Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jorisdekloris
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 11:59
Weet iemand de baan van het attribuut van de Melcloud API voor THW 6 en 7? Ik dacht FlowTemperatureZone1 en ReturnTemperatureZone1 maar die schieten af en toe naar 60 graden als er SWW gemaakt wordt. Dus was mijn aanname dat dit toch interne sensoren zijn ofzo.

Tierelier

Acties:
  • 0 Henk 'm!
jorisdekloris schreef op zondag 15 januari 2023 @ 13:38:
Weet iemand de baan van het attribuut van de Melcloud API voor THW 6 en 7?
:? Ich verstehe nur Bahnhof...

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchWing
  • Registratie: April 2019
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

jorisdekloris schreef op zondag 15 januari 2023 @ 13:38:
Weet iemand de baan van het attribuut van de Melcloud API voor THW 6 en 7? Ik dacht FlowTemperatureZone1 en ReturnTemperatureZone1 maar die schieten af en toe naar 60 graden als er SWW gemaakt wordt. Dus was mijn aanname dat dit toch interne sensoren zijn ofzo.
THW6 en 7 = aanvoer/retour zone 1, heb je dan een multi zone comfort kit?

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SW75YAA + EHST20D-VM2D / PV: 2150Wp Z/O 132° en 2580Wp N/W 312° Ik wil een warmtepomp.nu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mmun
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 19:07
DutchWing schreef op zaterdag 14 januari 2023 @ 17:39:
[...]

1350m³ gas x 8 kW/m³ gas / 1650 piekuren = 6,6kW bij -10 buitentemperatuur.
Maar gezien je vrij zuinig bent is de 8kW warmtepomp geen verkeerde keuze indien een wat hogere woonkamertemperatuur wenselijk is.

[...]

Hierin kun je terug vinden wat je afgifte/type is:
https://www.jaga.nl/media/wzhfgqhr/jaga_cataloog_2023_nl.pdf

[...]

Waarschijnlijk heb je de JAGA PRO ventielen, deze kunnen eventueel nog ingeregeld worden.
https://www.jaga.nl/media...elen_energy_savers_nl.pdf
https://www.radiatorendis...com_20190128102846948.pdf

Thermostaatknoppen kun je dan op stand 2 zetten +/- 18 graden.
Liefst zoveel mogelijk open, hoe meer afgifte hoe lager de aanvoertemperatuur kan.

[...]

Met voornamelijk convectoren is een 50L buffervat in de retour wel geadviseerd om minimaal systeeminhoud te garanderen!
Maar waarschijnlijk gebruikt hij nu het elektrisch element eventueel, of is deze geforceerd uitgezet?

Je bedieningspaneel werkt als woonkamersensor welke de warmtepomp via de ruimtetemperatuur regeling auto-adapt regelt.
DutchWing in "Mitsubishi Electric Ecodan Lucht/Water Warmtepompen"

[...]

Mooi dat je hem apart kan uitlezen :)

[...]

SWW setpoint is prima, ECO is prima, op hoeveel staat de temperatuurdaling SWW?

Legionella is helemaal afhankelijk van wat jezelf wilt!

Flow van 19L/min zit binnen de specificaties.

[...]

Heb je ook geprobeerd zonder temperatuurdaling ter vergelijking?
Vooral met convectoren en radiatoren heeft een nachtverlaging soms nog wel nut, maar je moet zo vergelijken dat je appels met appels vergelijkt.
- Zelfde aanvoertemperatuur.
- Zelfde buitentemperatuur/weersomstandigheden.
- Zelfde aantal graaddagen ongeveer.

[...]

Hogere flow is normaliter zelfde afgifte maar een lagere aanvoertemperatuur. Dus hogere COP.

[...]

Je zit toch best veel aan je de bedieningspaneel te rommelen, ik zou dat even laten.
Zet hem eens op een vaste kamertemperatuur en dan afblijven, kijken hoe dat gaat.

[...]

Je verbruik is niet buitensporig, maar je stookt ook vrij zuinig. (Geen 20 of 21 graden)

[...]

Met je afgifte is niks mis :)
Op de ene grafiek zie je inderdaad de defrost wat vrij normaal eruit ziet, de andere grafiek blijft je warmtepomp mooi rustig doordraaien.
We zitten in een energiecrises dus ik ben op dit moment inderdaad vrij zuinig. Moet toegeven dat een graadje warmer wat aangenamer zal zijn.

Heb inderdaad Jaga Pro voetventielen. Had deze ingeregeld/geknepen maar dat ging toch ten kosten van de flow. Heb toen toch weer alles volledig open gezet omdat ik het in de woonkamer zo snel mogelijk warm wil hebben. Lijkt erop dat ik iets verkeerd gedaan heb als ik naar het instellingsschema van de link kijk. Moet zeggen dat ik het niet helemaal begrijp dus ga kijken of ik er nog wat meer info over vinden kan.

Op het bedieningspaneel zie ik bij Elektrisch weerstand SWW twee icoontjes. Deze staan beide aan.
Beetje suf maar temperatuurdaling SWW kan ik niet meer vinden op het bedieningspaneel…
Begrijp dus dat ik de pompstand het best naar 5 kan zetten, zal ik doen, zeker nu het weer wat kouder wordt.

Zonder temperatuurdaling heb ik ook vergeleken. Heb dit in dezelfde test gedaan met nachttemperatuur naar 18 en 17 graden. Bij nachttemperatuur naar 17 graden was het totaal dagelijks gebruik het minst bij ongeveer gelijke omstandigheden.

Eens dat ik best veel aan de temperatuur van het bedieningspaneel zit te rommelen. Zal de komende dagen toch nog eens kijken naar het effect als ik eraf blijf.

WP: ME PUD-SWM80YAA / EHSD-VM2D / DJG WPS300 RVS

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jorisdekloris
Andrehj schreef op zondag 15 januari 2023 @ 13:39:
[...]

:? Ich verstehe nur Bahnhof...
Ik bedoelde 'naam'.
DutchWing schreef op zondag 15 januari 2023 @ 14:11:
[...]

THW6 en 7 = aanvoer/retour zone 1, heb je dan een multi zone comfort kit?
Ik heb de 2 thermistors aangesloten op THW6 en THW7 voor de VVW flow en retour om de Ta en de Tr te meten. Ik denk alleen dat ik via de API naar de verkeerde attributen zit te kijken.

Ninja-edit: Ik heb flowtemprature en flowtemperatuezone1 even vergeleken en die lijken toch verschillend te zijn dus ik hou het hier even bij.

[ Voor 11% gewijzigd door jorisdekloris op 15-01-2023 14:53 ]

Tierelier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remco45
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 16-09 21:23
DutchWing schreef op zondag 15 januari 2023 @ 13:14:
[...]
Code:
004 - Discharge temperature TH4 (Hoge druk gas)
005 - Liquid pipe 1 temperature TH3 (Intrede lage druk vloeistof
007 - 2-fase pipe temperature TH6 (Uitrede/faseovergang lage druk gas)

Normaal is je temperatuur verschil tussen TH3 en TH6 zo’n 5 graden als ik mij niet vergist.
Dus er wordt iets van maximaal 5 graden uit buitenlucht onttrokken.
Dus als TH3 en TH6 boven de 0 graden blijven, dan heb je een droge defrost na mijn weten.
Vreemd: bij mijn Zubadan 112YAA zijn TH3 en TH6 altijd gelijk.
Lijkt me logisch omdat TH6 nog niet aan het einde van de verdamper zit en de opgenomen warmte alleen latent is.
Ik zie dat verschil wel tussen 008 (TH32 = suction temperatuur/inlaat compressor) en TH3, maar TH32 is dus alleen op een Zubadan te meten.

Mitsubishi Zubadan 11,2 kW; 14500 Wp (6100 Oost en 8400 West)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sven1234
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 12:34
Remco45 schreef op zondag 15 januari 2023 @ 18:04:
[...]

Lijkt me logisch omdat TH6 nog niet aan het einde van de verdamper zit en de opgenomen warmte alleen latent is.
Ik zie dat verschil wel tussen 008 (TH32 = suction temperatuur/inlaat compressor) en TH3, maar TH32 is dus alleen op een Zubadan te meten.
Toen de service monteur van Alkima de monteur hielp die bij onze wijk het onderhoud doet, gaf hij aan dat hij graag de output van de volgende request codes zou willen ontvangen:

001 - amperage
002 - operating time
003 - start/stops
004 - discharge temperature
005 - liquid pipe 1 temp th3
007 - 2 phase pipe temp th6
009 - Tbuiten
016 - frequentie
505 - refrigerant temp th2
506 - return temperature thw2
511 - flow water temp thw1
540 - flow

Bij het noteren van deze waardes moest de compressor 66Hz of meer draaien. De meeste waardes spreken redelijk voor zich, maar 004, 005 een 007 vind ik lastig te interpreteren. Het bijzondere was ook dat de resultaten van 005 en 007 niet gelijk waren bij de 4 huizen waar ik heb meegelopen. Bij de ene wp zat daar een verschil van 5 graden tussen, een ander met 1 en bij twee was de waarde gelijk.

Op basis van resultaten kon de service monteur zien of de installatie goed liep, maar ook bijvoorbeeld of er voldoende koudemiddel in zat. Het is nog even wachten op een reactie van Alklima op de ingestuurde resultaten (de service monteur was al vrij snel weer verdwenen, dus die heeft de verschillen zelf nooit gezien), maar ik zou ook zelf graag willen weten hoe dat precies werkt. Ik ben benieuwd of iemand iets meer kan vertellen hoe je request code 004, 005 en 007 eigenlijk moet interpreteren. En zit daar een groot verschil tussen qua werking bij de Zubadan en Ecodan?

WP: Mitsubishi PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• xoror
  • Registratie: November 1999
  • Niet online
@DutchWing Bij mij geeft 005 en 007 beide 0 weer nu. 009 geeft nu 4 graden aan, terwijl in het termistor overzicht 5 graden staat, en ik lees met mijn esp32 dan weer 6 graden uit. Dat lijkt niet helemaal lekker te gaan. Dus mogelijk is mijn Tb 1 a 2 graden te hoog.

[edit] bugje gevonden in de cn105gw, gefixed en Tb is nu zoals op het display.

[ Voor 13% gewijzigd door xoror op 15-01-2023 20:53 ]

Eenvoudig + Goedkoop Mitsubishi Warmtepomp uitlezen/besturen met een ESP32

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterMi
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 11-03 17:05

PeterMi

Zubadan econdan PUHZ 80YY

Bedankt Duchtwing!

Fijn dat je mn berekening bevestigd hebt. Een 2 ltr expansievat moet ik wel kwijt kunnen achter in mn keukenkastje voor mn vloerverwarming.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchWing
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

Remco45 schreef op zondag 15 januari 2023 @ 18:04:
[...]

Ik dacht te begrijpen dat de 2-fase pipe temperature de faseovergang is of in ieder geval een indicatie geeft of de Expansieventiel bijgestuurd moet worden.
Fasediagram als voorbeeld:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pzujf-2sBWMTBSrKM1-StRJsjqA=/x800/filters:strip_exif()/f/image/G8xzH3OW2pk3O047k0gSQ97t.png?f=fotoalbum_large

Bij mij is het verschil tussen TH3 en TH6 verschillend van 1 graden (SWW) tot maximaal 5 graden. (Verwarming / Radiatoren)

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SW75YAA + EHST20D-VM2D / PV: 2150Wp Z/O 132° en 2580Wp N/W 312° Ik wil een warmtepomp.nu

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DutchWing
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

Sven1234 schreef op zondag 15 januari 2023 @ 20:12:
[...]

Toen de service monteur van Alkima de monteur hielp die bij ons het onderhoud doet, gaf hij aan dat hij graag de output van de volgende request codes zou willen ontvangen:

001 - amperage
002 - operating time
003 - start/stops
004 - discharge temperature
005 - liquid pipe 1 temp th3
007 - 2 phase pipe temp th6
009 - Tbuiten
016 - frequentie
505 - refrigerant temp th2
506 - return temperature thw2
511 - flow water temp thw1
540 - flow

Bij het noteren van deze waardes moest de compressor 66Hz of meer draaien. De meeste waardes spreken redelijk voor zich, maar 004, 005 een 007 vind ik lastig te interpreteren. Het bijzondere was ook dat de resultaten van 005 en 007 niet gelijk waren bij de 4 huizen waar ik heb meegelopen. Bij de ene wp zat daar een verschil van 5 graden tussen, een ander met 1 en bij twee was de waarde gelijk.

Op basis van resultaten kon de service monteur zien of de installatie goed liep, maar ook bijvoorbeeld of er voldoende koudemiddel in zat. Het is nog even wachten op een reactie van Alklima op de ingestuurde resultaten (de service monteur was al vrij snel weer verdwenen, dus die heeft de verschillen zelf nooit gezien), maar ik zou ook zelf graag willen weten hoe dat precies werkt. Ik ben benieuwd of iemand iets meer kan vertellen hoe je request code 004, 005 en 007 eigenlijk moet interpreteren. En zit daar een groot verschil tussen qua werking bij de Zubadan en Ecodan?
Hij moet minimaal 60Hz draaien om een goede berekening te kunnen maken van het thermische vermogen, hoger is altijd beter.

De inbedrijfstelling rapporten van Alklima die ik heb, daar valt mij bijvoorbeeld op dat:
- TH3 en TH4 maar 1 tot 3 graden verschillen op SWW bedrijf.
- De compressor tussen de 60 en 80Hz draait.
- De buitentemperatuur TH7 rond de 18 en 23 graden was, maar TH3/TH4 zo’n 8 a 10 graden lager zat.
TH4 was tussen de 65-80 graden.
SWW temperatuur lag op dat moment op: 44 graden.

Bij de rapporten die ik heb waren ze gewoon door de inbedrijfstelling gekomen zonder op of aanmerkingen.

Misschien dat @koevlaas2 hier wat meer over kan vertellen?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Remco45
Heb het nog even gecheckt; hieronder de uitleg, wat aangepast voor niet-techneuten.

Tijdens verwarmen.
Koudemiddel komt vanuit expansieventiel als 2-fase onderaan de verdamper in (vloeistof met een tikje gas dat nodig was om het koudemiddel onder T-buiten te krijgen: meestal ca 5 - 10 graden kouder dan T-buiten).

TH3 zit onderaan de verdamper en meet tijdens verwarmen de verdampingstemperatuur.
TH6 zit ongeveer in het midden van het bovenste deel van de verdamper en meet dan hetzelfde.( 2-fase is daar al veel gas en nog iets vloeibaar koudemiddel).
Verdampen geschiedt bij dezelfde temperatuur en de waarden zijn dan onder en boven vrijwel gelijk.

Tijdens Koelen/Defrost is er wel verschil.
De stroming is omgekeerd: het koudemiddel komt nu van boven als warm gas.
TH6 meet dan ook de 2-fase temperatuur = condensatietemperatuur van gas naar vloeistof.
In het onderste deel van de verdamper wordt het koudemiddel iets verder afgekoeld, dus onder de condensatietemperatuur.

TH3 zit helemaal onderaan en meet dan de sub-cooled liquid temperature (onderkoelde vloeistof).
De TH3 waarden zijn dan inderdaad wat lager vanwege die extra koeling die het koudemiddel verkrijgt.
De extra koeling is nodig om er voor te zorgen dat al het koudemiddel volledig vloeistof is voordat het naar het expansieventiel gaat.
Als er wat gas in zou blijven zitten, gaat dat expansieventiel namelijk sputteren.
De waarde van TH3 wordt door de regeling gebruikt om dat sputteren te voorkomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchWing
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

Remco45 schreef op maandag 16 januari 2023 @ 11:11:
Heb het nog even gecheckt; hieronder de uitleg, wat aangepast voor niet-techneuten.

Tijdens verwarmen.
Koudemiddel komt vanuit expansieventiel als 2-fase onderaan de verdamper in (vloeistof met een tikje gas dat nodig was om het koudemiddel onder T-buiten te krijgen: meestal ca 5 - 10 graden kouder dan T-buiten).
Dat constateer ik ook.
TH3 zit onderaan de verdamper en meet tijdens verwarmen de verdampingstemperatuur.
TH6 zit ongeveer in het midden van het bovenste deel van de verdamper en meet dan hetzelfde.( 2-fase is daar al veel gas en nog iets vloeibaar koudemiddel).
Verdampen geschiedt bij dezelfde temperatuur en de waarden zijn dan onder en boven vrijwel gelijk.
Maar bij veel gas en weinig vloeistof heb je al veel warmte onttrokken, maar het gekke is dat de ene keer je maar 0 of 1 graden verschil meet, SWW en bij weinig warmtevraag het verschil soms oploopt naar 5 graden is mijn ervaring.

In ieder geval als zowel TH3 als TH6 boven de 0 graden blijven zou je geen defrost verwachten.
Maar diverse merken hanteren een andere manier van defrost bepalen, hier zag ik toevallig een stukje voorbij komen over hoe fabrikanten het kunnen bepalen:
https://www.han.nl/projec...ezen-van-de-verdamper.pdf
Tijdens Koelen/Defrost is er wel verschil.
De stroming is omgekeerd: het koudemiddel komt nu van boven als warm gas.
TH6 meet dan ook de 2-fase temperatuur = condensatietemperatuur van gas naar vloeistof.
In het onderste deel van de verdamper wordt het koudemiddel iets verder afgekoeld, dus onder de condensatietemperatuur.
Ik ga het sowieso navragen bij Alklima, want als hun ook geen F-Gassen handelingen doen, wat overigens bij logboek plichtige installatie wel verplicht is. (PUHZ - R410a installaties bijv)
Dan kan ik ook zelf beoordelen of de installatie koudemiddel tekort heeft, dan hoeft er niet specifiek een collega te komen.
TH3 zit helemaal onderaan en meet dan de sub-cooled liquid temperature (onderkoelde vloeistof).
De TH3 waarden zijn dan inderdaad wat lager vanwege die extra koeling die het koudemiddel verkrijgt.
De extra koeling is nodig om er voor te zorgen dat al het koudemiddel volledig vloeistof is voordat het naar het expansieventiel gaat.
Als er wat gas in zou blijven zitten, gaat dat expansieventiel namelijk sputteren.
De waarde van TH3 wordt door de regeling gebruikt om dat sputteren te voorkomen.
Ja dus zoals de fasediagram zit een ingeprogrammeerde regeling welke hiermee rekening houdt even simpel gezegd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• corsat
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 03:59
Vraagje over Melcloud, ik heb gisteren de naam van mijn netwerk aangepast en ik heb mijn router op tri band gezet, van alleen 5Ghz naar 2,4 en 5.0 en 5.1 als ik het goed heb. Sindsdien valt Melcloud regelmatig uit alleen begrijp ik niet waarom. Hoe verbind ik Melcloud met het juiste WiFi netwerk.

Ecodan 7,5kW Nibe F130 ventilatie warmtepomp, 300l RVS SWW, 8400wp zonnepanelen, LL airco/verwarming, 2 MARSTEK VENUS E firmware v153 BMS 215 combination CT003 v117 app v1.6.47

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonlwd
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 16-09 08:49
Heeft iemand een verklaring voor die enorme uitschieter in voorloop temp? Ik heb een vaste voorloop van 28 ingesteld nu (omdat de WAR niet werkt vanwege recirculatie in de buitenunit).

Vannacht ook bijna ieder uur een defrost en vanmorgen een bijna koude douche (met 300L boiler).

Snap er soms niets meer vanAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WoiFkYHCdUxKuQLG-rrJhwd2svs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dt3OaJHt8UuDAlehMO2R9wd9.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/I1hkNb3KR4_-Akv0nDYyyUrofoM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/02l8siwNK6sbyIkxTEzZZz0c.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John.S
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 26-07 19:47
corsat schreef op maandag 16 januari 2023 @ 15:05:
Vraagje over Melcloud, ik heb gisteren de naam van mijn netwerk aangepast en ik heb mijn router op tri band gezet, van alleen 5Ghz naar 2,4 en 5.0 en 5.1 als ik het goed heb. Sindsdien valt Melcloud regelmatig uit alleen begrijp ik niet waarom. Hoe verbind ik Melcloud met het juiste WiFi netwerk.
Correct me if i'm wrong,.. maar volgens mij maakt de Melcloud module gebruik van een simpele esp. Deze werkt alleen op 2.4Ghz. Raar dat hij het eerst wel kon verbinden. Kijk even goed of je protocol 802.11 b/g/n gebruik. Dit soort modules zijn stabieler op een oud b protocol.

WP: PUHZ-SW75YAA + ERST30D-VM2ED PV: 4880 wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• corsat
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 03:59
John.S schreef op maandag 16 januari 2023 @ 15:18:
[...]

Correct me if i'm wrong,.. maar volgens mij maakt de Melcloud module gebruik van een simpele esp. Deze werkt alleen op 2.4Ghz. Raar dat hij het eerst wel kon verbinden. Kijk even goed of je protocol 802.11 b/g/n gebruik. Dit soort modules zijn stabieler op een oud b protocol.
Ik vermoed dat hij met een accespoint verbonden is die beneden in de woonkamer staat en die ik uit wil gaan schakelen. De naam van de verbinding moet dus aangepast worden maar moet dit dmv reset van de WiFi interface van Melcloud.

Ecodan 7,5kW Nibe F130 ventilatie warmtepomp, 300l RVS SWW, 8400wp zonnepanelen, LL airco/verwarming, 2 MARSTEK VENUS E firmware v153 BMS 215 combination CT003 v117 app v1.6.47

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remco45
leonlwd schreef op maandag 16 januari 2023 @ 15:16:
Heeft iemand een verklaring voor die enorme uitschieter in voorloop temp? Ik heb een vaste voorloop van 28 ingesteld nu (omdat de WAR niet werkt vanwege recirculatie in de buitenunit).

Vannacht ook bijna ieder uur een defrost en vanmorgen een bijna koude douche (met 300L boiler).

Snap er soms niets meer van[Afbeelding]

[Afbeelding]
Hoe laat was die douche?

Iets na 05:00 dipt de SWW temperatuur.
Dat kan die douche zijn geweest of een dip door het opwarmen van het boilervat.
Op die tijd of iets later lijkt er een SWW run gestart waarbij de watertemperatuur van het boilervat tegen 10:00 is opgelopen naar ca 48 graden.
Om dat te bereiken moet de voorlooptemperatuur ook oplopen naar een nog iets hogere waarde (49).
Tot zover ziet het er dus niet abnormaal uit.
Wat afwijkt is de retourtemperatuur: die is nogal laag.
Bij mijn vat met grote spiraal bedraagt delta-T tussen Ta en Tr ca 4 graden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Remco45 schreef op maandag 16 januari 2023 @ 17:11:
[...]

Hoe laat was die douche?

Op die tijd of iets later lijkt er een SWW run gestart waarbij de watertemperatuur van het boilervat tegen 10:00 is opgelopen naar ca 48 graden.
Om dat te bereiken moet de voorlooptemperatuur ook oplopen naar een nog iets hogere waarde (49).
Op basis van de grafiek van @leonlwd hierboven kun je geen conclusies trekken, want je ziet maar 1 meetpunt per uur
Hij moet gewoon even de grafiek met 1 meetpunt per minuut posten.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonlwd
Remco45 schreef op maandag 16 januari 2023 @ 17:11:
[...]

Hoe laat was die douche?

Die douche was zeker niet om 05uur, of ik heb gasten in huis waar ik niets vanaf weet 😀

Ik ga er eens verder naar kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonlwd
Andrehj schreef op maandag 16 januari 2023 @ 17:22:
[...]

Op basis van de grafiek van @leonlwd hierboven kun je geen conclusies trekken, want je ziet maar 1 meetpunt per uur
Hoe kom ik aan die grafiek per minuut? Melcloud app? Of via de SD?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remco45
Andrehj schreef op maandag 16 januari 2023 @ 17:22:
[...]
Hahaha...eens, in de haast voor het avondeten overheen gekeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vincm
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 19:51
Misschien een domme vraag maar wat is nou eigenlijk het "primaire circuit" waar Mitsubishi over spreekt in de installatie handleiding?

De interne pomp staat op de FTC standaard ingesteld op 5, het maximum. Maar ik merk dat deze stand voor extra veel ruis in het systeem zorgt. Zelfs op 1 hoor ik nog ruis in de kamer naast de warmtepomp (aan deze binnenmuren zitten zowel de leidingen naar de buitenunit als naar het buffervat voor CV water.

Als ik de pompsnelheid verander qua instelling, voel ik aan zowel de koelleidingen als de CV leiding dat deze anders gaat 'resoneren' dus ik kom er niet achter of die pompsnelheid voor het primaire circuit nou betrekking heeft op de CV leiding of op de leidingen naar de buitenunit.

(N.b. vanaf het CV buffervat pompt een externe grundfos pomp alles door het huis.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Remco45
Primair is het CV-circuit.

Vreemd dat je zoveel last hebt van ruis, dat zou bij een goede installatie niet mogen voorkomen zolang de watersnelheid niet te hoog is.
Mogelijk te dunne leidingen en/of te veel haakse bochten (=weerstand) of te veel groepen die dicht staan.
Zou de installateur daar op aanspreken.
Mijn binnenunit zit aan de andere zijde van een slaapkamermuur (Ytong blokken) en daar is niets merkbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
leonlwd schreef op maandag 16 januari 2023 @ 19:23:
Hoe kom ik aan die grafiek per minuut? Melcloud app? Of via de SD?
Gewoon in Melcloud, rapporten, Temperatuur per uur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remco45
Andrehj schreef op maandag 16 januari 2023 @ 20:34:
[...]

Gewoon in Melcloud, rapporten, Temperatuur per uur.
Temperatuur per minuut dan... :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vincm
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 19:51
Remco45 schreef op maandag 16 januari 2023 @ 20:14:
Primair is het CV-circuit.

Vreemd dat je zoveel last hebt van ruis, dat zou bij een goede installatie niet mogen voorkomen zolang de watersnelheid niet te hoog is.
Mogelijk te dunne leidingen en/of te veel haakse bochten (=weerstand) of te veel groepen die dicht staan.
Zou de installateur daar op aanspreken.
Mijn binnenunit zit aan de andere zijde van een slaapkamermuur (Ytong blokken) en daar is niets merkbaar.
Bedankt voor het ophelderen!

Te veel (semi-)haakse bochten: check. De aannemer van de woning had een oudere technische tekening gebruikt bij het inrichten van de aansluitingen in de technische ruimte, waardoor de warmtepomp tegen een andere muur moet staan dan gepland en de leidingen helemaal naar de andere kant van de ruimte moeten. Aan de andere kant, het zijn dan maar 3 bochtjes tot het buffervat.

Op dit moment staan ook niet veel groepen open, alleen die op de benedenverdieping. Maar dat zou niet veel uit hoeven maken, want het primaire circuit loopt alleen naar het buffervat (en vanaf het buffervat zit dus een eigen pomp).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonlwd
Remco45 schreef op maandag 16 januari 2023 @ 20:47:
[...]

Temperatuur per minuut dan... :+
Daar zie ik de hele nacht de temperatuur rond de 40 graden. Hij staat ingesteld op 48. A het douchen warmt hij ook weer op naar 48 en blijft daar de hele dag. Zal morgenochtend weer eens in de gaten houden.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gHwdlmGAaENHY-ALMa99yde4WdA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/glNuzIfSjn1A1gPFdthfqZMs.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remco45
@leonlwd
Dit betreft slechts de periode van 04:00 t/m 04:59.
Om jouw eerste grafiek beter te kunnen beoordelen moet je bij uitlezing per minuut (zoals @Andrehj terecht aangaf) ook de betreffende periode laten zien waar de vragen betrekking op hebben.
Dus van 05:00 t/m 12:00. Kan je die plaatsen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xoror
  • Niet online
Gisteren draaide ik hier vanwege WAR met een Ta tussen 25-27 graden tov 25 dagen ervoor. Het rare is dat de COP voor verwarmen gister hoger is dan de dagen met 25 graden. Nu is de energie meting van de mitsu niet zo betrouwbaar maar je ziet wel verschil van 5.2 (dit zie ik vrijwel altijd bija Ta=25) vs 5.5. Heeft de mitsu bepaalde sweetspot aan Ta ? Ik dacht altijd zo laag mogelijk, maar cijfers lijken anders aan te geven. Iemand die dit ook ziet?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DaWizza
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gupFRP5qDwahLCJXt-mBdIQooT0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kYRbBfRU8fDgCtKkRYBOfVNS.jpg?f=fotoalbum_large

@xoror als je er logica in kunt ontdekken, chapeau

Ik hou het op een afwijking in de meetmethode van mitsu zelf

SUZ-SWM80VA & ERSD-VM2D, 200L SWW, 5330Wp O 45°, 2870Wp W 45°, 820Wp Z 10°, Zendure 2400AC 8,64kWh thuisbatterij, Fresh-r on the wall compac WTW

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Dat zou je wel denken, maar het menu-item heet toch echt "Temperatuur per uur". Daarin kun je een uur selecteren, en dan zie je binnen dat uur de temperaturen per minuut.
Ik heb het zo ook niet verzonnen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johan98765
  • Laatst online: 13-07-2024
Gewijzigd

[ Voor 98% gewijzigd door johan98765 op 22-05-2023 14:41 . Reden: Gewijzigd ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
xoror schreef op dinsdag 17 januari 2023 @ 09:29:
Gisteren draaide ik hier vanwege WAR met een Ta tussen 25-27 graden tov 25 dagen ervoor. Het rare is dat de COP voor verwarmen gister hoger is dan de dagen met 25 graden. Nu is de energie meting van de mitsu niet zo betrouwbaar maar je ziet wel verschil van 5.2 (dit zie ik vrijwel altijd bija Ta=25) vs 5.5. Heeft de mitsu bepaalde sweetspot aan Ta ? Ik dacht altijd zo laag mogelijk, maar cijfers lijken anders aan te geven. Iemand die dit ook ziet?
Mijn ervaring is precies andersom. Normaliter draait de WP hier Ta 25, maar ik had (als experiment) zondag de Ta op 27 gezet om wat warmte voor de koude komende week te bufferen. Direct ging mijn dagCOP voor verwarmen van 6.41 (zaterdag) naar 5.29 (zondag). :(
Maandag weer gewoon op Ta 25, en ondanks de lagere buitentemperatuur (2 graden kouder dan zondag) toch weer een COP van 5.93.
Ik merk dus dat de PUHZ-SW75YAA verreweg het zuinigst is bij vermogens van 4 à 5 kW. Daaronder maar vooral ook daarboven wordt het snel slechter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xoror
  • Niet online
Andrehj schreef op dinsdag 17 januari 2023 @ 17:55:
[...]

Mijn ervaring is precies andersom. Normaliter draait de WP hier Ta 25, maar ik had (als experiment) zondag de Ta op 27 gezet om wat warmte voor de koude komende week te bufferen. Direct ging mijn dagCOP voor verwarmen van 6.41 (zaterdag) naar 5.29 (zondag). :(
Maandag weer gewoon op Ta 25, en ondanks de lagere buitentemperatuur (2 graden kouder dan zondag) toch weer een COP van 5.93.
Ik merk dus dat de PUHZ-SW75YAA verreweg het zuinigst is bij vermogens van 4 à 5 kW. Daaronder maar vooral ook daarboven wordt het snel slechter.
Ah dat laatste lijkt dan hier ook aan de hand, gisteren was er meer vraag van meer kamers, dus hij draaide op wat meer vermogen (hogere delta T) dan dag ervoor 8)7

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Remco45
johan98765 schreef op dinsdag 17 januari 2023 @ 17:17:
Vandaag merkte iets op waar ik geen antwoord op heb. Misschien is het heel logisch te verklaren maar ik snap het niet.

Mijn boilervat stond om 16:15 op een temperatuur van 49 graden. De zon scheen nog lekker dus ik besloot hem geforceerd te verwarmen tot 55 graden. Toen ik echter 15 minuten later keek was de temperatuur ineens gezakt tot 44 graden en was de buitenunit met een defrost bezig. Ik merk nu ook dat de blauwe leiding, retour vanaf het boilervat?, even heet is als de rode aanvoerleiding. Klopt dit? Hou zou het kunnen dat de temperatuur ineens zo snel daalt terwijl er niemand in huis warm water gebruikte op dat moment?
Dat is een normaal verschijnsel.
Vanaf de start van een SWW-run zal door thermische effecten de temperatuur van de boiler iets dalen.
Daarna stijgen Ta, Tr en de boilertemperatuur geleidelijk.
Tijdens een Defrost wordt de stroomrichting van het koudemiddel omgedraaid.
De Hydrobox haalt dan warmte uit het water dat door de spiraal stroomt.
Je ziet dan Ta en Tr dalen.
Voorbeeld uit mijn systeem:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-LzF3E_9PIrdSj7tsYF-afKFnDY=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/nTMUl56mMAi6nOmfQ3MOeNSo.jpg?f=user_large

Legenda: groen is flow, oranje is boiler, rood is Ta en blauw is Tr.

Na de Defrost gaat de SWW-run weer verder.
Een andere vraag gaat over de retour van de vloerverwarming. De oranje lijn komt op een gegeven moment samen met de blauwe lijn vanuit het boilervat. Is dit correct? Kan er op 1 of andere manier ook water vanuit het vloerverwarmingssysteem naar het boilervat stromen hierdoor? Ik kan ook niet uitvogelen waar de retourleiding van de verdeler van de benedenverdieping weer naar boven komt.

[Afbeelding]
Ja, die leidingen mogen worden samengevoegd.
Overigens zijn de leidingen te dun en ik zie ook een bypass en een buffer (serie in de retour) welke niet nodig is nu op de verdeler beneden alles hebt open gezet.
Normaliter komen retour boiler en verdeler op een T-stuk uit en zit een eventuele seriebuffer alleen in de retour van de leiding uit beide verdelers. Daar hoort dan ook het magnetisch vuilfilter te zitten, maar dat kan ik jouw foto's - ook de eerdere niet vinden. Heb je wel zo'n filter?

Maar goed: je bent al eerder over het slechte werk geadviseerd.

Hebben jullie al gezamenlijk de installateur om oplossingen gevraagd?

[ Voor 7% gewijzigd door Remco45 op 17-01-2023 18:11 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
johan98765 schreef op dinsdag 17 januari 2023 @ 17:17:
Vandaag merkte iets op waar ik geen antwoord op heb. Misschien is het heel logisch te verklaren maar ik snap het niet.

Mijn boilervat stond om 16:15 op een temperatuur van 49 graden. De zon scheen nog lekker dus ik besloot hem geforceerd te verwarmen tot 55 graden. Toen ik echter 15 minuten later keek was de temperatuur ineens gezakt tot 44 graden en was de buitenunit met een defrost bezig.
Dat de temperatuur van je SWW bij het begin van de cyclus ter hoogte van de sensor daalt is normaal omdat bij de SWW-cyclus de waterpomp via de spiraal de gelaagdheid om zeep helpt. De gemiddelde watertemperatuur in je vat zal wel stijgen.
Bij de huidige buitentemperaturen zijn defrosts ook normaal.
Ik merk nu ook dat de blauwe leiding, retour vanaf het boilervat?, even heet is als de rode aanvoerleiding. Klopt dit?
Dat is zeker niet normaal. Het lijkt erop dat de retour vanaf je SWW-vat (die staat uiterst rechts toch?) door het CV-buffervat loopt. Hier heeft je installateur een blunder begaan. Die heeft dus nog wat te doen.

Waarom heb je dat buffervat eigenlijk? Dit lijkt me een foto van je verdieping. Dat betekent dat je ook nog VVW op de BGG hebt, en daarmee ruim voldoende systeeminhoud om zonder buffervat te kunnen draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LittleKiller
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 16-09 14:11
[...]

Ik heb er nog geen data voor, maar ik merk ook dat er gewoon een sweetspot is. Heb je ook de frequentie gelogd gedurende die runs?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remco45
[...]

Kan dat met met de buitentemperatuur te maken hebben in dit geval?

De besturing van onze Ecodans en Zubadans regelt dat het koudemiddel zo lang mogelijk boven nul blijft om aanvriezen - en dus Defrosts - te voorkomen. Maar op een gegeven moment (T-buiten zakt en/of meer vermogen gevraagd) gaat dat natuurlijk niet meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johan98765
[quote]Remco45 schreef op dinsdag 17 januari 2023 @ 18:02:
[...]

[ Voor 90% gewijzigd door johan98765 op 22-05-2023 14:42 . Reden: Gewijzigd ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johan98765
...

[ Voor 99% gewijzigd door johan98765 op 22-05-2023 14:43 . Reden: Gewijzigd ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
johan98765 schreef op dinsdag 17 januari 2023 @ 19:27:
Dank voor je heldere antwoord!

Het klopt inderdaad dat het SWW-vat rechts staat en dat deze inderdaad door het CV-buffervat loopt. Het klopt inderdaad ook dat wij beneden ook vloerverwarming met een verdeler hebben. In principe heb je dan genoeg systeeminhoud, was het niet dat de leidingen veel te dun zijn en er daardoor veel te weinig flow is en dit weer problemen oplevert.
Ja, maar dan is die plaats van de buffer nog steeds fout! Ergens in je retour zit een T-stuk, waar het CV-water vanaf je SWW-vat weer bij het CV-water van de VVW komt.
In jouw geval zit de buffer tussen dat T-stuk en de warmtepomp. Maar die buffer hoort ergens tussen je afgiftesysteem en het T-stuk!
Zodat de buffer dus niet meeverwarmd wordt tijdens een SWW-run.
Dit lijkt zo nergens op, kost bovendien nodeloos veel energie (je zit de hele inhoud van de buffer extra op te warmen naar SWW-temperaturen). En bovendien is het niet goed voor je vloer, want aan het einde van een SWW-run komt al dat (veel te) hete water in je vloer terecht.

Over die te dunne leidingen in je vloer: Dit is toch een zolder of technische ruimte? Kun je die leidingen niet via een koofje boven dat kozijn langs leiden? Dan heb je de leidingen naar je SWW-vat in ieder geval goed voor elkaar. Kan die installateur mooi combineren met het fixen van die blunder met de positie van het buffervat.

[ Voor 12% gewijzigd door Andrehj op 17-01-2023 19:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johan98765
.

[ Voor 108% gewijzigd door johan98765 op 22-05-2023 14:48 . Reden: . ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
johan98765 schreef op dinsdag 17 januari 2023 @ 19:59:
Dat T-stuk ligt waarschijnlijk ergens onder de vloer. Waar zou in dat geval dan de buffer geplaatst moeten worden in onze installatie? Ik heb niet het idee dat onze installateur namelijk weet waar deze dan zou moeten, anders hadden ze dit wel uitgevoerd zoals het hoort....
Waar de buffer moet heb ik hierboven omschreven.
En dat T-stuk heb je nota bene net zelf op de foto hierboven gezet. Hij zitten daar waar de oranje en blauwe lijn bij elkaar komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johan98765
.

[ Voor 99% gewijzigd door johan98765 op 22-05-2023 14:48 . Reden: . ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!
johan98765 schreef op dinsdag 17 januari 2023 @ 20:04:
Ik dacht dat het ging om de retourleiding die vanaf de verdeler beneden komt.
Excuses zijn niet nodig hoor. We praten langs elkaar heen. Buffer moet achter de retouren van beide verdelers. Dus zo (in ASCII art gehackt):
code:
1
2
3
4
Retour VVW beneden \
                    > T-stuk → Buffer \
Retour VVW boven   /                   > T-stuk → warmtepomp.
                       retour SWW-vat /

Zo loopt de flow van de verwarming wel door de buffer, maar de flow vanaf het SWW-vat niet. Eerlijk gezegd kan ik er werkelijk niet bij dat een installateur zoiets simpels niet gewoon goed kan doen.

[ Voor 21% gewijzigd door Andrehj op 17-01-2023 20:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jorisdekloris
Ik zoek mij scheel naar de reden van mijn pendelende zubudan. Ik ben ook nog bezig met het inrichten van de monitoring.

Welke data zouden jullie hier nog bij willen zien om te kunnen onderzoeken waar dit vandaan komt?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9bl1-3NQ-PVtxjVBsCeIszQbkEM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DBpBF3Sj2rfSQIqadQAouZWj.jpg?f=fotoalbum_large

Tierelier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johan98765
.

[ Voor 115% gewijzigd door johan98765 op 22-05-2023 14:48 . Reden: . ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!
jorisdekloris schreef op dinsdag 17 januari 2023 @ 20:44:
Ik zoek mij scheel naar de reden van mijn pendelende zubudan. Ik ben ook nog bezig met het inrichten van de monitoring.

Welke data zouden jullie hier nog bij willen zien om te kunnen onderzoeken waar dit vandaan komt?
Geen. Je Zubadan pendelt niet. Dit zijn defrosts (Ta duikt onder Tr).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jorisdekloris
Andrehj schreef op dinsdag 17 januari 2023 @ 21:00:
[...]

Geen. Je Zubadan pendelt niet. Dit zijn defrosts (Ta duikt onder Tr).
Kan ik daar nog iets aan doen? Of is dit normaal gedrag?

En thanks voor de feedback op mijn data.

Tierelier

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LeonTebbens
  • Registratie: Juni 2021
  • Niet online
Tip: Wellicht zijn er hier forumleden die van hun kennis hun werk willen maken?
Het gaat specifiek om Mitsubishi full electric WP’s 😀.
Dit kwam langs in de Urgenda nieuwsbrief.

[ Voor 22% gewijzigd door LeonTebbens op 17-01-2023 21:17 ]

WP: Mitsubishi Ecodan ERSD-VM2D + PUHZ-SW75YAA + De Jong WPS300 Solar boiler met 1 Nefit paneel. PV: 2100Wp. Jaren-30 huis, gasloos sinds mrt 2021

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SanderGo
  • Laatst online: 10-04-2023
Dag, Ik heb nu zon maand mijn warmtepomp in gebruik en blijf nog een paar kleine geluiden houden.

De buitenunit heeft af en toe en kleine resonantie die in het huis gaat zitten. Hij staat nu op die dubbele blokken die op het platte dag staan. Heeft iemand nog tipt om ervoor te zorgen dat de geluiden minder in het huis trekken? Ga hem zaterdag waarschijnlijk nog op een paar van die dak tegels zetten. Om te testen. Maar andere opties en tips hoor ik graag.

De binnenunit heeft een lage brom/resonantie die denk ik veroorzaakt word door de pomp. Deze trekt ook aardig het huis in. Ik kan de unit nog op van die rubberen wasmachine dopjes zetten, de pompsnelheid van 5 naar 4 zetten ( maar twijfel of dit effect heeft.) Maar hoor graag of iemand betere tips heeft.
Betr ERST20D-VM2D.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mx5uhKNRux6yjKmyWHgMrVSwuUs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Z7KubMz8LdwkgpPEWZvPW81t.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FhwSvnB0ySVX9SVjWTX--0aZkPo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/COXeUWamsIryDchdWxY4lRXS.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

flippy

Alle rechten voorbehouden.

je moet veren onder de unit zetten.

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n00ts
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 06-05 20:29
Heb zelf goede ervaring met een paar stukken Regufoam. Vroeger voor me werk wel toegepast en nu ook thuis voor de WP die op een vergelijkbare situatie staat.

https://www.akoestiekwink...pende-ontkoppelingsplaten

Heb beton tegels op het grind geplaatst en daarop de Regufoam. Dan de WP op de Regufoam met van die bigfoats zoals bij jou op de foto.

[ Voor 22% gewijzigd door n00ts op 17-01-2023 22:06 ]

PUHZ-SHW80YAA Zubadan 8kW, gasloos sinds 30-12-2021

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SanderGo
flippy schreef op dinsdag 17 januari 2023 @ 21:58:
je moet veren onder de unit zetten.
Super! Ga ik die proberen, wist het bestaan er niet vanaf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon_1984
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 12:02
n00ts schreef op dinsdag 17 januari 2023 @ 22:04:
Heb zelf goede ervaring met een paar stukken Regufoam. Vroeger voor me werk wel toegepast en nu ook thuis voor de WP die op een vergelijkbare situatie staat.

Heb beton tegels op het grind geplaatst en daarop de Regufoam. Dan de WP op de Regufoam met van die bigfoats zoals bij jou op de foto.
Bedankt voor de tip, dit zocht ik ook

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Ramon_1984 schreef op dinsdag 17 januari 2023 @ 22:07:
[...]

Bedankt voor de tip, dit zocht ik ook
veren zijn veel effectiever en duurzamer.
SanderGo schreef op dinsdag 17 januari 2023 @ 22:07:
[...]

Super! Ga ik die proberen, wist het bestaan er niet vanaf.
zoek naar airco veren.

let op dat 1 kant van de unit zwaarder is dan de andere kant. mogelijk moet je daar rekening mee houden als je veren gaat bestellen.

[ Voor 23% gewijzigd door flippy op 17-01-2023 22:09 ]

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon_1984
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 12:02
flippy schreef op dinsdag 17 januari 2023 @ 22:08:
[...]

veren zijn veel effectiever en duurzamer.

[...]

zoek naar airco veren.

let op dat 1 kant van de unit zwaarder is dan de andere kant. mogelijk moet je daar rekening mee houden als je veren gaat bestellen.
Die zitten er onder , en toch hoor ik de buitenunit helaas nog

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SanderGo
n00ts schreef op dinsdag 17 januari 2023 @ 22:04:

En dit spul kan dus gewoon buiten liggen? Mocht de veer geen effect hebben ga ik hiermee verder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Ramon_1984 schreef op dinsdag 17 januari 2023 @ 22:10:
[...]

Die zitten er onder , en toch hoor ik de buitenunit helaas nog
dan moet je spelen met meer massa ( aka: grote betontegels) onder de unit, de dak is dan gewoon te licht gemaakt. al loop je dan weer risico dat dak gewicht niet kan/mag dragen. 1 van de hoofdreden dat daken als laatste optie moeten worden beschouwd. veren doen veel, maar ze kunnen niet alles. al kan je wel proberen lichtere te plaatsen.

[ Voor 8% gewijzigd door flippy op 17-01-2023 22:14 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• koevlaas2
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 16:34
LeonTebbens schreef op dinsdag 17 januari 2023 @ 21:11:
Thuisbaas smeert toch de meeste mensen instantheaters en infraroodpanelen aan ?

13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchWing
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

LeonTebbens schreef op dinsdag 17 januari 2023 @ 21:11:
Je kan beter de opleiding verzorgen!
Met 12 man even €400,- Incl btw per uur binnenharken! :Y)

Wat kan oplopen tot €666,- Incl btw per uur… })
(Maximaal 20 man)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

koevlaas2 schreef op dinsdag 17 januari 2023 @ 22:19:
[...]

dat is toch ook de superieure oplossing? :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchWing
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

SanderGo schreef op dinsdag 17 januari 2023 @ 22:11:
[...]

En dit spul kan dus gewoon buiten liggen? Mocht de veer geen effect hebben ga ik hiermee verder.
Voor buiten moet je het wel intape, zie onderaan de pagina. Maar ik vind dat beetje houtje-touwtje oplossing als je tape moet gebruiken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• koevlaas2
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 16:34
DutchWing schreef op dinsdag 17 januari 2023 @ 23:41:
[...]

Wat kan oplopen tot €666,- Incl btw per uur… })
(Maximaal 20 man)
Het getal van de duivel :+

13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ja. De warmtepomp uit zetten als het buiten onder een graad of 5 is...
Of is dit normaal gedrag?
Ja.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
SanderGo schreef op dinsdag 17 januari 2023 @ 21:56:
De buitenunit heeft af en toe en kleine resonantie die in het huis gaat zitten. Hij staat nu op die dubbele blokken die op het platte dag staan. Heeft iemand nog tipt om ervoor te zorgen dat de geluiden minder in het huis trekken? Ga hem zaterdag waarschijnlijk nog op een paar van die dak tegels zetten. Om te testen. Maar andere opties en tips hoor ik graag.
Jij beschrijft precies waarom je een buitenunit niet op een dak wilt zetten maar in de tuin. Dan heb je al die problemen niet. Als ik zo jouw situatie in schat, had dat ook wel gekund. Of zit je in een appartement op de bovenste verdieping?

Om dit resonanties die je nu hoort zijn de door @flippy genoemde veren inderdaad een mogelijkheid. Daar horen echter wel twee maren bij:
  1. Vangt je buitenunit op het dank niet te veel wind? Let op dat hij door die veren niet enorm gaat schommelen.
  2. Kunnen je koudemiddelleidingen die bewegingen wel opvangen? Die zul eventueel moeten verleggen (en dus ook verlengen) om meer beweging op te kunnen vangen. Een paar dagen geleden kwam er hier op Tweakers in één van de vele WP-topics nog een stukje flexibele koudemiddelleiding voorbij, die je dan in je leiding kunt solderen.
Overigens is er voor dit trillingen-verhaal een eigen topic: Trillingen warmtepomp dempen
De binnenunit heeft een lage brom/resonantie die denk ik veroorzaakt word door de pomp. Deze trekt ook aardig het huis in. Ik kan de unit nog op van die rubberen wasmachine dopjes zetten, de pompsnelheid van 5 naar 4 zetten ( maar twijfel of dit effect heeft.) Maar hoor graag of iemand betere tips heeft.
Betr ERST20D-VM2D.
Dat heeft mijn binnenunit ook. In de technische ruimte hoor je niks (alleen zacht zoemen met je oor tegen de binnenunit), maar in de naastgelegen badkamer hoor ik als het stil is duidelijk de waterpomp. Gelukkig is dat daar niet zo erg.
Dit is de reden dat je een binnenunit nooit tegen een slaapkamermuur moet monteren, maar liefst tegen een buitenmuur of een andere muur waarachter in ieder geval geen slaapkamer zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jorisdekloris
Andrehj schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 08:09:
[...]

Ja. De warmtepomp uit zetten als het buiten onder een graad of 5 is...

[...]

Ja.
Ik heb de Ta iets naar beneden bijgesteld waardoor hij minder vermogen nodig heeft. De runs worden nu iets langer.

Tierelier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xoror
  • Niet online
Hoe doen jullie dat op een dag zoals gisteren. In de nacht koelt de boel wel snel af.
Ik had Ta = 25-26 (WAR) maar daar koelt de woning wel wel 0.7 graden vanaf gezien vanaf 19:00 gisteren tot nu. Dat zal nog wel een uitdaging worden om met een lage Ta dat weer recht te trekken.

Overigens heb ik het idee dat WAR niet z'n goed idee is. De Wp is veel te traag om te reageren op de (snel) veranderende Ta heb ik het idee.

Vraag me af wat zuiniger is:
1) overdag hoge Ta, avond lagere Ta
2) constante Ta
3) Ta zelf laten bepalen door Wp, en ruimte op gewenste temp 24/7 houden

[ Voor 14% gewijzigd door xoror op 18-01-2023 08:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Danferno
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 16-09 15:17
Andrehj schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 08:17:
[...]

Jij beschrijft precies waarom je een buitenunit niet op een dak wilt zetten maar in de tuin. Dan heb je al die problemen niet. Als ik zo jouw situatie in schat, had dat ook wel gekund. Of zit je in een appartement op de bovenste verdieping?
Dat heeft mijn binnenunit ook. In de technische ruimte hoor je niks (alleen zacht zoemen met je oor tegen de binnenunit), maar in de naastgelegen badkamer hoor ik als het stil is duidelijk de waterpomp. Gelukkig is dat daar niet zo erg.
Dit is de reden dat je een binnenunit nooit tegen een slaapkamermuur moet monteren, maar liefst tegen een buitenmuur of een andere muur waarachter in ieder geval geen slaapkamer zit.
Oei, dit maakt me een beetje ongerust voor de warmtepomp die ze bij onze nieuwbouw gaan zetten... onze gelijkvloers steekt een paar meter uit ten opzichte van de verdiepingen erboven, de buitenunit (SUZ-SWM60 VA) komt daarop te staan en de binnenunit (ERST-20D-VM2D) komt in een onafgewerkte berging naast de master bedroom op zolder :O

Zijn er specifics die ik aan de aannemer kan vragen om te verifiëren of ze hier iets aan doen? Het is een projectbouw en/dus ze zijn zeer karig met details

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LeonTebbens
  • Registratie: Juni 2021
  • Niet online
koevlaas2 schreef op dinsdag 17 januari 2023 @ 22:19:
[...]

Er komt een Thuisbaas energieadviseur langs. Die doet oa een warmteverliesberekening.
IR panelen voor goed geïsoleerde appartementen, de rest gewoon full electric Mitsu WP’s. Zoals bij ons.
Voelde helemaal niet als smeren 😀.

[ Voor 19% gewijzigd door LeonTebbens op 18-01-2023 09:23 ]

WP: Mitsubishi Ecodan ERSD-VM2D + PUHZ-SW75YAA + De Jong WPS300 Solar boiler met 1 Nefit paneel. PV: 2100Wp. Jaren-30 huis, gasloos sinds mrt 2021

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HaTe
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 20:48

HaTe

haat niet

Andrehj schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 08:17:
Om dit resonanties die je nu hoort zijn de door @flippy genoemde veren inderdaad een mogelijkheid. Daar horen echter wel twee maren bij:
  1. Vangt je buitenunit op het dank niet te veel wind? Let op dat hij door die veren niet enorm gaat schommelen.
  2. Kunnen je koudemiddelleidingen die bewegingen wel opvangen? Die zul eventueel moeten verleggen (en dus ook verlengen) om meer beweging op te kunnen vangen. Een paar dagen geleden kwam er hier op Tweakers in één van de vele WP-topics nog een stukje flexibele koudemiddelleiding voorbij, die je dan in je leiding kunt solderen.
Ik heb afgelopen weekend even gekeken tijdens de harde wind. Ik heb wel een extra grote lus in de koelleiding laten maken om dit soort bewegingen zoveel mogelijk op te vangen, maar weet niet wat het doet met de compressor en de verbindingen in de buitenunit.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERST30D-VM2ED | Solar: 17x TSM-340-DE06M.08 (5780Wp ~6200kWh), Azimuth 179°, Hellingshoek: 34° | PC specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedyace
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 16-09 19:26

Speedyace

PUHZ-SW75YAA

xoror schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 08:50:
Hoe doen jullie dat op een dag zoals gisteren. In de nacht koelt de boel wel snel af.
Ik had Ta = 25-26 (WAR) maar daar koelt de woning wel wel 0.7 graden vanaf gezien vanaf 19:00 gisteren tot nu. Dat zal nog wel een uitdaging worden om met een lage Ta dat weer recht te trekken.

Overigens heb ik het idee dat WAR niet z'n goed idee is. De Wp is veel te traag om te reageren op de (snel) veranderende Ta heb ik het idee.

2) constante Ta
Ik ben van de WAR afgestapt puur om de te grote schommelingen in de opgenomen wattage.
Draai nu al een tijdje met een vaste TA van 28gr en bevalt prima.
Bij het opstarten schiet de WP altijd even hoog in het wattage, maar daarna draait de WP rustig.
Het verbruik zit dan op zo'n 880W / 900W en zakt op een gegeven moment naar de 600W.of lager.

WP: Puhz-SW75YAA - ERST30-VM2ED - Procon melcobems mini (A1M) - SolarEdge SE5K 16 x 320WP IBC Solar - SolarEdge SE3680H 14 x 410WP Longi, gasloos sinds: oktober 2022

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedyace

Speedyace

PUHZ-SW75YAA

HaTe schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 10:22:
[...]

Ik heb afgelopen weekend even gekeken tijdens de harde wind. Ik heb wel een extra grote lus in de koelleiding laten maken om dit soort bewegingen zoveel mogelijk op te vangen, maar weet niet wat het doet met de compressor en de verbindingen in de buitenunit.
[YouTube: Buitenunit warmtepomp op veren]
Die beweegt lekker. :/
Ik denk dat ik hem nog ergens aan vast had gemaakt voordat de boel omvalt.

WP: Puhz-SW75YAA - ERST30-VM2ED - Procon melcobems mini (A1M) - SolarEdge SE5K 16 x 320WP IBC Solar - SolarEdge SE3680H 14 x 410WP Longi, gasloos sinds: oktober 2022

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Danferno schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 09:04:
Oei, dit maakt me een beetje ongerust voor de warmtepomp die ze bij onze nieuwbouw gaan zetten... onze gelijkvloers steekt een paar meter uit ten opzichte van de verdiepingen erboven, de buitenunit (SUZ-SWM60 VA) komt daarop te staan en de binnenunit (ERST-20D-VM2D) komt in een onafgewerkte berging naast de master bedroom op zolder :O
Die staat op de vloer, daar heb ik geen ervaring mee. Dat ding heeft door het watervat ook erg veel massa, waardoor het wellicht mee kan vallen. Ik zou even informeren bij andere bezitters van een cylinder unit (zie TS).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jorisdekloris
@Andrehj kan je mij toevoegen aan de OP?

ERST30C-VM2ED
PUHZ-SHW140 YHA

Tierelier

Acties:
  • 0 Henk 'm!
jorisdekloris schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 10:59:
@Andrehj kan je mij toevoegen aan de OP?
ERST30C-VM2ED
PUHZ-SHW140 YHA
De tabel in de TS heeft ook een derde kolom...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HaTe

HaTe

haat niet

Speedyace schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 10:32:
[...]

Die beweegt lekker. :/
Ik denk dat ik hem nog ergens aan vast had gemaakt voordat de boel omvalt.
Nah dat zie ik niet gebeuren, dan moet hij nog wel 10x harder schommelen.
Maar ik wil er wel wat mee, want het voelt niet helemaal goed, ik weet alleen niet wat.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERST30D-VM2ED | Solar: 17x TSM-340-DE06M.08 (5780Wp ~6200kWh), Azimuth 179°, Hellingshoek: 34° | PC specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naalroc
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 16:41
Nóg zo'n veer bevestigen aan de bovenzijde, naar de muur?
Dan kan hij verticaal net zoveel bewegen, maar zijdelings maar weinig.

14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 18:40
xoror schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 08:50:

2) constante Ta
hangt er ook nogal van af hoe erg je het vindt als de temp. iets beweegt in je huis. Ik zie hier dat mensen het nogal wat vinden als de woonkamer 0,5C kouder is in de ochtend. Ik vind dat opmerkelijk, mijn huis schommelt geregeld 1 of 1,5 graad en dat is niet erg.

op zich is het meest zuinig natuurlijk laagste Ta bij hoogte buitentemp. Dus als je huis niet heel veel afkoelt snachts is het waarschijnlijk gewoon slim om overdag te stoken op een Ta van misschien 1 of 2 graden hoger en dan snachts gewoon uit laten. Hier (oud, niet heel goed geisoleerd huis) werkt WAR fantastisch. Ik heb met wat spelen met de instellingen een stooklijn gevonden waarop de Wp gewoon rustig lange runs maakt en de temp. regelijk gelijk blijft. voor mij is WAR handig want er komt ook niet snel een overshoot qua temp, heb dus geen thermostaat nodig. hoe het bij jou is hangt gewoon van je huis, je gebruik EN je wensen af.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Speedyace

Speedyace

PUHZ-SW75YAA

HaTe schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 11:03:
[...]

Maar ik wil er wel wat mee, want het voelt niet helemaal goed, ik weet alleen niet wat.
Ik heb het filmpje nog even bekeken, maar jij hebt de bigfoots er in de breedte onder zitten.
Dit zou ik als eerste veranderen, want in de breedte gaat hij niet bewegen.
Ik heb ze zo gemonteerd en ik denk meerdere met mij.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vmDzHtiM1uV4T1YP69r0SghP0Oc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tubGDWzhCDErSi87gn8erdEx.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rondegroot
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 18-07 14:25
HaTe schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 11:03:
[...]

Eigenlijk moet je opstelbalken andersom monteren (zoals @Speedyace laat zien) en een factor 2/3 langer zodat ze aan de voorzijde uitsteken. Dan kan hij nooit naar voren vallen. Zo heb ik het in ieder geval gedaan. Jij hebt daar ook de ruimte voor zo te zien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jorisdekloris
Andrehj schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 10:59:
[...]

De tabel in de TS heeft ook een derde kolom...
in gebruik sinds januari 2023 :)

Tierelier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HaTe

HaTe

haat niet

Speedyace schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 11:34:
[...]

Ik heb het filmpje nog even bekeken, maar jij hebt de bigfoots er in de breedte onder zitten.
Dit zou ik als eerste veranderen, want in de breedte gaat hij niet bewegen.
Ik heb ze zo gemonteerd en ik denk meerdere met mij.

[Afbeelding]
Ik heb ze in de breedte omdat hij zo dwars op de balken van het dak staat en het gewicht beter verdeeld wordt. Nu maakt het eigenlijk niet zoveel uit omdat ik de balken weer op 3 punten ondersteund heb, maar dat was het idee. In principe moet dit ook stabiel genoeg zijn hoe het nu is en ik zie niet in dat hij ooit zoveel gaat slingeren dat het zwaartepunt van de unit voor of achter de balk komt te liggen. Als dat gebeurd heb ik hele andere problemen.

[ Voor 10% gewijzigd door HaTe op 18-01-2023 12:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chronos
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 15-09 10:53
Ben al een tijdje aan het nadenken over wat nou de beste manier is om zo efficiënt mogelijk te stoken. Ja, het is een beetje een obsessie :)

Heb gemerkt dat als je zelf zoveel mogelijk wil kunnen regelen de 'Heating flow' mode de beste keus is. Via deze set temp kun je redelijk goed bepalen hoe hard je WP werkt door Ta te setten.

Proefondervindelijk weet ik inmiddels dat ik met Ta = 35 met de huidige temperaturen (-3 tot +5) het tijdsvenster wat ik gebruik voor verwarmen (8.30-22.30) net niet haal. Bij de hele koude periode in december ben ik naar Ta = 40 gegaan om het te redden.

Eigenlijk wil je voorkomen dat je WP als het heel koud is buiten hard gaat werken en dan rond het middag uur rustig aan doet. Juist op het middag uur wil je volgens mij gas geven, want dan is het het warmst. Ik laat mijn WP daarom het liefst werken vanaf de niet al te vroege ochtend tot aan de vroege nacht.

Optimaal zou volgens mij zijn om in mijn situatie bijv. 's ochtends om 8.30 (stel even dat het dan -2 is) een Ta van 35 te gebruik (delta T = 37), maar in de middag (stel het is +5) naar 42 te gaan, of zelfs meer, want dan werken de zonnepanelen full speed. Dit in plaats van een statische 40 gedurende de hele dag, waarbij de warmtepomp in de ochtend 42 graden moet overbruggen, maar in de middag maar 35.

Mijn idee is daarom grofweg het volgende:
-Kijk op basis van forecast data wat de min,max of gemiddelde temp. van de komende 24 uur is
-Bepaal daarbij een curve voor Ta, waarbij:
-- de lengte van de curve het aantal uren stoken is (bijv. 14)
-- de top van de curve samenvalt met het warmste moment van de dag (vast moment, bijv. 14.00)
- Voer de curve uit door elk uur de passende Ta te setten op de WP
- (buiten de stook curve gebruik ik de thermostaat modus op een temp die lager ligt dan mijn gewenste temperatuur in huis, daardoor gaat WP nooit aan, behalve misschien als achtervang)

Uiteraard is die niet helemaal optimaal als er door vreemde weeromstandigheden de max. temp van een dag niet samenvalt met het midden van het tijdsframe, maar dat gebeurt niet zo vaak. Zou nog verbeterd kunnen worden door bij de forecast echt per uur te kijken en daarvan afhankelijk dan de kijken welke Ta er nodig is, maar dit lijkt me heel complex.

Iemand opbouwende kritiek / tweaks hierop?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DutchWing
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

LeonTebbens schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 09:17:
[...]

Er komt een Thuisbaas energieadviseur langs. Die doet oa een warmteverliesberekening.
IR panelen voor goed geïsoleerde appartementen, de rest gewoon full electric Mitsu WP’s. Zoals bij ons.
Voelde helemaal niet als smeren 😀.
IR panelen als bijverwarming?

Want volgens bouwbesluit mag je niet COP 1 als hoofdverwarming toepassen. (Bestaande en nieuwbouw)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DutchWing
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

Danferno schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 09:04:
[...]

Zijn er specifics die ik aan de aannemer kan vragen om te verifiëren of ze hier iets aan doen? Het is een projectbouw en/dus ze zijn zeer karig met details
Als het dak voldoende massa heeft/juist gemonteerd is dan zou dit mee moeten vallen.
Maar alles is afhankelijk van diverse factoren, zelf een wandketel kan resonantie geven.

Heeft de berging wel isolatie in de wanden?
Want ook zo’n binnenunit kan geluid maken, of het storend is… is iets persoonlijks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchWing
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

HaTe schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 10:22:
[...]

[YouTube: Buitenunit warmtepomp op veren]
Die balken hadden ook nooit zo gemonteerd mogen worden, of je moet iets verzinnen met draadstangen zodat de unit niet kan schommelen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 18:37

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

eea verplaatst naar Trillingen warmtepomp dempen , daar kan je lekker de diepte in

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Danferno
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 16-09 15:17
DutchWing schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 13:45:
[...]

Als het dak voldoende massa heeft/juist gemonteerd is dan zou dit mee moeten vallen.
Maar alles is afhankelijk van diverse factoren, zelf een wandketel kan resonantie geven.

Heeft de berging wel isolatie in de wanden?
Want ook zo’n binnenunit kan geluid maken, of het storend is… is iets persoonlijks.
Denk niet dat de wand tussen de berging en de slaapkamer veel voorstelt. Hier hebben ze het over 29dB, dat valt wel mee denk ik? Dat is dan vooral het geluid van de pomp vermoed ik?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• xoror
  • Niet online
Ik denk dat jullie @Andrehj niet goed begrijpen. Als je de binnenunit (zonder boiler) van de split aan de muur hangt, hoor je in de kamer ernaast wel gezoem als hij bezig is.

De binnen unit met boiler (cylinder unit) zet je meestal op de grond, wellicht dat dat geen problemen geeft.

Hier staat de binnen unit (zonder boiler) in de garage, aan de muur met de washok. In de washok hoor ik hem wel zoemen als hij bezig is. Een kamer verder hoor je niets meer. Is iets om rekening mee te houden. Een slaapkamer ernaast zou ik niet doen.

Het rare is wel dat in de gerage je een ander zacht geluid hoort wat niet storend is. Die brom in de kamer ernaast is dat wel.

[ Voor 10% gewijzigd door xoror op 18-01-2023 15:27 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DutchWing
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

Danferno schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 15:18:
[...]

Denk niet dat de wand tussen de berging en de slaapkamer veel voorstelt. Hier hebben ze het over 29dB, dat valt wel mee denk ik? Dat is dan vooral het geluid van de pomp vermoed ik?
Bij de opstart en tijdens een defrost maakt de binnenunit doormiddel van de koelleidingen nog best wel wat geluid. Dat is sowieso meer als 29dB.

+ Wat @xoror aangeeft, geluid is heel persoonlijk… Ik heb een keer iemand gehad die werd al gek van het gedruppel van een kraan, terwijl ik dat juist net zoals regen heel rustgevend vind.

[ Voor 13% gewijzigd door DutchWing op 18-01-2023 18:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JustMyOpinion
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 12-06 09:45
29 dB(A) klinkt als bizar weinig.

https://www.alpine.nl/blo...geluidsniveaus-in-decibel

Misschien is dit getest zonder aansluitingen ofzo?

Bij ons hangt de binnenunit op zolder en slapen wij in de kamer ernaast. Met de deur open (wat wij altijd hebben) hoor je de unit wel. De leidingen van/naar gaan ook door onze slaapkamer. Die hoor je (als je er op gaat letten) ruizen. Planning is om hier nog mooi koofje om te maken, zal ook wel schelen qua geluid.

Gasloos sinds 12-2022 || Hoekhuis 1968 || WP: SUZ SWM80 VA || 300 l boiler || SOLAR: 2,1 kWp OZO / 2,4 kWp WNW (SolarEdge) + 3,6 kWp S (Solis)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SanderGo
Melcloud geeft bij de modus overzicht het volgende aan:
vorstbeveiliging 47.1% en verwarmen 48.2% en een beetje sww en uit.
Kloppen deze waardes een beetje? Naar mijn idee wel erg veel anti vries. Kan ook aan Melcloud liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• swarthoofd
  • Laatst online: 16-09 20:18
Misschien al veel vaker gevraagd maar zijn hier tweakers die iets kunnen vertellen over het gebruik van hun Mitsi WP afgelopen maand bijv? Ben erg benieuwd hoe het verbruik van de WP in de winter periode is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaWizza
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
swarthoofd schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 20:12:
Misschien al veel vaker gevraagd maar zijn hier tweakers die iets kunnen vertellen over het gebruik van hun Mitsi WP afgelopen maand bijv? Ben erg benieuwd hoe het verbruik van de WP in de winter periode is.
Dit is deze maand:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RVoIc70M9BNwT--s2ntBCSQbrKg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tpRVsHAAL3DVwQTeKhJHrGV0.jpg?f=fotoalbum_large

Uiteraard ligt het erg aan je afgifte, isolatie, type wp en de instellingen wat daaruit komt.
Daarom is het ook lastig te vergelijken met anderen.

SUZ-SWM80VA & ERSD-VM2D, 200L SWW, 5330Wp O 45°, 2870Wp W 45°, 820Wp Z 10°, Zendure 2400AC 8,64kWh thuisbatterij, Fresh-r on the wall compac WTW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SanderGo
Voor januari gemiddeld 11kwu per dag, als ik de mellcloud app mag geloven. Hij staat er nog maar net dus is vast nog totaal niet optimaal ingesteld.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• deheij1
  • Registratie: Februari 2019
  • Laatst online: 29-10-2024
@Andrehj kan je mij toevoegen in de eigenaren lijst?

ERSD-VM2D
SUZ-SWM60 VA2

Operationeel sinds 15 januari 2023

[ Voor 21% gewijzigd door deheij1 op 18-01-2023 20:52 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• hesselbeertje
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 17:50
COP van 4,9 tot nu toe in Januari. Warm weer dus dan wil dat wel. Warmtebehoefte of stroomverbruik vergelijken is nogal zinloos, geen huis is gelijk.

Ik moet wel zeggen, voorheen regelde ik met een stooklijn (lekker krap ingesteld) en naregeling. Mitsubishi bleef zenuwachtig zeker bij hogere buitentemperaturen rondom de stooklijn aan/uit. Sinds afgelopen zomer als test de naregeling eraf gegooid, de Mitsubishi regelaar in de keuken gehangen. COP vliegt omhoog, comfort in huis is niet merkbaar anders. Dat ding regelt super, lange runs (en lange stops) ook bij +10 graden buiten. Daar houdt een WP van. Ik kan nu gratis (door verhoogde COP) zeker een graad warmer stoken als ik zou willen.

[ Voor 47% gewijzigd door hesselbeertje op 18-01-2023 20:57 ]

28 x AUO SunBravo + Fronius Symo 10.0 + Mitsubishi Zubadan 8kw om de stroom weer op te maken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deheij1
  • Registratie: Februari 2019
  • Laatst online: 29-10-2024
Ik heb sinds kort een mooie ERSD-VM2D / SUZ-SWM60 VA2 met daarbij een DJG300WPS boiler.
Het SWW opwarmen blijft haken op 45 graden (wellicht standaard setting), als ik ga douchen of het bad gebruiken merk ik gewoon dat het lauw water is en niet echt aangenaam. SWW staat ingesteld op automatisch. Het lijkt mij dat het verstandig is om het SWW peil te verhogen naar 50 graden? Ik kon nog niet echt vinden waar ik dat kan wijzigen in de fijne melcloud app en op het menu van de binnen unit, maar daar is natuurlijk de manual voor :)
Pagina: 1 ... 57 ... 190 Laatste

Let op:
Factory zero systeem? Post dan in Problemen met warmtepompsystemen van Factory Zero