Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Iemand ooit gemeten aan douchewarmtewisselaar (DWTW)?

Pagina: 1 ... 17 18 19 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Wuursj
  • Registratie: maart 2001
  • Laatst online: 01-08 07:24

Wuursj

want worst is al bezet

Glashelder schreef op zaterdag 2 mei 2020 @ 16:18:
[...]

Dat weet ik, had ik ook al aangegeven. Het verschil in rendement is echter niet zó groot
Vind je? Ik vind het wel een verschil dat de moeite waard is:

(bron: handleiding van de mijne)

Nr. 1 is zoals in die Gif hier boven.

[Voor 3% gewijzigd door Wuursj op 04-05-2020 09:50]

droogworst - rookworst - leverworst - salamiworst - knakworst - bokworst - boterhammenworst

Acties:
  • 0Henk 'm!

• mkleinman
  • Registratie: oktober 2001
  • Laatst online: 00:39

mkleinman

4.5kWp, 8.4GJ Zb/CV, WTW, ELGA

woeta schreef op woensdag 29 april 2020 @ 10:36:
Dag allen,

Ik zit al een tijdje hier te lezen, en ook op de websites van de fabrikanten, maar ik zie nog niet helemaal voor me hoe de douche wtw mooi gecombineerd kan worden met een zonneboiler.

Voor een (nog te bouwen) nieuwbouwhuis wil ik zeker een douche wtw integreren. Het sww komt uit een buffervat (met zonnespiraal), waarna het door een doorstroomverwarmer gaat.

Misschien denk ik te simpel, maar eigenlijk zie ik alleen een schema voor me van warm water dat het koude instromende water verwarmt, maar dan zit je al vrij dicht bij de douche. Hoe "weten" de doorstroomverwarmer en zonneboiler dit, en sturen zij kouder water die kant op?

Is er een slimmere manier om de uitgaande warmte te benutten? Opzich hou ik wel van simpele oplossingen...
Ik heb een doucheWTW + zonneboiler en dat werkt prima. Ik heb meteen na mijn doucheWTW twee leidingen.

1. Gaat meteen richting de koud water inlaat van de douchemengkraan.
2. Deze gaat naar boven toe waar die zich met een T-Stuk weer splitst. waarbij:

1. Meteen naar de koude inlaat van de zonneboiler ( onderin de boiler )
2. Naar de koudwaterinlaat van het mengventiel meteen na de CV ketel.

Deze laatste hoeft niet perse, hier kan je ook gewoon koud water voor gebruiken maar het was voor mij makkelijker installeren boven.

Mocht je interesse hebben in foto's of meer informatie laat het weten.

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Glashelder
  • Registratie: september 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Wuursj schreef op maandag 4 mei 2020 @ 09:49:
[...]

Vind je? Ik vind het wel een verschil dat de moeite waard is:
[Afbeelding]
(bron: handleiding van de mijne)

Nr. 1 is zoals in die Gif hier boven.
Geloof dat het bij de mijne 1,5% scheelde ofzo.. En zoals @kabeltjekabel terecht opmerkte kan je er ook gewoon op achteruit gaan afhankelijk van het leidingstraject naar je ketel. Die hoeft bij mij niet opgewarmd te worden. Als je dan heel kort onder de douche staat.. :)

Soms moet je ook gewoon tevreden zijn met wat je hebt ;)

PV 3015wp op oost, 2680 wp op west. pvoutput

Acties:
  • 0Henk 'm!

• SmoothTweaker
  • Registratie: januari 2004
  • Laatst online: 21:20
Misschien dat iemand in dit topic mij kan helpen, sinds een lange tijd heb ik problemen met het juist regelen van de douche temperatuur en is de straal redelijk zwak.

Situatie:
Stortdouche 30cm
WTW systeem verticaal geplaatst in de meterkast

Wanneer ik een bad laat vollopen heb ik nergens last van, dan blijft de douche op temperatuur en de straal redelijk hard. Wanneer ik ga douchen en de WTW wordt warm dan begint het geduvel, temperatuur is niet meer constant en de straal is redelijk zwak.
Als ik meer warmte ga vragen door de wastafel erbij aan te zetten dan reageert de douche weer normaal.

Zou het zo kunnen zijn dat de WTW niet juist meer werkt? de eerste paar jaar dat we hier woonden was er namelijk niks aan de hand.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• DopdeDouwer
  • Niet online
Douchekop verkalkt? Wellicht vraag je te weinig warm water waardoor ee ketel ahw uitvalt.
Wat ook wel van belang kqn zijn voor het juist beantwoorden is of je hem aan koudwater invoer van de mengkraan of ketel hent gehangen.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: maart 2011
  • Laatst online: 23:21
@SmoothTweaker wat is de tapdrempel van de cv ketel? Bij mijn calenta is het 1,2l/minuut

2880PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, vloerisolatie, zonnecombiboiler, HR++,dakisolatie, Elga L/W WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0Henk 'm!

• SmoothTweaker
  • Laatst online: 21:20
BarryH schreef op maandag 11 mei 2020 @ 20:44:
@SmoothTweaker wat is de tapdrempel van de cv ketel? Bij mijn calenta is het 1,2l/minuut
Zie onderstaande specificaties.
Betreft een Intergas kompakt HRE 36/30

Warmtapwatercapaciteit bij 60 °C l/min 9
Warmtapwatercapaciteit bij 40 °C l/min 15
Tapdrempel l/min 1,50

• O_Tiby
  • Registratie: december 2005
  • Laatst online: 03-08 11:16
AUijtdehaag schreef op zaterdag 25 januari 2020 @ 12:59:
@fabstar81 Als je dat wilt, dan zou dat kunnen.
Maar geen metingen van de situatie "voor" helaas...

[Afbeelding]

Nog ff lijmen. >:)
Isoleren van de WTW mag toch niet? (Staat in de handleiding?)

Acties:
  • +5Henk 'm!

• pieteroskam
  • Registratie: april 2010
  • Laatst online: 23-06 10:23
Inmiddels woon ik 7 maanden in mijn huis en heb direct bij de verbouwing een WTW geinstalleerd . DE Qb1-21c. Helaas paste cycloon niet en heeft de loodgieter het anders opgelost. Nu mijn smarthome zowel een gasmeter als watermeter heeft kan ik nu gemakkelijk testen. Ik kwam uit op een rendement van 40%.

De test heb ik gefilmd: Ik liet de video aan mijn broer zien en die tipte me dat er een heel topic op tweakers is met mogelijk geïnteresseerden. Ik ben absoluut geen vlogger maar voelde me een beetje zo.
link: YouTube: Shower heat exchanger Q-Blue Showersave QB1 21C

Samenvatting:
Zonder WTW. 278 liter gas voor 87 liter warm water
Met WTW: 177 liter gas voor 92 liter water.

Rendement 40% bij 7.2 liter per minuut.
Fabrieksopgave is van de Q-blue QB1-21 = 64,4% bij 9,2 liter per minuut. Met mijn 7.2 liter per minuut zou het rendement nog hoger moeten zijn. Ik ben tevreden met de WTW maar had er naar aanleiding van de fabrikant gegevens er meer van verwacht.

Fabrikant gegevens:
Rendement & drukverlies Showersave QB1-21 douchepijp-wtw
64,6% rendement (9,2 liter per minuut) en 0,37 bar drukverlies
61,4% rendement (12,5 liter per minuut) en 0,63 bar drukverlies
62,6% rendement (11 liter per minuut) en 0,51 bar drukverlies

Financieel gezien bespaar je 7 cent per douchebeurt van 12 minuten.

Om even te reageren:
O_Tiby schreef op woensdag 13 mei 2020 @ 18:51:
[...]

Isoleren van de WTW mag toch niet? (Staat in de handleiding?)
Dit klopt. Omdat dit een apparaat is volgens de KIWA keuring met drinkwater is de regelgeving streng. Zo moet er een afsluiter onder zitten, moet hij bereikbaar blijven (luikje) en mag je hem niet isoleren ivm legionella. Als ik voel hoe warm die douche wtw is, dan ben ik geneigd met wel te isoleren.

[Voor 15% gewijzigd door pieteroskam op 06-06-2020 16:45]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• kabeltjekabel
  • Registratie: april 2018
  • Laatst online: 13-02 01:33
pieteroskam schreef op zaterdag 6 juni 2020 @ 16:36:
Inmiddels woon ik 7 maanden in mijn huis en heb direct bij de verbouwing een WTW geinstalleerd . DE Qb1-21c. Helaas paste cycloon niet en heeft de loodgieter het anders opgelost. Nu mijn smarthome zowel een gasmeter als watermeter heeft kan ik nu gemakkelijk testen. Ik kwam uit op een rendement van 40%.

De test heb ik gefilmd: Ik liet de video aan mijn broer zien en die tipte me dat er een heel topic op tweakers is met mogelijk geïnteresseerden. Ik ben absoluut geen vlogger maar voelde me een beetje zo.

Samenvatting:

Fabrieksopgave is van de Q-blue QB1-21 = 64,4% bij 9,2 liter per minuut. Met mijn 7.2 liter per minuut zou het rendement nog hoger moeten zijn. Ik ben tevreden met de WTW maar had er naar aanleiding van de fabrikant gegevens er meer van verwacht.

Fabrikant gegevens:

Om even te reageren:

[...]

Dit klopt. Omdat dit een apparaat is volgens de KIWA keuring met drinkwater is de regelgeving streng. Zo moet er een afsluiter onder zitten, moet hij bereikbaar blijven (luikje) en mag je hem niet isoleren ivm legionella. Als ik voel hoe warm die douche wtw is, dan ben ik geneigd met wel te isoleren.
Fabrikant geeft dat rendement natuurlijk op als functie van wat er bij de uitgang van de WTW geleverd wordt tov wat er ingaat. Tussen ketel en douchekop zit al een paar graden verlies, tussen douchekop en putje ook, tussen putje en WTW ook, en van WTW naar kraan en CV ook weer verlies.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Seafarer
  • Registratie: november 2012
  • Laatst online: 00:17

Seafarer

ondertitel

Samenvatting:

Fabrikant gegevens:

Om even te reageren:

[...]

Gefeliciteerd met je bespaar pijp. *O*

Als ik je filmpje bekijk zou ik haast zeggen dat een cycloon toch echt wel past. Ik zou werkelijk alle moeite erin steken om die erop te krijgen. (ik had de pijp al 3 jaar zitten en toen kwam de cycloon. Plaatsing koste 4 uur werk. Maar gemiddeld een 1.5 graad warmer water uit de pijp.)

Wat ik niet duidelijk zie is dat de twee of drie bochtjes boven de WTW zo zijn gesteld dat ze het water al een roterende beweging geven. Ik zou daar even kritisch naar kijken. En omdat je zo goed kan meten, denk ik dat je verschil wel gaat zien als dat water beter roteert.

En zuiver waterpas in 2 richtingen is ook belangrijk.

Een CV-Ketel is een vlamkoeler en een radiator is een waterkoeler.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• its_me_
  • Registratie: augustus 2015
  • Laatst online: 22:58
Ben benieuwd of ik hier nog wat informatie kan krijgen over welke douche WTW ik het beste aan kan schaffen.
Heb gezien dat er verschillende fabrikanten zijn, maar wat is nou de beste?

Ik heb ondertussen in mijn nieuwbouwwoning een aparte afvoerleiding aangelegd vanaf mijn (toekomstige) douchegoot naar de ruimte waar de warmtepomp staat. Dit is ongeveer 90cm horizontale verplaatsing met een beetje afschot.
De douche die ik ga gebruiken heeft een debiet van 7,9 liter / minuut bij 2 bar leidingdruk.
De koudwaterleiding naar de douchemengkraan is 20mm, de warmwaterleiding is 16mm. Opvoerhoogte tot de douchekop is ongeveer 5m vanaf de watermeter. Voor verwarming van het water gebruik ik een warmtepomp met 180 liter boiler. Deze is aangesloten met een aparte 20 mm koudwaterleiding vanuit de kruipruimte.

Ik zou de leidingen om kunnen leggen zodat ik zowel het koude water naar de warmtepomp als naar de koudwaterkraan voorverwarm, maar dat betekent dat ik extra leidingverliezen heb. Ga ik dat merken?

En de hamvraag, welke WTW kan ik in deze situatie nou het beste gebruiken?
Zijn de koperen WTW's betrouwbaarder? Of toch liever een PVC versie.

Ben benieuwd naar jullie visie.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: november 2011
  • Nu online

Proton_

Team Welles

@its_me_
Ik heb zelf goed ervaringen met de koperen pijp-wtw. Daar staat tegenover dat het enige voorbeeld in dit topic van een lekkende wtw, een koperen is :)
De beste WTW is 'zo groot mogelijk' om het warmtewisselend oppervlak zo goed mogelijk te benutten, daar is ook de cycloon voor.

Leidingverliezen zijn erg klein en de rendementsverhoging toch wel significant. De boiler vullen met voorverwarmd water zorgt ervoor dat hij eerder weer warm is, dus ik zou aanraden om de leidingen om te leggen, al weet ik natuurlijk niet hoe duur en hoeveel moeite dat voor je is.

'19 Kona na '15 Zoe, douchen met wtw en Auer Edel Eau

• Termy
  • Registratie: september 2001
  • Laatst online: 00:07

Termy

valt er nog wat te fragge?

Werkt PVC überhaupt? Is dat niet veel te slecht qua warmtegeleiding? Ik heb eigenlijk nog geen andere WTW gezien dan koper. Aluminium zou ook kunnen wat warmte betreft (heatsinks zijn tenslotte ook wel van aluminium) maar dat is ivm corrosie weer een minder goed idee.

-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 12x LONGi LR4-60HPH-370M (4440 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 3x APS QS1.

• Wuursj

Wuursj

want worst is al bezet

Bij de mijne is de buitenpijp PVC maar de binnenpijp koper. Wellicht wordt dat bedoelt? Het (drink)water komt alleen in aanraking met koper.

droogworst - rookworst - leverworst - salamiworst - knakworst - bokworst - boterhammenworst

Acties:
  • 0Henk 'm!

• drielp
  • Registratie: juni 2012
  • Laatst online: 03-08 11:22

Samenvatting:

Fabrikant gegevens:

Om even te reageren:

[...]

Leuk om te zien dat mijn metingen van zo’n 7 jaar geleden overeenkomen met die van nu.
Toen 288 liter gas voor 92 liter water bij 10 minuten douchen zonder Dwtw en 177 liter gas bij 88 liter water bij dezelfde 10 minuten. De inkomende watertemperatuur was bij beide metingen 20 graden. De gasbesparing komt dan op zo’n 36% uit.

Rendement: het rendement is de terugwinning van de hoeveelheid energie in het afvalwater en dat is niet gelijk aan de gasbesparing. De gemeten 40% is de gasbesparing, en dat is best fors.

Of mijn Dwtw na 7 jaar gebruik nog steeds hetzelfde rendement heeft is nu wat lastigere te bepalen. De warm water voorziening is nu met een e-boiler geregeld. Meten kan wel, maar is toch een stuk lastiger.

De Dwtw geeft bij mij een beetje extra weerstand dus ook gelijk een besparing op je waterverbruik.

Het grootste voordeel van een Dwtw is mijns inziens het gebruik in combinatie met een boiler. Of dat een e-boiler is, een zonneboiler of een wtw-boiler maakt niet zoveel uit. Doordat je het inkomende koude water op de douchekraan al een flinke temperatuursverhoging geeft kun je toe met een kleinere boiler en toch een lekkere lange douchetijd hebben. In één- of tweepersoonshuishoudens is de douchetijd vaak geen probleem, maar in het geval van een grotere gezinssamenstelling is de douchetijd wel een ding om rekening mee te houden.
Met een Dwtw bespaar je dus niet alleen gas of elektriciteit, maar ook verhoog je het douche comfort. En dat is ook wat waard.

[Voor 12% gewijzigd door drielp op 12-07-2020 12:51]

4085 Wp op ZO, 1200 Wp op schuur en 880 Wp op NW, DWTW en 7 kW houtkachel

• mkleinman

mkleinman

Misschien interessant. Ik heb van een douchebeurt de cijfers per minuut erbij gepakt en gekeken hoeveel kW aan warmte een doucheWTW nu kan terug winnen.

Douchebeurt van 22-10 met 8,8 liter per minuut ( gemeten ) komt uit op:

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

• Ep Woody
  • Registratie: september 2003
  • Laatst online: 03-08 16:15
mkleinman schreef op dinsdag 3 november 2020 @ 15:44:
Misschien interessant. Ik heb van een douchebeurt de cijfers per minuut erbij gepakt en gekeken hoeveel kW aan warmte een doucheWTW nu kan terug winnen.

[Afbeelding]
Er staat de verkeerde eenheid boven, had W moeten zijn.

• mkleinman

mkleinman

Ep Woody schreef op dinsdag 3 november 2020 @ 15:46:
[...]

Er staat de verkeerde eenheid boven, had W moeten zijn.
oh sjips. Beginnersfoutje. Als ik deze op twitter had gepost had ik de @eenhedenPolitie of BOA achter mij aan gehad :P

Idd ik bedoel Watt en geen kiloWatt :)

• JeroenE
  • Registratie: januari 2001
  • Niet online
@mkleinman Meet je nu hoeveel het warme water is afgekoeld?

Zou je niet (ook) moeten meten hoeveel het koude water wordt opgewarmd?

• mkleinman

mkleinman

JeroenE schreef op dinsdag 3 november 2020 @ 16:48:
@mkleinman Meet je nu hoeveel het warme water is afgekoeld?

Zou je niet (ook) moeten meten hoeveel het koude water wordt opgewarmd?
Dit is de uitgeklede excel. Op mijn blog post ik er straks eentje waar zowel rioolzijde als waterzijde de dT en opbrengst van de WTW wordt bepaald.

En die is nagenoeg gelijk, conform verwachting :)

• Andrehj
  • Registratie: juni 2002
  • Laatst online: 23:34
mkleinman schreef op dinsdag 3 november 2020 @ 15:44:

[Afbeelding]
Mooi gemeten, maar niet erg relevant. Een deel van jouw warmt gaat namelijk in opwarming van vloer en WTW zelf zitten. Interessant is hoeveel je koude water opwarmt. En wat je daar dus aan vermogen in kan stoppen.

• mkleinman

mkleinman

Andrehj schreef op dinsdag 3 november 2020 @ 18:48:
[...]

Mooi gemeten, maar niet erg relevant. Een deel van jouw warmt gaat namelijk in opwarming van vloer en WTW zelf zitten. Interessant is hoeveel je koude water opwarmt. En wat je daar dus aan vermogen in kan stoppen.
Zie https://www.familie-klein...et-een-douchewtw-nu-echt/ . Ik heb ook de waterzijde gemeten met water_in en water_uit van de WTW. En die vermogens zijn bijna gelijk aan de rioolzijde meten.

• Seafarer

Seafarer

ondertitel

mkleinman schreef op dinsdag 3 november 2020 @ 19:01:
[...]

Zie https://www.familie-klein...et-een-douchewtw-nu-echt/ . Ik heb ook de waterzijde gemeten met water_in en water_uit van de WTW. En die vermogens zijn bijna gelijk aan de rioolzijde meten.
Had jij een cycloon erop zitten?

Zou wel mooi zijn een meting met cycloon en een meting zonder. _/-\o_

• mkleinman

mkleinman

Seafarer schreef op dinsdag 3 november 2020 @ 20:09:
[...]

Had jij een cycloon erop zitten?

Zou wel mooi zijn een meting met cycloon en een meting zonder. _/-\o_

[Afbeelding]
Nee die heb ik er niet op zitten. Er zitten wel twee 45 graden bochten boven, dat werd toen door Technea aanbevolen.

• Seafarer

Seafarer

ondertitel

@mkleinman Men beweert dat de cycloon beter is dan de bochtjes.
Ik had zelf eerst bochtjes en daarna de cycloon en het "lijkt" beter. Maar helaas ben ik niet voorzien van een uitgebreide doos met data. Ik kan het niet bewijzen.

Leuk klusje voor tussen de kerstdagen?

• Welleweerd
  • Laatst online: 13-07 20:33

Welleweerd

laat de koeien in vrede grazen

momenteel ben ik bezig met het verbouwen van een woning in de binnenstad. er komt een Daikin 2E200AV3 200 liter warmte pomp boiler die mijn woning van warm water gaat voorzien. De locatie is in de kelder. De WPB voorziet mijn vaatwasser, tapwater en douche van warmwater. Nu is mijn vraag op welke plek ik het beste de WTW pijp kan plaatsen.

Logisch zou je graag de WPB koud water willen voorverwarmen. Maar dan moet het warme water uit de douche eerst 2 verdiepingen naar beneden voordat hij bij de pijp komt. Het lijkt me dat er dan behoorlijk wat warmte al is vervlogen.

De 2e optie is om alleen de koud water leiding richting douche te verwarmen. Grote hoeveelheden warm water ben ik eigenlijk alleen bij het douchen nodig.

Hoe kijken jullie hier tegen aan?

Bedankt alvast

• Andrehj
@Welleweerd Optie 2, lijkt me in dezen een no-brainer.

[Voor 15% gewijzigd door Andrehj op 10-11-2020 17:55]

• Welleweerd
  • Laatst online: 13-07 20:33

Welleweerd

laat de koeien in vrede grazen

Andrehj schreef op dinsdag 10 november 2020 @ 17:55:
@Welleweerd Optie 2, lijkt me in dezen een no-brainer.
Ok super gaan we dat doen!

Bedankt alvast

• Seafarer

Seafarer

ondertitel

In ieder geval zou ik de de DWTW vlak onder je douche plaatsen voor zover mogelijk. Heb je de minste verliezen. En inderdaad direct op je douche kraan.

Eventueel 2 wtw's onder elkaar. De terugverdientijd van de tweede wordt waarschijnlijk eeuwig. ;)

• uNoTopia
  • Registratie: juni 2010
  • Laatst online: 27-07 10:49
Misschien veen stomme vraag maar waar begin ik als leek?

Wij willen de badkamer laten verbouwen (zelf linkerhanden) en de badkamer expert raadde warmteterugwinning bij de douche heel sterk af (heel duur, risico's). Wij dachten toen okee het zal wel, dan niet. Maar ik lees nu toch wel echt andere verhalen.

We vinden het best een paar honderd euro waard, maar we kunnen het dus niet zelf en we weten verder de details nog niet van de badkamer/leidingen etc (huis gekocht maar overdracht over een paar maanden pas, oude badkamer).
Toch maar doordrukken dan bij die badkamerboer en aannemer? Heeft iemand tips of een handige site?

Acties:
  • +10Henk 'm!
  • Pinned

• ape2001
  • Registratie: februari 2021
  • Laatst online: 18-05 10:43
UPDATE..Vandaag hier ook maar eens aan de gang gegaan met de douche WTW. Het is de QB1-21C oftewel de QueBlueOne van 210cm lang met de Cyclone vortex als invoer voor het afvalwater.
Wij zijn nog maar met z'n 2-en maar aangezien mijn vrouw graag (gemeten..) gemiddeld 23min per dag :X onder de douche staat en ikzelf regelmatig 2 x 5 min ivm intensief sporten, leek mij dat deze aanschaf zichzelf alsnog wel zou terugverdienen.
De afvoer van de douche zit op 1m van de cyclone en en alles komt mooi bij elkaar in onze meterkast (zie foto's).

Voor de overige gegevens:

De Grohe (spaar-)douchekop levert 8,10 liter per minuut.
Het gasverbruik is 0,0375m3 per minuut in de situatie voor installatie
De aanschaf van de QB1-21C was €543,90 incl aansluitmateriaal

Ik ga morgen even een nieuwe meting doen als mijn vrouw weer heerlijk staat te douchen... >:)

UPDATE 1 19 feb 2020:

De Grohe (spaar-)douchekop levert nu 8,18 liter per minuut.
Het gasverbruik is 0,0175m3 per minuut in de situatie na installatie.
Een besparing van 53%. _/-\o_
Niet slecht dus!!!

Verder heb ik de T-ingaand DWTW en T-uitgaand gemeten: 10,5 graden versus 22,5 gemiddeld over 10 minuten.....

UPDATE 2 20 feb 2020:

De Grohe (spaar-)douchekop levert nog steeds 8,18 liter per minuut.
Het gasverbruik is 0,0174m3 per minuut gemeten over 10 minuten na aanvang douche.
Over 20 minuten loopt dit terug naar 0,0164m3 per minuut
Een gas-besparing van 53%. over 10 minuten en 56% over 20 min _/-\o_

en ja... ik weet dat 5 minuten douchen meer gas bespaart dan 20 minuten 8) ... maar ja... vrouwen....

Verder heb ik de T-ingaand DWTW en T-uitgaand gemeten: 8,8 graden versus 20,8 gemiddeld over 10 minuten.....

[Voor 50% gewijzigd door ape2001 op 20-02-2021 18:42]

• Seafarer

Seafarer

ondertitel

uNoTopia schreef op donderdag 18 februari 2021 @ 11:52:

Wij willen de badkamer laten verbouwen (zelf linkerhanden) en de badkamer expert raadde warmteterugwinning bij de douche heel sterk af (heel duur, risico's). Wij dachten toen okee het zal wel, dan niet. Maar ik lees nu toch wel echt andere verhalen.

We vinden het best een paar honderd euro waard, maar we kunnen het dus niet zelf en we weten verder de details nog niet van de badkamer/leidingen etc (huis gekocht maar overdracht over een paar maanden pas, oude badkamer).
Toch maar doordrukken dan bij die badkamerboer en aannemer? Heeft iemand tips of een handige site?
Zie de volgende post na de jouwe. Dit is een DWTW die niet echt vervuild, alle douch goot WTW's moet je toch wel regelmatig schoonmaken.

Er wordt een hoop onzin rond gegooid maar gelukkig ben je positief geworden door het halve topic hier door te lezen. Ik moet nog steeds smilen als ik sta te douchen en zie dat de digitale thermometer van 10 naar 24 graden oploopt. Allemaal gratis warmte.

Maar als installateurs of aannemers geen tijd voor iets hebben dan zeggen ze dat het rotzooi is om het maar niet te hoeven uitvoeren. Jammer. Want het werkt gewoon.

Ik ben dus een tevreden gebruiker al 7 jaar. :)

• Proton_
  • Nu online

Proton_

Team Welles

Een douchepijp-wtw (zoals onder jouw post :)) heeft ongeveer dezelfde risico's als een PVCpijp die je toch nodig hebt, maar je hebt wel meer koppelingen.
Het valt wel vaak buiten de scope van de badkamerboer, want hij moet eronder en niet erin :)

Douchegoot-wtws zijn kleiner, dus minder warmteterugwinning, en door de opbouw kunnen haren blijven hangen.

• DopdeDouwer
  • Niet online
Dat van die haren/verstopte putjes moet je sowieso in de gaten houden. Ik heb een douchegoot vd hornbach (maar veel zaken leveren dit type), douchegoten vervuilen nu eenmaal snel. Om een goede flow en warmte transport te houden moet je die goed schoonhouden.

• ape2001

Zie post onder jouw post ;)

• ganz
  • Laatst online: 22:33
We zijn bezig een verbouwing van badkamer en toilet voor te bereiden, dus het ideale moment om een douche-wtw te plaatsen. Ik denk aan de Technea QB1-21C. De meest logische plek om te plaatsen is de bestaande leidingkoof die door de toiletruimte op de begane grond loopt. Hier loopt al koud water en waterafvoer doorheen. Vermoedelijk zal de koof wel iets vergroot moeten worden. De badkamerinstallateur is sceptisch over het nut van de WTW, en zei, ondanks 20+ jaar ervaring met badkamers plaatsen, er nog nooit van gehoord te hebben, maar wil 'm wel plaatsen als ik het echt wil...

Vraag 1: Volgens de installatiehandleiding is de minimale inbouwhoogte 248,5 cm. Van vloer tot plafond heb ik in het toilet 244,5 cm. De tekeningen lijken ruimte te laten om iets te smokkelen (bijv. bij de aansluiting op de afvoer onderin). Heeft iemand hier ervaring mee? Is die 248,5 cm echt noodzakelijk?

Vraag 2: Volgens de installatiehandleiding moet de WTW bereikbaar blijven. Nou is een afneembaar paneel bovenin de koof goed te realiseren. Zou dat afdoende zijn? Hebben jullie daadwerkelijk gebruik moeten maken van de bereikbaarheid? Over de hele lengte van de WTW wordt lastig ivm het tegelwerk, en helpt natuurlijk niet bij de WAF. Hoe lossen jullie dit op?

• JeroenE
  • Niet online
@ganz WIj hebben een andere (als ik me niet vergis deze), maar qua lengte maakt dan niet uit. Bij ons paste het prima, maar wij hebben ook geen cyclone of soortgelijk er op zitten. Ik weet niet of het heel veel uitmaakt, destijds was een schuine invoerpijp nog goed genoeg in ieder geval.

Afhankelijk hoe je precies van de ene verdieping naar de andere gaat kan je misschien ook nog wat smokkelen door een stukje van de hoogte van de verdiepingsvloer te gebruiken. Je gat moet dan wel groot genoeg zijn en de afvoerpijp vanuit de douche moet niet "te laag" zitten etc.

Wij hebben de toegang nooit echt nodig gehad. De eerste die we kregen was wel lek trouwens (waarschijnlijk gevallen tijdens transport) maar toen was alles nog "open". Bij de tweede hebben we de toegang nog nooit nodig gehad.

Bij ons zit hij wel "bereikbaar". Hij zit achter een voorzetwandje die we in een bergkast hebben gemaakt. Dus als er iets is dan ben je eerst een halve dag bezig om de kast te ontruimen en de wand los te schroeven, maar je kan er bij.

Als er echt wat mee is dan is alleen toegang van boven natuurlijk nooit genoeg. Hoe ga je dan de koppelingen aan de onderkant loshalen etc?

Misschien een mogelijkheid om toegang via de andere kant van de muur te maken? Of anders de gok nemen dat je toch de wand moet slopen als je er bij wil zijn. In dat geval wellicht handig om een paar pakken tegels op voorraad te houden zodat je weer kan repareren met dezelfde type/motief/kleur tegels.

• ganz
JeroenE schreef op dinsdag 9 maart 2021 @ 12:24:
@ganz WIj hebben een andere (als ik me niet vergis deze), maar qua lengte maakt dan niet uit. Bij ons paste het prima, maar wij hebben ook geen cyclone of soortgelijk er op zitten. Ik weet niet of het heel veel uitmaakt, destijds was een schuine invoerpijp nog goed genoeg in ieder geval.
In de installatiehandleiding van de versie zonder cycloon wordt ook uitgegaan van een minimale hoogte van 248,5 cm. Dus dat zal het verschil (blijkbaar) niet maken).
Ik zie dat die van jou wel wat korter is (200 cm tegen 210 cm voor de Technea), maar het rendement ook lager dan die van Technea. Alternatief voor mij zou dan eerder de kortere variant van Technea zijn (die van 160 cm).
Afhankelijk hoe je precies van de ene verdieping naar de andere gaat kan je misschien ook nog wat smokkelen door een stukje van de hoogte van de verdiepingsvloer te gebruiken. Je gat moet dan wel groot genoeg zijn en de afvoerpijp vanuit de douche moet niet "te laag" zitten etc.
Ja, dat dacht ik ook, maar daar kom ik pas achter als de boel open ligt natuurlijk. Dan in elk geval met leverancier goede afspraken maken dat ik op korte termijn nog kan ruilen naar een ander model.
Wij hebben de toegang nooit echt nodig gehad. De eerste die we kregen was wel lek trouwens (waarschijnlijk gevallen tijdens transport) maar toen was alles nog "open". Bij de tweede hebben we de toegang nog nooit nodig gehad.

Bij ons zit hij wel "bereikbaar". Hij zit achter een voorzetwandje die we in een bergkast hebben gemaakt. Dus als er iets is dan ben je eerst een halve dag bezig om de kast te ontruimen en de wand los te schroeven, maar je kan er bij.

Als er echt wat mee is dan is alleen toegang van boven natuurlijk nooit genoeg. Hoe ga je dan de koppelingen aan de onderkant loshalen etc?

Misschien een mogelijkheid om toegang via de andere kant van de muur te maken? Of anders de gok nemen dat je toch de wand moet slopen als je er bij wil zijn. In dat geval wellicht handig om een paar pakken tegels op voorraad te houden zodat je weer kan repareren met dezelfde type/motief/kleur tegels.
Aan de andere kant van de muur zit de woonkamer en de keuken, dus dat is geen optie. Ik zie niet echt een mogelijkheid om de hele pijp bereikbaar te houden op een manier die er netjes uitziet. Afneembaar paneel/luikje onder en boven zou nog kunnen, maar als er echt wat mis is kom je dan evengoed aan het slopen.
Goede tip m.b.t. de tegels.

• JeroenE
  • Niet online
@ganz Op de tekening van de handleiding die jij liet zien staat die cyclone wel ingetekend, die neemt de extra ruimte in lijkt mij. Of ze rekenen met net zo veel plek om een schuine pijp te monteren, natuurlijk.

Keuken is wel onpraktisch (tenzij je daar een losse koelkast hebt staan) want de meeste keukenkastjes zitten netjes aan elkaar vast.
Woonkamer zou wel kunnen, als je het niet erg vind om daar dan altijd een of andere kast (of spiegel) te hebben staan die de toegang moet afdekken :P

• ganz
JeroenE schreef op dinsdag 9 maart 2021 @ 14:13:
@ganz Op de tekening van de handleiding die jij liet zien staat die cyclone wel ingetekend, die neemt de extra ruimte in lijkt mij. Of ze rekenen met net zo veel plek om een schuine pijp te monteren, natuurlijk.
Klopt. Hier de link naar de versie zonder cyclone, maar daar rekenen ze dus met dezelfde inbouwhoogte.
Keuken is wel onpraktisch (tenzij je daar een losse koelkast hebt staan) want de meeste keukenkastjes zitten netjes aan elkaar vast.
Woonkamer zou wel kunnen, als je het niet erg vind om daar dan altijd een of andere kast (of spiegel) te hebben staan die de toegang moet afdekken :P
Geen losse koelkast, we koken aan die kant. Een doorgang naar de buren is nog te overwegen.. Wel even vragen of ze komen installeren als de buren niet thuis zijn, dan... _O-

Ik heb nog even gekeken of ik de leiding door kan trekken naar de trapkast en daar dan de kleinere variant (160 cm) plaatsen. Daar is bereikbaarheid geen probleem, maar daar kom ik dan ook 4 cm tekort... :S

• JeroenE
  • Niet online
ganz schreef op dinsdag 9 maart 2021 @ 17:36:
Klopt. Hier de link naar de versie zonder cyclone, maar daar rekenen ze dus met dezelfde inbouwhoogte.
Ik denk dat je met wat smokkelen hem wel kan plaatsen. Maar dat moet je eigenlijk eerst goed bekijken, of je hier en daar wat centimeters kan pikken. Ik snap wel dat ze voor een installateur dat niet gaan aanraden, als er dan gedoe is dan hebben zij het gedaan.

• Seafarer

Seafarer

ondertitel

ganz schreef op dinsdag 9 maart 2021 @ 10:11:
We zijn bezig een verbouwing van badkamer en toilet voor te bereiden, dus het ideale moment om een douche-wtw te plaatsen. Ik denk aan de Technea QB1-21C. De meest logische plek om te plaatsen is de bestaande leidingkoof die door de toiletruimte op de begane grond loopt. Hier loopt al koud water en waterafvoer doorheen. Vermoedelijk zal de koof wel iets vergroot moeten worden. De badkamerinstallateur is sceptisch over het nut van de WTW, en zei, ondanks 20+ jaar ervaring met badkamers plaatsen, er nog nooit van gehoord te hebben, maar wil 'm wel plaatsen als ik het echt wil...

Vraag 1: Volgens de installatiehandleiding is de minimale inbouwhoogte 248,5 cm. Van vloer tot plafond heb ik in het toilet 244,5 cm. De tekeningen lijken ruimte te laten om iets te smokkelen (bijv. bij de aansluiting op de afvoer onderin). Heeft iemand hier ervaring mee? Is die 248,5 cm echt noodzakelijk?

Vraag 2: Volgens de installatiehandleiding moet de WTW bereikbaar blijven. Nou is een afneembaar paneel bovenin de koof goed te realiseren. Zou dat afdoende zijn? Hebben jullie daadwerkelijk gebruik moeten maken van de bereikbaarheid? Over de hele lengte van de WTW wordt lastig ivm het tegelwerk, en helpt natuurlijk niet bij de WAF. Hoe lossen jullie dit op?
Hangt hier 7 jaar. is bereikbaar. Maar nooit echt nodig gehad. Ik heb er later een cyclone opgezet dit lijkt beter, maar bewijzen kan ik het niet keihard.

Kun je de afvoer aan de onder zijde niet opnieuw maken. Door de vloer en onder de vloer aansluiten? Dat scheelt je zo weer een 10 tot 25 cm. in hoogte.

Acties:
  • +2Henk 'm!
  • Pinned

• mkleinman

mkleinman

Ik heb de besparingscijfers van mijn doucheWTW in 2020 zeer gedetailleerd nu in beeld.
Totale besparing in 2020 was net geen 75m3, omgerekend 25m3/gas per persoon per jaar.

• DopdeDouwer
  • Niet online
Dat is netjes, tvt van 7-8 jaar.

• Proton_
  • Nu online

Proton_

Team Welles

@mkleinman jeej metingen :)

Over hoeveel m³ warm water is dit gemeten?

• mkleinman

mkleinman

Proton_ schreef op woensdag 10 maart 2021 @ 18:55:
@mkleinman jeej metingen :)

Over hoeveel m³ warm water is dit gemeten?
Wacht, dat weet ik ook. Zo'n 71 a 72m3 SWW voor de douche alleen. Ik weet het aantal minuten en ik weet de flow van 8,8liter/minuut. Dus vandaar :)

Overigens best bizar dat wij zoveel water verbruiken voor het douchen.

Cijfers van 2020, doucheminuten per maand en opbrengst / besparing in MJ die maand.

Voorbeeld douchebeurt

Als ik uit ga van 6kW gemiddeld, 9 graden koud water in, 38 douchewater bij 8,8 liter/minuut dan bespaard de doucheWTW 34% energie.

• Seafarer

Seafarer

ondertitel

Mooi heb ik hem ook terugverdient. :)

• Seafarer

Seafarer

ondertitel

@mkleinman Jouw post herinnert mij eraan dat ik 3059 dagen geleden een watermeter voor mijn combiketel heb gehangen 3,25 persoon douchen, vaatwasser en wasmachine op het hete water.
Gemiddeld 102.5 ltr. water van 65 graden per dag.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• ape2001
ganz schreef op dinsdag 9 maart 2021 @ 10:11:

Antwoord Vraag 1: Ik heb het net even nagemeten maar wij hadden 257,5cm nodig om een netjes aan te sluiten. misschien is en in de afvoeraansluiting iets te winnen maar anders wordt het krap.

Antwoord vraag 2: Aangezien hij zelfreinigend is lijkt met een luik niet echt nodig. En voor lekkages geldt hetzelfde als voor overige leidingen. Die zijn ook niet altijd goed bereikbaar (b.v. in een betonnen vloer of muur). Misschien is een inspectiepunt boven en beneden bij de koudwateraansluitingen evt wel handig.

• ape2001
mkleinman schreef op woensdag 10 maart 2021 @ 19:27:
[...]

Wacht, dat weet ik ook. Zo'n 71 a 72m3 SWW voor de douche alleen. Ik weet het aantal minuten en ik weet de flow van 8,8liter/minuut. Dus vandaar :)

Overigens best bizar dat wij zoveel water verbruiken voor het douchen.

Cijfers van 2020, doucheminuten per maand en opbrengst / besparing in MJ die maand.

[Afbeelding]

Voorbeeld douchebeurt

[Afbeelding]

Als ik uit ga van 6kW gemiddeld, 9 graden koud water in, 38 douchewater bij 8,8 liter/minuut dan bespaard de doucheWTW 34% energie.
He Martin,

Ik kom in mijn bijdrage hierboven op een veel hogere besparing. Dichter in de buurt van de specificatie. Misschien omdat wij langer douchen en de pijp meer tijd krijgt om op te warmen of misschien door de cyclone of omdat de leidingen naar de douche mengkraan en de ketel veel korter zijn?

UPDATE 2 20 feb 2020:

Voor installatie 0,0375m3. Na installatie: De Grohe (spaar-)douchekop levert nog steeds 8,18 liter per minuut.
Het gasverbruik is 0,0174m3 per minuut gemeten over 10 minuten na aanvang douche.
Over 20 minuten loopt dit terug naar 0,0164m3 per minuut
Een gas-besparing van 53%. over 10 minuten en 56% over 20 min _/-\o_

Maar misschien maak ik een denkfout...

• Jim423
  • Registratie: september 2007
  • Laatst online: 22:00
Nee hoor dat klopt wel. Een graad opwarming kost elke graad omhoog hetzelfde in Joules.
Dus bij mij gaat al het water door de DWTW, van 12 graden naar 26 graden. Dat betekend dat +14 graden door de DWTW wordt geregeld. En +12 graden door de warmtebron. Ongeveer 56% minder nodig dus. Ik heb geen cycloon.

AMD Ryzen 3800X - 16GB DDR4 Corsair RGB - ASUS ROG STRIX 1080Ti - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

• WackoH
Leuk om de ervaringen hier te lezen, en dat de douche WTW in de praktijk ook echt een flinke besparing oplevert.
Ik heb in 2010 een douche WTW voor 210,- Euro van een installateur gekocht (die had 'm over).
Tot dusver geen problemen mee gehad.
Toen bestond die fraaie cycloon nog niet. Is los te koop voor ruim 60 Euro, zie ik. Dus of dat uit kan?

• WackoH
Ik lees hier dat met een cycloon het rendement van 64.6 naar 65.6% zou stijgen.
Financieel kan het dus niet uit. En als ik dan ook de moeite reken van installeren, laat ik het maar bij de oude invoer ;)

• edsandje
  • Registratie: december 2018
  • Laatst online: 03-08 19:16
ape2001 schreef op dinsdag 16 maart 2021 @ 21:28:
[...]
Antwoord vraag 2: Aangezien hij zelfreinigend is lijkt met een luik niet echt nodig. En voor lekkages geldt hetzelfde als voor overige leidingen. Die zijn ook niet altijd goed bereikbaar (b.v. in een betonnen vloer of muur). Misschien is een inspectiepunt boven en beneden bij de koudwateraansluitingen evt wel handig.
Inspectie luik is altijd aan te raden zeker bij afsluiters. Overigens valt mij op dat de riolering niet goed zit aangesloten. Haakse bochten die 45 graden moeten zijn en andersom. Zo'n aanboorzadel wil ook nog wel eens gaan lekken.
Dus voordat je de boel dichtmaakt nog even kritisch naar de riolering kijken.

• ape2001
edsandje schreef op woensdag 17 maart 2021 @ 10:19:
[...]

Inspectie luik is altijd aan te raden zeker bij afsluiters. Overigens valt mij op dat de riolering niet goed zit aangesloten. Haakse bochten die 45 graden moeten zijn en andersom. Zo'n aanboorzadel wil ook nog wel eens gaan lekken.
Dus voordat je de boel dichtmaakt nog even kritisch naar de riolering kijken.
Dit is bij mij de situatie de meterkast. Dit wordt niet verder dichtgemaakt dus is altijd goed te bereiken. De riolering is de bestaande situatie die er al 25 jaar 8) zo zit. Aangezien we er nog nooit last mee hebben gehad ga ik er van uit dat dit wel zo kan blijven. Bedankt voor de tip omtrent het aanboorzadel. Kan ik die mooi in de gaten houden. Bij vreemde "luchten in de meterkast is dat dan de 1ste verdachte }:O .

• uNoTopia
  • Registratie: juni 2010
  • Laatst online: 27-07 10:49

Wij hebben de WTW ivm budget toch laten schieten helaas. Het zou ons in totaal €1200 kosten (installatie + materieel) omdat er ook beneden e.e.a. gesloopt en opnieuw opgebouwd moest worden. Ik heb zelf 2 linkerhanden en 0 kennis dus tja, dan maar korter douchen! 8)7

• Seafarer

Seafarer

ondertitel

uNoTopia schreef op zaterdag 27 maart 2021 @ 13:58:
[...]

Wij hebben de WTW ivm budget toch laten schieten helaas. Het zou ons in totaal €1200 kosten (installatie + materieel) omdat er ook beneden e.e.a. gesloopt en opnieuw opgebouwd moest worden. Ik heb zelf 2 linkerhanden en 0 kennis dus tja, dan maar korter douchen! 8)7
Das best een bedrag. 1200 : 0,75 = 1600 kuub gas kun je daar voor verstoken.
Ik snap dat je ervan hebt gezien.

• Seafarer

Seafarer

ondertitel

@mkleinman heb je dit al eens bekeken?
https://www.dewarmte.nl/product-heatcycle

Riool thermie is natuurlijk al bekend. Maar per individueel huishouden is natuurlijk helemaal nieuw. Ik ben wel heel erg benieuwd hoe men met vervuiling omgaat.

Meer mensen die hier meer van weten?

• flippy
  • Registratie: december 2001
  • Niet online

flippy

veni vidi vaginalis

deze week eindelijk de nieuwe douche kunnen gebruiken en meten wat die WTW doet, ben voor de lange versie gegaan met cycloon erop.

na 10min douche lopen: inkomend water 9 graden en uitgaand (richting de warmtepompboiler) 28 graden. een delta van 19 graden. dat is wel erg netjes moet ik zeggen.

Never attribute to malice what you can attribute to ignorance.

• Tom.v.d.Sande
  • Laatst online: 03-08 09:12
Waarom laat je het uitkomend water richting warmtepompboiler gaan? Is het idee niet juist dat je het water dat uit de DWTW komt direct gebruikt in je mengkraan?

• Glashelder
  • Registratie: september 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Tom.v.d.Sande schreef op donderdag 8 april 2021 @ 08:40:
Waarom laat je het uitkomend water richting warmtepompboiler gaan? Is het idee niet juist dat je het water dat uit de DWTW komt direct gebruikt in je mengkraan?
Als je je CV of boiler ook achter de DWTW zet dan krijg je een hogere flow. Dit zorgt voor een kleine verbetering in het rendement.

Hier overigens ook gekozen voor alleen de mengkraan.

PV 3015wp op oost, 2680 wp op west. pvoutput

• Wuursj

Wuursj

want worst is al bezet

Bij mijn DWTW het liefst allebei staan in de handleiding:

Op een van beide geeft dus een rendementsverlies van 15% voor alleen op mengkraan en 25% voor alleen naar boiler/ketel.

Echter zal dat ook per situatie afhangen. Als je een WP boiler gebruikt die op 45 graden ofzo draait, meng je maar nauwelijks koud water bij met erg weinig flow door DWTW als gevolg. In zo'n situatie zou aansluiten op alleen WP boiler misschien wel beter kunnen uitpakken dan aansluiten op koud-water-mengkraan.

Ikzelf ga voor beide maar als ik zou moeten kiezen, deed ik ook WP boiler.

[Voor 23% gewijzigd door Wuursj op 08-04-2021 09:50]

• Tom.v.d.Sande
  • Laatst online: 03-08 09:12
Interessant, in principe koelt je warmtepompboiler op dat moment dus minder af? Even verder denkend lijkt de keuze afhankelijk van de afstand tussen boiler en DWTW, of is dat te ver versimpeld?

• its_me_
Tom.v.d.Sande schreef op donderdag 8 april 2021 @ 10:44:
Interessant, in principe koelt je warmtepompboiler op dat moment dus minder af? Even verder denkend lijkt de keuze afhankelijk van de afstand tussen boiler en DWTW, of is dat te ver versimpeld?
Dat is correct.

Heb hier zelf de QB1-16, de 1m60 versie zonder cycloon.
Kort geleden even aan gemeten, de aanvoer temperatuur van het water was 5 graden en het opgewarmde water was zo'n 22 graden.
Zowel het koude douche water als het koude water richting de warmtepomp wordt voorverwarmd.

Ben tevreden met het resultaat!

Ik vind het overigens ongelooflijk dat dit soort systemen niet gewoon verplicht zijn bij nieuwbouw woningen.

[Voor 8% gewijzigd door its_me_ op 08-04-2021 11:56]

• Seafarer

Seafarer

ondertitel

its_me_ schreef op donderdag 8 april 2021 @ 11:55:
[...]

Ik vind het overigens ongelooflijk dat dit soort systemen niet gewoon verplicht zijn bij nieuwbouw woningen.
Ik snap het ook niet.

Verbruikt geen energie, ongevoelig voor bliksem inslag, geen software updates, is gewoon pijp wat 50 jaar mee zou moeten gaan.
Wat wil je nog meer?

• thefox231
  • Registratie: maart 2009
  • Laatst online: 03-08 16:30
Vanuit mijn installateur bij de nieuwbouw woning in 2020 begreep ik dat binnen installateursland het nog steeds gezien wordt als een erg dure oplossing voor weinig rendement. Deze mening deelde hij ook.
Ik heb de wens doorgedrukt, omdat ik niet naar een apart boilervat wou.

Echter na oplevering was hij ook erg verbaasd van het geleverde rendement van de installatie.
Hier ook zowel aangesloten op Warmtepomp Nibe F1255 (ingebouwd vat) + koudezijde douchekraan.

Vat is 180L, en staat op stand zuinig met 48 graden. Nog nooit problemen gehad terwijl we met zijn 3en achter elkaar douchen. Dit was zonder DWTW niet gelukt naar mijn mening.
Betreft Grohe regendouche met maximaal 9l per min. (Natuurlijk niet alle 3 de standen tergelijk benutten dat houdt geen enkele boiler/warmtepomp)

[Voor 16% gewijzigd door thefox231 op 08-04-2021 12:12]

• its_me_
thefox231 schreef op donderdag 8 april 2021 @ 12:11:
Vanuit mijn installateur bij de nieuwbouw woning in 2020 begreep ik dat binnen installateursland het nog steeds gezien wordt als een erg dure oplossing voor weinig rendement. Deze mening deelde hij ook.
Ik heb de wens doorgedrukt, omdat ik niet naar een apart boilervat wou.

Echter na oplevering was hij ook erg verbaasd van het geleverde rendement van de installatie.
Hier ook zowel aangesloten op Warmtepomp Nibe F1255 (ingebouwd vat) + koudezijde douchekraan.

Vat is 180L, en staat op stand zuinig met 48 graden. Nog nooit problemen gehad terwijl we met zijn 3en achter elkaar douchen. Dit was zonder DWTW niet gelukt naar mijn mening.
Betreft Grohe regendouche met maximaal 9l per min. (Natuurlijk niet alle 3 de standen tergelijk benutten dat houdt geen enkele boiler/warmtepomp)
Hier gaf de woningbouwer (projectwoning) ook aan dat ze slechte ervaringen hadden met de wtw's en dat ze die daarom niet toepassen. Het was ook niet mogelijk om die door hun aan te laten brengen, dus heb ik hem zelf achteraf ingebouwd.
Ik denk dat het vooral weer een kostenpost is voor de bouwer en dat het voor het energielabel niet nodig is om een wtw te plaatsen en dat ze het daarom dus ook niet doen.

Hier exact dezelfde combinatie van type warmtepomp, eco instelling van de warmtepomp en soort regendouche. Het werkelijke debiet uit de douche ligt alleen iets lager, ik schat zo rond de 7,5l/min. Mogelijk komt dat doordat ik ook een waterontharder heb aangesloten.

De laagste temperatuur die ik onderin in de boiler meet is zo'n 27-28 graden na twee lange douche beurten. De temperatuur boven in het vat is dan nog 41 graden.

• Proton_
  • Nu online

Proton_

Team Welles

Bij mij staat hij ook op beide.
Warmer water de boiler in betekent dat hij minder draaiuren maakt, de 2 kW van de compressor + 2 kW boost van het hulpelement + 4 kW van de DWTW betekent theoretisch zelfs dat ik nooit zonder douchewater van 40 graden zit.
Nooit getest overigens ;)

• flippy
  • Registratie: december 2001
  • Niet online

flippy

veni vidi vaginalis

organiek dacht ik wel daaraan maar de boiler koelt nog steeds ERG hard af. die 20 graden verschil haalt met name in de winter een enorme capaciteitswinst op. immers hoef je maar relatief weinig koud water bij te mengen als je boilerwater maar 50 graden is.
ik heb uitgerekend dat bij 7 liter per minuut de pijp ongeveer 7~8kW aan warmte weer terug in de boiler stopt.
als ik de boiler in de boost stand zet en ook de electrische spiraal aangaat dan heb ik totaal 4kW aan warmteproductie samen met de ~7kW die de pijp terugwint zal de boiler nooit leegraken. dus je kan zo lang douchen als je wilt.

ik heb alle voordelen van een gasgestookte CV met de effcientie en kosten van een warmtepomp *O*
Proton_ schreef op donderdag 8 april 2021 @ 13:53:
Bij mij staat hij ook op beide.
Warmer water de boiler in betekent dat hij minder draaiuren maakt, de 2 kW van de compressor + 2 kW boost van het hulpelement + 4 kW van de DWTW betekent theoretisch zelfs dat ik nooit zonder douchewater van 40 graden zit.
Nooit getest overigens ;)
dat rekensommetje had ik inmiddels ook al gemaakt. 8)

[Voor 4% gewijzigd door flippy op 08-04-2021 21:03]

Never attribute to malice what you can attribute to ignorance.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• lqvd
  • Registratie: oktober 2008
  • Laatst online: 03-08 10:12
Vraagje aan de ervarings experts hier. Wil graag douche wtw aanleggen maar afvoer loopt door kelder dus het moet horizontaal en door monument mag ik maar heel weinig vervangen dicht bij het putje (easydrain dus niet mogelijk).

Kwam zelf op de volgende opties uit:

1. Zelfbouw horizontaal door koperen buizen aan de onderkant van een ruime buis te solderen
2. Een zwembad wtw gebruiken ( https://www.maxdapra.com/...-63-84-133-175-und-259-kw)
3. Ecodrain proberen te importeren (https://ecodrain-worldwide.com/en/products/B1000/)
4. Een verticale buis wtw toch horizontaal plaatsen

Het goedkoopst en eenvoudigst lijkt de zwembad wtw, iemand enige ervaring qua efficiency, andere oplossingen of tips om deze keuze goed te kunnen maken (kosten/tijd/efficiency)? Bedankt!

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Andrehj
lqvd schreef op maandag 10 mei 2021 @ 22:15:
Vraagje aan de ervarings experts hier. Wil graag douche wtw aanleggen maar afvoer loopt door kelder dus het moet horizontaal en door monument mag ik maar heel weinig vervangen dicht bij het putje (easydrain dus niet mogelijk).

Kwam zelf op de volgende opties uit:

1. Zelfbouw horizontaal door koperen buizen aan de onderkant van een ruime buis te solderen
2. Een zwembad wtw gebruiken ( https://www.maxdapra.com/...-63-84-133-175-und-259-kw)
3. Ecodrain proberen te importeren (https://ecodrain-worldwide.com/en/products/B1000/)
4. Een verticale buis wtw toch horizontaal plaatsen

Het goedkoopst en eenvoudigst lijkt de zwembad wtw, iemand enige ervaring qua efficiency, andere oplossingen of tips om deze keuze goed te kunnen maken (kosten/tijd/efficiency)? Bedankt!
Een zwembad wtw zal wel een gewone tegenstroomswarmtewisselaar zijn toch? Die zit in no-time hartstikke verstopt met haren en zeepresten.
Mijn tip: Gebruik iets wat uitontwikkeld is, en anders niet aan beginnen. Geeft alleen maar ellende en/of nauwelijks rendement. In jouw geval zal een douchegoot met ingebouwde douchewtw wel de enige mogelijkheid zijn.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• lqvd
Andrehj schreef op maandag 10 mei 2021 @ 22:19:
[...]

Een zwembad wtw zal wel een gewone tegenstroomswarmtewisselaar zijn toch? Die zit in no-time hartstikke verstopt met haren en zeepresten.
Mijn tip: Gebruik iets wat uitontwikkeld is, en anders niet aan beginnen. Geeft alleen maar ellende en/of nauwelijks rendement. In jouw geval zal een douchegoot met ingebouwde douchewtw wel de enige mogelijkheid zijn.
Thanks, ben het niet met je oneens maar ik heb geen ruimte voor de inbouw douchewtw zonder beschadigingen te maken, wat niet mag. Dus niks nu op de markt wat voor mijn situatie past. De ecodrain is wel geschikt maar die moet ik dan op de een of andere manier importeren en met verloopstukken ook nog aan de situatie hier aanpassen. Dus neem toch maar zelfbouw constructies mee in de vergelijking want kant en klaar kan ik alleen een verticale wtw horizontaal ophangen, als dat nog een beetje werkt is dat ook een prima oplossing trouwens :-)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: februari 2002
  • Laatst online: 03-08 15:34
Hoe laag zit de riolering ten opzichte van de kelder? Misschien, als je van een risico houd, kan je idd een verticale WTW horizontaal plaatsen, en dan er achter even omhoog gaan zodat de binnenkant vol blijft staan. Kant douche een beluchter steken, en proberen zo te zetten dat ie zich na het douchen weer leegzuigt.
Wel voor en na de WTW een T-stuk met schroefdop zetten, zodat je indien nodig gemakkelijk de binnenkant kan proper maken, want het risico is verstopping. Je wil zo vol mogelijke buis aan zo traag mogelijke stroming om WTW optimaal te maken, maar dat is net wat alles doet neerslaan en vastkoeken.

In se zie ik geen gigantisch voordeel in een ecodrain, tov een "normale" doucheWTW van concentrische koperbuis. Het koper geleid warmte erg goed, dus de bovenhelft zal ook wel nog ietsje meespelen, ik betwijfel of het enig prijsverschil waard is.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Proton_
  • Nu online

Proton_

Team Welles

Ik heb ook wel eens een opvoerpomp gebruikt zien worden. Hoe hoog is je kelder?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• lqvd
Dat klinkt goed @naftebakje bedankt voor de aansluitingstips! Kelder is bijna 1.80 - 1.90 hoog en de riolering hangt op 1.60 hoog. Als ik de aansluitingen goed begrijp maak je er eigenlijk een gigantische grote sifon van?

Opvoerpomp is ook nog een goed idee inderdaad @Proton_, maar toch liever zonder want die gaat uiteindelijk ook alleen maar een keer kapot :)

• Nhz
  • Registratie: mei 2011
  • Laatst online: 03-08 16:05

Nhz

Deventer

Ik ben bezig met het plannen van onze beide badkamers. Nu kan ik voor beide badkamers een eigen standleiding plaatsen, met daarbij voor elke badkamer een verticale wtw, maar dat vraagt natuurlijk wel wat meer investeren plus een extra koof.

Ik vraag me af of het ook met 1 wtw gaat lukken. De wtw zou dan direct onder 1 badkamer komen te zitten. De afvoer van de douche uit badkamer 2 moet dan eerst circa 6mtr 'horizontaal' afleggen. Heeft een wtw na zo'n afstand nog wel fatsoenlijk effect? Of is het water dan al te veel afgekoeld?

Iemand hier ervaring mee?

Groetjes Bas

Acties:
  • 0Henk 'm!

• WackoH
Kunststof zoals het PVC dat voor afvoeren wordt gebruikt, heeft een lage warmtecapaciteit en geleiding. Het zal dus niet zo veel warmte onttrekken.
Als je dit nog wat verder wilt reduceren zou je de leiding met reflecterende tape kunnen omwikkelen (check Tonzon) of op een of andere manier isoleren.

Het opgewarmde drinkwater naar de thermostaatkraan moet dan ook een langere weg afleggen. Daar kun je ook voor kunststof (meerlaagsleiding) kiezen.

Er ontstaat wel een ander probleem: Een wat langere leiding met periodiek lekker warm water waar Legionella zich thuis in gaat voelen, zonder de mogelijk deze periodiek met heet water te saniteren.
Hoe langer de leiding, hoe meer biofilm zich kan vormen en hoe hoger de mogelijke concentratie van Legionella in het douchewater.

Ik meen (maar check!) dat in richtlijnen een max. afstand van 5 m wordt aangehouden voor een dood stuk leiding (aftakking) naar bv. een nooddouche wordt aangehouden. Nu is het natuurlijk niet zo dat het dan bij 6 m ineens helemaal fout gaat; het risico begint op te lopen. Dat gaat ook stilstaand water (geen aanvoer van voedingsstoffen), dus niet 1-op-1 vergelijkbaar.

Het L-woord trekt al gauw een doos aan commentaar open.
Gezonde mensen hebben er ook vrijwel nooit last van. Maar we worden allemaal een keer oud, of plotseling door ziekte zwak. En het zou dan zonde zijn als je door die Legionella die al jaren geen kwaad deed, toch ineens ziek wordt.

Ik durf geen uitspraak te doen of het in jouw geval veilig of onveilig gaat zijn. Je zou de fabrikant kunnen vragen.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Nhz
  • Registratie: mei 2011
  • Laatst online: 03-08 16:05

Nhz

Deventer

@WackoH Bedankt voor je reactie. Wat wellicht niet duidelijk was is dat de douches in beide badkamers gewoon dagelijks gebruikt zullen worden. De ene is een badkamer en-suite bij onze slaapkamer, de andere is de 'gewone' gezins badkamer. Met drie dochters leek ons twee badkamers wel zo handig. ;)

Als er weinig temperatuur verlies is in het wat langere stuk PVC denk ik dat we voor een enkele WTW gaan. Voor legionella ben ik met nagenoeg dagelijks gebruik niet zo bang.

[Voor 22% gewijzigd door Nhz op 16-05-2021 19:15]

Groetjes Bas

Acties:
  • +1Henk 'm!

• WackoH
Misschien maakt dagelijks gebruik het juist erger in dit geval...
Legionella wordt een complex thema als de temperatuur tussen de ~25 en 55~60oC komt. Daaronder groeit 'ie niet, daarboven gaat 'ie dood.

Normaal blijft de waterleiding thuis buiten die temperaturen (koud water is kouder, warm water is warmer). Alleen in de zomer na vakantie kan het water lange tijd bij bv. 25oC hebben gestaan waardoor Legionella is gaan groeien en in het stilstaande water zit.

Bij een douche WTW zou het water uit de WTW ook >25oC kunnen worden (schat ik in, maar er zoals ook Tweakers zijn die dit hebben gemeten).

Legionella groeit niet zo maar. Zie bv. dit
  1. Er is een biofilm nodig. Hoe makkelijk die hecht hangt van leidingmateriaal af (kunststof hecht beter dan koper) en voedingsstoffen in het water (hangt van drinkwaterbron af).
  2. De biofilm wordt door protozoa en zo afgegraasd. Af en toe 'eet' een Protozoa een Legionella bacteria op.
  3. De Legionella vermenigvuldigd zich in de Protozoa. Die ploffen na verloop van tijd open waardoor weer meer Legionella vrijkomt.
Bij een douche WTW blijft de temperatuur relatief laag (optimum voor de bacteria is 37oC). Dagelijks gebruik zal ook helpen om de concentratie door verdunning laag te houden.
Dus het zal in jouw geval wel meevallen.
Je kunt zelf nog een beetje helpen het risico te verlagen door koper ipv kunststof leiding te kiezen en de leiding niet groot lang te maken. Met de leidingdiameter zou je ook nog het oppervlak voor biofilm (en afkoeling!) kunnen beïnvloeden. Maar daar valt weinig te kiezen (wordt al gauw de standaard 15 mm)

Hier nog wat bronnen:
Wikipedia: Legionella pneumophila
https://legionelladossier...f%20veilig%20te%20drinken.
https://www.rivm.nl/legio...men%20en%20besmet%20raken.
https://www.boiler-info.nl/legionella/

Acties:
  • 0Henk 'm!

• JeroenE
  • Niet online
@WackoH Jouw redenatie geldt toch voor iedere douche WTW en niet specifiek voor 1 met een langere leiding dan "normaal"?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• WackoH
Klopt. En in beginsel ook voor iedere douche omdat er altijd een stuk leiding of slang is <55oC blijft. Maar dat blijkt in de praktijk geen probleem.

Het is geen zwart-wit discussie. Dat maakt het ingewikkeld.

Dat hoeft ook niet want je wordt niet van 1 bacteria ziek. Allereerst moet je al verzwakt zijn. En dan wordt de ene persoon misschien van 100 bacteriën ziek, de ander van 1000 en ene derde helemaal niet.

Factoren als temperatuur, verblijftijd (boiler, grote leiding), oppervlak en materiaal hebben allemaal invloed op de concentratie van de natuurlijk voorkomende Legionella bacterie. Daarbij kunnen bacteriën exponentieel groeien.

Zo lang je binnen de bekende toepassingen van apparaten blijft zal het risico verwaarloosbaar zijn.
Maar ga je afwijken (bv. warmtepompboiler op een lagere temperatuur afstellen en Legionella-run uitzetten), of zoals hier leidingen veel langer maken, dan kom je op onduidelijk gebied en beginnen risico toe te nemen.

Dus vandaar de opmerkingen. Want waarschijnlijk gaat 5 m leiding goed, en 20 m bij een gezond persoon ook nog, maar wordt opa ziek als hij een keer een douchte komt nemen als de kinderen inmiddels uit huis zijn.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• lqvd
Standaard de douche even naspoelen met koudwater en dan is de leiding ook maar heel kort in legionella bereik (alleen tijdens het douchen).

Opzich wel interessant om een keer te onderzoeken, met name fitness douches en zwembad douches waar zo'n mega wtw op wordt aangesloten kan hier denk ik wel gevoelig voor zijn.

Acties:
  • +3Henk 'm!

• storeman
  • Registratie: april 2004
  • Laatst online: 22:16
Hier sinds dit weekend ook een Bries Stortdouche WTW in bedrijf genomen. Ik meet de flow van het hete water uit het buffervat en de deltaT over het buffervat (dus je weet het geleverde vermogen). Er valt nog eea de optimaliseren, zoals isoleren van het stukje riool richting de WTW, maar de eerste indruk valt mij zeker niet tegen. Gewoon bijna 50% minder vermogen nodig. Overigens voed ik de "koude leiding" richting de douche vanuit de WTW.

Kleine disclaimer is nog wel op z'n plaats: ik weet niet wat de totale douche-flow is geweest bij beide metingen, maar ik denk zeer vergelijkbaar (ik douche altijd op de goedkope stand :P). Vrouwlief is van de lange sessies en liefst ook meer water...

[Voor 15% gewijzigd door storeman op 17-05-2021 23:00]

"Chaos kan niet uit de hand lopen"

Acties:
  • 0Henk 'm!

• kantoorjongetje
  • Registratie: april 2021
  • Laatst online: 21-05 08:51
M.b.t. legionella: in nieuwbouw woningen houden we een maximale versleep-afstand aan van 8 m tussen doucheput en ingang douchepijp-wtw. De reden hiervoor zal mede zijn dat de douche even moet lopen voordat hij warm wordt. M.b.t. het terugwinrendement: hier zijn attesten voor waarbij wordt gemeten op voorgeschreven tappatronen, zie hiervoor www.bcrg.nl/zoeken. Ca 50% rendement moet in de praktijk goed haalbaar zijn. Ik heb ook drie dochters die graag lang douchen..., onze wtw heeft zich binnen 2 jaar al terugverdiend wed ik.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• thefox231
Ik heb ook een douche WTW in onze nieuwbouw woning. Echter wordt die ook wel 8 meter versleept dit i.v.m. het bereikbaar houden van de Douche-WTW (mag niet helemaal weggetimmerd worden).

Wat is het risico met Legionella in de de afvoer/doucheWTW dat het "lekt" naar het nieuwe water wat richting het boilervat gaat? Het is toch een gesloten systeem waarbij afvoerwater niet in aanraking komt met het nieuwe 'verse' water?

Alvast dank voor het antwoord.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Proton_
  • Nu online

Proton_

Team Welles

@thefox231 er is een dubbele scheiding tussen het sanitairwater en rioolwater.
Bij een lekkage komt het uit een daarvoor bedoeld gaatje ipv in het schone water (of andersom).
Zie bijvoorbeeld het enige gedocumenteerde lekkagegeval:
Goof2000 in "Iemand ooit gemeten aan douchewarmtewisselaar (DWTW)?"
en onderstaand plaatje, met `voering` en `binnenbuis`:

Bij een lek van de voering óf van de binnenbuis, komt er water uit het gat waar 'lucht' staat. Dat merk je voordat het leidingwater mengt met rioolwater.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• thefox231
Proton_ schreef op vrijdag 21 mei 2021 @ 14:15:
@thefox231 er is een dubbele scheiding tussen het sanitairwater en rioolwater.
Bij een lekkage komt het uit een daarvoor bedoeld gaatje ipv in het schone water (of andersom).
Zie bijvoorbeeld het enige gedocumenteerde lekkagegeval:
Goof2000 in "Iemand ooit gemeten aan douchewarmtewisselaar (DWTW)?"
en onderstaand plaatje, met `voering` en `binnenbuis`:
[Afbeelding]

Bij een lek van de voering óf van de binnenbuis, komt er water uit het gat waar 'lucht' staat. Dat merk je voordat het leidingwater mengt met rioolwater.
Dank voor de heldere uitleg.

• Surfari
  • Registratie: mei 2021
  • Laatst online: 03-08 15:37
Supertopic. Ik vroeg me af of het werkt maar zo te lezen ja dus.
Over die installateurs. Die hebben de plicht om ervoor te zorgen dat deugdelijk water uit de installatie komt. Als er ooit wél wat gebeurt n.a.v. een waterleiding die (semi?)permanent
20 a 40 gr c is, wordt het misschien lastig om dat te verantwoorden.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• maratropa
  • Registratie: maart 2000
  • Niet online
Het is hier in 2013 en 2017 al eens gevraagd door @!null en @shockwave7 :) maar toch vraag ik me af wat het rendement kan zijn van een verticale QBlue wtw als je hem horizontaal legt. 20%? Dat zou nog steeds interessant kunnen zijn vanuit een comfort perspectief..

specs

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Proton_
  • Nu online

Proton_

Team Welles

@maratropa het veiligst is op 1 a 2% afschot, maar dan komt het meeste leidingwater niet in contact met het warme deel van de binnenbuis en ben je afhankelijk van de geleiding van het koper. Ik durf er geen getal op te plakken.

Qua rendement kan je het beste zorgen dat de binnenbuis vol water staat, dus dat je er een sifon van maakt, maar dat lijkt me erg lekkage- en vervuilingsgevoelig.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Seafarer

Seafarer

ondertitel

maratropa schreef op zondag 6 juni 2021 @ 17:39:
Het is hier in 2013 en 2017 al eens gevraagd door @!null en @shockwave7 :) maar toch vraag ik me af wat het rendement kan zijn van een verticale QBlue wtw als je hem horizontaal legt. 20%? Dat zou nog steeds interessant kunnen zijn vanuit een comfort perspectief..
Ecodrain schijnt een best hoog rendement te hebben. Dus waarom een verticale pijp toch horizontaal leggen?

Alleen waar te koop in Nederland?

[Voor 6% gewijzigd door Seafarer op 06-06-2021 21:33]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• maratropa
  • Niet online
Ik heb QBlue gemaild; de persoon daar gaf aan dat ze dit niet getest hebben, maar dat hij verwacht dat het zakt tot 25% oid. Eigenlijk beter dan ik dacht.

@Proton_ idd dat bedoelde ik implictiet ook, beetje afschot. Al kan ik me voorstellen dat hoe langer het water er in zit hoe beter het werkt..

@Seafarer volgens mij is die B1000 nog niet te koop, ze hebben wel een hele grote ook zag ik, lijkt me meer voor publieke ruimtes etc.

Die QBlue pijpen zijn aantrekkelijk omdat het gewoon simpel is itt die easydrain bijv. Ik snap ook niet dat er niet wat meer bedrijven zijn die een horizontale maken, als je het optimaliseert zoals die ecodrain dan moet je wel beter uitkomen lijkt me.. Afvalwater door een koperen wokkel heen laten gaan zoals de easydrain vind ik maar niks.

[Voor 5% gewijzigd door maratropa op 07-06-2021 10:49]

specs

Acties:
  • 0Henk 'm!

• JeroenE
  • Niet online
maratropa schreef op maandag 7 juni 2021 @ 10:00:
Afvalwater door een koperen wokkel heen laten gaan zoals de easydrain vind ik maar niks.
Weet je dat zeker? Bij douchegoot WTW's gaat toch juist het koude water door een koperen leiding heen die in het "putje" met warm afvoerwater ligt? Die koudwaterleiding ligt inderdaad in cirkels/wokkels omdat het dan langer door het warme afvoerwater heen gaat en zodoende meer warmte kan opnemen.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• maratropa
  • Niet online
JeroenE schreef op maandag 7 juni 2021 @ 11:23:
[...]
Weet je dat zeker? Bij douchegoot WTW's gaat toch juist het koude water door een koperen leiding heen die in het "putje" met warm afvoerwater ligt? Die koudwaterleiding ligt inderdaad in cirkels/wokkels omdat het dan langer door het warme afvoerwater heen gaat en zodoende meer warmte kan opnemen.
Idd, ik bedoelde ook er doorheen als in er tussendoor, niet er doorheen als je begrijpt wat ik bedoel. :> M'n punt was meer dat ik qua reiniging en mogelijke obstructies enzo zo'n systeem niks vind, zo'n koperen gladde buis kun je met een gerust hart onder vloer stoppen..

specs

Acties:
  • 0Henk 'm!

• JeroenE
  • Niet online
@maratropa Aha, nu begrijp ik je denk ik wel. Ik weet niet hoe het schoonmaken bij een easydrain gaat; ik heb een concurrent en dat is in principe dus niets anders dan een diepe douchegoot met inderdaad wat koperen leiding er in. Dat maakt je met een borsteltje zonder problemen schoon; dat doe ik met een andere douchegoot (zonder WTW) op dezelfde manier. Er zit verder ook geen rommel in die in een normale douchegoot ook niet is te vinden.

• Seafarer

Seafarer

ondertitel

https://www.dewarmte.nl/product-heatcycle

Ik ben heel benieuwd hoe die warmtewisselaar eruit ziet. :)

• Maasluip
  • Registratie: april 2002
  • Laatst online: 03-08 14:41

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Omdat er afvalwater doorheen gaat en dat kan verstoppen door vervuiling of zo? Datzelfde probleem heb je toch ook met een gewone warmtewisselaar?

Ik vind het wel een goed bedacht ding. Maar weer een extra installatie in je huis...
De warmtepomp staat bij voorkeur op de begane grond, waar de boiler zowel bij de warmtepomp als bij de (aanwezige) cv-ketel kan worden geplaatst.
Een cv-ketel staat niet op de begane grond maar juist vrijwel altijd op zolder. De warmtepomp moet op de begane grond staan want anders komt je afvalwater er niet bij uit. Sterker nog: liever zelfs in de kruipruimte want anders is het nog lastig om afvalwater van je keuken erin te krijgen.

Dat slof sigaretten met de pak melk - D/T-regels
Open Source landkaart

• Seafarer

Seafarer

ondertitel

Maasluip schreef op maandag 2 augustus 2021 @ 09:33:
Omdat er afvalwater doorheen gaat en dat kan verstoppen door vervuiling of zo? Datzelfde probleem heb je toch ook met een gewone warmtewisselaar?

Ik vind het wel een goed bedacht ding. Maar weer een extra installatie in je huis...

[...]

Een cv-ketel staat niet op de begane grond maar juist vrijwel altijd op zolder. De warmtepomp moet op de begane grond staan want anders komt je afvalwater er niet bij uit. Sterker nog: liever zelfs in de kruipruimte want anders is het nog lastig om afvalwater van je keuken erin te krijgen.
Ik begrijp dat zelfs je toilet spoeling erdoor gaat.

• Maasluip
  • Registratie: april 2002
  • Laatst online: 03-08 14:41

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Daar zit natuurlijk ook warmte in, als de uitgaande temperatuur 2 graden is.

Ben wel benieuw naar de echte besparing. Als 650 m3 voor 4 personen is zou het 162 m3 voor één persoon zijn (waarschijnlijk zelfs meer) en ik reken voor mezelf bij mindergas.nl 108 m3 gas voor warm water.

[Voor 58% gewijzigd door Maasluip op 02-08-2021 10:09]

Dat slof sigaretten met de pak melk - D/T-regels
Open Source landkaart

Pagina: 1 ... 17 18 19 Laatste

Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5a 5G Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True