Iemand ooit gemeten aan douchewarmtewisselaar (DWTW)?

Pagina: 1 ... 3 ... 27 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Dre

Nog een berekening:

[berekende waarden]
288 liter gas = 0,288m3. 365 dagen×0,288 = 105m3 per jaar. Bij €0,68 per m3 en 365 douchebeurten van 92 liter water zit je op €71 per jaar. Stel dat je daar 50% van kan besparen door de D-WTW zit je op €36 minder per jaar.

Als je nu korter (5 minuten) gaat douchen en met een waterbesparende douchekop (7,2 liter/min) is de besparing door toepassing van de D-WTW nog maar €14 per jaar. Gebruik is dus zeer bepalend :) (duh)
[/berekende waarden]

Besparing zal waarschijnlijk wel hoger zijn aangezien er volgens mij in de winter met koud leidingwater meer energie terug te winnen valt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drielp
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 07-07 20:51
Ik denk ook dat 's winters de besparing hoger is vanwege het grotere temperatuurverschil. Maar dat zien we van de winter wel. En we hebben een twee persoonshuishouden, dus de besparing moet maal twee.

Vandaag met de buurman de DWTW aangesloten, een kleine 2 uurtjes werk. Met name de toch krappe ruimte gaf wat vertraging. Normaal zou een uurtje genoeg moeten zijn. Alles getest en gelukkig geen lekkages. Toch handig zo'n buurman.

Nu nog even de cijfers:

Wederom precies 10 minuten gedoucht, (Best lang eigenlijk, ik douche blijkbaar normaal gesproken toch een beetje korter. Of leek het langer omdat ik benieuwd was naar het besparingsresultaat?)

Nu 177 liter gas verbruikt op 88 liter water. De leiding aanpassing voor de DWTW geeft dus een beetje meer weerstand, 4 liter minder dan de eerste meting zonder DWTW. Maar dat verschil was niet echt merkbaar. Het leek wel of het douchewater warmer was, de termostaatkraan is sinds de vorige meting niet veranderd. Het gasverbruik is een stuk lager, zo'n 111 liter minder verbruikt. Als ik het goed uitreken is dat een kleine 36% minder gasverbruik, en een 4% waterverbruik.

De DWTW is nu alleen aangesloten op de koudwater aansluiting van de douchemengkraan. Dit geeft een minder goed rendement, maar de tijd ontbreekt nog even om ook de aanvoer naar de CV ketel door te trekken. Dit geeft me wel de gelegenheid om ook dit verschil in rendement te bepalen.

Wordt vervolgt dus....

4285 Wp op ZO, 1200 Wp op schuur en 880 Wp op NW, DWTW en 7 kW houtkachel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Niet online

Dre

Vanochtend gemeten:
  • Douchetijd: 5 minuten
  • Waterverbruik: onbekend, 'zeer laag'
  • Leidingwatertemperatuur: onbekend
  • Douchetemperatuur: onbekend, 'normaal'
  • Geen D-WTW
-----
Verbruik: 65 liter gas per douchebeurt. ×365 dagen = 24m3 gas per jaar.

Gebruik is dus zeer bepalend :) (duh)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drielp
Dat kun je wel zeggen, mooi verbruik. (Dit zou in de koudere tijd van het jaar wel anders = hoger worden. Helaas houd ik van wat langer douchen en is waterbesparing hier nog geen issue. Mijn vriendin denkt daar ook zo over...
Nu verder verzinnen/kijken of een zonneboiler of toch elektrisch.

Tijdens het douchen start de cv ketel fors op, maar als de DWTW eenmaal op temperatuur is, regelt deze flink terug. Leuk om te horen.

[ Voor 31% gewijzigd door drielp op 18-08-2013 11:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Niet online

Dre

Ik krijg net een berichtje binnen van iemand die ook zijn gasverbruik gemeten heeft bij het douchen:
  • douchetijd wekker: 5 minuten
  • water koud: 21 graden (ja...zomer)
  • water warm: 39 graden
  • start wekker (douche loopt al): 624 liter stop na 5 minuten: 697 liter
  • Verbruik: 73 liter gas
  • jaar: 365 * 73 -> 27 m3 -> 18 Euro
"Terugverdientijdstip: sint-juttemis"

[ Voor 7% gewijzigd door Dre op 18-08-2013 14:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Niet online

Dre

@drielp
Ik heb zelf nog een prehistorische douchekop, maar is er voor jou geen douchekop op de markt die je meer of hetzelfde comfort oplevert met minder waterverbruik en dus minder gasverbruik?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drielp
Oh vast wel, maar dit gaat ook goed. De DWTW is overigens een onderdeel van het grotere drielp-gasvrij plan. Deelbesparingen zetten op zichzelf niet zoveel zoden aan de dijk (oude uitdrukking), het totale plan wel. Elk jaar weer een stapje verder...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Niet online

Dre

Het reduceren van energieverbruik is uiteraard leuk, maar het enige wat ik wou zeggen of je de beste volgorde toepast :) Trias energetica zeg maar.

En daarbij helpt een spaar-douchekop ook mee aan het drielp-minderdrinkwater plan :P

Ik heb dus geen ervaring met de spaar-douchekop, maar lijkt me vanuit milieu, gasverbruik, waterverbruik geen verkeerde inverstering :) En qua inverstering zul je er vast niet voor hoeven te sparen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 10-07 16:25

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Tja, een DWTW is niet zozeer laaghangend fruit maar meer fruit waar af en toe een trapje onder staat - en dan moet je het plukken.

Sommetje:
€500 voor DWTW (pessimistisch)
€0,60 voor een m3 gas (hoger=optimistischer)
50% warmteterugwinrendement (heel pessimistisch)
=terugverdiend als je anders 1666 m3 gas had verdouchet.
Met 73 liter gas/5 minuten is dat 1900 uur douchen.
Dit klinkt veel maar met een gemiddeld gezin van 2 volwassenen en 2,2 kinderen die allemaal 7 minuten per dag douchen is dat een TVT vergelijkbaar met PV: minder dan 10 jaar.
Dit wordt zelfs gunstiger als:
* je kiest voor meer comfort (een dikkere straal)
* je hierdoor een goedkopere ketel of zonneboiler kan kiezen
* de aannames pessimistisch blijken
* warm water duurder is, elektrisch verwarmd bijvoorbeeld

Voor een éénpersoonshuishouden dat gedisciplineerd kort onder de douche staat hangt dit fruit wel hoog, net als voor de gezinnen die koud douchen ;).

[ Voor 76% gewijzigd door Proton_ op 18-08-2013 14:54 ]

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 238103

dre douched toch fossiel,
ik douche op de zon, en die gaat ook nog eens de wtw door.
wat de tvt is interesseert me geen lor, ik word er zo vrolijk van...
dre wil die tvt en bewijst het in euros, zo praat hij dat recht, maar ik vind het krom dre,
heet dak, toch gas uit groningen helemaal daar gewonnen en getransporteerd naar dre.

maar ja ik ben een beetje gek, want geld is geen uitgangspunt om iets te bewijzen.
de wtw was overigens 320 euro zelf geplaatst (3 jaar geleden)
er douchen 4 personen op 60/65% rendement)
ach die tvt, die is dus 4x zo kort dan die van dre.
(alhoewel, de zonneboiler maakt er een wild feest van met hotfill na het douchen)
dre betaald voor warm water meer vastrecht dan voor gas, dat moet de euro-tvt aanhanger toch pijn doen.

[ Voor 28% gewijzigd door Anoniem: 238103 op 18-08-2013 15:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

offtopic:
Als je gas te goedkoop vindt (zoals ik, heel impopulair standpunt) ziet de wereld er heel raar uit :)
Zeker als je bedenkt dat grootverbruikers nog veel minder betalen...
Gas is zulk mooi spul dat het echt zonde is om het in de fik te steken.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Niet online

Dre

Ik zeg niet dat een Douche-WTW een slecht product is, het enige wat ik wil zeggen is dat het aantal bewoners en gedrag zeer bepalend is voor het rendement (rendement in de zin van tvt, milieu, etc). Voor € 400 kan ik ook 533 kWh extra aan elektra opwekken per jaar (PV). Daarmee kan ik 59m3 gas besparen bij de verwarming van mijn woning (bij 100% rendement op CV). Dus 9 kWh per m3 gas.

Een Douche-WTW zou dus in mijn geval 24m3 /2 = 12m3 aan gas besparen terwijl ik met € 400 aan extra zonnepanelen zo'n 59m3 aan gas kan besparen. In mijn geval zou ik dus beter eerder een extra zonnepaneel op het dak gooien dan een D-WTW aanschaffen. Snapie?

24m3 en 12m3 zal -schatting- 30% hoger liggen door koelere water temperatuur in de winter

---

@eric-pvt
Mocht je nog een adresje weten voor een goedkoop alternatief voor mijn laagverbruik gasaansluiting hou ik me aanbevolen. DM staat open ;)

[ Voor 5% gewijzigd door Dre op 18-08-2013 16:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drielp
De extra paneeltjes liggen er al, dit jaar een geschat overschot van >800 kWh. Elektrische boiler zou dan kunnen, met DWTW wordt dit nog leuker ivm voorverwarming. Ik ga dit nog even bekijken. TVT boeit me niet echt, een paar keer per jaar op vakantie kost meer en heeft ook lage tvt. En de lol van uitzoeken, plaatsten en gebruiken is niet in geld uit te drukken. De tvt van posten in de forum is ook niet echt hoog, alhoewel...

Het rendement van 60/65% haal ik nog niet, de aanvoertemperatuur van het koude water is nog relatief hoog en de CV ketel zit nog koud water.

Net weer een meting gedaan, vriendin houdt het nog wat langer uit onder de douche, iets met lang haar en wassen. Ongeveer 16 minuten was het deze keer. Hiervoor werd 287 gas water gebruikt en 139 liter water. Dit geeft bijna hetzelfde resultaat per liter water als gisteren, 2.07 liter gas/liter water tov 2.01 liter gas/liter water. Zonder DWTW was dit 3.13 liter gas/liter water.

Al met al ben ik niet ontevreden. Ik zag overigens tijdens het douchen dat de gasmeter ongeveer 2 minuten stil bleef staan, toch wel een apart gezicht en dat zonder gegil van boven >:)

Mijn CV ketel heeft een klein boilertje van 25 liter, dat zou de reden kunnen zijn dat de gasmeter even een paar minuten stopte. De meter bleef wel een 10 sconden nadraaien nadat de kraan was gesloten. Dit zou ook met de boiler te maken hebben, schat ik zo in. Maar ik ben geen CV deskundige dus dit zijn aannames... Bij het openen van de kraan ging de gasmeter wel direct vol gas draaien. na 2 minuten werd dit minder, de DWTW was op temperatuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Niet online

Dre

Ik lees in dit topic wat wisselende berichten over het opwarmen van de D-WTW. Zou dit bijvoorbeeld te maken hebben met het type douchevloer? Niemand een grafiekje (warmtebeeldcamera filmpje?) van de D-WTW tijdens het opstarten?. Lijkt me wel eens leuk om te zien :)

@drielp
Heb je gemeten/ gevoeld dat de DWTW na 2 minuten op temperatuur was? Ik lees namelijk ook iets over een stilstaande gasmeter wat duidt op OF te weinig warmte vraag OF een overshoot door de (niet perfecte) regeling van je CV-ketel. Misschien dat na de eerste 2 minuten je boiler weer op zijn maximale- of bedrijfs temperatuur was? (en dus terug gaat regelen)
(Met andere woorden: wat is de werkelijke oorzaak of oorzaken van het lager gaan toeren van de ketel na 2 minuten :))

[ Voor 48% gewijzigd door Dre op 18-08-2013 19:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 22:40
@dre/drielp: het gedrag van de stilstaande gasmeter komt overeen met zo'n miniboilertje in je cv.
in de miniboiler zit een temperatuursensor en die laat de ketel aan en afslaan.

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freemann
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

Freemann

CO2 Warmtepomp + VentilatieWTW

Dre schreef op zondag 18 augustus 2013 @ 17:07:
Ik lees in dit topic wat wisselende berichten over het opwarmen van de D-WTW. Zou dit bijvoorbeeld te maken heeft met het type douchevloer?
Dit heeft alles te maken met de afstand die het water af moet leggen en welke materialen het tegenkomt.

Wij hebben een inloopdouche met een tegelvloer en 5cm zandcement eronder. Het water loopt over deze relatief koude stenen, de drain in. De drain is van RVS en zit volledig in de zandcementvloer. Vanuit de drain loopt het door een 2 meter lange 40mm naar de de DWTW.

Het verslepen levert, volgens de fabrikant, 1% verlies per strekkende meter.
Maar er staat nergens wat je verder verlies en dat zal zijn omdat alle materialen anders reageren en warmte opnemen. Echter, de warmte die in de vloer en de drain opgeslagen zit, verlies je niet. Dit is niet weggespoeld en zit gewoon in je huis. Wat je eventueel wel als verlies kun beschouwen is de warmte die in de 2m lange PVC pijp achter blijft. Deze warmte zit "diep" onder de 5cm lange zandcement vloer.

Het is dus per situatie afhankelijk hoe snel de DWTW op temp. is en op max. rendement draait.

https://www.taltion.nl, https://www.trekhaakkoffer-huren.nl, https://www.fietsendrager-huren.nl, https://www.fietskar-huren.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drielp
BarryH schreef op zondag 18 augustus 2013 @ 17:49:
@dre/drielp: het gedrag van de stilstaande gasmeter komt overeen met zo'n miniboilertje in je cv.
in de miniboiler zit een temperatuursensor en die laat de ketel aan en afslaan.
@BarryH, dat vermoede ik al, bedankt voor je antwoord.

@Dre, ik heb nog een oude, uit 1999 Nefit Ecomline HR Classic. Deze ketel heeft een 25 liter boiler en kan heel goed moduleren ofzo, blijkbaar. (zoals vermeldt ben ik geen cv deskundige). Deze Nefit wordt vast nog wel een keer vervangen voor een recenter, zuiniger model. Maar de verwarming van onze woning geschied 's winters voornamelijk met een houtkachel, de CV staat zelden echt aan. Deze is dan ook flink naar beneden afgeregeld tot 50 ºC.

Oja, de ketel start alleen in het begin volgas op, daarna hoor ik 'em bijna niet meer draaien. Na twee minuten zie ik de temperatuur snel oplopen, gemeten met twee goedkope thermometertjes van Conrad.
http://www.conrad.nl/ce/n...tech-Digitale-thermometer
(Afwijking is minder dan 1 ºC, gemeten met een goede thermometer op m'n werk. Ik kan hier mee leven, het gaat alleen voor de temperatuurstoename.)

De warmtevraag werd echt niet minder, vriendin houdt niet van koud water, wat een overshoot is weet ik niet, maar ik hoor de ketel na de bewuste 2 minuten bijna niet meer dus...

De DWTW zit bijna recht onder de douchevloer, een paar bochtjes nodig om goed op de DWTW te komen, hooguit 1 meter. Dit stuk wordt morgen nog geisoleerd, daarna kan het plafond weer dicht. (iets met WAF)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• engelbertus
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 06-07 22:33
de warmte die in de vloer en degelijke gaat zitten is meestal wel verspilde energie, je hebt daar echt niet gevraagd om die warmte, en het moet gek lopen wil de warmte op die plekken er voor zorgen dat in verwarmde vertrekken minder warmtevraag gaat komen.

het stilstaan van de gasmeter is wel apart, misschien dat de boiler van 25 liter op een gegeven moment 80 graden is, en terug wordt geregeld in de ketel, door warm water toe te voegen. als dan geruime tijd er slechts water van 50 graden nodig i, dat ook nog eens met een flow van de helft van vroeger de ketel uit hoeft, is de hoeveelheid water dat uit je boiler komt zo laag, dat de ketel besluit dat hij nog wel even uit kan voordat hij weer aan gaat om dat water te verwarmen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Niet online

Dre

drielp schreef op zondag 18 augustus 2013 @ 19:24:
[...]
Oja, de ketel start alleen in het begin volgas op, daarna hoor ik 'em bijna niet meer draaien. Na twee minuten zie ik de temperatuur snel oplopen, gemeten met twee goedkope thermometertjes van Conrad.
http://www.conrad.nl/ce/n...tech-Digitale-thermometer
(Afwijking is minder dan 1 ºC, gemeten met een goede thermometer op m'n werk. Ik kan hier mee leven, het gaat alleen voor de temperatuurstoename.)
Ik zou het wel intressant vinden om te zien hoe de temperatuur van de D-WTW zich in de tijd gedraagt :) Heb je de mogelijkheid om dat voor de eerste 5 minuten op te schrijven, en dan per 30 seconden ofzo?
engelbertus schreef op zondag 18 augustus 2013 @ 19:50:
de warmte die in de vloer en degelijke gaat zitten is meestal wel verspilde energie, je hebt daar echt niet gevraagd om die warmte, en het moet gek lopen wil de warmte op die plekken er voor zorgen dat in verwarmde vertrekken minder warmtevraag gaat komen.
Lijkt mij inderdaad ook verspilde energie. Anders stop ik de stop wel in het bad en ga in bad douchen, kan de opgeslagen energie tenminste de badkamer verwarmen :+

[ Voor 26% gewijzigd door Dre op 18-08-2013 20:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• engelbertus
dat in bad douchen is wel met een heel lage tvt dan....
direct winst!
je badkamer verwarmen en gratis douchen!
beter is dan nog een watertank in de woonkamer maken waar al je rioolwater doorstroomt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Niet online

Dre

100% rendement! Gewoon een zwembad onder het huis maken :)

Goeie WAF, zit alleen een beetje met de terugverdientijd :P
/offtopic

[ Voor 31% gewijzigd door Dre op 18-08-2013 20:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• engelbertus
dan moet je wel de hele dag in je zwembad gaan zitten... anders is dat weer weggegooid geld.. en oneindige tvt....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

ipv koudleidng water, wtw water in de boiler geeft goede resultaten,
het afkoelingseffect is veel lager in een hr ketel / zonneboiler, waardoor je minder energie aanwendt.
mijn wtw start 12cm na het putje, hij start erg snel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

@eric-pvt
Mocht je nog een adresje weten voor een goedkoop alternatief voor mijn laagverbruik gasaansluiting hou ik me aanbevolen. DM staat open ;)
met een zo laag verbruik is een wtw met elektrische boiler van < 110liter al zat,
maar dan nog iets leuks doen met de cv

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drielp
Dre schreef op zondag 18 augustus 2013 @ 20:00:
[...]

Ik zou het wel intressant vinden om te zien hoe de temperatuur van de D-WTW zich in de tijd gedraagt :) Heb je de mogelijkheid om dat voor de eerste 5 minuten op te schrijven, en dan per 30 seconden ofzo?
Ik zal van de week eens een poging wagen, videootje ook goed?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Niet online

Dre

drielp schreef op zondag 18 augustus 2013 @ 20:41:
[...]
Ik zal van de week eens een poging wagen, videootje ook goed?
Ja hoor, leuk :). (Ik zal mijn handmatig OCR wel gebruiken :P)
Anoniem: 238103 schreef op zondag 18 augustus 2013 @ 20:24:
[...]

met een zo laag verbruik is een wtw met elektrische boiler van < 110liter al zat,
maar dan nog iets leuks doen met de cv
110 liter :o Denk je dat ik hier met 4,2 personen en stortdouche woon ofzo :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freemann
  • Niet online

Freemann

engelbertus schreef op zondag 18 augustus 2013 @ 19:50:
Is jouw badkamer onverwarmd?

Het doel van de DWTW is om warmte in huis te houden (DWTW op boiler aangesloten) en warmte niet het riool in te laten lopen want dat is verspilling.

Nu verwarm je je vloer en de vloer staat die warmte langzaam weer aan de badkamer af.

Het kan aan mij liggen, maar die warmte is nog steeds in huis en is niet het riool aan het verwarmen. Zolang het in huis is, levert het een bijdrage (hoe gering ook) aan het oppeil houden van de temp. in huis cq badkamer.

https://www.taltion.nl, https://www.trekhaakkoffer-huren.nl, https://www.fietsendrager-huren.nl, https://www.fietskar-huren.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drielp
Freemann schreef op zondag 18 augustus 2013 @ 21:29:
[...]

Is jouw badkamer onverwarmd?

Het doel van de DWTW is om warmte in huis te houden (DWTW op boiler aangesloten) en warmte niet het riool in te laten lopen want dat is verspilling.

Nu verwarm je je vloer en de vloer staat die warmte langzaam weer aan de badkamer af.

Het kan aan mij liggen, maar die warmte is nog steeds in huis en is niet het riool aan het verwarmen. Zolang het in huis is, levert het een bijdrage (hoe gering ook) aan het oppeil houden van de temp. in huis cq badkamer.
Dat is nu niet echt nodig hoor. Gelukkig warmt de afvoer de vloer niet teveel op. Het water wel...

Afbeeldingslocatie: http://imageshack.us/a/img844/4047/2xfc.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _-= Erikje =-_
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 07-07 10:13
Hmm, dwtw is zeker interessant om mee te nemen met de verbouwing van de douche, helaas geen ruimte voor een staande leiding.
Ik zag al een inbouwgoot en een douchebak met WTW voorbij komen, ik heb even globaal gezocht, maar beiden doen rond de 1200 euro, dat lijkt me nog wat hoog qua prijs als een staande tegen de 500 moet kosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• engelbertus
ik heb mijn staande volgens mij voor 150 euro gekocht op marktplaats. paste net in mijn autotje. inbouwen materiaal misschien 100 euro erbij. beugeltjes, extra waterleiding, koppelingen, riolering onder de vloer aanpassen. ik heb dit tegelijk gedaan met aanleg waterleiding naar de berging, aftappunt in kruiruimte. hoeveel e.e.a. precies heeft gekost aan euros en uren weet ik niet, maar het is wel een leuke hobby. en nu bespaart het me energie.

de energie die in de vloer e.d. gaat zitten is in mijn ogen wel verspild. de temperatuur wordt er hoger dan gevraagd, ventilatie zit in de douche. daardoor geen extra warmte in andere ruimten dan de douche. het is dus niet door de riolering gespoeld, en niet direct verspild, maar de cv ketel zal er geen drup minder gas om gebruiken bij het verwarmen van de rest van mijn huis, en in de badkamer was het over, en dus niet nuttig gebruikt. op het moment dat dar de vloer afkoelt is er niemand meer in de douche.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freemann
  • Niet online

Freemann

engelbertus schreef op maandag 19 augustus 2013 @ 09:56:
de energie die in de vloer e.d. gaat zitten is in mijn ogen wel verspild. de temperatuur wordt er hoger dan gevraagd, ventilatie zit in de douche. daardoor geen extra warmte in andere ruimten dan de douche. het is dus niet door de riolering gespoeld, en niet direct verspild, maar de cv ketel zal er geen drup minder gas om gebruiken bij het verwarmen van de rest van mijn huis, en in de badkamer was het over, en dus niet nuttig gebruikt. op het moment dat dar de vloer afkoelt is er niemand meer in de douche.
vocht onttrekt energie, vocht zorgt voor meer energie verbruik, badkamer is na douchen vochtig, vloer is warm, warmte uit vloer zorgt dat vocht in badkamer sneller verdampt, badkamer minder vochtig, minder vocht in huis betekend minder stoken in huis.

Het scheelt gewoon .
Het mooie is dat, ondanks dat je het niet wilt geloven, het effect wel daar is en zorgt voor minder gas verbruik :)

Maar als je het niet wilt geloven/aan wilt nemen..... geen probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blissard
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 22:21
Freeman, die warmte heb je helaas meer dan de helft van de tijd niet nodig. En mogelijk op een plaats waar gewoonlijk niet of minder gestookt wordt. Het heeft effect, maar veel minder dan in een WTW.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freemann
  • Niet online

Freemann

blissard schreef op maandag 19 augustus 2013 @ 11:06:
Freeman, die warmte heb je helaas meer dan de helft van de tijd niet nodig. En mogelijk op een plaats waar gewoonlijk niet of minder gestookt wordt. Het heeft effect, maar veel minder dan in een WTW.
Ik betwist de DWTW ook niet en ben het met je eens dat die warmte beter de DWTW in kan gaan.

Maar er wordt hier op het forum ook geregeld gezegd;
"iedere joule die bespaard wordt en niet het riool in gaat is er 1"

en nu wordt er gesteld dat die rest warmte niets bijdraagt aan minder gas verbruik...

Als ik 20 min. na het douchen in de doucheruimte stap, dan is het daar merkbaar warmer. Die rest warmte zorgt er direct voor dat het vocht wat in de badkamer aanwezig is sneller verdampt. Minder (lang) vocht in huis/badkamer zorgt er direct voor dat er minder gestookt moet worden. Eigenlijk wordt de restwarmte al hergebruikt want hij wordt nu ingezet als (gratis) vloerverwarming.
(ik weet ik val in herhaling)

Freemann laat in de winter ook altijd het warme aardappel kookwater (in pan met deksel erop) op het gasfornuis afkoelen. Maar dat ga ik dan ook maar weer door de gootsteen gooien.... restwarmte....

Freemann krijgt idee;
Hij kan ook direct na het koken samen met de pan onder de douche stappen en deze tijdens het douchen direct in de drain omkieperen .... maar freemann weet niet of vriendin lief het fijn vind om samen met hem en een pan onder de douche te stappen.... volgens mij heeft vriendin veel meer te bieden dan een pan met wat rest joules....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blissard
Freemann schreef op maandag 19 augustus 2013 @ 11:35:
[...]

Ik betwist de DWTW ook niet en ben het met je eens dat die warmte beter de DWTW in kan gaan.
Weet ik ook. Het is de discussie, niet het gelijk, dat telt toch ? :)
Maar er wordt hier op het forum ook geregeld gezegd;
"iedere joule die bespaard wordt en niet het riool in gaat is er 1"

en nu wordt er gesteld dat die rest warmte niets bijdraagt aan minder gas verbruik...
goed punt, maar:
Als ik 20 min. na het douchen in de doucheruimte stap, dan is het daar merkbaar warmer. Die rest warmte zorgt er direct voor dat het vocht wat in de badkamer aanwezig is sneller verdampt. Minder (lang) vocht in huis/badkamer zorgt er direct voor dat er minder gestookt moet worden.
Het verdampen van het water zorgt er niet voor dat het verdwijnt. Daarvoor helpt alleen ventilatie.
Freemann laat in de winter ook altijd het warme aardappel kookwater (in pan met deksel erop) op het gasfornuis afkoelen. Maar dat ga ik dan ook maar weer door de gootsteen gooien.... restwarmte....
Ik ben gelukkig niet de enige :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drielp
Eerst de pan leegkiepen, de DWTW warmt dan alvast op. Het hoeft niet tegelijkertijd.

De isolatie om de doucheafvoer ga ik nu aanbrengen. Ik wil ook de DWTW zelf isoleren. Ik lees dat dat niet handig is ivm legionella, maar na het douchen spoel ik altijd koud water door de wasbak om tanden te poetsen, lenzen indoen enz.. Vriendin ook. De afvoer van de wasbak gaat ook door de DWTW dus het warme water dat in de DWTW achterblijft na het douchen is dan echt wel weg. Of zie ik iets over het hoofd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freemann
  • Niet online

Freemann

drielp schreef op maandag 19 augustus 2013 @ 13:53:
Eerst de pan leegkiepen, de DWTW warmt dan alvast op. Het hoeft niet tegelijkertijd.
volgens mij maakt het niet veel uit wanneer je het door de WTW kiepert, zolang er maar een tegengestelde waterstroom is die de joules onttrekt.
De isolatie om de doucheafvoer ga ik nu aanbrengen. Ik wil ook de DWTW zelf isoleren. Ik lees dat dat niet handig is ivm legionella, maar na het douchen spoel ik altijd koud water door de wasbak om tanden te poetsen, lenzen indoen enz.. Vriendin ook. De afvoer van de wasbak gaat ook door de DWTW dus het warme water dat in de DWTW achterblijft na het douchen is dan echt wel weg. Of zie ik iets over het hoofd?
legionella hoef je je in een normaal dagelijks huishouden niet druk om te maken.
Gaat pas spelen bij langdurig (>4dagen) stilstaand water en wat daarna verneveld ingeademd kan worden.
Bij een douche zou het mogelijk zijn om de nevel in te ademen, maar dat stilstaand water zie ik niet snel gebeuren. Daarbij moet er ook op dat moment een legionella besmetting in de leidingen aanwezig zijn. Ook is de kans dat je legionella in koperleidingen krijgt erg klein. Het schijnt dat kunststof leidingen veel gevoeliger zijn voor legionella.
blissard schreef op maandag 19 augustus 2013 @ 13:49:
[...]

Weet ik ook. Het is de discussie, niet het gelijk, dat telt toch ? :)
Eens, maar krijg een beetje het idee dat men vind dat ik grote onzin zit te vertellen..... mijn inziens draagt iedere joule die niet het riool in verdwijnt bij aan een warme binnen klimaat :)
goed punt, maar:
Het verdampen van het water zorgt er niet voor dat het verdwijnt. Daarvoor helpt alleen ventilatie.
Lijkt mij vanzelf sprekend dat men in de badkamer OF vraaggestuurde ventilatie heeft OF ventilatie die (op een timer) nawasemd (bij ons gaat de Itho op 20min., 5-10 min. douchen en 10-15min nawasemen)
Ik ben gelukkig niet de enige :)
>:)

[ Voor 45% gewijzigd door Freemann op 19-08-2013 13:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drielp
Freemann schreef op maandag 19 augustus 2013 @ 13:55:
[...]

Lijkt mij vanzelf sprekend dat men in de badkamer OF vraaggestuurde ventilatie heeft OF ventilatie die (op een timer) nawasemd (bij ons gaat de Itho op 20min., 5-10 min. douchen en 10-15min nawasemen)
[...]
OF zet het raam open. Het kleine (mechanisch) afvoerpijpje doet niet zoveel 's winters. En hier nog geen centraal ventilatie systeem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blissard
drielp schreef op maandag 19 augustus 2013 @ 14:00:
[...]

OF zet het raam open. Het kleine (mechanisch) afvoerpijpje doet niet zoveel 's winters. En hier nog geen centraal ventilatie systeem.
Bij mij helaas geen ramen. Schijnt dat men dat in het bouwbesluit niet nodig vind.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _-= Erikje =-_
Ramen heb ik ook niet in de badkamer, wel zo'n energieslurpende ITHO fan (gaat er binnenkort ook uit, komt de DC/eco versie voor terug :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freemann
  • Niet online

Freemann

_-= Erikje =-_ schreef op maandag 19 augustus 2013 @ 14:12:
Ramen heb ik ook niet in de badkamer, wel zo'n energieslurpende ITHO fan (gaat er binnenkort ook uit, komt de DC/eco versie voor terug :)
Bij ons zit er een ITHO EcoFan met remotes in :) Is in 1 woord; ideaal!
Heb tijdje terug nog zitten kijken naar de vraaggestuurde oplossing, maar dat is toch wel weer even een stapje te ver (om zelf te doen) en prijzig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _-= Erikje =-_
Freemann schreef op maandag 19 augustus 2013 @ 14:14:
[...]

Bij ons zit er een ITHO EcoFan met remotes in :) Is in 1 woord; ideaal!
Heb tijdje terug nog zitten kijken naar de vraaggestuurde oplossing, maar dat is toch wel weer even een stapje te ver (om zelf te doen) en prijzig.
idd, nu zitten er bij ons in huis al 3 standenschakelaars en een override in de douche, maar ik denk dat ik in de douche een timer AB hang :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• engelbertus
je hebt dan een heel klein beetje gelijk misschien, maar de warmte in de douche, is alsnog op een plek waar j edie niet nodig had, en door de ventilatie verspreid de warmte zich niet, maar wordt afgezogen, en ook het vocht ( of het nu snel of langzaam verdampt) wordt naar buiten verplaatst.in de docuhevloer is he gewoon de verkeerde plek om er echt iets aan te hebben....
er zit wel energie is, maar dat is zo laagwaardig dat niemand dat merkt volgens mij.
nu wordt er net gedaan alsof het opwarmen van je afvoerleiding in de vloer nog een bijdrage levert.
en daar ben ik het gewoon niet mee eens.ervoorzorgen dat de afvoerleiding geisoleerd is tot aan de wtw, en deze zo kort mogelijk maken levert een stuk meer op. ( isoleren kost weer extra euro's, en materiaal( en dus energie))

Acties:
  • 0 Henk 'm!

gewoon eerst in het putje piesen, en dat een jaar dagelijks volhouden
get the joules !

[ Voor 6% gewijzigd door Anoniem: 238103 op 19-08-2013 16:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KifArU
  • Niet online
Freemann schreef op zondag 18 augustus 2013 @ 19:00:
[...]

Dit heeft alles te maken met de afstand die het water af moet leggen en welke materialen het tegenkomt.

Wij hebben een inloopdouche met een tegelvloer en 5cm zandcement eronder. Het water loopt over deze relatief koude stenen, de drain in. De drain is van RVS en zit volledig in de zandcementvloer. Vanuit de drain loopt het door een 2 meter lange 40mm naar de de DWTW.

Het verslepen levert, volgens de fabrikant, 1% verlies per strekkende meter.
Maar er staat nergens wat je verder verlies en dat zal zijn omdat alle materialen anders reageren en warmte opnemen. Echter, de warmte die in de vloer en de drain opgeslagen zit, verlies je niet. Dit is niet weggespoeld en zit gewoon in je huis. Wat je eventueel wel als verlies kun beschouwen is de warmte die in de 2m lange PVC pijp achter blijft. Deze warmte zit "diep" onder de 5cm lange zandcement vloer.

Het is dus per situatie afhankelijk hoe snel de DWTW op temp. is en op max. rendement draait.
Een keer een thermometer in het putje hangen om te zien met welke temperatuur het water daar aankomt? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drielp
Anoniem: 238103 schreef op maandag 19 augustus 2013 @ 16:18:
gewoon eerst in het putje piesen, en dat een jaar dagelijks volhouden
get the joules !
Waarom maar 1 jaar? Ik pis al jaren in het putje, maar had toen nog geen DWTW.

Nu wel en bijna klaar met de aanvoerleiding isoleren. De ruimte tussen de vloer en het plafond wordt best koud 's winters. De douche ligt boven de gang en daar stoken we 's winters bijna niet. In de douche ook zelden, de radiator staat een paar dagen per jaar aan, bij temperaturen lager dan -15 ºC.

Geeft het nog problemen qua legionella als ik de DWTW ook isoleer? Ik heb nog was isolatie materiaal over...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

ik heb er noppenfolie omheen, en mailde kiwa dat dit tegen warme temperaturen was bij stilstand gedurende een dag.(zomers)
antwoord was draai draai en ontwijkend, ik zie geen wijziging tov de eerdere leiding die er lag, open en warm in de zomer.
de wtw blijft buiten gebruik nu een stuk kouder.
doe je ding, en doe het verstandig.

als de cv leding swinters in de buurt is, isoleer je ook tegen deze opwarming.

[ Voor 12% gewijzigd door Anoniem: 238103 op 19-08-2013 17:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• engelbertus
de wtw is geen riolering meer, maar ook waterleiding. je mag het dus niet isoleren. of het ook daadwerkelijk tot problemen kan leiden is een andere discussie.
het water uit de wtw gaat binnen een dag verder naa de cv / docuhekraan. de doduchekraan vernevelt het water, en dat kan ingeademt worden. dus er is wel een kansop problemen. mit de wtw lang genoeg warm blijft, en lang genoeg warm blijft om er legionella in te krijgen. bij regelmatig genbruik van de warmwaterkraan ergens in huis zal de wtw voldoende doorstroming hebben. de leiding naar de koudwaterkraan van de douche misschien niet. wanneer het een gezin betreft kun je er vanuitgaan dat er elke dag wel een keer wordt gedouched dus ik zie dat probleem ook niet zo. en daarbij gaat het om een zeer kleine hoeveelheid water, en is de extra winst op dat stukje erg klein. ik zie de zin ervan dus niet zo, en voldoe daarom liever aan het gestelde dat je die leiding niet mag isoleren.

de leiding naar de cv ketel vindt ik niet zo erg, dat water passeert eerst de cv ketel, die er nog eens 60 graden van maakt....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Laatst online: 02:27
Hier zowel koud als warme leiding naar de badkamer geisoleerd. Boeh bah, mag niet, etc, maar als ik dat niet doe en ik ben een paar dagen in de winter niet thuis (waardoor er geen water stroomt bij leidingen die tegen een enkelsteens muur zitten), dan vriezen ze me van de muur af. Zomers zorgt de isolatie ervoor dat de zon die de hele namiddag op die gevel staat de buizen niet heel erg opwarmt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• engelbertus
en zo zie je maar weer dat gezond verstand nog niet overbodig is geworden door alle regeltjes....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

mijn wtw water komt altijd in een hete hot top boiler, dus zelfs met de kans-op is die nog 0.
daarom alleen op de warm naar de boiler.
als ik een was tafel gebruik, trekt de wtw gewoon koud, en dat moet ie blijven, dus liever niet zoals nu zomers effe 24 graden of zo,
wtw of niet, dat is niet goed, mijn wtw is gemiddeld over de dag 12-14 graden, bij geen gebruik, en haalt de 20c nu nooit meer.

de oude gewone leiding die er naast zit, haalt die 20+ wel makkelijk, geacht kiwa .....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• engelbertus
het is sowieso dubbel. ik geloof dat in ditsland isolatie juist wel nodig is of zo. het is in iedergevl fundamenteel anders beredeneerd door de duitse norm-nerds

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drielp
Oke, bedankt voor jullie adviezen. De buis-isolatie is op ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Niet online

Dre

Ook ik heb ooit de vraag gesteld aan mijn CV-boer betreffende legionella. Zij antwoorden iets in de trant dat het geen probleem was (WW-temperatuur verlagen zonder boiler/warmhoudfunctie). Ik heb ook het gevoel dat het legionella gebeuren een beetje overdreven is in een huishouden, maar er wordt hier gesteld dat het gebruiken van "gezond verstand" voldoende zou moeten zijn om de legionella risico's in te schatten. Nu heb ik er weinig verstand van, maar op basis van welk gezonde verstand schatten jullie in dat het wel/niet isoleren van warmwaterleidingen geen problemen geeft?

Ik heb toendertijd voornamelijk gekeken naar wikipedia en een paar andere websites, maar kon niet echt onderzoeksresultaten vinden naar legionella. Mijn basiskennis van bacterien is alweer te lang geleden :+ Blijft voor mij dus een beetje onbekend terrein buiten de NEN 1006 (aldus wikipedia/kiwa)

(of zijn dit soort vragen niet gewenst in dit topic?)

[ Voor 9% gewijzigd door Dre op 19-08-2013 19:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

gezond verstand is in deze :
het vermijden van de randvoorwaarden dat (gevaarlijke) bacteriegroei kan onstaan
in het geval van legionella : stilstand en een zekere temperatuur.
het blijkt dat de mening is vervormd, dat nieuwe duurzame media zich hiertegen moet bewijzen, terwijl oude risico`s onbestaanbaar lijken te zijn.
het nen is een bolwerk van mits-maar en gedraai, risicomijdend door een blik juristen,
ik ken ze wel aardig, na 18 jaar in de civiele engineering.
het is zoals kiwa (mr sunshine verhaal) een verouderd regime (ancien) wat vasthoud aan oude denkpatronen, terwijl de wereld continu verandert.
ze veranderen niet mee, en ik noem dat praten met meel in je bek

met een oude vr ketel en de aanvoer vlakbij de cv warme aanvoer is het risico groter,
dan bij het gebruik van een wtw

[ Voor 4% gewijzigd door Anoniem: 238103 op 19-08-2013 21:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drielp
@Dre, ik had enige tijd geleden al gelezen dat koperen leidingen het beste beschermen tegen legionella.

Bron: Wikipedia: Legionella pneumophila

Daarom ook gekozen voor de Technea DWTW omdat deze geheel van koper is. En daarom ook de aan- en afvoerleidingen in koper uitgevoerd. Kans op besmetting is altijd aanwezig, maar een besmetting loop je meestal niet in je eigen huis op. Een zwembad, fontein of bloemenshow in Bovenkarspel zijn bewezen veel gevaarlijker.
Een tuinslang gevuld met water in je tuin is ook een leuke bron.

Wikipedia: Bovenkarspel

Nog vragen?

O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• engelbertus
In een appartementencomplex voor gehandicapten, dat nog niet eens zo gekke oud is hebben ze ook last van legionella, en ze krijgen het ook niet eens weg. Het risico is er dus wel degelijk. Je moet dus wel goed boerenverstand gebruiken en niet in je eigen straatje gaan lopen fantaseren...
Bovenstaande niet als reactie op iemand bedoeld, maar wel als tegengeluid tegen dat legionella bijna een broodje aap verhaal wordt verklaard....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drielp
In nieuwere gebouwen wordt veel kunstof gebruikt, dit werkt sneller bij instalatie, maar geeft blijkbaar ook meer problemen.

Koper is gewoon beter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freemann
  • Niet online

Freemann

Kunststof in drinkwater installaties is vragen om legionella;
Wikipedia: Legionella pneumophila

old-school koper is af en toe zo slecht nog niet....

mensen maken zich druk om de temp. van een koperleiding, maar de tuinslang die soms dagen >30graden ligt spuiten ze met the nozzle 's avonds even leeg :O

Iedereen maakt zich druk om de waterleiding en niemand hoor je over de tuinslang.. Terwijl er uit verschillende bronnen naar voren komt dat juist de tuinslang erg gevaarlijk is.

in mijn voormalige nieuwbouw flatje(nu 8 jaar oud) was ALLES van kunststof, gas/water/CV -leidingen.
Voorzover bekend is er nog niemand overleden aan legionella...

[ Voor 12% gewijzigd door Freemann op 20-08-2013 13:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MasterMaceMichu
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 10-07 15:46
Iemand nog adressen van installateurs van DWTW? Heb een aantal Google hits aangeschreven, maar de meesten installeren niet zelf, leveren alleen de DWTW en 'installatie zou eenvoudig moeten zijn'.

Nu is bij mij in huis niets eenvoudig en maak ik als ik het zelf doe het alleen maar moeilijker, dus ik zoek een goede installateur.....Mag ook via DM, als het anders als 'reklame' wordt gezien.

3D Print Service || Activated Carbon

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Niet online

Dre

Ik weet niet welk type je precies wilt laten installeren, maar is het niet gewoon een simpele waterleiding en rioolpijp die elke loodgieter zou moeten kunnen installeren? Doorsnede is alleen wat groot en daardoor lastig te buigen :+ (grapje)

Of had je ook al wat gewone loodgieters aangeschreven?

[ Voor 13% gewijzigd door Dre op 20-08-2013 21:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Volgens mij kan elke klusjesman/loodgieter/aannemer dit voor elkaar krijgen. Mijn aannemer (eenmansbedrijf) had zo'n ding nog nooit gezien, in een koffiepauze samen de documentatie (folder) doorgenomen en een uur later zat-ie erin (zonder dat ik hoefde te helpen). Het scheelde wel dat de koof in het toilet goed toegankelijk was, dat is lekker werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

ik had hem zelf in een half uurtje geplaatst, en de waterleiding erop koste ook een half uurtje,
als consument amateur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drielp
Ik heb het samen met mijn buurman gedaan, die is loodgieter. De plaatsing in de meterkast koste wat boor- en zaagwerk. Daar ging wel wat tijd in zitten, maar ik heb dan ook geen haast. Ruim twee pijp paste net. De buurman was, inclusief koffie, effectief 1 uurtje bezig.

Kort gezegt, als je een beetje ervaring hebt kan je het zelf doen. Anders een plaatselijk loodgieter inschakelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drielp
Nog even een paar meetresultaten:

Zonder DWTW koste 10 minuten douchen 280 liter gas, dat is 28 liter gas/min.

Met de DWTW aangesloten op de mengkraan heb ik de onderstaande resultaten

6 minuten douchen kost 132 liter gas = 22 liter gas/min
10 minuten douchen kost 180 liter gas = 18 liter gas/min
14 minuten douchen kost 210 liter gas = 15 liter gas/min

Langere douchetijden heb ik nog niet beschikbaar.

Dit allemaal met een ingangstemperatuur van het koude water van 20 ºC. Het koude water wordt opgewarmd tot maximaal 32 ºC.

Ik douche meestal een lekkere 10 minuten, een beetje mijmeren onder een warme waterstraal is lekker ontspannend. Mijn vriendin doucht ook niet echt kort. Voor ons is een DWTW rendabel. Voor eenpersoonshuishoudens die korter douchen wordt dit een ander verhaal.

Een geschatte besparing van 100m3 is niet onmogelijk en zou een besparing van 20% tov ons huidige gasverbruik betekenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blissard
Drielp,

mooie cijfers. Heb je toevallig nog gemeten hoeveel liter water je gebruikt in die 10 minuten (of per minuut natuurlijk). Kan me nog voorstellen dat de WTW een weerstand in de waterleiding toevoegt waardoor je met minder water doucht.
Verder natuurlijk een mooi resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drielp
blissard schreef op maandag 02 september 2013 @ 10:22:
Drielp,

mooie cijfers. Heb je toevallig nog gemeten hoeveel liter water je gebruikt in die 10 minuten (of per minuut natuurlijk). Kan me nog voorstellen dat de WTW een weerstand in de waterleiding toevoegt waardoor je met minder water doucht.
Verder natuurlijk een mooi resultaat.
Zonder dwtw 9,2 li water/min, met dwtw 8,8 li water/min.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nox
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 23:49

Nox

Noxiuz

In veel nieuwbouw wordt enorm veel gewerkt met kunststof leidingen. Dit is zoveel makkelijker te plaatsen dan koper. Ook voor de warmwaterleidingen naar je douche wordt dit gebruikt. Echter is dat allemaal stromend water en zolang je installateur geen debiel is die loze leidingen ergens legt is er niks aan de hand omdat het water stroomt en legionella niet aggressief kan groeien.

Daarnaast is warmwater vaak zo heet dat legionella sterft en de koudwaterleiding zo koud dat het amper groeit, tenzij het stil staat en op kamertemperatuur komt.

In WTW-systemen loopt het water, als het al op ideale temperatuur komt, gelijk door dus geen kans om te laten groeien. Je moet alleen even je verstand gebruiken dat als je terug komt van drie maanden wereldreis je even de douche kokend heet moet laten doorlopen (dat is overigens een goed idee om vaker te doen zodat je thermostaat niet vastkalkt).

Als je verder nog bang bent voor legionella sluit je de wtw enkel aan op de invoer van de ketel, dan wordt het alsnog gedood als je tapwater op 60 graden of meer instelt. Je rendement is dan lager als dat je de wtw aansluit op je thermostaatkraan én je cv-ketel, maar dan hoef je ook niet in angst te leven ;)

Tijdje terug zag ik overigens nog een wtw in een drain ingebouwd, zag er ook erg fraai uit, direct bij de warmtebron en bovendien makkelijk aan te sluiten in veel situaties ook op de thermostaatkraan.

Overlever van KampeerMeet 4.1
"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

je ketel dood het juist niet, want het gaat om langdurig verwarmen boven de 62c
juist in de opstart van je ketel gebeurt er helemaal niets, en krijg je het in nevel op je hoofd.
en aangezien hier iedereen legionella schreeuwt zit het grootste gevaar in een gewone leiding met gewone gasketel.

bij mij knettert de bacterie helemaal dood in een boiler die veelal extreem heet is,
omdat deze zich daar altijd doorheen moet worstelen, en vanaf onderin 380 liter naar boven, dat duurt wel even. legionella word duurzame middelen toegeschreven, maar het is juist weer andersom.
Je rendement is dan lager als dat je de wtw aansluit op je thermostaatkraan én je cv-ketel, maar dan hoef je ook niet in angst te leven ;)
wel terugslagkleppen dan he, anders ook legionella in de koud aanvoer

* Anoniem: 238103 is al 6 jaar geleden gestorven aan alle legionella verhalen hier

[ Voor 22% gewijzigd door Anoniem: 238103 op 02-09-2013 15:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drielp
In Duitsland weer een uitbraak, oorzaak waarschijnlijk een luchtkoeler.
Hier wat meer info, http://www.legionellaziekte.nl/

Meeste uitbraken ontstaan in grote systemen, over besmetting in woonhuizen lees je weinig. Komt dat omdat legionella niet wordt herkend, of het gewoon geen issue?

[ Voor 40% gewijzigd door drielp op 02-09-2013 15:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

zoals wij ermee omgaan lijkt het een constant gevaar, echter moet je de randvoorwaarden kennen.
bij gewoon gebruik (niet recycling) en spoeling is het absoluut geen issue.
bij langere stilstand (>2dagen en +20c en blootstelling aan enige zuurstof) en daarna verneveling kan het een issue worden
het ontstaat niet zomaar, er moet eerst een bron zijn.
airco`s kunnen heel goed een bron zijn, maar worden simpelweg niet genoemd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoudseHoeve
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 03-07 11:28

WoudseHoeve

Hobby Boer

Temperatuur (°C )Staat
70 tot 80 °Ctotale doding van Legionella
66 °CLegionella sterft binnen 2 minuten
60 °CLegionella sterft binnen 32 minuten
55 °CLegionella sterft binnen 5 tot 6 uur
50 °CLegionella kan overleven maar vermenigvuldigt zich niet
35 tot 46 °Cideale temperatuur voor Legionella om zich te vermenigvuldigen
20 tot 50 °CLegionella is in staat om te groeien
20 tot 55 °Clangzame vermeerdering aangetoond

Uit deze tabel is af te lezen dat de legionella in de DWTW (T<32°C) niet erg veel kansmaakt, in een korte periode.
Het advies blijft na een langere tijd van afwezigheid (>2 dagen) het warme water eerst goed door laten stromen en zorgen dat je dan de waterdamp niet kan inademen.
Dit geld ook als je ZB op de 80 graden blijft maar de leiding naar je douche niet.

14kWp, Piko 10.1+Piko 4.2+SE7k(6k965Wp), 25kW houtkachel, 120 Heatpipes+1210L Buffer, linkedin pv-output

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Niet online

Dre

drielp schreef op maandag 02 september 2013 @ 09:58:
Nog even een paar meetresultaten:

Zonder DWTW koste 10 minuten douchen 280 liter gas, dat is 28 liter gas/min.

Met de DWTW aangesloten op de mengkraan heb ik de onderstaande resultaten

6 minuten douchen kost 132 liter gas = 22 liter gas/min
10 minuten douchen kost 180 liter gas = 18 liter gas/min
14 minuten douchen kost 210 liter gas = 15 liter gas/min

Langere douchetijden heb ik nog niet beschikbaar.

Dit allemaal met een ingangstemperatuur van het koude water van 20 ºC. Het koude water wordt opgewarmd tot maximaal 32 ºC.

Ik douche meestal een lekkere 10 minuten, een beetje mijmeren onder een warme waterstraal is lekker ontspannend. Mijn vriendin doucht ook niet echt kort. Voor ons is een DWTW rendabel. Voor eenpersoonshuishoudens die korter douchen wordt dit een ander verhaal.

Een geschatte besparing van 100m3 is niet onmogelijk en zou een besparing van 20% tov ons huidige gasverbruik betekenen.
Leuke data!

Uitgaande van jouw douchegedrag (volle straal) met 6 minuten bespaar je per jaar: (28-22)×6×365=13m3 gas per jaar. Uitgaande van €0,65/ m3 zit je dan op € 8,45 per jaar. (Dit bij een eenpersoonshuishouden en geen vakantiedagen)

Overigens zou ik -als dat mogelijk is- ook je verwarmingstoestel aansluiten op de D-WTW. Ik denk namelijk dat het rendement in de winter misschien wel slechter wordt omdat de flow naar je thermostraatkraan (koud) lager wordt.

[Edit/ aanvulling]
De potentiële besparing heb ik omgerekend naar mijn persoonlijke situatie, bij langer douchen en een meerpersoonshuishouden wordt het rekensommetje anders.

[ Voor 5% gewijzigd door Dre op 07-09-2013 11:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

WoudseHoeve schreef op maandag 02 september 2013 @ 17:11:
[table border=1 width=700 cellpadding=2 bordercolor=#000000]
Het advies blijft na een langere tijd van afwezigheid (>2 dagen) het warme water eerst goed door laten stromen en zorgen dat je dan de waterdamp niet kan inademen.
Dit geld ook als je ZB op de 80 graden blijft maar de leiding naar je douche niet.
als ik zeg ik doe de wtw niet op de koude en word dan weggezet
dan moet je zoiets wel zeggen.
ik hoop dat sommige redenen die ik aanvoer zoals alleen warm en direkt naar de boiler eens beter begrepen worden.
tevens is bij hotfill dan ook de boiler buffer voor deze zaken, ipv wegspoelen over koud.
deze dingen leg ik dan voor aan kiwa,
en die reageren niet, ook niet na 9x mailen, waarvan 3x door iemand anders.
zo staan we ervoor

nogmaals een wtw heeft echt geen verschil met de staande lediing naar je ketel zomers.
het wegschrijven en eindeloos herhalen van legionella en de wtw ben ik nu zat,
en zal aggressief reageren hierna.
wie het er niet mee eens is belt kiwa maar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Niet online

Dre

Anoniem: 238103 schreef op maandag 02 september 2013 @ 18:58:
[...]
het wegschrijven en eindeloos herhalen van legionella en de wtw ben ik nu zat,
en zal aggressief reageren hierna.
_O-

Ben je een vertegenwoordiger voor de D-WTW ofzo :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

het broodje aap verhaal krijgt bij mij geen kans
http://www.zonnepanelen.w...broodjes-aap-zonnepanelen
Ben je een vertegenwoordiger voor de gaslobby ofzo :P
van de anti duurzame broodjes @@p in nederland kan je echt heel afrika voeden

* maar ik ben wel wat blijer met putin injectie bodem neuk gas, omdat in boxtel andere projectjes op stapel staan.

[ Voor 35% gewijzigd door Anoniem: 238103 op 02-09-2013 19:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansdegit
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 02-07 10:08
Dre schreef op maandag 02 september 2013 @ 18:26:
[...]

Leuke data!

Uitgaande van jouw douchegedrag (volle straal) met 6 minuten bespaar je per jaar: (28-22)×6×365=13m3 gas per jaar. Uitgaande van €0,65/ m3 zit je dan op € 8,45 per jaar. (Dit bij een eenpersoonshuishouden en geen vakantiedagen)

Overigens zou ik -als dat mogelijk is- ook je verwarmingstoestel aansluiten op de D-WTW. Ik denk namelijk dat het rendement in de winter misschien wel slechter wordt omdat de flow naar je thermostraatkraan (koud) lager wordt.
Doordat je de besparing in vet gezet hebt, komt het op mij wat denigrerend over. We doen 'em ff opnieuw:

10 min was voorheen 28 liter per minuut, nu is dat 18 liter per minuut. Da's dus 10 liter per minuut bespaard.

Keer 365 douchebeurten van 10 minuten is dat gewoon 36,5 m3. Per jaar bespaar je dus bij een gasprijs van 65ct/m3: 23 euro en een beetje.

Vooral pubers kunnen er wat van, qua douchen. Dus bij een meerpersoons huishouden loopt de besparing wel degelijk op.

Gooi je die warmte vervolgens in je boiler, dan is de besparing bij ZLTV nog weer hoger.

Gitje's Stroomfabriek: 6095 Wp Yingli Panda, 2520 Wp Suntech, Tigo Monitoring & Schaduwmanagement, Kostal Piko 10.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

nou jongens toch
mijn wtw was 300 euro, zelf geplaatst,
tvt onbekend, maar volgens mij is dat alweer gebeurt
23 euro en een beetje is dan 10,6 procent op mijn 300 euro spaargeld ***
met nog 15 jaar douchen voor de boeg, met 2 dochters helemaal top toch ?

oh...niets gedaan, geld lekker bij de bankmeneer die er nu lekker mee speelt
jij lekker 1% en 3% koopkrachtverlies, je salaris stijgt niet zo snel als de gasprijs
vooral niet kopen hoor die wtw !

was getekend,
wtw fanboy.

*** per persoon, dat zijn er nu dus 4
4x23 euro is zomaar een meiertje

[ Voor 11% gewijzigd door Anoniem: 238103 op 02-09-2013 22:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Niet online

Dre

hansdegit schreef op maandag 02 september 2013 @ 22:01:
[...]

Doordat je de besparing in vet gezet hebt, komt het op mij wat denigrerend over. We doen 'em ff opnieuw:

10 min was voorheen 28 liter per minuut, nu is dat 18 liter per minuut. Da's dus 10 liter per minuut bespaard.

Keer 365 douchebeurten van 10 minuten is dat gewoon 36,5 m3. Per jaar bespaar je dus bij een gasprijs van 65ct/m3: 23 euro en een beetje.

Vooral pubers kunnen er wat van, qua douchen. Dus bij een meerpersoons huishouden loopt de besparing wel degelijk op.

Gooi je die warmte vervolgens in je boiler, dan is de besparing bij ZLTV nog weer hoger.
Wordt nog leuker bij 4 personen en elk 14 minuten douchen op standje volgas. En dan niet direct na elkaar. 365 dagen × 4 personen × 14 minuten × (28-15) = 266m3 per jaar. Per jaar bespaar je dus bij een gasprijs van 65ct/m3: 173 euro.

Zo beter O-)

De besparing in € of m3 is gewoon sterk afhankelijk van het aantal liters warm water wat je door je douche putje laat stromen. Bij een eenpersoonhuishouden is dat simpelweg minder dan bij een 4 persoonshuishouden.

Niemand "ooit gemeten aan een Douche-WTW" (topictitel) die volledig aangesloten zat (dus CV-ketel+koud naar thermostaatkraan)?

[ Voor 5% gewijzigd door Dre op 02-09-2013 22:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

niet alleen de douche, hier gaat meer door de wtw,
dan gebeurt er volgens de folder van alles, maar dat gebeurt dus niet, ik kan erin kijken vanuit de douche
warm water lozen is langzaamaan gewoon een beetje dom en duur aan het worden
stel je eens voor... hotel, sportzaal, voetbalkantine, zwembaden
heitech weet het wel, toch word het niet toegepast
http://www.hei-tech.nl/faq.html

gemeten ?
ik heb volledig cw6 23,3 liter per minuut
bij plaatsing (02-2011) heb ik gemeten dat 8 graden invoer opwarmt naar 37 en later 38 graden
continu.
de qsolar houd dit ook lachend een >kwartier vol, en gedurende dat kwartier bleef alles constant.
dat was mijn wtf moment (heitech wtw v3)
na het douchen blijft er warm water achter in de leiding naar zolder, en in de wtw
daarom doe ik de hotfill was altijd na het douchen, zo trekt de wtw koud, en win ik dat water ook terug
op jaarbasis gaat dit om behoorlijke energie eenheden

de wtw zit hier dus enkel op de invoer die warm water gaat worden in de installatie

[ Voor 47% gewijzigd door Anoniem: 238103 op 02-09-2013 22:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Niet online

Dre

Anoniem: 238103 schreef op maandag 02 september 2013 @ 22:24:
nou jongens toch
mijn wtw was 300 euro, zelf geplaatst,
tvt onbekend, maar volgens mij is dat alweer gebeurt
23 euro en een beetje is dan 10,6 procent op mijn 300 euro spaargeld ***
met nog 15 jaar douchen voor de boeg, met 2 dochters helemaal top toch ?

oh...niets gedaan, geld lekker bij de bankmeneer die er nu lekker mee speelt
jij lekker 1% en 3% koopkrachtverlies, je salaris stijgt niet zo snel als de gasprijs
vooral niet kopen hoor die wtw !

was getekend,
wtw fanboy.

*** per persoon, dat zijn er nu dus 4
4x23 euro is zomaar een meiertje
Prijs vandaag de dag is veel relevanter, die is bij mijn weten €400. Voor dat bedrag kan ik ook 533 kWh (59m3 gas) mee opwekken/besparen. 59m3/13m3 (1 persoon + 6 minuten douchen, stand volgas)=4,5 personen. 4 personen of minder? dan extra paneel i.p.v. D-WTW. 5 personen of meer? dan D-WTW i.p.v. extra paneel.

Nu is deze berekening niet eerlijk omdat er winst te behalen valt door direct na elkaar te douchen. En daarbij heeft drielp de Douche WTW nog niet optimaal aangesloten.

Het is zeker een interessant product voor veel mensen, maar niet voor iedereen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

vooruitschuiven is dus een steeds grotere deadlock voor gezinnen bedoel je.
de wtw heeft geen last van henk kamp die salderen afschaft.
duitsland houd de stroomprijs wel strak, voor eigenwijs nederland,
maar dan het gas.... nu hebben we het, kamp zei nog 4 jaar en we gaan importeren.
dat lijkt me geen leuke gedachte.

je redeneert alles in euro, das een beetje vreemd
niemand weet het, zelfs de euro specialisten niet in 2008 ughe ughe
je kan beter inzetten op maximale immuniteit, en dan een volgorde maken waarin je trias thuis toepast

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Niet online

Dre

Anoniem: 238103 schreef op maandag 02 september 2013 @ 22:44:
gemeten ?
[...]
bij plaatsing (02-2011) heb ik gemeten dat 8 graden invoer opwarmt naar 37 en later 38 graden
continu.
37-38 graden uitgaande temperatuur vind ik wel erg hoog. Dan hoef ik het water bijna niet meer na te verwarmen :+. 100% rendement? Ik denk dat het van belang is om ook de douche temperatuur te vermelden, en of je volledige flow (koud thermostaatkraan+CV-ketel) er doorheen loopt.
daarom doe ik de hotfill was altijd na het douchen, zo trekt de wtw koud, en win ik dat water ook terug
op jaarbasis gaat dit om behoorlijke energie eenheden

de wtw zit hier dus enkel op de invoer die warm water gaat worden in de installatie
Misschien dat je eens met cijfers kan onderbouwen hoeveel energie eenheden er terug te winnen zijn uit een een D-WTW :)

Zie ook: Freemann in "Iemand ooit gemeten aan Douche-WTW?"
Hij spreekt over 1,8m3 gas per jaar. Ik vraag mij af of jij dan hoger uitkomt ;)

[Edit]
Toekomst kijken kan ik niet, maar ik denk dat het goed is om de feitelijke besparing in energie/gas (en eventueel in euro) te scheiden van de rest.

[ Voor 6% gewijzigd door Dre op 03-09-2013 22:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

waarom zou ik meten, hij doet het perfect <punt>
beter dan warm water lozen <punt>
het boeit me echt niet hoeveel het is, ik gooi het niet meer weg
het is ongeveer net zo makkelijk als dat jij mij verteld wat je warmtelozing op het riool is in MJ
in de folder staat 65% en de test was met alleen warm vol open (thermostaat kraan max 52c)
ook hans de git heeft hem vastgehouden op die manier, je kan de top van de wtw dan net nog vasthouden
het is te becijferen cw6 en de graden,
maar elke keer is anders, de een douched met een hardere straal dan de ander,
bemeten zou te statisch zijn, het is meer terugwinnning van ?% tot max 65%

het bad er ook op is een aanrader, de wtw blijft intern erg schoon (is rendement behoud)

http://www.technea.nl/upl...cy_verklaring_rv20-v3.pdf
http://www.technea.nl/upl...ing_douchepijp-wtw(3).pdf
[Edit]
Toekomst kijken kan ik niet, maar ik denk dat het goed is om de feitelijke besparing in energie/gas (en eventueel in euro) scheiden van de rest.
nou goed en dan weet je het op een bepaald moment precies in euro of MJ
en dan ?
dat is de basis van wat we nu crisis noemen, het gaat juist om wat anders.
als je uiteindelijk dat bling bling wtw dingetje hebt, en je staat te douchen, dat gevoel is hetzelfde, als een flinke pv teruglevering, je word niet zo happy van eenheden of geld hoor, wel van je maximum pv dag..

[ Voor 33% gewijzigd door Anoniem: 238103 op 02-09-2013 23:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 01:12

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Erik, hap toch niet zo 8)7
Dre wil helemaal die getallen niet weten, hij helpt je graag over de rooie (en dat lukt hem aardig :'( ).
Ik vind het al prima dat je uitlegt hoe het werkt en dat je er verspilling mee kan tegengaan.
Of dat nou 10 of 100 euro per jaar 'oplevert' vind ik veel minder interessant.
Verder vind ik dat je een goed voorbeeld geeft door het ook op andere afvoeren toe te passen.
Zo te zien gaan meer mensen het toepassen ondanks het gedram van Dre, dat heb je tenminste bereikt!

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blissard
Anoniem: 238103 schreef op maandag 02 september 2013 @ 23:14:
waarom zou ik meten, hij doet het perfect <punt>
euh, omdat dit topic zo heet? en omdat je continue met andere cijfers komt wellicht?

Je enthousiaste verhalen hebben al meer dan voldoende overtuigd hoor. Ik ga zo'n WTW ophangen. Ik vind warmte door het riool spoelen ook zonde. Door de werkelijke metingen die hier geroepen worden weet ik echter ook dat dat niet snel financieel rendabel wordt. Wellicht nooit zelfs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freemann
  • Niet online

Freemann

Speedy-Andre schreef op dinsdag 03 september 2013 @ 00:06:
Erik, hap toch niet zo 8)7
Dre wil helemaal die getallen niet weten, hij helpt je graag over de rooie (en dat lukt hem aardig :'( ).
Niet alleen Dre hoor... Eric-pvt is gewoon erg makkelijk op te kast te krijgen :X

Schalie is de bom,
DWTW is stom,
PV waarom,
ZB oerdom,
Mijn kinderen mogen lekker in een verzuurde wereld leven, maar ik kan zeggen dat ik geleefd heb >:)

Het feit dat gas (nu nog) zo goedkoop is, komt vooral door de schaliegas winning in Amerika.

Iedereen is op zijn of haar manier duurzaam.
Mijn lieve kleine zusje is ook erg goed voor het milieu want ze gooit papier in de papierbak |:(
Op de vraag of ze plastic scheid, was het antwoord; Ben me daar gek! weet je hoeveel ruimte dat inneemt en hoe die bakje kunnen stinken.
Op de vraag of ze PV zou willen; die dingen zijn spuuglelijk en komen niet op ons huis...
Op de vraag of ze extra willen isoleren; al die isolatie zooi prik en krijg je je zwager niet aan...
Laatst is de badkamer verbouwd en ik stelde de vraag of ze misschien een DWTW wilde overwegen; DWTWattes? Is zeker weer duur?

Toen ben ik maar opgehouden en ben blij dat ze papier scheiden _/-\o_
Ik hoop dat mijn bijdrage aan een beter milieu ook helpt voor mijn 16 maanden oude neefje :)

DWTW werkt en het is puur situatie afhankelijk hoe je hem in kan/wil zetten en hoeveel hij bijdraagt aan het verlagen van de energierekening en afname van CO2 uitstoot.

Freemann vlucht nu met het vliegtuig.... :w

[ Voor 50% gewijzigd door Freemann op 03-09-2013 08:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BenH
  • Laatst online: 10-07 09:51
Ik lees al een behoorlijke tijd mee en besluit nu toch maar eens te reageren. Ik heb geen DWTW maar heb me er wel behoorlijk in verdiept. Ik heb me er zelfs zó in verdiept dat ik bijna zeker weet dat de testen die nu gedaan worden niet echt representatief zijn.

Een echte test zou eigenlijk een gemiddelde moeten zijn van verschillende periodes per jaar. In de winter is het leidingwater dat je huis binnenkomt, behoorlijk kouder als in de zomer (kan zomaar 10 graden schelen). De DWTW zal dus in de winter nóg meer opbrengen dan in de zomer (grotere delta T). Je zou dus eigenlijk een gemiddelde moeten nemen van verschillende (temperatuur) periodes.

Al met al ben ik er wel uit dat in mijn volgende huis er sowieso een DWTW gaat komen; TVT is niet van belang aangezien je direct bespaart en je spaargeld toch weinig oplevert ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blissard
Freemann schreef op dinsdag 03 september 2013 @ 08:20:
[...]

Op de vraag of ze plastic scheid, was het antwoord; Ben me daar gek! weet je hoeveel ruimte dat inneemt en hoe die bakje kunnen stinken.
Lekker offtopic, maar ik geloof dat het scheiden van plastic in NL ook geen zin heeft. De herbruikbaarheid is maar heel beperkt en ons afval wordt zowieso al verbrand en daarmee wordt stroom opgewekt.
Het hele plastic heros verhaal is toch voornamelijk opgezet door de PET-industrie om onder ons statiegeld systeem uit te komen.
Zo wordt een prachtig hergebruik (statiegeld) systeem om zeep geholpen door een gebrekkig functionerend recyclingsysteem dat straks door de samenleving moet worden betaald. De kans dat de industrie dan nog inzet op efficiënter verpakken is wel helemaal verkeken.
Het mooiste zou zijn als we alle afval gewoon mogen terugbrengen naar de verkoper. Die zal dan hopelijk wel beter uitkijken voor hij ons plastic verpakkingen verpakt in plastic verkoopt.

http://recyclingnetwerk.o...gezameld-plastic-afval-2/

[ Voor 3% gewijzigd door blissard op 03-09-2013 09:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freemann
  • Niet online

Freemann

blissard schreef op dinsdag 03 september 2013 @ 09:42:
[...]

Lekker offtopic, maar ik geloof dat het scheiden van plastic in NL ook geen zin heeft. De herbruikbaarheid is maar heel beperkt en ons afval wordt zowieso al verbrand en daarmee wordt stroom opgewekt.
Het hele plastic heros verhaal is toch voornamelijk opgezet door de PET-industrie om onder ons statiegeld systeem uit te komen.
Zo wordt een prachtig hergebruik (statiegeld) systeem om zeep geholpen door een gebrekkig functionerend recyclingsysteem dat straks door de samenleving moet worden betaald. De kans dat de industrie dan nog inzet op efficiënter verpakken is wel helemaal verkeken.
Het mooiste zou zijn als we alle afval gewoon mogen terugbrengen naar de verkoper. Die zal dan hopelijk wel beter uitkijken voor hij ons plastic verpakkingen verpakt in plastic verkoopt.

http://recyclingnetwerk.o...gezameld-plastic-afval-2/
Onder het mom van bij de DWTW telt iedere Joule en draagt bij aan een beter milieu(of minder CO2 uitstoot)
Zo geloof geloof ik wel dat het scheiden van afval bij kan dragen aan minder CO2 uitstoot en dus ook telt/meehelpt.

Vroeger werd ook gesteld dat het groene afval gewoon de brandstapel op zou gaan...

Overigens is dat bericht bijna 3 jaar oud.... is het nog representatief voor de huidige realiteit?

@BenH:
Je moet ook naar een totaal jaar kijken en in die zin sla je volgens mij de spijker op zijn kop. In de zomer is de besparing "verwaarloosbaar" maar in de winter zal hij het erg goed doen.

Daarbij geldt dat de minder gas je gebruikt, de minder je in absolute m3 zal besparen.
De vorige bewoners van ons huis zaten op ~1000m3 per jaar. Wij hebben veel isolatie maatregelen genomen, DWTW toegepast en in de tijd ook ons stookgedrag aangepast. Dit alles heeft een besparing van ruim 30% opgeleverd (300m3 * 0,65 = €200 per jaar). Het streven is om op/rond de 500m3 uit te komen. Dat betekend dus een besparing van nog eens 30% en dat zal icm met WAF een flinke kluif worden. ZB staat op het program en zoals die nu in de planning staat gaat die de eerste 7-8% besparing voor zijn rekening nemen. Daarbij moet de kruipruimte nog steeds na-geisoleerd worden en dat kan ook een 10% pakken. Totaal zitten we dan al op 15-20% besparing. Waar de laatste 10-15% vandaan moet gaan komen....

Koud douchen? O-) Besparing 100m3? DWTW overbodig en (ver)kopen, wie? >:) Nee dat gaat de MAF en zeker de WAF niet halen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blissard
Freemann schreef op dinsdag 03 september 2013 @ 10:12:
[...]

Onder het mom van bij de DWTW telt iedere Joule en draagt bij aan een beter milieu(of minder CO2 uitstoot)
Zo geloof geloof ik wel dat het scheiden van afval bij kan dragen aan minder CO2 uitstoot en dus ook telt/meehelpt.
..
Overigens is dat bericht bijna 3 jaar oud.... is het nog representatief voor de huidige realiteit?
Helaas wel. Het is immer het principe dat niet deugd. Daar valt niets aan te veranderen. Plastic kun je het beste maken van verse olie en je kunt het het beste kwijtraken door het te verbranden. In het laatste geval levert het net zo veel energie op als het equivalent aan olie. Al het overige is greenwashing.

http://www.grenswetenschap.nl/permalink.asp?grens=4456

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoudseHoeve
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 03-07 11:28

WoudseHoeve

Hobby Boer

Freemann schreef op dinsdag 03 september 2013 @ 10:12:
De vorige bewoners van ons huis zaten op ~1000m3 per jaar. Wij hebben veel isolatie maatregelen genomen, DWTW toegepast en in de tijd ook ons stookgedrag aangepast. Dit alles heeft een besparing van ruim 30% opgeleverd (300m3 * 0,65 = €200 per jaar). Het streven is om op/rond de 500m3 uit te komen. Dat betekend dus een besparing van nog eens 30% en dat zal icm met WAF een flinke kluif worden. ZB staat op het program en zoals die nu in de planning staat gaat die de eerste 7-8% besparing voor zijn rekening nemen. Daarbij moet de kruipruimte nog steeds na-geisoleerd worden en dat kan ook een 10% pakken. Totaal zitten we dan al op 15-20% besparing. Waar de laatste 10-15% vandaan moet gaan komen....

Koud douchen? O-) Besparing 100m3? DWTW overbodig en (ver)kopen, wie? >:) Nee dat gaat de MAF en zeker de WAF niet halen...
  • Houtkachel? (korte CO2 loop)
  • Elektrisch koken icm meer PV?
  • Lucht WTW op ventilatie?
  • Ventilatie lucht aanvoer door een lange pijp op een meter diep?
  • WTW op de afzuiger boven fornuis?
  • Voordeur/achterdeur/ brievenbus beter isoleren (vaak vergeten)
  • Grotere ZB? (voor voor/na jaar en zonnige winterdagen)
  • CV-Graadje lager ? :)

14kWp, Piko 10.1+Piko 4.2+SE7k(6k965Wp), 25kW houtkachel, 120 Heatpipes+1210L Buffer, linkedin pv-output

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freemann
  • Niet online

Freemann

Er zijn nog steeds plannen voor een hout/pellet kachel. Echter kost alleen een rookkanaal (aan laten leggen) al >€3000 en dan nog een kachel (met CV ondersteuning). De kachel zelf gaat de WAF wel doorstaan, maar de verbouwing in huis.... :?
  • Elektrisch koken icm meer PV?
Dat is nu nog te doen, maar met de slimmeMeter kan dat feest op termijn wel eens niet meer doorgaan...
  • Lucht WTW op ventilatie?
Zit te kijken naar Decentrale raam/ventilatie WTW
  • Ventilatie lucht aanvoer door een lange pijp op een meter diep?
had gekund, maar het gaat de WAF niet halen als ik nu een sleuf van 20m lang en 1 meter diep door de
tuin trek....
  • WTW op de afzuiger boven fornuis?
heb ik iets over gelezen...
  • Voordeur/achterdeur/ brievenbus beter isoleren (vaak vergeten)
Achterder: kunststof kozijn welke gevuld is met 100% HR++ glas
Voordeur: kunststofkozijn met 40% HR++, 50% sandwish paneel, verder kunststofprofielen met brievenbus
brievenbus: dubbel klep met beide een tochtstrip (minimale toch tenzij bezorger maar half doord uwd }:| )
  • Grotere ZB? (voor voor/na jaar en zonnige winterdagen)
Helaas geen ruimte voor tenzij, tenzij er op PV ingeleverd wordt. Daarnaast komt de collector op West hh30 en dat is ook niet rendabel voor de winter..
  • CV-Graadje lager ? :)
Staat reeds in de winter op 20C en dat is net aan WAF.

Er valt dus nog wat te halen op;
hout/pellet -kachel, (zal waarschijnlijk een pellet kachel worden omdat daarvoor geen groot/duur rookgaskanaal nodig is)
ZonneBoiler,
Raam/Ventilatie/Afzuigkap WTW
postbezorger met een knuppel achterna zitten als hij de brievenbus open laat staan >:) :9

[ Voor 3% gewijzigd door Freemann op 03-09-2013 11:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blissard
Freeman, weet je ook waar je nu gas voor verbruikt? Wat is de verdeling koken / WW / CV ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Daarnaast komt de collector op West hh30 en dat is ook niet rendabel voor de winter..
oh, bij mij is dat juist wel rendabel,
omdat je in de namiddag thuiskomt, en dan onstaat warmtevraag bij thuiskomst in de cv, in voor en naseizoen.
denk nu eens allemaal out of the box, waar komt toch al die vooringenomen niet correcte onzin vandaan ?
ik hoor dat echt nu overal, over wtw warmtepomp zonneboiler, how come ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freemann
  • Niet online

Freemann

@eric-pvt;
Weest gerust (whoosah...);
er komt een ZB met 1 collector en een aperture/oppervlak van +/-1,5m2 (meer kan ik helaas niet kwijt, tenzij ik PV in ga leveren, maar feit is dat PV rendabeler is dan ZB).

En nog een geruststelling (whoosah...);
De boiler gaat gevoed worden door de DWTW

En hoop niet dat je mij beticht van het NIET out-of-the-box denken!
Onze DWTW hangt er al bijna 6 jaar en werd toen der tijd door meerdere voor gek verklaard, mijn grijswatercircuit met 400liter buffer(3m3(!!) is in aantocht en uitbreiding in de toekomst sluit ik niet uit) heeft menig wenkbrauw doen fronsen. WAF creëren voor wasmachine en vaatwasser op regenwater laten draaien is "work-in-progress". in andere topics wordt ik voor minder wijs verklaard om een 100liter boiler met collector te plaatsen (dit omdat het nooit rendabel zou zijn), maar ik ga het wel doen. Dan is de vraag bij menig; WAAROM?? mijn antwoord: gewoon omdat het kan!!
Als het 75m3 bespaard dan bespaar ik 10% op mijn jaarlijkse gas verbruik en het meer en deel daarvan zal besparing op warmwater zijn. Als van die 75m3 zo'n 50m3 in de besparing van douchen zit, dan ga ik een besparing van 30% realiseren op douche-gas.

@blissard;
Dat weet ik helaas niet precies.
Ik ben pas begonnen met structureel loggen van de Stroom/Gas sinds de slimmeMeter er hangt.

De DWTW hangt er vanaf dag 1 dat wij in dit huis wonen en heb op dat punt geen vergelijking.

Wat ik wel weet is dat momenteel een douchebeurt van 5 min. zo'n 500 liter gas kost (gok voor een gem. per jaar met hoge en lage leidingwater temp.).
bij 6 douchebeurten per week zou dat 3m3 per week zijn en wat dan neerkomt op +/-150m3 per jaar.

WarmWater wordt in huis nauwelijks op gas aangesproken.In de keuken staat een kleine 5liter plint boiler en in de badkamer gootsteen wordt amper warm water gebruikt.

Koken kost gem. zo'n 75 liter per dag (75*365=27.375 liter gas per jaar en dan nog 10% speling voor extra tapwater geeft +/-30m3)
Dat is dus ~4% van het totale gas verbruik.

700m3 totaal gas vebruik;
150m3 voor douchen (20%) als DWTW hier een 30% besparing doet dan zou dat 210-30% =147 en geeft een besparing van 50-60m3 per jaar op. Als de ZB daar is, dan kan die mogelijk nog eens 50m3 besparen op douchen.
30m3 warmwater (4%)
520m3 verwarming (76%)

[ Voor 6% gewijzigd door Freemann op 03-09-2013 13:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blissard
Freeman, ik denk dat je de hoeveelheid gas voor een 5 min douchebeurt overschat (of het moet een mega stortdouche zijn). Je besparing zal ook navenant minder zijn. Als je voor de 500 m3 gas wilt gaan, dan ontkom je denk ik niet aan meer isolatie en een wtw op de ventilatie. Ik vind het wel een mooi doel trouwens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freemann
  • Niet online

Freemann

blissard schreef op dinsdag 03 september 2013 @ 13:46:
Freeman, ik denk dat je de hoeveelheid gas voor een 5 min douchebeurt overschat (of het moet een mega stortdouche zijn). Je besparing zal ook navenant minder zijn. Als je voor de 500 m3 gas wilt gaan, dan ontkom je denk ik niet aan meer isolatie en een wtw op de ventilatie. Ik vind het wel een mooi doel trouwens.
ik zal vanavond is kijken wat het nu kost, daar ik toch een paar dagen alleen thuis ben kan ik het mooi even testen :)

De test gaat zijn;
douchen 5 min. precies

uitkomsten;
gas & water verbruik

heb zo 1,2,3 geen mogelijkheid om de temp. van het inkomende leidingwater te meten, maar ik gok dat dat ook rond de 20C ligt.

Vanavond gaat er ook wat uitgebreider gekookt worden op 3 gaspitten.
Het douchen en koken zal te zien zijn op;
www.frijmann.nl/websolarlog/

[ Voor 8% gewijzigd door Freemann op 03-09-2013 14:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blissard
ben benieuwd. Bij mij kost douchen nu zonder WTW maar met zeer zuinige douchekop 180 liter gas / 5 minuten. In de winter wordt dat uiteraard meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freemann
  • Niet online

Freemann

hoeveel water gebruik je dan (staat me bij dat je het al eens vermeld hebt, maar ben even lui :$)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drielp
blissard schreef op dinsdag 03 september 2013 @ 14:09:
ben benieuwd. Bij mij kost douchen nu zonder WTW maar met zeer zuinige douchekop 180 liter gas / 5 minuten. In de winter wordt dat uiteraard meer.
Ik zal proberen elke maand een update te geven van mijn gasverbruik met dwtw alleen op de mengkraan. De CV ketel sluit ik nog niet aan, eerst de huidige opstelling lekker uittesten.180 liter gas/ 5 min vind ik nog steeds fors in dit jaargetijde. Ik had 280 liter gas/10 minuten zonder dwtw en een normale douchekop. Waterverbruik was 92 liter/10 min, nu 88 liter/10 minuten, dwtw heeft iets meer weerstand.

Pagina: 1 ... 3 ... 27 Laatste