Toon posts:

Iemand ooit gemeten aan douchewarmtewisselaar (DWTW)?

Pagina: 1 ... 21 22 23 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• 3dav0d3
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 27-05 23:45
Beste mensen,

Ik ben (ook) aan het kijken naar een douche WTW. Gezien wij in een appartement wonen kunnen wij alleen een horizontale WTW plaatsen. Ik heb de volgende opties voorbij zien komen:
- ACO ShowerDrain: X 800 | X 2.1 | X 2.2
- DSS: 800/3 | 900/4 | Trombone | Trombone PHI
- Joulia: 3P | 5P | 10P
- EasyDrain
- Zypho: iZi 30 | iZi 40
- EcoDrain: A1000
- Hamwell: Blue 12 | Blue 16 | Blue 21 | Blue HE
- Showersave Blue

De Zypho iZi 40 presteerd beter dan iZi 30, dus streep de iZi 30 weg. De iZi 40 lijkt mij eigenlijk gelijk aan de EasyDrain, dus laat ik die bundelen. De DSS 800/3 = ACO X 800, DSS Trombone = ACO X 2.1 en DSS Trombone PHI = ACO X 2.2. Van de Showersave Blue heb ik (nog) geen specs. Dan blijft over:
- DSS 800/3 | ACO ShowerDrain X 800
- DSS 900/4
- DSS Trombone | ACO ShowerDrain X 2.1
- DSS Trombone PHI | ACO ShowerDrain X 2.2
- EasyDrain | Zypho iZi 40
- Hamwell Blue 12
- Hamwell Blue 16
- Hamwell Blue 21
- Hamwell Blue HE

Uit dit lijstje kan ik de specs niet vinden van de EcoDrain A1000 en bovendien momenteel niet leverbaar (vanaf 2023, maar vraag is wanneer in 2023). Dan blijft over de ACO's/DSS's, de EasyDrain / Zypho iZi 40 en de Hamwells. Mijn afwegingen:
- De EasyDrain / Zypho iZi 40 is duidelijk winnaar als je kijkt naar rendement op de investering* [sterker nog de ACO is nog altijd verliesleidend na 10 jaar..]
- De EasyDrain / Zypho iZi 40 heeft veel meer last van verstoppingen e.d. ^

* Uitgaande van 2 douchebeurten per dag van ieder 8 minuten en een waterstraal van 6 L/min, komt ik uit op het volgende na 10 jaar [voor de Hamwell geldt de berekening op basis van de glasplaat met thermostaatkraan, hierdoor heb ik €200 van de investering afgehaald omdat ik dan geen thermostaatkraan meer hoef aan te schaffen]:
DSS 800/3 / ACO ShowerDrain X 800DSS 900/4DSS Trombone | ACO ShowerDrain X 2.1DSS Trombone PHI | ACO ShowerDrain X 2.2EasyDrain / Zypho iZi 40Hamwell Blue 12Hamwell Blue 16Hamwell Blue 21Hamwell Blue HE
Kostenbesparing-investering€ -270€ -250€ -130€ -260€ 100€ -1610€ -1600€ -1550€ -2160
Rendement-2.8%-2.2%-1.4%-2.0%+1.6%-8.4%-7.9%-7.4%-8.4%

^: Ik heb dit topic en het internet afgespeurd en denk dat 2/3e van de mensen het heeft over vaak schoonmaken. Dat zie ik zelf als een groot probleem.

Ik nog niet wat te doen. :X Ik heb geen goed gevoel bij de EasyDrain / Zypho iZi 40, maar een ACO / DSS of Hamwell aanschaffen om er verlies op te leiden is ook weer wat. 8)7 Anderzijds: is iemand bekend met hoge douchegoten? Dan kan ik daar evt, zelf wel mijn koud water leiding doorheen leggen (I know, nooit het rendement van de ACO / DSS, maar de investering is ook 0).

EDIT: Ik zie dat de ACO / DSS uberhaupt te breed is voor mijn doucheruimte. Ik heb slechts 77cm beschikbaar in de breedte. De Hamwells zijn veeeel te duur. Dan blijft alleen over de EasyDrain / Zypho iZi 40.

[Voor 37% gewijzigd door 3dav0d3 op 30-12-2022 15:43]

• Seafarer
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 11:08
3dav0d3 schreef op vrijdag 30 december 2022 @ 12:02:
Beste mensen,

Ik ben (ook) aan het kijken naar een douche WTW. Gezien wij in een appartement wonen kunnen wij alleen een horizontale WTW plaatsen. Ik heb de volgende opties voorbij zien komen:
- ACO ShowerDrain: X 800 / X 2.1 / X 2.2
- Joulia: 3P / 5P / 10P
- EasyDrain
- Hamwell Blue
- Showersave Blue

Hierbij vallen de laatste twee opties sowieso af, deze gaan te duur zijn (zeker om mijn vriendin ook nog te overtuigen.). De ACO en Joulia presteren nagenoeg gelijk, maar de ACO is substantieel goedkoper, dus streep ik Joulia ook weg. Dan blijft over:
- ACO ShowerDrain: X 800 / X 2.1 / X 2.2
- EasyDrain

Uit dit lijstje kan ik de specs niet vinden van de EcoDrain A1000 en bovendien momenteel niet leverbaar (vanaf 2023, maar vraag is wanneer in 2023). Dan blijft over de ACO's en de EasyDrain. Mijn afwegingen:
- De EasyDrain is duidelijk winnaar als je kijkt naar rendement op de investering* [sterker nog de ACO is nog altijd verliesleidend na 10 jaar..]
- De EasyDrain heeft veel meer last van verstoppingen e.d. ^

* Uitgaande van 2 douchebeurten per dag van ieder 8 minuten en een waterstraal van 6 L/min, komt ik uit op het volgende na 10 jaar:
ACO X 800ACO X 2.1ACO X 2.2EasyDrain
Kostenbesparing-investering€ -374,98€ -418,84€ -752,78€ 100,34
Rendement-3.70%-3.86%-4.78%+1.56%

^: Ik heb dit topic en het internet afgespeurd en denk dat 2/3e van de mensen het heeft over vaak schoonmaken. Dat zie ik zelf als een groot probleem.

Ik nog niet wat te doen. :X Ik heb geen goed gevoel bij de EasyDrain, maar een ACO aanschaffen om er verlies op te leiden is ook weer wat. 8)7 Anderzijds: is iemand bekend met hoge douchegoten? Dan kan ik daar evt, zelf wel mijn koud water leiding doorheen leggen (I know, nooit het rendement van de ACO, maar de investering is ook 0).
Welke cv ketel heb je hangen en welke leeftijd?

Een CV-Ketel is een vlamkoeler en een radiator is een waterkoeler.

• 3dav0d3
Seafarer schreef op vrijdag 30 december 2022 @ 12:27:
[...]

Welke cv ketel heb je hangen en welke leeftijd?
Ik snap je vraag ivm. de efficientie van de CV-ketel, maar wij zitten aan de stadsverwarming, dus betalen per eenheid energie. Op basis van die prijs (ca. 47 euro per GJ) heb ik de berekeningen gedaan.

• Seafarer
3dav0d3 schreef op vrijdag 30 december 2022 @ 12:28:
[...]

Ik snap je vraag ivm. de efficientie van de CV-ketel, maar wij zitten aan de stadsverwarming, dus betalen per eenheid energie. Op basis van die prijs (ca. 47 euro per GJ) heb ik de berekeningen gedaan.
Ah. Die zag ik niet aankomen. :)

Is dit een idee https://www.google.com/se...x-b-d&q=douchebak+met+wtw

• 3dav0d3
Thx, maar die gaat niet passen helaas. De ruimte waar de douche inkomt is 160 x 77 cm (80 cm zou bij douchebak nog wel kunnen, we kunnen wel een stukje muur uithakken). Ik zal mijn post nog even aanpassen voor de volledigheid.

EDIT: Ik gok dat dat "gewoon" een douchebak is met de DSS 900/4 aan boord.

[Voor 7% gewijzigd door 3dav0d3 op 30-12-2022 13:14]

• 3dav0d3
Optie die ik mij nu bedenk is wellicht met een pomp.

1L water 2m omhoog pompen kost ca. 20 J mechanische arbeid. 1 L water opwarmen kost veel meer: laten we stellen dat aanvoertemperatuur koud water 18 graden is en we douchen op 38 graden, dan moet het water 20 graden worden opgewarmd. Dit kost 4.2 * 1000 * 20 = 42 kJ aan energie.

Nu nemen we aan qua efficiëntie voor de pomp 1% en efficiëntie voor de WTW 50%. Maw. het kost ons dan 2 kJ aan energie op het water omhoog te pompen, maar het levert een besparing op van 21 kJ = 19 kJ winst. Maw. volgensmij vallen de "kosten" van zo'n pomp in het niet tegenover de winst die je haalt door het koude water op te warmen. [Dat is dan ook de reden waarom de efficiëntie zo'n Hamwell Blue niet als een kaartenhuis in elkaar dondert door het gebruik van een pomp.]

Probleem is dat een pomp wel weer 400 euro aanschafwaarde heeft.. :X Maargoed, even quick&dirty berekening verteld dat onder dezelfde aannames als eerder (2 x 8 min per dag douchen met 6 L/min, 365 dagen p/j) levert op dat na 10 jaar gebruik het 400 euro winst oplevert (rendement ca. 3.7%).

• royaljoop
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 25-05 13:19
3dav0d3 schreef op vrijdag 30 december 2022 @ 17:24:
Optie die ik mij nu bedenk is wellicht met een pomp.

......... Dit kost 4.2 * 1000 * 20 = 42 kJ aan energie. .......
Doe deze berekening nog eens opnieuw :-)

• 3dav0d3
Whoops, naja dan is het moraal van het verhaal nog helderder: verlies van pomp(en) is verwaarloosbaar.

• MypB
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 14-01 21:13
Kan iemand mij hier vertellen of je ook daadwerkelijk langer kan douchen met een DWTW?

Wij gaan een huis bouwen en hebben straks een warmtepomp en zonneboiler. Nu hebben wij begrepen dat met een douche van 12L pm, wij 24 minuten kunnen douchen totdat de boiler (300L) leeg is. Weet iemand hier of we deze tijd kunnen verdubbelen met het aanschaffen van een DWTW?

• Zwartoog
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 12:04
MypB schreef op vrijdag 6 januari 2023 @ 22:49:
Kan iemand mij hier vertellen of je ook daadwerkelijk langer kan douchen met een DWTW?

Wij gaan een huis bouwen en hebben straks een warmtepomp en zonneboiler. Nu hebben wij begrepen dat met een douche van 12L pm, wij 24 minuten kunnen douchen totdat de boiler (300L) leeg is. Weet iemand hier of we deze tijd kunnen verdubbelen met het aanschaffen van een DWTW?
Verdubbelen niet, maar de opwarmtijd wordt wel veel korter. Je kunt dus sneller weer douchen :)

Ik heb een kleine twee maanden terug een uitgebreide meting gedaan met WP:
Zwartoog in "Iemand ooit gemeten aan douchewarmtewisselaar (DWTW)?"

Opwarmtijd nam af van 70 naar 45 minuten met een 7 kW WP voor een halfleeg 300 litervat. Als je een grote WP hebt, kun je nog sneller weer douchen, heb je een kleine WP dan niet. Hangt ook af van de warmteopname van je boiler. Een zonneboiler heeft doorgaans een te kleine spiraal voor een WP, dus de vraag is of dat überhaupt goed gaat werken.

Anderzijds, kind hier was gister 100 minuten aan het douchen. Temperatuur was wel gezakt van 45 graden naar 35 graden op den duur. Maarja, wie doucht er nou 100 minuten aan één stuk }:O 24 minuten is ook fors trouwens.

• Kees_frl
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 14:20

nee langer, want het water in de boiler zal (iets) warmer zijn dan het water waarmee je onder de douche staat.

Bij ons is de leiding naar de boiler 'vergeten' dus dat is qua besparing knap balen en nog zoekende naar opties.

WP Vaillant VWL75/6 A 230V | Boiler VIH RW 300/3 MR | 27 x 405 ZZO= 10.935 op Solar Edge 9 kW 3 fasen omvormer | Vent: Zehnder Q600

Acties:
  • +1Henk 'm!

• royaljoop
@MypB
Mijn ervaring is dat je ongeveer 60% meer douche tijd krijgt.
Overigens kan je altijd net zo lang douchen als je wilt maar de temperatuur in het douche vat neemt af.
Als je langer wilt douchen met een bestaande boiler en geen "koude" douche wenst dan moet je de temperatuur in je boiler vat verhogen.

Ik heb de korte verticale DWTW en als de temperatuur in het boiler vat onder de ingestelde temperatuur komt springt de WP aan en die zorgt er dan voor dat de eerder genoemde 60% veel verder oploopt. Met een WP die 8 kW levert (en uitgaande van 15 graden bijverwarming En een debiet van 8L/min) kan je al bijna lang oneindig douchen.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Nu online

Als je een verticale DWTW kwijt kunt voor je primaire badkamer dan zou ik dat zeker doen.

Verder wel wat opmerkingen:

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 + Ubbink AirExcellent. Stuur DM voor €50 Raisin bonus.

• meermarco
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 09:07
Sjembecks schreef op dinsdag 29 maart 2016 @ 15:25:
In de handleiding staat wel dat het meeste rendement gehaald wordt door ook de ketel te voeden.
Ga dit even overleggen met mij installateur ;)

Wijziging:

Zie op de technea site het volgende staan:

Rendementsverschillen bij aansluitwijze A, B, C Rendementsverschillen bij aansluitwijze A, B, C.

A = aansluiting voorverwarmdwater op mengkraan en ketel. 100%
B = aansluiting voorverwarmdwater op Ketel. 50%
C = aansluiting voorverwarmdwater op mengraan. 90%

Dus bij een rendement van de douche wtw van +- 30% kom je op 27% uit.

Toch even kijken of ik het nog kan aanpassen :)
Interesant. Ik kwam idd ook dit tegen: https://www.technea.nl/pr...ouche-wtw/douchepijp-wtw/

ik had de rendementsverschillen nog niet gezien. Ben benmieuwd of de installateur dit ook allemaal weet. Ze kunnen altijd prima en snel installeren. Maar dit soort puntjes....

• ar162b
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 21-04 15:14
Hi,

wij zijn onverwacht en met spoed bezig met plannen maken van het renoveren van onze badkamer. Deze is niet oud maar helaas slecht aangelegd ten tijde van de vorige bewoners waardoor er lekkages zijn en daarmee schimmel in de slaapkamer ernaast.

Mij lijkt me dit een goed moment om direct een douche-WTW te laten installeren. Niet alleen voor kostenbesparing en/of een hogere mogelijke warmwater waterstroom, maar ook omdat ik het zonde vind warm water rechtstreeks het riool in te laten stromen.

Een verticale DWTW is helaas niet mogelijk ondanks dat de douche zich op de 1e verdieping bevindt (een pijp middenin de hal in ook weer zo wat), dus het lijkt erop dat ik aan een douchegoot wtw vast zit en mij dit ook de eenvoudigste oplossing lijkt. Zeker ook met de haast.

Ik zie vooral de ACO 800, 2.1, 2.2 voorbij komen en de Joulia inline 3p,5p en 10p.
De 2.2 en de 10p vallen eigenlijk af ivm de hoge aanschafkosten (>2200 euro compleet), de ACOs vallen ook af ivm de breedte (douchecabine wordt max 85cm) icm de wateraansluiting aan de zijkant.

Dan blijven alleen nog de Joulia inline 3p (inbouwhoogte 9cm, 23-30% rendement) of 5p inbouwhoogte 12cm, 34-41% rendement) over. Kan iemand mij vertellen of deze nog wel wat opbrengen in de praktijk of hebben deze in de praktijk minimale opbrengst?
Isolatie, zonnepanelen, een zonneboiler en een ventilatie-WTW is klaar of wordt aan gewerkt ;)

Mijn installateur was helaas niet goed bekend met DWTW's, hij had vooral gehoord dat ze een bron zijn van verstoppingen (Hallo Easydrain?). Hier in huis wil men geen hoge opstap, verstoppingen en al helemaal geen experimenten, het is een afweging of de investering het waard is.

• tsjoender
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 14:04
ar162b schreef op donderdag 19 januari 2023 @ 13:58:
Een verticale DWTW is helaas niet mogelijk ondanks dat de douche zich op de 1e verdieping bevindt (een pijp middenin de hal in ook weer zo wat), dus het lijkt erop dat ik aan een douchegoot wtw vast zit en mij dit ook de eenvoudigste oplossing lijkt. Zeker ook met de haast.
Er zal in de huidige situatie ook al een verticale afvoerpijp zijn neem ik aan? Hiervoor in de plaats zou dan een verticale DWTW geplaatst kunnen worden (natuurlijk wel nameten of het idd past en of die afvoerpijp goed bereikbaar is).

• Seafarer
Hi,

wij zijn onverwacht en met spoed bezig met plannen maken van het renoveren van onze badkamer. Deze is niet oud maar helaas slecht aangelegd ten tijde van de vorige bewoners waardoor er lekkages zijn en daarmee schimmel in de slaapkamer ernaast.

Mij lijkt me dit een goed moment om direct een douche-WTW te laten installeren. Niet alleen voor kostenbesparing en/of een hogere mogelijke warmwater waterstroom, maar ook omdat ik het zonde vind warm water rechtstreeks het riool in te laten stromen.

Ik zie vooral de ACO 800, 2.1, 2.2 voorbij komen en de Joulia inline 3p,5p en 10p.
De 2.2 en de 10p vallen eigenlijk af ivm de hoge aanschafkosten (>2200 euro compleet), de ACOs vallen ook af ivm de breedte (douchecabine wordt max 85cm) icm de wateraansluiting aan de zijkant.

Dan blijven alleen nog de Joulia inline 3p (inbouwhoogte 9cm, 23-30% rendement) of 5p inbouwhoogte 12cm, 34-41% rendement) over. Kan iemand mij vertellen of deze nog wel wat opbrengen in de praktijk of hebben deze in de praktijk minimale opbrengst?
Isolatie, zonnepanelen, een zonneboiler en een ventilatie-WTW is klaar of wordt aan gewerkt ;)

Mijn installateur was helaas niet goed bekend met DWTW's, hij had vooral gehoord dat ze een bron zijn van verstoppingen (Hallo Easydrain?). Hier in huis wil men geen hoge opstap, verstoppingen en al helemaal geen experimenten, het is een afweging of de investering het waard is.
Het advies hierboven is een goeie.

Maar een vertikale heeft altijd een beter rendement en geen gelazer met vervuilen. Dan zou ik de afvoer pijp verslepen en dat kleine beetje verlies accepteren door de dwtw ergens in de hoek op te stellen.

Waarom zo'n haast? Je kunt toch tijdelijk even een gat in de muur rammen en een noodreparatie maken.
Haast bij badkamers lijdt er meestal toe dat je veel teveel geld uitgeeft.

• ar162b
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 21-04 15:14
Hi,

dank voor het meedenken en het advies. Ik denk dat een verticale versie geen optie is:

De afvoer gaat de betonnen vloer in, steekt (bijna) horizontaal de badkamer over richting het toilet, als snel gekoppeld aan de wasmachine afvoer, aan het einde komt het toilet en wasbak afvoer er bij. Vervolgens gaat de afvoer door een steunmuur, dan verticaal naar beneden in de garage in een krap hoekje tussen de garagedeur en de deur naar de hal. Deze buis zit al met kleine bochtjes om tussen de garagedeur rails naar beneden te kunnen kronkelen, ik denk niet dat daar nog een verticale DWTW bij past.

Daarbij moet de vloer open om een aparte douche afvoerleiding te maken én het warmwater heen en weer de badkamer door te krijgen, de nis in de slaapkamer aan de andere kant moet er dan uit én moet er een gat in de dikke betonnen vloer komen. Dat wordt me een te grote operatie ben ik bang.

Hier een plaatje van het huis in het ventilatie wtw topic. Plek van de doucheputje klopt niet en het ontwerp van de WTW is ondertussen anders ;)
Slaapkamer 2 heeft schimmel, slaapkamer 4 links onderin een nis waar de afvoer (en riool ontluchting) in zit.

Het vervangen van de badkamer hebben we voor gekozen omdat we denken dat er geen vochtwerende laag achter de tegels is gebruikt. Iets nadat we het huis betrokken bleek er door missende kit bij de douchekraan (!) en kapotte kitranden er veel schimmel in de kamer ernaast te zitten. We hadden de hele boel netjes schoongemaakt en alles opnieuw gekit, het leek weg. Nu zit er in de kamer ernaast toch weer schimmel en zie je vochtvlekken halverwege de muur.

Er waren wel meer dingen waar we later achteraf achter kwamen die niet goed waren (verwarming verkeerd om geïnstalleerd, aansluiting bij de cv ook niet goed, lucht achter de tegels, spotjes die niet in de badkamer thuis horen en bovenal was het ontwerp van de douchecabine ook niet goed; er bleef op meerdere plekken water in de cabine staan omdat oa de douchebak eigenlijk niet goed past. Al met al denken we dat de badkamer is gedaan door iemand die niet goed wist wat hij (of zij) deed.

Als dan de douchebak eruit gaat en de tegels eraf in de douchecabine dan kost het relatief weinig om dan de hele badkamer opnieuw te laten tegelen. Dan leek het me ook een relatief kleine ingreep om een DWTW douchegoot erin te zetten. Ik snap dat dit een compromis is, vandaar dat ik het me afvraag of het de moeite waard is. :)

• tsjoender
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 14:04
ar162b schreef op donderdag 19 januari 2023 @ 22:09:
De afvoer gaat de betonnen vloer in, steekt (bijna) horizontaal de badkamer over richting het toilet, als snel gekoppeld aan de wasmachine afvoer, aan het einde komt het toilet en wasbak afvoer er bij. Vervolgens gaat de afvoer door een steunmuur, dan verticaal naar beneden in de garage in een krap hoekje tussen de garagedeur en de deur naar de hal. Deze buis zit al met kleine bochtjes om tussen de garagedeur rails naar beneden te kunnen kronkelen, ik denk niet dat daar nog een verticale DWTW bij past.

Daarbij moet de vloer open om een aparte douche afvoerleiding te maken én het warmwater heen en weer de badkamer door te krijgen, de nis in de slaapkamer aan de andere kant moet er dan uit én moet er een gat in de dikke betonnen vloer komen. Dat wordt me een te grote operatie ben ik bang.
Het leest alsof je verwacht dat voor een DWTW er een enkele afvoer moet zijn waar uitsluitend het douchewater door afgevoerd wordt. Dat is niet nodig. Die afvoer mag best een gecombineerde zijn waar ook een wastafel en bijvoorbeeld een wasmachine op aangesloten zijn (mocht die ook boven staan). Ook voor de aanvoer van water, welke via de DWTW voorverwarmd wordt, hoeft die aansluiting niet alleen naar de douche te gaan. Sterker nog als de wastafel en evt. een wasmachine daar ook water van krijgen kan het alleen maar meer renderen. Het lijkt me zonde om vooraf op aannames deze mogelijkheid al af te serveren,

• Seafarer
ar162b schreef op donderdag 19 januari 2023 @ 22:09:
[...]

[...]

Hi,

dank voor het meedenken en het advies. Ik denk dat een verticale versie geen optie is:

Hier een plaatje van het huis in het ventilatie wtw topic. Plek van de doucheputje klopt niet en het ontwerp van de WTW is ondertussen anders ;)
Slaapkamer 2 heeft schimmel, slaapkamer 4 links onderin een nis waar de afvoer (en riool ontluchting) in zit.

Het vervangen van de badkamer hebben we voor gekozen omdat we denken dat er geen vochtwerende laag achter de tegels is gebruikt. Iets nadat we het huis betrokken bleek er door missende kit bij de douchekraan (!) en kapotte kitranden er veel schimmel in de kamer ernaast te zitten. We hadden de hele boel netjes schoongemaakt en alles opnieuw gekit, het leek weg. Nu zit er in de kamer ernaast toch weer schimmel en zie je vochtvlekken halverwege de muur.

Er waren wel meer dingen waar we later achteraf achter kwamen die niet goed waren (verwarming verkeerd om geïnstalleerd, aansluiting bij de cv ook niet goed, lucht achter de tegels, spotjes die niet in de badkamer thuis horen en bovenal was het ontwerp van de douchecabine ook niet goed; er bleef op meerdere plekken water in de cabine staan omdat oa de douchebak eigenlijk niet goed past. Al met al denken we dat de badkamer is gedaan door iemand die niet goed wist wat hij (of zij) deed.

Als dan de douchebak eruit gaat en de tegels eraf in de douchecabine dan kost het relatief weinig om dan de hele badkamer opnieuw te laten tegelen. Dan leek het me ook een relatief kleine ingreep om een DWTW douchegoot erin te zetten. Ik snap dat dit een compromis is, vandaar dat ik het me afvraag of het de moeite waard is. :)
Ik heb je linkje ook bekeken. Ook een beste klus die ventilatie.

Tsja als het niet past dan gaat het niet. Dit al eens bekeken: https://www.dutchsolarsystems.com/dss-douchebak-wtw-900x900 er zijn nog meer modellen uitvoeringen.

• JeroenE
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Hier in huis wil men geen hoge opstap, verstoppingen en al helemaal geen experimenten, het is een afweging of de investering het waard is.
Een douchegoot WTW is in het algemeen ook erg hoog. Dit is nodig omdat je natuurlijk wel genoeg ruimte moet hebben om de warmte uit te kunnen wisselen. Dat heb je ook niet eventjes makkelijk in een verdiepingsvloer weggewerkt.

Wellicht kan je een verticale DWTW makkelijker realiseren als je de badkamer omwisselt met het washok? Zo te zien heb je dan wel meer mogelijkheden om naar beneden te gaan zonder gelijk midden in de hal terecht te komen.

• vuurtjih
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 13:02
Heeft er iemand hier ervaring met een Easydrain wtw + warmtepomp?
Overal wordt de besparing voornamelijk op gas geschreven, maar ja dat heb ik straks niet :+

Iemand een idee hoe we nou uitrekenen wat het rendement zou zijn?

1+10 Pro | Polo 6R BlueGT 140PK | PS5

• Seafarer
vuurtjih schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 13:49:
Overal wordt de besparing voornamelijk op gas geschreven, maar ja dat heb ik straks niet :+

De besparing blijft toch. Energie is energie. Dus je rendement blijft hetzelfde.

• petervanstuiven
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 13:30

Besparing geldt ook voor warmtepomp. Wij waren ook van plan voor een Easysdrain, maar toch maar overgestapt op een douchepijp. Het schoonmaken van de Easydrain is echt vaak benodigd (google maar even). Sommige moeten eens in de week met het borsteltje de wtw boenen 8)7

• vuurtjih
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 13:02
petervanstuiven schreef op donderdag 26 januari 2023 @ 17:33:
[...]

Besparing geldt ook voor warmtepomp. Wij waren ook van plan voor een Easysdrain, maar toch maar overgestapt op een douchepijp. Het schoonmaken van de Easydrain is echt vaak benodigd (google maar even). Sommige moeten eens in de week met het borsteltje de wtw boenen 8)7
Dat is wel echt veel inderdaad.
Hebben hier bericht gehad dat het technisch niet haalbaar is; dus hoef er niet verder over na te denken :+

1+10 Pro | Polo 6R BlueGT 140PK | PS5

• KoningSlakkie
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 25-05 10:33
Wij zijn bezig met het kopen van een nieuwbouw woning, helaas heeft de aannemer mijn aanvraag voor een douche wtw afgewezen, waarom weet ik niet. Nu vraag ik me af of het mogelijk is om dit achter aan te sluiten. Ik vermoed dat dit onmogelijk is (anders gezegd: zo duur dat het niet terug te verdienen is).

Ik had de optie voor een easy drain horizontale wtw, maar ik vind 600 euro exclusief montage. Te duur dat ik liever het geld besteed aan iets anders. 600 euro exclusief montage voor een verticale wtw pijp zou ik nog wel doen.

Aangezien alle 2 onder 1 kap nieuwbouw woningen grotensdeels wel dezelfde design hebben vraag ik me af of iemand hier ervaring mee heeft met het installeren van een verticale douch wtw pijp zonder heel de boel open te gooien.

• DriesLec
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 08:03
KoningSlakkie schreef op donderdag 2 februari 2023 @ 16:19:
Wij zijn bezig met het kopen van een nieuwbouw woning, helaas heeft de aannemer mijn aanvraag voor een douche wtw afgewezen, waarom weet ik niet. Nu vraag ik me af of het mogelijk is om dit achter aan te sluiten. Ik vermoed dat dit onmogelijk is (anders gezegd: zo duur dat het niet terug te verdienen is).

Ik had de optie voor een easy drain horizontale wtw, maar ik vind 600 euro exclusief montage. Te duur dat ik liever het geld besteed aan iets anders. 600 euro exclusief montage voor een verticale wtw pijp zou ik nog wel doen.

Aangezien alle 2 onder 1 kap nieuwbouw woningen grotensdeels wel dezelfde design hebben vraag ik me af of iemand hier ervaring mee heeft met het installeren van een verticale douch wtw pijp zonder heel de boel open te gooien.
Zou eerder doorzetten bij je aannemer nu je nog eenvoudig kan, dan achteraf proberen te kloten. Als je watertoevoer bvb niet daar passeert heb je na het openbreken toch nog pech ...
Hangt ook af van hoe ver de nieuwbouw al afgewerkt is natuurlijk.

• S0epkip
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 27-05 20:38
Omdat ik ondanks het gebruik van een CW5 ketel toch nog een relatief matige douchestraal heb, overweeg ik het volgende. Ik heb een Technea verticale douche-wtw, aangesloten volgens schema A (lauw naar de douche en naar de ketel). Zou ik door het bijmengen van koud water richting de ketel de totale waterproductie kunnen verhogen?

Of misschien spelen met een handmatig omschakelventiel?

https://www.duurzametechn...hakelventiel-serie-vrg230

Ik denk niet dat ik lauwe stuk leiding richting ketel "dood" mag laten lopen, dus ik moet er wel wat mee...

[Voor 14% gewijzigd door S0epkip op 08-02-2023 14:01]

2430Wp ZW

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 27-05 19:54

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

@S0epkip de douchedruk ligt aan de waterdruk bij de hoofdkraan, de stroombegrenzer in de ketel en de leidingdiameters.
Met een dwtw verminder je het bijmengen en dus heb je minder last van een beperkte leidingdiameter van het traject van en naar de ketel of de stroombegrenzer, maar de dwtw zelf heeft ook een weerstand. En de druk zal nooit hoger worden dan bij de hoofdkraan.
Ik zou het vooral simpel houden en een meng/omschakelklep is dat niet.

'19 Hyundai Kona EV, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant R290 monoblock

• S0epkip
@Proton_ Dat is waar, maar ik heb nog 2.1bar op de "lauwwaterleiding" vlak voor de ketel. Dat zou toch genoeg moeten zijn............

De ketel heeft geen stroombegrenzen en levert 12+ liter op 65C als ik meerdere tappunten open.
Ik krijg de indruk (maar misschien onterecht) dat de douche beperkt is omdat de "lauwwaterleiding" zowel de douche als de ketel voedt.

2430Wp ZW

• Proton_

Proton_

Team Welles

@S0epkip Zodra het debiet door de dwtw niet meer gelijk is aan het debiet van de afvalwaterstroom ga je rendement inleveren.

Met een aansluiting 'alleen ketel' gaat de grootste stroom door de koudwaterleiding, die ook het kortst is en het dikst uitgevoerd kan worden zonder nadelige effecten. Met de keteltemperatuur kun je dan het rendement afwegen tegen de gewenste druk.

De weg met hoogste rendement is een tweede dwtw parallel (wordt ook zo als set verkocht voor stortdouches of doucheruimtes). Wel €.

'19 Hyundai Kona EV, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant R290 monoblock

• S0epkip
Tja het meeste is geinstalleerd en weggewerkt... Vraag ging nu meer over "druk" dan "rendement".

2430Wp ZW

• Seafarer
S0epkip schreef op woensdag 8 februari 2023 @ 15:11:
Tja het meeste is geinstalleerd en weggewerkt... Vraag ging nu meer over "druk" dan "rendement".
Je spreekt over een matige douche straal
Wat is matig?
Emmer eronder en opmeten lijkt me de eerste actie.

Heb je een eco douche kop?
Thermostaat kraan verstopt/verkalking?
Een goede thermostaat kraan wordt geleverd met filters in de aansluiting.
Filters vervuild? Demonteren en controleren.

Met zo'n ketel moet je bijna door je eigen putje spoelen.

• KoningSlakkie
DriesLec schreef op donderdag 2 februari 2023 @ 18:50:
[...]

Zou eerder doorzetten bij je aannemer nu je nog eenvoudig kan, dan achteraf proberen te kloten. Als je watertoevoer bvb niet daar passeert heb je na het openbreken toch nog pech ...
Hangt ook af van hoe ver de nieuwbouw al afgewerkt is natuurlijk.
Helaas is het niet gelukt, zij willen hun handen er niet aan branden. Dus ik vroeg me vervolgens af: wat dan als ik het achteraf wil plaatsen: zie comment hieronder:
"WTW achteraf plaatsen is niet mogelijk, de warm en koud waterleidingen komen vanaf de bovenliggende vloer naar beneden (kortste weg vanaf de warmtepomp). Onder andere dat maakt het niet mogelijk om de alternatieve drain wtw toe te passen, daarnaast moeten wij kunnen garanderen dat de badkamer water dicht is om lekkages in de toekomst te voorkomen. De doucheputten en draingoten die wij als meerwerk aanbieden zijn door ons op de juiste wijze te verwerken."
Voor een nieuwbouwwoning kan ik niet afwijken van hun (veel te dure) optielijst. :(

[Voor 5% gewijzigd door KoningSlakkie op 09-02-2023 17:11]

• Pejdref
  • Laatst online: 12:21
S0epkip schreef op woensdag 8 februari 2023 @ 15:11:
Hieronder de drukverliesdiagram van verschillende Technea WTW. Ik heb ze gebruikt voor het dimensioneren van het waterleiding systeem.
Van de douche had ik opbrengstdiagrammen bij bepaalde druk, in geval van Hansgrohe staan die gewoon online. Waterdruk kun je opvragen bij je waterbedrijf.
Bepaald type terugslagkleppen kunnen ook voor een significante drukval zorgen.

Dan kun je uitrekenen of het in theorie wel of niet zou moeten werken en vanuit daar een oplossing zoeken.

Je conclusie is overigens wel juist, als je schema B of C toepast gaat er minder water door de WTW en is de drukval dus lager. Maar zoals al gezegd daalt het rendement dan ook.

[Voor 7% gewijzigd door Pejdref op 09-02-2023 19:02]

• Proton_

Proton_

Team Welles

@KoningSlakkie misschien heb je straks iets aan mijn nieuwbouw-retrofit:Proton_ in "Iemand ooit gemeten aan douchewarmtewisselaar (DWTW)?" .

• Goof2000
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 08:28
KoningSlakkie schreef op donderdag 9 februari 2023 @ 17:10:
[...]

Helaas is het niet gelukt, zij willen hun handen er niet aan branden. Dus ik vroeg me vervolgens af: wat dan als ik het achteraf wil plaatsen: zie comment hieronder:

[...]

Voor een nieuwbouwwoning kan ik niet afwijken van hun (veel te dure) optielijst. :(
Ik weet niet op welke voet je met de bouwer staat, maar ik heb in het verleden wel eens onderhandeld over de meerprijzen. Soms met handje klap en de andere keer heb ik gevraagd om het toch maar eens opnieuw uit te rekenen. Dat het bij nieuwbouw duurder is dat zal je wel op de koop toe moeten nemen. Maar ze moeten daarvoor veel meer doen dan een loodgieter die even een DoucheWTW tussen 2 leidingen komt zetten. Daarnaast is meerwerk altijd een risico (denken bouwers) en vragen daar extra geld voor en beetje marge opkrikken met meerwerk is ook niet ongebruikelijk.
Daarom is het belangrijk om voor het tekenen alle opties al met prijzen te hebben, dan kun je nog een beetje druk uitoefenen. (tenzij ze denken, voor jouw 10 andere, dan sta je niet zo sterk)
Het voordeel bij nieuwbouw is wel dat alle leidingen gelijk gelegd kunnen worden, dus naar de douchekraan en naar de CV ketel. (of wat je maar hebt om warmwater te maken)
Hij ons was het ook aardig duur, maar dan wordt het wel helemaal aangelegd en kwam er een extra grote omkasting van de meterkast waar de pijp in een eigen gedeelte hangt.
Misschien kan je vragen of ze de kosten kunnen specificeren.

• KoningSlakkie
Nou dit is toch een partij hocus pocus, dat heb je goed gedaan! Helaas kan ik van mij zelf zeggen dat ik echt niet zo handig ben.
Goof2000 schreef op vrijdag 10 februari 2023 @ 09:55:
[...]

Ik weet niet op welke voet je met de bouwer staat, maar ik heb in het verleden wel eens onderhandeld over de meerprijzen. Soms met handje klap en de andere keer heb ik gevraagd om het toch maar eens opnieuw uit te rekenen. Dat het bij nieuwbouw duurder is dat zal je wel op de koop toe moeten nemen. Maar ze moeten daarvoor veel meer doen dan een loodgieter die even een DoucheWTW tussen 2 leidingen komt zetten. Daarnaast is meerwerk altijd een risico (denken bouwers) en vragen daar extra geld voor en beetje marge opkrikken met meerwerk is ook niet ongebruikelijk.
Daarom is het belangrijk om voor het tekenen alle opties al met prijzen te hebben, dan kun je nog een beetje druk uitoefenen. (tenzij ze denken, voor jouw 10 andere, dan sta je niet zo sterk)
Het voordeel bij nieuwbouw is wel dat alle leidingen gelijk gelegd kunnen worden, dus naar de douchekraan en naar de CV ketel. (of wat je maar hebt om warmwater te maken)
Hij ons was het ook aardig duur, maar dan wordt het wel helemaal aangelegd en kwam er een extra grote omkasting van de meterkast waar de pijp in een eigen gedeelte hangt.
Misschien kan je vragen of ze de kosten kunnen specificeren.
ik heb sinds dag 1 voordat ik ook maar iets had getekend of de hypotheek al rond had, een douche wtw aangevraagd dmv met een tekening zoals ik het wou gaan hebben. Ze gingen de mogelijkheden bekijken en daarop terug komen, als het technisch mogelijk was zouden ze met een meerprijs komen waarop ik nog een akkoord kan geven. Ze zei als dat het een reken truukje was om de EPC omlaag te brengen. Nou ik als procestechnoloog snap echt wel de overige meerwaarde van het terugwinnen van warmte.

Onderhand is er flink wat tijd verstreken waaronder de deadlines voor het aanvinken van de opties vanuit hun standaard optielijst, keuken, badkamer (via UHUW :X ). Dat is dus nu al afgerond enkel de WTW stond nog open. Helaas hebben ze die nu dus helemaal afgewezen. Tactisch gezien kan ik nu helemaal geen druk uit oefenen. Dat is iets waar ik niet over heb nagedacht. Ik maar nog een keer bellen kijken of het echt niet anders kan. Ze claimen gewoon dat de koudwater leiding vanaf de warmtepomp van boven naar de badkamer gaat. Lijkt mij nog al een omweg :?

[Voor 8% gewijzigd door KoningSlakkie op 10-02-2023 10:48]

• Goof2000
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 08:28
KoningSlakkie schreef op vrijdag 10 februari 2023 @ 10:46:
[...]

ik heb sinds dag 1 voordat ik ook maar iets had getekend of de hypotheek al rond had, een douche wtw aangevraagd dmv met een tekening zoals ik het wou gaan hebben. Ze gingen de mogelijkheden bekijken en daarop terug komen, als het technisch mogelijk was zouden ze met een meerprijs komen waarop ik nog een akkoord kan geven. Ze zei als dat het een reken truukje was om de EPC omlaag te brengen. Nou ik als procestechnoloog snap echt wel de overige meerwaarde van het terugwinnen van warmte.

Onderhand is er flink wat tijd verstreken waaronder de deadlines voor het aanvinken van de opties vanuit hun standaard optielijst, keuken, badkamer (via UHUW :X ). Dat is dus nu al afgerond enkel de WTW stond nog open. Helaas hebben ze die nu dus helemaal afgewezen. Tactisch gezien kan ik nu helemaal geen druk uit oefenen. Dat is iets waar ik niet over heb nagedacht. Ik maar nog een keer bellen kijken of het echt niet anders kan. Ze claimen gewoon dat de koudwater leiding vanaf de warmtepomp van boven naar de badkamer gaat. Lijkt mij nog al een omweg :?
Vervelend, het enige is zagen tot ze een beetje mee willen veren. Maar bouwers staan inderdaad niet bekend als meedenkt, vooruit denkt en vooruitstrevend.
Misschien helpt het door uit te leggen waarom je hem wilt?

• liquid_ice
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 16-05 13:35
Sinds vandaag is er bij mij een verticale DWTW geïnstalleerdvan 170cm. Eentje van Technea.

Met de waterkraan op heet (60 graden) stroomde er 40 graden afvalwater naar beneden. Dit was voldoende om het binnenstromende water van 9 graden op te warmen tot 28...

De douche zelf is dichterbij, maar niemand douche op 60 graden.

Klus page: http://klusthuis.blogspot.com

• liquid_ice
Ik merkte net bij de eerste douche beurt dat de straal iets beter was.
Maar ook warmte fluctuaties, ik denk dat de CV-ketel aan het pendelen is.
Weet iemand misschien hoe ik dat tegen kan gaan?

• Proton_

Proton_

Team Welles

Je kunt dat zichtbaar maken door tijdens een douchebeurt een filmpje van gasmeter en/of ketel te maken.
Ik had dat vroeger ook: Proton_ in "Iemand ooit gemeten aan douchewarmtewisselaar (DWTW)?" al merkte ik er weinig van.

Welk merk en type ketel heb je? Als je wel boven de tapdrempel komt dan gaat hij misschien uit op overshoot.

(een fix die zeker helpt is overstappen op een warmtepompboiler, maar ja...)

• liquid_ice
Ik heb een vaillant VHR 18-22C uit 2004. Dit is een CW3 ketel met een tapdrempel van 3,6L/min van 60 graden.

Hebben moderne ketel echt minder?
Want het is bijna allemaal CW4, 5 of 6

• Proton_

Proton_

Team Welles

Mijn laatste ketel was een Intergas Xtreme CW5 met 1.5 l/min.

Lastig. Je thermostaatkraan kan ook meespelen, maar het is moeilijk te voorspellen wanneer het goed genoeg is.

• Danferno
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 26-05 23:45
Is er ergens een post met aankoopadvies voor douche WTWs? Heb een tiental bladzijden doorgenomen maar precies niet echt iets gevonden.

Aannemer bij projectbouw heeft gevraagd dat wij doorsturen welke douche WTW we willen (zat oorspronkelijk niet in planning). Hij wilt wel enkel aansluiten op het boilervat van de warmtepomp (dus niet naar de koude kant van de douche zelf). De douche heeft een stortdouche en een gewone douchekop, maar er zit wel een 9L/m begrenzer in.

Ik dacht dan weg te kunnen komen met de gewone DWTWs, maar dan bedacht mij dat daardoor alle warmwaterflow beperkt wordt (tot 15L/m als ik het zo wat lees). Dat is mogelijk een probleem omdat we op termijn een tweede badkamer zouden willen zetten en het dus mogelijk is dat er twee douches tegelijk lopen. Dan lijkt me 15L/m wel krap, of zie ik dat mis?

Als ik bvb op Technea kijk, zie ik een 170cm, 210cm en 210cm HF. Het rendement van de gewone 210cm is het hoogste, maar beperkt ook de flow tot 15L, de 210cm HF heeft dat probleem niet (maar weer lagere efficientie).

• Opperhoof
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 14:00
liquid_ice schreef op maandag 13 februari 2023 @ 16:39:
Sinds vandaag is er bij mij een verticale DWTW geïnstalleerdvan 170cm. Eentje van Technea.

Met de waterkraan op heet (60 graden) stroomde er 40 graden afvalwater naar beneden. Dit was voldoende om het binnenstromende water van 9 graden op te warmen tot 28...

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ziet er mooi uit! Hoe heb je de wtw in de koof gekregen?

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 12:31

Die easydrain levert amper 30% rendement.

Zelf denk ik aan een douchebak WTW die volgens de boeken tot 50% rendement kan opleveren en je kan er een stuk makkelijker bij mbt schoonmaken.
https://www.solar-nu-webs...ij-cw45-90-x90-x20cm.html

Enige twijfel over deze apparaten is om bijna wekelijks de haar en zeepresten eruit te moeten pulken, dat speelt minder met een verticaal WTW pijp, je mag namelijk geen agressieve schoonmaakmiddelen meer gebruiken zoals schuurmiddel, ik moet hier nog wel eens gootsteenontstopper in kieperen dat vind een WTW niet leuk.

30 tot 50% is best wel fors gezien de ketel 20kwh warmte moet stampen en dan ineens nog maar rond 10-11kwh, die redementcijfers zijn allemaal bij niet te hoge waterstromen ofwel cw3(waar je overgens prima op kan douchen).

[Voor 25% gewijzigd door mr_evil08 op 18-02-2023 23:10]

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

• Seafarer
mr_evil08 schreef op zaterdag 18 februari 2023 @ 23:00:
[...]

Die easydrain levert amper 30% rendement.

Zelf denk ik aan een douchebak WTW die volgens de boeken tot 50% rendement kan opleveren en je kan er een stuk makkelijker bij mbt schoonmaken.
https://www.solar-nu-webs...ij-cw45-90-x90-x20cm.html

Enige twijfel over deze apparaten is om bijna wekelijks de haar en zeepresten eruit te moeten pulken, dat speelt minder
Nog nooit schoongemaakt bij mij, zit er pas 7 jaar.
met een verticaal WTW pijp, je mag namelijk geen agressieve schoonmaakmiddelen meer gebruiken zoals schuurmiddel
schuurmiddel mag je nergens in huis gebruiken, je beschadigt namelijk de top laag (ongeacht het materiaal) en daardoor wordt het lelijk en sneller vuil.
, ik moet hier nog wel eens gootsteenontstopper in kieperen dat vind een WTW niet leuk.
Lange haren zijn waarschijnlijk het probleem?

• timpel_800
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 27-05 19:14
Wij gaan ook ons huis ingrijpend verbouwen en ook de badkamer wordt compleet gerenoveerd. We maken ook een duurzaamheidslag (WP, WPB voor SWW) en zitten ook te kijken naar een WTW voor de douche.

In de rode rechthoek is een ruime koof, waarin we makkelijk dingen kunnen wegwerken, en waar nu ook de af en aanvoerleidingen doorheen lopen. We zouden daar dus prima een WTW pijp in kunnen hangen. Echter, de douche blijft in de hoek zoals op de tekening, en de afvoer loopt dus eerst een paar meter door de (koude) vloer heen, alvorens in de WTW te bereiken. Ik vraag mij af of een wtwpijp dan nog steeds de beste optie is. Is het water niet reeds teveel afgekoeld?

Een wtw goot met al dat schoonmaken heeft niet per se mijn voorkeur.

• Proton_

Proton_

Team Welles

timpel_800 schreef op zondag 19 februari 2023 @ 10:34:

In de rode rechthoek is een ruime koof, waarin we makkelijk dingen kunnen wegwerken, en waar nu ook de af en aanvoerleidingen doorheen lopen. We zouden daar dus prima een WTW pijp in kunnen hangen. Echter, de douche blijft in de hoek zoals op de tekening, en de afvoer loopt dus eerst een paar meter door de (koude) vloer heen, alvorens in de WTW te bereiken. Ik vraag mij af of een wtwpijp dan nog steeds de beste optie is. Is het water niet reeds teveel afgekoeld?
Dat maakt hooguit een paar procent uit.
Bij mij wordt er meer versleept en het werkt prima :)

• aesch
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 12-05 20:23
Hoe is de ervaring met nieuwere modellen easydrain? ik zou graag een WTW installeren bij de renovatie die in onze badkamer op stapel staat (we kunnen geen verticale kwijt gezien positie van badkamer in het huis, dan kan je er namelijk niet meer bij).
Een van de leveranciers waar we de materialen vandaan kunnen halen biedt alleen easydrain aan (geeft toe dat er kinderziektes waren maar zou nu opgelost zijn).

Of is dat niet aan beginnen want je bent wekelijks verstoppingen aan t oplossen..

• liquid_ice
Opperhoof schreef op donderdag 16 februari 2023 @ 09:35:
[...]

Ziet er mooi uit! Hoe heb je de wtw in de koof gekregen?
Onderlangs vanuit de 'kelderkast' onder de trap. Met 4 treden naar beneden gaf het net genoeg ruimte. De wtw kan er alleen niet meer uit vrees ik ;)

• Seafarer
liquid_ice schreef op dinsdag 21 februari 2023 @ 05:42:
[...]

Onderlangs vanuit de 'kelderkast' onder de trap. Met 4 treden naar beneden gaf het net genoeg ruimte. De wtw kan er alleen niet meer uit vrees ik ;)
Had je dan voldoende mogenlijkheden om hem zuiver waterpas te zetten in twee richtingen?

• liquid_ice
Seafarer schreef op dinsdag 21 februari 2023 @ 11:16:
[...]

Had je dan voldoende mogenlijkheden om hem zuiver waterpas te zetten in twee richtingen?
Yep, daarvoor hebben we een pijlloodje door de pijp heen laten zakken

• Seafarer
liquid_ice schreef op zondag 26 februari 2023 @ 07:20:
[...]

Yep, daarvoor hebben we een pijlloodje door de pijp heen laten zakken
Das ook een goed idee.

• Danferno
Heeft iemand een idee hoeveel manuren de installatie van een douchegoot WTW vraagt bij een nieuwbouw? Onze aannemer rekent 16 manuren en dat lijkt me wel enorm veel om vier aansluitingen te zetten. Ze willen ook enkel aansluiten op boiler, niet op koud water van de douche. Hij komt ook gewoon in de technische koker dus veel eenvoudiger kan het niet lijkt me.

[Voor 13% gewijzigd door Danferno op 28-02-2023 16:03]

• Seafarer
Danferno schreef op dinsdag 28 februari 2023 @ 16:02:
Heeft iemand een idee hoeveel manuren de installatie van een douchegoot WTW vraagt bij een nieuwbouw? Onze aannemer rekent 16 manuren en dat lijkt me wel enorm veel om vier aansluitingen te zetten. Ze willen ook enkel aansluiten op boiler, niet op koud water van de douche. Hij komt ook gewoon in de technische koker dus veel eenvoudiger kan het niet lijkt me.
1 dag met 2 man.

Is wat ruim maar ook heel moeilijk om dit zo even te bepalen als je de situatie niet kan zien.

• Danferno
Seafarer schreef op dinsdag 28 februari 2023 @ 16:15:
[...]

1 dag met 2 man.

Is wat ruim maar ook heel moeilijk om dit zo even te bepalen als je de situatie niet kan zien.
Amai dat is toch stevig, want dan zit je al snel aan €1000 puur installatiekost, tel daar nog eens makkelijk €700 voor de wtw zelf bij, dan zakt het financieel rendement helemaal in :/

• technopeuter
  • Registratie: Januari 2000
  • Nu online
Tja, hij zit er dan wel misschien 75 jaar…

diskeltische lurker

• Danferno
Nja inclusief BTW kom ik dan op een rendement van 2.2% uit, bijna een volle procentpunt minder dan zelfs Nederlandse staatsobligaties. En dan ga ik er al vanuit dat de investering van de dwtw volledig opgenomen wordt in de waarde van het huis

• The-Source
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 08:36
lijkt mij fors als hij letterlijk geplaatst kan worden op de plaats waar bijvoorbeeld al een afvoer van de douche gepland staat. Aangezien dit leiding ook gebeugeld moet worden.
Het plaatsen van de dwtw als afvoer en terugslag klep is een uurtje werk. Water leiding aanpassen kan nooit 15 uur werk zijn, maar zonder tekening is dat ook niet goed te beoordelen.

Wat betekenen foto's nou echt
Taal fouten inbegrepen ;)
Mijn V&A adv.

• Seafarer
Danferno schreef op dinsdag 28 februari 2023 @ 16:27:
[...]

Amai dat is toch stevig, want dan zit je al snel aan €1000 puur installatiekost, tel daar nog eens makkelijk €700 voor de wtw zelf bij, dan zakt het financieel rendement helemaal in :/
Ja das best een hele hoop geld. Eigenlijk hoor je vaak dat het wel voor 500 euro lukt. Ik vergat even de uren maal 60 euro te doen.

• Danferno
Ze blijven bij hun offerte >€2000, voor die prijs ga ik het niet doen. Is er iets dat ze kunnen doen om een eventuele latere installatie makkelijker te maken? Alle relevante buizen zitten gewoon in de technische koker, dus vermoed van niet?

• Proton_

Proton_

Team Welles

Als de douche en WC niet samen in één buis gaan, en de koudwaterleiding naar de ketel door dezelfde koof gaat, dan is een retrofit vaak wel mogelijk.

Bij mijn eerste dwtw was het 1 man 2 uur, blijkbaar had ik een handige aannemer :)
De tweede was zelf geklust in een zaterdagmiddag; 2 man x 4 uur inclusief openzagen van de koof en afwerken met een Billy.

Dus 16 uur voor nieuwbouw klinkt ongeveer naar verwachting. Daar zit immers een heel kantoor, paper trail en faalkosten aan vast. Zeker bij projectbouw.

• Danferno
Proton_ schreef op woensdag 1 maart 2023 @ 15:52:
Als de douche en WC niet samen in één buis gaan, en de koudwaterleiding naar de ketel door dezelfde koof gaat, dan is een retrofit vaak wel mogelijk.

Bij mijn eerste dwtw was het 1 man 2 uur, blijkbaar had ik een handige aannemer :)
De tweede was zelf geklust in een zaterdagmiddag; 2 man x 4 uur inclusief openzagen van de koof en afwerken met een Billy.

Dus 16 uur voor nieuwbouw klinkt ongeveer naar verwachting. Daar zit immers een heel kantoor, paper trail en faalkosten aan vast. Zeker bij projectbouw.
Heb net de aannemer zelf aan de lijn gehad (ipv ~klantendienst). Het probleem is dat zij werken met vertakkingen op elk verdiep voor de koud water toevoer waardoor er geen dedicated koudwaterleiding naar de boiler gaat (en ook niet naar de douche). Als ze dan een DWTW willen installeren moeten ze dus een aparte leiding naar de boiler bijleggen, en die staat twee verdiepingen en een hele ruimte verder.

Dan zijn de werkuren die ze aanrekenen nog best wel redelijk heb ik het idee. Heb het uiteindelijk laten vallen, want die €1800 haal ik er nooit uit, zeker niet met alle rendementsverlies (afstand tot boiler, geen aansluiting op koudwater douche, geen koud noch afvoer aansluiting op eventuele 2e douche).

Iedereen bedankt voor de input iig!

• Wolly
  • Niet online
Danferno schreef op donderdag 2 maart 2023 @ 13:58:
[...]

Heb net de aannemer zelf aan de lijn gehad (ipv ~klantendienst). Het probleem is dat zij werken met vertakkingen op elk verdiep voor de koud water toevoer waardoor er geen dedicated koudwaterleiding naar de boiler gaat (en ook niet naar de douche). Als ze dan een DWTW willen installeren moeten ze dus een aparte leiding naar de boiler bijleggen, en die staat twee verdiepingen en een hele ruimte verder.

Dan zijn de werkuren die ze aanrekenen nog best wel redelijk heb ik het idee. Heb het uiteindelijk laten vallen, want die €1800 haal ik er nooit uit, zeker niet met alle rendementsverlies (afstand tot boiler en geen aansluiting op koudwater douche).

Iedereen bedankt voor de input iig!
Er hoeft helemaal geen dedicated leiding naar de boiler te gaan, dat zal bijna niemand hebben.

• Danferno
Wolly schreef op donderdag 2 maart 2023 @ 13:59:
[...]

Er hoeft helemaal geen dedicated leiding naar de boiler te gaan, dat zal bijna niemand hebben.
Maar dan voorverwarm je toch ook het koud water van je lavabo, WC, ... ?

• Proton_

Proton_

Team Welles

@Danferno een mooi voorbeeld van 'perfect is the enemy of done'.
Bij mij krijgt alles boven de begane grond lauw water tijdens een douchebeurt.
Fun fact: dat maakt de wasmachine ca 25% zuiniger ;)

• Wolly
  • Niet online
Danferno schreef op donderdag 2 maart 2023 @ 14:01:
[...]

Maar dan voorverwarm je toch ook het koud water van je lavabo, WC, ... ?
Dat maakt toch niet uit, je doet alsof de WC voltijds gebruikt wordt tijdens een douchebeurt :?

• Danferno
Wolly schreef op donderdag 2 maart 2023 @ 14:03:
[...]

Dat maakt toch niet uit, je doet alsof de WC voltijds gebruikt wordt tijdens een douchebeurt :?
Haha nee goed punt, moet deze nieuwe info gewoon even verteren. Is dit echt de standaard? Enerzijds zie ik het voordeel naar kostenbesparing (zo zit de koudwatertoevoer van de douche ook direct op de dwtw, ook leuk). Maar anderzijds kan ik me ook voorstellen dat er misschien wel eens iemand zijn tanden wilt poetsen of een glas water wilt vullen terwijl er gedoucht wordt en dat wordt dan toch wat tricky? Zou er zelf wel mee kunnen leven, maar voor de WAF is het niet zo top :9

• Wolly
  • Niet online
Danferno schreef op donderdag 2 maart 2023 @ 14:12:
[...]

Haha nee goed punt, moet deze nieuwe info gewoon even verteren. Is dit echt de standaard? Enerzijds zie ik het voordeel naar kostenbesparing (zo zit de koudwatertoevoer van de douche ook direct op de dwtw, ook leuk). Maar anderzijds kan ik me ook voorstellen dat er misschien wel eens iemand zijn tanden wilt poetsen of een glas water wilt vullen terwijl er gedoucht wordt en dat wordt dan toch wat tricky? Zou er zelf wel mee kunnen leven, maar voor de WAF is het niet zo top :9
Dat wordt niet tricky omdat je thermostaatkraan van de douche de temperatuur constant houdt.

En ja, het is de standaard.

• Danferno
Wolly schreef op donderdag 2 maart 2023 @ 14:35:
[...]

Dat wordt niet tricky omdat je thermostaatkraan van de douche de temperatuur constant houdt.

En ja, het is de standaard.

[Afbeelding]
Ik bedoel tricky in de zin dat mijn vriendin niet gaat lachen als ze boven een glas water vult en ineens warm water aan't drinken is omdat iemand aan't douchen is :P

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 11:56

franssie

Save the albatross

Danferno schreef op donderdag 2 maart 2023 @ 14:46:
[...]

Ik bedoel tricky in de zin dat mijn vriendin niet gaat lachen als ze boven een glas water vult en ineens warm water aan't drinken is omdat iemand aan't douchen is :P
Dat lijkt mij salmonella legionella technisch gesproken ook niet de bedoeling. Drinkwater zal een apart systeem moeten blijven vormen. Dus dit is een aparte leiding van koud via de WTW naar de CV ketel.

🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

• Danferno
Ik heb proberen te tekenen wat ik bedoel, met in groen het positieve stuk en in rood het negatieve stuk

Legende: blauw koud, rood warm, geel voorverwarmd, zwart afvoer

• Proton_

Proton_

Team Welles

offtopic:
lavabo=wastafel buiten Vlaanderen ;)

Water uit een dwtw is kortdurend ca 25°C, vergelijkbaar met de temperaturen die je krijgt door leidingen in het beton bij vloerverwarming. Een paar minuten na het douchen is het afgekoeld.

Het zou goed kunnen dat het inderdaad normtechnische gevolgen heeft, van de Vlaamse normen weet ik nig minder dan van de Nederlandse.

• henkNL
  • Registratie: September 2019
  • Niet online
Hier is het juist positief voor de WAF, in de winter iets minder koud water uit de koude kraan bij het handen wassen.

Voor een beker water of natte tandenborstel merk je nagenoeg niets, dat is gewoon koud water in het laatste stukje leiding.

EV: Kia e-Niro my19 | PV: 3900Wp O/W + 1620Wp O/W | OTGW | D-WTW: QB1-16 | AC: MHI SCM40ZS-W + SRK25 + SRK20 | OPNSense: Qotom Q515G6 | Ontharder: 15L

• johanPo
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 12:42
Was 500 euro kwijt aan manuren (paar jaar geleden). Heb het mee laten nemen toen mn badkamer werd verbouwd

• Danferno
Danferno schreef op donderdag 2 maart 2023 @ 16:06:
Ik heb proberen te tekenen wat ik bedoel, met in groen het positieve stuk en in rood het negatieve stuk
[Afbeelding]

Legende: blauw koud, rood warm, geel voorverwarmd, zwart afvoer
De aannemer wilt hem zo niet plaatsen (dus gewoon voor de 1e verdiep collector) omdat dit "verschillende complicaties zou opleveren doordat wij ook met een warmtepomp werken". Als ik hem nog eens op de werf zie zal ik eens vragen wat hij daar precies mee bedoelt ...

Acties:
  • +3Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 07:48
franssie schreef op donderdag 2 maart 2023 @ 15:48:
[...]Dat lijkt mij salmonella technisch gesproken ook niet de bedoeling. Drinkwater zal een apart systeem moeten blijven vormen. Dus dit is een aparte leiding van koud via de WTW naar de CV ketel.
Lopen er bij jou rauwe eieren door de drinkwaterleiding 8)7

Wellicht sterven er in jou straat wekelijks buren aan legionella; maar een koudwaterleiding die tijdelijk 25°C wordt tijdens het douchen is totaal geen risico. Paniekkrampen zijn nergens voor nodig. Het risico is sowiezo al heel beperkt, als je niet continue verzwakte mensen waterdamp uit lauwe baden laat inademen.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 11:56

franssie

Save the albatross

naftebakje schreef op woensdag 8 maart 2023 @ 12:33:
[...]
Lopen er bij jou rauwe eieren door de drinkwaterleiding 8)7
ok, ik was even wat minder scherp - was die smiley nu echt nodig? }:O
Wellicht sterven er in jou straat wekelijks buren aan legionella; maar een koudwaterleiding die tijdelijk 25°C wordt tijdens het douchen is totaal geen risico. Paniekkrampen zijn nergens voor nodig. Het risico is sowiezo al heel beperkt, als je niet continue verzwakte mensen waterdamp uit lauwe baden laat inademen.
Ik blijf er bij dat het een aparte drinkwater-leiding zou moeten blijven. Zoals ook al geopperd vind niet iedereen 'koud' water van 24 graden uit de kraan lekker om te drinken, maar

https://www.rivm.nl/legionella
De legionellabacterie groeit in water met een temperatuur tussen de 20 en 50 graden Celsius. Als het water in hele kleine druppeltjes (nevel) in de lucht komt, kan iemand de bacterie inademen en besmet raken. Van nature komt de bacterie voor in grond en in water.
Dus kan jij wel bijdehand en grappig lopen doen, maar als jij de installaties in jouw straat hebt aangelegd - dan konden daar wel eens wat gevalletjes optreden. Ik hoop dat je geen installaties aanlegt.

🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

• Guidooow
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 27-05 21:32
Naar mijn idee heeft dit wat te veel weg van paniekzaaierij; de warmwater leiding in een gemiddelde woning zal naar alle waarschijnlijkheid veel langer tussen de 20 en 50 graden zijn dan een koudwaterleiding met WTW. Ook dat leidt eigenlijk nooit tot problemen, dus problemen met WTW zijn al helemaal onwaarschijnlijk.
Het belangrijkste is dat drinkwaterleidingen met enige regelmaat gebruikt worden zodat legionella niet de kans krijgt om een gevaar te vormen.

• its_me_
  • Registratie: Augustus 2015
  • Nu online
Guidooow schreef op donderdag 9 maart 2023 @ 11:09:
Naar mijn idee heeft dit wat te veel weg van paniekzaaierij; de warmwater leiding in een gemiddelde woning zal naar alle waarschijnlijkheid veel langer tussen de 20 en 50 graden zijn dan een koudwaterleiding met WTW. Ook dat leidt eigenlijk nooit tot problemen, dus problemen met WTW zijn al helemaal onwaarschijnlijk.
Het belangrijkste is dat drinkwaterleidingen met enige regelmaat gebruikt worden zodat legionella niet de kans krijgt om een gevaar te vormen.
Mee eens.
Sterker nog, door meer aansluitingen (wastafel, wasmachine, toilet) achter je wtw te realiseren zorg je voor meer doorstroming, waardoor je minder stilstaand water hebt wat kan opwarmen en dus minder kans op legionella.

• JulianAdam
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 24-03 11:45
Ik ben hier al een tijdje aan het meelezen. Bij mijn renovatie wil ik ook een douche-WTW installeren (debiet van 12,5 l/min bij Technea zou moeten voldoen met een waterbesparende regendouche en waterbesparende gewone douchekop). Ik vroeg me af of iemand hier kon beoordelen of mijn aansluitschema klopt (ik heb me al goed ingelezen maar heb geen ervaring). Het regenwater wordt grondig gefilterd alvorens dit gebruikt wordt voor de douche (hier vraag ik geen feedback over, ik weet dat niet iedereen hiermee akkoord gaat). Ik vroeg me af of dit een correcte aansluiting is. Voornamelijk vroeg ik me af:

- Mag koudwater invoer van de ketel meteen aangesloten worden op het voorverwarmde water uit de douche wtw?
- Is de binnendraad van 1/2" van de douche-wtw geschikt om te verlopen via T-stuk naar 2 x 20 mm Alupex? Het lijkt me dat het debiet door de de 1/2" eerder beperkt is in vergelijking met de 2 x 20 mm Alupex?

Ik heb op de afbeeldingen de aansluitingen op het gelijkvloers eruit gelaten omdat deze mij minder relevant leken. (In de technische ruimte komt nog een kraan met warm en koud regenwater, een kraan voor wasmachine, op elk verdiep een toilet, en in de keuken wordt ook nog (naast de lavabo's boven) stadwater gebruikt met een close in boiler.

• Dapdodo
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 11:28
Gewoon meten is weten:
- winter koud water 7C in de zomer 22C uit de straat
- Uit doucheWTW in winter 24C in de zomer 27C
- door vloerverwarming rond 24C in de winter kortstondig, in de zomer 28C omdat stilstand in de vloer die al rond 28C (door de zon) is overgenomen wordt.

Je merkt het dus wel, maar om nu met legionella rekening te houden, heb je wel andere dingen om op te letten. Zoals isoleren van leidingen in de koof, langs de muur bij vloerverwarming, niet in muur waar de zon op kan staan, want dan haal je op andere manieren wel hogere temperaturen.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• drielp
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 21-05 18:17
timpel_800 schreef op zondag 19 februari 2023 @ 10:34:

….

de douche blijft in de hoek zoals op de tekening, en de afvoer loopt dus eerst een paar meter door de (koude) vloer heen, alvorens in de WTW te bereiken. Ik vraag mij af of een wtwpijp dan nog steeds de beste optie is. Is het water niet reeds teveel afgekoeld?

De afvoer is meestal pvc en dat isoleert best goed.
Toen ik net mijn DWTW had heb ik een tijd lang de aan- en afvoertemperaturen gemeten. Het meetpunt op de pvc afvoerleiding heb ik toen snel verplaatst naar de inlaat van de DWTW. Dat was van koper. Dat gaf wel goede metingen.

Het rendement van mijn Technea DWTW is/was ongeveer 43%, gemeten op het verschil in gasverbruik. Nu wordt het SWW al jaren met een eboiler gemaakt. Een rendement meten kan nu niet meer vanwege het ontbreken van oude gegevens. Maar nog geen 4 kWh per dag (1400 kWh per jaar) voor SWW in een 2-persoonshuishouden vind ik niet echt heel slecht. En dat al probleemloos sinds 2014

4085 Wp op ZO, 1200 Wp op schuur en 880 Wp op NW, DWTW en 7 kW houtkachel

• JulianAdam
Iemand die me verder zou kunnen helpen?
JulianAdam schreef op donderdag 16 maart 2023 @ 21:08:
Ik ben hier al een tijdje aan het meelezen. Bij mijn renovatie wil ik ook een douche-WTW installeren (debiet van 12,5 l/min bij Technea zou moeten voldoen met een waterbesparende regendouche en waterbesparende gewone douchekop). Ik vroeg me af of iemand hier kon beoordelen of mijn aansluitschema klopt (ik heb me al goed ingelezen maar heb geen ervaring). Het regenwater wordt grondig gefilterd alvorens dit gebruikt wordt voor de douche (hier vraag ik geen feedback over, ik weet dat niet iedereen hiermee akkoord gaat). Ik vroeg me af of dit een correcte aansluiting is. Voornamelijk vroeg ik me af:

- Mag koudwater invoer van de ketel meteen aangesloten worden op het voorverwarmde water uit de douche wtw?
- Is de binnendraad van 1/2" van de douche-wtw geschikt om te verlopen via T-stuk naar 2 x 20 mm Alupex? Het lijkt me dat het debiet door de de 1/2" eerder beperkt is in vergelijking met de 2 x 20 mm Alupex?

Ik heb op de afbeeldingen de aansluitingen op het gelijkvloers eruit gelaten omdat deze mij minder relevant leken. (In de technische ruimte komt nog een kraan met warm en koud regenwater, een kraan voor wasmachine, op elk verdiep een toilet, en in de keuken wordt ook nog (naast de lavabo's boven) stadwater gebruikt met een close in boiler.

[Afbeelding]

• royaljoop
Ik begrijp je eerste vraag niet goed. Je koud water invoer gaat via de WTW (dus een beetje opgewarmd) naar de koud water aansluiting op je mengkranen van je douche. Voor een hoger rendement kun je ook je Boiler of Geiser hierop aansluiten, zodat die wat minder hard hoeft bij te verwarmen. Geeft dit indirect antwoord op je vraag?

Verder zou ik NIET de afvoeren van je wasbakken door de WTW laten lopen. Dat wordt ook niet geadviseerd door de leverancier ivm vervuiling. Maar ik ben zelf ook van mening dat je rendement negatief beïnvloed wordt doordat in de wasbakken veel vaker koud water dan lauw of war water komt.

Wat betreft je tweede vraag weet ik niet zeker het antwoord. Maar ik schat dat 1/2'' een kleiner diameter is dan 2*20 mm alplex. Echter zal het vaak voorkomen dat beide douches precies op het zelfde moment in gebruik zijn.

[Voor 10% gewijzigd door royaljoop op 20-03-2023 15:57]

• mr_evil08
Om praktische redenen heeft het geen zin om je wasbak en bad aan te sluiten op een WTW, je bad is afgekoelt als je die laat leeglopen en je wasbak gebruik je niet voor het douchen gaan.

Een WTW is snel afgekoelt en dat moet ook ivm legionella.
En het nadeel is dat je geen chemicalien meer mag gebruiken om de zaak te ontstoppen want dat tast je WTW aan, dus enkel de afvoer op de douche aansluiten.

• Seafarer
JulianAdam schreef op maandag 20 maart 2023 @ 10:13:
Iemand die me verder zou kunnen helpen?

[...]
Ik zie niet direct iets bezwaarlijks.

Maar waarom vraag je het niet direct aan Technea? Die willen graag verkopen en hebben meerervaring dan het hele topic hier.

• JulianAdam
@Seafarer Ik heb contact opgenomen met Bries en Itho Daalderop, Technea kan je niet contacteren als particulier. Tot zover geen meteen antwoord...

• Proton_

Proton_

Team Welles

@mr_evil08 blijkbaar ben ik tegen al je adviezen in gegaan :)
Werkt vooralsnog prima, ik laat het weten als er iets stuk is.

Ik ben het met je eens dat het qua warmteterugwinning vrij zinloos is om bad/wastafel er op te zetten, maar bij renovatie kan het ook geen kwaad.
Chemicaliën zijn sowieso af te raden om te ontstoppen.

[Voor 28% gewijzigd door Proton_ op 21-03-2023 15:16]

• mr_evil08
@Proton_ Mja ik lees het ook maar in de handleidingen die erbij zitten dat je niet van alles meer door kan gooien, het is een stuk koper/messing dat reageert anders dan een PVC afvoer, gootsteenproducten gaan niet vanuit dat er een stuk koper tussen zit.

(kan overgens ook niet bij gewoon riool, sommige producten vreet de pijpen kapot).

[Voor 52% gewijzigd door mr_evil08 op 21-03-2023 16:17]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• johanPo
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 12:42
Danferno schreef op vrijdag 3 maart 2023 @ 11:42:
[...]

De aannemer wilt hem zo niet plaatsen (dus gewoon voor de 1e verdiep collector) omdat dit "verschillende complicaties zou opleveren doordat wij ook met een warmtepomp werken". Als ik hem nog eens op de werf zie zal ik eens vragen wat hij daar precies mee bedoelt ...
Bij mij werkt t juist goed samen met mijn warmtepomp. Boiler koelt minder snel af en kan langer douchen

• elektriekert
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 14:22
liquid_ice schreef op maandag 13 februari 2023 @ 16:39:

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ik ben hier ook van plan oude inloopdouche te voorzien van een WTW, helaas gaat er een hoop warmte verloren door de douchevloer zelf (tegels koud op een gestort vloertje) , achteraf hadden er isolatieplaatjes onder gemogen.

Desalniettemin zie ik bij de afvoer van waar de WTW moet komen nog steeds een temperatuur van 25 graden (gemeten in de vorstperiode in een vrij frisse ruimte)
Ik hoop nog zo’n 25 a 30% rendement te halen.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• its_me_
  • Registratie: Augustus 2015
  • Nu online
elektriekert schreef op maandag 3 april 2023 @ 11:23:
[...]

Ik ben hier ook van plan oude inloopdouche te voorzien van een WTW, helaas gaat er een hoop warmte verloren door de douchevloer zelf (tegels koud op een gestort vloertje) , achteraf hadden er isolatieplaatjes onder gemogen.

Desalniettemin zie ik bij de afvoer van waar de WTW moet komen nog steeds een temperatuur van 25 graden (gemeten in de vorstperiode in een vrij frisse ruimte)
Ik hoop nog zo’n 25 a 30% rendement te halen.
Naar je vloer verlies je geen energie. Zolang de energie binnen de thermische schil van je woning blijft ben je de energie in mijn beleving niet kwijt.

• elektriekert
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 14:22
its_me_ schreef op maandag 3 april 2023 @ 13:09:
[...]

Naar je vloer verlies je geen energie. Zolang de energie binnen de thermische schil van je woning blijft ben je de energie in mijn beleving niet kwijt.
Daar heb je natuurlijk ook een punt, echter vind ik dat het plafond van de hal wordt verwarmd minder interessant. Sinds dat we hier verwarmen met Airco en de hal dus niet verwarmen zie ik het liever terug in een lager gasverbruik :9

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Danferno
[...]

In het koude seizoen

• mr_evil08
[...]

Dat is de theorie inderdaad, in praktijk kan het alsnog "ongewenst" zijn want je verwarmt ruimte,s op waar het niet hoeft, nu gaat het maar om nihil warmteverlies maar goed.

[Voor 30% gewijzigd door mr_evil08 op 03-04-2023 16:43]

• cj1
  • Registratie: Juli 2008
  • Niet online
Wie zijn de verschillen tussen:
  • Luxxor / Q-Blue Showersave QB1-21C
  • Itho Daalderop DWTW DDS
Zelf zie ik veel overeenkomsten:
  • Dat het rendement identiek is: 65,0% bij 9,2 liter/minuut
  • Drukverlies is ook identiek: 0,30 bar bij 9,2 liter per minuut.
En deze verschillen:
  • Luxxor heeft 5 jaar fabrieksgarantie van Q-Blue, en Itho 2 jaar
  • Luxxor heeft geen haaks T-stuk, maar een Y-stuk in het aansluitsetje
  • Luxxor heeft een rood stuk kunststof in de drinkwateraansluiting van messing, bij Itho zie ik op dat punt schroefdraad op de foto's. Misschien is het bij Luxxor een stuk kunststof wat verwijderd moet worden om de waterleiding aan te kunnen sluiten.
Wie weet er meer verschillen tussen deze twee douche WTW's? Of redenen om voor de een dan wel de ander te kiezen?

• Danferno
Geen ervaring met die twee dwtws maar het zijn uiteindelijke vrij simpele dingen - als het rendement en het drukverlies gelijk zijn, dan ga je het verschil tussen de twee wrs niet merken.
Pagina: 1 ... 21 22 23 Laatste

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee