Ik heb er ook naar zitten kijken, zowel de technea dubbele uitvoering als enkele, en met een warmtepomp in aanbouw kan ik het economisch niet rond krijgen om hier 1200-2500 euro voor uit te geven.H.A.B. schreef op zondag 28 september 2025 @ 18:05:
Ik ben me aan het verdiepen in een douche-WTW voor onze volledige renovatie. Nog niet genoeg tijd gehad om alle details uit te zoeken en door te nemen (alles komt tegelijk tijdens de verbouwing), maar moet al snel een keuze maken, ivm leidingen in de muren / plafonds.
Bij ons komt er in de badkamer een dubbele douche. Waarschijnlijk met twee aparte drains (douches tegenover elkaar met afschot allebei naar de andere kant), die dan samen komen op 1 standpijp. Ik lees niet heel veel praktijk ervaring met WTW toepassing voor mensen met een dubbele douche en benieuwd of er mensen met ervaring/tips zijn?
De douche WTW moet worden weggewerkt in / achter een metalstud voorzetwand in de woonkamer. Tussen de bakstenen muur en gips afwerking van de metal stud wand heb ik dan in max10cm inbouwruimte.
- De dubbele douche WTW's van Luxxor Showersave of Technea nemen meer ruimte in lijkt het, dus dat past niet lekker met de aansluitingen. Bij de Technea krijg ik de bovenkant wel tussen de balkenlaag, maar de onderkant steekt dan teveel uit, tenzij je de pijpen kan draaien en aansluitingen onderaan aan de zijkant kunt maken.
- Lees dat de WTW wel inspecteerbaar moet blijven. Maar bij onze wordt deze weggewerkt achter een voorzetwand in de woondkamer en daar kun je dus eigenlijk nooit meer bij. In dit topic nog weinig over problemen gelezen...dus risico maar gewoon nemen?
- Was eigenlijk van plan 75mm standpijp aan te leggen naar de badkamer, maar de Technea douche WTW heeft maar een 50mm aansluiting, dat is dus blijkbaar genoeg afvoer capaciteit? Er zit 2xdouche + wastafel op. Lees ook ergens in dit topic dat je beter wastafel apart kunt laten lopen, omdat daar meer 'zooi' doorheen zou gaan.
- Aangezien de WTW achter de voorzetwand in de woonkamer komt, komt er geluid vanaf? Oftewel, hoor je meer water stromen dan bij een gewone standpijp? Zonder WTW zou ik een DykaSono buis gebruiken ivm geluid. Ik las een eerder bericht in dit topic dat iemand dat bij de Technea vond tegenvallen door de 'cycloon'.
Ik kom eigenlijk langzamerhand tot de conclusie dat ik misschien beter 2x een enkele kan toepassen ivm de ruimte. Als er dan maar 1 douche gebruikt wordt, zal er dan wel wat water 'verloren' gaan via de andere drain, maar dat is dan maar zo. Maar dat maakt aansluiten op de boilervat misschien weer lastiger, want dan moet je twee instromende leidingen ook weer samenvoegen na de WTWs Niet perse lastig, maar weet niet of dat zomaar kan, lijkt me wel. Ideeen?
[Afbeelding]
Zelfs met optimale warmte winst levert dat dusdanig weinig reductie in kosten op dat het 15+ jaar kost om break even te draaien.
Dit is op basis van een COP3+ en een 36 panelen in combinatie met een 500L hygiëne vat, waardoor we 75% van het jaar niks aan warmte uitgeven. De overige 25% van het jaar is het beperkt, waardoor WTW bij ons relatief weinig oplevert.
Ik vond het jammer dat twee buizen in elkaar zoveel zou moeten kosten.
:strip_exif()/f/image/HwtLHFXSeCtPKgMBftavuR6O.jpg?f=fotoalbum_large)
/f/image/CqKMW2otOd9OGlKEgs4A2fBH.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/MNBoDGrrYxSpGD32ahlxABee.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/LLGgE4lQlYuavPeZgNuMBuOa.png?f=fotoalbum_large)
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/wYTwWIILZSLZ1JJihm2EaVNg.jpg?f=user_large)