Mooie manier om aan te tonen hoeveel rendement en hoe snel een D-WTW werkt. Indrukwekkend
wel vet inderdaad dat meten. ik meet zelf alleen op WATER_IN en WATER_UIT en zie daar alleen het rendement in de WTW zelf. maar om een volledig beeld te krijgen, ben ik eigenlijk ook wel benieuwd naar vlak voor het tappunt én aansluiting net voor de ketel, om echt te zien waar je het rendement verliest.
nog 2 sensortjes erbij?
nog 2 sensortjes erbij?
făbŞŤĄŘ - Mijn PC
Die sensoren gaan vast nog komen. Dit is een eerste test met DS18B20 sensoren op een Raspberry ( WIFI ) met een stukje eigen geschreven software. Als dit stabiel werkt dan is het volgende project het vol hangen van de zonneboiler + deel van de CV installatie. Daarna de ELGA met sensoren en als laatste minimaal 1 sensor in elke kamer in huis.
Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.
misschien is het verschil tussen water in en water uit, gewoon het verchil tussen de onderkant van de meterkast en de bovenkant van de meterkast? warmte stijgt op? wel vreemd dat water uit warmer is dan meterkast.. maar misschien wordt die weer op 1,5 m hoogte gemeten en dus midden tussen de water in en water uit.
De meterkast is immers ook een geventileerde ruimte, die verwarmd wordt door de wtw en electraleidingen, en onderin is de aansluiting op een koude betonvloer, of dun plastic meterkastplaatje, met daaronder een koude kruipruimte.
De meterkast is immers ook een geventileerde ruimte, die verwarmd wordt door de wtw en electraleidingen, en onderin is de aansluiting op een koude betonvloer, of dun plastic meterkastplaatje, met daaronder een koude kruipruimte.
Of de verklaring is simpel een afwijking van de sensoren zelf
Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.
Voor ons nieuwe huis ben ik een badkamer aan het ontwerpen, waarbij DoucheWTW ook tot de opties behoort. Ik lees hier voornamelijk positieve ervaringen/reacties maar verder is er weinig te vinden. Mensen die ik IRL spreek zijn beduidend minder enthausiast. Er zijn voor zover ik weet ook niet bijster veel leveranciers.
Ik heb voor mezelf de situatie en een aantal voor en nadelen op een rijtje gezet:
-badkamer komt in de bijkeuken, dus horizontale wtw (lager rendement ?) veel duurder in aanschaf
-CV-ketel hangt in diezelfde bijkeuken, dus weinig verlies op de leidingen
-Evt onderhoud aan wtw/afvoerleidingen is wel makkelijker
-Alles moet (op)nieuw geplaatst worden dus we kunnen benodigde aanpassingen eenvoudig toepassen
-Ons gezin bestaat nu uit 2 personen, dus lange terugverdientijd. De kans is wel aanwezig groot dat dit op middellange termijn verandert
waarbij de douche waarschijnlijk wel wat vaker gebruikt zal worden. Daarnaast zijn dit wat mij betreft de eerste stapjes om in de toekomst veel minder afhankelijk te zijn van gas(leveranciers), en later inbouwen is niet echt een optie.
-Verder kijken we naar de mogelijkheid om (incidenteel) 2 douches tegelijk te kunnen gebruiken, dan zou de WTW voor net dat beetje extra capaciteit kunnen zorgen om het comfortabel te houden.
-Last but not least. Er is een bouwdepot gereserveerd voor de badkamer. Als onze begroting (zonder wtw) veel lager is, kunnen we de hoge aanschafprijs eenvoudig financieren.
Mis ik nog overwegingen? en is er toevallig iemand die ervaring heeft met zo'n douchegootWTW, ik ben erg benieuwd.
Ik heb voor mezelf de situatie en een aantal voor en nadelen op een rijtje gezet:
-badkamer komt in de bijkeuken, dus horizontale wtw (lager rendement ?) veel duurder in aanschaf
-CV-ketel hangt in diezelfde bijkeuken, dus weinig verlies op de leidingen
-Evt onderhoud aan wtw/afvoerleidingen is wel makkelijker
-Alles moet (op)nieuw geplaatst worden dus we kunnen benodigde aanpassingen eenvoudig toepassen
-Ons gezin bestaat nu uit 2 personen, dus lange terugverdientijd. De kans is wel aanwezig groot dat dit op middellange termijn verandert
-Verder kijken we naar de mogelijkheid om (incidenteel) 2 douches tegelijk te kunnen gebruiken, dan zou de WTW voor net dat beetje extra capaciteit kunnen zorgen om het comfortabel te houden.
-Last but not least. Er is een bouwdepot gereserveerd voor de badkamer. Als onze begroting (zonder wtw) veel lager is, kunnen we de hoge aanschafprijs eenvoudig financieren.
Mis ik nog overwegingen? en is er toevallig iemand die ervaring heeft met zo'n douchegootWTW, ik ben erg benieuwd.
Het is slecht meetbaar voor mensen (blijkbaar niet voor tweakers
) daarom zijn mensen denk ik minder enthousiast. Merk je ook bij mensen die een huis gekocht hebben waar al een zonneboiler in. En het lijkt een veel te kleine besparing waar mensen geen moeite voor willen doen. Maar ik vind het niet relevant, het is juist leuk en overzichtelijk, een kleine investering en daarmee wat te winnen.
Dat je met 2 mensen bent is niet zo relevant, het is relevant of je 5 min doucht of iedere dag een half uur, liefst met stortdouche en zijsproeiers ook nog aan. Dan is de terugverdientijd eerder natuurlijk.
Dat je korte leidingen hebt is mooi. Horizontale douche goot is wel duurder, maar qua rendement niet persee slechter denk ik. Als je zo'n ACO douchegoot hebt (wel vrij duur), dan is het rendement van de unit misschien wel slechter dan mijn verticale douche pijp, maar jij hebt dan directe koppeling (leidinglengte maar 1 meter) naar de koude kant van je thermostaatkraan, nog minder verlies dus.
Dat je met 2 mensen bent is niet zo relevant, het is relevant of je 5 min doucht of iedere dag een half uur, liefst met stortdouche en zijsproeiers ook nog aan. Dan is de terugverdientijd eerder natuurlijk.
Dat je korte leidingen hebt is mooi. Horizontale douche goot is wel duurder, maar qua rendement niet persee slechter denk ik. Als je zo'n ACO douchegoot hebt (wel vrij duur), dan is het rendement van de unit misschien wel slechter dan mijn verticale douche pijp, maar jij hebt dan directe koppeling (leidinglengte maar 1 meter) naar de koude kant van je thermostaatkraan, nog minder verlies dus.
[ Voor 4% gewijzigd door !null op 02-12-2014 17:43 ]
Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)
Hallo,
vraagje, ik heb door mijn kleine badkamer langs de muren een buis lopen, deze dient denk ik als verwarming van mijn badkamer en hij is aangesloten op onze blokverwarming van het appartement gebouw. echter heb ik hier geen thermostaatknop van, hij is gewoon altijd warm! in de winter zoals nu, kan je hem niet even 15 seconde op je gemak vasthouden dat is echt te heet.
Maar dan het volgende, mijn cv ketel staat letterlijk een 1 steens muurtje naast de badkamer. Dus ik dacht, zal ik met koper ( of iets anders goedkopers) eerst 2 keer die buis in mijn badkamer volgen, en goed inpakken met buis isolatie. en dat circuitje dan tussen de aanvoer van mijn koudwater voor de cv gooien.
dan warmt het water enigsinds op voordat het de cv ingaat, alleen ben ik bang voor legionella..
of zal dit wel meevallen?

thx alvast
edit: hopelijk wel goede topic..?
vraagje, ik heb door mijn kleine badkamer langs de muren een buis lopen, deze dient denk ik als verwarming van mijn badkamer en hij is aangesloten op onze blokverwarming van het appartement gebouw. echter heb ik hier geen thermostaatknop van, hij is gewoon altijd warm! in de winter zoals nu, kan je hem niet even 15 seconde op je gemak vasthouden dat is echt te heet.
Maar dan het volgende, mijn cv ketel staat letterlijk een 1 steens muurtje naast de badkamer. Dus ik dacht, zal ik met koper ( of iets anders goedkopers) eerst 2 keer die buis in mijn badkamer volgen, en goed inpakken met buis isolatie. en dat circuitje dan tussen de aanvoer van mijn koudwater voor de cv gooien.
dan warmt het water enigsinds op voordat het de cv ingaat, alleen ben ik bang voor legionella..
of zal dit wel meevallen?

thx alvast
edit: hopelijk wel goede topic..?
Als het water, dat langs de warm water leiding loopt, goed wordt verhit in de ketel, dan zul je van legionella geen last hebben. Als dat water echter ook onverhit verbruikt wordt dan moet je dat zo niet doen.
Ik verwacht er ook geen bijzonder rendement van. Wel leuk hobbyprojectje natuurlijk, maar als zin hebt om te klussen, zou ik eerder het plafond een keertje afwerken en de ventilator reinigen
Ik verwacht er ook geen bijzonder rendement van. Wel leuk hobbyprojectje natuurlijk, maar als zin hebt om te klussen, zou ik eerder het plafond een keertje afwerken en de ventilator reinigen
Oke, ja het water zou in de cv verwarmt worden tot 65 graden, en verder word het niet gebruikt als koudwater. dus dat scheelt dat ik me daar geen zorgen over hoef te maken.
Tsja rendement ben ik ook bang voor, want ik zou dan graag 2 keer rond willen gaan, das even snel gerekend 12 meter aan 15mm koper. met alle koppelingen enzo word het dan best prijzig.
Het afwerken van het plafond gaat zeer binnenkort gebeuren, hele badkamer word vernieuwd, vandaar dat ik dit eventueel nu nog wil doen, voordat alles netjes dichtzit
Tsja rendement ben ik ook bang voor, want ik zou dan graag 2 keer rond willen gaan, das even snel gerekend 12 meter aan 15mm koper. met alle koppelingen enzo word het dan best prijzig.
Het afwerken van het plafond gaat zeer binnenkort gebeuren, hele badkamer word vernieuwd, vandaar dat ik dit eventueel nu nog wil doen, voordat alles netjes dichtzit
Jij maakt je een hoop zorgen!duc848 schreef op zondag 14 december 2014 @ 13:31:
Oke, ja het water zou in de cv verwarmt worden tot 65 graden, en verder word het niet gebruikt als koudwater. dus dat scheelt dat ik me daar geen zorgen over hoef te maken.
Ik zou me meer zorgen maken om dat elektrisch boven de douche, ook al is het maar tijdelijk.
Een keer de douchekop verkeerd om houden en je hebt de haarstyling van een egel.
Een CV-Ketel is een vlamkoeler en een radiator is een waterkoeler.
Ja is niet echt netjes op dit moment.. maar die geel groene draad is alleen om de tl lamp op zijn plek te houden hoor.
Alhoewel die tl lamop opzich al niet zo slim is misschien, vorige eigenaar heeft het iig redelijk creatief gedaan.
nog een paar maandjes en dan is alles weer netjes. helaas wel zonder douche wtw, hoe graag ik dat ook zou willen.
een douchegoot wtw is te duur voor mijn verbruik.
Alhoewel die tl lamop opzich al niet zo slim is misschien, vorige eigenaar heeft het iig redelijk creatief gedaan.
nog een paar maandjes en dan is alles weer netjes. helaas wel zonder douche wtw, hoe graag ik dat ook zou willen.
een douchegoot wtw is te duur voor mijn verbruik.
Die verwarmingsleiding is wel degelijk een risico voor legionella. Als je daar een drinkwater leiding in de buurt hebt dan warmt die langzaam op boven de 25 graden en zal er dus legionella ontstaan. Dit gaat goed zolang er minder dan 1 liter water in je leiding zit (ca 5m). De legionella is pas dood als hij langer dan 20 minuten boven de 60 graden is. In je ketel stroomt het alleen doorheen dus dat is niet lang genoeg.duc848 schreef op zondag 14 december 2014 @ 13:31:
Oplossing is dus beide leidingen goed isoleren en zorgen dat je drinkwaterleiding zo kort mogelijk is.
Waarom heb je trouwens zowel een cv-ketel als blokverwarming?
oke duidelijk verhaal, zal er rekening mee houden!marc0_ schreef op zondag 14 december 2014 @ 15:01:
[...]
Die verwarmingsleiding is wel degelijk een risico voor legionella. Als je daar een drinkwater leiding in de buurt hebt dan warmt die langzaam op boven de 25 graden en zal er dus legionella ontstaan. Dit gaat goed zolang er minder dan 1 liter water in je leiding zit (ca 5m). De legionella is pas dood als hij langer dan 20 minuten boven de 60 graden is. In je ketel stroomt het alleen doorheen dus dat is niet lang genoeg.
Oplossing is dus beide leidingen goed isoleren en zorgen dat je drinkwaterleiding zo kort mogelijk is.
Waarom heb je trouwens zowel een cv-ketel als blokverwarming?
En ik heb begin van het jaar mijn keuken laten verbouwen, en er zat toen een geiser in. die wilde ik vernieuwen, maar een nieuwe geiser was eigenlijk net zo duur als een CW4 cv ketel. En toen heb ik besloten die te nemen, en daarbij dan ook gelijk vloerverwarming in de vloer van de keuken en hal te laten frezen. waar ik overigens heel erg blij mee ben! ( is afgelopen dinsdag aangesloten)
Ik ben niet zo'n fan van die blokverwarming met die ista optel dingetjes, dus ik ben nu ook aan het kijken naar een pelletkachel voor in de woonkamer.
Overigens als ik dit topic/al deze topics en jaar geleden al had ontdekt dan had ik nooit een cv genomen en alles op eletriciteit gedaan, vanwege de zonnepanelen die ik nu ook heb. Ik heb achteraf gezien ruimte zat voor een boiler/warmtepomp... maar daar is het nu helaas te laat voor.
Dus ik zie nu dit appartementje maar een beetje als test huis, zodat ik mijn volgende huis echt mooi passief kan maken!
Vraag,
Ik heb een douche wtw technea V3 lengte 2.10 mtr. aangesloten op de thermostaatkraan en de CV-ketel.
flow uit de douche kop 8.8 ltr. Gas besparing ongeveer 30%. (Nefit ketel met boiler CW3) Gasmeter gebruikt als basis vvor de meting, zoals sommigen al meerdere metingen op dit forum gedaan hebben.
Eigenlijk sinds we hem hebben wordt het douche water iets te warm.
Dus we stellen een lekkere temperatuur in maar na 1 a 2 minuten wordt het warmer. Soms net effe te warm. Even bijstellen probleem over.
Maar ik had verwacht dat de thermostaat kraan (grohe met turbo stat 10 jaar oud) dit perfect kon bijregelen.
Zijn er meer mensen die dit ervaren?
Thermostaat kraan verkalkt? We hebben zeer weinig kalk in het water.
Ik heb een douche wtw technea V3 lengte 2.10 mtr. aangesloten op de thermostaatkraan en de CV-ketel.
flow uit de douche kop 8.8 ltr. Gas besparing ongeveer 30%. (Nefit ketel met boiler CW3) Gasmeter gebruikt als basis vvor de meting, zoals sommigen al meerdere metingen op dit forum gedaan hebben.
Eigenlijk sinds we hem hebben wordt het douche water iets te warm.
Dus we stellen een lekkere temperatuur in maar na 1 a 2 minuten wordt het warmer. Soms net effe te warm. Even bijstellen probleem over.
Maar ik had verwacht dat de thermostaat kraan (grohe met turbo stat 10 jaar oud) dit perfect kon bijregelen.
Zijn er meer mensen die dit ervaren?
Thermostaat kraan verkalkt? We hebben zeer weinig kalk in het water.
Zou inderdaad niet moeten gebeuren (maar ik ga het zien, zelfde type gaat er op zelfde manier aangesloten worden over aantal weekjes). Wellicht is thermostaatkraan oud, of is het een simpeler type dat meer op druk regelt dan op temperatuur zelf.
Ik weet niet hoe oud thermostaatkranen gemiddeld worden, maar soms moet je ook de thermostaat in de motor van je auto ook vervangen na 10 jaar of 15 jaar.
Ik weet niet hoe oud thermostaatkranen gemiddeld worden, maar soms moet je ook de thermostaat in de motor van je auto ook vervangen na 10 jaar of 15 jaar.
het kan zijn dat de thermostaat weinig kan doen als de temperatuur van het koude water stijgt. geen idee hoe die thermostaat precies zorgt dat het water op de gewenste temperatuur komt. het is geen computer, maar een soort automaat. en heeft dat ding geen idee wat er eigenlijk gebeurt. hij knijpt de aanvoer van warm water aan dehand van... zeg het maar...
als dat ding er alleen voor zorgt dat de hoeveelheid warm water qua energiestroom hetzelfde blijft, is het logisch dat door het bijmengen van warmer koud water, de uitstroomtemperatuur ook omhoog gaat.
als dat ding er alleen voor zorgt dat de hoeveelheid warm water qua energiestroom hetzelfde blijft, is het logisch dat door het bijmengen van warmer koud water, de uitstroomtemperatuur ook omhoog gaat.
Leuk, wat voor metertjes plus sensortjes heb je daarvoor gebruikt?
Is inderdaad wel een leuk idee.
Is inderdaad wel een leuk idee.
en vooral ook, na hoe lang douchen zijn deze temperaturen bereikt? ook ik haal hoge temperaturen, maar ditis wel erg hoog! volgens mij kom ik nu niet hoger dan 21-22 graden met aanvoer van ongeveer 10.
făbŞŤĄŘ - Mijn PC
Dit jaar willen we onze badkamer gaan verbouwen. Tot een week geleden had ik nog nooit van een douche wtw gehoord, totdat iemand me erop wees. Wat bestaan er nog mooie dingen 
Wij willen voor een inloop douche gaan en alle leidingen liggen gelijkvloers. Hierdoor is een horizontale douche wtw nodig, en dan de inloop douche variant. Beetje googlen levert prijzen op van 1000 euro. Wat ik me afvraag, waarom zijn deze dingen zo prijzig, qua componenten is het toch niet zo bijzonder?
De tvt wordt dan wel wat meer, maar ja, lastiger meetbaar dan bij zonnepanelen. We bestaan nu uit een 3 persoonshuishouden, en persoonlijk vind ik douchen heerlijk
lees 10+ min
Wij willen voor een inloop douche gaan en alle leidingen liggen gelijkvloers. Hierdoor is een horizontale douche wtw nodig, en dan de inloop douche variant. Beetje googlen levert prijzen op van 1000 euro. Wat ik me afvraag, waarom zijn deze dingen zo prijzig, qua componenten is het toch niet zo bijzonder?
De tvt wordt dan wel wat meer, maar ja, lastiger meetbaar dan bij zonnepanelen. We bestaan nu uit een 3 persoonshuishouden, en persoonlijk vind ik douchen heerlijk
Je hebt er ook een van Easydrain. Heel stuk goedkoper.
Echter zal hij meer onderhoud vergen dan de Aco en minder rendement. Zie bijv:
http://www.warmteservice....Multi-Aqua-put/p/A0065133
Echter zal hij meer onderhoud vergen dan de Aco en minder rendement. Zie bijv:
http://www.warmteservice....Multi-Aqua-put/p/A0065133
Nu ben ik een leek op het gebied van douche wtw, maar waarom heeft de easydrain meer onderhoud nodig?
Ik zie op de site van easy drain dat je schoonmaak spul kan kopen
En dan nog, wat maakt deze dingen zo prijzig?
Ik zie op de site van easy drain dat je schoonmaak spul kan kopen
Maar geldt dit niet voor het ACO systeem dan?WTW-Cleaner is speciaal ontwikkeld voor het reinigen van vervuilde warmteterug-winning systemen. Verontreiniging door opgehoopte zeepvetten, huid-talg, kalk en haren wordt op een efficiënte wijze losgeweekt en afgevoerd.
En dan nog, wat maakt deze dingen zo prijzig?
Ik denk voornamelijk lage productie aantallen.
Onze installateur raadt een DWTW af omdat het te langzaam opwarmt. Je moet volgens hem al een kwartier onder de douche staan wil je er voordeel van hebben. Nou denk ik, het kost niet de wereld, dus waarom niet. Ik ben toch een nieuw huis aan het bouwen, dus ik kan alle kanten op. Wat ik me wel afvraag, hoe groot moet een inspectie-luikje eigenlijk zijn? Ik zou de DWTW kwijt kunnen naast de standleiding van de WC, die loopt door een koof in de keuken. Als ik daar een luik in maak, of het keukenkastje niet helemaal dicht maak, dan kan ik er bij. Maar het is dan wel lastig. In de meterkast kun je er makkelijk bij, maar dan moet de afvoer van de douche mijn hele huis oversteken. De douche zit links, de meterkast rechts (8m).
Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD
Ik zou een andere (wel ruimdenkende) installateur zoeken. Wat is dat toch met die installateurs tegenwoordig, die nergens wat vanaf weten.? Of kost dat allemaal teveel moeite?
Zoals je in diverse metingen kan zien, in dit forum, warmt de douchewtw in ongeveer 1 1/2 a 2 minuten merkbaar op. (in mijn geval).
Hierbij is de doucheafvoer koud (zonder isolatie) in de vloer met ongeveer een 3 meter lengte naar de douchwtw. Als ik ooit de badkamer ga vernieuwen, wordt dit veel korter.
Ik mijn geval staat hij in een koof naast de trap naar boven met een geschroefde plaat ervoor.
Er moet nog een luikje inkomen, om de bovenzijde te kunnen bereiken. Dit om eventueel de doucheafvoer te ontstoppen en de douchewtw pijp te reinigen, mocht dat ooit nodig zijn.
Er wordt volgens mij geadviseerd om hem helemaal bereikbaar te houden, om te kunnen demonteren.
Maar als alles goed is geinstalleerd, lijkt me dat niet nodig. Bovenkant bereikbaar houden kan handig zijn.
Ik heb er een flexibele afvoer inzitten met schuifmof, zodat ik de flexibele afvoer er eenvoudig uit kan trekken om bij de bovenkant van de douchwtw te komen en inwendig kan inspecteren/reinigen.
Als je toch gaat nieuwbouwen, zorg dan dat de leidingen zo kort mogelijk zijn, voor zowel sanitair als afvoer.
In combinatie met zonnepanelen is een elektrische boiler voor de hrketel of een doorstroomverwarmer zonder hrketel ideaal.
Daar kun je, je gasverbruik mee elemineren.
Ik zit op het moment in een hotel in verweggistan met een 7 kW/230 volt doorstroomverwarmer en een stortdouche, dus het kan gewoon. Hier zit niet eens een douchewtw op.
Ik ben bijna in staat om hem van de muur te schroeven en hem te vervangen voor mijn Eigen siemens 7kw/230 V doorstroomverwarmer. Maar goed, hier wil je geen diefstal plegen (hakken ze je handen eraf)
Deze heeft een wat groter doorstroomoppervlak dan mijn Siemens, waardoor hij het beter doet.

Zoals je in diverse metingen kan zien, in dit forum, warmt de douchewtw in ongeveer 1 1/2 a 2 minuten merkbaar op. (in mijn geval).
Hierbij is de doucheafvoer koud (zonder isolatie) in de vloer met ongeveer een 3 meter lengte naar de douchwtw. Als ik ooit de badkamer ga vernieuwen, wordt dit veel korter.
Ik mijn geval staat hij in een koof naast de trap naar boven met een geschroefde plaat ervoor.
Er moet nog een luikje inkomen, om de bovenzijde te kunnen bereiken. Dit om eventueel de doucheafvoer te ontstoppen en de douchewtw pijp te reinigen, mocht dat ooit nodig zijn.
Er wordt volgens mij geadviseerd om hem helemaal bereikbaar te houden, om te kunnen demonteren.
Maar als alles goed is geinstalleerd, lijkt me dat niet nodig. Bovenkant bereikbaar houden kan handig zijn.
Ik heb er een flexibele afvoer inzitten met schuifmof, zodat ik de flexibele afvoer er eenvoudig uit kan trekken om bij de bovenkant van de douchwtw te komen en inwendig kan inspecteren/reinigen.
Als je toch gaat nieuwbouwen, zorg dan dat de leidingen zo kort mogelijk zijn, voor zowel sanitair als afvoer.
In combinatie met zonnepanelen is een elektrische boiler voor de hrketel of een doorstroomverwarmer zonder hrketel ideaal.
Daar kun je, je gasverbruik mee elemineren.
Ik zit op het moment in een hotel in verweggistan met een 7 kW/230 volt doorstroomverwarmer en een stortdouche, dus het kan gewoon. Hier zit niet eens een douchewtw op.
Ik ben bijna in staat om hem van de muur te schroeven en hem te vervangen voor mijn Eigen siemens 7kw/230 V doorstroomverwarmer. Maar goed, hier wil je geen diefstal plegen (hakken ze je handen eraf)
Deze heeft een wat groter doorstroomoppervlak dan mijn Siemens, waardoor hij het beter doet.
[ Voor 34% gewijzigd door AUijtdehaag op 05-02-2015 05:16 ]
Merk/type van doorstroomverwarmer opgeschreven?
Wat betreft de leidingkoof, zit deze ook niet tegen de gang bij de voordeur bijvoorbeeld? Zo kun je vanaf de gang kant een luik maken. Ik denk dat het luik wel groot genoeg moet zijn om hem te demonteren en eruit te halen, wat je zou kunnen doen door hem er in en uit te steken. (dus luik hoeft geen 2 meter te zijn bij een pijp van 2 meter).
Bij een nieuwbouw huis zeker doen, of als de bouwer asociaal veel geld vraagt, in ieder geval zorgen dat de 40mm/50mm afvoer van de douche apart naar beneden komt in je leidingkoof en daarna de rioolpijp in, ipv direct je rioolpijp in in de badkamer vloer.
Bij mijn bouwer was het geen standaard optie, ze wilde wel meedenken, maar vroegen er 1700 euro voor. Nu doe ik het achteraf, douche afvoer kwam al apart naar beneden. (des te belachelijker is de 1700 euro vraagprijs voor een pijp van 400 en een luik maken)
Zoals gezegd is in dit topic al meerdere malen aangetoond dat je na enkele minuten al profijt hebt, en dat na 5 minuten dat ding volledig op bedrijfstemperatuur is en je maximaal profijt hebt. Het is dus onzin.zonoskar schreef op woensdag 04 februari 2015 @ 22:39:
Onze installateur raadt een DWTW af omdat het te langzaam opwarmt. Je moet volgens hem al een kwartier onder de douche staan wil je er voordeel van hebben. Nou denk ik, het kost niet de wereld, dus waarom niet. Ik ben toch een nieuw huis aan het bouwen, dus ik kan alle kanten op. Wat ik me wel afvraag, hoe groot moet een inspectie-luikje eigenlijk zijn? Ik zou de DWTW kwijt kunnen naast de standleiding van de WC, die loopt door een koof in de keuken. Als ik daar een luik in maak, of het keukenkastje niet helemaal dicht maak, dan kan ik er bij. Maar het is dan wel lastig. In de meterkast kun je er makkelijk bij, maar dan moet de afvoer van de douche mijn hele huis oversteken. De douche zit links, de meterkast rechts (8m).
Wat betreft de leidingkoof, zit deze ook niet tegen de gang bij de voordeur bijvoorbeeld? Zo kun je vanaf de gang kant een luik maken. Ik denk dat het luik wel groot genoeg moet zijn om hem te demonteren en eruit te halen, wat je zou kunnen doen door hem er in en uit te steken. (dus luik hoeft geen 2 meter te zijn bij een pijp van 2 meter).
Bij een nieuwbouw huis zeker doen, of als de bouwer asociaal veel geld vraagt, in ieder geval zorgen dat de 40mm/50mm afvoer van de douche apart naar beneden komt in je leidingkoof en daarna de rioolpijp in, ipv direct je rioolpijp in in de badkamer vloer.
Bij mijn bouwer was het geen standaard optie, ze wilde wel meedenken, maar vroegen er 1700 euro voor. Nu doe ik het achteraf, douche afvoer kwam al apart naar beneden. (des te belachelijker is de 1700 euro vraagprijs voor een pijp van 400 en een luik maken)
Dus ik wil een DWTW. De installateur wil wel meewerken, maar geeft aan dat de besparing niet al te groot is. Op zich vind ik het goed dat hij kritisch is. Maar goed, de besparing van een regenwateropvang is ook niet groot en dat doen we ook. Ik sta normaal 9 minuten onder de douche, elke dag. Dus ik denk dat het wel degelijk wat bespaart. De installateur vraagt overigens 535 euro (incl BTW) voor de DWTW en installatie, dus niet echt duur. Ik heb alleen geen idee welke DWTW er gekozen is dan.
Het enige probleem is de toegang. De douche afvoer komt ongeveer in het midden van het huis. Als ik met de afvoer naar de meterkast wil, is dat ca 6m. Daarbij is de ruimte in de vloer maar 10cm hoog, dus dat kan niet met een verval van 1cm per meter. Naast de standleiding kan, maar die komt in een hoekje in de keuken. Ik kan daar dan wel een inspectieluik maken, maar een pijp van 2m eruit halen gaat dan waarschijnlijk niet lukken zonder breken. Heel misschien kan ik de afvoer van de douche meteen naar de buitenmuur leiden en dan recht naar beneden, dan heb ik daar een iets dikkere wand (installatieruimte in de wanden is 46mm). Maar dan zit je met een lelijk luikje in die wand, je blijft dat toch zien.

(is niet helemaal op schaal)
Het enige probleem is de toegang. De douche afvoer komt ongeveer in het midden van het huis. Als ik met de afvoer naar de meterkast wil, is dat ca 6m. Daarbij is de ruimte in de vloer maar 10cm hoog, dus dat kan niet met een verval van 1cm per meter. Naast de standleiding kan, maar die komt in een hoekje in de keuken. Ik kan daar dan wel een inspectieluik maken, maar een pijp van 2m eruit halen gaat dan waarschijnlijk niet lukken zonder breken. Heel misschien kan ik de afvoer van de douche meteen naar de buitenmuur leiden en dan recht naar beneden, dan heb ik daar een iets dikkere wand (installatieruimte in de wanden is 46mm). Maar dan zit je met een lelijk luikje in die wand, je blijft dat toch zien.

(is niet helemaal op schaal)
Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD
De dwtw is gewoon een koperen pijp met een water aan- en afvoer. Om hier €1700,- voor te rekenen is aardig veel, de €525 klink al een stuk beter. Inspectie luikje is niet echt nodig, hoe vaak inspecteer/demonteer je de normale douche afvoer? Het wordt gezien als een apparaat en daarom moet het toegankelijk/demonteerbaar zijn. Maar meer dan een speciale afvoer is het niet. Mij oude afvoer was nog uit 1956, en was nog verbazingwekkend schoon.
De opwarmtijd is, zoals gezegd, minder dan 2 minuten. daarna loopt de temperatuur nog maar langzaam op. Je krijgt een hogere uitgangstemperatuur als je de dwtw direct op het koud van je douche aansluit, maar het rendement is dan ietsje minder. Bij mij zit de dwtw op het koud van de douche en de e-boiler en dat werkt heel goed, een besparing van >40% gas voor een douchebeurt van 10 minuten vind ik best significant, maar de installateur zou het vast beter weten?
De besparing van >40% was overigens van vorig jaar, nu is de 50 liter e-boiler in gebruik. De dwtw maakt nu een douchebeurt van 30 minuten mogelijk. En dat gaat je zonder een dwtw echt niet lukken....
Oja, neem wel de beste, de technea V4 heeft, voor zover ik weet, het beste rendement en heeft ook geen beluchter nodig.
De opwarmtijd is, zoals gezegd, minder dan 2 minuten. daarna loopt de temperatuur nog maar langzaam op. Je krijgt een hogere uitgangstemperatuur als je de dwtw direct op het koud van je douche aansluit, maar het rendement is dan ietsje minder. Bij mij zit de dwtw op het koud van de douche en de e-boiler en dat werkt heel goed, een besparing van >40% gas voor een douchebeurt van 10 minuten vind ik best significant, maar de installateur zou het vast beter weten?
De besparing van >40% was overigens van vorig jaar, nu is de 50 liter e-boiler in gebruik. De dwtw maakt nu een douchebeurt van 30 minuten mogelijk. En dat gaat je zonder een dwtw echt niet lukken....
Oja, neem wel de beste, de technea V4 heeft, voor zover ik weet, het beste rendement en heeft ook geen beluchter nodig.
4285 Wp op ZO, 1200 Wp op schuur en 880 Wp op NW, DWTW en 7 kW houtkachel
Inspectieluikje is ook meer voor eens in de 5 jaar of 10 jaar denk ik. Lees anders documentatie van bijvoorbeeld Technea.
Maar ik zou alleen een inspectieluik maken als deze ook groot genoeg is om hem eruit te halen. Anders heeft het namelijk geen zin en kun je de boel net zo goed dicht maken.
Maar ik zou alleen een inspectieluik maken als deze ook groot genoeg is om hem eruit te halen. Anders heeft het namelijk geen zin en kun je de boel net zo goed dicht maken.
Welke douche twt systeem raden jullie aan als de aanvoer voor de warmtepomp (25m upinor)naast de afvoer van de badkamer loopt voor een verticale afstand van 3 meter.
Ik had eerst zoiets van het zou allemaal wel verkooppraat zijn, maar nu begin ik er meer in te geloven.
Alles is nu nog traditioneel aangesloten, maar nu kan ik er nog makkelijk bij door de leiding en afvoer nog bloot liggen op de muur.
Een eventuele wtw is volgens mij nog makkelijk te realiseren,
Kan anders ook gewoon de aanvoer leiding vastmaken aan de afvoer :-)
Ik had eerst zoiets van het zou allemaal wel verkooppraat zijn, maar nu begin ik er meer in te geloven.
Alles is nu nog traditioneel aangesloten, maar nu kan ik er nog makkelijk bij door de leiding en afvoer nog bloot liggen op de muur.
Een eventuele wtw is volgens mij nog makkelijk te realiseren,
Kan anders ook gewoon de aanvoer leiding vastmaken aan de afvoer :-)
Maar natuurlijk!!null schreef op donderdag 05 februari 2015 @ 09:24:
Merk/type van doorstroomverwarmer opgeschreven?
Om het topic niet teveel te vervuilen met foto's van een doorstroomverwarmer hieronder de linkjes:
Foto1
Foto2
Foto3
Foto4
Hier staat merknaam Fiora, maar eigenlijk is het deze.
De clixon (maximal temperatuur) is 90 C, en is autoresettend. Das beter dan mijn Siemens. Die moet ik met de hand resetten, levensgevaarlijk. Gelukkig maar een enkel keer meegemaakt. Spreekt aan bij 62 C
Helaas, heb ik al gezocht onder amazon en ebay, maar enkel via alibaba te verkrijgen per 200 stuks.
Wie doet er mee, met een groepsaankoop?
Haha nee dankje. Maar je kunt ze vast wel een mail sturen (SEM) en verkooppunten/dealers achterhalen.
Kan je er niet eentje daar kopen? Zo te zien kan het apparaat meenemen.
Het probleem is dat ik dacht dat hij op de aanvoer van het water aan de warmtepomp moet komen. Die is op dit moment 25mm en gisteren begreep ik dat dit parralel moet naast de wateraanvoer.AUijtdehaag schreef op donderdag 05 februari 2015 @ 18:49:
/offtopic Zal morgen eens rond neuzen tijdens aliweekend.
@nimie: je verhaal is wat onduidelijk.
Deze wordt aanbevolen, heb er zelf ook een
Dit gaat niet meer lukken. De enige optie is dat ik jou pijp plaatst en dat deze op de aanvoer van koudwater van de douchekraan komt.
De vraag dan is of dit efficient genoeg is voor de investering en het extra werk.
Is het mogelijk de gehele douche WTW in de muur de bouwen, dus een stuk uit de binnenmuur te frezen en daarin de WTW te planten? Vervolgens stucwerk erover en alles is netjes weggewerkt zonder een lelijke koof op de bgg.
Ik begrijp dat je er dan niet meer bijkan, maar mocht dat dan 1x per 10 jaar moeten (waarom eigenlijk) dan heb ik het er voor over om de boel los te breken, zo duur een een metertje stucen ook weer niet.
Ik begrijp dat je er dan niet meer bijkan, maar mocht dat dan 1x per 10 jaar moeten (waarom eigenlijk) dan heb ik het er voor over om de boel los te breken, zo duur een een metertje stucen ook weer niet.
Weet niet hoe de binnenmuren worden opgebouwd, maar uitgaande van 7cm gibo is de douche wtw praktisch even breed als de muur. Daarnaast moet je het e.e.a. aan kunnen sluite, wat je dan naar de zijkanten zou doen. Dus hoe worden je muren opgebouwd?
En ik denk dat als je hem letterlijk erin plant dat hij overal tegen aan, hij ook minder goed werkt (dat hij de muur ook mee op moet warmen). Maar je zal toch wel iets van ruimte laten, al is het maar een centimeter.
En ik denk dat als je hem letterlijk erin plant dat hij overal tegen aan, hij ook minder goed werkt (dat hij de muur ook mee op moet warmen). Maar je zal toch wel iets van ruimte laten, al is het maar een centimeter.
En hij moet natuurlijk perfect uitgelijnd zijn, anders gaat het effect van de efficiente opwarming verloren.
Lijkt me best lastig als je hem in de muur plant. Ik zou hem zeker omwikkelen met isolatie.
Mocht je ruimte zat hebben in de muur is afwerken met een gipsplaatje geen optie?
Makkelijk te verwijderen/slopen
@nimie
Het efficientste is naar de warmte opwekker toe en naar de koudwaterkraan.
Ik neem aan dat je een buffervat hebt bij de warmtepomp? (of een geintegreerde boiler)
Hieronder het principe wat meestal wordt toegepast.
Bij mij zit hij ook nog op de wastafel aangesloten, omdat er maar 1 warmwaterleiding de douche ingaat.
Enkel naar koudwaterkraan kan ook, al denk ik dat dat ietsjes minder efficient is.
Lijkt me best lastig als je hem in de muur plant. Ik zou hem zeker omwikkelen met isolatie.
Mocht je ruimte zat hebben in de muur is afwerken met een gipsplaatje geen optie?
Makkelijk te verwijderen/slopen
@nimie
Het efficientste is naar de warmte opwekker toe en naar de koudwaterkraan.
Ik neem aan dat je een buffervat hebt bij de warmtepomp? (of een geintegreerde boiler)
Hieronder het principe wat meestal wordt toegepast.
Bij mij zit hij ook nog op de wastafel aangesloten, omdat er maar 1 warmwaterleiding de douche ingaat.
Enkel naar koudwaterkraan kan ook, al denk ik dat dat ietsjes minder efficient is.

[ Voor 7% gewijzigd door AUijtdehaag op 06-02-2015 12:21 ]
Nee geen gibo alsjeblieft. Ik bouw degelijk met Duitsers, die doen alles minimaal 11,5 cm kalkzandsteen. Dus ruimte zat zou ik zeggen. Ik zou de buis aan de buitenkant natuurlijk kunnen voorzien van 1 cm isolatie.!null schreef op vrijdag 06 februari 2015 @ 12:08:
Weet niet hoe de binnenmuren worden opgebouwd, maar uitgaande van 7cm gibo is de douche wtw praktisch even breed als de muur. Daarnaast moet je het e.e.a. aan kunnen sluite, wat je dan naar de zijkanten zou doen. Dus hoe worden je muren opgebouwd?
Ervan uitgaande dat de buis 2 meter lang is, zal hij mooi laag op de benedenverdieping uitkomen. Ik hoop in de bijkeuken en anders in het kastje in de keuken.
een plaatje zegt veel meer:

Ik heb mijn dashboard wat aan zitten passen voor het loggen van de WTW

Wat me opvalt is dat de kruipruimte stukken warmer blijft dan verwacht en dat de meterkast weer kouder is dan verwacht ondanks de vloerverwarming er vlak naast.

Wat me opvalt is dat de kruipruimte stukken warmer blijft dan verwacht en dat de meterkast weer kouder is dan verwacht ondanks de vloerverwarming er vlak naast.
Volgens de gebruiksaanwijzing wordt isolatie van de wtw ten stelligste afgeraden. Dit in verband met eventuele legionella.PolderPloer! schreef op vrijdag 06 februari 2015 @ 12:23:
[...]
Nee geen gibo alsjeblieft. Ik bouw degelijk met Duitsers, die doen alles minimaal 11,5 cm kalkzandsteen. Dus ruimte zat zou ik zeggen. Ik zou de buis aan de buitenkant natuurlijk kunnen voorzien van 1 cm isolatie.
Ervan uitgaande dat de buis 2 meter lang is, zal hij mooi laag op de benedenverdieping uitkomen. Ik hoop in de bijkeuken en anders in het kastje in de keuken.
een plaatje zegt veel meer:
[afbeelding]
Ik vind het onzin.
Waarom:
- Risico legionella gevaar is bij >25 C.
Dat is wel zo een beetje het maximum uitlaat van mijn douchewtw, dus aan het einde van de pijp.
- De douche wtw heeft een zeer kleine inhoud. Al je leidingen in de muur hebben vaak een grotere inhoud.
- Bij het pakken van koud water na het douchen is de douchepijp zeer snel afgekoeld.
- De omgevingstemperatuur (in de zomer) bij stilstaand water is grotendeels hoger dan de temperatuur
van het water in de douchepijp. Dat is een groter gevaar. Maar dat geldt ook voor je gehele waterleiding.
Ik heb de douchewtw en directe leidingen eraan, allemaal geisoleerd, en ik leef nog.
Maar is deze discussie niet al eens vaker geweest?
@Geurt-Kun Ik zou me drukker maken (doe ik niet) over het stukje leiding van de douchwtw naar de koude kraan vd douche). Deze wordt namelijk niet na verwarmd. Daar hoor je niemand over, toch?
Maar dat staat los van de discussie over het wel of niet mogen isoleren van de douchewtw.
Iedereen moet het zelf weten natuurlijk. Ik werk niet bij TNO. tno_rapport_douche_wtw_is_legionella_veilig.pdf
Waarom:
Dat is wel zo een beetje het maximum uitlaat van mijn douchewtw, dus aan het einde van de pijp.
- De douche wtw heeft een zeer kleine inhoud. Al je leidingen in de muur hebben vaak een grotere inhoud.
- Bij het pakken van koud water na het douchen is de douchepijp zeer snel afgekoeld.
- De omgevingstemperatuur (in de zomer) bij stilstaand water is grotendeels hoger dan de temperatuur
van het water in de douchepijp. Dat is een groter gevaar. Maar dat geldt ook voor je gehele waterleiding.
Ik heb de douchewtw en directe leidingen eraan, allemaal geisoleerd, en ik leef nog.
@Geurt-Kun Ik zou me drukker maken (doe ik niet) over het stukje leiding van de douchwtw naar de koude kraan vd douche). Deze wordt namelijk niet na verwarmd. Daar hoor je niemand over, toch?
Maar dat staat los van de discussie over het wel of niet mogen isoleren van de douchewtw.
Iedereen moet het zelf weten natuurlijk. Ik werk niet bij TNO. tno_rapport_douche_wtw_is_legionella_veilig.pdf
[ Voor 15% gewijzigd door AUijtdehaag op 07-02-2015 13:19 ]
Wat heeft dit artikel met TNO te maken?AUijtdehaag schreef op zaterdag 07 februari 2015 @ 06:06:
Ik vind het onzin.
Waarom:
Beetje misleidend!
@ Auijtdehaag,
bedankt ik vertrouw erop om het in te bouwen, dankzij jouw onderbouwing. Daarnaast is het inderdaad een goede tip om met koud water na te spoelen, dan is het helemaal zeker dat er geen legionella kan komen.
Het plaatje wat jij laat zien, mijn ketel of warmtepomp komt op in de bijkeuken, dan kan ik toch gewoon de koudwatertoevoer aan de ingang van de boiler zetten, of toch beter op de koud water van de thermostaatkraan? Als ik weer naar de boiler wil, moet ik dus ook weer naar beneden, wat het rendement verlaagd denk ik.
Ik kan natuurlijk ook kiezen voor de douchegoot WTW, goed voor de WAF (ziet er mooier uit als een doucheputje) en nog steeds aardig rendement
bedankt ik vertrouw erop om het in te bouwen, dankzij jouw onderbouwing. Daarnaast is het inderdaad een goede tip om met koud water na te spoelen, dan is het helemaal zeker dat er geen legionella kan komen.
Het plaatje wat jij laat zien, mijn ketel of warmtepomp komt op in de bijkeuken, dan kan ik toch gewoon de koudwatertoevoer aan de ingang van de boiler zetten, of toch beter op de koud water van de thermostaatkraan? Als ik weer naar de boiler wil, moet ik dus ook weer naar beneden, wat het rendement verlaagd denk ik.
Ik kan natuurlijk ook kiezen voor de douchegoot WTW, goed voor de WAF (ziet er mooier uit als een doucheputje) en nog steeds aardig rendement
[ Voor 11% gewijzigd door PolderPloer! op 07-02-2015 16:47 . Reden: of toch een goot? ]
De douchegoot WTW is een stukje duurder en/of een lager rendement. Een gewone afvoergoot ziet er ook gelikt uit...
Anoniem: 238103
discussie is eerder gevoerd en heeft niks met de dwtw te maken, situatie doet zich op meer plaatsen voor in woningen.Geurt-kun schreef op zaterdag 07 februari 2015 @ 12:09:
[...]
Wat heeft dit artikel met TNO te maken?
Beetje misleidend!
nogmaals : een koudwaterleiding in de zomer isoleren geeft goede legionella bescherming, dit staat haaks op het dwtw verhaal, en mijn leverancier zou de documentatie aanpassen in oktober 2014.(met kiwa)
het is altijd zinnig de koudwaterleiding die nooit word verhit te beschermen tegen warme invloeden.
de dwtw discussie is hier slechts een klein deel van.
1x handenwassen en hij is net zo koud als jouw waterleiding, en er gaat zomaar 100m3 water door (stroming)
het is dus FUD, of een apart topic over legionella bescherming.
legionella dood je door langdurige verwarming lees ik overal http://nl.wikipedia.org/wiki/Legionella_pneumophila
dat gebeurt niet in een hr ketel, wel in een zonneboiler, of een tussenboiler na de dwtw.
als je dus na je warme zomervakantie thuis komt, en je was 3 weken weg, en je gaat douchen dan krijg je een conventionele warme nevel die potentieel het gevaar beschrijft wat iedereen aan de dwtw wil toeschrijven.
dwtw+zonneboiler is het echte killing field voor legionella
[ Voor 22% gewijzigd door Anoniem: 238103 op 07-02-2015 20:31 ]
mmm alles een beetje op een rijtje gezet, ik ga voor de technea v4 douchepijp. Mijn badkamer is op de eerste verdieping en mijn boilervat-warmtepomp of cv (die keuze heb ik nog niet gemaakt) komen in de bijkeuken op de begane grond. Boven de badkamer heb ik uiteraard een zolder, maar dat is dus (nog) geen technische ruimte. Ik kan natuurlijk kiezen om een zonneboiler op zolder te zetten en er een stand alone systeem van te maken, maar ik vraag me af of dat nuttig / rendabel is.
Mag ik jullie advies vragen mbt. het aansluitschema van de dwtw, met bovenstaande gegevens in acht nemende.
Mag ik jullie advies vragen mbt. het aansluitschema van de dwtw, met bovenstaande gegevens in acht nemende.
Ik ken je situatie niet heel goed en je plannen, maar dit is hoe ik het doe:
- zonnepanelen
- doorstroomverwarmer 7,2 kW/230 V voor de douche (geen 3 fase aansluiting, wel mogelijk, maar dan vervalt de Ferraris) Nadelen: bad vullen duurt te lang/kan niet met de doorstroomverwarmer en discipline nodig tbv andere apparaten (6000 watt opname /0,6 kWh per 8 minuten/ 8000 watt is boem hoofdzekering)
- douchewtw Technea V3
- quooker (grohe red) voor in de keuken
- l/w warmtepomp voor vloerverwarming /koelen
- koken op inductie
Voordeel is dat ik nu (nog) geen buffervat(en) nodig heb en mijn gasverbruik is 0.
Grotendeels heb ik de warmtepomp ook niet nodig, enkel wanneer het te koud wordt of te warm wordt in huis.
Ik douche op zonne energie (dmv salderen) met de doorstroomverwarmer en douchwtw.
Als het salderen wordt afgeschaft, wordt het een ander verhaal. Dan wil ik de zonne energie zoveel mogelijk bufferen en water met warmtepomp opslaan in een buffervat. (1 voor warmwater en 1 voor vloerverwarming)
Dus eigenlijk vergelijkbaar met wat jij wilt doen.
Voor wat meer info over mijn huidige situatie en het topic niet meer te vervuilen, stuur ff een PM.
Beetje houtje touwtje oplossing nu, die werkt, maar er zijn natuurlijk meerdere wegen naar Rome.
Wat is de reden om voor de technea v4 douchepijp te gaan?
- zonnepanelen
- doorstroomverwarmer 7,2 kW/230 V voor de douche (geen 3 fase aansluiting, wel mogelijk, maar dan vervalt de Ferraris) Nadelen: bad vullen duurt te lang/kan niet met de doorstroomverwarmer en discipline nodig tbv andere apparaten (6000 watt opname /0,6 kWh per 8 minuten/ 8000 watt is boem hoofdzekering)
- douchewtw Technea V3
- quooker (grohe red) voor in de keuken
- l/w warmtepomp voor vloerverwarming /koelen
- koken op inductie
Voordeel is dat ik nu (nog) geen buffervat(en) nodig heb en mijn gasverbruik is 0.
Grotendeels heb ik de warmtepomp ook niet nodig, enkel wanneer het te koud wordt of te warm wordt in huis.
Ik douche op zonne energie (dmv salderen) met de doorstroomverwarmer en douchwtw.
Als het salderen wordt afgeschaft, wordt het een ander verhaal. Dan wil ik de zonne energie zoveel mogelijk bufferen en water met warmtepomp opslaan in een buffervat. (1 voor warmwater en 1 voor vloerverwarming)
Dus eigenlijk vergelijkbaar met wat jij wilt doen.
Voor wat meer info over mijn huidige situatie en het topic niet meer te vervuilen, stuur ff een PM.
Beetje houtje touwtje oplossing nu, die werkt, maar er zijn natuurlijk meerdere wegen naar Rome.
Wat is de reden om voor de technea v4 douchepijp te gaan?
[ Voor 19% gewijzigd door AUijtdehaag op 08-02-2015 05:00 ]
Je mag zeggen dat deze discussie eerder is gevoerd, maar als men na mijn opmerking over isolatie, met een TNO rapport probeert aan te tonen dat het risico van isolatie onzin is. Terwijl in dat zelfde rapport in hoofdstuk 3, bij Risico analyse duidelijk aangegeven wordt waarom je niet moet isoleren, is men in mijn ogen best wel Eigenwijs.Anoniem: 238103 schreef op zaterdag 07 februari 2015 @ 20:23:
[...]
discussie is eerder gevoerd en heeft niks met de dwtw te maken, situatie doet zich op meer plaatsen voor in woningen.
nogmaals : een koudwaterleiding in de zomer isoleren geeft goede legionella bescherming, dit staat haaks op het dwtw verhaal, en mijn leverancier zou de documentatie aanpassen in oktober 2014.(met kiwa)
het is altijd zinnig de koudwaterleiding die nooit word verhit te beschermen tegen warme invloeden.
de dwtw discussie is hier slechts een klein deel van.
1x handenwassen en hij is net zo koud als jouw waterleiding, en er gaat zomaar 100m3 water door (stroming)
het is dus FUD, of een apart topic over legionella bescherming.
legionella dood je door langdurige verwarming lees ik overal Wikipedia: Legionella pneumophila
dat gebeurt niet in een hr ketel, wel in een zonneboiler, of een tussenboiler na de dwtw.
als je dus na je warme zomervakantie thuis komt, en je was 3 weken weg, en je gaat douchen dan krijg je een conventionele warme nevel die potentieel het gevaar beschrijft wat iedereen aan de dwtw wil toeschrijven.
dwtw+zonneboiler is het echte killing field voor legionella
Sinds dit weekend is de Hei-tech douchepijp WTW V3 (volgens mij gelijk aan een Technea V3) geinstalleerd
Meteen een test gemaakt met een zonder douche WTW, 10 minuten douchen met de luxe regendouche aan die zo'n 10liter/minuut doet. Met douche WTW 1/3e minder gasverbruik
daar ben ik tevreden mee.
Koud water komt binnen met 9,5 graden, en verlaat de douche wtw met 24,5 graden. Toch een nette winst.
Dat scheelt een hoop voor de cv ketel, maar ook voor de toekomstige zonneboiler
Heb alleen niet temperatuur van het afvalwater gemeten (vergeten). Maar ik denk niet dat dat in de buurt komt van de 40 graden. Dus dat betekent dat de douchepijp waarschijnlijk wel in de buurt komt van zijn opgegeven 68% teruggewonnen warmte.
En dan te bedenken dat we de voorgeschreven rotator niet hebben gemonteerd (oeps foutje)
Beluchter ook niet, maar normale afvoer (brede van wc enzo) fungeert als ontspanningskanaal en heeft wel beluchting, dus kan volgens mij geen kwaad.
Ik wil het nog iets optrekken door isoleren, maar ik zal eerst dat TNO rapport lezen. Zelf heb ik het idee dat het niet veel kwaad kan, omdat er voldoende continuiteit is. Legionella vormt boven de 25 graden, en dat redt hij nog maar net aan bij volledige opwarming. Stel het water is tussen de 25 en de 30 graden, dan heb je het over 1 liter. En gezien de douche wtw op de koudwater leiding naar boven zit, betekent het dat bij iedere keer de WC doorspoelen of de kraan in de badkamer gebruiken het litertje inhoud van de wtw alweer doorgespoeld is.Bij vakantie is het wellicht geldig, maar dit geld dan voor het hele huis en al z'n leidingen.
Ik snap overigens volledig dat men niet voorschrijft om te isoleren.
Meteen een test gemaakt met een zonder douche WTW, 10 minuten douchen met de luxe regendouche aan die zo'n 10liter/minuut doet. Met douche WTW 1/3e minder gasverbruik
Koud water komt binnen met 9,5 graden, en verlaat de douche wtw met 24,5 graden. Toch een nette winst.
Dat scheelt een hoop voor de cv ketel, maar ook voor de toekomstige zonneboiler
Heb alleen niet temperatuur van het afvalwater gemeten (vergeten). Maar ik denk niet dat dat in de buurt komt van de 40 graden. Dus dat betekent dat de douchepijp waarschijnlijk wel in de buurt komt van zijn opgegeven 68% teruggewonnen warmte.
En dan te bedenken dat we de voorgeschreven rotator niet hebben gemonteerd (oeps foutje)
Beluchter ook niet, maar normale afvoer (brede van wc enzo) fungeert als ontspanningskanaal en heeft wel beluchting, dus kan volgens mij geen kwaad.
Ik wil het nog iets optrekken door isoleren, maar ik zal eerst dat TNO rapport lezen. Zelf heb ik het idee dat het niet veel kwaad kan, omdat er voldoende continuiteit is. Legionella vormt boven de 25 graden, en dat redt hij nog maar net aan bij volledige opwarming. Stel het water is tussen de 25 en de 30 graden, dan heb je het over 1 liter. En gezien de douche wtw op de koudwater leiding naar boven zit, betekent het dat bij iedere keer de WC doorspoelen of de kraan in de badkamer gebruiken het litertje inhoud van de wtw alweer doorgespoeld is.Bij vakantie is het wellicht geldig, maar dit geld dan voor het hele huis en al z'n leidingen.
Ik snap overigens volledig dat men niet voorschrijft om te isoleren.
de discussie is warmte of koude intreding.
koude is goed, warmte niet zomers.
houd warmte uit de buurt, niet isoleren maar de koof koud houden is isoleren.
er staan een aantal doomme dingen in het rapport, maar tno/kiwa reageert erg traag op mijn metingen.
overigens haat legionella koper .....
mijn metingen over koud trekken(en houden) na handen wassen zomers worden bevestigd, maar nog niet gedeeld in een rapport wat wel deugt.
koude is goed, warmte niet zomers.
houd warmte uit de buurt, niet isoleren maar de koof koud houden is isoleren.
er staan een aantal doomme dingen in het rapport, maar tno/kiwa reageert erg traag op mijn metingen.
overigens haat legionella koper .....
mijn metingen over koud trekken(en houden) na handen wassen zomers worden bevestigd, maar nog niet gedeeld in een rapport wat wel deugt.
Het rapport gaat over DWTW in het algemeen, expliciet ook over een PVC variant. Dan neem je dus de grootste gemene deler.
Het onderschrijft ook dat je de boel niet tegen cv of warmwater moet hangen (niet anders dan andere koudwaterleidingen) en dat de hoogste temperatuur wordt gehaald als je de douchekraan dichtdoet: geen afvoer van warmte maar nog wel aanvoer.
Belangrijkste conclusie uit het rapport: het risico is net zo groot als een normale koperen pijp.
Het onderschrijft ook dat je de boel niet tegen cv of warmwater moet hangen (niet anders dan andere koudwaterleidingen) en dat de hoogste temperatuur wordt gehaald als je de douchekraan dichtdoet: geen afvoer van warmte maar nog wel aanvoer.
Belangrijkste conclusie uit het rapport: het risico is net zo groot als een normale koperen pijp.
Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.
Of net zo klein... Koper en legionella houden niet zo erg van elkaar. Alleen bij 37 ºC schijnen ze elkaar te tolereren.Proton_ schreef op zondag 08 februari 2015 @ 16:04:
....
Bij een temperatuur van 25 °C en een huishoudelijk tappatroon konden de legionella’s zich zowel in de biofilm als in de waterfase handhaven bij de materialen roestvast staal (rvs), pvc-c en PEX. Bij koperen buizen was legionellabesmetting aan het eind van de onderzoeksperiode niet meer aantoonbaar.
Bron: http://nl.wikipedia.org/wiki/Legionella_pneumophila
Dat dus.
Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.
hij hangt in maart alweer 4 jaar hier de technea v3, wat een retegoed ding is het toch, lekker simpel.
inmiddels wel `wat` duurder geworden, en gas ook.
inmiddels wel `wat` duurder geworden, en gas ook.
Wat is duurder geworden? De pijp zelf? Zou liefst naar beneden moeten gaan.
Ik heb die van mij voor 200 euro van marktplaats, nu nog even rekensommetje maken van de aansluitingen erom heen.
Heb jij overigens wel die rotator en ontluchter aangesloten?
Hier een plaatje van hoe we gisteren de douche wtw hebben opgehangen, na de leiding koof opengemaakt te hebben. Nu nog mooi deurtje maken van de plank die er nu voor zit.
Edit: mijn nieuwbouwhuis was dus voorbereid op de komst van een douche wtw, afvoer van alleen douche/bad gaat apart naar beneden met 50mm. Dus deze hebben we open gemaakt om de wtw pijp er tussen te kunnen zetten, vrij simpel.

Belangrijker nog, de slimme meter eens gaan uitlezen zodat ik ook wat grafiekjes kan posten.
Ik heb die van mij voor 200 euro van marktplaats, nu nog even rekensommetje maken van de aansluitingen erom heen.
Heb jij overigens wel die rotator en ontluchter aangesloten?
Hier een plaatje van hoe we gisteren de douche wtw hebben opgehangen, na de leiding koof opengemaakt te hebben. Nu nog mooi deurtje maken van de plank die er nu voor zit.
Edit: mijn nieuwbouwhuis was dus voorbereid op de komst van een douche wtw, afvoer van alleen douche/bad gaat apart naar beneden met 50mm. Dus deze hebben we open gemaakt om de wtw pijp er tussen te kunnen zetten, vrij simpel.

Belangrijker nog, de slimme meter eens gaan uitlezen zodat ik ook wat grafiekjes kan posten.
[ Voor 21% gewijzigd door !null op 08-02-2015 21:26 ]
nee, ik heb hem dicht en met locktight op de sluitingen, ook het bad zit erop, gaat allemaal prima.
vanuit de douche kan ik met een usb cam erin kijken, brandschoon is ie nog, soms gaat er een lange borstel door, je bent gek of niet he, met 2 meiden in huis rendeert ie lekker met de zonneboiler, en daarna weer een hotfill was.
vanuit de douche kan ik met een usb cam erin kijken, brandschoon is ie nog, soms gaat er een lange borstel door, je bent gek of niet he, met 2 meiden in huis rendeert ie lekker met de zonneboiler, en daarna weer een hotfill was.
Ondanks de vrouwen in het huishouden ben ik degene die het langst doucht
Inmiddels voel ik me iets minder schuldig na het plaatsen van de douche wtw
En dan hebben we ook nog een vrij asociale regendouche.
Maar het is ook gewoon mooi om te zien, water met 9,5 graden naar binnen en 24,5 graden eruit. Warmte die je anders had weggegooid.
Op naar de zonneboiler
Maar het is ook gewoon mooi om te zien, water met 9,5 graden naar binnen en 24,5 graden eruit. Warmte die je anders had weggegooid.
Op naar de zonneboiler
ligt het nou aan mij of heb ik vorig jaar mij enorm laten naaien? nu nog 375 euro (http://www.warmteservice....3-koper-2100mm/p/A0062956) en ik heb deze:AUijtdehaag schreef op donderdag 05 februari 2015 @ 18:49:
/offtopic Zal morgen eens rond neuzen tijdens aliweekend.
@nimie: je verhaal is wat onduidelijk.
Deze wordt aanbevolen, heb er zelf ook een
of goedkoper
http://www.eco-logisch.nl/Hei-Tech-douche-wtw-1985
dat scheelt toch 100 euro precies (heb zelf 475 betaald). of is dit een andere?
făbŞŤĄŘ - Mijn PC
Is dezelfde pijp. Zie: http://www.hei-tech.nl/en/contact.html
Mail verstuurd en antwoord gekregen van Sem, geen distributeur of verkooppunt in Europa.!null schreef op donderdag 05 februari 2015 @ 15:33:
Haha nee dankje. Maar je kunt ze vast wel een mail sturen (SEM) en verkooppunten/dealers achterhalen.
Jammer.
ineens 100 euro gezakt dus afgelopenn jaar. afijn, hij hangt toch al
făbŞŤĄŘ - Mijn PC
volgende duurzame aanschaf altijd opletten dat je de juiste keten hebt waar je koopt
ik kocht ook uiteindelijk bij hei-tech (v3) en dat was 300 eurie
zo zit de echte tvt in elkaar
ik kocht ook uiteindelijk bij hei-tech (v3) en dat was 300 eurie
zo zit de echte tvt in elkaar
[ Voor 17% gewijzigd door Anoniem: 238103 op 11-02-2015 19:42 ]
Haha, maar 300 euro is wel erg laag. Ja ik had hem voor 200 euro op marktplaats. Maar volgens mij is laagste prijs 375 euro. Waar had jij hem voor 300 euro?
ik kocht hem al in maart 2011, ik geloof ook nog met 19% btw bij hei-tech.
simpelweg omdat ik vragen had, dus kwam uiteindelijk vanzelf bij de producent uit.
lijkt wel standaard bij mij of zo.
en het is alweer bijna maart...
simpelweg omdat ik vragen had, dus kwam uiteindelijk vanzelf bij de producent uit.
lijkt wel standaard bij mij of zo.
en het is alweer bijna maart...
ik had echt heel erg lang gezocht naar de laagste prijs. dat was 100% zeker toen bij eco-logisch. die site kwam trouwens vaker voorbij op GoT. Ik denk echt dat die dit jaar die 100 euro is gezakt. dan maar 2 jaar langer douchen voordat ie eruit is...
200 en 300 euro zijn trouwens wel heeeeeeeeule leuke prijzen!
făbŞŤĄŘ - Mijn PC
Gezonken kosten, het gebruiksplezier blijft. Niet druk om makenfabstar81 schreef op woensdag 11 februari 2015 @ 16:22:
ineens 100 euro gezakt dus afgelopenn jaar. afijn, hij hangt toch al
Heb bij het betrekken van m'n woning 7 jaar geleden zelf een WTW in elkaar gesoldeerd, voor zo'n 80 Euro aan onderdelen. Werkt ook prima maar daarmee loop toch risico's. Zo was bij mij naar 4 jaar een soldering gaan lekken (sproeier). Gelukkig vrij snel ontdekt en daarna de WTW weer helemaal uitelkaar gehaald. Bleek dat ik één vlak kennelijk niet goed had geschuurd/ontvet want er zat geen tin in maar alleen langs de buitenrand, die dus na verloop is gaan lekken. Opnieuw geschuurd/ontvet en gesoldeerd en goed opgelet of de tin er goed in trok en nu heb ik er vertrouwen in dat het nooit meer gaat lekken.fabstar81 schreef op donderdag 12 februari 2015 @ 09:36:
ik had echt heel erg lang gezocht naar de laagste prijs. dat was 100% zeker toen bij eco-logisch. die site kwam trouwens vaker voorbij op GoT. Ik denk echt dat die dit jaar die 100 euro is gezakt. dan maar 2 jaar langer douchen voordat ie eruit is...
De binnenkant van de afvoerbuis was trouwens nog brandschoon na 4 jaar.
[ Voor 69% gewijzigd door styno op 12-02-2015 10:45 ]
Climatechange is a super-wicked problem, but:
"The stone age came to an end not for lack of stones. And the oil age will come to an end not for lack of oil." -- Sheikh Yamani, Saudi oil minister
8xLG Neon MonoX 290Wp SMA SB2100TL / MY SR '22
Even schaamteloos mezelf quoten.AUijtdehaag schreef op donderdag 05 februari 2015 @ 15:23:
[...]
Maar natuurlijk!
Om het topic niet teveel te vervuilen met foto's van een doorstroomverwarmer hieronder de linkjes:
Foto1
Foto2
Foto3
Foto4
Hier staat merknaam Fiora, maar eigenlijk is het deze.
De clixon (maximal temperatuur) is 90 C, en is autoresettend. Das beter dan mijn Siemens. Die moet ik met de hand resetten, levensgevaarlijk. Gelukkig maar een enkel keer meegemaakt. Spreekt aan bij 62 C
Helaas, heb ik al gezocht onder amazon en ebay, maar enkel via alibaba te verkrijgen per 200 stuks.
Wie doet er mee, met een groepsaankoop?
Net een mooi pakketje binnengekregen, drie dagen na bestelling via Amazon.de
Waarempel komt deze Veito 7,2 kW doorstroomverwarmer ook origineel uit Turkije en lijkt als twee druppels water op zijn broertje Sem.
Van het weekend eens installeren en testen met de douche wtw.
Komt vast een veel meer comfortabele straal warm water uit dan mijn huidige Siemens DE08101 7,2 kW
Verhitter oppervlak is veel groter en 4 l/min staat in de handleiding

Hoe ga je dat aansluiten? Via aparte 2fasen groep lijkt mij?
Ik vind 7200W door zo'n lullig kroonsteentje wel spannend trouwens...
Ik vind 7200W door zo'n lullig kroonsteentje wel spannend trouwens...
[ Voor 53% gewijzigd door ThinkPad op 25-02-2015 18:08 ]
1 fase, 230 V en de nul, Zekeringsautomaat van 32 Amp.
Daar zit mijn huidige siemens 7,2 kw ook op. Die gaat er eerst af natuurlijk.
Hoofdzekering is 1x 35 A smeltpatroon.
De hoofdvoedingkabel van energieleverancier, 3 fase is aanwezig, echter 1 zekering is maar afgemonteerd.
Wil mijn ferraris niet kwijt, dus laat ik het zo. Gaat al bijna een heel jaar prima! (met discipline)
Ik hoop echter dat ie toch ietsjes minder trekt, heb ook een quooker die af en toe kort aanslaat.
De siemens trok 6 kW ondanks 7,2 kW opgegeven.
Kroonsteentje is inderdaad best spannend.
Daar zit mijn huidige siemens 7,2 kw ook op. Die gaat er eerst af natuurlijk.
Hoofdzekering is 1x 35 A smeltpatroon.
De hoofdvoedingkabel van energieleverancier, 3 fase is aanwezig, echter 1 zekering is maar afgemonteerd.
Wil mijn ferraris niet kwijt, dus laat ik het zo. Gaat al bijna een heel jaar prima! (met discipline)
Ik hoop echter dat ie toch ietsjes minder trekt, heb ook een quooker die af en toe kort aanslaat.
De siemens trok 6 kW ondanks 7,2 kW opgegeven.
Kroonsteentje is inderdaad best spannend.
[ Voor 73% gewijzigd door AUijtdehaag op 25-02-2015 18:26 ]
Toch leuk dat het gelukt is, en de prijs is ook goed te doen. Maar wat is er mis met het kroonsteentje?
houd ons op de hoogte!
ben heel erg benieuwd. helemaal omdat ie 230 V is, hoef ik niet 2 fases door te trekken mocht dit beetje gaan.
4 l/min klinkt weinig om mee te douchen, maar met de DWTW erbij moet dat ook weer aardig lukken. in de keuken heb ik op dit moment vanuit de ketel 7,8 l/min... daar zou de doorstromer moeten komen. dus dat is nogal een verschil...
4 l/min klinkt weinig om mee te douchen, maar met de DWTW erbij moet dat ook weer aardig lukken. in de keuken heb ik op dit moment vanuit de ketel 7,8 l/min... daar zou de doorstromer moeten komen. dus dat is nogal een verschil...
făbŞŤĄŘ - Mijn PC
4 l/min is dan de warm water leiding naar de douche door douchwtw en doorstromer.
Daarbij komt nog het opgewarmde koude water bij wat direct van de douchewtw afkomt.
De nieuwe 7,2 kw doorstromer is geinstalleerd, trekt ook daadwerkelijk 7200 watt, maar ik heb wel meer warm water dan van tevoren met de siemens, dus de douche ervaring is prima/heel goed.
Wanneer de douchewtw ingrijpt wordt het water zelfs heet en kan ik de kraan verder opendraaien.
Eerst zat er weer +/- 8 meter koperen waterleiding tussen van 15 mm, maar dit werkt behoorlijk vertragend op de temperatuur.
Dus maar weer direct achter de douchwtw gezet en direct de badkamer in.
Probleem is nu met mijn quooker erbij, dat ik op 9000 Watt uitkom, dit is te hoog voor 1x 35 A. (langdurig)
Los het maar weer op met een bewegingsmelder in de badkamer, die de quooker tijdelijk uitschakeld.
Temperatuurs metingen nog niet gedaan.
Daarbij komt nog het opgewarmde koude water bij wat direct van de douchewtw afkomt.
De nieuwe 7,2 kw doorstromer is geinstalleerd, trekt ook daadwerkelijk 7200 watt, maar ik heb wel meer warm water dan van tevoren met de siemens, dus de douche ervaring is prima/heel goed.
Wanneer de douchewtw ingrijpt wordt het water zelfs heet en kan ik de kraan verder opendraaien.
Eerst zat er weer +/- 8 meter koperen waterleiding tussen van 15 mm, maar dit werkt behoorlijk vertragend op de temperatuur.
Dus maar weer direct achter de douchwtw gezet en direct de badkamer in.
Probleem is nu met mijn quooker erbij, dat ik op 9000 Watt uitkom, dit is te hoog voor 1x 35 A. (langdurig)
Los het maar weer op met een bewegingsmelder in de badkamer, die de quooker tijdelijk uitschakeld.
Temperatuurs metingen nog niet gedaan.
[ Voor 73% gewijzigd door AUijtdehaag op 02-03-2015 11:28 ]
Sinds dit weekend is de Hei-tech douchepijp WTW V3 bij mij ook geinstalleerd, via warmteservice aangeschaft. Zelf erop gezet toen 3 installateurs met prijzen van 275 euro kwamen en eigenlijk niet wisten wat het was! ( 4 uur later en 65 euro aan koppelingen was het klaar)
Weet nu al dat het een top ding is. Zelf de WAF is per direct om. Wastafel en douche zitten op de afvoer, we zien wel wat het brengt. Kan tevens goed bij de ontlichting in de meterkast waardoor de WTW snel te controleren is of schoon te maken.
Weet nu al dat het een top ding is. Zelf de WAF is per direct om. Wastafel en douche zitten op de afvoer, we zien wel wat het brengt. Kan tevens goed bij de ontlichting in de meterkast waardoor de WTW snel te controleren is of schoon te maken.
Ik heb in onze nieuwe woning verzuimd een douche-wtw te laten plaatsen. Zou dit nu nog kunnen? In de voorraad kast zit een leidingschacht (ca. 2,6m hoog) met de standleiding en de leidingen voor aanvoer water (koud/warm) en een aanvoer- en retourleiding van de radiator. Tevens alvast een nu nog losgekoppelde leiding voor een eventueel te plaatsen bad. Vanwege legionella zitten deze nog niet aangesloten. De punten voor een badkraan zitten nog achter de tegels verwerkt. De wc heeft een aparte leiding voor water uit een hemelwateropvangunit.
De cv-ketel met warmtepomp (HP-Cube) zit op de begane grond in de bijkeuken. De badkamer op de verdieping.
Als ik het goed lees zou een douche-wtw aangesloten kunnen worden op de standleiding (die is wel vrij dik). De douche-wtw zou ik dan op de koudwatertoevoer moeten aansluiten. Die komt er dan tussen als ik het goed begrijp. Een invoer (koud) en een uitgang (iets warmer) naar de douchekraan? Waardoor de mengkraan iets minder warmte vraagt aan de cv-ketel?
Ik kan zonder boor- en breekwerk niet meer bij de cv-ketel komen.
Nadelen (als ik het schema goed heb) :
- dat het rendement lager is omdat er alleen gebruik wordt gemaakt van de koudwaterleiding
- ook de wastafel zit erop aangesloten (tandpasta, scheerschuim), dit kan zorgen voor vervuiling.
De cv-ketel met warmtepomp (HP-Cube) zit op de begane grond in de bijkeuken. De badkamer op de verdieping.
Als ik het goed lees zou een douche-wtw aangesloten kunnen worden op de standleiding (die is wel vrij dik). De douche-wtw zou ik dan op de koudwatertoevoer moeten aansluiten. Die komt er dan tussen als ik het goed begrijp. Een invoer (koud) en een uitgang (iets warmer) naar de douchekraan? Waardoor de mengkraan iets minder warmte vraagt aan de cv-ketel?
Ik kan zonder boor- en breekwerk niet meer bij de cv-ketel komen.
Nadelen (als ik het schema goed heb) :
- dat het rendement lager is omdat er alleen gebruik wordt gemaakt van de koudwaterleiding
- ook de wastafel zit erop aangesloten (tandpasta, scheerschuim), dit kan zorgen voor vervuiling.
@Pos2007 inbouw hoogte is bij jouw geen probleem (ze adviseren minimaal 2485mm inbouwhoogte).
Het klopt dat het rendement wat lager is (helaas kan ik nergens in de beschrijving vinden wat het verschil is) wellicht kunnen anderen hier meer over zeggen. Bij meerdere mensen in dit topic wordt geen vuil gevonden ook al hebben ze de wastafel erop.
Zelf heb ik dit ook, ik hou er rekening mee als ik ga poetsen etc dan spoel ik gewoon wat meer na met water. Dan is de kans op aanslag al veel lager.
Het klopt dat het rendement wat lager is (helaas kan ik nergens in de beschrijving vinden wat het verschil is) wellicht kunnen anderen hier meer over zeggen. Bij meerdere mensen in dit topic wordt geen vuil gevonden ook al hebben ze de wastafel erop.
Zelf heb ik dit ook, ik hou er rekening mee als ik ga poetsen etc dan spoel ik gewoon wat meer na met water. Dan is de kans op aanslag al veel lager.
Lijkt mij dat de standleiding ook ge-by-passed moet worden? Ik kan niet meer bij de afvoerleiding van douche komen, die loopt in de vloer naar de standleiding.
Ik heb ergens gelezen dat het rendement van een bepaald type douche wtw (kan het merk even nie meer vinden) ongeveer 15% lager zou liggen met alleen aansluiting op koudwater.
Edit: Ik heb de leidingschacht nog even opengemaakt. Er zit een rond 90mm PVC leiding, ik kan dus niet rechtsstreeks op de afvoer van de douche/wastafel aansluiten. Dan kan ik er dus geen douche-wtw meer tussen zetten.
Ik heb ergens gelezen dat het rendement van een bepaald type douche wtw (kan het merk even nie meer vinden) ongeveer 15% lager zou liggen met alleen aansluiting op koudwater.
Edit: Ik heb de leidingschacht nog even opengemaakt. Er zit een rond 90mm PVC leiding, ik kan dus niet rechtsstreeks op de afvoer van de douche/wastafel aansluiten. Dan kan ik er dus geen douche-wtw meer tussen zetten.
[ Voor 25% gewijzigd door Pos2007 op 02-03-2015 20:45 ]
Maar dan zit nog steeds de afvoer van het toilet erop, dat lijkt mij niet handig/passend/schoon te houden?
Misschien een beetje offtopic en een domme vraag, maar is het nou zo dat een douche wtw bij een huurwoning de huurder niets oplevert?
Die van ons was kapot en ze hebben er een pvc afvoerpijp ervoor teruggeplaatst in opdracht van de woningbouw.
Blijkbaar levert het bijna niets op en is het "te duur" om te vervangen.
De loodgieter beweerde dat, wat er teruggewonnen werd, toch naar de woningbouw ging en wij er toch niets van merkten wat ik totaal niet logisch vond klinken, ook al ben ik net wakker
Die van ons was kapot en ze hebben er een pvc afvoerpijp ervoor teruggeplaatst in opdracht van de woningbouw.
Blijkbaar levert het bijna niets op en is het "te duur" om te vervangen.
De loodgieter beweerde dat, wat er teruggewonnen werd, toch naar de woningbouw ging en wij er toch niets van merkten wat ik totaal niet logisch vond klinken, ook al ben ik net wakker

Betalen zij ook jouw gasrekening?
Ik denk dat iedereen op dit forum heel benieuwd is om te horen en eventueel zien wat er kapot is aan deze d-wtw!!!!!!
Als het een huurhuis betreft dan hebben de buren er ook eentje, neem ik aan?
Ik zou dan samen met de buren de testen doen die hier boven veelvuldig geplaatst zijn.
Dus een meting met de douchekop 10 min. in de toilet pot. De wtw doet nu niets.
En dan de douchekop op de houder en weer 10 min. meten. De d-wtw haalt nu warmte uit je afval water.
En natuurlijk alle water en gasstanden voor/na noteren.
Je ziet dan heel mooi het verschil in gasverbruik per douche beurt. precies voor die specifieke installatie.
Als jij daar met 4 personen woont en bovenstaande meting doet, dan weet ik nu al dat je een vervelende brief gaat schrijven naar de woningbouw.
Als het een huurhuis betreft dan hebben de buren er ook eentje, neem ik aan?
Ik zou dan samen met de buren de testen doen die hier boven veelvuldig geplaatst zijn.
Dus een meting met de douchekop 10 min. in de toilet pot. De wtw doet nu niets.
En dan de douchekop op de houder en weer 10 min. meten. De d-wtw haalt nu warmte uit je afval water.
En natuurlijk alle water en gasstanden voor/na noteren.
Je ziet dan heel mooi het verschil in gasverbruik per douche beurt. precies voor die specifieke installatie.
Als jij daar met 4 personen woont en bovenstaande meting doet, dan weet ik nu al dat je een vervelende brief gaat schrijven naar de woningbouw.
@Diablito: Ik zou om huurverlaging vragen. Is het misshcien maar 5 euro per maand, maar gewoon om een statement te maken.
Inderdaad wel benieuwd wat er aan kapot is. En of ze je gasrekening ook betalen.
Inderdaad wel benieuwd wat er aan kapot is. En of ze je gasrekening ook betalen.
Wij hebben thuis geen gas (nieuwbouwwingen hier hebben allemaal stadsverwarming).
De wtw buis was gaan lekken met de bijkomde schade aan muur en stuk van laminaat.
Stukje muur gaan ze opnieuw schilderen maar de buis vinden ze ( de woningbouw ) te duur om te vervangen omdat het blijkbaar toch niets oplevert.
Hebben ze ongeveer 2 uur geleden vervangen voor een pvc buisje.
En nee, de warmewater betalen we natuurlijk zelf
Ik raakte nogal door de war toen de loodgieter beweerde dat wij er niets van merken, en dat dus de woningbouw alleen verdiend van de terugwinning.
Mag ik betalen voor het warme water en gaan zij er vandoor met de "winst".
Bedankt voor de reacties trouwens en @Seafarer, misschien moet ik het warmewatergebruik inderdaad vergelijken. Kijken of ik de buurman kan overtuigen ;D
De wtw buis was gaan lekken met de bijkomde schade aan muur en stuk van laminaat.
Stukje muur gaan ze opnieuw schilderen maar de buis vinden ze ( de woningbouw ) te duur om te vervangen omdat het blijkbaar toch niets oplevert.
Hebben ze ongeveer 2 uur geleden vervangen voor een pvc buisje.
En nee, de warmewater betalen we natuurlijk zelf
Ik raakte nogal door de war toen de loodgieter beweerde dat wij er niets van merken, en dat dus de woningbouw alleen verdiend van de terugwinning.
Mag ik betalen voor het warme water en gaan zij er vandoor met de "winst".
Bedankt voor de reacties trouwens en @Seafarer, misschien moet ik het warmewatergebruik inderdaad vergelijken. Kijken of ik de buurman kan overtuigen ;D
[ Voor 16% gewijzigd door BasGit op 13-03-2015 11:47 ]
Heb het niet gevraagd nee. Toen ik beweerde dat het leek alsof het water minder warm uit de douche komt en ik dus de regelaar warmer moet instellen, sprak de loodgieter me weer tegen dat het onmogelijk was.
Vanwege mijn ochtenhumeur besloot ik maar om niet te discussieren.
Woningbouw bellen had ook geen nut omdat de wijkmanager niet aanwezig is.
Vind het allemaal maar raar zo.
Vanwege mijn ochtenhumeur besloot ik maar om niet te discussieren.
Woningbouw bellen had ook geen nut omdat de wijkmanager niet aanwezig is.
Vind het allemaal maar raar zo.
Nou in ieder geval erg jammer, deze aktie van de woningbouwvereniging.
Ik bespaarde 36% gas ermee per douchebeurt.
En natuurlijk klopt het dat het minder (snel) warm word,
De ketel moet ook harder stoken om de dezelfde temperatuur te bereiken nu het niet meer voorverwarmd is.
Ik zou helemaal problemen hebben met de temperatuur, zonder de douchewtw met mijn elektrische doorstroomverwarmer.
Enig idee, waar hij lek was en wat voor douchwtw het was? (merk)
Ik bespaarde 36% gas ermee per douchebeurt.
En natuurlijk klopt het dat het minder (snel) warm word,
De ketel moet ook harder stoken om de dezelfde temperatuur te bereiken nu het niet meer voorverwarmd is.
Ik zou helemaal problemen hebben met de temperatuur, zonder de douchewtw met mijn elektrische doorstroomverwarmer.
Enig idee, waar hij lek was en wat voor douchwtw het was? (merk)
[ Voor 11% gewijzigd door AUijtdehaag op 13-03-2015 12:24 ]
Ergens onderaan, een zwarte verbindingsstuk?
Weet de merk niet maar de loodgieter zei dat een nieuwe €300 kost.
Had ik dus qua warmte toch gelijk. Ik voel me letterlijk voor de gek gehouden.
Weet de merk niet maar de loodgieter zei dat een nieuwe €300 kost.
Had ik dus qua warmte toch gelijk. Ik voel me letterlijk voor de gek gehouden.
De Rolls Royce onder de douchewtw
, technea V3 kost 380 euro. bij warmteservice
Misschien is het een itho ander merk geweest.
Zwart verbindingstuk klinkt niet echt als een vast onderdeel van de douchewtw pijp zelf, maar een los verbindingsdeel.
Maar Ik kan het mis hebben.
Ik begrijp je frustratie heel goed. Ik zou er nog eens achteraan bellen op een rustig moment
Zijn wel jouw centen waarmee de gasrekening betaalt word neem ik aan.
Misschien is het een itho ander merk geweest.
Zwart verbindingstuk klinkt niet echt als een vast onderdeel van de douchewtw pijp zelf, maar een los verbindingsdeel.
Maar Ik kan het mis hebben.
Ik begrijp je frustratie heel goed. Ik zou er nog eens achteraan bellen op een rustig moment
Zijn wel jouw centen waarmee de gasrekening betaalt word neem ik aan.
Het zwarte ding zat vast aan de buis dus het is als geheel meegenomen.
Ik dacht als eerste dat ze de zwarte stuk zouden vervangen oid maar goed, kan er nu helaas niets aan veranderen.
Moet wachten tot dinsdag zodat ik de wijkmanager kan spreken.
Ik dacht als eerste dat ze de zwarte stuk zouden vervangen oid maar goed, kan er nu helaas niets aan veranderen.
Moet wachten tot dinsdag zodat ik de wijkmanager kan spreken.
Dan is het mischien gewoon de aansluitmof geweest aan de bovenzijde van de douchwtw, maar die zijn niet zo duur.
Bij mij zit er gewoon een PVC overschuifmof over de aansluiting van de douchewtw van de locale bouwmarkt.
Mogelijk is de inwendige rubberen afdichting gaan lekken van de overschuifmof door vervuiling of iets dergelijks.
Maar ik weet het niet zeker natuurlijk.
Bij mij zit er gewoon een PVC overschuifmof over de aansluiting van de douchewtw van de locale bouwmarkt.
Mogelijk is de inwendige rubberen afdichting gaan lekken van de overschuifmof door vervuiling of iets dergelijks.
Maar ik weet het niet zeker natuurlijk.
[ Voor 5% gewijzigd door AUijtdehaag op 13-03-2015 12:51 ]
Ik zou zeker proberen om die D-WTW of terug te laten plaatsen (veruit de beste oplossing voor jou) of inderdaad vragen om huurverlaging. Doordat de verhuurder een D-WTW heeft geplaatst kunnen ze de huur verhogen, als ie er niet meer is kan het dus weer omlaag. Afhankelijk van je energielabel krijg je meer huurpunten en mogen ze een hogere huur vragen.
Doordat je geen D-WTW meer hebt zou je wellicht een stap omlaag kunnen gaan op de energielabelladder (3x woordwaarde
) en dus in aanmerking komen voor een lagere huur. Een energielabel lager kan inderdaad zorgen voor een maximum huurverlaging van €5-6 €20-25 per maand.
Doordat je geen D-WTW meer hebt zou je wellicht een stap omlaag kunnen gaan op de energielabelladder (3x woordwaarde
[ Voor 0% gewijzigd door MK1o2 op 13-03-2015 14:00 . Reden: huurverlaging is nog hoger ]
@Uijtedehaag. Leek inderdaad daarop maar was wat schuin. Zat ee stevig aanvast want we trokken de buis met zn 2en eruit haha.
@ 2 MK1o2. Betankt voor je prachtige uitleg, bellen zal ik zeker nogmaals doen. Helaas weet ik uit eerdere ervaring met de wijkmanager dat ik waarschijnlijk mijn zin niet krijg maar ik wil het niet hierbij laten. Vooral na de onzin die de loodgieter uitkraamde.
Owjah, voordat ik het vergeet. Eerste dag dat ze langskwamen zeiden ze ( de loodgieters ) dat ze de buis op Mp zouden plaatsen en wij een nieuwe zouden krijgen zodat ze een nieuwe hadden besteld en ontvangen. Dus waarschijnlijk zie je het op een advertentie staan binnenkort.
@ 2 MK1o2. Betankt voor je prachtige uitleg, bellen zal ik zeker nogmaals doen. Helaas weet ik uit eerdere ervaring met de wijkmanager dat ik waarschijnlijk mijn zin niet krijg maar ik wil het niet hierbij laten. Vooral na de onzin die de loodgieter uitkraamde.
Owjah, voordat ik het vergeet. Eerste dag dat ze langskwamen zeiden ze ( de loodgieters ) dat ze de buis op Mp zouden plaatsen en wij een nieuwe zouden krijgen zodat ze een nieuwe hadden besteld en ontvangen. Dus waarschijnlijk zie je het op een advertentie staan binnenkort.

[ Voor 26% gewijzigd door BasGit op 13-03-2015 13:28 ]
Mogelijk heb je een vernauwing/verstopping verderop en is de boel op de ontluchting gaan lekken. Als dit zo is: de PVC pijp heeft daar inderdaad geen last van maar lost het probleem niet op. Maar goed, speculatie 
Sowieso wel handig om de woningbouw te bellen over de gang van zaken om uit te sluiten dat het een zelfstandige actie van de loodgieter was om een paar kilo koper op te strijken.
Briljante zet van ze om alvast aan te kondigen om deze 'defecte' DWTW op Marktplaats aan te bieden...
Sowieso wel handig om de woningbouw te bellen over de gang van zaken om uit te sluiten dat het een zelfstandige actie van de loodgieter was om een paar kilo koper op te strijken.
Briljante zet van ze om alvast aan te kondigen om deze 'defecte' DWTW op Marktplaats aan te bieden...
Over Mp hadden ze het onderling over maar omdat ik er toch bij stond hoorde ik het..
Zou inderdaad best een vernouwing/verstopping ergens kunnen zitten, de douchegoot is meerdere malen verstopt geweest.
Ik vind het sowieso raar dat ik perse op de wijkmanager moet wachten en niet gewoon iemand van de kantoor kan spreken maar goed, op kantoor wisten ze niet eens van het bestaan van de buis af.
Moet dus wachten helaas..
Zou inderdaad best een vernouwing/verstopping ergens kunnen zitten, de douchegoot is meerdere malen verstopt geweest.
Ik vind het sowieso raar dat ik perse op de wijkmanager moet wachten en niet gewoon iemand van de kantoor kan spreken maar goed, op kantoor wisten ze niet eens van het bestaan van de buis af.
Moet dus wachten helaas..
waar word de flow/drukverlies in de dwtw zeker niet beter van, wat een pijpenbuigers heb je toch lopen in nederland (met hamer)Diablito schreef op vrijdag 13 maart 2015 @ 13:17:
@Uijtedehaag. Leek inderdaad daarop maar was wat schuin. Zat ee stevig aanvast want we trokken de buis met zn 2en eruit haha.