Enzavu Warmtepomp zonder buitenunit ervaringen

Pagina: 1 2 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArjoK
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 08:27
Je geeft aan dat je 2 van deze Warmtepompen hebt in huis. Werken ze los van elkaar of in cascade? Hoe doe jij je SWW, ook met de hydromodule van Enzavu? Hebben de Warmtepompen spanning, wat staat er op het display? Zat de sturing van de wamtepomp alleen op DHW (buffertemperatuur) of maaktje ook gebruik van Heating (wat veel beter werkt voor een warmtepomp). en zo ja heb je deze dan temperatuur gestuurd (werkt voor geen meter) of via thermostaat (bij geruik hydromodule kleine aanpassing nodig om thermostaatsignaal naar zowel hydromodule als warmtepomp te laten gaan)?

[ Voor 12% gewijzigd door ArjoK op 06-11-2021 19:24 ]

Amsterdam | 4.06 kWp | 28 x 145Wp SF | ONNO (20°) | Enzavu (hotjet mini) Nav5Ai + Smart Hydromodule (gasloos)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArjoK
@Jari-Jan Kasper, Voordat de boel zomaar aangezet wordt is het handig even te achterhalen waarom ze uit zijn gegaan. Uit jouw verhaal maak ik op dat je met beide warmtepompen dit probleem hebt en lijkt de oorzaak een stroomuitval van het net ergens tijdens jou vakantie. Heb je dat bemerkt, Bijvoorbeeld klok van oven/magnetron die opnieuw moeten worden ingesteld?

Als dit het probleem was lijkt de oplossing eenvoudig.
Eerst nog een check. Brandt het belletje van je controlpannel op de warmtepomp? Als dit zo is dan zal er (nog) een ander probleem zijn geweest.

Het is sowieso slim even te kijken naar de laatste melding.
Druk op het belletje - op het scherm kom te staan of er een actuele storing is.
Druk vervolgens op enter om de datalogger te openen. Op het scherm staat nu de laatste foutmelding. Kijk welke datum deze heeft. Is dat ver voor augustus dan staat de warmtepomp nu in ieder geval niet in error.

Dan nu de warmtepomp aanzetten.
Druk op prog (menu programma) (knop onder het belletje)
In het scherm zie je A. On/Off Unit
Druk op enter (middelste knop rechts op de controller)

Je ziet nu het menuscherm A01:
On/Off Unit A01
Heat pump unit

Summer/Winter: MANUAL
Unit: OFF

Daaronder nog regel met de regeling Cooling + DHW / Heating + DHW / DHW only

Druk twee keer op enter om de cursor naar Unit: OFF te verplaatsen.
Gebruik de pijltjes omhoog of omlaag om deze op Unit: ON te zetten
Druk vervolgens op enter om de wijziging te bevestigen.

Nu moet de warmtepomp weer aan staan.

Aangezien je aangaf opstartprobleempjes te hebben gehad, vraag ik mij af of er toch nog meer speelt. Bij mij waren instelling absoluut niet optimaal, of beter gezegd behoorlijk ruk. Ik loop graag met je door je huidige instellingen van de warmtepomp om te zien of er eenvoudig wat geoptimaliseerd kan worden.

Amsterdam | 4.06 kWp | 28 x 145Wp SF | ONNO (20°) | Enzavu (hotjet mini) Nav5Ai + Smart Hydromodule (gasloos)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SpikeHome
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 09:51
Erg jammer dat enzavu failliet is ik vond het interessante oplossing.
En was er serieus mee bezig toen ze failliet gingen.
Ik kreeg ook geen antwoorden meer.
Wie weet gaat iemand het weer opstarten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ArjoK
SpikeHome schreef op zondag 7 november 2021 @ 15:10:
Erg jammer dat enzavu failliet is ik vond het interessante oplossing.
En was er serieus mee bezig toen ze failliet gingen.
Ik kreeg ook geen antwoorden meer.
Wie weet gaat iemand het weer opstarten.
Falliet dacht het niet. Gewoon de activiteiten gestopt ivm te weinig verkoop en geen tegoeden meer in de BV.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KWest
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 06-12-2024
@Jari-Jan Kasper,
Ook ik heb al circa een jaar zo'n Nav5ai met Hydromodule (full electric / gasloos) en bemerk eveneens dat Enzavu er mee gestopt is. Zou graag een onderhoudsbeurt willen laten uitvoeren, maar kan nog geen firma vinden die dat wil doen. Maak ernstig zorgen hoe ooit defecten te laten repareren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArjoK
@KWest @Jari-Jan Ik zal komende week in dit forum wat uitgebreider uiteenzetten waar ik tegenaangelopen ben en met welke aanpassingen van voornamelijk settings, het systeem nu draait.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GekkeCoen
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 20-02 22:53
Wat jammer dat enzavu niet meer levert.

Ik ben zelf ook op zoek naar een warmtepomp zonder buitenunit. Ik woon in een klein appartement van 45m2 met monumentstatus, dus een buitenunit wordt lastig. Zijn er inmiddels al alternatieven voor envavu?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArjoK
Niet dat ik weet, maar met 45m2 heb je waarschijnlijk nog wat minder vermogen nodig. ITHO had zoiets en wellicht ook DUCO.
Lijk mij nog een uitdaging om soorgelijke oplosding op appartementen toe te passen, aangezien er lucht inl-/uitaat van/naar buiten moet zijn, dan moet je denk ik toestemming van je VVE hebven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jari-Jan
  • Laatst online: 07-03-2022
Veel dank voor jullie reacties! En gezien de inhoud van het antwoord van ArjoK, lijkt hij er verstand van te hebben. Ik niet namelijk en ben echt ten einde raad omdat helemaal niks het neer doet.

@ArjoK ik zal je even een pb sturen ....

• Jari-Jan
Ik heb ook Andrehj en koevlaas2 even een pb gestuurd. Alvast veel dank!!!

• ArjoK
Jari-Jan schreef op donderdag 11 november 2021 @ 10:29:
Veel dank voor jullie reacties! En gezien de inhoud van het antwoord van ArjoK, lijkt hij er verstand van te hebben. Ik niet namelijk en ben echt ten einde raad omdat helemaal niks het neer doet.

@ArjoK ik zal je even een pb sturen ....
Ik heb @koevlaas2 net even gesproken over je situatie, hij gaat een afspraak met je maken. Ik ben beschikbaar om mijn opgedane kennis met het systeem te delen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ArjoK
Mijn Enzavu oplossing staat inmiddels 1,5 jaar, het tweede stookseizoen is gestart en er zijn 2 andere Enzavu gebruikers aangehaakt.

Allemaal hebben we te maken gehad met aanloopproblemen en sinds Enzavu begin dit jaar de stekker eruit heeft getrokken staan we er aleen voor.
Eerder in dit forum heb ik al wat ervaringen gedeeld, lees dat gerust terug. Nu zal ik kort ingaan op een aantal bevindingen en wat ik ermee heb gedaan.

Eerst even kort wat algemene info over de Enzavu oplossing (gasloos).

De Enzavu oplossing gasloos bestaat uit de Enzavu 5Ai warmtepomp en Enzavu hydromodule (voor gasloos). Zowel CV (heating) als SWW (DHW) worden gestuurd vanuit de hydromodule, zoals Enzavu het zelf beschreef, "De enige taak van de warmtepomp is het op temperatuur houden van de buffer".

Kijken we eerst naar deze hydromodule.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HN-ZhuVTMULWMcyqAzX-J49AXqg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5PDf6oy2bg7BHfZWQV71FjIl.jpg?f=fotoalbum_large

Onderin de hydromodule ligt een 50 liter buffervat welke naast de bekende hydraulische ontkoppeling tussen warmtepomp en afgiftesysteem ook dienst doe als voorverwarmer bij SWW bereiding. Bovenin de hydromodule zit een 80 liter elektrische boiler tbv aanvulling SWW bereiding.
Op het scherm van de hydromodule zijn een aantal parameters af te lezen.

T1 - temperatuur CV in
T2 - temperatuur CV retour

T3 - temperatuur SWW uit boiler
T4 - temperatuur mengwater SWW
T5 - temperatuur SWW voorverwarmd koud

pompsnelheid (pwm)

Bij de instellingen kan je een aantal parameter aanpassen
Tap Temp - gewenste SWW temperatuur (38-60°C) default 47°C
Pomp Min - Minimum pompsnelheid CV (30-250) default 40 pwm
Pomp Max - Maximum pompsnelheid CV (30-250) default 150 pwm
Delta T - Temperatuurverschil tussen T1 en T2 (5-15) default 10°C

Daarnaast kan je op de elektrische boiler de boiter temperatuur instellen 40-50-60-70-80 default 60°C. Hiervoor moet de kast wel even open. Aanpassing van deze temperatuur is bepalend voor de hoeveelheid beschikbaar tapwater (SWW).

Het ontwerp gaat uit van een buffertemperatuur van 35°C.
Uitgaande van SWW van 47°C is de capaciteid van de hydromodule:
-bij boiler 40°C --> gewenste temperatuur SWW niet mogelijk
-bij boiler 50°C --> ca. 95 liter
-bij boiler 60°C --> ca. 150 liter
-bij boiler 70°C --> ca. 210 liter
-bij boiler 80°C --> ca. 265 liter

*aanname dat de buffer door de warmtepomp op temperatuur wordt gehouden en koud kraanwater een temperatuur heeft van 10°C.

Mijn boiler staat op 60°C, en de gewenste SWW temperatuur op 45°C. Een buffertemperatuur van 32°C is voldoende om in SWW behoefte te voorzien (2 volwassen em 2 pubers, allemaal achter elkaar douchen)

Seizoensafhankelijk varieer ik de buffertemperatuur, daarover later meer.

(wordt vervolgd)

• ArjoK
Voor CV zijn eerder genoemde parameters Pomp Min, Pomp Max en Delta T van belang. De hydromodule zal door aanpassen van de pompsnelheid in het CV circuit sturen op de ingestelde Delta T. Is het verschil tussen T1 en T2 kleiner dan de ingestelde Delta T dan zal de pompsnelheid stapsgewijs worden verlaagd. Wanneer het verschil tussen T1 en T2 groter is dan wordt de pompsnelheid verhoogd, dit binnen de opgegeven grenzen.

Voordeel van deze vaste delta T zou zijn het makkelijk inregelen van je afgiftesysteem en een stabiele werking van de warmtepomp.

De default Delta T lijkt gestoeld op Mtv systemen en niet Ltv systemen.

Wil je zuiniger stoken en is je afgiftesysteem groot genoeg zet dan de Delta T zo laag mogelijk, dan kan je ook met lagere buffertemperatuur werken (of dit slim is met de hydromodule kom ik later op terug). Op warmtepomptips staat een leerzaam tabelletje

https://warmtepomp-tips.n...ur_schalen_warmtepomp.jpg

De hydromodule moet door een aan/uit thermostaat in de ruimte worden aangestuurd.
op dit punt ging het bij mij even mis, dat was niet vooraf gecommuniceerd en mijn oude thermostaat bleek niet geschikt. Advies snel de bouwmarkt in voor een goedkoop aan/uit model Plieger Montreal van 2 tientjes zou volstaan. Deze heeft ook best wel gewerkt maar heeft een enorme hysteresis van -.5 tot +1.0°C wat niet een super comfort geeft. Advies is voor een andere eenvoudige aan/uit thermostaat te gaan met eeen kleine hysteresis bijvoorbeeld de EMOS P5604 (online ook 2 tientjes) met een hysteresis van -0.2 tot + 0.2°C , je raadt al dat ik die nu heb hangen en dat bevalt goed.

(wordt vervolgd)

[ Voor 27% gewijzigd door ArjoK op 11-11-2021 16:10 ]

• ArjoK
Ik heb nog niet alles benoemd van de hydromodule.
Bij de Enzavu gasloos oplossing zit in het buffervat een elektrisch element van 2,5kW (volgens specificatie) Deze zal bijspringen wanneer de buffer of eigenlijk T1 (temperatuur CV in) beneden een ingestelde waarde komt.
El.Temp - Inkomen elektrsche element (10-35°) default 10°C

Na levering van in eerste instantie een niet werkend element (aardlek sloeg er meteen uit bij aansluiten) is een vervangende geleverd welke slechts 2kW vermogen levert.
Omdat ik vind dat de warmtepomp het zonder ook kan heb ik de stekker bij mij niet in de wcd gestoken :)
Ik heb in de vorstweek van februari wel even met het element gepseeld waarbij hij in actie kwam tijdens defrost-cycli. maar oei wat gaat het dan ineens hard met het energieverbruik.

De hydromodule beschikt ook over een Legionella desinfectie, Aangezien je SWW enkel stilstand heeft in de boiler is dit alleen relevant wanneer de boilertemperatuur langere tijd onder de 60°C staat.

Tenslotte communicatie met de warmtepomp, daarover kan ik kort zijn, die is er niet. Wat er wel is is een teperatuursensor in de buffer die aangesloten is op de externe terminal (user connection teminal block X3) onder de warmtepomp.

(wordt vervolgd)

[ Voor 4% gewijzigd door ArjoK op 11-11-2021 16:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArjoK
Dan de warmtepomp zelf de Enzavu 5Ai ofwel de Hotjet NAV5Ai (Hotjet mini 5Ai).

De documentatie die ik van Enzavu erbij heb gekregen beperkt zicht tot een paar A4tjes die nog het meeste weg heeft van een Quick Start Guide, deze is bedoeld voor de installateur om de warmtepomp in bedrijf te stellen. Het is aan te bevelen dit document goed te bewaren zodat jezelf en/of een toekomstig installateur wegwijs wordt gemaakt in de bediening van de warmtepomp.

Een tweede document wat bij oplevering is achtergelaten is een technisch document met alle schema's van de hardware (prints en connections). Advies is hier ook dit document goed te bewaren zodat een installateur/reparateur in geval van hardware problemen de juiste analyse kan uitvoeren. Dit document is ook electronisch op te vragen bij Hotjet.

Nadat ik geen contact meer kreeg met Enzavu heb bij Hotjet meer beschikbare documentatie opgevraagd. Daar de Hotjet NAV5Ai vrijwel identiek is aan de oudere NAV3 hiervan ook documentatie gekregen.

Tijdens de installatie door Evzavu vond ik in een meegeleverd envelop 8 à 10 rubbertjes in een gesloten U vorm met in het midden een uitsparing. Mijn gedachte was dat deze als trillingsdempers ergens tussen muur en ophanging konden worden geplaatst. De installateur had er niets mee gedaan tijdens de montage, dus ik die dag op onderzoek waar ze tussen zouden kunnen. De vorm was immers zeer specifiek. Al snel had ik gevonden dat de vorm en afmeting matchte met twee bevestigingspunten onderaan de pomp, ik heb ze toen ook daat tussen muur en het bevestigingspunt (die bij mij niet is vastgezet, zou overbodig zijn) geschoven. Met nu het Installatie document (Instalace Mini Air_EN.pdf) wordt het ineens duidelijk dat het enssentieel is deze rubbers hier te plaatsen ten behoeve van goede afwatering.
"The heat pump has to be slightly slanted (about a 1% gradient) with its bottom edge being slightly forward (approximately by 5 mm) in order to direct the condensate from the evaporator towards the wall."
Wat wel klopte is dat het niet vastgezet hoeft te worden.
"There are eyes 1 and 2 at its bottom part for possible anchoring of your heat pump to the bottom holes in the wall. Anchoring is not necessary since the heat pump is sufficiently stable due to its weight."
Mijn advies check of de warmtepomp correct is opgehangen en plaats eventueel zelf iets met een dikte van ca. 5mm tussen de twee onderste ophangpunten

(wordt vervolgd)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArjoK
Omdat Enzavu het thermokoppel voor in de dompelbuis van de buffer niet had aangesloten en mee terug genomen had, bemerkte ik vrij snel een vreemd gedrag van de warmtepomp.
In eerste instantie werd ik getriggerd door het stroomverbuik waar ik toen dagelijks achteraf per uur mijn verbruik kon zien.
Ik ben toen even naast de warmtepomp gaan zitten om te zien wat hij nu in een uurtje deed, want ik kon mij niet voorstellen dat het standby-verbruik van de warmtepomp 100 Watt zou zijn.
Wat bleek, hij ging zo goed als elk kwartier even aan voor een hele korte periode.
Na analyse van mij zag ik dat in de periode dat de warmtepomp in rust was de System T langzaam daalde is na ca. 10 minuten zo laag was dat de warmtepomp aansloeg, om er vervolgens achter te komen dat de buffer supersnel weer warm was om vervolgens weer uit te gaan. Ik heb het probleem bij Enzavu neergelegd en die zouden het uitzoeken. Ik ben ook op zoek gegaan. Heb in eerste instantie de leidingen tussen warmtepomp en hydromodule geisoleerd. Door de isolatie verminderde de frequentie van het pendelen van ca 4 keer per uur naar 3 keer per uur. Nog steeds niet oké maar het was een begin. Omdat het nog even stil was vanuit de kant van Enzavu heb ik verder gaan zoeken en concludeerde dat het gek is dat de warmtepomp niet de temperatuur van het buffervat meet. en toen zag ik op de site van TCB (de fabrikant van de hydromodule) het volgende:
"Na het uitpakken van de hydromodule en de warmtepomp hoeft de installateur alleen maar de aansluitingen te maken tussen de warmtepomp, cv en tapwater. Dit zijn in totaal 6 aansluitingen hydraulisch met optioneel de 70˚C aansluiting voor de keukenkraan. Elektrisch is het de boilervoeler plaatsen in het buffervat en aansluiten aan de warmtepomp, stekker erin en starten maar! "
Dit heb ik doorgespeeld naar Enzavu, waarop de reactie kwam de boilervoeler op te sturen.
Na een reminder enkele dagen later de boilervoeler ontvangen en aangesloten en tevens de warmtepomp setting op DHW only gezet. De WP komt nu pas na ca. 6 uur weer in actie (ipv elke 20 minuten). Probleem opgelost zou je denken....

Het eerste wat er gebeurde na het aansluiten van de sensor (B3) was dat de warmtepomp bij de eerste start in het legionella protocol belandde, dat is natuurlijk onzinnig voor het verwarmen van het buffervat dus dat heb ik uitgeschakeld in de setting.

Bij de Probe adjustment heb ik de offset (meetfout) voor B3 aangepast van 2 naar 0. De meetwaarde loopt in stilstand nu redelijk in de pas met T-system. Bij deze Probe adjustment parameters staan er meer vreemd. Mijn advies om B3, B4 en B7 even op elkaar af te stemmen. Dat gaat kinderlijk eenvoudig. Zorg dat er geen CV vraag is. Zet via het Servicemenu - Manual managemet de pomp op MAN. nu pompt de warmtepomp alleen water rond tussen buffer en warmtepomp. na enkele minuten mag je veronderstellen dat zowel B3, B4 als B7 dezelfde temperatuur moeten aangeven. Zet Probe adjustment van B7 op nul en stel indien nodig de Probe adjustments van B3 en B4 bij zodat deze dezelfde temperatuur weergeven als B7. (Vergeet niet de pomp weer op AUT te zetten)

(wordt vervolgd)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArjoK
Bovenstaande was nog allemaal buiten het stookseizoen, op zich sinds die laatste aanpassing een prima werkend systeem gehad.... en toen begon in oktober het stookseizoen....

Nu het stookseizoen is begonnen heb ik het setpoint voor DHW verlaagd naar 38°C * tbv de vloerverwarming. Met de Warmtepomp(WP) op DHW only loop ik tegen het probleem dat de WP laat wordt bijgeschakeld. De Hydromodule is al lang en breed water door de CV aan het pompen (thermostaat-on) waardoor de buffer in een redelijk tempo afkoelt.
De meting door de DHW temperaratuursensor heeft een behoorlijke meetvertraging waardoor buffer te ver afkoelt en de WP in max. vermogen van de DHW-regeling gaat.
De DHW-regeling schakelt de WP af zodra het DHW setpoint wordt bereikt. Doordat er nog steeds CV vraag is koelt de buffer in een redelijk tempo af. Wanneer de (trage) DHW sensor ca. 5° onder setpoint komt wordt de WP weer aangeslingerd. De werkelijke buffertemperatuur kan dan al meer dan 10° onder setpoint zijn gedaald. De WP gaat daarop weer in max. vermogen van de DHW-regeling en dit blijft zich herhalen. (zeer inefficiënt en onnodige start en stops verkorten levensduur van de WP)
De DHW-regeling lijkt hierdoor minder/niet geschikt om het buffervat bij CV-vraag op constante temperatuur te houden.

Een betere regeling voor het op constante temperatuur houden van het buffervat zou de heating-regeling van de WP zijn.
Ik heb de WP daarom ingesteld op heating + DHW. Setpoint voor heating heb ik ook op 38°C gezet.

Heating wordt door de WP geactiveerd wanneer de meetwaarde 2-3° onder setpoint komt. WP toert nu eerst op en de PID regeling laat de temperatuur van de buffer mooi oplopen naar het setpoint en toert langzaam af wanneer setpoint nadert. Doordat CV vraag de buffer doet afkoelen moet de WP heating weer bij regelen en dat blijft zo rustig doorgaan totdat er geen CV warmtevraag meer is (thermostaat-off).

Probleem wat nu weer komt kijken is dat bij thermostaat-off de heating-regeling gewoon zijn gang blijft gaan en elke ca. 15-20 minuten aanslaat (zowel pomp als compressor) om vervolgens weer uit te gaan omdat buffer nog warm genoeg is. (onnodige start en stops verkorten levensduur van de WP)

Om dit probleem op te lossen heb ik volgende beoogde oplossing bij Enzavu neergelegd.
De WP heating-regeling zou ook thermostaatgestuurd moet worden, dit kan door de thermostaat aan te sluiten op de user connection of external elements (block X3) op terminals 8 en 9. Vanaf fabriek zit hier een brug die dan moet worden weggehaald.
DHW only of heating+DHW.
De regeling voor DHW en heating zijn compleet verschillend. Waar bij heating de WP de compressor (de energieslurper van de WP) op een zo laag mogelijke frequentie probeert te houden om naar de Ta te klimmen en Ta deze vast te houden doet de DHW regeling het tegenovergestelde. Deze voert de compressor naar max om zo snel mogelijk setpoint te bereiken en dan af te remmen en vervolgens uit te schakelen wanneer setpoint + increase temperatuur is behaald.
Dan is de vraag: Hoe kan de thermostaat gelijktijdig worden aangesloten op hydromodule en WP?

Enzavu heeft de vraag 1 op 1 doorgezet naar TCB en het antwoord hierop was:
"Indien voor bovenstaande oplossing wordt gekozen dan zal er wat regeltechniek toegepast moeten worden.
De kamerthermostaat schakelt 2 relais die op hun beurt weer de WP en Hydro schakelen."

Daarna was het stil. Ondertussen heb ik een schakelaar op de thermostaatpoort van de warmtepomp gezet om snel handmatig de warmtepomp de juiste regeling in te sturen.

Deze work-around begon wel erg aan mij te knagen, ik was op een gegeven moment zo allert dat ik de relais in de hydromodule in andere kamers hoorde schakelen waarna ik me weer naar de warmtepomp begaf om de schakelaar om te zetten.

(wordt vervolgd)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArjoK
November ging voorbij, december, januari en februari ook en het bleef maar stil. Ik heb regelmatig deze periode mijn bevindingen gedeeld en vragen gesteld, maar antwoorden bleven uit. Toen ook op mijn mail half maart geen reactie kwam begon ik me toch echt zorgen te maken en mijn google search bracht duidelijkheid.
[quote]
⚌ 2021-03-12: Ontbinding: Op 4-3-2021 is Enzavu B.V. ontbonden door Besluit van de algemene vergadering/stichtingsbestuur.
[/qoute]

Kak en nu verder? Het lukt me toch contact te krijgen met Jack en hij zou nog even achter mijn gemelde verbeteringen aangaan.

Op 31 maart 2021 was het laatste contact vanuit Enzavu.
Beste Arjo,

Ik heb nog even contact opgenomen met TCB over jouw probleem. Zij gaven aan dat indien voor jouw oplossing wordt gekozen er in de regeltechniek een aantal zaken aangepast moeten worden. Omdat jij tot nu toe de enige bent die niet tevreden is over de standaard oplossing geven zij aan dit wel aan te kunnen passen maar dat er hier wel kosten aan verbonden zullen zijn.

Graag jouw reactie op bovenstaande.

Met vriendelijke groet,
Jack
Sinsdien heeft hij alle contact verbroken.

Er zit niks anders op dan zelf verder te zoeken naar een oplossing voor het thermostaatvraagstuk.

Hopende op hulp van TCB hen benaderd, helaas behalve het tonen van begrip een onbevredigende houding.
Bedankt voor uw mail. Wij vinden het vervelend dat u een en ander zo ervaart. Wij kunnen u hierin echter niet verder helpen.
U zal toch bij Enzavu moeten zijn voor uw vragen.
en na een telefonische smeekbede van mij
Uw verzoek (met begeleidende mail) is intern, op directie niveau, besproken en er is besloten dat wij niet op uw vraag in kunnen gaan. De reden is dat men geen unit in de markt wil hebben staan welke afwijkt in de ontwikkelde unit.
Dan zelf aan de slag. Mijn oplossing voor het probleem blijkt maar een paar euro te kosten als je het buiten het systeem toepast. Met onderstaande dubbelrelais en een oude 5 volt telefoonadapter doet het systeem eindelijk zoals het moet: zonder omkijken.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PUUFJsTBv7MMTINWiOhf-7tOdw8=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/Bq777jEJQBvvmw42rDnwnfS3.jpg?f=user_large

Oplossing is het signaal van thermostaat naar zowel hydromodule als WP laten gaan middels dit dubbelrelais. (Bij gebruik van RF thermostaten kunnen vaak meerdere ontvangers worden geplaatst. Dat is wel een stuk duurder) setting warmtepomp moet op heating+DHW en bij CV vraag zal de warmtepomp vrijwel direct aan gaan in heating als tr < setpoint, en dat zal het geval zijn omdat het cv-circuit ook net is gestart en afgekoeld water de buffer in pompt.

(wordt vervolgd)

[ Voor 8% gewijzigd door ArjoK op 12-11-2021 16:08 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ArjoK
ArjoK schreef op zondag 14 november 2021 @ 11:27:
@koevlaas2 @Jari-Jan fijn dat de boel weer draait. In het forum Enzavu Warmtepomp zonder buitenunit ervaringen heb ik afgelopen donderdag en vrijdag beschreven hoe ik tot een rusig werkend systeem ben gekomen. Ik heb de indruk dat de installateur van Enzavu ook bij @Jari-Jan maar wat heeft geprobeerd.

Wel waardeloos overigens dat de aanvoer temp nu 40°C is. Dat kan inderdaad lager (ik draai op 34 met mijn woning uit 2003 met alleen op bg vloerverwarming en boven gewoon de radiatoren. Waar je wel tegenaan loopt is dat hoe lager de Ta hoe slechter de het verbruik bij SWW. De oplossing van deze hydromodule is eigenlijk niet geschikt voor nieuwbouw.

[...]

Het lijkt verdacht veel op dat de warmtepomp dan alleen bezig is met een SWW run en dus de compressor op max frequentie zet.
@koevlaas2 Ik ben bij @Jari-Jan geweest en heb de temperatuur Ta aangepast naar 30°C. Warmtepompen waren zo hard korte perioden aan het werk omdat ze water van 45°C wilde maken. Het is duidelijk dat Enzavu mijn bevindingen niet ook direct aan de situatie van @Jari-Jan heeft gelinkt of er bewust niets mee heeft willen doen. Het systeem mist minimaal een temperatuursensor voor in de dompelbuis van de buffer om te weten hoe warm het water is (staat beschreven op de site van de producent van de hydromodule (TCB Assen). Door het ontbreken van enige koppeling tussen warmtepomp en hydromodule doet de warmtepomp maar wat en wel meerdere keren per uur ongeacht warmtevraag om aan retourwater te meten of de buffer is afgekoeld, een compleet inefficiente methode.
Voor zover ik kon achterhalen is één warmtepomp ingezet voor CV beneden en SWW. De tweede warmtepomp is voor CV boven deze maakt behoorlijk wat meer lawaai dan de ander en die bij mij thuis.
De eerste warmtepomp moet gekoppeld worden aan de nog te plaatsen temperatuursensor in de dompelbuis. En voor de CV werking moeten beide warmtepompen een koppeling krijgen met het thermostaatsignaal wat nu alleen nog naar de bijhorende hydromodules gaat. (beide voorzien van een dubbelrelais om zowel hydromodule als warmtepomp potentiaalvrij te koppelen aan de thermostaat.) Alleen dan zal de warmtepomp niet meer onnodig, maar op het moment wanneer er warmtevraag is, in actie komen.

Electrotechnisch mag iemand nog uitzoeken wat er allemaal bij elkaar op de groepen is gezet (ik heb een vermoeden teveel op een groep). De Warmtepompen hebben een max opgenomen vermogen van ieder 1500Watt, de hoge hydro module 1550Watt + back-up element van 2500Watt. Bij de lage hydromodule zal het max opgenomen vermogen niet meer dan 100Watt zijn, heeft enkel een pomp en een regelprint. Ik heb niet gekeken of hierin ook een backupheater is geplaatst, anders kan dat ook nog 2500Watt zijn. Voor deze nieuwe woning zou in mijn ogen het backup element niet nodig moeten zijn. Ik heb bij mij (woning 2003) de stekker er uitgetrokken.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Jari-Jan
Het heeft even op zich laten wachten, maar hierbij een hele dikke SHOUT-OUT naar @koevlaas2 en @ArjoK !!! Beide heren zijn in het weekend naar mij toegekomen om de situatie met de Enzavu installatie te beoordelen. Deze werk nog verre van ideaal (zoals hierboven te lezen is), maar hij verwarmt in ieder geval weer.

De grootste problemen hebben we met de warm-tapwater capaciteit en de aansturing van de WP-en. Naar mijn mening pompen ze nu te veel/hard voor de daadwerkelijke vraag en dat heeft volgens mij te maken met het feit dat het systeem niet goed temperaturen meet.

Hierbij nogmaals mijn waardering voor @koevlaas2 en @ArjoK ! Ik vind het heel bijzonder dat twee mensen die ik helemaal niet ken, zo behulpzaam zijn om ons uit de brand te helepen!

To be continued ......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpikeHome
Super dit forum en de behulpzame mensen!
credits for them

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ArjoK
In mij vorige posts gaf ik aan op een aantal zaken later terug te komen. Daar gaat ‘ie dan.

Elk voordeel heb zijn nadeel

Hierbij richt ik me op de hydromodule, het is een relatief kleine/compacte oplossing, slechts 1,50 meter hoog, voor SWW en bevat tevens een buffervat voor je CV.
Nadeel is een veel lagere COP voor SWW dan een warmtepomp zelf kan verzorgen. Dit is echt een oplossing wanneer je geen geschikte ruimte hebt voor een boilervat van 200 of 300 liter.
SWW maken is een compromis tussen efficient verwarmen met de WP en old fashion met een elektrische boiler.
Sterk afhankelijk van je SWW behoefte is dit een oplossing die er mee door kan. Voor ons gezin 2 volwassenen en twee puber zoons waar dagelijks door iedereen gedouched wordt (spaar/eco douche 38-40°C < 5 liter/min) zijn we niet tegen de capaciteitsgrenzen van deze oplossing aangelopen. Onlangs gezien bij @Jari-Jan dat bij douche > 10 liter/min en een bad dit allerminst ideaal is en snel tegen zijn grenzen aanloopt.
Door de temperatuur van de elektische boiler te verhogen kan de systeemcapaciteit worden uitgebreid (meer stilstandverlies van de boiler) maar ook met de temperatuur van de buffer (slechtere COP voor verwarmen).

Aangezien de buffer verwarmd wordt door de warmtepomp is dit voor SWW de meest efficiente methode de capaciteit van je SWW te vergroten, echter is dit niet gunstig voor je CV die je het liefst zo laag mogelijk wilt hebben voor het hoogste rendement. Ik ben van mening dat daarom deze oplossing minder/niet geschikt is voor nieuwbouw en/of renovatie naar de laatste isolatiestandaard. Heeft je woning voor cv een temperatuur nodig tussen 35-40°C dan is dit een prima oplossing.
In onze woning uit 2003 en ventilatie type C warm te houden moeten we ta hebben van 32 bij buitentemperaturen vanaf ca. 6°C. Wordt het buiten kouder (onder het vriespunt, dan vraagt de woning 37-39°C.

Met Dynamic Setpoint kan het setpoint voor verwarming lineaar worden aangepact tussen een boven en ondergrens van buitentemperatuur. Bij ons is de compenstatie -5°C wat start bij een buitemtemperatuur van -5°C en doorloopt tot 5°C. Het is een enigszins vreemde benadering omdat je opgegeven setpoint voor verwarmen in dit geval 5°C hoger ligt dan waar je normaal mee werkt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fhkIWWZro8ihcT88HqQSPkx3IPc=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/PubkbMstwr920NjLWcXJEvvv.jpg?f=user_large

Voor SWW betekent dit dat bij vorst meer van mijn water door de buffer wordt verwarmd en er minder aanspraak wordt gemaakt op de boiler.

Omdat in de periode van medio april tot eind september de woning geen verwarmingsbehoefte heeft, zet ik de warmtepomp op Energy Save modus. Hierin heb ik de settings specifiek voor efficienter SWW gezet. Het setpoint voor verwarmen staat op 25°C en het setpoint voor SWW staat op 45°C. Voor SWW wordt nu hoofdzakelijk water over de buffer gebruikt en is er slechts een kleinde bijdrage vanuit de elektische boiler. Dat scheelt bij ons dagelijks bijna 2 kWh. Zou de woning nu wel verwarmingsbehoefte hebben, dat stroomt er ineens water van 45° door het afgiftesysteem, daarom deze settings alleen buiten het stookseizoen.

(wordt vervolgd)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArjoK
Mooie verkooppraat
Bij tapwatervraag wordt er in de hydromodule de flow-switch geactiveerd die de warmtepomp aanstuurt, waarna deze de buffer verder gaat opwarmen. Het tapwater wordt voorverwarmd door de warmtepomp naar ca. 30-35˚C en naverwarmd door bijmenging van heet (60, 70 of 80 graden water) uit de elektrische boiler. Het gemiddelde jaarrendement (SCOP) is hierdoor altijd hoog. Het 30-35˚C water gaat de elektrische boiler in, dus de warmtepomp zorgt ook hier voor een stuk duurzame warmte. Voorverwarmen tapwater heeft hetzelfde hoge jaarrendement (SCOP). Na tapwater gebruik kan de warmtepomp direct weer doorgaan met het verwarmen van de woning. Er is dus geen wachttijd voor verwarmen zoals bij traditionele warmtepompen met een grote boiler! De boiler in deze systemen moet namelijk ook worden verwarmd met de warmtepomp. Wachttijd (opwarmen boiler) kan dan wel oplopen tot 3 uren. Door toepassing van dit systeem is er dus ook bij extreme koude buiten voldoende verwarmingsvermogen om de woning te verwarmen.
Bovenstaande klinkt natuurlijk prachtig ‘Het gemiddelde jaarrendement (SCOP) is hierdoor altijd hoog’ en ‘Geen wachttijd’.

Wat betreft die SCOP claim wordt hier vergeleken met 100% gebruik van elektische boiler of doorstroomverwarmer. Zou je het vergelijken met de ‘traditionele warmtepompen met een grote boiler’ dan is de SCOP van de Enzavu oplossing natuurlijk dramatisch.

Dan de wachttijd. Ik neem aan dat 3 uur wel een tikkeltje overdreven is voor de traditionele oplossing, dan moet je al snel tegen de 400 liter SWW van 45°C hebben gebruikt, daar waar de gemiddelde gebruikers met 150-180 liter af kunnen zal de wachttijd tussen 1 à 1,5 uur liggen en bij meer vermogen van de warmtepomp zelfs nog korter.
Hoewel er dan geen wachttijd is voor een lange SWW run heeft deze oplossing wel degelijk wachttijd op momenten waar de 'traditionele warmtepomp met een grote boiler' deze niet heeft en dat is, of eigenlijk zijn alle momenten gedurende SWW vraag. Dus gaat je gezin van 4 personen allemaal achter elkaar lekker douchen à 10 minuten per persoon, dan is de wachttijd toch stiekem 40 minuten. Nu moet ik wel zeggen dat bij ons de volgende niet direct onder de douche springt en er tijdens afdrogen alweer warmte het CV circuit in gaat. In de praktijk blijkt ook dat de buffer en boiler tijdens de SWW vraag in temperatuur afnemen. Tijdens de SWW vraag zal de warmtepomp wel proberen om de buffer op temperatuur te houden maar daarvoor schiet het vermogen tekort (zeker als je geen spaardouche hebt) en eindigen wij een douchebeurt (met spaardouche) met een buffertemperatuur die 3 tot 9 graden lager ligt. (dit is onder meer afhankelijk of de warmtepomp al liep voor de SWW vraag, of dat hij later getriggerd wordt) Na de SWW vraag heeft de warmtepomp nog even tijd nodig om de buffer weer op temperatuur te brengen. Tijdens CV vraag betekent dit dat er tijdelijk wordt verwarmd met een lagere aanvoertemperatuur.

Hoewel geen invloed op CV temperatuur zal de elektrische boiler ook moeten opwarmen. Deze heeft een 1200 Watt elektrisch element en het opwarmen gaat daardoor met slechts 0,21°C per minuut. Bij een 10 minuten SWW vraag door de spaardouche zal de tempertuurafname van de boiler beperkt blijven tot 3-4°C en zal er 15-20 minuten moeten worden verwarmd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArjoK
Nog even aanhakend op het verhaal hier boven, De combinatie SWW gebruik tijdens een defrost haalt de COP van dit systeem keihard onderuit. Doordat de warmtepomp nu ook warmte aan de buffer onttrekt komt er nog weinig terecht van het voorverwarmen van koud water voor SWW waardoor meer water uit de elektrische boiler moet worden gebruikt. en de boiler ook met kouder water aangevuld wordt. Waar het ontwerp (buffer 35°C, boiler 60°C) uit gaat van de verhouding voorverwarmd/boiler = 55/45 loopt het tijdens defrost richting 35/65.

Voor Tbuffer 35°C, Tboiler 60°C kom ik op de volgende getallen:
Bij Tbuiten 0°C SWW COP 1,8 maar tijdens defrost SWW COP 1.3
Bij Tbuiten 5°C SWW COP 1,9 maar tijdens defrost SWW COP 1.3
Bij Tbuiten 10°C SWW COP 2.0
Bij Tbuiten 15°C SWW COP 2.1

Buiten het stookseizoen Tbuffer 45°C, Tboiler 60°C kom ik op de volgende getallen:
Bij Tbuiten 10°C SWW COP 2.5
Bij Tbuiten 15°C SWW COP 2.6
Bij Tbuiten 20°C SWW COP 2.9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartjeNr.Zoveel
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 23-12-2024
Een tijdje geleden was ik ook op zoek naar dit product en las ik op de website van Enzavu inderdaad dat ze er mee waren gestopt. Problemen met de leverancier meende ik mij te herinneren.

Toevallig kwam ik vandaag weer op de website en ze lijken weer gestart te zijn? https://enzavu.nl/Warmtepomp/

Ik heb ook gekeken naar een Ducobox Eco, maar de Enzavu (met T-stuk voor bijmengen ventilatielucht) lijkt me net wat breder inzetbaar vanwege het hogere vermogen ten opzichte van de Ducobox.

Maar gezien de tegenstrijdige berichten over het al dan niet in leven zijn van het bedrijf Enzavu vind ik dit toch twijfelachtig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• internet4me
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 15-09 18:16
Wel even goed kijken. De hoofdpagina geeft nog steeds faillissement aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArjoK
@bartjeNr.Zoveel De site staat nog steeds online maar zoals op homepage staat: Bedrijfsactiviteiten Enzavu beëindigd.

Reken er maar niet op dat Enzavu weer wordt opgestart

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartjeNr.Zoveel
Ah vreemd dat ik daar deze keer overheen las. Excuses.

Denken jullie, gezien de ervaringen, dat het de moeite is om dit product op een andere manier te importeren of kan ik beter op zoek naar een andere oplossing?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArjoK
internet4me schreef op vrijdag 17 december 2021 @ 10:44:
Wel even goed kijken. De hoofdpagina geeft nog steeds faillissement aan.
Nergens staat faillissement. is ook geen sprake van volgens kvk.
Op 4-3-2021 is Enzavu B.V. ontbonden door Besluit van de algemene vergadering/stichtingsbestuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• internet4me
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 15-09 18:16
Ontbonden is een nette manier van faillissement. Komt op het zelfde neer.
Hebben de betrokken mensen nog garantie….Nee. Kun je nog ergens aanspraak op maken. Nee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArjoK
bartjeNr.Zoveel schreef op vrijdag 17 december 2021 @ 10:46:
Ah vreemd dat ik daar deze keer overheen las. Excuses.

Denken jullie, gezien de ervaringen, dat het de moeite is om dit product op een andere manier te importeren of kan ik beter op zoek naar een andere oplossing?
Lees even heel goed mijn ervaringen. Als je een zuinige oplossing wil dan is dit niet de meest geschikte oplossing. Is geen buitenunit een vereiste en moet SWW ruimtebesparend zijn, dan is dit een wel een betere keuze. Echter zie ik bij de fabrikant Hotjet ook niet meer deze warmtepomp op de site. Daarnaast is er in NL ook geen importeur meer voor Hotjet. Mijn advies hier niet verder naar kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartjeNr.Zoveel
Geen buitenunit is in die zin een vereiste dat ik de MV afvoer er graag overheen zou willen laten lopen en dat wordt bij een buitenunit toch lastig. SWW wil ik er voorlopig niet mee doen, slechts CV. Ik denk dat de COP dan wat gunstiger uitkomt, maar zonder importeur (of zelfs producent) zal het lastig worden inderdaad. Bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArjoK
bartjeNr.Zoveel schreef op vrijdag 17 december 2021 @ 10:58:
Geen buitenunit is in die zin een vereiste dat ik de MV afvoer er graag overheen zou willen laten lopen en dat wordt bij een buitenunit toch lastig. SWW wil ik er voorlopig niet mee doen, slechts CV. Ik denk dat de COP dan wat gunstiger uitkomt, maar zonder importeur (of zelfs producent) zal het lastig worden inderdaad. Bedankt!
MV over de Enzavu/Hotjet heb ik ook wel even aan gedacht maar de impact hiervan is klein omdat de toevoer van lucht voor de Enzavu/Hotjet zoveel meer is dan dat door je MV gaat nl
Air flow rate [m3 . h-1] 300 to 900
Ik had er even aan zitten rekenen en kwam uit in mijn situatie uit op een besparing van 110-350kWh /jaar

Je zit in de winter met het probleem dat de warme lucht uit de MV meer vocht bevat dan de koude buitenlucht (vooral tijdens en na douchen en koken) waardoor aanvriezing van dit vocht op de verdamper meer kans op defrost geeft.

Dan zou je ook nog een filterbox moeten plaatsen tussen MV en warmtepomp om vuil op de verdamper te beperken, en minimaal jaarlijks het filter vervangen.

[ Voor 18% gewijzigd door ArjoK op 14-01-2022 16:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartjeNr.Zoveel
Die besparing klinkt toch leuk, maar de extra defrosts had ik zelf nog geen rekening mee gehouden. Dat is een goed punt en maakt de besparing dan wellicht nog kleiner. In dat geval zou een efficiëntere buiten unit dit verschil misschien ook al goed kunnen maken.

De MV box heeft zelf al een filter, dus dat zal het probleem niet zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ArjoK
Dit is mijn 2de stookseizoen met de Enzavu NAV5Ai en Enzavu Hydromodule.

Dit seizoen stook ik op een lagere temperatuur en met een dynamisch setpoint (stooklijn) (34-39°C) (Ta CV ligt 1-2°C lager door buffer). Ook de kamerthermostaat heb ik vervangen door een met een lage hysterese en het aan/uit signaal van de thermostaat gaat inmiddels zowel naar hydromodule als naar de warmtepomp.

De thermostaat staat 24x7 op 21,0°C.
Het is me gelukt (dmv dynamisch setpoint) de warmtepomp met lange runs (runs van >16 uur zijn geen uitzondering en meestal slechts 1 run per dag) te laten lopen. Het geheel is een stuk rustiger.
Sinds december heb ik ook de stekker van het Backup element van de hydromodule aangesloten, hiermee vang ik een deel van temperatuurterugval tijdens defrosts op.

De hydromodule heb ik ingesteld op zijn minimale delta T van 5°C, het pompbereik heb ik aangepast naar 60-160 rpm. De minimale setting van 60 rpm heb ik nodig om uberhoubt wat flow in mijn vvw beneden te krijgen (verdiepingen hebben radiatoren). Voor de delta T van 5°C is bij buitentemperaturen onder de 5°C de 160 rpm eigenlijk net te laag voor mijn situatie. Ik heb even geexperimenteerd met 170 rpm als max, maar dan krijgt de warmtepomp het wat moeilijk om met zijn max pompsnelheid een delta T van max 2 over de buffer te houden.
Vooralsnog lijkt het systeem een stuk mooier en zuiniger te lopen dan vorig stookseizoen.

Het is wel merkbaar dat door de lagere Ta de SWW bereiding meer vraagt van de elektische boiler, dus een hoger elektisch verbruik voor SWW. Over het geheel genomen lijkt het elektisch verbruik van de combinatie wel iets te zijn afgenomen,

De kleine verdamper lijkt voor dit compacte systeem wel een probleem waardoor defrosts relatief vaak en bij relatief hogere buitentemperaturen nodig is.

Defrosts kunnen volgens de settings al plaatsvinden onder 12°C, in de praktijk lijkt dat onder de 9°C je voor het eerst met defrosts te maken krijgt. Onder de 5°C is defrost serieus aanwezig met een frequentie tot 1x per 65 minuten. In de settings staat default een minimale wachttijd tussen defrosts van 60 minuten. Vanaf dat moment moet de Evap druk van het koudemiddel gedurende 1 minuut (default was 20 sec) onder de 5 barg (ca. -9°C) zitten. Er is nog een onderwaarde voor de Evap druk van het koudemiddel waarbij de defrost ongeacht de wachtijd wordt geforceerd. (Dit heb ik nog niet meegemaakt)
Een lagere Ta zal minder snel defrosts geven maar naast dat dat de efficiency van de SWW bereiding verder onderuithaalt lijkt dat met de minimale delta T van 5°C van de hydromodule mijn afgiftesysteem niet met minder toe kan.
(ik wist dat dit systeem voor de warmtebehoefte van mijn woning krap aan zou zijn)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpikeHome
@ArjoK bij mij zou een TA van 30c genoeg zijn.
Zoveel defrosts is wel vervelend.
maar wat verbruikt je enzavu nu per dag dan?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ArjoK
@SpikeHome Ik heb dit en vorig stookseizoen voor je in een grafiekje gezet. Het verbruik van de warmtepomp alleen en het verbruik van de gehele Enzavu oplossing.
Mooi om te zien dat de trendlijn van verbruik door warmtepomp met de aanpassingen dit seizoen een stuk (10-20%) is gezakt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8nnSHsnXzya7cMg-IzulbzDswPQ=/x800/filters:strip_exif()/f/image/U43m0MyfEgSaN1PwOaxLI7ZP.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 43% gewijzigd door ArjoK op 25-01-2022 15:03 . Reden: nieuwe afbeelding ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ArjoK
De 2-3 kWh besparing die de aanpasingen opleveren in het warmtepompverbruik zijn een veelvoud van de ca. 300-400 Wh die ik meer kwijt ben aan SWW door lagere buffertemperatuur. Alleen de toevoeging van het backup element tijdens defrosts vreet alle besparing weer op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArjoK
ArjoK schreef op vrijdag 17 december 2021 @ 10:54:
[...]

... Echter zie ik bij de fabrikant Hotjet ook niet meer deze warmtepomp op de site. ....
Hotjet heeft de mini 5Ai weer opgenomen in hun prijslijst voor 92.000 CZK (Tsjechische kroon) is ca. € 3.775
Het doet vermoeden dat ze wat aanpassingen hebben doorgevoerd want deze staat vermeld als H01 Hotjet MINI 5Ai model 2022 met in de beschrijving o.a. - regeling met ethernet-apparaten en - mobiele applicatie via netwerk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpikeHome
@ArjoK Nu nog een Nederlandse importeur en installatie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 15-09 21:31
SpikeHome schreef op vrijdag 4 februari 2022 @ 16:04:
@ArjoK Nu nog een Nederlandse importeur en installatie?
Nee joh, ik raad niet niemand aan.

13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpikeHome
koevlaas2 schreef op zaterdag 5 februari 2022 @ 20:26:
[...]

Die Duco raad je niemand aan?
Of bedoel je jezelf:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArjoK
koevlaas2 schreef op zaterdag 5 februari 2022 @ 20:26:
[...]

Wat zal ik als gebruiker van de Enzavu oplossing hieraan toevoegen....

Bekijk zeker eerst andere mogelijkheden

Ik ben zeker niet ontevreden over deze warmtepomp en de keuze die ik heb gemaakt. Alleen de Enzavu oplossing met hydromodule is verre van ideaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 15-09 21:31
SpikeHome schreef op zaterdag 5 februari 2022 @ 22:24:
[...]

Die Duco raad je niemand aan?
Of bedoel je jezelf:)
Ik zou dit systeem niet aan een klant verkopen en als hij/zij het perse wil dan nog niet ;)

13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpikeHome
koevlaas2 schreef op zaterdag 12 februari 2022 @ 21:24:
[...]

Ik zou dit systeem niet aan een klant verkopen en als hij/zij het perse wil dan nog niet ;)
Ok, maar dat ben ik niet helemaal met je eens.
Als je zit wat ik met de inventum combi50 minder aan gas ben gaan gebruiken scheelt dat een hele jas zonder dat je zo een vieze buiten unit ergens hebt staan/hangen.
Met een type C ventilatie zou ik dit juist wel aanraden als je geen buitenunit wilt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martien123
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 29-05-2023
Hoi, ik heb zo'n Hotjet Nav5ai op de kop getikt en parallel aan mijn gas-CV ketel gehangen, en dat werkt bij een beetje geschikte buitentemperatuur.

Wat mij niet bevalt is dat de circulatiepomp even uit gaat (10 min) als de unit geen warmtevraag (meer) krijgt, en na die 10 minuten loopt de pomp weer aan en blijft lopen. Heb al 's door de settings gelopen maar vind zo geen oplossing. Iemand die weet hoe ik dit kan wijzigen naar iets energiezuinigers?

Sowieso iemand een manual misschien van de Carel besturing die wat verder gaat dan alleen het Enzavu verhaal? Alvast bedankt! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArjoK
@martien123 de manual van Carel heb ik voor je.
Jij hebt de Nav5ai dus als hybride ingezet. Is het exemplaar de Hotjet zelf of onder naam van Enzavu, deze laatste lijkt mij een uitgeklede versie van de Hotjet te zijn.

Ik ben wel benieuwd naar je installatie. Zoals je in dit topic kan lezen heb ik de all electric configuratie van Enzavu en heb ik wel wat aanpassingen moeten doen om het goed werkend te krijgen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• martien123
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 29-05-2023
Ik vind het altijd wel leuk om te horen/lezen hoe iemand tot een bepaalde aanschaf of opzet komt als het techniek betreft. Voor wie wil hier mijn verhaal, anders alleen resume lezen.

Na als klant van het failliete Welkom Energie bij Eneco terecht gekomen te zijn en vervolgens in december overgestapt te zijn naar Frank Energie toch 's na gaan denken over energiebesparing. Vrijstaand huis uit 1994, Nefit ketel uit 2016, verbruik ongeveer 1800 m3 per jaar, radiatoren met vloerverwarming, isolatie, tja, medium zou ik zeggen. Gasloos is nog geen optie. Hebben wel 7 kW zonnepanelen in oost-west opstelling. Houtkachel voor de avonduren en sfeer.

Onze oudste zoon kreeg omstreeks dezelfde tijd de sleutels van zijn nieuwbouwhuis, wat verwarmd wordt met een Nibe warmtepomp, dat triggerde mij om ook 's naar 'n warmtepomp-oplossing te kijken. Vervolgens Marktplaats geraadpleegd met als zoekopdracht "warmtepomp" en in januari vond ik daar de Hotjet, afkomstig van een particulier die anderhalf seizoen lang volgens zijn zeggen problemen had met de pomp, die viel regelmatig uit, en bewoners kwamen dan soms thuis in koud huis. Uiteindelijk hebben deze mensen, na er rechtsbijstandswerk van gemaakt te hebben, want leverancier gaf niet thuis, de pomp vervangen, en deze Hotjet eindigde in de schuur en vervolgens op Markplaats. Voor een bedrag waar ik me geen buil aan kon vallen kon ik de pomp meenemen. Mijn gedachte was, als het niks wordt heb ik pech, maar ben weer leuk technisch bezig geweest.
Afijn, eerst pomp in schuur aan oud boilervat gehangen, gevuld en voila, warm water. Alleen de compressor valt soms bij eerste opstart in storing als spanning er compleet af is geweest, daar hebben meer mensen last van las ik.

Vervolgens de pomp op de overloop gehangen, parallel met Nefit ketel op verwarmingscircuit gezet met T-stukken 3/4 duim, kogelkranen en 3/4 slangen. Aanvoer en afvoer lucht via raam op overloop. Nog geen hybride met terugslagkleppen of een open verdeler, maar of-of, met de kogelkranen, Nefit thermostaat op 15 graden, dus ketel komt niet bij. Provisorische opstelling dus, eerst testen of de pomp het inderdaad uithoudt en niet in storing gaat zoals bij vorige eigenaar. Dan eventueel onder schuin dak met dakdoorvoeren.

Dat draait nu sinds 26-2 zonder problemen, iets comfort ingeleverd, want duurt 's morgens wel 1,5 uur voordat setpoint bereikt wordt, dat gaat bij hybride bedrijf goedkomen, want gasketel duwt er 5 x zoveel vermogen in, en dan warmt het binnen 'n half uur op. Verbruik gemiddeld per dag 7 kWh, 's avonds houtkachel aan vanaf uur of 7 tot 11.

Aan/uit, hoe doe ik dat, even over nagedacht. Nefit Easy thermostaat lees ik uit met Home Assistant, en stuur dan Shelly 1 aan als aan/uit kontakt, is potentiaalvrij, dus da's handig. Energiemeting met Sonoff Pow R2, Tasmota. Setpoint Hotjet op 45 graden, COP zal te wensen overlaten denk ik, bij 45 graden water 1700 Watt opname, haal ik de 3?

Resumerend: Wp te klein voor de winter, maar in voor- en naseizoen leuk om erbij te hebben. Op termijn grotere inzetten, en isolatie huis verbeteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpikeHome
@martien123 de enzavu zou ik ook samen met de c.v. laten draaien paar terugslag kleppen er tussen elke zijn eigen thermostaat.
de c.v. halve graad lager dan de enzavu.

suc6 met je enzavu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 10:45

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

@martien123 vloerverwarming als hoofdverwarming -> met wat goede wil kan je gasloos met een 9 kW warmtepomp. Wel 24/7 constante temperatuur stoken.
En met vloerverwarming: thermostaatknop vol open, Hotjet op hooguit 35 graden zetten. Dat scheelt een hoop stroom.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rooiekool
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 15-09 22:43
koevlaas2 schreef op zaterdag 12 februari 2022 @ 21:24:
[...]

ben bij een collega geweest die dit heeft draaien en vind het eigenlijk een hele mooie machine! Technisch gezien zijn het grote-mensen-componenten (carel, EBM) en is er veel te configureren in de Enzavu/Hotjet.

Probleem is alleen de combinatie met de buffer/boiler. Of het gebrek aan combinatie? Die boiler/buffer heeft een paar functies, oa pompsnelheid regelen, maar volgensmij werkt dat precies verkeerdom, waardoor de belasting van de warmtepomp vaak te groot is. Vooral icm zone-regeling zie je dat de warmtepomp al snel aan het einde van zijn capaciteit komt. Lijkt met ook mooi als de boiler het thermostaat-signaal kan 'verlengen' zodat je eigenlijk een master-master systeem simuleert. Nu schakelt alleen de woonkamer de warmtepomp, terwijl de badkamer-klep al opten staat. Al zou je een nalooptijd van een paar uur hebben kunnen dan ook nog rustig de badkamer en rest bijgewarmd worden.

Bij deze collega is de luchtaanvoer ook via een grondbuis. In theorie een wat hogere temp, in de praktijk te veel weerstand waardoor er elk uur een defrost voorbij komt. eea wat getemperd en nu draait het redelijk, maar wel op een 75% capaciteit beperking, wellicht vanwege lage druk in de verdamper?

@ArjoK Het systeem zou ook moeten kunnen koelen, heeft iemand dat al draaien?
Dan moet je dus een externe boilersensor hebben (ligt klaar) en in de buffer stoppen. We hebben hier al wat mee gespeeld en merken dat de sensor traag reageert (hierboven ook al ondervonden) en hebben de sensor op de retour naar warmtepomp vanuit de buffer gemonteerd.

De Enzavu moet handmatig dan op verwarmen+DHW of koelen+DHW gezet worden en als de boiler/buffer een koelsignaal krijgt worden de kleppen omgezet zodat de buffer niet gebruikt wordt en krijgt de Enzavu koelsignaal.

DHW heeft uiteraard voorrang, maar wat gaat er gebeuren als de buffer koud is (en voorrang krijgt) terwijl de boiler zijn kleppen op koelen heeft staan? Dan komt de buffer nooit op temperatuur en staat de warmtepomp weer te verwarmen :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArjoK
@rooiekool
Probleem is alleen de combinatie met de buffer/boiler. Of het gebrek aan combinatie? Die boiler/buffer heeft een paar functies, oa pompsnelheid regelen, maar volgensmij werkt dat precies verkeerdom, waardoor de belasting van de warmtepomp vaak te groot is.
Gebrek en combinatie is herkenbaar, maar de regeling van de hydromodule werkt best goed zonder naregeling er wordt dmv pompsnelheid op ingestelde delta T gestuurd. Het zou ook met zone regeling moeten werken.

Is het thermostaatsignaal ook doorgezet naar de warmtepomp? als dit niet het geval is dan heb je idd last van de trage meting van de boilertemperatuur en komt de warmtepomp veel te laat in actie waardoor eigenlijk direct de DHW regeling wordt getriggerd ipv heating. Dat betekend vol gas naar setpoint met minimale luchttoevoer terwijl heating veel meer de balans zoekt tussen lucht debiet en compressor frequentie. Aangezien de regeling van de hydromodule langzaam het debiet verhoogt/verlaagt om tot de juiste delta T te komen kan ik me voorstellen dat setpoint buffer eerder wordt bereikt dan dat het CV debiet groot genoeg is, waardoor warmtepomp weer stopt.
Lijkt met ook mooi als de boiler het thermostaat-signaal kan 'verlengen' zodat je eigenlijk een master-master systeem simuleert.
Dit is idd de oplossing. TCB, de fabrikant van de hydromodule, wilde hier niet aan meewerken. Het is echter erg eenvoudig een dubbelrelais tussen thermostaat en WP/hydormodule te plaatsen. ArjoK schreef op vrijdag 12 november 2021 @ 16:05:
Het systeem zou ook moeten kunnen koelen, heeft iemand dat al draaien?
Nee, daar heb ik niet naar gekeken omdat mijn afgiftesysteem, met op de 1ste verdieping radiatoren, daar niet geschikt voor is.
Ik zie even ook niet hoe dit met de configuratie met hydromodule zoals hij bij mij staat goed zou werken zonder de DHW volledig met COP 1 door de e-boiler te laten lopen. Voor een betere DHW COP wil je de buffer zo warm mogelijk hebben en zo min mogelijk water uit de e-boiler moeten bijmengen. (...en voor een goede CV COP wil je zo laag mogelijk met je CV Ta, dus buffertemperatuur... 8)7 )

Lees ik goed dat de boilervoeler nu niet wordt gebruikt? Dat zou betekenen dat de warmtepomp maar wat doet op basis van zijn retourtemperatuur meting en die retour koelt veel sneller af dan je buffer waardoor de warmtepomp elke 15 à 20 minuten voor korte tijd voor bijna niets aan gaat om een heel klein beetje warmte aan de buffer toe te voegen. Plaats je de boilervoeler, dan kan je dit gedrag beperken tot 1 x per 6-8 uur. Dat is een stuk bevordelijker voor de levensduur van de compressor.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gertjn
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 11-07 21:35
Hoi allemaal!

Interessant om allemaal door te lezen, bijzonder hoeveel informatie gedeeld wordt (vooral door @ArjoK ;)) voor de paar gebruikers van de Enzavu die op 1 hand te tellen zijn. Binnenkort hopelijk 1 extra; ik heb nl (als tip van een vriend) een Enzavu met hydromodule via marktplaats gekocht en ben heel benieuwd hoe deze zal bevallen!

Even als achtergrond mijn situatie: We zijn nu met zn 3-en thuis, als alles goed gaat halverwege dit jaar met zn 4-en . We hebben een half jaar geleden een 90m2 huisje uit de jaren 20 van de vorige eeuw gekocht en flink aangepakt, vnl isoleren. Binnenkort de erker, dakkapellen en glas goed laten doen en dan zou het overal 'behoorlijk goed' geïsoleerd moeten zijn. Los van koudebruggen natuurlijk, die zijn in zo'n oud huis bijna onmogelijk weg te werken. Verder vloerverwarming beneden (draait deze winter prima op 45*, met dus slecht geïsoleerde erker, glas aan voorzijde, enz) en wandverwarming op zolder waarmee ik ook graag wil kunnen koelen. Al met al een prima uitgangssituatie voor een all-elctric wp /wpboiler dacht ik zo.

Ik zal de thread nog wat beter doorlezen, maar heb daarnaast ook de ondersteuning van die vriend (ervaring in installatietechniek) en allerlei documenten dus dat zou moeten gaan lukken :) De bedoeling is btw om alles via Home Assistant aan te kunnen sturen, ik denk dat HA als virtuele aan-uit thermostaat het juiste signaal naar wp en buffervat zal moeten sturen.

Zelf ben ik werktuigbouwkundige, met een beetje elektronica ervaring. Dit lijkt me een mooie uitdaging :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArjoK
@gertjn welkom, ik ben zeer benieuwd naar jouw ervaringen als je de boel straks hebt draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• snorrio!?
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 06-09 20:49
Hallo allen,

Ook ik ben een eigenaar van een Enzavu Hotjet Nav5Ai t i.c.m. Hydromodule.
Ik heb daarin de kleine expansievat variant.
Het systeem loopt bij mij i.c.m. mijn huidige CV. (Remeha Avanta 28C)
Waarbij de Warmtepomp dus als hoofdverwarming dient en de CV waar nodig aanhaakt als bijverwarming.

Het huis betreft een Tussenwoning met 3 verdiepingen.
Begaande grond = Vloerverwarming (35m2) ong. welke standaard staat ingesteld op 20.5 graden.
1ste verdieping = 3 (bad)kamers met Radiatoren + locatie WP/Hydomodule in aparte Technische Ruimte (samen met CV en Wasmachine)
Zolder = grote slaapkamer met 1 radiator.
Het huis (jaartal 1953) is gemiddeld geïsoleerd en dus verre van perfect.. (spouw, vloerisolatie en Dubbelglas wel maar in vergelijking met hedendaagse huizen natuurlijk nog wel een stuk minder goed geïsoleerd)

Ik heb in principe nooit echt problemen ervaren met het systeem van Enzavu behalve dat in de wintermaanden met name in de ochtend het systeem veel toeren en geluid maakt om het huis op te warmen. Ik speel daarbij ook continu met het back-up systeem waarbij de CV dus bij moet komen maar ook weer niet zo dat de WP niks doet en dus het gasverbruik weer omhoog schiet. Of aan de andere kant het Stroomverbruik...
Wellicht dat iemand daar nog een andere Tips voor heeft?

Laatst is voor een 0 meting het installatiebedrijf welke de warmtepomp en Hydromodule heeft geïnstalleerd langs gekomen.
Daarbij en onder andere daarover had ik wel wat vragen en er dus achter kwam dat ik niet meer terecht kon bij Enzavu zelf hiervoor.
Daarbij kwam ik terecht op Tweakers notebene.... (schaam je Martijn (ik dus) kom hier toch geregeld.... :D)

Qua technische details zoals @ArjoK laat zien in deze post is mij helaas iets te technisch. Ofwel ik wil het graag snappen maar ben zelf niet dusdanig technisch onderlegd op dit gebied om het goed te begrijpen. Ik weet niet of in mijn situatie ook dezelfde handelingen/waardes etc. van toepassing is wegens ook de bijverwarming van de CV.

Dus hopelijk en wellicht kunnen jullie mij helpen:

Qua onderhoud is het systeem net als de andere Warmtepomp systemen (redelijk) onderhoudsvrij maar is het belangrijk om bepaalde zaken wel periodiek te controleren.
Hebben jullie nog tips qua intern in de WP/Hydromodule voor het juist onderhouden van de systemen?
Zijn jullie nog tegen dingen aangelopen tot dusver? En zijn de onderhoudsklusjes met name zelf uit te voeren of is daar toch echt een installatiebedrijf bij benodigd (welke schaars zijn wegens de korte aanschaf duur van deze systemen)

Ik kan wel iets qua onderhoud vinden op de Warmtepomp maar bijvoorbeeld de Hydromodule heb ik helemaal niks over vernomen qua onderhoud op dit systeem...

Ik kan een onderhoudscontract nemen bij het installatie bedrijf welke het systeem heeft opgehangen maar rekent daar vind ik nog best veel voor. 10,95 euro per maand voor een controle van 1x in de 2 jaar....
Het is belangrijk het spulletje goed te houden. Het heeft natuurlijk ook aardig wat gekost maar snap niet dat dit zo duur moet zijn. Terwijl menig contract van CV wat meer onderhoud vergt goedkoper is....
Hoe doen jullie dit? Zelf? of toch ook met een Onderhoudscontract? Zijn er bij jullie bekend nog andere bedrijven welke ervaringen heeft met deze systemen?

Ik wil daarnaast ook kijken of het systeem nu optimaal in gebruik wordt genomen.
In vergelijking met voor de installatie en nu zijn er wel wat woonveranderingen gekomen. Zoals:
- komst van onze dochter en dus meer gas/elektra verbruik (hele dag is er nu iemand thuis in vergelijking met alleen 's avonds een paar uurtjes iemand die thuis is.

-Aanschaf vloerverwarming benedenverdieping
-Aanschaf Vloerisolatie in kruipruimte
-Aanschaf Zonnepanelen

Dus een goede vergelijking met het verleden kan ik niet echt maken.
Hebben jullie hierin nog tips?

Vooralsnog ben ik op zich happy met het systeem maar echt voordeliger qua verbruik ben ik niet echt.
Hebben jullie een idee qua Stroomverbruik wat de Warmtepomp maandelijks maakt/Zou moeten maken?
Hebben jullie daar nog tips in om dat naar beneden te schroeven waar mogelijk is en hoe ervaren jullie het verbruik in zijn algeheel?

Als er aan de hand mijn bovenstaand voor mij nog vragen zijn laat dan gerust weten
dan help ik graag waar ik kan!

Groet Martijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArjoK
@snorrio!? Martijn, ik begrijp dat jij hem als hybride oplossing hebt, SWW wordt bij jou nog door de CV-ketel gedaan. Je noemt jou Hydromodule 'de kleine expansievat variant'. Als ik het goed heb is dat alleen een 50l buffevat met platenwisselaar (om SWW voor te verwarmen) en secudaire pomp, dus zonder e-boiler.

Mijn situatie met de all electric variant is natuurlijjk iets anders en voor zover ik weet stel je de de kleine hydromodule ook net anders in.

In mijn post van 25 januari ArjoK schreef op dinsdag 25 januari 2022 @ 14:21: heb ik laten zien dat met de nodige kleine aanpassingen aan instellingen ik ruim 10% besparing haal tov hoe het systeem bij mij was neergezet.

Belangrijk is je Ta zo laag mogelijk te zetten en de delta T zo klein mogelijk.

- Heb je inzicht in het verbruik van de warmtepomp (eigen kWh meter)
- Op welke Ta draait je warmtepomp. (vaste Ta of gebruik je ook Dynamic Setpoint om een stooklijn in te stellen, Ta afhankelijk van de buitentemperatuur)
- Wordt de warmtepomp door een kamerthermostaat aangestuurd?
- Lukt het je om de warmtepomp lange runs te laten maken van > 6 uur
- Is met dit deze hogere buitentemperatuur van nu de warmtepomp volledig in rust of springt hij met regelmaat even een minuutje of 2-3 aan.
- Wat zijn de instelingen van de hydromodule (op welke delta T stuurt deze).

Onderhoud is nog wel een ding waarbij ik niet verder ben gekomen bij installateurs, niemand lijkt zich te willen branden aan een systeem wat ze niet zelf geplaats hebben. Jij hebt het geluk dat je een installateur hebt, hoewel ik de prijs die hij vraagt ook best hoog vindt (€ 286,20 per controle als hij 1x in de 2 jaar langs wil komen. Ik ben wel benieuwd wat hij daarvoor uitvoerd.

Af en toe eens luisteren of het geluid van compressor, fan en pomp nog 'normaal' is, is minimaal wat je zelf kan doen. En bekijk met regelmaat of de warmtepomp je ingestelde waarden haalt.
Als je de kap van de warmtepomp losschroeft kan je checken of er geen lekkage is, Erg vuil zou de verdamper niet worden aangezien deze niet zoals buitenuinits aan alle weersinvloeden wordt bloodgesteld, er gaat enkel lucht langs.
De kap van de hydromodule til je er zo af en hier kan je ook alleen kijken of er geen lekkages zijn (bij de verbindingen).
Het magnetisch vuilfilter, wat ongetwijfeld in je CV-retour is geplaatst, kan je eenvoudig zelf jaarlijks schoomaken en daarna de CV-circuit eventueel weer bijvullen tot 1,5-2 bar.

Wel handig om zelf het gedrag goed te monitoren bijvoorbeeld door maandelijks de standen van de Workinghours te noteren (loopt dat nog in pas met voorgaande jaren)
Working hours Gd01
Compressor 1 [hour]
Primary pump [hour]
Working hours Gd02
DHW pump [hour]
Ext.Exchan.Fan [hour]
Working hours Gd03
Num.defrost [num]

Ik zou niet weten wat je preventief meer kan doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gertjn
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 11-07 21:35
Hmm, lijkt er op dat we een miskoop hebben gedaan met onze pomp. Zit geen druk op het koelcircuit. Een vriend probeerde deze bij te vullen en hoorde meteen het koelmiddel in het circulatiesysteem borrelen, oftewel lekke platenwisselaar. Grote kans dat er dus al een jaar water in de compressor en verdamper zit en dit wellicht aangetast heeft :-(

Naja, mocht het te repareren zijn dan laat ik weer van me horen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArjoK
gertjn schreef op maandag 4 april 2022 @ 15:15:
Hmm, lijkt er op dat we een miskoop hebben gedaan met onze pomp. Zit geen druk op het koelcircuit. Een vriend probeerde deze bij te vullen en hoorde meteen het koelmiddel in het circulatiesysteem borrelen, oftewel lekke platenwisselaar. Grote kans dat er dus al een jaar water in de compressor en verdamper zit en dit wellicht aangetast heeft :-(

Naja, mocht het te repareren zijn dan laat ik weer van me horen ;)
Wat een pech. Veel succes met je reparatie poging. Zou erg mooi zijn als je 'm weer werkend krijgt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ArjoK
Lekker stil in dit topic.

Na een prima 'zachte' winter zitten we weer buiten het stookseizoen. Voor mij tijd om buffertemperatuur omhoog te gooien voor een betere DHW COP.

Zoals eerder gemeld gebruik in de Energy Save optie om andere setpoints voor DHW in te stellen. Deze staat nu op 45°C, dat is gelijk aan de temperatuurinstelling vaan tapwater uit de hydromodule.

Aangezien het overbodig is de buffer 24x7 op deze temperatuur te houden ben ik gebruik gaan maken van de Clock/Scheduler (menu C02). Aangezien de DHW vraag bij ons voornamelijk in de ochtend zit laat ik de warmtepomp nu 's ochtend ca. een uurtje voordat de eerste wekker gaat te schakelen naar de Energie Save setpoints. Eind van de ochtend is de DHW vraag voor iedereen hier in huis gestopt en schakelt de Warmtepomp automatisch weer terug naar de standaard setpoints (Auto-On). De buffer mag nu afkoelen tot 30 graden voordat de Warmtepomp weer gaat verwarmen. In de praktijk koelt deze niet binnen 3/4 etmaal zo hard af dus zal de WP pas weer aan het werk gaan op het moment dat de volgende ochtend het systeem volgens schema automatisch in Energy Save modus springt.

Na 2 weken met dit schema draaien lijk ik op DHW nu ca. 15% energie te besparen. In absolute zin stelt het bitter weinig voor (ca. 0,5 kWh/dag) maar het is toch leuk en eenvoudig bespaard.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ArjoK
Uit nieuwsgierigheid vandaag een enkele douchesessie gemonitord. (Pubers in huis dus dan valt er wat te meten (17 minuten))

Instellingen Hydromodule:
Tap temperatuur 45°C
E-Boiler 60°C

Instellingen WP:
Energy Save
Setpoint DHW 45°C
-geforceerde start vlak na aanvang douche

Deze situatie douche:
Mengkraan 38°C
Spaardouche in ecostand 4,2 liter/minuut

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PCWZfeUveCoiKSKM8BLHxjp72b4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/WBVVlh61eclDqZNIm2EuGN0k.png?f=fotoalbum_large

Uit deze meting is af te leiden dat 16,12 liter water uit de E-boiler is gebruikt voor de totaal 71,4 liter van 38°C uit de douchekop.

Nadraaitijd warmtepomp om de buffer weer op setpoint van 45°C te krijgen is 8 minuten en 34 seconden. daarna een kleine overshoot door 1. trage meting sensor en 2. nadraaien van de pomp over de warme wisselaar

[ Voor 11% gewijzigd door ArjoK op 23-05-2022 16:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rooiekool
mocht iemand nog de koelmodus overwegen, hier zit een risico aan kwam ik vandaag achter bij mijn collega! De combinatie TCB/Enzavu sluit namelijk de boiler af zodat je voor flow door de enzavu afhankelijk bent voor het open staan van een paar afnemers. Mocht dit niet zo zijn (of je kleppen zijn onwijs langzaaaam) dan gaat de Enzavu lekker vol gas koelen. Er is geen flow switch aanwezig.

Het setpoint minimale water temp is begrensd, maar als je geen flow hebt heb je ook geen (correcte) meting. De standaard instelling in menu HC02 van verdampen op 2.5barg in cooling mode betekent dat het 20 graden mag vriezen in de verdamper. In geval van koelen is dat de platenwisselaar. Water wordt hard en groter rond deze temperatuur, en dat is slecht voor platenwisselaars!

gevolg: wisselaar lek, koelmiddel gelekt naar watercircuit en water door de overstort eruit gekomen....

@gertjn: 10tegen1 dat dit bij die van jou ook gebeurd is!

Advies: Menu HC02 verdamperdruk cool/recov minimaal 8 barg om bevriezen te voorkomen!

[ Voor 0% gewijzigd door rooiekool op 23-05-2022 21:59 . Reden: niet goed getagd ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 11-09 14:00
De meningen zijn wellicht wat verdeelt over deze warmtepomp. Maar het concept werkt wel om veel rijtjeshuizen van 10 jaar of jonger van het gas af te krijgen. Vaak al vloerverwarming etc, zeer laag gasverbruik.

Wat is het alternatief voor deze unit? In All-electric opstelling, geen hybride. Veel is er niet.
De Vincent van Itho komt er aan, en zou ik wellicht meer vetrouwen in hebben dan de Enzavu, maar dat is pas 2023.

Uiteraard kun je een losse warmtepomp doen, maar die prijzen zijn ook omhoog gegaan waardoor een simpele lucht/water warmtepomp van 5kW ook al zo richting de 10K geinstalleerd gaat. Terwijl dat voor veel huizen toch wel simpeler moet kunnen.

Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ArjoK
!null schreef op woensdag 8 juni 2022 @ 12:24:
De meningen zijn wellicht wat verdeelt over deze warmtepomp. Maar het concept werkt wel om veel rijtjeshuizen van 10 jaar of jonger van het gas af te krijgen. Vaak al vloerverwarming etc, zeer laag gasverbruik.

Wat is het alternatief voor deze unit? In All-electric opstelling, geen hybride. Veel is er niet.
De Vincent van Itho komt er aan, en zou ik wellicht meer vetrouwen in hebben dan de Enzavu, maar dat is pas 2023.

Uiteraard kun je een losse warmtepomp doen, maar die prijzen zijn ook omhoog gegaan waardoor een simpele lucht/water warmtepomp van 5kW ook al zo richting de 10K geinstalleerd gaat. Terwijl dat voor veel huizen toch wel simpeler moet kunnen.
De Vincent heeft veel weg van de Enzavu/Hotjet 5Ai alleen de specs lijken minder fraai.

De Vincent
COP verwarmen (A7/W33) COP 3,7** waarbij ca. 15% lucht uit je ventilatiesysteem bijgemeng zou zijn (geeft eigenlijk aan COP (A9/W33)).
Vermogen (A7/W35) kW 4,5
Vermogen (A-10/W35) kW 2,9

Geluidsvermogen (Lwa) dB(A) 55

Hotjet
Heating output A7/W35 - min/max 1,88 - 6,2
Heating output A7/W35 / input / COP 1,88 / 0,41 / 4,53

Heating output A-7/W35 - min/max 1,17 - 4,08
Heating output A-7/W35 / input / COP 3,43 / 1,25 / 2,74

Sound power level Lwa [dB] 50

Ben zeer nieuwsgierig wat de Vincent in de praktijk gaat doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Ja. Daarnaast bestaat er de Duco ecobox die van buiten bij mengt, en verschillende Nibe producten die het ook lijken te doen. Maar niet altijd duidelijk hoe de opstelling dan is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dapdodo
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 15-09 20:59
!null schreef op woensdag 8 juni 2022 @ 17:03:
Ja. Daarnaast bestaat er de Duco ecobox die van buiten bij mengt, en verschillende Nibe producten die het ook lijken te doen. Maar niet altijd duidelijk hoe de opstelling dan is.
Duco wordt niet meer geproduceerd. Dus hopelijk vind je er een op voorraad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Dapdodo schreef op woensdag 8 juni 2022 @ 21:02:
[...]

Duco wordt niet meer geproduceerd. Dus hopelijk vind je er een op voorraad.
Ah dat wist ik niet.

Dan is het dus de Vincent (nog niet leverbaar) of de Nibe producten. Die weer wat groot en duur zijn.

Maar wel netjes als je geen buitenunit hebt en de installatie lekker overzichtelijk is. Prima voor de huizen die met een paar kW genoeg hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rooiekool
Weet ook niet of de Vincent modulerend is.

Enzavu/Hotjet blijkt een beetje de koploper geweest te zijn met een binnen opstelbare unit, maar misschien ook nog net even te vroeg. Ondertussen zie je meer partijen met iets vergelijkbaars komen, zoals ook Kronoterm met de Versi-I (Indoor). Wel modulerend, maar nog weinig info over beschikbaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ArjoK
ArjoK schreef op maandag 23 mei 2022 @ 16:07:
Lekker stil in dit topic.

Na een prima 'zachte' winter zitten we weer buiten het stookseizoen. Voor mij tijd om buffertemperatuur omhoog te gooien voor een betere DHW COP.

Zoals eerder gemeld gebruik in de Energy Save optie om andere setpoints voor DHW in te stellen. Deze staat nu op 45°C, dat is gelijk aan de temperatuurinstelling vaan tapwater uit de hydromodule.

Aangezien het overbodig is de buffer 24x7 op deze temperatuur te houden ben ik gebruik gaan maken van de Clock/Scheduler (menu C02). Aangezien de DHW vraag bij ons voornamelijk in de ochtend zit laat ik de warmtepomp nu 's ochtend ca. een uurtje voordat de eerste wekker gaat te schakelen naar de Energie Save setpoints. Eind van de ochtend is de DHW vraag voor iedereen hier in huis gestopt en schakelt de Warmtepomp automatisch weer terug naar de standaard setpoints (Auto-On). De buffer mag nu afkoelen tot 30 graden voordat de Warmtepomp weer gaat verwarmen. In de praktijk koelt deze niet binnen 3/4 etmaal zo hard af dus zal de WP pas weer aan het werk gaan op het moment dat de volgende ochtend het systeem volgens schema automatisch in Energy Save modus springt.

Na 2 weken met dit schema draaien lijk in op DHW nu ca. 15% energie te besparen. In absolute zin stelt het bitter weinig voor (ca. 0,5 kWh/dag) maar het is toch leuk en eenvoudig bespaard.
Eind mei nog maar wat aanpassingen doorgevoerd in gebruik van de Hydromodule. De E-Boiler in de Hydromodule is de Ferroli Titano Smart 80L SVE BF. Hoewel door Enzavu mij een vaste boilertemperatuur van 60°C werd aangeraden leek het mij aardig eens te kijken hoe smart de boiler zelf is. En dat blijkt een verrassing na een inleerperiode van een week waar de boiler alleen registreert hoe het verbruik is, is vanaf de tweede week de boilertemperatuur automatisch verlaagd naar 45°C, Doordat de boiler gevoed wordt met voorverwarmd water (over de buffer) blijkt deze lage temperatuur meer dan voldoende om in onze situatie over voldoende warm tapwater te beschikken. Minder warme boiler betekent ook minder stilstandverliezen en kortere opwarmtijden van de boiler. Ik kan niet anders dan concluderen dat dit geweldig werkt in onze situatie. Over afgelopen week gaf dit een besparing van ruim 25% op het energieverbruik voor DHW. En ten opzichte van de instellingen vorig jaar is dit ca. 36% zuiniger.
Zorg er wel voor dat de Tap temp van de hydromodule lager is dan de boilertemperatuur (in de smart stand zal deze de boiler altijd op minimaal 45°C houden) er moet wel wat te mengen zijn (T4 >T5) anders blijft de hydromodule plusen afgeven aan de mengklep om deze dicht te zetten
Door de lagere boilertemperatuur vond ik het wel noodzakelijk om ook de anti-legionellafunctie van de boiler te activeren (niet de anti-legionellafunctie van de hydromodule). Volgens de handleiding wordt nu elke 30 dagen de boiler een keer doorverwarmd tot 72°C.

Nu is het afwachten hoe smart de boiler reageert als we in oktober de buffertemperatuur weer constant laag hebben tbv verwarming. Is dan de 45°C boilertemperatuur nog voldoende voor de DHW vraag of zal de boiler deze gaan bijstellen naar 50-55°C?? ...de toekomst zal het leren...

[ Voor 4% gewijzigd door ArjoK op 03-03-2023 14:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rinkh
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 15-09 18:20
Het is nog steeds mogelijk volgens mij om via de webshop van Enzavu producten aan te schaffen, alleen is dit volgens mij niet raadzaam als ik zo de berichten over Enzavu lees?

NH, rijtjeshuis bouwjaar 1952, enkele Quatt, Tado V3+, droogbouw vloerverwarming, HR++ glas, spouwisolatie, kruipruimte isolatie, dak isolatie 2.5rd, 12x zonnepanelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArjoK
rinkh schreef op zondag 3 juli 2022 @ 09:45:
Het is nog steeds mogelijk volgens mij om via de webshop van Enzavu producten aan te schaffen, alleen is dit volgens mij niet raadzaam als ik zo de berichten over Enzavu lees?
Dat is idd niet raadzaam (geen idee hoever je het bestelproces kan doorlopen).
Het staat duidelijk vermeld op de homepage Bedrijfsactiviteiten Enzavu beëindigd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zwimmiz
  • Registratie: November 2006
  • Nu online
Ik zat ook even te zoeken naar een kleine WP mono/binnenunit om mijn schuurtje eventueel mee te verwarmen en kwam daarbij op de website van Enzavu. Ondertussen zijn ze weer online zonder voorbehoud.

En fijn dat je meteen op dit topic terechtkomt als je zoekt naar "ervaringen enzavu" :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ArjoK
@zwimmiz even goed kijken op de site en je ziet
Bedrijfsactiviteiten Enzavu beëindigd 

Hier heb je niets aan.

• zwimmiz
  • Registratie: November 2006
  • Nu online
ArjoK schreef op woensdag 21 december 2022 @ 20:56:
@zwimmiz even goed kijken op de site en je ziet
Bedrijfsactiviteiten Enzavu beëindigd 

Hier heb je niets aan.
Goh, ik heb echt met m`n neus zitten kijken. Sry.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ArjoK
Een kleine update. Dit stookseizoen heb ik toch nog maar wat lopen aanpassen. Dit keer heb ik de CV regeling van de hydromodule 'om zeep geholpen'.
Reden hiervoor was is dat de hydromodule de CV-pomp stuurt op een vaste delta over het CV-circuit. Deze is instelbaar, echter is de minimale waarde 5°C. Buiten het feit dat ik een lagere delta T zou willen gebruiken zorgt deze regelingen voor een schommelend regelgedrag van de warmtepomp (continu verhogen en dan weer verlagen van de compressorfrequentie) doordat continu de volumestroom aan de CV-zijde verandert. Ik heb temperatuursensor T2 van de retourleiding gehaald (deze meet nu de binnentemperatuur) waardoor de door de hydromodule gemeten delta T altijd groter is dan 5°C en de CV-pomp op zijn max ingestelde waarde draait. Tijdens een defrost kan de gemeten delta T wel eens lager dan 5°C zijn en zal de CV-pomp aftoeren maar de minimun ingestelde waarde waardoor het laatste stuk van de defrost voornamelijk teert op de buffer en niet extra warmte uit het CV-circuit onttrekt.
Door deze aanpassing heb ik de Ta met 1,5 tot 2°C kunnen verlagen. De warmtepomp hoeft niet meer continu te corrigeren en kan met een gelijkbrijvende compressorfrequentie zijn ding doen.

Delta T over CV-circuit (gemeten met infrarood thermometer) is nu ca. 2 °C en over de warmtepomp rond de 1,5°C (ik zou de CV-pomp nog wat harder kunnen zetten)

Voor zover ik nu kan beoordelen scheelt dit weer een aantal procenten energie ondanks dat de CV-pomp harder draait en meer verbruikt.

• ArjoK
Gister kwam ik nog een testverslag tegen van een prototype van een nieuwe Enzavu warmtepomp die met een ander koudemiddel zou gaan werken. Het rapport is van 13 december vorig jaar toen Enzavu al ter ziele was,. Ik wist dat Jack hier mee bezig was een aantal maanden voor het beëindngen van de activiteiten. Dat de Hanzehogeschool Groningen het project heeft laten doorgaan is m.i. wel wat vreemd.

Lees hier het rapport van Dr ir Dirk Kurstjens

Spoiler: Resultaten zijn niet positief.

Wat mij verbaast is het gebruik van koudemiddel R454C wat in de boeken genoemd wordt als mogeljjke vervanger voor R404A en R22

De Enzavu Hotjet mini 5Ai had echter koudemiddel R410A welke andere vervangers meer geschikt maakt nl. R454B en R32

Het lijkt dat de keuze is gemaakt puur op basis van GWP die bij R454C onder de 150 zit en bij R454B op 466.

iig een leuk naslagwerkje van iest wat de markt nog niet gaat halen
Wellicht dat Hotjet de mini nog doorontwikkelt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArjoK
ArjoK schreef op maandag 20 juni 2022 @ 16:18:
[...]

Eind mei nog maar wat aanpassingen doorgevoerd in gebruik van de Hydromodule. De E-Boiler in de Hydromodule is de Ferroli Titano Smart 80L SVE BF. Hoewel door Enzavu mij een vaste boilertemperatuur van 60°C werd aangeraden leek het mij aardig eens te kijken hoe smart de boiler zelf is. En dat blijkt een verrassing na een inleerperiode van een week waar de boiler alleen registreert hoe het verbruik is, is vanaf de tweede week de boilertemperatuur automatisch verlaagd naar 45°C, Doordat de boiler gevoed wordt met voorverwarmd water (over de buffer) blijkt deze lage temperatuur meer dan voldoende om in onze situatie over voldoende warm tapwater te beschikken. Minder warme boiler betekent ook minder stilstandverliezen en kortere opwarmtijden van de boiler. Ik kan niet anders dan concluderen dat dit geweldig werkt in onze situatie. Over afgelopen week gaf dit een besparing van ruim 25% op het energieverbruik voor DHW. En ten opzichte van de instellingen vorig jaar is dit ca. 36% zuiniger.

[...]

Door de lagere boilertemperatuur vond ik het wel noodzakelijk om ook de anti-legionellafunctie van de boiler te activeren (niet de anti-legionellafunctie van de hydromodule). Volgens de handleiding wordt nu elke 30 dagen de boiler een keer doorverwarmd tot 72°C.

Nu is het afwachten hoe smart de boiler reageert als we in oktober de buffertemperatuur weer constant laag hebben tbv verwarming. Is dan de 45°C boilertemperatuur nog voldoende voor de DHW vraag of zal de boiler deze gaan bijstellen naar 50-55°C?? ...de toekomst zal het leren...
Hoewel het stookseizoen nog niet voorbij is kan ik al melden dat ook deze winter de smart boiler 45°C voldoende vond. Die 80 liter boiler blijk dan voor ons 4 persoons huishouden voldoende voor dagelijks douchen. De koudwater inlet wordt over de buffer voorverwarmd naar ca. 30°C, de smartboiler moet dus een delta T van 15°C overbruggen, en dat lukt per douchbeurt in 20 tot 30 minuten. T.o.v. vorig stookseizoen is door deze smart stand ca. 8% energie bespaart voor het DHW.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KWest
Beste ArjoK
Mijn Enazavu NAV 5Ai heeft vanaf 07-11-2020 continue gedraaid met vloerverwarming WarmtePomp 40°C en Warmwater Boiler 60°C (bravo! :-)
Helaas geeft sinds vandaag (05-03-2023) de boiler geen 60°C warmwater meer.
De WarmtePomp functioneert nog steeds, dus geen koude voeten, maar wel koud douchen :-(
Bedieningspaneel/display van de TCB Hydromodule is operationeel.
Echter zie op bedieningspaneel van de boiler zelf geen ledjes branden.
Is/wordt deze ergens intern gezekerd?
Mvg KWest

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KWest
NB. Kamerthermostaat staat permanent ingesteld op 20°C. Dus in de zomer is de WP in "rust".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArjoK
KWest schreef op zondag 5 maart 2023 @ 17:11:
Beste ArjoK
Mijn Enazavu NAV 5Ai heeft vanaf 07-11-2020 continue gedraaid met vloerverwarming WarmtePomp 40°C en Warmwater Boiler 60°C (bravo! :-)
Helaas geeft sinds vandaag (05-03-2023) de boiler geen 60°C warmwater meer.
De WarmtePomp functioneert nog steeds, dus geen koude voeten, maar wel koud douchen :-(
Bedieningspaneel/display van de TCB Hydromodule is operationeel.
Echter zie op bedieningspaneel van de boiler zelf geen ledjes branden.
Is/wordt deze ergens intern gezekerd?
Mvg KWest
Wat vervelend om met koud water te zitten. doet de boiler helemaal niets meer? Ik neem aan dat in de boiler zelf een zekering zit maar kan natuurlijk ook iets in de hydromodule zelf zijn. Ik zou zeggen stel je vraag aan TCB in Assen kijken of zij je kunnen helpen te zoeken waar het probleem zit.

Als ze bij TCB moeilijk doen, dan kan je ook Ferroli Nederland proberen. Zij verkopen dezelfde hydromodule onder de naam Ferroli TitanoSmart Pro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArjoK
KWest schreef op zondag 5 maart 2023 @ 17:20:
NB. Kamerthermostaat staat permanent ingesteld op 20°C. Dus in de zomer is de WP in "rust".
Is die dan echt in rust... of springt hij 3 tot 4 keer per uur aan om de buffer onnodig bij te verwarmen? dat is wat de configuratie bij mij deed. Dit kan je oplossen door het thermostaatsignaal wat standaard alleen naar de hydromodule gaat met een dubbelrelais te splitsen in een signaal voor de hydromodule en een eigen signaal voor de warmtepomp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KWest
Bedankt voor de tips mbt TCB en Ferroli.
Heb nu ontdekt dat er onderuit de boiler (van Ferroli) zo nu en dan water druppelt, wat echter gelijk verdampt op het buffervat, dus nooit ontdekt dat eea lekt. Lijkt er op dus dat de boiler elektronica niet meer functioneert.
Inzake buffer bij verwarmen: heb jou post(s) daarover gelezen, maar ben daar nog niet aan toe gekomen, omdat ik nog steeds bezig ben met de verbouwing, isolatie verbetering en kierdichting. Kost me allemaal veel meer tijd dan ooit verwacht.
Maar sowieso bespaart het systeem me nu al meer, dan voorheen met de gas-cv.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KWest
Volgens TCB is de Ferroli electronica defect geraakt, omdat de boilerketel is gaan lekken. Enzavu heeft namelijk in de koud water aanvoer geen inlaatcombinatie gemonteerd, die als "ontlastopening" fungeert wanneer in het boilervat de druk toeneemt bij het verwarmen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 11:13

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Is die inlaat combi niet achtergebleven van de oude (cv) installatie (indien die er was)?
Ook wel slecht dat de Ferroli elektronica blijkbaar daar zit waar het vochtig kan worden ...
Kijk eens naar de koud water aansluiting of je er toch niet een ziet zitten (met afvoer naar het riool).
Het cv radiator circuit heeft er ook een (die er op lijkt), het gaat hier om de waterleiding.
Wel apart dat dit pas jaren later gebeurt, ik zou dat zelf toch eerst willen vaststellen.

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArjoK
Speedy-Andre schreef op maandag 6 maart 2023 @ 15:12:
Is die inlaat combi niet achtergebleven van de oude (cv) installatie (indien die er was)?
Ook wel slecht dat de Ferroli elektronica blijkbaar daar zit waar het vochtig kan worden ...
Kijk eens naar de koud water aansluiting of je er toch niet een ziet zitten (met afvoer naar het riool).
Het cv radiator circuit heeft er ook een (die er op lijkt), het gaat hier om de waterleiding.
Wel apart dat dit pas jaren later gebeurt, ik zou dat zelf toch eerst willen vaststellen.
@KWest @Speedy-Andre
Ik word nu wel nieuwsgierig wat er dan anders zit in de Ferroli TitanoSmart Pro.

TCB is wel de partij die dit product heeft ontwikkeld, een beetje gek om naar Enzavu te wijzen als er blijkbaar een ontwerpfout in zit.

Ik kan er dus nu ook vanuitgaan dat die van mij binnen afzienbare tijd de geest geeft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Speedy-Andre
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 11:13

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Een inlaat combinatie heb je zo geplaatst, lekt ie nu niet dan kan hij straks z'n druk kwijt door water te lozen.
Erg slecht als iets basics als dit ontbreekt, bij elke boiler is dat nodig maar mogelijk gaat het nu 'goed' omdat hij de druk via de waterleiding kwijt kan (waar nu dus 'gebruikt' water in terugstroomt wat niet mag).

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ArjoK
Een kleine update, nu de buitentemperatuur weer wat is gezakt zag ik weer eens een "droge" defrost voorbij komen (nummer 4 van september). Een beetje onzinnig om na uren stilstand met temperaturen buiten in de plus en in de warmtepomp rond kamertemperatuur (hij hangt immers binnen de schil van huis) te starten met een defrost.

Ik ben in de documentatie van Carel gedoken en de settings van de warmtepomp.
Al eerder had ik gezien dat er een grenswaarde voor de luchtinlaat-/buitentemperatuur (sensor B6) was waarboven de defrost niet wordt uitgevoerd, deze waarde stond bij oplevering in 2020 op 12°C deze had ik eerder verlaagd naar 10°C (dat beperkte voornamelijk in mei en september de meeste defrosts)
De regeling van de defrost werd verder puur op basis van koelgasdruk (sensor B12) geïniteerd. Het viel mij op dat op het meetpunt de koelgasdruk bij het starten van de compressor altijd even een dip naar beneden laat zien (onder de 5 barg) waar als deze langer dan 20 seconden aanhield de defrostroutine werd gestart. Door deze periode (minimum time check (menu Gfc29) te verhogen naar 40 seconden kon ik eerder al een enkele "droge" defrost ontlopen.

In de factory setting stond defrost type (Hc22) op PRESSURE maar Carel kent meer mogelijkheden
a. Outside exchanger temperature control
b. Pressure control
c. Combined control: outside exchanger temperature + pressure
d. Hot gas injection and reversal of the cycle.

Ik heb deze factory setting defrost type inmiddels gewijzigd naar Combined control: outside exchanger temperature + pressure (TEMP.+PRES. in de factory setting Hc22).
Er komt dan een nieuwe menuoptie beschikbaar (Gfc22) waarin een starttemperatuurgrenswaarde kan worden ingesteld voor de uitgaande luchttemperature (sensor B1) (default was 7° heb ik verlaagd naar 3°).
Tijdens normaal verwarmingsgebruik zie ik een delta van ca 9-10°C tussen Tbuiten/Tlucht inkomend (B6) en Tlucht uitgaand. Tijdens het opstarten is deze delta nog klein waardoor tijdens de eerdergenoemde druk dip nog niet aan de temperatuurvoorwaarde wordt voldaan en de "droge" defrost niet wordt getriggerd.
Gisteren en vanochtend heeft deze setting zich bewezen.

Als de temperaturen verder zakken zal ik controlleren of dit niet de terechte defrost om zeep heeft geholpen. (verwacht ik niet)

Ik hoop met deze aanpassing het aantal defrost per jaar te verminderen met ca. 150 stuks. (Dit zijn "droge" defrosts vlak na compressor start). Er wordt minder(vaak) warmte onttrokken uit het verwarmingscicuit wat een kleine besparing moet opleveren.
TIP: controlleer of B1 en B6 bij stilstand ongeveer dezelfde temperatuur weergeven door handmatig de luchtfan een paar minuten te laten draaien (menu Gg02). Indien nodig kan je de offset van de sensoren aanpassen (menu Gfb01 en Gfb03). Doe dit niet kort nadat de warmtepomp in actie is geweest (de verdamper is dat nog koud en B1 zal dan lager zijn dan B6)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ArjoK
ArjoK schreef op donderdag 3 oktober 2024 @ 15:06:
...

Ik hoop met deze aanpassing het aantal defrost per jaar te verminderen met ca. 150 stuks. (Dit zijn "droge" defrosts vlak na compressor start). Er wordt minder(vaak) warmte onttrokken uit het verwarmingscicuit wat een kleine besparing moet opleveren.

[...]
Afgelopen jaren had ik in oktober tussen 20-30 droge defrosts. Dit jaar na bovengenoemde aanparring slechts 1 in oktober.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• wmij
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 08-05 08:41
Dag allen,

Allereerst @ArjoK ontzettend bedankt voor je waardevolle input. Ik ben zelf geen expert op dit gebied en ik vond jouw posts daarom zeer nuttig om te lezen. _/-\o_

Wij (mijn vriendin en ik) hebben ons eerste huis gekocht. In dit huis zit een Enzavo/Hotjet installatie, vergelijkbaar/dezelfde opstelling als bij @ArjoK thuis. Volledig elektrisch. Geen gas meer in huis.
Het huis heeft een oppervlakte van 118m2. Energielabel A++. We verwarmen alleen de beneden verdieping nu op 19/19,5 graden. Geen kinderen. Alles wordt binnenshuis aangestuurd via de Larnitech app (domotica). Wij wonen er nu twee maanden. Hoewel het iets kouder is geworden buiten loopt het stroomverbuik echt enorm op. Tuurlijk verbruiken we meer naarmate het buiten kouder wordt maar dit slaat nergens op lijkt mij (dagverbuik van soms 45-50kWh!!). Dit past ook niet in de verbruikscurve zoals te zien is in de post van @ArjoK (ik realiseer me dat deze verbuiksdata voor elk huishouden anders is). Mijn P1 meter gaf ook een hoog gemiddeld verbruik op de dag weer. Anders dan een inefficiente werking van de warmtepomp installatie kon ik mij niet bedenken aangezien er vaak niemand thuis was (en dit dus, vermoed ik, de voornaamste bron is van de hoeveelheid energie verbruik)

De instellingen stonden behoorlijk hoog (in vergelijking met de standaard/aanbevolen instellingen zoals in de handleiding vermeld staan aanhoudt). Heating 50 graden, DHW 50 graden. e-boiler op 70 graden.

Ik heb nu de volgende instellingen actief (eigenlijk zo goed als alles terug naar de aanbevolen/fabrieksintellingen gezet):

Heat pump unit
Summer/Winter: Manual
Unit: ON
Heating + DHW

Nominal setpoint (ON)
Cooling: 20.0 graden
Heating: 35.0 graden
DHW: 35.0 graden

De e-boiler heb ik in smartmodus gezet (per gisteren dus over het resultaat valt nog niets te zeggen)

Hydromodule
Tap Temp 47 graden
Pomp Min 50 pwm
Pomp Max 160 pwm
Delta T 6 graden

El. Temp: 10 graden (fabrieksinstelling)
D.infect (legionella): 1 (1=aan).

Ik ben benieuwd wat bovenstaande settings doen op het dagelijkse verbruik. Ik houd jullie op de hoogte en ik ben benieuwd of jullie suggesties, op/aanmerkingen hebben. Let wel, ik ben geen technicus ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ArjoK
@wmij welkom, altijd leuk nog een Enzavo/Hotjet bezitter te treffen.
Met je energielabel van A++ denk ik dat je met Heating nog wel wat lager kan gaan zitten.
Belangrijk is dan veel flow. Pomp Min naar 80 en pomp max naar 250. Ontkoppel in de Hydromodule ook sensor T2 (deze vindje op de leiding achter de pomp met zwarte draden als het goed is) dan werkt de sturing op delta T niet meer en kan je met een lagere delta T dan 5 werken. De warmtepompregeling wordt dan ook niet meer gestoord de de regeling van de hydromudule op het secundaire circuit en gaat veel rustiger draaien.

Zorg ervoor in het stookseizoen dat Setpoint DHW ca. 2 graden lager ligt dan setpoint Heating. Daarmee voor kom je onnodig opwarmen van de buffer.

Belangrijk dingentje is nog wel het thermostaatsignaal deze moet zowel naar de warmtepomp als de hydromodule, dat is eenvoudig te regelen door er een dubbelrelais tussen te plaatsen. Als er geen warmtevraag is van de thermostaat wil je immers niet dat de buffer continu op temperatuur gehouden wordt.

Probeer de komende dagen uit te vinden hoe laag je kan gaan met je setpoint Heating om je huis op temperatuur te houden. Dan kan je ook toewerken naar het gebruik van een stooklijn (Ta Heating afhankelijk maken van de buiten temperatuur)

Succes, en als er vragen zijn hoor ik het graag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArjoK
De e-boiler heb ik in smartmodus gezet (per gisteren dus over het resultaat valt nog niets te zeggen)
Het inleren van de boiler duurt ongeveer een week.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wmij
@ArjoK dank voor je reactie!

Vraag: hoe werkt de delta T als je de T2 eruit haalt? Het systeem heeft deze meting toch wel nodig? Zoals je leest begrijp ik dit gedeelte nog niet helemaal.

Ik ga aan de slag met de setpoint, goeie tip van de flow! Ben benieuwd wat het kan opleveren.

Heb jij de tap temp en El temp nog lager dan wel hoger ingesteld?

Volgende week laat ik jullie iets weten over de resultaten.
Goed weekend allemaal!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ArjoK
@wmij Die hydromudule probeert een constante delta T over de afgifte te creeren door de pompsnelheid continu aan te passen. Deze delta T van je instellen op minimaal 5 graden... maar hoe lager je delta T hoe lager je T aanvoer kan zijn (heating).
Als de hydromodule een delta T groter dan setpoint meet dan dan voert deze de pompsnelheid op, wordt delta T lager dan gaat ok de pomsnelheid om laag.
Als T2 wordt losgekoppeld is deze 0 en zal de pompsnelheid op je max blijven met als resultaat je laagst haalbare delta T over je afgifte. De warmtepomp kan dan zonder verstoring de compressorfrequentie regelen.

De El temp heb ik op 26 staan (puur om een temperatuur dip tijdens defrost een beetje op te kunnen vangen) maar ik heb meestel de stekker van het element niet in het stopcontact, want helemaal niet nodig. Alleen als de verwachting is dat het dagen achtereen echt koud wordt dan gaat de stekker erin... en dan nog met slimme stekker ertussen die enkel aanschakelt wanneer het buiten kouder is dan 5 graden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wmij
@ArjoK dank voor de toelichting 😄

Ik ga eens kijken of het lukt om de sensor te ontkoppelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArjoK
@wmij kan je iets vertellen over je afgiftesysteem, is dat vloerverwarming? Als dat zo is wat voor een verdeler zit daar aan. Gezien de door jou genoemde instelling voor heating van 50 denk ik dat je een verdeler met pomp hebt. Dat is dan verre van ideaal.
Lees je ook even in in het Lucht/water warmtepompforum.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wmij
@ArjoK we hebben geen pomp. Voor zover ik kan zien/beoordelen gaat het om een ltv verdeler. Ik heb de settings echt een stuk lager gezet. Inmiddels heating op 33 graden zonder problemen om het huis warm te houden.

Het stroomverbruik is ook echt drastisch omlaag gegaan. Ik kijk nog even hoe de komende dagen/week eruit ziet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wmij
Dag allen,

Allereerst de allerbeste wensen! Hopelijk hebben jullie ook fijne feestdagen gehad.

@ArjoK en andere geïnteresseerden, hierbij een update. Ik heb twee perioden met elkaar vergeleken. De periode (14 dagen) voorafgaand aan de wijzigingen in de instellingen (zie post op 20 december) en de periode daarna (20 december t/m gisteren). Vandaag heb ik nog niet meegnomen aangezien de dag nog niet voorbij is ;)
Ook realiseer ik me dat er meerdere factoren kunnen zijn die de vergelijking discutabel zouden kunnen maken.

Het verschil in verbruik is (denk/vind ik) echt wel reden om te denken dat de instellingen hebben gezorgd dat het systeem efficiënter werkt:
- In de periode voorafgaand aan de wijzigingen verbruikten we gemiddeld 51,5 kWh per dag.
- In de periode na de wijzigingen verbruikten we gemiddeld 20,7 kWh per dag.

Ik vraag me af of ik het verbuik nog verder omlaag kan krijgen bij buitentemperaturen <5 graden met de huidige settings (gezien de afgelopen dagen).
Er zijn nog twee dingen die ik moet/kan doen (ik heb niet alles in een keer aangepast om te kunnen zien wat het effect is van elke handeling):
- Ik heb de temp sensor van T2 nog niet ontkoppeld. Zal dit nog echt veel meer opleveren? Delta T staat nu op 5 graden ingesteld.
- De aansturing van de verwarming gebeurt vanuit de Larnitech omgeving (app). Ik ben er nog niet achter of er een signaal naar zowel warmtepomp gaat als hydromodule.

Ik ben benieuwd wat jullie ervan vinden. Op- en of aanmerkingen zijn altijd welkom!

Fijne avond :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArjoK
@wmij heb je inzicht in het verbruik van warmtepomp en hydromodule of is het het tolaalverbruik van je huishouden?
Inzicht in het realtime verbruik van de warmtepomp kan je een stuk verder helpen met optimaliseren van je instellingen.
Ik gebruik de P1 meter en een energy socket van HomeWizard, dat geeft mij voldoende inzicht in het gedrag van de warmtepomp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wmij
@ArjoK dat is een goede tip! Het gaat om het totaal verbruik van het huishouden. Ik heb nog geen energysocket. Heb je zowel een energysocket voor de warmtepomp als hydromodule?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ArjoK
@wmij Ik hen warmtepomp en hydro op dezelfde HW energysocket maar allebei een eigen socket maakt het nog inzichtelijker. Ik heb wel een andere energysocket er tussen voor de hydromodule die geeft niet zo'n mooi inzicht maar wel de dag totalen. Die haf ik nog liggen, maar als je nu niets hebt zoek ze beide een eigen HW socket geven.

Ziet er bij mij zo uit
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9RR6qa7Ak100tk8FBCD5rS9Ixh4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EC15xXpxhRSlSgdZzJ6FdaI6.jpg?f=fotoalbum_large

Al die pieken zijn de Eboiler in de hydromodule (1200 W)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ArjoK
wmij schreef op donderdag 2 januari 2025 @ 18:54:

- Ik heb de temp sensor van T2 nog niet ontkoppeld. Zal dit nog echt veel meer opleveren? Delta T staat nu op 5 graden ingesteld.
Met het ontkoppelen van T2 kan je naar een delta van 2 à 3 gaan. Dat scheelt tussen de ca. 3% verbruik van de warmtepomp bij buitentemperaturen van -10°C en ca. 6% bij 15°C (voordeel zal bij jou gok ik tussen 50 en 100kWh op jaarbasis zijn)
Wellicht is het nog wat meer doordat de regeling van de warmtepomp geen verstoring meer krijgt van flow wijzigingen in het secundaire circuit. Warmtepomp zal dan niet meer zo vaak 'gas' bij moeten geven.
Mogelijk dat in je huidige situatie met delta T regeling op het secudaire circuit, door lage flow secundair je warmtepomp gaat pendelen (kort uit en dan weer aan) doordat je parallelbuffer en daarme je retour naar de warmtepomp setpoint heating overschrijdt. Oplossing hiervoor is flow secundair verhogen (dus T2 loskoppelen). T heating verhogen werkt ook maar dan lever je in op rendement (COP).

Pagina: 1 2 Laatste