Iemand ooit gemeten aan douchewarmtewisselaar (DWTW)?

Pagina: 1 ... 6 ... 27 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• engelbertus
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 15:02
Nadat je gaat douchen en de douche weer uit is, en er koud water door de wtw stroomt, wordt de wtw niet meer verwarmt en daalt het rendement en vermogen in no-time naar 0.

ik merk dit al zonder dat ik douche., als ik de wtw vastpak is deze koud tot de omgevingstemperatuur in de meterkast.
Zet ik de koudwaterkraan aan, dan voel je de wtw direct afkoelen tot de temperatuur van et water dat van buiten komt.

je kunt dus niet goed ergens meten wat nu de temperatuur van het opgewarmde koude water is.
Je kunt dit alleen meten onderaan de cv ketel, terwijl de douche nog aan staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drielp
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 08-09 01:18
Of je gebruikt een thermometer met geheugen, ff resetten voordat je gaat douchen. Zie ook het voorbeeld in mijn vorige post. Maar wat is nu jullie verbruik in liters gas/liter water? (even de gasmeter en watermeterstand noteren voor en na het douchen)

Thermometer-opnemertje plakken op je waterleiding voor de dwtw, dit kan natuurlijk op elke plek, bijvoorbeeld bij de watermeter. Ander opnemertje plakken op de leiding na de dwtw, en dan voor de CV ketel. Maar het verbruik in liters gas/liter water is makkelijker om een vergelijk te maken.
Je waterverbruik kan je ook meten met een emmer. Een minuutje water uit de douche erin en dan weet je het. Maar je moet natuurlijk wel de tijd ervoor nemen. De onbereikbaarheid van de watermeter is dan geen excuus.... :)

[ Voor 50% gewijzigd door drielp op 09-12-2013 15:47 ]

4285 Wp op ZO, 1200 Wp op schuur en 880 Wp op NW, DWTW en 7 kW houtkachel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArwinV
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 21:27
Morgen ga ik mijn dwtw inbouwen, hopelijk heb ik ook tijd om de waterleiding dan gelijk aan te sluiten want anders is het natuurlijk alleen nog een duur stuk afvoerleiding :).
Tijd om dus een meting te doen voordat hij in gebruik wordt genomen.

Negen minuten onder de douche gestaan, hoeveelheid gebruikt water heb ik niet gemeten maar in elk geval weet ik nu dat ik 31,7 liter gas per minuut heb verstookt. Ben benieuwd wat dat binnenkort gaat worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

gentlemen,

zonder deze hele draad gelezen te hebben..

ik heb een dwtw gebouwd van 2,5m koperen buizen 55mm en plm 45mm, gewoon gesoldeerd met zilversoldeer.
Het is uitgevoerd als een enorme sifon van 2,5m hoog. De lus omhoog en weer omlaag wel van pvc.
In de kern van de 45 mm buis heb ik een pvc buis gehangen van 30mm. Om de 30mm pvc kern heb ik een koperdraad gewikkeld. 2,5mm vd draad. Het idee is dat alle water turbulent langs de koperwand geleidt wordt.
Vanwege het risco van vervuiling heb ik alles demonteerbaar uitgevoerd, en op de bochten deksels zodat je er makkelijk bij kan. Na een jaar douchen is het nog niet verstopt.
Vanwege de sifonwerking heb ik de sifon van het doucheputje doorgeboord. 2 sifons achter elkaar ontluchten namelijk niet.

Het idee van sifon was een grotere startmassa op 20C en volledig contact van douchewater met de wand.
Ik vertrouwde niet op een magische waterfilm die volgens mij alleen in perfect schone lab omstandigheden waar is.

Ik heb nog wat deukjes gedrukt in de buitenbuis voor meer turbulentie in het koudwater cirquit.

Ik heb een standaard douchebeurt gedifinieerd van exact 5 min. De temp is uiteraard thermostaat geregeld. De flow heb ik met een emmer gechecked 8l/min.
Ik zorg dat er geen andere gasverbruikers aan staan. Dus lukt alleen in de zomer.
Dan is het gas meterstand voor, testdouche en als de boiler weer rustig is stand na.

Het verbruik scheelde aanvankelijk 40%. De pvc kern, de wikkeling en de deukjes brachten tenslotte 50%

aanvankelijk kostte 1 standaard douche van 5,00 minuut en 8l/min op max temp 38C 300l gas, nu kost het 140l gas.

groetens, r
.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niek_
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 18:40
Ben wel nieuwsgierig naar foto's. Toevallig een verslagje bijgehouden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• engelbertus
lijkt me ook een interessant ding om te zien. op deze manier heb je wel een wtw met een twee maal zo lange buis, als het ware. die nog extra rendement op kan leveren.

ook zou je zo de aanvoer en afvoer van riool op dezelfde plek kunnen houden, en heb je alleen plek nodig voor de wtw, en niet voor de aan en afvoeren.
hetzelfde geld voor de wateraanvoer, maar vanwege de maatwerk wtw kun je die aansluitingen makkelijk overal, elke kant uit maken....

bij ready build heb je daar een extra stukje leiding voor nodig in het ergste geval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drielp
Ja, ik ook. Het klink ingewikkeld maar is het vast niet.

Het een en ander is natuurlijk afhankelijk van de ingang- en uitgangstemperatuur van het (drink)water. Heb je deze ook gemeten? Als ik uitga van een uitgangstemperatuur van 20 graden, dan komt dat overeen met de waarde die ik gelopen zomer had zonder dwtw. (140 litergas/40 liter water = 3,5 liter gas/liter water).

drielp in "Iemand ooit gemeten aan Douche-WTW?"

Binnenkort wordt het meten van mijn dwtw ook wat lastiger. Ik ga een elektrische boiler van 50 liter tussen de dwtw en de combi ketel hangen. Het PV-overschot loopt straks op naar >1000 kWh en het meeste gas wordt hier verbruikt door het ww. Dus nu alvast een beetje opmaken en 's zomers de boiler tussen 11:00 en 15:00 uur opwarmen. Dat brengt de PV het meeste op. Een jaarverbruik van <300 m3 moet dan haalbaar zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

pas maar op, dat boilertje kan nog wel eens een groot succes worden, en met wat geluk bij douchen van 4 a 5 minuten volledig dekkend.
de eerste boost komt uit de boiler,als die leeg is werkt de wtw al
de boiler gaat dan doorstroom verwarmen, ik red dat tot 5 minuten op 41c op een 1600Watt boilertje
de ketel aan de hoofdboiler blijft dan uit.
eventuele bacterie resten uit de wtw (die er niet zijn maar goed) maak je dood in de tussenboiler.

verder werkt dat met een winterse zonneboiler/gasketel ook goed, alle handen wassen = boiler verwarmen terwijl de wtw koud trekt, het grote apparaat blijft steeds uit, en slijt iets minder.
uiteindelijk heb je zelfs een iets hoger rendement dan "1" elektrisch, de warmte uit de boiler stroomt weg via .... de wtw, en komt weer terug, je ketel haalt ook maar iets van 1 op het douchewater, dus het is wel grappig zo je overschot pv stroom weg te fikken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drielp
Ik loop al een tijdje hieraan te denken. De verwarming is voor 90% op hout, nu het warme water nog. Op het dak geen plaats meer voor een zonneboiler en op de schuur durf ik niet aan, die staat al scheef.
Ik heb afgelopen week een paar keer gemeten hoelang je met een 50 liter boiler kan douchen voordat het onaangenaam wordt. En dan zonder dwtw maar wel met kraanwater van ongeveer 20 graden. (Op Tenerife is het best goed toeven)
Na 13 minuten werd het water merkbaar kouder, dus maximaal 13 minuten douchen zonder dwtw is te doen. Met dwtw wordt dit dus wat langer, met twee personen is dat dus prima te doen. Een keer volledig 50 liter verwarmen van 25 graden naar 65 graden kost ongeveer 2000 kcal (is ongeveer 2,3 kWh). Met 1000 kWh zou ik in theorie ongeveer 130 m3 gas uitsparen, mits de e-boiler goed geisoleerd is/wordt. De aanschaf-kosten zijn niet al te hoog en aansluiten kan ik zelf.
De dwtw komt dan wel op het koud van de mengkraan en de inlaat van de boiler. Ik ben benieuwd naar de resultaten...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Warmtewisselaar in je houtkachel om de boiler op temperatuur te houden ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drielp
Verwijderd schreef op dinsdag 10 december 2013 @ 07:07:
Warmtewisselaar in je houtkachel om de boiler op temperatuur te houden ?
Zou kunnen maar dan wel met een ander soort kachel. Je kan niet zomaar een ww inbouwen en eentje om de schoorsteenpijp heeft ook weer nadelen. De rookgassen kachel uit zijn op 100 cm hoogte nog maar 100-130 graden, en dat kan niet veel lager.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArwinV
Vandaag lekker aan het klussen geweest, wtw geplaatst en aangesloten. Snel wat warm water door het putje laten stromen en zoals verwacht werkt het. Zometeen maar even douchen en meten.

En na 6,5 minuut douchen blijkt er zo'n 8 liter gas minder per minuut doorheen gegaan te zijn als gisteren zonder dwtw. Dat het werkt is dus weer bewezen. Grappig detail is trouwens dat we geen thermostaatkraan hebben en na even opwarmen kon ik goed merken dat het water steeds warmer werd. Ik kon steeds meer koud water bijmengen om hetzelfde comfort te hebben.
Mijn wederhelft was nogal sceptisch maar ik denk dat vooral het laatste aspect haar wel over de streep zal gaan trekken.

Super investering!

[ Voor 58% gewijzigd door ArwinV op 10-12-2013 17:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

drielp schreef op maandag 09 december 2013 @ 21:14:

Het een en ander is natuurlijk afhankelijk van de ingang- en uitgangstemperatuur van het (drink)water. Heb je deze ook gemeten?
Ja toen wel gemeten, maar een echt rapport heb ik niet van gemaakt.
Uit mijn hoofd was drinkwater in 11.5C, opgewarmd tot 20-21C. (iig laag in de 20's)
Mn thermostaat staat op 38C, aan het eind van de ww was het nog net 30C. Ik vond dat nogal tegenvallen voor een kruiswisselaar.

Ik zal eens een fototje maken van het gemonteerde, als iemand een tip heeft waar deze te uploaden.
Dan zie je wat ik bedoel met de sifon.

de uiteindelijke wisselaar is maar 2.5m, de rest is sifon en geen ww.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drielp
Uploaden doe ik via imageShack..us. Werkt makkelijk met facebook. Maar er zijn nog vele andere manieren.

Het rendement is inderdaad een stuk minder dan een Technea V3, maar de prijs is ook vast minder (neem ik aan). En zelfbouw is natuurlijk altijd leuker.
ArwinV schreef op dinsdag 10 december 2013 @ 16:45:
...
Grappig detail is trouwens dat we geen thermostaatkraan hebben en na even opwarmen kon ik goed merken dat het water steeds warmer werd. Ik kon steeds meer koud water bijmengen om hetzelfde comfort te hebben.
Mijn wederhelft was nogal sceptisch maar ik denk dat vooral het laatste aspect haar wel over de streep zal gaan trekken.
Nu nog een mengkraan, het kan anders best te heet worden (= lage WAF). Het is idd een goede investering

[ Voor 57% gewijzigd door drielp op 10-12-2013 20:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 20:51

Seafarer

XXX

blissard schreef op zondag 24 november 2013 @ 18:26:
Ik wil binnenkort mijn cv_ketel vervangen. Momenteel heb ik een ketel met ingebouwde boiler. (nefit ecomline) . Voor de hvh warm water heb ik dit echter niet nodig. Is voor de toekomstige WTW op de douche nu toch een ketel met boiler aan te raden? Iemand daar ervaringen mee?
Waarom ga je die ketel vervangen? Dit is typisch zo'n apparaat dat je moet laten hangen totdat de fabrikant geen onderdelen meer heeft.

Een CV-Ketel is een vlamkoeler en een radiator is een waterkoeler.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Het rendement is inderdaad een stuk minder dan een Technea V3, maar de prijs is ook vast minder (neem ik aan). En zelfbouw is natuurlijk altijd leuker.
Ja het rendement was beter geweest als ik alle koudwater (dus ook koud richting ketel) door de dwtw had gevoerd. Dat truukje had ik niet door toen ik mn huis bouwde. Dus nu alleen het koud water naar douche.

Die koop dwtw's doen het altijd met zon magische waterfilm. Is dat ook nog zo na een paar jaar? Is dan het gemeten lab-rendement ook nog zo goed? iemand wel een gemeten?

Zelfbouw is idd heel leuk. Ik heb heel lang gewacht tot ik 2,5m 55mm koper tegenkwam. De rest heb ik gekocht, kosten waren minder dan €100.

groetens, r

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drielp
Bij mij zit de dwtw ook alleen op het koud van de mengkraan, de combiketel aansluiten komt met de e-boiler. De magische waterfilm is niet zo erg magisch, het afvalwater komt onder een hoek de dwtw in, loopt via de binnenkant naar beneden en komt met ongeveer 21 graden uit de dwtw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippo765
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 07-09 07:44

flippo765

4170 Wp subsidieloos

Na lang wachten (wachten duurt atijd lang) nu dan toch eindelijk de douche-wtw binnen.

Wat mij opvalt is dat op de tekening en bij de aansluitset een sifon geleverd word,heeft iemand enig idee waarom dit is?

Ook moet er volgens de NEN-1717 een atmosferische onderbreking in zitten, is dit niet onveilig in een meterkast?
Ik begrijp dat deze erin moet zitten zodat je kan zien dat drinkwater en vuilwater met elkaar mengt, dit omdat alles kan gaan lekken.
De installatietekening:
Afbeeldingslocatie: http://i1217.photobucket.com/albums/dd393/Flippo765/20131220_1727331_zps7d4ff046.jpg

Overigens in de handleiding of op de website vind ik er niets over, mail is onderweg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freemann
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

Freemann

CO2 Warmtepomp + VentilatieWTW

Atmosferische onderbreking kun je zo (veilig) maken als je wilt.

Maak een sifon van 110mm leiding en hang de 50mm pijp er 50cm in. Moet je een grote jongen zijn wil je dat laten overstromen.... Backflush kan dan nog wel een probleem zijn. Maar als je zorgt dat de 110mm leiding hoog genoeg, dan lijkt mij dat ook geen probleem.

Anders de pijp toch (erg) buiten de meterkast ophangen OF de pijp middels hout/kunststof fysiek scheiden van de rest van de meterkast.

https://www.taltion.nl, https://www.trekhaakkoffer-huren.nl, https://www.fietsendrager-huren.nl, https://www.fietskar-huren.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippo765

flippo765

4170 Wp subsidieloos

Ik maak een overloop naar onder de meterkast (onder de vloer).
Bedankt voor je antwoord.

Enig idee waarom er een sifon achter moet?
De douchegoot zelf heeft ook al een sifon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freemann
  • Niet online

Freemann

code:
1
Douchegoot <vaste aansluiting> DWTW <atmosferisch vrij> riool

In bovenstaande zullen rioolgassen vrij terugstromen en dus wil je het riool afsluiten met een sifon.

[ Voor 3% gewijzigd door Freemann op 20-12-2013 20:58 ]

https://www.taltion.nl, https://www.trekhaakkoffer-huren.nl, https://www.fietsendrager-huren.nl, https://www.fietskar-huren.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer

Seafarer

XXX

flippo765 schreef op vrijdag 20 december 2013 @ 20:35:
Ik maak een overloop naar onder de meterkast (onder de vloer).
Bedankt voor je antwoord.

Enig idee waarom er een sifon achter moet?
De douchegoot zelf heeft ook al een sifon.
Als je op onderstaande link kijkt zie je hoe ze het bij Technea doen.

Mij lijken beide warmtewisselaars in de basis hetzelfde. Dus volgens onderstaande link zou het ook kunnen. Lijkt me makkelijker.
http://www.technea.nl/upl...ievoorschrift_rv20-v3.pdf

[ Voor 7% gewijzigd door Seafarer op 20-12-2013 23:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drielp
Op mijn technea V3 zit geen beluchter en ook geen sifon. Ik heb geen last van een leeg trekkende sifon van de douche. Bij de montage heb ik wel ruimte gehouden om eventueel een beluchter te kunne plaatsen en ruimte voor de sifon is er ook nog wel. Maar zoals gezegt, niet nodig in mijn situatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

de technea v3 heeft ook ribbels om flow af te remmen en een spiraal vorm erin, om ongelijke verwarming te reguleren, hoe en hoeveel water erin stort maakt niet uit.
ik heb ook mijn bad er al 3 jaar op, no problem, hij is wel meteen lekker schoon ook dan.
het is voorgekomen dat er gedouced word en het bad ook leegliep, er gebeurt dan weinig bijzonders, behalve erg veel wtw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drielp
De dwtw is in principe een "gewone" afvoerpijp, niets meer en niets minder, hoeveel sifons monteer je in een afvoerleiding? Dat om deze afvoerpijp een koud water leiding zit geklemd maakt 'em ook niet echt bijzonder. Dat het geweldig werkt, dat maakt hem zo bijzonder. Vriendin staat nu onder de douche, koud in 8,7ºC, koud uit 25,6ºC. (Afvoer naar riool 20,8ºC)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freemann
  • Niet online

Freemann

Maar wat is nu het bezwaar voor het toepassen van een beluchter en/of sifon ?
Fabrikant adviseert het, het heeft totaal geen nadelige gevolgen voor het rendement en als blijkt dat je doucheputje wel vacuum (leeg) zuigt dan sla je je zelf voor je kop....

Een minimaal atmosferisch verschil kan er al voor zorgen dat een sifon, dat voor de pijpt zit, leeg wordt getrokken.

Geloof dat het bij de DWTW standaard is om tegen alle voorschriften/adviezen van fabrikanten in te gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drielp
Een beetje kort door de bocht, bij het aansluiten van een bad op de technea wordt een beluchter geadviseerd.

Normaliter wordt de Recoh-vert / Douchepijp alleen aangesloten op de
doucheplaats. Indien de douche is geïntegreerd in het bad en er geen separate
douche aanwezig is, kan de Recoh-vert / Douchepijp op het bad worden
aangesloten (beluchten is nodig).

Een sifon kom ik in de beschrijving niet tegen. Enne, waarom is de handleiding van de fabrikant heilig, aanpassen en verbeteren hoort er nu eenmaal bij...

Maare... zijn er nog metingen gedaan aan dwtw's, daar gaat dit topic tenslotte over :) . Liefs in m3/gas per m3 water. Mag ook metingen zijn zonder dwtw.

[ Voor 13% gewijzigd door drielp op 22-12-2013 18:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

kwestie van proberen he, die beluchting, ik had hem duidelijk niet nodig,
de bijgeleverde spullen (technea) zijn vrijwel plug en play en de sifon ook.
maar goed bij verstopping een sifon in de meterkast ?
gewoon zelf nadenken dus, de fabrikant kent je huis niet.
ja hoor, metingen ja, goed ik gebruik vanwege de warmtepomp nu dus geen gas voor cv,
op mindergas zie ik het lopen, eerste resultaat is al dat gasverbruik `overig` nu fors lager is met 2 kinderen dan voorheen met 2 volwassenen zonder dwtw.

de exacte cijfers post ik niet meer, de reacties daarop nodigen niet meer uit dat nog te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freemann
  • Niet online

Freemann

Nadenken moet iedereen ook zeker blijven doen, klakkeloos achter een of meerdere aanlopen is niet altijd de beste keuze/oplossing.

Dat geldt dus ook voor een sifon in de meterkast en/of het uberhaupt wel/niet toepassen van een beluchter/sifon. Bij ons hangt de DWTW in een 75mm zelfgemaakt sifon wat weer rechtstreeks in de 110mm standleiding aangesloten is. We hebben in 5 jaar tijd meerdere keren meegemaakt dat het douche-sifon leeggezogen werd en nog nooit meegemaakt dat de75mm sifon verstopt zat.
Het douche-sifon loopt bij ons leeg als hij verstopt zit met vrouwlief haar haren, er een paar cm water op de douchevloer staat en je de prop met haren eruit haalt en het sifon daarna weer dichtstopt. Er loopt dan in een korte tijd een grote(re) hoeveelheid water door de pijp.

Het 75mm sifon zit bij ons in de schuur en wil daar liever geen douchewater vinden....

Iemand ervaring met een regen/stort -douche en de DWTW?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• engelbertus
Een sifon is niet verplcht.
Als je een open verbinding met de buitenlucht maakt is den sifon nodig als stankafsluiter, zonder die open verbinding moet je nooit twee sifons achterelkaar plaatsen.
Ik heb een beluchter bivenaan de wtw aangesloten. Die gaat alleen open bij onderdruk, dus geen last van stank, kost 5 euro, en anders moest ik de meegeleverde y koppeling op een andere manier dicht maken.

De wtw is kiwa gekeurd, en mag daarom als gewone rioleringsbuis gezien worden, en mag verder zonder echte maatregelen worden aangesloeten, o.a. door de dubbele afscherming tussen het rioolwater en de waterleiding.

De mithomis trouwens volgens de tekening 40 mm diameter, de hei-tech /technea 50 mm

Ik heb een heitech 2e.
Wat het exacte verschil met v3 is weet ik niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippo765

flippo765

4170 Wp subsidieloos

Het past hier ook veel beter met beluchter aan de bovenkant, dit ga ik dus ook toepassen.

Deze WTW van itho is de vervanger van de kunststoffen/aluminium uitvoering.

De fabrikant is zeker niet heilig, kan er weinig over vinden in de handleiding, alleen de woorden: 'zet hem in elkaar zoals op tekening staat'.
De verloopstukjes van 40 naar 50mm kloppen ook niet, heb nog geen mail-antwoord hierop gehad.
Evengoed heb ik nu ruimte in de meterkast gemaakt ga ik hem morgen gewoon plaatsen.

[ Voor 51% gewijzigd door flippo765 op 23-12-2013 23:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drielp
De meting van vandaag.

Tijd:14 minuten.
Koud watertemp dwtw in: 8,8 ºC
Koud watertemp dwtw uit: 25,6 ºC
Douchewater dwtw uit: 18,6 ºC

Waterverbruik: 123 liter = 8,8 liter/min
Gasverbruik: 337 liter = 24 liter/min (inclusief opwarmen van de dwtw)

= 2,74 liter gas/liter water.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• engelbertus
kun je ook douchewater dwtw in meten?
dan kun je ter vergelijk kijken wat het zonder dwtw zou hebben gekost om koud water op te warmen tot de gewenste temperatuur...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drielp
De mengkraan staat op ongeveer 38ºC en dan nog een beetje afkoeling, zou zo rond de 35ºC zitten.

Maar dat zegt niets over het opwarmen van het koude water zonder dwtw. Zonder dwtw zou de opwarming van de 123 liter water van 8,8 ºC naar de gemeten 25,6 ºC ook door de combiketel opgewarmd moeten worden. Dat zou ongeveer 300 liter gas extra gekost hebben. En dan heb ik het warmteverlies in de toevoerleidingen en het verlies in de ketel niet meegenomen. Ik denk dat dat een 2 x zo groot verbruik zonder dwtw geen verkeerde aanname is.

Kijk eens aan: JvdW in "Gas besparen door middel van CV tuning"

4,92 liter gas/liter water zonder dwtw. Omgerekend 608 liter gas voor 14 minuten douchen.

[ Voor 14% gewijzigd door drielp op 29-12-2013 19:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• engelbertus
het is toch bekend hoeveel energie er nodig is om water op te warmen van 8,8 naar 38 graden?
dat is dan de minimale hoeveelheid gas die je nodig zou hebben gehad, zonder enig verlies mee te rekenen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drielp
Water opwarmen van 8.8 naar 38 ºC kost 3591.6 Kcal (= 15034.4 KJ = 4.18 kWh). Als we aannemen dat 1 m3 gas = 8 kWh dan kom ik op 522 liter gas om de 123 liter water te verwarmen. Dat is dan 4.24 liter gas/liter water

De praktijktest (zie vorige post) geeft aan dat er, zonder dwtw,4.92 liter gas/liter water nodig is. Een verlies van 14%. Best veel om te negeren. De theorie is leuk om te weten, de praktijk is echter dat telt....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• engelbertus
klopt maar dat betekent dus dat de dwtw een heel behoorlijk rendement heeft. scheelt zo 45% op het gasverbuik. in de praktijk.
en minimaal 35% ... theoretisch

je zou zelfs in ou geval het verlies van je ketel en leidingen kunnen uitrekenen en dat als percebntage bovenop je huidige gasverbuik kunnen rekenen, om het effect in jouw situatie in een besparing uit te drukken.

[ Voor 57% gewijzigd door engelbertus op 29-12-2013 21:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drielp
engelbertus schreef op zondag 29 december 2013 @ 20:59:
klopt maar dat betekent dus dat de dwtw een heel behoorlijk rendement heeft. scheelt zo 45% op het gasverbuik. in de praktijk.
en minimaal 35% ... theoretisch

je zou zelfs in ou geval het verlies van je ketel en leidingen kunnen uitrekenen en dat als percebntage bovenop je huidige gasverbuik kunnen rekenen, om het effect in jouw situatie in een besparing uit te drukken.
Ik zou dan ook het verlies van de 25 liter boiler mee moeten nemen, maar binnenkort komt de e-boiler tussen de dwtw en de combiketel. Dan wordt het verhaal weer ietsje anders....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• engelbertus
ja, je moet het niet extra meenemen, het zit dan in je totale verlies / rendement van verwarmen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArwinV
Net even op de thermometers gekeken toen mijn vrouw aan het douchen was. Heb geen tijd opgenomen en ook geen gasverbruik, maar wel weer met een glimlach geconstateerd dat het koude water van 10 naar 26 graden werd opgewarmd. Dik tevreden dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer

Seafarer

XXX

Ik zou erbij kruipen. Die buis doet het wel. :)

Nog 2 dagen dan ga ik de mijne testen.

(ik moest even mijn bad eruit halen, valt dus een beetje tegen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArwinV
Seafarer schreef op woensdag 01 januari 2014 @ 22:14:
Ik zou erbij kruipen. Die buis doet het wel. :)
Waarom denk je dat ik alleen maar ff op de thermometers heb gekeken en geen tijd en gasverbruik heb opgenomen? <3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer

Seafarer

XXX

ik zat niet op te letten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

net even een kabeltrekker met een spons door de wtw getrokken, nu is de dwtw weer clean en shiny voor de volgende 3 jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blissard
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 18:39
Seafarer schreef op dinsdag 10 december 2013 @ 20:52:
[...]

Waarom ga je die ketel vervangen? Dit is typisch zo'n apparaat dat je moet laten hangen totdat de fabrikant geen onderdelen meer heeft.
Ha, ik zie je reactie nu pas. Bedankt voor de wijsheid. Ik was van plan de ketel te vervangen door een nieuwer exemplaar omdat die iets zuiniger met gas en stroom zijn. Door jou opmerking laat ik hem lekker hangen tot hij (grote) problemen krijgt. Vervangen kan altijd nog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Dre

Verwijderd schreef op zaterdag 04 januari 2014 @ 21:42:
net even een kabeltrekker met een spons door de wtw getrokken, nu is de dwtw weer clean en shiny voor de volgende 3 jaar.
Het zou wel vervelend zijn als iemand de D-WTW op een onbereikbare plek geplaatst heeft, dan kan dit niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer

Seafarer

XXX

In de handleiding staat dus ook : "niet verstoppen" een D-wtw is een apparaat en het moet dus mogenlijk zijn om deze te vervangen uitbouwen repareren. Dan kan je hem ook fatsoenlijk reinigen. Eric-pvt doet het met een schuurspons. Een pijpenrager lijkt me makkelijker en effectiever. Maar schoon is schoon hoe je het ook doet.

Maar nu de vraag aan jullie allen: Filter voor de d-wtw in de leiding water toevoer.

Tijdens mijn installatie kwam ik roest tegen in de koperen pijpen. Dit komt gegarandeerd uit de waterleiding. Mischien wel 20 jaar oud. Maar voldoende shit om de kleine kanelen te verstoppen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippo765

flippo765

4170 Wp subsidieloos

Als het water zo verontrenigd is dat de toevoerkanalen verstoppen dan vraag ik me af of het nog wel verstandig is het water te gebruiken voor consumptie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 11-09 14:00
Ja idd komt het dan ook bruin je kraan uit of zit het in het filtertje aan het einde van de kraan?

Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer

Seafarer

XXX

!null schreef op zondag 05 januari 2014 @ 22:55:
Ja idd komt het dan ook bruin je kraan uit of zit het in het filtertje aan het einde van de kraan?
wel een goed idee om die filtertjes eens te bekijken.

Roest is niet dodelijk dus ik zie het probleem niet.

Overigens grohe beschermd zijn kranen ook met filtertjes voor de kraan. Douche koppen hebben ook filtertjes. Wasmachines,voor het magneet ventiel.
Wat dacht je van leiding breuk in de straat of reparaties. Er zit werkelijk van alles in. Wat soms heel lang kan liggen. Bij mij zat het in een horizontaal stuk 22 mm koperen pijp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Ik heb zelf gewoon enorm oude leidingen (geen idee hoe oud) in een zeer oude woningen. Als ik 'sochtends bij de kraan kom (met andere woorden, het water heeft een nachtje stil gestaan) laat ik altijd even de boel doorlopen. Het smaakt echt voor geen meter dan, kan nooit goed zijn. Als ik het even heb door laten lopen smaakt het prima en is het gewoon lekker water. Maar mijn vriendin bijvoorbeeld, die proeft dat helemaal niet.

Roest is misschien niet dodelijk maar zou het toch niet zo prettig vinden. Bovendien raken die filtertjes ook een keer verstopt. Maar goed, je hebt het al gevonden.

[ Voor 3% gewijzigd door !null op 06-01-2014 10:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freemann
  • Niet online

Freemann

Misschien is dit een idee:
http://www.waterfilter.nu...filter-voor-het-hele-huis
Kost wat, maar zal altijd goedkoper zijn dan je hele huis opentrekken en alle leidingen vervangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
En ook al heb je al je leidingen vervangen, er zit nog een hoop troep in het water, ook al is ons water van hoge kwaliteit. Als je zo'n filter installeert zul je toch verbaast zijn over wat er nog in blijft hangen.
Ik zou zelf wel zoiets willen bij de keuken kraan. Pak je toch het meeste drinkwater.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Nu online

ericplan

5180 Wp PV

Heb ook een keer de keerklep bij de hoofdkraan losgemaakt. Daar zat een klein kiezelsteentje tussen. Keerklep werkte niet meer. Je zal altijd wel verontreinigingen in je leidingen houden.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blissard
!null schreef op maandag 06 januari 2014 @ 10:18:
En ook al heb je al je leidingen vervangen, er zit nog een hoop troep in het water, ook al is ons water van hoge kwaliteit. Als je zo'n filter installeert zul je toch verbaast zijn over wat er nog in blijft hangen.
Ik zou zelf wel zoiets willen bij de keuken kraan. Pak je toch het meeste drinkwater.
Ik zou met die filters wel oppassen dat je niet juist een groei-plek creert voor de bacterieen, algen en weet niet wat meer, dat je nu juist niet in je drinkwater wilt hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freemann
  • Niet online

Freemann

blissard schreef op maandag 06 januari 2014 @ 10:54:
[...]

Ik zou met die filters wel oppassen dat je niet juist een groei-plek creert voor de
bacterieen,
Zou kunnen ja.
algen
Betwijfel het, zeker als het filter in het donker hangt. Heb in mijn aquarium filter nog NOOIT afgegroeide algen gevonden, terwijl deze in overvloed, wel in het aquarium zelf zitten.
en weet niet wat meer, dat je nu juist niet in je drinkwater wilt hebben.
je weet niet wat nog meer, maar je weet wel dat het slecht is?

Je moet is weten hoeveel harsgefilterd water je, zonder het te weten, drinkt.
Deze filters hebben vaak een doorlooptijd van MAANDEN. De leverancier van bovenstaande filters adviseert om de filter naargelang het verbruik 1 keer per 9-14 maanden te vervangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blissard
Beste Freeman,

niet zo prikkelbaar. Ik weet helemaal niet dat het slecht is. Dat zeg ik ook niet. Ik weet dat je op moet letten als je iets definitiefs in je waterleiding gaat bouwen. Als jij het beter weet dan heb je daarmee mijn vraag beantwoord toch? Dat is voor mij echt geen enkel probleem.Ik leer graag van de kenners. Ik hoop alleen ook de niet-kenners soms te prikkelen tot nadenken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freemann
  • Niet online

Freemann

Beste Blissard,

Er wordt vaak een bommetje (als waarheid) los gelaten die een niet meer te volgen explosie aan reacties oplevert. Soms is het dan prettig om korte metten te maken met een bepaalde stelling/aanname/etc.

Ben het met je eens dat als je iets in je leidingsstelsel plaatst je uit moet kijken voor vervuiling en volgens mij geldt dat voor alles.
Mijn reactie was op een post waarbij gesteld werd dat leidingen mogelijk vervuild zijn en water alles behalve goed lijkt. Als je dat in het achterhoofd neemt, dan moet je zo ie zo afvragen wat het beste is. Eigenlijk wil je dan je volledige leidingwerk vervangen, maar als dat geen optie is, dan is dit een filter. Zodra je filters toe gaat passen (op welk vlak dan ook) dan moet je onderhoud/inspecties plegen om nog grotere problemen te voorkomen.

Ook vraag ik mij af waar het probleem van de watervervuiling zit. Je mag aannemen dat het leidingwaterbedrijf schoon water levert. Als dat zo is, dan zit het probleem dus in het huis.
Als het probleem in het huis zit, dan heeft het plaatsen van een filter nabij de meterkast geen zin. Je zult dan bij ieder tappunt in je huis een filter toe moeten passen. Echter vraag ik mij dan weer af of dat wel haalbaar is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippo765

flippo765

4170 Wp subsidieloos

De reden dat ik de vraag stelde was omdat ik een aantal jaar een in de badkamer elke keer een beetje roestwater uit de kraan kreeg.
Dit kwam omdat er achter de tegels een stukje stalen pijp zat die langzaam aan de binnenkant aan het verteren was.
Roest in grote stukken is niet perse slecht voor je, het probleem is vaak hetgeen wat opgelost is in het water en bij veeltallige blootstelling pas schadelijk kan zijn.

Niets iets waarbij je direct al je leidingen uit het huis moet slopen, wel iets om over na te denken bij verbouwing of misschien controleren of het bij de watermeter ook al verontreinigd is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer

Seafarer

XXX

Heren, heren,

Inderdaad rustig aan voordat de bom ontploft.

Ik bedoelde een simpel metaalgaas filtertje. Y-filtertje waarbij de maas wijdte kleiner is dan de gaatjes in de D-WTW.

Er zijn dus meer ervaringen met steentjes en/of brokjes rommel. Aan dit soort dingen ga je niet dood en gevoelige onderdelen, keramische kranen hebben altijd een filtertje voor de kraan.

Het filter van Feeman is ook een smaak filter. Zover wilde ik niet gaan. En inderdaad dit vergt zorg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ik heb wel een stalen gruis filtertje voor de boileringang, die zat er al, verwijderen kan met de hoofdkraan dicht, grappig is dat de loodgieter eens zei, open eens de uitloop bij de hoofdkraan, spoelt je gruis zou terug, en de kruipruimte in. (de boiler stroomt dan achteruit leeg)
ieder jaar doe ik dat, het ene jaar zit er veel rommel zand en steentjes in, het andere jaar niets.
geen peil op te trekken.
voor een dwtw zal het weinig uitmaken, door de boiler gaat het niet, en anders blijft het wel in het kraanfiltertje hangen.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 06-01-2014 21:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer

Seafarer

XXX

Verwijderd schreef op maandag 06 januari 2014 @ 21:31:
ik heb wel een stalen gruis filtertje voor de boileringang, die zat er al, verwijderen kan met de hoofdkraan dicht, grappig is dat de loodgieter eens zei, open eens de uitloop bij de hoofdkraan, spoelt je gruis zou terug, en de kruipruimte in. (de boiler stroomt dan achteruit leeg)
ieder jaar doe ik dat, het ene jaar zit er veel rommel zand en steentjes in, het andere jaar niets.
geen peil op te trekken.
[b]voor een dwtw zal het weinig uitmaken,[/b] door de boiler gaat het niet, en anders blijft het wel in het kraanfiltertje hangen.
Eric-pvt, dat begrijp ik niet. Als de vervuiling (wat dan ook) een grotere diameter heeft dan de gaatjes van de D-WTW dan verstoppen ze en gaat het rendement achteruit. :'(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Nu online

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Heeft er iemand een plaatje van een dwtw aan de binnenkant? Ik zou niet weten waar er kleine gaatjes zouden moeten zitten...

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 19:55

franssie

Save the albatross

blissard schreef op maandag 06 januari 2014 @ 10:54:
[...]

Ik zou met die filters wel oppassen dat je niet juist een groei-plek creert voor de bacterieen, algen en weet niet wat meer, dat je nu juist niet in je drinkwater wilt hebben.
Dat is wel de reden dat ik 'm uit mijn koelkast heb verwijdert, in NL (op Rotterdam na) hebben we beter water uit de kraan dan dat er in een spa fles zit, dan heb je geen filter nodig. Wil je er wel eentje dan moet je die wel regelmatig (6 maanden) vervangen.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op maandag 06 januari 2014 @ 21:31:
Eric-pvt, dat begrijp ik niet. Als de vervuiling (wat dan ook) een grotere diameter heeft dan de gaatjes van de D-WTW dan verstoppen ze en gaat het rendement achteruit. :'(
daar kan wel een aardig steentje doorheen door de dwtw , en anders geld dat ook voor de sifon van je kranen.
de dwtw is namelijk gewoon pijp-in-pijp en kan meer dan cw6 aan in aanvoer
Afbeeldingslocatie: http://www.technea.nl/cache/paragraphs/douchepijp-wtw_koperen_buis_800x600.jpg
dit is een grof half produkt, de wtw v3 bijvoorbeeld heeft intern ribbels om de flow afvalwater af te remmen

[ Voor 31% gewijzigd door Verwijderd op 06-01-2014 22:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer

Seafarer

XXX

Proton_ schreef op maandag 06 januari 2014 @ 21:48:
Heeft er iemand een plaatje van een dwtw aan de binnenkant? Ik zou niet weten waar er kleine gaatjes zouden moeten zitten...
een nul.

Proton je hebt helemaal gelijk. http://www.technea.nl/home/prod=19/

Ik zat met mijn warhoofd bij iets anders met wel gaatjes.

Maar als je de tekening bekijkt zie je dat de opgaande waterstroom eigenlijk een spleetje is. Logisch hoge snelheid en groot oppervlak.

Misschien valt vervuiling wel mee. (hoop ik)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer

Seafarer

XXX

Verwijderd schreef op maandag 06 januari 2014 @ 22:11:
[...]

daar kan wel een aardig steentje doorheen door de dwtw , en anders geld dat ook voor de sifon van je kranen.
de dwtw is namelijk gewoon pijp-in-pijp en kan meer dan cw6 aan in aanvoer
[afbeelding]
dit is een grof half produkt, de wtw v3 bijvoorbeeld heeft intern ribbels om de flow afvalwater af te remmen
Mooie foto, spleetje is groter dan ik dacht. Verstopping zal dan wel meevallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 19:55

franssie

Save the albatross

Seafarer schreef op maandag 06 januari 2014 @ 22:19:
[...]
<>
Misschien valt vervuiling wel mee. (hoop ik)
Ik hoop dat ook jouw drinkwater schoon is.
Leuke van dit systeem is dat water in de binnekant van de binnenbuis aan de buis plakt (dat doet water),

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drielp
[messagexp=41533303,noline]eric-pvt schreef op zaterdag 04 januari 2014 @ 21:42[/message]:
Was het ook nodig? Oftewel, kwam er veel vuil uit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

viel wel mee, beetje gladde substantie, verder niets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• David
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 20:40
Over een paar weken gaat de aannemer beginnen aan onze nieuwe badkamer. Om te kijken of een douche-wtw voor ons interessant zou zijn heb ik vandaag maar even gemeten aan ons gasverbruik bij een lange douchebeurt zónder wtw.

De verwarming voor het douchen een standje lager gezet zodat alle gasverbruik van de ketel toe te schrijven valt aan het verwarmen van douchewater.

Ketel = Remeha Avanta 28c met tapwaterwarmhoudfunctie ingeschakeld
Koud water = 11ºC (gemeten)
Douchewater = 38ºC (aanname)
Douchekop spuugt zo'n 9l/min. uit (aanname) 6,5l/min. uit - Grohe Vitalio
Douchetijd = 24 minuten en 44 seconden = 1484s
Gasverbruik = 639l

Dat komt neer op een gasverbruik van 26,6 liter per minuut, ofwel ongeveer 3l gas per liter warm water. Dat is minder gas dan theoretisch kan worden aangenomen, dus ofwel het douchewater was minder warm, ofwel de douchekop spoot minder liters water per minuut ofwel de tapwaterwarmhoudfunctie van de ketel heeft meegeholpen (of alledrie).

Het eerste wat me opvalt is dat het eigenlijk dik meevalt. 24 minuten douchen is écht lang, en dan nog kost het maar zo'n € 0,42 aan gas. Dat maakt ook meteen dat de terugverdientijd van zo'n douche-wtw in een huishouden met twee personen, normaal douchegedrag en een spaardouchekop al gauw richting 10 jaar gaat.

[ Voor 1% gewijzigd door David op 12-01-2014 18:00 . Reden: nagementen: douchekop douchet 6,5l/min. i.p.v. 9l/min ]

Dato DUO synth voor twee

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer

Seafarer

XXX

Hierbij 2 metingen. Met en zonder wtw. (zonder is de douche kop in de toilet pot gehangen)

https://www.dropbox.com/s...2wk/d-wtw%20metingen.xlsx

Rendement valt me tegen. Of ben ik ergens flink aan het blunderen.

@drielp
Er is ook een meting zonder dwtw met een nefit ecomline 14 jaar oud.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drielp
Zoals je al aangaf kloppen je cijfers waarschijnlijk niet, theoretisch heb je ongeveer 803 653(*) liter gas nodig om (24.7 x 96,5=) 222160 liter te verwarmen van 11ºC naar 39ºC. En dan is dat nog zonder enig verlies. Ik heb in de bovengenoemde 6 minuten 151 liter gas verbruikt, theoretisch zou dit 108 liter zijn. Ik heb dus een verlies van ruim 28%.

Het lijkt me dat de aanname van het waterverbruik iets te hoog is ingeschat, misschien deze een keertje meten?

Dit komt al meer in de buurt, een kleine 4.1 liter gas/liter water. In een andere topic komt het cijfer 4,9 liter gas/liter water langs zonder gebruik van een dwtw JvdW in "Gas besparen door middel van CV tuning"

(*gerekend met 1 m3 gas is 8 kWh)

[ Voor 66% gewijzigd door drielp op 12-01-2014 18:44 . Reden: Andere cijfers ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• David
Klopt, ik heb m'n post al ge-edit. De douchekop bleek maar 6,5l/min te produceren met een snelle meting in een emmer.

Het lijkt erop dat een douche-wtw inderdaad pas interessant is als je een stortdouche hebt en/of er heel veel gedoucht wordt. Hier neem ik hem dan waarschijnlijk ook niet mee in de badkamerverbouwing. Jammer, want ik vind het zo'n elegant principe :)

Dato DUO synth voor twee

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArwinV
@ drielp:
Je stelt nu dat je water gaat verwarmen tot 39 graden, klop dat wel? Volgens mij verwarmt de ketel het water niet tot 39 graden maar tot => 50 graden (temp. die op de ketel staat ingesteld) en wordt in je mengkraan dit water met koud water gemengd tot de ingestelde temperatuur van 39 graden. Of denk ik verkeerd?

Blijft nog altijd het feit dat alles wat de wtw verwarmt niet meer door de ketel gedaan hoeft te worden, maar mogelijk dat er wel andere cijfers uit komen.

@david:
Bedenk wel dat het nu waarschijnlijk een stuk eenvoudiger en minder duur te realiseren valt dan op een later moment. Gasprijs zal vast wel gaan stijgen in de toekomst waardoor je besparing automatisch groter zal worden. Als je van plan bent lang in je huis te blijven wonen is het misschien toch we interessant voor je om hem nu wel in de verbouwing mee te nemen.

[ Voor 29% gewijzigd door ArwinV op 12-01-2014 18:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drielp
@ArwinV, effectief verwarm je het water tot 39 ºC, dat je eerst tot 50 ºC (vaak hoger ivm met een bepaalde bacterie) en dit mengt met koud water maakt niet uit voor de theoretische hoeveelheid energie. Praktisch wel want bij hogere temperaturen heb je meer verlies.

@David, idd jammer. De dwtw bouw je nu gemakkelijk in en gaat heel lang mee en je weet nooit wat de toekomst brengt. Hier komt binnenkort een elektrische boiler voor de combiketel. Met de dwtw en een beetje teveel zonnestroom kan ik bijna het jaar rond douchen. Het bedrag van €475,- is niet echt veel vergeleken met de kosten van de verbouwing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArwinV
drielp schreef op zondag 12 januari 2014 @ 18:56:
@ArwinV, effectief verwarm je het water tot 39 ºC, dat je eerst tot 50 ºC (vaak hoger ivm met een bepaalde bacterie) en dit mengt met koud water maakt niet uit voor de theoretische hoeveelheid energie. Praktisch wel want bij hogere temperaturen heb je meer verlies.
Dus daar zit dan waarschijnlijk al een stuk van die 28% verlies in die je noemt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer

Seafarer

XXX

@david

Nu ietsje investeren en later je huis verkopen met een beter label?

@drielp

heb je nog even tijd om deze te bekijken ik ben nog niet echt happy met mijn wtw.

https://www.dropbox.com/s...2wk/d-wtw%20metingen.xlsx

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drielp
Ik krijg een error, maar welk type/merk heb je? De manier van aansluiten, direct op het koud van de douche mengkraan of op combiketel of allebei scheelt wel wat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Nu online

Proton_

Team Welles

(overbodig)

[ Voor 95% gewijzigd door Proton_ op 12-01-2014 19:23 ]

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer

Seafarer

XXX

drielp schreef op zondag 12 januari 2014 @ 19:10:
Ik krijg een error, maar welk type/merk heb je? De manier van aansluiten, direct op het koud van de douche mengkraan of op combiketel of allebei scheelt wel wat.
Wat voor error?

ketel is een nefit ecomline. Zelfde als jij hebt.
Je had hier al eens eerder gevraagd naar een meting zonder wtw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• David
Seafarer schreef op zondag 12 januari 2014 @ 19:03:
@david
Nu ietsje investeren en later je huis verkopen met een beter label?
Een besparing van ca. 50m3 per jaar doet met het energielabel ook niet zoveel, vrees ik. Of zie ik dat verkeerd?

@drielp
Ik sloof me graag uit om het gasverbruik omlaag te brengen. We wonen er ongeveer een jaar en het gasverbruik daalt elke maand vanwege vloerisolatie, zolderisolatie, kierdichting en hopelijk eind van de maand HR++-glas. Al die maatregelen kosten meer, maar besparen ook veel meer.

Ondanks dat € 475 op een hele verbouwing niet zoveel geld is is het wel € 475 en dat vind ik wel erg veel om het gasverbruik met zo'n 50m3 terug te dringen. Zijn er geen goedkopere WTW's met bijvoorbeeld een minder goed rendement? Dat zou in mijn situatie ideaal zijn.

Dato DUO synth voor twee

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ik vind je aannames erg leuk maar ik wissel mijn dwtw voor geen goud meer in.
vanaf 2 personen is het helemaal party.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Terpen Tijn
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 16:44
Hm, maar als ik Milieu Centraal mag geloven, dan bespaart iets als HR++ glas voor het hele huis ook slechts 80 euro per jaar; dus iets van ~125 m3 gas (t.o.v. normaal dubbelglas). Ik neem aan dat overal HR++ glas veel duurder is dan zo'n 500 euro voor een douche-WTW, en de TVT dus navenant.

Soortgelijke berekeningen kun je ook maken voor andere isolatie (vloer: 28 euro, gevel: 45 euro, dak: 85 euro). Geen van allen iets dat je in 10 jaar terug hebt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Nu online

Proton_

Team Welles

@David je wordt behoorlijk lastiggevallen :)
Zou je toelichting willen geven op de 50 kuub per jaar? Ik kom op 2 personen * 300 douchebeurten per jaar * 300 liter gas per douchebeurt = 180 kuub (~€100).
Met een rendement van 40-50% bespaar je hier dus ~80 kuub.

[ Voor 12% gewijzigd door Proton_ op 12-01-2014 19:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer

Seafarer

XXX

David schreef op zondag 12 januari 2014 @ 19:29:
[...]

Een besparing van ca. 50m3 per jaar doet met het energielabel ook niet zoveel, vrees ik. Of zie ik dat verkeerd?

@drielp
Ik sloof me graag uit om het gasverbruik omlaag te brengen. We wonen er ongeveer een jaar en het gasverbruik daalt elke maand vanwege vloerisolatie, zolderisolatie, kierdichting en hopelijk eind van de maand HR++-glas. Al die maatregelen kosten meer, maar besparen ook veel meer.

Ondanks dat € 475 op een hele verbouwing niet zoveel geld is is het wel € 475 en dat vind ik wel erg veel om het gasverbruik met zo'n 50m3 terug te dringen. Zijn er geen goedkopere WTW's met bijvoorbeeld een minder goed rendement? Dat zou in mijn situatie ideaal zijn.
Dat zie je niet verkeerd als spaarzame doucher. Dan valt het vies tegen.

Maar als je bij de verkoop laat merken dat het geinstalleerd is wordt eerst de makelaar blij (weet helemaal niet waar die het over heeft) daarna koper blij.( weet alleen dat het bespaart, maar hoeveel?)

Mensen worden blij van zo'n pijp (maatregel).

Ik bedoel dus, gooi even je technische en cijfermatige manier van denken overboard. Voordat je geen pijp laat installeren.

Blijft altijd je Eigen beslissing natuurlijk. O-)

Er was ook iets met 200 douche beurten en de pijp is CO2 neutral. :z

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Proton_ schreef op zondag 12 januari 2014 @ 19:44:
per douchebeurt = 180 kuub (~€100).
waar krijg ik die gasprijs anno 2014 ?
het is meer ~1 euro/m3 op 500m3
en ~80 cent per m3 vanaf 1250m3
douchen doe je wel de komende 10 jaar, dus ik begrijp al die argumeten niet, je raakt immers zonder zeker je centen kwijt.
ik durf wel te stellen dat een dtwtw tenminste 50% gas scheelt op je warme water,
in sommige gevallen veel veel veel meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Niet online

Dre

dit is nu ook weer niet nodig

[ Voor 91% gewijzigd door teacher op 13-01-2014 15:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

lieve dre, ik betaalde bij greenchoice 484 euro voor 500m3
ik heb hiervan een afrekening gepost en mkleinman ook.
verder heb ik nu een warmtepomp dus ik zie nu duidelijk wat overig (warmwater) doet.
niemand heeft dat inzicht.
zeker jij niet zonder wtw.

wegzetten lukt dus niet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer

Seafarer

XXX

@ dre

Jij rekent nogal graag.

Wil jij hier eens naar kijken, https://www.dropbox.com/s...2wk/d-wtw%20metingen.xlsx , ik vind mijn d-wtw een beetje tegen vallen. met een meting vandaag en 43 % besparing. Of zie ik wat verkeerd.

Alvast bedankt voor de moeite. :+

[ Voor 10% gewijzigd door teacher op 13-01-2014 15:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bezuiniger
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 21:15
David schreef op zondag 12 januari 2014 @ 19:29:
[...]

@drielp

Het energielabel heeft weinig tot niets met werkelijke prestaties te maken, maar alles met de geïnstalleerde maatregelen. Dat krijg je als je een label deels laat inrichten door de installatiebranche.

HR++ in de keuken, douche en slaapkamer totaal 6x HR++ (plus een draadglasruit in de schuur) vervangen kostte bijna €670,-, laten we zeggen €600,- voor alleen de HR++. De besparing zoals het er nu uitziet is minimaal 15% van het totale verbruik, ofwel ca. 135m3. Mindergas geeft zelfs aan dat het totale gasverbruik naar ca. 650m3 gaat (-38%), maar dat lijkt me sterk en heeft bovendien met de zachte winter tot nu toe te maken. De bovenverdieping en achtergevel voorzien van tripleglas gaf jaren terug trouwens een besparing van ca. 700m3. Als je naar de trend kijkt dan wordt isolatie schaamteloos ondergewaardeerd.

Begrijp me niet verkeerd, als het makkelijk is aan te brengen dan zou ik zeker een DWTW aanraden of minstens zorgen dat deze er later snel ingezet kan worden. Maar ik snap heel goed dat andere maatregelen voorgaan: dat is hier ook zo. Gevelisolatie wordt binnenkort ingepland, en het dak ga ik ook nog lichtjes extra inpakken. De 500m3 grens is dan al heel snel in zicht. :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Niet online

Dre

@eric-pvt
Je 'vergeet' dat in die 484 euro nog vaste kosten zitten die onafhankelijk zijn van het verbruik. Dat ik jou dat nog moet uitleggen ;)

@Seafarer
Ik reken zeker graag en hou meer van gemeten dan van verzonnen getallen :). Maar je linkje doet het niet (404)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

we kunnen ook iets verder denken,
elke m3 is er eentje
net zoals elk tshirt uit bangladesh.
velen die zeggen dat het niet uitmaakt, maakt miljoenen m3`s.
iets verder denken mag best, het is zelfs duurzaam daarover na te denken.
ik kan geen redenen bedenken om geen dwtw te nemen, dat weet dre vast wel.

lieve dre, je snapt toch ook wel dat het mij alleen maar boeit wat eruit gaat ?
ik heb aantal eenheid 500m3 voor 484 euro, de onderverdeling is crisis taal, die bezig ik niet,
het praat ook niets goed, het is uit mijn pocket weg, dus niet meer beschikbaar.
ik heb de zorg voor 3 andere mensen, en zo neem ik beslissingen.

[ Voor 34% gewijzigd door Verwijderd op 12-01-2014 20:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer

Seafarer

XXX

@dre

Dropbox zelf zit in de problemen.

Andere keer dan maar.

[ Voor 146% gewijzigd door Seafarer op 12-01-2014 21:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dre schreef op zondag 12 januari 2014 @ 20:09:
eric-pvt, stop eens met die misleidende cijfers de wereld in te slingeren.
ik hoor graag het alternatief voor david en het rendement van geen dwtw, dus een gewone pvc buis.
en dan bij 1-2 en 4 personen.
als je dat niet kunt is de term misleiding gewoonweg schunnig te noemen dat jij dat in het forum zo op de persoon durft te zeggen, tegen iemand die het wel weet, en het exact meet, en vergelijkt op mindergas met menig forum member.(die hoor ik niet klagen of misleiding noemen)
je weerhoud het forum door je gedrag en toon van essentiele informatie, en dat heb ik al vaker gezegd.
het is trolling.

voor mij is veel belangrijker hoeveel personen nu en over 10 jaar bij david onder de douche staan.
dan komen we vanzelf op geen-goot-plaat-bak of pijp (lengte) en zijn we weer ontopic

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 12-01-2014 20:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• David
Proton_ schreef op zondag 12 januari 2014 @ 19:44:
@David je wordt behoorlijk lastiggevallen :)
Zou je toelichting willen geven op de 50 kuub per jaar? Ik kom op 2 personen * 300 douchebeurten per jaar * 300 liter gas per douchebeurt = 180 kuub (~€100).
Met een rendement van 40-50% bespaar je hier dus ~80 kuub.
Kom maar op :) Nu is precies het moment om deze beslissing te nemen. Wel is het zo dat die € 475 of hoeveel het dan ook is maar één keer uitgegeven kan worden. Als het dan om gasbesparing gaat wil ik zoveel mogelijk gas besparen voor m'n geld.

We staan ook nog eens meestal samen onder de douche. Dat alleen al levert een rendement van 50% op :9

@eric-pvt: ik deel je sentiment: elke besparing helpt. Maar met díe filosofie kan ik beter een douche-wtw doneren aan mijn overbuurman of aan mijn oude studentenhuis waar er veel meer met gas verwarmd water door het doucheputje verdwijnt. Of in mijn eigen geval: het geld uitgeven aan iets dat meer gas bespaart.

Dato DUO synth voor twee

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drielp
Met dwtw alleen op koud mengkraan doet nu 2,8 liter gas/liter water. Zonder doet 4,9, is dus 43 % beter.
Als dwtw is opgewarmd dan is het 2.3 liter gas/liter water, geeft dus een besparing van 53%. Op de combiketel erbij geeft nog meer rendement. En het wordt nog kouder, het water is nu nog ruim 8ºC...

Andere configuraties zoals met zonne-of elektrische boiler kunnen nog beter uitpakken, bij mij wordt de e-boiler haalbaar in de lente en zomer. PV direct salderend de boiler in, de voorverwarming door dwtw helpt het haalbaar te maken. In de andere jaargetijden wordt de boiler misschien ingezet om het overschot op te maken.

En zoals gezegt door eric-pvt, ik wil 'em dus nooit meer kwijt, een tvt van 9 jaar is niet boeiend, dat is namelijk flink minder. Een besparing van 70 tot 80 m3 per jaar is op een verbruik van 450 m3 best significant.

edit: samen douchen is juist een reden voor een dwtw, het blijft dan vaak niet bij een twee-persoonshuishouden >:)

Kortom, plaatsen dat ding: http://www.eco-logisch.nl/Hei-Tech-douche-wtw-1985

Enne een beter milieu begint bij jezelf, niet bij je buurman...

[ Voor 13% gewijzigd door drielp op 12-01-2014 21:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Niet online

Dre

@David
Alternatief: Douche WTW - Itho - 545D4011 kost bij de Technische Unie (winkel voor bedrijven) € 268 incl. btw (€ 222 excl). Op internet zal ie wat duurder zijn.

Goed dat je kritisch kijkt naar de kosten en de effectiviteit van je uitgave. Persoonlijk zou ik nooit blind een product kopen omdat de fabrikant er het stickertje duurzaam op heeft geplakt. Het douche-gedrag is zeer bepalend voor het financiële rendement en het effect op het milieu. Ik hoef je niet uit te leggen dat korter en met een kleinere straal douchen beter is ;)

[ Voor 3% gewijzigd door Dre op 13-01-2014 08:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• David
Dre schreef op zondag 12 januari 2014 @ 22:33:
@David
Alternatief: Douche WTW - Itho - 545D4011 kost bij de Technische Unie (winkel voor bedrijven) € 268 incl. btw (€ 222 excl). Op internet zal ie wat duurder zijn.

[...]
Dat is al een vriendelijkere prijs.

Ik blijf nog even advocaat van de duivel spelen >:). Ik heb het allemaal in een spreadsheetje gegoten. Met een totale investering van € 268, 9l/min, gemiddelde doucheduur van 10 minuten en een rendement van 50% én een gemiddelde stijging van de gasprijs met 5% per jaar sta ik na 5 jaar nog steeds € 21 in de min. Zo lang ben ik ongeveer van plan hier te wonen.

Dan heb ik de aansluitmaterialen en arbeid voor de wtw nog niet meegerekend. Dat is al snel meer dan € 100, extra koofjes en breekwerk niet meegerekend. Ook is de opwarmtijd van de wtw erbuiten gelaten.

Daarmee is het installeren van een douche-wtw in mijn geval niets meer dan een nobele daad óf een verspilling van geld - afhankelijk van hoe je ernaar kijkt.

Dato DUO synth voor twee

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freemann
  • Niet online

Freemann

David schreef op maandag 13 januari 2014 @ 09:46:
[...]

Dat is al een vriendelijkere prijs.

Ik blijf nog even advocaat van de duivel spelen >:). Ik heb het allemaal in een spreadsheetje gegoten. Met een totale investering van € 268, 9l/min, gemiddelde doucheduur van 10 minuten en een rendement van 50% én een gemiddelde stijging van de gasprijs met 5% per jaar sta ik na 5 jaar nog steeds € 21 in de min. Zo lang ben ik ongeveer van plan hier te wonen.
Dan zijn er meer posten waar je (dik) verlies op gaat maken. 5% prijsstijging zou ik zo ie zo al niet meenemen en 9l/min lijkt mij ook niet echt milieu/portomonee vriendelijk. Mogelijk is een waterbesparende douchekop meer iets voor jou.
Dan heb ik de aansluitmaterialen en arbeid voor de wtw nog niet meegerekend. Dat is al snel meer dan € 100, extra koofjes en breekwerk niet meegerekend. Ook is de opwarmtijd van de wtw erbuiten gelaten.
Duurzaam is voor veel mensen ook een hobby die niet alleen hullie zelf maar ook de rest van de mensen op deze overbevolkte aardkloot ten goede komt
Daarmee is het installeren van een douche-wtw in mijn geval niets meer dan een nobele daad óf een verspilling van geld - afhankelijk van hoe je ernaar kijkt.
als jij het milieu als geld verspilling ziet dan raad ik je aan om lekker niets te doen en je vooral niet schuldig te voelen als je (klein)kinderen op/in een wereld/samenleving staan die onbetaalbaar/onleefbaar is.

Allen sterkte met dit verlies.

(Maar misschien mag je het verduurzamen van je huis ook anders zien;
Een huis met een lager energielabel als een huis verderop in de straat heeft een verkooptechnisch voordeel. Mocht jij over 4 jaar verhuizen en de huizenmarkt staat er nog steeds beroerd voor en jij kunt in je brochure een Label-A(+,++,+++,++++++) laten zetten, dan heb je zekerweten een streepje voor op de concurrentie in de straat/buurt!)

Pagina: 1 ... 6 ... 27 Laatste