Hallo allen,
Ook ik ben een eigenaar van een Enzavu Hotjet Nav5Ai t i.c.m. Hydromodule.
Ik heb daarin de kleine expansievat variant.
Het systeem loopt bij mij i.c.m. mijn huidige CV. (Remeha Avanta 28C)
Waarbij de Warmtepomp dus als hoofdverwarming dient en de CV waar nodig aanhaakt als bijverwarming.
Het huis betreft een Tussenwoning met 3 verdiepingen.
Begaande grond = Vloerverwarming (35m2) ong. welke standaard staat ingesteld op 20.5 graden.
1ste verdieping = 3 (bad)kamers met Radiatoren + locatie WP/Hydomodule in aparte Technische Ruimte (samen met CV en Wasmachine)
Zolder = grote slaapkamer met 1 radiator.
Het huis (jaartal 1953) is gemiddeld geïsoleerd en dus verre van perfect.. (spouw, vloerisolatie en Dubbelglas wel maar in vergelijking met hedendaagse huizen natuurlijk nog wel een stuk minder goed geïsoleerd)
Ik heb in principe nooit echt problemen ervaren met het systeem van Enzavu behalve dat in de wintermaanden met name in de ochtend het systeem veel toeren en geluid maakt om het huis op te warmen. Ik speel daarbij ook continu met het back-up systeem waarbij de CV dus bij moet komen maar ook weer niet zo dat de WP niks doet en dus het gasverbruik weer omhoog schiet. Of aan de andere kant het Stroomverbruik...
Wellicht dat iemand daar nog een andere Tips voor heeft?
Laatst is voor een 0 meting het installatiebedrijf welke de warmtepomp en Hydromodule heeft geïnstalleerd langs gekomen.
Daarbij en onder andere daarover had ik wel wat vragen en er dus achter kwam dat ik niet meer terecht kon bij Enzavu zelf hiervoor.
Daarbij kwam ik terecht op Tweakers notebene.... (schaam je Martijn (ik dus) kom hier toch geregeld....

)
Qua technische details zoals @
ArjoK laat zien in deze post is mij helaas iets te technisch. Ofwel ik wil het graag snappen maar ben zelf niet dusdanig technisch onderlegd op dit gebied om het goed te begrijpen. Ik weet niet of in mijn situatie ook dezelfde handelingen/waardes etc. van toepassing is wegens ook de bijverwarming van de CV.
Dus hopelijk en wellicht kunnen jullie mij helpen:
Qua onderhoud is het systeem net als de andere Warmtepomp systemen (redelijk) onderhoudsvrij maar is het belangrijk om bepaalde zaken wel periodiek te controleren.
Hebben jullie nog tips qua intern in de WP/Hydromodule voor het juist onderhouden van de systemen?
Zijn jullie nog tegen dingen aangelopen tot dusver? En zijn de onderhoudsklusjes met name zelf uit te voeren of is daar toch echt een installatiebedrijf bij benodigd (welke schaars zijn wegens de korte aanschaf duur van deze systemen)
Ik kan wel iets qua onderhoud vinden op de Warmtepomp maar bijvoorbeeld de Hydromodule heb ik helemaal niks over vernomen qua onderhoud op dit systeem...
Ik kan een onderhoudscontract nemen bij het installatie bedrijf welke het systeem heeft opgehangen maar rekent daar vind ik nog best veel voor. 10,95 euro per maand voor een controle van 1x in de 2 jaar....
Het is belangrijk het spulletje goed te houden. Het heeft natuurlijk ook aardig wat gekost maar snap niet dat dit zo duur moet zijn. Terwijl menig contract van CV wat meer onderhoud vergt goedkoper is....
Hoe doen jullie dit? Zelf? of toch ook met een Onderhoudscontract? Zijn er bij jullie bekend nog andere bedrijven welke ervaringen heeft met deze systemen?
Ik wil daarnaast ook kijken of het systeem nu optimaal in gebruik wordt genomen.
In vergelijking met
voor de installatie en nu zijn er wel wat woonveranderingen gekomen. Zoals:
- komst van onze dochter en dus meer gas/elektra verbruik (hele dag is er nu iemand thuis in vergelijking met alleen 's avonds een paar uurtjes iemand die thuis is.
-Aanschaf vloerverwarming benedenverdieping
-Aanschaf Vloerisolatie in kruipruimte
-Aanschaf Zonnepanelen
Dus een goede vergelijking met het verleden kan ik niet echt maken.
Hebben jullie hierin nog tips?
Vooralsnog ben ik op zich happy met het systeem maar echt voordeliger qua verbruik ben ik niet echt.
Hebben jullie een idee qua Stroomverbruik wat de Warmtepomp maandelijks maakt/Zou moeten maken?
Hebben jullie daar nog tips in om dat naar beneden te schroeven waar mogelijk is en hoe ervaren jullie het verbruik in zijn algeheel?
Als er aan de hand mijn bovenstaand voor mij nog vragen zijn laat dan gerust weten
dan help ik graag waar ik kan!
Groet Martijn