H.A.B. schreef op zondag 28 september 2025 @ 18:05:
Ik ben me aan het verdiepen in een douche-WTW voor onze volledige renovatie. Nog niet genoeg tijd gehad om alle details uit te zoeken en door te nemen (alles komt tegelijk tijdens de verbouwing), maar moet al snel een keuze maken, ivm leidingen in de muren / plafonds.
Bij ons komt er in de badkamer een dubbele douche. Waarschijnlijk met twee aparte drains (douches tegenover elkaar met afschot allebei naar de andere kant), die dan samen komen op 1 standpijp. Ik lees niet heel veel praktijk ervaring met WTW toepassing voor mensen met een dubbele douche en benieuwd of er mensen met ervaring/tips zijn?
De douche WTW moet worden weggewerkt in / achter een metalstud voorzetwand in de woonkamer. Tussen de bakstenen muur en gips afwerking van de metal stud wand heb ik dan in max10cm inbouwruimte.
- De dubbele douche WTW's van Luxxor Showersave of Technea nemen meer ruimte in lijkt het, dus dat past niet lekker met de aansluitingen. Bij de Technea krijg ik de bovenkant wel tussen de balkenlaag, maar de onderkant steekt dan teveel uit, tenzij je de pijpen kan draaien en aansluitingen onderaan aan de zijkant kunt maken.
- Lees dat de WTW wel inspecteerbaar moet blijven. Maar bij onze wordt deze weggewerkt achter een voorzetwand in de woondkamer en daar kun je dus eigenlijk nooit meer bij. In dit topic nog weinig over problemen gelezen...dus risico maar gewoon nemen?
- Was eigenlijk van plan 75mm standpijp aan te leggen naar de badkamer, maar de Technea douche WTW heeft maar een 50mm aansluiting, dat is dus blijkbaar genoeg afvoer capaciteit? Er zit 2xdouche + wastafel op. Lees ook ergens in dit topic dat je beter wastafel apart kunt laten lopen, omdat daar meer 'zooi' doorheen zou gaan.
- Aangezien de WTW achter de voorzetwand in de woonkamer komt, komt er geluid vanaf? Oftewel, hoor je meer water stromen dan bij een gewone standpijp? Zonder WTW zou ik een DykaSono buis gebruiken ivm geluid. Ik las een eerder bericht in dit topic dat iemand dat bij de Technea vond tegenvallen door de 'cycloon'.
Ik kom eigenlijk langzamerhand tot de conclusie dat ik misschien beter 2x een enkele kan toepassen ivm de ruimte. Als er dan maar 1 douche gebruikt wordt, zal er dan wel wat water 'verloren' gaan via de andere drain, maar dat is dan maar zo. Maar dat maakt aansluiten op de boilervat misschien weer lastiger, want dan moet je twee instromende leidingen ook weer samenvoegen na de WTWs Niet perse lastig, maar weet niet of dat zomaar kan, lijkt me wel. Ideeen?
[
Afbeelding]
Beiden op 1 WTW aansluiten, tenzij je altijd met z'n tweeën douched. Ook dan is 1 WTW wellicht gewoon economischer.
Qua inspectie, het is mij ook nog steeds onduidelijk wat eraan geïnspecteerd moet worden. Het is een "apparaat" en moet daarom geïnspecteerd kunnen worden. Dat is het dan ook. Wat wél relevant is, is dat je de verplichte terugslagklep op de waterleiding kunt inspecteren/schoonmaken. Deze heb ik verlengd naar een punt waar ik wel bij die klep/afsluitercombinatie kan.
Dan heb je alleen pech als de boel niet goed aangesloten wordt en gaat lekken, maar dat heb je met al het leiding/afvoerwerk.
Qua investering: ik verwarm het huis en water met één WP. In de winter is er wel eens een battle gaande tussen defrosts, SWW en huis verwarmen. Ook in die volgorde, waarin het huis dus onaangenaam kan afkoelen als er 5 mensen uitgebreid gaan douchen op zondagochtend. Een DWTW verkort de SWW runs aanzienlijk (is te zien ivm het nemen van een bad). Dus mocht je willen voorsorteren op een WP(

, een DWTW verdient zich dubbel terug.
Installatie zelf gedaan, was alsnog 700 euro kwijt met alle appendages, nu 4 jaar verder en voor m'n gevoel al lang terugverdiend. Je bespaart 30% op je warmwaterverwarmingskosten:
Zwartoog in "Iemand ooit gemeten aan douchewarmtewisselaar (DWTW)?"
Even gerekend: per jaar wordt ongeveer 700 kWh gebruikt door de WP voor de SWW runs. Dat had dus 1000 kWh geweest zonder DWTW, ofwel 300 kWh per jaar winst. Stel 25 ct/kWh, is 75 euro per jaar. Toen we nog gas hadden, lag dat een stuk hoger.