Iemand ooit gemeten aan douchewarmtewisselaar (DWTW)?

Pagina: 1 ... 8 ... 27 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArwinV
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 25-07 23:12
engelbertus schreef op vrijdag 28 februari 2014 @ 14:47:
Wordt dan ook het koude water voor de wastafel voorverwarmd? Dat zou iemad nog wel eens vervelend kunnen vinden misschien. tandepoetsen met warm water of zo.. Misschien maakt het niks uit, maar vereist dan wel een beetje gewenning/ acceptatie.

Maar dat gaat ook alleen weer een probleem geven als er meer dan 1 persoon tegelijk gebruik maakt van de douche..
Ja, al het koude water op de bovenverdieping komt bij mij via de wisselaar, dus idd wordt dat ook voorverwarmd. Heb laatst al eens gezien dat de wasmachine de wisselaar had opgewarmd en vervolgens tijdens het opnieuw vullen weer wat voorverwarmd water kreeg, zat gelijk al te denken dat er eigenlijk een buffervat tussen moest komen zodat tijdens de vulcyclus het warme water gecontroleerd door de wisselaar gestuurd kan worden. Hoe bedoel je doordraven :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cranberry
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 21:00
'k Wil een Recoh-vert RV20d-V4 aanschaffen. Deze pijp is 210cm lang.
Nergens heb ik voor dit type exact kunnen vinden hoeveel hoogte noodzakelijk is voor de installatie van e.e.a.
In de meterkast heb ik nl. 2,47m tot m'n beschikking. Zou net moeten lukken, maar wordt wel krap m.i.

Iemand een idee? 'k Las hier in dit topic dat drielp iig wel wat extra ruimte moest creëren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drielp
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 25-07 19:45
De extra ruimte die ik moest creëren had te maken met dat mijn meterkast twee delen heeft, gas en elektra met een tussen-schotje. Hier moest even de zaag in. Ook in het plafonnetje van de meterkast moest een gaatje hebben, anders gaat het niet lukken

De aansluit-set komt tussen de dwtw en je oude afvoer, reken hier een ruime 20 cm voor. De afvoer van de dwtw komt direct op je oude afvoer, bij gebruik van een schuifmof kost dit geen extra ruimte. De dwtw zou dus gewoon moeten passen. De koudwater aan- en afvoer van de dwtw heb ik buiten het elektrisch gedeeelte van de meterkast gehouden en een verwijderbare omkasting rond de dwtw aangebracht. Mocht het ooit gaan lekken dan is de kans op kortsluiting minimaal. En gelijk extra bergruimte in de meterkast.

Vandaag weer een meting gedaan

Tijd 14:20 min

Gas: 349 liter
Water: 123 liter
= 2,84 ltr gas/ltr water

T koud in: 8,7 ºC
T koud uit: 25.3 ºC

Tijd 14:20 min = 24.3 ltr gas/min.

[ Voor 60% gewijzigd door drielp op 02-03-2014 15:38 ]

4285 Wp op ZO, 1200 Wp op schuur en 880 Wp op NW, DWTW en 7 kW houtkachel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 583476

Hallo mensen ik heb een vraag,ben met nieuwbouw bezig en wil een douche wtw plaats.Wat mij opvalt tussen bijvoorbeeld een itho dss of een technea,is dat ze ernorm in prijs verschillen,ook heeft easydrain er nu 1 die je direct onder de douchedrain kunt paatsen(horizontaal,maar wel dichtbij).Welke geeft nu het beste rendement,dus ook in prijs/kwaliteit verhouding.Ik ben zelf timmerman ,dus heb niet zoveel aan hele sommen over warmte enz. want daar snap ik niet zo veel van.....mvg Henk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 22-07 23:41
Hoi Henk,

Ik zit in hetzelfde schuitje. Zal even opzoeken van Easydrain.
Ik dacht dat ik voor de goedkoopste oplossing een verticale moest hebben, omdat die horizontale meestal erg duur zijn. Je moet dan echter wel ruimte hebben in je leiding koof (is nog een vraagstuk bij ons), en in mijn geval gaat de afvoerleiding eerst 2 a 3 meter door badkamer heen voordat hij bij de douche WTW aankomt. Dat zal iets verlies geven, maar dat zal wel te verwaarlozen zijn (badkamer zal ook nog vloerverwarming krijgen dus vloer zal niet heel koud zijn)

Edit: Die easydrain zal denk ik minder rendement hebben. Er wordt gesproken van maximaal 31% procent rendement en opwarming van 10 graden. Itho claimt op hun site 50% rendement, Technea volgens mij ook zoiets.
Wat ik dan wel weer mooi vind aan die Easydrain is dat het de eerste betaalbare oplossing is voor in appartementen.

[ Voor 23% gewijzigd door !null op 05-03-2014 10:54 ]

Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 470164

in deze pdf staan wat meer gegevens, inderdaad rendementen tot ca 33 % tegen tot 68 % voor de Technea verticale douche wtw's. Ruwweg moet zo'n easydrain dan ook de helft goedkoper zijn dan de Technea om dezelfde terugverdientijd te hebben. Het probleem zit vooral in het beperkte warmtewisselend oppervlak, de afvoerpijp wordt bij de verticale wtw's over het volledige buisoppervlak benut terwijl er in het hart van de afvoerbuis nog genoeg ruimte is voor piekafvoeren en meespoelend 'grof vuil' zoals haren e.d.. Samen levert dat (bij buisdiameter afvoer van 40mm en lengte 2 meter) ca 0,25 m2 warmtewisselend oppervlak op. Een horizontale wtw kan alleen de onderkant van het afvoerkanaal effectief benutten, de bovenkant van het kanaal wordt bij normaal gebruik niet door het water 'aangeraakt'. Optimistisch gerekend met de buitenmaten van de unit is dat goed voor slechts 0.085m2. Mogelijk wordt dit oppervlak intern nog iets vergroot, maar dat geeft al snel verstoppingsgevaar doordat vuil achter vinnen e.d. blijft haken.

Om kort te gaan: de horizontale warmtewisselaar heeft een veel kleiner warmtewisselend oppervlak en (mede) daardoor slechts de helft van het rendement van de verticale Technea. Om een vergelijkbaar financieel rendement te krijgen 'mag' hij dan ook maar de helft kosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Dus je wil (als je de ruimte hebt) een verticale pijp. Maar dan is het nog wel prijs versus rendement.

Want voor een Technea van circa 2 meter moet je flink wat neerleggen. Die haalt dan wellicht de 65%. Denk je goedkoper uit te zijn met een kortere versie dan heb je natuurlijk ook minder rendement (160cm RV16 = 55,6% en RV12 = 47%)
Je kunt dan ook van Itho Daalderop douche wtw pijp van 2 meter kopen, is wat goedkoper en biedt 50% rendement volgens hun.

Hangt er dus vanaf wat de laagste prijs is die je kunt vinden. Maar het liefst zie ik zelf ook wel een Technea RV20 of RV21.

Als je bij warmteservice.nl kijkt dan zie je bijvoorbeeld:
Techea RV21 (68% rendement) voor 548 euro
Itho douchepijp (50% rendement) voor 377 euro

Dan is de Itho net iets goedkoper per % rendement, maar dat is geen goede vergelijking. Het gaat er natuurlijk om hoeveel water er doorheen gaat, wat je terugverdientijd / winst bepaalt.

[ Voor 38% gewijzigd door !null op 05-03-2014 14:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cranberry
Vandaag heb ik via MP een Technea RV20d-V3 op de kop getikt. Nu moet ik nog iemand charteren om een gat te maken vanuit de koof op de 1e verdieping naar de meter kast beneden te realiseren. Door dit gat moet een aparte afvoer gemaakt wordt voor het condenswater van m'n CV.
Dus hier en daar nog wel wat aanpassingen om wtw-pijp te kunnen plaatsen.

'k Zal de komende tijdens wat douchebeurten water- en gasverbruik meten en die straks vegelijken met waarden na plaatsing van de d-wtw. Dat zal overigens nog wel 'n paar weken duren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Prijs? Of was het een tweede hands of rest stuk of iets?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cranberry
De pijp kostte me €150. Hij is afkomstig uit een nieuwbouwwoning, waar een douche op de benedenverdieping wordt gerealiseerd, waardoor de pijp geen toegevoegde waarde meer zou hebben.
Hij is nooit gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Haha, zo'n meevaller wil ik ook nog wel (en daarom kijk ik soms ook op marktplaats, toevallig gisteren ook, maar deze niet gezien)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
De drang naar weinig/geen gas verbruik voor de douche en wastafelkraan wordt maar alsmaar groter bij een overschot aan PV stroom en een al laag gasverbruik.
Een 230 V, 7,2 KW doorstroomverwarmer gekocht via amazon.de. Die prijzen vallen me nog mee.
Nu nog installeren, kabels trekken en een 32 Amp zekering plaatsen in de meterkast.

Situatie wordt: douchewtw -> doorstroomverwarmer -> HR ketel -> verbruikers badkamer warmwater

Tapwater functie HR ketel wordt vertraagd gestart dmv flowswitch en opkomvertraging.
Nagedacht over een boiler te schakelen voor de HR ketel, echter deze neemt wat meer plaats in en heeft last van stilstand (warmte) verliezen.
Een doorstroomverwarmer is heerlijk compact. :)

[ Voor 20% gewijzigd door AUijtdehaag op 21-03-2014 16:49 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 21:37

Seafarer

XXX

AUijtdehaag schreef op vrijdag 21 maart 2014 @ 13:22:
De drang naar weinig/geen gas verbruik voor de douche en wastafelkraan wordt maar alsmaar groter bij een overschot aan PV stroom en een al laag gasverbruik.
Een 230 V, 7,2 KW doorstroomverwarmer gekocht via amazon.de. Die prijzen vallen me nog mee.
Nu nog installeren, kabels trekken en een 32 Amp zekering plaatsen in de meterkast.

Situatie wordt: douchewtw -> doorstroomverwarmer -> HR ketel -> verbruikers badkamer warmwater

Tapwater functie HR ketel wordt vertraagd gestart dmv flowswitch en opkomvertraging.
Nagedacht over een boiler te schakelen voor de HR ketel, echter deze neemt wat meer plaats in en heeft last van stilstand (warmte) verliezen.
Een doorstroomverwarmer is heerlijk compact. :)
Wat heb jij dan als hoofd zekering? Ik zie niet zo gauw hoe je dit aan kunt sluiten op een standaard huis aansluiting met 25A hoofdzekering.

Een CV-Ketel is een vlamkoeler en een radiator is een waterkoeler.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
Dat is een hele goede vraag, die ik ook zojuist heb voorgelegd aan de energieleverancier.
Volgens enexis is de standaard aansluitwaarde van tegenwoordig 1x 40 A.
Maar zonder zegeltjes verbreken, kom ik daar nu niet achter.
Voorlopig dus nog maar even niet douchen en inductiekoken tegelijk, tenzij de zon schijnt uiteraard :P

Edit: Oeps, net ff gecheckt op enexis.nl: 1x 25 A.... wordt vervolgd 8)7
Maar ik wil niet teveel off topic meer gaan. Het is het douche wtw topic...

[ Voor 50% gewijzigd door AUijtdehaag op 21-03-2014 20:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 22:10

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Zo, ik heb daarnet de afvoer richting van de douche richting de WTW met Isover glaswol geïsoleerd. Kloteklus maar het is gelukt.

Kijken of dit te merken is.

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Er staat een heel oud type douche wtw op marktplaats, hier meer info in een PDF: http://www.gfxtechnology.com/GFX-STAR.pdf

Is niet erg interessant of wel? Je moet wel heel veel water er langs laten lopen, en ik weet niet hoe goed het werkt als je gewoon je koud water er langs laat lopen omhoog. In het pdf-je staan allemaal voorbeelden met pompen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer

Seafarer

XXX

!null schreef op maandag 24 maart 2014 @ 16:33:
Er staat een heel oud type douche wtw op marktplaats, hier meer info in een PDF: http://www.gfxtechnology.com/GFX-STAR.pdf

Is niet erg interessant of wel? Je moet wel heel veel water er langs laten lopen, en ik weet niet hoe goed het werkt als je gewoon je koud water er langs laat lopen omhoog. In het pdf-je staan allemaal voorbeelden met pompen.
Prachtig Amerikaans knutselwerk. Of een kopie. O-)

Als je de foto bekijkt, en de bovenkant (afvalwater inlaat) dan gaat die van een kleine diameter naar een grootte. Of de foto is op z'n kop. Maar ik weet niet hoe dit gaat werken.

Ik zou toch mijn geld maar uitgeven aan zo'n technea gevalletje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Afbeeldingslocatie: http://www.familie-kleinman.nl/energie/wp-content/uploads/2014/03/wtw_geisoleerd.jpg

Dat is mijn afvoer richting mijn WTW nu. Ik moet nog ff iets meer tape er om heen draaien zodat het er nog wat strakker om heen zit.

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer

Seafarer

XXX

mkleinman schreef op zondag 23 maart 2014 @ 16:51:
Zo, ik heb daarnet de afvoer richting van de douche richting de WTW met Isover glaswol geïsoleerd. Kloteklus maar het is gelukt.

Kijken of dit te merken is.
Had jij wel eens een test gedaan en de metingen gepost zoals sommigen hierboven hebben gedaan?
Ter lering ende vermaak ende vergelijk.

Oja, jij hebt natuurlijk die mooie camera.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Ik heb 1 test van vorig jaar zomer. Geen idee of een test nu representatief is met een andere douchekop, kouder weer en een geisoleerde douchepijp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wmeester
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 22:01
Heb sinds kort ook een DWTW geinstalleerd.
Gisteren de eerste meting gedaan.
Gas = 177 liter
Water = 47 liter
Tijd = zo'n 6 minuten
177/47 = 3,76 liter gas/liter water.
Is wat veel maar heeft er waarschijnlijk mee te maken dat
- de DWTW niet rechtstreeks onder de afvoer zit en eerst nog twee meter met de afvoer door het beton van de vloer loopt.
-de Dwtw moet nog opwarmen.
-de ketel ook nog moest opwarmen (staat standaard in ECO stand en heeft een voorraadvat van <5 liter die je na een douchebeurt nog kunt gebruiken om te scheren.)

Voor de vergelijking heb ik vorig jaar oktober ook een meting gedaan zonder DWTW:
577 liter gas / 135 liter water = 4,28 liter gas/liter water.
De douchetijd was toen wel langer, de meting gestart toen de douche al even liep.

Ik zal een nieuwe meting doen als de douche al even loopt zodat de DWTW en de ketel al op temp zijn.

De metingen hierboven zijn die inclusief alle opstarttijden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Hallo,ik wilde een technea rv21 bestellen,rechtstreeks op hun site ,kost incl aansluitset 520 euro,als je dan verder kijk,dus in je winkelwagen,dan bespaar je jaarlijks 24 euro,terug verdientijd 234 maanden,scheelt dus 2 euro per maand en duurt 20jaar voordat je de investering van 520 terug verdient heb........niet echt de moeite,of redeneer ik nu verkeerd?mvg Henk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 21:58

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Hoeveel minuten douche je per jaar, en hoeveel water wordt er dan gebruikt?

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Dat weet ik zo niet,woon nu elders en heb het nooit gemeten,maar dit staat op hun site

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
Anoniem: 583476 schreef op vrijdag 28 maart 2014 @ 19:05:
Dat weet ik zo niet,woon nu elders en heb het nooit gemeten,maar dit staat op hun site
Henk,

Je moet het breder zien, denk ik.
Ik bespaar iedere douchebeurt van 10 minuten een redelijke hoeveelheid gas.
Ik kom daarmee ook onder de 500 m3 gas uit per jaar en zou in een ander capaciteits tarief (moeten) vallen, wat ook weer 50 euro oplevert, normaal gezien, mits de energieleverancier zou meewerken.

Ga je ooit een (zonne) boiler installeren en/of warmtepomp met PV (zonnepanelen), dan levert dit ook weer een voordeel op, als die douchewtw er al in zit.
Het is een koperen pijp, die geen energie verbruikt, maar wel op de duur voordelen en besparingen geeft.
Dit weekend installeer ik een doorstroom verwarmer, die dus al opgewarmd water krijgt van de douchewtw.
Die doorstroomverwarmer heeft weinig gekost, dus eens even testen daarmee of ik nog meer gas kan besparen en mijn pv overschot kan verminderen.

Ik ben er in ieder geval zeer blij mee, maar heb hem ook 2e hands goedkoop kunnen kopen van een medetweaker, die er een over had ;)

[ Voor 15% gewijzigd door AUijtdehaag op 28-03-2014 19:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 238103

ik heb tussen de dwtw en de zonneboiler 1650Wac doorstroomverwarming, +10liter boost buffer@65c
en kan oneindig lang water van 45c tappen zonder gas@cw6

@timmerman1976 ik heb de technea dwtw-v3 en deze was roi 2 jaar met 4 personen,
hij was 3 jaar geleden voor mij 302 euro incl btw. 19% ook, zelf geinstalleerd.
wachten is slecht voor de tvt
nu is de wtw al terugverdient, en nu hij hangt hij er nog steeds en doet zijn ding,
het lijkt of niemand daarover nadenkt, de post tvt situatie.
ik snap je aannames niet, volgens mij is je redenatie van toepassing op niets doen,
of op 5 meier op een rekening bij ing laten staan, dat schiet lekker op.

[ Voor 17% gewijzigd door Anoniem: 238103 op 28-03-2014 21:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Dre

Dat is wel een hele korte terugverdientijd zeg. Weet je dat zeker, die 2 jaar?

Ik ben dan vooral benieuwd naar hoe je dat uitgerekend hebt, dan is het voor anderen een beetje traceerbaar of het écht zo is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

jij weet dat ik een qsolar heb dre, en daarin kan ik aflezen wat de output in MJ is voor cv en warmwater
MJ naar m3 onder de 1000m3 verbruik is snel bekeken, de m3 word steeds duurder bij een laag verbruik,
door de wtw gaan was, bad en douche.
de was draait hotfill altijd na een douche, je trok immers net je vuile kleren uit.
zo bereik je forse besparingen, maar alleen bij een flink volume, 4 personen dus, het bad en de was vergroten het volume verder.
warmte uit douchewater kan dus max 60% teruggewonnen worden, terugkomen in de boiler, en weer teruggewonnen worden in de was, en dan misschien nog ergens een klein beetje.
als je dat consequent volhoud zijn de besparingen erg groot.

voorbeeld :
kleed je uit, stop je kleren in de was, start de was en timer op 30 minuten
douchen ~15 minuten
na het douchen is het boilervat gevuld met >30c wtw water, tegen de tijd dat je beneden bent start de was, op hotfill.

douche wtw + boilervat = gouden duo

uit de qsolar rolde mijn gasvebruik overig op mindergas, dat is altijd warmwater.
na 2 jaar was dat 298m3 gedaald, en dat kost mij dus 3 meier.<niet>
inmiddels is het nog veel lager, maar nog niet zo laag als wat mkleinman weet te halen met dwtw en boiler.
het kan dus nog beter, en dat alles na de tvt.

[ Voor 33% gewijzigd door Anoniem: 238103 op 28-03-2014 21:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drielp
€302,- in 2 jaar = €151,- in 1 jaar = 230 m3 gas besparing met 4 personen. Ja dat is goed mogelijk. (drielp bespaart ongeveer 120 m3 gas met 2 personen.)

Neem die dwtw van technea en geniet :)

Ik heb 'em hier vandaan: http://www.eco-logisch.nl/Hei-Tech-douche-wtw-1985

Gunstige prijs incl. aansluitset

[ Voor 22% gewijzigd door drielp op 28-03-2014 21:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

of je bent een beetje lijp zoals ik en boor een gaatje in je badplug hahaha
die wtw moet werken, anders is het een domme pijp.
zo gaan de kinderen altijd even nadouchen in bad als ie leegloopt.
zo betaald pappa de rakettjes en speeltuin, en is hij niet aan het aftikken bij de vervuilende graaiers.

soms laat ik het bad staan, en als iedereen weg is een scheutje andy erin, en dan vol blazen door die pijp, blijft ie lekker schoon en efficient van. (ontvet je kontvet)

* Anoniem: 238103 ik zei toch dat ik lijp was ?

[ Voor 27% gewijzigd door Anoniem: 238103 op 28-03-2014 21:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Dus afgaande wat op de site staat bij technea,klopt dat niet helemaal,moeten ze dan misschien ff aanpassen voor zo 'n houtboer als mij.Vindt het zeker een interessant ding ,maar moet wel lonend zijn,ik krijg ook een zonneboiler die ook tap als verwarming kan voorzien,iemand nog tips/ merken advies?De loodgieter rade mij een Bosch solar heating aan,maar vind wel aan de prijs,Mvg henk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Niet online

Dre

Hoe meer warmwater je door de D-WTW laat lopen hoe sneller je het terugverdient hebt. In die zin is een stortdouche beter dan een spaardouche. Waar wil je de D-WTW gaan toepassen? (aantal personen, lang en veel douchen? etc.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
Een stortdouche adviseren, lijkt me niet verstandig met de aankomende belastingverhoging van 1 juli op het leidingwater. :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

4 personen,normaal gebruik,wil ook een zonne boiler voor verwarming en tapwater,nog tips,advies,merken?de loodgieter rade mij een Bosch solar heating aan,maar vind ik wel aan de prijzige kant,ook goede alternatieven?graag reacties,Mvg Henk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• engelbertus
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 25-07 12:45
atag qsolar ? volgens mij is dat een mooi alles in een oplossing, die daardoor op de beste manier de verschillende technieken en besparingen kan realiseren.
neem je losse onderdelen, dan vraag ik me altijd af hoe die apparaten, met autonome regeleingen, nu optimaal kunnen samenwerken, en ook, moet je alles zlef aan elkaar klussen, en neemt het meer ruimte in beslag.

nadeel is denk ik dat de qsolar wel een duur apparaat is. maar hoe zich dat verhoud tot andere oplossingen die hetze;fde kunnen bereiken, dat weet ik dan weer niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wmeester
wmeester schreef op woensdag 26 maart 2014 @ 09:51:
Heb sinds kort ook een DWTW geinstalleerd.
Gisteren de eerste meting gedaan.
Gas = 177 liter
Water = 47 liter
Tijd = zo'n 6 minuten
177/47 = 3,76 liter gas/liter water.
Is wat veel maar heeft er waarschijnlijk mee te maken dat
- de DWTW niet rechtstreeks onder de afvoer zit en eerst nog twee meter met de afvoer door het beton van de vloer loopt.
-de Dwtw moet nog opwarmen.
-de ketel ook nog moest opwarmen (staat standaard in ECO stand en heeft een voorraadvat van <5 liter die je na een douchebeurt nog kunt gebruiken om te scheren.)

Voor de vergelijking heb ik vorig jaar oktober ook een meting gedaan zonder DWTW:
577 liter gas / 135 liter water = 4,28 liter gas/liter water.
De douchetijd was toen wel langer, de meting gestart toen de douche al even liep.

Ik zal een nieuwe meting doen als de douche al even loopt zodat de DWTW en de ketel al op temp zijn.

De metingen hierboven zijn die inclusief alle opstarttijden?
Ik heb van de week een nieuwe meting gestart: de douche stond al even aan, de DWTW en ketel waren dus al opgewarmd;
119 liter water & 385 liter gas = 3,2 liter gas/liter water.

Vandaag nog maar een nieuwe meting gedaan en het warme water in de tuin gemikt:
52 liter water (5 emmers :) ) en 257 liter gas = 4,9 liter gas/liter water.
Dit geeft een iets beter beeld van de situatie zonder dwtd dan de meting in oktober, toen was het leidingwater waarschijnlijk wat warmer.

Bijelkaar kun je dus concluderen dat ik van een verbruik van 4,9 lg/lw naar 3,7 lg/lw ben gegaan.
Dat is een besparing van 25%

Dat is minder dan gehoopt maar iig iets.

Oh ja, en mijn huidige ketel is dus niet zo zuinig. Het betreft ook een VR-ketel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

een vr is meestal geen hr-ww en condenseert dus al helemaal niet op warmwater, en moduleert ook niet op een warme invoer.(gaskeur NZ) ...daar toch nog 25% uithalen is best goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wmeester
Anoniem: 238103 schreef op maandag 31 maart 2014 @ 22:03:
een vr is meestal geen hr-ww en condenseert dus al helemaal niet op warmwater, en moduleert ook niet op een warme invoer.(gaskeur NZ) ...daar toch nog 25% uithalen is best goed.
Volgende project is dus de ketel vervangen. Ik denk dat de huidige ketel al snel een jaar of 10 oud is. Hij slijt niet zo rap omdat de houtkachel altijd gebruikt wordt. Daarbij is de WAF om ketels te vervangen niet zo groot. Weer wat om over na te denken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fabstar81
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 13-07 17:56
Zo, afgelopen nacht en vandaag de gehele thread doorgelezen en na alle positieve verhalen ben ik eruit : ik moet ook een dwtw hebben.

WAF was uitzonderlijk snel over te halen... "stel dat er iets bestaat dat ons gasverbruik met douchen ongeveer halveert", "ow, okay. Doe maar" :|

Heb vannacht nog met één oog open geslapen maar ik leef nog. Dus ik denk dat ie er door is :)

Komen we bij de volgende horde. De praktijk... Klein toeval wil dat bij het verbouwen van ons 1976 huis waar we drie jaar geleden in kwamen wonen, ik de afvoer van bad+douche compleet heb doorboord. We hebben toen al het plafond van de meterkast moeten "verruimen" on een nieuwe schuifmof te plaatsen. Bij dit stuk afvoer kom ik dus makkelijk bij.

Situatie is verder als volgt :
Links loze afgesloten ruimte waarin afvoer standleiding zit. Muur tussen loze ruimte en meterkast alwaar de hoofdleiding water zit. Bovenop dit tussenmuurtje zit het gat in plafond voor schuifmof. Die hangt dus boven dit muurtje ongeveer.

Mooiste is denk ik om de bovenkant WTW direct op de blootliggende afvoer te koppelen. De onderkant op de hoofdleiding. Een extra koperen buis naar boven naar de ketel zou nog wel kunnen, maar niet naar de douche want die is helemaal strak en af. Ik zit dus beetje met de onderkant in mijn maag. Hoe sluit ik die het beste aan?

Op de hoofdleiding? Alles in huis krijgt dan zolang er iemand tegelijkertijd doucht warm-ish water uit koud. Op zich is de kans op gelijktijdigheid minimaal. Bijkomend voordeel is dat zowel wasmachine en/of vaatwasser ook al voorverwarmd water krijgen. Met minimaal 30 graden wasprogramma's moet dat geen probleem zijn. En wellicht zorgen voor minder energieverbruik bij het opwarmen van hun water.

Eric-pvt lijkt de enige te zijn die zijn WTW op warm heeft aangesloten. Waarom?

Zie ik bij bovenstaande nog iets over het hoofd? De WTW op de koud water toevoer van de douche aansluiten is onmogelijk aangezien die aansluitingen in een koof achter de wc in de douche zitten. Breekwerk is een no-go. Blijft in de meterkast dus over de hoofdleiding naar boven. Sla ik dan twee vliegen in één klap in geval van de meest renderende aansluiting, nl de gene met én een aansluiting op koud naar douche én aansluiting naar ketel?

Overigens heb ik op de afvoer douche, bad en wastafel.

Ik zal proberen mijn douche verbruik zonder WTW straks eens te posten voor de statistieken.

făbŞŤĄŘ - Mijn PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

mijn koudwater toevoer gaat naar een zonneboiler, zo buffer ik de teruggewonnen warmte,
en komt het vanzelf in was en afwas weer terug (wassen na het douchen)
ik heb het niet zo op warm water in koud water leidingen, hoe haal je bacterieel er dan uit ?

verder gaat mijn cv door de boiler, oude douchewarmte zorgt zo voor een hogere eindtemperatuur van de zonneboiler (hij start dan op ~30c) dat werkt heel goed.

setup :

koud in -> douchewtw -> eheater -> cv-zonneboiler -> douche/bad/was/afwas/warme kraan

[ Voor 8% gewijzigd door Anoniem: 238103 op 21-04-2014 19:51 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
Weer eens een meting gedaan met de douchekraan open, maar dit keer met de geinstalleerde 7,2 kW doorstroomverwarmer erachter in plaats van de HR-ketel. De gaskraan staat al weer enkele weken dicht.
Helaas sprak de clixon aan van de tweede verhittergroep na 8 minuten. Hier moet ik nog eens wat op verzinnen... >:)
Misschien de bespaardouchekop er weer uit gooien voor een hogere doorstroming.
Of die clixon gewoon doorverbinden....

Tijd (min.)012345678
afvaldouchewater naar DWT152329323435353535
tapwater uit DWT161723252627272727
tapwater uit doorstr.vwmr204250545758596161

Verbruik water: 43 ltr = 5,3 ltr/minuut
Verbruik gas: 0 ltr
Verbruik elektro: 0,61 kWh. Opgenomen vermogen doorstroomverwarmer ~6000 watt.
0,0023 kWh/liter water

Koud water naar douchewtw is ongeveer een 15,5 C
Douchemengkraan staat ingesteld op 38 C.
Ongeisoleerde pvc afvoer in de douche.
Tapwateruitlaat van de douchewtw naar douchekraan koud en via doorstroom vwmr naar douchekraan warm.

En fluitend onder de douche iedere dag met zoveel zonnige dagen O-)

Afbeeldingslocatie: http://i62.tinypic.com/ouo469.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fabstar81
weet iemand het verschil tussen de rv20 en rv21 van technea?
en waar is de v4 te koop? ik ben hem anders dan op de technea site nog nergens tegengekomen.

verschil tussen rv20 en 21 lijkt in de max flow? als die aanname klopt, waarom is de gene met mindere flow dan duurder?

trouwens...voor de statistieken: https://app.box.com/s/nnviclod1s9imatscwcz

man versus vrouw. vrouw maar 2 a 3 keer gemeten. jaarverbruik is theoretisch opgetrokken uit een factor dat mijn vrouw langer doucht dan moi. zonder wtw, graadje of 38 volgens de standaard stand van de thermokraan. thermokraan trouwens op eco-stand. gemiddeld 9,13 liter per minuut uit de kraan. gemiddeld 3,80 liter gas per 1 liter water bij de man.

toch leuk om te zien dat mijn vrouw met haar ellenlange douchebeurten een iets lager verbruik meet van 3,75 liter gas per 1 liter water.

hierdoor zitten we op een theoretisch jaarverbruik voor alleen douchen op 215 m3 gas, wat zo een 21,54% is op een doelverbruik van 1000m3. een doelverbruik van Rijtjeswoning 1.200m3 wat volgens energiemanager gemiddeld is. daar staat trouwens niet bij voor hoeveel personen. Ik ga daarnaast uit van 365 douchedagen in een jaar. De dagen dat we per jaar niet thuis zijn compenseert de WAF wel met de dagen dat ze vaker dan 1 keer per dag doucht...

wijzelf zijn met 2, volgens prognose mindergas.nl komen we dit jaar op 921m3 uit. 1000m3 doel lijkt voor dit jaar dus bereikt.

als ik met deze waardes van jaarverbruik ga rekenen met een zo pessimistisch mogelijk rendement van 45% (en ook zo ongeveer gemiddeld wat ik hier lees) en een prijs van 475 euro voor een v20 v3 van technea, gasprijs van 65 cent...heb ik een tvt van 7,5 jaar. buiten dat dit me minder interesseert, vind ik het wel acceptabel en het geld waard.

ik kan nu al niet wachten op de glimlach tijdens het douchen, en dat ikzelf nou eens niet zo kort hoef te douchen puur om de douchebeurten van mijn vrouw te compenseren _/-\o_
bovendien zal met elke gezinsuitbreiding de tvt verkort worden. *jeej*.

blijven wel mijn vragen nog over van mijn vorige post...

nieuwe info, en wat foto's ter verduideling:
fabstar81 schreef op maandag 21 april 2014 @ 18:10:
*knip*
Komen we bij de volgende horde. De praktijk... Klein toeval wil dat bij het verbouwen van ons 1976 huis waar we drie jaar geleden in kwamen wonen, ik de afvoer van bad+douche compleet heb doorboord. We hebben toen al het plafond van de meterkast moeten "verruimen" on een nieuwe schuifmof te plaatsen. Bij dit stuk afvoer kom ik dus makkelijk bij.

Situatie is verder als volgt :
Links loze afgesloten ruimte waarin afvoer standleiding zit. Muur tussen loze ruimte en meterkast alwaar de hoofdleiding water zit. Bovenop dit tussenmuurtje zit het gat in plafond voor schuifmof. Die hangt dus boven dit muurtje ongeveer.
onderaanzicht:
Afbeeldingslocatie: http://i1274.photobucket.com/albums/y431/Fa_Vdb/DSC_3328_zps6965ffd5.jpg
Mooiste is denk ik om de bovenkant WTW direct op de blootliggende afvoer te koppelen. De onderkant op de hoofdleiding. Een extra koperen buis naar boven naar de ketel zou nog wel kunnen, maar niet naar de douche want die is helemaal strak en af. Ik zit dus beetje met de onderkant in mijn maag. Hoe sluit ik die het beste aan?

Op de hoofdleiding? Alles in huis krijgt dan zolang er iemand tegelijkertijd doucht warm-ish water uit koud. Op zich is de kans op gelijktijdigheid minimaal. Bijkomend voordeel is dat zowel wasmachine en/of vaatwasser ook al voorverwarmd water krijgen. Met minimaal 30 graden wasprogramma's moet dat geen probleem zijn. En wellicht zorgen voor minder energieverbruik bij het opwarmen van hun water.
hoofdkraan:
Afbeeldingslocatie: http://i1274.photobucket.com/albums/y431/Fa_Vdb/DSC_3331_zps32566320.jpg

plaats waar hij zou kunnen komen:
Afbeeldingslocatie: http://i1274.photobucket.com/albums/y431/Fa_Vdb/DSC_3329_zps26e3b645.jpg

Zie ik bij bovenstaande nog iets over het hoofd? De WTW op de koud water toevoer van de douche aansluiten is onmogelijk aangezien die aansluitingen in een koof achter de wc in de douche zitten. Breekwerk is een no-go. Blijft in de meterkast dus over de hoofdleiding naar boven. Sla ik dan twee vliegen in één klap in geval van de meest renderende aansluiting, nl de gene met én een aansluiting op koud naar douche én aansluiting naar ketel?
na verder onderzoek op zolder zie ik dat de koudwaterleiding na de splitsing naar de ketel naar de douche gaat naar beneden. schema is dus dat hoofdleiding vanaf meterkast naar de ketel op zolder gaat, de ketel aanvoert en daarna weer naar beneden gaat de douche in. samen met de warm water uit de ketel.

de twee witte korte pijpjes uit de grond zijn resp. koud water en gas:
Afbeeldingslocatie: http://i1274.photobucket.com/albums/y431/Fa_Vdb/DSC_3335_zps33aaa8cc.jpg

twee pijpjes rechterkant van de foto de grond ingaan is dus na aanvoer op ketel (rechts naast afvoer wasmachine) en ook nog na het wasmachine kraantje die naar boven en gelijk naar links gaat:
Afbeeldingslocatie: http://i1274.photobucket.com/albums/y431/Fa_Vdb/DSC_3334_zps3352cb3b.jpg

is het nu nog nuttig om de WTW te installeren? naast de twee meter afvoer van douche naar WTW in meterkast, komt er dus nog een meter of 4 leiding bij voordat het bij de ketel is, en nóg eens 2-3 meter voordat het bij de thermostaatkraan is. 8)7

[ Voor 124% gewijzigd door fabstar81 op 22-04-2014 14:22 ]

făbŞŤĄŘ - Mijn PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
fabstar81 schreef op maandag 21 april 2014 @ 22:11:
is het nu nog nuttig om de WTW te installeren? naast de twee meter afvoer van douche naar WTW in meterkast, komt er dus nog een meter of 4 leiding bij voordat het bij de ketel is, en nóg eens 2-3 meter voordat het bij de thermostaatkraan is. 8)7
Dat is een heel verhaal. Ik weet niet of ik alles kan beantwoorden.

1. De afstanden van de waterleidingen is geen groot probleem. Het duurt alleen gewoon wat langer voordat de douchewtw merkbaar ingrijpt. Ik heb dezelfde situatie ongeveer. Ook vrij lange waterleidingen Ik heb alle leidingen en de douche wtw geisoleerd tot aan de ingang badkamer toe incl naar Hr ketel. Al wordt dat afgeraden, geeft dat geen problemen. Het water en de leidingen koelen redelijk snel weer af naar kamertemperaturen en het is niet zo dat die uren lang warm blijven. Ik wil gewoon geen temperatuurverlies onderweg naar de HR ketel toe.
Wanneer na het douchen enkel koud water pakt, is de douchewtw vrij snel weer afgekoeld. Zelfs na het douchen met koudwater je scheren via de wastafel is nu ook mogelijk, zonder dat de hrketel weer aanspringt! Opgewarmd water wat nog in de douchewtw zit is er zo uit. (is maar een geringe hoeveelheid water). Met je lange leidingen blijft er ook wat meer warm water in zitten, dus kun je langer scheren met enkel koud water wat nog opgewarmd is. Is zeker ook een voordeel.

2.De afvoer die naar beneden komt is 110 mm? Daar zit toch geen wc op? Anders houdt het al snel op.

3.Ik heb bij mij de wc-afvoer uit de badkamer en de douche/wastafel/bad afvoer kunnen scheiden.
Ik heb onder de douchewtw een verloopmof binnen-buiten van 50 naar110 mm ,waar de douchewtw invalt en een y-stuk 110 mm met bocht gemaakt. Op het y-stuk dus de douchewtw en aan de andere aansluitzijde de wcafvoer (zie plaatje). Er gaat dus enkel douche/bad/wastafel door de douchewtw heen.
Eventueel een wasmachine kan in mijn ogen ook gewoon, spoelt tie goed schoon van. Al levert dat geen temperatuur winst op. Eerder verstoring in temperatuur tijdens douchen.
Ketelcondensaat wordt sterk afgeraden ivm hoog PH gehalte en aantasting van het koper van de douchewtw.

4. Zoals je mogelijk al gezien hebt, staat mijn ketel nu werkeloos te staan. Parallel aan de ketel staat een doorstroomverwarmer (amazon.de, toen 124 euro) (met korte leidingen direct de douche in net na de douchewtw), dat is voor mij voldoende om mee te kunnen douchen. Ook weer oppassen daarmee. 6000 watt verbruik en hoofdzekering energieleverancier zou kunnen springen bij 8000 watt (=35A/230V) Dus....

5. Ik heb overal kogelafsluiters zitten, zodat ik handmatig kan kiezen. Douchewtw bypass en keuze doorstroomverwarmer of HR ketel. Wel oppassen met langdurig stilstaand water hierdoor.

6. Pak gewoon de goedkoopste de heitech V3, mits je geen stortdouche hebt.
Je mag er gerust vanuit gaan dat ook de aanpassing van het waterleidingnet en afvoeren ook redelijk wat kost aan materiaal.

Mocht je uitgebreide fotos willen van mijn situatie, doe maar even een DM met je e-mail adres vermeld.

Afbeeldingslocatie: http://i61.tinypic.com/2n6grhi.jpg
Dat lijstje ook, whahaha sorry. _/-\o_
Stop met de statistieken en plaats gewoon dat ding ;)
Nou ja, mischien nog 1x een nieuw lijstje met je energieloze koperen pijp :)

[ Voor 27% gewijzigd door AUijtdehaag op 03-11-2014 19:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fabstar81
AUijtdehaag schreef op dinsdag 22 april 2014 @ 17:36:
[...]

Dat is een heel verhaal. Ik weet niet of ik alles kan beantwoorden.

1. De afstanden van de waterleidingen is geen groot probleem. Het duurt alleen gewoon wat langer voordat de douchewtw merkbaar ingrijpt. Ik heb dezelfde situatie ongeveer. Ook vrij lange waterleidingen Ik heb alle leidingen en de douche wtw geisoleerd tot aan de ingang badkamer toe incl naar Hr ketel. Al wordt dat afgeraden, geeft dat geen problemen. Het water en de leidingen koelen redelijk snel weer af naar kamertemperaturen en het is niet zo dat die uren lang warm blijven. Ik wil gewoon geen temperatuurverlies onderweg naar de HR ketel toe.
Wanneer na het douchen enkel koud water pakt, is de douchewtw vrij snel weer afgekoeld. Zelfs na het douchen met koudwater je scheren via de wastafel is nu ook mogelijk, zonder dat de hrketel weer aanspringt! Opgewarmd water wat nog in de douchewtw zit is er zo uit. (is maar een geringe hoeveelheid water). Met je lange leidingen blijft er ook wat meer warm water in zitten, dus kun je langer scheren met enkel koud water wat nog opgewarmd is. Is zeker ook een voordeel.
isoleren zou ik ook nog wel kunnen in de meterkast en op zolder van vloer naar ketel toe. dat scheelt in ieder geval paar meter overbrugging. als plafond uit de badkamer moet ooit, kan ik die meter dat ze over het plafond lopen ook nog wel isoleren. dat scheelt in ieder geval warmteverlies naar de thermostaatkraan toe.
[...]
2.De afvoer die naar beneden komt is 110 mm? Daar zit toch geen wc op? Anders houdt het al snel op.
de afvoer van bad/douche/wastafel is gewoon standaard, weet even niet of dat 40 of 50 is. die is vervolgens aangesloten op de standleiding WC afvoer, waarop overigens ook de ketel-/wasmachineafvoer van zolder in uitkomt. die is dus gescheiden van de bad/douche/wastafel.
[...]
3.Ik heb bij mij de wc-afvoer uit de badkamer en de douche/wastafel/bad afvoer kunnen scheiden.
Ik heb onder de douchewtw een verloopmof binnen-buiten van 50 naar110 mm ,waar de douchewtw invalt en een y-stuk 110 mm met bocht gemaakt. Op het y-stuk dus de douchewtw en aan de andere aansluitzijde de wcafvoer (zie plaatje). Er gaat dus enkel douche/bad/wastafel door de douchewtw heen.
Eventueel een wasmachine kan in mijn ogen ook gewoon, spoelt tie goed schoon van. Al levert dat geen temperatuur winst op. Eerder verstoring in temperatuur tijdens douchen.
Ketelcondensaat wordt sterk afgeraden ivm hoog PH gehalte en aantasting van het koper van de douchewtw.
zoals hierboven uitgelegd komt als het goed is de wasmachine rechtstreeks in de grote riolering. het toeval wilt dat een buurman zijn badkamer op moment verbouwt en de koof in de badkamer is daar open. kan ik dus even spieken hoe het ook al weer met de afvoeren zat. misschien gelijk een WTW aansmeren en hopelijk wat korting scoren bij afname van 2 WTW's :).
[...]
4. Zoals je mogelijk al gezien hebt, staat mijn ketel nu werkeloos te staan. Parallel aan de ketel staat een doorstroomverwarmer (amazon.de, toen 124 euro) (met korte leidingen direct de douche in net na de douchewtw), dat is voor mij voldoende om mee te kunnen douchen. Ook weer oppassen daarmee. 6000 watt verbruik en hoofdzekering energieleverancier zou kunnen springen bij 8000 watt (=35A/230V) Dus....
een overschot PV heb ik helaas niet, dus een 6000watt verbruiker erbij tijdens douchen kost me denk ik meer dan gas. overigens heb ik echt zonder breken totaal geen ruimte voor dat soort fratsen. dus laat ik maar beginnen met alleen een WTW :>
[...]
5. Ik heb overal kogelafsluiters zitten, zodat ik handmatig kan kiezen. Douchewtw bypass en keuze doorstroomverwarmer of HR ketel. Wel oppassen met langdurig stilstaand water hierdoor.
kogelafsluiters check. dat is wel handig, ga ik meenemen.j
[...]
6. Pak gewoon de goedkoopste de heitech V3, mits je geen stortdouche hebt.
Je mag er gerust vanuit gaan dat ook de aanpassing van het waterleidingnet en afvoeren ook redelijk wat kost aan materiaal.
ga hem zo bestellen, geen stortdouche. ik zit overigens meer in over de breekwerken die ik moet uitvoeren in de meterkast om bij de standleidingen te komen onderin etc.. Heb nog een paar meter koperen pijp liggen, maar geen materialen om hem op de hoofdleiding aan te sluiten. dat moet ik dus nog hebben.
[...]
Mocht je uitgebreide fotos willen van mijn situatie, doe maar even een DM met je e-mail adres vermeld.

[afbeelding]

[...]

Dat lijstje ook, whahaha sorry. _/-\o_
Stop met de statistieken en plaats gewoon dat ding ;)
Nou ja, mischien nog 1x een nieuw lijstje met je energieloze koperen pijp :)
meten is weten :) hield ik trouwens bij voor het cv tuning gas besparingstopic om te zien wat mijn nieuwe ketel deed enzo. ook wat verschil is met waterbespaarder van 5 l/min ipv 9,1 l/min. anders dan een boze vrouw...
na de wtw ga ik pas weer meten :z

edit: zijn er nog mensen die wat tips hebben om monitoring alvast goed neer te zetten? Temperatuur metingen zie ik hier voorbij komen enzo... Wil goed kunnen meten maar als het straks open ligt dan liever vooraf alles al klaar dan achteraf weer onmogelijk...

făbŞŤĄŘ - Mijn PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Iemand ervaring met de ACO douchegoot? Haalt naar eigen zeggen 50% rendement. Het is een mooie douchegoot, maar geen idee of hij makkelijk verstopt raakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Ik ga zelf niet voor de ACO douchegoot, gezien we toch een douche in bad gaan realiseren. Maar ik zag wel een ACO douchegoot op marktplaats, ongebruikt: http://link.marktplaats.nl/m801188001

Vandaag bij ons nieuwbouwhuis wezen kijken, het lijkt erop dat we vrij makkelijk een verticale douche wtw afvoer pijp kwijt kunnen, eentje van rond de twee meter. Alleen de koof openmaken, of van te voren zorgen dat ze hem niet helemaal dicht bouwen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niek_
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22:02
Wow, die is aan de prijs. 1e paar hits op Google zijn rond de 1380 euro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Ze zijn er al voor 907 euro. En dit is eentje die voor een stuk minder weggaat, maar dus wel nieuw is. Dus voor degene die geen douche wtw kunnen plaatsen verticaal, omdat het een apartement is bijvoorbeeld, dan is dit je kans om zoiets relatief betaalbaar te kopen. (maar een verticale pijp zal nog steeds goedkoper zijn vermoed ik)
Ik ben dus niet de verkoper :P mocht dat verkeerd overkomen.

[ Voor 8% gewijzigd door !null op 05-05-2014 19:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fabstar81
dat is nog steeds twee keer zoveel als een verticale, welke je al voor onder de 500 hebt. volgens mij leveren ze ook nog minder rendement op, dus je tvt verdubbelt aanzienlijk.

overigens nog mensen die willen vertellen hoe ze de metingen doen hier? met welke sensors etc.?

făbŞŤĄŘ - Mijn PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
De ACO douchegoot is denk ik de beste optie, als je het over rendement hebt. Hij haalt namelijk 50% rendement (net zoveel als de wtw afvoerpijpen) en je hebt nog een groter voordeel, de afstanden zijn veel kleiner. Afvalwater koelt niet veel af voordat het bij de douche wtw is (in het geval van een pijp moet het toch nog even de vloer door, bij mij zal dat ook zo zijn), en het opgewarmde water gaat direct 1 meter omhoog naar je thermostaatkraan. Dus rendement gelijk, en minder verlies.
Maar goed, terugverdientijd is alsnog langer vanwege hogere prijs.

Maarja, als in het bouwbesluit zou staan dat ieder nieuw appartement een douchegoot wtw unit moet hebben, dan zou hij niet zoveel meer kosten gok ik zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fabstar81
Afbeeldingslocatie: http://i58.tinypic.com/ve4osw.jpg

Even jullie advies. Mijn situatie is als volgt (zie pic).
Mijn koude aanvoer circuit loopt van de aansluiting in de meterkast rechtstreeks naar zolder waar hij eerst de ketel van koud water voorziet, vervolgens weer naar beneden naar de douche. Tot de ketel is het dikke hoofdleiding, vanaf die hoogte gaat hoofdleiding over op standaard 15mm leiding.

Qua flow zit de douche dus 1 koppeling verder dan de ketel maar nog steeds volgens het meest renderende systeem A volgens technea: zowel op ketel als rechtstreeks op douche aangesloten.

Nu heb ik twee opties:
1: douche WTW aansluiten en niks meer doen cq gebruik maken van huidige flow. Als ik dit doe, heeft het dan nog zin om op zolder de koppeling naar de ketel ná de afsplitsing naar de douche te maken?
2: doucheplafond openbreken en vanaf hoofdleiding in koof in douche rechtstreeks op aanvoer net onder plafond aansluiten (stippellijn). Leidingwinst: zo een 30 cm hoofdleiding links en 30 cm 15 mm leiding rechts.

Maakt die 60-80 cm leiding echt veel uit op rendement? Lijkt me erg sterk. Helemaal als je het afzet tegen de werkzaamheden die er tegenover staan. Aan de andere kant is een plafonnetje er zo weer uit en in.

făbŞŤĄŘ - Mijn PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• engelbertus
De stippellijn is veel meer werk, kost extra materiaal, en je kunt eventueel de leiding tot aan de ketel isoleren....

dus zonder stippellijn hoef je alleen de wtw te installeren.

alleen wannee je bang bent voor te weinig flow naar de douchekraan kun je de stippellijn doen, dan heb e iets minder weerstand.

je kunt dat allemaal nog beslissen nadat de wtw al een tijdje geinstalleerd is, en je dus weet hoe e.e.a. in de praktijk werkt.
je kunt dan ook meten hoeveel het water nog fkoelt tussen wtw en ketel. doe dit da wel op het moment dat de leiding is opgewarmd.

en denk er eens over na, hoe snel stroomt het water door de 15 mm leiding , en hoe snel door de 22 mm leiding?

iets van 7 liter/minuut komt er uit de douche, dan weet je dat het slechts een kwestie van secnden is waar het nu nog over gaat met die stippellijn.

en weet je wel zeker dat de douchekraan gevoed wordt vanaf de ketel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fabstar81
Het is waar dat ik met optie één alleen maar de WTW hoef te installeren.
Ligt zo voor de hand om later inderdaad alsnog die extra leiding te leggen. Daar had ik dan nog niet over nagedacht. Ik heb overigens nog een meter of vier koperen leiding liggen dus qua extra kosten zal het meevallen. Extra werk des te meer...

Ik heb langere tijd gemeten en er komt gemengd op 38 graden zo een 9 liter water uit de douche. Dat is op de eco stand van de thermostaatkraan. De Calenta 40C zit op warm tapwater uit mijn hoofd op zo een 14 liter per minuut. Wat er alleen koud uit mijn leidingen per minuut komt, geen idee.

Ik weet zeker dat de douche kraan loopt zoals op het plaatje. Ter hoogte van de ketel gaat de 22mm leiding over in 15 mm leiding. Vóór die overgang zit de aansluiting náár de ketel, ná de overgang gaat de leiding op zolder de grond in om er in de douche uit het betonnen plafond weer uit te komen. Op deze leiding zijn na de douche, het bad en de wastafel aangesloten. Na de douche hebben we het zelf helemaal nieuw aangelegd en gesoldeerd.

Er is vanuit de meterkast dus geen directe aansluiting op de douche. Hij gaat eerst naar zolder, ketel, douche. Op zich logisch want de douche zat voorheen aan de zelfde muur als de ketel. Wij hebben de kraan alleen verplaatst naar de andere muur :)

Volgens mij is het makkelijkste op dit moment dus om de WTW gewoon te installeren zonder verdere aanpassingen aan het leidingwerk. Zoveel mogelijk alle open stukken leidingen isoleren. Checken wat rendement doet.
Eventueel kan ik op zolder nog zorgen dat de koud water aanvoer eerst naar de douche gaat i.p.v. eerst naar de ketel door de ketel op zolder iets verder aan te sluiten op de leiding dan nu het geval.

Als het plafond er ooit uit moet om mijn energie slurpende halogeen spotjes te vervangen door LED kan ik gelijk een extra leiding aanleggen om de WTW 60 cm leidingwerk te besparen...

En pas dan zal ik na alles gemeten te hebben weten wat al dat gekloot voor rendementswinst oplevert.

Toch? :)

făbŞŤĄŘ - Mijn PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Zo, ik ben inmiddels ook eigenaar van een mooie Technea / Hei-tech / Recoh-vert V3 douce wtw pijp. Gaat nog even staan te niksen totdat mijn nieuwbouw woning is opgeleverd :P Heb hem nieuw en ongebruikt maar toch tweedehands kunnen kopen (nog kortere terugverdientijd :+ )

@fabstar81, lijkt me de moeite ook niet waard.

[ Voor 6% gewijzigd door !null op 11-05-2014 21:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• engelbertus
@fabstar:

in jou situatie krijg je ook warm water uit de wastafelkraan, en andere koudwater aansluitingen in de douche... is maar dat je er even rekening mee houd..

aansluiten met de stippellijn kan alleen een heel klein beetje meer druk op de leiding opleveren. maar kost je veel werk, extra koppelingen materiaal voor plafond, veel tijd voor alles werkt.

ook het leidingwerk bij de ketel aanpassen levert je weinig op. water kkiest toch de weg van de inste weerstand, en in dit geval dus gewoon de kortste weg. 15 mm is groot zat voor zulke kleine stukjes. de ketel heeft immers ook maar 15 mm....

maar als je toch gaat klussen zou ik mijn tijd steken in het maken van een bypass, zodat de wastafelkraan gewoon koud water krijgt op de koude kraan, en op die manier heb je ook de mogelijkheid te experimenteren met of je de wtw op de ketel, de douche of op beide wilt aansluiten. dan nog zou ik niet de leiding boven het plafond lags doen. je kunt beter op zolder een paar kogelkraanjes of 3weg kraantjes plaatsen.

in eerste instantie zou ik alleen de WTW aansluiten , en kijken hoe het bevalt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Ik heb straks ook m'n leidingwerk met alles gedeeld. Niet heel ideaal, maar aanpassen is te veel werk voor nu.
Met andere woorden, het opgewarmde koud water gaat naar alle kranen in de badkamer (koud water aansluiting) en naar de aanvoerleiding van de CV ketel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
Wat voor nadelen heeft dat dan?
Ik zie alleen maar voordelen. Scheren en tandenpoetsen met lauw water na het douchen zonder dat de ketel weer aanspringt, ideaal en gasbesparend!
En dat zijn geen hele emmers vol lauw water wat nog in de leidingen zit.

[ Voor 11% gewijzigd door AUijtdehaag op 12-05-2014 13:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Zelf zie ik het liever met zo'n kort mogelijke afstand direct naar de koude aansluiting van de thermostaatkraan gaan. Maar ik denk ook niet dat het verlies zo heel erg groot is. Ik ga er zeker geen leidingwerk voor verleggen (gezien dat behoorlijk veel werk is omdat het door de vloer gaat)

[ Voor 13% gewijzigd door !null op 12-05-2014 14:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drielp
AUijtdehaag schreef op maandag 12 mei 2014 @ 13:54:
Ik zie alleen maar voordelen. Scheren en tandenpoetsen met lauw water na het douchen zonder dat de ketel weer aanspringt, ideaal en gasbesparend!
Hier zit ook de wastafel op de dwtw, na het douchen de tanden poetsen en de koudwaterleiding is weer koud

Acties:
  • 0 Henk 'm!

ik heb weer veel dagen overbugt dankzij de dwtw op de zonneboiler,
valt het te meten ?
nee ik denk het niet, over een langere periode dagen aankoop vermijden is wel duidelijk genoeg, waar anders een kuubje voor douchen werd gebruikt.
zodra het kuubje een eurootje word zal het topic wel groeien, maar dan is het eigenlijk al tvtelaat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drielp
Zo, gisteren weer een meting gedaan.

Tijd: 19:43 min
T in: 15.7 ºC

Water: 171 liter
Gas: 383 liter = is 2.24 liter gas/liter water

De 50 liter boiler is binnen en staat klaar om aangesloten te worden tussen de dwtw en de cv ketel. Dan natuurlijk meten hoeveel elektriciteit we gaan verbruiken om aan onze warme water behoefte te voldoen. Ik vermoed dat het aantal elektrische kWh-tjes lager zijn dan de gas kWh-tjes. Minder verlies de schoorsteen uit. En met een overschot aan elektriciteit door ietsje teveel PV moet dat toch een besparing opleveren.

De boiler komt in de kelder en wordt nog flink extra ingepakt met EPS om stilstand verliezen te beperken. Ik ben benieuwd naar de resultaten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FunFair
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 25-07 14:21
vergeet niet dat je dan ook een ideaal klimaat hebt in je leiding om legionella te kweken. het koude water is niet het genoeg geweest en staat na het douchen geruime tijd stil. daarna wordt het ook niet meer nagespoeld met heet water en blijft de legionella groeien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Niet online

Dre

drielp schreef op dinsdag 03 juni 2014 @ 22:27:
Zo, gisteren weer een meting gedaan.

Tijd: 19:43 min
T in: 15.7 ºC

Water: 171 liter
Gas: 383 liter = is 2.24 liter gas/liter water

De 50 liter boiler is binnen en staat klaar om aangesloten te worden tussen de dwtw en de cv ketel. Dan natuurlijk meten hoeveel elektriciteit we gaan verbruiken om aan onze warme water behoefte te voldoen. Ik vermoed dat het aantal elektrische kWh-tjes lager zijn dan de gas kWh-tjes. Minder verlies de schoorsteen uit. En met een overschot aan elektriciteit door ietsje teveel PV moet dat toch een besparing opleveren.

De boiler komt in de kelder en wordt nog flink extra ingepakt met EPS om stilstand verliezen te beperken. Ik ben benieuwd naar de resultaten.
Even een berekening op basis van aannames (plz correct if wrong)

383 liter gas is circa 3,1 kWh (8 kWh/m3). Als je boiler een elektrisch element heeft van 2 kW kan je in 19:43 minuten zo'n 0,7 kWh in je boiler stoppen. Als die verwarming direct aanspringt bij de start van het douchen. De overige energie moet je dus uit het warme water van de boiler zelf halen, dat is dus 3,1 kWh - 0,7 kWh = 2,4 kWh.
Om deze 2,4 kWh beschikbaar te hebben bij een douchetemperatuur van 38°C dient je 50 liter boiler een temperatuur te hebben van 79°C.

[ Voor 93% gewijzigd door Dre op 04-06-2014 14:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

FunFair schreef op dinsdag 03 juni 2014 @ 23:01:
[...]

vergeet niet dat je dan ook een ideaal klimaat hebt in je leiding om legionella te kweken. het koude water is niet het genoeg geweest en staat na het douchen geruime tijd stil. daarna wordt het ook niet meer nagespoeld met heet water en blijft de legionella groeien.
je koud en warmwater leiding naar je wasbak doet dat nu ook gewoon met 20 graden en stilstand

@dre, voor mij is 15 liter op 52c al genoeg voor 12 minuten douchen op ~39c
het verlies zit in de koude start, daarna neemt dit snel af door de wtw

[ Voor 6% gewijzigd door Anoniem: 238103 op 04-06-2014 09:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FunFair
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 25-07 14:21
Anoniem: 238103 schreef op woensdag 04 juni 2014 @ 09:14:
[...]

je koud en warmwater leiding naar je wasbak doet dat nu ook gewoon met 20 graden en stilstand

Bij een kraan gaat dit om een kort stukje. Een WTW in de leiding brengt veel meer warmte over waardoor een groter stuk van de leiding 'lauw' blijft. Legionella groeit optimaal bij en lauwe leiding. Dus of je moet het koude water grondig doorspoelen na het douchen, of je moet de leiding warm genoeg maken dat legionella afsterft. Dit laatste zal met een WTW niet gebeuren.

Dat is ook precies de reden waarom er warm- en koud water bij de kraan aansluiting zit. In publieke douches komt er vaak maar 1 temperatuur water uit de kraan. Vroeger mengde men dit water vlak na de boiler (logisch, minder leiding nodig), met gevolg dat er na het douchen 4 meter warm water in de leiding bleef staan. Tegenwoordig mag de menging pas plaatsvinden vlak voor het uitstroompunt, zodat de heet waterleiding wordt gedesinfecteerd met 60 graden water en de koudwaterleiding er geen last van heeft. Of er moet een automatische doorspoeling plaatsvinden, maar dat is zonde van het water.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

60 graden dood legionella niet binnen 30 minuten
langdurige verwarming erboven wel, en de juiste leidingen.
Wikipedia: Legionella pneumophila
ik ga ervanuit dat je deze versie bedoeld

veel en lange spoeling is het enige afdoende.
ik herhaal: jouw leiding naar de wasbak waar je je tanden gaat poetsen is nu ook de hele dag 20c of meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
@FunFair. Wat gebeurt er als je warm water pakt van je keukenkraan? Als je klaar bent zit er ook 5 meter (of zelfs meer) aan warm water in een leiding. Koelt relatief snel af tot temperaturen die ideaal zijn voor legionella.
Who cares? Je hebt toch genoeg continuiteit in je waterleiding. Ook met je doucheleiding. Ik heb straks de gehele koudwater aansluiting van de badkamer maar ook naar zolder toe van de CV, alles over m'n douche wtw lopen. Genoeg continuiteit.

En als jij een paar weken op vakantie bent geweest is IEDERE leiding in je huis potentieel legionella verdacht. En zou je alles moeten doorspoelen. Maar dat doet ook geen hond denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

ik deed het, want de zonneboiler was bij thuiskomst na 2 weken dan ook 92 graden, en gierde het met 11 liter/minuut door alle leidingen, en weer terug ook door de wtw die een uniek hoge temperatuur haalde.
het blijkt helaas steeds maar weer dat juist de duurzame middelen eerder het veronderstelde tegenspreken dan dat er een waarschuwing voor moet worden afgegeven.

wat wel interessant was, was de badkuip, die gaat ook door de wtw
vollopen -> leeglopen zonder kraan open.
zonder flow werd de wtw bij leeglopen 79c

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Haha, dan had je ook niet in dat bad willen zitten :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

hij is weer blinkend schoon ook nu (bad+wtw intern)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Dre schreef op dinsdag 03 juni 2014 @ 23:15:
Even een berekening op basis van aannames (plz correct if wrong)
383 liter gas is circa 3,1 kWh (8 kWh/m3).
Zonder warmtewisselaar zou deze douchebeurt 4.4 kWh gekost hebben (171 liter water van 15 graden naar 37 graden). Dat zou betekenen dat de DWTW minder dan 30% van de warmte terugwint, dat lijkt me sterk (al zou het wel kunnen natuurlijk).

Ik denk dat de 8 kWh/m3 erg optimistisch is en dat het met het ketelrendement op tapwater op ~6kWh/m3 komt.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Niet online

Dre

Proton_ schreef op woensdag 04 juni 2014 @ 13:10:
[...]

Zonder warmtewisselaar zou deze douchebeurt 4.4 kWh gekost hebben (171 liter water van 15 graden naar 37 graden). Dat zou betekenen dat de DWTW minder dan 30% van de warmte terugwint, dat lijkt me sterk (al zou het wel kunnen natuurlijk).

Ik denk dat de 8 kWh/m3 erg optimistisch is en dat het met het ketelrendement op tapwater op ~6kWh/m3 komt.
Even een berekening op basis van nieuwe aannames (plz correct if wrong)

383 liter gas is circa 3,1 2,3 kWh (8 6 kWh/m3). Als je boiler een elektrisch element heeft van 2 kW kan je in 19:43 minuten zo'n 0,7 kWh in je boiler stoppen. Als die verwarming direct aanspringt bij de start van het douchen. De overige energie moet je dus uit het warme water van de boiler zelf halen, dat is dus 2,3 kWh - 0,7 kWh = 1,6 kWh.
Om deze 1,6 kWh beschikbaar te hebben bij een douchetemperatuur van 38°C dient je 50 liter boiler een temperatuur te hebben van 79°C 66°C.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Niet online

Dre

Anoniem: 238103 schreef op woensdag 04 juni 2014 @ 09:14:
[...]

Het aantal liters water wat je tapt is natuurlijk wel belangrijk om te weten of jij de natuurkunde wetten kan overstijgen ;)
Natuurkundig gezien heb je een buffer van 0,23 kWh in de 15 liter buffer. Ik ga even uit van 6 liter per minuut uit de douchekop. Dan tap je dus 12 minuten × 6 liter = 72 liter water. Om dat van 20°C (zomers) naar 39°C te krijgen heb je 1,59 kWh nodig. Op basis van de door jou gegeven cijfers heeft je D-WTW dan een rendement van 86%.

Zoals Proton_ Carl Sagan mooi zei:
Extraordinary claims require extraordinary evidence.

[ Voor 3% gewijzigd door Dre op 04-06-2014 14:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

niet de dwtw heeft dat rendement, maar de samenwerking tussen dwtw de koude start en de boiler zorgen voor 0,00000 gas, itt jouw gasketel en het verbruik.
het hoe en de exacte wetenschap interesseren me minder, het resultaat deste meer.
komende winter gaat die eboiler naar de max want er is stiekum toch gas verbruikt. (nov-feb)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drielp
Ik hoop dat ik de 20 minuten haal met de boiler, ik ga dat binnenkort ervaren. CV-ketel helemaal uit en meten hoelang de douche comfortabel blijft (ik denk best lang). Theorie is leuk, maar het gaat om de praktijk, niewaar?

Het elektrische element in de boiler is slechts 1200 watt, het laagste vermogen dat ik kon vinden. Vanaf 9:00 uur is dat op normale zonnige dagen het minimale vermogen dat uit de PV komt. Ik ga dus alvast proberen een deel van mijn eigen opwek direct in warm water om te zetten.

Tijdens het douchen warmt overigens ook de uitgaande cv leidingen op, waarschijnlijk kan de ketel zelfs op de laagste stand nog niet alle energie kwijt aan het warme water en gaat de rest de cv in. Niet echt nodig in dit jaargetijde. Dit viel mij bij de laatste meting op, het cv water stond op 65 ºC en de pijp voelde best warm aan. Weer een reden om een boiler te nemen.

Nog even theoretisch geneuzel, om 50 liter water 35 graden op te warmen is 2,03 kWh nodig. Met een overschot van 813 kWh is dat een 400 x douchen. Zonder dwtw zou voor dezelfde 50 liter 3 kWh nodig zijn en dan dus 270 x douchen.
Een tijdje gelden heb ik al gemeld dat de dwtw ongeveer 42% aan gas bespaart, nu maar eens kijken of dat ook opgaat met de boiler. Het excel sheetje staat al gereed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Anoniem: 238103 schreef op woensdag 04 juni 2014 @ 15:58:
niet de dwtw heeft dat rendement [snip offtopic]
Als je met 3 liter/ minuut doucht zou dat ook al wat verklaren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fabstar81
ook hier zal de wtw (wel gekocht, nog steeds niet aangesloten :( ) aangesloten worden op alle koud-waterleidingen in de badkamer. dat is na de douche dus het bad en de wastafel. even nadenken...in de koof naar boven zit zelfs de wc op de wtw. iemand tijdens het douchen doortrekken zorgt dus voor een lekkere warme spoelbeurt voor je grote boodschap. :+

overigens is de wastafelkraan met lauw water ook hier alleen maar een voordeel, aangezien ik een persoon in huis heb die het gewoon vertikt om de mengkraan op koud water te zetten bij tandenpoetsen. want ze "wilt graag warm water uit de kraan". Dat het warm water uit de ketel met een 30 seconden watergebruik nooit op tijd bij de kraan terecht komt, en dus nutteloos zo een 10 meter leiding vult met warm water is haar met geen jaren aan het verstand te brengen. 8)7

făbŞŤĄŘ - Mijn PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• winer
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 25-02 12:04
Eindelijk de zelfbouw wtw in bedrijf, 2m 42mm koper als binnenbuis, 1,8m 54mm koper als buitenbuis , met een uithaal sleutel aan beide uiteinden (3cm van uiteinde) een tuit getrokken en daarin 10 cm koperbuis15mm met hardsoldeer vast gesoldeerd, om de tussenruimte op te vullen van 2 messing wartels vulringen gedraaid,
toen begon het gelazer, het zachtsolderen met tin-zilver, het spul is of hard of dun als water, tot 3 keer toe niet dicht, uiteindelijk harskern 40- 60 tin-lood soldeer gebruikt, montage in meterkast,aangesloten zowel koud in de douche/wastafel als cv combi toevoer de eerste meting
een grote teleurstelling na alle moeite, het werkte maar lang niet genoeg, koud er in, iets minder koud er uit.

2e poging, de wtw weer gedemonteerd, de leidingen tijdelijk doorverbonden en het apparaat maar weer uit elkaar gebrand.
Nu 7 meter koper aarddraad 16mm2 om de binnenbuis gewikkeld en vastgesoldeerd, moest allemaal weer te snel, dus niet strak genoeg gewikkeld dus het past niet in elkaar, met vijl en schuurlinnen de boel pas gemaakt en de pijpen in elkaar geslagen, 1 uiteinde iets ingekort want beschadigt door alle gemep, alles zit muurvast in elkaar, nu alles of nooit de vulringen solderen, pfff , dicht, nu de pvc pijpen in de meterkast aanpassen want wtw is 7 cm korter, eindelijk klaar.

Nu de grote test, wastafel warm wijd open en snel naar de wtw, geweldig, heet water verlaat de wtw aan de goede zijde, de ketel pendeld !!!
In de praktijk , vrouw en dochter douchen, (grohe spaardouchekop) gasverbruik 12 liter per minuut, de remeha calenta geeft hierbij 0 tot 1 % vermogen aan.
Doel bereikt.
Meterkast weer aftimmeren, klaar. _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drielp
Klaar? Nog niet helemaal hoor.

We willen hier wel graag de cijfers van je metingen zien. Liefst in liters gas/ liter water, dan kunnen we de dhz warmte wisselaar vergelijken met de Technea V3 of een willekeurig ander type.
En de foto's natuurlijk....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• winer
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 25-02 12:04
Vandaag wat gemeten met mijn zoon onder de douche, douchekraan tegen de spaarstand vergrendeling,
met maatbeker 3 x gemeten , 1 l in 9 sec is 6,66 l per minuut
Na 3 minuten opwarmen naar de gasmeter, 1 minuut (stopwatch) 12,5 l gas, dit 2 keer gemeten
12,5 /6,66= 1,88 gas per liter water, douche tempemeratuur iets hoger dan vergrendeling (38 graden) dus ongeveer 40 graden
ketel, remeha calenta, warmwater temp ketel, 58 gr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• engelbertus
en dan de fotos nog.. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fabstar81
ik drop hem nog even hier. maar wat gebruiken jullie om alle temps te meten? ik ga mijn WTW eindelijk inbouwen volgende week en wil eigenlijk gelijk rekening houden met de temp sensors enzo om alles in de gaten te houden.

făbŞŤĄŘ - Mijn PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drielp
@winer, je dwtw werkt best goed. In September '13 zat ik, na opwarmen, op 1,9 liter gas/liter water. Jouw 1,88 is dan zelfs beter dan de prestaties van mijn technea V3.

@fabstar81: ik heb het simpel gehouden, een paar goedkoop auto thermometers op de in- en uitgaande leidingen. Niet echt nauwkeurig, maar als indicatie prima. Je gas- en water verbruik monitoren geeft de echte cijfers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fabstar81
nou, de dag is eindelijk daar! vandaag de douche WTW geplaatst en hoewel ongeveer de helft van de koppelingen druppelen :( en 1 stukje afvoer lekt (wat is er in hemelsnaam mis gegaan) rendeert ie op dit moment toch al zo een 27%. ook niet bijzonder veel, maar dat was dan ook op een douchebeurtje van 4 minuten.

de getallen:
Voor WTW: gas 0,118m3; water 0,029m3
Na WTW: gas 0,086m3; water 0,030m3

27% minder gas volgens deze getallen.

ga ik creatief boekhouden en reken ik verbruik gas in liters per 1 liter water per minuut uit, dan kom ik op voor 4,07 liter gas per 1 liter water. Na 2,87 liter gas per 1 liter water. Dit scheelt dan 29,5% :+

weet niet of dit rendement nog beter wordt. afvoer is aardig versleept, zo een meter of 3. misschien bij langere douchebeurten. wel jammer, had gehoopt op zo een 45% en zodoende 7,8 jaar tvt. dat is met bovenstaande getallen verhoogd naar 12,8 jaar. :'(

nou ja, beter als niets...

overigens is de tvt gebaseerd op een verbruik van (momenteel) 209 m3 gas-verbruik "overig" per jaar voor twee personen. zelf gecalculeerd aan de hand van gemiddelde douchebeurten...

edit: tweede meting, lange douchebeurt boven 10 minuten:
0,189m3 gas
0,087m3 water

dat is 2,17 liter gas per liter water. besparing 46% tov meting 4 juli voor WTW.
binnenkort wat betrouwbaarder meten...

[ Voor 16% gewijzigd door fabstar81 op 10-07-2014 22:08 ]

făbŞŤĄŘ - Mijn PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
Mooi dat hij er tussen zit!
Douchebeurt van 4 minuten is wel kort om te meten. Hoe snel heb je warm water uit je kraan?
Het duurde bij mij wel 2 tot 3 minuten voordat de ketel echt profijt van het warme water uit de douche-wtw heeft.
Probeer het verbruik nog eens te meten met een totaaltijd van 8 tot 10 minuten vanaf koude start.
In de zomer is de temperatuur van het ingaande water al redelijk warm, in de winter is dan de besparing groter.

Ik kwam op 2,21 liter gas/liter water en besparing 36 % met mijn hr ketel met koudwater temperatuur van 15 C. Linkje

Heb je nog fotokes? :)

[ Voor 6% gewijzigd door AUijtdehaag op 09-07-2014 00:36 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fabstar81
Warm water in de zomer duurt ongeveer 25 seconden :+
in de winter ongeveer 5-10 seconden langer.

Douchebeurt is gemeten met koude start.
Douche wtw is trouwens alleen op ketel aangesloten, tenminste,.... theoretisch. In de praktijk is de wtw op de meest renderende manier aangesloten, alleen niet op de meest renderende manier...
:?

Zal eens een langere douchebeurt meten. Uiteraard heb ik foto's maar mijn imageshack profiel is opgeheven. Even andere host opzoeken...

Edit: foto's

Afbeeldingslocatie: http://i1240.photobucket.com/albums/gg481/fabstar81/Mobile%20Uploads/DSC_0077_zpsrsgakclg.jpg
Afbeeldingslocatie: http://i1240.photobucket.com/albums/gg481/fabstar81/Mobile%20Uploads/DSC_0076_zps3bkbixdn.jpg
Afbeeldingslocatie: http://i1240.photobucket.com/albums/gg481/fabstar81/Mobile%20Uploads/DSC_0075_zpsxjo3gcei.jpg
Afbeeldingslocatie: http://i1240.photobucket.com/albums/gg481/fabstar81/Mobile%20Uploads/DSC_0071_zpsge1sto9l.jpg
Afbeeldingslocatie: http://i1240.photobucket.com/albums/gg481/fabstar81/Mobile%20Uploads/DSC_0069_zpsebasksi7.jpg

edit2: tweede meting, lange douchebeurt boven 10 minuten:
0,189m3 gas
0,087m3 water

dat is 2,17 liter gas per liter water. besparing 46% tov meting 4 juli voor WTW.
binnenkort wat betrouwbaarder meten...

[ Voor 47% gewijzigd door fabstar81 op 10-07-2014 22:12 ]

făbŞŤĄŘ - Mijn PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lord Anubis
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 17:20
Bedankt voor de foto's.

Opbrengsten/besparingen ook interesant bij zelfbouw.
Ik ga zelf drie paralel lopend koperdraad spiralen met een tussen ruimte van 15mm wikkelen.
Dus een spiraal heeft een spoed van 45mm + draaddikte.
Vroeger in mijn ouder huis had ik twee wikkelingen en een grotere spoed, maar ik denk dat ik nu meer watt er uit haal. Nooit wat gemeten, was in C64 tijd. Hadden huur geiser, zette deze voor douchen op lagere stand voor meer water (l/min) en voelde meer warmte. Werkte dus. 8)

Was is jouw spoed e.t.c? Loopt je toevoer water van beneden naar boven? Levert meer op namelijk.

Ander vraagje.
Hoe sluiten jullie het aan op een zonneboiler i.v.m met meten gasverbruik ( lees besparing )? Dat zal n.l moeilijk gaan, of heeft iemand een truc? Zelf ga ik met temp sensors werken.
Ps. Ik wil het niet op de koud water aansluiten n.l. Als we daarna onze tanden poetsen en er komt nog lauw water uit het stukje leiding vinden we dat zo mottig. ;( Was tafel en douche koud zitten vlak bij elkaar n.l.

[ Voor 112% gewijzigd door Lord Anubis op 13-07-2014 09:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fabstar81
Ok, vandaag betrouwbaarder gemeten. Tweemaal douchebeurt van 10 minuten, zelfde straal, zelfde temperatuur. Koude start. Eerst zonder WTW, daarna met. Water wat in WTW zat na eerste douchebeurt weggespoeld met tweemaal toiletbezoek.

Zonder WTW:
0,263 gas
0,076 water
3,46 liter gas per liter water

Met WTW:
0,164 gas
0,074 water
2,22 liter gas per liter water

Besparing 36%

făbŞŤĄŘ - Mijn PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
Mooi he, hoe een koperen pijp je 36% gas kan besparen.
Jouw meting komt bijna exact overeen met mijn meting in oktober 2013.
Mijn gasverbruik is echter nul geworden met de doorstroomverwarmer erachter in plaats van de HRketel.
In de toekomst wordt de doorstroomverwarmer vervangen door een rvs boiler, waar een L/W warmtepomp overdag de boiler op zal warmen. 6000 watjes nu, is best link als wasmachine ook nog zou draaien.

Ben benieuwd of drielp zijn elektrische boiler al achter de douchwtw heeft zitten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blissard
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 22:36
Mooi resultaat fabstar. Ik denk dat je in de winter procentueel nog meer gaat besparen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fabstar81
Zeker mooi dat klein beetje koper je zoveel kan besparen. Jammer dat dat koper toch nog zo prijzig is. Ik snap de zelfbouwgasten dus al te goed.

Klein detail bij mijn setup is versleping afvoer van ongeveer 3 meter. Misschien zelfs 3.5. Verder is er nog niets geisoleerd, en we zitten in de zomer. Benieuwd naar mijn resultaten in de winter.

Overigens is een doorstromer voor mijn situatie geen optie. Zoveel overschot PV heb ik helaas niet. Weet uberhaupt niet of ik een overschot zal hebben per jaar...en dan is 6000 watt best veel aan verbruik...

făbŞŤĄŘ - Mijn PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
Op zich valt dat verbruik mee ondanks dat de doorstroomverwarmer 6000 watt opneemt.
Ik kom op 0,61 kWh per douchebeurt (8 minuten). Maar inderdaad enkel nu interessant bij PV overschot.
Het is meer het opgenomen vermogen van 6000 watt, wat een probleem kan opleveren. Mijn hoofdzekering kan 8000 watt aan theoretisch. Wel in 2 jaar terugverdiend die doorstroomverwarmer. (excl meterkast aanpassing 32A en dikker koperdraad)
Maar 0,0023 kWh/liter water klinkt ook lekker :P

Leuke pieken ook in het verbruik >:)
Afbeeldingslocatie: http://i59.tinypic.com/2i20lzb.jpg

[ Voor 21% gewijzigd door AUijtdehaag op 13-07-2014 22:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fabstar81
Terugverdiend met het gas wat je niet verbruikt?

făbŞŤĄŘ - Mijn PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
Ja, gebaseerd op gasverbruik (en een enkele meting vergelijkbaar met de jouwe)

Maar nu ik het nog eens nareken, heb ik gerekend zonder de douchwtw, dus niet helemaal een eerlijke vergelijking.
Doorstroomverwarmer Siemens 7,2 kW, DE08101, 124 euro destijds via amazon.de
Voor het gemak een berekening van 1x douchen per dag, 1 persoon.

Zonder douche wtw:
Douchebeurt 10 minuten: 256 liter gas, uitgaand van 365 dagen: 0,256 * 365 = 93,44 m3
93,44 m3 x 0,66 euro = 61,6 euro per jaar

Met douche wtw:
Douchebeurt 10 minuten: 166 liter gas, uitgaand van 365 dagen: 0,166 * 365 = 60,59 m3
60,59 m3 x 0,66 euro = 39,98 euro per jaar.

Verder denk ik ook dat de doorstroomverwarmer niet warm genoeg wordt zonder de douchewtw.
Dus dat is een vereiste. Na met wat douchekoppen ge experimenteerd te hebben kwam ik op de Grohe Vitalio joy uit. Deze geeft voor mij een acceptabele straal water.
Die ik eerder had, was zuiniger, maar gaf te weinig water naar mijn zin.
De thermostaat kraan die ik al had, mengde teveel koud water bij, mogelijk door verkalking inwendig.
Heb dan ook in de douche een simpele handmengkraan opgehangen van de bouwmarkt.
Een bad vullen, nog niet echt geprobeerd, maar dat duurt wel lang. Dan werkt ook de douche wtw niet. Maar het bad, die gebruik ik toch niet. Verder aan de wastafel werkt het ook prima.

[ Voor 4% gewijzigd door AUijtdehaag op 14-07-2014 18:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drielp
AUijtdehaag schreef op zondag 13 juli 2014 @ 18:04:
Mooi he, hoe een koperen pijp je 36% gas kan besparen.
.......

Ben benieuwd of drielp zijn elektrische boiler al achter de douchwtw heeft zitten?
De boiler hangt al een tijdje in de kelder, alleen nog even aansluiten. De buurman heeft alleen nog even geen tijd, maar dat komt goed.
Als het draait, weer lekker meten...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

als we aannemen dat het 35% gas scheelt, hoe zou je dat dan terugrekenen naar een zonneboiler, ofwel hoeveel capaciteit geeft de dwtw extra aan een boiler van bijvoorbeeld 100/200/300 liter ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jack
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 16-07 17:16

Jack

MHz Matters

Anoniem: 238103 schreef op maandag 14 juli 2014 @ 12:36:
als we aannemen dat het 35% gas scheelt, hoe zou je dat dan terugrekenen naar een zonneboiler, ofwel hoeveel capaciteit geeft de dwtw extra aan een boiler van bijvoorbeeld 100/200/300 liter ?
Ik neem aan vrij weinig als je het direct vergelijkt, omdat een dwtw lage temperatuur is en een zonneboiler hoge temperatuur. De energetische waarde van het hete water in de zonneboiler is vele malen hoger natuurlijk.

Ik vind de vraag dan ook wat vreemd gesteld. Ik neem aan dat de meesten hier de dwtw niet gebruiken om de zonneboiler te vullen? Of uberhaupt niet gebruiken icm een zonneboiler.

[Specs]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drielp
Jack schreef op maandag 14 juli 2014 @ 15:39:
[...]

Ik neem aan vrij weinig als je het direct vergelijkt, omdat een dwtw lage temperatuur is en een zonneboiler hoge temperatuur. De energetische waarde van het hete water in de zonneboiler is vele malen hoger natuurlijk.

Ik vind de vraag dan ook wat vreemd gesteld. Ik neem aan dat de meesten hier de dwtw niet gebruiken om de zonneboiler te vullen? Of uberhaupt niet gebruiken icm een zonneboiler.
Ik denk juist wel dat een dwtw goed werkt icm een zonneboiler, zeker in de minder zonnige jaargetijden. je hebt dan al inkomende water van 30 ºC en dat is al het eerste zetje. En met een dwtw heb je minder warm water uit de boiler nodig, je kan dus met een minder grote boiler toe, of langer douchen. Niet iedereen heeft een vat van 380 liter staan. Een dwtw met een zonneboiler kan dus best een leuke combinatie zijn.
AUijtdehaag doet het nu prima met een doorstoomverwarmer en een dwtw, geen gas meer. Hopelijk geeft de dwtw en de e-boiler voor mij een gasloos voorjaar, zomer en herfst door een overschot aan zonnestroom. Als ik het bereken, scheelt het 30% elektriciteit om 50 liter te verwarmen met de dwtw tov geen dwtw. We gaan het beleven, de praktijk volgt binnenkort.

edit: De technea V3 geeft een besparing van ongeveer 43% gas. Geen idee hoe dat terug te rekenen naar een zonneboiler...

[ Voor 4% gewijzigd door drielp op 14-07-2014 16:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blissard
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 22:36
Anoniem: 238103 schreef op maandag 14 juli 2014 @ 12:36:
Dat is eenvoudig. 35% natuurlijk. Mits je de boiler alleen gebruikt voor douchen kun je dus op een 100liter boiler douchen alsof het een 135 liter boiler is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

ik heb een 380liter met de technea
hans de git heeft nu 350liter zonder dwtw
we wassen ook met de wasmachine op de zonneboiler, vlak ernaast
we overbruggen door het grote vat zomaar 2 regenachtige dagen, maar ik ben er nog niet achter hoeveel meer de dwtw nu toevoegd.
dus hans heeft dan nog steeds 350 liter die met 8c word bijgevuld
ik heb dan 380 liter die warm word bijgevuld
ik kan nu wel roepen dat het vrij fors is, maar zelfs schatten word erg moeilijk, beide hebben we natuurlijk de ketel uitgezet.

bij 350 liter even 35% optellen, is alweer snel een hele zonneboiler erbij extra, van 100 liter.
ik had ooit een 200liter op 3 personen dat was net te weinig soms.
toen de 380 liter dat werd leuk, maar kwam gezinslid nummer 4 erbij
toen de dwtw erop, nu lijkt de hoeveelheid warm water onbeperkt.
maar wat er nu exact gebneurt is vrijwel niet synthetisch te becijferen.

grappig is het wel, zonnewarmte terugwinnen, lekker low tech.
Pagina: 1 ... 8 ... 27 Laatste