Dat blijkt ook uit mijn metingen. Mijn douchekop doet 6,5l/min en ik douche heel kort waardoor een douche-wtw nog minder aantrekkelijk wordt.Freemann schreef op maandag 13 januari 2014 @ 09:58:
Dan zijn er meer posten waar je (dik) verlies op gaat maken. 5% prijsstijging zou ik zo ie zo al niet meenemen en 9l/min lijkt mij ook niet echt milieu/portomonee vriendelijk. Mogelijk is een waterbesparende douchekop meer iets voor jou.
Zet me alsjeblieft niet weg als milieubeul, dan heb je het namelijk compleet bij het verkeerde eind. Ik wil vooral de discussie gaande houden. Als de conclusie altijd is dat je zonder douche-wtw de wereld kapot maakt wordt dit een bijster oninteressant topic.Duurzaam is voor veel mensen ook een hobby die niet alleen hullie zelf maar ook de rest van de mensen op deze overbevolkte aardkloot ten goede komt
[...]
als jij het milieu als geld verspilling ziet dan raad ik je aan om lekker niets te doen en je vooral niet schuldig te voelen als je (klein)kinderen op/in een wereld/samenleving staan die onbetaalbaar/onleefbaar is.
Allen sterkte met dit verlies.
Om mijn situatie even in perspectief te zetten: een jaar geleden kocht ik dit jarendertighuis. Door het dakbeschot kon je heen kijken en het tochtte je om de oren. Overal uiteraard enkelglas. Afgelopen jaar heb ik het volgende gedaan:
- Dakisolatie Rc=3,1 (80mm resolschuim)
- Vloerisolatie Rc=4,4 (160mm glaswol)
- Kierdichting tussen kruipruimte en leefruimte
- Tochtstrips op ramen en deuren
- Grotere radiator in de huiskamer + CV-tuning
- Alle gloeilampen eruit: alles is led of spaar
- Spaardouchekop 6,5l/min
- Nieuwe ramen staan in bestelling bij de timmerman. Uiteraard HR++
Ik durf nu al te beweren dat dit het best geïsoleerde huis in de straat is. Met de oude huizen in de grote steden is het energietechnisch niet al te best gesteld.(Maar misschien mag je het verduurzamen van je huis ook anders zien;
Een huis met een lager energielabel als een huis verderop in de straat heeft een verkooptechnisch voordeel. Mocht jij over 4 jaar verhuizen en de huizenmarkt staat er nog steeds beroerd voor en jij kunt in je brochure een Label-A(+,++,+++,++++++) laten zetten, dan heb je zekerweten een streepje voor op de concurrentie in de straat/buurt!)
Maar goed, back on topic. Voor mij de vraag of ik een douche-wtw moet meenemen in de badkamerverbouwing. Het plan is om de afvoer van sanitair via de schoorsteen te laten lopen. Voor een douche-wtw is dat geen optie, omdat die over de hele lengte toegankelijk moet zijn. Dat betekent dat er een extra koof gemaakt moet worden in de woonkamer, of dat er bijvoorbeeld een hoog luik in de schoorsteen gezet moet worden (=lelijk). Er is geen meterkast of bestaande koof waar de douche-wtw in zou kunnen.
Voordelen:
- ca. 50% minder gasverbruik bij douchen (afhankelijk van model). In ons geval zo'n 50m3 per jaar.
- resulteert in een beter energielabel waardoor woning beter verkoopbaar is
Nadelen:
- extra installatiemateriaal en koof benodigd - geen 'no-brainer'
- ondanks besparing op gas geen financiële besparing binnen 5 jaar
Mis ik nog iets?