Enzavu Warmtepomp zonder buitenunit ervaringen

Pagina: 1 2 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArjoK
  • Registratie: Juni 2014
  • Nu online
ArjoK schreef op vrijdag 17 december 2021 @ 10:54:
[...]

... Echter zie ik bij de fabrikant Hotjet ook niet meer deze warmtepomp op de site. ....
Hotjet heeft de mini 5Ai weer opgenomen in hun prijslijst voor 92.000 CZK (Tsjechische kroon) is ca. € 3.775
Het doet vermoeden dat ze wat aanpassingen hebben doorgevoerd want deze staat vermeld als H01 Hotjet MINI 5Ai model 2022 met in de beschrijving o.a. - regeling met ethernet-apparaten en - mobiele applicatie via netwerk

Amsterdam | 4.06 kWp | 28 x 145Wp SF | ONNO (20°) | Enzavu (hotjet mini) Nav5Ai + Smart Hydromodule (gasloos)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpikeHome
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 07:19
@ArjoK Nu nog een Nederlandse importeur en installatie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 22-05 20:35
SpikeHome schreef op vrijdag 4 februari 2022 @ 16:04:
@ArjoK Nu nog een Nederlandse importeur en installatie?
Nee joh, ik raad niet niemand aan.

13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpikeHome
koevlaas2 schreef op zaterdag 5 februari 2022 @ 20:26:
[...]

Die Duco raad je niemand aan?
Of bedoel je jezelf:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArjoK
  • Nu online
koevlaas2 schreef op zaterdag 5 februari 2022 @ 20:26:
[...]

Wat zal ik als gebruiker van de Enzavu oplossing hieraan toevoegen....

Bekijk zeker eerst andere mogelijkheden

Ik ben zeker niet ontevreden over deze warmtepomp en de keuze die ik heb gemaakt. Alleen de Enzavu oplossing met hydromodule is verre van ideaal.

Amsterdam | 4.06 kWp | 28 x 145Wp SF | ONNO (20°) | Enzavu (hotjet mini) Nav5Ai + Smart Hydromodule (gasloos)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 22-05 20:35
SpikeHome schreef op zaterdag 5 februari 2022 @ 22:24:
[...]

Die Duco raad je niemand aan?
Of bedoel je jezelf:)
Ik zou dit systeem niet aan een klant verkopen en als hij/zij het perse wil dan nog niet ;)

13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpikeHome
koevlaas2 schreef op zaterdag 12 februari 2022 @ 21:24:
[...]

Ik zou dit systeem niet aan een klant verkopen en als hij/zij het perse wil dan nog niet ;)
Ok, maar dat ben ik niet helemaal met je eens.
Als je zit wat ik met de inventum combi50 minder aan gas ben gaan gebruiken scheelt dat een hele jas zonder dat je zo een vieze buiten unit ergens hebt staan/hangen.
Met een type C ventilatie zou ik dit juist wel aanraden als je geen buitenunit wilt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martien123
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 29-05-2023
Hoi, ik heb zo'n Hotjet Nav5ai op de kop getikt en parallel aan mijn gas-CV ketel gehangen, en dat werkt bij een beetje geschikte buitentemperatuur.

Wat mij niet bevalt is dat de circulatiepomp even uit gaat (10 min) als de unit geen warmtevraag (meer) krijgt, en na die 10 minuten loopt de pomp weer aan en blijft lopen. Heb al 's door de settings gelopen maar vind zo geen oplossing. Iemand die weet hoe ik dit kan wijzigen naar iets energiezuinigers?

Sowieso iemand een manual misschien van de Carel besturing die wat verder gaat dan alleen het Enzavu verhaal? Alvast bedankt! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArjoK
  • Nu online
@martien123 de manual van Carel heb ik voor je.
Jij hebt de Nav5ai dus als hybride ingezet. Is het exemplaar de Hotjet zelf of onder naam van Enzavu, deze laatste lijkt mij een uitgeklede versie van de Hotjet te zijn.

Ik ben wel benieuwd naar je installatie. Zoals je in dit topic kan lezen heb ik de all electric configuratie van Enzavu en heb ik wel wat aanpassingen moeten doen om het goed werkend te krijgen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• martien123
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 29-05-2023
Ik vind het altijd wel leuk om te horen/lezen hoe iemand tot een bepaalde aanschaf of opzet komt als het techniek betreft. Voor wie wil hier mijn verhaal, anders alleen resume lezen.

Na als klant van het failliete Welkom Energie bij Eneco terecht gekomen te zijn en vervolgens in december overgestapt te zijn naar Frank Energie toch 's na gaan denken over energiebesparing. Vrijstaand huis uit 1994, Nefit ketel uit 2016, verbruik ongeveer 1800 m3 per jaar, radiatoren met vloerverwarming, isolatie, tja, medium zou ik zeggen. Gasloos is nog geen optie. Hebben wel 7 kW zonnepanelen in oost-west opstelling. Houtkachel voor de avonduren en sfeer.

Onze oudste zoon kreeg omstreeks dezelfde tijd de sleutels van zijn nieuwbouwhuis, wat verwarmd wordt met een Nibe warmtepomp, dat triggerde mij om ook 's naar 'n warmtepomp-oplossing te kijken. Vervolgens Marktplaats geraadpleegd met als zoekopdracht "warmtepomp" en in januari vond ik daar de Hotjet, afkomstig van een particulier die anderhalf seizoen lang volgens zijn zeggen problemen had met de pomp, die viel regelmatig uit, en bewoners kwamen dan soms thuis in koud huis. Uiteindelijk hebben deze mensen, na er rechtsbijstandswerk van gemaakt te hebben, want leverancier gaf niet thuis, de pomp vervangen, en deze Hotjet eindigde in de schuur en vervolgens op Markplaats. Voor een bedrag waar ik me geen buil aan kon vallen kon ik de pomp meenemen. Mijn gedachte was, als het niks wordt heb ik pech, maar ben weer leuk technisch bezig geweest.
Afijn, eerst pomp in schuur aan oud boilervat gehangen, gevuld en voila, warm water. Alleen de compressor valt soms bij eerste opstart in storing als spanning er compleet af is geweest, daar hebben meer mensen last van las ik.

Vervolgens de pomp op de overloop gehangen, parallel met Nefit ketel op verwarmingscircuit gezet met T-stukken 3/4 duim, kogelkranen en 3/4 slangen. Aanvoer en afvoer lucht via raam op overloop. Nog geen hybride met terugslagkleppen of een open verdeler, maar of-of, met de kogelkranen, Nefit thermostaat op 15 graden, dus ketel komt niet bij. Provisorische opstelling dus, eerst testen of de pomp het inderdaad uithoudt en niet in storing gaat zoals bij vorige eigenaar. Dan eventueel onder schuin dak met dakdoorvoeren.

Dat draait nu sinds 26-2 zonder problemen, iets comfort ingeleverd, want duurt 's morgens wel 1,5 uur voordat setpoint bereikt wordt, dat gaat bij hybride bedrijf goedkomen, want gasketel duwt er 5 x zoveel vermogen in, en dan warmt het binnen 'n half uur op. Verbruik gemiddeld per dag 7 kWh, 's avonds houtkachel aan vanaf uur of 7 tot 11.

Aan/uit, hoe doe ik dat, even over nagedacht. Nefit Easy thermostaat lees ik uit met Home Assistant, en stuur dan Shelly 1 aan als aan/uit kontakt, is potentiaalvrij, dus da's handig. Energiemeting met Sonoff Pow R2, Tasmota. Setpoint Hotjet op 45 graden, COP zal te wensen overlaten denk ik, bij 45 graden water 1700 Watt opname, haal ik de 3?

Resumerend: Wp te klein voor de winter, maar in voor- en naseizoen leuk om erbij te hebben. Op termijn grotere inzetten, en isolatie huis verbeteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpikeHome
@martien123 de enzavu zou ik ook samen met de c.v. laten draaien paar terugslag kleppen er tussen elke zijn eigen thermostaat.
de c.v. halve graad lager dan de enzavu.

suc6 met je enzavu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 08:54

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

@martien123 vloerverwarming als hoofdverwarming -> met wat goede wil kan je gasloos met een 9 kW warmtepomp. Wel 24/7 constante temperatuur stoken.
En met vloerverwarming: thermostaatknop vol open, Hotjet op hooguit 35 graden zetten. Dat scheelt een hoop stroom.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rooiekool
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 22-05 20:51
koevlaas2 schreef op zaterdag 12 februari 2022 @ 21:24:
[...]

ben bij een collega geweest die dit heeft draaien en vind het eigenlijk een hele mooie machine! Technisch gezien zijn het grote-mensen-componenten (carel, EBM) en is er veel te configureren in de Enzavu/Hotjet.

Probleem is alleen de combinatie met de buffer/boiler. Of het gebrek aan combinatie? Die boiler/buffer heeft een paar functies, oa pompsnelheid regelen, maar volgensmij werkt dat precies verkeerdom, waardoor de belasting van de warmtepomp vaak te groot is. Vooral icm zone-regeling zie je dat de warmtepomp al snel aan het einde van zijn capaciteit komt. Lijkt met ook mooi als de boiler het thermostaat-signaal kan 'verlengen' zodat je eigenlijk een master-master systeem simuleert. Nu schakelt alleen de woonkamer de warmtepomp, terwijl de badkamer-klep al opten staat. Al zou je een nalooptijd van een paar uur hebben kunnen dan ook nog rustig de badkamer en rest bijgewarmd worden.

Bij deze collega is de luchtaanvoer ook via een grondbuis. In theorie een wat hogere temp, in de praktijk te veel weerstand waardoor er elk uur een defrost voorbij komt. eea wat getemperd en nu draait het redelijk, maar wel op een 75% capaciteit beperking, wellicht vanwege lage druk in de verdamper?

@ArjoK Het systeem zou ook moeten kunnen koelen, heeft iemand dat al draaien?
Dan moet je dus een externe boilersensor hebben (ligt klaar) en in de buffer stoppen. We hebben hier al wat mee gespeeld en merken dat de sensor traag reageert (hierboven ook al ondervonden) en hebben de sensor op de retour naar warmtepomp vanuit de buffer gemonteerd.

De Enzavu moet handmatig dan op verwarmen+DHW of koelen+DHW gezet worden en als de boiler/buffer een koelsignaal krijgt worden de kleppen omgezet zodat de buffer niet gebruikt wordt en krijgt de Enzavu koelsignaal.

DHW heeft uiteraard voorrang, maar wat gaat er gebeuren als de buffer koud is (en voorrang krijgt) terwijl de boiler zijn kleppen op koelen heeft staan? Dan komt de buffer nooit op temperatuur en staat de warmtepomp weer te verwarmen :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArjoK
  • Nu online
@rooiekool
Probleem is alleen de combinatie met de buffer/boiler. Of het gebrek aan combinatie? Die boiler/buffer heeft een paar functies, oa pompsnelheid regelen, maar volgensmij werkt dat precies verkeerdom, waardoor de belasting van de warmtepomp vaak te groot is.
Gebrek en combinatie is herkenbaar, maar de regeling van de hydromodule werkt best goed zonder naregeling er wordt dmv pompsnelheid op ingestelde delta T gestuurd. Het zou ook met zone regeling moeten werken.

Is het thermostaatsignaal ook doorgezet naar de warmtepomp? als dit niet het geval is dan heb je idd last van de trage meting van de boilertemperatuur en komt de warmtepomp veel te laat in actie waardoor eigenlijk direct de DHW regeling wordt getriggerd ipv heating. Dat betekend vol gas naar setpoint met minimale luchttoevoer terwijl heating veel meer de balans zoekt tussen lucht debiet en compressor frequentie. Aangezien de regeling van de hydromodule langzaam het debiet verhoogt/verlaagt om tot de juiste delta T te komen kan ik me voorstellen dat setpoint buffer eerder wordt bereikt dan dat het CV debiet groot genoeg is, waardoor warmtepomp weer stopt.
Lijkt met ook mooi als de boiler het thermostaat-signaal kan 'verlengen' zodat je eigenlijk een master-master systeem simuleert.
Dit is idd de oplossing. TCB, de fabrikant van de hydromodule, wilde hier niet aan meewerken. Het is echter erg eenvoudig een dubbelrelais tussen thermostaat en WP/hydormodule te plaatsen. ArjoK schreef op vrijdag 12 november 2021 @ 16:05:
Het systeem zou ook moeten kunnen koelen, heeft iemand dat al draaien?
Nee, daar heb ik niet naar gekeken omdat mijn afgiftesysteem, met op de 1ste verdieping radiatoren, daar niet geschikt voor is.
Ik zie even ook niet hoe dit met de configuratie met hydromodule zoals hij bij mij staat goed zou werken zonder de DHW volledig met COP 1 door de e-boiler te laten lopen. Voor een betere DHW COP wil je de buffer zo warm mogelijk hebben en zo min mogelijk water uit de e-boiler moeten bijmengen. (...en voor een goede CV COP wil je zo laag mogelijk met je CV Ta, dus buffertemperatuur... 8)7 )

Lees ik goed dat de boilervoeler nu niet wordt gebruikt? Dat zou betekenen dat de warmtepomp maar wat doet op basis van zijn retourtemperatuur meting en die retour koelt veel sneller af dan je buffer waardoor de warmtepomp elke 15 à 20 minuten voor korte tijd voor bijna niets aan gaat om een heel klein beetje warmte aan de buffer toe te voegen. Plaats je de boilervoeler, dan kan je dit gedrag beperken tot 1 x per 6-8 uur. Dat is een stuk bevordelijker voor de levensduur van de compressor.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gertjn
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 22-05 08:14
Hoi allemaal!

Interessant om allemaal door te lezen, bijzonder hoeveel informatie gedeeld wordt (vooral door @ArjoK ;)) voor de paar gebruikers van de Enzavu die op 1 hand te tellen zijn. Binnenkort hopelijk 1 extra; ik heb nl (als tip van een vriend) een Enzavu met hydromodule via marktplaats gekocht en ben heel benieuwd hoe deze zal bevallen!

Even als achtergrond mijn situatie: We zijn nu met zn 3-en thuis, als alles goed gaat halverwege dit jaar met zn 4-en . We hebben een half jaar geleden een 90m2 huisje uit de jaren 20 van de vorige eeuw gekocht en flink aangepakt, vnl isoleren. Binnenkort de erker, dakkapellen en glas goed laten doen en dan zou het overal 'behoorlijk goed' geïsoleerd moeten zijn. Los van koudebruggen natuurlijk, die zijn in zo'n oud huis bijna onmogelijk weg te werken. Verder vloerverwarming beneden (draait deze winter prima op 45*, met dus slecht geïsoleerde erker, glas aan voorzijde, enz) en wandverwarming op zolder waarmee ik ook graag wil kunnen koelen. Al met al een prima uitgangssituatie voor een all-elctric wp /wpboiler dacht ik zo.

Ik zal de thread nog wat beter doorlezen, maar heb daarnaast ook de ondersteuning van die vriend (ervaring in installatietechniek) en allerlei documenten dus dat zou moeten gaan lukken :) De bedoeling is btw om alles via Home Assistant aan te kunnen sturen, ik denk dat HA als virtuele aan-uit thermostaat het juiste signaal naar wp en buffervat zal moeten sturen.

Zelf ben ik werktuigbouwkundige, met een beetje elektronica ervaring. Dit lijkt me een mooie uitdaging :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArjoK
  • Nu online
@gertjn welkom, ik ben zeer benieuwd naar jouw ervaringen als je de boel straks hebt draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• snorrio!?
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 06-04 21:00
Hallo allen,

Ook ik ben een eigenaar van een Enzavu Hotjet Nav5Ai t i.c.m. Hydromodule.
Ik heb daarin de kleine expansievat variant.
Het systeem loopt bij mij i.c.m. mijn huidige CV. (Remeha Avanta 28C)
Waarbij de Warmtepomp dus als hoofdverwarming dient en de CV waar nodig aanhaakt als bijverwarming.

Het huis betreft een Tussenwoning met 3 verdiepingen.
Begaande grond = Vloerverwarming (35m2) ong. welke standaard staat ingesteld op 20.5 graden.
1ste verdieping = 3 (bad)kamers met Radiatoren + locatie WP/Hydomodule in aparte Technische Ruimte (samen met CV en Wasmachine)
Zolder = grote slaapkamer met 1 radiator.
Het huis (jaartal 1953) is gemiddeld geïsoleerd en dus verre van perfect.. (spouw, vloerisolatie en Dubbelglas wel maar in vergelijking met hedendaagse huizen natuurlijk nog wel een stuk minder goed geïsoleerd)

Ik heb in principe nooit echt problemen ervaren met het systeem van Enzavu behalve dat in de wintermaanden met name in de ochtend het systeem veel toeren en geluid maakt om het huis op te warmen. Ik speel daarbij ook continu met het back-up systeem waarbij de CV dus bij moet komen maar ook weer niet zo dat de WP niks doet en dus het gasverbruik weer omhoog schiet. Of aan de andere kant het Stroomverbruik...
Wellicht dat iemand daar nog een andere Tips voor heeft?

Laatst is voor een 0 meting het installatiebedrijf welke de warmtepomp en Hydromodule heeft geïnstalleerd langs gekomen.
Daarbij en onder andere daarover had ik wel wat vragen en er dus achter kwam dat ik niet meer terecht kon bij Enzavu zelf hiervoor.
Daarbij kwam ik terecht op Tweakers notebene.... (schaam je Martijn (ik dus) kom hier toch geregeld.... :D)

Qua technische details zoals @ArjoK laat zien in deze post is mij helaas iets te technisch. Ofwel ik wil het graag snappen maar ben zelf niet dusdanig technisch onderlegd op dit gebied om het goed te begrijpen. Ik weet niet of in mijn situatie ook dezelfde handelingen/waardes etc. van toepassing is wegens ook de bijverwarming van de CV.

Dus hopelijk en wellicht kunnen jullie mij helpen:

Qua onderhoud is het systeem net als de andere Warmtepomp systemen (redelijk) onderhoudsvrij maar is het belangrijk om bepaalde zaken wel periodiek te controleren.
Hebben jullie nog tips qua intern in de WP/Hydromodule voor het juist onderhouden van de systemen?
Zijn jullie nog tegen dingen aangelopen tot dusver? En zijn de onderhoudsklusjes met name zelf uit te voeren of is daar toch echt een installatiebedrijf bij benodigd (welke schaars zijn wegens de korte aanschaf duur van deze systemen)

Ik kan wel iets qua onderhoud vinden op de Warmtepomp maar bijvoorbeeld de Hydromodule heb ik helemaal niks over vernomen qua onderhoud op dit systeem...

Ik kan een onderhoudscontract nemen bij het installatie bedrijf welke het systeem heeft opgehangen maar rekent daar vind ik nog best veel voor. 10,95 euro per maand voor een controle van 1x in de 2 jaar....
Het is belangrijk het spulletje goed te houden. Het heeft natuurlijk ook aardig wat gekost maar snap niet dat dit zo duur moet zijn. Terwijl menig contract van CV wat meer onderhoud vergt goedkoper is....
Hoe doen jullie dit? Zelf? of toch ook met een Onderhoudscontract? Zijn er bij jullie bekend nog andere bedrijven welke ervaringen heeft met deze systemen?

Ik wil daarnaast ook kijken of het systeem nu optimaal in gebruik wordt genomen.
In vergelijking met voor de installatie en nu zijn er wel wat woonveranderingen gekomen. Zoals:
- komst van onze dochter en dus meer gas/elektra verbruik (hele dag is er nu iemand thuis in vergelijking met alleen 's avonds een paar uurtjes iemand die thuis is.

-Aanschaf vloerverwarming benedenverdieping
-Aanschaf Vloerisolatie in kruipruimte
-Aanschaf Zonnepanelen

Dus een goede vergelijking met het verleden kan ik niet echt maken.
Hebben jullie hierin nog tips?

Vooralsnog ben ik op zich happy met het systeem maar echt voordeliger qua verbruik ben ik niet echt.
Hebben jullie een idee qua Stroomverbruik wat de Warmtepomp maandelijks maakt/Zou moeten maken?
Hebben jullie daar nog tips in om dat naar beneden te schroeven waar mogelijk is en hoe ervaren jullie het verbruik in zijn algeheel?

Als er aan de hand mijn bovenstaand voor mij nog vragen zijn laat dan gerust weten
dan help ik graag waar ik kan!

Groet Martijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArjoK
  • Nu online
@snorrio!? Martijn, ik begrijp dat jij hem als hybride oplossing hebt, SWW wordt bij jou nog door de CV-ketel gedaan. Je noemt jou Hydromodule 'de kleine expansievat variant'. Als ik het goed heb is dat alleen een 50l buffevat met platenwisselaar (om SWW voor te verwarmen) en secudaire pomp, dus zonder e-boiler.

Mijn situatie met de all electric variant is natuurlijjk iets anders en voor zover ik weet stel je de de kleine hydromodule ook net anders in.

In mijn post van 25 januari ArjoK schreef op dinsdag 25 januari 2022 @ 14:21: heb ik laten zien dat met de nodige kleine aanpassingen aan instellingen ik ruim 10% besparing haal tov hoe het systeem bij mij was neergezet.

Belangrijk is je Ta zo laag mogelijk te zetten en de delta T zo klein mogelijk.

- Heb je inzicht in het verbruik van de warmtepomp (eigen kWh meter)
- Op welke Ta draait je warmtepomp. (vaste Ta of gebruik je ook Dynamic Setpoint om een stooklijn in te stellen, Ta afhankelijk van de buitentemperatuur)
- Wordt de warmtepomp door een kamerthermostaat aangestuurd?
- Lukt het je om de warmtepomp lange runs te laten maken van > 6 uur
- Is met dit deze hogere buitentemperatuur van nu de warmtepomp volledig in rust of springt hij met regelmaat even een minuutje of 2-3 aan.
- Wat zijn de instelingen van de hydromodule (op welke delta T stuurt deze).

Onderhoud is nog wel een ding waarbij ik niet verder ben gekomen bij installateurs, niemand lijkt zich te willen branden aan een systeem wat ze niet zelf geplaats hebben. Jij hebt het geluk dat je een installateur hebt, hoewel ik de prijs die hij vraagt ook best hoog vindt (€ 286,20 per controle als hij 1x in de 2 jaar langs wil komen. Ik ben wel benieuwd wat hij daarvoor uitvoerd.

Af en toe eens luisteren of het geluid van compressor, fan en pomp nog 'normaal' is, is minimaal wat je zelf kan doen. En bekijk met regelmaat of de warmtepomp je ingestelde waarden haalt.
Als je de kap van de warmtepomp losschroeft kan je checken of er geen lekkage is, Erg vuil zou de verdamper niet worden aangezien deze niet zoals buitenuinits aan alle weersinvloeden wordt bloodgesteld, er gaat enkel lucht langs.
De kap van de hydromodule til je er zo af en hier kan je ook alleen kijken of er geen lekkages zijn (bij de verbindingen).
Het magnetisch vuilfilter, wat ongetwijfeld in je CV-retour is geplaatst, kan je eenvoudig zelf jaarlijks schoomaken en daarna de CV-circuit eventueel weer bijvullen tot 1,5-2 bar.

Wel handig om zelf het gedrag goed te monitoren bijvoorbeeld door maandelijks de standen van de Workinghours te noteren (loopt dat nog in pas met voorgaande jaren)
Working hours Gd01
Compressor 1 [hour]
Primary pump [hour]
Working hours Gd02
DHW pump [hour]
Ext.Exchan.Fan [hour]
Working hours Gd03
Num.defrost [num]

Ik zou niet weten wat je preventief meer kan doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gertjn
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 22-05 08:14
Hmm, lijkt er op dat we een miskoop hebben gedaan met onze pomp. Zit geen druk op het koelcircuit. Een vriend probeerde deze bij te vullen en hoorde meteen het koelmiddel in het circulatiesysteem borrelen, oftewel lekke platenwisselaar. Grote kans dat er dus al een jaar water in de compressor en verdamper zit en dit wellicht aangetast heeft :-(

Naja, mocht het te repareren zijn dan laat ik weer van me horen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArjoK
  • Nu online
gertjn schreef op maandag 4 april 2022 @ 15:15:
Hmm, lijkt er op dat we een miskoop hebben gedaan met onze pomp. Zit geen druk op het koelcircuit. Een vriend probeerde deze bij te vullen en hoorde meteen het koelmiddel in het circulatiesysteem borrelen, oftewel lekke platenwisselaar. Grote kans dat er dus al een jaar water in de compressor en verdamper zit en dit wellicht aangetast heeft :-(

Naja, mocht het te repareren zijn dan laat ik weer van me horen ;)
Wat een pech. Veel succes met je reparatie poging. Zou erg mooi zijn als je 'm weer werkend krijgt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ArjoK
  • Nu online
Lekker stil in dit topic.

Na een prima 'zachte' winter zitten we weer buiten het stookseizoen. Voor mij tijd om buffertemperatuur omhoog te gooien voor een betere DHW COP.

Zoals eerder gemeld gebruik in de Energy Save optie om andere setpoints voor DHW in te stellen. Deze staat nu op 45°C, dat is gelijk aan de temperatuurinstelling vaan tapwater uit de hydromodule.

Aangezien het overbodig is de buffer 24x7 op deze temperatuur te houden ben ik gebruik gaan maken van de Clock/Scheduler (menu C02). Aangezien de DHW vraag bij ons voornamelijk in de ochtend zit laat ik de warmtepomp nu 's ochtend ca. een uurtje voordat de eerste wekker gaat te schakelen naar de Energie Save setpoints. Eind van de ochtend is de DHW vraag voor iedereen hier in huis gestopt en schakelt de Warmtepomp automatisch weer terug naar de standaard setpoints (Auto-On). De buffer mag nu afkoelen tot 30 graden voordat de Warmtepomp weer gaat verwarmen. In de praktijk koelt deze niet binnen 3/4 etmaal zo hard af dus zal de WP pas weer aan het werk gaan op het moment dat de volgende ochtend het systeem volgens schema automatisch in Energy Save modus springt.

Na 2 weken met dit schema draaien lijk ik op DHW nu ca. 15% energie te besparen. In absolute zin stelt het bitter weinig voor (ca. 0,5 kWh/dag) maar het is toch leuk en eenvoudig bespaard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArjoK
  • Nu online
Uit nieuwsgierigheid vandaag een enkele douchesessie gemonitord. (Pubers in huis dus dan valt er wat te meten (17 minuten))

Instellingen Hydromodule:
Tap temperatuur 45°C
E-Boiler 60°C

Instellingen WP:
Energy Save
Setpoint DHW 45°C
-geforceerde start vlak na aanvang douche

Deze situatie douche:
Mengkraan 38°C
Spaardouche in ecostand 4,2 liter/minuut

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PCWZfeUveCoiKSKM8BLHxjp72b4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/WBVVlh61eclDqZNIm2EuGN0k.png?f=fotoalbum_large

Uit deze meting is af te leiden dat 16,12 liter water uit de E-boiler is gebruikt voor de totaal 71,4 liter van 38°C uit de douchekop.

Nadraaitijd warmtepomp om de buffer weer op setpoint van 45°C te krijgen is 8 minuten en 34 seconden. daarna een kleine overshoot door 1. trage meting sensor en 2. nadraaien van de pomp over de warme wisselaar

[ Voor 11% gewijzigd door ArjoK op 23-05-2022 16:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rooiekool
mocht iemand nog de koelmodus overwegen, hier zit een risico aan kwam ik vandaag achter bij mijn collega! De combinatie TCB/Enzavu sluit namelijk de boiler af zodat je voor flow door de enzavu afhankelijk bent voor het open staan van een paar afnemers. Mocht dit niet zo zijn (of je kleppen zijn onwijs langzaaaam) dan gaat de Enzavu lekker vol gas koelen. Er is geen flow switch aanwezig.

Het setpoint minimale water temp is begrensd, maar als je geen flow hebt heb je ook geen (correcte) meting. De standaard instelling in menu HC02 van verdampen op 2.5barg in cooling mode betekent dat het 20 graden mag vriezen in de verdamper. In geval van koelen is dat de platenwisselaar. Water wordt hard en groter rond deze temperatuur, en dat is slecht voor platenwisselaars!

gevolg: wisselaar lek, koelmiddel gelekt naar watercircuit en water door de overstort eruit gekomen....

@gertjn: 10tegen1 dat dit bij die van jou ook gebeurd is!

Advies: Menu HC02 verdamperdruk cool/recov minimaal 8 barg om bevriezen te voorkomen!

[ Voor 0% gewijzigd door rooiekool op 23-05-2022 21:59 . Reden: niet goed getagd ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 09:53
De meningen zijn wellicht wat verdeelt over deze warmtepomp. Maar het concept werkt wel om veel rijtjeshuizen van 10 jaar of jonger van het gas af te krijgen. Vaak al vloerverwarming etc, zeer laag gasverbruik.

Wat is het alternatief voor deze unit? In All-electric opstelling, geen hybride. Veel is er niet.
De Vincent van Itho komt er aan, en zou ik wellicht meer vetrouwen in hebben dan de Enzavu, maar dat is pas 2023.

Uiteraard kun je een losse warmtepomp doen, maar die prijzen zijn ook omhoog gegaan waardoor een simpele lucht/water warmtepomp van 5kW ook al zo richting de 10K geinstalleerd gaat. Terwijl dat voor veel huizen toch wel simpeler moet kunnen.

Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ArjoK
  • Nu online
!null schreef op woensdag 8 juni 2022 @ 12:24:
De meningen zijn wellicht wat verdeelt over deze warmtepomp. Maar het concept werkt wel om veel rijtjeshuizen van 10 jaar of jonger van het gas af te krijgen. Vaak al vloerverwarming etc, zeer laag gasverbruik.

Wat is het alternatief voor deze unit? In All-electric opstelling, geen hybride. Veel is er niet.
De Vincent van Itho komt er aan, en zou ik wellicht meer vetrouwen in hebben dan de Enzavu, maar dat is pas 2023.

Uiteraard kun je een losse warmtepomp doen, maar die prijzen zijn ook omhoog gegaan waardoor een simpele lucht/water warmtepomp van 5kW ook al zo richting de 10K geinstalleerd gaat. Terwijl dat voor veel huizen toch wel simpeler moet kunnen.
De Vincent heeft veel weg van de Enzavu/Hotjet 5Ai alleen de specs lijken minder fraai.

De Vincent
COP verwarmen (A7/W33) COP 3,7** waarbij ca. 15% lucht uit je ventilatiesysteem bijgemeng zou zijn (geeft eigenlijk aan COP (A9/W33)).
Vermogen (A7/W35) kW 4,5
Vermogen (A-10/W35) kW 2,9

Geluidsvermogen (Lwa) dB(A) 55

Hotjet
Heating output A7/W35 - min/max 1,88 - 6,2
Heating output A7/W35 / input / COP 1,88 / 0,41 / 4,53

Heating output A-7/W35 - min/max 1,17 - 4,08
Heating output A-7/W35 / input / COP 3,43 / 1,25 / 2,74

Sound power level Lwa [dB] 50

Ben zeer nieuwsgierig wat de Vincent in de praktijk gaat doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Ja. Daarnaast bestaat er de Duco ecobox die van buiten bij mengt, en verschillende Nibe producten die het ook lijken te doen. Maar niet altijd duidelijk hoe de opstelling dan is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dapdodo
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 09:59
!null schreef op woensdag 8 juni 2022 @ 17:03:
Ja. Daarnaast bestaat er de Duco ecobox die van buiten bij mengt, en verschillende Nibe producten die het ook lijken te doen. Maar niet altijd duidelijk hoe de opstelling dan is.
Duco wordt niet meer geproduceerd. Dus hopelijk vind je er een op voorraad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Dapdodo schreef op woensdag 8 juni 2022 @ 21:02:
[...]

Duco wordt niet meer geproduceerd. Dus hopelijk vind je er een op voorraad.
Ah dat wist ik niet.

Dan is het dus de Vincent (nog niet leverbaar) of de Nibe producten. Die weer wat groot en duur zijn.

Maar wel netjes als je geen buitenunit hebt en de installatie lekker overzichtelijk is. Prima voor de huizen die met een paar kW genoeg hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rooiekool
Weet ook niet of de Vincent modulerend is.

Enzavu/Hotjet blijkt een beetje de koploper geweest te zijn met een binnen opstelbare unit, maar misschien ook nog net even te vroeg. Ondertussen zie je meer partijen met iets vergelijkbaars komen, zoals ook Kronoterm met de Versi-I (Indoor). Wel modulerend, maar nog weinig info over beschikbaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ArjoK
  • Nu online
ArjoK schreef op maandag 23 mei 2022 @ 16:07:
Lekker stil in dit topic.

Na een prima 'zachte' winter zitten we weer buiten het stookseizoen. Voor mij tijd om buffertemperatuur omhoog te gooien voor een betere DHW COP.

Zoals eerder gemeld gebruik in de Energy Save optie om andere setpoints voor DHW in te stellen. Deze staat nu op 45°C, dat is gelijk aan de temperatuurinstelling vaan tapwater uit de hydromodule.

Aangezien het overbodig is de buffer 24x7 op deze temperatuur te houden ben ik gebruik gaan maken van de Clock/Scheduler (menu C02). Aangezien de DHW vraag bij ons voornamelijk in de ochtend zit laat ik de warmtepomp nu 's ochtend ca. een uurtje voordat de eerste wekker gaat te schakelen naar de Energie Save setpoints. Eind van de ochtend is de DHW vraag voor iedereen hier in huis gestopt en schakelt de Warmtepomp automatisch weer terug naar de standaard setpoints (Auto-On). De buffer mag nu afkoelen tot 30 graden voordat de Warmtepomp weer gaat verwarmen. In de praktijk koelt deze niet binnen 3/4 etmaal zo hard af dus zal de WP pas weer aan het werk gaan op het moment dat de volgende ochtend het systeem volgens schema automatisch in Energy Save modus springt.

Na 2 weken met dit schema draaien lijk in op DHW nu ca. 15% energie te besparen. In absolute zin stelt het bitter weinig voor (ca. 0,5 kWh/dag) maar het is toch leuk en eenvoudig bespaard.
Eind mei nog maar wat aanpassingen doorgevoerd in gebruik van de Hydromodule. De E-Boiler in de Hydromodule is de Ferroli Titano Smart 80L SVE BF. Hoewel door Enzavu mij een vaste boilertemperatuur van 60°C werd aangeraden leek het mij aardig eens te kijken hoe smart de boiler zelf is. En dat blijkt een verrassing na een inleerperiode van een week waar de boiler alleen registreert hoe het verbruik is, is vanaf de tweede week de boilertemperatuur automatisch verlaagd naar 45°C, Doordat de boiler gevoed wordt met voorverwarmd water (over de buffer) blijkt deze lage temperatuur meer dan voldoende om in onze situatie over voldoende warm tapwater te beschikken. Minder warme boiler betekent ook minder stilstandverliezen en kortere opwarmtijden van de boiler. Ik kan niet anders dan concluderen dat dit geweldig werkt in onze situatie. Over afgelopen week gaf dit een besparing van ruim 25% op het energieverbruik voor DHW. En ten opzichte van de instellingen vorig jaar is dit ca. 36% zuiniger.
Zorg er wel voor dat de Tap temp van de hydromodule lager is dan de boilertemperatuur (in de smart stand zal deze de boiler altijd op minimaal 45°C houden) er moet wel wat te mengen zijn (T4 >T5) anders blijft de hydromodule plusen afgeven aan de mengklep om deze dicht te zetten
Door de lagere boilertemperatuur vond ik het wel noodzakelijk om ook de anti-legionellafunctie van de boiler te activeren (niet de anti-legionellafunctie van de hydromodule). Volgens de handleiding wordt nu elke 30 dagen de boiler een keer doorverwarmd tot 72°C.

Nu is het afwachten hoe smart de boiler reageert als we in oktober de buffertemperatuur weer constant laag hebben tbv verwarming. Is dan de 45°C boilertemperatuur nog voldoende voor de DHW vraag of zal de boiler deze gaan bijstellen naar 50-55°C?? ...de toekomst zal het leren...

[ Voor 4% gewijzigd door ArjoK op 03-03-2023 14:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rinkh
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 22-05 20:11
Het is nog steeds mogelijk volgens mij om via de webshop van Enzavu producten aan te schaffen, alleen is dit volgens mij niet raadzaam als ik zo de berichten over Enzavu lees?

NH, rijtjeshuis bouwjaar 1952, enkele Quatt, Tado V3+, droogbouw vloerverwarming, HR++ glas, spouwisolatie, kruipruimte isolatie, dak isolatie 2.5rd, 12x zonnepanelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArjoK
  • Nu online
rinkh schreef op zondag 3 juli 2022 @ 09:45:
Het is nog steeds mogelijk volgens mij om via de webshop van Enzavu producten aan te schaffen, alleen is dit volgens mij niet raadzaam als ik zo de berichten over Enzavu lees?
Dat is idd niet raadzaam (geen idee hoever je het bestelproces kan doorlopen).
Het staat duidelijk vermeld op de homepage Bedrijfsactiviteiten Enzavu beëindigd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zwimmiz
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 12-05 12:33
Ik zat ook even te zoeken naar een kleine WP mono/binnenunit om mijn schuurtje eventueel mee te verwarmen en kwam daarbij op de website van Enzavu. Ondertussen zijn ze weer online zonder voorbehoud.

En fijn dat je meteen op dit topic terechtkomt als je zoekt naar "ervaringen enzavu" :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ArjoK
  • Nu online
@zwimmiz even goed kijken op de site en je ziet
Bedrijfsactiviteiten Enzavu beëindigd 

Hier heb je niets aan.

• zwimmiz
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 12-05 12:33
ArjoK schreef op woensdag 21 december 2022 @ 20:56:
@zwimmiz even goed kijken op de site en je ziet
Bedrijfsactiviteiten Enzavu beëindigd 

Hier heb je niets aan.
Goh, ik heb echt met m`n neus zitten kijken. Sry.

• ArjoK
  • Nu online
Een kleine update. Dit stookseizoen heb ik toch nog maar wat lopen aanpassen. Dit keer heb ik de CV regeling van de hydromodule 'om zeep geholpen'.
Reden hiervoor was is dat de hydromodule de CV-pomp stuurt op een vaste delta over het CV-circuit. Deze is instelbaar, echter is de minimale waarde 5°C. Buiten het feit dat ik een lagere delta T zou willen gebruiken zorgt deze regelingen voor een schommelend regelgedrag van de warmtepomp (continu verhogen en dan weer verlagen van de compressorfrequentie) doordat continu de volumestroom aan de CV-zijde verandert. Ik heb temperatuursensor T2 van de retourleiding gehaald (deze meet nu de binnentemperatuur) waardoor de door de hydromodule gemeten delta T altijd groter is dan 5°C en de CV-pomp op zijn max ingestelde waarde draait. Tijdens een defrost kan de gemeten delta T wel eens lager dan 5°C zijn en zal de CV-pomp aftoeren maar de minimun ingestelde waarde waardoor het laatste stuk van de defrost voornamelijk teert op de buffer en niet extra warmte uit het CV-circuit onttrekt.
Door deze aanpassing heb ik de Ta met 1,5 tot 2°C kunnen verlagen. De warmtepomp hoeft niet meer continu te corrigeren en kan met een gelijkbrijvende compressorfrequentie zijn ding doen.

Delta T over CV-circuit (gemeten met infrarood thermometer) is nu ca. 2 °C en over de warmtepomp rond de 1,5°C (ik zou de CV-pomp nog wat harder kunnen zetten)

Voor zover ik nu kan beoordelen scheelt dit weer een aantal procenten energie ondanks dat de CV-pomp harder draait en meer verbruikt.

• ArjoK
  • Nu online
Gister kwam ik nog een testverslag tegen van een prototype van een nieuwe Enzavu warmtepomp die met een ander koudemiddel zou gaan werken. Het rapport is van 13 december vorig jaar toen Enzavu al ter ziele was,. Ik wist dat Jack hier mee bezig was een aantal maanden voor het beëindngen van de activiteiten. Dat de Hanzehogeschool Groningen het project heeft laten doorgaan is m.i. wel wat vreemd.

Lees hier het rapport van Dr ir Dirk Kurstjens

Spoiler: Resultaten zijn niet positief.

Wat mij verbaast is het gebruik van koudemiddel R454C wat in de boeken genoemd wordt als mogeljjke vervanger voor R404A en R22

De Enzavu Hotjet mini 5Ai had echter koudemiddel R410A welke andere vervangers meer geschikt maakt nl. R454B en R32

Het lijkt dat de keuze is gemaakt puur op basis van GWP die bij R454C onder de 150 zit en bij R454B op 466.

iig een leuk naslagwerkje van iest wat de markt nog niet gaat halen
Wellicht dat Hotjet de mini nog doorontwikkelt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArjoK
  • Nu online
ArjoK schreef op maandag 20 juni 2022 @ 16:18:
[...]

Eind mei nog maar wat aanpassingen doorgevoerd in gebruik van de Hydromodule. De E-Boiler in de Hydromodule is de Ferroli Titano Smart 80L SVE BF. Hoewel door Enzavu mij een vaste boilertemperatuur van 60°C werd aangeraden leek het mij aardig eens te kijken hoe smart de boiler zelf is. En dat blijkt een verrassing na een inleerperiode van een week waar de boiler alleen registreert hoe het verbruik is, is vanaf de tweede week de boilertemperatuur automatisch verlaagd naar 45°C, Doordat de boiler gevoed wordt met voorverwarmd water (over de buffer) blijkt deze lage temperatuur meer dan voldoende om in onze situatie over voldoende warm tapwater te beschikken. Minder warme boiler betekent ook minder stilstandverliezen en kortere opwarmtijden van de boiler. Ik kan niet anders dan concluderen dat dit geweldig werkt in onze situatie. Over afgelopen week gaf dit een besparing van ruim 25% op het energieverbruik voor DHW. En ten opzichte van de instellingen vorig jaar is dit ca. 36% zuiniger.

[...]

Door de lagere boilertemperatuur vond ik het wel noodzakelijk om ook de anti-legionellafunctie van de boiler te activeren (niet de anti-legionellafunctie van de hydromodule). Volgens de handleiding wordt nu elke 30 dagen de boiler een keer doorverwarmd tot 72°C.

Nu is het afwachten hoe smart de boiler reageert als we in oktober de buffertemperatuur weer constant laag hebben tbv verwarming. Is dan de 45°C boilertemperatuur nog voldoende voor de DHW vraag of zal de boiler deze gaan bijstellen naar 50-55°C?? ...de toekomst zal het leren...
Hoewel het stookseizoen nog niet voorbij is kan ik al melden dat ook deze winter de smart boiler 45°C voldoende vond. Die 80 liter boiler blijk dan voor ons 4 persoons huishouden voldoende voor dagelijks douchen. De koudwater inlet wordt over de buffer voorverwarmd naar ca. 30°C, de smartboiler moet dus een delta T van 15°C overbruggen, en dat lukt per douchbeurt in 20 tot 30 minuten. T.o.v. vorig stookseizoen is door deze smart stand ca. 8% energie bespaart voor het DHW.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KWest
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 06-12-2024
Beste ArjoK
Mijn Enazavu NAV 5Ai heeft vanaf 07-11-2020 continue gedraaid met vloerverwarming WarmtePomp 40°C en Warmwater Boiler 60°C (bravo! :-)
Helaas geeft sinds vandaag (05-03-2023) de boiler geen 60°C warmwater meer.
De WarmtePomp functioneert nog steeds, dus geen koude voeten, maar wel koud douchen :-(
Bedieningspaneel/display van de TCB Hydromodule is operationeel.
Echter zie op bedieningspaneel van de boiler zelf geen ledjes branden.
Is/wordt deze ergens intern gezekerd?
Mvg KWest

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KWest
NB. Kamerthermostaat staat permanent ingesteld op 20°C. Dus in de zomer is de WP in "rust".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArjoK
  • Nu online
KWest schreef op zondag 5 maart 2023 @ 17:11:
Beste ArjoK
Mijn Enazavu NAV 5Ai heeft vanaf 07-11-2020 continue gedraaid met vloerverwarming WarmtePomp 40°C en Warmwater Boiler 60°C (bravo! :-)
Helaas geeft sinds vandaag (05-03-2023) de boiler geen 60°C warmwater meer.
De WarmtePomp functioneert nog steeds, dus geen koude voeten, maar wel koud douchen :-(
Bedieningspaneel/display van de TCB Hydromodule is operationeel.
Echter zie op bedieningspaneel van de boiler zelf geen ledjes branden.
Is/wordt deze ergens intern gezekerd?
Mvg KWest
Wat vervelend om met koud water te zitten. doet de boiler helemaal niets meer? Ik neem aan dat in de boiler zelf een zekering zit maar kan natuurlijk ook iets in de hydromodule zelf zijn. Ik zou zeggen stel je vraag aan TCB in Assen kijken of zij je kunnen helpen te zoeken waar het probleem zit.

Als ze bij TCB moeilijk doen, dan kan je ook Ferroli Nederland proberen. Zij verkopen dezelfde hydromodule onder de naam Ferroli TitanoSmart Pro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArjoK
  • Nu online
KWest schreef op zondag 5 maart 2023 @ 17:20:
NB. Kamerthermostaat staat permanent ingesteld op 20°C. Dus in de zomer is de WP in "rust".
Is die dan echt in rust... of springt hij 3 tot 4 keer per uur aan om de buffer onnodig bij te verwarmen? dat is wat de configuratie bij mij deed. Dit kan je oplossen door het thermostaatsignaal wat standaard alleen naar de hydromodule gaat met een dubbelrelais te splitsen in een signaal voor de hydromodule en een eigen signaal voor de warmtepomp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KWest
Bedankt voor de tips mbt TCB en Ferroli.
Heb nu ontdekt dat er onderuit de boiler (van Ferroli) zo nu en dan water druppelt, wat echter gelijk verdampt op het buffervat, dus nooit ontdekt dat eea lekt. Lijkt er op dus dat de boiler elektronica niet meer functioneert.
Inzake buffer bij verwarmen: heb jou post(s) daarover gelezen, maar ben daar nog niet aan toe gekomen, omdat ik nog steeds bezig ben met de verbouwing, isolatie verbetering en kierdichting. Kost me allemaal veel meer tijd dan ooit verwacht.
Maar sowieso bespaart het systeem me nu al meer, dan voorheen met de gas-cv.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KWest
Volgens TCB is de Ferroli electronica defect geraakt, omdat de boilerketel is gaan lekken. Enzavu heeft namelijk in de koud water aanvoer geen inlaatcombinatie gemonteerd, die als "ontlastopening" fungeert wanneer in het boilervat de druk toeneemt bij het verwarmen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre
  • Registratie: Maart 2002
  • Nu online

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Is die inlaat combi niet achtergebleven van de oude (cv) installatie (indien die er was)?
Ook wel slecht dat de Ferroli elektronica blijkbaar daar zit waar het vochtig kan worden ...
Kijk eens naar de koud water aansluiting of je er toch niet een ziet zitten (met afvoer naar het riool).
Het cv radiator circuit heeft er ook een (die er op lijkt), het gaat hier om de waterleiding.
Wel apart dat dit pas jaren later gebeurt, ik zou dat zelf toch eerst willen vaststellen.

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArjoK
  • Nu online
Speedy-Andre schreef op maandag 6 maart 2023 @ 15:12:
Is die inlaat combi niet achtergebleven van de oude (cv) installatie (indien die er was)?
Ook wel slecht dat de Ferroli elektronica blijkbaar daar zit waar het vochtig kan worden ...
Kijk eens naar de koud water aansluiting of je er toch niet een ziet zitten (met afvoer naar het riool).
Het cv radiator circuit heeft er ook een (die er op lijkt), het gaat hier om de waterleiding.
Wel apart dat dit pas jaren later gebeurt, ik zou dat zelf toch eerst willen vaststellen.
@KWest @Speedy-Andre
Ik word nu wel nieuwsgierig wat er dan anders zit in de Ferroli TitanoSmart Pro.

TCB is wel de partij die dit product heeft ontwikkeld, een beetje gek om naar Enzavu te wijzen als er blijkbaar een ontwerpfout in zit.

Ik kan er dus nu ook vanuitgaan dat die van mij binnen afzienbare tijd de geest geeft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Speedy-Andre
  • Registratie: Maart 2002
  • Nu online

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Een inlaat combinatie heb je zo geplaatst, lekt ie nu niet dan kan hij straks z'n druk kwijt door water te lozen.
Erg slecht als iets basics als dit ontbreekt, bij elke boiler is dat nodig maar mogelijk gaat het nu 'goed' omdat hij de druk via de waterleiding kwijt kan (waar nu dus 'gebruikt' water in terugstroomt wat niet mag).

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ArjoK
  • Nu online
Een kleine update, nu de buitentemperatuur weer wat is gezakt zag ik weer eens een "droge" defrost voorbij komen (nummer 4 van september). Een beetje onzinnig om na uren stilstand met temperaturen buiten in de plus en in de warmtepomp rond kamertemperatuur (hij hangt immers binnen de schil van huis) te starten met een defrost.

Ik ben in de documentatie van Carel gedoken en de settings van de warmtepomp.
Al eerder had ik gezien dat er een grenswaarde voor de luchtinlaat-/buitentemperatuur (sensor B6) was waarboven de defrost niet wordt uitgevoerd, deze waarde stond bij oplevering in 2020 op 12°C deze had ik eerder verlaagd naar 10°C (dat beperkte voornamelijk in mei en september de meeste defrosts)
De regeling van de defrost werd verder puur op basis van koelgasdruk (sensor B12) geïniteerd. Het viel mij op dat op het meetpunt de koelgasdruk bij het starten van de compressor altijd even een dip naar beneden laat zien (onder de 5 barg) waar als deze langer dan 20 seconden aanhield de defrostroutine werd gestart. Door deze periode (minimum time check (menu Gfc29) te verhogen naar 40 seconden kon ik eerder al een enkele "droge" defrost ontlopen.

In de factory setting stond defrost type (Hc22) op PRESSURE maar Carel kent meer mogelijkheden
a. Outside exchanger temperature control
b. Pressure control
c. Combined control: outside exchanger temperature + pressure
d. Hot gas injection and reversal of the cycle.

Ik heb deze factory setting defrost type inmiddels gewijzigd naar Combined control: outside exchanger temperature + pressure (TEMP.+PRES. in de factory setting Hc22).
Er komt dan een nieuwe menuoptie beschikbaar (Gfc22) waarin een starttemperatuurgrenswaarde kan worden ingesteld voor de uitgaande luchttemperature (sensor B1) (default was 7° heb ik verlaagd naar 3°).
Tijdens normaal verwarmingsgebruik zie ik een delta van ca 9-10°C tussen Tbuiten/Tlucht inkomend (B6) en Tlucht uitgaand. Tijdens het opstarten is deze delta nog klein waardoor tijdens de eerdergenoemde druk dip nog niet aan de temperatuurvoorwaarde wordt voldaan en de "droge" defrost niet wordt getriggerd.
Gisteren en vanochtend heeft deze setting zich bewezen.

Als de temperaturen verder zakken zal ik controlleren of dit niet de terechte defrost om zeep heeft geholpen. (verwacht ik niet)

Ik hoop met deze aanpassing het aantal defrost per jaar te verminderen met ca. 150 stuks. (Dit zijn "droge" defrosts vlak na compressor start). Er wordt minder(vaak) warmte onttrokken uit het verwarmingscicuit wat een kleine besparing moet opleveren.
TIP: controlleer of B1 en B6 bij stilstand ongeveer dezelfde temperatuur weergeven door handmatig de luchtfan een paar minuten te laten draaien (menu Gg02). Indien nodig kan je de offset van de sensoren aanpassen (menu Gfb01 en Gfb03). Doe dit niet kort nadat de warmtepomp in actie is geweest (de verdamper is dat nog koud en B1 zal dan lager zijn dan B6)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArjoK
  • Nu online
ArjoK schreef op donderdag 3 oktober 2024 @ 15:06:
...

Ik hoop met deze aanpassing het aantal defrost per jaar te verminderen met ca. 150 stuks. (Dit zijn "droge" defrosts vlak na compressor start). Er wordt minder(vaak) warmte onttrokken uit het verwarmingscicuit wat een kleine besparing moet opleveren.

[...]
Afgelopen jaren had ik in oktober tussen 20-30 droge defrosts. Dit jaar na bovengenoemde aanparring slechts 1 in oktober.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• wmij
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 08-05 08:41
Dag allen,

Allereerst @ArjoK ontzettend bedankt voor je waardevolle input. Ik ben zelf geen expert op dit gebied en ik vond jouw posts daarom zeer nuttig om te lezen. _/-\o_

Wij (mijn vriendin en ik) hebben ons eerste huis gekocht. In dit huis zit een Enzavo/Hotjet installatie, vergelijkbaar/dezelfde opstelling als bij @ArjoK thuis. Volledig elektrisch. Geen gas meer in huis.
Het huis heeft een oppervlakte van 118m2. Energielabel A++. We verwarmen alleen de beneden verdieping nu op 19/19,5 graden. Geen kinderen. Alles wordt binnenshuis aangestuurd via de Larnitech app (domotica). Wij wonen er nu twee maanden. Hoewel het iets kouder is geworden buiten loopt het stroomverbuik echt enorm op. Tuurlijk verbruiken we meer naarmate het buiten kouder wordt maar dit slaat nergens op lijkt mij (dagverbuik van soms 45-50kWh!!). Dit past ook niet in de verbruikscurve zoals te zien is in de post van @ArjoK (ik realiseer me dat deze verbuiksdata voor elk huishouden anders is). Mijn P1 meter gaf ook een hoog gemiddeld verbruik op de dag weer. Anders dan een inefficiente werking van de warmtepomp installatie kon ik mij niet bedenken aangezien er vaak niemand thuis was (en dit dus, vermoed ik, de voornaamste bron is van de hoeveelheid energie verbruik)

De instellingen stonden behoorlijk hoog (in vergelijking met de standaard/aanbevolen instellingen zoals in de handleiding vermeld staan aanhoudt). Heating 50 graden, DHW 50 graden. e-boiler op 70 graden.

Ik heb nu de volgende instellingen actief (eigenlijk zo goed als alles terug naar de aanbevolen/fabrieksintellingen gezet):

Heat pump unit
Summer/Winter: Manual
Unit: ON
Heating + DHW

Nominal setpoint (ON)
Cooling: 20.0 graden
Heating: 35.0 graden
DHW: 35.0 graden

De e-boiler heb ik in smartmodus gezet (per gisteren dus over het resultaat valt nog niets te zeggen)

Hydromodule
Tap Temp 47 graden
Pomp Min 50 pwm
Pomp Max 160 pwm
Delta T 6 graden

El. Temp: 10 graden (fabrieksinstelling)
D.infect (legionella): 1 (1=aan).

Ik ben benieuwd wat bovenstaande settings doen op het dagelijkse verbruik. Ik houd jullie op de hoogte en ik ben benieuwd of jullie suggesties, op/aanmerkingen hebben. Let wel, ik ben geen technicus ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ArjoK
  • Nu online
@wmij welkom, altijd leuk nog een Enzavo/Hotjet bezitter te treffen.
Met je energielabel van A++ denk ik dat je met Heating nog wel wat lager kan gaan zitten.
Belangrijk is dan veel flow. Pomp Min naar 80 en pomp max naar 250. Ontkoppel in de Hydromodule ook sensor T2 (deze vindje op de leiding achter de pomp met zwarte draden als het goed is) dan werkt de sturing op delta T niet meer en kan je met een lagere delta T dan 5 werken. De warmtepompregeling wordt dan ook niet meer gestoord de de regeling van de hydromudule op het secundaire circuit en gaat veel rustiger draaien.

Zorg ervoor in het stookseizoen dat Setpoint DHW ca. 2 graden lager ligt dan setpoint Heating. Daarmee voor kom je onnodig opwarmen van de buffer.

Belangrijk dingentje is nog wel het thermostaatsignaal deze moet zowel naar de warmtepomp als de hydromodule, dat is eenvoudig te regelen door er een dubbelrelais tussen te plaatsen. Als er geen warmtevraag is van de thermostaat wil je immers niet dat de buffer continu op temperatuur gehouden wordt.

Probeer de komende dagen uit te vinden hoe laag je kan gaan met je setpoint Heating om je huis op temperatuur te houden. Dan kan je ook toewerken naar het gebruik van een stooklijn (Ta Heating afhankelijk maken van de buiten temperatuur)

Succes, en als er vragen zijn hoor ik het graag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArjoK
  • Nu online
De e-boiler heb ik in smartmodus gezet (per gisteren dus over het resultaat valt nog niets te zeggen)
Het inleren van de boiler duurt ongeveer een week.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wmij
@ArjoK dank voor je reactie!

Vraag: hoe werkt de delta T als je de T2 eruit haalt? Het systeem heeft deze meting toch wel nodig? Zoals je leest begrijp ik dit gedeelte nog niet helemaal.

Ik ga aan de slag met de setpoint, goeie tip van de flow! Ben benieuwd wat het kan opleveren.

Heb jij de tap temp en El temp nog lager dan wel hoger ingesteld?

Volgende week laat ik jullie iets weten over de resultaten.
Goed weekend allemaal!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ArjoK
  • Nu online
@wmij Die hydromudule probeert een constante delta T over de afgifte te creeren door de pompsnelheid continu aan te passen. Deze delta T van je instellen op minimaal 5 graden... maar hoe lager je delta T hoe lager je T aanvoer kan zijn (heating).
Als de hydromodule een delta T groter dan setpoint meet dan dan voert deze de pompsnelheid op, wordt delta T lager dan gaat ok de pomsnelheid om laag.
Als T2 wordt losgekoppeld is deze 0 en zal de pompsnelheid op je max blijven met als resultaat je laagst haalbare delta T over je afgifte. De warmtepomp kan dan zonder verstoring de compressorfrequentie regelen.

De El temp heb ik op 26 staan (puur om een temperatuur dip tijdens defrost een beetje op te kunnen vangen) maar ik heb meestel de stekker van het element niet in het stopcontact, want helemaal niet nodig. Alleen als de verwachting is dat het dagen achtereen echt koud wordt dan gaat de stekker erin... en dan nog met slimme stekker ertussen die enkel aanschakelt wanneer het buiten kouder is dan 5 graden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wmij
@ArjoK dank voor de toelichting 😄

Ik ga eens kijken of het lukt om de sensor te ontkoppelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArjoK
  • Nu online
@wmij kan je iets vertellen over je afgiftesysteem, is dat vloerverwarming? Als dat zo is wat voor een verdeler zit daar aan. Gezien de door jou genoemde instelling voor heating van 50 denk ik dat je een verdeler met pomp hebt. Dat is dan verre van ideaal.
Lees je ook even in in het Lucht/water warmtepompforum.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wmij
@ArjoK we hebben geen pomp. Voor zover ik kan zien/beoordelen gaat het om een ltv verdeler. Ik heb de settings echt een stuk lager gezet. Inmiddels heating op 33 graden zonder problemen om het huis warm te houden.

Het stroomverbruik is ook echt drastisch omlaag gegaan. Ik kijk nog even hoe de komende dagen/week eruit ziet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wmij
Dag allen,

Allereerst de allerbeste wensen! Hopelijk hebben jullie ook fijne feestdagen gehad.

@ArjoK en andere geïnteresseerden, hierbij een update. Ik heb twee perioden met elkaar vergeleken. De periode (14 dagen) voorafgaand aan de wijzigingen in de instellingen (zie post op 20 december) en de periode daarna (20 december t/m gisteren). Vandaag heb ik nog niet meegnomen aangezien de dag nog niet voorbij is ;)
Ook realiseer ik me dat er meerdere factoren kunnen zijn die de vergelijking discutabel zouden kunnen maken.

Het verschil in verbruik is (denk/vind ik) echt wel reden om te denken dat de instellingen hebben gezorgd dat het systeem efficiënter werkt:
- In de periode voorafgaand aan de wijzigingen verbruikten we gemiddeld 51,5 kWh per dag.
- In de periode na de wijzigingen verbruikten we gemiddeld 20,7 kWh per dag.

Ik vraag me af of ik het verbuik nog verder omlaag kan krijgen bij buitentemperaturen <5 graden met de huidige settings (gezien de afgelopen dagen).
Er zijn nog twee dingen die ik moet/kan doen (ik heb niet alles in een keer aangepast om te kunnen zien wat het effect is van elke handeling):
- Ik heb de temp sensor van T2 nog niet ontkoppeld. Zal dit nog echt veel meer opleveren? Delta T staat nu op 5 graden ingesteld.
- De aansturing van de verwarming gebeurt vanuit de Larnitech omgeving (app). Ik ben er nog niet achter of er een signaal naar zowel warmtepomp gaat als hydromodule.

Ik ben benieuwd wat jullie ervan vinden. Op- en of aanmerkingen zijn altijd welkom!

Fijne avond :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArjoK
  • Nu online
@wmij heb je inzicht in het verbruik van warmtepomp en hydromodule of is het het tolaalverbruik van je huishouden?
Inzicht in het realtime verbruik van de warmtepomp kan je een stuk verder helpen met optimaliseren van je instellingen.
Ik gebruik de P1 meter en een energy socket van HomeWizard, dat geeft mij voldoende inzicht in het gedrag van de warmtepomp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wmij
@ArjoK dat is een goede tip! Het gaat om het totaal verbruik van het huishouden. Ik heb nog geen energysocket. Heb je zowel een energysocket voor de warmtepomp als hydromodule?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ArjoK
  • Nu online
@wmij Ik hen warmtepomp en hydro op dezelfde HW energysocket maar allebei een eigen socket maakt het nog inzichtelijker. Ik heb wel een andere energysocket er tussen voor de hydromodule die geeft niet zo'n mooi inzicht maar wel de dag totalen. Die haf ik nog liggen, maar als je nu niets hebt zoek ze beide een eigen HW socket geven.

Ziet er bij mij zo uit
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9RR6qa7Ak100tk8FBCD5rS9Ixh4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EC15xXpxhRSlSgdZzJ6FdaI6.jpg?f=fotoalbum_large

Al die pieken zijn de Eboiler in de hydromodule (1200 W)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ArjoK
  • Nu online
wmij schreef op donderdag 2 januari 2025 @ 18:54:

- Ik heb de temp sensor van T2 nog niet ontkoppeld. Zal dit nog echt veel meer opleveren? Delta T staat nu op 5 graden ingesteld.
Met het ontkoppelen van T2 kan je naar een delta van 2 à 3 gaan. Dat scheelt tussen de ca. 3% verbruik van de warmtepomp bij buitentemperaturen van -10°C en ca. 6% bij 15°C (voordeel zal bij jou gok ik tussen 50 en 100kWh op jaarbasis zijn)
Wellicht is het nog wat meer doordat de regeling van de warmtepomp geen verstoring meer krijgt van flow wijzigingen in het secundaire circuit. Warmtepomp zal dan niet meer zo vaak 'gas' bij moeten geven.
Mogelijk dat in je huidige situatie met delta T regeling op het secudaire circuit, door lage flow secundair je warmtepomp gaat pendelen (kort uit en dan weer aan) doordat je parallelbuffer en daarme je retour naar de warmtepomp setpoint heating overschrijdt. Oplossing hiervoor is flow secundair verhogen (dus T2 loskoppelen). T heating verhogen werkt ook maar dan lever je in op rendement (COP).

Pagina: 1 2 Laatste