Iemand ooit gemeten aan douchewarmtewisselaar (DWTW)?

Pagina: 1 ... 26 27 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HomegrownBGP
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
Geen probleem, ik heb al een oplossing bedacht :-) Als 't klaar is kom ik terug met het resultaat!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwartoog
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 28-06 11:26
Zoals ik mij herinner, gaat er een 50 mm PVC manchet in, dus de binnenmaat van de binnenbuis zou dan 50 mm moeten zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer
  • Registratie: November 2012
  • Nu online

Seafarer

XXX

Zwartoog schreef op dinsdag 3 december 2024 @ 21:50:
Zoals ik mij herinner, gaat er een 50 mm PVC manchet in, dus de binnenmaat van de binnenbuis zou dan 50 mm moeten zijn.
Volgens mij ging die erover? Dus buiten maat is 50mm.

https://ithodaalderop.com...S%20DWTW%20DDS%20(nl).pdf

In deze handleiding 50mm

Een CV-Ketel is een vlamkoeler en een radiator is een waterkoeler.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blackraven
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 26-06 15:53
HomegrownBGP schreef op dinsdag 3 december 2024 @ 11:30:
Geen probleem, ik heb al een oplossing bedacht :-) Als 't klaar is kom ik terug met het resultaat!
Ik ben zeer benieuwd hoe je een dubbelwandige pijp/dubbele scheiding zelf kunt maken.

WP: ME PUHZ-SW75YAA+EHST20D-VM2C2+ESP | EVSE: SmartEVSE v2 | PV: 11kWp Growatt

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HomegrownBGP
  • Niet online
Blackraven schreef op woensdag 4 december 2024 @ 08:41:
[...]

Ik ben zeer benieuwd hoe je een dubbelwandige pijp/dubbele scheiding zelf kunt maken.
Het plan voor nu is het gebruiken van een 54mm koperen binnenbuis, met daaromheen een 63mm druk pvc buis met een wanddikte van 2mm. Ik heb massieve koperdraad van 2,5mm diameter (niet mm2) besteld om om de buis te solderen in spiraalvorm en dan de druk pvcbuis eroverheen schuiven. Vervolgens maken we custom verlopen met een ring om de boel af te dichten en dat moet het dan wel zijn! Ik zal wat foto's plaatsen van het proces. Het spul zal in de loop van deze dagen worden geleverd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pejdref
  • Laatst online: 08:48
@HomegrownBGP Succes, mooi project. Zorg wel dat je spul met KIWA keurmerk koopt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 18:52

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

@HomegrownBGP Klinkt leuk en gaat wel werken (mits de afdichting natuurlijk dicht is) maar je hebt dan geen dubbele scheiding.
De 'officiële' WTWs hebben een binnenbuis waar rioolwater doorheen gaat, een dunne overbuis die op de binnenbuis geklemd zit voor goede warmteoverdracht en daaromheen de drukbuis. Een lek in de rioolbuis wordt dus tegengehouden door de overbuis en een lek in de overbuis loopt niet ongemerkt het riool in. Dat is de dubbele scheiding waar KIWA aan hecht.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HomegrownBGP
  • Niet online
Ja, dat klopt inderdaad. Ik maak me er niet super veel zorgen om, om eerlijk te zijn. Ook in dit topic zijn er een aantal mensen die het op een soortgelijke manier gedaan hebben en daar jaren zonder problemen gebruik van gemaakt hebben. Omdat ik ook hier de badkamer ga vervangen ben ik in staat om de DWTW enkel te voeden met douchewater waardoor ik me ook niet echt zorgen hoef te maken over onstoppingschemicalien of scheerschuim en andere troep door de DWTW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blackraven
HomegrownBGP schreef op woensdag 4 december 2024 @ 09:01:
[...]

Het plan voor nu is het gebruiken van een 54mm koperen binnenbuis, met daaromheen een 63mm druk pvc buis met een wanddikte van 2mm. Ik heb massieve koperdraad van 2,5mm diameter (niet mm2) besteld om om de buis te solderen in spiraalvorm en dan de druk pvcbuis eroverheen schuiven. Vervolgens maken we custom verlopen met een ring om de boel af te dichten en dat moet het dan wel zijn! Ik zal wat foto's plaatsen van het proces. Het spul zal in de loop van deze dagen worden geleverd.
<+:) En als echte Nederlander O-) : wat bespaar je financiëel door hem zelf te bouwen? (even los van de uren die het je gaat kosten)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwartoog
HomegrownBGP schreef op woensdag 4 december 2024 @ 09:01:
[...]

Zoals ik het begrijp, ga je dus het water om de buis spiraliseren? Dat zou kunnen leiden tot een aanzienlijke drukval, zeker als je te nauwe spiralen maakt. Anderzijds kan het wel voordelig zijn voor de wamteoverdracht.

In ieder geval leuk experiment, ben benieuwd naar de metingen :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• HomegrownBGP
  • Niet online
Blackraven schreef op woensdag 4 december 2024 @ 10:55:
[...]

<+:) En als echte Nederlander O-) : wat bespaar je financiëel door hem zelf te bouwen? (even los van de uren die het je gaat kosten)
Ook een goede motivator uiteraard!

Materiaal voor twee dwtw's (m'n broer wil er ook een):

5 meter 54mm koper
5 meter druk PVC
Tstuk 63mm 4x
Schroefstuk 63x1" 4x
Koperdraad 2,5mm diameter 11,5 meter
Luxxor Cyclones 2x
8x O-ring
Extra pvc voor verloop van 50mm pvc naar 54mm koper

Totaal komt op €420 voor twee dWTWs en nog wat restanten. Let wel: ik kan het zakelijk inkopen en dat scheelt aardig wat (vooral de 54mm koper buis en de Luxxor cyclones zijn als consument erg duur).

Inderdaad, er is kans op drukval door de spiralisering maar het oppervlak tussen koper en pvc is groter (444mm2) dan bij een 25mm meerlagenbuis (314mm2).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Seafarer
  • Nu online

Seafarer

XXX

HomegrownBGP schreef op woensdag 4 december 2024 @ 09:32:
Ja, dat klopt inderdaad. Ik maak me er niet super veel zorgen om, om eerlijk te zijn. Ook in dit topic zijn er een aantal mensen die het op een soortgelijke manier gedaan hebben en daar jaren zonder problemen gebruik van gemaakt hebben. Omdat ik ook hier de badkamer ga vervangen ben ik in staat om de DWTW enkel te voeden met douchewater waardoor ik me ook niet echt zorgen hoef te maken over onstoppingschemicalien of scheerschuim en andere troep door de DWTW
Je schijnt de voorzichtige opmerkingen nog niet helemaal te begrijpen. Het niet hebben van een dubbele scheiding betekend dat je een niet goedgekeurd apparaat op de drink waterleiding aansluit.

Je bent dan gewoon in overtreding en brengt ons drinkwater in gevaar. Mocht een gebrek optreden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BuysB
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 17:30
@Seafarer wel eens van keerklepjes gehoord ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Seafarer
  • Nu online

Seafarer

XXX

BuysB schreef op woensdag 4 december 2024 @ 19:00:
@Seafarer wel eens van keerklepjes gehoord ?
Wel eens van KIWA gehoord? Deze mensen weten net als ik dat keerkleppen niet heilig zijn. Daarom wordt zowieso een dubbele controleerbare keerklep meegeleverd. En zelfs die zijn niet heilig. Vandaar die dubbele scheiding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BuysB
Ik snap de angst voor 'ons' niet zo goed, bij lekkage zal er water in de afvoer lopen wegens druk verschil. Bij wegvallen waterdruk, stopt het douchewater en dus ook de toevoer van afvalwater 🤷

En ja ik weet dat je ze niet zonder dubbele scheiding mag verkopen, maar zelfbouwen is een ander verhaal.

Ik heb al ruim 20 jaar een 35mm buis in de afvoer gemaakt met een 42 eromheen voor koudwater zonder lekkage. Heb helaas in ruim 20 jaar wel ruim 20 lekkende Kiwa gekeurde exemplaren voorbij zien komen.

[ Voor 46% gewijzigd door BuysB op 04-12-2024 19:42 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Seafarer
  • Nu online

Seafarer

XXX

BuysB schreef op woensdag 4 december 2024 @ 19:33:
Ik snap de angst voor 'ons' niet zo goed, bij lekkage zal er water in de afvoer lopen wegens druk verschil. Bij wegvallen waterdruk, stopt het douchewater en dus ook de toevoer van afvalwater 🤷
Ruimer denken.

Bij een gebrek aan de hoofdleiding kan er een vacuum ontstaan in de drinkwater leiding hierdoor wordt riool water in het waterleiding net getrokken. Waar we met z'n allen uit drinken.

Kiwa maakt zich daar druk over. Gelukkig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wuursj
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 27-06 23:54

Wuursj

want worst is al bezet

Blackraven schreef op woensdag 4 december 2024 @ 10:55:
[...]

Dat vraag ik me ook af. Als het om de pecunia gaat, doet marktplaats zoekopdracht ook wonderen. Daar komt de mijne (ongebruikt, 225 euro) vandaan. Er staat er nu ook eentje op maar zo te zien wel gebruikt.

droogworst - rookworst - leverworst - salamiworst - knakworst - bokworst - boterhammenworst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BuysB
Zelf gebouwd vacuum proof nog geen 100,-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BuysB
Seafarer schreef op woensdag 4 december 2024 @ 19:39:
[...]

Ruimer denken.

Bij een gebrek aan de hoofdleiding kan er een vacuum ontstaan in de drinkwater leiding hierdoor wordt riool water in het waterleiding net getrokken. Waar we met z'n allen uit drinken.

Kiwa maakt zich daar druk over. Gelukkig.
De kans dat ik tegelijkertijd een lekke douche wtw heb, de keerklep in de watermeter het niet doet, het net vacuum trekt als ik aan het douchen ben is bijzonder klein.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blackraven
BuysB schreef op woensdag 4 december 2024 @ 19:33:

En ja ik weet dat je ze niet zonder dubbele scheiding mag verkopen, maar zelfbouwen is een ander verhaal.

Ik heb al ruim 20 jaar een 35mm buis in de afvoer gemaakt met een 42 eromheen voor koudwater zonder lekkage. Heb helaas in ruim 20 jaar wel ruim 20 lekkende Kiwa gekeurde exemplaren voorbij zien komen.
Enige waar ik moeite mee heb is dat een huis later verkocht wordt en de volgende eigenaar dan onwetend een apparaat in huis heeft dat niet aan de KIWA normen voldoet.
Voor wat betreft lekkage:
Qua aantallen verhouding zelfbouw / KIWA gecertificeerd gebouwde pijpen waarschijnlijk 1 / 99 %.
Plus: ik ga er vanuit dat iemand die hem zelf gebouwd heeft niet een loodgieter belt bij lekkage.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HomegrownBGP
  • Niet online
Seafarer schreef op woensdag 4 december 2024 @ 18:41:
[...]

Je schijnt de voorzichtige opmerkingen nog niet helemaal te begrijpen. Het niet hebben van een dubbele scheiding betekend dat je een niet goedgekeurd apparaat op de drink waterleiding aansluit.

Je bent dan gewoon in overtreding en brengt ons drinkwater in gevaar. Mocht een gebrek optreden.
Ik begrijp je bezwaren prima. Tegelijkertijd ben ik van mening dat een KIWA e.d. er is om kwaliteitsgarantie te kunnen bieden voor massaproductie van dergelijke spullen. Zo'n commerciële DWTW moet ook veilig en goed in gebruik zijn voor Jan Modaal, die geen idee heeft van de werking van het apparaat en de (mogelijke) risico's.

Mijn installatie zal ik voorzien van een EA terugstroombeveiliging waardoor mijn probleem niet meer het jouwe wordt.

Daarnaast, en dat is wel een goed punt, zal ik moeten kijken naar iets van monitoring om te kijken of deze constructie niet lekt. Voor nu denk ik aan het uitlezen van de watermeter waardoor ik kan zien of ik meer of minder water verbruik op een dag als er door slijtage o.i.d. een directe verbinding naar het riool ontstaat. Hoe dan ook heb ik aan die zijde vooral mezelf ermee.

Wat betreft niet functionerende keerkleppen: dat probleem kun je ook ervaren als je een waterontharder hebt geïnstalleerd..

[ Voor 4% gewijzigd door HomegrownBGP op 05-12-2024 09:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer
  • Nu online

Seafarer

XXX

BuysB schreef op donderdag 5 december 2024 @ 07:42:
[...]

De kans dat ik tegelijkertijd een lekke douche wtw heb, de keerklep in de watermeter het niet doet, het net vacuum trekt als ik aan het douchen ben is bijzonder klein.
Ik verzin het niet, KIWA wel. :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• -Junkiexp-
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 24-06 17:52
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/atvlJoIHRvY-pL3SZ8skMCfe0Ng=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9PoO0TVHcsYx4Fi5mjEsHS1o.jpg?f=fotoalbum_large

Ik ben de badkamer aan het verbouwen, douche wtw even uit de meterkast gehaald want ik moest de pvc standleiding aanpassen.
Gelijk er even in gekeken, nog verassend schoon eigenlijk na 1 jaar.
Beetje groene aanslag en dat is alles.

Nog steeds erg tevreden ervan, zeker in combinatie met de WPB.
Kan toch zeker 15 minuten langer douchen als ik dat zou willen

3840 Wp pal op zuid zonder schaduw, Zuid-Holland zuid - Panasonic WH-MDC07J3E5 monoblock warmtepomp - Atlantic Explorer V4 200 liter coil warmtepompboiler - Technea Shower HR Tube 1-21 douchepijp-wtw - gasloos sinds 13-04-2024

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Junkiexp-
YouTube: 20 december 2024

Douche WTW opnieuw aangesloten voor de nieuwe badkamer, koppeling er handvast ingedraaid maar helaas toch een scheurtje in gekomen.
Ik gok bij het eruit draaien want de koppeling zat redelijk vast door de loctite 55.

3840 Wp pal op zuid zonder schaduw, Zuid-Holland zuid - Panasonic WH-MDC07J3E5 monoblock warmtepomp - Atlantic Explorer V4 200 liter coil warmtepompboiler - Technea Shower HR Tube 1-21 douchepijp-wtw - gasloos sinds 13-04-2024

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elektriekert
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 15:16
-Junkiexp- schreef op vrijdag 20 december 2024 @ 18:42:
YouTube: 20 december 2024

Douche WTW opnieuw aangesloten voor de nieuwe badkamer, koppeling er handvast ingedraaid maar helaas toch een scheurtje in gekomen.
Ik gok bij het eruit draaien want de koppeling zat redelijk vast door de loctite 55.
Bij mijn Technea DWTW zit er een metalen ring om het plastic heen.
Is dit een ouder model wat het nog niet had?

Edit: als ik het zo zie lijkt deze er wel afgevallen te zijn.

[ Voor 5% gewijzigd door elektriekert op 20-12-2024 19:29 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• -Junkiexp-
elektriekert schreef op vrijdag 20 december 2024 @ 19:27:
[...]

Bij mijn Technea DWTW zit er een metalen ring om het plastic heen.
Is dit een ouder model wat het nog niet had?

Edit: als ik het zo zie lijkt deze er wel afgevallen te zijn.
Nee die zat er omheen. Even eraf gehaald om te kijken waar de lekkage vanaf kwam

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elektriekert
-Junkiexp- schreef op vrijdag 20 december 2024 @ 19:31:
[...]

Nee die zat er omheen. Even eraf gehaald om te kijken waar de lekkage vanaf kwam
Ah oké, dan heb ik niks gezegd :p

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• -Junkiexp-
elektriekert schreef op vrijdag 20 december 2024 @ 19:35:
[...]

Ah oké, dan heb ik niks gezegd :p
Ik snap het hoor 😀
Ga Technea eens vragen wat voor materiaal het blauwe gedeelte is.
De gele mantel is pvc-u las ik.
Wellicht kan ik het wel repareren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chimsie78
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 18:34
Wij gaan op zolder een 2e badkamer bouwen en aansluitend de badkamer op de 1e verdieping verbouwen, graag zouden wij voor beide badkamers een DWTW plaatsen, wat is in onze situatie de meest efficiënte oplossing?

In de koof op de BG een verticale DWTW plaatsen tbv de badkamer op de 1e en een DWTW plaatsen in de koof op de 1e tbv de badkamer op zolder, of 1 DWTW tbv beide badkamer op de BG?

Momenteel verwarmen we nog met gas, in de toekomst zal dit doormiddel van een warmtepomp(boiler) worden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0bBjnGZyMtPkH9SqwcwrrwPbYhM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/V7ZrbjjEiAL46J6h2XuUE63j.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ocaj
  • Registratie: Juli 2011
  • Niet online
Ik zou lekker 1 DWTW doen op de BG voor beide badkamers, ze zijn nou ook weer niet zo goedkoop....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ron36
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 20-06 20:55
Zijn er ook wat kortere modellen verticale douche wtw's ? Alles wat ik tegen kom is ongeveer 1700-1900mm
Ik zoek iets in de buurt van 1500mm.

Wij hebben sinds 1,5jaar een wtp boiler draaien en sinds kort ook een monobloc voor de verwarming.
Nu leek een douche wtw mij ook nog een leuke en nuttige upgrade.

Panasonic 9J monobloc, vaillant arostor 270 Wpb

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• iichel
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 19:40

iichel

Gazoooo

ik heb een split level woning en de douche op de 1/2e etage zitten dus veel hoogte voor een Technea heb ik niet.
Daarom een ander experiment met zelfbouw:

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/aKblyjq.jpeg

Twee van deze jongens: https://www.pahlen.com/ou...heat-exchangers/maxi-flo/
De binnenkant heeft een veelvoud aan pijpjes voor, in mij geval, koud water aanvoer.
Plaatjes: https://bas.ru/catalog/vo...pahlen-maxi-flo/ph-11365/

Normaal gebruik je deze om een zwembad te verwarmen.

Leuke simpele dingen. 1 1/2 inch schroefdraad voor de afvoer en 1 inch schroefdraad voor de waterleidingen.

Twee opgepikt op marktplaats en met wat restanten van de verbouwing aan het knutselen gegaan.
Ik heb gekozen om ze rechtop te zetten en het afvoer water naar beneden te laten stromen omdat ik dan het minste ophoping van zand en vuil krijg in de warmtewisselaars.

Van de week zal ik ze eens erin hameren.

[ Voor 6% gewijzigd door iichel op 05-01-2025 18:24 ]

"It's called a motor race." - M. Masi 2021

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer
  • Nu online

Seafarer

XXX

iichel schreef op zondag 5 januari 2025 @ 18:24:
ik heb een split level woning en de douche op de 1/2e etage zitten dus veel hoogte voor een Technea heb ik niet.
Daarom een ander experiment met zelfbouw:

[Afbeelding]

Twee van deze jongens: https://www.pahlen.com/ou...heat-exchangers/maxi-flo/
De binnenkant heeft een veelvoud aan pijpjes voor, in mij geval, koud water aanvoer.
Plaatjes: https://bas.ru/catalog/vo...pahlen-maxi-flo/ph-11365/

Normaal gebruik je deze om een zwembad te verwarmen.

Leuke simpele dingen. 1 1/2 inch schroefdraad voor de afvoer en 1 inch schroefdraad voor de waterleidingen.

Twee opgepikt op marktplaats en met wat restanten van de verbouwing aan het knutselen gegaan.
Ik heb gekozen om ze rechtop te zetten en het afvoer water naar beneden te laten stromen omdat ik dan het minste ophoping van zand en vuil krijg in de warmtewisselaars.

Van de week zal ik ze eens erin hameren.
Jij durft. Ik ben wel heel erg benieuwd naar het resultaat.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/doa_0bU08k5mftlxs2ndhXEj5Fg=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/Yk4xbQPfO0OLY33JSpFBMDEl.jpg?f=user_large

Die pijpjes lijken me wel een probleem voor vuil en haar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iichel

iichel

Gazoooo

we gaan het zien. ik heb het zo gemaakt dat er schroefkoppelingen op zitten dus kan zo losgehaald worden voor onderhoud

ik zit alleen te twijfelen of ik de boiler ga voeden of de koudwaterkraan van de thermostaatdouche

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 18:52

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

@iichel waarom kiezen? :)
Het beste is allebei.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iichel

iichel

Gazoooo

Vooral de praktische haalbaarheid.
Ik zit erover te denken de koudwaterkant van de douche te wisselen, maar ik weet niet zo goed of de douche regelt op warmwatertemp of koudwatertemp als uitgangpunt.
Dat is qua leidingen verreweg het kortste. Daarmee kan de temperatuur van de boiler wellicht ook weer een paar graden omlaag en dat zal te merken zijn op het energieverbruik.

Maar ik heb het voor mezelf nog niet helemaal scherp. Het zullen wat lange leidingen worden naar de boiler wellicht, of ik moet 'm na de inlaatcombinatie gaan voeden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BuysB
Ik heb hem alleen op de koudwater douche (KISS) thermostaatkraan heeft daar geen problemen mee.

Mijn gedachte is dat als je de teruggewonnen energie direct verbruikt er minimaal verlies op treed, in een boiler raak je het weer langzaam kwijt.

btw, interessant project, hier hou ik van ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joezzt
  • Registratie: November 2009
  • Niet online
BuysB schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 07:59:
Ik heb hem alleen op de koudwater douche (KISS) thermostaatkraan heeft daar geen problemen mee.

Mijn gedachte is dat als je de teruggewonnen energie direct verbruikt er minimaal verlies op treed, in een boiler raak je het weer langzaam kwijt.

Een gedachtenexperiment, stel je boiler warm water temperatuur is 38 graden…

Gibson S-1, Godin Multiac ACS SA, Camps Cut 500S, Roland Jazz Chorus-120 , King Tempo II 607, TMS320C10, SAM4L

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer
  • Nu online

Seafarer

XXX

BuysB schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 07:59:

Hierboven zie je veel posts met de opmerking: "Sinds de plaatsing van de douche WTW lijkt mijn boiler inhoud veel groter."

Het ook aansluiten van de boiler of cv ketel verhoogt de flow door de WTW en verhoogt dus de warmte overdracht.
Zoals alle DWTW fabrikanten adviseren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blackraven
joezzt schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 08:17:
[...]

Een gedachtenexperiment, stel je boiler warm water temperatuur is 38 graden…
Dan is je bijmenging nagenoeg 0% koud en daarom is het advies dus -als het kan- altijd zowel douche als boiler aansluiten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• joezzt
  • Niet online
Blackraven schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 10:04:
[...]

Dan is je bijmenging nagenoeg 0% koud en daarom is het advies dus -als het kan- altijd zowel douche als boiler aansluiten.
Daar was ie na nadenken ook zelf wel achter gekomen toch ? 8)

Gibson S-1, Godin Multiac ACS SA, Camps Cut 500S, Roland Jazz Chorus-120 , King Tempo II 607, TMS320C10, SAM4L

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blackraven
Nou, de meeste mensen hebben er geen idee van dat er een verschil tussen DWTW rendement en systeem rendement zit... :X

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BuysB
Alles is afhankelijk van de situatie, als je 10m leiding moet aanbrengen om bij je ketel/boilert te komen dan zou ik het wel weten.

Ik heb een zonneboilert voor een warmtepompboilert staan, voldoende goedkoop warmwater, aan rendement geen gebrek.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Surfari
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 27-06 12:37
BuysB schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 14:02:
Alles is afhankelijk van de situatie, als je 10m leiding moet aanbrengen om bij je ketel/boilert te komen dan zou ik het wel weten.

Ik heb een zonneboilert voor een warmtepompboilert staan, voldoende goedkoop warmwater, aan rendement geen gebrek.
En ook geen legionella-tuin in de leiding naar de wpb. Een wpb waarvan je mag uitgaan dat die een groot deel van de tijd op een temperatuur is die geen legionellen sloopt.
Misschien beter dan een DWTW met kiwa-stempel en vervolgens een lauwe leiding naar de boiler 🤣.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gebruiker001
  • Registratie: Juni 2013
  • Nu online
Ik heb ook eens gemeten aan onze douche wtw. Deze zit er vanaf de bouw in. Het is een verticale pijp. We hebben nog een tweede douche in huis, die niet is aangesloten op de wtw. Ik heb het gas gebruik gemeten bij beide douches na 5 minuten douchen op 38°. De wtw resulteert in een besparing van 15 tot 25% (zomer en winter). Dit is dus substantieel minder dan de besparingen die anderen in dit topic vermelden. Ik denk dat dit wel een zuivere meetmethode is die ik heb. Als je geen tweede douche hebt kan je ook proberen al het water op te vangen in een speciekuip of iets dergelijks, zodat er niets door de wtw stroomt. Ik ben benieuwd of anderen met deze meetmethode op hogere rendementen uitkomen?

Ik heb met/zonder de wtw 159/189 liter gas gebruikt om 45 liter water te verwarmen van 10 naar 38 graden.
Theoretisch zou ik hiervoor zonder enig verlies 1,464 kWh = 166,5 liter gas voor nodig hebben. De gemeten hoeveelheid ligt dicht in de buurt van de berekende hoeveelheid dus het lijkt erop dat mijn metingen kloppen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bensss
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 19:47
gebruiker001 schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 22:18:
Ik heb ook eens gemeten aan onze douche wtw. Deze zit er vanaf de bouw in. Het is een verticale pijp. We hebben nog een tweede douche in huis, die niet is aangesloten op de wtw. Ik heb het gas gebruik gemeten bij beide douches na 5 minuten douchen op 38°. De wtw resulteert in een besparing van 15 tot 25% (zomer en winter). Dit is dus substantieel minder dan de besparingen die anderen in dit topic vermelden. Ik denk dat dit wel een zuivere meetmethode is die ik heb. Als je geen tweede douche hebt kan je ook proberen al het water op te vangen in een speciekuip of iets dergelijks, zodat er niets door de wtw stroomt. Ik ben benieuwd of anderen met deze meetmethode op hogere rendementen uitkomen?

Ik heb met/zonder de wtw 159/189 liter gas gebruikt om 45 liter water te verwarmen van 10 naar 38 graden.
Theoretisch zou ik hiervoor zonder enig verlies 1,464 kWh = 166,5 liter gas voor nodig hebben. De gemeten hoeveelheid ligt dicht in de buurt van de berekende hoeveelheid dus het lijkt erop dat mijn metingen kloppen.
Hoe is de DWTW aangesloten, op de thermostaatkraan, op de boiler of op beide?

Zelfinstallatie Vaillant Arotherm Plus 55/6 | Enphase Envoy S + IQ7x Panasonic 7x335WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gebruiker001
  • Nu online
bensss schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 23:22:
[...]

Hoe is de DWTW aangesloten, op de thermostaatkraan, op de boiler of op beide?
Ik dacht altijd dat deze het water naar de gasketel voorverwarmde. Ik wist niet dat er ook andere opties bestaan. Ik zal tijdens het douchen eens voelen aan de koudwaterleiding die de gasketel ingaat of deze opwarmt.

Maar vanwaar de vraag?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Voggy
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 18:40
gebruiker001 schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 22:18:

5 minuten douchen is wel erg kort. Probeer eens 15 minuten? Volgens mij zijn de douche wtw units meer rendabel als je langer onder de douche staat, of kort na elkaar gaat douchen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gebruiker001
  • Nu online
Voggy schreef op vrijdag 10 januari 2025 @ 08:10:
[...]

5 minuten douchen is wel erg kort. Probeer eens 15 minuten? Volgens mij zijn de douche wtw units meer rendabel als je langer onder de douche staat, of kort na elkaar gaat douchen.
Het duurt ongeveer 30 seconden voordat de douche wtw iets doet. Ik heb ook wel langere douchebeurten gemeten, maar vergelijkbare resultaten gekregen. In de praktijk douchen we vaak ook 5 minuten of minder dus al zou het zo zijn dat de wtw een hoger rendement haalt bij langer douchen dan hebben wij daar niet veel aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bensss
gebruiker001 schreef op vrijdag 10 januari 2025 @ 07:49:
[...]

Ik dacht altijd dat deze het water naar de gasketel voorverwarmde. Ik wist niet dat er ook andere opties bestaan. Ik zal tijdens het douchen eens voelen aan de koudwaterleiding die de gasketel ingaat of deze opwarmt.

Maar vanwaar de vraag?
Het rendement is afhankelijk van welk aansluitschema gebruikt wordt. En andere info zoals leidingtrajecten en warmteopwekker (cv/boiler en temp van boiler) zijn ook van belang om deze meting op waarde te kunnen schatten. Als douche 1 direct naast de cv ketel staat en douche 2 met DWTW niet dan is dat ook van invloed bijvoorbeeld.

Zelfinstallatie Vaillant Arotherm Plus 55/6 | Enphase Envoy S + IQ7x Panasonic 7x335WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer
  • Nu online

Seafarer

XXX

gebruiker001 schreef op vrijdag 10 januari 2025 @ 07:49:
[...]

Maar vanwaar de vraag?
Kijk eens bij de gebruiksaanwijzingen van DWTW's maakt niet uit welk merk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gebruiker001
  • Nu online
bensss schreef op vrijdag 10 januari 2025 @ 12:05:
[...]

Het rendement is afhankelijk van welk aansluitschema gebruikt wordt. En andere info zoals leidingtrajecten en warmteopwekker (cv/boiler en temp van boiler) zijn ook van belang om deze meting op waarde te kunnen schatten. Als douche 1 direct naast de cv ketel staat en douche 2 met DWTW niet dan is dat ook van invloed bijvoorbeeld.
Bedankt, het lijkt er sterk op dat de wtw is aangesloten op alleen de douche. Het koudwater uit de douche gaat tijdens douchen van 10 naar 23 graden. De koudwater aansluiting op de gasketel blijft koud tijdens douchen.

Nu ik dit weet ga ik eens de keteltemperatuur van SWW hoger instellen. Hoe hoger die aanvoer temperatuur hoe meer water van 23 graden moet worden bijgemengd en dat verhoogt de flow door de dwtw naar de douche. Hoe hoger de flow door de dwtw hoe hoger het rendement zou je zeggen.

Mijn ketel knijp ik nu op 65 graden voor SWW. Hoe hoog mag dit maximaal zijn? 85 of 90 graden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer
  • Nu online

Seafarer

XXX

gebruiker001 schreef op vrijdag 10 januari 2025 @ 17:38:
[...]

Bedankt, het lijkt er sterk op dat de wtw is aangesloten op alleen de douche. Het koudwater uit de douche gaat tijdens douchen van 10 naar 23 graden. De koudwater aansluiting op de gasketel blijft koud tijdens douchen.

Nu ik dit weet ga ik eens de keteltemperatuur van SWW hoger instellen. Hoe hoger die aanvoer temperatuur hoe meer water van 23 graden moet worden bijgemengd en dat verhoogt de flow door de dwtw naar de douche. Hoe hoger de flow door de dwtw hoe hoger het rendement zou je zeggen.

Mijn ketel knijp ik nu op 65 graden voor SWW. Hoe hoog mag dit maximaal zijn? 85 of 90 graden?
En stel dat je thermostaat kraan een gebrek krijgt?

Dan sta je onder 90 graden te douchen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fritso
  • Registratie: September 2023
  • Laatst online: 20:05
gebruiker001 schreef op vrijdag 10 januari 2025 @ 17:38:
[...]

Denk niet dat je hier veel mee gaat opschieten. Immers:
- Meer flow langs dwtw is minder tijd om warmte af te geven. Dus die aanvoer temp van 23c zal wat dalen.
- Hogere Ta vanuit ketel geeft meer warmteverlies in de leiding naar de douche toe door hogere dT met omgeving. Dit wordt nogmaals versterkt door de lagere flow.

Maargoed, experimenteren is altijd leuk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gebruiker001
  • Nu online
De gasketel stond op 60 graden en ik kan 'm instellen op maximaal 65 graden.

Uitgaande van 60 graden water uit de gasketel zou ik theoretisch een besparing kunnen halen van 28%. Ik meet een besparing van 20%. Het verschil tussen deze 2 kan ik nog niet helemaal verklaren, maar ik ben er van overtuigd dat het ergens tussen 20% en 30% zal zitten in de winter. Op jaarbasis bespaar ik dan 52 m^3 gas.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rg93XbZmHfOjQc6Ysa-iuPbcs8E=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/BfDA1ZXdiNf2RaUgUyK6ziCZ.png?f=user_large

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• iichel

iichel

Gazoooo

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/x51fFyM.jpeg

hij zit op z'n plek (aanvoer links boven zit er inmiddels ook op)
eerste meting met handheld IR thermometer na 5 minuten douchen

leidingwater in 11 graden
leidingwater uit 25 graden
14 liter per minuut
dt 14
opgenomen vermogen ca 13.6kW

afvoer water in 34 graden
afvoerwater uit 20 graden
dt ook 14 (moet ook want liters/min zijn gelijk)
100% efficient is van 34 naar 11 graden = 22.4kW

kom ik op een efficientie van 13.6/22.4 kW = 60%

ik vind het veel :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ron36
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 20-06 20:55
Ik ben nu even denken en zoeken toch zover dat ik een douche wtw wil gaan aanschaffen.
Nu heb ik de Technea Shower HR Tube 1-17 in gedachten. Deze wordt veel gebruikt, en is denk ik wel een van de goedkopere modellen. En ik kan die bij warmteservice kopen, die zitten lekker dichtbij.

Moet je de ontluchting bovenop die turbo rotator verplicht aansluiten? En gaat die aansluiting stinken als je hem niet afdopt?

Ik heb een gangkast achter de wc waar de water en riool door naar boven loopt, dat is mijn geluk. Dat geeft nog inbouwmogelijkheden.
Stiekem zoek ik eigenlijk een model van +- 1500mm lengte, omdat mijn ruimte beperkt is. Iemand nog tips?

Panasonic 9J monobloc, vaillant arostor 270 Wpb

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• elektriekert
ron36 schreef op zondag 12 januari 2025 @ 16:36:
Ik ben nu even denken en zoeken toch zover dat ik een douche wtw wil gaan aanschaffen.
Nu heb ik de Technea Shower HR Tube 1-17 in gedachten. Deze wordt veel gebruikt, en is denk ik wel een van de goedkopere modellen. En ik kan die bij warmteservice kopen, die zitten lekker dichtbij.

Moet je de ontluchting bovenop die turbo rotator verplicht aansluiten? En gaat die aansluiting stinken als je hem niet afdopt?

Ik heb een gangkast achter de wc waar de water en riool door naar boven loopt, dat is mijn geluk. Dat geeft nog inbouwmogelijkheden.
Stiekem zoek ik eigenlijk een model van +- 1500mm lengte, omdat mijn ruimte beperkt is. Iemand nog tips?
Ik heb de ontluchting/beluchter niet aangesloten, er wordt een transparant kunststof kapje meegeleverd die je erop kan drukken.
Scheelt wel dat bij mij al een beluchter in de buurt zit denk ik.

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• HomegrownBGP
  • Niet online
Ik zou nog terugkomen op het zelf bouwen van een douche WTW. In de afgelopen weken heb ik m'n badkamer verbouwd en daarbij ook een eigen dWTW gemaakt van 54mm koper buis, 2.5mm koperdraad en drukpvc:

Een eerste passing:Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/O6YZM2rAnGboKXQWwzpoC8cHCoM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/91CZEcUMG0zVX6J5hosP9otw.jpg?f=fotoalbum_large

Je ziet hier dat de koperdraad perfect de afstand tussen de koperen buis en het drukpvc houdt, het is op een lengte van 1.80m net precies een kleine strijd om de pvcbuis over de koper assemblage te schuiven.

Om ervoor te zorgen dat er genoeg water doorheen kan stromen is het van belang de koperdraad "spoelen" met de juiste spoed om de koperbuis te winden en vast te solderen. Met een spoed van 1 omwenteling per 11,5cm komen we uit op zo ongeveer dezelfde doorvoer als een 25mm alupex buis:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5nM43y3DqfBVXukxlo4IMiOa2Fw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DQjqZLdDU8d0T4nwNATP8aKs.jpg?f=fotoalbum_large.

Met de druk pvc er omheen, de T-stukken die we laten verlopen 1" binnendraad en de shower cyclone zijn we klaar voor assemblage. Ik ben vanwege wat constraints in de technische ruimte uitgekomen op een lengte van 1.80 meter zonder de cyclone:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/k8MGpeV7lOmcnU8niXQX0oyvz2Y=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BYmgxww7hs96twJLZpt6pm3b.jpg?f=fotoalbum_large

En gemonteerd:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZadwVHE2dOW9k-fdGGjgVJEOZ3A=/x800/filters:gifsicle():strip_exif()/f/image/yITK0XWao1FRgb40GDV0emqE.gif?f=fotoalbum_large

Een EA keerklep zit ook gemonteerd voor de inlaat van het waterontharder kleppenblok.

Nu natuurlijk het leukste deel, de resultaten:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8BiEqTf96hoAUFrM249QOwqmMck=/800x/filters:strip_exif()/f/image/6BIN4RyDrGrywzh9tGrGUZCK.png?f=fotoalbum_large

Het koude kraanwater wordt van 11,6C naar (op het maximale punt) 23,2C opgewarmd. Als ik dan aan de hand van de ingaande temperatuur reken kom ik uit op een efficiëntie van 61,7%. Als ik reken met de temperatuur van het douchewater zoals het uit de kraan komt (38C) dan zakt de efficiëntie naar ~44%. Al met al voor de kosten (ongeveer €220,-) geen slechte score.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwartoog
HomegrownBGP schreef op maandag 24 februari 2025 @ 08:40:
Ik zou nog terugkomen op het zelf bouwen van een douche WTW. In de afgelopen weken heb ik m'n badkamer verbouwd en daarbij ook een eigen dWTW gemaakt van 54mm koper buis, 2.5mm koperdraad en drukpvc:

Een eerste passing:[Afbeelding]

Je ziet hier dat de koperdraad perfect de afstand tussen de koperen buis en het drukpvc houdt, het is op een lengte van 1.80m net precies een kleine strijd om de pvcbuis over de koper assemblage te schuiven.

Om ervoor te zorgen dat er genoeg water doorheen kan stromen is het van belang de koperdraad "spoelen" met de juiste spoed om de koperbuis te winden en vast te solderen. Met een spoed van 1 omwenteling per 11,5cm komen we uit op zo ongeveer dezelfde doorvoer als een 25mm alupex buis:

[Afbeelding].

Met de druk pvc er omheen, de T-stukken die we laten verlopen 1" binnendraad en de shower cyclone zijn we klaar voor assemblage. Ik ben vanwege wat constraints in de technische ruimte uitgekomen op een lengte van 1.80 meter zonder de cyclone:

[Afbeelding]

En gemonteerd:

[Afbeelding]

Een EA keerklep zit ook gemonteerd voor de inlaat van het waterontharder kleppenblok.

[Afbeelding]

Het koude kraanwater wordt van 11,6C naar (op het maximale punt) 23,2C opgewarmd. Als ik dan aan de hand van de ingaande temperatuur reken kom ik uit op een efficiëntie van 61,7%. Als ik reken met de temperatuur van het douchewater zoals het uit de kraan komt (38C) dan zakt de efficiëntie naar ~44%. Al met al voor de kosten (ongeveer €220,-) geen slechte score.
Wat leuk om te zien dat je zelfbouw goed is gelukt! Efficiëntie is misschien zelfs iets beter: ik warm hier op van 10,6 naar 19,7 graden met een HR210, dus 30 cm langer (mits op dezelfde punten gemeten).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Signor Doekie
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 17:02

Een eerste passing:[Afbeelding]

[Afbeelding].

[Afbeelding]

En gemonteerd:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Knap stukje huisvlijt. Hoe heb je de afdichting tussen de koperpijp en het pvc gerealiseerd? Daar staat toch ca 3bar op.
Misschien kun je nog even een onderdelen lijstje delen voor degenen die ook zelf aan de slag willen.
Ik heb zelf al een jaar of 15 een zelfbouw wtw van twee koperbuizen van 42mm en 54mm met een rvs spiraal er in. Werkt nog steeds prima.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HomegrownBGP
  • Niet online
Signor Doekie schreef op maandag 24 februari 2025 @ 09:34:
[...]

Knap stukje huisvlijt. Hoe heb je de afdichting tussen de koperpijp en het pvc gerealiseerd? Daar staat toch ca 3bar op.
Misschien kun je nog even een onderdelen lijstje delen voor degenen die ook zelf aan de slag willen.
Ik heb zelf al een jaar of 15 een zelfbouw wtw van twee koperbuizen van 42mm en 54mm met een rvs spiraal er in. Werkt nog steeds prima.
Goed punt. In het drukpvc T-stuk zit een custom PVC deel dat aan de buitenkant 50mm meet en verloopt naar de 63mm van de drukpvc. aan de binnenkant daarvan zit een dubbele o-ring groef die ism de o-ringen de afdichting naar de 54mm koper buis realiseert:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3j0g6-jM4VIPuFh2al0FUK5f0DQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ITnuO1fSbux4w8XJT5LwxDin.jpg?f=fotoalbum_large

En een lijstje aan onderdelen voldoende voor twee dwtws:

Wat aantal
Cyclone 2
Koperdraad 2,5mm 11,5 meter
54mm buis 5 meter
pvc buis 63mm 5 meter
Tstuk 63 4
Schroefstuk 63x1" 4
o-ringen 8
pvc verloop 4 (custom stuk)

Verder wat soldeer, Loctite 55 en wat koppelingen om de leidingen erop te maken.

[ Voor 12% gewijzigd door HomegrownBGP op 24-02-2025 09:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Danferno
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 27-06 13:48
Als een complete noob op dit vlak, de toevoer gaat door het midden van de koperen buis en de afvoer tussen de buis en de drukpvc? En de koperdraad zorgt ervoor dat het water effectief rondjes rond de buis moet doen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Signor Doekie
Danferno schreef op maandag 24 februari 2025 @ 10:00:
[...]

Als een complete noob op dit vlak, de toevoer gaat door het midden van de koperen buis en de afvoer tussen de buis en de drukpvc? En de koperdraad zorgt ervoor dat het water effectief rondjes rond de buis moet doen?
De koperen pijp is de rioolbuis en het drinkwater gaat tussen de koperbuis en pvc buis door en wordt door de spiraal gedwongen om een grotere afstand af te leggen zodat de efficiëntie, warmte overdracht, groter wordt. De cycloon laat het afvalwater rondjes draaien in de koperenbuis zodat het water uit het doucheputje langs de wand loopt voor een betere warmte overdracht. Middelpuntvliedende kracht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Signor Doekie
HomegrownBGP schreef op maandag 24 februari 2025 @ 09:40:
[...]

Goed punt. In het drukpvc T-stuk zit een custom PVC deel dat aan de buitenkant 50mm meet en verloopt naar de 63mm van de drukpvc. aan de binnenkant daarvan zit een dubbele o-ring groef die ism de o-ringen de afdichting naar de 54mm koper buis realiseert:

[Afbeelding]

Wat aantal
Cyclone 2
54mm buis 5 meter
pvc buis 63mm 5 meter
Tstuk 63 4
Schroefstuk 63x1" 4
o-ringen 8

Verder wat soldeer, Loctite 55 en wat koppelingen om de leidingen erop te maken.
Je hebt zeer waarschijnlijk een draaibank tot je beschikking. Hier liep ik opvast bij mijn creatie toen ik jouw plan wilde uitvoeren. Met de spullen die los te verkrijgen zijn kwam ik niet weg.
Ik zou zeggen, draai d'r nog een paar en ik weet zeker dat je er een paar zelfbouwers mee vooruit helpt. Ik neem er zeker vier van je af. ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HomegrownBGP
  • Niet online
Signor Doekie schreef op maandag 24 februari 2025 @ 10:16:
[...]

Je hebt zeer waarschijnlijk een draaibank tot je beschikking. Hier liep ik opvast bij mijn creatie toen ik jouw plan wilde uitvoeren. Met de spullen die los te verkrijgen zijn kwam ik niet weg.
Ik zou zeggen, draai d'r nog een paar en ik weet zeker dat je er een paar zelfbouwers mee vooruit helpt. Ik neem er zeker vier van je af. ;)
Als er meer interesse is kunnen we zoiets zeker regelen. Ik heb het ook laten draaien elders, maar we kunnen wel een inkoopactie opzetten..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blackraven
Blackraven schreef op woensdag 4 december 2024 @ 08:41:
[...]

@HomegrownBGP Nog steeds zeer benieuwd hoe jij een dubbelwandige koperen pijp hebt gemaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HomegrownBGP
  • Niet online
Blackraven schreef op maandag 24 februari 2025 @ 13:36:
[...]

@HomegrownBGP Nog steeds zeer benieuwd hoe jij een dubbelwandige koperen pijp hebt gemaakt.
Niet, ik heb een enkelwandige scheiding zoals te zien is op de foto’s.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blackraven
Dan is het dus ook niet zo gek dat je een koperen pijp voor de helft van een fabrikant kunt aanbieden...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
HomegrownBGP schreef op maandag 24 februari 2025 @ 09:40:
[...]

[Afbeelding]

Wat aantal
Cyclone 2
54mm buis 5 meter
pvc buis 63mm 5 meter
Tstuk 63 4
Schroefstuk 63x1" 4
o-ringen 8

Ten eerste wil ik je complimenteren met die mooie werk, ik zou wilen dat ik het kon.

Maar gezien de hoge eisen die er aan een drinkwaterinstallatie worden gesteld zie ik niet in hoe dit hieraan voldoet. Twee O-ringen moeten voorkomen dat drinkwater in contact komt met rioolwater?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Signor Doekie
Blackraven schreef op maandag 24 februari 2025 @ 13:36:
[...]

Als je een sifon onderaan de wtw plaatst hoeft er geen dubbelwandige pijp worden gebruikt. Dit is om te voorkomen dat ammoniak gas uit het riool het koper aantast. Mijn creatie is ook enkelwandig en functioneert al ca 15 jaar probleemloos.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HomegrownBGP
  • Niet online
Blackraven schreef op maandag 24 februari 2025 @ 13:49:
Dan is het dus ook niet zo gek dat je een koperen pijp voor de helft van een fabrikant kunt aanbieden...
Ik bied niets aan hoor, ik bouw het voor mezelf
Wolly schreef op maandag 24 februari 2025 @ 13:51:
[...]

Ten eerste wil ik je complimenteren met die mooie werk, ik zou wilen dat ik het kon.

Maar gezien de hoge eisen die er aan een drinkwaterinstallatie worden gesteld zie ik niet in hoe dit hieraan voldoet. Twee O-ringen moeten voorkomen dat drinkwater in contact komt met rioolwater?
O-ringen (mits goed aangebracht) zijn heel goed in afdichten. Om wat extra veiligheid in te bouwen zijn de o-ringen redundant uitgevoerd (dus twee aan iedere koppeling). Ook voor de douchekranen van Damixa die ik recent heb ingebouwd wordt de dichting gerealiseerd door een o-ring passing.

Daarnaast natuurlijk dat je overdruk vanuit het watercircuit richting het riool hebt op het moment dat zo'n o-ring toch blijkt te lekken. Gelukkig moeten er in dit ding eerst twee lekken voordat we zover zijn en ze zitten op een vaste plek waar ze niet bewegen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blackraven
@Signor Doekie
Het gaat mij er niet om dat het prima functioneert, dat geloof ik best.
Maar je krijgt nooit een KIWA-keur op je apparaat.
Mijn punt: een fabrikant mag het met enkelwandige koperpijp niet verkopen in NL.
Prima dat je dit voor jezelf zo bedenkt, maar je verkoopt je huis ooit ook weer eens aan een onwetende.
Ik snap best dat het risico heel klein is, maar we kennen de wet van Murphy wel.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Signor Doekie
Blackraven schreef op maandag 24 februari 2025 @ 14:03:
@Signor Doekie
Het gaat mij er niet om dat het prima functioneert, dat geloof ik best.
Maar je krijgt nooit een KIWA-keur op je apparaat.
Mijn punt: een fabrikant mag het met enkelwandige koperpijp niet verkopen in NL.
Prima dat je dit voor jezelf zo bedenkt, maar je verkoopt je huis ooit ook weer eens aan een onwetende.
Ik snap best dat het risico heel klein is, maar we kennen de wet van Murphy wel.
Bij verkoop van het huis gewoon vermelden of demonteren. Het gebuik van een sifon bij een enkelwandige pijp is gewoon voorschrift. Vraag me niet om de bron hiervan maar deze is vast nog wel ergens te vinden op het WWW. Voordat ik de boel fabriceerde en monteerde heb ik me terdege ingelezen en de risico's afgewogen. Tot nu toe dus zonder problemen.
Murphy is mij bekend. Ik werk al ruim 40 jaar met gevaarlijke stoffen. De eerste 20 rond gedobberd op vnl gastankers en daarna op olieterminals mij wat nuttig gemaakt. Veiligheid staat hoog in mijn vaandel. Degenen die het risico niet willen lopen of kunnen overzien moeten niet aan zelfbouw beginnen m.i.

Hier is e.e.a. omschreven:
https://publications.tno....GeKnks/MEP-Ra2003-074.pdf

[ Voor 4% gewijzigd door Signor Doekie op 24-02-2025 14:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JBtL
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 19:29
Ik kwam deze tegen - doucheWTW icm pomp - wellicht een idee als je weinig ruimte hebt - of geen verdieping onder de afvoer. Idee is al voorbij gekomen denk ik, maar wordt dus ook daadwerkelijk zo verkocht. Ik vond prijzen van rond de 500 pond voor het pompgedeelte.

Remeha Elga Ace 4kW - MHI SRK ZS-W 4kW - 5355 Wp ZO - 1000 Wp vlak - 4200 Wp NW - 7x Jaga Strada + zelfbouw DBE - 3xVictron Multiplus II 48V 5000 + 30kWh LFP accu - DoucheWTW + 1.5kW 200l Smart Boiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwartoog
JBtL schreef op maandag 24 februari 2025 @ 15:53:
Ik kwam deze tegen - doucheWTW icm pomp - wellicht een idee als je weinig ruimte hebt - of geen verdieping onder de afvoer. Idee is al voorbij gekomen denk ik, maar wordt dus ook daadwerkelijk zo verkocht. Ik vond prijzen van rond de 500 pond voor het pompgedeelte.
Leuk concept als je douche beneden is! Hoop alleen wel dat de pomp stil is, zuinig is, en heel lang meegaat. Het mooie van een normale DWTW is dat deze onderhoudsarm en passief is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ROIMaison
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 26-06 16:42
Zijn er hier mensen die ervaringen hebben met de EasyDrain WTW?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yJLRIac_61q0NUNdhegPiXQW3dI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/m173hAUSMG4GEMBLbdnoLmG1.jpg?f=fotoalbum_large

Dit lijkt een mooie oplossing voor bij ons (want we hebben geen ruimte onder de douche), maar ik vraag me af hoe ontstoppingsgevoelig het is, dus ben benieuwd of er ervaringsdeskundigen zijn.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Prisma16
  • Registratie: Augustus 2023
  • Niet online
ROIMaison schreef op maandag 17 maart 2025 @ 14:47:

[Afbeelding]

Dit lijkt een mooie oplossing voor bij ons (want we hebben geen ruimte onder de douche), maar ik vraag me af hoe ontstoppingsgevoelig het is, dus ben benieuwd of er ervaringsdeskundigen zijn.
Wij hebben een jaar of 10 deze WTW. Hoeveel energie het scheelt weet ik niet, heb er nooit aan gemeten.
Verstopt wel maar is eenvoudig met een ding als dit weer werkend te krijgen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IxMuVreROC-UyleDNemRKZvxuJQ=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/cLmIBxY9bbWVq86pdxYw2dT4.jpg?f=user_large

Moet ongeveer twee keer per jaar gebeuren, 2-pers huishouden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wmc
  • Laatst online: 16:35

wmc

ROIMaison schreef op maandag 17 maart 2025 @ 14:47:

[Afbeelding]

Ik heb hem nu ongeveer twee jaar, hij moet zo nu en dan schoongemaakt worden, daar zijn speciale borstels voor. Verder dan dat geen klachten over.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Prisma16
  • Niet online
wmc schreef op maandag 17 maart 2025 @ 16:16:
[...]

Ik heb hem nu ongeveer twee jaar, hij moet zo nu en dan schoongemaakt worden, daar zijn speciale borstels voor. Verder dan dat geen klachten over.
Ik heb ook met borstels zitten kl&*^&n maar pompje is een minuutje werk. Chemicaliën wil ik niet gebruiken.

https://www.easydrain.com...sites/2/2021/03/78150.pdf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Breezz
  • Nu online
Dit topic had me helemaal overtuigd een douche WTW aan te schaffen voor onze nieuwbouw.
Ik de Technea 1-21 besteld en tegen de muur gehangen.

Maar vandaag was mijn sanitair installateur nogal verbaasd over het feit dat de aansluitingen 1/2" zijn. Mijn bedoeling was namelijk om de WTW aan te sluiten op de ingang van de SWW boiler. Maar dat zou dan betekenen dat mijn totaal warm water wordt 'geknepen' door deze 1/2" ? Normaal is een boiler aansluiting 1" en dus een stuk groter.

Zie ik het verkeerd? Of moet ik mij geen zorgen maken over dit knijpen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prisma16
  • Niet online
Breezz schreef op zaterdag 29 maart 2025 @ 20:18:
Dit topic had me helemaal overtuigd een douche WTW aan te schaffen voor onze nieuwbouw.

Maar vandaag was mijn sanitair installateur nogal verbaasd over het feit dat de aansluitingen 1/2" zijn. Mijn bedoeling was namelijk om de WTW aan te sluiten op de ingang van de SWW boiler. Maar dat zou dan betekenen dat mijn totaal warm water wordt 'geknepen' door deze 1/2" ? Normaal is een boiler aansluiting 1" en dus een stuk groter.

Dat het debiet door een warmtewisselaar niet te groot mag zijn lijkt mij logisch. Het water moet wel de " tijd hebben" om warmte uit te wisselen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elektriekert
Prisma16 schreef op zaterdag 29 maart 2025 @ 21:23:
[...]

Dat het debiet door een warmtewisselaar niet te groot mag zijn lijkt mij logisch. Het water moet wel de " tijd hebben" om warmte uit te wisselen.
Die uitspraak moet je niet in het CV tuning topic plaatsen :+

Ook met een hoog debiet wordt er warmte af gegeven.
Je wil natuurlijk de flow ook weer niet teveel knijpen zodat je thermostaat kraan de warm water aanvoer ook gaat knijpen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bensss

Een boileraansluiting 1”? Dat lijkt me niet. Voor de spiraal misschien maar toch zeker niet voor de aanvoer koud water? En daarbij, ik weet niet wat voor een douche je hebt maar met 1” aanvoer SWW water kan je een waterval bedienen :+ . Hier is de aansluiting gewoon 16mm meerlaags en is meer dan voldoende.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Prisma16
  • Niet online
elektriekert schreef op zaterdag 29 maart 2025 @ 21:46:
[...]

Die uitspraak moet je niet in het CV tuning topic plaatsen :+

Ook met een hoog debiet wordt er warmte af gegeven.
Je wil natuurlijk de flow ook weer niet teveel knijpen zodat je thermostaat kraan de warm water aanvoer ook gaat knijpen.
Klopt, maar een doucheputje is dan ook iets heel anders dan een woonkamer met radiatoren of vloerverwarming.

Een groot debiet verhoogt het vermogen maar de deltaT kan zo klein worden dat de energieoverdracht zeer laag wordt.

Hier kan je lekker spelen met getallen

https://www.econo.nl/Bere...808&Param8=8,7&Param9=4,3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwartoog

Is dit NL of BE? In NL zijn bijna alle leidingen binnenshuis 15 mm, dus 1/2". En heel vaak ook de hoofdleiding naar een woning toe. 22 mm / 3/4" als standleiding binnenshuis is nog mooier en ook niet gek, maar naar de warme kraan gaat toch vaak maar 12 mm, 15 mm max.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Breezz
  • Nu online
Zwartoog schreef op zondag 30 maart 2025 @ 11:26:
[...]

Is dit NL of BE? In NL zijn bijna alle leidingen binnenshuis 15 mm, dus 1/2". En heel vaak ook de hoofdleiding naar een woning toe. 22 mm / 3/4" als standleiding binnenshuis is nog mooier en ook niet gek, maar naar de warme kraan gaat toch vaak maar 12 mm, 15 mm max.
Het is inderdaad BE!

Hier worden de hoofleidingen en collectoren inderdaad in 1" uitgevoerd, enkel de laatste aftakking in 1/2".
Als het in Nederland met 1/2" niet zorgt voor een tekort aan debiet of druk, zal het hier in BE ook wel loslopen zeker :)

Dan laat ik alles gewoon uitvoeren in 1", met een reductie naar 1/2" ter hoogte van WTW.

Ik was van plan om de WTW de boiler te laten voeden, niet enkel de douchekraan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wuursj
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 27-06 23:54

Wuursj

want worst is al bezet

Gebruik je meerlagenbuis of koper?

De mijne is ook 1/2" waar de boiler 3/4" is. Ik heb de hoofdleidingen in 20mm meerlagenbuis uitgevoerd en de aftakkingen in 16mm. Dat gaat nog goed met twee douches tegelijk aan maar het hangt natuurlijk van het debiet van de douches af. Ik zou geen twee regendouches aan een 16mm x 1/2" willen hangen.

Het ligt ook aan je soort leidingwerk. Meerlagenbuis een kleinere binneniameter dan koper: 15mm koper is intern eerder te vergelijken met 20x2 mm meerlagenbuis dan met 16x2 mmr als je de kopelingen mee neemt. Die zijn bij meerlagenbuizen intern en koper extern. Dus kijk ook goed naar de eventuele reductie door de koppelingen.

Kleinere leidingen heben ook een voordeel: minder wachttijd dus ook minder wachtijd/verlies in het door de WTW opgewarmde water.

[ Voor 16% gewijzigd door Wuursj op 31-03-2025 14:20 ]

droogworst - rookworst - leverworst - salamiworst - knakworst - bokworst - boterhammenworst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwartoog
@Wuursj heeft ook een interessant punt. Ik merkte dat alles wat met de WP te maken had, hele grote maten had. Maar zodra je daar iets flexibels op wilt aansluiten, dan heb je een relatief kleine binnendiameter ten opzichte van de wartel die erbij hoort.

@Breezz Zoals ik al zei, 12 mm is voor de meeste douches al genoeg: die zijn toch waterbesparend, én je hebt veel sneller warm water dan met grotere diameters. Voor regendouches heb je liever 12 mm idd.

Drukverlies is er wel, maar gaat volgens mij prima als alleen de DWTW "dun" is en de rest groter.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Seafarer
  • Nu online

Seafarer

XXX

https://xtray.sanura.nl/

Lijkt wel een nieuwe variant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joezzt
  • Niet online
Zo, dat zijn een hoop buizen! lijkt me wel wat als ik ooit mijn douchegoot van joulia moet vernieuwen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martinusv
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 25-06 22:28
Ik ben een badkamerrenovatie aan het plannen en zodoende ook aan het inlezen over dit onderwerp. Een verticale DWTW is praktisch niet mogelijk. Een horizontale wellicht wel maar de inbouwdiepte zal max 10cm zijn en daarmee de max haalbare efficiency beperkt tot zo'n 25%. (ik kijk naar de Joulia inline 3P)
Uit mijn historisch gasverbruik weet ik dat max 100m3 per persoon per jaar verbruikt wordt voor douchen. Bij een wp en SWW boilervat komt dat neer op zo'n 400kWh elektriciteit per persoon per jaar. Daarvan kan ik in mijn geval dus zo'n 100kWh per persoon per jaar reduceren met een DWTW.
Voor een 4 persoons gezin dus ongeveer 400kWh per jaar en maximaal 100Euro per jaar elektriciteits besparing. (significant minder wanneer een deel door zonnepanelen opgewekt wordt)
De investering zal 1500 a 2000Euro bedragen. Dus als business case is dit een nogo.
Zie ik iets over het hoofd ? Kan iemand hier iets tegenin brengen ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Nu online
martinusv schreef op zondag 8 juni 2025 @ 19:14:
Uit mijn historisch gasverbruik weet ik dat max 100m3 per persoon per jaar verbruikt wordt voor douchen. Bij een wp en SWW boilervat komt dat neer op zo'n 400kWh elektriciteit per persoon per jaar. Daarvan kan ik in mijn geval dus zo'n 100kWh per persoon per jaar reduceren met een DWTW.
Voor een 4 persoons gezin dus ongeveer 400kWh per jaar en maximaal 100Euro per jaar elektriciteits besparing. (significant minder wanneer een deel door zonnepanelen opgewekt wordt)
De investering zal 1500 a 2000Euro bedragen. Dus als business case is dit een nogo.
Zie ik iets over het hoofd ? Kan iemand hier iets tegenin brengen ?
100 m³ per persoon per jaar enkel voor douchen? Zeker weten dat dat klopt? Dat is waanzinnig hoog.

Hier verbruiken we met een gezin van 4 personen 96 m³ in totaal. Dat is dus 24 kuub per persoon, waarvan ook nog een groot deel voor de was, wc etc wordt gebruikt. Ik schat dus dat voor het douchen circa 12 kuub per persoon per jaar wordt verbruikt.

Als je dus een significante besparing wil realiseren denk ik dat je het beter in die richting kunt zoeken. Scheelt ook nog die investering en het werk.

Overigens zit je met die 4x400 = 1600 kWh volgens mij veel te laag:

400.000 kg * 4.2 kJ/kgK * 30K = 50.400.000 kJ = 50.400 MJ thermisch.
50.400 MJ / 3.6 kWh/MJ = 14.000 kWh thermisch.
Dat delend door een COP van 3 geeft een geschat stroomverbruik voor SWW van 4666 kWh per jaar.

Ik denk dus dat je bijna een factor 4 te laag zit. Hoe heb je die 400 kWh berekend?

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cerebrum
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 19:41
Andrehj schreef op zondag 8 juni 2025 @ 20:28:
[...]

100 m³ per persoon per jaar enkel voor douchen? Zeker weten dat dat klopt? Dat is waanzinnig hoog.

Hier verbruiken we met een gezin van 4 personen 96 m³ in totaal. Dat is dus 24 kuub per persoon, waarvan ook nog een groot deel voor de was, wc etc wordt gebruikt. Ik schat dus dat voor het douchen circa 12 kuub per persoon per jaar wordt verbruikt.

Als je dus een significante besparing wil realiseren denk ik dat je het beter in die richting kunt zoeken. Scheelt ook nog die investering en het werk.

Overigens zit je met die 4x400 = 1600 kWh volgens mij veel te laag:

400.000 kg * 4.2 kJ/kgK * 30K = 50.400.000 kJ = 50.400 MJ thermisch.
50.400 MJ / 3.6 kWh/MJ = 14.000 kWh thermisch.
Dat delend door een COP van 3 geeft een geschat stroomverbruik voor SWW van 4666 kWh per jaar.

Ik denk dus dat je bijna een factor 4 te laag zit. Hoe heb je die 400 kWh berekend?
Volgens mij gaat die formule niet op, want je vult de hoeveelheid gas in op de plaats van de hoeveelheid water.

Maar 400m³ gas x 9kWh/m³ = 3600kWh thermisch.
Met COP3 dus ca. 1200kWh elektrisch.

Ik ben het wel eens met het feit dat 400m³ erg hoog is. Wij zitten (zaten) met een gezin van 4 op ca. 250m³ voor alle SWW en koken.

WP Pana 7J mono | AC Toshiba 3.5+4.6kW | PV 3200WP ZZO | Gasloos Nov23

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Antonl91
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 18:58
Heeft iemand enig idee wat volgens het energielabel de besparing is in m3 of kwh voor een douche wtw met laten we zeggen rendement van 55%? Ik heb een Technea HR 1 17. Dus het rendement zou bij 9l/min zelfs iets hoger moeten zijn. Voor mijn bierviltjes berekening ben ik uitgegaan van een besparing van ongeveer 500kwh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martinusv
@Andrehj
Excuus voor mij beperkte uitleg.
Met 100m3 bedoel ik 100m3 gas pp pj voor douchen. Dit is obv historisch gasverbruik 2000 => 2024
Sinds najaar 2024 heb ik een warmtepomp met SWW boiler. Obv grove berekening 1m3 is 8kWh warmte en SWW heeft COP van 2 betekent dit 400kWh elektriciteit pp pj. Daarvan zou ik met een Joulia 3P ongeveer 25% kunnen besparen dus 100kWh pp pj en 400kWh voor 4pers pj.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
  • Nu online
@martinusv
Ik dacht dat je het waterverbruik bedoelde, als je het gasverbruik bedoelde wordt het allemaal een stuk logischer!
Overigens is scop 2 voor SWW wel erg pessimistisch. scop 3 moet wel haalbaar zijn.

[ Voor 24% gewijzigd door Andrehj op 09-06-2025 21:03 ]

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martinusv
@Andrehj
Mijn systeem (WeHeat Sparrow met 200l SWW) haalt geen scop van 2 voor SWW.
Zie bv https://gathering.tweaker...message/82204076#82204076
Er gaat erg veel warmte verloren in opstart en aanvoercircuit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
  • Nu online
martinusv schreef op dinsdag 10 juni 2025 @ 15:12:
@Andrehj
Mijn systeem (WeHeat Sparrow met 200l SWW) haalt geen scop van 2 voor SWW.
Zie bv https://gathering.tweaker...message/82204076#82204076
Er gaat erg veel warmte verloren in opstart en aanvoercircuit.
Dat is niet best. Ik haal (met een SWW-vat direct naast de binnenunit) een sCOP van rond de 3.4. Dat is dan wel gemeten aan de hoeveel warmte die ik aan het SWW-vat toevoer. Uitgaand zal het door de stilstandsverliezen iets minder zijn, maar zeker geen sCOP 2.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martinusv
@Andrehj
Ja, ik ben zelf ook verbaasd dat het zo beroerd is.
De lengte van de aanvoerleiding wp naar binnenunit is ongeveer 8m met 32mm buis.
Van binnenunit naar boiler is ongeveer 6m met 22mm buis. Alle buizen zijn geisoleerd.
Inhoud van het aanvoercircuit is minder dan 10% van de boilerinhoud en toch gaat er 30 a 40% van de aangevoerde warmte verloren.
Pagina: 1 ... 26 27 Laatste