Dre schreef op dinsdag 03 september 2013 @ 20:28:
[...]
Naast de financiële terugverdientijd kan ook het milieu een rol spelen bij de aanschaf van de D-WTW. Het enige is dat ik nog niemand heb horen noemen wat de milieubelasting is van onder andere de productie van een dergelijk product. Ik zal maar geen kritische vraag over de milieubelasting stellen want voor je het weet gooit iemand een schoen naar je hoofd

[...]
Laten we die milieubelasting vooral wél meenemen, dat is niet zo moeilijk en haalt onzekere argumenten uit de discussie. Voor de milieubelasting vond ik
hier een Life Cycle Analysis(LCA). Toegegeven, de bron lijkt een branchevereniging van koperbedrijven te zijn en dus belang te hebben bij gunstige getallen, maar laten we even van het goede in de mens uitgaan en deze waarden als bruikbaar bestempelen.
Voor koper pijp geeft de bron een CO
2 (equivalente) uitstoot van 0,93kg/m pijp, pijp betreft 15mm pijp van 0,39kg/m.
Energie is nog eenvoudiger te vergelijken, laten we dat dus vooral niet nalaten, het energiegebruik voor diezelfde pijp is 13,04MJ/m.
Nu hebben we niet één meter dunne pijp, maar een forse warmtewisselaar. Nemen we een groot model (verticale pijp) van Technea dan zit hier volgens de
datasheet 8 kg koper in. (aanname dat het gewicht van overige materialen verwaarloosbaar is). De bewerkingen van Technea zijn niet meegenomen in de LCA, maar omdat de constructie van de warmtewisselaar relatief eenvoudig is, lijkt het geen probleem deze, evenals de installatiewerkzaamheden, uit de CO
2 en energiebalans weg te laten.
Goed, waar waren we, CO2: 0,93kg
CO2/0,39kg
koper betekent (*8kg) een
totale CO2 uitstoot van 19 kg.
Energie: 13,04/0,39*8=
268MJ=74kWh
In geval van een elektrische boiler is de energetische terugverdientijd dan ca 94 douchebeurten (aannames: 9L/min, dT25'C, douchetijd 5minuten, 60% rendement wtw).
In geval van gas duurt het iets langer door lager rendement vd ketel/boiler, maar
orde van 110 douchebeurten zal wel haalbaar zijn.
Lastiger is het sommetje voor het 'terugverdienen van de CO
2 emissie, we nemen even aan dat gewerkt wordt met een gasketel met ca 90% (nl hoge temperatuur) tapwaterrendement op LHV (we gebruiken LHV ivm IPCC standaard voor emissiefactoren). De CO
2 emissie van Gronings gas is volgens
dit document 56,64 kg/GJ.
De som wordt wat lang, daarom zal ik 'm even uitschrijven voor degene die het na wil rekenen: 9[kg/min]*4,2[kJ/kgK]*25[K]*5[min]=4,7MJ per douchebeurt. Dit delen door het rendement van ketel (0,9)en vermenigvuldigen met dat van de wtw (0,6) geeft 1,78MJ besparingspotentieel. Dit vermenigvuldigen we nu met 0,05664 om de CO
2 besparing per douchebeurt te krijgen. Met 0,178kg/douchebeurt komen we op een terugverdientijd van 19/0,178=
107 douchebeurten.
Kortom, energetisch heeft het in zeker zin, zo'n douche-wtw, na ca 100 douchebeurten is hij energetisch terugverdiend. Stukken beter dan bij pv panelen, die er in NL 2 tot 3 jaar over doen om hun productie-energie goed te maken.:P