Iemand ooit gemeten aan douchewarmtewisselaar (DWTW)?

Pagina: 1 ... 5 ... 27 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

mooi he die technea wtw v3, dat lukt een doorstroomverwarmer niet op 21 juni met je pv vol aan
en er zit niet eens een stekker aan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drielp
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 08-09 01:18
Verwijderd schreef op zondag 06 oktober 2013 @ 20:43:
mooi he die technea wtw v3, dat lukt een doorstroomverwarmer niet op 21 juni met je pv vol aan
en er zit niet eens een stekker aan
Idd, had ik eerder moeten weten.

4285 Wp op ZO, 1200 Wp op schuur en 880 Wp op NW, DWTW en 7 kW houtkachel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drielp
Afgelopen zondag weer een meting gedaan.

Het inkomende water heeft nu een temperatuur van 13,5 ºC. De dwtw maakt hier, na opwarmen in 1:30 minuten, 26,4 ºC van. Het rendement wordt steeds beter :) . Het gasverbruik per minuut is ietsje opgelopen, nu een 20 liter gas/min, dit was 16 a 17 liter gas/min. Inclusief opwarmen was het verbruik ietsje meer dan 22 liter gas/min.

Tijd : 14:42 minuten
Gas : 326 liter
Water : 128 liter

[ Voor 10% gewijzigd door drielp op 16-10-2013 17:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freemann
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

Freemann

CO2 Warmtepomp + VentilatieWTW

Kun je deze meting ook uitvoeren zonder de DWTW door bijv. de douchekop in een gootsteen/WC te hangen of met emmers het water op te vangen? Dan kunnen we ook echt zien wat de DWTW nu precies doet.

https://www.taltion.nl, https://www.trekhaakkoffer-huren.nl, https://www.fietsendrager-huren.nl, https://www.fietskar-huren.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
De wastafel afvoer op de douche wtw is inderdaad misschien niet zo een goed idee ivm vervuiling.
Ik heb het wel gedaan, situatie is even niet anders.
Wasmachine erbij lijkt me niet zo een heel groot probleem, mits je jaarlijks even de douchepijp kan reinigen.

De koudwaterleiding van de wastafel ook aangesloten op de douchewtw heeft ook als voordeel, dat je na het douchen, nog een geringe hoeveelheid lauw water hebt.
Voldoende om zonder het opnieuw aanslaan van de ketel, nog even je tanden te poetsen en je te scheren, met lauw water.

Ik zit er aan te denken om de ketel ook nog vertraagd in te laten schakelen om de restwarmte uit de warmwaterleiding ook te gebruiken na het douchen.
Ik heb een flowswitch na de ketel ingebouwd in de warmwaterleiding, die de ketel aanstuurd. Die kan met een vertraging dan de ketel aansturen. Ik pak kort water na het douchen voor scheren en tanden poetsen. Ketel hoeft dan niet aan, restwarmte in de leidingen is voldoende.

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drielp
Freemann schreef op woensdag 16 oktober 2013 @ 18:09:
Kun je deze meting ook uitvoeren zonder de DWTW door bijv. de douchekop in een gootsteen/WC te hangen of met emmers het water op te vangen? Dan kunnen we ook echt zien wat de DWTW nu precies doet.
In de gootsteen gaat niet zit ook op de dwtw en een wc is niet aanwezig. Er staan wel wat test door anderen op het topic. De dwtw doet precies wat ie moet doen, het water voorverwarmen. Nu van 13,5 ºC naar 26.4 ºC. De gegevens van afgelopen zomer staat ook in dit topic:
drielp in "Iemand ooit gemeten aan Douche-WTW?"

[ Voor 6% gewijzigd door drielp op 16-10-2013 20:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drielp
Op mindergas.nl kun je mooi je verbruik in een bepaalde periode bekijken en dit vergelijken met de zelfde periode in een ander jaar. Omdat in september het gas alleen voor warmwater en koken wordt gebruikt moet het effect van de dwtw goed te zien zijn. En dat is het ook. En dan zijn we vorig jaar nog 5 dagen weg geweest...

Afbeeldingslocatie: http://imageshack.us/a/img853/1944/51cx.jpg

Het verbruik voor verwarming is voor beide periodes 0, het gaat om het totale gasverbruik.....

[ Voor 3% gewijzigd door drielp op 25-10-2013 13:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 11-09 14:00
Dus je hebt 10 kuub gas bespaart? Die 92% is een beetje verwarrend. Je lijkt 1/3e minder gas verbruikt te hebben.

Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drielp
Die 92% is idd verwarrend, ik zal dat ff wegstrepen...

De 10 m3 besparing is best mooi, de gegevens voor de maand oktober laat een nog groter verschil zien, nu al 13 m3 minder dan 2012. (De CV is een 2012 wel een aantal keer aangegaan,maar in oktober ook 8 dagen niet thuis geweest)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 12:54

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Zo, daarnet met wat reststukken buisisolatie de WTW geisoleerd en de buizen naar boven extra geisoleerd.

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drielp
Ik blijf me verbazen over de werking van de dwtw, van 12,9 ºC naar 24,6 ºC na ongeveer 1,5 minuten opwarmen.

Afbeeldingslocatie: http://imageshack.us/a/img36/3158/oext.jpg

Het gasverbruik van de maand oktober ten opzichte van oktober 2012 laat een flikse daling zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Dre

Hoe maak je het onderscheidt tussen Verwarming en Overige op MinderGas? Bij mij vul ik namelijk een vast verbruik in voor "Overige"
Gasverbruik overig

Dit is een inschatting voor het gasverbruik per maand voor koken, douchen, etc. Dus niet voor verwarming
Persoonlijk heb ik meer vertrouwen in de individuele douchebeurten die je gemeten hebt :)

[Edit]
Vreemd genoeg varieert bij mij de "Overige" stand ook terwijl ik dacht dat het een vast getal was. Vreemd. 8)7

[ Voor 13% gewijzigd door Dre op 04-11-2013 19:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drielp
Dre schreef op maandag 04 november 2013 @ 18:54:
Hoe maak je het onderscheidt tussen Verwarming en Overige op MinderGas? Bij mij vul ik namelijk een vast verbruik in voor "Overige"
[...]
Persoonlijk heb ik meer vertrouwen in de individuele douchebeurten die je gemeten hebt :)

[Edit]
Vreemd genoeg varieert bij mij de "Overige" stand ook terwijl ik dacht dat het een vast getal was. Vreemd. 8)7
Ik heb het verbruik voor overig op 25 m3 staan. Ik vind het zelf een moeilijke schatting, 's zomers verbruik je veel minder gas voor douchen dan 's winters. Met de dwtw wordt dit verschil wel minder, je water na de dwtw is wel kouder, maar het verschil met de zomer is wel een stuk minder.
De CV is deze herfst nog niet aan geweest, de houtkachel en de verbeterde isolatie zijn hier de oorzaak van. Het gasverbruik is dus puur voor het warm water en koken.

Waarom het varieert weet ik ook niet, voor 2012 was verbruik overig op 30 m3 gezet, na plaatsing van de dwtw 25 m3. Voor oktober was dit spot-on, voor september te hoog ;)

Als je mijn verbruik op mindergas wilt volgen, stuur dan even een verzoekje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Niet online

Dre

Het is mij in ieder geval niet duidelijk hoe MinderGas het Overige berekend. Het lijkt me niet correct dat het stoken van de houtkachel invloed zou hebben op Overige.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DanTm
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
Dre schreef op maandag 04 november 2013 @ 21:58:
Het is mij in ieder geval niet duidelijk hoe MinderGas het Overige berekend. Het lijkt me niet correct dat het stoken van de houtkachel invloed zou hebben op Overige.
Overige wordt niet berekend, is een vast (zelf bepaald) getal, alleen gecompenseerd naar het aantal dagen in de maand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

het blijft een vreemd topic omdat douchetijd en aanvoerwater/flow variabel zijn.
hard is wel te zeggen dat hier met 4 personen het dik een tientje of meer gas scheelt per maand,
bij een aanschafprijs van rond de 300 euro dhz, zit je dan in 3 jaar al break even, ik heb hem nu 3 jaar
mijn mindergas overig is vrij statisch en klopt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drielp
Dre schreef op maandag 04 november 2013 @ 21:58:
De houtkachel doet ook niet mee bij overig, ik snap de opmerking niet helemaal. De gegevens van mindergas.nl laten gewoon zien dat de dwtw werkt en meer dan de paar euro die een paar maanden geleden hier werden verondersteld.
De CV start even flink op bij het begin van de douchebeurt. Na een minuutje of twee valt de ketel terug en is bijna niet meer hoorbaar.
Binnenkort komt de e-boiler in de kelder, deze wordt dan voorverwarmd met de dwtw en wordt gestookt met het PV overschot. Ik heb nog een 650 Kwh "op te maken" voordat de jaarrekening in April wordt opgemaakt. Een (theoretisch) verbruik van 2,5 kWh per douchebeurt van 10 minuten is in de lente, zomer en vroege herfst is haalbaar en zou dus zo'n 250 x douchen betekenen....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Niet online

Dre

Ik ben een beetje in verwarring doordat er "verwarming" in je plaatjes staat. Maar ik lees nu terug dat je geen (gas)verwarming aan gehad hebt. Eigenlijk moet ik dus alleen kijken naar de rij Totaal. (beetje verwarrend plaatje). Bij het totale verbruik is het verschil zeker significant te noemen. Maar toch zijn je losse metingen beter, omdat je dan het gasverbruik onder (beter) gecontroleerde omstandigheden meet. Of je moet vrouwlief elke keer met een douchewekker op pad sturen >:)

Maar leuke data! blijf posten (vooral losse metingen ;))

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bezuiniger
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 04-09 06:25
Tja... hier van 102,45 m3 van 1 september 2012 tot en met 31 oktober 2012 naar 35,58 m3 in dezelfde periode dit jaar. En dat was door wat HR++ ruiten te laten plaatsen (ca. 600 euro) en wat kleine verbeteringen aan te brengen in de kierdichting (ca. 12 euro), plus een nog beter besparende douchekop (ca. 22 euro).

De douchekop levert een besparing op van ca. 1m3 per maand (van ca. 10 naar ca. 9m3 voor warmwater), en heeft hiermee voor ons een TVT van ca. 30 maanden. De rest zal iets langzamer zijn terugverdiend (TVT van ca. 77 maanden), maar gezien de verwachtte besparing van ca. 18% op ons totale gasverbruik vind ik dat toch nog steeds netjes. Ik ben erg benieuwd wat de betere spouwmuur en misschien dak isolatie brengt, maar ik denk dat deze weg inslaan voor ons toch echt zowel financieel als milieutechnisch de meeste winst oplevert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blissard
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 10:07
Bezuiniger, mooi resultaat.
Hoe heb je die 18% prognose berekend?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bezuiniger
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 04-09 06:25
blissard schreef op woensdag 06 november 2013 @ 07:39:
Bezuiniger, mooi resultaat.
Hoe heb je die 18% prognose berekend?
Dank je. Die 18% is berekend aan de hand van de voorlopige prognose van mindergas en ons normale verbruik. En gezien de absolute daling over deze eerste 2 maanden dat de ruiten erin zitten moet 18% absoluut te doen zijn, misschien zelfs nog iets meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Enige wat ik nu nog moet doen is de afvoer vanaf de douche tot aan de WTW isoleren. Dat zal weer een paar procent schelen denk ik :)

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aardwolf
  • Registratie: Maart 2010
  • Nu online
drielp schreef op vrijdag 25 oktober 2013 @ 14:01:
Die 92% is idd verwarrend, ik zal dat ff wegstrepen...

De 10 m3 besparing is best mooi, de gegevens voor de maand oktober laat een nog groter verschil zien, nu al 13 m3 minder dan 2012. (De CV is een 2012 wel een aantal keer aangegaan,maar in oktober ook 8 dagen niet thuis geweest)
Bedenk wel dat oktober 2 graden te warm was t.o.v. het 100 jarig weerkundig gemiddelde. ;)
2 graden hogere ambient buitentemp zal ook wel wat uitmaken in minder verbruik.
September was daarentegen maar 0,2 graad te warm.

Voor de rest mooie resultaten van iedereen hier, leuk om te zien! :)

[ Voor 4% gewijzigd door Aardwolf op 06-11-2013 23:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nox
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 09:34

Nox

Noxiuz

AUijtdehaag schreef op woensdag 16 oktober 2013 @ 18:44:
De wastafel afvoer op de douche wtw is inderdaad misschien niet zo een goed idee ivm vervuiling.
Ik heb het wel gedaan, situatie is even niet anders.
Wasmachine erbij lijkt me niet zo een heel groot probleem, mits je jaarlijks even de douchepijp kan reinigen.

De koudwaterleiding van de wastafel ook aangesloten op de douchewtw heeft ook als voordeel, dat je na het douchen, nog een geringe hoeveelheid lauw water hebt.
Voldoende om zonder het opnieuw aanslaan van de ketel, nog even je tanden te poetsen en je te scheren, met lauw water.

Ik zit er aan te denken om de ketel ook nog vertraagd in te laten schakelen om de restwarmte uit de warmwaterleiding ook te gebruiken na het douchen.
Ik heb een flowswitch na de ketel ingebouwd in de warmwaterleiding, die de ketel aanstuurd. Die kan met een vertraging dan de ketel aansturen. Ik pak kort water na het douchen voor scheren en tanden poetsen. Ketel hoeft dan niet aan, restwarmte in de leidingen is voldoende.
Ik zou het bij je eerste idee houden, kw vanaf de dwtw naar je wastafel laten gaan. Op die manier heb je nog een beetje restwarmte. Als je de ketel vertraagd inschakel heb je iedere keer dat je tapwater vraagt een (5?) secondes later pas warm water. Als je in de keuken ook warm water vraagt van de combiketel dan heb je heel vaak dat je warm water wilt verspilling van drinkwater. Maak de leiding tussen je wastafel en dwtw niet te lang, want het water wat voor je kraan zit is vrij koud natuurlijk.

Overigens zie ik ook mensen die beweren dat je met dwtw aan een cw3 voldoende hebt voor een stortdouche. Maar afaik wordt een ketel gewoon begrenst op liters/minuut warm water. Hooguit dat als je de dwtw alleen op de koudwater van je thermostaatkraan aansluit wat meer water uit je douche krijgt maar het werkt niet als een cascade, de ketel moduleert gewoon naar een lager vermogen als het goed is en geeft niet opeens meer warm water.

Wat het effect is van dwtwt op de koudwaterleiding van de thermostaatkraan weet ik overigens niet, dat mag iemand anders uitrekenen :P

Overlever van KampeerMeet 4.1
"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

het klopt niet wat je zegt, de cw waarde is liters per minuut
door een hogere koud=lauw aanvoer haal je met cw3 makkelijk cw6+
een stortdouche kan dus wel, en een ketel die terugmoduleert op warmwater bestaat vrijwel niet, ik ken er maar 2.
vrijwel alle ketels zijn voor warmwater domme geisers, slechts enkele moduleren en condenseren op warm water.

mijn wtw maakt omdat ik al cw6 heb er cw oneindig van, ik kan douchen en het bad vol laten lopen.
zomers houd hij dat 21 minuten vol op de qsolar, ook de hotfill was aan kan ook nog
de douche wtw verdient meer credits
ik heb mijn hele bovenverdieping erop, en van vervuiling is geen sprake, ook niet na 3 jaar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nox

Nox

Noxiuz

En wat als je dan net op je tapdrempel tapt? Dan moet de brander toch ook gewoon omlaag moduleren? Anders klapt je waterleiding er wel uit omdat de temperatuur te hoog wordt. Of je nu met 2l/min tapt of met 8l/min tapt, bij 2l/min zal je brander voor 60c echt omlaag moeten. Anders heb je een quooker (ook handig :+)

Overigens heb ik de officiële docu's even opgezocht. Ligt er maar net aan of je de cw3 waarde handhaaft. Als je die CW blijft gebruiken begrenst hij de liters tapwater/minuut en verstookt hij minder gas. Je kán hem omhoog gooien naar bijv. cw4 en dan heb je dus meer comfort. Echter, die cw4 is dan pas van toepassing als je systeem opgewarmd is. Je zal dus eerst je dwtw warm moeten maken voor je de kraan écht vol open kan zetten. Kan je wel zeggen: cw4 just kicked in als je onder de douche staat 8)

Thans, dit is wat Nefit zegt. Maar gebruik jij niet een zonneboiler? Dan is het wel enigszins logisch dat jij er een andere beleving op nahoudt 8)7

Overigens hoop ik niet dat men de dwtw gaat zitten isoleren, is al wel een paar keer opgenoemd maar vanuit gevaar op legionellabesmetting mag dat eigenlijk niet, dan wordt het een broeinest. (zie zelfde link, kwam het toevallig tegen).

[ Voor 4% gewijzigd door Nox op 12-11-2013 21:23 ]

"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ja ik heb een atag sc en gestookte boiler.
ik heb mijn wtw door een gecertificeerd bedrijf bacterieel laten meten, en juist dan blijkt dat niet isoleren in de zomer een reeel gevaar oplevert, en ook swinters te dicht op de cv aanvoer, maar weer niet meer dan de leiding erna en ervoor.
juist daarom heb ik een schild tegen warmte en opwarming.
wat jij nu roept is broodje aap, en bangmakerij
ik heb al meermalen kontakt met kiwa gehad die ook het verkeerde verhaal verteld.
de installatie en de plek bepaald het risico, de stroming per dag vermindert dit indien >100 liter vraag door de wtw. de wtw word niet warmer of kouder dan veel bestaande leidingen van koper die naar een gasketel gaan. de variatie in de wtw (koud warm) leverde veel minder biofilm op dan de leiding erna. (ketel/boiler)

een gasketel kan de eerste 1,5 minuut met of zonder wtw aanwezige legionella vernevelen in een douche
indien de brander niet is gestart, douchen na een weekje weg word zo even opletten in de zomer.
of je dan een wtw hebt maakt niet zoveel uit, de wtw op de zonneboiler ipv de koud maakt wel uit
er blijft dan helemaal niets van over.

conclusie : het verhaal wat de wtw toegeschreven word is meer van toepassing op een unipipe leiding op een traag startende gasketel in de zomer, precies zoals tegenwoordig in nieuwbouw word gezet.
zou kiwa daarom niet reageren ?
ook de eco stand van de externe comfort boilertjes zijn een broeinest, en toch blaat iedereen over de wtw, gek he eigenlijk ?
de wtw verdient meer credits.

[ Voor 31% gewijzigd door Verwijderd op 12-11-2013 21:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nox

Nox

Noxiuz

Tja, ik waarschuw enkel maar. Ik denk niet dat de KIWA zomaar wat roept. Dat het bij jou niet uitmaakt zou best kunnen maar er zijn natuurlijk ook gevallen dat het wél problemen gaat opleveren. In de nieuwbouw wordt er namelijk veel minder koper gebruikt en juist daar zitten veel d-wtw's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

kiwa riep met mr sunshine en panelen wel zomaar wat
Kamervragen
Het optreden van Kiwa lijkt nog een staartje te krijgen. Zo heeft GroenLinks naar aanleiding van het persbericht en de ontstane commotie in de Tweede Kamer vragen gesteld over de betrouwbaarheid van het keuringsinstituut Kiwa.
http://www.energiebusines...eerdere-beweringen-terug/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drielp
Dat kunststof en rvs leidingen een groter risico op besmetting geeft is al genoemd, isoleren van je dwtw in nieuwbouwhuizen kan juist legionella voorkomen. De temperatuur in huis is bij nieuwbouw 's winters een stuk hoger dan in oudere huizen, 's zomers juist weer andersom. De mijne heeft een jasje aan, de dwtw wordt na het douchen doorgespoeld met koud water uit de wasbak.

Nog even terugkomend op het moduleren, mijn Nefit Ecomline Classic uit 1999 hoor je bijna niet draaien als de dwtw op temperatuur is. Valt dit onder moduleren of komt dat door de 25 liter boiler die onder de ketel hangt?
Het verbruik wordt langzaam hoger, nu gemiddeld 22 liter gas/min inclusief voorverwarmen. De watertemperatuurverhoging blijft onveranderd hoog, van 11,3 ºC naar 26, 3 ºC....

[ Voor 34% gewijzigd door drielp op 12-11-2013 22:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Niet online

Dre

Verwijderd schreef op dinsdag 12 november 2013 @ 21:34:
ik heb mijn wtw door een gecertificeerd bedrijf bacterieel laten meten, en juist dan blijkt dat niet isoleren in de zomer een reeel gevaar oplevert, en ook swinters te dicht op de cv aanvoer, maar weer niet meer dan de leiding erna en ervoor.
  1. Indrukwekkend dat je jouw eigen wtw door een gecertificeerd bedrijf bacterieel hebt laten meten. Dat is niet iets wat je zomaar doet. Ik mag aannemen dat dit gecertificeerde bedrijf ook een gecertificeerd schriftelijk rapport naar jou uitgebracht heeft. Valt dat rapport, die jou uitspraken bevestigen, ergens na te lezen? (op jou website ofzo?)
  2. En bij mijn weten moduleren vrijwel alle ketels ook op warmwater. Een DWTW kan er juist een aan/uit ketel van maken :+ (zie Proton_)
  3. Wel hebben vrijwel alle ketels een doorstroombegrenzer, wat dus betekend dat een CW3 niet zomaar een CW6 toestel wordt.

[ Voor 3% gewijzigd door Dre op 12-11-2013 22:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

dat meten gaat in mijn geval makkelijk, ik werkte er.
dat rapport zijn meetgegevens, deze zijn zelfs door een hplc gehaald.
puur uit intresse gedaan, voor de feiten en nog belangrijker, met 2 jonge kinderen ga je niet stunten in huis.
Wikipedia: High-performance liquid chromatography
opmerkelijk was dat het monster van de buurman(mijn ref.) veel vuiler was, wat aantoont dat een nieuwe installatie ook wel eens nuttig kan zijn.
de meting was in september 2012 dan is de zonneboiler nog heet, dus relatief is de meting dan ook weer.

nou is dit on topuic maar gaat niet over opbrengst, het is een andere meting aan de douche wtw, er zijn zoveel spookverhalen gemaakt, en iedereen praat na, ik heb de nablaat echter niet kunnen vinden, integendeel, zodoende kom ik steeds weer tot de conclusie :
het oude is goed, het nieuwe moet zich keer op keer verdedigen.(maar het tegendeel blijkt)
ergens moet een bron van deze desinformatie zijn, en die ga ik nog wel vinden.

[ Voor 26% gewijzigd door Verwijderd op 13-11-2013 09:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freemann
  • Niet online

Freemann

@Dre;
Hier heeft de DWTW ook voor een aan/uit ketel gezorgd.... Ketel gaat tijdens een douchebeurt gem. iedere 20 sec. aan/uit.

@eric-pvt;
Om "broodje aap"/spook/onzin/nablaat/etc/etc verhalen uit de wereld te krijgen, zou het leuk/nuttig zijn als je dit rapport en refentie beschikbaar stelt. Als het rapport echt zo spectaculair is, kun je daarmee een heleboel mensen om hun oren meppen :)

https://www.taltion.nl, https://www.trekhaakkoffer-huren.nl, https://www.fietsendrager-huren.nl, https://www.fietskar-huren.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Niet online

Dre

Zo'n rapport kan inderdaad snel een einde maken aan de legionella discussie. Hopelijk kan eric-pvt dit rapport snel met ons delen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op woensdag 13 november 2013 @ 09:13:
dat meten gaat in mijn geval makkelijk, ik werkte er.
dat rapport zijn meetgegevens, deze zijn zelfs door een hplc gehaald.
puur uit intresse gedaan, voor de feiten en nog belangrijker, met 2 jonge kinderen ga je niet stunten in huis.
Wikipedia: High-performance liquid chromatography
opmerkelijk was dat het monster van de buurman(mijn ref.) veel vuiler was, wat aantoont dat een nieuwe installatie ook wel eens nuttig kan zijn.
de meting was in september 2012 dan is de zonneboiler nog heet, dus relatief is de meting dan ook weer.

nou is dit on topuic maar gaat niet over opbrengst, het is een andere meting aan de douche wtw, er zijn zoveel spookverhalen gemaakt, en iedereen praat na, ik heb de nablaat echter niet kunnen vinden, integendeel, zodoende kom ik steeds weer tot de conclusie :
het oude is goed, het nieuwe moet zich keer op keer verdedigen.(maar het tegendeel blijkt)
ergens moet een bron van deze desinformatie zijn, en die ga ik nog wel vinden.
Het gaat wel een beetje off-topic, maar ik denk dat er heel veel 'onafhankelijke bronnen' zijn voor dergelijke 'desinformatie'. Er is de behoudende bouwsector die (soms niet voor niets) voorzichtig is in het omarmen van nieuwe oplossingen en met lastig te weerleggen argumenten als legionellagevaar nieuwe ontwikkelingen gemakkelijk de kop indrukt. Maar ook onder gewone consumenten die, al dan niet bewust, maar al te vaak ietwat gemakzuchtig of op de -korte termijn- centen zijn, geldt dat veranderen moeite kost, en is het dus erg makkelijk om met zo'n argument te besluiten dat 'je het risico niet aandurft' en alles gewoon laat zoals het was/altijd werd gedaan.
In dit geval is om zekerheid te krijgen duur onderzoek nodig, is de extra besparing niet enorm (geen belangrijk verkoopargument) en is het risico voor een douche wtw fabrikant die het wél durft aan te bevelen natuurlijk groot mocht er bij nader inzien toch een legionellagevaar zijn opgetreden (talloze huizen waarin de isolatie verwijderd moet worden, schadeclaims etc.). Daarom wordt het onderzoek niet uitgevoerd, wordt het woord legionella angstvallig gemeden uit angst voor publicitaire schade en blijft de consument in het ongewisse over het al dan niet reëel zijn van de vermeende risico's rondom het isoleren van hun douche wtw..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

iedereen kan zich wenden tot kiwa dat is de instantie die erover gaat, en die het weet.
ik ben de leek

isolatie is simpelweg 2 voudig
zomers warmte weren
swinters warmte vasthouden

als je de wtw NIET mag isoleren is de wtw zomers een gevaar conform de huidge regels.

als je de wtw niet vertrouwd moet er altijd voldoende spoeling zijn, legionella onstaat alleen in stilstand, ook in een gewone leiding
het nieuwe gaat zich niet verdedigen, laat eerst het oude eens bewijzen dat het o zo goed en veilig is.

[ Voor 30% gewijzigd door Verwijderd op 13-11-2013 19:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blissard
Eric, kun je tegenwoordig ook legionella meten met HPLC? Dan is de techniek toch verder dan ik dacht.

Dat het nieuwe zich moet verdedigen is toch logisch als het gebracht wordt zonder feiten. Dus kom maar op met die NEN6265 of Quick PCR analyse.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drielp
@ Stekel: de bouwsector is niet behoudend en voorzichtig, maar ouderwets en kortzichtig. Duurzaam bouwen heeft prio nul, want de energie rekening hoeven ze zelf niet te betalen. De ontwerpburo's zijn geen haar beter, blijven maar teruggrijpen naar oude methodes. Geen wonder dat deze sector bijna op zijn gat ligt. Bouwen mag niets kosten en dat merk je....
Ik heb de dwtw ge-isoleert omdat het in de meterkast, waar die doorheen loopt, 's zomers zomaar 30 ºC kan worden. De zon schijnt op het heetste van de dag op de muur waarachter de meterkast zit. De isolatie voorkomt dat de koudwaterzijde te warm wordt. En ik heb bewust voor een geheel koperen pijp gekozen, legionella en koper gaan slecht samen. En ik heb 'em ook op de wasbak aangesloten, na het douchen de tand poetsen en contactlenzen in of uit. De dwtw is weer gekoeld, geen gevaar...

En de dwtw bespaart echt wel enorm per douchebeurt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

blissard schreef op woensdag 13 november 2013 @ 19:49:
Eric, kun je tegenwoordig ook legionella meten met HPLC? Dan is de techniek toch verder dan ik dacht.

Dat het nieuwe zich moet verdedigen is toch logisch als het gebracht wordt zonder feiten. Dus kom maar op met die NEN6265 of Quick PCR analyse.
ja, maar eerst in de microtox, legionella vind je niet de biofilm wel
ik ga niets publiceren, ik overleg het de instantie en die doet zijn werk maar , net zoals de afm en dnb tav de rabo (oh niks gebeurt niks gedaan nog ?)
ik ken die wereld wel, ik ga niet meer tegen het ancien regime inzwemmen, dat is energieverspilling

@drieip ik heb het bad er ook op (heitech v3)
soms douche ik na bij leegloop, dan wtw ik, soms expres niet, dan is de wtw weer brandschoon,
ik kan vanaf de douche loodrecht in de wtw kijken met een usb cameraatje.
bij wasco verkopen ze trouwens een lange staaldraad met plastic ronde borstel, ideaal voor wtw reinigen
artikel heet ketelwisser

[ Voor 22% gewijzigd door Verwijderd op 13-11-2013 20:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freemann
  • Niet online

Freemann

Het is en blijft ook hetzelfde liedje...... A zeggen en ....... piep... stil....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drielp
@eric-pvt Ik heb ook de v3, ik kan via de douche afvoer dwtw wat lastiger bekijken. 40 mm en veel bochtjes. Maar via de onderzijde is inspectie wel mogelijk, vanuit de kelder kan ik er gewoon bij, even het schuifmofje losmaken. Maar ik ben niet echt bang voor vervuiling, de oude afvoer van 40 mm was nog best aardig schoon toen we de dwtw er op aansloten. En die zit er al zo'n 30 jaartjes....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Niet online

Dre

Freemann schreef op woensdag 13 november 2013 @ 21:51:
Het is en blijft ook hetzelfde liedje...... A zeggen en ....... piep... stil....
Weer erg jammer inderdaad dat van dit *vermeende onderzoek* geen resultaten gepubliceerd worden. Je zou er bijna aan gaan twijfelen of dit onderzoek überhaupt ooit uitgevoerd is. ;)

Zo blijft de Legionella discussie (tussen leken) nog even doorgaan :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

drielp schreef op woensdag 13 november 2013 @ 20:02:
@ Stekel: de bouwsector is niet behoudend en voorzichtig, maar ouderwets en kortzichtig. Duurzaam bouwen heeft prio nul, want de energie rekening hoeven ze zelf niet te betalen. De ontwerpburo's zijn geen haar beter, blijven maar teruggrijpen naar oude methodes. Geen wonder dat deze sector bijna op zijn gat ligt. Bouwen mag niets kosten en dat merk je....
Ik heb de dwtw ge-isoleert omdat het in de meterkast, waar die doorheen loopt, 's zomers zomaar 30 ºC kan worden. De zon schijnt op het heetste van de dag op de muur waarachter de meterkast zit. De isolatie voorkomt dat de koudwaterzijde te warm wordt. En ik heb bewust voor een geheel koperen pijp gekozen, legionella en koper gaan slecht samen. En ik heb 'em ook op de wasbak aangesloten, na het douchen de tand poetsen en contactlenzen in of uit. De dwtw is weer gekoeld, geen gevaar...

En de dwtw bespaart echt wel enorm per douchebeurt.
Stekel, die naam is nieuw voor mij. Mijn naam slaat echter niet op de stekels, stekeligheid o.i.d.. Waar hij wel op slaat houden we nog even onder de pet...
Ik zet zeker ook geen vraagtekens bij de besparingen van een douche wtw, ik doelde meer op de bereikte besparing bij isolatie van de wtw, die besparing zal beperkt zijn (uitgaande van omgevingstemperatuur van kamertemperatuur is de gemiddelde dT in de orde van 5-10 graden, waarbij het warmtetransport onderin juist de buis in gaat ipv. eruit). Als ik tijd had gehad, had ik het ter plekke even voor je voorgerekend, maar helaas, mijn agenda loopt al over dezer dagen...

• Freemann
  • Niet online

Freemann

Dre schreef op woensdag 13 november 2013 @ 22:43:
[...]

Weer erg jammer inderdaad dat van dit *vermeende onderzoek* geen resultaten gepubliceerd worden. Je zou er bijna aan gaan twijfelen of dit onderzoek überhaupt ooit uitgevoerd is. ;)

Zo blijft de Legionella discussie (tussen leken) nog even doorgaan :+
We gaan zien of het rapport ooit boven water komt ;)

• drielp
Verwijderd schreef op woensdag 13 november 2013 @ 23:55:
[...]

Stekel, die naam is nieuw voor mij. Mijn naam slaat echter niet op de stekels, stekeligheid o.i.d.. Waar hij wel op slaat houden we nog even onder de pet...
Ik zet zeker ook geen vraagtekens bij de besparingen van een douche wtw, ik doelde meer op de bereikte besparing bij isolatie van de wtw, die besparing zal beperkt zijn (uitgaande van omgevingstemperatuur van kamertemperatuur is de gemiddelde dT in de orde van 5-10 graden, waarbij het warmtetransport onderin juist de buis in gaat ipv. eruit). Als ik tijd had gehad, had ik het ter plekke even voor je voorgerekend, maar helaas, mijn agenda loopt al over dezer dagen...
Oh, op die manier. Ja de isolatie zal een minimale besparing zijn, maar daar is het niet alleen om gedaan.

Verwijderd

kiwa is je instantie, gecertificeerd, alles,
wat wil je nog meer, je kan ze bellen, mailen tweeten, echt alles.
zeur niet zo met al die smileys
De douchepijp-wtw RV12 V3, RV-V3 en RV16 V3 van Heitech - Technea zijn voorzien van het KIWA certificaat.
NUTS bedrijven eisen een KIWA certificaat
Bouwen onder GIW kan alleen met de juiste certificaten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freemann
  • Niet online

Freemann

@hierboven;
Dat is een tekst van Technea, deze testen zijn op verzoek van Technea uitgevoerd en de rapporten zijn door Technea openbaar gemaakt. Kiwa maakt naar mijn weten, niet zonder toestemming van de opdrachtgever, geen onderzoeksgegevens openbaar.

• Galactic
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 11-09 21:06
Wij gaan zelf ons huis bouwen, en ik ben nu aan het kijken welke energiebesparende systemen ik zal integreren in ons toekomstig huis. In verband met de WTW zie ik veel berekeningen, maar ik wilde toch die van mij maken. Ik ga van AL mijn berekeningen en beslissingen uit van EN of het financiëel interessant is, EN gemak/onderhoud EN de ecologie van het product. Voor het financiële plaatje ben ik op volgende gegevens gekomen.

Gekende data:

Gezin: 2 volwassenen en 2 kinderen
Gemiddelde douchetijd: 10 minuten per persoon
Debiet van de douchekop: 9 liter per minuut
Gewenste temperatuur: 38°c
Gemiddelde temperatuur van het leidingwater: 12°c
Aantal douchedagen: 340 dagen

Er dient theoretisch per jaar 122.400 liter water verwarmd te worden van 12°c naar 38°c. Dit zou 3698.66 kWh aan energie kosten Hier een handige website om dit voor jezelf te berekenen.

Nu is de natuurlijk de installatie en aansluiting voor iedereen anders, maar stel dat het herbruikte water gemiddeld terug aangeleverd wordt tegen 20°c, wat volgens mij in een nieuwbouwwoning realistisch kan zijn (als ik de meetgegevens hier lees). De WTW zou dan een bespraren impliceren van 1138.05 kwh aan gas.

Zelf betaal ik per kwh gas 0.063 euro (België) wat dus een besparing per jaar oplevert van 71,70 euro. Als ik dan de kosten rekenen van het WTF + toebehoren en installatie (door mezelf) en hier 750 euro voor reken. Dan is de terugverdientijd 9,56 jaar. Voor mij persoonlijk dus financiëel alvast aantrekkelijk.

Ben verder wel heel benieuwd naar de temperatuur die het water heeft bij bereik van de ketel/buffervat en bij bereik van de kraam.

• drielp
Een paar dagen geleden weer een meting gedaan.

Het inkomende water had een temperatuur van 10.9 ºC. De dwtw maakt hier, na opwarmen, 25.7 ºC van, ietsje lager dan vorige keer. Het gasverbruik per minuut is weer ietsje opgelopen, nu een goede 23 liter gas/min, inclusief opwarmen. Dit is nog steeds flink onder het verbruik afgelopen zomer. Het inkomende water was toen bijna 20 graden

Tijd : 6,8 minuten
Gas : 161 liter
Water : 60 liter

Het inkomende koude water is nu gezakt naar 9,0 ºC. Komend weekend weer een keertje meten.

Het totale gasverbruik in november blijft ook lekker laag.

Afbeeldingslocatie: http://imageshack.us/a/img811/6555/zq2p.jpg

[ Voor 10% gewijzigd door drielp op 21-11-2013 18:40 ]

• blissard
@ Galactic,

ik vind de 122 m3 te verwarmen water voor alleen douchen wel hoog. Dat gebruiken we hier in totaal aan water nog niet met eenzelfde gezinssamenstelling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• engelbertus
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 11-09 15:31
uitgaande an een temperatuur van de wonning van 20 graden, zal het water dat de wtw verlaat ongetwijfeld inderdaad minimaal 20 graden zijn.

de wtw zit misschien in een schacht of onverwarmde ruimte. daar zal het dan toch nog minstens 15 graden zijn. wanneer de wtw in een schacht zit , die onverwarmd is en ventileert vanuit bijvoorbeeld de kruipruimte, dan kan dit wel nog lager dan 15 graden zijn.

er van uitgaande dat de WTW 50% rendement heeft dan zal het rioolwater maximaal 36 graden zijn( aanname) en in de wtw afkoelen tot (36+20)/28 graden, of (36+15)/2=21,5 graden. wanneer het water niet met 36, maar met 30 graden de wtw instroomt, zal het 3 graden lager zijn. wanneer je rekent met leidingwater dta de wtw instroomt van 10 graden, dan verlaagt dat je uitstroomtemperatuur met een graad of 5.

e.e.a. is nog afhankelijk van de temperatuur van het instromende water en een eventueel veel hoger geclaimd rendement ( 68%?) (is 36% meer tov 50%)

dat het water dus met 20 graden je WTW uit stroomt is dus in mijnogen beredneerd wel een realistische aanname, die misschien aan de lage kant is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drielp
uitgaande an een temperatuur van de wonning van 20 graden, zal het water dat de wtw verlaat ongetwijfeld inderdaad minimaal 20 graden zijn.
Wat is het verband?
de wtw zit misschien in een schacht of onverwarmde ruimte. daar zal het dan toch nog minstens 15 graden zijn. wanneer de wtw in een schacht zit , die onverwarmd is en ventileert vanuit bijvoorbeeld de kruipruimte, dan kan dit wel nog lager dan 15 graden zijn.
DWTW hangt in de meterkast, daar is het nu 13.4 ºC. Maar wat heeft dat met de werking te maken?
er van uitgaande dat de WTW 50% rendement heeft dan zal het rioolwater maximaal 36 graden zijn( aanname) en in de wtw afkoelen tot (36+20)/28 graden, of (36+15)/2=21,5 graden. wanneer het water niet met 36, maar met 30 graden de wtw instroomt, zal het 3 graden lager zijn. wanneer je rekent met leidingwater dta de wtw instroomt van 10 graden, dan verlaagt dat je uitstroomtemperatuur met een graad of 5.

e.e.a. is nog afhankelijk van de temperatuur van het instromende water en een eventueel veel hoger geclaimd rendement ( 68%?) (is 36% meer tov 50%)

dat het water dus met 20 graden je WTW uit stroomt is dus in mijnogen beredneerd wel een realistische aanname, die misschien aan de lage kant is.
En hier raak ik een beetje de draad kwijt. Ik weet niet precies waar je heen wilt. In de meterkast is het 13,4 ºC en het water dat de dwtw uitkomt is 21,5 ºC. Dit kan nog lager worden als de dwtw ook op de cv ketel wordt aangesloten. Maar dan komt er ook een e-boiler tussen en klopt de berekeningen helemaal niet meer.

Heb ik gelijk nog een vraag, ik gebruik nu ongeveer 23 liter gas/min met een waterflow van 8,8 liter/min. Wie heeft een gelijkwaardige flow zonder dwtw en houdt zijn gasverbruik per douchebeurt bij. Ik heb namelijk best benieuwd wat een dwtw in de koude periode doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leffunk
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 06-09 15:43
misschien dwaze vraag, maar welke kuisproducten gebruiken jullie voor de douche? Technea had me gemeld dat je er geen mag gebruiken met chloor (?) omdat dit het koper zou aantasten?

En reinigen jullie jullie douchepijp-WTW? Zoja, hoe? Ik heb net eens met zo'n minicameraatje gekeken en zie toch wat blauw-groene aanslag aan binnenkant zitten... Ter info: enkel douche is er op aangesloten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

ik let nergens op en kijk wel eens, ziet er keurig uit, het bad zit er ook op, dat kan bij de technea wtw v3,
dus als die leegloopt is de wtw meteen brandschoon.
technea weet dat helemaal niet, heitech wel.
beperkt je tot de producent, iedereen roeptoetert, maar niemand zegt meer iets zinnigs
http://www.hei-tech.nl/douchepijp.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blissard
He erik. Goed dat je verwijst naar de spec van hei tech zelf. Dan is gelijk duidelijk wat de eisen mbt legionella zijn. En wat zij vinden van het aansluiten van een bad op hun WTW. Uiteindelijk weet de fabrikant dat toch het beste.

https://www.google.com/ur...V9pH4KSpzO5gdtLNsGwf86D_A
@ Dre: zo beter hoop ik

[ Voor 52% gewijzigd door blissard op 23-11-2013 23:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Niet online

Dre

@blissard
Je linkje van google doet het niet. Wel vond ik dit:
2) Is er kans op legionella?

Antwoord: Nee, de Douchepijp en de Douchebak-wtw voldoen aan alle gestelde eisen. De temperatuur loopt kortstondig op, na het douchen koelt het koper snel af beneden het risicogebied. Hierbij mag de Douchepijp en de Douchebak-wtw niet geïsoleerd worden en niet in een ruimte warmer dan 25ºC worden geplaatst
Dat is de informatie die de producent geeft. Moet je dan uitgaan van de producent of andere mensen die wat roeptoeteren ;)

@Iedereen
Zijn er eigenlijk al wat nieuwe metingen waarbij alleen de watertemperatuur uit de grond wat gezakt is. Dus liever geen variatie in andere parameters zoals douchetijd enzo :). Proton_ al uit de pendelstand gekomen?

[ Voor 4% gewijzigd door Dre op 23-11-2013 23:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippo765
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 07-09 07:44

flippo765

4170 Wp subsidieloos

Douche WTW eindelijk in bestelling, heb 2 maanden overal en nergens achteraan gebeld maar ze zijn slecht leverbaar. Waarschijnlijk is hij net voor de jaarwisseling binnen.

Voorlopig moeten we het doen met de ouderwetse PVC met hergebruik garantie.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrBarBarian
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 07-03-2023
Via energiewinkel had ik hem met 2 dagen binnen...

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 13:06

Seafarer

XXX

Hee, door de linkjes van jullie zag ik dat douche pijp versie 4 er is. Heeft iemand deze al met 68% rendement?

Een CV-Ketel is een vlamkoeler en een radiator is een waterkoeler.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

bezitters en kenners roeptoeters, jaja en vanuit de folder en betaalde opinie de connaiseur uithangen...
pfffff zooooo vernoeiend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freemann
  • Niet online

Freemann

@eric-pvt&legionella;
Jij doet nu ook WEER roeptoeteren en kan het geroeptoeter ontkrachten, dus doe dat en stop anders met het voeden van het geroeptoeter!

[ Voor 4% gewijzigd door Freemann op 24-11-2013 14:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Niet online

Dre

Wel vreemd dat eric-pvt zegt dat we op het ene moment de producent moet geloven en op het andere moment juist niet dezelfde producent, maar de 'roeptoeter' moet geloven. Net hoe het eric-pvt uitkomt lijkt het.

Ik wacht nog steeds met smart op het vermeende legionella onderzoek ;)

[ Voor 20% gewijzigd door Dre op 24-11-2013 13:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ik mailde met wat mensen, zal ik dit posten, ze komen als vliegen op de poep,
en jawel jullie voldoen beide exact aan het profiel internet case manager van een fossiele energieproducent.
dijenkletser.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippo765
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 07-09 07:44

flippo765

4170 Wp subsidieloos

MrBarBarian schreef op zondag 24 november 2013 @ 10:39:
Via energiewinkel had ik hem met 2 dagen binnen...
I kan hem op een site (groene winkel) vinden, echter daar is hij meer dan 1,5x de prijs dan wat ik ervoor betaal.

Dat is die paar weken wachten en tijdelijk een afvoerleiding monteren me wel waard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 10:58

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Dre schreef op zaterdag 23 november 2013 @ 22:48:
@Iedereen
Zijn er eigenlijk al wat nieuwe metingen waarbij alleen de watertemperatuur uit de grond wat gezakt is. Dus liever geen variatie in andere parameters zoals douchetijd enzo :). Proton_ al uit de pendelstand gekomen?
Nope, nog steeds aan-uit.
Volgens mijn ketelboer niet schadelijk omdat de ketel het als 'warme start' herkent.
Zal binnenkort wel weer een meting met/zonder dwtw doen.
Intussen wel de douchekop vervangen, dus helaas niet helemaal vergelijkbaar met de vorige meting.
@legionella: :X

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blissard
Ik wil binnenkort mijn cv_ketel vervangen. Momenteel heb ik een ketel met ingebouwde boiler. (nefit ecomline) . Voor de hvh warm water heb ik dit echter niet nodig. Is voor de toekomstige WTW op de douche nu toch een ketel met boiler aan te raden? Iemand daar ervaringen mee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freemann
  • Niet online

Freemann

Verwijderd schreef op zondag 24 november 2013 @ 15:47:
ik mailde met wat mensen, zal ik dit posten, ze komen als vliegen op de poep,
en jawel jullie voldoen beide exact aan het profiel internet case manager van een fossiele energieproducent.
dijenkletser.
Jij kent mij! _/-\o_

:O ;w

Kom nu maar is met dat rapport over de brug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Afbeeldingslocatie: http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/b/bb/WikiTrollAtPlay.jpg/220px-WikiTrollAtPlay.jpg
Wikipedia: Trol (internet)

[ Voor 26% gewijzigd door Verwijderd op 24-11-2013 21:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrBarBarian
flippo765 schreef op zondag 24 november 2013 @ 15:53:
[...]

I kan hem op een site (groene winkel) vinden, echter daar is hij meer dan 1,5x de prijs dan wat ik ervoor betaal.

Dat is die paar weken wachten en tijdelijk een afvoerleiding monteren me wel waard.
Sorry, het was energiebespaarsop. Met een beetje Google weet je 15% te besparen. energiebespaarshop is volgens mij dezelfde toko als Technea zelf..

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drielp
blissard schreef op zondag 24 november 2013 @ 18:26:
Ik wil binnenkort mijn cv_ketel vervangen. Momenteel heb ik een ketel met ingebouwde boiler. (nefit ecomline) . Voor de hvh warm water heb ik dit echter niet nodig. Is voor de toekomstige WTW op de douche nu toch een ketel met boiler aan te raden? Iemand daar ervaringen mee?
Ik ben ook wel benieuwd wat het zou uitmaken. Ik heb ook een nefit ecomline met een 25 liter boiler uit 1999. Ik heb wel een dwtw (de goede) maar die is alleen nog maar op de mengkraan aangesloten. De aansluiting op de ketel komt nog, maar daar gaat dan ook een elektrische boiler tussen.

Vandaag weer een meting gedaan:

Tijd: 5,8 minuten
Gas: 134 liter
Water: 50 liter
Water in: 9.1 ºC
Water uit: 24.6 ºC
dwtw uit: 20.6 ºC

Inclusief het opwarmen van de dwtw is het verbruik 23,1 liter gas/min. Na het opwarmen zakte dit naar 18 liter gas/min (3 liter per 10 seconden). Het rendement wordt dus steeds beter....

Misschien is een factor liter gas/liter water een betere vergelijking, dat wordt dan inclusief opwarmen 2.7 ltr gas/ltr water, na opwarmen ietsje meer dan 2 ltr gas/ltr water.

is er nog iemand zonder dwtw die zijn/haar verbruiksgegevens wilt posten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drielp
MrBarBarian schreef op zondag 24 november 2013 @ 22:11:
[...]

Sorry, het was energiebespaarsop. Met een beetje Google weet je 15% te besparen. energiebespaarshop is volgens mij dezelfde toko als Technea zelf..
Ik heb 'em hier vandaan inclusief aansluitset

http://www.eco-logisch.nl/Hei-Tech-douche-wtw-1985

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drielp
Je hebt gelijk @hieronder.

@Dre, in mijn meterkast wordt het 's zomers >25ºC. Wel of niet isoleren?

[ Voor 95% gewijzigd door drielp op 25-11-2013 13:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 10:22

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Kunnen we alstublieftdankuwel niet deze kant op gaan in dit topic?

Even mijn 2 cent:
1. Mensen bepalen zelf welke informatie ze willen delen. Respecteer dat.
2. Als je je stellingen niet kan/wil onderbouwen diskwalificeer je jezelf als serieuze discussiepartner.

Ik stel voor dat er een paar posts, die niet bevorderlijk zijn voor de sfeer, aangepast worden. Lees dus even je eigen posts terug en pas aan waar nodig.

[ Voor 22% gewijzigd door teacher op 25-11-2013 00:44 ]

Wise enough to play the fool

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freemann
  • Niet online

Freemann

@teacher;
Volkomen eens met punt 2.

Wat betreft punt 1;
Er heerst in dit topic, terecht/onterecht, een grote angst voor legionella. Fabrikanten stellen eisen aan de plaatsing van de pijp ivm mogelijk gevaar voor legionella. De fabrikant doet dat om eventuele problemen uit zijn straatje te houden, maar dit zorgt er wel voor dat het rendement van de DWTW minder goed is (lees; in de winter is een geisoleerde DWTW rendabeler). Nu stelt een zeer gewaardeerd poster op dit forum dat hij een onderzoek bij een bekend keuringsinstituut heeft laten verrichten en stelt dat hij met dit onderzoek de nodige zaken kan ontkrachten/bevestigen. Wat ik nu niet snap is;
Waarom worden de resultaten van dit onderzoek niet openbaar gemaakt als het idd zo spectaculair is.
Als uit het onderzoek blijkt dat legionella bij een geisoleerde DWTW totaal geen issue is en daarmee het rendement verhoogt kan worden en het gasverbruik verlaagt kan worden.....

Volgens mij is het een Win(publieke opinie over de DWTW) - Win (legionella discussie de wereld uit) - Win (gasverbruik verminderen en dus minder milieu belastend en minder CO2 uitstoot).

Dit was voorlopig mijn laatste publieke post op GoT.... ben het geroeptoeter, afgezeik, gezanik, etc. etc. meer dan zat.

Plezier en respect aan iedereen hier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

drielp, volgens de informatie van de fabrikant gaat het erom dat de pijp in rust snel <25 graden wordt. Je moet 'm bijvoorbeeld dus ook niet naast verwarmingspijpen monteren.
Als je meterkast zo warm wordt, zijn er een paar dingen die je -volgens installatievoorschrift- kan doen: de meterkast minder warm laten worden door die te isoleren of een luchtstroom forceren, of de dwtw alleen aan een ketel met boiler knopen, zodat al het water dat door de dwtw loopt altijd tot 60 graden verhit wordt.
Is dit allemaal niet mogelijk, zal de fabrikant afraden een dwtw te monteren.
Overigens zal dan ook afgeraden worden om gewone koudwaterleidingen door de meterkast te laten lopen (zeker kunststof).
Het staat je natuurlijk vrij de voorschriften te negeren :)

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Ik zal binnenkort ook weer een poging wagen om de DWTW te meten. Alleen blijft vergelijken lastig aangezien ik boven ook nog een zonneboiler heb staan die ( mede door de WTW ) altijd warmer is dan de koud water aanvoer. Het kan dus ook voorkomen dat het water wat bij de ketel komt warmer is dan dat bij de DWTW weg komt, omdat de zonneboiler deze dus ook heeft verwarmd.

Ik kan uiteraard de DWTW bypassen door de douchekop in de WC te hangen, maar de zonneboiler kan ik (nog) niet bypassen op dit moment.

[ Voor 15% gewijzigd door mkleinman op 25-11-2013 09:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drielp
Proton_ schreef op maandag 25 november 2013 @ 09:01:
drielp, volgens de informatie van de fabrikant gaat het erom dat de pijp in rust snel <25 graden wordt. Je moet 'm bijvoorbeeld dus ook niet naast verwarmingspijpen monteren.
Als je meterkast zo warm wordt, zijn er een paar dingen die je -volgens installatievoorschrift- kan doen: de meterkast minder warm laten worden door die te isoleren of een luchtstroom forceren, of de dwtw alleen aan een ketel met boiler knopen, zodat al het water dat door de dwtw loopt altijd tot 60 graden verhit wordt.
Is dit allemaal niet mogelijk, zal de fabrikant afraden een dwtw te monteren.
Overigens zal dan ook afgeraden worden om gewone koudwaterleidingen door de meterkast te laten lopen (zeker kunststof).
Het staat je natuurlijk vrij de voorschriften te negeren :)
Zoals eerder vermeldt zit de wasbak ook op de dwtw, dus na het douchen de tanden poetsen en/of de contactlenzen inzetten. Dwtw is weer koud. En geen kunststof gebruiken voor drinkwater, koper geeft een veel lagere kans op legionella. En boilerproject komt binnenkort gereed.
Waterleiding mag door de meterkast, dwtw ook, alleen mogen hier geen koppelingen aanwezig zijn. En die vallen er buiten..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• engelbertus
drielp schreef op maandag 25 november 2013 @ 09:57:
[...]

Zoals eerder vermeldt zit de wasbak ook op de dwtw, dus na het douchen de tanden poetsen en/of de contactlenzen inzetten. Dwtw is weer koud. En geen kunststof gebruiken voor drinkwater, koper geeft een veel lagere kans op legionella. En boilerproject komt binnenkort gereed.
Waterleiding mag door de meterkast, dwtw ook, alleen mogen hier geen koppelingen aanwezig zijn. En die vallen er buiten..
de wtw moet ook aangsloten worden, dat is dan automatisch een koppeling, toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Merk op dat in mijn post het niet over legionella of ander ongedierte gaat maar alleen over het aansluiten volgens de installatievoorschriften, volgens mij ging je vraag daar over. Dom regeltjes volgen dus.
Met dom de regeltjes volgen kom je tot de conclusie dat je meterkast een ongeschikte plek is voor drinkwaterleiding en wel of niet isoleren van de dwtw de verkeerde vraag is :)
Soms zegt je gezond verstand iets anders; dan moet je vooral dat volgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drielp
engelbertus schreef op maandag 25 november 2013 @ 10:04:
[...]

de wtw moet ook aangsloten worden, dat is dan automatisch een koppeling, toch?
Er staan op dit topic een paar foto's van mijn dwtw. Daar is te zien dat de aansluitingen buiten het elektra-deel van de meterkast vallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Niet online

Dre

drielp schreef op zondag 24 november 2013 @ 23:15:
@Dre, in mijn meterkast wordt het 's zomers >25ºC. Wel of niet isoleren?
Ik voel me vereerd dat je dat aan mij vraagt, maar het enige wat ik aangaf is dat de stelling van de fabrikant tegenstrijdig is met de stelling van eric-pvt. Voor beide stellingen heb ik totaal geen onderbouwing gezien, en in dat geval zou ik –als leek- toch eerder het voorschrift van de fabrikant te volgen. Het discussiëren zonder dat iemand zijn stelling kan/wil onderbouwen gaat niet, zoals teacher ook al aangeeft.

Wat betreft je “>25°C” in de meterkast. Ik denk dat je je het volgende moet afvragen:

Wat wil ik bereiken met het isoleren van de D-WTW?
IF warmteverlies then: is dat significant? Notabene koud waterleiding aan te buitenkant van de D-WTW…
IF Legionella and not Cognitieve dissonantie then: isoleer je dan al je leidingen?

Soms krijg ik het gevoel mensen uit onwetendheid maar wat aanklooien aanhobbyen. (@PV: 6mm2 om bij wijze van spreken een Steca 500 aan te sluiten)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drielp
Dre schreef op maandag 25 november 2013 @ 18:42:
[...]
Ik voel me vereerd dat je dat aan mij vraagt, maar het enige wat ik aangaf is dat de stelling van de fabrikant tegenstrijdig is met de stelling van eric-pvt. Voor beide stellingen heb ik totaal geen onderbouwing gezien, en in dat geval zou ik –als leek- toch eerder het voorschrift van de fabrikant te volgen. Het discussiëren zonder dat iemand zijn stelling kan/wil onderbouwen gaat niet, zoals teacher ook al aangeeft.
teacher zei ook: 1. Mensen bepalen zelf welke informatie ze willen delen. Respecteer dat.
Wat betreft je “>25°C” in de meterkast. Ik denk dat je je het volgende moet afvragen:

IF warmteverlies then: is dat significant? Notabene koud waterleiding aan te buitenkant van de D-WTW…
IF Legionella and not Cognitieve dissonantie then: isoleer je dan al je leidingen?
Het is nu 13,4 ºC in de meterkast, ik vermoed dat de isolatie de de afkoeling tijdens bedrijf voorkomt. En ja, de meeste warmwaterleidingen in de plafonds zijn voorzien van buisisolatie. En dat al vanaf 1980. Onder de vloer zijn ook de koudwaterleidingen voorzien van buisisolatie. Dit was tegen bevriezing, de kruipruimte en spouwmuren zijn pas kortgeleden geisoleerd.
Soms krijg ik het gevoel mensen uit onwetendheid maar wat aanklooien aanhobbyen. (@PV: 6mm2 om bij wijze van spreken een Steca 500 aan te sluiten)
Ja dat ook ja, vanaf de oude isofoton panelen gaat 15 meter 6mm2 naar de steca500.

Kan jij ook eens een testje doen met de douche? Ik ben benieuwd naar het verbruik zonder dwtw, en zelf testen wordt een natte boel...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Niet online

Dre

drielp schreef op maandag 25 november 2013 @ 22:33:
[...]
Kan jij ook eens een testje doen met de douche? Ik ben benieuwd naar het verbruik zonder dwtw, en zelf testen wordt een natte boel...
Ik zou graag willen :) Maar voor een representatief vergelijk wil je waarschijnlijk ook mijn waterverbruik weten, maar ik kom erg moeilijk bij mijn watermeter.

Misschien iets voor Proton_, die kon het mooi vergelijken.

[ Voor 6% gewijzigd door Dre op 30-11-2013 10:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DanTm
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
heeft iemand ook ervaring met het rendement van de douche wtw van Itho? (volgens de specs ong. 50%).
Qua prijs is deze niet zo duur.
Kan niet vinden of deze in de meterkast mag of niet (daar gaat mijn afvoer doorheen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

waarom zou die daar niet doorheen mogen? Mijn afvoer gaat ook door de meterkast heen ( linkerkant tegen de hoek ) en daar hebben we de WTW ( Technea in mijn geval ) gemonteerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dre schreef op maandag 25 november 2013 @ 18:42:
[...]

Soms krijg ik het gevoel mensen uit onwetendheid maar wat aanklooien aanhobbyen.
geen varkensredenatie aub, dit is de zoveelste keer dat je dat doet, je bereikt niets daarmee..

zomers is het langdurig warmer dan 20c, ook het beton en de baksteen.
hierbij kunnen leidingen opwarmen in een gevaarlijke grens, zoals beschreven in alle besluiten.
indien je een 2 weken centerparks doet, en je komt thuis, en je neemt een douche, dan is daar het risico.
ik noemde biofilm al, hierin nestelen bacterien zich, legionella is er slechts eentje.
spoelen is de remedie, flinke stroom, of doorverhitten.

dan mijn toko :
spoelen de hete zonneboiler in zomers, allles is dan dood.
spoelen en de isolatie behoud de koude van het leidingwater in de koperen leiding langer
ik ga met kleine kinderen natuurlijk NOOIT de koude(=lauw) ook aansluiten, eerst het risico op 0 zetten
(kiwa zwijgt hier ook weer over)

ik denk dat je me niet begrijpt dre, je kan me niet volgen, vervolgens blijf je in een vingerwijs positie zitten, die je daardoor beperkt in het zien van het doel van mijn handelen.

juist in deze post noem ik wtw gasketel en oude dingen niet, op alles is hetzelfde van toepassing.
veiligheid.
als kiwa mijn bevindingen niet deelt, dan is dat de informatie waarmee je moet werken,
we zien wel vaker dat nederland daarom afzakt in middelmatigheid.
ik doe daar niet aan mee.

redeneer even mee : wat gebeurt met het aansluiten van de koud op de douchekraan ?
wanneer word de legionella dan onstaan in de aanwezige biofilm gedood voordat het als aerosol op je hoofd nevelt ?
kiwa, dre, geef eens antwoord

http://www.lenntech.nl/douchewater.htm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Eens, met een zonneboiler die af en toe de 80+ aantikt weet je zeker dat je water volledig is ontsmet ( gepasteuriseerd :) ). Dat red je niet met een CV ketel die naverwarmd, zeker met grote stromen zoals de hete kraan vol aan is het maar de vraag of je aan het einde van de leiding in de keuken nog 60 graden haalt.

De DWTW is vergelijkbaar, het koudste dat hij wordt is inputtemp van koud water, het heetste dat hij wordt is een graad of 28 tot 30. En in sommige gevallen kan je koud water leiding ook die temperaturen bereiken in de zomer in sommige delen ( zon op meterkast bijvoorbeeld ).

Met andere woorden: Het legionella "probleem" is niet groter of kleiner of je nu wel of geen doucheWTW hebt, of je nu je koud en warmwater leidingen inclusief de WTW isoleert maakt dus ook niet uit voor een negatief effect hierop. Isoleren heeft wel een positief effect op het warmteverlies.

Een zonneboiler heeft juist een positief effect, die bereikt regelmatig temperaturen > 80 graden waardoor het water volledig wordt ontsmet, en dus ook de rest van je warm water leiding wordt daarmee met schoon heet water doorgespoeld.

En belangrijk is uiteraard: Met voldoende flow in je systeem is je risico sowieso in huis te verwaarlozen. En na een week vakantie even het systeem laten spoelen voordat je een douche neemt.

Just my 2 cents.

[ Voor 12% gewijzigd door mkleinman op 26-11-2013 12:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

opmerkelijk is ook alle nieuwbouw vanaf 2003
Hierin word uponor unipipe gebruikt, en geen koper.
al deze leidingen in deze nieuwe woningen hebben de blauwe (koud) en warme (rood) isolatie.
vreemd want juist koper geeft minimaal risico, of zoals kiwa wenst, niet isoleren.
het kan zomaar zijn dat per 1 januari 2014 wel isoleren van koper ineens een norm word, en het aansluiten van de koud via de wtw verboden.
In NEN 1006, artikel 4.4 onder h (van toepassing op basis van Bouwbesluit 2012) is te lezen:
De temperatuur aan het mengtoestel of aan het tappunt in een woninginstallatie zonder circulatie moet bij gebruik conform de ontwerpcondities ten minste 55 °C zijn.
http://www.infomil.nl/pub...ater_en_warm_tapwater.pdf

/me zit niet stil

& nadat het besluit dan genomen word, wat kiwa verplicht te veranderen, kunnen we pas verder redeneren over het wel of niet isoleren van de wtw, en of dat wat energiewinst oplevert.

nog niet voldaan ?
http://www.kwrwater.nl/up...aterinstallatie(2003).pdf

[ Voor 30% gewijzigd door Verwijderd op 26-11-2013 16:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Terpen Tijn
  • Registratie: Mei 2012
  • Nu online
Het is nu toch zo dat juist de koudwaterkraan (ook) op de WTW wordt aangesloten... maar dat is dus eigenlijk slecht? Ik geloof dat ik er maar helemaal van af moet zien...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drielp
Terpen Tijn schreef op dinsdag 26 november 2013 @ 22:24:
Het is nu toch zo dat juist de koudwaterkraan (ook) op de WTW wordt aangesloten... maar dat is dus eigenlijk slecht? Ik geloof dat ik er maar helemaal van af moet zien...
Gewoon de technea nemen, volledig koper, op de combi ketel en op het koud van de mengkraan. Niet isoleren, volgens het boekje. Niet vanaf zien, rendement is geweldig...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArwinV
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 09:51
Ik heb ook eens wat rondgekeken en besloten voor de technea te gaan. Itho is misschien wat goedkoper, maar volgens mij is die van aluminium. Ben eigenlijk wat huiverig voor gebruik van alu ivm corrosie.
Hoe zit het nu eigenlijk met het aansluiten, ik heb ergens gezien dat er nog een paar bochten boven zouden moeten om het water een draaiing te geven, klopt dat?

Mijn bestaande situatie is namelijk een verticale pvc-pijp die ik eenvoudig door kan zagen en dan vervangen door de wtw. Als die bochten erbij moeten wordt het wat lastiger...

Met al die btw-perikelen over pv-installaties heb ik besloten dat onderwerp maar even te laten rusten en eerst de zekerheid van een dwtw te nemen. Na de winter kan altijd nog pv gekocht worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Terpen Tijn schreef op dinsdag 26 november 2013 @ 22:24:
Ik geloof dat ik er maar helemaal van af moet zien...
Afzien van douchen? De boodschap van eric-pvt is dat een dwtw de situatie niet 'erger' maakt en dat het vervangen van 2 meter unipipe door koper waarschijnlijk een gunstig effect heeft (als ik hem goed begrepen heb).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

er vanaf zien is het domste wat je kan doen, ik heb de technea wtw v3 3 jaar geleden gekocht voor 320 incl. euro, het is de efficientste die er is, en het rendement echt heel goed, zeker voor een gezin.
het is koper, en de prijs stijgt snel mee met de gasprijs, het bacterie gevaar is een kwestie van gezond verstand, en het probleem noemen icm de wtw betekend niet dat je het nu niet ook al hebt, maar voor het gemak weglaat.
ik persoonlijk (leek) keur de aansluiting op koud af, zeker met kinderen in huis, bij potentiele stilstand boven de 20c langer dan 48 uur.
de wtw zelf is niets anders dan een gewone leiding, denk maar eens na wat er gebeurt als je warm tapt in de keuken... je trekt dan de wtw koud, niets om je zorgen over te maken, dat doe je nu ook al met de leiding.
maar de koude leiding in de douche, na het douchen, in het beton, dat is na 1 dag verdacht, en na 2 dagen potentieel fout.(zonder stroming in de leiding)
een ongeisoleerde leiding zonder wtw is dat overigens zomers ook gewoon na stilstand,
gewoon conform wat hier is gemeten :
http://www.kwrwater.nl/up...aterinstallatie(2003).pdf

[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 27-11-2013 10:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Dat is best goedkoop, zeker voor een 2 meter variant. Zo'n prijs wil ik ook wel als we aan ons nieuwbouw huis gaan beginnen volgend jaar :)

• engelbertus
als het stukje naar de koud van de douche kort is, en in d ebeton zit, is dat maximaal 35 graden geweest, en zit het in een vrij grote massa van maximaal 20 graden, dat koelt redelijk snel af. je moet dat stukje zeker niet isoleren iig.

tegenover dat dat stukje verdacht genoemd kan worden, staat de oude situatie, waarin dat stukje leiding koud bleef, of .. misschien ook al vaak warmer dan 25 graden is geweest, in de zomer, of dordat de vloer of wand in de douche daar ook al warm werd doordat de leiding in een schacht loopt, langs verwarmingsbuizen, en de warmwaterleiding.

in de oude situatie had je ook al de warmwaterleiding naar de douche. die blijft ook na het douchen warm, en wordt ook niet afgekoeld na het douchen.. het enige is dat dat water als het goed is alleen dode legionella bacterien bevat, als de ketel, en eventuele boiler, hun werk als legionella bestrijder goed hebben gedaan.

het punt is in ieder geval, waar komt de legionella vandaan. dat zit schijnbaar in het leidingwater, en kan zich bij een goeie temperatuur en stilstand, ontwikkelen in een leiding.
dat spoelt echter door wanneer de douche gebruikt wordt. het wordt pas erger als het zich ergens kan afzetten, en vandaaruit kan ontwikkelen, en andere delen van je leidingnet kan besmetten. dus dat het zich ontwikkelt in de stilstaande leiding, en het zich daar kan nestelen, en / of uitbreiden terug naar je waterleiding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArwinV
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 09:51
Zojuist de bestelling geplaatst dus als het een beetje meezit komt Sinterklaas bij ons een dwtw bezorgen. Had nog geld van een spaarloonregeling staan, dat is nu mooi duurzaam besteed :)

Ook maar voor de technea gekozen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 13:06

Seafarer

XXX

ArwinV schreef op zaterdag 30 november 2013 @ 11:20:
Zojuist de bestelling geplaatst dus als het een beetje meezit komt Sinterklaas bij ons een dwtw bezorgen. Had nog geld van een spaarloonregeling staan, dat is nu mooi duurzaam besteed :)

Ook maar voor de technea gekozen.
ArwinV gefeliciteerd met je aanschaf. Ik had hem gisteren besteld.

Een CV-Ketel is een vlamkoeler en een radiator is een waterkoeler.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drielp
Seafarer schreef op zaterdag 30 november 2013 @ 11:35:
[...]

ArwinV gefeliciteerd met je aanschaf. Ik had hem gisteren besteld.
En niet vergeten jullie metingen te posten! Ik heb een paar goedkope thermometers op de in- en uitlaat van de dwtw geplakt voor het zichtbaar maken van de werking. Kost bijna niets. Voeler vastplakken met tape met een stukje isolatie eromheen

http://www.conrad.nl/ce/n...3C7A48.ASTPCEN32?ref=list

Deze onthoudt ook de hoogste en laagste gemeten temperatuur

[ Voor 45% gewijzigd door drielp op 01-12-2013 21:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrBarBarian
Gister voor het eerst gedoucht met een aangesloten WTW. Helaas geen meetapperatuur aangesloten, en ook een net nieuwe CV-ketel (van VR naar HR). Daarnaast zit de WTW onbereikbaar weggestopt :p

Hoe dan ook; ik voel de leiding koudwateraanvoer naar de CV lauw worden. Hij werkt dus wel ;)

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Je kunt op zich wel temperatuur meten van het koude water voordat je gaat douchen en nadat je gaat douche. Kun je het verschil meten.

Pagina: 1 ... 5 ... 27 Laatste