Iemand ooit gemeten aan douchewarmtewisselaar (DWTW)?

Pagina: 1 2 ... 27 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• bartvb
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 11-04 11:54
Op het moment aan het kijken naar een douchewater-WTW. Voor de EPC e.d. is dat een heel positieve maatregel, volgens de fabrikanten zijn ze ook geweldig maar ik ben nog geen installateur tegen gekomen die vertrouwen heeft in de douche-WTW.

Zijn er Tweakers die ooit in de praktijk gemeten hebben aan een WTW? Zou in theorie niet al te moeilijk moeten zijn, met twee temperatuursensoren (water in en uit) en een bekende flow van je douchekop zou je een heel eind moeten kunnen komen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frickY
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 30-04 14:04
Ik had er nog nooit van gehoord tot ik recent de Duurzame Energie (2012) topics doorlas.
Daar zul je al het een en ander aan ervaringen kunnen vinden, en komt je vraag wellicht ook beter tot zijn recht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

eric-pvt en mkleinman hebben er allebei een en als ik zo hun reacties lees zijn ze er wel blij mee, vooral in combinatie met een zonneboiler.

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• bartvb
Heb echt een pest hekel aan die mega topics :+
Zie dat het topic dat je noemt dicht is gezet met een verwijzing naar dit forum, ik wacht nog even af en anders stel ik de vraag in de Duurzame Kroeg :j

Dank voor de info!

[ Voor 41% gewijzigd door bartvb op 11-04-2012 19:44 ]

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• guus.assmann
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 27-04-2021
Zelf heb ik een douche WTW gemaakt.
Die bestaat uit 2 meter koperpijp (Van hemelwater afvoer, 70mm) en daar drie buizen omheen gezet.
Er gaat onder 12 graden water in en dat komt er boven met 30 tot 32 graden weer uit.

Later ben ik gaan rekenen en kom tot de conclusie dat vier rechte buizen van 12mm langs de wand van de 70 mm pijp hetzelfde oppervlek hebben.
Dat is prima zelf te maken.

Kortom, ik ben heel tevreden. Het spaart 50% gas.
Normaal kost 5 minuten douchen 200 liter gas. Nu nog maar 100 liter.
Dat spaart dus ongeveer 5 cent per 5 minuten douchen. En dat vindt ik vrij veel.
Het geheel is voor ongeveer 150 Euro te realiseren.

Guus Assmann

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• flippo765
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 05-04 20:22

flippo765

4170 Wp subsidieloos

Zelf ga ik deze zomer de badkamer overhoop gooien en dus ook een douche WTW aanbrengen.
Wel leuk dat er een apart topic over is gekomen.
Hier staat een beetje info erover:
http://www.olino.org/arti.../warmte-terug-winning-wtw
Mocht je een beetje handig zijn met hardsolderen; reactie 10 is een zelfbouw WTW
Hier een beschrijving voor een zelfbouw:
http://www.locutisolar.nl...df/WTWD%20handleiding.pdf

Omdat koper steeds duurder word en er tegenwoordig meer eisen gesteld worden aan een douche-WTW vraag ik me af of het nog gunstig is er 1 zelf te bouwen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pietje NL
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 01-05 21:00
guus.assmann schreef op woensdag 11 april 2012 @ 19:51:
Zelf heb ik een douche WTW gemaakt.
Die bestaat uit 2 meter koperpijp (Van hemelwater afvoer, 70mm) en daar drie buizen omheen gezet.
Er gaat onder 12 graden water in en dat komt er boven met 30 tot 32 graden weer uit.

Later ben ik gaan rekenen en kom tot de conclusie dat vier rechte buizen van 12mm langs de wand van de 70 mm pijp hetzelfde oppervlek hebben.
Dat is prima zelf te maken.

Dat spaart dus ongeveer 5 cent per 5 minuten douchen. En dat vindt ik vrij veel.
Benieuwd hoe je dit precies hebt gedaan, heb je misschien foto's of iets?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WouterB
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 07:16

WouterB

3680 Wp

Ik heb er nooit aan gemeten, maar mijn gasverbruik is in de zomer de helft van wat het was in het vorige huis (In de zomer staat de verwarming uit, dus gasverbruik dan is alleen voor warm water en koken).

Ik heb de Douche WTW van bries, hier te koop

[ Voor 28% gewijzigd door WouterB op 11-04-2012 22:50 ]

Quatt in hoekhuis (130m2) met radiatoren, 3680Wp PV zie https://ei.tigoenergy.com/p/wouterb

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• guus.assmann
Hallo Pietje NL,

Foto's heb ik wel, maar ik weet niet hoe die te plaatsen.
Stuur me een PM dan kan ik ze wel per E-mail toesturen.

Als ik het nog eens zou moeten maken, dan zou ik 4 koperen buizen van 12mm aan de uiteinden iets ombuigen.
Dan de buizen in de lengterichting aan de dikke buis vastsolderen.
Via T-koppelingen en bochten zijn dan de 4 buizen aan elkaar te maken en weer te verlopen naar 15mm.

Het koude leidingwater, dat naar de kombiketel gaat, wordt hiermee voorverwarmd.
En de thermostatische mengkraan in de douche, net als de ketel, kan hier prima mee overweg.
In z'n algemeenheid, als de ketel het keurmerk NZ (Naverwarming Zonneboiler) heeft, werkt het goed.
En het zal voor een andere ketel op zich ook geen probleem zijn.
Het water zal immers nooit ver boven de 30 graden komen.

[ Voor 32% gewijzigd door guus.assmann op 12-04-2012 13:43 . Reden: Toevoeging aansluitmethode ]

Guus Assmann

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pietje NL
Zou willen maar gaat niet want je hebt PM niet aan staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• guus.assmann
@Pietje NL
Zojuist heb ik gekeken, mijn mailadres zou zichtbaar moeten zijn.
Maar het is eenvoudig. mijn naam zoals in het forum en dan at wolmail (punt) nl

Guus Assmann

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pietje NL
Gestuurd, verwijder je mail adres maar van hierboven :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartvb
Is het, als je er zelf een maakt, geen idee om de koperen buis om de buis met afvalwater te wikkelen? Als een spiraal dus? Op die manier kan je echt een tegenstroom wisselaar realiseren wat (denk ik) redelijk scheelt in je efficientie, Is wel wat lastiger met solderen, zeker om alles netjes aan te laten sluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 13:16
bartvb schreef op woensdag 11 april 2012 @ 18:43:
Op het moment aan het kijken naar een douchewater-WTW. Voor de EPC e.d. is dat een heel positieve maatregel, volgens de fabrikanten zijn ze ook geweldig maar ik ben nog geen installateur tegen gekomen die vertrouwen heeft in de douche-WTW.
Geven ze ook argumenten waarom?

Raken die dingen verstopt? Is het een gedoe om aan te leggen (verhoogde vloer in geval van spiraal)? Of leven die installateurs soms nog in de jaren 70 met een "want gas kost toch niks" mentaliteit?

Want het is toch niet echt duur om aan te leggen en tijdens douchen moet het aanzienlijk schelen.

Enige resterende argument is dat douchen maar een klein deel van het verbruik is (verwarmen is veel meer). Maar als je met 3-4 man in huis bent lijkt me dat wel lonend.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Paul C
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 09-04 12:20
Ik heb er geen praktijkervaring mee, maar heb er wel een aantal bekeken, etc.

Het is gewoon een blok koper. Veel degelijker kan het niet. Eenvoudiger ook niet. Ik zie niet wat er mis mee kan gaan (behalve misschien een incompetente installateur...) Rendement is ongeveer 65%. Ga je nieuwbouwen? Altijd doen dan!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 238103

ik heb er nu 1 jaar ervaring mee, met de technea wtw v3 pijp (65%)
en dat ding is helemaal goud !
ik heb verschillende manieren aangesloten gehad, (koud/warm/douche only) maar direkt een (zonne)boiler in is simpelweg top. (de folder klopt weer niet)
erop zitten dan weer de cv en alle warmwaterapparaten(was en afwas)
ik meet hem niet, maar heb lcd displays op de boiler.
30c 300 liter in januari is een prestatie, wat anders gewoon in het riool verdween, of in de zak van de kolenboer.
http://van.wijk.net/pvt/wtw.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• guus.assmann
Die methode met wikkelen heb ik uitgevoerd.
En dat is heel erg lastig. Veel werk en moeilijk netjes te krijgen.
Nu is de warmtegeleiding van koper erg goed.
Dus vier rechte buizen, gelijkmatig verdeeld over de omtrek is ook prima.
Het belangrijkste is het warmtewissel oppervlak.
Als je buis wil wikkelen, mag deze niet te dik zijn.
Bij mijn exemplaar heb ik 3 keer 8mm genomen en dan totaal 4 meter lang.
Dat is qua oppervlak net zo veel als 4 keer 12mm over 2 meter lengte.
Tegenstroom krijg je doordat het warme water van boven naar beneden valt en het koude water van onder naar boven gaat.
Uiteraard werkt dit alles alleen goed bij een vertikaal opgestelde pijp.
Het water loopt langs het oppervlak van de buis en kan zo optimaal zijn warmte afstaan.

Bij nieuwbouw zeker altijd doen.
Bij mij levert iedere douchebeurt van 5 minuten ongeveer 6 cent besparing.
Dat betekend ongeveer 2000 keer douchen om het terug te verdienen.
Met 3 personen is dat minder dan 2 jaar. En dat is beslist niet slecht.

Guus Assmann

Acties:
  • +2 Henk 'm!

je moet de terugverdientijd relateren aan een gewone pvc rioolpijp
de tvt curve volg een eye operner kijkhoek curve
als je de curve wenst tav een woning op 15 jaar, dan snap ik niet waarom ze niet compleet uitverkocht zijn,
of het zegt iets over het IQ van nederland.

als je auto`s stoer vind waarin je iedereen wegtrekt,
waarom is dat dan niet van toepassing op een douche wtw ?
je trekt je leverancier eruit met elke seconde dat je de douchekraan opentrekt.

vroem vroem

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 12:59
Wilke schreef op vrijdag 13 april 2012 @ 00:56:
[...]

Geven ze ook argumenten waarom?

Raken die dingen verstopt? Is het een gedoe om aan te leggen (verhoogde vloer in geval van spiraal)? Of leven die installateurs soms nog in de jaren 70 met een "want gas kost toch niks" mentaliteit?

Want het is toch niet echt duur om aan te leggen en tijdens douchen moet het aanzienlijk schelen.

Enige resterende argument is dat douchen maar een klein deel van het verbruik is (verwarmen is veel meer). Maar als je met 3-4 man in huis bent lijkt me dat wel lonend.
Gedoe om aan te leggen en de lange tvt als je gezin niet zo heel groot is. Weerhoudt mij er ook van om de hele zooi te verbouwen of om een zonneboiler te plaatsen. Ik ben maar alleen, en dan heeft besparen op douchen niet zo'n hele grote impact. Is net zoals een zuinigere wasmachine plaatsen of de huidige voorzien van hotfill, de investering is te groot voor de keren die ik het gebruik.

Nu snap ik niet waarom nieuwbouw niet gewoon standaard aangelegd wordt met WTW. Je moet alles nog bouwen, dus is WTW een redelijk goedkope uitbreiding.

Maargoed, installateurs en besparen.. zie ook het CV-tuning topic, daar doen ze ook niks mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yzf1kr
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 29-04 15:14
Anoniem: 238103 schreef op zondag 15 april 2012 @ 09:37:
je moet de terugverdientijd relateren aan een gewone pvc rioolpijp
de tvt curve volg een eye operner kijkhoek curve
als je de curve wenst tav een woning op 15 jaar, dan snap ik niet waarom ze niet compleet uitverkocht zijn,
of het zegt iets over het IQ van nederland.
Ik kan wel een heleboel redenen bedenken:
  1. Informatievoorziening is nog zeer beperkt, ook op internet is er bijna geen drol over te vinden.
  2. €500 is best een flinke initiele investering, zeker in een tijd waarin héél veel mensen nog net het einde van de maand halen. (En dat is alleen als je zelf handig bent, laten installeren loont zich dan niet eens)
  3. Montage achteraf is niet zo makkelijk.... en dat is een understatement. (Ik ben ook nog steeds aan het denken hoe ik hem in mijn meterkast kan krijgen, want ik zal de afvoer van het bad moeten afsplitsen en op een later punt weet terug in het riool moeten brengen, en dat zelfde voor de waterleiding. Dat zal ik zelf moeten doen, want als ik het laat doen, dan verdubbelt de terugverdientijd)
  4. Technisch bestaat er nog veel onduidleijkheid. (Niet alle WTW's schijnen overweg te kunnen met een aansluiting op een (douche)bad)
  5. Veel mensen wonen in een huurhuis waar je eens niets mag doen.

https://www.facebook.com/hausbrandeck

Acties:
  • 0 Henk 'm!

punt 1 ik kan alles prima vinden
punt 2 : ik betaalde 300 euro, koper word snel duurder
punt 3 dat was het bij mij wel, dus geen punt want het is een lokale aanname
punt 4 nee, je kan gewoon bries of technea bellen, zo heb ik het ook gedaan na lezing van hun sites
-ad 4 de technea zit ook gewoon op mijn bad, wat bedoel je ? er is een verschil tussen types pijpen
(wel / geen ontluchting)
punt 5 dat is een aanname, toen ik mijn huis huurde, deed ik wel van alles, hang en sluitwerk is verantwoordelijkheid huurder.

[ Voor 8% gewijzigd door Anoniem: 238103 op 15-04-2012 19:02 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mkleinman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 10:24

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

bartvb schreef op woensdag 11 april 2012 @ 18:43:

Zijn er Tweakers die ooit in de praktijk gemeten hebben aan een WTW? Zou in theorie niet al te moeilijk moeten zijn, met twee temperatuursensoren (water in en uit) en een bekende flow van je douchekop zou je een heel eind moeten kunnen komen?
Ik heb met mijn infrarood thermometer wel eens gemeten. Onderin is de buitenkant van de WTW bij het douchen ongeveer een graad of 10 a 12. Bovenin waar het water richting de douche/CV/zonneboiler gaat is het water opgewarmd tot zo'n 30-32 graden.

Verder kan ik het effect in de zonneboiler goed merken in de wintermaanden. Sinds dat we de WTW hebben is het retourwater onderin de boiler tussen de 8 en de 12 graden warmer gemiddeld dan voordat we hem hadden.

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crxtreem
  • Registratie: Augustus 2007
  • Niet online
Ik zit ook te denken om een Douche WTW van Bries te plaatsen.

Alleen op de afvoer die ik kan gebruiken zit ook de wastafel en wasmachine op.

Is dit funest voor de WTW?
Of als ik eens in het jaar de WTW reinig wel te doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frickY
Wat is heb gelezen is dat de WTW alleen op afvoer van de douche mag, en niet op het bad of bijv. wastafel/wasmachien, maar de reden is me niet duidelijk.

Nadeel van wastafel is wel dat je die niet uitsluitend met warm water gebruikt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• _JGC_
Op zich zijn bad en wastafel geen probleem, maar het heeft een aantal nadelen:
- als jij je bad vult, loopt er niks door je WTW, dus heb je er niks aan
- als jij je bad laat leeglopen, voer jij geen water aan door je WTW, dus heb je er niks aan
- als je tanden poetst bij de wastafel spoel je hierna tandpasta door je WTW, die houden daar niet van

En verder, mocht de koudwaterleiding aangesloten zijn op zowel de wastafel als de douche:
- als jij warm water afvoert, heb je bij de wastafel geen koud water

Qua besmettingsgevaar of bacteriegroei schijnt het wel mee te vallen, TNO heeft daar tests mee gedaan, maar vanwege bovenstaande punten is het niet zinvol of praktisch om een WTW op je badkuip of wastafel te zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman
  • Registratie: Oktober 2001

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Klopt en om die reden hebben we tijdens de badkamer verbouwing daar rekening mee gehouden. Het
Plafond beneden in de wc moest er toch uit. Daarna een aparte afvoer gemaakt voor de douche en de wastafel. De wastafel krijgt via een aparte aanvoer koud water. De douche krijgt via de wtw lauw water, het overschot gaat via de ketel en de zonneboiler.

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Terpen Tijn
  • Registratie: Mei 2012
_JGC_ schreef op woensdag 08 augustus 2012 @ 17:14:
Op zich zijn bad en wastafel geen probleem, maar het heeft een aantal nadelen:
- als jij je bad vult, loopt er niks door je WTW, dus heb je er niks aan
- als jij je bad laat leeglopen, voer jij geen water aan door je WTW, dus heb je er niks aan
- als je tanden poetst bij de wastafel spoel je hierna tandpasta door je WTW, die houden daar niet van

En verder, mocht de koudwaterleiding aangesloten zijn op zowel de wastafel als de douche:
- als jij warm water afvoert, heb je bij de wastafel geen koud water

Qua besmettingsgevaar of bacteriegroei schijnt het wel mee te vallen, TNO heeft daar tests mee gedaan, maar vanwege bovenstaande punten is het niet zinvol of praktisch om een WTW op je badkuip of wastafel te zetten.
Je kan toch een douche-WTW direct laten terugvoeren op de warmwaterleiding van de douche zelf, als je tenminste een thermostatische mengkraan hebt? Als je op die manier een lange lus via de ketel vermijdt dan maakt het niet meer uit waar de afvoer van de douche later zoal nog mee gedeeld wordt, lijkt me.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blissard
  • Laatst online: 01-05 21:19
frickY schreef op woensdag 08 augustus 2012 @ 16:46:
Wat is heb gelezen is dat de WTW alleen op afvoer van de douche mag, en niet op het bad of bijv. wastafel/wasmachien, maar de reden is me niet duidelijk.

Nadeel van wastafel is wel dat je die niet uitsluitend met warm water gebruikt.
Ik denk dat de wasmachine geen goed idee is omdat de rest wasmiddel het koper kunnen aantasten. Verder kan het denk ik geen kwaad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

niet zoveel onzin verkopen jongens, vragen stellen, stel ze maar,
ik heb juist een gesloten wtw, en alles gaat erdoor,
de wasmachine dreunt de wtw juist schoon voor het hogere rendement over het hele jaar.
ook het bad gaat erdoor, en dat werkt wel, het bad werd immers gevuld met wtw water van eerdere douches.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Dre

Even ter ondersteuning van eric-pvt:
_JGC_ schreef op woensdag 08 augustus 2012 @ 17:14:
Bron?
blissard schreef op woensdag 08 augustus 2012 @ 20:22:
[...]

Ik denk dat de wasmachine geen goed idee is omdat de rest wasmiddel het koper kunnen aantasten. Verder kan het denk ik geen kwaad.
Bron?

Zijn de mensen die een douche-WTW gebruiken vooral mensen met een stortdouche en 14 kinderen of is een douche-WTW ook interessant voor mensen die in hun eentje wonen een spaardouche hebben? (met andere woorden: vanaf wanneer is het interessant?)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hansdegit
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 01-05 21:28
Draai het eens om: wanneer wordt het interessant om warmte door het putje te spoelen?

Gitje's Stroomfabriek: 6095 Wp Yingli Panda, 2520 Wp Suntech, Tigo Monitoring & Schaduwmanagement, Kostal Piko 10.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
Dre schreef op woensdag 08 augustus 2012 @ 22:40:

[...]

Bron?

[...]

Bron?

Zijn de mensen die een douche-WTW gebruiken vooral mensen met een stortdouche en 14 kinderen of is een douche-WTW ook interessant voor mensen die in hun eentje wonen een spaardouche hebben? (met andere woorden: vanaf wanneer is het interessant?)
Kwam dat soort dingen vanmiddag tegen op website van fabrikant van zo'n ding. Afvoer van de wasmachine zou niet zo'n probleem moeten zijn, in eerste instantie komt er een bak zeep door en vervolgens spoelt de wasmachine de boel nog na met water. Denk dat je WTW juist blij is met een wasmachine, iig een stuk blijer dan de klodders scheerschuim, haren en tandpasta die door een wastafelafvoer gaan. Ik zou alleen wel opletten met de hoeveelheden wasmiddel die je gebruikt, bij moderne machines hoef je vaak maar de helft te doseren tov wat op de verpakking staat.

Als je maar alleen bent is een WTW gewoon een heel duur stukje afvoerpijp. Je zult er jaren over doen om het terug te verdienen als je met een spaardouche maar korte douchebeurtjes maakt. Als je absoluut niet tegen verspilling kunt of het ding heel makkelijk kunt inbouwen is het de moeite waard. Weet niet hoe lang je nog van plan bent om in je huis te gaan wonen en of je van plan bent om het aantal personen nog uit te breiden, maar hoe eerder je dat ding ophangt, hoe sneller ie terugverdiend is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frickY
Terpen Tijn schreef op woensdag 08 augustus 2012 @ 20:13:
Je kan toch een douche-WTW direct laten terugvoeren op de warmwaterleiding van de douche zelf, als je tenminste een thermostatische mengkraan hebt? Als je op die manier een lange lus via de ketel vermijdt dan maakt het niet meer uit waar de afvoer van de douche later zoal nog mee gedeeld wordt, lijkt me.
Het retourwater zal sowieso kouder zijn dan je warm water leiding. Daarmee koel je dus juist je toevoer en gooi je warmte weg, in plaats van die te winnen. Het idee is dat je koud water opwarmt om warm water, en daarmee gas, te besparen.
Anoniem: 238103 schreef op woensdag 08 augustus 2012 @ 20:34:
ook het bad gaat erdoor, en dat werkt wel, het bad werd immers gevuld met wtw water van eerdere douches.
Jij hebt een boiler/reservoir achter je WTW zitten die de warmte uit het douchewater opslaat voor later gebruik met het bad?
Of bedoel je dat jij je WTW op de aanvoer naar je CV hebt, in plaats van op de aanvoer naar je douche?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

de koudwaterleiding gaat gewoon naar de qsolar
in de koudwaterleiding hangt de wtw, en erachter inmiddels een elektrische boiler
hierdoor word de boiler een hotfill boiler.
ipv 8 graden invoer leidingwater, is dit nu een graad of 35
de elektrische boiler maakt er 45c van tijdens douchen.
zodra de zon gaat schijnen is de boiler in no time 85 graden
de wtw verdubbelt de capaciteit van de boiler, want bij warmwater gebruik win je zonnewarmte ook weer terug
sinds de aanschaf van de wtw is de prijs van de wtw verdubbelt, de terugverdientijd is dus niet voor laggards.
ik betaalde 2 jaar geleden slechts 300 euro voor de technea wtwv3 gesloten stort wtw.
(gesloten = zonder ontluchting)

in bad + iemand onder de douche + een hotfill was aan tegelijkertijd is nu een mogelijkheid.
over tvt en comfort gesproken, er is een tvt
als je over tvt wilt praten, becijfer dan eerst hoeveel euro je per jaar in het riool loost, en wat daar de tvt van is.

[ Voor 15% gewijzigd door Anoniem: 238103 op 09-08-2012 08:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Niet online

Dre

hansdegit schreef op woensdag 08 augustus 2012 @ 23:04:
Draai het eens om: wanneer wordt het interessant om warmte door het putje te spoelen?
Ja hartstikke leuk allemaal, maar met een verbruik van 60m3 voor kookgas en warmwater kost dat bij €0,60 per m3 maar €36 euro per jaar. Als ik de helft zou besparen met een douche-WTW levert het me €18 euro per jaar op. Vanuit financieel oogpunt lijkt het me dan een "heel duur stukje afvoerpijp" en verre van interessant. Als ik een spaardouche zou gebruiken is het verbruik wellicht nog lager.....

Ik vind de douche-WTW een erg interessant product, maar vanuit financieel oogpunt is het voor mij en waarschijnlijk alle 1-persoonshuishoudens niet interessant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crxtreem
  • Niet online
Hmm als ik het zo lees kan het enigste nadeel zijn dat ik met warm water mijn tanden moet poetsen na een douchebeurt.

Er loopt ook maar 1 koudwaterleiding naar boven dus alles gaat dan door de WTW.

Voordeel is dan wel weer dat de wasmachine ook warmer water aangeleverd krijg bij zijn 2de wasbeurt.

Ik las volgens mij ook dat Bries een speciale borstel heeft om de WTW te reinigen.
Iemand daar ervaring mee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• engelbertus
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 01-05 00:08
Vwolgens de website is het het meest gunstig om het opgewarmde water naar je ketel, en de koudwateraansluiting van je douchkraan te laten gaan.
Het koude water is dan 30 graden, en moet nog, een graad of tien warmer worden. Dat meng je bij uit de cw, waar het water al 30 graden is als het de cv ketel instroomt. De ketel verwarmt dit tot 60 graden, en dus hoeft er niet heel veel nog door de ketel worden opgewarmd.
Ik vraag me wel af wat dit voor de flow door de ketel betekent. Te weinig flow betekent dat de ketel niet aanslaat.

Je kunt ook de wtw alleen op de cv ketel aansluiten.
Dan heb je. Volgens de website minder rendement, maar ik weet niet hoe dat is bepaald. Waarschijnlijk komt het doordat je dan ook koud water van bijvoorbeeld 10 graden gebruikt, waar dan warm water via de cv bij gemeng mket worden.
Uiteindelijk ben je voor een douchebeurt van 10 minuten evenveel water nodig, met evenveel energie erin.
Als je dus de wtw op de kraan en cv aansluit heb je een hogere doorstroning op de wtw, en dus waarschijnlijker daardoor een hoger rendement. Door de grotere delta t, maar ik vraag me dan af dat opweegt tegen de dan lagere eindtemperatuur bij het verlaten van de wtw. Dit kun je alleen nagaan door de temperatuur van het uitstromende ioolwater te meten, want dat is immers de indicatie voor de hoeveelheid teruggewonnen warmte.

Ik hebeen wtw via marktplaats gekocht. Zoals als door technea wordt verkocht.
Deze komtuit eennnieuwbouwhuis, waar de eiegnaar hem heeft verwijderd, in verband met de aansluiting van een anti-kalkinstallatie.

Ik ga deze in de meterkast plaatsen, want daar hebik toegang tot de rioleringvan de douche, en is ook het water aanwezig, dat ik dan via de schacht door de douche naar de cv laat gaan, bij de cv ketel wil ik deze naast de bestaande wateraansluiting aansluiten, zodat ik de wtw wel zonodig kan bypassen. Ik zit dusnogte twijfelen of ik hem ook op. de douchetoevoer zal aansluiten. Ik kan dat immers later. niet eenvoudig wijzigen, of ik moet hiervoor ook een bypassconstructie maken. Dit zou ik willen doen voor het geval de plek van de douche bijvoorbeeld ooit zou veranderen, of wanneer een directe aansluiting op de kraan nadelig zou zijn qua rendement, of wanneer ik later een boiler zou plaatsen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rube
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 07:38
engelbertus schreef op donderdag 09 augustus 2012 @ 09:13:
Ik hebeen wtw via marktplaats gekocht. Zoals als door technea wordt verkocht.
Deze komtuit eennnieuwbouwhuis, waar de eiegnaar hem heeft verwijderd, in verband met de aansluiting van een anti-kalkinstallatie.
Ja, ik heb hetzelfde gedaan (alleen een wtw douchebak). Snap niet dat mensen dat dan niet op een andere manier in hun plannen van hun spiksplinternieuwe huis en badkamer kunnen/willen verwerken 8)7

Ik heb hem op de koudwateraansluiting van de thermostaatkraan aangesloten.
tijdens het douchen voel ik vaak even aan de "koude" leiding en daarna aan de "opgewarmde koudeleiding" :9
Dat is voor mij altijd voldoende teken dat het goed werkt!

Ik ben van plan om nog eens keer te meten hoeveel gas het exact verschilt (1 x 7 min. het water door de WTW laten lopen, 1 x 7 door de afvoer van het bad laten lopen en dan het verschil in gas verbruik bekijken).
En dan ook gelijk bekijken hoeveel liter water dat eigenlijk precies kost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansdegit
Dre schreef op donderdag 09 augustus 2012 @ 08:21:
[...]

Ja hartstikke leuk allemaal, maar met een verbruik van 60m3 voor kookgas en warmwater kost dat bij €0,60 per m3 maar €36 euro per jaar. Als ik de helft zou besparen met een douche-WTW levert het me €18 euro per jaar op. Vanuit financieel oogpunt lijkt het me dan een "heel duur stukje afvoerpijp" en verre van interessant. Als ik een spaardouche zou gebruiken is het verbruik wellicht nog lager.....

Ik vind de douche-WTW een erg interessant product, maar vanuit financieel oogpunt is het voor mij en waarschijnlijk alle 1-persoonshuishoudens niet interessant.
En toch....Als ik die redenering door trek, zou je zo'n afweging ook maken als een ruitje in je hal breekt? Zou je dan serieus overwegen om daar enkelglas in te plaatsen omdat je je hal toch amper verwarmt?

Je redenering over tvt klopt financieel gezien wel, dat is niet het issue. Maar wat kost het om het niet te doen? Jaar in jaar uit. Maar gelukkig denk je er over na, dan ben je al over de helft.

Gitje's Stroomfabriek: 6095 Wp Yingli Panda, 2520 Wp Suntech, Tigo Monitoring & Schaduwmanagement, Kostal Piko 10.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• engelbertus
geen glas, maar een stukje pir dan ? :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Terpen Tijn
frickY schreef op woensdag 08 augustus 2012 @ 23:17:
[...]

Het retourwater zal sowieso kouder zijn dan je warm water leiding. Daarmee koel je dus juist je toevoer en gooi je warmte weg, in plaats van die te winnen. Het idee is dat je koud water opwarmt om warm water, en daarmee gas, te besparen.
Ach ja, de koudwateraanvoer, natuurlijk. Maar het idee blijft hetzelfde: de WTW kan je dan toch het stukje dat alleen de douchekraan voedt laten opwarmen? Dan maakt het toch niet uit welke vertakkingen er nog voor de koudwateraanvoer en na de waterafvoer zitten?

Ik heb wel begrepen dat deze 'directe' manier (d.w.z. niet via de ketel) van aansluiten minder efficient zou zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leon303
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 03-03 09:10

Leon303

1060 Wp

Vanavond bestel ik er een! Tvt is voor mietjes:p
ik zie het ook als een onderdeel van het systeem. Pv heb ik al. straks wtw, dan de zonneboiler. De besparingen lijken niet zo groot, we zijn maar met zijn 2en en er gaat 100 euro per maand richting de Nuon. Tot dat we straks kinderen krijgen.

1060 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansdegit
En dan wordt je PV systeem groter, je gasverbruik minder en ga je per saldo heel weinig betalen aan een andere leverancier. Nuon is niet zo pro-zelf opwek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leon303
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 03-03 09:10

Leon303

1060 Wp

Nhec wordt het, had er nooit eerder overgehoord. Stond op de website dat ze biomassa uit Castricum gebruiken. Dus de Nuon gaan we straks de deur wijzen als het contract afloopt.

1060 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

dre betaald geen vastrecht denk ik

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ollie1965
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 06:59

ollie1965

Op zoek naar energiebesparing

engelbertus schreef op donderdag 09 augustus 2012 @ 09:13:
Vwolgens de website is het het meest gunstig om het opgewarmde water naar je ketel, en de koudwateraansluiting van je douchkraan te laten gaan.
Het koude water is dan 30 graden, en moet nog, een graad of tien warmer worden. Dat meng je bij uit de cw, waar het water al 30 graden is als het de cv ketel instroomt. De ketel verwarmt dit tot 60 graden, en dus hoeft er niet heel veel nog door de ketel worden opgewarmd.
Ik vraag me wel af wat dit voor de flow door de ketel betekent. Te weinig flow betekent dat de ketel niet aanslaat.

<KNIP>
Bijna alle ketels hebben het NZ-label tegenwoordig

EDIT
Oeps sorry maar de tapdrempel is ook zeer laag tegenwoordig (dacht kleiner dan 1L/min).
Oei wel heel laag zie blz 52, ik geloof het zelf niet

[ Voor 16% gewijzigd door ollie1965 op 09-08-2012 21:59 ]

Hoe meer ik weet, hoe meer ik weet dat ik te weinig weet

Dit , hierom en hierom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• engelbertus
Anoniem: 238103 schreef op donderdag 09 augustus 2012 @ 08:05:
de koudwaterleiding gaat gewoon naar de qsolar
in de koudwaterleiding hangt de wtw, en erachter inmiddels een elektrische boiler
hierdoor word de boiler een hotfill boiler.
ipv 8 graden invoer leidingwater, is dit nu een graad of 35
de elektrische boiler maakt er 45c van tijdens douchen.
zodra de zon gaat schijnen is de boiler in no time 85 graden
de wtw verdubbelt de capaciteit van de boiler, want bij warmwater gebruik win je zonnewarmte ook weer terug
sinds de aanschaf van de wtw is de prijs van de wtw verdubbelt, de terugverdientijd is dus niet voor laggards.
ik betaalde 2 jaar geleden slechts 300 euro voor de technea wtwv3 gesloten stort wtw.
(gesloten = zonder ontluchting)

in bad + iemand onder de douche + een hotfill was aan tegelijkertijd is nu een mogelijkheid.
over tvt en comfort gesproken, er is een tvt
als je over tvt wilt praten, becijfer dan eerst hoeveel euro je per jaar in het riool loost, en wat daar de tvt van is.
hoe heb je dat dan precies gedaan met dei electrische boiler?
eerst gaat het water naar de WTW, dan naar een electrische boiler, en vervolgens nog naar de Qsolar, die niet aanslaat ( op gas) als de watertemperatuur al de ingestelde teperatuur is? (zeg iets van 60 graden)

maar wat doet de qsolar dan nog? als het koude water wat er in stroomt nog te koud is, dat opwarmen? of gebruik je die dan voornamelijk nog voor je cv? of kan je middels het water uit de electrische boiler ook het cv water verwarmen?

kan de qsolar niet electrisch verwarmen?

en hoe heb je de electrische boiler zo aangesloten, dat deze bij zonneschijn gaat opwarmen, en dus geen stroom uit het net gaat zitten gebuiken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blissard
  • Laatst online: 01-05 21:19
Dre schreef op woensdag 08 augustus 2012 @ 22:40:

quote:
blissard schreef op woensdag 08 augustus 2012 @ 20:22:
[...]

bron?
Ik geef alleen aan dat het me een mogelijke verklaring lijkt.
Reactie van koper (de buis) met een hydroxide (uit de zeep) geeft koperhydroxide. Dat is weliswaar slecht oplosbaar in water, bij een hoge temperatuur gaat dat echter toch redelijk. Als je nu een WTW combineert met wassen op hoge temperaturen, dan zal langzaam je koperen wtw oplossen.

Er zijn overigens geen specifieke "bronnen" van te vinden. Wellicht heb jij een "bron" waarin aangegeven is dat je de wtw heel goed voor wasmachine afvoeren kunt gebruiken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• engelbertus
de mensen van technea geven aan dat ook in de handleiding staat dat het belangrijk is de wtw alleen voor je douche te gebruiken, voor zowelwater als riolering.
dit omdat de wasmiddelen en de tandpasta aan gaat koeken ( ook al is het maar een dun laagje) en dat gaat dan ten koste van het rendement.
of heet of lauw wasmachinewater dat kan wegsoelen, of dat je koper op den duur weg is, wordt niets over gezegd. maar zolang het werkt, werkt het. ik kan me voorstellen dat bij sommige mensen nu eenmaal 1 leiding van boven komt, war zowel de wasmachine, douche en wasbak op zijn aangesloten. dan is het toch gewoon niet anders?

als het echt een ernstig probleem zou zijn, dan waren er wel gevallen bekend, en stond het als verboden of zo aangegeven ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
In mijn geval gaat er 1 standleiding naar beneden gaat waar de WC, de wastafel en de douche op zitten aangesloten. Ik gok dat wc-papier door een WTW niet handig is. De badkuip heeft dan wel weer een eigen afvoer 8)7.
Misschien dat ik het ooit nog eens ga aanpakken, maar dat betekent dan wel meteen een hele muur openbreken of de badkuip uit het geraamte tillen. Beide heb ik eigenlijk weinig zin in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bezuiniger
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 01-05 20:41
_JGC_ schreef op vrijdag 10 augustus 2012 @ 21:43:
In mijn geval gaat er 1 standleiding naar beneden gaat waar de WC, de wastafel en de douche op zitten aangesloten. Ik gok dat wc-papier door een WTW niet handig is. De badkuip heeft dan wel weer een eigen afvoer 8)7.
Misschien dat ik het ooit nog eens ga aanpakken, maar dat betekent dan wel meteen een hele muur openbreken of de badkuip uit het geraamte tillen. Beide heb ik eigenlijk weinig zin in.
Dat is hier ook het geval: 1 grote afvoerleiding, voor alles wat er boven aan te sluiten is. Als het gescheiden aan te sluiten was had ik allang een WTW er tussengezet in de meterkast, want dit staat heel hoog op mijn verlanglijst. Maar nu ben ik aan het kijken naar de douchegoot/douchebak uitvoering, alleen dat moet (vind ik) wachten tot een grote renovatie van de doucheruimte: het is in mijn ogen niet duurzaam om iets dat nog niet aan vervanging toe is af te breken om een relatief kleine besparing te realiseren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• engelbertus
ik was met de wtw bezig, was nog wat tegenstrijdige info over de "rotator" en onluchting, opgelost
had niet de juiste beugels, naar de winkel, ophelost, maar jammer genoeg niet precies wat ik wilde.
kijk ik onder de vloer, ik zie ik dat er ter plaatse van de meterkast een hele berg PS isolatiemateriaal ligt, wat volgens mij eigenlijk netjes onder de standaardmeterkastbodemplaat had moeten zitten.
maar eens kijken of ik dat weer netjes op zijn plek krijg om het weer netjes geisoleerd te amken....
nu zit er in de meterkast slechts een plastic plaatje van ik gok maximaal 8 mm tussen debinnenruimte en de kruipruimte.....

maar we komen er wel, uiteindelijk :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Niet online

Dre

Ik zie nu ook dat de douche WTW soms een dekseltje heeft waardoor het water gelijkmatig langs de rand moet lopen. Dan snap ik wel waarom de WC er niet op aangesloten kan worden.
offtopic:
Hmmmm, ik zie dat het met 500m3 ineens €1 per m3 wordt. Zolang gasverbruik >0m3 per jaar is blijf je het vastrecht houden :( . Interesting >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

er zijn wtw`s met ontluchting (niet gebruiken voor bad) en ze zijn er zonder ontluchting,
die heb ik, gewoon een stortkoker.(technea wtw v3)
bij mij gaat door de wtw :
-bad
-douche
-was
-wastafels boven
ik kan met 1 oog+ledje in het gootje de wtw zien van binnen, gaat prima allemaal.
op het bad werkt prima, als je je even afdouched bij het legen,
het legen van het bad trekt de leiding weer volledig schoon door de grote hoeveelheid.
alle tandpasta verhalen blijken in de praktijk helemaal niet te bestaan hier.

oplossende wtw`s door wasmiddel zijn verzinsels, de detergenten in je shampoo bevatten dezelfde bestanddelen, en de binnenwand is zo dik dat dat wel 50 jaar gaat duren.
een wasmachine spoelt na met water, dus er blijft geen restje achter.
mijn opzet is moeilijker dan standaard, maar al het werk was het meer dan waard.
hoe heb je dat dan precies gedaan met dei electrische boiler?
eerst gaat het water naar de WTW, dan naar een electrische boiler, en vervolgens nog naar de Qsolar, die niet aanslaat ( op gas) als de watertemperatuur al de ingestelde teperatuur is? (zeg iets van 60 graden)

maar wat doet de qsolar dan nog? als het koude water wat er in stroomt nog te koud is, dat opwarmen? of gebruik je die dan voornamelijk nog voor je cv? of kan je middels het water uit de electrische boiler ook het cv water verwarmen?
koud in -> wtw -> eboiler(15liter) -> qsolar -> huisdistributie.
de eboiler staat alleen aan van 7-10 smorgens en savonds
als er geen opbrengst is, dan komt er toch geen koud water in de boiler,
de qsolar blijft gewoon prima zijn werk doen, met deze zomer is er toch geen gas-hulp nodig.
dat is 1
ik hoop hiermee ook een hogere cv opbrengst te gaan halen zonder gas.(en dat is hopelijk 2)
de eboiler zorgt dat de ketel minder aanslaat, en hiermee word de levensduur groter (hopelijk 3)
de gezinsgroote bepaald echter wel het nut hiervan.

alle teruggewonnen warmte lijkt een overschit te creeren, maar door was en afwas op de boiler, is dit in de praktijk niet zo, de wasmachine is de electrolux hot&cold die vanzelf aangaat bij een hete boiler,
heerlijk simpel, en toch volledig geautomatiseerd.

[ Voor 10% gewijzigd door Anoniem: 238103 op 12-08-2012 11:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• engelbertus
Ok, op die manier. Verder bedacht ik me, dat wanneer je een draaischijfmeter hebt, dan maakt het niet uit qua electriciteit, de eboiler houdt het water warm en wanneer je dan opwekt maakt niet uit, of je moet idd al een hekel hebben aan het stanby verbruik, en dan is een tijdschakelaar genoeg.

Wat is verder het verschil in diuche wtw bij technea?
Het is toch in alle gevallen een rechte koperen buis, volledig open aan de onder en bovenkant?
De ontluchter moet je zelf in het leidingwerk opnemen. Het liefst recht boven de bovenkant van de pijp, of je moet er voor zorgen dat je riolering via een standleiding of ontspanningsleiding kan ontluchten?

Waarom moet je volgens jou de ontluchting niet gebruiken als je een bad hebt?

Een ontluchting zorgt er toch voor dat jeleiding niet vacuum trekt, en zo je waterslot leeg zuigt?
Alser geen onderdruk is, of juist druk in de leiding, dan is de ontluchter dicht?

Ikheb er n wel e ontluchter op, maar kan altijd nogervoor kiezen die te vervangen door een dicht stukje buis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crxtreem
  • Niet online
Mijn Afvoer van de Cv-ketel loopt ook door deze afvoerbuis.

Wat ik begrepen heb van iemand is dat het afvoer/condenswater van een cv-ketel vrij aggresief is.
En dit tast ook koper aan.

Het lijkt me dan dus ook dat een WTW dit ook niet echt leuk gaat vinden.

Iemand daar ervaring mee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
In de condensafvoer van mijn CV-ketel hangen ook 2 koperbuisjes voor de afvoer van water van inlaatcombinatie en overdrukventiel. Afgelopen winter heb ik de condensafvoer bevroren gehad, waarbij die buisjes dus 2 dagen in het zure water hebben gestaan. Ik kan duidelijk zien tot hoe ver het water heeft gestaan op die buisjes.

Je WTW kan er dus niet tegen, maar hoe lang het gaat duren voordat ie opgelost is durf ik niet te zeggen. Misschien dat het meevalt omdat er ook nog vanalles en nog wat doorheen spoelt, maar als jij overdag je CV-ketel staat te stoken om je huis warm te krijgen en er niemand onder de douche staat is dat condenswater het enige wat er op dat moment door het buisje gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 01-05 09:12

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Vandaag nog eens gemeten, bij de oplevering zei men dat de woning voorzien was van een douche WTW.

Heb met mijn IR meter eens gemeten maar de koud tapwater leiding is maar 14c en stijgt niet in temperatuur na een tijdje douchen.

Gasverbruik in de zomer voor tap is 0.5m3 voor 20min douchen per dag.
Ga de documentatie er eens op naslaan en anders mogen ze mooi alsnog een douch wtw inbouwen :P

Hoe kan ik verder nog controleren of ik een douche wtw zou hebben.
Wil wel graag zeker zijn van mijn zaak voordat ik ga klagen ;)

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S0epkip
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 29-04 20:20
[b]guus.assmann schreef op woensdag 11 april 2012 @ 19:51:

Dus 150 euro materiaal (plus werk). Je bespaart 5 cent per douchebeurt, dus ~15 pppj. In je eentje duurt het dus tien jaar, mey zn tweeen vijf jaar om dat terug te verdienen. Op zich leuk dus, maar vooral voor de wat grotere gezinnen.

PVO

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• w2cker
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 24-11-2024
Normaal hoort een douche wtw op een bereikbare plaats te zitten ivm inspectiemogelijkheid. Zoals onder de trap of in de meterkast. De wtw kan ook de koude leiding van de douche zijn aangesloten, op de koude leiding van de CV, of bij voorkeur op allebeide.

MCITP SA & EA, MCSA, MCSE, en nog een aantal titels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

w2cker schreef op dinsdag 19 februari 2013 @ 09:23:
Normaal hoort een douche wtw op een bereikbare plaats te zitten ivm inspectiemogelijkheid. Zoals onder de trap of in de meterkast. De wtw kan ook de koude leiding van de douche zijn aangesloten, op de koude leiding van de CV, of bij voorkeur op allebeide.
Ik kan hier niks ontdekken, het is mij wel eens opgevallen dat het verlagen van de taptemperatuur van 60 naar 45c amper tot geen besparing opleverde. Als de douchwtw op de koude leiding van de douch zit aangesloten dan is dit natuurlijk logisch. Gezien er bij deze lage temperaturen amper koud water wordt bijgemengd. één ding is zeker de koude leiding van de CV blijft ijskoud bij het douchen.

Interessant.

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NovapaX
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 12:30
Heb je een leidingschacht waar dat ding zou moeten zitten? Anders een gaatje van 15mm boren en even met een endoscoop erin kijken :)
Heb je zwart op wit staan dat dat ding erin zit?

1740Wp: 12xSF145-S @ Hosola 1600TL [pvoutput]
Sparql TV wiki

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

NovapaX schreef op dinsdag 19 februari 2013 @ 09:36:
Heb je een leidingschacht waar dat ding zou moeten zitten? Anders een gaatje van 15mm boren en even met een endoscoop erin kijken :)
Heb je zwart op wit staan dat dat ding erin zit?
We zijn de map kwijtgeraakt met alle info |:( , dus die ga ik een deze dagen eens bij de buren vragen.
Gelukkig hebben we de bouwtekeningen wel maar daar staat die niet op.

Ik verwacht dat hij in de leidingschachten zit. De leidingschacht loopt van de meterkast naar boven, direct boven de meterkast is de badkamer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NovapaX
Nog een test die je uit kan voeren:
- Zet in de keuken de warmwaterkraan aan (zodat de ketel vast opstart en de warmtewisselaar warm is enzo)
- Zet de keukenkraan weer uit.
- Zet de douchekraan aan (ik neem aan dat het een thermostatische is). En hou je gasmeter in de gaten.
- Als het goed is moet je gasverbruik steeds minder worden naarmate de WTW opwarmt doordat je ketel steeds minder warm water hoeft aan te leveren. (of je douche moet steeds meer water gaan geven, wat onwaarschijnlijk is)

Ik weet niet of iemand met een WTW de werking dit experiment kan bevestigen? Die van mij zit er al wel, maar is nog niet aangesloten... nog druk aan het klussen.

Sparql TV wiki

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 470164

Ik heb helaas geen douche WTW, maar heb toch een aanvulling op bovenstaande test, behalve de ketel, zullen ook de warmwater toevoerleidingen moeten opwarmen, dit geeft ook een afnemend energieverbruik, bovendien wil je dat de ketel tijdens de test op een constant vermogen brandt en niet hoeft op te starten. In plaats van de keukenkraan, zou ik dan ook aanraden om de douche zelf te gebruiken, maar de eerste 5-10 liter van het warme water af te tappen in een emmer o.i.d.. Is dat warme water bovendien later nog bruikbaar om bijvoorbeeld de vloer mee te dweilen, extra duurzaam dus. :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freemann
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

Freemann

CO2 Warmtepomp + VentilatieWTW

noteer meterstand,
monteer op de douchekraan een (tuin)slang,
leg deze slang in de WC (zodat het water niet door de standaard afvoer loopt),
zet de stopwatch op 00:00 en zet de kraan open.
Na 5 min. zet je de kraan uit,
noteer meterstand

Wacht 30 min. om alles(leidingen, ketel, etc) weer een beetje af te laten koelen.

noteer meterstand,
leg deze slang in de douchecabine (zodat het water de afvoer van de douche gebruikt),
zet de stopwatch op 00:00 en zet de kraan open.
Na 5 min. zet je de kraan uit,
noteer meterstand

Check de verschillen.

Kost wat water/gas maar levert wel op een simpele manier duidelijkheid op.

[ Voor 4% gewijzigd door Freemann op 19-02-2013 15:35 ]

https://www.taltion.nl, https://www.trekhaakkoffer-huren.nl, https://www.fietsendrager-huren.nl, https://www.fietskar-huren.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• straider
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 03-04 08:59
Freemann schreef op dinsdag 19 februari 2013 @ 15:34:
noteer meterstand,
leg deze slang in de WC (zodat het water niet door de standaard afvoer loopt),

[...]

Check de verschillen.

Kost wat water/gas maar levert wel op een simpele manier duidelijkheid op.
En doe het daarna nog een keer, en kijk of je geen grote afwijking hebt ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freemann
  • Niet online

Freemann

straider schreef op dinsdag 19 februari 2013 @ 16:12:
[...]

En doe het daarna nog een keer, en kijk of je geen grote afwijking hebt ;)
dat is een optie, al zou ik mij niet kunnen bedenken waar de afwijking in zou moeten zitten.

Let echter wel op dat de WTW pas naar enkele minuten echt significant zijn bijdrage gaat leveren.
Dit omdat eerst, de omliggende materialen, op moeten warmen alvorens het water warm bij de wisselaar uitkomt. Denk hierbij aan bijv. de vloer van een inloopdouche, water wat langs koude muren naar beneden loopt en afvoeren die in deze tijd van het jaar erg koud zijn.

Misschien dat het daarom verstandig is om in plaats van 5 min. spoelen, 10 min aan te houden.

https://www.taltion.nl, https://www.trekhaakkoffer-huren.nl, https://www.fietsendrager-huren.nl, https://www.fietskar-huren.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janpas
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 30-04 23:14
Als de douche WTW niet op de bouwtekeningen staat, dan is hij vaak wel vermeld in de epc berekening.
Deze kun je bij de gemeente opvragen als onderdeel van de bouwvergunning.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NovapaX
Freemann schreef op dinsdag 19 februari 2013 @ 19:53:
[...]

dat is een optie, al zou ik mij niet kunnen bedenken waar de afwijking in zou moeten zitten.

Let echter wel op dat de WTW pas naar enkele minuten echt significant zijn bijdrage gaat leveren.
Dit omdat eerst, de omliggende materialen, op moeten warmen alvorens het water warm bij de wisselaar uitkomt. Denk hierbij aan bijv. de vloer van een inloopdouche, water wat langs koude muren naar beneden loopt en afvoeren die in deze tijd van het jaar erg koud zijn.

Misschien dat het daarom verstandig is om in plaats van 5 min. spoelen, 10 min aan te houden.
En daarom maak ik mijn douchevloer van Q-board (geïsoleerde sanitair bouwplaat, net als wedi-plaat) en gaat er een beetje isolatie om het stukje afvoer tussen douchegoot en WTW.
Ligt allemaal op/in zandcement, dus dat scheelt weer afkoeling van het water. En sneller een warme vloer dus warme voetjes :)
Ik ben erg... Ik weet het :X

[ Voor 6% gewijzigd door NovapaX op 20-02-2013 08:23 ]

Sparql TV wiki

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freemann
  • Niet online

Freemann

NovapaX schreef op woensdag 20 februari 2013 @ 08:21:
[...]

En daarom maak ik mijn douchevloer van Q-board (geïsoleerde sanitair bouwplaat, net als wedi-plaat) en gaat er een beetje isolatie om het stukje afvoer tussen douchegoot en WTW.
Ligt allemaal op/in zandcement, dus dat scheelt weer afkoeling van het water. En sneller een warme vloer dus warme voetjes :)
Ik ben erg... Ik weet het :X
Dat is wel heeel erg...

mijn inziens totaal niet nodig omdat de warmte die je vloer intrekt, binnenhuis blijft en weer langzaam aan het huis wordt afgegeven. Als er al een deel naar buiten zou lekker, dan is dat marginaal.... De vloer is binnen no-time warm, in de 2m 50mm afvoer verlies is <5% warmte, al die warmte zit in de vloer opgeslagen en wordt langzaam weer aan het interieur afgegeven.
En met "koude" muren bedoel ik dat de muren vaak ruimte temp. zijn van 20c. Dat is dus 30-40% kouder dan het WW. Maar de muren warmen op en geven dit later ook weer af.

Je heb imho pas verlies als de warmte/energie je huis verlaat door bijvoorbeeld het riool.
Persoonlijk zou ik daar geen euro insteken, maar dat is wederom mijn mening :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NovapaX
Ach... het heeft nog meer voordelen... vooral praktisch.
Met die platen leg ik mijn douchevloer netjes op afschot (stuk zandcement uitgehakt, dus gatenkaas) Ook zijn ze waterdicht dus kan ik een goede waterdichte vloer maken en goed aansluiten op wand en douchegoot. (Eigenlijk zijn dit de echte redenen dat ik ze toepas, wil vrijwel zeker weten dat het waterdicht is voordat ik de tegels erop plak.)

Verder hoef ik die warmte helemaal niet langzaam weer in m'n badkamer te hebben. Ik lig dan al lang en breed in bed of zit achter mijn bureau te werken.... en in de rest van mijn huis heb ik niets aan die warmte omdat de veel ventilatielucht via mijn badkamer wordt afgezogen. (Maargoed. ik heb dan weer wel een beetje vloerverwarming aangelegd voor de warme voetjes... lekker consequent hé O-) )

Sparql TV wiki

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freemann
  • Niet online

Freemann

NovapaX schreef op woensdag 20 februari 2013 @ 10:23:
Ach... het heeft nog meer voordelen... vooral praktisch.
Met die platen leg ik mijn douchevloer netjes op afschot (stuk zandcement uitgehakt, dus gatenkaas) Ook zijn ze waterdicht dus kan ik een goede waterdichte vloer maken en goed aansluiten op wand en douchegoot. (Eigenlijk zijn dit de echte redenen dat ik ze toepas, wil vrijwel zeker weten dat het waterdicht is voordat ik de tegels erop plak.)
dat is inderdaad een mooie oplossing
Verder hoef ik die warmte helemaal niet langzaam weer in m'n badkamer te hebben. Ik lig dan al lang en breed in bed of zit achter mijn bureau te werken.... en in de rest van mijn huis heb ik niets aan die warmte omdat de veel ventilatielucht via mijn badkamer wordt afgezogen. (Maargoed. ik heb dan weer wel een beetje vloerverwarming aangelegd voor de warme voetjes... lekker consequent hé O-) )
Je wilt blijkbaar de badkamer op temp. hebben/houden gezien je Vloerverwarming. Die warmte in je vloer is dan juist prettig als je vloerverwarming hebt. Immers, als je vloer al warmte bevat, dan hoeft de vloerverwarming minder te doen en dat scheelt weer energie. Daarbij wil je vocht afvoeren en dat kun je alleen als je het verdampt en dus verwarmt (nou ja, dan gaat het sneller). Dus als je vloer nog warmte bevat, dan zorgt dat ervoor dat je badkamer sneller droogt, de lucht droger is, dat is weer beter voor het stoken en de gezondheid :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NovapaX
Nee hoor... ik wil alleen warme voetjes 's ochtends. En ik heb een hekel aan badmatjes.
De 'vloerverwarming' (veredelde retourleiding van radiator) ligt ook alleen maar in het kleine stukje waar gelopen wordt en waar mijn poten de vloer raken als ik lekker op de pot zit 's ochtends. :+
Die vloerverwarming gaat het gasverbruik alleen maar hoger maken omdat het warmte opslaat in de vloer en afgeeft als ik op mijn werk zit of op bed lig, en er dus niks aan heb.
Maargoed... de algehele retourtemperatuur van het CV-water wordt er weer lager door, dus hoger rendement voor CV-ketel. Weet jij nog of het zuiniger wordt of niet? Ikke niet meer... maar eigenlijk geloof ik het wel... zolang de warmte inderdaad niet ongebruikt mijn huis uit vliegt vindt ik alles best.

Sparql TV wiki

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freemann
  • Niet online

Freemann

Kan mij voorstellen dat de DWTW een max. capaciteit heeft op het punt van warmte uitwisseling.
Als je door het isoleren van de warmte richting de afvoer max. warmte afvoer richting de DWTW, dan heb je kans dat de DWTW het niet goed kan verwerken en je dus warmte gaat verliezen.

Een ieder zijn ding/idee/beleving/gevoel/alles en daar heb ik begrip voor.
Feit is dat je moet doen wat jou goed dunkt, verder kan en mag iedereen ervan vinden wat hij wil, maar jij bent de gene die het doet en goed moet vinden.

_/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NovapaX
Haha.. juist.
Dit is echt een gevalletje 'rommelen in de marge'
Hoewel het stukje max. capaciteit niet echt opgaat. Misschien dat het rendement wat lager wordt, maar de totale teruggewonnen warmte kan eigenlijk alleen maar meer worden door een hogere temperatuur.

Sparql TV wiki

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

revolution-nl schreef op dinsdag 19 februari 2013 @ 09:39:
[...]

We zijn de map kwijtgeraakt met alle info |:( , dus die ga ik een deze dagen eens bij de buren vragen.
Gelukkig hebben we de bouwtekeningen wel maar daar staat die niet op.

Ik verwacht dat hij in de leidingschachten zit. De leidingschacht loopt van de meterkast naar boven, direct boven de meterkast is de badkamer
En weet je al wat meer? :)

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Nee nog geen tijd/zin gehad om ernaar te kijken. Kan aankomend weekend wel even wat testjes doen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 239824

Zo dan, binnenkort in mijn gekkenhuis een DIY vlakkeplaat douche WTW .
Mijn favoriete oud ijzerboer heeft zoals gewoonlijk weer een eens keer voor weinig geld een leuk beetje RVSplaat 0,75mm beschikbaar gesteld. Foto's :9 en meer zie je later in de duurzame kroeg. Het verdere verhaal loopt er overigens ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iCrOn
  • Registratie: April 2002
Heb ook een douche WTW zat er standaard in. Nu dacht ik eerst dat hij idd het water van de cv voor verwarmde maar dit blijkt toch niet zo te zijn. Hij gaat alleen naar het koudwater van de douche thermostaat kraan.
Zou het veel gas schelen als ik de aansluiting zou kunnen veranderen zodat het ook via de CV loopt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NovapaX
Is afhankelijk van verschillende factoren, maar het maakt uiteindelijk niet zoveel uit. Je rendement is nu waarschijnlijk iets lager, maar afhankelijk van je CV-ketel kan je tapwaterrendement weer iets hoger zijn door de lagere aanvoertemperatuur bij de ketel.
Zie hoofdstuk 4 van dit document waarin de twee verschillende aansluitschema's besproken worden.
http://www.technea.nl/upl...st_methode_douche-wtw.pdf

Sparql TV wiki

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• engelbertus
Anoniem: 239824 schreef op woensdag 27 februari 2013 @ 15:16:
Zo dan, binnenkort in mijn gekkenhuis een DIY vlakkeplaat douche WTW .
Mijn favoriete oud ijzerboer heeft zoals gewoonlijk weer een eens keer voor weinig geld een leuk beetje RVSplaat 0,75mm beschikbaar gesteld. Foto's :9 en meer zie je later in de duurzame kroeg. Het verdere verhaal loopt er overigens ook.
waarom niet hier, nu wordt het een zoekplaatje .... ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• engelbertus
ik heb een douche WTW in de meterkast gemonmteerd en ga met 2 leidingen daarvanaf verder, 1 naar de cv ketel, en 1 naar de koudwateraansluiting van de douchekraan.

er staat dat je de leiding e.d. niet mag isoleren wegens legionella.
is dit bij een WTW een serieus probleem?
de maximale temperstuur wordt volgens mij net een korte tijd 35 graden en op dat moment stroomt het flink door.
daarna koelt het volgens mij vrij snel weer af.

als ik nu de leiding naar de cv ketel zou isoleren, dan wordt dat water ook nog eens weer verhit tot 60 graden, door de ketel.
de ketel hangt ongeveer 5 m leiding vanaf de WTW (op zolder)
kan iemand mij hier iets over vertellen?

ik ben van plan hep2O leiding te gebruiken ivm flexibiliteit, in 1 lengte dus, een glad binnen oppervlak. deze leiding isoleert ook al wat natuurlijk, itt koper.

ik ga hem in een mantelbuis stoppen, of isoleren dmv 7 mm dikke leidingisolatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

ik heb dat wel gedaan, na wat mails met kiwa.
kijk nu eens vandaag(34c), af en toe trek je de wtw koud na handen wassen met warm water,
als je deze niet isoleert is deze snel weer 30+ graden, en staat dan geruime tijd stik.
ik heb er noppenfolie omheen.
bacteriegroei, die er overigens niet is, niet meer dan anders in een gewone leiding,
is zo minder in de zomer, want juist dan loop je dit risico.
kiwa weet niet goed wat ze nu met mij aan moeten, en na hun laatste `pv nieuws` geloof ik hun advies ook al niet meer.
zomers komt dit water in een 85c+ zonneboiler, en swinters is die ook 65+ op de tapuitgang.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul C
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 09-04 12:20
Ik zou je gezonde verstand aan het werk zetten en niet al te krampachtig aan de regeltjes vasthouden.

Mensen die binnenkort terug komen van 3 weken vakantie en meteen onder de douche springen omdat ze zich vies voelen van de lange reis, maar zich daarbij niet realiseren dat ze ook 3 weken legionella hebben gekweekt in alle leidingen van hun 25C huis, sterven ook niet bij bosjes (of überhaupt, want dan zou je er wel iets over horen). D.w.z.: echt niet alles staat in de regeltjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• engelbertus
zo dacht ik er ook over.
het kleine beetje water dat niet tot heet wordt verhit door de cv ketel, is dat nu zon ramp?

plus, wanneer je na het douchen even met lauw/ koud water naspoelt is het probleem toch ook weg?

mar goed. bij sommige andere mensen gaat het water uit de WTW in een boiler. dan heb je in je boiler appart ook het legionella probleem, al dan niet afdoende opgelost, en is de WTW geen extra probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoudseHoeve
  • Laatst online: 14-04 15:58

WoudseHoeve

Hobby Boer

Direct op de combi-cv of (Zonne)boiler:
Het beste ivm de legionella is dus op de combi-cv of (Zonne)boiler aansluiten dan wordt het voldoende verhit. Niet direct naar de mengkraan, dan wordt het niet na verwarmd tot 60 graden.
Het voorverwarmde water wordt het dan gebruikt door alle warm water aansluitingen in het huis/badkamer.

Direct naar de douche mengkraan:
Het rendement lijkt me wel hoger als het direct naar de mengkraan gaat, de combi-cv of (zonne) boiler warmen water vanaf 10 graden met een hoger rendement als vanaf 30 graden, resp. hoger/lager temperatuur verschil. Zeker een zonneboiler in de winter zal meer moeite hebben met het verhogen van de temperatuur als het al 30 graden is.

Optimaal resultaat:
Zorg dat er een inspectie luikje / opening / T-stuk is zodat je er 1x per jaar met een riool hogedruk spuit doorheen kan ?

14kWp, Piko 10.1+Piko 4.2+SE7k(6k965Wp), 25kW houtkachel, 120 Heatpipes+1210L Buffer, linkedin pv-output

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• engelbertus
ik heb op de uitgang van de wtw (buis in de meyterkast) een T stuk gemonteerd, waarvandaan een leiding naar de cv gaat en een leiding naar de douchekraan. die naar de cv ketel isoleer ik, dat ging verrassend goed, al zweette ik als een otter van het traplopen, passen en meten in krappe ruimtes...

duie naar de kranen laat ik qua aansluiten over aan de monteurs van de badkamer denk ik, ik heb geen gereedschap voor de bestaande leidingen ( rehau.. )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jelvank
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 06-03 22:49
Leuk dit topic. Ik ben bezig een huis volledig te renoveren. Helemaal geïsoleerd met PIR en ja er komt ook een douche-wtw in. Behalve als je inderdaad een heel klein huishouden voert is het bijna altijd terug te verdienen en stukken goedkoper dan zonnepanelen etc.

Ik werk daarnaast bij een grote studentenhuisvester en ik was altijd sceptisch over douche-wtw's voor studentenhuisvesting. Bij een warmtewisselaar dacht ik aan de wisselaars in cv-systemen en balansventilatie: heel fijnmazig en dus gevoelig voor verstoppingen (en je moest eens weten wat studenten allemaal door hun afvoer flikkeren), maar als je eenmaal zo'n douche-wtw in je handen hebt gehad; het is gewoon een pijp. Dus we gaan nu een proef doen in een nieuwbouwproject: een aantal woningen met douchebak-wtw (heb ik wel twijfels over), een aantal met een pijp en de rest traditioneel en dan meten maar.

Inderdaad, installateurs hoor je er weinig over. Maar veel installateurs hoor je sowieso nauwelijks over duurzaamheid. Ze willen graag doen wat ze altijd deden. "Ach die ketels zijn al zo zuinig!" Dat is waar, maar door goede isolatie wordt tapwater een steeds groter aandeel van je gasrekening. Maar een douche-wtw levert financieel niet zoveel op voor de installateur dan. Maar ze bestaan wel hoor, installateurs die doordenken!

Even een paar opmerkingen op dingen die ik lees in dit topic:
- Het beste rendement heb je inderdaad bij aansluiten op zowel de toevoer op de ketel, als op de koudwatertoevoer van de douche. Waarom? omdat je dus eigenlijk onvoldoende van je voorverwarmde water verbruikt. Je moet een deel verder verwarmen om een prettige douchetemperatuur te krijgen en dan moet je meteen door tot 60 (55 mag ook) maar dan heb je dus nog 30 graden water "over" en in plaats van dat te gebruiken gooi je 10-15 graden koud water bij je warme water om een goede temperatuur te krijgen.
- Te weinig flow is alleen een risico bij erg oude ketels.
- Het aansluiten van meer dan alleen je douche is geen probleem (behalve je wc dan, gewoon vanwege de diameter) maar draagt niet of hoogstens toevallig af en toe bij aan je energierekening.
- Want, gelijktijdigheid is heel belangrijk. Ik lees opmerkingen zoals "Voordeel is dan wel weer dat de wasmachine ook warmer water aangeleverd krijg bij zijn 2de wasbeurt." Maar zo werkt het dus niet. Als de aanvoer van warm afvalwater stopt is dat ding zo koud geworden en houdt zijn functie op. Daarom werkt hij zo goed bij douchen, omdat het aanvoeren en afvoeren echt gelijktijdig is. Met een bad of wasmachine heb je dat niet.

Tips: Houd hem bereikbaar en plaats hem écht waterpas. De bedoeling is dat het afstromende water een film vormt over het hele oppervlak van de pijp, dat gaat mis als hij niet waterpas is geplaatst. Gebruik een thermostatische douchekraan.

Ik lees een aantal mensen die hem combineren met een zonneboiler. Hoe werkt dat dan gezien mijn verhaal over gelijktijdigheid? De zonneboiler verwarmt een vat voor, dat vat vullen met water uit de douche-wtw heeft geen zin omdat de gelijktijdigheid daarmee vervalt. Dus wat dan wel? Alleen aangesloten op de koudwatertoevoer van de douche? In theorie zou je iets moeten kunnen bedenken waarbij de douche-wtw meedraait in een vergelijkbaar circuit als een zonneboiler: als er warmte is, dan voer je die het vat in, is er niets dan staat het circuit stil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoudseHoeve
  • Laatst online: 14-04 15:58

WoudseHoeve

Hobby Boer

Jelvank :
Top, leuk dat je de uitvoering gaat testen die douche WTW bij studenten. (Maar heeft testen zin? we weten toch dat het werkt ? meten is wel leuk ...)

Bij de douche wtw icm een zonneboiler zou ik ook kiezen voor alleen toevoer naar de koud water kraan van de douche.
1) Het ZB vat moet zo laag mogelijk in temp starten om alle mogelijke warmte van buiten te vangen, zeker in de winter
2) Als je al met warmer water begint in je ZB-vat kan er minder energie bij.
3) Als je alleen bij de douche voorverwarmd water van de WTW mengt met het warme water van de ZB in een thermostaat kraan kan je het langst douchen met de inhoud van je ZB vat met het laagste energie verbruik. En daar gaat het om.

Het nadeel is de legionella, als je koud aanvoer steeds ergens op 30 of 40 graden blijft hangen is er de mogelijkheid dat daar problemen onsttaan. Als je het eerst toevoert aan het ZB vat (deze wordt dan onderin gevuld met het voorverwarmde water van de WTW, terwijl er heet water aan de bovenkant uit gaat voor de douche, gelijktijdigheid! ) Dan wordt het water netjes na verwarmd tot boven de 60 graden door de ZB of door de CV.

Jelvank, waarom zet je op die studenten panden ook niet meteen een batterij vacuüm buizen op het dak ? Als voorverwarming van het warm water ? Je kan nu nog aparte leidingen leggen.
Ik heb inmiddels een flink systeem liggen en het is simpeler als ik dacht dat het was, als je eenmaal de beginners fouten hebt opgelost ...... En de vacuüm buizen met heat pipes zijn niet echt duur (dm). En als je de installatie simpel houd valt dat ook mee.

14kWp, Piko 10.1+Piko 4.2+SE7k(6k965Wp), 25kW houtkachel, 120 Heatpipes+1210L Buffer, linkedin pv-output

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ik lees een aantal mensen die hem combineren met een zonneboiler. Hoe werkt dat dan gezien mijn verhaal over gelijktijdigheid?
waar heb jij het nou over ?
als de doorstroom eenmaal het hele vat heeft verwarmd is de gelijktijdigheid er toch ?
slechts bij aansluiting is dat nog niet zo, de boiler is slechts een buffer in de leiding.
zo bereikt de wtw overigens alle kranen en hotfills, juist de gelijktijdigheid word aangevuld met buffering.
legionella problemen moet ik inmiddels om schaterlachen, bij fossiele installaties is zeker nu dat risico veel hoger,
duurzaam moet zich weer verdedigen, het oude is weer goed.

gelijktijdigheid is hier swinters ongewenst, ik douche nu mijn cv warm (cv zonneboiler) de ketel gaat dan uit (!)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tw_eek
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 01-05 21:33
WoudseHoeve schreef op donderdag 01 augustus 2013 @ 08:46:
Jelvank :
Top, leuk dat je de uitvoering gaat testen die douche WTW bij studenten. (Maar heeft testen zin? we weten toch dat het werkt ? meten is wel leuk ...)
Meten is zeker leuk.
Zelf heb ik in de aan- en afvoer van de douche WTW een temperatuursensor geplaats en ik kan je vertellen dat na een paar keer meten je het wel weet.

Het was mij wel 20 euro waard om ECHT te weten of het werkt. In het totale gasverbruik zie je de besparing niet zo snel terug.

Temperatuurmeting in combinatie met het waterverbruik en de douchethermostaat op x graden zetten geeft een goede indicatie of het werkt.
Maar goed, dat doe je een paar keer en dan kijk je er niet meer naar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Niet online

Dre

@tw_eek
Weet je nog wat voor temperaturen je gemeten hebt?

topictitel heeft het specifiek over meten, maar weinig posts geven meetresultaten :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Niet online

Dre

jelvank schreef op woensdag 31 juli 2013 @ 22:32:
- Te weinig flow is alleen een risico bij erg oude ketels.
Niet waar. Mijn moderne ketel kan bij weinig warmtevraag (douche niet voluit en inkomende water relatief warm zoals nu in de zomer) niet zijn minimale vermogen kwijt. Gevolg is dat de ketel uit gaat. Geen buffer dus merkbaar in de douche. Douche WTW verergert dit probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

das dus geen moderne ketel dre, mijn ketel regelt zelfs per procent, tot bijna waakvlam niveau.
tijd voor de grohe rainshower voor dre, cw6 en een wtw.
de waterbesparing haal je weer terug uit het toilet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansdegit
Dre schreef op donderdag 01 augustus 2013 @ 19:29:
[...]

Niet waar. Mijn moderne ketel kan bij weinig warmtevraag (douche niet voluit en inkomende water relatief warm zoals nu in de zomer) niet zijn minimale vermogen kwijt. Gevolg is dat de ketel uit gaat. Geen buffer dus merkbaar in de douche. Douche WTW verergert dit probleem.
Doet onze moderne ketel ook.
Gelukkig is de warmtewisselaar van de ketel warm; de energie wordt daar gebufferd en afgegeven aan het langsstromende water. Icm met een thermostatische mengkraan merk je heeeeeel weinig van het starten en stoppen van de ketel.

Enne WTW icm zonneboiler in twijfel trekken? Ik stel het precies andersom: je bent niet slim (genoeg) bezig als je een WTW plaatst zónder boiler.

HdG baalt nog steeds van de blunder van 3 jaar geleden (geen WTW geplaatst bij badkamerrenovatie)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Niet online

Dre

Anoniem: 238103 schreef op donderdag 01 augustus 2013 @ 19:50:
das dus geen moderne ketel dre, mijn ketel regelt zelfs per procent, tot bijna waakvlam niveau.
Ik lees gasgestookt CW6 keteltje doet 22 Liter per minuut (40°C). 5 minuten douchen=110 Liter per keer. 10 minuten=220 Liter. Moet je een aardig grote zeikerd zijn wil je dat in je toilet kunnen dumpen. (>:))

[ Voor 43% gewijzigd door Dre op 01-08-2013 20:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Niet online

Dre

hansdegit schreef op donderdag 01 augustus 2013 @ 20:56:
[...]

Doet onze moderne ketel ook.
Gelukkig is de warmtewisselaar van de ketel warm; de energie wordt daar gebufferd en afgegeven aan het langsstromende water. Icm met een thermostatische mengkraan merk je heeeeeel weinig van het starten en stoppen van de ketel.

Enne WTW icm zonneboiler in twijfel trekken? Ik stel het precies andersom: je bent niet slim (genoeg) bezig als je een WTW plaatst zónder boiler.

HdG baalt nog steeds van de blunder van 3 jaar geleden (geen WTW geplaatst bij badkamerrenovatie)
Mijn thermostatische mengkraan in de douche is oud (=>15 jaar ofzo). Mengt ook altijd een minimum hoeveelheid koud water bij. Nieuwere kranen zijn veel beter wat dat betreft.

Huidige ketel is een doorstroom toestel en vorige toestel had een water/water warmtewisselaar. Met de vorige ketel was de uitval van de ketel ook minder merkbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freemann
  • Niet online

Freemann

Anoniem: 238103 schreef op donderdag 01 augustus 2013 @ 19:50:
Misschien leuk om te laten weten over welke ketel we het hier hebben.

Pagina: 1 2 ... 27 Laatste