Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Iemand ooit gemeten aan douchewarmtewisselaar (DWTW)?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

• bartvb
  • Registratie: oktober 1999
  • Laatst online: 25-05 15:24
Op het moment aan het kijken naar een douchewater-WTW. Voor de EPC e.d. is dat een heel positieve maatregel, volgens de fabrikanten zijn ze ook geweldig maar ik ben nog geen installateur tegen gekomen die vertrouwen heeft in de douche-WTW.

Zijn er Tweakers die ooit in de praktijk gemeten hebben aan een WTW? Zou in theorie niet al te moeilijk moeten zijn, met twee temperatuursensoren (water in en uit) en een bekende flow van je douchekop zou je een heel eind moeten kunnen komen?

Acties:
  • 0Henk 'm!
  • Pinned

• gitaarwerk
  • Registratie: augustus 2001
  • Niet online
vortexnl1982 schreef op woensdag 4 maart 2020 @ 20:43:
@Sjoerdfoto en @gitaarwerk wij laten een zelfbouwwoning bouwen en de aannemer kwam ook met de easydrain. Hij gaf zelf aan dat ze het puur doen voor de EPC waarden maar dat het ding voor de rest weinig efficient is.

Ik wil gaan voor de "Douchepijp-WTW merk Bries type T-DW3, STORTDOUCHE uitvoering, 2015x63mm tot 20L." : https://www.solar-nu-webs...5x63mm-cw456-tot-20l.html

Ik lees in andere topics dat dit ding wel een goed rendement heeft.

Echter hebben wij twee badkamers en ik wilde dus deze douchepijp wtw op de begane grond laten plaatsen zodat hij toevoer van beide douches kan verwamen. Ik krijg echter van de aannemer te horen dat :

"Dat gaat niet omdat de afvoer van de badkamer op de 2e verdieping een andere route volgt en wordt gecombineerd met wastafel en toilet in de 2e badkamer. Een douchegoot WTW zou wel kunnen."

Blijkbaar gaat dat dus niet werken (of ik moet aangeven dat ik de afvoer/toevoer anders wil maar dat zal wel duur worden.

Hebben jullie nog ideeen ? Misschien toch voor een andere douchegoot wtw gaan ?

Edit :
Ik lees dat (https://www.technea.nl/pr...ouche-wtw/douchegoot-wtw/) :

[...]

Ik lees op dezelfde website over de Joulia Twinline douchegoot-wtw J6 10P-830 LF :

[...]

De easydrain heeft 28,5 tot 33% rendement in verlijking met de Joulia die 55,8% rendement heeft. Ik ga eens informeren bij de aannemer over deze douchegoot wtw.
De easydrain is wel erg groot. De verkoper vertelde me, wat denk ik niet geheel onwaar is, dat wanneer je deze plaatst, je vloer echt een stuk omhoog meot (het ding was wel +12cm hoog). En dan moet je leidingwerk heen en terug nog gaan. Nu is de verdieping van de badkamer nog geen 2m40 hoog. Dus het kannibaliseerd snel van de hoogte. Daarnaast, als je de filmpjes bekijkt van de Joelia (over hoe je deze schoon maakt)... vraag ik em af hoeveel rendament er over blijft tov het werk.

Verder zit ik in dezelfde situatie als jou. Ik denk er over om het lekker te laten zitten. Eigenlijk zijn die dingen belachelijk duur. Als je kijkt dat het enkel een paar koperen pijpjes zijn. De bak moet redelijk vollopen.

Ik vraag me stiekem af, is het niet een idee om een lucht-water warmtepomp in de douche te plaatsen. En via de afzuiging van de douche deze warmte terug te winnen naar de ketel toe? :*) (weet niet of zoiets bestaat)
Pagina: 1

Apple iPhone SE (2020) Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 4a CES 2020 Samsung Galaxy S20 4G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2020 Hosting door True