Het concept ziet er goed uit. Maar ik heb wel vragen of het vermogen van 4 kW bij -7°C voldoende is, ook omdat deze ook gebruikt kan/moet worden voor een SWW boilervat. Dat is dus leuk voor nieuwbouw, schuur/garage of een klein appartement. (alles dat een gasverbruik heeft van maximaal 500 kuub per jaar)
Verder is geluid wellicht een dingetje bij deze unit; een Panasonic Monoblock is momenteel één van de stilste warmtepompen. Deze Enzavu unit heeft een veel kleinere radiator en kleinere ventilator waardoor deze meer geluid maakt dan de Panasonic. En aangezien de Enzavu binnen hangt is geluid wél erg belangrijk.
De twee buizen naar buiten zullen qua diameter nogal breed moeten zijn (ik gok 25 cm per stuk als minimum); plus ze moeten zo kort mogelijk zijn met echt zo min mogelijk bochten. Als de WP de lucht 5 graden afkoelt dan is er op vollast 800 kuub lucht per uur nodig. Dat ga je niet met een axiale fan in de Enzavu door de WP krijgen als de luchtweerstand in die pijpen niet heel erg laag is.
En die twee buizen moet je heel erg goed isoleren om geen enorm warmtelek te krijgen in huis. Per lengtemeter aan set buizen heb je een contactoppervlakte van 1.5 m2 tussen binnen en (thermisch) buiten. Dat wil je dus ook met minimaal 10cm PIR isoleren.
Het wel weer een gemiste kans dat je op de unit niet je MV aan kan sluiten.
Theo schreef op donderdag 31 januari 2019 @ 14:33:
Het concept ziet er goed uit. Maar ik heb wel vragen of het vermogen van 4 kW bij -7°C voldoende is, ook omdat deze ook gebruikt kan/moet worden voor een SWW boilervat. Dat is dus leuk voor nieuwbouw, schuur/garage of een klein appartement. (alles dat een gasverbruik heeft van maximaal 500 kuub per jaar)
Ik kan niet makkelijk achterhalen of een boilervat erbij nodig is. Het lijkt alsof het tapwater zonder boilervat kan, maar eronder staat Smart Hydromodule als optie.
Ook lijkt het me onwaarschijnlijk dat deze unit als een soort doorstromer met dergelijk weinig vermogen direct tapwater kan verwarmen voor 40-55 graden.
Het lijkt dus dat als je tapwater erbij wilt, je Smart Hydromodule wel nodig hebt.
Over die boiler zat ik ook te zoeken. Bij de andere binnen unit is expliciet vermeld dat boiler is inbegrepen. Daaruit maak ik op dat die er nog bij moet.
The standard kit includes:
EVI heat pump
Fan controlled speed
External shield
Inspection system
Electronic soft starter
External temperature sensor
Ook in de specs geen inhoud of iets dergelijks.
Het punt over de in en uitvoer van de lucht is ook een goeie. Ben benieuwd of er binnenkort meer updates op de site van Enzavu komen.
@De_Sint Een WP kan niet zo snel reageren als een CV ketel die met een paar seconde van nul naar volvermogen kan gaan voor je SWW. Een warmtepomp heeft wat tijd nodig om de compressor op druk te krijgen waardoor deze niet snel kan schakelen om SWW te maken. Wil je met een WP SWW hebben dan ontkom je niet aan een boilervat.
Een WP gebruiken als doorstroomverwarmer is dus geen optie; dat kan met geen enkele WP.
De Wp en de Smart Hydro module horen wel bij elkaar om goed je huis te verwarmen. Er zijn twee soorten Smart Hydro modules: één voor totaal gasloos - daar zit dan ook een SWW buffer bij in; en één voor hybride - daar zit alleen een buffer voor de verwarming (en verlenging levensduur van de WP) bij.
Maar als je warm water tapt, dan gaat dat SWW eerst door je buffertank van de verwarming, zodat het WW al voorgewarmd aan komt. Dan ga je of door die extra buffer óf verder naar je hybride oplossing om volledig te verwarmen. Dan scheelt het toch nog zo'n 40% - 60% van het gas.
Het hangt dus erg af van hoe groot en nieuw jouw huis is of dat deze oplossing helemaal past. Voor kleinere huizen is het een directe vervanging van de CV-ketel.
Tot slot: er zijn ook nog andere oplossingen als je huis groter of ouder is. Daar mag je mij best persoonlijk naar vragen...
@SpikeHome
het is er 1 die wel eens interessant kan zijn voor ons.
het is eigenlijk een Tsjechische fabrikant Hotjet met een aangepaste NAV-03 voor de Nederlandse markt.
maar een 3,5kW bij -7 is wel wat wij (ruim)ongeveer nodig hebben.
alleen die lucht in en uit van 250mm dat word niet simpel voor elkaar te krijgen.
die ook een aardig eindje uit elkaar moet zitten.
maar goed niks is onoplosbaar, maar meer info is wel handig.
7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)
@migjes hij werkt wel met koudere temperaturen maar dan is het vermogen ook minder.
Daarnaast kan je voor als het echt heel koud word ook elektrische elementen gebruiken.
Bij ons staat inmiddels deze installatie van Envazu. Ook ik ben lang op zoek geweest naar ervaringen maar kon geen referenties vinden. De warmtepomp Envazu 5Ai is de Hotjet mini 5Ai en de Enzavu Hydromodule is dezelfde als de Ferroli TitanoSmart Pro.
Het systeem staat er sinds half april dus veel ervaring valt er nog niet te delen, zeker over de werking van cv kan ik nog niets zeggen omdat deze nog niet nodig is geweest.
De geleverde backup heater was een DOA dus die wordt binnenkort vervangen.
Met betrekking tot tapwater kan ik aangeven dat na een kleine misser bij de levering waarbij twee temperatuursensoren aan de verkeerde buizen zaten, het systeem een enorm comfort geeft. Met ons gezin van 4 geen enkel issue van leeggelopen boiler waardoor er koud moet worden gedouched.
Wel moet ik constateren dat het systeem (nog) niet effecient werkt omdat de warmtepomp veel te laat wordt getriggert dat het buffervat aan het afkoelen is wanneer er tapwater wordt gebruikt. De systeemen (WP en Hydro) werken afzonderlijk van elkaar en als de pomp van de WP niet loopt is er geen stroming tussen WP en Hydro waardoor de WP niet de temperatuur van de buffer in de gaten kan houden. Enzavu is met de fabrikanten aan het kijken naar een oplossing (extra temperatuursensor te plaatsen in het buffervat die direct aan de warmtepomp gekoppelt wordt).
Ben ook erg benieuwd hoe hij in de winter (als we een wat zwaardere winter krijgen) gaat werken.
Voor warm water word er dan ook electrische elementen bij geschakeld?
[Voor 7% gewijzigd door SpikeHome op 26-05-2020 13:13]
Ik krijg koude rillingen bij het zien van Ferroli, dat vermijd ik als eerste
Direct al diverse missers en een doa bij de installatie, dat voorspelt weinig goeds ...
PVoutput Stookt met 2x Tosh Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016 Sinds 6-11-2018 5590Wp WU IALMER88
@Speedy-Andre Wat koude rillingen betreft, ik heb dit inmiddels bij Atlantic. De eerste Calypso was een DOA, de tweede brandde ik mijn vingers bijna aan zo warm was de wand en de derde is na veel moeite en ergernis en door bemiddeling van Esanico onderweg. De eerste is in Sept 2019 besteld. Ik heb zelden zo'n club arrogante eikels meegemaakt als deze Fransozen. Service is nul.
Sorry, ik moest het even kwijt.
[Voor 4% gewijzigd door Signor Doekie op 26-05-2020 11:59]
Da's heel spijtig, met de Explorer hebben we dit nooit gezien op een enkele reparatie na die goed ging.
Een onderdeel vervangen is natuurlijk wat anders dan een aantal keer dat hele apparaat verschepen.
Deze Enzavu is geschikt tot maar 150m3 woning inhoud, iets om op te letten
PVoutput Stookt met 2x Tosh Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016 Sinds 6-11-2018 5590Wp WU IALMER88
Speedy-Andre schreef op dinsdag 26 mei 2020 @ 12:15:
Da's heel spijtig, met de Explorer hebben we dit nooit gezien op een enkele reparatie na die goed ging.
Een onderdeel vervangen is natuurlijk wat anders dan een aantal keer dat hele apparaat verschepen.
Deze Enzavu is geschikt tot maar 150m3 woning inhoud, iets om op te letten
Dat kan voldoende zijn.
Maar dat de unit bij Ferroli vandaan komt brrr
althans met c.v. ketels zijn ze flink in het nieuws geweest
Apart dat de nieuwe niet op hun website staat
Enzavu meldt dat het een aangepast model is voor NL, het plaatje lijkt er idd meer op.
Nog altijd bar weinig info, er zit €1550 subsidie op.
Bij Enzavu lees ik deze specs:
Element 2,5kW
Compressor 5kW bij 7 graden en 3,6kW bij -7 graden (water 35 graden)
Max 55 graden water
Cop zou 5,4 zijn, dat zal bij 35 graden water zijn en warme lucht toevoer (van buiten).
Er zit een 3-weg klep in, wat de sturing doet lijken op een cvketel
Werkt met een aan/uit thermostaat.
@SpikeHome
Voor water wordt altijd een electrische boiler bijgeschakeld. Het systeem is vrij simpel. De warmtepomp houdt een buffervat op temperatuur en er is een apparte electrische boiler van 80 liter (Ferroli 80SVE). Tapwater wordt gemaakt door koud water over het buffervat te laten lopen, dit voorverwarmde water is ca 5 graden kouder dan de temperatuur in de buffer en wordt voor warm tapwater bijgemengd met water uit de electrische boiler, de leegloop van de boiler wordt ook weer aangevuld met het voorverwarmde water.
Het voordeel van deze installatie is het geringe formaat. De hydro module is 1m50 hoog dat is lager dan de 180 l boilers die bij de meeste Warmtepomp configuraties wordt gebruikt (die zijn 1m70). Tevens zit het buffervat ook in deze module, deze moet bij andere configuraties ook nog ergens een plek krijgen.
Je kan langer douchen, het water raakt niet op maar zal na een verbruik van ca. 200 liter wel wat afkoelen, Boiler en WP kunnen zo'n continu stroom natuurlijk niet aan. Maar als je klaar bent met douchen merk ik dat de buffer binnen 5 minuten alweer de ingestelde temperatuur heeft en de WP weer in rust is, Wanneer een volgend gezinslid de douche betreedt is de uitganssituatie weer gelijk aan die van de voorganger. Zodra de vraag naar warmtapwater stopt kan het systeem direct voor CV aan de slag. Geen wachttijd dus om een boilervat te vullen en op temperatuur te brengen.
Wel denk ik dat dit systeem zeker niet het zuinigst is met energie. Een deel (ca. 60%) van je warm tapwater water wordt zeer zuinig gemaakt maar de overige 40% wordt door de electrische boiler opgewarmd (je moet wel meewegen dat dit water al is voorverwarmd en zodoende hoeft boiler niet al te lang aan het werk).
En een kleine boiler heeft relatief veel stilstandverlies.
@Speedy-Andre In de all electric config, dus met hydromodule zit het 2,5kW element in het buffervat en niet bij de warmtepomp.
Die COP van 5,4 is bij air 7 en water 30, dan levert de Wp namelijk 5kWh.
Max opgenomenvermogen is 1500 kW maar dat is bij koelen, bij verwarmen is dit iets lager ca. 1250 kW.
De WP kan max 55 graden water maken maar dat wil je naruurlijk niet door LT verwarming. Voor warm taptaper meng je water op met water uit een electrische boiler en dan kan je tot 80 graden gaan.
Over het geluid van de Enzavu 5Ai warmtepomp kan ik melden dat dat mij niet tegen valt. Alles staat bij mij op een open zolderverdieping, als je op de zolder bent hoor je hem zeker wel en dan met name het op- en aftoeren. Ik heb op de zolder een kamer naast de warmtepomp en als de deur dicht is is hij vrijwel niet te horen.
Op de overloop een verdieping lager hoor je de compressor als de warmtepomp vol vermogen de buffer opwarmt maar in de slaapkamers met de deur op een kier is het behoorlijk stil.
Het geluid is nu zeker niet storend omdat de Warmtepomp nu voornamelijk draait als er gedouched wordt en de centrale afzuiging meer lawaai produceert.
Om toch ook op de overloop van het geluid af te zijn ben ik van plan een kast met wat isolatie om de warmtepomp te zetten,dat moet het wel doen.
@ArjoK Dank voor het delen van je ervaringen tot dusver. Kun je nog wat vertellen over het elektriciteitsgebruik van de opstelling tot nu? En hoe groot (m2 en m3) het huis is waar je hem inzet?
@AirX Over het huidige verbruik voor verwarmen kan ik nog niets zeggen, de koude maanden moeten immers nog komen. Dit zal ik tzt wel melden.
Het verbuik voor sanitair water schommelt nu tussen 20 en 30 kWh per week, dit is sterk afhankelijk van de buitentemperatuur. Gezinsamenstelling is twee volwassenen en twee pubers waar dagelijks gedouched wordt.
Dit verbruik is redelijk hoog door stilstandverlies in zowel buffervat als boiler. Wellicht dat een doorstroomverwarmer een voordeligere optie is voor sanitairwater.
Dagelijks gemiddelde stilstandverlies op de buffer ca. 0,8 kWh
Dagelijks gemiddelde stilstandverlies op de boiler ca. 1 kWh
Nu we al een tijdje in de stookperiode zitten kan ik mijn eerste verbruiksbevindingen delen.Ik heb het dagelijks stroomverbruik van de Warmtepomp uitgezet tegen de gemiddelde dagtemperatuur gemeten bij het dichtsbijzijnde weerstation.Ter vergelijk heb ik dit ook gedaan met data van mijn gas verbruik voor de periode van voor de Warmtepompinstallatie.
Gasverbruik perriode 01.12.2018 - 15.04.2020
Stroomverbruik Enzavu Warmtepomp periode 12.05.2020 - 13.12.2020
Geen schokkende uitkomst als je het mij vraagt. Warmtebehoefte van woning wordt keurig door Warmtepomp geleverd. Het verbruik is ook in lijn der verwachting.
Aangezien de Warmtepomp maar een deel van de DHW voor zijn rekening neemt heb ik ook het totaal verbruik van het gehele systeem in onderstaande grafiek gezet. Dit is dus het totale systeemverbruik (inclusief verbruik door stilstandverliezen)
Dus je verbruik per dag is nu zo een beetje max 30kw geweest voor je enzavu.
Mijn inventum ecolution draait nu 7 jaar.
Merk bij mij dat als het kouder word de wp vaak in defrost gaat.
Kan ik oplossen door er meer lucht door te laten gaan maar dan koelt het huis ook weer meer af.
De enzavu zie ik naar de hp m 25 als volgende stap om toch te ventileren en daarnaast een wp die op warmtepanelen draait onder de zonnepanelen.
Ik heb voor in de woonkamer een lucht/lucht wp erbij sinds een paar weken meer voor de zomers maar gebruik die ook voor de woning op temperatuur te houden.
Tot nu toe is mijn max verbuikt per dag een 16kw geweest en dat is al het verbruik incl tv etc.
Zo te zien heeft de wp grote moeite met buiten 5 graden en lager, een normale 5kW L/W wp verbruikt de helft.
Mijn airco zat bij mist en bijna vorst op 13kWh met een matig geïsoleerde tussenwoning van 110m2.
Mijn 200l wpboiler doet het met <1kWh per dag en misschien 2kWh bij veel SWW gebruik.
Een heel jaar incl. koelen red ik met 1270kWh en de wpboiler tot 330kWh.
Let ook eens op de notatie @ArjoK, je draait alles om en gebruikt kW ipv kWh (en andersom).
De wp neemt 1250W op als hij draait en verbruikt per dag tot 25kWh.
Ik heb voorheen als tussenoplossing een 80l boiler gehad die voor koud naar 65 graden 4,8kWh verbruikte.
Als je boiler water van 40 graden uit het vat krijgt dan vind ik het verbruik alsnog erg hoog.
Of je verbruikt gewoon enorm veel water met douchen, daar is een douche WTW wellicht een idee en misschien een spaar douchekop.
Kan je de boiler temperatuur lager instellen om te zien of je dan genoeg voorraad hebt?
Dat zou minder verbruik en verlies geven.
De defrost cylce zie ik hier ook terug, Staat hier begrensd op max 1 keer per uur. Bij temperaturen onder 7 en dan vooral bij hoge luchtvochtigheid gaat de WP ook bijna om de 60 min even in defrost, Luchttoevoer zit dan rond 80%, net ontdooid zie de luchttoevoer op ca. 40% van zijn capaciteit werken.
@SpikeHome Met 16kWh max op een dag dat is heel netjes! Jouw inventum ecolution is toch een hybride oplossing? dus je gebruikt voor DHW nog voornamelijk gas?
Ik zie dat vooral het gebruik van DHW een behoorlijk (negatieve) impact heeft op het redement van deze combi. Waar we met gas gemiddeld dagelijks 0,5m3 verstookten voor DHW staat er nu een systeem dat dagelijks ca. 4 kWh verbruikt (waarvan bijna de helft het aanvullen van stilstandverliezen is)
@ArjoK de inventum haalt lucht uit de ventilatie alleen en heeft een 50L warm water boiler.
Wat voor ons net genoeg is.
Maar daarvoor heb ik nog een zonneboiler zitten echter heeft die afgelopen dagen niks gedaan.
Ook ik heb last bij meer kou van defrosts wat bij de eculution steeds 45m duurt.
Ben dan ook wel erg benieuwd naar reviews die de HP-M 25 i gebruiken.
@Speedy-Andre Het verbruik wat je schetst voor jou 80l boiler klopt natuurlijk helemaal volgens de energiewetten.
Q = m * c * ΔT
m = 0,080 * 977 = 79,76 kg
c = 4180 J/kg/K
ΔT = 65 -10 = 55 K
Q = 18.336.824 Joule ofwel 5,09 kWh een kleine afwijking van jouw opgave komt wellicht doordat er net iets minder water in de boiler zit en/of de temperatuur van koud water in jouw situartie iets hoger lag van de 10°C waar ik in de berekening vanuit ga.
Ik heb voor DHW verbruik van de Enzuva warmtepomp en hydromodule combi in excel de boel doorgerekend en dat komt redelijk overeen met wat ik praktijk zie.
Deze berekening betreft een douchebeurt van 10 minuten met een spaardouche wat in de praktijk bij ons huishouden een redelijk gemiddelde is.
Zoals ik al aangaf is stilstandverlies van boiler en buffer relatief een groot verbruikscomponent.
Het verschil bij mij komt doordat de boiler lange tijd niet wordt gebruikt waardoor de inhoud de temperatuur van de omgeving aanneemt, zeg maar 15-20 graden.
Ook hangt hij hoog waardoor het opwarm effect nog wat groter is.
In de huidige situatie zit hij tussen de koude toevoer van de wpboiler die dan ook wat minder werk heeft.
@ArjoK wat zijn je ervaringen inmiddels met de Enzavu? Als ik het goed begrijp gebruik jij hem All-E? Hier zou ik gaan voor een hybride plaatsing, maar ben me nog aan het oriënteren op de verschillende systemen.
Na een volledige week vorst mijn ervaring.
Ik wist op voorhand dat het vermogen van de Enzavu voor mijn situatie krap bemeten zou zijn. Met dat in het achterhoofd heb ik afgelopen week prima doorstaan.
De laatste twee vorstdagen kreeg ik het huis niet met alleen de warmtepomp op gewenste temperatuur. (Bij mij standaard 20,5 graden. In de laatste nachten van afgelopen week koelde de woning af tot 19 graden.) Nu dacht ik dat voor deze situaties het systeem lekker zou worden geholpen door de backup-heater in de hydromodule maar helaas werkte dat even anders, De backup-heater kan ik maximaal instellen op 35 graden. Deze schakelt dan in vanaf Ta < 35 en ondersteunt dan tot 37 graden. De Warmtepomp lukt het dan wel continu een Ta van 39 graden te maken.
Een ander issue dat ik heb gemeld bij Enzavu is dat in de hydromudule een ontwerpmisser zit door alles door de buffer te laten lopen waardoor de Ta voor CV ca. 2 graden lager is dan de Ta die de Warmtepomp produceert. Wellicht dat ik met deze 2 graden extra door de vloer het net wel had gered.(nu met gemak kunnen redden met een kein ventilatiekacheltje als bijverwarming (3 uurtjes verdeeld over de dag totaal ca. 3 kWh).
Waar de backup-heater dan wel goed voor is, is het ondervangen van een temperatuurdip tijdens defrostcycli. Ik kom bij vollast draaien van de warmtepomp op elk uur een defrost.
Onderstaand het dagverbruik van mijn Enzavu bij dagtemperaturen dichtsbijzijnde knmi station (betreft alleen verbruik van de warmtepomp, volledig cv en deels sww)
periode 12.05.2020 - 17.02.2021
[Voor 3% gewijzigd door ArjoK op 18-02-2021 13:50]
@ArjoK Nice, dus de elektrische bij verwarming die heeft niet gewerkt.
Maar toch alles warm gekregen met die kou vorige week.
Welke omgeving woon je?
Ik zit in Nijmegen en daar was het vorige week toch aardig koud de hele week.
Heb daardoor naast de invemum ecolution toch de c.v. aan moeten hebben met een 6m3 gas op de koudste dag erbij heb moeten stoken. Maar gemiddeld over de week een 3m3 gas per dag.
@SpikeHome Ik zit in omgeving Amsterdam nabij Schiphol. Het zal hier in de winter iets warmer zijn dan in Nijmegen maar het hele jaar staat hier iets meer wind. Zoals je kan zien is de laagst aangetikte temperatuur hier net -10,5 graden geweest.
Mijn woning is een hoekwoning uit 2003, 127m2 / 360m3. Ventilatie type C. Geen extra isolerende maatregelen genomen. Alleen begaandegrond voorzien van vloerverwarming, verdieping 1 radiatoren en 1 kamer met convector. verdieping 2 radiator.
De Backup heater heeft die week wel een beetje bijgesprongen tijdens defrostcycli (ca. 6-7 kWh per dag). Maar als ik zie hoe makkelijk een klein ventilatiekacheltje als bijverwarming de woonkamer en (open)keuken met een paar uurtjes per dag op aangename teperatuur kon brengen, vraag ik me af of de backup heater voor die paar dagen per jaar het verschil gaat maken (ik verwacht dat dit veel meer energie gaat kosten).
@ArjoK Mijn woning is 2 onder 1 kap, alleen tussen de andere 2 kappers zit een gangpad van een 2,5m ongeveer dat is een flink tocht gat altijd wind dus.
Opervlakte en inhoud ongeveer gelijkwaardig behalve dat mijn woning van 1994 is.
Bij ons was het inderdaad de hele week aardig koud.
Backup van 6 a 7kw per dag vind ik wel gaan voor die koude dagen.
Wat gebruikt de Enzavu per dag?
En is die backup-heater krachtstroom?
Ik heb nog bij mijn vloerverwarming een doorstroom verwarming zitten die max 3kw kan bij verwarmen ik heb alleen 2kw maar aangesloten omdat er anders een aparte groep heen moest.
De inventum gebruikt bij mij ongeveer een 7kw per dag als deze 24/7 draait.
Vorig jaar november een airco bij geïnstalleerd voor de zomer maar die werkt in de winter ook super goed.
Had tot aan de koude week geen gas verbruikt nog.
In die week totaal 22,5m3 gas verstookt.
Om van het gas af te gaan zou dus makkelijk kunnen.
@SpikeHome verbruik van de Enzavu warmtepomp staat in de grafiek van mijn vorige post. De hydromodule verbruikt dagelijks 3.5 tot 4 kWh. Max opgenomen vermogen van de warmtepomp is 1500W bij koelen, 1350 bij verwarmen en van de hydromodule 1300W. Ik heb ze samen op 1 groep gezet. De Backup-heater heb ik op een eigen groep. Was volgens specs 2500W maar het vervangende exemplaar dat ik nu heb is 2000W. Deze heb ik alleen bij vorst gebruilt om temperatuursdip tijdens defrost op te vangen.
Als straks het stookseizoen voorbij is gaat de warmtepomp op DWH-only (SWW) en een hoge Ta voor het opwarmen van de buffer. De hydromodule hoeft dan voor SWW de boiler minder aan te spreken. Verbruik zit dan dagelijks tussen 3 en 4 kWh voor de hele combinatie, waarvan bijna 2 kWh op gaat aan stilstandverlies van buffer en boiler.
Voor deze gaslose combi kan het met wat minimale aanpassingen een stuk efficiënter. Ik hoop dat ze dat binnenkort in een verbeterde versie meenemen. Verder is het gebruik heel simpel je kan een beetje met setpoints van alle temperaturen spelen en voor de gevorderden de parameters van de PID regeling tweaken (geleverde PID settings waren bij mij eigenlijk wel de beste). Nu ik een aardig beeld heb van de benodigde Ta om het huis op temperatuur te houden zou een toevoeging van stooklijnen zeer welkom zijn.
@ArjoK Tnx de enzavu alleen gebruikt dus een1500w+1300w dus totaal 2800w
De heater is gewoon een elektrische ventilator kacheltje neem ik aan. (daarvoor gebruik ik de airco als verwarming).
De Hydromodule is 50L weet ik, dat is ook niet zoveel daarom vind ik het stilstand verlies best wel groot.
Ik zou die module met een extra spiraal gebruiken ook voor de c.v. zodat de hele set alleen die boiler op temperatuur hoeft te houden.
@SpikeHome Even om misverstanden te voorkomen. Ik heb de gasloos oplossing van Enzavu. De hydromodule bevat dan zowel een buffer van 50L met backup-heater/-element (dit is je cv buffer die tevens gebruikt wordt voor voorverwarming SWW) als een elektrische boiler van 80L (dit ter aanvulling/opmenging SWW). Dat zijn dus twee bronnen met stilstandverlies. Doordat de buffer verbonden in met het afgiftesysteem zal er naast warmteverlies via de buffervatwand ook een beetje verlies zijn richting het afgiftesysteem ook al staan de pompen stil. In de hydromodule zijn de leidingen niet geïsoleerd, wellicht kan ik hier eenvoudig met na-isolatie wat winst behalen.
De warmtepomp gebruikt max 1500W bij koelen en 1350W bij verwarmen (deze is modulerend, gebruik ligt tussen 300 en 1350W bij verwarmen. (hiervan 40W voor CV/SWW pomp). De hydromodule gebruikt voor CV enkel een modulerende CV pomp om een vaste deltaT uit het afgiftestysteen te halen (dat is max 40W).1250W van de hydromodule is alleen voor de boiler dus voor SWW. In de buffer zit nog een elektische backup-heater/-element (bij mij nu 2000W) die je kan inzetten voor extra ondersteuning om de buffer op temperatuur te brengen/houden (dit wil je alleen wanneer de warmtepomp zelf te weinig verwarmingsvermogen heeft).
Dat ik de laatste paar vorstdagen een klein elektrische ventilatorkacheltje (800-1600W) in de woonkamer heb gebruikt staat natuurlijk los van de Enzavu oplossing.
Hier een foto van de binnenkant van de hydromodule
Het verbuik voor sanitair water schommelt nu tussen 20 en 30 kWh per week, dit is sterk afhankelijk van de buitentemperatuur. Gezinsamenstelling is twee volwassenen en twee pubers waar dagelijks gedouched wordt.
Dit verbruik is redelijk hoog door stilstandverlies in zowel buffervat als boiler. Wellicht dat een doorstroomverwarmer een voordeligere optie is voor sanitairwater.
Dagelijks gemiddelde stilstandverlies op de buffer ca. 0,8 kWh
Dagelijks gemiddelde stilstandverlies op de boiler ca. 1 kWh
Allereerst supertof dat je zo uitgebreid je ervaringen deelt! Ik ben zelf op zoek naar een vervanging voor SWW en een aanvulling op mijn luchtgebaseerde verwarming (L/L-WP), zodat ik van het gas af zou kunnen.
Alleen schrik ik wel een beetje van het stilstandsverlies. Van die 1,8 kWh per dag kan ik namelijk ook het netwerktarief voor mijn gasaansluiting betalen. Is dat echt zo hoog? Wat zijn de temperaturen van je buffervat en het boilervat? In het boilervat zit water van slechts 30-35 graden toch? Wat wordt naverwarmd door een elektrische doorstromer. Dus ik zou denken dat het stilstandsverlies daarvoor een stuk lager zou moeten zijn.
En even een sanity check voor mij, wat is nu het verschil tussen deze oplossing (met hydromodule) en een "gewone" WPB (die je ook op de MV kunt aansluiten en waarmee je ook een kW of 2 je CV in kunt pompen.
[Voor 6% gewijzigd door HarmoniousVibe op 03-04-2021 13:37]
12 × LG 330Wp (Enphase) | Daikin FTXM-N 3,5+2,0+2,0kW
@HarmoniousVibe Houd dat stilstandverlies ajb even gescheiden in 1 kWh voor de 80 liter electrische boiler en 0,8 kWh voor het 50 liter buffervat. Doordat het buffervat in deze configuratie buiten CV gebruik dienst doet als SWW voorverwarmer kon ik makkelijk het stilstandverlies over het buffervat terug zien buiten het stookseizoen. Ieder andere configuratie met een buffer in het CV systeem moet ook dit verlies hebben, verschil is dat dit bij mij zowel in als buiten het stookseizoen is. Het stilstandverlies van de electrische boiler verschilt niet heel veel van een 200 liter SWW boilervat.
In het buffervat (onderdeel van CV systeem) zit in het stookseizoen water van van 30-35°C, dit wordt door de warmtepomp op temperatuur gehouden. De boiler die voor opmenging SWW is, staat bij mij op 60°C. Daarmee heb ik een equivalent van 200 liter SWW van 45°C, dit door menging van boilerwater met vers water dat wordt voorverwarmd dmv een platenwisselaar over het buffervat. De boiler zelf wordt ook aangevuld met dit voorverwarmde water. Daardoor hoeft de boiler een kleinere delta T te overbruggen dan een boiler die koud water aangevoerd krijgt.
Er is geen elektrische doorstomer zoals jij oppert.
Dit is geen WPB maar een Warmtepomp (5 kW) die volledig binnen staat opgesteld. Het lucht debiet is groter dan bij een WPB. Aanzuig en uitblaar lucht hebben een diameter van 25 cm dat is 4x meer oppervlak dan een MV buis van 12,5 cm doorsnee. Gaat dus veel meer lucht doorheen.
De hydromodule (MonoTec Pro) oplossing is primair bedoeld voor gasloos in combi met een monoblock en regelt dus zowel CV als SWW.
ArjoK schreef op zaterdag 3 april 2021 @ 15:43:
@HarmoniousVibe Houd dat stilstandverlies ajb even gescheiden in 1 kWh voor de 80 liter electrische boiler en 0,8 kWh voor het 50 liter buffervat. Doordat het buffervat in deze configuratie buiten CV gebruik dienst doet als SWW voorverwarmer kon ik makkelijk het stilstandverlies over het buffervat terug zien buiten het stookseizoen. Ieder andere configuratie met een buffer in het CV systeem moet ook dit verlies hebben, verschilk is dat dit bij mij zowel in als buiten het stookseizoen is. Het stilstandverlies van de electrische boiler verschilt niet heel veel van een 200 liter SWW boilervat.
In het buffervat (onderdeel van CV systeem) zit in het stookseizoen water van van 30-35°C, dit wordt door de warmtepomp op temperatuur gehouden. De boiler die voor opmenging SWW is, staat bij mij op 60°C. Daarmee heb ik een equivalent van 200 liter SWW van 45°C, dit door menging van boilerwater met vers water dat wordt voorverwarmd dmv een platenwisselaar over het buffervat. De boiler zelf wordt ook aangevuld met dit voorverwarmde water. Daardoor hoeft de boiler een kleinere delta T te overbruggen dan een boiler die koud water aangevoerd krijgt.
Er is geen elektrische doorstomer zoals jij oppert.
Dit is geen WPB maar een Warmtepomp (5 kW) die volledig binnen staat opgesteld. Het lucht debiet is groter dan bij een WPB. Aanzuig en uitblaar lucht hebben een diameter van 25 cm dat is 4x meer oppervlak dan een MV buis van 12,5 cm doorsnee. Gaat dus veel meer lucht doorheen.
De hydromodule (MonoTec Pro) oplossing is primair bedoeld voor gasloos in combi met een monoblock en regelt dus zowel CV als SWW.
Nee geen doorstromer, maar wel een elektrisch element dat het SWW verwarmt van 30-35 naar 60 toch?
Verder een goed punt voor wat betreft de diameter van de buizen. 25cm is inderdaad fors, maar dat is denk ik precies wat ik nodig heb. Ook omdat het debiet van mijn MV érg laag is.
Is bij jou de dakdoorvoor net zo gerealiseerd als op de website op een afbeelding staat?
edit: mag ik ook vragen wat je ervoor betaald hebt ongeveer?
12 × LG 330Wp (Enphase) | Daikin FTXM-N 3,5+2,0+2,0kW
Tot mijn schrik blijkt dat Enzavu is opgeheven.
⚌ 2021-03-22: Wijziging: Per 4-3-2021 is Vereffenaar Jacob Thomas de Mooij in functie getreden.
⚌ 2021-03-22: Wijziging: Per 4-3-2021 is Bestuurder Jacob Thomas de Mooij uit functie getreden.
⚌ 2021-03-12: Wijziging: Per 4-3-2021 liquidatie beëindigd. Per 11-3-2021 is de rechtspersoon uitgeschreven wegens Geen bekende baten meer aanwezig bij rechtspersoon.
⚌ 2021-03-12: Ontbinding: Op 4-3-2021 is Enzavu B.V. ontbonden door Besluit van de algemene vergadering/stichtingsbestuur.
Ik had nog een paar puntjes lopen maar sinds een paar weken lijkt ook elke communicatiepoging op niets uit te lopen.
Bezit jij de Enzavu NAV5Ai of ken jij iemand in je omgeving met deze Warmtepomp, ik kom graag in contact om ervaringen uit te wisselen.
En nu dus mosterd na de maaltijd. Doordat Enzavu geen teken van leven meer geeft heb ik bij Hotjet nog wat documentatie opgevraagd. Daar wist men te vertellen dat qua specs de NAV03 en Mini 5Ai gelijk zijn. Alleen een andere naam en de luchtkanalen zijn ooit aangepast, afbeeldingen hiervan worden door elkaar gebruikt.
Technical data
Temperature operating limits for air [°C] -20 to +30
Temperature limit of heating system min./max. [°C] 20 to 60
Heating and reversing water communication pipe G 3/4"
Nominal flow rate on the heating side of ∆t = 5 °C [m3 . h-1] 0,7
Minimum flow rate on the heating side of ∆t = 7 °C [m3 . h-1] 0,5
Pressure loss [kPa] 3 to 6
Flow coefficient Kvs [-]
Protection against freezing water heating Yes
Air flow rate [m3 . h-1] 300 to 900
Refrigerant circuit
Expansion valve Electronic
Refrigerant type R410a
Defrosting Yes
Refrigerant quantity [kg] 0,75
Type of defrosting Cooling circuit reversal
Heating the condensate pan Yes
Condensate drain [mm] Yes
Cut-off pressure of high pressure pressurestat [MPa] 4,46
Technical information, weight
Width x Depth x Height [mm] 656 x 518 x 798
Weight [kg] 65
Installation site Technical room, basement, corridor
Cabinet Frame and planks of ALMG3 and RAL
Color RAL 7035
Electrical connection
Nominal voltage 230V/50Hz 1 phase
Compressor Rotay
Nominal current A7/W35 [A] InverterMaximum current [A] 10
Starting current [A] Inverter
Fusing 13B/1
Compressor supply line CYKY [n x mm2] CYSY 3x2,5 pro 2x1,5mm2
Degree of protection IPX ( EN 60 529 ) 21
Ik zet er wel wat vraagtekens bij omdat de versie van Enzavu behoorlijk is uitgekleed. Zo is het SWW en CV gecombineerd over dezelfde uitgang (in de technische beschrijving zit de driewegklep hiervoor in de Warmtepomp, bij enzavu lijkt die te zijn weggelaten). Op mijn unit staat een andere hoeveelheid Refrigerant dan in de specs (0,80 kg ipv 0,75 kg) Doordat ik de Evzavu oplossing gasloos heb gekozen met Hydromodule en de uitvoering van de Warmtepomp zonder electric heater.
In een Tsjechisch document heb ik nog wat grafieken gevonden van vermogenscurves en COP.
Ik ben vanuit de COP curves en mijn dagelijks energieverbruik terug gaan rekenen hoeveel gas ik hiervoor theoretisch verstookt zou hebben (COP uit grafiek voor Ta bij daggemiddelde Tbuiten). Wonderwel komen hier heel herkenbare waarden uit die prima passen in mijn historisch gas verbruik.
Met deze fijne constatering hier dan mijn maand COP's voor dit systeem.
COP Warmtepomp = verwarmen en deels SWW (ca. 50% de andere 50% SWW wordt aangevuld middels elektische boiler van de hydromodule)
COP systeem = theoretisch bepaalde thermische energie tov totaal opgenomen energie door de gehele installatie
* warmtepomp alleen ingezet voor SWW lage COP door relatief groot aandeel verwarmd door elektische boiler
**COP lager door elektrisch element in buffer tijdens vorst week.
Ben benieuwd of iemand hier nog op zal reageren, maar ik moet deze poging wagen:
Ik heb sinds juni 2020 in mijn nieuwbouwhuis 2 Enzavu warmtepompen. Ook ik heb behoorlijk wat opstartproblemen ervaren, al was Jack de Mooij op zich altijd goed bereikbaar om de issues op te lossen. Echter, sinds terugkomst van vakantie, afgelopen augustus, staan beide pompen geheel uit. En ik zou ook niet weten hoe ik deze aan kan zetten. Na lang wachten nog steeds geen antwoord van Enzavu en kwam ik erachter dat de niet meer bestaan of failliet zijn. Alle communicatie verloopt nu via Tsjechische fabrikant Hotjet. Zij geven aan geen Nederlandse partner meer te hebben en alle algemene installatiebureaus of verwarmingsbedrijven willen niet komen omdat ze te druk zijn, omdat ze de installatie niet hebben aangelegd of omdat ze het merk/de techniek niet kennen ....
=> WIE KAN MIJ HELPEN MET EEN OPLOSSING???
Ik zoek een dealer, servicebedrijf of wat dan ook die mijn installatie weer aan de praat krijgt, want zit nu al maanden zonder werkende warmepomp!
Ik hoor graag of lieden hier mij kunnen tippen op een oplossing!
@Jari-Jan Kasper,
Je bent met mij de (nog) enige op dit forum met deze warmtepomp. Kan je iets meer aangeven wat er nu fout gaat. Ik denk graag met je mee.
[Voor 5% gewijzigd door ArjoK op 06-11-2021 17:58]
Je geeft aan dat je 2 van deze Warmtepompen hebt in huis. Werken ze los van elkaar of in cascade? Hoe doe jij je SWW, ook met de hydromodule van Enzavu? Hebben de Warmtepompen spanning, wat staat er op het display? Zat de sturing van de wamtepomp alleen op DHW (buffertemperatuur) of maaktje ook gebruik van Heating (wat veel beter werkt voor een warmtepomp). en zo ja heb je deze dan temperatuur gestuurd (werkt voor geen meter) of via thermostaat (bij geruik hydromodule kleine aanpassing nodig om thermostaatsignaal naar zowel hydromodule als warmtepomp te laten gaan)?
[Voor 12% gewijzigd door ArjoK op 06-11-2021 19:24]
@Jari-Jan Kasper, Voordat de boel zomaar aangezet wordt is het handig even te achterhalen waarom ze uit zijn gegaan. Uit jouw verhaal maak ik op dat je met beide warmtepompen dit probleem hebt en lijkt de oorzaak een stroomuitval van het net ergens tijdens jou vakantie. Heb je dat bemerkt, Bijvoorbeeld klok van oven/magnetron die opnieuw moeten worden ingesteld?
Als dit het probleem was lijkt de oplossing eenvoudig.
Eerst nog een check. Brandt het belletje van je controlpannel op de warmtepomp? Als dit zo is dan zal er (nog) een ander probleem zijn geweest.
Het is sowieso slim even te kijken naar de laatste melding.
Druk op het belletje - op het scherm kom te staan of er een actuele storing is.
Druk vervolgens op enter om de datalogger te openen. Op het scherm staat nu de laatste foutmelding. Kijk welke datum deze heeft. Is dat ver voor augustus dan staat de warmtepomp nu in ieder geval niet in error.
Dan nu de warmtepomp aanzetten.
Druk op prog (menu programma) (knop onder het belletje)
In het scherm zie je A. On/Off Unit
Druk op enter (middelste knop rechts op de controller)
Je ziet nu het menuscherm A01: On/Off Unit A01
Heat pump unit
Summer/Winter: MANUAL
Unit: OFF
Daaronder nog regel met de regeling Cooling + DHW / Heating + DHW / DHW only
Druk twee keer op enter om de cursor naar Unit: OFF te verplaatsen.
Gebruik de pijltjes omhoog of omlaag om deze op Unit: ON te zetten
Druk vervolgens op enter om de wijziging te bevestigen.
Nu moet de warmtepomp weer aan staan.
Aangezien je aangaf opstartprobleempjes te hebben gehad, vraag ik mij af of er toch nog meer speelt. Bij mij waren instelling absoluut niet optimaal, of beter gezegd behoorlijk ruk. Ik loop graag met je door je huidige instellingen van de warmtepomp om te zien of er eenvoudig wat geoptimaliseerd kan worden.
Erg jammer dat enzavu failliet is ik vond het interessante oplossing.
En was er serieus mee bezig toen ze failliet gingen.
Ik kreeg ook geen antwoorden meer.
Wie weet gaat iemand het weer opstarten.
SpikeHome schreef op zondag 7 november 2021 @ 15:10:
Erg jammer dat enzavu failliet is ik vond het interessante oplossing.
En was er serieus mee bezig toen ze failliet gingen.
Ik kreeg ook geen antwoorden meer.
Wie weet gaat iemand het weer opstarten.
Falliet dacht het niet. Gewoon de activiteiten gestopt ivm te weinig verkoop en geen tegoeden meer in de BV.
@Jari-Jan Kasper,
Ook ik heb al circa een jaar zo'n Nav5ai met Hydromodule (full electric / gasloos) en bemerk eveneens dat Enzavu er mee gestopt is. Zou graag een onderhoudsbeurt willen laten uitvoeren, maar kan nog geen firma vinden die dat wil doen. Maak ernstig zorgen hoe ooit defecten te laten repareren.
@KWest @Jari-Jan Ik zal komende week in dit forum wat uitgebreider uiteenzetten waar ik tegenaangelopen ben en met welke aanpassingen van voornamelijk settings, het systeem nu draait.
Ik ben zelf ook op zoek naar een warmtepomp zonder buitenunit. Ik woon in een klein appartement van 45m2 met monumentstatus, dus een buitenunit wordt lastig. Zijn er inmiddels al alternatieven voor envavu?
Niet dat ik weet, maar met 45m2 heb je waarschijnlijk nog wat minder vermogen nodig. ITHO had zoiets en wellicht ook DUCO.
Lijk mij nog een uitdaging om soorgelijke oplosding op appartementen toe te passen, aangezien er lucht inl-/uitaat van/naar buiten moet zijn, dan moet je denk ik toestemming van je VVE hebven.
Veel dank voor jullie reacties! En gezien de inhoud van het antwoord van ArjoK, lijkt hij er verstand van te hebben. Ik niet namelijk en ben echt ten einde raad omdat helemaal niks het neer doet.
Jari-Jan schreef op donderdag 11 november 2021 @ 10:29:
Veel dank voor jullie reacties! En gezien de inhoud van het antwoord van ArjoK, lijkt hij er verstand van te hebben. Ik niet namelijk en ben echt ten einde raad omdat helemaal niks het neer doet.
@ArjoK ik zal je even een pb sturen ....
Ik heb @koevlaas2 net even gesproken over je situatie, hij gaat een afspraak met je maken. Ik ben beschikbaar om mijn opgedane kennis met het systeem te delen.
Mijn Enzavu oplossing staat inmiddels 1,5 jaar, het tweede stookseizoen is gestart en er zijn 2 andere Enzavu gebruikers aangehaakt.
Allemaal hebben we te maken gehad met aanloopproblemen en sinds Enzavu begin dit jaar de stekker eruit heeft getrokken staan we er aleen voor.
Eerder in dit forum heb ik al wat ervaringen gedeeld, lees dat gerust terug. Nu zal ik kort ingaan op een aantal bevindingen en wat ik ermee heb gedaan.
Eerst even kort wat algemene info over de Enzavu oplossing (gasloos).
De Enzavu oplossing gasloos bestaat uit de Enzavu 5Ai warmtepomp en Enzavu hydromodule (voor gasloos). Zowel CV (heating) als SWW (DHW) worden gestuurd vanuit de hydromodule, zoals Enzavu het zelf beschreef, "De enige taak van de warmtepomp is het op temperatuur houden van de buffer".
Kijken we eerst naar deze hydromodule.
Onderin de hydromodule ligt een 50 liter buffervat welke naast de bekende hydraulische ontkoppeling tussen warmtepomp en afgiftesysteem ook dienst doe als voorverwarmer bij SWW bereiding. Bovenin de hydromodule zit een 80 liter elektrische boiler tbv aanvulling SWW bereiding.
Op het scherm van de hydromodule zijn een aantal parameters af te lezen.
T1 - temperatuur CV in
T2 - temperatuur CV retour
T3 - temperatuur SWW uit boiler
T4 - temperatuur mengwater SWW
T5 - temperatuur SWW voorverwarmd koud
pompsnelheid (pwm)
Bij de instellingen kan je een aantal parameter aanpassen
Tap Temp - gewenste SWW temperatuur (38-60°C) default 47°C
Pomp Min - Minimum pompsnelheid CV (30-250) default 40 pwm
Pomp Max - Maximum pompsnelheid CV (30-250) default 150 pwm
Delta T - Temperatuurverschil tussen T1 en T2 (5-15) default 10°C
Daarnaast kan je op de elektrische boiler de boiter temperatuur instellen 40-50-60-70-80 default 60°C. Hiervoor moet de kast wel even open. Aanpassing van deze temperatuur is bepalend voor de hoeveelheid beschikbaar tapwater (SWW).
Het ontwerp gaat uit van een buffertemperatuur van 35°C.
Uitgaande van SWW van 47°C is de capaciteid van de hydromodule:
-bij boiler 40°C --> gewenste temperatuur SWW niet mogelijk
-bij boiler 50°C --> ca. 95 liter
-bij boiler 60°C --> ca. 150 liter
-bij boiler 70°C --> ca. 210 liter
-bij boiler 80°C --> ca. 265 liter
*aanname dat de buffer door de warmtepomp op temperatuur wordt gehouden en koud kraanwater een temperatuur heeft van 10°C.
Mijn boiler staat op 60°C, en de gewenste SWW temperatuur op 45°C. Een buffertemperatuur van 32°C is voldoende om in SWW behoefte te voorzien (2 volwassen em 2 pubers, allemaal achter elkaar douchen)
Seizoensafhankelijk varieer ik de buffertemperatuur, daarover later meer.
Voor CV zijn eerder genoemde parameters Pomp Min, Pomp Max en Delta T van belang. De hydromodule zal door aanpassen van de pompsnelheid in het CV circuit sturen op de ingestelde Delta T. Is het verschil tussen T1 en T2 kleiner dan de ingestelde Delta T dan zal de pompsnelheid stapsgewijs worden verlaagd. Wanneer het verschil tussen T1 en T2 groter is dan wordt de pompsnelheid verhoogd, dit binnen de opgegeven grenzen.
Voordeel van deze vaste delta T zou zijn het makkelijk inregelen van je afgiftesysteem en een stabiele werking van de warmtepomp.
De default Delta T lijkt gestoeld op Mtv systemen en niet Ltv systemen.
Wil je zuiniger stoken en is je afgiftesysteem groot genoeg zet dan de Delta T zo laag mogelijk, dan kan je ook met lagere buffertemperatuur werken (of dit slim is met de hydromodule kom ik later op terug). Op warmtepomptips staat een leerzaam tabelletje
De hydromodule moet door een aan/uit thermostaat in de ruimte worden aangestuurd.
op dit punt ging het bij mij even mis, dat was niet vooraf gecommuniceerd en mijn oude thermostaat bleek niet geschikt. Advies snel de bouwmarkt in voor een goedkoop aan/uit model Plieger Montreal van 2 tientjes zou volstaan. Deze heeft ook best wel gewerkt maar heeft een enorme hysteresis van -.5 tot +1.0°C wat niet een super comfort geeft. Advies is voor een andere eenvoudige aan/uit thermostaat te gaan met eeen kleine hysteresis bijvoorbeeld de EMOS P5604 (online ook 2 tientjes) met een hysteresis van -0.2 tot + 0.2°C , je raadt al dat ik die nu heb hangen en dat bevalt goed.
(wordt vervolgd)
[Voor 27% gewijzigd door ArjoK op 11-11-2021 16:10]
Ik heb nog niet alles benoemd van de hydromodule.
Bij de Enzavu gasloos oplossing zit in het buffervat een elektrisch element van 2,5kW (volgens specificatie) Deze zal bijspringen wanneer de buffer of eigenlijk T1 (temperatuur CV in) beneden een ingestelde waarde komt.
El.Temp - Inkomen elektrsche element (10-35°) default 10°C
Na levering van in eerste instantie een niet werkend element (aardlek sloeg er meteen uit bij aansluiten) is een vervangende geleverd welke slechts 2kW vermogen levert.
Omdat ik vind dat de warmtepomp het zonder ook kan heb ik de stekker bij mij niet in de wcd gestoken
Ik heb in de vorstweek van februari wel even met het element gepseeld waarbij hij in actie kwam tijdens defrost-cycli. maar oei wat gaat het dan ineens hard met het energieverbruik.
De hydromodule beschikt ook over een Legionella desinfectie, Aangezien je SWW enkel stilstand heeft in de boiler is dit alleen relevant wanneer de boilertemperatuur langere tijd onder de 60°C staat.
Tenslotte communicatie met de warmtepomp, daarover kan ik kort zijn, die is er niet. Wat er wel is is een teperatuursensor in de buffer die aangesloten is op de externe terminal (user connection teminal block X3) onder de warmtepomp.
(wordt vervolgd)
[Voor 4% gewijzigd door ArjoK op 11-11-2021 16:17]
Dan de warmtepomp zelf de Enzavu 5Ai ofwel de Hotjet NAV5Ai (Hotjet mini 5Ai).
De documentatie die ik van Enzavu erbij heb gekregen beperkt zicht tot een paar A4tjes die nog het meeste weg heeft van een Quick Start Guide, deze is bedoeld voor de installateur om de warmtepomp in bedrijf te stellen. Het is aan te bevelen dit document goed te bewaren zodat jezelf en/of een toekomstig installateur wegwijs wordt gemaakt in de bediening van de warmtepomp.
Een tweede document wat bij oplevering is achtergelaten is een technisch document met alle schema's van de hardware (prints en connections). Advies is hier ook dit document goed te bewaren zodat een installateur/reparateur in geval van hardware problemen de juiste analyse kan uitvoeren. Dit document is ook electronisch op te vragen bij Hotjet.
Nadat ik geen contact meer kreeg met Enzavu heb bij Hotjet meer beschikbare documentatie opgevraagd. Daar de Hotjet NAV5Ai vrijwel identiek is aan de oudere NAV3 hiervan ook documentatie gekregen.
Tijdens de installatie door Evzavu vond ik in een meegeleverd envelop 8 à 10 rubbertjes in een gesloten U vorm met in het midden een uitsparing. Mijn gedachte was dat deze als trillingsdempers ergens tussen muur en ophanging konden worden geplaatst. De installateur had er niets mee gedaan tijdens de montage, dus ik die dag op onderzoek waar ze tussen zouden kunnen. De vorm was immers zeer specifiek. Al snel had ik gevonden dat de vorm en afmeting matchte met twee bevestigingspunten onderaan de pomp, ik heb ze toen ook daat tussen muur en het bevestigingspunt (die bij mij niet is vastgezet, zou overbodig zijn) geschoven. Met nu het Installatie document (Instalace Mini Air_EN.pdf) wordt het ineens duidelijk dat het enssentieel is deze rubbers hier te plaatsen ten behoeve van goede afwatering.
"The heat pump has to be slightly slanted (about a 1% gradient) with its bottom edge being slightly forward (approximately by 5 mm) in order to direct the condensate from the evaporator towards the wall."
Wat wel klopte is dat het niet vastgezet hoeft te worden.
"There are eyes 1 and 2 at its bottom part for possible anchoring of your heat pump to the bottom holes in the wall. Anchoring is not necessary since the heat pump is sufficiently stable due to its weight."
Mijn advies check of de warmtepomp correct is opgehangen en plaats eventueel zelf iets met een dikte van ca. 5mm tussen de twee onderste ophangpunten
Omdat Enzavu het thermokoppel voor in de dompelbuis van de buffer niet had aangesloten en mee terug genomen had, bemerkte ik vrij snel een vreemd gedrag van de warmtepomp.
In eerste instantie werd ik getriggerd door het stroomverbuik waar ik toen dagelijks achteraf per uur mijn verbruik kon zien.
Ik ben toen even naast de warmtepomp gaan zitten om te zien wat hij nu in een uurtje deed, want ik kon mij niet voorstellen dat het standby-verbruik van de warmtepomp 100 Watt zou zijn.
Wat bleek, hij ging zo goed als elk kwartier even aan voor een hele korte periode.
Na analyse van mij zag ik dat in de periode dat de warmtepomp in rust was de System T langzaam daalde is na ca. 10 minuten zo laag was dat de warmtepomp aansloeg, om er vervolgens achter te komen dat de buffer supersnel weer warm was om vervolgens weer uit te gaan. Ik heb het probleem bij Enzavu neergelegd en die zouden het uitzoeken. Ik ben ook op zoek gegaan. Heb in eerste instantie de leidingen tussen warmtepomp en hydromodule geisoleerd. Door de isolatie verminderde de frequentie van het pendelen van ca 4 keer per uur naar 3 keer per uur. Nog steeds niet oké maar het was een begin. Omdat het nog even stil was vanuit de kant van Enzavu heb ik verder gaan zoeken en concludeerde dat het gek is dat de warmtepomp niet de temperatuur van het buffervat meet. en toen zag ik op de site van TCB (de fabrikant van de hydromodule) het volgende:
"Na het uitpakken van de hydromodule en de warmtepomp hoeft de installateur alleen maar de aansluitingen te maken tussen de warmtepomp, cv en tapwater. Dit zijn in totaal 6 aansluitingen hydraulisch met optioneel de 70˚C aansluiting voor de keukenkraan. Elektrisch is het de boilervoeler plaatsen in het buffervat en aansluiten aan de warmtepomp, stekker erin en starten maar! "
Dit heb ik doorgespeeld naar Enzavu, waarop de reactie kwam de boilervoeler op te sturen.
Na een reminder enkele dagen later de boilervoeler ontvangen en aangesloten en tevens de warmtepomp setting op DHW only gezet. De WP komt nu pas na ca. 6 uur weer in actie (ipv elke 20 minuten). Probleem opgelost zou je denken....
Het eerste wat er gebeurde na het aansluiten van de sensor (B3) was dat de warmtepomp bij de eerste start in het legionella protocol belandde, dat is natuurlijk onzinnig voor het verwarmen van het buffervat dus dat heb ik uitgeschakeld in de setting.
Bij de Probe adjustment heb ik de offset (meetfout) voor B3 aangepast van 2 naar 0. De meetwaarde loopt in stilstand nu redelijk in de pas met T-system. Bij deze Probe adjustment parameters staan er meer vreemd. Mijn advies om B3, B4 en B7 even op elkaar af te stemmen. Dat gaat kinderlijk eenvoudig. Zorg dat er geen CV vraag is. Zet via het Servicemenu - Manual managemet de pomp op MAN. nu pompt de warmtepomp alleen water rond tussen buffer en warmtepomp. na enkele minuten mag je veronderstellen dat zowel B3, B4 als B7 dezelfde temperatuur moeten aangeven. Zet Probe adjustment van B7 op nul en stel indien nodig de Probe adjustments van B3 en B4 bij zodat deze dezelfde temperatuur weergeven als B7. (Vergeet niet de pomp weer op AUT te zetten)
Bovenstaande was nog allemaal buiten het stookseizoen, op zich sinds die laatste aanpassing een prima werkend systeem gehad.... en toen begon in oktober het stookseizoen....
Nu het stookseizoen is begonnen heb ik het setpoint voor DHW verlaagd naar 38°C * tbv de vloerverwarming. Met de Warmtepomp(WP) op DHW only loop ik tegen het probleem dat de WP laat wordt bijgeschakeld. De Hydromodule is al lang en breed water door de CV aan het pompen (thermostaat-on) waardoor de buffer in een redelijk tempo afkoelt.
De meting door de DHW temperaratuursensor heeft een behoorlijke meetvertraging waardoor buffer te ver afkoelt en de WP in max. vermogen van de DHW-regeling gaat.
De DHW-regeling schakelt de WP af zodra het DHW setpoint wordt bereikt. Doordat er nog steeds CV vraag is koelt de buffer in een redelijk tempo af. Wanneer de (trage) DHW sensor ca. 5° onder setpoint komt wordt de WP weer aangeslingerd. De werkelijke buffertemperatuur kan dan al meer dan 10° onder setpoint zijn gedaald. De WP gaat daarop weer in max. vermogen van de DHW-regeling en dit blijft zich herhalen. (zeer inefficiënt en onnodige start en stops verkorten levensduur van de WP)
De DHW-regeling lijkt hierdoor minder/niet geschikt om het buffervat bij CV-vraag op constante temperatuur te houden.
Een betere regeling voor het op constante temperatuur houden van het buffervat zou de heating-regeling van de WP zijn.
Ik heb de WP daarom ingesteld op heating + DHW. Setpoint voor heating heb ik ook op 38°C gezet.
Heating wordt door de WP geactiveerd wanneer de meetwaarde 2-3° onder setpoint komt. WP toert nu eerst op en de PID regeling laat de temperatuur van de buffer mooi oplopen naar het setpoint en toert langzaam af wanneer setpoint nadert. Doordat CV vraag de buffer doet afkoelen moet de WP heating weer bij regelen en dat blijft zo rustig doorgaan totdat er geen CV warmtevraag meer is (thermostaat-off).
Probleem wat nu weer komt kijken is dat bij thermostaat-off de heating-regeling gewoon zijn gang blijft gaan en elke ca. 15-20 minuten aanslaat (zowel pomp als compressor) om vervolgens weer uit te gaan omdat buffer nog warm genoeg is. (onnodige start en stops verkorten levensduur van de WP)
Om dit probleem op te lossen heb ik volgende beoogde oplossing bij Enzavu neergelegd.
De WP heating-regeling zou ook thermostaatgestuurd moet worden, dit kan door de thermostaat aan te sluiten op de user connection of external elements (block X3) op terminals 8 en 9. Vanaf fabriek zit hier een brug die dan moet worden weggehaald.
DHW only of heating+DHW.
De regeling voor DHW en heating zijn compleet verschillend. Waar bij heating de WP de compressor (de energieslurper van de WP) op een zo laag mogelijke frequentie probeert te houden om naar de Ta te klimmen en Ta deze vast te houden doet de DHW regeling het tegenovergestelde. Deze voert de compressor naar max om zo snel mogelijk setpoint te bereiken en dan af te remmen en vervolgens uit te schakelen wanneer setpoint + increase temperatuur is behaald.
Dan is de vraag: Hoe kan de thermostaat gelijktijdig worden aangesloten op hydromodule en WP?
Enzavu heeft de vraag 1 op 1 doorgezet naar TCB en het antwoord hierop was: "Indien voor bovenstaande oplossing wordt gekozen dan zal er wat regeltechniek toegepast moeten worden.
De kamerthermostaat schakelt 2 relais die op hun beurt weer de WP en Hydro schakelen."
Daarna was het stil. Ondertussen heb ik een schakelaar op de thermostaatpoort van de warmtepomp gezet om snel handmatig de warmtepomp de juiste regeling in te sturen.
Deze work-around begon wel erg aan mij te knagen, ik was op een gegeven moment zo allert dat ik de relais in de hydromodule in andere kamers hoorde schakelen waarna ik me weer naar de warmtepomp begaf om de schakelaar om te zetten.
November ging voorbij, december, januari en februari ook en het bleef maar stil. Ik heb regelmatig deze periode mijn bevindingen gedeeld en vragen gesteld, maar antwoorden bleven uit. Toen ook op mijn mail half maart geen reactie kwam begon ik me toch echt zorgen te maken en mijn google search bracht duidelijkheid.
[quote]
⚌ 2021-03-12: Ontbinding: Op 4-3-2021 is Enzavu B.V. ontbonden door Besluit van de algemene vergadering/stichtingsbestuur.
[/qoute]
Kak en nu verder? Het lukt me toch contact te krijgen met Jack en hij zou nog even achter mijn gemelde verbeteringen aangaan.
Op 31 maart 2021 was het laatste contact vanuit Enzavu.
Beste Arjo,
Ik heb nog even contact opgenomen met TCB over jouw probleem. Zij gaven aan dat indien voor jouw oplossing wordt gekozen er in de regeltechniek een aantal zaken aangepast moeten worden. Omdat jij tot nu toe de enige bent die niet tevreden is over de standaard oplossing geven zij aan dit wel aan te kunnen passen maar dat er hier wel kosten aan verbonden zullen zijn.
Graag jouw reactie op bovenstaande.
Met vriendelijke groet,
Jack
Sinsdien heeft hij alle contact verbroken.
Er zit niks anders op dan zelf verder te zoeken naar een oplossing voor het thermostaatvraagstuk.
Hopende op hulp van TCB hen benaderd, helaas behalve het tonen van begrip een onbevredigende houding.
Bedankt voor uw mail. Wij vinden het vervelend dat u een en ander zo ervaart. Wij kunnen u hierin echter niet verder helpen.
U zal toch bij Enzavu moeten zijn voor uw vragen.
en na een telefonische smeekbede van mij
Uw verzoek (met begeleidende mail) is intern, op directie niveau, besproken en er is besloten dat wij niet op uw vraag in kunnen gaan. De reden is dat men geen unit in de markt wil hebben staan welke afwijkt in de ontwikkelde unit.
Dan zelf aan de slag. Mijn oplossing voor het probleem blijkt maar een paar euro te kosten als je het buiten het systeem toepast. Met onderstaande dubbelrelais en een oude 5 volt telefoonadapter doet het systeem eindelijk zoals het moet: zonder omkijken.
Oplossing is het signaal van thermostaat naar zowel hydromodule als WP laten gaan middels dit dubbelrelais. (Bij gebruik van RF thermostaten kunnen vaak meerdere ontvangers worden geplaatst. Dat is wel een stuk duurder) setting warmtepomp moet op heating+DHW en bij CV vraag zal de warmtepomp vrijwel direct aan gaan in heating als tr < setpoint, en dat zal het geval zijn omdat het cv-circuit ook net is gestart en afgekoeld water de buffer in pompt.
(wordt vervolgd)
[Voor 8% gewijzigd door ArjoK op 12-11-2021 16:08]
Wel waardeloos overigens dat de aanvoer temp nu 40°C is. Dat kan inderdaad lager (ik draai op 34 met mijn woning uit 2003 met alleen op bg vloerverwarming en boven gewoon de radiatoren. Waar je wel tegenaan loopt is dat hoe lager de Ta hoe slechter de het verbruik bij SWW. De oplossing van deze hydromodule is eigenlijk niet geschikt voor nieuwbouw.
[...]
Het lijkt verdacht veel op dat de warmtepomp dan alleen bezig is met een SWW run en dus de compressor op max frequentie zet.
@koevlaas2 Ik ben bij @Jari-Jan geweest en heb de temperatuur Ta aangepast naar 30°C. Warmtepompen waren zo hard korte perioden aan het werk omdat ze water van 45°C wilde maken. Het is duidelijk dat Enzavu mijn bevindingen niet ook direct aan de situatie van @Jari-Jan heeft gelinkt of er bewust niets mee heeft willen doen. Het systeem mist minimaal een temperatuursensor voor in de dompelbuis van de buffer om te weten hoe warm het water is (staat beschreven op de site van de producent van de hydromodule (TCB Assen). Door het ontbreken van enige koppeling tussen warmtepomp en hydromodule doet de warmtepomp maar wat en wel meerdere keren per uur ongeacht warmtevraag om aan retourwater te meten of de buffer is afgekoeld, een compleet inefficiente methode.
Voor zover ik kon achterhalen is één warmtepomp ingezet voor CV beneden en SWW. De tweede warmtepomp is voor CV boven deze maakt behoorlijk wat meer lawaai dan de ander en die bij mij thuis.
De eerste warmtepomp moet gekoppeld worden aan de nog te plaatsen temperatuursensor in de dompelbuis. En voor de CV werking moeten beide warmtepompen een koppeling krijgen met het thermostaatsignaal wat nu alleen nog naar de bijhorende hydromodules gaat. (beide voorzien van een dubbelrelais om zowel hydromodule als warmtepomp potentiaalvrij te koppelen aan de thermostaat.) Alleen dan zal de warmtepomp niet meer onnodig, maar op het moment wanneer er warmtevraag is, in actie komen.
Electrotechnisch mag iemand nog uitzoeken wat er allemaal bij elkaar op de groepen is gezet (ik heb een vermoeden teveel op een groep). De Warmtepompen hebben een max opgenomen vermogen van ieder 1500Watt, de hoge hydro module 1550Watt + back-up element van 2500Watt. Bij de lage hydromodule zal het max opgenomen vermogen niet meer dan 100Watt zijn, heeft enkel een pomp en een regelprint. Ik heb niet gekeken of hierin ook een backupheater is geplaatst, anders kan dat ook nog 2500Watt zijn. Voor deze nieuwe woning zou in mijn ogen het backup element niet nodig moeten zijn. Ik heb bij mij (woning 2003) de stekker er uitgetrokken.
Het heeft even op zich laten wachten, maar hierbij een hele dikke SHOUT-OUT naar @koevlaas2 en @ArjoK !!! Beide heren zijn in het weekend naar mij toegekomen om de situatie met de Enzavu installatie te beoordelen. Deze werk nog verre van ideaal (zoals hierboven te lezen is), maar hij verwarmt in ieder geval weer.
De grootste problemen hebben we met de warm-tapwater capaciteit en de aansturing van de WP-en. Naar mijn mening pompen ze nu te veel/hard voor de daadwerkelijke vraag en dat heeft volgens mij te maken met het feit dat het systeem niet goed temperaturen meet.
Hierbij nogmaals mijn waardering voor @koevlaas2 en @ArjoK ! Ik vind het heel bijzonder dat twee mensen die ik helemaal niet ken, zo behulpzaam zijn om ons uit de brand te helepen!
In mij vorige posts gaf ik aan op een aantal zaken later terug te komen. Daar gaat ‘ie dan.
Elk voordeel heb zijn nadeel
Hierbij richt ik me op de hydromodule, het is een relatief kleine/compacte oplossing, slechts 1,50 meter hoog, voor SWW en bevat tevens een buffervat voor je CV.
Nadeel is een veel lagere COP voor SWW dan een warmtepomp zelf kan verzorgen. Dit is echt een oplossing wanneer je geen geschikte ruimte hebt voor een boilervat van 200 of 300 liter.
SWW maken is een compromis tussen efficient verwarmen met de WP en old fashion met een elektrische boiler.
Sterk afhankelijk van je SWW behoefte is dit een oplossing die er mee door kan. Voor ons gezin 2 volwassenen en twee puber zoons waar dagelijks door iedereen gedouched wordt (spaar/eco douche 38-40°C < 5 liter/min) zijn we niet tegen de capaciteitsgrenzen van deze oplossing aangelopen. Onlangs gezien bij @Jari-Jan dat bij douche > 10 liter/min en een bad dit allerminst ideaal is en snel tegen zijn grenzen aanloopt.
Door de temperatuur van de elektische boiler te verhogen kan de systeemcapaciteit worden uitgebreid (meer stilstandverlies van de boiler) maar ook met de temperatuur van de buffer (slechtere COP voor verwarmen).
Aangezien de buffer verwarmd wordt door de warmtepomp is dit voor SWW de meest efficiente methode de capaciteit van je SWW te vergroten, echter is dit niet gunstig voor je CV die je het liefst zo laag mogelijk wilt hebben voor het hoogste rendement. Ik ben van mening dat daarom deze oplossing minder/niet geschikt is voor nieuwbouw en/of renovatie naar de laatste isolatiestandaard. Heeft je woning voor cv een temperatuur nodig tussen 35-40°C dan is dit een prima oplossing.
In onze woning uit 2003 en ventilatie type C warm te houden moeten we ta hebben van 32 bij buitentemperaturen vanaf ca. 6°C. Wordt het buiten kouder (onder het vriespunt, dan vraagt de woning 37-39°C.
Met Dynamic Setpoint kan het setpoint voor verwarming lineaar worden aangepact tussen een boven en ondergrens van buitentemperatuur. Bij ons is de compenstatie -5°C wat start bij een buitemtemperatuur van -5°C en doorloopt tot 5°C. Het is een enigszins vreemde benadering omdat je opgegeven setpoint voor verwarmen in dit geval 5°C hoger ligt dan waar je normaal mee werkt.
Voor SWW betekent dit dat bij vorst meer van mijn water door de buffer wordt verwarmd en er minder aanspraak wordt gemaakt op de boiler.
Omdat in de periode van medio april tot eind september de woning geen verwarmingsbehoefte heeft, zet ik de warmtepomp op Energy Save modus. Hierin heb ik de settings specifiek voor efficienter SWW gezet. Het setpoint voor verwarmen staat op 25°C en het setpoint voor SWW staat op 45°C. Voor SWW wordt nu hoofdzakelijk water over de buffer gebruikt en is er slechts een kleinde bijdrage vanuit de elektische boiler. Dat scheelt bij ons dagelijks bijna 2 kWh. Zou de woning nu wel verwarmingsbehoefte hebben, dat stroomt er ineens water van 45° door het afgiftesysteem, daarom deze settings alleen buiten het stookseizoen.
Bij tapwatervraag wordt er in de hydromodule de flow-switch geactiveerd die de warmtepomp aanstuurt, waarna deze de buffer verder gaat opwarmen. Het tapwater wordt voorverwarmd door de warmtepomp naar ca. 30-35˚C en naverwarmd door bijmenging van heet (60, 70 of 80 graden water) uit de elektrische boiler. Het gemiddelde jaarrendement (SCOP) is hierdoor altijd hoog. Het 30-35˚C water gaat de elektrische boiler in, dus de warmtepomp zorgt ook hier voor een stuk duurzame warmte. Voorverwarmen tapwater heeft hetzelfde hoge jaarrendement (SCOP). Na tapwater gebruik kan de warmtepomp direct weer doorgaan met het verwarmen van de woning. Er is dus geen wachttijd voor verwarmen zoals bij traditionele warmtepompen met een grote boiler! De boiler in deze systemen moet namelijk ook worden verwarmd met de warmtepomp. Wachttijd (opwarmen boiler) kan dan wel oplopen tot 3 uren. Door toepassing van dit systeem is er dus ook bij extreme koude buiten voldoende verwarmingsvermogen om de woning te verwarmen.
Bovenstaande klinkt natuurlijk prachtig ‘Het gemiddelde jaarrendement (SCOP) is hierdoor altijd hoog’ en ‘Geen wachttijd’.
Wat betreft die SCOP claim wordt hier vergeleken met 100% gebruik van elektische boiler of doorstroomverwarmer. Zou je het vergelijken met de ‘traditionele warmtepompen met een grote boiler’ dan is de SCOP van de Enzavu oplossing natuurlijk dramatisch.
Dan de wachttijd. Ik neem aan dat 3 uur wel een tikkeltje overdreven is voor de traditionele oplossing, dan moet je al snel tegen de 400 liter SWW van 45°C hebben gebruikt, daar waar de gemiddelde gebruikers met 150-180 liter af kunnen zal de wachttijd tussen 1 à 1,5 uur liggen en bij meer vermogen van de warmtepomp zelfs nog korter.
Hoewel er dan geen wachttijd is voor een lange SWW run heeft deze oplossing wel degelijk wachttijd op momenten waar de 'traditionele warmtepomp met een grote boiler' deze niet heeft en dat is, of eigenlijk zijn alle momenten gedurende SWW vraag. Dus gaat je gezin van 4 personen allemaal achter elkaar lekker douchen à 10 minuten per persoon, dan is de wachttijd toch stiekem 40 minuten. Nu moet ik wel zeggen dat bij ons de volgende niet direct onder de douche springt en er tijdens afdrogen alweer warmte het CV circuit in gaat. In de praktijk blijkt ook dat de buffer en boiler tijdens de SWW vraag in temperatuur afnemen. Tijdens de SWW vraag zal de warmtepomp wel proberen om de buffer op temperatuur te houden maar daarvoor schiet het vermogen tekort (zeker als je geen spaardouche hebt) en eindigen wij een douchebeurt (met spaardouche) met een buffertemperatuur die 3 tot 9 graden lager ligt. (dit is onder meer afhankelijk of de warmtepomp al liep voor de SWW vraag, of dat hij later getriggerd wordt) Na de SWW vraag heeft de warmtepomp nog even tijd nodig om de buffer weer op temperatuur te brengen. Tijdens CV vraag betekent dit dat er tijdelijk wordt verwarmd met een lagere aanvoertemperatuur.
Hoewel geen invloed op CV temperatuur zal de elektrische boiler ook moeten opwarmen. Deze heeft een 1200 Watt elektrisch element en het opwarmen gaat daardoor met slechts 0,21°C per minuut. Bij een 10 minuten SWW vraag door de spaardouche zal de tempertuurafname van de boiler beperkt blijven tot 3-4°C en zal er 15-20 minuten moeten worden verwarmd.
Nog even aanhakend op het verhaal hier boven, De combinatie SWW gebruik tijdens een defrost haalt de COP van dit systeem keihard onderuit. Doordat de warmtepomp nu ook warmte aan de buffer onttrekt komt er nog weinig terecht van het voorverwarmen van koud water voor SWW waardoor meer water uit de elektrische boiler moet worden gebruikt. en de boiler ook met kouder water aangevuld wordt. Waar het ontwerp (buffer 35°C, boiler 60°C) uit gaat van de verhouding voorverwarmd/boiler = 55/45 loopt het tijdens defrost richting 35/65.
Voor Tbuffer 35°C, Tboiler 60°C kom ik op de volgende getallen:
Bij Tbuiten 0°C SWW COP 1,8 maar tijdens defrost SWW COP 1.3
Bij Tbuiten 5°C SWW COP 1,9 maar tijdens defrost SWW COP 1.3
Bij Tbuiten 10°C SWW COP 2.0
Bij Tbuiten 15°C SWW COP 2.1
Buiten het stookseizoen Tbuffer 45°C, Tboiler 60°C kom ik op de volgende getallen:
Bij Tbuiten 10°C SWW COP 2.5
Bij Tbuiten 15°C SWW COP 2.6
Bij Tbuiten 20°C SWW COP 2.9
Een tijdje geleden was ik ook op zoek naar dit product en las ik op de website van Enzavu inderdaad dat ze er mee waren gestopt. Problemen met de leverancier meende ik mij te herinneren.
Ik heb ook gekeken naar een Ducobox Eco, maar de Enzavu (met T-stuk voor bijmengen ventilatielucht) lijkt me net wat breder inzetbaar vanwege het hogere vermogen ten opzichte van de Ducobox.
Maar gezien de tegenstrijdige berichten over het al dan niet in leven zijn van het bedrijf Enzavu vind ik dit toch twijfelachtig.
Ah vreemd dat ik daar deze keer overheen las. Excuses.
Denken jullie, gezien de ervaringen, dat het de moeite is om dit product op een andere manier te importeren of kan ik beter op zoek naar een andere oplossing?
Nergens staat faillissement. is ook geen sprake van volgens kvk.
Op 4-3-2021 is Enzavu B.V. ontbonden door Besluit van de algemene vergadering/stichtingsbestuur.
Ontbonden is een nette manier van faillissement. Komt op het zelfde neer.
Hebben de betrokken mensen nog garantie….Nee. Kun je nog ergens aanspraak op maken. Nee.
Denken jullie, gezien de ervaringen, dat het de moeite is om dit product op een andere manier te importeren of kan ik beter op zoek naar een andere oplossing?
Lees even heel goed mijn ervaringen. Als je een zuinige oplossing wil dan is dit niet de meest geschikte oplossing. Is geen buitenunit een vereiste en moet SWW ruimtebesparend zijn, dan is dit een wel een betere keuze. Echter zie ik bij de fabrikant Hotjet ook niet meer deze warmtepomp op de site. Daarnaast is er in NL ook geen importeur meer voor Hotjet. Mijn advies hier niet verder naar kijken.
Geen buitenunit is in die zin een vereiste dat ik de MV afvoer er graag overheen zou willen laten lopen en dat wordt bij een buitenunit toch lastig. SWW wil ik er voorlopig niet mee doen, slechts CV. Ik denk dat de COP dan wat gunstiger uitkomt, maar zonder importeur (of zelfs producent) zal het lastig worden inderdaad. Bedankt!
bartjeNr.Zoveel schreef op vrijdag 17 december 2021 @ 10:58:
Geen buitenunit is in die zin een vereiste dat ik de MV afvoer er graag overheen zou willen laten lopen en dat wordt bij een buitenunit toch lastig. SWW wil ik er voorlopig niet mee doen, slechts CV. Ik denk dat de COP dan wat gunstiger uitkomt, maar zonder importeur (of zelfs producent) zal het lastig worden inderdaad. Bedankt!
MV over de Enzavu/Hotjet heb ik ook wel even aan gedacht maar de impact hiervan is klein omdat de toevoer van lucht voor de Enzavu/Hotjet zoveel meer is dan dat door je MV gaat nl
Air flow rate [m3 . h-1] 300 to 900
Ik had er even aan zitten rekenen en kwam uit in mijn situatie uit op een besparing van 110-350kWh /jaar
Je zit in de winter met het probleem dat de warme lucht uit de MV meer vocht bevat dan de koude buitenlucht (vooral tijdens en na douchen en koken) waardoor aanvriezing van dit vocht op de verdamper meer kans op defrost geeft.
Dan zou je ook nog een filterbox moeten plaatsen tussen MV en warmtepomp om vuil op de verdamper te beperken, en minimaal jaarlijks het filter vervangen.
[Voor 18% gewijzigd door ArjoK op 14-01-2022 16:24]
Die besparing klinkt toch leuk, maar de extra defrosts had ik zelf nog geen rekening mee gehouden. Dat is een goed punt en maakt de besparing dan wellicht nog kleiner. In dat geval zou een efficiëntere buiten unit dit verschil misschien ook al goed kunnen maken.
De MV box heeft zelf al een filter, dus dat zal het probleem niet zijn.
Dit is mijn 2de stookseizoen met de Enzavu NAV5Ai en Enzavu Hydromodule.
Dit seizoen stook ik op een lagere temperatuur en met een dynamisch setpoint (stooklijn) (34-39°C) (Ta CV ligt 1-2°C lager door buffer). Ook de kamerthermostaat heb ik vervangen door een met een lage hysterese en het aan/uit signaal van de thermostaat gaat inmiddels zowel naar hydromodule als naar de warmtepomp.
De thermostaat staat 24x7 op 21,0°C.
Het is me gelukt (dmv dynamisch setpoint) de warmtepomp met lange runs (runs van >16 uur zijn geen uitzondering en meestal slechts 1 run per dag) te laten lopen. Het geheel is een stuk rustiger.
Sinds december heb ik ook de stekker van het Backup element van de hydromodule aangesloten, hiermee vang ik een deel van temperatuurterugval tijdens defrosts op.
De hydromodule heb ik ingesteld op zijn minimale delta T van 5°C, het pompbereik heb ik aangepast naar 60-160 rpm. De minimale setting van 60 rpm heb ik nodig om uberhoubt wat flow in mijn vvw beneden te krijgen (verdiepingen hebben radiatoren). Voor de delta T van 5°C is bij buitentemperaturen onder de 5°C de 160 rpm eigenlijk net te laag voor mijn situatie. Ik heb even geexperimenteerd met 170 rpm als max, maar dan krijgt de warmtepomp het wat moeilijk om met zijn max pompsnelheid een delta T van max 2 over de buffer te houden.
Vooralsnog lijkt het systeem een stuk mooier en zuiniger te lopen dan vorig stookseizoen.
Het is wel merkbaar dat door de lagere Ta de SWW bereiding meer vraagt van de elektische boiler, dus een hoger elektisch verbruik voor SWW. Over het geheel genomen lijkt het elektisch verbruik van de combinatie wel iets te zijn afgenomen,
De kleine verdamper lijkt voor dit compacte systeem wel een probleem waardoor defrosts relatief vaak en bij relatief hogere buitentemperaturen nodig is.
Defrosts kunnen volgens de settings al plaatsvinden onder 12°C, in de praktijk lijkt dat onder de 9°C je voor het eerst met defrosts te maken krijgt. Onder de 5°C is defrost serieus aanwezig met een frequentie tot 1x per 65 minuten. In de settings staat default een minimale wachttijd tussen defrosts van 60 minuten. Vanaf dat moment moet de Evap druk van het koudemiddel gedurende 1 minuut (default was 20 sec) onder de 5 barg (ca. -9°C) zitten. Er is nog een onderwaarde voor de Evap druk van het koudemiddel waarbij de defrost ongeacht de wachtijd wordt geforceerd. (Dit heb ik nog niet meegemaakt)
Een lagere Ta zal minder snel defrosts geven maar naast dat dat de efficiency van de SWW bereiding verder onderuithaalt lijkt dat met de minimale delta T van 5°C van de hydromodule mijn afgiftesysteem niet met minder toe kan.
(ik wist dat dit systeem voor de warmtebehoefte van mijn woning krap aan zou zijn)
@SpikeHome Ik heb dit en vorig stookseizoen voor je in een grafiekje gezet. Het verbruik van de warmtepomp alleen en het verbruik van de gehele Enzavu oplossing.
Mooi om te zien dat de trendlijn van verbruik door warmtepomp met de aanpassingen dit seizoen een stuk (10-20%) is gezakt.
[Voor 43% gewijzigd door ArjoK op 25-01-2022 15:03. Reden: nieuwe afbeelding]
De 2-3 kWh besparing die de aanpasingen opleveren in het warmtepompverbruik zijn een veelvoud van de ca. 300-400 Wh die ik meer kwijt ben aan SWW door lagere buffertemperatuur. Alleen de toevoeging van het backup element tijdens defrosts vreet alle besparing weer op.
Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.
Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.
Functioneel en analytisch
Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie.
Meer details
janee
Relevantere advertenties
Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht.
Meer details
Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.
Ingesloten content van derden
Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden.
Meer details