Iemand ooit gemeten aan douchewarmtewisselaar (DWTW)?

Pagina: 1 2 ... 27 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tw_eek
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 07-07 13:00
Enkele meetwaarden:

tw_eek schreef op woensdag 13 april 2011 @ 22:59:
Meten is weten.

Vandaag dacht ik eens, laat ik gaan meten hoeveel liter gas ik verbruik per minuut om de douche bij ongeveer 37-38 graden water en ongeveer 7-8 liter per minuut.

Resultaat 16 liter oftwel 0,016 kuub.

Een reactie van een slimme tweaker gaf de volgende reactie:
Hmm. 2 l gas per l water. Ik kwam ongeveer op 4 à 5 l gas per l water. Effe rekene. 1 l water opwarmen van 8 --> 38 = 30 x 4,2 x 1000 = 126 kJ. Gedeeld door 35 MJ/m3 = 3,6 l. Dat is een ondergrens, want die 35 MJ is de bovenwaarde, dus inclusief condensatie. 2 l lijkt me dus aan de lage kant. Heb jij soms een wtw?
Zoals ik al aangaf heb ik in de aan- en afvoerleiding een temperatuursensor. Van de fabrikant heb ik een tabel ontvangen met een resolutie van 5 graden.

TemperatuurOhmse weerstand van temperatuursensor
5 5715.94
10 4479.94
15 3536.94
20 2811.93
25 2250.93
30 1813.93
351470.93
401198.92

Op twee dagen heb ik de weerstanden gemeten waarbij ik de thermostaatkraan op 37graden heb gezet met een normale hoeveelheid waterdoorvoer (met die Grohe kranen kan je de kraan openzetten tot de weerstand en als je meer water wilt hebben moet je een knopje indrukken om verder te gaan).

DatumOhmse weerstand koudOhmse weerstand warmTemperatuur koud berekendTemperatuur warm berekend
16 mei 2010400019001229
12 augustus 2010325016501732

De WTW werkt. Gemeten via het gasverbruik én de temperatuursensoren.

[ Voor 4% gewijzigd door tw_eek op 02-08-2013 12:15 . Reden: weerstand -> ohmse weerstand en tempertatuur toegevoegd ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoudseHoeve
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 03-07 11:28

WoudseHoeve

Hobby Boer

Ik begrijp niet veel van je verhaal, wat zijn die getallen van 4 cijfers ( soms zelfs met 2 cijfers achter de comma...)

14kWp, Piko 10.1+Piko 4.2+SE7k(6k965Wp), 25kW houtkachel, 120 Heatpipes+1210L Buffer, linkedin pv-output

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tw_eek
WoudseHoeve schreef op vrijdag 02 augustus 2013 @ 11:59:
Ik begrijp niet veel van je verhaal, wat zijn die getallen van 4 cijfers ( soms zelfs met 2 cijfers achter de comma...)
Ik heb de post aangepast. De sensoren meet ik op ohmse weerstand. Via een referentietabel kan ik zien hoe hoog de temperatuur is. Meten doe ik met een gewone multimeter die redelijk exact meet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoudseHoeve

WoudseHoeve

Hobby Boer

AHA nu is het duidelijk (NTC), thanks!
Lees ik dat dus goed dat het water met 29 tot 32 graden uit de wtw unit komt ? impressive !

14kWp, Piko 10.1+Piko 4.2+SE7k(6k965Wp), 25kW houtkachel, 120 Heatpipes+1210L Buffer, linkedin pv-output

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tw_eek
WoudseHoeve schreef op vrijdag 02 augustus 2013 @ 12:29:
Lees ik dat dus goed dat het water met 29 tot 32 graden uit de wtw unit komt ? impressive !
Zo op het eerste oog wel. De temperatuurberekening is niet exact. Het weerstandsverloop is niet lineair met de temperatuur maar voor de berekening heb ik een lineair verloop aangenomen tussen twee punten die het dichtst bij de weerstand zitten.

De sensoren heb ik niet geijkt. Uiteindelijk denk ik dat de beste meting gewoon de gasmeter is met het gegeven liter/minuut. Met een thermometer kan je redelijk precies de koudwatertemperatuur meten (kom er nu achter dat ik de sensor zo wel kan ijken op 1 temperatuur :*) ).

Toevoeging:
Ik moet er ook bij aangeven dat de buis vrijwel direct onder de douche is geplaatst. Bij de renovatie van de badkamer werd ook de beneden wc aangepakt. In de ruimte van de beneden wc, die direct onder de douche staat, is de wtw geplaatst en netjes achter de tegels verwerkt. Of dat handig is moet later blijken maar het is wel efficiënt.
De draadjes van de sensoren lopen naar de meterkast.

[ Voor 36% gewijzigd door tw_eek op 02-08-2013 13:12 . Reden: Toevoeging. ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 238103

WoudseHoeve schreef op vrijdag 02 augustus 2013 @ 12:29:
beste doorstroomverwarmer die dat ook kan,
een wtw rules !
een wtw op je zonneboiler vergroot de capaciteit ook enorm, zo wtw ik nu zonnewarmte,
want de ketel staat al maanden uit.
de capaciteit en overbrugging van slechte dagen werkt dan ook erg goed.
er gaat hier meer door de wtw dan alleen de douche, en dat gaat prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blissard
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 11:09
@tweek. Klopt het dat je alleen de koudwater van de mengkraan op de wtw hebt aangesloten? Anders lijkt het rendement me te hoog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tw_eek
blissard schreef op vrijdag 02 augustus 2013 @ 20:02:
@tweek. Klopt het dat je alleen de koudwater van de mengkraan op de wtw hebt aangesloten? Anders lijkt het rendement me te hoog.
Ja, direct op de koudwater aansluiting en aangezien de wtw vrijwel direct onder de douche is aangesloten heb ik daar weinig warmteverlies.

Ik moet nog glimlachen als ik denk toen de installateurs die grote koperen buis zagen. Hoofdschuddend hebben ze het ding aangesloten. Wel goed overigens. De sensoren nog slimmer dan ik had aangegeven.
Er bestaan nog steeds goede vaklui _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Dre

Wat zegt de deltaT van een Douche-WTW als je niet de volledige douche flow hebt?

Volgens mij weet je dan niet hoeveel energie of rendement de Douche-WTW heeft. Of meet je de flow?

[ Voor 18% gewijzigd door Dre op 02-08-2013 22:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blissard
Dat is mijn idee dus ook. Zonder flow betekent de gemeten temperatuur niet zoveel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tw_eek
Dre schreef op vrijdag 02 augustus 2013 @ 21:42:
Wat zegt de deltaT van een Douche-WTW als je niet de volledige douche flow hebt?

Volgens mij weet je dan niet hoeveel energie of rendement de Douche-WTW heeft. Of meet je de flow?
Het was ook niet de vraag wat het rendement is van een wtw. Ik weet ongeveer wat de delta t is met zeg maar 7 liter per minuut water door de douchekop.
Ik weet niet precies wat de temperatuur van de warm watertoevoer is.

Er zijn een paar variabelen die je mist om het rendement te berekenen.
Wat ik wel weet is dat hij het doet. Het is onzinnig om een dure flowmeter te installeren waarvan je weet dat je na een paar keer meten het wel weet.

Dat is volgens mij ook het geval bij plugwise apparaten, op een gegeven moment weet je wel wat je verbruik is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

op 4 personen gaf de wtw minstens al 300m3 besparing in 2013 tov de voorgaande jaren
ik kan de cv en ww apart zien in de qsolar(in J of m3)
het was een koud jaar 2013, de eerste helft.
nu even tellen, 300m3 heeft een energieinhoud van `~8kWh`,
wat zomaar even 2400 kWh zou zijn in een elektrische Inventum boiler
een hele pv-set getackled door een rioolpijpje.
eat your heart out.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoudseHoeve

WoudseHoeve

Hobby Boer

Anoniem: 238103 schreef op woensdag 07 augustus 2013 @ 16:25:
Ik weet het niet maar volgens mij is 8kWh == 8kWh aan warmte .....
Om deze warmte op te wekken met een WP met en COP van 4 zou het zelfs met 2kWh omgezet kunnen worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

de energieinhoud van groningen gas is ongeveer 33MJ ofwel 8kWh in een elektrische boiler van Inventum.(cop=1)
als 1 miljoen huishouden met kinderen 300m3 besparen, winnen we vele jaren aardgas ....en een beving minder.
(een gasketel haalt die cop=1 veelal niet eens, met een wtw misschien net)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Niet online

Dre

Anoniem: 238103 schreef op woensdag 07 augustus 2013 @ 16:25:
op 4 personen gaf de wtw minstens al 300m3 besparing in 2013 tov de voorgaande jaren
ik kan de cv en ww apart zien in de qsolar(in J of m3)
het was een koud jaar 2013, de eerste helft.
een hele pv-set getackled door een rioolpijpje.
eat your heart out.
Ik lees hier een rendement van 51%. Als jij nu al 300m3 bespaart hebt dankzij de wtw betekend dat je zonder wtw 600m3 aan gas zou verbruiken voor warmwater van 1 januari t/m vandaag. Er komen nog ruim 4 maanden bij in 2013, dus dan zou je op zo'n 900m3 per jaar alleen aan warmwater verbruiken. Dat vind ik wel erg veel, zelfs als je 13 kinderen zou hebben. Weet je zeker dat je de cijfers goed op een rijtje hebt staan?
Anoniem: 238103 schreef op woensdag 07 augustus 2013 @ 17:06:
de energieinhoud van groningen gas is ongeveer 33MJ ofwel 8kWh in een elektrische boiler van Inventum.(cop=1)
als 1 miljoen huishouden met kinderen 300m3 besparen, winnen we vele jaren aardgas ....en een beving minder.
Om gas te besparen zou je er beter voor kunnen zorgen dat 1 miljoen huishoudens geen kinderen kunnen nemen. En helemaal gezinnen die 900m3 gas per jaar voor warmwater nodig hebben :P (grapje)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NBK
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 12-11-2024

NBK

Weercam-Avatar

Anoniem: 238103 schreef op woensdag 07 augustus 2013 @ 17:06:
Als je echt aardgas wil besparen moet in Nederland de tuinbouw aan de aardwarmte geholpen worden. Geholpen omdat woonwijken in de buurt ook kunnen profiteren.
Neemt niet weg dat elke watt bespaarde energie er 1 is dus ik heb ook gewoon netjes een WTW op de douche afvoer :)

PC's; Home; Met 8619 units als 72e geëindigd bij DPC @ SETI-classic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

kijk de hollanders weten het weer beter, maar doen ondertussen daarom weer niets
anyway ik heb de heitech wtw v3(65%), en niet de itho
in 8 maanden heb ik inderdaad zo >22m3 (4m3 per persoon) per maand voor warmwater nodig, misschien wel meer, maar dat komt duur de luxe en comfort van cw6 douchen, een bad en veel hotfills wat deze 176m3 verdubbelt = >300m3
echter daalt mijn waterverbruik, en mijn energieafname nog steeds verder.
ik heb ze op een rijtje, jullie ook ?
beste dre, je schermt nu met 900m3 gas, voor warmwater,
ik spreek over mijn totale warmwateroutput inclusief alles, jij laat was en afwas weg en denkt alleen aan de douche, doe dat niet, kijk naar je warmtelozing all-in.(per persoon)
door mijn wtw gaat meer dan de douche, in overleg met de leverancier uiteraard.
water van de douche kan zomaar gerecycled in de was of cv terecht komen.
centrale I/O meetplaats is de qsolar (in MJ) de wtw heb ik nu alweer 2,5 jaar meten doe ik niet meer,
het is zo duidelijk wat een wtw doet, beter is dat wtw water zoveel mogelijk te bufferen en overal aan te wenden, meten word dan onmogelijk, slechts vergelijken met eerder kan nog.
de wtw is super low tech en het rendement formidabel icm een zonneboiler, helaas ondergewaardeerd omdat energie word beoordeeld in euro in nederland en niet in eenheid.

[ Voor 28% gewijzigd door Anoniem: 238103 op 07-08-2013 20:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blissard
Eric, toch is het jammer dat je niet meer meet. Het is altijd leuk je enthousiaste verhalen te lezen. Met cijfers zouden die nog beter worden.
Mij lijkt een WTW erg praktisch. Mijn huidige gebruik is echter slechts 300 m3 per jaar voor warmwater. Dan wordt het wel heel relevant hoeveel zo'n wtw nou precies oplevert. Voor 100 m3 winst kan ik m'n geld beter in zonnepanelen stoppen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Niet online

Dre

Anoniem: 238103 schreef op woensdag 07 augustus 2013 @ 20:23:
kijk de hollanders weten het weer beter, maar doen ondertussen daarom weer niets
anyway ik heb de heitech wtw v3(65%), en niet de itho
in 8 maanden heb ik inderdaad zo >22m3 (4m3 per persoon) per maand voor warmwater nodig, misschien wel meer, maar dat komt duur de luxe en comfort van cw6 douchen, een bad en veel hotfills wat deze 176m3 verdubbelt = >300m3
echter daalt mijn waterverbruik, en mijn energieafname nog steeds verder.
ik heb ze op een rijtje, jullie ook ?
Als ik lees 'dalend waterverbruik' zou ik bijna gaan denken dat je gezin bewuster omgaat met het milieu door bijvoorbeeld de stortdouche te vervangen door een spaardouche. Kan je goed het onderscheidt maken tussen daling in energieverbruik door 'technische hulpmiddelen' (Douche-WTW) en daling in energieverbruik aanpassen van 'comfort'/ gedrag (spaardouche)?
Met andere woorden: Bekijk je de voordelen van technische hulpmiddelen wel op een juiste wijze?
beste dre, je schermt nu met 900m3 gas, voor warmwater,
ik spreek over mijn totale warmwateroutput inclusief alles, jij laat was en afwas weg en denkt alleen aan de douche, doe dat niet, kijk naar je warmtelozing all-in.(per persoon)
door mijn wtw gaat meer dan de douche, in overleg met de leverancier uiteraard.
water van de douche kan zomaar gerecycled in de was of cv terecht komen.
Ik heb niet gezegd dat ik jou (af)was weg laat en alleen aan de douche denk. 7200 kWh (900m3) blijft erg veel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Niet online

Dre

blissard schreef op woensdag 07 augustus 2013 @ 21:21:
Eric, toch is het jammer dat je niet meer meet. Het is altijd leuk je enthousiaste verhalen te lezen. Met cijfers zouden die nog beter worden.
Mij lijkt een WTW erg praktisch. Mijn huidige gebruik is echter slechts 300 m3 per jaar voor warmwater. Dan wordt het wel heel relevant hoeveel zo'n wtw nou precies oplevert. Voor 100 m3 winst kan ik m'n geld beter in zonnepanelen stoppen.
Ik ben ook erg benieuwd naar (goed gemeten) resultaten van mensen met een Douche-WTW . Als je veel warm afval water loost en bewust je wasmachine aanzet zal het flink meer opleveren dan een 1 persoons huishouden met een spaardouche en een granieten badkamervloer. Maar cijfers? die ontbreken in dit topic wat gaat over "Iemand ooit gemeten aan Douche-WTW" :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

je snapt het niet, hoe zeg ik dit aardig,
je lijkt klem te zitten in je eigen overtuiging norm of denkwijze.

voorbeeld :
de wtw &hotfill vulling zorgt voor een dermate hoog energierendement op de afwas,
dat de siemens sensor afmachine op jaarbasis vaak 20 minuten eerder klaar is, per wasbeurt
en mede hierdoor enkele spoelingen niet doet.

als stroom en gas op inhoud (MJ) gelijk zouden worden geprijst was deze discussie heel anders

[ Voor 13% gewijzigd door Anoniem: 238103 op 07-08-2013 21:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blissard
Eric, ik lees je bijdrages altijd met veel plezier, maar als je niet wilt meten (is dat trouwens zo?) Dan is dit wellicht gewoon niet jouw topic. Dat een wtw werkt en zeker zinvol is, is volgens mij iedereen wel duidelijk. Ik wil gewoon wel eens getallen zien (voordat ik een verschrikkelijke ravage aanricht om zo'n ding te installeren).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Niet online

Dre

Anoniem: 238103 schreef op woensdag 07 augustus 2013 @ 21:30:
je snapt het niet, hoe zeg ik dit aardig,
je lijkt klem te zitten in je eigen overtuiging norm of denkwijze.
Ik ben heel eenvoudig te overtuigen hoor :), maar dan wel met (betrouwbare) cijfers ;)
voorbeeld :
de wtw &hotfill vulling zorgt voor een dermate hoog energierendement op de afwas,
dat de siemens sensor afmachine op jaarbasis vaak 20 minuten eerder klaar is, per wasbeurt
en mede hierdoor enkele spoelingen niet doet.
Hoeveel water scheelt dit per jaar en hoeveel water verbruik je in totaal per jaar? (cijfers s.v.p.)
blissard schreef op woensdag 07 augustus 2013 @ 21:42:
Eric, ik lees je bijdrages altijd met veel plezier, maar als je niet wilt meten (is dat trouwens zo?) Dan is dit wellicht gewoon niet jouw topic. Dat een wtw werkt en zeker zinvol is, is volgens mij iedereen wel duidelijk. Ik wil gewoon wel eens getallen zien (voordat ik een verschrikkelijke ravage aanricht om zo'n ding te installeren).
Helemaal mee eens. Iemand ooit gemeten aan een Douche-WTW?

[ Voor 80% gewijzigd door Dre op 07-08-2013 21:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

bij dagelijks gebruik op de afwasmachine scheelt dit 32m3 water op jaarbasis
een douche wtw doet wat in de folder staat, in de eenvoudige setup met gasketel
als je andere leefmanieren aanleert en andere slimme apparatuur gebruikt,
kan dit rendement gigantisch gaan stijgen.

ik doe de was (electrolux hot&cold) altijd na het douchen
de hot& cold krijgt dan wtw water uit de zonneboiler
zonder zon is dit al ~36c, met zon is het onmeetbaar wie wat deed.
al met al staan alle meters stil, en gaat de pv dan vrijwel volledig het net in, bij een was van 40c
ik heb het hans de git eens laten zien, en die zei alleen wtf x4

het heeft 50% van de pv overbodig gemaakt, en ik zit nu alweer met -2840kWh op de meter,
dit is op een ferraris dus al gesaldeert.
of je dus in pv of warmte investeert hangt van je eigen meting af, waar je het meeste van gebruikt
het toeval wil dat ik 2 jonge kinderen heb, en die wonen hier nog wel 3x de terugverdientijd.
normaal stijgt je verbruik dan (energie&water) maar door alle componenten samen hier dus duidelijk niet

ik kan dus geen exacte cijfers leveren maar wel een duidelijke trend vertellen.
Helemaal mee eens. Iemand ooit gemeten aan een Douche-WTW?
dat bedoel ik dus, lees dan gewoon de folder, daar staan de cijfertjes.

of mijn meting :
-swinters komt het water met 8c de wtw in, en met een flow van 9 liter per minuut er 36 graden weer uit
-zomers komt het water met 9-11c de wtw in, en met een flow van 9 liter per minuut er met 36-38 graden
weer uit, de teruggewonnen warmte is dan zonnewarmte.
de wtw is een heitech wtw v3
de zonneboiler capaciteit neemt door de wtw toe met tenminste 30%
de zonneboiler kan nu wel 3 regendagen overbruggen zonder hulp
ps mijn ltv cv is 22-52c de wtw zit er precies tussen, je kunt dit nimmer meten wat daar gebeurt, de cv loopt door de cv zonneboiler

[ Voor 23% gewijzigd door Anoniem: 238103 op 07-08-2013 22:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Niet online

Dre

Bedankt voor het delen van je praktijk ervaring met wat cijfers. Hier kunnen we wat mee :)

Afwasmachine
32m3 water = 32.000 Liter. Dus bij "dagelijks gebruik" van de afwasmachine bespaar je 32.000 Liter water per jaar door gebruik van hot-fill. Per dag is dat 88 Liter water minder. Op internet lees ik dat een vaatwasser maximaal 19 liter verbruikt (bij het meest intensieve programma). Dan vind ik 88 Liter water minder dankzij hot-fill wel erg veel. Welke vaatwasmachine heb je trouwens en wat verbruikt die aan water zonder hot-fill?

[ Voor 3% gewijzigd door Dre op 08-08-2013 17:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

doorlezen :

aquaSensor
De aquaSensor past het aantal spoelgangen aan op de vervuilingsgraad van het water.

beetje vieze vaat, en je jaagt er zo 4 spoelgangen extra doorheen.
niemand die het merkt, totdat je gaat meten.
als je pech hebt gaat de 2 en 3e spoelgang zo lekker even weer van 8c leidingwater naar de ingesteld 45c of hoger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Niet online

Dre

Daarom zeg ik ook maximaal. Het waterverbruik ligt tussen de 9 en 19 liter bij "programma 2" Of lees jij ergens dat hij ook ~150 Liter (badkuip?) er doorheen kan spoelen? (ik kan het niet vinden iig)

Welke vaatwasmachine heb je trouwens en wat verbruikt die aan water zonder hot-fill?

[ Voor 5% gewijzigd door Dre op 08-08-2013 17:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

een siemens se65m 2010 series de hotel versie (waarom ?)

na mailen met siemens nederland alleen domme antwoorden zoals dat loze zetmail koud water lulkoek verhaal, wat hier ook rondwaart
na mailen met siemens duitsland :

/volledig offtopic inmiddels :

Instelling Warmwater:
– Deur openen.
– AAN/UIT-schakelaar( inschakelen.
– Programmatoets# ingedrukt
houden en de START-toets )" net
zolang indrukken tot
de cijferindicatie •:‹... brandt.
– Beide toetsen loslaten.
De indicatie van toets# knippert
en op de cijferindicatie8 brandt
de door de fabriek ingestelde
waarde •:‹….
– Programmatoets# net zo vaak
indrukken tot op de cijferindicatie8
de in de fabriek ingestelde
waarde ‘:‹‹ verschijnt.
Om de instelling te wijzigen:
– Door indrukken van de toets3 kunt
u de instelling Warmwater uit- ‘:‹‹ of
inschakelen ‘:‹‚.
– START-toets)" indrukken.
De instelwaarde is opgeslagen.
– Deur sluiten.

na initiele testen zonder hotfill en borden vol met etensresten heeft de machine een record van 64 liter water neergezet en 4,8 kWh (aquasensor 3 programma 4)
een dag later heb ik dit kunnen reduceren naar 22 liter en 0,81 kWh met een kleun heet water uit de wtw verder opgewamrd door de zonneboiler.
hoe groter je gezin hoe beter de wtw voldoet, vele kleine besparingen maken het geheel groot op jaarbasis

[ Voor 6% gewijzigd door Anoniem: 238103 op 08-08-2013 20:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Niet online

Dre

Huh :? Ik dacht dat je 88 Liter per dag bespaarde met hot-fill bij je vaatwasser. Nu heb je het over 64-22=42 liter. Of zie ik iets over het hoofd?

Dan alsnog vind ik 64 Liter voor een wasbeurt alsnog heel veel. Zo wordt er op deze website gezegd dat een "Tien jaar oude vaatwasser energielabel C (oud label)" een waterverbruik heeft van 23 liter per wasbeurt. Tegenwoordig zijn ze zuiniger. Verbruikt jou vaatwasser dan niet veels te veel water, of kloppen mijn bronnen niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

je bronnen vertonen dezelfde kuren als de folders van a-label autos,
de praktijk blijkt vaak anders te zijn.
mijn machines doen het prima, en zijn langdurig vergeleken met anderen, oa van dit forum.
de zogenaamde afvoer sensor techniek kan behoorlijk tegenwerken
mijn verwachte waterconsumptie voor 4 personen in 2013 schommelt nu rond de 130~140m3/jaar en dat is erg laag. ik kom van 170m3 met 2 personen in 2006
was afwas douche en bad gaan door de wtw, hoe heter de hotfill hoe lager het waterverbruik van de afwas, als ik gebruik maak van de variospeed optie van siemens

[ Voor 37% gewijzigd door Anoniem: 238103 op 08-08-2013 23:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blissard
tsja, het blijft lastig vergelijken op basis van gegevens uit de reclame / folder. Dat is met wtw's natuurlijk ook zo. De geadverteerde rendementen zijn ook alleen haalbaar bij specifieke (zeer gunstige) omstandigheden.
Ik zou dat watergebruik van die machine toch nog eens tegen het licht houden, want met een gelijke familiegrootte kom ik jaarlijks niet boven de 100 m3. Maar water verbruik je natuurlijk voornamelijk met de toiletten. Wellicht dat spoelen met warm water daar ook zo zijn voordelen heeft :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 17:05

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

blissard schreef op woensdag 07 augustus 2013 @ 21:21:
300m3 per jaar voor warm water is aardig fors. Dat van ons zit slechts rond de 200m3 ( situatie 2008 ). Ondanks dat zonder enige twijfel bij het verbouwen van de badkamer een WTW geinstalleerd. Alles lag toch open en dan maakt 400 euro extra ook weinig meer uit voor een WTW.

Ik kan de winst in de wintermaanden duidelijk merken, de zonneboiler blijft veel warmer door de WTW. In de winter mocht ik al blij zijn met 15 tot 25 graden in de boiler. Nu komt hij in de winter praktisch niet onder de 30 graden.

In de winter komt mijn koude water met een graad of 10 het huis binnen. Dat ging dus ook voorheen zo mijn zonneboiler in. Nu komt met de WTW het water met ongeveer 30 graden binnen. Met de collector erbij houd ik dus nu netto per jaar hogere temperaturen in mijn boiler over.

Ik heb al eens samen met JeroenH met een warmtebeeldcamera foto's genomen van de WTW. Ik kan binnenkort met mijn Testo wel eens nieuwe plaatjes schieten als er iemand onder de douche staat. Moet ik alleen nog een temperatuurlogger ergens regelen. Dan kan ik een sensor op de leiding onderaan monteren en eentje bovenaan richting de CV/douche/zonneboiler.

[ Voor 24% gewijzigd door mkleinman op 09-08-2013 08:45 ]

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Nu online
Ik zit hier in mijn eentje met weekends vriendin erbij op zo'n 45 kuub water per jaar en 120 kuub gasverbruik voor tapwater en koken. Elke dag douchen, maar vrij kort. Heb wel een badkuip, maar die ligt vol troep, ik ben geen badmens, mijn vriendin ook niet en de laatste keer toen we samen het bad geprobeerd hebben kwamen we tot de conclusie dat het te klein is voor 2 lange mensen.

WTW zou ik kunnen installeren, maar om dat te kunnen doen moet ik de badkuip eruit slopen om bij de afvoer te kunnen komen zodat ik de afvoer van douchehok los kan halen van de grote buis waar de WC nu ook op zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 08-07 13:07
Wij gaan nu voor een nieuwbouwhuis (geen zelfbouw), maar ik betwijfel of ik voor een WTW kan gaan of deze later makkelijk te installeren. Er staat iig geen WTW op de optielijst, zoals ik al had verwacht.

Wel is het zo dat we de badkamer extern kunnen gaan shoppen (of casco, maar is in dit geval niet handig). Maar dat verandert weinig aan het leidingwerk denk ik.
De WC zit wel (schuin)tegenover de douche, dus er zal wel een redelijke leiding lopen van de douche naar het riool, dus eventueel plaats voor een horizontale WTW, maar weet niet of dat ook zo goed werkt?
Onder de douche is namelijk geen aparte ruimte voor leidingen, dus hij zal eerst een stuk horizontaal lopen en dan waarschijnlijk op de wc riool pijp.

Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blissard
mkleinman schreef op vrijdag 09 augustus 2013 @ 08:38:
[...]

300m3 per jaar voor warm water is aardig fors. Dat van ons zit slechts rond de 200m3 ( situatie 2008 ). Ondanks dat zonder enige twijfel bij het verbouwen van de badkamer een WTW geinstalleerd. Alles lag toch open en dan maakt 400 euro extra ook weinig meer uit voor een WTW.
Klopt. Die 300m3 is wel inclusief koken. Mijn oude nefit doet al 200 liter per dag om de boiler op temperatuur te houden, dat schiet ook lekker op. Een nieuwe ketel bespaart dus ook al 70 m3 (mits zonder boiler).
Om een wtw bij mij in te bouwen moet ik een stuk badkamer afbreken. Al zou alles openliggen, dan was het voor mij ook een nobrainer. Nu is een nieuwe cv ketel goedkoper.
Mijn jonge kinderen zitten nu nog vaak in bad dus daar heb je niets aan een wtw. In de toekomst zal dat wel veranderen. Misschien dat we de badkamer dan zowieso verbouwen en een wtw toevoegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Nu online
200 liter per dag aan gas valt op zich nog mee, mijn oude intergas deed 1 kuub per dag, en dan was het buiten 30 graden en werd er helemaal geen tapwater gebruikt (had het huis net).

Houd er wel rekening mee dat een doorstroomtoestel voor snelle tapwaterlevering zijn warmtewisselaar op 40 graden houdt, zelfs met de eco stand hakt dit er aardig in. Ik heb het hier uitgezet (booster ook overigens) omdat ik liever wat langer op tapwater wacht dan dat ik elke dag onnodig liters gas de lucht in stook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

blissard schreef op vrijdag 09 augustus 2013 @ 10:30:
[...]

Klopt.
Nu is een nieuwe cv ketel goedkoper.
Mijn jonge kinderen zitten nu nog vaak in bad dus daar heb je niets aan een wtw. In de toekomst zal dat wel veranderen. Misschien dat we de badkamer dan zowieso verbouwen en een wtw toevoegen.
oei oie aai auw
is dat zo ?
hier eentje van 0 en 2, en dat bad gaat wel degelijk door de wtw,
afspoelen en leeglopen, terug de zonneboiler in.

het veronderstelde "beter" redeneren is absoluut niet het geval,
juist een gasketel heeft een integrale kostprijs gedurende het opgroeien van je kinderen,
het is niet voor niets dat de ketels onder kostprijs worden gedumpt door nuon en essent,
je moet `gashead` blijven en dat is hun veel waard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blissard
Eric, het eerste deel van je verhaal kan ik wel volgen, maar is op mij niet van toepassing. Ik heb namelijk geen zonneboiler. Het tweede deel is gibberish voor me.
Gedurende de komende 15 jaar (dan is de jongste 20) zal ik 1 cv ketel en ca. 3.000m3 gas kopen om te kunnen douchen en badderen.
Als ik van die 3000 m3 1.500 kan maken dan is dat mooi meegenomen, maar niet veel meer waard dan de omgerekende waarde van het gas. Aanleg van een wtw kost hier nu ca. 2.000 euro. Dat is me wat te gortig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

als je er maar voor zorgt dat bank en energiebedrijf geen geld krijgen wat je kinderen toekomt.
(zou kunnen toekomen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 16:25

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

_JGC_ schreef op vrijdag 09 augustus 2013 @ 10:53:
Houd er wel rekening mee dat een doorstroomtoestel voor snelle tapwaterlevering zijn warmtewisselaar op 40 graden houdt, zelfs met de eco stand hakt dit er aardig in. Ik heb het hier uitgezet (booster ook overigens) omdat ik liever wat langer op tapwater wacht dan dat ik elke dag onnodig liters gas de lucht in stook.
Hoe heb je dit uitgezet? Mijn ketel detecteert warmtevraag adhv een afkoelende warmtewisselaar.
Wat trouwens nu wel slecht uitkomt; ik had de triggertemperatuur verlaagd naar 30 graden (dat scheelt 2x aanslaan per dag) maar nu ik sinds twee weken een douchewtw heb gaat de ketel uit als ik me afspoel tijdens het leeglopen van het bad 8)7 (aanvoer koud water is dan dus >30 graden).
Weer even terug naar fabrieksinstellingen dus :)

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Niet online

Dre

Anoniem: 238103 schreef op donderdag 08 augustus 2013 @ 22:55:
je bronnen vertonen dezelfde kuren als de folders van a-label autos,
de praktijk blijkt vaak anders te zijn.
mijn machines doen het prima, en zijn langdurig vergeleken met anderen, oa van dit forum.
de zogenaamde afvoer sensor techniek kan behoorlijk tegenwerken
mijn verwachte waterconsumptie voor 4 personen in 2013 schommelt nu rond de 130~140m3/jaar en dat is erg laag. ik kom van 170m3 met 2 personen in 2006
was afwas douche en bad gaan door de wtw, hoe heter de hotfill hoe lager het waterverbruik van de afwas, als ik gebruik maak van de variospeed optie van siemens
Je hebt mij eerder een beetje in verwarring gebracht. Scheeld het waterverbruik nou 42 Liter per dag of 88 Liter per dag door toepassing van hot-fill voor je vaatwasmachine?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drielp
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 07-07 20:51
Gisteren het laatste beetje vakantiegeld opgemaakt, de douche wtw is onderweg. De Technea is, voor zover ik het kan vinden, een van de weinige wtw die door een meterkast mogen. En heeft, naar verluidt, het beste rendement. Ik ben benieuwd hoever mijn gasverbruik gaat zakken. Voor de TS, ik ga zeker een paar eenvoudige metingen doen. De aan- en afvoerleidingen zijn goed bereikbaar, dus een paar temperatuurmeter zijn zo geplaatst.

4285 Wp op ZO, 1200 Wp op schuur en 880 Wp op NW, DWTW en 7 kW houtkachel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freemann
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

Freemann

CO2 Warmtepomp + VentilatieWTW

Anoniem: 238103 schreef op donderdag 08 augustus 2013 @ 22:55:
was afwas douche en bad gaan door de wtw
mijn inziens is de winst bij niet gelijk afvoeren en vragen nihil.

Waarom dan was, afwas en bad door de WTW?

https://www.taltion.nl, https://www.trekhaakkoffer-huren.nl, https://www.fietsendrager-huren.nl, https://www.fietskar-huren.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Freemann schreef op zaterdag 10 augustus 2013 @ 11:41:
[...]

mijn inziens is de winst bij niet gelijk afvoeren en vragen nihil.

Waarom dan was, afwas en bad door de WTW?
Waarom niet :), de vraag is eerder hoe je zoveel als mogelijk kan winnen. Gesteld de WTW wordt opgewarmd door de afvoer van de afwas maar het warme water wordt niet meteen gebruikt. Als je na een kwartier wel weer warm water pakt dan pak je nog wat restwarmte uit de WTW. Je praat dan niet over MJ's per keer maar elke joule die je kan hergebruiken is er een :)

Edit:

Ik zal zo de douche even aanzetten en mijn warmtebeeldcamera erbij pakken voor wat mooie foto's.
drielp schreef op zaterdag 10 augustus 2013 @ 11:35:
Gisteren het laatste beetje vakantiegeld opgemaakt, de douche wtw is onderweg. De Technea is, voor zover ik het kan vinden, een van de weinige wtw die door een meterkast mogen. En heeft, naar verluidt, het beste rendement. Ik ben benieuwd hoever mijn gasverbruik gaat zakken. Voor de TS, ik ga zeker een paar eenvoudige metingen doen. De aan- en afvoerleidingen zijn goed bereikbaar, dus een paar temperatuurmeter zijn zo geplaatst.
Super! Ik heb mijn WTW ook in de meterkast hangen, ook een Technea trouwens :)

[ Voor 38% gewijzigd door mkleinman op 10-08-2013 11:53 ]

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

ik denk niet dat ik nog kan overbengen wat ik doe met de wtw,
men eist feiten en cijfers, maar mijn gedrag is variabel.
blijkbaar van de eisers niet, die zijn heel statisch iedere dag...
ik snap niet dat er geen tvt discussie is over de prijs van warmtelozing in het riool,
ook hier komt een deel gasverwarmt of elektrisch verwarmd terecht.
nou als jullie die cijfers even aan mij overleggen, dan zal ik ook weer even gaan meten.
oude techniek weer goed, nieuwe techniek afzeiken moet echt stoppen mensen....
wat een wtw doet hangt van de flow af
dat ik alles automatiseer en serieel uitvoer word denk ik totaal niet begrepen.

@drieip
de technea is luchtdicht, en kan een enorne flow aan,
hierdoor kun je het bad er ook doorheen gooien, oid.
hierdoor blijft ie lekker schoon ook.
hij heeft veruit de hoogste efficiency waarde, die 60+ % haal je wel.
als je een zonneboiler hebt word het feest compleet, dan kun je gaan distribueren,
ipv enkel de douche aansluiten.

[ Voor 6% gewijzigd door Anoniem: 238103 op 10-08-2013 12:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Anoniem: 238103 schreef op zaterdag 10 augustus 2013 @ 12:24:

Hier begrijp ik het sowieso nog niet 100% dat gaat denk ik ook nog wel een paar jaar duren :). Ik heb net interessante warmtebeelden van de WTW en douche genomen en twee weken terug van de zonneboiler en CV met isolatie. Feit is dat er warmte wordt gerecycled en niet zomaar het riool in wordt geloosd. En als je daar de kans voor hebt moet je het idd doen :)

Feit is ook dat ik nog ontzettend veel warmte verlies door de buisisolatie. Ik heb foto's gezien van enkele en dubbele isolatie, dat verschil is ook aanzienlijk. Het collectorcircuit is al een tijdje dubbel geisoleerd, en dat is op de vliering duidelijk te merken. Daar wordt het nu veel minder warm. Nog een gevolg: Mijn Solarmax2000S omvormer die er ook hangt zet zijn fan niet meer aan, hij kan nog voldoende normaal koelen _/-\o_

En ik heb het bij je gezien :9~ is daar de juiste smiley voor

Grootste complexiteit is dat je niet aan 1 ding moet meten maar aan het geheel en wat het geheel bespaard, die integrale gedachte ben jij daaro in Alkmaar aardig ver mee :) :P

* mkleinman jaloers

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drielp
ik snap niet dat er geen tvt discussie is over de prijs van warmtelozing in het riool,
nou als jullie die cijfers even aan mij overleggen, dan zal ik ook weer even gaan meten.

@drielp
de technea is luchtdicht, en kan een enorne flow aan,
hierdoor kun je het bad er ook doorheen gooien, oid.
hierdoor blijft ie lekker schoon ook.
hij heeft veruit de hoogste efficiency waarde, die 60+ % haal je wel.
als je een zonneboiler hebt word het feest compleet, dan kun je gaan distribueren,
ipv enkel de douche aansluiten.
Jouw ervaring met deze douche WTW heeft mij over de streep getrokken. Ik en mijn vriendin houden van lekker lang douchen, alleen het dagelijkse verbruik van 0,7 m3 gaat irriteren. Dit moet gewoon omlaag. Korter douchen kan natuurlijk ook, maar dat is minder leuk. Een zonneboiler gaat zeker nog komen, helaas dit jaar niet meer, vakantiegeld is op. En de plek op mijn schuurdak is maar beperkt, dat past geen standaard collector op. (Daar moet ik ook nog wat voor zoeken, max 1,40 meter hoog en 2,5 meter breed)
Misschien toch eerst een 80 liter elektrische boiler plaatsen, en hier de douche WTW op aansluiten. Overdag met overschot zonnestroom verwarmen en 's avonds verbruiken. De zonneboiler kan hier altijd nog op aangesloten worden.

Nog even over het feiten en cijfers gedoe; ik denk dat jouw jaarafrekening voor zich spreekt, wat de afzonderlijke componenten toevoegen is minder interessant. Het eindresultaat geldt, de weg er naar toe is voor iedereen anders.
In mijn situatie: spouwmuurisolatie, nieuwe kozijnen met HR++ glas, zonnepanelen, LED verlichting, vloerisolatie en een houtkachel heeft mijn jaarrekening van €1600,- (1 persoon) naar €220, - (2 personen) gebracht. Wat de afzonderlijke aanpassingen bijdragen weet ik niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freemann
  • Niet online

Freemann

Was al bang voor de reactie;
Waarom niet?
Iedere Joule is er 1

en nu moet ik gaan "verdedigen" waarom ik kritisch ben....

Mijn DWTW (bij ons hangt hij al 6 jaar) heeft een waterinhoud van 0,3(!) liter.

37c - 8c = 29c (uitgaan van 37c douchetemp. en 8c aanvoer)
4,1858 J per gram water per graad.
300 * 29 * 4,1858 = 36.416 J

Gas = 31.650 J per liter
in de DWTW zit ong. 1,2 liter gas opgeslagen.
1500 lozingen van water per jaar zou dan 1,8m3 gas besparen en na 30 jaar zo'n 45-60m3 gas besparen (€25-€35).
En dat MITS je de warmte direct uit de DWTW haalt
De DWTW heeft een oppervlak van +/- 750cm2 en bij een omgevingstemp van +/- 18c zal hij deze warmte snel aan de omgeving afstaan. Nu zal dat in veel gevallen in huis zijn en scheelt dat weer stoken. Mijn gok is (nergens op gebaseerd) dat er na 30min. weinig meer over is van deze 36.416 J.

Natuurlijk het scheelt ergens een paar J, maar ik zet mijn vraagtekens bij de investering van materiaal en de uitstoot die daaraan vooraf is gegaan.

Maar desondanks _/-\o_ _/-\o_ voor het feit dat je het allemaal door de DWTW (weet te) laat(en) gaan.

nieuwe EN oude techniek rulezzzz.... _/-\o_

edit naar aanleiding van mkleinman zijn post en cijfers:
32c - 18c = 14c (uitgaan van 32c aanvoertemp. afvalwater en 8c aanvoertemp leidingwater)
4,1858 J per gram water per graad.
300 * 14 * 4,1858 = 17580 J 36.416 J
in zomer zit er dus ong. 0,6 liter gas in de DWTW opgeslagen....

[ Voor 16% gewijzigd door Freemann op 10-08-2013 22:03 ]

https://www.taltion.nl, https://www.trekhaakkoffer-huren.nl, https://www.fietsendrager-huren.nl, https://www.fietskar-huren.nl

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Pics!

WTW in aktie

Afbeeldingslocatie: http://www.familie-kleinman.nl/energie/wp-content/gallery/metenwtw/aan_input.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.familie-kleinman.nl/energie/wp-content/gallery/metenwtw/aan_output.jpg

Het water komt binnen met 18.3 graden, ik vind dat persoonlijk voor koud water erg warm! Dit wordt door de WTW opgewarmd tot 25,6 graden terwijl het water met 32,8 graden de WTW binnen komt. Het bierviltrendement is dan:

( ( 25,6 – 18,3 ) / ( 32,8 – 18,7 ) ) * 100 = 50%.

Ik verlies tussen de douchedrain en de WTW ook nog aanzienlijk.

Afbeeldingslocatie: http://www.familie-kleinman.nl/energie/wp-content/gallery/metenwtw/douchevloer.jpg

Het water gaat met 36,5 graden de drain in en komt met 32.8 graden bij de WTW aan. Hoog tijd om de afvoer richting de WTW en de WTW zelf ook nog te isoleren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul C
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 30-06 20:15
Interessant Martin!

Het water is inderdaad heel warm deze tijd van het jaar. Ik moest gisteren een koudwaterleiding opsporen in een cementdekvloer en daar (in Monster) kwam de temperatuur van het water niet onder de 21C! :o

Maar ik zou de temperatuur van je water even anders meten:
Even een glaasje tappen van dat aftapkraantje wat daar zit, want die leidingen zijn best lastig nauwkeurig te meten (wisselende emissiviteit en omdat ze rond zijn heb je ook geen idee wat je achtergrond precies is) en water is juist heel goed te meten (hoge constant emissiviteit en vlak)! Daarnaast elimineer je ook nog de fout doordat de leiding zelf een klein beetje isoleert.

Wist je trouwens dat PVC een hogere emissiviteit heeft dan schilderstape? Kijk maar eens naar M3 op je tweede foto, vlak daaronder lijkt het warmer. PVC-tape is dus ook beter dan schilderstape. Ik zou daarom ook de emissiviteit van je schilderstape op max 0.9 zetten en de gereflecteerde temperatuur overal een paar graden omhoog gooien (volgens mij is het ongeveer 23C bij jou in huis).

Waarschijnlijk gaat je koudwatertemperatuur dan nog iets naar beneden, dat is goed voor je biervilt rendement.

Ik vraag me wel af waar die 18,7C voor de afvoertemperatuur vandaan komt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Paul C schreef op zaterdag 10 augustus 2013 @ 15:42:
Interessant Martin!

Het water is inderdaad heel warm deze tijd van het jaar. Ik moest gisteren een koudwaterleiding opsporen in een cementdekvloer en daar (in Monster) kwam de temperatuur van het water niet onder de 21C! :o

Maar ik zou de temperatuur van je water even anders meten:
Even een glaasje tappen van dat aftapkraantje wat daar zit, want die leidingen zijn best lastig nauwkeurig te meten (wisselende emissiviteit en omdat ze rond zijn heb je ook geen idee wat je achtergrond precies is) en water is juist heel goed te meten (hoge constant emissiviteit en vlak)! Daarnaast elimineer je ook nog de fout doordat de leiding zelf een klein beetje isoleert.

Wist je trouwens dat PVC een hogere emissiviteit heeft dan schilderstape? Kijk maar eens naar M3 op je tweede foto, vlak daaronder lijkt het warmer. PVC-tape is dus ook beter dan schilderstape. Ik zou daarom ook de emissiviteit van je schilderstape op max 0.9 zetten en de gereflecteerde temperatuur overal een paar graden omhoog gooien (volgens mij is het ongeveer 23C bij jou in huis).

Waarschijnlijk gaat je koudwatertemperatuur dan nog iets naar beneden, dat is goed voor je biervilt rendement.

Ik vraag me wel af waar die 18,7C voor de afvoertemperatuur vandaan komt?
Bedankt voor de input. Het is inderdaad nog een stuk warmer in huis. Ik las net mijn Plugwise sense uit en het is beneden gewoon 24,8 graden op dit moment. de RV klopt wel, ten tijde van de foto's lag die rond de 60%

Punt M3 was mij inderdaad ook opgevallen, weer wat geleerd :). Waar kan ik trouwens PVC tape kopen?

die 18.7 is de deltaT tussen de input van de WTW en de koudwater inlaat onderin de WTW.

Ik ga zo even het koude water meten.

Edit: Het koude water is hier 19.3 graden. Idioot warm!. Aparte is dat de foto aangeeft dat het water 17,7 graden is in de meterkast. Is hier een verklaring voor?

[ Voor 3% gewijzigd door mkleinman op 10-08-2013 16:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul C
  • Laatst online: 30-06 20:15
PVC-tape: https://www.google.nl/search?q=pvc+tape
Heb je waarschijnlijk gewoon liggen. :D

Het temperatuurverschil zou wel eens kunnen komen omdat je nu minder goed hebt doorgespoeld. Feitelijk zou je de hele meting dan nog een keer moeten doen... :s

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Paul C schreef op zaterdag 10 augustus 2013 @ 16:31:
PVC-tape: https://www.google.nl/search?q=pvc+tape
Heb je waarschijnlijk gewoon liggen. :D

Het temperatuurverschil zou wel eens kunnen komen omdat je nu minder goed hebt doorgespoeld. Feitelijk zou je de hele meting dan nog een keer moeten doen... :s
Lol, ja van die tape heb ik nog kilo's liggen :). Ik ga dan nog ff uit van de temperatuur op de warmtebeeldfoto, 17,7 graden.

Ik ben nu bezig met foto's te verwerken die ik twee weken terug van de zonneboiler heb gemaakt terwijl er iemand stond te douchen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Nu online
Proton_ schreef op vrijdag 09 augustus 2013 @ 21:00:
[...]

Hoe heb je dit uitgezet? Mijn ketel detecteert warmtevraag adhv een afkoelende warmtewisselaar.
Wat trouwens nu wel slecht uitkomt; ik had de triggertemperatuur verlaagd naar 30 graden (dat scheelt 2x aanslaan per dag) maar nu ik sinds twee weken een douchewtw heb gaat de ketel uit als ik me afspoel tijdens het leeglopen van het bad 8)7 (aanvoer koud water is dan dus >30 graden).
Weer even terug naar fabrieksinstellingen dus :)
De mijne gebruikt een flow-sensor en stookt bij zolang warmtewisselaar geen 55 graden is. Er zit een knopje op voor comfortstand: aan: altijd 40 graden, eco: ding probeert tappatroon te herkennen en houdt warmtewisselaar op 40 graden op dergelijke tijden, uit: ding blijft koud.

Duurt zomers wat langer voordat er warm tapwater is, winters maakt het geen drol uit omdat dat ding dan toch wel op temperatuur is voor verwarming.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Ah, een fundamenteel andere (betere :)) ketel dus. Ik zal aan de ketelboer vragen of mijn ketel ook verbouwd kan worden.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Niet online

Dre

Het probleem is dat je twee verschillende tegenstijdige cijfers geeft voor het waterverbruik van je vaatwasser. Ik heb geen verklaring gevonden waarom je die tegenstrijdige cijfers hebt gemeten. Daarbij heb ik inmiddels 3 bronnen gevonden die een aanzienlijk lager waterverbruik rapporteren van de vaatwasmachine. Iets zegt mij dat je van je vaatwasser niet (goed) het waterverbruik hebt gemeten. Of je hebt ergens water lekkage :P. Misschien dat je nog een keer zou kunnen meten wat de hot-fill doet met het waterverbruik van je vaatwasser?

Bron 3: http://www.vewin.nl/SiteC...%20thuis%202007%20def.pdf (pagina 50 paragraaf 7.2)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Niet online

Dre

mkleinman schreef op zaterdag 10 augustus 2013 @ 14:38:
Pics!

WTW in aktie

[afbeelding]

[afbeelding]

Het water komt binnen met 18.3 graden, ik vind dat persoonlijk voor koud water erg warm! Dit wordt door de WTW opgewarmd tot 25,6 graden terwijl het water met 32,8 graden de WTW binnen komt. Het bierviltrendement is dan:

( ( 25,6 – 18,3 ) / ( 32,8 – 18,7 ) ) * 100 = 50%.

Ik verlies tussen de douchedrain en de WTW ook nog aanzienlijk.

[afbeelding]

Het water gaat met 36,5 graden de drain in en komt met 32.8 graden bij de WTW aan. Hoog tijd om de afvoer richting de WTW en de WTW zelf ook nog te isoleren.
Leuke getallen! Hier kunnen we wat mee :) Duurt het nog lang voordat de D-WTW op temperatuur is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Resistor
  • Registratie: April 2001
  • Niet online

Resistor

Niet meggeren!

Hier ook een WTW goot (kloteding, maar dat is een ander verhaal), nooit verschil kunnen meten omdat hij er vanaf de bouw in zit, maar hebben jullie er geen problemen mee dat de thermostatische douchekraan bij een kleine flow moeite mee heeft om een goede temperatuur te krijgen?

Ik weet niet hoe hij aangesloten is (ik vermoed in de koudwaterleiding, er zit zo veel prutswerk in mijn appartement...), maar met de oude douchekop (pisstraaltje) pendelde hij steeds heen en weer tussen 'te warm' en 'te koud', met een andere douchekop (hogedrukreiniger) geen enkel probleem.

What will end humanity? Artificial intelligence or natural stupidity?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Dre schreef op zondag 11 augustus 2013 @ 09:35:
[...]

Leuke getallen! Hier kunnen we wat mee :) Duurt het nog lang voordat de D-WTW op temperatuur is?
Hij is zo op temperatuur, binnen de minuut volgens de warmtebeelden die ik heb gemaakt. ( en dat zijn er een hoop :) ).
Resistor schreef op zondag 11 augustus 2013 @ 09:56:
Hier ook een WTW goot (kloteding, maar dat is een ander verhaal), nooit verschil kunnen meten omdat hij er vanaf de bouw in zit, maar hebben jullie er geen problemen mee dat de thermostatische douchekraan bij een kleine flow moeite mee heeft om een goede temperatuur te krijgen?

Ik weet niet hoe hij aangesloten is (ik vermoed in de koudwaterleiding, er zit zo veel prutswerk in mijn appartement...), maar met de oude douchekop (pisstraaltje) pendelde hij steeds heen en weer tussen 'te warm' en 'te koud', met een andere douchekop (hogedrukreiniger) geen enkel probleem.
Ik heb niet de goot versie maar de klassieke pijp. Ik heb een gewone douche drain in mijn badkamer.

Je zou eventueel met een warmtebeeldcamera kunnen zien hoe de leidingen lopen.

[ Voor 56% gewijzigd door mkleinman op 11-08-2013 11:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tasma
  • Laatst online: 03-07 17:46
Ondanks dat ik absoluut voor energiebesparing ben, en mensen vooral moeten doen wat ze zelf willen en wat ze gelukkig maakt, heb ik na het lezen van dit topic (alsmede vele anderen over dit onderwerp) toch zo mijn kanttekeningen.

Ik lees investeringen van 300-500 euro voor een besparing van 6 cent per douchebeurt. Voor woningen met 2 bewoners is dat een terugverdientijd van makkelijk 6-8 jaar. Alle jaren daarna verdien je jaarlijks 50-80 euro per jaar. Als het om -die- besparing gaat (de financiele) dan is toch bijna elke andere investering in isolatie / bespaar mogelijkheden beter. Een upgrade naar iets eenvoudigs als betere banden voor je auto kan al een veelvoud aan besparing opleveren door verminderd brandstof verbruik, of het kopen van een paar truien zodat de thermostaat een paar graden lager kan..

Als het gaat om het besparen van het milieu / onze energie voor de gehele wereld, dan kan die 3-500 euro beter gedoneerd worden aan bewoners van woningen zonder fatsoenlijke isolatie en zonder de middelen om het zelf goed te isoleren. Er valt daar voor de wereld immers nog veel meer te halen..

Natuurlijk zie ik ook dat het voor veel mensen niet echt meer om de besparing gaat maar om 'het spel zo zuinig mogelijk te zijn' maar dat wordt dan wel enkel toegepast om de directe eigen leefomgeving. Helemaal prima (zie mijn 1e statement) als je er blij van wordt, doen!

Je kan natuurlijk ook gewoon onder koud water douchen (doe ik zelf meestal) en dat kost geen gas, geen wtw en is volgens vele onderzoeken nog goed voor je ook nog :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Terpen Tijn
  • Laatst online: 14:30
Tasma schreef op zondag 11 augustus 2013 @ 17:48:
Ondanks dat ik absoluut voor energiebesparing ben, en mensen vooral moeten doen wat ze zelf willen en wat ze gelukkig maakt, heb ik na het lezen van dit topic (alsmede vele anderen over dit onderwerp) toch zo mijn kanttekeningen.

Ik lees investeringen van 300-500 euro voor een besparing van 6 cent per douchebeurt. Voor woningen met 2 bewoners is dat een terugverdientijd van makkelijk 6-8 jaar. Alle jaren daarna verdien je jaarlijks 50-80 euro per jaar. Als het om -die- besparing gaat (de financiele) dan is toch bijna elke andere investering in isolatie / bespaar mogelijkheden beter. Een upgrade naar iets eenvoudigs als betere banden voor je auto kan al een veelvoud aan besparing opleveren door verminderd brandstof verbruik, of het kopen van een paar truien zodat de thermostaat een paar graden lager kan..
Goed om kritisch te zijn, maar een TVT van 6-8 jaar is heel mooi (en puur financieel gezien ook niet verkeerd); dat haal je met isolatie alleen als je met een totaal ongeisoleerde woning start. Bijvoorbeeld van jaren 80 dubbel glas naar HR++ glas heeft een TVT van tientallen jaren.

De voorbeelden die je noemt vind ik geen serieuze opties. Betere banden voor minder verbruik? Dan moet je dunne bandjes zonder veel profiel kopen zeker, maar dat kost je meteen in wegligging. Een trade-off die ik niet zou willen maken. En truien, tsja, ik kies liever het comfort van een verwarmd huis, dan met dikke truien/dekens te moeten rondsjouwen in een koud huis. Douche jij je dan ook koud in de winter? Ben je de Iceman? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crxtreem
  • Registratie: Augustus 2007
  • Niet online
Heeft er iemand toevallig de Itho Douche WTW in gebruik?
Ik wil deze misschien in mijn meterkast plaatsten zodat hij bijna onder mijn douchebak hangt.

Ik zag ook dat deze van binnen aluminium is ipv koper, maakt dat nog veel uit voor het rendement?
Of is hij dan duurzamer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freemann
  • Niet online

Freemann

Dre schreef op zondag 11 augustus 2013 @ 09:35:
[...]
Duurt het nog lang voordat de D-WTW op temperatuur is?
Het schijnt 2-3 minuten te duren alvorens de DWTW op max. rendement zit. Dit komt vooral doordat onderdelen (douchevloer (bij inloopdouche), drinkwaterleidingen/afvalleidingen en omliggend materiaal) koud zijn en eerst opgewarmd moeten worden. Wij hebben een inloopdouche, DWTW is 2,5 meter versleept en leidingen naar kraan/DC zijn respectievelijk 4 en 6 meter. Er wordt ook gesteld dat het het meest efficient is om vlak na elkaar te douchen zodat alles warm is en de DWTW op max. rendement kan "draaien".

Vandaar ook dat ik mijn twijfels heb bij het asynchroon wegspoelen en gebruiken van water.
Mijn DWTW bevat +/- 300ml water.
In een "standaard" 11mm leiding zit per meter zo'n 80ml water.
In een 4 meter lange leiding zit dan >300ml water.
Als er dus tussen DWTW en boiler >4 meter zit, dan moet dat eerst de leiding opwarmen en daarbij zal het water uit de DWTW niet eens de boiler halen.

[ Voor 22% gewijzigd door Freemann op 11-08-2013 21:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Tasma schreef op zondag 11 augustus 2013 @ 17:48:
Ik lees investeringen van 300-500 euro voor een besparing van 6 cent per douchebeurt. Voor woningen met 2 bewoners is dat een terugverdientijd van makkelijk 6-8 jaar. Alle jaren daarna verdien je jaarlijks 50-80 euro per jaar. Als het om -die- besparing gaat (de financiele) dan is toch bijna elke andere investering in isolatie / bespaar mogelijkheden beter.
Je doet dus de aanname dat het lager hangende fruit niet reeds geplukt is :)
Ook: als 'door omstandigheden' dit het moment is de badkamer te verbouwen (lekkende douchebak, gebroken tegels bijvoorbeeld) is dit ook het moment de DWTW in te bouwen - ook als het dak nog geïsoleerd kan worden.
Het later alsnog inbouwen is namelijk vaak veel lastiger door bijvoorbeeld weg te werken leidingen en koofjes die opengebroken en weer aangeheeld en geverfd moeten worden...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

hij leest investeringen, ik heb hem al terugverdient
mijn positie is effe anders geworden
hij blijft betalen voor de geloosde warmte ik niet.
het blijft moeilijk die terugverdientijd voor hollanders, en al helemaal de periode erna,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Anoniem: 238103 schreef op zondag 11 augustus 2013 @ 21:45:
hij leest investeringen, ik heb hem al terugverdient
mijn positie is effe anders geworden
hij blijft betalen voor de geloosde warmte ik niet.
het blijft moeilijk die terugverdientijd voor hollanders, en al helemaal de periode erna,
Het grappige is dat nu ik een WTW heb ik zoiets heb dat ik het jaren eerder had moeten doen. Net zoals het HR++ glas, de zonnepanelen, de zonneboiler, de LED lampen en noem alle besparingen maar op.

Volgens mij is elke besparing die je nu doet in je huis beter ( als in levert financieel meer op ) dan elke willekeurige normale bankrekening.

* mkleinman krijgt nog maar 1.3% rente op zijn spaargeld terwijl de inflatie een stukje hoger staat dan dat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• winer
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 25-02 12:04
In mijn drang naar besparing (de laatste actie was 10m2 hr++ en het vol purren van het onderste gedeelte van de tuindeur ) richt ik me nu ook op de DWTW, in de meterkast loopt aan de zijkant achter een schot de douche afvoer en de koudwaterleiding dus het uitgangspunt is goed, verder: een gezin van vier met 2 kleine kinderen waarvan de oudste dochter van 7 nu al een voorliefde voor douchen heeft.
De Remeha Calenta draait tijdens het douchen op zo'n 20 a 30 % vermogen dus dat moet lager kunnen.

Wil de WTW zelf maken : 2 meter koper HWA 60 mm en daarop 10 a 12 m uitgegloeid koper 12 mm wikkelen en solderen, de spiraal eerst buigen met een zelfgemaakt buigijzer, daarna over de buis schuiven en vast solderen.
De kosten zijn geschat op €120
Met het buigijzer ben ik bezig , de messing rollen/wielen met halfronde groef zijn klaar, in mijn gedachten zie ik de spiraal met de juiste diameter en spoed al voor me :)
Als het geheel lukt komt er een foto.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tasma
  • Laatst online: 03-07 17:46
Terugverdientijd is heel duidelijk eric-pvt, maar als persoon bijvoorbeeld 5-10 uur besteden aan een besparing van 3-500 euro over een periode van 6-8 jaar is geen bezuiniging maar een hobby :)

Ik denk dat de meesten er zelfs nog meer aan besteden (uitzoekwerk, installatie, meten) en dat is helemaal prima vanuit het plezier oogpunt, en de voldoening dat je er energie op bespaard. Tegelijkertijd had je voor die uren ook kunnen werken, een opdracht kunnen uitvoeren (in het geval van zelfstandige) of je had er voor kunnen kiezen om elke dag een paar km/h langzamer te rijden en zo veeeeel benzine te besparen (90km/h ipv 130). In welke andere wijze productief zijn kan je snel meer opleveren dan de WTW (als de besparing echt 300-500 euro is over 6-8 jaar). Er is mogelijk nog onderhoud aan nodig ook nog.

Ik bedoel enkel aan te geven dat als het vanwege financiele of zuiver 'wereldverbeterende' doelstellingen gedaan wordt er betere opties zijn om je tijd aan te besteden waar meer resultaat mee bereikt kan worden. Maar de meesten zullen het doen vanuit overtuiging gecombineerd met een mogelijke besparing in de toekomst (als hij niet kapot gaat).

(ps, ik douche in de winter inderdaad ook koud, het water is dan niet echt merkbaar kouder dan in de zomer..en er zit veel verschil tussen autobanden qua rijeigenschappen aan de hand van karkas, rubber en profiel die ook een invloed hebben op verbruik).

Een WTW bij grootverbruik zal veel meer opleveren voor de investering aan tijd en geld, en dan wordt het weer logisch. Maar een klein huishouden, nee dan ben ik er toch echt van overtuigd dat ik met diezelfde uren meer kan bereiken op een ander vlak :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 470164

Wil de WTW zelf maken : 2 meter koper HWA 60 mm en daarop 10 a 12 m uitgegloeid koper 12 mm wikkelen en solderen, de spiraal eerst buigen met een zelfgemaakt buigijzer, daarna over de buis schuiven en vast solderen.
Klinkt als een hele onderneming. Toch vraag ik me af of de warmtewisselaar zonder significante rendementsverliezen niet veel simpeler kan. Als ik het goed begrijp lijkt je ontwerp hierop: http://www.rusval.be/?p=30
Dan bestaat het warmtewisselend oppervlak van de afvoerkant, uit niet meer dan de omtrek (binnenzijde) maal de hoogte, dus ruwweg 2*3,14159*0,06=0,377m2. Het water stroomt hierlangs met een bepaald snelheidsprofiel en daaruit volgend een convectieve warmteoverdrachtscoëfficient h. Warmteoverdracht aan deze kant is dan dus 0,377*h*dT waarbij dT het lokale temperatuursverschil tussen wand en vloeistof is. De warmteoverdrachtscoëfficient h aan de koude kant van de warmtewisselaar zal lichtjes verschillen door het andere stromingsprofiel en het oppervlak is veel groter. De warmteflux aan de koude kant kan echter niet groter zijn dan de warmteoverdracht aan warme kant, anders zou zich halverwege koude/warmte gaan ophopen. (Warmtecircuits zijn net stroomnetten, in serie geschakeld betekent overal gelijke (warmte-)stroom.) Het enorme extra oppervlak aan de koude kant kan dus weinig toevoegen aan de totale warmteoverdracht. Je ontwerp heeft bovendien nog de extra moeilijkheid dat het direct om de pijp rollen door de elastische vervorming (die ook bij koper aanwezig zal zijn) speling ontstaat tussen pijp en spiraal. Tenzij je de pijp direct (onder spanning) weet te solderen, betekent dit dat tussen de koude en de warme kant, een extra te overbruggen 'warmteweerstand' ontstaat van enkele millimeters soldeer, dit zou de minieme voordelen van de spiraal al teniet kunnen doen. Kortom, volgens mij is zonder maatregelen die ook het warmtewisselend oppervlak aan de afvoerzijde vergroten, een oppervlakte-vergrotende spiraal aan de aanvoerzijde een verspilling van materiaal (en indirect energie). Het beste diy ontwerp is dan denk ik een concentrische pijp in pijp tegenstroomwarmtewisselaar, zoals die van bijvoorbeeld Technea: http://www.technea.nl/cac..._koperen_buis_800x600.jpg
De energie die je in het buigen van koper wilde stoppen kun je het beste besteden om zo'n model zo goed mogelijk verticaal/waterpas te plaatsen, zodat elke cm2 koper door het afvoerwater bevloeid wordt. Mocht je met de ca 60% efficiency niet tevreden zijn en graag extra knutselen, dan kun je de waterstromen splitsen en twee warmtewisselaars parallel plaatsen, elk de helft van het debiet. Lager debiet per wtw betekent normaliter* hoger rendement. Of dat ook voor je portemonnee ook gunstig uitvalt weet ik zo net nog niet.
*de vaststaande versnelling-->snelheid van het afvoerwater compliceert het verhaal, de winst zal hier dus gering zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drielp
@Talma

Het bezuinigen blijft natuurlijk altijd een hobby. Als je echt om het milieu geeft, dan kan je het beste een virus uitvinden waar het merendeel van de wereldbevolking niet tegen bestand is :P. De mens heeft bewezen niet echt goed voor de wereld te zorgen, Koud douchen en andere banden zetten ook niet echt zoden aan de dijk, zeg maar.
Dit topic gaat over DWTW en hoe eventueel een rendement te berekenen is. Een DWTW is een onderdeel van een totaal energie zuinig-systeem. Alhoewel niet iedereen daarvan overtuigt is....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Nog een belangrijk argument om er een te nemen is wanneer je je badkamer gaat verbouwen en alles toch al open ligt, zoals in ons geval.

In dat geval maakt die 500 euro inclusief montage en onderdelen van een WTW ook niet meer uit, zeker niet als je nagaat dat voor het betegelen van je badkamer je een veelvoud daar aan kwijt bent om nog maar te zwijgen over een paar kranen en een douchekop.

Ook vergelijkbaar met bijvoorbeeld het verbouwen van een woonkamer. Er wordt goud geld besteed aan verf, behang een nieuwe vloer e.d. maar er worden spotjes gemonteerd met el-cheapo halogeen dingen van de Gamma in plaats van 100 euro te investeren in led spots die veel zuiniger zijn :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoudseHoeve

WoudseHoeve

Hobby Boer

Tasma schreef op zondag 11 augustus 2013 @ 23:41:
Terugverdientijd is heel duidelijk eric-pvt, maar als persoon bijvoorbeeld 5-10 uur besteden aan een besparing van 3-500 euro over een periode van 6-8 jaar is geen bezuiniging maar een hobby :)

Ik denk dat de meesten er zelfs nog meer aan besteden (uitzoekwerk, installatie, meten) en dat is helemaal prima vanuit het plezier oogpunt, en de voldoening dat je er energie op bespaard. Tegelijkertijd had je voor die uren ook kunnen werken, een opdracht kunnen uitvoeren (in het geval van zelfstandige) of je had er voor kunnen kiezen om elke dag een paar km/h langzamer te rijden en zo veeeeel benzine te besparen (90km/h ipv 130). In welke andere wijze productief zijn kan je snel meer opleveren dan de WTW (als de besparing echt 300-500 euro is over 6-8 jaar). Er is mogelijk nog onderhoud aan nodig ook nog.

Ik bedoel enkel aan te geven dat als het vanwege financiele of zuiver 'wereldverbeterende' doelstellingen gedaan wordt er betere opties zijn om je tijd aan te besteden waar meer resultaat mee bereikt kan worden. Maar de meesten zullen het doen vanuit overtuiging gecombineerd met een mogelijke besparing in de toekomst (als hij niet kapot gaat).

(ps, ik douche in de winter inderdaad ook koud, het water is dan niet echt merkbaar kouder dan in de zomer..en er zit veel verschil tussen autobanden qua rijeigenschappen aan de hand van karkas, rubber en profiel die ook een invloed hebben op verbruik).

Een WTW bij grootverbruik zal veel meer opleveren voor de investering aan tijd en geld, en dan wordt het weer logisch. Maar een klein huishouden, nee dan ben ik er toch echt van overtuigd dat ik met diezelfde uren meer kan bereiken op een ander vlak :)
Het probleem wat ik heb met jouw stellingname is dat het een het ander niet uitsluit !

Dit soort denken zie ik zo vaak van mensen die een stelling nemen als "Windenergie is is niet de oplossing voor het duurzame energie vraagstuk" of "Zonnepanelen geven alleen overdag stroom, daar heb je niets aan" .

Natuurlijk heb je aan alleen Windenergie niets of alleen aan zonnepanelen maar vele oplossingen gecombineerd wel!

Dit geld natuurlijk ook voor alle energie bezuinigingen, alles tezamen vormt het een oplossing. Dus ja betere banden, ja langzamer rijden, ja een WTW, ja dakisolatie, ja alles als je er budget en tijd voor hebt, en als het gecombineerd kan worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Tasma schreef op zondag 11 augustus 2013 @ 23:41:
:? Mijn DWTW kostte 30 seconden: googlen naar de datasheet van de DWTW, plakken in het mailtje dat naar de aannemer ging met de begeleidende tekst 'die moet er ook in'.
Het was de eerste douchewarmewisselaar die de aannemer geplaatst heeft en het kostte hem een uurtje. Waar zouden 5-10 uur in moeten zitten?
(PS sindsdien zit-ie standaard in elke offerte van hem voor een badkamer als het huis het toelaat :*) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Nu online
mkleinman schreef op maandag 12 augustus 2013 @ 08:20:
Nog een belangrijk argument om er een te nemen is wanneer je je badkamer gaat verbouwen en alles toch al open ligt, zoals in ons geval.

In dat geval maakt die 500 euro inclusief montage en onderdelen van een WTW ook niet meer uit, zeker niet als je nagaat dat voor het betegelen van je badkamer je een veelvoud daar aan kwijt bent om nog maar te zwijgen over een paar kranen en een douchekop.

Ook vergelijkbaar met bijvoorbeeld het verbouwen van een woonkamer. Er wordt goud geld besteed aan verf, behang een nieuwe vloer e.d. maar er worden spotjes gemonteerd met el-cheapo halogeen dingen van de Gamma in plaats van 100 euro te investeren in led spots die veel zuiniger zijn :)
Tja, als je in de bouwmarkt staat om verf, vloer, behang en spotjes uit te zoeken heb je de keuze tussen 50W halogeenspots of LED spots met een kutkleur. Verder valt het licht van die dingen nogal tegen.

Ik heb hier in de badkamer ook gewoon een setje met halogeenspots gekocht. Vervolgens een 18W ecohalo spot boven de spiegel en 2x3W LED in de spotjes boven de kasten. Die boven de spiegel heb ik halogeen gelaten vanwege de iets bredere bundel. De 3x50W ligt nu in de la te rotten, geen idee wat ik ermee moet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• guus.assmann
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 27-04-2021
@winner
Zie aan het begin van dit topic.
Buizen buigen is lastig en volgens mij onnodig.
4 rechte buizen in de lengte erlangs werkt ook prima.
Ik heb 3 stuks 8mm buis berekend. 4m gewikkeld om een 2m pijp van 70mm.
En vier stuks 12mm en 2m lang geeft hetzelfde warmtewissel oppervlak.
Door het verloop van 15mm naar 4x12mm zal ook de stroomsnelheid afnemen. Dat komt de uitwisseling ten goedde.

Natuurlijk is het erom buigen van buizen wel mooi.
Maar volgens mij niet echt nodig.

Succes bij de konstruktie.

Guus

Guus Assmann

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
@guus.assmann, hoe bedoel je 4 rechte buizen? Het koude water komt van onderen en dat splits je dan met allerlei koppelingen naar 4 buizen, zodat het door 4 buizen omhoog loopt en daarna weer met koppelingen bij elkaar komt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DanTm
  • Niet online
ik heb de douche afvoer in de meterkast zitten, hier komt ook de waterleiding binnen.
Ik heb vanaf hier echter geen aparte waterleiding naar de douche lopen, in de meterkast zit alleen de watermeter, daarna verdwijnt de waterleiding weer de kruipruimte in.
Is het zinvol/verstandig om een wtw aan te sluiten op de hele koud watervoorziening?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freemann
  • Niet online

Freemann

DanTm schreef op maandag 12 augustus 2013 @ 14:54:
ik heb de douche afvoer in de meterkast zitten, hier komt ook de waterleiding binnen.
Ik heb vanaf hier echter geen aparte waterleiding naar de douche lopen, in de meterkast zit alleen de watermeter, daarna verdwijnt de waterleiding weer de kruipruimte in.
Is het zinvol/verstandig om een wtw aan te sluiten op de hele koud watervoorziening?
Wat zoekt de weg van de minste weerstand.
Onze DWTW zit op de koudewaterleiding van de badkamer aangesloten.
Als er iemand aan het douchen is en ik draai de kraan van de wastafel open, dan komt daar op den duur (20-30 sec) ook lauw (oftewel; DWTW) water uit.

Denk dat je het zo kan bekijken;
Hoe vaak wordt er op hetzelfde moment (langdurig) water gevraagd op een ander punt van het huis?
Waarschijnlijk zal het om incidentele gevallen gaan en mijn inziens kan dat geen kwaad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blissard
guus.assmann schreef op maandag 12 augustus 2013 @ 14:05:
@winner
Zie aan het begin van dit topic.
Buizen buigen is lastig en volgens mij onnodig.
4 rechte buizen in de lengte erlangs werkt ook prima.
Ik heb 3 stuks 8mm buis berekend. 4m gewikkeld om een 2m pijp van 70mm.
En vier stuks 12mm en 2m lang geeft hetzelfde warmtewissel oppervlak.
Door het verloop van 15mm naar 4x12mm zal ook de stroomsnelheid afnemen. Dat komt de uitwisseling ten goedde.
maar is de technea oplossing met 2 om elkaar geschoven koperen buizen dan niet veel eenvoudiger zelf te maken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Een ander dingetje: Als je je WTW op je koud water aanvoer van je douchekraan zet, dan neem ik aan dat je wel een thermostaat kraan moet hebben of niet?
Lijkt me anders wel vervelend douchen. Dan heb je zo'n sneeuwbal effect, als de WTW echt op stoom komt dan brand je huid eraf als je de kraan niet bijstelt (warme kraan minder verder open).
blissard schreef op maandag 12 augustus 2013 @ 15:36:
[...]

maar is de technea oplossing met 2 om elkaar geschoven koperen buizen dan niet veel eenvoudiger zelf te maken?
Dan heeft de WTW toch wel heel veel capaciteit aan water aan boord, is dat wel wenselijk? Geen verhoogd risico op legionella e.d.?
Want twee buizen met wat ruimte ertussen, dat is al gauw heel wat meer capaciteit dan een paar buizen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• guus.assmann
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 27-04-2021
Ja, ik bedoel inderdaad 4 (bijna) rechte buizen. Alleen aan de uiteinden een klein stukje buigen, zodat ze van de dikke buis weg komen.
De dunne buizen, met het leidingwater zitten wel aan de buitenkant !
En met een paar T stukken en knietjes is dit dan te maken.
Het voldoet ook aan de eis van een "dubbelwandige" scheiding tussen schoon water en "afvalwater"
De door mij beschreven versie werkt het best, als ze vertikaal staat.
Het warme water loopt aan de binnenkant langs het oppervlak van de buis. (Het valt dus niet in het midden !)

Voor horizontaal gebruik, kunnen de 12mm buizen dicht bij elkaar aan de onderzijde worden gezet.
Het afvalwater zal dan immers wel aan de onderkant van de dikke buis stromen.

[ Voor 0% gewijzigd door guus.assmann op 12-08-2013 16:13 . Reden: spelfoutje ]

Guus Assmann

Acties:
  • 0 Henk 'm!

kom op, niet zoveel aannames doen, legionella zal niet veel anders zijn dan de staande leiding die al bestaat, risico is evenwel gelijk. dat je huid verbrand is natuurlijk ook vreemd, de wtw verhoogd koud leidingwater ongeveer 30c
ik herken deze aannames en toeschrijvingen van het pv topic 3 jaar geleden, en kijk nu eens !
de douche wtw word vast een succes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Anoniem: 238103 schreef op maandag 12 augustus 2013 @ 16:25:
kom op, niet zoveel aannames doen, legionella zal niet veel anders zijn dan de staande leiding die al bestaat, risico is evenwel gelijk. dat je huid verbrand is natuurlijk ook vreemd, de wtw verhoogd koud leidingwater ongeveer 30c
ik herken deze aannames en toeschrijvingen van het pv topic 3 jaar geleden, en kijk nu eens !
de douche wtw word vast een succes.
Ja leuk, maar je hebt m'n vragen niet eens goed bekeken. En je geeft er niet eens antwoord op.

Als je twee buizen over elkaar heen schuift, dan heb je echt liters aan liters capaciteit,(veel meer dan een paar buisjes zoals guus.assmann dat heeft) die je dan op een lekker gemiddeld temperatuurtje klaar zet. Maar het zal wel goed gaan, gezien er een aardige continuiteit in het douchen zit.

Wat betreft de 30 graden celcius, je begrijpt de vraag niet. Heb jij de WTW op de koud aanvoer van de douche kraan zitten? Zo ja, heb je een thermostaat kraan of een ouderwetse mengkraan?
Ik heb nu in ons oude appartementje nog een mengkraan. Als ik ga douchen draai ik in het begin aan warm en koud totdat temperatuur goed is, daarna draai ik er niet meer aan. Als iemand dan langzaamaan (maar steeds sneller) de temperatuur van de koudwater leiding verhoogt en ik stel de kraan niet bij, dan heb ik toch wel een flink hete douche lijkt me zo.
Mijn vraag/stelling is dus: heb je niet sowieso een thermostaat kraan nodig indien je je WTW direct op de koud water aanvoer van de douchekraan zet? Zonder thermostaatkraan werkt ook wel, maar lijkt niet erg handig.

[ Voor 20% gewijzigd door !null op 12-08-2013 16:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freemann
  • Niet online

Freemann

!null schreef op maandag 12 augustus 2013 @ 16:08:
Een ander dingetje: Als je je WTW op je koud water aanvoer van je douchekraan zet, dan neem ik aan dat je wel een thermostaat kraan moet hebben of niet?
Lijkt me anders wel vervelend douchen. Dan heb je zo'n sneeuwbal effect, als de WTW echt op stoom komt dan brand je huid eraf als je de kraan niet bijstelt (warme kraan minder verder open).

[...]

Dan heeft de WTW toch wel heel veel capaciteit aan water aan boord, is dat wel wenselijk? Geen verhoogd risico op legionella e.d.?
Want twee buizen met wat ruimte ertussen, dat is al gauw heel wat meer capaciteit dan een paar buizen.
Bij een DWTW wordt een thermostaat kraan aangeraden.
De uiteindelijke temp. van het water dat uit een normale mengkraan komt, zal staan/vallen met de keteltemperatuur. Als je ketel op 65c staat en jij mengt daar een sloot 10c water bij en die 10c wordt langzaam 30c.... dan zal je gemende water ook oplopen van 35-37c naar 55-57c.
Echter duur het gem. 2-3 min. alvorens de DWTW en omliggende leidingen op temp. zijn, waardoor je genoeg jij hebt om de boel bij te stellen.

Een DWTW bevat ergens tussen de 250-400ml water en legionella kan overal in ontstaan. Het wordt niet voor niets aangeraden om, als je op vakantie bent geweest, al je kranen/leidingen te spoelen (paar minuten vol open zetten).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Ok bedankt. Ben ook niet bang voor legionella hoor. Maar in de suggestie met de twee over elkaar geschoven buizen leek het me wel veel water. Anyway, er is meestal genoeg continuiteit in het water. En na een vakantie leidingen doorspoelen zou je idd sowieso moeten doen, WTW of niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoudseHoeve

WoudseHoeve

Hobby Boer

guus.assmann schreef op maandag 12 augustus 2013 @ 16:11:
Ja, ik bedoel inderdaad 4 (bijna) rechte buizen. Alleen aan de uiteinden een klein stukje buigen, zodat ze van de dikke buis weg komen.
De dunne buizen, met het leidingwater zitten wel aan de buitenkant !
En met een paar T stukken en knietjes is dit dan te maken.
Het voldoet ook aan de eis van een "dubbelwandige" scheiding tussen schoon water en "afvalwater"
De door mij beschreven versie werkt het best, als ze vertikaal staat.
Het warme water loopt aan de binnenkant langs het oppervlak van de buis. (Het valt dus niet in het midden !)

Voor horizontaal gebruik, kunnen de 12mm buizen dicht bij elkaar aan de onderzijde worden gezet.
Het afvalwater zal dan immers wel aan de onderkant van de dikke buis stromen.
Bij de technea oplossing zit er maar 300ml in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• engelbertus
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 06-07 22:33
er zit maar weinig water in, dat spoelt er in een paar seconden uit.
stel je kran doet 6 liter, en er zit slechts 300 ml in de wtw, dan praten we over 5-6 seconden.

de riolering tot aan de wtw zou ik wel durven isoleren, de wtw zelf niet zo goed. daar zit dan lauw water in en dat gaat dan deels richting de koudwateraasluiting van e douchkraan (mengkraan aanbevolen, om eventuele schommelingen op te vangen. als er meerdere mensen warm water van de ketel gaan vragen beinvloed dit ook de aanvoer van koud water op de mengkraan, waar dit normaalgesproken een constante temperatuur heeft.
ik heb de wtw vanaf de uitgang meteen gesplitst in een leiding naar de cv en een leiding naar de kraan, en de leiding naar de cv geisoleerd.
de douche is nog niet klaar, dus ik kan nog iks meten, maar met het warme weer merk je al meteen dat de wtw warm is, als je de kraan open zet is de wtw een paar seconen later een stuk kouder.

ik heb tegelijk de afwasmachine op de warmwateraanvoer aangesloten. dit werd in dit topic ook aangehaald.

ik heb het gas, water en elektraverbruik genoteerd de eerste 2 wasbeurten erna.

op koud water verbruikte de machine 1,7 kWh aan stroom, en geen gas, het duurde iets korter,. de oorzaak daarvan is niet bekend, maar kan ook liggen aan de opwarmtijd van het water naar 5 graden. al verschilt de wasbeurt in tijd altijd al iets in tijd.

na de aansluiting op warm water verbruikt de machine nog slechts 700 Wh, en een klein beetje gas, volgens mij iets van 200 W.
volgens mij is dat in euros toch een besparing, al heb ik dit erg uitvoerig uitgereked.

verder, baatdt het niet, schaadt het niet lijkt mij. dus ik laat het zo aangesloten..
de cv staat verder op zolder, de vaatwasser beneden, toch een leiding van 10 meter, en opwarmtijd van de cv meerekenen, dus het effect is niet dat er meteen heet water in de machine spoelt.

hoe e.e.a. werkt in een cyclus werkt, me voorspoelen voor zetmeel. indien nodig?? en naspoelen om warme waterdamp te condenseren op de wanden om te drogen.. ik weet niet volgens mij werkt dat met koud water vast beter dan met lauw / warm / heet water, maar scheelt dit nauwelijks energie, en is het daarom geen probleem om de machine op wamr wter aan te sluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

mooi he die hotfill, een machine die ermee omgaat maakt het nog leuker
ik heb mijn wtw alleen op warm, direkt de zonneboiler in, en dan op alle warme kranen
legionella is dan zo dood als een pier, tov een gasketel die lauw stilstand leidingwater doorlaat in de startfase. duurzame wegschrijvingen blijken steeds vaker op fossiel van toepassing te zijn,
in overleg met oa kiwa en de leverancier is de wtw geisoleerd, daat het water altijd in de boiler komt,
swinters is deze elektrisch en gas verwarmd.

zetmeel koud voorspoelen gaat beter met heet water, alles raakt los en lost op
mijn siemens die 60c water krijgt droogt met warmte en condenseert niet. (ingesteld)

[ Voor 15% gewijzigd door Anoniem: 238103 op 12-08-2013 22:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drielp
Zo, de Technea DWTW is binnen, best een zwaar apparaat. Komend weekend eens kijken of het aansluiten gaat lukken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• engelbertus
Anoniem: 238103 schreef op maandag 12 augustus 2013 @ 22:19:
mooi he die hotfill, een machine die ermee omgaat maakt het nog leuker
ik heb mijn wtw alleen op warm, direkt de zonneboiler in, en dan op alle warme kranen
legionella is dan zo dood als een pier, tov een gasketel die lauw stilstand leidingwater doorlaat in de startfase. duurzame wegschrijvingen blijken steeds vaker op fossiel van toepassing te zijn,
in overleg met oa kiwa en de leverancier is de wtw geisoleerd, daat het water altijd in de boiler komt,
swinters is deze elektrisch en gas verwarmd.

zetmeel koud voorspoelen gaat beter met heet water, alles raakt los en lost op
mijn siemens die 60c water krijgt droogt met warmte en condenseert niet. (ingesteld)
ik heb de wtw met opzet met 2 apparte leidingen vanaf de uitgang naar de cv en de koudwateraansluiting gemaakt, zodat ik eventueel dat nog weer anders kan aansluiten. bij de cv is dat nu al mogelijk met 2 kogelkranen, en de koudwaterkant van de kraan zou ik een stukje leiding moeten bijmaken, wil ik dat weer op normaal koud leidingwater wil aansluiten, maar is dus eenvoudig mogelijk.

ik heb wel een siemens afwasmachine, geen idee of die ook nog speciale instellingen heeft voor hotfill. volgens mij nite, maar deze i wel geschikt voor hotfill aansluiting volgens de handleiding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drielp
drielp schreef op dinsdag 13 augustus 2013 @ 00:22:
Zo, de Technea DWTW is binnen, best een zwaar apparaat. Komend weekend eens kijken of het aansluiten gaat lukken.
hebben die dingen nog een onder en bovenkant? Of maakt dat niet uit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• engelbertus
volgens mij gee nonderkant of bovenkant.

over vaatwasser op hotfill. op kieskeurig kun je de optie kiezen, en dan krijg je een aantal machines met hotfill aansluiting.

betekent dit dat de slang bestand is tegen hogere temperaturen, en verder niets, of kunnen deze machines ook daadwerkelijk iets doen met die informatie en hebben ze misschien bijvoorbeeld 2 wateraansluitingen.

zelfde geldt voor de wasmachines. je kunt warmwateraansluiting kiezen, maar zijn die 14 machines ook daadwerkelijk een beetje intelligent , en beschikken ze over 2 aansluitingen, of is dit slechts een door de fabrikant vast aangegeven mogelijkheid dat je de normale slang ook op warmwateraansluiting kunt aansluiten?
ik neem aan dat deze machines programmes draaien speciaal voor hotfill. maar dat vind ik niet terug op de site van kieskeurig....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drielp
Thanks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
@engelbertus, bij de wasmachines betekent het volgens mij dat ze twee aansluitingen zouden moeten hebben en er slim mee om moeten gaan. Dat moet je kunnen vinden in de manual lijkt me, voordat je hem koopt.
Volgens mij kun je iedere gewone wasmachine namelijk op je warm water aansluiten met effect. Alleen ja, 30 graden was zal dan niet meer 30 graden zijn want het komt warmer binnen zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freemann
  • Niet online

Freemann

Met een warmwateraansluiting (hotfill) bespaar je de energie van het opwarmen van het water tot de gewenste temperatuur. In plaats van één waterslang worden er twee waterslangen aan de machine gekoppeld. Eén voor het koude water en één voor het warme water. Let er dus op dat er een warm water aansluiting in de buurt van de machine aanwezig is.
^De hover op het Informatie icoontje bij "warmwater aansluiting" op kieskeurig.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoudseHoeve

WoudseHoeve

Hobby Boer

!null schreef op woensdag 14 augustus 2013 @ 13:05:
@engelbertus, bij de wasmachines betekent het volgens mij dat ze twee aansluitingen zouden moeten hebben en er slim mee om moeten gaan. Dat moet je kunnen vinden in de manual lijkt me, voordat je hem koopt.
Volgens mij kun je iedere gewone wasmachine namelijk op je warm water aansluiten met effect. Alleen ja, 30 graden was zal dan niet meer 30 graden zijn want het komt warmer binnen zetten.
Er zijn hotfill units die een thermostaat (mixer) bevatten EN je moet de stekker van de wasmachine / vaatwasser er in steken.
Als er dan een hoog stroomverbruik wordt gedetecteerd ( verwarming in de machine gaat aan) wordt de hogere temperatuur water gebruikt. Anders gaat er koud water in. De temperatuur kan je op een vaste waarde instellen, 30 graden voor je was machine of hoger voor je vaatwasser.
De wasmachine hoeft dan alleen het verschil in gewenste temperatuur bij te warmen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drielp
Zo, de DWTW is geplaatst, morgen het leidingwerk aansluiten. De afvoer heeft, zo te zien, een afwijkende maat. Dus dat wordt de buurman inschakelen. Die is loodgieter/CV monteur en heeft hopelijk de juiste spullen. Hij had overigens nooit van een douchewtw gehoord en zit toch al 20 jaar "in het vak". Bezuinigen/duurzaamheid is nog niet echt doorgedrongen in die wereld.

De meterkast vertoond paar flinke gaten in de boven- en onderkant. Een gaatje in het plafond voor de aansluiting op de douche afvoer en gat in de vloer naar de kelder. Ruim twee meter koperen pijp kost toch wat ruimte.

Afbeeldingslocatie: http://img843.imageshack.us/img843/4448/hi58.jpg

De wateraansluitingen vallen buiten het elektrische deel van de kast. De onderste in het deel van de gasmeter, de bovenste boven de kast. De gaten worden nog dichtgemaakt (iets met WAF)

Vandaag nog een "koude" meting gedaan. Hopelijk de laatste....
288 liter gas en 92 liter water voor 10 minuten douchen met een koud water temperatuur van 20 graden. De metingen na het aansluiten volgen natuurlijk nog.... ik ben benieuwd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freemann
  • Niet online

Freemann

drielp schreef op vrijdag 16 augustus 2013 @ 22:32:
De afvoer heeft, zo te zien, een afwijkende maat. Dus dat wordt de buurman inschakelen.
Let op dat de meeste (zo niet alle) DWTW's atmosferisch aangesloten moeten worden. Dit om te voorkomen dat de drain/sifon vacuum cq leeg wordt gezogen na het douchen.

Bij ons hangt de onderzijde (63mm) 20cm in een 70mm pijp, die weer verloopt naar 50mm met zwanenhals en aangesloten zit op 110mm standleiding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drielp
Freemann schreef op vrijdag 16 augustus 2013 @ 22:46:
[...]

Let op dat je de meeste (zo niet alle) DWTW's atmosferisch vrij aangesloten moeten worden. Dit om te voorkomen dat de drain/sifon vacuum cq leeg wordt gezogen na het douchen.

Bij ons hangt de onderzijde (63mm) in een 70mm pijp, die weer verloopt naar 50mm met zwanenhals en aangesloten zit op 110mm standleiding.
Bedankt voor de tip, dit is de Technea Hei-Tech DWTW en deze hoeft geen beluchting te hebben. Bovenop kan wel een beluchter geplaatst worden, maar is waarschijnlijk niet nodig.

De afvoer van de Technea is 50 mm, de bestaande afvoer naar de riolering zou 40 mm moeten zijn, maar lijkt meer op 36 mm. Een beetje loodgieter/CV monteur heeft daar wel een verloopje voor. En dat is de buurman.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Niet online

Dre

drielp schreef op vrijdag 16 augustus 2013 @ 22:32:
Vandaag nog een "koude" meting gedaan. Hopelijk de laatste....
288 liter gas en 92 liter water voor 10 minuten douchen met een koud water temperatuur van 20 graden. De metingen na het aansluiten volgen natuurlijk nog.... ik ben benieuwd
Leuke cijfers! Temperatuur uit douchekop van 38°C ofzo?
9,2 liter per minuut
1,93 kWh theoretisch nodig (20°C naar 38°C voor 92 liter)
288 liter gas = 2,59 kWh (bij 9 kWh/ m3)

Ik heb wel wat aannames gedaan O-)

Ben benieuwd naar je nieuwe douche resultaten :)
Pagina: 1 2 ... 27 Laatste