Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Iemand ooit gemeten aan douchewarmtewisselaar (DWTW)?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

• mkleinman
  • Registratie: oktober 2001
  • Laatst online: 15:43

mkleinman

4.5kWp, 8.4GJ Zb/CV, WTW, ELGA

Pics!

WTW in aktie

Het water komt binnen met 18.3 graden, ik vind dat persoonlijk voor koud water erg warm! Dit wordt door de WTW opgewarmd tot 25,6 graden terwijl het water met 32,8 graden de WTW binnen komt. Het bierviltrendement is dan:

( ( 25,6 – 18,3 ) / ( 32,8 – 18,7 ) ) * 100 = 50%.

Ik verlies tussen de douchedrain en de WTW ook nog aanzienlijk.

Het water gaat met 36,5 graden de drain in en komt met 32.8 graden bij de WTW aan. Hoog tijd om de afvoer richting de WTW en de WTW zelf ook nog te isoleren.

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

• drielp
  • Registratie: juni 2012
  • Laatst online: 18:39
Zo, de DWTW is geplaatst, morgen het leidingwerk aansluiten. De afvoer heeft, zo te zien, een afwijkende maat. Dus dat wordt de buurman inschakelen. Die is loodgieter/CV monteur en heeft hopelijk de juiste spullen. Hij had overigens nooit van een douchewtw gehoord en zit toch al 20 jaar "in het vak". Bezuinigen/duurzaamheid is nog niet echt doorgedrongen in die wereld.

De meterkast vertoond paar flinke gaten in de boven- en onderkant. Een gaatje in het plafond voor de aansluiting op de douche afvoer en gat in de vloer naar de kelder. Ruim twee meter koperen pijp kost toch wat ruimte.

De wateraansluitingen vallen buiten het elektrische deel van de kast. De onderste in het deel van de gasmeter, de bovenste boven de kast. De gaten worden nog dichtgemaakt (iets met WAF)

Vandaag nog een "koude" meting gedaan. Hopelijk de laatste....
288 liter gas en 92 liter water voor 10 minuten douchen met een koud water temperatuur van 20 graden. De metingen na het aansluiten volgen natuurlijk nog.... ik ben benieuwd

4085 Wp op ZO, 1200 Wp op schuur en 880 Wp op NW, DWTW en 7 kW houtkachel

• drielp
quote:
Freemann schreef op zondag 18 augustus 2013 @ 21:29:
[...]

Is jouw badkamer onverwarmd?

Het doel van de DWTW is om warmte in huis te houden (DWTW op boiler aangesloten) en warmte niet het riool in te laten lopen want dat is verspilling.

Nu verwarm je je vloer en de vloer staat die warmte langzaam weer aan de badkamer af.

Het kan aan mij liggen, maar die warmte is nog steeds in huis en is niet het riool aan het verwarmen. Zolang het in huis is, levert het een bijdrage (hoe gering ook) aan het oppeil houden van de temp. in huis cq badkamer.
Dat is nu niet echt nodig hoor. Gelukkig warmt de afvoer de vloer niet teveel op. Het water wel...

• drielp
Afgelopen week de gasmeter gefilmd, zoals beloofd. Vriendinlief nam een douche en die duurde 16 minuten, het filmpje zelf is maar 6:30 min lang. De kwaliteit is beroerd, maar de gas standen waren goed zichtbaar. Het filmpje plaats ik niet maar hier de standen per 10 seconden, afgelezen van het filmpje. Misschien geeft dit enig inzicht in de werking van een douche-wtw. Het is natuurlijk een momentopname, elk seizoen geeft andere waarden...

Het verbruik was constant tussen de 16 en 18 liter per minuut, dit nadat de dwtw was opgewarmd. Het opwarmen koste minder dan 1:30 min.
Het totale verbruik in de 16 minuten was 287 liter gas.
Dit kan nog flink lager worden als de flow en temperatuur na het opwarmen verlaagd wordt. Die meting gaf een verbruik van 12,5 liter/min. Maar dat was minder comfortabel.....
Gemiddeld wordt er iets meer dan 2 liter gas verbruikt per liter water, voor de dwtw was dit meer dan 3 liter. Een besparing van ongeveer 40% en dat vind ik best veel.

• Proton_
  • Registratie: november 2011
  • Laatst online: 19:24

Proton_

Team Welles

Met duidelijke pendelende ketel (zonder dat daar ook maar iets van te merken is onder de douche):
DWTW: Ja
Aangesloten op: koudwaterzijde kraan en CV-ketel
datum: 8-9-2013
aanvoertemp leidingwater: 20 graden volgens digitale vleesthermometer
douchekraan temp: thermostaat kraan op 38C

gas: 104 liter
waterverbruik: 44 liter (watermeter)
tijdsduur: 5 minuten

gas / waterverbruik = 103 / 44 = 2,34 liter gas per liter water
Laatste minuut: 1,52 liter gas/liter water (maar:pendelende ketel)

Vijf uur later, douchekop in het toilet, geen DWTW dus, zelfde temperaturen:
Gas: 146 liter
Waterverbruik: 44 liter
Tijdsduur: 5 minuten
3,3 liter gas/liter water
Laatste minuut: 2,9 liter gas/liter water

Dus: ik ga m'n ketel tunen en zal deze metingen in februari herhalen (lagere koudwatertemperatuur)

[Voor 16% gewijzigd door Proton_ op 17-09-2013 10:29]

'19 Kona na '15 Zoe, douchen met wtw en Auer Edel Eau

• Proton_

Proton_

Team Welles

quote:
Proton_ schreef op maandag 09 september 2013 @ 21:43:
Ik zal de data ook in leuke grafiekjes gooien als m'n laptop het weer doet.

• drielp
Hier nog de bijbehorende grafiekjes. Het lijkt er op dat m'n oude (1999) Nefit Ecomline Classic aardig moduleert. Per 10 seconden wordt 2 tot 3 liter verbruikt, gemiddeld 2,7 liter.
De ketel blijft gewoon gebruiken. Bij een eerdere meting stopte de ketel een aantal minuten met gas innemen. Nu heb ik dat niet gezien.

Hier het totale verbruik tijdens de douchebeurt

en het natuurlijk het temperatuurverloop per minuut. Dat loopt iets achter omdat de koperen pijp verwarmd moet worden en de gebruikte thermometer niet snel reageert.

• AUijtdehaag
  • Registratie: oktober 2006
  • Niet online
Met grote dank aan een medetweaker die er nog eentje "over" had, ben ik vandaag ook begonnen aan een douchepijp in te bouwen.
"Helaas" moet de riolering wel "omgelegd" worden.
Dat heb ook zijn voordelen, het doucheputje loopt eindelijk weer eens door. Alle pvc leidingen doorgezaagd. Als je ziet wat voor prut daar in zit, wat opgebouwd is sinds 1986, was het niet voor niets geweest.
Ook leuk om met een hogedrukreiniger via de uitgaande kant te spuiten. Tip: douchecabine dicht doen...
Morgen weer verder. Als de boel werkt, plaats ik temperatuur metingen en nog wat fotos.
Ik wilde er sowiezo een bypass met afsluiters van leidingwater over installeren, dus dat meet wat makkelijker. Het leidingwater gaat naar de thermostaatkraan en naar de cv ketel.

Helaas tot dat de badkamer verbouwd wordt, zit de wasbak en het bad er ook op aangesloten, maar de wasmachine en het toilet (gelukkig) kan omgelegd worden.
Ik ga hem ook helemaal isoleren tot aan de cv ketel en terug.
Het begin is er in ieder geval:

[Voor 8% gewijzigd door AUijtdehaag op 21-09-2013 22:51]

PV Output - Panasonic Hit Kuro/Solar Frontier - 5 kW Mitsubsidie

• drielp
Op mindergas.nl kun je mooi je verbruik in een bepaalde periode bekijken en dit vergelijken met de zelfde periode in een ander jaar. Omdat in september het gas alleen voor warmwater en koken wordt gebruikt moet het effect van de dwtw goed te zien zijn. En dat is het ook. En dan zijn we vorig jaar nog 5 dagen weg geweest...

Het verbruik voor verwarming is voor beide periodes 0, het gaat om het totale gasverbruik.....

[Voor 3% gewijzigd door drielp op 25-10-2013 13:42]

• drielp
Ik blijf me verbazen over de werking van de dwtw, van 12,9 ºC naar 24,6 ºC na ongeveer 1,5 minuten opwarmen.

Het gasverbruik van de maand oktober ten opzichte van oktober 2012 laat een flikse daling zien.

• drielp
Een paar dagen geleden weer een meting gedaan.

Het inkomende water had een temperatuur van 10.9 ºC. De dwtw maakt hier, na opwarmen, 25.7 ºC van, ietsje lager dan vorige keer. Het gasverbruik per minuut is weer ietsje opgelopen, nu een goede 23 liter gas/min, inclusief opwarmen. Dit is nog steeds flink onder het verbruik afgelopen zomer. Het inkomende water was toen bijna 20 graden

Tijd : 6,8 minuten
Gas : 161 liter
Water : 60 liter

Het inkomende koude water is nu gezakt naar 9,0 ºC. Komend weekend weer een keertje meten.

Het totale gasverbruik in november blijft ook lekker laag.

[Voor 10% gewijzigd door drielp op 21-11-2013 18:40]

• 238103
  • Registratie: oktober 2007
  • Laatst online: 16-12-2015

Wikipedia: Trol (internet)

[Voor 26% gewijzigd door 238103 op 24-11-2013 21:02]

• flippo765
  • Registratie: december 2010
  • Laatst online: 25-09-2019

flippo765

4170 Wp subsidieloos

Na lang wachten (wachten duurt atijd lang) nu dan toch eindelijk de douche-wtw binnen.

Wat mij opvalt is dat op de tekening en bij de aansluitset een sifon geleverd word,heeft iemand enig idee waarom dit is?

Ook moet er volgens de NEN-1717 een atmosferische onderbreking in zitten, is dit niet onveilig in een meterkast?
Ik begrijp dat deze erin moet zitten zodat je kan zien dat drinkwater en vuilwater met elkaar mengt, dit omdat alles kan gaan lekken.
De installatietekening:

Overigens in de handleiding of op de website vind ik er niets over, mail is onderweg.

• 238103
  • Registratie: oktober 2007
  • Laatst online: 16-12-2015
quote:
eric-pvt schreef op maandag 06 januari 2014 @ 21:31:
Eric-pvt, dat begrijp ik niet. Als de vervuiling (wat dan ook) een grotere diameter heeft dan de gaatjes van de D-WTW dan verstoppen ze en gaat het rendement achteruit. :'(
daar kan wel een aardig steentje doorheen door de dwtw , en anders geld dat ook voor de sifon van je kranen.
de dwtw is namelijk gewoon pijp-in-pijp en kan meer dan cw6 aan in aanvoer

dit is een grof half produkt, de wtw v3 bijvoorbeeld heeft intern ribbels om de flow afvalwater af te remmen

[Voor 31% gewijzigd door 238103 op 06-01-2014 22:17]

• mkleinman

mkleinman

Dat is mijn afvoer richting mijn WTW nu. Ik moet nog ff iets meer tape er om heen draaien zodat het er nog wat strakker om heen zit.

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
Weer eens een meting gedaan met de douchekraan open, maar dit keer met de geinstalleerde 7,2 kW doorstroomverwarmer erachter in plaats van de HR-ketel. De gaskraan staat al weer enkele weken dicht.
Helaas sprak de clixon aan van de tweede verhittergroep na 8 minuten. Hier moet ik nog eens wat op verzinnen... >:)
Misschien de bespaardouchekop er weer uit gooien voor een hogere doorstroming.
Of die clixon gewoon doorverbinden....

Tijd (min.)012345678
afvaldouchewater naar DWT152329323435353535
tapwater uit DWT161723252627272727
tapwater uit doorstr.vwmr204250545758596161

Verbruik water: 43 ltr = 5,3 ltr/minuut
Verbruik gas: 0 ltr
Verbruik elektro: 0,61 kWh. Opgenomen vermogen doorstroomverwarmer ~6000 watt.
0,0023 kWh/liter water

Koud water naar douchewtw is ongeveer een 15,5 C
Douchemengkraan staat ingesteld op 38 C.
Ongeisoleerde pvc afvoer in de douche.
Tapwateruitlaat van de douchewtw naar douchekraan koud en via doorstroom vwmr naar douchekraan warm.

En fluitend onder de douche iedere dag met zoveel zonnige dagen O-)

• fabstar81
  • Registratie: maart 2003
  • Laatst online: 07:28
weet iemand het verschil tussen de rv20 en rv21 van technea?
en waar is de v4 te koop? ik ben hem anders dan op de technea site nog nergens tegengekomen.

verschil tussen rv20 en 21 lijkt in de max flow? als die aanname klopt, waarom is de gene met mindere flow dan duurder?

trouwens...voor de statistieken: https://app.box.com/s/nnviclod1s9imatscwcz

man versus vrouw. vrouw maar 2 a 3 keer gemeten. jaarverbruik is theoretisch opgetrokken uit een factor dat mijn vrouw langer doucht dan moi. zonder wtw, graadje of 38 volgens de standaard stand van de thermokraan. thermokraan trouwens op eco-stand. gemiddeld 9,13 liter per minuut uit de kraan. gemiddeld 3,80 liter gas per 1 liter water bij de man.

toch leuk om te zien dat mijn vrouw met haar ellenlange douchebeurten een iets lager verbruik meet van 3,75 liter gas per 1 liter water.

hierdoor zitten we op een theoretisch jaarverbruik voor alleen douchen op 215 m3 gas, wat zo een 21,54% is op een doelverbruik van 1000m3. een doelverbruik van Rijtjeswoning 1.200m3 wat volgens energiemanager gemiddeld is. daar staat trouwens niet bij voor hoeveel personen. Ik ga daarnaast uit van 365 douchedagen in een jaar. De dagen dat we per jaar niet thuis zijn compenseert de WAF wel met de dagen dat ze vaker dan 1 keer per dag doucht...

wijzelf zijn met 2, volgens prognose mindergas.nl komen we dit jaar op 921m3 uit. 1000m3 doel lijkt voor dit jaar dus bereikt.

als ik met deze waardes van jaarverbruik ga rekenen met een zo pessimistisch mogelijk rendement van 45% (en ook zo ongeveer gemiddeld wat ik hier lees) en een prijs van 475 euro voor een v20 v3 van technea, gasprijs van 65 cent...heb ik een tvt van 7,5 jaar. buiten dat dit me minder interesseert, vind ik het wel acceptabel en het geld waard.

ik kan nu al niet wachten op de glimlach tijdens het douchen, en dat ikzelf nou eens niet zo kort hoef te douchen puur om de douchebeurten van mijn vrouw te compenseren _/-\o_
bovendien zal met elke gezinsuitbreiding de tvt verkort worden. *jeej*.

blijven wel mijn vragen nog over van mijn vorige post...

nieuwe info, en wat foto's ter verduideling:
quote:
fabstar81 schreef op maandag 21 april 2014 @ 18:10:
*knip*
Komen we bij de volgende horde. De praktijk... Klein toeval wil dat bij het verbouwen van ons 1976 huis waar we drie jaar geleden in kwamen wonen, ik de afvoer van bad+douche compleet heb doorboord. We hebben toen al het plafond van de meterkast moeten "verruimen" on een nieuwe schuifmof te plaatsen. Bij dit stuk afvoer kom ik dus makkelijk bij.

Situatie is verder als volgt :
Links loze afgesloten ruimte waarin afvoer standleiding zit. Muur tussen loze ruimte en meterkast alwaar de hoofdleiding water zit. Bovenop dit tussenmuurtje zit het gat in plafond voor schuifmof. Die hangt dus boven dit muurtje ongeveer.
onderaanzicht:
quote:
Mooiste is denk ik om de bovenkant WTW direct op de blootliggende afvoer te koppelen. De onderkant op de hoofdleiding. Een extra koperen buis naar boven naar de ketel zou nog wel kunnen, maar niet naar de douche want die is helemaal strak en af. Ik zit dus beetje met de onderkant in mijn maag. Hoe sluit ik die het beste aan?

Op de hoofdleiding? Alles in huis krijgt dan zolang er iemand tegelijkertijd doucht warm-ish water uit koud. Op zich is de kans op gelijktijdigheid minimaal. Bijkomend voordeel is dat zowel wasmachine en/of vaatwasser ook al voorverwarmd water krijgen. Met minimaal 30 graden wasprogramma's moet dat geen probleem zijn. En wellicht zorgen voor minder energieverbruik bij het opwarmen van hun water.
hoofdkraan:

plaats waar hij zou kunnen komen:
quote:
Eric-pvt lijkt de enige te zijn die zijn WTW op warm heeft aangesloten. Waarom?

Zie ik bij bovenstaande nog iets over het hoofd? De WTW op de koud water toevoer van de douche aansluiten is onmogelijk aangezien die aansluitingen in een koof achter de wc in de douche zitten. Breekwerk is een no-go. Blijft in de meterkast dus over de hoofdleiding naar boven. Sla ik dan twee vliegen in één klap in geval van de meest renderende aansluiting, nl de gene met én een aansluiting op koud naar douche én aansluiting naar ketel?
na verder onderzoek op zolder zie ik dat de koudwaterleiding na de splitsing naar de ketel naar de douche gaat naar beneden. schema is dus dat hoofdleiding vanaf meterkast naar de ketel op zolder gaat, de ketel aanvoert en daarna weer naar beneden gaat de douche in. samen met de warm water uit de ketel.

de twee witte korte pijpjes uit de grond zijn resp. koud water en gas:

twee pijpjes rechterkant van de foto de grond ingaan is dus na aanvoer op ketel (rechts naast afvoer wasmachine) en ook nog na het wasmachine kraantje die naar boven en gelijk naar links gaat:

is het nu nog nuttig om de WTW te installeren? naast de twee meter afvoer van douche naar WTW in meterkast, komt er dus nog een meter of 4 leiding bij voordat het bij de ketel is, en nóg eens 2-3 meter voordat het bij de thermostaatkraan is. 8)7

[Voor 124% gewijzigd door fabstar81 op 22-04-2014 14:22]

făbŞŤĄŘ - Mijn PC

• AUijtdehaag
  • Niet online
quote:
fabstar81 schreef op maandag 21 april 2014 @ 22:11:
is het nu nog nuttig om de WTW te installeren? naast de twee meter afvoer van douche naar WTW in meterkast, komt er dus nog een meter of 4 leiding bij voordat het bij de ketel is, en nóg eens 2-3 meter voordat het bij de thermostaatkraan is. 8)7
Dat is een heel verhaal. Ik weet niet of ik alles kan beantwoorden.

1. De afstanden van de waterleidingen is geen groot probleem. Het duurt alleen gewoon wat langer voordat de douchewtw merkbaar ingrijpt. Ik heb dezelfde situatie ongeveer. Ook vrij lange waterleidingen Ik heb alle leidingen en de douche wtw geisoleerd tot aan de ingang badkamer toe incl naar Hr ketel. Al wordt dat afgeraden, geeft dat geen problemen. Het water en de leidingen koelen redelijk snel weer af naar kamertemperaturen en het is niet zo dat die uren lang warm blijven. Ik wil gewoon geen temperatuurverlies onderweg naar de HR ketel toe.
Wanneer na het douchen enkel koud water pakt, is de douchewtw vrij snel weer afgekoeld. Zelfs na het douchen met koudwater je scheren via de wastafel is nu ook mogelijk, zonder dat de hrketel weer aanspringt! Opgewarmd water wat nog in de douchewtw zit is er zo uit. (is maar een geringe hoeveelheid water). Met je lange leidingen blijft er ook wat meer warm water in zitten, dus kun je langer scheren met enkel koud water wat nog opgewarmd is. Is zeker ook een voordeel.

2.De afvoer die naar beneden komt is 110 mm? Daar zit toch geen wc op? Anders houdt het al snel op.

3.Ik heb bij mij de wc-afvoer uit de badkamer en de douche/wastafel/bad afvoer kunnen scheiden.
Ik heb onder de douchewtw een verloopmof binnen-buiten van 50 naar110 mm ,waar de douchewtw invalt en een y-stuk 110 mm met bocht gemaakt. Op het y-stuk dus de douchewtw en aan de andere aansluitzijde de wcafvoer (zie plaatje). Er gaat dus enkel douche/bad/wastafel door de douchewtw heen.
Eventueel een wasmachine kan in mijn ogen ook gewoon, spoelt tie goed schoon van. Al levert dat geen temperatuur winst op. Eerder verstoring in temperatuur tijdens douchen.
Ketelcondensaat wordt sterk afgeraden ivm hoog PH gehalte en aantasting van het koper van de douchewtw.

4. Zoals je mogelijk al gezien hebt, staat mijn ketel nu werkeloos te staan. Parallel aan de ketel staat een doorstroomverwarmer (amazon.de, toen 124 euro) (met korte leidingen direct de douche in net na de douchewtw), dat is voor mij voldoende om mee te kunnen douchen. Ook weer oppassen daarmee. 6000 watt verbruik en hoofdzekering energieleverancier zou kunnen springen bij 8000 watt (=35A/230V) Dus....

5. Ik heb overal kogelafsluiters zitten, zodat ik handmatig kan kiezen. Douchewtw bypass en keuze doorstroomverwarmer of HR ketel. Wel oppassen met langdurig stilstaand water hierdoor.

6. Pak gewoon de goedkoopste de heitech V3, mits je geen stortdouche hebt.
Je mag er gerust vanuit gaan dat ook de aanpassing van het waterleidingnet en afvoeren ook redelijk wat kost aan materiaal.

Mocht je uitgebreide fotos willen van mijn situatie, doe maar even een DM met je e-mail adres vermeld.

quote:
Dat lijstje ook, whahaha sorry. _/-\o_
Stop met de statistieken en plaats gewoon dat ding ;)
Nou ja, mischien nog 1x een nieuw lijstje met je energieloze koperen pijp :)

[Voor 27% gewijzigd door AUijtdehaag op 03-11-2014 19:15]

• fabstar81

Even jullie advies. Mijn situatie is als volgt (zie pic).
Mijn koude aanvoer circuit loopt van de aansluiting in de meterkast rechtstreeks naar zolder waar hij eerst de ketel van koud water voorziet, vervolgens weer naar beneden naar de douche. Tot de ketel is het dikke hoofdleiding, vanaf die hoogte gaat hoofdleiding over op standaard 15mm leiding.

Qua flow zit de douche dus 1 koppeling verder dan de ketel maar nog steeds volgens het meest renderende systeem A volgens technea: zowel op ketel als rechtstreeks op douche aangesloten.

Nu heb ik twee opties:
1: douche WTW aansluiten en niks meer doen cq gebruik maken van huidige flow. Als ik dit doe, heeft het dan nog zin om op zolder de koppeling naar de ketel ná de afsplitsing naar de douche te maken?
2: doucheplafond openbreken en vanaf hoofdleiding in koof in douche rechtstreeks op aanvoer net onder plafond aansluiten (stippellijn). Leidingwinst: zo een 30 cm hoofdleiding links en 30 cm 15 mm leiding rechts.

Maakt die 60-80 cm leiding echt veel uit op rendement? Lijkt me erg sterk. Helemaal als je het afzet tegen de werkzaamheden die er tegenover staan. Aan de andere kant is een plafonnetje er zo weer uit en in.

făbŞŤĄŘ - Mijn PC

• fabstar81
Warm water in de zomer duurt ongeveer 25 seconden :+
in de winter ongeveer 5-10 seconden langer.

Douchebeurt is gemeten met koude start.
Douche wtw is trouwens alleen op ketel aangesloten, tenminste,.... theoretisch. In de praktijk is de wtw op de meest renderende manier aangesloten, alleen niet op de meest renderende manier...
:?

Zal eens een langere douchebeurt meten. Uiteraard heb ik foto's maar mijn imageshack profiel is opgeheven. Even andere host opzoeken...

Edit: foto's

edit2: tweede meting, lange douchebeurt boven 10 minuten:
0,189m3 gas
0,087m3 water

dat is 2,17 liter gas per liter water. besparing 46% tov meting 4 juli voor WTW.
binnenkort wat betrouwbaarder meten...

[Voor 47% gewijzigd door fabstar81 op 10-07-2014 22:12]

făbŞŤĄŘ - Mijn PC

Acties:
  • 0Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
Op zich valt dat verbruik mee ondanks dat de doorstroomverwarmer 6000 watt opneemt.
Ik kom op 0,61 kWh per douchebeurt (8 minuten). Maar inderdaad enkel nu interessant bij PV overschot.
Het is meer het opgenomen vermogen van 6000 watt, wat een probleem kan opleveren. Mijn hoofdzekering kan 8000 watt aan theoretisch. Wel in 2 jaar terugverdiend die doorstroomverwarmer. (excl meterkast aanpassing 32A en dikker koperdraad)
Maar 0,0023 kWh/liter water klinkt ook lekker :P

Leuke pieken ook in het verbruik >:)

[Voor 21% gewijzigd door AUijtdehaag op 13-07-2014 22:24]

• AUijtdehaag
  • Niet online
quote:
jurk738 schreef op zaterdag 30 augustus 2014 @ 11:16:
Ik ben aan het kijken of ik in mijn eengezinswoning (bj 2005) een pijp-wtw kan plaatsen.
In mijn badkamer heb ik een douche, bad, toilet en wastafel, waarvan alle afvoeren in de vloer van de badkamer liggen en die uitkomen op een staande buis van 125mm. De pijp-wtw's die ik kan vinden zijn allemaal 50mm. Voor 125mm buizen bestaan zeker geen pijp-wtw's of wel?
Je kan naar een PVC verloopring toe, daar past de douche wtw direct in.

Link
PVC VERLOOPRING 125 x 50mm

In mijn geval een verloopring van 110 naar 2x 50...
Zeker weten dat het 125 is?

Betekent wel dat je de wc afvoer apart moet gaan (om)leggen. Die wil je niet door je wtw pijp.
Bad, wastafel en douche zit dan meestal in de vloer op 1 leiding. Zit je toilet afvoer ook in de vloer?
Komt alles uit in een koof?
CV-ketel condenswater? Mag niet door de douchewtw.
Ik kan je wel wat foto's sturen hoe het bij mij zit, als je je e-mail adres ff stuurt via een PM.

[Voor 7% gewijzigd door AUijtdehaag op 30-08-2014 17:54]

• !null
  • Registratie: maart 2008
  • Laatst online: 19:00
Er zijn wel horizontale douche wtw's he jongens. Goedkoopste is easydrain. Slechts 33% rendement, maar wel direct daar waar je het toepast (namelijk 1 meter van je kraan af) dus niet eens veel slechter dan een douche wtw pijp wellicht. Ook te plaatsen onder een bad. circa 350 euro bij warmteservice.nl

En ook duurdere zaken, complete wtw douche goten, die vrij hoog gaan in prijs. Van Technea maar ook van Ako. Denk aan 900 euro helaas. Wel een hoog rendement vergelijkbaar met verticale douche wtw pijp, en waarschijnlijk presteert het beter vanwege kortere leidingen (aanname).

[Voor 15% gewijzigd door !null op 02-09-2014 13:31]

Douche WTW - Zonneboiler - L/W warmtepomp - energieneutraal huis

• pielle007
  • Registratie: april 2008
  • Laatst online: 05-05 20:45
Ik had een vraag mbt het plaatsen van een WTW douchepijp omdat ik niet precies begrijp hoe eea werkt.
Dit is onze situatie:

Mochten we nu warmte winning uit douchewater wensen hoe wordt dan eea aangesloten op zo'n wtw douchepijp?

(2volw.+1kind) Hoekwoning'59: 2420wp PV / spouw&dak&leidingisolatie / Apparatuur A++ > / HR+ glas/ ledlampen 26x /luchtlucht warmptepomp >Doelstelling jaarverbruik : Water 86m³, Gas 850m³, -200kWh incl PV. Lasten?Gereduceerd!

• mkleinman

mkleinman

Ik heb intussen al een aardig stuk aan code draaien met Highcharts, bootstrap een template en jQuery.

Nog mockdata maar wel realtime aanpasbaar ( update interval 5 seconden ).

• mkleinman

mkleinman

Ik heb mijn WTW monitoring provisorisch aan de praat. Elke 30 seconden worden de temperaturen opgemeten van 5 sensoren en doorgestuurd naar mijn servertje.

Ik moet alleen de kruipruimte nog in om de WTW UIT sensor aan te sluiten. Die hangt nu nog los.

Twee minuten in de test:

Iets van 10 minuten later.

• mkleinman

mkleinman

Schalen kunnen inderdaad per gauge verschillen. Dat moet ik nog beter inregelen. Bijvoorbeeld de temperatuur in de meterkast zal nooit onder de 15 graden komen of boven de 27. Dat soort zaken moet ik nog aanpassen.

update:

Scaling aangepast. En ik kan nu in de daggrafiek in- en uitzoomen. Water IN en Water UIT zijn geselecteerd in de grafiek.

Het watergebruik is goed te zien. Elke keer zie je de WATER_IN grafiek naar beneden gaan. Wat ik ook opvallend vind is dat de WATER_UIT bijna altijd mee gaat in de grafiek maar altijd in temperatuur iets boven de WATER_IN grafiek zit.

[Voor 52% gewijzigd door mkleinman op 15-11-2014 23:26]

• duc848
  • Registratie: september 2013
  • Laatst online: 11:54
Hallo,

vraagje, ik heb door mijn kleine badkamer langs de muren een buis lopen, deze dient denk ik als verwarming van mijn badkamer en hij is aangesloten op onze blokverwarming van het appartement gebouw. echter heb ik hier geen thermostaatknop van, hij is gewoon altijd warm! in de winter zoals nu, kan je hem niet even 15 seconde op je gemak vasthouden dat is echt te heet.

Maar dan het volgende, mijn cv ketel staat letterlijk een 1 steens muurtje naast de badkamer. Dus ik dacht, zal ik met koper ( of iets anders goedkopers) eerst 2 keer die buis in mijn badkamer volgen, en goed inpakken met buis isolatie. en dat circuitje dan tussen de aanvoer van mijn koudwater voor de cv gooien.

dan warmt het water enigsinds op voordat het de cv ingaat, alleen ben ik bang voor legionella..
of zal dit wel meevallen?

thx alvast

edit: hopelijk wel goede topic..?

• ArwinV
  • Registratie: november 2013
  • Laatst online: 11:43

Hij zit er nu ruim een jaar in en elke keer is het weer genieten als ik op de metertjes kijk :)

Nu maar eens serieus naar een waterbesparende douchekop gaan kijken...

• zonoskar
  • Registratie: januari 2000
  • Laatst online: 19:45

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Dus ik wil een DWTW. De installateur wil wel meewerken, maar geeft aan dat de besparing niet al te groot is. Op zich vind ik het goed dat hij kritisch is. Maar goed, de besparing van een regenwateropvang is ook niet groot en dat doen we ook. Ik sta normaal 9 minuten onder de douche, elke dag. Dus ik denk dat het wel degelijk wat bespaart. De installateur vraagt overigens 535 euro (incl BTW) voor de DWTW en installatie, dus niet echt duur. Ik heb alleen geen idee welke DWTW er gekozen is dan.

Het enige probleem is de toegang. De douche afvoer komt ongeveer in het midden van het huis. Als ik met de afvoer naar de meterkast wil, is dat ca 6m. Daarbij is de ruimte in de vloer maar 10cm hoog, dus dat kan niet met een verval van 1cm per meter. Naast de standleiding kan, maar die komt in een hoekje in de keuken. Ik kan daar dan wel een inspectieluik maken, maar een pijp van 2m eruit halen gaat dan waarschijnlijk niet lukken zonder breken. Heel misschien kan ik de afvoer van de douche meteen naar de buitenmuur leiden en dan recht naar beneden, dan heb ik daar een iets dikkere wand (installatieruimte in de wanden is 46mm). Maar dan zit je met een lelijk luikje in die wand, je blijft dat toch zien.

(is niet helemaal op schaal)

Powermac G5 casemod. Mijn PV live output.

• AUijtdehaag
  • Niet online
En hij moet natuurlijk perfect uitgelijnd zijn, anders gaat het effect van de efficiente opwarming verloren.
Lijkt me best lastig als je hem in de muur plant. Ik zou hem zeker omwikkelen met isolatie.
Mocht je ruimte zat hebben in de muur is afwerken met een gipsplaatje geen optie?
Makkelijk te verwijderen/slopen

@nimie
Het efficientste is naar de warmte opwekker toe en naar de koudwaterkraan.
Ik neem aan dat je een buffervat hebt bij de warmtepomp? (of een geintegreerde boiler)
Hieronder het principe wat meestal wordt toegepast.
Bij mij zit hij ook nog op de wastafel aangesloten, omdat er maar 1 warmwaterleiding de douche ingaat.
Enkel naar koudwaterkraan kan ook, al denk ik dat dat ietsjes minder efficient is.

[Voor 7% gewijzigd door AUijtdehaag op 06-02-2015 12:21]

• PolderPloer!
  • Registratie: maart 2012
  • Laatst online: 24-05 19:03
quote:
!null schreef op vrijdag 06 februari 2015 @ 12:08:
Weet niet hoe de binnenmuren worden opgebouwd, maar uitgaande van 7cm gibo is de douche wtw praktisch even breed als de muur. Daarnaast moet je het e.e.a. aan kunnen sluite, wat je dan naar de zijkanten zou doen. Dus hoe worden je muren opgebouwd?
En ik denk dat als je hem letterlijk erin plant dat hij overal tegen aan, hij ook minder goed werkt (dat hij de muur ook mee op moet warmen). Maar je zal toch wel iets van ruimte laten, al is het maar een centimeter.
Nee geen gibo alsjeblieft. Ik bouw degelijk met Duitsers, die doen alles minimaal 11,5 cm kalkzandsteen. Dus ruimte zat zou ik zeggen. Ik zou de buis aan de buitenkant natuurlijk kunnen voorzien van 1 cm isolatie.

Ervan uitgaande dat de buis 2 meter lang is, zal hij mooi laag op de benedenverdieping uitkomen. Ik hoop in de bijkeuken en anders in het kastje in de keuken.

een plaatje zegt veel meer:

• mkleinman

mkleinman

Ik heb mijn dashboard wat aan zitten passen voor het loggen van de WTW

Wat me opvalt is dat de kruipruimte stukken warmer blijft dan verwacht en dat de meterkast weer kouder is dan verwacht ondanks de vloerverwarming er vlak naast.

• !null
  • Registratie: maart 2008
  • Laatst online: 19:00
Wat is duurder geworden? De pijp zelf? Zou liefst naar beneden moeten gaan.
Ik heb die van mij voor 200 euro van marktplaats, nu nog even rekensommetje maken van de aansluitingen erom heen.

Heb jij overigens wel die rotator en ontluchter aangesloten?

Hier een plaatje van hoe we gisteren de douche wtw hebben opgehangen, na de leiding koof opengemaakt te hebben. Nu nog mooi deurtje maken van de plank die er nu voor zit.

Edit: mijn nieuwbouwhuis was dus voorbereid op de komst van een douche wtw, afvoer van alleen douche/bad gaat apart naar beneden met 50mm. Dus deze hebben we open gemaakt om de wtw pijp er tussen te kunnen zetten, vrij simpel.

Belangrijker nog, de slimme meter eens gaan uitlezen zodat ik ook wat grafiekjes kan posten.

[Voor 21% gewijzigd door !null op 08-02-2015 21:26]

Douche WTW - Zonneboiler - L/W warmtepomp - energieneutraal huis

• AUijtdehaag
  • Niet online
quote:
AUijtdehaag schreef op donderdag 05 februari 2015 @ 15:23:
[...]

Maar natuurlijk!
Om het topic niet teveel te vervuilen met foto's van een doorstroomverwarmer hieronder de linkjes:
Foto1
Foto2
Foto3
Foto4

Hier staat merknaam Fiora, maar eigenlijk is het deze.
De clixon (maximal temperatuur) is 90 C, en is autoresettend. Das beter dan mijn Siemens. Die moet ik met de hand resetten, levensgevaarlijk. Gelukkig maar een enkel keer meegemaakt. Spreekt aan bij 62 C

Helaas, heb ik al gezocht onder amazon en ebay, maar enkel via alibaba te verkrijgen per 200 stuks.
Wie doet er mee, met een groepsaankoop? :+
Even schaamteloos mezelf quoten.
Net een mooi pakketje binnengekregen, drie dagen na bestelling via Amazon.de
Waarempel komt deze Veito 7,2 kW doorstroomverwarmer ook origineel uit Turkije en lijkt als twee druppels water op zijn broertje Sem.

Van het weekend eens installeren en testen met de douche wtw.
Komt vast een veel meer comfortabele straal warm water uit dan mijn huidige Siemens DE08101 7,2 kW
Verhitter oppervlak is veel groter en 4 l/min staat in de handleiding :P

Acties:
  • 0Henk 'm!

• fRiEtJeSaTe
  • Registratie: september 2003
  • Laatst online: 29-04 08:10
Ik zit de te denken aan een WTW systeem, voor onze nieuw te bouwen badkamer. Nu ligt deze t.o.v. de ketel op een onlogische plek. Ik vraag me af of WTW nog wel zoveel zin heeft dan, omdat de afstanden wel erg groot worden. In de woonkamer op de bg komt een afvoerpijp naar beneden (+/- 3m), met een bocht in de kelder waar hij 10m lang naar het ketelhok gaat waar ook de afvoeraansluiting zit.

Koud water zou dan eerst 10m heen, en dan 10m terug moeten om de ketel te bereiken. (en de vorige bewoner heeft er al zo'n koper doolhof van gemaakt). Met 10m ben ik de warmtewinst alweer kwijt denk ik?

Wat zouden jullie aanraden?

[Voor 3% gewijzigd door fRiEtJeSaTe op 06-05-2015 09:44]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• zonoskar
  • Registratie: januari 2000
  • Laatst online: 19:45

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

quote:
!null schreef op woensdag 06 mei 2015 @ 12:02:
[...]

Ligt ook aan de diameter van de leiding, en daarnaast is het 10 meter heen en ook weer terug, dus 20 meter als ik het goed begrijp?

....

Ik denk gewoon rechtstreeks op koude kant douche thermostaat kraan aansluiten, ik verwacht niet dat je beter rendement gaat halen.
Koud water gaat naar de DWTW. Vandaar gaat het opgewarmde water richting douchekraan en naar CV ketel. Dat water hoeft niet heen en weer terug, gewoon 10m naar de CV ketel. Het water stroomt redelijk in de buis, dus hoeveel kan deze afkoelen in 10m? Als de DWTW pas op 10m vanaf de douche geplaatst kan worden, dan heb je een probleem qua efficiëntie. Ik heb even zijn plaatje bewerkt. Geel = DWTW, groen = Douchekraan. Blauw = koud water, rood = warm(er) water. De warmwaterleiding vanaf de CV heb ik niet ingetekend, maar die moet er toch al liggen. De rode leiding naar de CV kun je ook nog eens goed isoleren, waardoor er nog minder verlies is.

[Voor 4% gewijzigd door zonoskar op 06-05-2015 13:18]

Powermac G5 casemod. Mijn PV live output.

• Maasluip
  • Registratie: april 2002
  • Laatst online: 15:26

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Er zijn plaatjes waar het beide gedaan wordt:

Maar dat is natuurlijk wat bewerkelijker als je het naderhand moet inbouwen. Als je daar geen voorziening voor hebt dan loopt de koudwaterleiding niet door van de douche naar de ketel.

Dat slof sigaretten met de pak melk - D/T-regels
Open Source landkaart

• AUijtdehaag
  • Niet online
quote:
PolderPloer! schreef op dinsdag 18 augustus 2015 @ 20:56:
[...]
Easydrain komt op ca 550 uit
De ACO op minimaal 880 via een vage webshop en geen info over levertijd

Dan zou de keuze niet zo moeilijk moeten zijn toch?
Easydrain is hier wel een flink stuk goed koper, 332 euro.
http://www.warmteservice....show=PreviousPages&page=1

Even een ander feitje.
Ik meet, sinds kort, de net spanning via de SMA omvormer (op zolder)
Als ik douche met de Veito 7,2 kW doorstroomverwarmer zakt de spanning in naar 217 V
Normaal is deze rond de 225 V. Kan de wijktrafo het niet goed aan? >:)
Of moet ik me zorgen maken over een ander onderdeel in de elektrotechnische installatie...
Doorstroomverwarmer - 3x 6mm2 - Abb zekering + aardlek 32 A - Finder kWh meter - hoofdschakelaar - hoofdzekering smeltpatroon 35 A.

• Johnny321
  • Registratie: november 2006
  • Laatst online: 28-12-2017
Even een grafiek uitgedraaid van mijn doucheWTW.
Zoals je kunt zien is ie binnen een minuut wel aardig op temperatuur.

Aantal liters p/m niet echt een idee; wel een regendouche van 30 cm; dus zal wel genoeg zijn 8)

• MrScratch
  • Registratie: december 2001
  • Laatst online: 18:23

MrScratch

I am rubber, you are glue

Badkamer verbouwing, eis mijnerzijds was dat er WTW systeem in moest. En zo geschiede. :)

Easydrain WTW in de vloer ingepast:

Was nog wel een klusje, de bestaande betonvloer met vloerverwarming erin moest open, een paar balken moesten een beetje bijgeschaaft worden om het erin te krijgen, maar dan heb je ook wat. Zwarte leidingen is de vloerverwarming en de witte leidingen de aanvoer van de koudwaterleiding.

Leidingverloop:

Links is de warmwater vanuit de CV naar de warm voor de douche. Midden is de leiding uit de WTW naar de koudwater en de CV-ketel. Rechts de koudwater in naar de WTW.

Ik ben echt zo benieuwd hoe dat allemaal gaat werken, maar ik vind het wel een partij kunstig.

[Voor 41% gewijzigd door MrScratch op 23-02-2016 21:41. Reden: Fotolinkjes waren niet lekker, nu hopelijk wel.]

Look behind you! A three headed monkey!

• fRiEtJeSaTe
  • Registratie: september 2003
  • Laatst online: 29-04 08:10
quote:
Sjembecks schreef op donderdag 14 april 2016 @ 13:43:
Ik denk dat jij in de meeste gevallen gewoon aan de 12.5 liter p/m zit.
Hoe vaak doe jij de douche 100% open, meestal staat die hier 1/2 open dus +- 10liter p/m .
Ik denk altijd gezien ik alleen de temperatuur kan instellen.

[Voor 12% gewijzigd door fRiEtJeSaTe op 14-04-2016 13:46]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• mouse86
  • Registratie: november 2007
  • Laatst online: 24-05 20:59
Weet iemand hoe dit zit bij de Technea WTW pijp V3 ? Ik heb hem dit weekend aangesloten maar twijfel of ik dat juist heb gedaan. In de handleiding wordt gesproken over de "rotator". Ik maak hieruit op dat het gaat om het Y bocht die meegeleverd is. Maar tevens zijn er ook nog 2stuk 45 graden bochten meegeleverd. Ik heb daarvan slechts één gebruikt (zie onderstaande foto). Ik vraag me nu af of het vereist is dat alle drie 45 graden bochten worden gebruikt of niet. Waarom ik mij dit afvraag, is omdat als ik kijk in de afvoer, ik niet de indruk heb dat het water in een roterende beweging naar beneden stroomt. Het afvoerwater lijkt hard tegen de wand van de pijp aan de stromen. Hoe het vervolgens naar beneden valt kan ik niet zien door de stroming van het water. (zie de video, waar je het water ziet stromen tegen de wand van de WTW.

video
YouTube: Technea RV21 V3 inspection test

(ondertussen zal ik ook Technea zelf proberen te bereiken)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• maomanna
  • Registratie: februari 2006
  • Laatst online: 22-05 08:38
wij zijn ook plannen aan het maken om de badkamer te verbouwen en lijkt mij een dwtw een mooie toevoeging.

Nu zit ik alleen in de knoei met de aansluiting, namelijk het volgende:

De douche zit precies boven de meterkast, waar ook t water binnen komt.
Daar zou ik een dwtw kunnen plaatsen zonder al te veel gedoe, echter zit de standleiding verder naar links in de koof.
die koof open maken is geen optie.

Kan ik de DWTW in deze situatie wel in de MK hangen en gelijk het koude leidingwater naar de thermostaatkraan aanleggen?

• Wolly
  • Registratie: januari 2001
  • Niet online
Ben ook van plan de Technea WTW v3 te plaatsen, echter heb ik dan geen 'echte' koud water aansluiting meer op de 1e en 2e etage.

Aangepast aan mijn situatie:

Afgezien dat ik kans loop warm water weg te spoelen in de wc of tanden te poetsen met opgewarmd water, zijn er nog echte nadelen aan deze setup?

En is de in- en output van de WTW een 22mm buis.

[Voor 6% gewijzigd door Wolly op 29-06-2016 22:14]

• Wolly
  • Niet online
quote:
Rol-Co schreef op woensdag 13 juli 2016 @ 12:10:
[...]

Vind je? Zoek eigenlijk wel wat goedkoper, er is nog nooit iemand beter geworden van veel uitgeven.
Op MP verkoopt iemand ook wtw's voor onder de 300,00.

Helaas is er niet uit af te leiden wat de kwaliteit is.

• 3mph
  • Registratie: november 2003
  • Laatst online: 15-05 20:57
Iemand nog bijzondere gedachten qua aansluitschema. We hebben een remeha calenta 40c CW5 - die geeft 19,5 Liter p/m bij 40 graden en 11,6 liter p/m bij 60 graden.

We zouden graag een stortdouche willen van 25 cm.. jullie ideeën? Aansluiting A levert meeste besparing op, maar met een verlies van 0,54 bar?

https://s27.postimg.org/i30nhhr37/Schermafdruk_2017_02_02_18_33_39.png

• mkleinman

mkleinman

quote:
3mph schreef op maandag 23 januari 2017 @ 21:56:
Ik las op een ander forum iemand die er even twee sensoren aan had gehangen:
Mocht je interesse hebben; Ik meet al een paar jaar mijn doucheWTW ( Technea ) met een aantal sensoren.

Dit was een douchesessie gisteren.

• Wolly
  • Niet online
quote:
!null schreef op maandag 13 juli 2015 @ 21:12:
[...]

Ik heb een regenval douche, en die doet circa 10L/minuut. Vervolgens heb ik een Technea Douche WTW erop gezet, inderdaad met maar 1/2 inch aansluitingen. Hier gaat al mijn water aanvoer doorheen, voor de bovenverdieping. Koud water naar de badkamer, koud water naar de cv ketel voor warm water. Ik heb geen problemen met de grote douchekop. Hij houdt volgens mij een heel klein beetje in als je bijvoorbeeld de wc doorspoelt terwijl je doucht of vol de koude kraan zou openzetten. Maar dat wordt goed opgevangen door de thermostaatkraan, dus wordt niet warmer of kouder. M.a.w. het gaat dus prima.
Het wordt nu echt tijd dat ik die DWTW ga aanschaffen, maar ik ben nog steeds huiverig voor drukverlies in de douche. Het straaltje wat uit de normale douche komt is nu al niet echt hard, ik verdenk mijn CW3 CV ketel hiervan?

CW3
quote:
10 liter warm water per minuut op 40° Celsius
6 liter warm water per minuut op 60° Celsius
Nu zit een upgrade van de cv ketel er nog niet in. De Technea V3 wisselaar zorgt volgens de specs voor een drukverlaging van 0,5 bar.
De 22mm loopt nu nog tot in de douche, waar hij wordt gesplitst in 2x15 (1x douche en 1x naar de CV).
Met de WTW zal mijn 22mm leiding niet meer tot de douche lopen als ik deze installeer omdat de 1/2 inch aansluiting een 15mm buis is.

Concreet: krijg ik nu met de V6 een hardere douchestraal :9~ , een zachtere of een gelijkblijvende? Als het koude water warmer wordt aangeleverd zou ik verwachten dat de straal harder wordt (minder warm water via begrensde cv ketel) maar als de leiding dan weer te smal is weet ik niet wat de consequentie is.

• jacovn
  • Registratie: augustus 2001
  • Laatst online: 18:48
Vanmorgen met de instalateur gesproken en de douche wtw wordt een ACO ShowerDrain X WTW 900/4 omdat hij die bij zijn groothandel standaard in kan kopen.

Die heeft als rendement staan:
Bij CW3: 9.2 ltr/min 49.1 % wat dan 9.4 kW zou zijn. (10 graden in = 27 graden uit bij afvoerwater van 40 graden)

Snap alleen niet of ze hier bedoelen dat er dan 9.2 liter koud water per minuut opgewarmt kan worden van 10 naar 27 graden, of iets anders.

Instalateur meende omdat wij niet meer dan 10 liter/min gebruiken in de douche dat er wellicht nog meer rendement zou zijn. Maar ik ga wel merken wat het ding gaat doen.

[Voor 8% gewijzigd door jacovn op 22-10-2017 05:53]

8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500

• Seafarer
  • Registratie: november 2012
  • Laatst online: 10-05 23:45

Seafarer

ondertitel

Zo binnenkort de DWTW eens opvoeren met een opvoer setje. 8) 8)

Ik heb een aanvraag lopen bij Technea of de Shower Save Cyclone ook los is te verkrijgen.

Als je onderstaand filmpje bekijkt dan lijkt dit echt een verbetering.

http://www.q-blue.nl/Showersave-Cyclone.mp4

Ik wil hem in iedergeval hebben. Al is het maar 2% verbetering. :)

Een CV-Ketel is een vlamkoeler en een radiator is een waterkoeler.

• TCroezing
  • Registratie: november 2009
  • Laatst online: 23-05 18:04
Jawel, de draaikolktuit is ook hier geplaatst. :)
https://tweakers.net/ext/f/WuxLaQl6VS0Wq5eXR728HcIz/thumb.jpg
We zijn met een renovatie bezig, en deze heb ik net op tijd toegevoegd. :9
Ik zal (voordat de koof weer dicht gaat) wat sensoren plakken om te zien wat de douch-wtw nou precies doet.
Ben benieuwd!

• clements
  • Registratie: februari 2002
  • Laatst online: 10:39
tot spijt van mijn vrouw >:) ben ik me ook aan het verdiepen geslagen in het besparen van gas etc.
we gaan binnenkort de badkamer en de wc op de slaapetage renoveren.
Ik ben, na het lezen van dit topic, sowieso van plan om een douche wtw te plaatsen in een separate koof in de hal.

Waar ik nog een beetje over twijfel is, of ik de koudwater naar de cv moet omleggen zodat deze via de wtw loopt. Dat betekend dat ik de koudwater bij het paarse kruisje moet afsluiten.

In de toekomst wil ik ook wat op het dak gaan leggen, deze staat pal zuid. Zonde om niets mee te doen. Weet alleen nog niet wat, zonnepanelen, zonnecollectoren, eboiler etc etc.

Graag hoor ik jullie advies/tips.

[Voor 6% gewijzigd door clements op 10-12-2017 21:57]

• Seafarer

Seafarer

ondertitel

Zo vakantie begonnen. Gelijk maar eens begonnen om die Shower Save Cyclone te plaatsen.

Dat zou eerst 3 dagen werk zijn omdat ik dacht dat de hele DWTW eruit moest. En deze iets naar voren gezet moest worden. Dus wat verder van de muur af. Om ruimte te maken voor de cyclone. Maar dat viel mee. Hij staat nog niet 100% recht op de DWTW. Maar daar gaan we nog wat aan doen.
In iedergeval als ik douche dan is het water (in de winter) naar de ketel 25 graden en nu 26,8. Edit: dit blijkt niet te kloppen. Flow door de cv ketel is te laag. (4ltr/min. inplaats van 6, verstopping bij resctrictie voor de ketel)
Hoeveel besparing exact, geen idee. Maar de temperatuur verhoging zegt mij wel dat het verbeterd is. _/-\o_

Moeilijk te zien op de foto. De werk ruimte is ook uiterst beperkt.

Overigens ziet de douche pijp er na 3 jaar zo van binnen uit. De pvc pijp ervoor was wel erg smerig dus ik was bang dat de hele pijp erzo uit zou zien. Maar nee, zelfs geen slijm laagje.

Ik ben er blij mee. *O*

[Voor 4% gewijzigd door Seafarer op 26-12-2017 18:03]

• Mirabis
  • Registratie: juli 2013
  • Laatst online: 23-05 22:49
Misschien een 'minder slimme vraag' .. maar de projectbegeleider reageert niet.

Zijn dit radiatoraansluitingen of zijn dit koud/warmwater-aansluitingen? (top-down)

Het lijkt namelijk ook door te lopen naar de vloerverwarming.

Ik hoop het laatste, want dan kunnen we de Douche-WTW pijp in de trapruimte installeren. Zo niet, wordt het wss 2k+ lappen aan de projectontwikkelaar.

• TCroezing
Eindelijk de resultaten van de doucheWTW metingen:

waarbij op een gegeven moment er koud water van 8,3 er onder binnenkomt en dat verwarmt wordt tot 26,5 graden boven!!
:*) :9~ :9~

• TCroezing
quote:
Wolly schreef op zondag 21 januari 2018 @ 23:13:
[...]

Netjes _/-\o_

Wat voor douche heb je (in liters per minuut)? En welke WTW uitvoering?
De Heitech Technea V3 (mét cyclone!). De douche zelf is (dacht ik) 8 l/m, maar ik heb hem dan niet voluit.

Wel geinig, warm koelt minder af dan koud opgewarmd wordt (zal met hoeveelheden te maken hebben)

• jacovn
Vraag:

Ik zal komende week sensoren aan de douche wtw moeten maken omdat er daarna beton op/omheen komt. (zit stukje in ondervloer en de rest in de dekvloer)

Het wordt een ACO showerdrain X 800
De water invoer en uitvoer zitten aan een kant. Ik wil daar een SD18B20 aan maken voordat de zaak ingegoten wordt.

Aangezien ding in beton gegoten wordt neem ik aan, de SD18B20 er maar met ty-wraps aan verbinden ?

Ik doen een Aliexpress en een NL versie op zowel in al output: backup :)

Aanvoer van water kan ik niet meten (waar zou de sensor moeten) , afvoer zou ik wel kunnen meten maar daar heb ik denk ik iet al te veel aan.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Soullancer
  • Registratie: november 2005
  • Laatst online: 24-05 10:47
Ik twijfel heel erg over het aanleggen van een WTW douche (goot)

Helaas geen plaats voor een WTW pijp.
Schrok best wel van de prijzen van de Technea wtw goot (1200 euro) (5pijps)

En zo zijn er nog wel een aantal 1200 euro varianten van andere merken die op het zelfde neerkomen...
Maar ik heb ook de easy-drain gezien, en die is aanzienlijk goedkoper (300 euro)

http://pro.easydrain.nl/media/catalog/product/cache/4/image/380x/9df78eab33525d08d6e5fb8d27136e95/d/i/dimensions_easy_drain_wtw.png

Ik ben bang dat de 1200 euro variant nooit echt rendabel gaat worden als ik die aansluit op de thermostaat met een Grohe DUO 360 (12-14L pmin). Stel dat je besparing van 20€ zit duurt het wel een tijd 20 jaar.

Easydrain goedkoper,
Maar de easydrain ziet er wel een stuk minder degelijk uit.

Iemand ervaringen met deze?

[Voor 21% gewijzigd door Soullancer op 08-04-2018 12:14]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• jacovn
quote:
Soullancer schreef op zondag 8 april 2018 @ 09:24:
Ik twijfel heel erg over het aanleggen van een WTW douche (goot)

Helaas geen plaats voor een WTW pijp.
Schrok best wel van de prijzen van de Technea wtw goot (1200 euro) (5pijps)

[afbeelding]

En zo zijn er nog wel een aantal 1200 euro varianten van andere merken die op het zelfde neerkomen...
Maar ik heb ook de easy-drain gezien, en die is aanzienlijk goedkoper (300 euro)

[afbeelding]

[afbeelding]

Ik ben bang dat de 1200 euro variant nooit echt rendabel gaat worden als ik die aansluit op de thermostaat met een Grohe DUO 360 (12-14L pmin). Stel dat je besparing van 20€ zit duurt het wel een tijd 20 jaar.

Easydrain goedkoper,
Maar de easydrain ziet er wel een stuk minder degelijk uit.

Iemand ervaringen met deze?
Geen ervaring, maar wel zelfde keuze moeten maken.

Let wel, bij die easydrain moet er nog een drain goot bij/op geplaatst worden. Die zit er bij andere horizontale wel al bij.

Ik heb niet voor de easydrain gekozen omdat ik denk dat dit een drama wordt met reinigen.
Ze hebben youtube videos met reinging via een borsteltje.
Ik woon met 3 dames met lange haren (als in 1 vrouw en 2 dochters), en alles raakt verstopt hier.

Wij krijgen een ACO, maar dat is omdat de instalateur die in zijn leverketen kan krijgen.

Deze kan relatief eenvoudig open gemaakt worden, en dan kan ik hem ontharen en schoonmaken.

Heo ga jij sws maken ? Warmtepomp of combi CV ?

Met 12-14L water van zeg 40 graden, moet je met een Warmtepomp wel een behoorlijke boiler hebben om wat douchetijd te hebben.
Met een douche wtw rek je de douche tijd wat.

Wellicht moet je de kosten niet direct zien als terug te verdienen, maar het minder hoeven investeren in een grotere boiler, of (zwaardere) naverwarmer.

Het is niet allemaal meer zo eenvoudig als een kraan open zetten, en het warme water komt er zolang uit als je wilt (combi cv op gas) als je met een WP de zaak moet opwarmen.

[Voor 14% gewijzigd door jacovn op 24-04-2018 06:08]

• Proton_

Proton_

Team Welles

Mijn nieuwbouwwoning kon absoluut niet met douchewtw worden uitgevoerd.
(Oh, wil je EPC 0? Dan kan je wel wat panelen bijkopen voor €470 per stuk ;w ...
De EPC boeit me niet, ik wil straks een kleine boiler.of doorstroomverwarmer.)
Gelukkig kreeg ik wel fatsoenlijke bouwtekeningen, waarop ik kon zien dat de afvoeren van de badkamer door een stuk beton gingen dat al wat leidingdoorvoeren had.
Tijdens de kijkdagen had ik al gezien dat de koudwaterleiding naar boven pal naast de standleiding zat.

De badkamerafvoer is op dat punt 75 mm wegens de badafvoer, dus is een oplijm-Tstuk van 75mm->50mm gebruikt. Eventueel teveel water gaat dus nog steeds rechtdoor, over het oorspronkelijke pad.
Omdat er royaal gepurd is rond de leidingdoorvoeren, was het uithakken niet eens zoveel werk als ik vreesde.

DWTW
bouwtekening badkamerkoof geopenduithakken afvoer
aansluiting bovenaansluiting onderkoof afgewerkt met schoenenkast

Al met al een goeie zaterdag werk, maar een super-WAF door hogere waterdruk en meer plek voor schoenen (Billy boekenkast 8) ) .
De metingen met IR thermometer laten zien dat het weer prima werkt, net zo goed als de vorige. Ik was bang voor een veel langere opwarmtijd omdat ik nu een betegelde inloopdouche met 130 cm leidingwerk heb ipv een kunststof bad met 30 cm versleping, maar dat valt heel erg mee.

• Seafarer

Seafarer

ondertitel

Proton_ schreef op zondag 23 december 2018 @ 20:37:
Mijn nieuwbouwwoning kon absoluut niet met douchewtw worden uitgevoerd.
Goeie actie.

Ik begrijp alleen een paar dingen niet.
Boven aan dient het water toch geroteerd de DWTW in te gaan d.m.v. 2 x 45 graden bochten en nog een T-stuk 45 graden.
Of deze cycloon erop,

Bevalt mij goed. Ik had deze later besteld toen Qblue hem op de markt bracht.

De bovenste aansluiting, leiding water uit de DWTW, hier is niet de bijgeleverde koppeling gebruikt met de rubber ring erop. Dit heeft men express gedaan om mechanische spanningen op de las van de sok te voorkomen. Hierdoor denk ik dat je aanspraak op garantie bij lekkage al meteen verlopen is.

Hopelijk gaat het gewoon goed. :)

• Goof2000
  • Registratie: februari 2003
  • Laatst online: 19:01
Proton_ schreef op zaterdag 6 april 2019 @ 07:29:
Waar lekt hij?
Dat is de koperen variant, die is door elke loodgieter te solderen.
Het waren eerst druppels en nu komt er een stroom water uit als ik de kraan weer open doe.

Detail foto:

Ik vraag me af of dit te solderen is en voor mijn idee kennen heel veel loodgieters het principe van de DouchepijpWTW niet. :X (correct me if I'm wrong)

• Proton_

Proton_

Team Welles

Ik deed de aanname dat het de aansluiting is van buitenbuis en voering. Zeg maar waar 'leidingwater' staat hieronder.
Het controlegaatje zit volgens mij meer naar rechts op de foto.
Als de voering zelf lek is, dan is het een ander verhaal :)
@Goof2000
De dubbele scheiding moet je wel behouden.

[Voor 15% gewijzigd door Proton_ op 08-04-2019 12:40]

• HerkeLWD
  • Registratie: augustus 2018
  • Laatst online: 15:06
In je kerstvakantie moet je wat te doen hebben.
Bedankt @Proton_ voor de inspiratie.

Man, wat was het een werk, de leidingsschacht was kleiner en smaller dan ik dacht. Ook kon ik moeilijk onderin de schacht komen vanwege de trap die er voorlangs loopt. De bestaande PVC sok 70mm heel houden is nogal een kunst.

Het is de QB1-16 geworden, de 21 kon ik helaas niet kwijt. Ook de Cyclone was groter dan ik dacht, hierdoor ook nog wat uit de achterstaande gipsmuur moeten halen.

Blij dat hij erin zit! Nu kan het meten beginnen.

5.2 kWp Panasonic HIT Kuro @ SMA, Douche-WTW, Atlantic explorer V4

• AUijtdehaag
  • Niet online
@fabstar81 Als je dat wilt, dan zou dat kunnen.
Maar geen metingen van de situatie "voor" helaas...

https://tweakers.net/ext/f/Phs7YCDELOZecoJn8scJVaJv/thumb.jpg

Nog ff lijmen. >:)

• Sjoerdfoto
  • Registratie: januari 2013
  • Laatst online: 15:31

Sjoerdfoto

Fotografeert en klust.

Hier ga ik over 2 weken de huidige vloer van de benedenverdieping eruit klappen, en dan komt er een nieuwe geïsoleerde betonvloer met vloerverwarming terug.

Ook een douche-wtw lijkt mij erg interessant om toe te passen. De douche en de CV ketel hangen op dezelfde verdieping (slechts 1m van elkaar verwijderd, aan de andere kant van de muur).

Ik heb het topic grotendeels doorgelezen, en ook een aantal producten bekeken, maar toch kom ik er nog niet uit.
Zo is er Easydrain met hun WTW:

Echter, stort je dit dan in het beton mee? Dat zou voor mij een no-go zijn, je komt er nooit meer bij mocht er iets mis mee zijn.
Plus, ik lees overal dat het schoonmaken van dit systeem zeer vaak zou moeten en ook erg vervelend is. Wat dat betreft zou ik het liever niet toepassen, als wel toepassen met een hoop gedoe.

Zijn er andere mogelijkheden voor een douchegoot-WTW?

Daarnaast een andere insteek:
Mijn koudwaterleiding laat ik vanaf de watermeter aftakken:
- voor koudwatervoorziening van de keuken/wasmachine/toilet/douche/wastafel (altijd koud). Deze ligt onder het isolatiepakket en blijft altijd koud.

- Aanvoerleiding CV. Stel dat ik deze naast de vloerverwarmingsslangen knoop (in dezelfde laag), dan warmt die op door het beton/vvw. En daarmee gaat er dus opgewarmd water de CV ketel in.Hiermee verwarmt de vvw dus de eigen aanvoertemperatuur.
Wordt dit vaker toegepast?

Nikon D610 + glas, licht en pootjes | MacBook Pro Retina 13,3" | www.foto-sjoerd.nl

• Wuursj
  • Registratie: maart 2001
  • Laatst online: 20:05

Wuursj

want worst is al bezet

Hallo,

Ik wil, nu ik toch ga beginnen aan een grondige verbouwing van mijn huis, ook een DWTW instaleren. Ik heb er al eentje liggen (nieuwe uit oude voorraad Itho Daalderop DWTW P-DDS want goedkoop op marktplaats). We krijgen straks twee douche gelegenheden, douche op 2e verd. en een bad op 1e verd.

Nu snap ik dat bij het bad als bad gebruiken een DWTW in de meeste gevallen geen enkel nut zal hebben maar in dat bad zal dan ook vele vaker gedouched worden dan gebadderd en dan heeft het wel zin.

Echter zegt de handleiding dit:

Zijn ze bang dat het ding te heet wordt als er wel ~35 graden water door heen gaat en geen koud water er tegen gaat om te koelen? Ik kan geen andere technische reden verzinnen waarom dit niet mag. Of zou het puur een indek ding zijn voor als iemand per ongeluk een bad van 80 graden of iets anders extreems laat leeglopen.

Een 3 weg klep monteren voor het badderen is ook weer zo wat :/

Oja: bad ook daar vervangen voor een douche: helemaal mee eens. Maar de vrouwen in huis hé.. ik moet wat verbouw-goodwill creëren.

[Voor 5% gewijzigd door Wuursj op 14-04-2020 21:28]

droogworst - rookworst - leverworst - salamiworst - knakworst - bokworst - boterhammenworst

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

@woeta

In plaats van ketel, kan je de boiler denken.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Wuursj
  • Registratie: maart 2001
  • Laatst online: 20:05

Wuursj

want worst is al bezet

Glashelder schreef op zaterdag 2 mei 2020 @ 16:18:
[...]

Dat weet ik, had ik ook al aangegeven. Het verschil in rendement is echter niet zó groot
Vind je? Ik vind het wel een verschil dat de moeite waard is:

(bron: handleiding van de mijne)

Nr. 1 is zoals in die Gif hier boven.

[Voor 3% gewijzigd door Wuursj op 04-05-2020 09:50]

droogworst - rookworst - leverworst - salamiworst - knakworst - bokworst - boterhammenworst

Pagina: 1

Apple iPhone SE (2020) Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 4a CES 2020 Samsung Galaxy S20 4G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2020 Hosting door True