je reactie begrijp ik dat dit op jou over kwam alsof ik mezelf heiligmakend vind en dat ik met iets heel nieuws kwam. Het enige wat ik wilde doen, is iets terugdoen en kijken of andere daar uberhaubt interesse in hadden. Ik begrijp uit je reactie dat jij daar geen interesse in hebt.
breinonline schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 20:36:
Nee, geen zones en alles staat altijd gewoon open. Dichtzetten = instelling 0,05 bar dan? Echt dicht zit er niet als optie op.
Nee (aannemende dat dit een bypass is), zoals @koevlaas2 al schreef, op de hoogst mogelijke openingsdruk.

[Voor 6% gewijzigd door Andrehj op 24-01-2023 21:12]

• KabouterSuper
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
_Max schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 20:05:
[...]

Even los van alle opmerkingen, ben ik als wiskunde nerd geïnteresseerd in je berekeningen. Ik werk beroepsmatig met (financiële) wiskundige modellen, dus ik wil wel zien wat je gemaakt hebt.
breinonline schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 20:36:
[...]

Zover mogelijk dichtdraaien dus met de klok mee.

Pagina: 1 ... 59 ... 62 Laatste

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee