Mijn Enzavu oplossing staat inmiddels 1,5 jaar, het tweede stookseizoen is gestart en er zijn 2 andere Enzavu gebruikers aangehaakt.
Allemaal hebben we te maken gehad met aanloopproblemen en sinds Enzavu begin dit jaar de stekker eruit heeft getrokken staan we er aleen voor.
Eerder in dit forum heb ik al wat ervaringen gedeeld, lees dat gerust terug. Nu zal ik kort ingaan op een aantal bevindingen en wat ik ermee heb gedaan.
Eerst even kort wat algemene info over de Enzavu oplossing (gasloos).
De Enzavu oplossing gasloos bestaat uit de Enzavu 5Ai warmtepomp en Enzavu hydromodule (voor gasloos). Zowel CV (heating) als SWW (DHW) worden gestuurd vanuit de hydromodule, zoals Enzavu het zelf beschreef, "De enige taak van de warmtepomp is het op temperatuur houden van de buffer".
Kijken we eerst naar deze hydromodule.
Onderin de hydromodule ligt een 50 liter buffervat welke naast de bekende hydraulische ontkoppeling tussen warmtepomp en afgiftesysteem ook dienst doe als voorverwarmer bij SWW bereiding. Bovenin de hydromodule zit een 80 liter elektrische boiler tbv aanvulling SWW bereiding.
Op het scherm van de hydromodule zijn een aantal parameters af te lezen.
T1 - temperatuur CV in
T2 - temperatuur CV retour
T3 - temperatuur SWW uit boiler
T4 - temperatuur mengwater SWW
T5 - temperatuur SWW voorverwarmd koud
pompsnelheid (pwm)
Bij de instellingen kan je een aantal parameter aanpassen
Tap Temp - gewenste SWW temperatuur (38-60°C) default 47°C
Pomp Min - Minimum pompsnelheid CV (30-250) default 40 pwm
Pomp Max - Maximum pompsnelheid CV (30-250) default 150 pwm
Delta T - Temperatuurverschil tussen T1 en T2 (5-15) default 10°C
Daarnaast kan je op de elektrische boiler de boiter temperatuur instellen 40-50-60-70-80 default 60°C. Hiervoor moet de kast wel even open. Aanpassing van deze temperatuur is bepalend voor de hoeveelheid beschikbaar tapwater (SWW).
Het ontwerp gaat uit van een buffertemperatuur van 35°C.
Uitgaande van SWW van 47°C is de capaciteid van de hydromodule:
-bij boiler 40°C --> gewenste temperatuur SWW niet mogelijk
-bij boiler 50°C --> ca. 95 liter
-bij boiler 60°C --> ca. 150 liter
-bij boiler 70°C --> ca. 210 liter
-bij boiler 80°C --> ca. 265 liter
*aanname dat de buffer door de warmtepomp op temperatuur wordt gehouden en koud kraanwater een temperatuur heeft van 10°C.
Mijn boiler staat op 60°C, en de gewenste SWW temperatuur op 45°C. Een buffertemperatuur van 32°C is voldoende om in SWW behoefte te voorzien (2 volwassen em 2 pubers, allemaal achter elkaar douchen)
Seizoensafhankelijk varieer ik de buffertemperatuur, daarover later meer.
(wordt vervolgd)
Amsterdam | 4.06 kWp | 28 x 145Wp SF | ONNO (20°) | Enzavu (hotjet mini) Nav5Ai + Smart Hydromodule (gasloos)