Iemand ooit gemeten aan douchewarmtewisselaar (DWTW)?

Pagina: 1 ... 9 ... 27 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jack
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 16-07 17:16

Jack

MHz Matters

drielp schreef op maandag 14 juli 2014 @ 16:11:
[...]

Ik denk juist wel dat een dwtw goed werkt icm een zonneboiler, zeker in de minder zonnige jaargetijden. je hebt dan al inkomende water van 30 ºC en dat is al het eerste zetje. En met een dwtw heb je minder warm water uit de boiler nodig, je kan dus met een minder grote boiler toe, of langer douchen. Niet iedereen heeft een vat van 380 liter staan. Een dwtw met een zonneboiler kan dus best een leuke combinatie zijn.
AUijtdehaag doet het nu prima met een doorstoomverwarmer en een dwtw, geen gas meer. Hopelijk geeft de dwtw en de e-boiler voor mij een gasloos voorjaar, zomer en herfst door een overschot aan zonnestroom. Als ik het bereken, scheelt het 30% elektriciteit om 50 liter te verwarmen met de dwtw tov geen dwtw. We gaan het beleven, de praktijk volgt binnenkort.

edit: De technea V3 geeft een besparing van ongeveer 43% gas. Geen idee hoe dat terug te rekenen naar een zonneboiler...
Hoe warmer het water dat de zonneboiler ingaat, hoe minder je hoeft op te warmen. Dus handig is het sowieso. Alleen als ik de verhalen hier zo lees, is deze constructie niet gebruikelijk. Dat bedoelde ik eigenlijk :)

Anyway, in jouw specifieke geval met de eboiler, stop je of (koud) 15 graden of (dwtw) 30 graden water in je eboiler. Stook je het op naar 60 graden, dan scheelt het dus 25% temperatuur dat je moet opstoken, dus 25% aan stroom. Een besparing van 0.87kwh, als mijn berekening klopt. Zeker met veel zonnepanelen op het dak, is dit geen slecht idee.
Met een warmtepomp boiler is de stroom winst nog groter natuurlijk.
Anoniem: 238103 schreef op maandag 14 juli 2014 @ 16:31:
bij 350 liter even 35% optellen, is alweer snel een hele zonneboiler erbij extra, van 100 liter.
ik had ooit een 200liter op 3 personen dat was net te weinig soms.
toen de 380 liter dat werd leuk, maar kwam gezinslid nummer 4 erbij
toen de dwtw erop, nu lijkt de hoeveelheid warm water onbeperkt.
maar wat er nu exact gebneurt is vrijwel niet synthetisch te becijferen.

grappig is het wel, zonnewarmte terugwinnen, lekker low tech.
35% gas besparen per douche beurt betekent niet een 35% grotere zonneboiler natuurlijk.
Maar we kunnen wel een schatting maken natuurlijk (met wat fictieve cijfers):
1 Douche beurt à 8L/min. van 10 min: 80L
Zonneboiler: 380L à 70 graden.

Zonder dwtw: 15* water aanvoer
Met dwtw: 30* water aanvoer.

Voor het reken gemak tel ik geen vermenging, wel 80L à 70 graden eruit en dus 80L aanvoer erin.

Na douchen:
Nieuwe temp zonder dwtw: 58.4*
Nieuwe temp met dwtw: 61.6*

Betekent ongeveer 5.5% meer zonneboiler energie.

Niet bijzonder veel dus. Dat was ook het punt van mijn vorige post. De dwtw levert weinig volume en lage temp, dus weinig energie, en dus weinig indrukwekkend t.o.v. de zonneboiler.
Wel grote impact per douchebeurt natuurlijk. :)

[ Voor 30% gewijzigd door Jack op 14-07-2014 17:01 ]

[Specs]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 238103

& het effect van de warme invoer is dan weer dat de eindtemperatuur hoger is, of het moment in de herfst dat de ketel bijspringt, weer later...
er zijn erg veel neveneffecten.

ik weet al wat er op de eindafrekening gaat komen, en dat is leuk,
maar een opsplitisng is nauwelijks te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blissard
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 20-07 11:45
Volgens mij maak je het te ingewikkeld. Met een WTW win je tot ca 40 procent terug van de energie die je anders door het putje spoelt. Maximaal 40 want afhankelijk van de gelijktijdigheid van gebruik en weglopen warm water. Neveneffecten die zorgen voor meer besparing zijn er niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drielp
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 21-07 09:20
@Jack, de e-boiler komt tussen de dwtw en de combiketel in, dus voorverwarmd koud water vanuit de dwtw naar de boiler en dan via de combiketel naar de tappunten. Of ik het warm water van de combi uitzet moet ik nog bekijken, deze heeft namelijk ook nog een 25 liter boilertje er onder hangen die niet zomaar af te koppelen is. En deze wordt op temperatuur gehouden door gas, en daar wil ik nu net vanaf...
Misschien een bypass maken rond de combiketel voor het warme water. Dat kan achteraf ook nog gemaakt worden.
Over de neveneffecten: met de dwtw gebruik je minder warm water uit de boiler, mits je deze ook op het koud van de douche heb aangesloten. Zo wordt bij mij de opstelling. Ik heb dus een kleinere boiler nodig, die minder kost in aanschaf en verbruik, voor hetzelfde comfort. (eric-pvt heeft, geloof ik, een andere opstelling, da staat ergens op dit forum)
De eindafrekening is idd dat telt, daar komt alles bij elkaar. Ik betaal nu bijna €20,- in de maand voor gas en licht, en dat is best leuk. Met de e-boiler moet dit nog lager worden....

Met zo'n maandbedrag wordt de tvt voor een investering steeds langer en dus ook steeds lastiger te verkopen. Ik zie het dan ook meer als een hobby, nu kan ik het allemaal nog doen, financieel en fysiek. Later wordt dat misschien anders. Ik kijk nog steeds met een half oog naar een zonneboiler, maar een warmtepomp sluit ik ook nog niet uit.

We staan aan het begin van een nieuw energie-tijdperk en het is gaaf om daar actief aan deel te nemen.

4285 Wp op ZO, 1200 Wp op schuur en 880 Wp op NW, DWTW en 7 kW houtkachel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jack

Jack

MHz Matters

drielp schreef op maandag 14 juli 2014 @ 23:06:
We staan aan het begin van een nieuw energie-tijdperk en het is gaaf om daar actief aan deel te nemen.
En zo zie ik het ook! Een beetje hobbyen en pionieren om de gasrekening te drukken :)
Verschillende mensen met verschillende oplossingen. Erg interessant allemaal.
En dit is tenminste een hobby die nog wat geld oplevert ;)

[Specs]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

blissard schreef op maandag 14 juli 2014 @ 22:33:
Neveneffecten die zorgen voor meer besparing zijn er niet.
& hierboven
ik heb dwtw -> eboilertje >- zonneboilervat
het bad zit ook op de dwtw

het niet aanslaan van de gasketel is ook mijn nieuwe wereld en dit is gelukt, maar ik was nog veel te conservatief, die kleine eboiler zorg zomaar met de dwtw voor een turbo start, en zeker 5 minuten douchen, door de hotfill (cyclus) naar de eboiler gaat douchen toch best heel aardig in de winter.
het niet aanslaan van de gasketel vergroot de levensduur.
de neveneffecten zijn er wel, het zijn er veel, en ze zijn heel klein en vooral veelvuldig, dus op 1 jaar blijkt een hoop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blissard
De levensduur van de gasketel is inderdaad een secundair effect. Wellicht kun je een CW3 ketel kopen ipv een CW4 of kun je toe met een kleinere zonneboiler. Dat zou ook een secundair effect zijn.

In de besparing van energie zie ik echter geen neveneffecten. Dat hoeft ook niet. De besparingen zoals hier benoemd zijn mooi genoeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 22:34

Seafarer

XXX

Eindelijk een goed elektronisch waterpas kunnen lenen. Vond het even te duur om hier 200 euro aan te besteden.

En inderdaad in de richting waarin ik mijn gewone waterpas goed kon aflezen gaf de elektronische 0 mm/m aan. In de andere richting (parallel aan de muur) dit is bij mij bijna niet af te lezen. En ja de elektronische gaf 3mm/m aan dus bij 2 meter 6 mm afwijking. Toch maar even gecorrigeerd. Zou het een verbetering brengen?

Stom natuurlijk dat ik niet eerst een meting heb gedaan en daarna waterpassen en weer een meting doen om te vergelijken.

Dus dan maar wachten tot de winter om dan een meting te vergelijken met een winter meting. :(

Een CV-Ketel is een vlamkoeler en een radiator is een waterkoeler.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drielp
Zo, de e-boiler hangt en is aangesloten. De tapwater warmhoudfunctie van de combiketel staat uit en de eerste douche van 20 minuten is achter de rug. Het opwarmen van de 50 liter koud water tot 40 ºC, het douchen en een beetje warm water in de keuken heeft 4,5 kWh gekost.
De temperatuur van de boiler nog even ietsje boven de 60 ºC zetten, de regeling heeft geen indicatie, en de boel isoleren. En dan eens kijken hoeveel douches we kunnen nemen van ons PV-overschot. Het gasverbruik gaat iig weer flink zakken de komende maanden.

Een foto van de boiler staat hier: http://opbrengst-pv.webnode.nl/fotogalerij/#foto-1-jpg

Het aflaten van de ontlastklep was hopelijk voorkomen door het plaatsen van een waterslagdemper. Helaas werkt dat niet helemaal zoals gedacht, misschien toch iets te klein. Nu even een 20 liter jerrycan er onder gezet en meten hoeveel er afgelaten wordt. Als het beperkt is laat ik het zo, anders een permanente oplossing maken.

[ Voor 28% gewijzigd door drielp op 27-07-2014 01:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drielp
Nu weer terug on-topic.

Nu de meting van een dwtw zonder de cv en met de e-boiler. Eerst de boiler op temperatuur laten komen en toen de vriendin onder de douche gezet. Hierna gewacht totdat de boiler weer op temperatuur was gekomen. Het apparaat trek maximaal 1250 watt, en dat was minder dan de PV panelen op dat moment produceerden. Het opwarmen was geheel op zonnestroom, en dat is gewoon meer dan leuk :)

hier nog even de cijfers:

Douchetijd = 15:30 min
Waterverbruik = 128 liter (8.1 liter/min)
Stroomverbruik = 1.9 kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jack

Jack

MHz Matters

De boiler kan het dus goed bijhouden à 8,1L/min?
Want zo´n grote boiler was het toch niet, als ik mij dat goed herinner?

[Specs]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Geurt-kun
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 21-07 12:44

Geurt-kun

8 Simax SM660-250, SMA 1600TL

Of te wel, was die 15:30 de maximale douche tijd?
En wat was de temperatuur van het douche water?
Daar is hier namelijk een groot verschil tussen mij en mijn vriendin.

En nog eentje:
Denkend aan het niet eeuwig durende salderingsprincipe...
Normale mensen zijn aan het werk wanneer de panelen 1250 Watt produceren. ;-)
's Morgens en 's avonds voor het slapen gaan zal de opbrengst een stuk minder zijn.
Ok, deze is wat flauw.

Wel een mooi projectje hoor!

[ Voor 46% gewijzigd door Geurt-kun op 27-07-2014 17:39 ]

2k op west bij Pv Output

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drielp
Jack schreef op zondag 27 juli 2014 @ 15:24:
De boiler kan het dus goed bijhouden à 8,1L/min?
Want zo´n grote boiler was het toch niet, als ik mij dat goed herinner?
De boiler heeft een inhoud van 50 liter, dus niet echt groot. De CV ketel heeft ook nog een ingebouwde boiler van 25 liter. De laatste was al voorzien van extra EPS en blijft goed op temperatuur. Ik heb dus 75 liter warm water beschikbaar.
Of te wel, was die 15:30 de maximale douche tijd?
En wat was de temperatuur van het douche water?
Daar is hier namelijk een groot verschil tussen mij en mijn vriendin.
De 15:30 minuten was niet de maximale tijd. De watertemperatuur boiler-uit was na deze tijd nog 54 ºC, dus warm genoeg. Ik denk dat een douchetijd van 30 minuten haalbaar is. Komende week een keer uitproberen.
De temperatuur van het douchewater staat standaard op 38 ºC, gewoon aangenaam, en mijn vriendin is hier ook flink gevoelig voor. Ik heb haar niet horen gillen dat het water te koud was. Warmer kan natuurlijk ook, maar dan wordt de douchtijd iets korter.

Het verschil in liters/min is niet echt voelbaar. Met de CV ketel zonder dwtw hadden we een 9,2 liter/min met dwtw een 8,8 liter/min. Nu een 8,1 liter/min doordat het water in de boiler nog iets onder de 60 ºC was. We besparen dus ook gelijk wat water.
De temperatuur instelling heeft geen indicatie, dus even uitproberen wat de 60 ºC stand is. Ik denk gewoon maximaal. Morgen even uitproberen.
En nog eentje:
Denkend aan het niet eeuwig durende salderingsprincipe...
Normale mensen zijn aan het werk wanneer de panelen 1250 Watt produceren. ;-)
's Morgens en 's avonds voor het slapen gaan zal de opbrengst een stuk minder zijn.
Ok, deze is wat flauw.
Met een tijdschakelaar mag de boiler opwarmen tussen 11:00 en 15:00 uur. In de toekomst kan dit geautomatiseerd werden, een project als het salderen wordt afgeschaft. De tijdschakelaar komt hopelijk volgende maand, het wordt dan gelijk een test van de Plugaway .

[ Voor 32% gewijzigd door drielp op 27-07-2014 22:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fabstar81
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 13-07 17:56
even voor mijn begrip. ik heb de calenta 40c met mini boilertje met warmhoudfunctie. is het nou wel of niet nuttig met een douche-WTW om dat boilertje in te schakelen?

theoretisch moet het minder gas kosten omdat het het boilertje niet met koud water hoeft te vullen en warm maken. maar het blijft een warmhoudfunctie voor die ene keer douchen per dag...winst: 15-20 seconden sneller warm water.

făbŞŤĄŘ - Mijn PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fabstar81
Zo, ik heb wat langere termijn data. WTW nu exact 1 maand gemonteerd. Maand loopt van de 9e tot de 9e. Juni/juli met juli/augustus vergeleken. Zo een 0.22m3 meer water verbruikt in juli/augustus maar toch 6,5713m3 gas minder.

Correctie dat juni 1 dag minder heeft dan juli heb ik niet toegepast.

De data:

Juni
10,3470 water
21,3857 gas

Augustus
10,5674 water
14,8162 gas

= 6,5713 minder gas

Plusminus 30,7% gas minder. Overigens is er aangenomen dat het waterverbruik allemaal voor douchen wordt gebruikt om de twee maanden te kunnen vergelijken. Maar een liter gas/liter water kan je met deze cijfers natuurlijk niet berekenen.

Overigens verbruik ik op 1 dag ongeveer tussen de 0,3156 en de 0,33m3 water.

făbŞŤĄŘ - Mijn PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• engelbertus
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 19-07 23:18
dat plugaway ziet er leuk uit! dat het open is, is ook henadig. en dt er geen server van plugwise nodig is om data naartoe te sturen is ook super voordelig :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Uh.... Wat heeft een plugaway met het douchen te maken? ;)

Gas meten mischien niet, maar mijn doorstroomverwarmer monitoren wel, bedenk ik me zo...
Alleen de smartphone kan slecht tegen water

[ Voor 58% gewijzigd door AUijtdehaag op 09-08-2014 23:09 . Reden: Edit: foutje: posts hierboven niet goed doorgelezen... ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drielp
Met de Plugaway kan ik het verbruiken van de boiler monitoren en de opwarmtijden instellen. Gaat wat makkelijker dan met een losse meter. Hopelijk volgende maand de 5 pluggen binnen.
engelbertus schreef op zaterdag 09 augustus 2014 @ 19:32:
dat plugaway ziet er leuk uit! dat het open is, is ook henadig. en dt er geen server van plugwise nodig is om data naartoe te sturen is ook super voordelig :)
Ik hoop dat ze waarmaken wat ze beweren.

[ Voor 47% gewijzigd door drielp op 10-08-2014 15:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fabstar81
overigens...die 30% besparing die ik heb door de douche WTW...klinkt weinig, als ze schermen met 50-60% besparing. is dat in de winter? is 30% vergelijkbaaar met anderen in deze tijd van het jaar?

făbŞŤĄŘ - Mijn PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 20-07 14:47
In de winter is er inderdaad meer rendement omdat er een grotere temperatuurverschil kan worden bereikt. Ik zou echter verwachten dat het verschil dan absoluut gezien groter wordt, en relatief nog steeds hetzelfde.

Maar zo'n pijp haalt die 60% wel. Alleen dat is gemeten aan het begin van de pijp tot het eind van de pijp. Dus je kunt alleen 60% terugwinnen uit de warmte van het afvalwater (wat al enigzins is afgekoeld door het douchen enzo), en dan moet dat opgewarmde water nog naar je ketel en/of je douchekraan, waar je wat verlies hebt.

Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fabstar81
ja, OK. maar is 30% over het algemeen gemeten gemiddeld? ik wil graag weten of ik nog energie moet steken ooit in het verkorten van de leidingen of dat dit in mijn setting voor nu voldoende is.

făbŞŤĄŘ - Mijn PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• supayoshi
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 20-07 21:08
Ik douche gewoon koud en 25% warmte in de winter, (10 graden ofzo?) Kost me geen gas 8)7 8)7 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ATS
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 16-07 16:16

ATS

supayoshi schreef op dinsdag 12 augustus 2014 @ 13:10:
Ik douche gewoon koud en 25% warmte in de winter, (10 graden ofzo?) Kost me geen gas 8)7 8)7 8)7
Niet iedereen is bereid het comfort van een warme douche in te leveren...

My opinions may have changed, but not the fact that I am right. -- Ashleigh Brilliant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
fabstar81 schreef op dinsdag 12 augustus 2014 @ 13:09:
ja, OK. maar is 30% over het algemeen gemeten gemiddeld? ik wil graag weten of ik nog energie moet steken ooit in het verkorten van de leidingen of dat dit in mijn setting voor nu voldoende is.
Ik denk het wel. Er worden niet heel vaak resultaten gedeeld omdat men niet goed kan meten, maar wat ik eerder heb gezien is ook 1/3e besparing. Zelf verwacht ik ook een dergelijke besparing. Wellicht in gunstigste geval 40% maar ik heb ook te maken met leidingwerk vanaf de douche wtw naar de kraan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
supayoshi schreef op dinsdag 12 augustus 2014 @ 13:10:
Dat heb zeker voordelen!
Maar een douchewtw heb je dan niet nodig, lijkt me.
Moet er eerlijk gezegd niet aan denken. brrr...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fabstar81
!null schreef op dinsdag 12 augustus 2014 @ 22:57:
[...]

Ik denk het wel. Er worden niet heel vaak resultaten gedeeld omdat men niet goed kan meten, maar wat ik eerder heb gezien is ook 1/3e besparing. Zelf verwacht ik ook een dergelijke besparing. Wellicht in gunstigste geval 40% maar ik heb ook te maken met leidingwerk vanaf de douche wtw naar de kraan.
ikzelf heb ook nog verloop naar de wtw, zo een meter of 2-3. maar dat is 1 a 2 procent verlies volgens de documentatie.

overiegns is die 30% van mij over een maand vergeleken. als ik los een douchebeurt van 5 minuten pak, zit ik volgens mij op 27%, en douchebeurt van 10 minuten op de 38%. gemiddeld over de maand is dat dus 30% blijkbaar.

overigens net na paar minuten douchen, naar beneden gelopen naar de temps in en uit. in was 18,5 graden, uit de wtw 27,8 of zo. moet nog eens live gaan meten die temperaturen.

făbŞŤĄŘ - Mijn PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
(In mijn geval, toen er nog een hr ketel het ww verzorgde:)
Normaal gezien duurt het gewoon enkele minuten voordat je warm tapwater uit de douchekop, naar het putje, door de douchwtw en weer je water opwarmt en aankomt bij de ketel, die dan pas daarop reageert.
Daarom is een 5 minuten meting niet zo rendabel als een 10 minuten meting.
Je mist rendement door het "opwarmen". Pas wanneer de ketel reageert op hogere waterinlaat temperaturen bespaar je gas.

Maar is zo een korte meting "real-life" en interessant?
Meestal douche ik zo een 7 a 8 minuten. Maar iedereen is anders. (gelukkig)

[ Voor 32% gewijzigd door AUijtdehaag op 15-08-2014 17:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 21:06

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Yup. Als een heel gezin achter elkaar douchet is het weer anders...

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fabstar81
het is in zoverre interessant dat ik altijd 5 minuten douche, en mijn vrouw 10+ minuten.
real-life metingen van het oplopen van de temp is éénmalig interessant denk ik, gewoon voor de leuk. dus zodoende:
min| in | uit graden water
1 | 18,8 | 20,4
1:30 | 18,5 | 25,5
2 | 18,5 | 27,3
2:30 | 18,4 | 27,9
3:30 | 18,3 | 28,2
6:30 | 18,1 | 29,3

:+

doe er je voordeel mee :)

overigens klopt hiermee de stelling van paar posts terug dat in de wtw zelf een rendement van 50-60% gehaald kan worden. 18 graden in, na 3 minuten 28 graden uit, is toch meer dan 50% :)

de rest van het rendement verdwijnt in de lucht... :'(

toch maar eens kijken of isolatie van de leidingen nog iets van het rendement kan behouden tot aan de douchekraan.

făbŞŤĄŘ - Mijn PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Dre

Een zogenaamde "douche coach" doet trouwens ook wonderen voor een reductie in energieverbruik :)

http://www.brabantwater.n...ust-omgaan-met-water.aspx

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
fabstar81 schreef op vrijdag 15 augustus 2014 @ 23:00:
het is in zoverre interessant dat ik altijd 5 minuten douche, en mijn vrouw 10+ minuten.
Dan haalt je vrouw waarschijnlijk een beter rendement :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• engelbertus
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 19-07 23:18
en als ze langer douchet nog beter, maar zijn alsnog de kosten en de kosten per minuut hoger..... dus welk rendement is nu doorslaggevend?
een minuutje langer douchen is ook een hoger rendement dan een minuutje langer douchen, du hoe wil je je besluit nu nemen?

en als je gewoon heter douched, is je rendement ook weer beter....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fabstar81
Dre schreef op vrijdag 15 augustus 2014 @ 23:16:
Een zogenaamde "douche coach" doet trouwens ook wonderen voor een reductie in energieverbruik :)

http://www.brabantwater.n...ust-omgaan-met-water.aspx
al...

făbŞŤĄŘ - Mijn PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jckw
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 20-07 10:11
Even jullie advies gevraagd. Ik ga binnenkort eindelijk mijn douche WTW inbouwen (ik ben er in de tussentijd achter dat het rendement de in de doos zeer laag is ;) ) en ik heb even een vraagje over het aansluiten.

Onze situatie is als volgt; op zolder staan de wasmachine en CV. Beide gaan via één afvoer naar beneden en hier komen ze op de eerste verdieping samen met de afvoer van de douche en wasbak. De douche WTW wordt vanaf hier dus ingebouwd naar de begane grond.

Nu las ik eerder in dit forum dat het wordt afgeraden om de CV condens afvoer via de kopen douche WTW te lopen, aangezien het condenswater nogal agressief schijnt te zijn voor het koper. De afvoer van de wasmachine op de WTW lijkt me dan wel weer een voordeel voor het wegspoelen van zeep en tandpastaresten van de wasbak.
Mijn vraag is nu wat ik beter kan doen, alleen de wasbak en douche op de WTW aansluiten en de afvoer van de wasmachine en CV gewoon apart naar beneden doortrekken en deze na de WTW weer toevoegen? Of alles gewoon over de WTW laten lopen waarbij dus ook het condenswater door de WTW loopt?

(Ter info, de afvoer van de wasbak of de afvoer van de CV condens zijn niet eenvoudig apart te leggen zonder grote verbouwingen.)

There are two types of people in this world: Those who can extrapolate from incomplete data.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drielp
De wasbakafvoer en de douche gaan prima samen op de dwtw, heb ik hier ook. De wasmachine zou nog kunnen, maar de cv condens zou ik niet doen. De CV afvoerpijp is meestal niet zo groot, hier een 40mm pijp. Misschien kan je hier een andere route voor vinden, de pvc regenpijp is soms een optie, maar ik weet natuurlijk jou situatie niet. Een zinken dakgoot is een no-go voor cv condenswater

Voor wat betreft de zeep- en tandpasta resten, die blijven niet echt hangen in de dwtw. Tenminste, ik heb het bij de laatste inspectie niet gezien. De moeite van de verbouwing ben je vrij snel vergeten, de dwtw gaat dan nog vele jaren mee.

• jckw
  • Laatst online: 20-07 10:11
Dank voor je reactie! Ik was inderdaad even benieuwd naar het effect van tandpasta en zeep resten uit de wasbak. Dan wordt het toch de optie om de wasmachine en CV apart te laten lopen. Heel veel warmte valt hieruit toch niet terug te winnen.
Een extra stukje afvoer pijp is een kleine moeite, vergeleken met het alternatief, de halve zolder of de hele badkamer verbouwen. :)

There are two types of people in this world: Those who can extrapolate from incomplete data.

• drielp
jckw schreef op donderdag 28 augustus 2014 @ 09:34:
Dank voor je reactie! Ik was inderdaad even benieuwd naar het effect van tandpasta en zeep resten uit de wasbak. Dan wordt het toch de optie om de wasmachine en CV apart te laten lopen. Heel veel warmte valt hieruit toch niet terug te winnen.
Een extra stukje afvoer pijp is een kleine moeite, vergeleken met het alternatief, de halve zolder of de hele badkamer verbouwen. :)
Sommige hier hebben ook het bad erop aangesloten, spoelt wel lekker door. Ik kan aan de onderkant in mijn dwtw kijken, nu nog met een spiegeltje en zaklamp. Niet echt ideaal, maar ik moet nog een cameraatje met ledlamp aanschaffen.

• !null
Het mooie is dat ze in mijn nieuwbouwhuis de boel er al op voorbereid lijken te hebben, alleen de douche gaat er doorheen. Ik kom er nu wel achter dat ze 50mm gebruiken waar mijn douche wtw 40mm is. Ik denk dat ik het er wel op gok om het te doen met een 50mm naar 40mm adapter. Het is alleen de douche en bad die erop zal komen, en het geheel komt achter een deur te zitten dat ik er zo bij kan. Water in en uit achter twee kraantjes en het is erg makkelijk om de boel even te demonteren/inspecteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jurk738
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
Ik ben aan het kijken of ik in mijn eengezinswoning (bj 2005) een pijp-wtw kan plaatsen.
In mijn badkamer heb ik een douche, bad, toilet en wastafel, waarvan alle afvoeren in de vloer van de badkamer liggen en die uitkomen op een staande buis van 125mm. De pijp-wtw's die ik kan vinden zijn allemaal 50mm. Voor 125mm buizen bestaan zeker geen pijp-wtw's of wel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
jurk738 schreef op zaterdag 30 augustus 2014 @ 11:16:
Ik ben aan het kijken of ik in mijn eengezinswoning (bj 2005) een pijp-wtw kan plaatsen.
In mijn badkamer heb ik een douche, bad, toilet en wastafel, waarvan alle afvoeren in de vloer van de badkamer liggen en die uitkomen op een staande buis van 125mm. De pijp-wtw's die ik kan vinden zijn allemaal 50mm. Voor 125mm buizen bestaan zeker geen pijp-wtw's of wel?
Je kan naar een PVC verloopring toe, daar past de douche wtw direct in.
Afbeeldingslocatie: http://www.pvcvoordeel.nl/uploads/webshop/category/8ff104d783c27570674f00ffe72c5c7b.jpg?w=250&h=250&algo=fill
Link
PVC VERLOOPRING 125 x 50mm

Afbeeldingslocatie: http://i62.tinypic.com/28b66iu.jpg
In mijn geval een verloopring van 110 naar 2x 50...
Zeker weten dat het 125 is?

Betekent wel dat je de wc afvoer apart moet gaan (om)leggen. Die wil je niet door je wtw pijp.
Bad, wastafel en douche zit dan meestal in de vloer op 1 leiding. Zit je toilet afvoer ook in de vloer?
Komt alles uit in een koof?
CV-ketel condenswater? Mag niet door de douchewtw.
Ik kan je wel wat foto's sturen hoe het bij mij zit, als je je e-mail adres ff stuurt via een PM.

[ Voor 7% gewijzigd door AUijtdehaag op 30-08-2014 17:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jurk738
  • Niet online
Ik weet niet 100% zeker of het precies 125mm is, maar de staande buis is iig 'dik'. Ik had gehoopt dat ik een pijp-wtw zou kunnen plaatsen zonder breken.

De staande buis loopt door alle verdiepingen. Op de 2e verdieping zitten hierop de wasmachine en CV aangesloten. Op de 1e verdieping loopt de buis door een koof in de badkamer. In de badkamer zitten alle leidingen achter tegels daarom weet ik niet precies hoe de afvoeren zijn aangesloten. De afvoer van de douche zit iig in de vloer en die van de wastafel vermoedelijk ook. Ik verwacht dat de afvoeren van het toilet en bad in de koof op de staande buis zijn aangesloten.

Ik zou dus zoals bij jou 2 staande buizen moeten maken. In mijn geval een voor wasmachine, CV, toilet en bad met een reguliere afvoer, en een voor douche en wastafel met een douche-wtw.
Ik ben nieuwsgierig hoe dat bij jou zit. Ik stuur een PM.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blissard
Jurk, dat is dezelfde situatie als bij mij. Ik kan wel achter de tegels kijken en er zit bij mij maar weinig ruimte tussen de grote buis en de vloer waar de doucheleiding uit komt. Ik denk dat ik de hoofdleiding moet verplaatsen om een WTW mogelijk te maken. Daar zie ik wel tegenop. Er komt dan een aparte leiding voor de douche inderdaad.

[ Voor 9% gewijzigd door blissard op 31-08-2014 10:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jurk738
  • Niet online
Ik heb ondertussen wat foto's opgezocht van de kale badkamer die ik tijdens de bouw van ons huis heb gemaakt. Daarop is te zien dat de afvoeren van de douche, wastafel en bad allemaal *in* de betonvloer liggen, incl aansluiting op de staande buis. Zelfs de afvoer van het toilet als ik het op de foto goed zie.
En rond de staande buis is geen ruimte; de buis is ook ingegoten.
Een douche-wtw kan ik dus helaas niet 1-2-3 aanleggen..

@AUijtdehaag Dank voor je foto's + uitleg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Er zijn wel horizontale douche wtw's he jongens. Goedkoopste is easydrain. Slechts 33% rendement, maar wel direct daar waar je het toepast (namelijk 1 meter van je kraan af) dus niet eens veel slechter dan een douche wtw pijp wellicht. Ook te plaatsen onder een bad. circa 350 euro bij warmteservice.nl

Afbeeldingslocatie: http://www.easydrain.nl/media/catalog/product/cache/4/image/380x/9df78eab33525d08d6e5fb8d27136e95/e/a/easy_drain_wtw_product.jpg

En ook duurdere zaken, complete wtw douche goten, die vrij hoog gaan in prijs. Van Technea maar ook van Ako. Denk aan 900 euro helaas. Wel een hoog rendement vergelijkbaar met verticale douche wtw pijp, en waarschijnlijk presteert het beter vanwege kortere leidingen (aanname).

Afbeeldingslocatie: http://www.badkamerxxl.nl/media/wysiwyg/Blogimages/60071.jpg

[ Voor 15% gewijzigd door !null op 02-09-2014 13:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Terpen Tijn
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 18-07 15:02
Ik geloof wel dat het bij deze douchegoten de bedoeling is om direct op de douche terug te verwarmen, dus niet via de ketel. Dat zou daarom altijd wat minder efficient moeten zijn, omdat andere toepassingen van de warmte dus niet mogelijk zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Dat durf ik wel te betwijfelen. Want 99% van de tijd gebruik je de warmte rechtstreeks weer om te douchen, en niet voor de wasmachine, want dan zou die gelijktijdig moeten draaien. Hooguit dat er bij een zonneboiler minder verlies is.

En bovenstaande voorbeelden worden direct bij de doucheplaats gebruikt, waarbij de teruggewonnen warmte direct naar de koude aansluiting van de thermostaatkraan gaan. Dit is de kortst mogelijke manier om een douche wtw aan te sluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ATS

ATS

Is de theorie niet dat je bij het direct bij de douche aansluiten je de warmte die in het systeem zit op het moment dat je stopt met douchen verliest? Zodra je de douche uitzet stopt het water namelijk met stromen naar de douchekraan. Maar als je een (zonne-) boiler hebt, dan loopt er nog water om de boiler weer aan te vullen na het douchen. Daarmee kan je ook de resterende warmte nog gebruiken. Tenminste, dat lijkt mij de verklaring.

My opinions may have changed, but not the fact that I am right. -- Ashleigh Brilliant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pielle007
  • Laatst online: 22:25
Ik had een vraag mbt het plaatsen van een WTW douchepijp omdat ik niet precies begrijp hoe eea werkt.
Dit is onze situatie:
Afbeeldingslocatie: http://i57.tinypic.com/2w32tkw.jpg

Mochten we nu warmte winning uit douchewater wensen hoe wordt dan eea aangesloten op zo'n wtw douchepijp?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Wat is de 27 graden aansluiting in het oranje? Meestal heb je alleen maar koudwater en heet water (de rode aansluiting).

In jouw geval, net als de meeste gevallen, sluit je gewoon een douche wtw aan tussen de koud water aanvoer leiding naar de douchekraan. Dus het koud water naar de douche kraan wordt dan voorverwarmd door de douche wtw.
Een thermostaatkraan als douchekraan is dan eigenlijk wel verplicht. Deze mixt dan minder warm water erbij aangezien de temperatuur van het koud water al hoger is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ATS

ATS

Twee opties:

Aansluiten aan de koudwateraansluiting van de ketel, of aan de koudwateraansluiting van de douche zelf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pielle007
  • Laatst online: 22:25
OK merci. Vrij simpel dus. De 27gr is uit een tekening (die ik bewerkt heb) waarin de douche wtw reeds was opgenomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drielp
ATS schreef op dinsdag 02 september 2014 @ 16:02:
Twee opties:

Aansluiten aan de koudwateraansluiting van de ketel, of aan de koudwateraansluiting van de douche zelf.
Correctie, drie opties: de beide hierboven genoemde maar het beste rendement is op beide aangesloten, dus op het koud van de douche en op de aanvoerleiding van de ketel. Hoogste stroomsnelheid en meeste warmte overdracht.

http://www.technea.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Gezien in dit geval de ketel beneden hangt denk ik dat er maar 1 goede optie is. De douche wtw pijp output direct naar de douchekraan leggen op de koud water aansluitinge. Want weer terug naar de ketel zal leiden tot lange leidingen, met meer verlies.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Terpen Tijn schreef op dinsdag 02 september 2014 @ 14:43:
Ik geloof wel dat het bij deze douchegoten de bedoeling is om direct op de douche terug te verwarmen, dus niet via de ketel. Dat zou daarom altijd wat minder efficient moeten zijn, omdat andere toepassingen van de warmte dus niet mogelijk zijn.
Het verlies aan rendement komt vooral omdat het debiet door de afvoer = debiet ketel + debiet koudwater.

Er kan alleen alle warmte uit het afvalwarmte worden opgenomen als er minstens zoveel koud water als warm water in de warmtewisselaar binnenkomt.

De manier om dat te doen is dus zowel de koudwaterkraan als de ketel er aan te knopen.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drielp
Het zal idd niet zoveel schelen, direct naar het koud van de douche is wel het makkelijkst. Wil je een zonneboiler (of e-boiler) tussen je dwtw en je cv ketel plaatsen dan is optie 3 het beste. Je kan dan ook je leidingwerk isoleren, legionella wordt door de boiler om zeep geholpen. En dan heb je ook niet zoveel verlies.
Bij mijn staat de e-boiler in de kelder. (E-boiler tussen dwtw en cv ketel)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

echte dwtw terugwinning moet vaker kunnen plaatsvinden,
dus de optie alleen warm naar zonneboiler, alwaar een hotfill wasmachine (of anders, nog een douche) start na het douchen functioneert hier ongeevenaard goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drielp
Ik denk dat de gezinssamenstelling, gewoontes en je systeem een groot effect heeft op het rendement. Hier geen hotfill, onregelmatig douche-gedrag en geen zonneboiler. Ons systeem geeft een langere douchetijd dan alleen de dwtw naar de e-boiler. Dat is ook best prettig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _-= Erikje =-_
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 20-07 08:52
Wij gaan de badkamer aanpakken, nu zit er in de huidige vloer zo'n lelijk standaard doucheputje maar we zouden het liefst een inbouw goot willen. Nu zag ik dat die Technea 20 cm de vloer in moet, das best fors. Zou dat bij iedere vloer zomaar kunnen?

Voor een staande leiding hebben we helaas geen plek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
De Aco douchegoot hoeft niet zo diep de grond in, zie:

http://www.aco.nl/files/N...ouchegoot_WTW_2013-03.pdf

• fabstar81
zo een e-boiler, hoe werkt dat nou precies met een douche-wtw? en is zo een e-boiler alleen nuttig bij een pv-overschot?

wij douchen ook vrij onregelmatig. wassen na het douchen proberen we zo veel mogelijk te doen, hoewel dat maar max 0,7 liter (de inhoud van de wtw) aan voorverwarmd water oplevert. tegelijkertijd zou nog beter zijn, want een wasmachine heeft zo een 50 liter water nodig. maar wie doucht er nou een uur? en wanneer heeft de wasmachine zijn meeste water nodig?

met zo een e-boiler zou je al die onregelmatigheden en onzekerheden kunnen afdekken, doordat er altijd een ruime hoeveelheid voorverwarmd water beschikbaar is. alleen sluit je dan je wtw ook nog aan op je thermostaatkraan? of gaat ie alleen langs de e-boiler, ketel, en dan naar de thermostaatkraan?

făbŞŤĄŘ - Mijn PC

• !null
Ik denk zelf dat dat niet heel zinnig is. Het is volgens mij alleen zinnig wanneer het door lang leidingwerk e.d. beter is om een e-boiler heel dichtbij de douche te hebben, om de cirkel kort te houden. Ook het geval bij drielp, die tevens ook kWh overschot kwijt wil dacht ik.

Het bufferen wat je beschrijft, of dat nou een e-boiler is of een zonneboiler, lijkt me niet heel nuttig. Want je kunt alle warmte uit de douche wtw toch zelf op dat moment hergebruiken terwijl je doucht, en dat lijkt me ook het meeste rendement geven.
Het combineren van zaken met een wasmachine enzo, is alleen maar nuttig om dat litertje wat nog in de leiding zit op te gebruiken. Maar goed, een liter water op 30 graden gaat natuurlijk ook geen wonderen verrichten voor je wasmachine :P

zo op of rond je tvt datum, waneer je al jaren duidelijk een vaste stroomprijs geniet door je pv met saldering, kom je vanzelf tot de ontdekking dat de tvt ineens voorbij is.
daarna zou die stroom in theorie dus gratis zijn, met een beetje geluk is je tvt zoals geplanned.
maar dan ?
die stroom die zonder investering nu vloeit gebruiken om gas, wat wel aardig duur is geworden en fossiel is, inzetten om dat te vermijden, blijkt dan nog lucratiever dan salderen.
door de pv ging je vanzelf immers minder verbruiken, en daadoor kun je gas gaan vermijden.
bij mij werkt dat dus hilarisch goed, en verder heb ik windstroom dus op papier wel effe beter dan gas uit groningen/gasopslag/gazprom/aardbeving

ik heb een 15 liter 1600 watts boilertje na de wtw, die is goed voor 12 minuten douchen in de winter,
zomers staat ie uit, dan doet de zonneboiler zijn ding.
in een regenweek in de zomer gaat hij soms aan ter overbrugging, gas vermijden en maximaal salderen (wat je verbruikt mag je salderen) werkt gewoon erg goed.
het inzicht komt vanzelf met de tv-tijd wat het beste is.
gas saldeert in ieder geval duiidelijk niet, en die meter stijgt alleen maar

de wtw zorgt in mijn geval dat met doorstroom dus 12 minuten gedouched kan worden zonder aankoop van gas. het duurt daarna 21 minuten voordat er weer 12 minuten kan worden gedouched.
ik douche van het type cw6-grohe rainshower, slechter kan bijna niet, dus wie weet wat je met een spaardouchekop kan bereiken.

[ Voor 16% gewijzigd door Anoniem: 238103 op 10-09-2014 20:34 ]

• drielp
fabstar81 schreef op woensdag 10 september 2014 @ 11:25:
zo een e-boiler, hoe werkt dat nou precies met een douche-wtw? en is zo een e-boiler alleen nuttig bij een pv-overschot?
...
met zo een e-boiler zou je al die onregelmatigheden en onzekerheden kunnen afdekken, doordat er altijd een ruime hoeveelheid voorverwarmd water beschikbaar is. alleen sluit je dan je wtw ook nog aan op je thermostaatkraan? of gaat ie alleen langs de e-boiler, ketel, en dan naar de thermostaatkraan?
Een elektrische boiler is alleen rendabel bij een stroomoverschot. Ik krijg ongeveer 8 ct van Essent voor mijn teveel gemaakte kWh-tje. Bij een aanname van 1m3 is 8 kWh ( in het echt ongeveer 10, maar je hebt nogal veel verlies in je ketel), kost een m3 gas net zoveel als stroom. Qua geld maakt het theoretisch niet zoveel uit.
Echter blijkt elektrisch verwarmt water goedkoper te zijn dan warm water op gas. En het geeft uitzicht op een toekomst zonder gas. En daar ligt de echte winst. Ik heb voor de zekerheid nog wat PV bijgekocht, beter mee verlegen dan om verlegen. Naar een tvt kijk ik niet meer, een hobby mag geld kosten (aan mijn fotografie-hobby heb ik al meer uitgegeven dan aan PV en nog geen cent terugverdient :) )

Verslag over mijn opstelling staat hier

[ Voor 6% gewijzigd door drielp op 10-09-2014 22:09 ]

• fabstar81
heel dat topic niet gezien.
maar bedankt voor de uitleg. ik heb pas in november 1 jaar PV liggen. zo een 3500 wp. vanaf januari dit jaar ben ik echter fors gaan bezuinigen. als het me van november tot november lukt om break even te produceren en verbruiken belooft dat wat voor het volgende jaar.

veel meer bezuinigen lukt denk ik niet meer, behalve de droger die best eens wat minder vaak mag. maar leg dat de waf maar uit. vind het al heel wat dat ze tegenwoordig rekening houdt om midden op de dag in de volle zon de droger aan te zetten :+

als ik dit jaar dus break even zit, dan mis ik in afgelopen jaar nog zo een maand of 3 bezuinigen. het moet dan zeker mogelijk zijn om overschot te hebben. maar helaas weet ik dat pas over 2 maanden.
mocht ik overschot hebben, dan is zo een e-boiler wellicht een optie om nog na de douchewtw te zetten.

ben wel blij dat ik al vanaf januari dagelijks de meterstanden bijhoud. geeft een goed vergelijk in nieuwe situaties.

făbŞŤĄŘ - Mijn PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Nu online

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Ik ben al een tijdje aan het experimenteren met DS18B20 sensoren en een Raspberry. Ik wil uiteindelijk mijn hele huis vol gaan behangen met sensoren maar nu bij wijze van test wil ik een proof of concept gaan opzetten voor de WTW buis.

Alleen. Waar zou ik sensoren moeten plaatsen?
  • Op aanvoerleiding van de koud water ( 20cm bij WTW weg )
  • Onderaan de WTW aan de buitenkant
  • Bovenaan de WTW aan de buitenkant
  • Op leiding richting CV ( 20cm bij de WTW weg ).
Ben ik daarmee compleet genoeg?

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Uitgang thermostaatkraan? Dan weet je hoeveel je tussen de douchekop en doucheput kwijtraakt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Illusion
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 00:13

Illusion

(the art of)

En een flowmeter, of bijv een sensor op je watermeter.

Soms ben ik er wel, en soms ook weer niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman
  • Nu online

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

hehe, uitgang thermostaatkraan gaat lastig worden met erg lage WAF :). Flowmeter wordt ook lastig. Die zou ik moeten installeren. De watermeter zelf heeft geen magneet oid waar ik een sensor op kan plaatsen jammer genoeg.

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NBK
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 12-11-2024

NBK

Weercam-Avatar

Voor het berekenen van het rendement van de WTW zou je eigenlijk moeten weten hoe koud het leidingwater is dat erin gaat en er weer uit komt. En hoe warm het rioolwater is dat erin gaat en er weer uit komt. Daar kun je immers uit afleidden hoeveel energie er in het water zit en hoeveel je terugwint.
Flow is in dit geval niet zo interessant omdat in principe hetzelfde volume aan water binnen komt als via de WTW weer wegloopt. Hooguit dat iemand op hetzelfde moment water pakt voor iets anders. Maar dan is je hele meting toch om zeep...

Als je het hele systeem door wil rekenen moet je ook je gasverbruik, je waterverbruik en temperaturen van het water in de douche (aanvoer koud en warm. Uitgang mengkraan/douchekop en bij het putje) en ketel weten (aanvoer en uitgaand). En eigenlijk of er ergens anders nog warm water wordt gebruikt.

[ Voor 14% gewijzigd door NBK op 05-10-2014 23:30 ]

PC's; Home; Met 8619 units als 72e geëindigd bij DPC @ SETI-classic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drielp
mkleinman schreef op vrijdag 03 oktober 2014 @ 15:55:
Ik ben al een tijdje aan het experimenteren met DS18B20 sensoren en een Raspberry. Ik wil uiteindelijk mijn hele huis vol gaan behangen met sensoren maar nu bij wijze van test wil ik een proof of concept gaan opzetten voor de WTW buis.

Alleen. Waar zou ik sensoren moeten plaatsen?
Ben ik daarmee compleet genoeg?
Lijkt me voldoende, wel op de koperen pijp aanbrengen. Je gas- en waterverbruik is ook wel handig om te weten.
Ik had eerst de uitgang van de dwtw alleen direct op het koud van de douche, nu ook via de e-boiler (en CV ketel). De temperatuur van het koud uit is bij mij nu een stuk lager dan voorheen.
Ik ben benieuwd naar jouw bevindingen.

[ Voor 3% gewijzigd door drielp op 06-10-2014 00:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman
  • Nu online

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Heb de lijst nog iets uitgebreid:
  • Bovenkant op PVC leiding ( 20 cm boven de WTW ). ( input riool )
  • Onderkant op de PVC leiding onder de WTW ( 20cm eronder ( output riool ).
Dan heb ik de input en output van de riool en input/output van de leidingwaterkant.

Vandaag even sensoren bestellen en de Raspberry configureren.

Update:

Sensoren besteld via Ebay. DS18B20 waterproof sensoren voor $ 1,67 per stuk. Dat is bijna 7 euro goedkoper waarvoor je ze in Nederland besteld }:O

[ Voor 13% gewijzigd door mkleinman op 10-10-2014 13:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman
  • Nu online

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Ik heb intussen al een aardig stuk aan code draaien met Highcharts, bootstrap een template en jQuery.

Afbeeldingslocatie: http://www.familie-kleinman.nl/energie/wp-content/uploads/2014/10/wtw_artikel.jpg

Nog mockdata maar wel realtime aanpasbaar ( update interval 5 seconden ).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 07:28
Cool :) Grafiek is misschien ook interessant. En een DeltaT wijzertje? Uitgaand minus ingaand

Ik ben met iets soortgelijks bezig voor de CV. Bij m'n ouders de vloerverwarming setup even meten, gaan 10 stuks DS18B20 op ketel en vloerverwarming-verdeler geplaatst worden O-)

[ Voor 49% gewijzigd door ThinkPad op 12-10-2014 11:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fabstar81
toevallig van de week even gekeken naar de in- en uitvoer van de wtw nadat de grondwater temperatuur 2 graden gedaald is t.o.v. de zomer.

na een douchebeurt van 10 minuten: 16,4 in / 30,8 uit. dat is nog eens netjes. uiteraard vervliegt ongeveer de helft van die warmte in de lucht.

daar heb ik gisteren op de gehele toevoer naar de ketel isolatie aangebracht. ben benieuwd of dit nog iets verbetert. anders voor niks al die tientjes aan isolatie uitgegeven :+

făbŞŤĄŘ - Mijn PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drielp
Zo, 30 ºC uit is een mooi cijfers, de ingaande moet dan ook aardig warm zijn. Ik kom niet hoger dan 23 ºC. Misschien komt dat door de douchegoot, het water heeft daar nog tijd om af te koelen. Of een keertje de dwtw schoonmaken?

Affijn, vandaag weer een meting gedaan. Nog steeds met de e-boiler ipv de cv-ketel. Dit staat nog steeds af.

Gegevens
Temp water in14,3ºC
Temp water uit23ºC
DWTW uit21,3ºC
Elektraverbruik2,34kWh
Waterverbruik103liter
Tijd13:30min

Met de huidige koud watertemperatuur valt het verbruik nog steeds niet tegen. De verbruikte kWh aan stroom komt bijna precies overeen met het verbruik dan nodig zou zijn als er gas gebruikt zou zijn, maar dan wel met een energie-inhoud van 9,7 kWh/m3.

[ Voor 92% gewijzigd door drielp op 25-10-2014 01:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galactic
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 09-07 18:11
Wij zijn bezig met de plannen in onze nieuwbouwwoning, en ook ik zou graag een douche wtw installeren in ons huis. De vraag die voor mij onbeantwoord blijft is, wat gebeurt er met het rendement als je het ding enkel aansluit of de koudwateraanvoer van je douche en dus niet op beide koudwateraanvoer en gas-cv. Ik kan mij moeilijk inbeelden dat zoals in ons geval, de leiding ook naar de gas-cv zou moeten (lengte ong. 4 meter) dat dit dan het rendement ten goede zou komen. De koudwaterleiding vanaf de douche wtw zou namelijk veel korter zijn, namelijk ong. 2,2 meter).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drielp
Het rendement zou ietsje minder worden, hoeveel precies kan ik je niet zeggen. De gasbesparing (voor de e-boiler geplaatst werd) was hier 43% met alleen de dwtw op het koud water van de mengkraan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Je verliest wat rendement omdat er dan meer water door het putje gaat dan dat er langs de dwtw omhoog komt. Niet alle warmte kan dan teruggewonnen worden.
Het verlies zal niet groot zijn omdat er maar weinig warm water van de ketel nodig zal zijn als het water uit de 'koud' kant al 30 graden is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
drielp schreef op zaterdag 25 oktober 2014 @ 01:03:
Zo, 30 ºC uit is een mooi cijfers, de ingaande moet dan ook aardig warm zijn. Ik kom niet hoger dan 23 ºC. Misschien komt dat door de douchegoot, het water heeft daar nog tijd om af te koelen. Of een keertje de dwtw schoonmaken?

Affijn, vandaag weer een meting gedaan. Nog steeds met de e-boiler ipv de cv-ketel. Dit staat nog steeds af.
Hoe meet je, je electraverbruik van je e-boiler?
Van het moment dat je gaat douchen totdat de boiler weer helemaal opgewarmd is, of bij einde douchen?

Mijn cv-ketel staat ook nog steeds uit (vanaf begin maart). Binnenkort gaat tie van de muur af zelfs 8)
De doorstroomverwarmer i.c.m. dwtw bevalt mij nog steeds zeer goed.
Nog eens een meting doen als het tapwater echt koud is.
Huis verwarmen ga ik met de nieuw te installeren l/w warmtepomp doen. (als hij eindelijk hangt...Buitenunit komt binnen te hangen :P)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

ik ben erg happy met de dwtw en keukenboiler, 4 personen tappen ervan en niemand klaagt, het gasverbruik is vrijwel 0 voor warmwater deze maand, en dat met 2 kids en badderen.

ik hetb dwtw - eboiler - zonneboiler - gas naverbrander @52c

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drielp
AUijtdehaag schreef op zondag 26 oktober 2014 @ 19:22:
[...]

Hoe meet je, je electraverbruik van je e-boiler?
Van het moment dat je gaat douchen totdat de boiler weer helemaal opgewarmd is, of bij einde douchen?
Met een losse kWh meter, die zit er nu constant tussen. Voor het douchen ff de stand noteren, na het douchen wachten met ww tappen tot de boiler klaar is met verwarmen. Plugaway komt aan het einde van het jaar (als het goed is). Dan gaat het automatisch.

Succes met je WP, hier staat de CV ook nog steeds uit, de houtkachel houdt het huis lekker warm

[ Voor 7% gewijzigd door drielp op 26-10-2014 23:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galactic
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 09-07 18:11
!null schreef op dinsdag 02 september 2014 @ 13:25:
Er zijn wel horizontale douche wtw's he jongens. Goedkoopste is easydrain. Slechts 33% rendement, maar wel direct daar waar je het toepast (namelijk 1 meter van je kraan af) dus niet eens veel slechter dan een douche wtw pijp wellicht. Ook te plaatsen onder een bad. circa 350 euro bij warmteservice.nl

[afbeelding]

En ook duurdere zaken, complete wtw douche goten, die vrij hoog gaan in prijs. Van Technea maar ook van Ako. Denk aan 900 euro helaas. Wel een hoog rendement vergelijkbaar met verticale douche wtw pijp, en waarschijnlijk presteert het beter vanwege kortere leidingen (aanname).

[afbeelding]
Iemand ervaringen met de Easy Drain? Het lijkt mij inderdaad makkelijker installeerbaar en op meer plaatsen mogenlijk om te installeren. Water hoeft namelijk niet naar onderliggende ruimte te vallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fabstar81
drielp schreef op zaterdag 25 oktober 2014 @ 01:03:

Gegevens
Temp water in14,3ºC
Temp water uit23ºC
DWTW uit21,3ºC
Elektraverbruik2,34kWh
Waterverbruik103liter
Tijd13:30min

Met de huidige koud watertemperatuur valt het verbruik nog steeds niet tegen. De verbruikte kWh aan stroom komt bijna precies overeen met het verbruik dan nodig zou zijn als er gas gebruikt zou zijn, maar dan wel met een energie-inhoud van 9,7 kWh/m3.
23 graden vind ik opmerkelijk laag! heb je enig idee hoe dat komt? OK, ik meet met die cheap ass temp metertjes van ebay, maar ik kom gisteren nog tot 27,8 uitvoer. grondwater in ongeveer rond de 16-17 graden.

heb je zoveel afvoer waar je warmte verliest?

făbŞŤĄŘ - Mijn PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drielp
Het koude water is hier nu 14 graden en ik douche niet zo heel erg heet. Ook de douchedrain kost wat warmte, het stroom wat minder snel weg, zeg maar. En de dwtw zit op het koud van de douche en de boiler. Ik ben niet echt ontevreden over de resultaten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fabstar81
nou inderdaad, als je het omrekent kom je op ongeveer 3% rendementsverschil t.o.v. mij. valt eigenlijk best wel mee ja.

făbŞŤĄŘ - Mijn PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 07:28
Proton_ schreef op zaterdag 25 oktober 2014 @ 13:31:
Je verliest wat rendement omdat er dan meer water door het putje gaat dan dat er langs de dwtw omhoog komt. Niet alle warmte kan dan teruggewonnen worden.
Het verlies zal niet groot zijn omdat er maar weinig warm water van de ketel nodig zal zijn als het water uit de 'koud' kant al 30 graden is.
Kom je dan i.c.m. een thermostaat niet in de problemen met de tapdrempel van je CV-ketel? Meeste ketels verwachten een bepaalde afnamen van xx L/min, als je daar niet aan voldoet heb je kans dat de ketel aan/uit/aan/uit/aan gaat doen toch?

Als je 'koud'water aanvoer al zo warm is dan hoeft er maar weinig bij te worden gemengd door je thermostaatkraan. Dus of het zomaar kan is nogal een grote gok.

[ Voor 12% gewijzigd door ThinkPad op 29-10-2014 14:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 22:26

franssie

Save the albatross

Galactic schreef op maandag 27 oktober 2014 @ 13:41:
[...]
Iemand ervaringen met de Easy Drain? Het lijkt mij inderdaad makkelijker installeerbaar en op meer plaatsen mogenlijk om te installeren. Water hoeft namelijk niet naar onderliggende ruimte te vallen.
Daar ben ik ook nieuwsgierig naar. Deze lijkt danwel direct onder mijn douchecabine danwel in mijn kruipruimte gemonteerd te kunnen worden, bij de douchecabine heb ik slangen (plug and play aansluiting) maar in de kruipruimte een afvoer- en koudwater buis doorzagen is ook nog wel te doen. Momenteel verwarm ik nog met propaan dus zijn dit wel de snelle hacks die zich terug kunnen verdienen.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Iemand moet hem eens proberen jongens, aan jullie de eer :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 22:26

franssie

Save the albatross

Hmm, als ik in de datasheet kijk http://www.easydrain.nl/nl/ess/pdf/product/id/3287/
dan is ie toch vrij specifiek toegesneden op hun eigen afvoerputjes, wat inbouw onder een douchecabine lastiger maakt vanwege:
Het Easy Drain WTW systeem in combinatie met de Multi techniek is eenvoudig te reinigen door het uitneembare rooster en waterslot. Na het verwijderen van het waterslot is uw afvoer trekveer toegankelijk. Om de warmteoverdracht in de warmtewisselaar te behouden, dient men het Easy Drain WTW systeem 1 à 2 maal per jaar te reinigen.
Dus dat wordt dan één tot twee maal per jaar de boel demonteren ...

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

ThinkPadd schreef op woensdag 29 oktober 2014 @ 14:14:
[...]

Kom je dan i.c.m. een thermostaat niet in de problemen met de tapdrempel van je CV-ketel? Meeste ketels verwachten een bepaalde afnamen van xx L/min, als je daar niet aan voldoet heb je kans dat de ketel aan/uit/aan/uit/aan gaat doen toch?

Als je 'koud'water aanvoer al zo warm is dan hoeft er maar weinig bij te worden gemengd door je thermostaatkraan. Dus of het zomaar kan is nogal een grote gok.
Dat klopt, mijn ketel pendelt als een dolle :) Zoek maar op eerdere posts van mij in dit topic voor grafiekjes.
Als je met 10l/min douchet en er komt water van 30 graden uit de koud-kant en 60 graden uit de ketel, wordt er 6.6 liter/min koud en 3.3 liter/min warm gebruikt.
Dat is onder de tapdrempel van stokoude ketels zoals de mijne maar ruim boven die van moderne ketels, die vaak 2 l/min of lager hebben. Zelfs met de warmere invoer zit je dan nog goed.
Voor mensen met een boiler natuurlijk een non-issue.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman
  • Nu online

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Ik heb mijn WTW monitoring provisorisch aan de praat. Elke 30 seconden worden de temperaturen opgemeten van 5 sensoren en doorgestuurd naar mijn servertje.

Ik moet alleen de kruipruimte nog in om de WTW UIT sensor aan te sluiten. Die hangt nu nog los.

Twee minuten in de test:

Afbeeldingslocatie: http://www.familie-kleinman.nl/energie/wp-content/uploads/2014/11/2014-11-15-16.15.19.jpg

Iets van 10 minuten later.

Afbeeldingslocatie: http://www.familie-kleinman.nl/energie/wp-content/uploads/2014/11/2014-11-15-16.30.08.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
De water uit is dus de uitgang van de douche wtw waarbij het water is opgewarmd?
Dan heb je dus geen 5 minuten nodig om op te warmen?

En waarom geen printscreens? :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman
  • Nu online

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Klopt. Water uit is de bovenkant van de WTW richting de douche, CV en zonneboiler.

En print screens? Tja. ehhh. Niet aan gedacht :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Mooi hoor :)
Klopt het dat ze niet allemaal dezelfde schaal hebben? De meter slaat verder uit in de meterkast (17.6) dan water uit (19.2).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman
  • Nu online

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Schalen kunnen inderdaad per gauge verschillen. Dat moet ik nog beter inregelen. Bijvoorbeeld de temperatuur in de meterkast zal nooit onder de 15 graden komen of boven de 27. Dat soort zaken moet ik nog aanpassen.

update:

Afbeeldingslocatie: http://www.familie-kleinman.nl/energie/wp-content/uploads/2014/11/wtw_image.jpg

Scaling aangepast. En ik kan nu in de daggrafiek in- en uitzoomen. Water IN en Water UIT zijn geselecteerd in de grafiek.

Het watergebruik is goed te zien. Elke keer zie je de WATER_IN grafiek naar beneden gaan. Wat ik ook opvallend vind is dat de WATER_UIT bijna altijd mee gaat in de grafiek maar altijd in temperatuur iets boven de WATER_IN grafiek zit.

[ Voor 52% gewijzigd door mkleinman op 15-11-2014 23:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drielp
Leuke data, het verschil tussen In en UIT is iid opvallend. Het licht opwarmen na 18:45 uur begrijp ik nog niet helemaal, misschien door wat hogere de temperatuur in de meterkast?
Ook leuk om te zien hoelang het duurt voordat de dwtw af is gekoeld. De dwtw is zeker voorzien van isolatie?
Zit de sensor van de WATER_IN vlak voor de dwtw of op de hoofdleiding?

[ Voor 2% gewijzigd door drielp op 16-11-2014 02:44 . Reden: tiepfoutje ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman
  • Nu online

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

drielp schreef op zondag 16 november 2014 @ 02:43:
Leuke data, het verschil tussen In en UIT is iid opvallend. Het licht opwarmen na 18:45 uur begrijp ik nog niet helemaal, misschien door wat hogere de temperatuur in de meterkast?
Ook leuk om te zien hoelang het duurt voordat de dwtw af is gekoeld. De dwtw is zeker voorzien van isolatie?
Zit de sensor van de WATER_IN vlak voor de dwtw of op de hoofdleiding?
WATER_IN is zit zowel vlakbij de WTW EN het is de hoofdleiding :). Er zit nog een cm of 40 leiding na het meetpunt voordat de DWTW begint.

Vanochtend echt gedouched. Dit wordt leuk analyseren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drielp
De dipjes in de WATER_IN is dus het moment dat er water getapt wordt. Daarna weer een beetje opwarming door de hogere omgevingstemperatuur. Leuk project...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coelho
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 09-07 16:28
Bij toeval in dit topic gekomen en snel even 4 pagina's doorgescrolld. 3 jaar geleden heb ik zelf een nieuwbouwhuis laten zetten. een douche WTW stond ingepland om aan de EP norm te voldoen, deze is er echter na overleg met de installateur uitgelaten. Volgens de goede man was het verspild geld om water van de douche op de eerste verdieping naar de meterkast te laten lopen ( +/10 meter leiding), daar door een WTW, vervolgens weer terug naar de ketel op zolder (+/- 15 meter leiding), omdat de normale leidingen door de betonnen vloeren lopen en dus onderweg al bijna alle warmte verliezen waardoor er geen meerwaarde meer zou zijn.

Heb ik me achteraf te makkelijk van het idee af laten praten? Ik heb nu een vriend die zelf gaat bouwen en hij vroeg me naar de toepassing van een douche WTW. Ik zou hem graag een goed advies geven.

[ Voor 8% gewijzigd door coelho op 17-11-2014 10:28 ]

PVoutput 7.700Wp ZZO (50°)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Met dergelijk lange leidingen denk ik dat een douche wtw inderdaad een stuk slechter presteert. Maar vergeet niet dat je het opgewarmde water van de douche wtw ook op de koud aansluiting van je douche thermostaat kraan kan doen. Zo heb je waarschijnlijk een stuk kortere leiding. En de leiding vanaf de douche wtw (opgewarmd) naar de ketel of naar de thermostaat kraan is natuurlijk de enige relevante lengte, de lengte voor de douche wtw doet er niet zo aan toe (want dat is gewoon koud water).

Je hebt ook horizontale versies als douchegoot e.d., maar die zijn meestal fors duurder.

Pagina: 1 ... 9 ... 27 Laatste