Danferno schreef op woensdag 27 augustus 2025 @ 09:52:
[...]
Voor wat het waard is, ons huis wordt verwarmd door een een 4kW lucht-water warmtepomp en denk niet dat hij ooit al op volle kracht gedraaid heeft (behalve voor sanitair warm water naar 53°C te brengen, hebben maar 180L voor 2 volwassen en 2 jonge kinderen).
Ik heb alleen de ervaring van de afgelopen 6 jaar in ons huis. Ik heb nog geen goede afgifte meting gedaan, dus ik weet dat ik niet alle data heb.
We hebben een huis uit 1913 met bijna 400m2 en 1450m3 inhoud. Momenteel nog met een 40kw gas gestookte combiketel, maar hopelijk snel ondersteund met een WP combinatie.
Bij de aanschaf van de huidige ketel hebben we eerder een 28kw model gekregen (terwijl we een 40kw model besteld hadden). Dit model had een lever capaciteit van 17 liter warm water / minuut wat voor onze 2 douches te weinig was. Nu met de 40kw variant en 22 liter warm water (55 graden) redden we de twee douches wel.
Het huis heeft 10 klassieke gietijzeren radiatoren, 4 oude (~2005) radiatoren, een vloerverwarming van 16m2 in de badkamer en 6kw convectoren in de woonkamer. Het CV systeem heeft geschat 800 liter water en op veel plekken van die bovenarm dikke buizen.
De combiketel is 2 jaar oud, en kan ik eventueel aanhouden voor de mindere momenten, maar uiteindelijk (als we merken dat we die niet nodig hebben bij -15) wil ik er wel een keer van af.
Het totale kosten verschil tussen een 6kw WP en een 16kw WP is in de huidige inschatting ongeveer 2000 euro op een totale investering van 8000 (6kw) of 10.000 (16kw) euro.
In deze combinatie keek ik initieel naar een 16kw WP, 800 liter hygiene vat, eventueel 4m2 CPC zonneboiler buizen en een CV pelletkachel om flexibiliteit en voldoende capaciteit in de toekomst te hebben.
Niet dat ik het allemaal tegelijkertijd aan wil zetten maar de vrijheid is wel fijn. (Ook fijn dat als er iets stuk gaat dat er een backup systeem is).
De huidige fase van dit stuk gaat alleen om de WP en het hygiene-vat (aangesloten op combiketel), waar later eventueel andere componenten aan gekoppeld kunnen worden.
Ik heb ook de keuze om naar een 300L vat te gaan, dat scheelt 60 meter aan 22-32mm geïsoleerd leiding werk, maar dan loop ik voor 2 douches misschien uit het water. Aan de ene kant des te belangrijker om meer capaciteit te hebben (16kw ipv 6), en ook belangrijker om op zoek te gaan naar een DWTW om de outflow te beperken. Op die manier kwam ik op deze draad terecht.
Ik heb nu de combiketel op 40 graden CV water gezet, maar ik zou graag eerste stappen zetten voordat ik tijd heb om de winter te beleven. Tevens is iedere aanpassing die ik nu weer doe aan isolatie een verschil in de meetwaarden.