deheij1 schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 20:58:
Ik heb sinds kort een mooie ERSD-VM2D / SUZ-SWM60 VA2 met daarbij een DJG300WPS boiler.
Het SWW opwarmen blijft haken op 45 graden (wellicht standaard setting), als ik ga douchen of het bad gebruiken merk ik gewoon dat het lauw water is en niet echt aangenaam. SWW staat ingesteld op automatisch. Het lijkt mij dat het verstandig is om het SWW peil te verhogen naar 50 graden? Ik kon nog niet echt vinden waar ik dat kan wijzigen in de fijne melcloud app en op het menu van de binnen unit, maar daar is natuurlijk de manual voor :)
Menuknop ingedrukt houden tot je het menu krijgt, dan kan je de sww temp wijzigen.

9990 Wp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

• deheij1
  • Registratie: Februari 2019
  • Laatst online: 26-01 21:47
koevlaas2 schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 21:05:
[...]

Menuknop ingedrukt houden tot je het menu krijgt, dan kan je de sww temp wijzigen.
Dank! De SWW temp stond al op 50c, zou het te maken kunnen hebben dat de max laadtijd SWW op 90min stond dat ie niet verder gaat en blijft hangen op 45c, verhoogd nu naar 120min.

Ik ben benieuwd.
deheij1 schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 21:33:
[...]

Dank! De SWW temp stond al op 50c, zou het te maken kunnen hebben dat de max laadtijd SWW op 90min stond dat ie niet verder gaat en blijft hangen op 45c, verhoogd nu naar 120min.

Ik ben benieuwd.
Dat apparaat van jou trekt nog geen kroket op het droge natuurlijk :+

9990 Wp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

• Naalroc
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 12:09
Die term staat nog niet in het verklarend woordenboek van de Nederlandse Taal
m.a.w: ??

14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos

Naalroc schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 22:52:
Die term staat nog niet in het verklarend woordenboek van de Nederlandse Taal
m.a.w: ??
Heeft niet zoveel vermogen.

• jorisdekloris
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 03-02 17:31
Waar kan in aan zien in de monitoring dat hij de interne heater gebruitk van mijn Hydrobox? Ik heb de besturing ervan nu al in de woonkamer hangen maar de hele tijd op het schermpje kijken is ook zo wat :D

Tierelier

jorisdekloris schreef op donderdag 19 januari 2023 @ 08:00:
Waar kan in aan zien in de monitoring dat hij de interne heater gebruitk van mijn Hydrobox? Ik heb de besturing ervan nu al in de woonkamer hangen maar de hele tijd op het schermpje kijken is ook zo wat :D
Dat kun je niet zien in de standaard monitoring van de Mitsu.

Ik weet niet of je er losse kWh meters tussen hebt zitten :?
Als je de buitenunit logt zie je het element niet, want die zit (als het goed is) op een losse/ eigen groep.

Ik weet niet of je een P1 meter hebt :? Pieken van +- 2000Watt zou heel goed het element kunnen zijn.

Maar meten = weten.

@Naalroc / @koevlaas2 Wij zeggen "trekt geen frikandel uit het zakje" maar @koevlaas2 komt bij Amsterdam uit de buurt, daar hebben ze wel vaker gekke uitspraken :P :+

[Voor 11% gewijzigd door Grolsch op 19-01-2023 11:25]

PVOUPUT - 7000WP - 40 x SF175 - Fronius Symo 8.2-3-M - Twente

• jorisdekloris
Grolsch schreef op donderdag 19 januari 2023 @ 11:24:
[...]

Dat kun je niet zien in de standaard monitoring van de Mitsu.

Ik weet niet of je er losse kWh meters tussen hebt zitten :?
Als je de buitenunit logt zie je het element niet, want die zit (als het goed is) op een losse/ eigen groep.

Ik weet niet of je een P1 meter hebt :? Pieken van +- 2000Watt zou heel goed het element kunnen zijn.

Maar meten = weten.
Nu je het zegt! Ik heb de heater op een aparte groep gezet en die Aeotec HEM hangt daar aan. Ik ga meteen kijken!

Tierelier

• swarthoofd
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 03-02 14:51
Kunnen de SUZ-SWM80 VA en de ERST30D samen op 1 groep aangesloten worden? Zo ja wordt dit aan of juist afgeraden om te doen?

• Plenkske
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 03-02 16:36
swarthoofd schreef op donderdag 19 januari 2023 @ 13:30:
Kunnen de SUZ-SWM80 VA en de ERST30D samen op 1 groep aangesloten worden? Zo ja wordt dit aan of juist afgeraden om te doen?
Buitenunit op een aparte groep. Binnenunit krijgt zijn stroom van buitenunit.

In de binnenunit zit een elektrische heater, die moet ook van stroom worden voorzien. Dat kan op een bestaande groep die in de buurt zit en waar niet te veel gebruikers op zitten. Ik zou die sowieso niet op dezelfde groep als de buitenunit zetten.

• radeoxx
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 12:18
swarthoofd schreef op donderdag 19 januari 2023 @ 13:30:
SUZ - SWM80VA: max compressor output 1.2 kW lees ik? Maar ik weet niet of hier nog een boosterelement in zit. In de specs staat dat is gewoon op 16A aparte groep moet.

ERST30D: Vermogen elektrisch verwarmingselement 0.00 - 2.00 kW

€ 50 tegoed als je een Tibber refferal gebruikt

radeoxx schreef op donderdag 19 januari 2023 @ 13:42:
SUZ - SWM80VA: max compressor output 1.2 kW lees ik?
Geen idee waar je dat leest, maar daar klopt alvast niks van.
ERST30D: Vermogen elektrisch verwarmingselement 0.00 - 2.00 kW
Het is niet 0 - 2 kW, maar 0 of 2 kW... (en in de praktijk maar 1.8 kW)

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 + Ubbink AirExcellent. Stuur DM voor €50 Raisin bonus.

• radeoxx
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 12:18
Andrehj schreef op donderdag 19 januari 2023 @ 14:00:
[...]

Geen idee waar je dat leest, maar daar klopt alvast niks van.
https://alklima.nl/servic...dleiding-suz-swm80-va.pdf
pagina 10, tabel, zie Motor Output

[...]

Het is niet 0 - 2 kW, maar 0 of 2 kW... (en in de praktijk maar 1.8 kW)
Dit is letterlijk een copy/paste van:
https://alklima.nl/leveri...d-generatie/erst30d-vm2ed

[Voor 67% gewijzigd door radeoxx op 19-01-2023 14:12]

€ 50 tegoed als je een Tibber refferal gebruikt

• Plenkske
@Andrehj volgens mij komt het zo van de Alkima site. Daar staat ook 0 - 2 kW.

Uit mijn hoofd kunnen de SUZ - SWM80VA en SUZ - SWM60VA bijna 16 A uit het net trekken als maximum. Komt gelukkig zelden voor, mits goed ingesteld uiteraard.

Mijn SUZ - SWM60VA doet op eco stand bij een SWW run ongeveer 2500 W

• MrScratch
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 09:12

MrScratch

I am rubber, you are glue

Plenkske schreef op donderdag 19 januari 2023 @ 14:11:
@Andrehj volgens mij komt het zo van de Alkima site. Daar staat ook 0 - 2 kW.

Uit mijn hoofd kunnen de SUZ - SWM80VA en SUZ - SWM60VA bijna 16 A uit het net trekken als maximum. Komt gelukkig zelden voor, mits goed ingesteld uiteraard.

Mijn SUZ - SWM60VA doet op eco stand bij een SWW run ongeveer 2500 W
Klopt, ik heb een SUZ - SWM80VA en die trok gisteren bij een SWW run maximaal 3161Watt, dus dat komt dicht in de buurt van de 16Ampere. Mijn SWW staat ook op Eco.

Look behind you! A three headed monkey!

Tsja, dat zal dan het nominale vermogen van die motor zijn (wellicht op 50 Hz?), want maximaal gaat er veel meer vermogen in.
Aan het eind van een SWW-run bij matige vorst (A-7W55) zit je volgens het Databook op 6.8 kW bij een COP van 1.76. Dat is 3864 W elektrisch vermogen. En daarmee al iets over de limiet van een 16 A groep. In ieder geval veel meer dan de 1.2 kW die je hierboven vermeldt. Nou staat daar weliswaar "output power", maar ook als je nog 160 W reserveert voor fan, waterpomp en besturing zal die motor toch echt een rendement hebben wat veel hoger ligt dan 1200/3700 = 32%.
Dit is letterlijk een copy/paste van:
https://alklima.nl/leveri...d-generatie/erst30d-vm2ed
Dat zal best, maar dat maakt het niet minder fout. In de FTC6 besturing zit helemaal geen functionaliteit die een verwarmingselement modulerend aan kan sturen. Dat ding heeft maar twee standen, nl. aan of uit.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 + Ubbink AirExcellent. Stuur DM voor €50 Raisin bonus.

SanderGo schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 19:22:
Melcloud geeft bij de modus overzicht het volgende aan:
vorstbeveiliging 47.1% en verwarmen 48.2% en een beetje sww en uit.
Kloppen deze waardes een beetje? Naar mijn idee wel erg veel anti vries. Kan ook aan Melcloud liggen.
Heb je de vorstbeveiliging nog aan staan? (Even in dit topic terugzoeken hoe je die uit zet).

deheij1 schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 20:47:
@Andrehj kan je mij toevoegen in de eigenaren lijst?
ERSD-VM2D
SUZ-SWM60 VA2
Operationeel sinds 15 januari 2023
Jij bent de eerste hier met een 60VA2. Heb je daar al ergens specificaties van kunnen vinden? Ik meen ooit eens gelezen te hebben dat er iets afwijkt van de oudere 60VA.

swarthoofd schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 20:12:
Misschien al veel vaker gevraagd maar zijn hier tweakers die iets kunnen vertellen over het gebruik van hun Mitsi WP afgelopen maand bijv? Ben erg benieuwd hoe het verbruik van de WP in de winter periode is.
Tot en met gisteren 161.6 kWh in januari in de WP gestopt. mCOP voor verwarmen 6.30, voor SWW 3.31, totaal mCOP 5.98. Hoe ik dat doe: Andrehj in "Mitsubishi Electric Ecodan Lucht/Water Warmtepompen"
Momenteel gaat met het koude weer de COP trouwens wel hard onderuit, de dagCOP's voor verwarmen schommelen nu rond de 5.

• SanderGo
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 03-02 17:04
Ja deze stond aan! Hier zou ik dus nooit achter zijn gekomen zonder hulp. Super. Hij staat nu op twee sterretjes **
Ook direct de verklaring waarom mijn pomp zo veel aanstond.
Andrehj schreef op donderdag 19 januari 2023 @ 19:08:
[...]

Heb je de vorstbeveiliging nog aan staan? (Even in dit topic terugzoeken hoe je die uit zet).

• Ramon_1984
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 03-02 12:28
Andrehj schreef op donderdag 19 januari 2023 @ 19:09:
[...]

Jij bent de eerste hier met een 60VA2. Heb je daar al ergens specificaties van kunnen vinden? Ik meen ooit eens gelezen te hebben dat er iets afwijkt van de oudere 60VA.
https://erp.mitsubishiele...ry=SUZ-SWM60VA2&x=28&y=16

• ruud dw
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 24-01 22:44
Vraagje: Wij hebben een EHST20D-VM2D met buitenunit PUHZ-SW75YAA en wat mij opvalt is dat de pomp in de binnenunit (waarschijnlijk pomp voor de vloerverwarming) altijd draait. Ook als geen warmte wordt gevraagd. Moet hij niet na een tijdje uitgaan??
ruud dw schreef op donderdag 19 januari 2023 @ 21:21:
Vraagje: Wij hebben een EHST20D-VM2D met buitenunit PUHZ-SW75YAA en wat mij opvalt is dat de pomp in de binnenunit (waarschijnlijk pomp voor de vloerverwarming) altijd draait. Ook als geen warmte wordt gevraagd. Moet hij niet na een tijdje uitgaan??
Je hebt nog een vloerverwarming met mengverdeler? Of bedoel je de pomp in de binnenunit zelf?

Vloerverwarming:
- Je kunt hem eventueel ombouwen naar een zonder pomp.
- Je kunt er veelal een pompschakelaar tussen zetten.

Binnenunit:
- De vorstbeveiliging is nog actief, deze kun je uitzetten.
DutchWing in "Mitsubishi Electric Ecodan Lucht/Water Warmtepompen"

[Voor 28% gewijzigd door DutchWing op 19-01-2023 21:40]

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SW75YAA + EHST20D-VM2D

Acties:
  • 0Henk 'm!
  • Pinned

• SanderGo
Ik denk dat ik exact hetzelfde vanavond opgelost heb. Pin me er niet op vast, gezien ik de materie zelf aan het ontrafelen ben.

Bij mij stond de anti vries modus aan ( voor de binnenleidingen). Service menu --> Bediengsinstellingen --> antivries van 6 graden verminderen naar twee sterretjes **
ruud dw schreef op donderdag 19 januari 2023 @ 21:21:

• ruud dw

Zal wel even naar instellingen kijken.

• ruud dw
SanderGo schreef op donderdag 19 januari 2023 @ 21:37:
Ik denk dat ik exact hetzelfde vanavond opgelost heb. Pin me er niet op vast, gezien ik de materie zelf aan het ontrafelen ben.

Bij mij stond de anti vries modus aan ( voor de binnenleidingen). Service menu --> Bediengsinstellingen --> antivries van 6 graden verminderen naar twee sterretjes **

[...]
Ben een leek op dit gebied. Kan het geen kwaad als je dit veranderd?
Het is dan je anti vries / vorstbeveiliging welke de circulatiepomp 24/7 laat draaien.

• SanderGo
Het betreft een anti vries voor je CV leidingen. Wanneer die niet door je tuin lopen of wat dan ook zullen die nooit bevriezen.. Als ik het goed begrijp komt deze instelling vanuit de mono blokken.
ruud dw schreef op donderdag 19 januari 2023 @ 21:48:
[...]

Ben een leek op dit gebied. Kan het geen kwaad als je dit veranderd?

• ruud dw
SanderGo schreef op donderdag 19 januari 2023 @ 21:51:
Het betreft een anti vries voor je CV leidingen. Wanneer die niet door je tuin lopen of wat dan ook zullen die nooit bevriezen.. Als ik het goed begrijp komt deze instelling vanuit de mono blokken.

[...]
Dus dat heeft niets te maken van leidingen van je buitenunit die door de buitenmuur naar binnen gaan naar je binnenunit.
ruud dw schreef op donderdag 19 januari 2023 @ 21:55:
[...]

Dus dat heeft niets te maken van leidingen van je buitenunit die door de buitenmuur naar binnen gaan naar je binnenunit.
Daar zitten F-gassen in, hele andere eigenschappen.

• ruud dw
DutchWing schreef op donderdag 19 januari 2023 @ 22:15:
[...]

Daar zitten F-gassen in, hele andere eigenschappen.
Daarom ben ik ook een leek 8)7. Zal morgen even kijken in het service menu, alvast bedankt voor de uitleg.

• jorisdekloris
SanderGo schreef op donderdag 19 januari 2023 @ 21:37:

[...]
Dit is er wel eentje voor de startpost of pinnen

Tierelier

• JustMyOpinion
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 11:43
Goedemorgen!

Onderstaande gevraagd in ander forum, maar helaas geen antwoord:

Als het systeem bezig is met verwarmen van boiler (dus standaard geïnitieerd door de unit zelf). Is er dan een manier om deze via Modbus te annuleren dat hij gewoon weer verder gaat met verwarmen van het huis?

2,1 kWp OZO / 2,4 kWp WNW (SolarEdge) + 3,6 kWp S (Solis)

• Cranberry
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 03-02 08:45
@JustMyOpinion Nee, dat kan niet. Het register waarmee je dat zou moeten doen, is read-only helaas.

• JustMyOpinion
Cranberry schreef op vrijdag 20 januari 2023 @ 08:12:
@JustMyOpinion Nee, dat kan niet. Het register waarmee je dat zou moeten doen, is read-only helaas.
Bedankt voor snelle antwoorden! Dus dan is eigenlijk de enige manier bepaalde tijdvakken blokken op de unit zelf?

(Of kan je dit ook afdwingen op de unit zelf, dat hij stopt met SWW en huis gaat verwarmen? Dus zonder schema instelling)

[Voor 15% gewijzigd door JustMyOpinion op 20-01-2023 08:14]

• zwakie
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 10:44
JustMyOpinion schreef op vrijdag 20 januari 2023 @ 08:14:
[...]

Bedankt voor snelle antwoorden! Dus dan is eigenlijk de enige manier bepaalde tijdvakken blokken op de unit zelf?

(Of kan je dit ook afdwingen op de unit zelf, dat hij stopt met SWW en huis gaat verwarmen? Dus zonder schema instelling)
Als alternatief kun je het setpoint van de boiler verlagen tot net onder de 'huidige' temperatuur. Niet zo'n elegante oplossing, maar het werkt wel.

PV: 7670Wp 180°Z 40° PVOutput | WP: ME SUZ-SWM80VA ERSD-VM2D | gasloos | EV: Ioniq 5 Lounge 77kWh RWD

• JustMyOpinion
zwakie schreef op vrijdag 20 januari 2023 @ 08:16:
[...]

Als alternatief kun je het setpoint van de boiler verlagen tot net onder de 'huidige' temperatuur. Niet zo'n elegante oplossing, maar het werkt wel.
Oe dat vind ik wel een "mooie" oplossing, thanx! Niet aan gedacht, maar is zeker een goede work around!

(Ik zit direct aan een knopje in HA te denken die dat dan voor me regelt en dan vervolgens weer terug zet :) )

• Suicide
  • Registratie: Januari 2022
  • Niet online
Bij mijn installatie (SUZ-SWM40VA EHST20D-VM2D) hoort een geadviseerde flow van 6.5-11.4 l/min. volgens de tabel van Mitsu.
De uitgelezen flow op pompstand 5 is 18, zo is de installatie ook opgeleverd.
Wil ik in het geadviseerde bereik komen dan moet ik naar pompstand 2 die geeft een flow van 9.
Echter geeft @Grolsch met een voorbeeld elders in dit topic aan dat een hoger flow bijna altijd beter is.
Nu mijn vragen: "moet" ik naar de geadviseerde flow? en waarom geven ze deze waardes vanuit Mitsu?

• Plenkske
@Suicide dat laatste vraag ik mij ook af, is mij niet duidelijk.

Hoe gaat het verwarmen nu ? Heb je vloerverwarming ? Dan zou je kunnen aflezen op de verdeler wat het verschil is tussen aanvoer en retour. Als dat rond de 5 graden zit dan is het prima.
Je zou de flow in stapjes kunnen verlagen en kijken of het rond de 5 graden blijft.

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 03-02 17:23
een vraag over leidinglengtes:

ik denk erover om een SUZ-SVM60 neer te (laten) zetten met een 200L hydrobox. De opstelling is heel simpel, huidige cv zit in bijkeuken en de buitenunit kan op circa 2m afstand op het terras komen. Is er een minimaal benodigde leidinglengte tussen de binnen-unit en buiten-unit? IN de installatiehandleiding zie ik wel staan dat ze bijv. 5-20m aangeven en hoeveel bochten etc. Maar betekent dit dat het met 3 of 4 meter leidinglengte niet goed gaat werken? ik zou een keer extra omhoog/omlaag kunnen om de benodigde lengte te halen maar alleen als dat iets toevoegt natuurlijk.

• Naalroc
  • Registratie: Maart 2009
@Fr33z Niet dat ik het antwoord weet, maar denk nu eens aan een mono, waar de afstand tussen de verschillende componenten, die bij jou in de binnen en buiten unit zitten, hier in 1 kast staan opgesteld, met een leidinglengte van een fractie meer dan Nul. Dat zou dan voor de split ook moeten gelden, dus het lijkt mij onwaarschijnlijk dat er een minimum leiding lengte is. Mogelijk zou er een (klein) beetje teveel koelvloeistof in kunnen zitten, omdat er een surplus is opgeslagen in de binnenunit om de leidingen te kunnen vullen na het vacumeren. Daarvoor zal je F-gassen expert uitsluitsel kunnen geven. (en er wat aan doen!)

Edit: zie volgende post, 5 meter, het staat in het manual: zie Hoofdstuk Specification, laatste regel in het Manual
wel een lekker handige plek, daar!

[Voor 11% gewijzigd door Naalroc op 20-01-2023 14:28]

14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos

• Remco45
  • Laatst online: 04:41
Fr33z schreef op vrijdag 20 januari 2023 @ 10:57:
een vraag over leidinglengtes:

ik denk erover om een SUZ-SVM60 neer te (laten) zetten met een 200L hydrobox. De opstelling is heel simpel, huidige cv zit in bijkeuken en de buitenunit kan op circa 2m afstand op het terras komen. Is er een minimaal benodigde leidinglengte tussen de binnen-unit en buiten-unit? IN de installatiehandleiding zie ik wel staan dat ze bijv. 5-20m aangeven en hoeveel bochten etc. Maar betekent dit dat het met 3 of 4 meter leidinglengte niet goed gaat werken? ik zou een keer extra omhoog/omlaag kunnen om de benodigde lengte te halen maar alleen als dat iets toevoegt natuurlijk.
Aannemende dat je een SUZ-SWM60 bedoelt: ja, 5 m (zie Hoofdstuk Specification, laatste regel in het Manual). EDIT (eerdere opmerking betrof een ander systeem). De standaard hoeveelheid koudemiddel is daar ook op berekend.

[Voor 14% gewijzigd door Remco45 op 20-01-2023 13:17]

Mitsubishi Zubadan 11,2 kW; 14500 Wp (6100 Oost en 8400 West)

• Suicide
  • Niet online
Plenkske schreef op vrijdag 20 januari 2023 @ 10:49:
@Suicide dat laatste vraag ik mij ook af, is mij niet duidelijk.

Hoe gaat het verwarmen nu ? Heb je vloerverwarming ? Dan zou je kunnen aflezen op de verdeler wat het verschil is tussen aanvoer en retour. Als dat rond de 5 graden zit dan is het prima.
Je zou de flow in stapjes kunnen verlagen en kijken of het rond de 5 graden blijft.
Het verwarmen gaat goed in die zin dat het huis comfortbel warm is.
Het vreemde is dat verschil 3 à 4 graden in de aan- en afvoer is, en blijft, bij de verschillende pompstanden, uitgelezen via thermistor.
Voorlooptemperatuur is ingesteld op min. 24 en max 35 graden, lagere max. kan helaas niet...
Ik stook op ruimtetemperatuur gemeten in de woonkamer.

M.b.t. het huis NOM woning met vloerverwarming als hoofdverwarming (geen radiatoren o.i.d.) verdeeld over 7 groepen, alles max open (zone regelaars eraf gehaald)

• Plenkske
Suicide schreef op vrijdag 20 januari 2023 @ 13:02:
[...]

Het vreemde is dat verschil 3 à 4 graden in de aan- en afvoer is, en blijft, bij de verschillende pompstanden, uitgelezen via thermistor.
Voorlooptemperatuur is ingesteld op min. 24 en max 35 graden, lagere max. kan helaas niet...
Ik stook op ruimtetemperatuur gemeten in de woonkamer.

M.b.t. het huis NOM woning met vloerverwarming als hoofdverwarming (geen radiatoren o.i.d.) verdeeld over 7 groepen, alles max open (zone regelaars eraf gehaald)
Die 3 a 4 graden lees je zo te zien af in de WP.
Bij die laatste zal je waarschijnlijk wel andere waardes zien.

• Suicide
  • Niet online
Kan helaas geen temperatuur aflezen van de verdeler daar zit niets op, echter met de ir thermometer kom ik tot dezelfde waardes (met af en toe een verschil van een halve graad)
Suicide schreef op vrijdag 20 januari 2023 @ 13:02:
Wat is daar vreemd aan? Een dT van 3 - 4 K is toch prima?

• Suicide
  • Niet online
Andrehj schreef op vrijdag 20 januari 2023 @ 16:05:
[...]

Wat is daar vreemd aan? Een dT van 3 - 4 K is toch prima?
dT van 3-4 graden is prima, echter was dit bij pompstand 5.
Ik had verwacht dat dit zou veranderen als ik naar pompstand 2 ga, aangezien de flow veranderd van 18 naar 9 l/min.
Suicide schreef op vrijdag 20 januari 2023 @ 10:41:
Bij mijn installatie (SUZ-SWM40VA EHST20D-VM2D) hoort een geadviseerde flow van 6.5-11.4 l/min. volgens de tabel van Mitsu.
De uitgelezen flow op pompstand 5 is 18, zo is de installatie ook opgeleverd.
Wil ik in het geadviseerde bereik komen dan moet ik naar pompstand 2 die geeft een flow van 9.
Echter geeft @Grolsch met een voorbeeld elders in dit topic aan dat een hoger flow bijna altijd beter is.

Nu mijn vragen: "moet" ik naar de geadviseerde flow? en waarom geven ze deze waardes vanuit Mitsu?
Weet jij dit @Andrehj ?
Suicide schreef op vrijdag 20 januari 2023 @ 16:56:
dT van 3-4 graden is prima, echter was dit bij pompstand 5.
Ik had verwacht dat dit zou veranderen als ik naar pompstand 2 ga, aangezien de flow veranderd van 18 naar 9 l/min.
De retour is vaak aardig constant (of reageert erg traag). Bij grote VVW-oppervlakken is die retour sowieso gewoon de vloertemperatuur.
De aanvoer houdt de WP zelf constant.
Als je dus de flow verlaagt, verlaagt de WP zelf het vermogen (en komt er dus minder warmte je huis in).
Weet jij dit @Andrehj ?
Minimum flow is uiteraard logisch, om voldoende water te hebben voor defrosts en om het vermogen goed kwijt te kunnen.
Maximum flow begrijp ik niet zo goed. Ik zie niet in waarom je teveel flow kan hebben. Hooguit wordt het op een bepaald moment een stuk minder optimaal, omdat meer flow dan niet veel meer toevoegt, maar wel (iets) meer stroom van de waterpomp kost.
Mijn WP levert ook meestal rond de 4 a 5 kW, en doet dat gewoon met 19 lpm (bij mij stand 4). Dan zie ik niet in waarom jouw WP niet ook gewoon prima kan draaien met hetzelfde vermogen en flow.

xoror schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 08:50:

Vraag me af wat zuiniger is:
1) overdag hoge Ta, avond lagere Ta
2) constante Ta
3) Ta zelf laten bepalen door Wp, en ruimte op gewenste temp 24/7 houden
4 Overdag hogere flow en in de nacht lagere bij gelijkblijvende Ta.

Naalroc schreef op vrijdag 20 januari 2023 @ 11:24:

Edit: zie volgende post, 5 meter, het staat in het manual: zie Hoofdstuk Specification, laatste regel in het Manual
wel een lekker handige plek, daar!
Bij mij is het maar ongeveer 3.5m.

• xoror
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 10:31
gaat wel hard afgelopen 24h, elke 50 min defrost. iets van 29 kWh verstookt bij Ta = 27.

maar er is altijd baas boven baas: https://twitter.com/kolenboer100/status/1616687993082757120 7(8)7
Wel apart btw, zie geen defrost dipjes...

[Voor 10% gewijzigd door xoror op 21-01-2023 08:35]

• KabouterSuper
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
xoror schreef op zaterdag 21 januari 2023 @ 08:30:
gaat wel hard afgelopen 24h, elke 50 min defrost. iets van 29 kWh verstookt bij Ta = 27.

maar er is altijd baas boven baas: https://twitter.com/kolenboer100/status/1616687993082757120 7(8)7
Zou er (gedeeltelijk) met het elektrisch element gestookt zijn?

• jorisdekloris
Verhogen jullie de flow met weer als dit? Of gewoon laten staan?

Tierelier

• JustMyOpinion

Benieuwd naar de kosten als je de boel terug zou rekenen naar gas. Maar weer niet wat zijn E verbruik is, puur voor warmte.

Vandaag legionella run gepland, mooi zonnetje erbij, doen de paneeltjes lekker mee 😉

Je Ta is wel OK. Als je dat verbruik te hoog vindt, moet je dus de warmtevraag verminderen. (Meer isoleren, of je binnentemperatuur verlagen).
Hier is er gisteren 16.38 kWh door de WP verbruikt (bij een binnentemperatuur van ca 20°C), wat ook de hoogste waarde was sinds 18 december.
offtopic:
Die kerel moet echt eens serieus naar zijn verbruik gaan kijken, want zit te klagen over het afschaffen van de salderingsregeling, maar verbruikt gewoon zelf veel te veel stroom. Blijkbaar vind hij het wel normaal dat mensen zonder zonnepanelen zijn stroomrekening in de winter betalen. Met zo'n instelling wordt het natuurlijk nooit wat.

jorisdekloris schreef op zaterdag 21 januari 2023 @ 10:06:
Verhogen jullie de flow met weer als dit? Of gewoon laten staan?
Gewoon altijd zorgen dat je flow hoog genoeg is. Dat zal in jouw geval wel rond de 30 lpm zijn. Bovendien, als je met deze milde wintertemperaturen de flow al wil verhogen, wat doe je dan als het een keertje echt vriest?

[Voor 18% gewijzigd door Andrehj op 21-01-2023 12:03]

• Speedyace
  • Registratie: Januari 2019

Speedyace

PUHZ-SW75YAA

Vanmorgen gebeld door mijn buurman 5 huizen verderop in de straat of ik even wilde komen kijken bij zijn WP Zubadan ZCR-112YA-300D SET.

Zijn WP draait nu vanaf gisterochtend 11:00 was zijn verhaal en heeft er nu iets van 49KWh doorheen gejaagd en krijgt het net aan 19á20gr in huis. En het systeem draait nu nog. (Met veel defrost momenten en was goed dicht zag ik.) En draaide met 98Hz.

Vrijstaande woning gebouwd in 2010 gasverbruik was 2200m3. Vloerverwarming als hoofdverwarming beneden, en boven radiatoren. Je zou zeggen dat de ZCR-112YA dan wel tot zijn recht komt als ik de koevlaas methode gebruik.

Nu hebben ze de bediening van de binnen-unit in de woonkamer hangen en het systeem draait op ruimtetemperatuur.

Ik heb even gekeken bij de instellingen en zag dat de Ta op 45gr stond. (beetje erg hoog lijkt mij). SWW op 55gr met een drop van 5gr. De pomp staat op stand 5 (23ltr.)
Ik heb de Ta verlaagd naar 32gr en het SWW naar 50gr met een drop van 10gr en gezegd dat hij het nu even moet aankijken.

Hebben jullie nog ideeën waarom dit systeem zo blijft door stampen.
Leiding diameter is 28mm koper en zit gelijk op een openverdeler zonder extra poespas.

Puhz-SW75YAA - ERST30-VM2ED - SolarEdge SE5K IBC Solar 16x320WP

• Ramon_1984
Speedyace schreef op zaterdag 21 januari 2023 @ 12:31:
Vanmorgen gebeld door mijn buurman 5 huizen verderop in de straat of ik even wilde komen kijken bij zijn WP Zubadan ZCR-112YA-300D SET.

Zijn WP draait nu vanaf gisterochtend 11:00 was zijn verhaal en heeft er nu iets van 49KWh doorheen gejaagd en krijgt het net aan 19á20gr in huis. En het systeem draait nu nog. (Met veel defrost momenten en was goed dicht zag ik.) En draaide met 98Hz.

Vrijstaande woning gebouwd in 2010 gasverbruik was 2200m3. Vloerverwarming als hoofdverwarming beneden, en boven radiatoren. Je zou zeggen dat de ZCR-112YA dan wel tot zijn recht komt als ik de koevlaas methode gebruik.

Nu hebben ze de bediening van de binnen-unit in de woonkamer hangen en het systeem draait op ruimtetemperatuur.

Ik heb even gekeken bij de instellingen en zag dat de Ta op 45gr stond. (beetje erg hoog lijkt mij). SWW op 55gr met een drop van 5gr. De pomp staat op stand 5 (23ltr.)
Ik heb de Ta verlaagd naar 32gr en het SWW naar 50gr met een drop van 10gr en gezegd dat hij het nu even moet aankijken.

Leiding diameter is 28mm koper en zit gelijk op een openverdeler zonder extra poespas.
TA mag nog wel verder omlaag , 27 /28 zou voldoende moeten zijn

• Speedyace

Speedyace

PUHZ-SW75YAA

Ramon_1984 schreef op zaterdag 21 januari 2023 @ 12:41:
[...]

TA mag nog wel verder omlaag , 27 /28 zou voldoende moeten zijn
Dat had ik ook al geopperd, maar dit durfde hij niet aan. Ook gezegd dat de manier van verwarmen anders moet. Het is geen CV ketel die je een tik geeft en alles zo op temperatuur heeft.

Ik heb hem ook verteld en laten zien dat ik met mijn PUHZ-SW75YAA op een Ta van 28gr draai en alles lekker warm krijg.

Maar de Ta van 32gr wilde hij eerst wel proberen om te kijken of het wel warm gaat worden.

• Zwerius
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 07:33

Misschien de recirculatiepomp van de open verdeler op een wat lagere stand zetten?
Als je over de Ta spreekt neem ik aan dat je bedoelt: de temperatuur die de WP maakt. Maar welke temperatuur gaat er eigenlijk de vloer in? Je spreekt immers over een open verdeler.

Zwerius Kriegsman

• Speedyace

Speedyace

PUHZ-SW75YAA

Zwerius schreef op zaterdag 21 januari 2023 @ 12:56:
[...]

Misschien de recirculatiepomp van de open verdeler op een wat lagere stand zetten?
Als je over de Ta spreekt neem ik aan dat je bedoelt: de temperatuur die de WP maakt. Maar welke temperatuur gaat er eigenlijk de vloer in? Je spreekt immers over een open verdeler.
Als ik op het display kijk, dan zie ik dat de Ta 32gr is en de Tr 27gr is. De afstand vloerverwarmings verdeler naar de binnen-unit is net geen 2mtr. Dus veel verlies zal er niet zijn qua leiding werk.

• jorisdekloris

Mijn zubudan staat hier ook flink wat stroom te verbruiken op 90Hz met runs van 1 uur en dan een defrost. Ta van 32 ook. Mijn gas verbruik was alleen 3800m3 dus ik verwacht ook wel wat elektrisch verbruik.

Tierelier

• Ramon_1984
Speedyace schreef op zaterdag 21 januari 2023 @ 12:52:
[...]

Dat had ik ook al geopperd, maar dit durfde hij niet aan. Ook gezegd dat de manier van verwarmen anders moet. Het is geen CV ketel die je een tik geeft en alles zo op temperatuur heeft.

Ik heb hem ook verteld en laten zien dat ik met mijn PUHZ-SW75YAA op een Ta van 28gr draai en alles lekker warm krijg.

Maar de Ta van 32gr wilde hij eerst wel proberen om te kijken of het wel warm gaat worden.
Mijn jaren 70 woning wordt ook verwarmd met een Ta van 28, dan moet het met een nieuwbouwwoning helemaal lukken
Speedyace schreef op zaterdag 21 januari 2023 @ 13:03:
Als ik op het display kijk, dan zie ik dat de Ta 32gr is en de Tr 27gr is. De afstand vloerverwarmings verdeler naar de binnen-unit is net geen 2mtr. Dus veel verlies zal er niet zijn qua leiding werk.
@Zwerius doelt op jouw tekst "open verdeler". Als je buurman een open verdeler heeft, dan zit daar dus een pomp in, en er zit een thermostaatventiel voor. De vraag is dus: Welke temperatuur gaat er de vloer in en waarom werkt buurman niet met een gesloten (pomploze) verdeler.

Heb je die buurman ook gevraagd wat de gedacht was achter die Ta 45? Want dat is natuurlijk sowieso kansloos en zorgt ervoor dat je WP alleen maar op standje vol-gas gaat.

[Voor 12% gewijzigd door Andrehj op 21-01-2023 13:39]

• Ramon_1984
Andrehj schreef op zaterdag 21 januari 2023 @ 13:27:
[...]

@Zwerius doelt op jouw tekst "open verdeler". Als je buurman een open verdeler heeft, dan zit daar dus een pomp in, en er zit een thermostaatventiel voor. De vraag is dus: Welke temperatuur gaat er de vloer in en waarom werkt buurman niet met een gesloten (pomploze) verdeler.
Gesloten is toch met pomp, en een open verdeler is zonder pomp
Ramon_1984 schreef op zaterdag 21 januari 2023 @ 13:36:
Nee. Het is precies andersom. Kijk maar naar de constructie van zo'n verdeler.

• Speedyace

Speedyace

PUHZ-SW75YAA

[...]

O sorry zo begreep ik het niet. Maar er zit geen pomp op de verdeler en geen thermostaatventiel. Ik zie dat er een Ta 32gr in gaat nu.

• zwakie
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 10:44
Ramon_1984 schreef op zaterdag 21 januari 2023 @ 13:25:
[...]
Mijn jaren 70 woning wordt ook verwarmd met een Ta van 28, dan moet het met een nieuwbouwwoning helemaal lukken
Tenzij je op een later moment vloerverwarming hebt laten frezen waardoor die leidingen niet zo heel "diep" in de vloer liggen.

Dit is bij mij het geval, en mijn theorie is dat je dan minder snel de warmtebuffer-capaciteit van de vloer aan kunt vullen met lage Ta's terwijl er om het uur wel een defrost langskomt.

Met een iets hogere Ta kan ik hier voorkomen dat de boel langzaam maar zeker afkoelt

(ik stuur hem momenteel bij wijze van experiment aan met een soort van WAR logica en zie dit inderdaad terug in de 'cijfers' doordat ik al flink wat data heb door te spelen met beginpunt en curve van die regeling).

Als mijn theorie complete onzin is, dan hoor ik het graag 8)

PV: 7670Wp 180°Z 40° PVOutput | WP: ME SUZ-SWM80VA ERSD-VM2D | gasloos | EV: Ioniq 5 Lounge 77kWh RWD

• Speedyace

Speedyace

PUHZ-SW75YAA

[...]

Heb je die buurman ook gevraagd wat de gedacht was achter die Ta 45? Want dat is natuurlijk sowieso kansloos en zorgt ervoor dat je WP alleen maar op standje vol-gas gaat.
De temp van 45gr was ingesteld door de installateur. Geen kennis van zaken dus de installateur.

• xoror
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 10:31
Andrehj schreef op zaterdag 21 januari 2023 @ 12:00:
[...]

Je Ta is wel OK. Als je dat verbruik te hoog vindt, moet je dus de warmtevraag verminderen. (Meer isoleren, of je binnentemperatuur verlagen).
Hier is er gisteren 16.38 kWh door de WP verbruikt (bij een binnentemperatuur van ca 20°C), wat ook de hoogste waarde was sinds 18 december.

[...]

offtopic:
Die kerel moet echt eens serieus naar zijn verbruik gaan kijken, want zit te klagen over het afschaffen van de salderingsregeling, maar verbruikt gewoon zelf veel te veel stroom. Blijkbaar vind hij het wel normaal dat mensen zonder zonnepanelen zijn stroomrekening in de winter betalen. Met zo'n instelling wordt het natuurlijk nooit wat.
ik heb veel ramen en heel veel verder isoleren zit er niet in. maar temp is hier 20.5. is niet zozeer dat het te hoog is, maar even tegen anderen aanhouden. misschien heb ik war over het hoofd gezien

• Speedyace

Speedyace

PUHZ-SW75YAA

Net een foto opgestuurd gekregen. Maar hij draait nog dik in de wattage zie ik. En dit bij een Ta van 32gr.

• Ramon_1984
Speedyace schreef op zaterdag 21 januari 2023 @ 14:42:
Net een foto opgestuurd gekregen. Maar hij draait nog dik in de wattage zie ik. En dit bij een Ta van 32gr.
[Afbeelding]
Ta omlaag, en op welk debiet draait de installatie?

• Speedyace

Speedyace

PUHZ-SW75YAA

Dt vanmorgen dat ik keek zo'n 5gr verschil, pomp staat op stand 5 (23ltr)

Ik heb gevraagd of hij de Ta wil verlagen naar 30gr kijken wat het systeem dan doet.

[Voor 37% gewijzigd door Speedyace op 21-01-2023 15:45]

• jorisdekloris
Ik ben net 3 graden naar beneden gegaan in Ta @Speedyace met mijn zubudan en het verbruik halveerde en de runs werden meer dan 2x zo lang.

[Voor 57% gewijzigd door jorisdekloris op 21-01-2023 15:53]

Tierelier

• hesselbeertje
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 11:59
Ramon_1984 schreef op zaterdag 21 januari 2023 @ 13:36:
[...]

Kunnen we afspreken dat we gewoon 'pomploos' en 'met pomp' gebruiken? Deze verwarring blijft eeuwig bestaan.

28 x AUO SunBravo + Fronius Symo 10.0 LIVE + Mitsubishi Zubadan 8kw om de stroom weer op te maken...

• Speedyace

Speedyace

PUHZ-SW75YAA

jorisdekloris schreef op zaterdag 21 januari 2023 @ 15:47:
Ik ben net 3 graden naar beneden gegaan in Ta @Speedyace met mijn zubudan en het verbruik halveerde en de runs werden meer dan 2x zo lang.
Ik ben aan het App-en met hem , en gaan even kijken wat de dt gaat doen nu de Ta30gr is

• JustMyOpinion
Hey mensen,

Vandaag de legionella run gepland, ik doe het via HA (Node Red) en Modbus. Dit ging de vorige keer goed, maar nu weer niet.

Ik heb via Modbus het setpoint verhoogd naar 55°C (Het idee is dat daarna de interne verwarming van de boiler het overneemt tot >60°C).

Echter ging de unit de boiler verwarmen tot 49,5°C en daarna deed hij niets meer... Ik heb op de unit gecontroleerd of er inderdaad 55°C als gevraagd stond en dat was zo.

Had verwacht dat als unit het niet zou halen, dat in ieder geval electrisch element van unit zou bijspringen, maar die bleef ijzig stil.... (Ook geen spiraal logo in het display op de unit)

Iemand enig idee waarom hij niet verder zou willen gaan?

• Remco45
@Speedyace

Ik heb vrijwel een identieke situatie: zelfde buitenunit PUHZ-SHW112YAA en vrijstaande woning uit 1995.
Run van 01:45 tot 10:50 met 12 defrosts.
WAR-regeling: TA van 34 naar nu 32,5 graden.
Mijn woningisolatie is RC 2,5.
Elektrisch verbruik vandaag nooit boven de 2600 W bij een Compressorfrequentie welke geleidelijk daalde van 75 Hz naar 46 Hz.

Ik vindt de flow een tikje laag: bij stand 5 en 28 mm leidingen zou ik iets meer flow verwachten.
Check of de groepen wel voldoende open staan; wat is de slang diameter?
Het kan ook zijn dat de radiatoren te veel flow wegsnoepen van de begane grond.

Als de frequentie zo hoog blijft, kan dat een teken zijn van een tekort aan koudemiddel.
Je kan de kap eraf halen en kijken/voelen of er een vettige substantie aan/onder de aansluitingen zit. Dat is dan de compressorolie die achterblijft. Idem bij de aansluitingen van de koudemiddelleidingen binnen.

[Voor 7% gewijzigd door Remco45 op 21-01-2023 17:32]

• Thoraxx
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 12:17
kan verwijdert worden

[Voor 94% gewijzigd door Thoraxx op 21-01-2023 16:14]

• cryptoanon
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 22-01 12:36
Ik heb een:
PUHZ-SW50VKA buitenunit
en
EHST20D-VM2C met 200 liter boilervat

Nu valt me vanaf het begin af aan al op dat bij een buitentemperatuur van rond de 8 graden en ruimte verwarming aan de unit om de 20 minuten een ontdooicyclus doet. Is dit normaal?

Daarnaast maken de koudemiddelleidingen regelmatig een fluitend geluid bij de opstart na ontdooicyclus.
Bij ruimteverwarming modus maken de koudemiddel leidingen vrij veel lawaai / gassig geluid alsof iemand aan het douchen is in een oud huis met de kraan half open ofzo.

Bij het tapwater verwarmen is het geluid iets minder.

Is dit normaal? Of lijkt hier iets niet oke

• Speedyace

Speedyace

PUHZ-SW75YAA

Remco45 schreef op zaterdag 21 januari 2023 @ 16:09:
@Speedyace

Als de frequentie zo hoog blijft, kan dat een teken zijn van een tekort aan koudemiddel.
Je kan de kap eraf halen en kijken/voelen of er een vettige substantie
Ik kan idd wel even kijken of dit het geval is.

• Remco45
cryptoanon schreef op zaterdag 21 januari 2023 @ 16:16:
Ik heb een:
PUHZ-SW50VKA buitenunit
en
EHST20D-VM2C met 200 liter boilervat

Nu valt me vanaf het begin af aan al op dat bij een buitentemperatuur van rond de 8 graden en ruimte verwarming aan de unit om de 20 minuten een ontdooicyclus doet. Is dit normaal?
Bij temperaturen tussen ca. +6 en enkele graden onder nul en hoge luchtvochtigheid zal de waterdamp aanvriezen op de verdamper. Dit komt omdat onder deze omstandigheden het koudemiddel en dus de verdamper een temperatuur heeft van enkele graden onder nul. De aanvriessnelheid hangt vooral af van de RV en de hoeveelheid vochtige lucht (aanvoer) en in mindere mate van de temperatuur van het koudemiddel.
Is het altijd om de 20 minuten?
Daarnaast maken de koudemiddelleidingen regelmatig een fluitend geluid bij de opstart na ontdooicyclus.
Bij ruimteverwarming modus maken de koudemiddel leidingen vrij veel lawaai / gassig geluid alsof iemand aan het douchen is in een oud huis met de kraan half open ofzo.

Bij het tapwater verwarmen is het geluid iets minder.

Is dit normaal? Of lijkt hier iets niet oke
Bij het begin van een cyclus moet het koudemiddel weer de juiste verhouding gas vs vloeistof krijgen.
Dat is soms waarneembaar als een sissend geluid waarvan de toonhoogte toeneemt.
Maar zodra dat die verhouding is bereikt - meestal binnen 1 minuut - moet het verder stil blijven.

Zo niet, zit er mogelijk een knik in een of beide koudemiddelleidingen.

• cryptoanon
  • Laatst online: 22-01 12:36
Remco45 schreef op zaterdag 21 januari 2023 @ 17:42:
[...]

Bij temperaturen tussen ca. +6 en enkele graden onder nul en hoge luchtvochtigheid zal de waterdamp aanvriezen op de verdamper. Dit komt omdat onder deze omstandigheden het koudemiddel en dus de verdamper een temperatuur heeft van enkele graden onder nul. De aanvriessnelheid hangt vooral af van de RV en de hoeveelheid vochtige lucht (aanvoer) en in mindere mate van de temperatuur van het koudemiddel.
Is het altijd om de 20 minuten?

[...]

Bij het begin van een cyclus moet het koudemiddel weer de juiste verhouding gas vs vloeistof krijgen.
Dat is soms waarneembaar als een sissend geluid waarvan de toonhoogte toeneemt.
Maar zodra dat die verhouding is bereikt - meestal binnen 1 minuut - moet het verder stil blijven.

Zo niet, zit er mogelijk een knik in een of beide koudemiddelleidingen.
Bedankt! Fijn dat je uitleg geeft hoe het werkt.

Het ontdooien gebeurt volgens mij ook relatief snel bij hogere temperaturen buiten zoals 15 graden. Maar wellicht dat dit dan met de vochtigheid te maken heeft? Ik heb het eens bijgehouden en het wisselt, soms 18 minuten tot 30 a 40 minuten. Maar gemiddelde was wel om de 20 a 25 minuten.

Na de opstart is het gillende geluid hooguit 20 seconden. Maar het leiding geluid (wat klinkt als stromend water door een oude leiding) blijft en wisselt qua intensiteit. Het valt op dat dit bij tap water verwarmen op hogere toeren minder is dan bij ruimte verwarming.

De gehele buitenunit en leiding werk is al eens vervangen. Dit hielp iets, maar nog steeds is het mijn inziens meer lawaai dan normaal. We slapen ook op dezelfde verdieping en de binnenunit staat 3 meter van de slaapkamer dus dat is ook niet ideaal.

Bij buren met dezelfde installatie is het geluid ook wel minder.

Kan ik ergens iets aflezen of de unit wel goed en efficiënt functioneert?

• Speedyace

Speedyace

PUHZ-SW75YAA

Ik denk bijna dat er iets anders aan de hand is met de WP van de buurman.
SWW staat al een uurtje op 12gr maar er wordt geen SWW opgewarmd.

• Remco45
cryptoanon schreef op zaterdag 21 januari 2023 @ 18:35:
[...]
Het ontdooien gebeurt volgens mij ook relatief snel bij hogere temperaturen buiten zoals 15 graden.
Je bedoelt bevriezen?
Als dit bij zulke hoge buitentemperaturen gebeurt is er iets mis.
Meestal is er dan in ieder geval sprake van luchtkortsluiting.
Dat betekent dat de uitgeblazen lucht (welke tussen de 5 en 10 graden kouder is dan de buitenlucht) deels weer wordt aangezogen. Je ziet dat aan de buitentemperatuur op het display: deze is dan beduidend lager t.o.v. de werkelijke buitentemperatuur.
Zit de WP in een kap, kast of ombouw?
Het kan ook zijn dat de heersende windrichting vol op de fan blaast en zo de koude lucht achter de unit duwt.
Na de opstart is het gillende geluid hooguit 20 seconden.
Maar het leiding geluid (wat klinkt als stromend water door een oude leiding) blijft en wisselt qua intensiteit.
Het valt op dat dit bij tap water verwarmen op hogere toeren minder is dan bij ruimte verwarming.

De gehele buitenunit en leiding werk is al eens vervangen. Dit hielp iets, maar nog steeds is het mijn inziens meer lawaai dan normaal. We slapen ook op dezelfde verdieping en de binnenunit staat 3 meter van de slaapkamer dus dat is ook niet ideaal.

Bij buren met dezelfde installatie is het geluid ook wel minder.
Kan ik ergens iets aflezen of de unit wel goed en efficiënt functioneert?
Dat gillende geluid komt uit het expansieventiel en dat hoort niet.
Het kan diverse oorzaken hebben welke allemaal met het koudemiddelcircuit te maken hebben.
Wat het leidinggeluid betreft: ik kan het bij mijn Zubadan wel waarnemen maar het is beslist niet zo erg dat het stoort. Als er niets is wat als klankkast dit geluid versterkt, duidt dit ook op een probleem in het koudemiddelcircuit, vooral als anderen in de straat/wijk er minder of wellicht geen last van hebben.
Je installateur om dit na te vragen bij Alklima.
Speedyace schreef op zaterdag 21 januari 2023 @ 18:48:
Ik denk bijna dat er iets anders aan de hand is met de WP van de buurman.
SWW staat al een uurtje op 12gr maar er wordt geen SWW opgewarmd.

[Afbeelding]
Het symbool bij SWW staat op pauze???

[Voor 19% gewijzigd door Remco45 op 21-01-2023 19:03]

• Speedyace

Speedyace

PUHZ-SW75YAA

@Remco45 Dit kan ik wel vragen aan hem, maar gaat dit niet snappen. De beste man zit in het bankwezen, is erg goed met cijfers, maar techniek no way.
Ik heb gezegd om hem even geforceerd te verwarmen en dit schijnt nu te werken de SWW wordt nu warmer.

• Speedyace

Speedyace

PUHZ-SW75YAA

Maar het is wel vreemd. Het systeem draait ook al vanaf gisterochtend 11:00 en het is nu net 20gr in de kamer

Speedyace schreef op zaterdag 21 januari 2023 @ 19:02:
@Remco45 Dit kan ik wel vragen aan hem, maar gaat dit niet snappen. De beste man zit in het bankwezen, is erg goed met cijfers, maar techniek no way.
Ik heb gezegd om hem even geforceerd te verwarmen en dit schijnt nu te werken de SWW wordt nu warmer.
Over SWW → even instellingen checken.
Maar voor de rest klopt hier ook weer van alles niet. Jij spreekt over een watertemperatuurinstelling, maar die buurman draait op ruimtetemperatuurregeling. Hoe stelt hij die watertemperatuur dan in?
En waar staan de maximale en minimale waarde voor de watertemperatuurregeling bij hem op?

[Voor 37% gewijzigd door Andrehj op 21-01-2023 19:20]

• Galen.
  • Laatst online: 01-02 14:28
Vraagje, mijn warmtepomp draait constant door en slaat niet af op ingestelde temperatuur zie foto! Had hem al graadje lager gezet maar vergeefs. Het is net of hij de temperatuurniet kan halen
ook het tapwater duurt heel lang voordat hij op temperatuur is!

[Voor 13% gewijzigd door Galen. op 21-01-2023 19:38]

Galen. schreef op zaterdag 21 januari 2023 @ 19:34:
Vraagje, mijn warmtepomp draait constant door en slaat niet af op ingestelde temperatuur zie foto!
Als het buiten koud is is het normaal als je WP gewoon door blijft verwarmen. Als ie uit zou gaan, zou je woning immers afkoelen....
Had hem al graadje lager gezet maar vergeefs. Het is net of hij de temperatuurniet kan halen
Dat klopt niet, hij heeft de temperatuur immers gehaald. Dat de WP blijft lopen als jij hem een graad lager zet is logisch, een gevolg van de regelkarakteristiek.

Ik begrijp niet waarom je wilt dat de WP bij deze buitentemperaturen van rond het vriespunt uit gaat... Kun je dat uitleggen?
ook het tapwater duurt heel lang voordat hij op temperatuur is!
Wat is heel lang?

• Galen.
Wat is heel lang?

De hele dag!
Dus je SWW-cyclus heeft al 20 uur geduurd (zo oud is mijn dag nu), en toch is het binnen nog goed warm. Dat is bijzonder....

Waar leidt je uit af dat die SWW-cyclus al zo lang heeft geduurd?

[Voor 7% gewijzigd door Andrehj op 21-01-2023 19:56]

• Galen.

Omdat de buiten unit de heledag bijna heeft gelopen.

• hesselbeertje
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 11:59
Galen. schreef op zaterdag 21 januari 2023 @ 20:01:

Euuh, in Nederland is het rond 0. Dan lijkt het me heel normaal en ook wenselijk dat ie de hele dag lekker door loopt. Hoe lang duurt het tapwater volgens jou? Want dat is uiteraard niet de hele dag.

[Voor 10% gewijzigd door hesselbeertje op 21-01-2023 20:06]

28 x AUO SunBravo + Fronius Symo 10.0 LIVE + Mitsubishi Zubadan 8kw om de stroom weer op te maken...

Galen. schreef op zaterdag 21 januari 2023 @ 20:01:
Die wordt ook gebruikt om je woning te verwarmen... Blijf dus de vraag: Waar leidt je uit af dat die SWW-cyclus al zo lang heeft geduurd?

P.S. Klik op "Quote" om op een bericht te reageren.

• Galen.
hesselbeertje schreef op zaterdag 21 januari 2023 @ 20:05:
[...]

Euuh, in Nederland is het rond 0. Dan lijkt het me heel normaal en ook wenselijk dat ie de hele dag lekker door loopt. Hoe lang duurt het tapwater volgens jou? Want dat is uiteraard niet de hele dag.
Klopt,niet de hele dag maar wel een uur of 3 a 4 graden voor 10 graden.

• Galen.
Andrehj schreef op zaterdag 21 januari 2023 @ 20:06:
[...]

Die wordt ook gebruikt om je woning te verwarmen... Blijf dus de vraag: Waar leidt je uit af dat die SWW-cyclus al zo lang heeft geduurd?

Heb de warmte pomp al meer als 4 jaar,nog nooit geen problemen gehad.
Sinds vorige maand kwam hij ook niet op temperatuur, liep die bijna dag en nacht door..heb zelf de temperaturen van tapwater en kamertemperatuur behoorlijk naar beneden gezet .En toen een monteur bij gehad filter schoon gemaakt en buitenunit gas/vloeistof gecontroleerd!Maar hij loopt wel wat beter maar niet zo als ik gewent was!

😉

• Galen.
Andrehj schreef op zaterdag 21 januari 2023 @ 20:06:
[...]

😉Heb de warmte pomp al meer als 4 jaar,nog nooit geen problemen gehad.
Sinds vorige maand kwam hij ook niet op temperatuur, liep die bijna dag en nacht door..heb zelf de temperaturen van tapwater en kamertemperatuur behoorlijk naar beneden gezet .En toen een monteur bij gehad filter schoon gemaakt en buitenunit gas/vloeistof gecontroleerd!Maar hij loopt wel wat beter maar niet zo als ik gewent was!

[Voor 10% gewijzigd door Galen. op 21-01-2023 20:46]

• SanderGo
Kleine vraag, hoe verhoor/verlaag je de flow op een bepaald tijdstip dan? Via de stilte modus? Of is er een andere manier om dit in te stellen.
koevlaas2 schreef op vrijdag 20 januari 2023 @ 22:02:
[...]

4 Overdag hogere flow en in de nacht lagere bij gelijkblijvende Ta.

• nightfall
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 09:14
Ik probeer het SWW setpoint via modbus te zetten via register 31, functie 6, maar hij gebruikt de zo ingestelde waarde niet (lees, hij gebruikt nog wat er via de FTC5 UI is ingesteld). Ik heb lang gewacht maar er verandert niks.

Ik schrijf bijv. '5000' voor 50 graden C. Als ik het register via modbus weer uitlees (register 31 functie 3) dan krijg ik wel de juiste waarde die ik via modbus heb geschreven, dus het schrijven an sich gaat volgens mij goed.

Dit is met een procon op een ERST20C-VM2C cylinderunit (FTC5), ik geloof nog software versie 1100.

Wat zou ik over het hoofd kunnen zien? Software update?
Pagina: 1 ... 58 ... 62 Laatste

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee