Ben al een tijdje aan het nadenken over wat nou de beste manier is om zo efficiënt mogelijk te stoken. Ja, het is een beetje een obsessie
Heb gemerkt dat als je zelf zoveel mogelijk wil kunnen regelen de 'Heating flow' mode de beste keus is. Via deze set temp kun je redelijk goed bepalen hoe hard je WP werkt door Ta te setten.
Proefondervindelijk weet ik inmiddels dat ik met Ta = 35 met de huidige temperaturen (-3 tot +5) het tijdsvenster wat ik gebruik voor verwarmen (8.30-22.30) net niet haal. Bij de hele koude periode in december ben ik naar Ta = 40 gegaan om het te redden.
Eigenlijk wil je voorkomen dat je WP als het heel koud is buiten hard gaat werken en dan rond het middag uur rustig aan doet. Juist op het middag uur wil je volgens mij gas geven, want dan is het het warmst. Ik laat mijn WP daarom het liefst werken vanaf de niet al te vroege ochtend tot aan de vroege nacht.
Optimaal zou volgens mij zijn om in mijn situatie bijv. 's ochtends om 8.30 (stel even dat het dan -2 is) een Ta van 35 te gebruik (delta T = 37), maar in de middag (stel het is +5) naar 42 te gaan, of zelfs meer, want dan werken de zonnepanelen full speed. Dit in plaats van een statische 40 gedurende de hele dag, waarbij de warmtepomp in de ochtend 42 graden moet overbruggen, maar in de middag maar 35.
Mijn idee is daarom grofweg het volgende:
-Kijk op basis van forecast data wat de min,max of gemiddelde temp. van de komende 24 uur is
-Bepaal daarbij een curve voor Ta, waarbij:
-- de lengte van de curve het aantal uren stoken is (bijv. 14)
-- de top van de curve samenvalt met het warmste moment van de dag (vast moment, bijv. 14.00)
- Voer de curve uit door elk uur de passende Ta te setten op de WP
- (buiten de stook curve gebruik ik de thermostaat modus op een temp die lager ligt dan mijn gewenste temperatuur in huis, daardoor gaat WP nooit aan, behalve misschien als achtervang)
Uiteraard is die niet helemaal optimaal als er door vreemde weeromstandigheden de max. temp van een dag niet samenvalt met het midden van het tijdsframe, maar dat gebeurt niet zo vaak. Zou nog verbeterd kunnen worden door bij de forecast echt per uur te kijken en daarvan afhankelijk dan de kijken welke Ta er nodig is, maar dit lijkt me heel complex.
Iemand opbouwende kritiek / tweaks hierop?