Iemand ooit gemeten aan douchewarmtewisselaar (DWTW)?

Pagina: 1 ... 11 ... 27 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BasGit
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 10-07 01:58
Had ze nogmaals gebeld maar de enige persoon die dus iets over de zaak kan zeggen is de wijkmanager blijkbaar.
Wat is wachten op antwoord slopend zeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lord Anubis
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 12:46
Zou een brief sturen aangetekend naar de coorporatie, een naar dagelijks bestuur en een naar onderhoud.
Zou gewoon vermelden wat de loodgieters opperden, en dat je je zelf afvraagt of het vervangen bij lekkage structureels is om bij te verdienen, daar het blijkbaar niet kapot is daar het verkocht wordt. Vermeld tevens de onzin wat de heren loodgieters vertellen over het niet werken.

Xtra, en wat ThinkPad geschreven heeft.

[ Voor 5% gewijzigd door Lord Anubis op 14-03-2015 13:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 12:16
En natuurlijk dat je of gelijkwaardige vervanging wilt of anders staat op huurverlaging.

Als zo'n DWTW 36% besparing oplevert dan is dat nogal wat op jaarbasis wat je nu misloopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BasGit
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 10-07 01:58
Lord Anubis schreef op zaterdag 14 maart 2015 @ 12:47:
Zou een brief sturen aangetekend naar de coorporatie, een naar dagelijks bestuur en een naar onderhoud.
Zou gewoon vermelden wat de loodgieters opperden, en dat je je zelf afvraagt of het vervangen bij lekkage structureels is om bij te verdienen, daar het blijkbaar niet kapot is daar het verkocht wordt. Vermeld tevens de onzin wat de heren loodgieters vertellen over het niet werken.

Xtra, en wat ThinkPad geschreven heeft.
Even wachten hoe de gesprek afloopt, daarna zal ik het zeker doen, mocht ik mijn gelijk niet krijgen.
ThinkPadd schreef op zaterdag 14 maart 2015 @ 12:59:
En natuurlijk dat je of gelijkwaardige vervanging wilt of anders staat op huurverlaging.

Als zo'n DWTW 36% besparing oplevert dan is dat nogal wat op jaarbasis wat je nu misloopt.
Hier ga ik sowieso om vragen, vooral na de onzin die ik te horen kreeg van de loodgieter, beetje mij in de maling nemen, omdat ik als leek er geen verstand van heb.

Sorry voor de late reactie trouwens, was het helemaal vergeten wegen omstandigheden. :)

[ Voor 4% gewijzigd door BasGit op 16-03-2015 01:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leffunk
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 06-09 15:43
Heb zelf een Recoh-Vert en schoonouders overwegen aankoop appartement. Dus zou hen ook info willen doorgeven over een douchewarmtewisselaar te laten plaatsen.

Warm water zou aangeleverd worden door CV met doorstroming (dus geen boiler met vat volgens mij). Nu las ik op website van leverancier van mijn douchepijp volgende paragraaf:
Bij toepassing van de Recoh-vert / Douchepijp moet men rekening houden met de
tapdrempel van de warmwaterbereider. Het kan voorkomen dat de benodigde energie
(bijmenging warmwater) lager wordt dan de minimaal leverbare energiehoeveelheid van
de warmwaterbereider (uitschakelpunt brander). Dit kan temperatuurschommelingen
van het douchewater veroorzaken.

Zelf hebben we een boiler, dus dat probleem heb ik niet. Bij deze dus de vraag: waar moeten ze op letten mbt eigenschappen van hun CV om te voorkomen dat ze dat probleem zouden krijgen zoals hierboven beschreven door fabrikant?
En zijn er hier ervaringen met mensen die ook warm water via doorstroming verkrijgen en hebben jullie deze problemen dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wmeester
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 08:49
In de zomer periode mei-september gaat na 4 min douchen de cv ketel uit vanzelf uit. Blijkbaar is de DWTW voldoende opgewarmd om minder warm water van de ketel te betrekken en zakt ie onder de tap drempel.
Mijn ketel heeft een klein buffervat, dat wordt dan gebruikt en als het buffervat leeg is gaat de ketel weer aan. Bij lange douche-beurten (mijn vrouw :-) ) gaat de ketel 3-4x uit. Het water is dan 10-15 seconden wat frisser maar niet ijskoud.
Zodra ik merk dat het water kouder wordt ga ik er onderuit en heb er dus geen last van.

Ik wist van te voren ook dat dit kon gebeuren (tapdrempel wordt niet gehaald bij opgewarmde DWTD) maar ik vind de gevolgen niet ernstig genoeg om wijzigingen aan te gaan brengen.
Mijn CV ketel is minstens 10 jaar oud (VR-ketel) bij vervangen zal ik gaan zoeken naar een ketel met een lage tapdrempel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 11-09 14:00
Zouden deze temperatuurschommelingen niet voorkomen kunnen worden door een goeie thermostaatkraan? Vast niet helemaal misschien.

@Leffunk, weet je wat hun CV wordt en wat dus minimale tapdrempel wordt?

Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leffunk
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 06-09 15:43
@null : Neen zover zijn ze nog niet. Bouw moet nog gezet worden en is nog in conceptfase. Kunnen dus nog zaken bijgestuurd worden. Vandaar dat ik hier kom informeren waar op te letten mbt de cv.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Als het een projectmatig bouw is (en dat zal het wel zijn) dan staan er waarschijnlijk al aardig wat dingen vast. Bij mij wisten ze ook welke ketel ze gingen hangen toen de eerste paal de grond in ging.

Ik heb een nieuwe Intergas 24kW hangen en ik heb er eerlijk gezegd niet opgelet, op de minimum tapdrempel. Het gaat in ieder geval goed. Maar dat kan ook komen door de relatief onzuinige douche. Kan me voorstellen dat het misgaat als ik er een superzuinige douchekop opzet en de wtw actief wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rhaelak
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 18-08-2023
Iemand al overwogen een Ecoflo te installeren I.c.m. Een douche wtw?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

[

ik pakte de rekening er nog eens bij
in 2010-02 kocht ik de technea dwtw voor 303 euro, en deed alles zelf.
ik heb de dwtw nu alweer 5 jaar dat gaat snel (tvt gaat altijd snel, geen tvt gaat nogal traag)
pak ik 2005 -> 2010
pak ik 2010 -> 2015
dan onstaat er een brede extreme smile.
inmiddels 2 kleintjes erbij, en het verbruik blijft maar dalen.

dwtw is gewoon erg cool, vooral wtw op een zonneboiler 10 maanden lang, daaaaaag gasunie ! ;w
en daarmee is de zoveelste duurzame investering dik en erg snel achter de tvt geland....en dan ?
denk daar maar eens over na.

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 26-03-2015 20:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fabstar81
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 13-07 17:56
ik ben ook benieuewd hoe de douche-WTW het gaat doen icm de zonneboiler. ergens zegt me dat de douche-WTW is gemaakt voor gelijktijdigheid. niet dat de warmte verloren gaat als je het in een goed geisoleerde boiler pompt die daardoor sneller op zijn hoge temperatuur is, maar toch.

făbŞŤĄŘ - Mijn PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Terpen Tijn
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 12-09 16:44
Die tapdrempel is wel een vervelende complicatie. Ik vraag me ook af of jevooraf kunt schatten of je drempelproblemen gaat krijgen.

Je weet door de metingen die hier gedaan zijn wel dat je iets van 30-40% minder gas verbruikt, dus dan kun je dat grofweg ook aannemen voor de benodigde hoeveelheid water. Alleen weet ik bijvoorbeeld niet hoeveel warm water er nu gevraagd wordt. Dat hangt natuurlijk ook sterk af van de water- en omgevingstemperatuur, en de gewenste temperatuur van het douchewater...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 11:25

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Meh, de tapdrempel wordt hier niet gehaald maar toch kunnen we comfortabel douchen. Zo belangrijk is dat dus niet.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fabstar81
tapdrempel? hoe moet ik dat zien?

făbŞŤĄŘ - Mijn PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Terpen Tijn
Hoezo blijft dat comfortabel @Proton? Je gaat toch behoorlijke temperatuurschommelingen in je douchewater krijgen?

@fabstar: Dat is de minimale hoeveelheid warmwater die je kan vragen waarbij de ketel blijft branden. Daaronder valt hij uit en dan kan het weer even duren voor hij weer aanspringt, met als gevolg koud water uit de kraan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Terpen Tijn schreef op vrijdag 03 april 2015 @ 16:54:
Hoezo blijft dat comfortabel @Proton? Je gaat toch behoorlijke temperatuurschommelingen in je douchewater krijgen?
Bekijk dit grafiekje eens:
Proton_ in "Iemand ooit gemeten aan Douche-WTW?"
en daar merken we helemaal niets van onder de douche.

Mijn ketel (Vaillant VHR 24-26C) is zo dom dat hij bij het aanspringen voor heet water, direct ongeveer een minuut lang vol gas gaat.
De ingestelde 60 graden wordt ruim overschreden en nog voordat de ketel überhaupt terugmoduleren overweegt gaat hij uit op een maximaalbeveiliging.

De dwtw zorgt voor koudwater van 25 graden waardoor er zo weinig warm water nodig is dat de ketel uit gaat, maar de ketel springt weer aan voordat het heetwater tot 40 graden is afgekoeld dus de thermostaatkraan van de douche kan het goed bijregelen tot 38 graden.

De thermische massa van de leiding (1.5 meter) en warmtewisselaar in de ketel is dus groot genoeg om toch comfortabel te douchen.

Moderne ketels hebben een lagere tapdrempel en een slimmere regeling en dit gedrag (wat dus geen probleem is) niet.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Terpen Tijn
Hm, ok, interessant.

Ik krijg hier de ketel wel eens uit bij het scheren, als ik steeds kleine hoeveelheden warm water vraag. Eerst wordt het water steeds warmer, maar na enige minuten lijkt de ketel het voor gezien te houden en dan is het water een poos lang weer koud. De wastafelkraan zit een heel aantal meter van de ketel af.

Dat is overigens al zo zonder WTW, maar het is ook een andere situatie en zonder thermostaatkraan natuurlijk. Voor warm water heb ik een Intergas Kompakt HRE 28/24 uit 2012... misschien is dat de schuldige?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

De thermostaatkraan maakt een hoop uit; naarmate de temperatuur van het heetwater daalt gaat die vol open. Ik denk dat hierdoor de ketel direct weer aanspringt (en dan weer op vol vermogen, terwijl er al lauw water aangevoerd wordt...).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lord Anubis
iemand ervaring met een wtw en een Remeha Avanta CW4?

Als het opstart, bij kraan open, gaat deze gelijk volle bak of reageert deze op een warme toevoer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DanTm
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
Lord Anubis schreef op zaterdag 04 april 2015 @ 23:53:

Als het opstart, bij kraan open, gaat deze gelijk volle bak of reageert deze op een warme toevoer?
Hij gaat natuurlijk eerst volle bak, maar zodra de aanvoer warmer wordt moduleert hij terug. Bij mij ongeveer tot zijn minimum vermogen (ventilator op 13/14). Ben benieuwd wat hij van de zomer gaat doen als het water nog warmer wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Nu online

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Lord Anubis schreef op zaterdag 04 april 2015 @ 23:53:

Ik heb een Avanta CW4 hangen. Hij gaat altijd eerst vol aan de bak om daarna snel te reageren op de temperatuur van het water die hij krijgt.

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lord Anubis
Mooi. Werd weliswaar wel als zodanig verwacht en jaar geledn gekocht, maar ervaring van anderen is betrouwbaarder.
En bedankt voor jullie antwoorden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Einoël
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 04-08 01:40
Na het zelf plaatsen van de PV-installatie begint het weer te kriebelen en ben ik me nu aan het oriënteren op een douche WTW. Momenteel verbruiken we tussen de 20 en 30 m3 aan gas per maand voor warm water/koken en aangezien de kids steeds groter worden, zal dat verbruik nog wel iets gaan toenemen. Ik zit nog wel met een aantal twijfels/vragen en hoop dat iemand me verder kan helpen. Ik dacht dat ik in eerste instantie de badkamer zou moeten openbreken (WTW douchegoot), maar waarschijnlijk (als ik het een beetje begrijp) is dat niet nodig.

De waterleiding komt bij ons links voor in het huis (nieuwbouw van 10 jaar oud) binnen in de meterkast. Deze vertakt zich dan en één van de leidingen gaat naar boven, richting toilet (1e verdieping), badkamer (1e verdieping) en hr combi (zolder). Waar deze zich precies vertakt weet ik op dit moment eigenlijk (nog) niet. Staat ook niet op de bouwtekeningen.

Op de eerste verdieping (rechterkant huis) bevindt zich de badkamer, waarbij het bad, douche en wastafel gevoed worden met één warm waterleiding vanaf de combi op zolder. De afvoer van bad, douche en wastafel komen samen en gaan dan naar de linkerkant van het huis naar de standleiding in een koof. Deze koof (linkerkant huis, ongeveer 5 meter van meterkast af) zit tegen de toiletruimte aan en is zo'n 5 meter verwijderd van de douche (rechterkant huis). Hier komt ook de afvoer van het toilet bij. Deze koof is redelijk makkelijk (via trapgat/gangkast) open te breken om werkzaamheden uit te voeren en is later weer makkelijk netjes af te werken.

De afstand tussen meterkast en koof (begane grond) is ook zo'n 5 meter. De koudwateraanvoer naar de onderkant van de WTW zou prima via de kruipruimte kunnen. De terugslagklep/stopkraan zouden dan in de meterkast en niet aan de onderkant van de WTW komen (hoef ik niet de kruipruimte in als er wat is), maar weet niet of dit mag.

Vanaf de bovenkant van de WTW kan ik dan via de koof een leiding met het opgewarmde water richting de combi ketel sturen en daarmee de bestaand aanvoer vervangen. Mocht de koudwateraanvoer van meterkast naar zolder/badkamer/toilet gedeeltelijk toch via de koof lopen (wat ik wel verwacht voor het toilet) zou ook nog daar op kunnen aansluiten. Dan kan ik badkamer/zolder op de WTW aansluiten en het toilet op de originele aanvoer. Maar daar durf ik nog helemaal niets over te zeggen.

Is dit hoe het hoort/werkt of zie ik nog dingen over het hoofd? Wat heeft de voorkeur? Uitgang WTW alleen op CV met directe leiding of beide met het nadeel dat hier ook de rest van de badkamer (bad/wastafel) op zit (en in wordt case ook het toilet)?

Delta Solivia 2.5 EU G4 - 12 x Yingli YL255P-29b - 3060Wp / Mastervolt Soladin 600 - 4 x HC Solar HCP 185D-24 - 740Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DanTm
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
Bij mij zit de hele boven verdieping erop. Maar niemand gaat naar de toilet tijdens het douchen bij ons:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drielp
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 08-09 01:18
Je moet wel voorkomen dat de wateraansluitingen op de dwtw in het elektrisch gedeelte van je meterkast komen. Lees eerst de montage instructie van de dwtw.

Ik heb deze: http://www.technea.nl/home/prod=19/

4285 Wp op ZO, 1200 Wp op schuur en 880 Wp op NW, DWTW en 7 kW houtkachel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Geurt-kun
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 06-08 22:03

Geurt-kun

8 Simax SM660-250, SMA 1600TL

Einoël schreef op zondag 05 april 2015 @ 15:26:
Bla bla

Is dit hoe het hoort/werkt of zie ik nog dingen over het hoofd? Wat heeft de voorkeur? Uitgang WTW alleen op CV met directe leiding of beide met het nadeel dat hier ook de rest van de badkamer (bad/wastafel) op zit (en in wordt case ook het toilet)?
Het mooiste is CV en koude douche kraan, maar het is echt geen probleem als je het reservoir van het toilet een keer met minder koud water vult. Dat gebeurt namelijk alleen als er iemand onder de douche staat.
Je doet er wel goed aan de leidingen zo kort mogelijk te houden. Dit om te voorkomen dat ze afkoelen, voor het opgewarmde water bij de kraan is.
drielp schreef op zondag 05 april 2015 @ 23:49:
Je moet wel voorkomen dat de wateraansluitingen op de dwtw in het elektrisch gedeelte van je meterkast komen. Lees eerst de montage instructie van de dwtw.

Waarom niet in de meterkast, er staat letterlijk...
Voordelen douche wtw:
Eenvoudige plaatsing, in koof, meterkas, trap of lepe hoek

[ Voor 44% gewijzigd door Geurt-kun op 06-04-2015 04:32 ]

2k op west bij Pv Output

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• engelbertus
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 12-09 15:02
Geurt-kun schreef op maandag 06 april 2015 @ 04:19:
[...]

Het mooiste is CV en koude douche kraan, maar het is echt geen probleem als je het reservoir van het toilet een keer met minder koud water vult. Dat gebeurt namelijk alleen als er iemand onder de douche staat.
Je doet er wel goed aan de leidingen zo kort mogelijk te houden. Dit om te voorkomen dat ze afkoelen, voor het opgewarmde water bij de kraan is.

[...]

Voordelen douche wtw:
ehm een hele korte leiding omdat het water anders afkoelt, en je dan druk maken om een paar liter warm water in het wc reservoir?

de wtw mag in de meterkast, maar niet zomaar overal... bepaalde gedeelten zijn uitsluitend voor gas / water / elektra / cai etc. bestemd.

de tapdrempel kan lastig zijn, maar volgens mij is een modernere ketel vaak al met NZ label, dat bedoeld is voor Naverwarming icm Zonneboilers, en deze ketels zouden overweg moeten kunnen met voorverwarmd water, en dus waarschijnlijke goed modulerend moeten werken, ook bij lage doorstroming..
stel dat het water uit de wtw 25 graden is en je douche doet 6 l/min. dan heb je al snel 2 l/min uit de ketel nodig om dat op iets als 38 graden te krijgen. volgens mij is de tapdrempel bij mij 2 l/min. en dus dan geen probleem, anders zul je de kraan iets hoger moeten zetten, of de straal wat harder....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drielp
[...]

Voordelen douche wtw:
De dwtw pijp zelf mag door het eletrische gedeelte, de aansluitingen van je waterleiding moet je hier buiten houden. Oftewel de horizontale aan- en afvoer buiten de meterkast. Dit ivm mogelijke lekkages, water en stroom zijn dan een slechte combi...

Edit: hier staat het, http://www.technea.nl/upl...pijp_wtw_in_meterkast.pdf

Ik heb rond mijn dwtw nog een (gemakkelijk weg te halen) opbergkastje gemaakt. Bij een eventuele lekkage kan het water nooit bij de groepenkast komen. De dwtw gaat waarschijnlijk nooit lek, maar ik had zo gelijk wat meer opbergruimte.

[ Voor 28% gewijzigd door drielp op 06-04-2015 22:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Geurt-kun

Geurt-kun

engelbertus schreef op maandag 06 april 2015 @ 16:40:
[...]

ehm een hele korte leiding omdat het water anders afkoelt, en je dan druk maken om een paar liter warm water in het wc reservoir?
Als bij mij de wc doorgespoeld wordt, merk ik daar weinig van. Ik ga ervan uit dat het koude water geknepen wordt om het op temperatuur te krijgen.

2k op west bij Pv Output

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goof2000
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 12-09 20:01
Voor ons nieuwbouw huis ben ik bezig met een Douche-WTW.

Er zijn verschillende manieren om een Douche-WTW toe te passen, ik zit te twijfelen tussen 2 manieren van aansluiten.
Namelijk het voor verwarmde water volledig gebruiken voor de toevoer naar de CV ketel of deels via koude leiding naar de douche en deels naar de CV ketel.
Ik heb alles eens doorgelezen en ben er nog niet helemaal uit.

Bij alleen voorverwarmen van de CV ketel lijkt me het beste voor de gas besparing, hier wordt het water namelijk opgewarmd.

Tegelijk denk ik dat er meer water door de warmtewisselaar heengaat om zowel de toevoer van het koude douche water op te warmen als de toevoer van de CV ketel voor te verwarmen.

De situatie met koud water van de douche voorverwarmen en de toevoer CV voorverwarmen, heb ik daarvoor dan een speciale mengkraan nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
De mengkraan moet dan wel thermostatisch zijn. Maar dat stopt iedereen in z'n nieuwe badkamer tegenwoordig.

Tevens kan de opgearmde koud water aanvoer naar de mengkraan ook een kortere leiding hebben dan via de CV. Ik zou dus alle twee doen.

Zelf heb ik overigens maar 1 koud water leiding naar boven, dus bij mij gaat het opgewarmde water overal naar toe, incl wc, wasmachine en wasbak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tsjoender
  • Laatst online: 10:36
!null schreef op donderdag 09 april 2015 @ 13:42:
Zelf heb ik overigens maar 1 koud water leiding naar boven, dus bij mij gaat het opgewarmde water overal naar toe, incl wc, wasmachine en wasbak.
Zelf ben ik me ook aan het orienteren voor onze nieuwbouwwoning waarvan we volgende week de sleutel krijgen. Voor de bouw werd ik van het idee afgepraat om een douche WTW unit te plaatsen en er werden kosten voorgerekend waarmee het inderdaad niet aantrekkelijk was om te doen. Bij de bouw is er dus geen rekening gehouden met het plaatsen van zo'n ding. Dit topic heeft me aangespoord om zelf zo'n ding te gaan plaatsen (ook na het zien van de prijzen van zo'n RV21 bij Warmteservice).

Er is ruimte in een koof naast de meterkast waar nu de afvoer voor het toilet recht naar beneden gaat. Bovenaan in die buis wordt ook de douche/wastafel/bad afvoer gekoppeld. Die koppeling kunnen we redelijk eenvoudig losmaken en zo die afvoeren op de douche WTW aansluiten en dan onderaan de afvoer weer samen laten komen op de buis naar het riool.

Het plan was dan om een sleuf in de vloer van de overloop te fresen om het voorverwarmde water weer naar de douche te brengen. Als ik bovenstaande suggestie lees dan zou ik dus eenvoudiger de wateraanvoer (welke vanaf de watermeter in de meterkast naast de WTW en welke naar boven gaat) door kunnen snijden en als invoer op de douche WTW aansluiten en het deel wat naar boven loopt op de uitgang van het voorverwarmde water aansluiten. Scheelt een boel werk en troep als er gefreesd moet worden.

We krijgen stadsverwarming waarbij de warmtewisselaar in de meterkast komt. Op zolder is er geen CV. De wateraanvoer is alleen voor de badkamer en de wasmachine op zolder. Voor die laatste kan het ook geen kwaad mocht er tijdens het douchen een wasje draaien en er voorverwarmd water aangevoerd wordt.

Mocht ik nog iets over het hoofd zien dan hoor ik het graag. Dank in ieder geval aan allen die mij weer op het duurzame pad hebben geholpen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Ja dat zou ik zo doen ja. Maar hoe komt je afvoer naar beneden? in 1 grote pijp samen met wc of apart van de douche naar beneden in 40 of 50 mm pijp?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tsjoender
De afvoeren van de douche/wastafel/bad komen in de douche samen tot een enkele 50mm buis. Die loopt dan gescheiden van de (dikkere) toilet afvoer via de overloop tot aan die verticale buis (naast de meterkast) naar het riool. Bovenaan die verticale buis komt die 50mm samen. Daar wil ik de douche afvoer "oppakken" als invoer voor de douche-WTW.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remmuz
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 14:11
Ik ben de mogelijkheden aan het onderzoeken om een douche wtw te plaatsen.
De afvoer loopt nu door de meterkast waar ik heel eenvoudig bij kan en ruimte genoeg heb.

De koudwater aanvoer komt ook uit de meterkast maar loopt daar vandaan 5 meter door de kruipruimte en daarna 7 meter omhoog naar de douche en cv ketel.
Ik kan de leiding natuurlijk isoleren maar nog steeds moet ik dan heel veel koper en water verwarmen voordat het bij de douche uitkomt.
Hoeveel rendement zou ik daarmee inleveren? Heeft het dan nog wel zin om een paar honderd euro te investeren in de douche wtw?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drielp
remmuz schreef op donderdag 16 april 2015 @ 19:01:
Ik ben de mogelijkheden aan het onderzoeken om een douche wtw te plaatsen.
De afvoer loopt nu door de meterkast waar ik heel eenvoudig bij kan en ruimte genoeg heb.

De koudwater aanvoer komt ook uit de meterkast maar loopt daar vandaan 5 meter door de kruipruimte en daarna 7 meter omhoog naar de douche en cv ketel.
Ik kan de leiding natuurlijk isoleren maar nog steeds moet ik dan heel veel koper en water verwarmen voordat het bij de douche uitkomt.
Hoeveel rendement zou ik daarmee inleveren? Heeft het dan nog wel zin om een paar honderd euro te investeren in de douche wtw?
Een 15 mm leiding heeft bij een lengte van 12 meter een inhoud van 2 liter. (Bij 12 mm is de inhoud 1,3 liter). Dat is niet zo heel erg veel. De dwtw zal gewoon zijn werk doen.
Isoleren helpt altijd, maar verwacht hier geen wonderen van. Alhoewel, een koude kruipruimte..... Ik zal het iig gewoon doen en zeker de leiding na de dwtw isoleren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fabstar81
voor de waterafvoer geldt geloof ik 1% verlies in rendement per strekkende meter. ik denk dat dat zeker ook geldt voor aanvoer door een koude kruipruimte.

hoe dan ook, gewoon doen is het devies. die pijpen zijn nog maar 375 euro, wat bijkomende kosten van 60 euro aan kraantjes, afsluiters, koppelingen en BAM, direct rond de 30% besparen.

of het uitkomt zal je zelf moeten berekenen. meet eens een weekje je gasverbruik op voor douchen en trek daar 25% pessimistisch of 35% optimistisch vanaf. dat is dan je gemiddelde besparing :)

niet doen is geen besparing...that's for sure.

făbŞŤĄŘ - Mijn PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman
  • Nu online

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

drielp schreef op zondag 05 april 2015 @ 23:49:

Die van mij hangt in de meterkast helemaal links, naast alle waterleidingen die van onder naar boven lopen met koppelingen. Waarom zou ik daar als extra de WTW niet op mogen hangen? Verder lopen er in mijn koof naar de zolder toe allerlei elektriciteitsbuizen met diverse dozen. En dat allemaal al vanaf de bouw.

Als er vanaf de bouw water en elektriciteit gescheiden hadden moeten worden dan hadden ze in verschillende meterkasten het huis binnen moeten komen en een aparte koof moeten hebben.
fabstar81 schreef op vrijdag 17 april 2015 @ 09:21:
voor de waterafvoer geldt geloof ik 1% verlies in rendement per strekkende meter. ik denk dat dat zeker ook geldt voor aanvoer door een koude kruipruimte.
En je kan voor een paar euro de afvoer vanaf je douche naar de WTW ook nog eens voorzien van glaswol of steenwol met daar om heen wat goede tape. Is je verlies meteen wat lager.
hoe dan ook, gewoon doen is het devies. die pijpen zijn nog maar 375 euro, wat bijkomende kosten van 60 euro aan kraantjes, afsluiters, koppelingen en BAM, direct rond de 30% besparen.

of het uitkomt zal je zelf moeten berekenen. meet eens een weekje je gasverbruik op voor douchen en trek daar 25% pessimistisch of 35% optimistisch vanaf. dat is dan je gemiddelde besparing :)

niet doen is geen besparing...that's for sure.
Precies dat!

[ Voor 36% gewijzigd door mkleinman op 17-04-2015 09:29 ]

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drielp
Ik denk dat de aansluitingen buiten het elektrische deel vd meterkast moeten vallen omdat de dwtw gezien wordt als een apparaat en demontabel moet zijn.
Ik ben overigens niet van plan mijn dwtw uit te bouwen, ben zeer tevreden over het apparaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonoskar
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 10:41

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Wij krijgen een douche WTW van Itho. De installateur zei dat ze deze altijd aan de douche kraan koppelen. Echter lees ik hier dat je beter ook de CV ketel kan koppelen. De efficientie van de Itho DWTW is ook maar >50% volgens de specs, terwijl die van Technea 68% is volgens de specs. Is die Itho wel zo goed dan? Of ligt de achtergebleven efficientie van de Itho door de manier van aansluiten?

Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Op pagina 8 van de itho handleiding staat dat je met een correctiefactor van 0.85 rekening moet houden als deze niet op het verwarmingstoestel wordt aangesloten.
Wordt deze wel op beide aangesloten, dan nog is de efficiëntie lager dan de Technea V3.

Waarom wordt er niet voor de goedkopere, maar efficientere technea V3 gekozen?
http://www.warmteservice....nd%3E%7Bitho%3Btechnea%7D

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonoskar

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

AUijtdehaag schreef op maandag 27 april 2015 @ 20:09:
Waarom wordt er niet voor de goedkopere, maar efficientere technea V3 gekozen?
http://www.warmteservice....nd%3E%7Bitho%3Btechnea%7D
Installateur heeft alles van Itho en is geen dealer van Technea. Ik zal eens bellen of ik de DWTW kan aanleveren.

Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
Nog maar eens een (energie) meting gedaan, nu ik ook de watermeter log via pulsesensor, youless en domoticz.
Met de 7,2 kw /230 V Veito doorstroomverwarmer en de technea v3 douchewtw.
Douchekop is de grohe vitalio joy.

Verbruik water: 40 ltr.
Duur douchebeurt: ongeveer 8 minuten
Verbruik stroom: 0,7 kWh.

Bevalt me prima zo... :)

[ Voor 8% gewijzigd door AUijtdehaag op 02-05-2015 18:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drielp
Dat zijn leuke cijfers, ik verbruik toch wat meer water (en stroom). Is het effect van de dwtw goed voelbaar, oftewel krijg je na het opwarmen van de dwtw ook meer water uit de douchekop? Of beperkt de douchekop de doorstroming en wordt je stroomverbruik minder?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
Ik heb geen thermostaatkraan maar een handbediende kraan.
Die moet ik wel telkens iets verder openzetten, wanneer de douchewtw zijn werk doet.
Ten opzichte van mijn vorige doorstoomverwarmer, de siemens, is deze veel beter.
Water is merkbaar warmer tot heet.
Dus eigenlijk is de kraan bepalend en die kan ik nu wel een stuk verder openen dan met de siemens.
Tot een bepaald punt, dan wordt het ineens koud water, maar dan heb ik niet de indruk dat er meer water door de douchekop komt.
Alles is wel zo een beete afgestemd op elkaar dan denk ik.

[ Voor 13% gewijzigd door AUijtdehaag op 02-05-2015 19:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drielp
Al een thermostaatkraan overwogen? Werkt hier perfect met de dwtw. Geen merkbare temperatuurstoename, 's winters wel merkbare toename van water. In de zomer is dit minder voelbaar, het koude water is dan flink hoger in temperatuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
Thermostaatkraan komt er wel weer. Vorige werkte niet goed meer, water werd niet warm genoeg.
Lag meer aan de kraan vermoed ik door verkalking.
Ach ja, dit werkt ook prima, kwestie van wennen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fabstar81
drielp schreef op zaterdag 02 mei 2015 @ 19:29:
Al een thermostaatkraan overwogen? Werkt hier perfect met de dwtw. Geen merkbare temperatuurstoename, 's winters wel merkbare toename van water. In de zomer is dit minder voelbaar, het koude water is dan flink hoger in temperatuur.
douche jij ook met doorstromer dan? of vergelijk je jouw situatie met je electrische boiler? (als ik het goed heb onthouden).

hier wordt de zonneboiler met electrisch element op 65 graden gehouden als de zon het niet meer trekt. altijd gasloos douchen dus, hoewel het vast aanzienlijk meer stroom kost om 350 liter warm te houden dan een doorstromertje verbruikt tijdens een douchebeurt.

helemaal als tegelijkertijd de cv probeert alle warmte uit het vat te trekken ;w

făbŞŤĄŘ - Mijn PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
Dat is ook wel een beetje de reden dat ik geen boiler of buffervat voor tapwater gebruik.(voor de douche)
Voordeel van de doorstromer (icm douchewtw) is oneindig lang warm water voor de douche en geen standby verliezen of op temperatuur houden van een boiler tegen legionella.

De l/w warmtepomp die ik heb (en nu ga ik weer off topic) gaat bij mij ook enkel een buffervat in de wintermaanden verwarmen wanneer CV benodigd is. Deze draait dan zoveel mogelijk overdag op een 450 ltr buffervat.
Ondanks dat de warmtepomp geschikt is voor tapwater te verwarmen, is het zuiniger om hem daarvoor niet in te zetten als je een doorstroomverwarmer voor tapwater gebruikt.
In geval van een zonneboiler ligt de situatie natuurlijk weer anders.

Enig nadeel is de direkte 7250 watt van de doorstroomverwarmer. Voor 8 minuten douchen is dat maar 0,7 kwh. Daarbij kost die doorstroomverwarmer ook erg weinig en is leuk om mee te experimenteren
Totaal jaar verbruik vergeleken met een elektrische boiler is dit dus zuiniger, maar vergt wel discipline om niets anders te doen in huis wat opgeteld teveel vermogen zou zijn voor de hoofdzekering.

Ik denk dat een zonneboiler met cv water en met hygienespiraal voor tapwater en een kleine naverwarmer voor dat tapwater(doorstroomverwarmer) het gunstigste is op jaarbasis. Je hebt immers geen 65 C nodig voor CV, mits je enkel LTV verwarming hebt. Alles wat de zonneboiler gratis doet is mooi meegenomen natuurlijk.
Doet de zonneboiler niks meer, dat grijp je naar een hout/pellet cv kachel en/of een warmtepomp om het vat te verwarmen.
Maar weer on-topic. Heeft in die situatie met een hygienespiraal de douchewtw dan nog wel zo een groot nut? Warmte wordt dan weer in de (zonne)boiler gestopt, maar met een relatief grote 350 ltr is het effect minimaler dan direct op een doorstroomverwarmer (auijtdehaag) of kleine elektrische boiler (drielp)

[ Voor 34% gewijzigd door AUijtdehaag op 04-05-2015 17:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fabstar81
het is waar dat de douche wtw minder effect heeft op zo een grote boiler dan op een kleinere boiler, of doorstroomverwarmer. echter, dat effect is lastig te meten. zo is de boiler nooit op dezelfde temperatuur. zelfs al zou ik een bypass op de zonneboiler hebben, dan nog is elke meting op 1 dag met of zonder boiler elke dag anders vanwege de hele dag schommelende zonneboilertemperatuur.

hoe dan ook zorgt de zonneboiler ervoor dat als hij op temperatuur is, ik gratis douche. mijn tapwater is ingesteld op de ketel op 60 graden. de boiler houd ik altijd warm met de zon, of zonder zon met electrisch element op 65 graden.

met een douchebeurt van ons kaliber, douchen we al gauw 100 liter weg. 8 liter per minuut, en zeker 12 tot 15 minuten. dat water gaat allemaal door de douche WTW, vervolgens door de zonneboiler. de boiler is 350 liter. hoewel ik na een paar douchebeurten nou niet echt de temperatuur zie inzakken, scheelt het vast of we 100 liter 10 graden (zonder douche WTW) water de zonneboiler in pompen, of 100 liter 28 graden (door de douche WTW). hoeft de zon het ook weer minder te verwarmen.

uiteraard zou je het zo slim kunnen programmeren dat als de boiler kouder is dan de uitgangstemperatuur van de douche WTW, dat ie de boiler zou moeten bypassen en direct naar de ketel gaan...maar voordat je de investering van die regelaar terug hebt....

overigens kost het op temperatuur houden van de zonneboiler op rond de 65 graden, zo een 1 kWh in de nacht...dat valt dus ook best mee. anders wordt het als we dus die warmte ook gebruiken om de verwarming te stoken (52 graden aanvoertemperatuur), dan is het electrisch element al gauw continue bezig met 2 kWh / uur. En verstookt ie op een dag zo een 10 kWh. In april...

făbŞŤĄŘ - Mijn PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sanderhgv
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 12:08
Zijn er ook mensen die ervaringen hebben met niet alleen wtw, maar ook het hergebruik van water, zag laatst een nieuwsbericht over de upfall shower, http://www.nl.upfallshower.com/, het fascineerd mij behoorlijk, douchen met 1 liter water per minuut en daarbij een behoorlijke energiebesparing. Op de website staan ook prijzen, maar daar word je niet vrolijk van, tvt van een tweepersoonshuishouden duurt nogal lang. Tenzij je zelf zoiets kunt maken natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rhaelak
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 18-08-2023
Zover ik weet fucntioneert het als volgt; je doucht eerst "normaal" met de eco douchekop die ca. 5ltr/minuut verbruikt. Dit water wordt opgevangen in een reservoir, na een paar minuten schakel je over op de bespaarstand en wordt dit water constant rondgepompt (gefiltert door een membraam en gedesinfecteerd door een UV lamp) en heb je een "weldadige" stortdouche ervaring met minimaal waterverbuik.

Zelf hou ik niet van die stortdouches, en de prijzen zijn redelijk fors te noemen. Daarbij komt ook nog eens de factor onderhoud; membraam schoonmaken, UV lamp jaarlijks verwisselen, pomp die kapot kan gaan.

Het is wel een mooi principe om minder water te besparen en niet op comfort in te leveren (lees stortdouche fanaten), maar ik kies liever voor een DWTW i.c.m. een zonneboiler.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fRiEtJeSaTe
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 12-09 11:50
Ik zit de te denken aan een WTW systeem, voor onze nieuw te bouwen badkamer. Nu ligt deze t.o.v. de ketel op een onlogische plek. Ik vraag me af of WTW nog wel zoveel zin heeft dan, omdat de afstanden wel erg groot worden. In de woonkamer op de bg komt een afvoerpijp naar beneden (+/- 3m), met een bocht in de kelder waar hij 10m lang naar het ketelhok gaat waar ook de afvoeraansluiting zit.

Koud water zou dan eerst 10m heen, en dan 10m terug moeten om de ketel te bereiken. (en de vorige bewoner heeft er al zo'n koper doolhof van gemaakt). Met 10m ben ik de warmtewinst alweer kwijt denk ik?

Wat zouden jullie aanraden?

Afbeeldingslocatie: http://www.destreel.nl/naamloos2.png

[ Voor 3% gewijzigd door fRiEtJeSaTe op 06-05-2015 09:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonoskar

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Volgens mij maakt het niet zo heel veel uit hoe lang de waterleiding is, als de DWTW maar redelijk dicht in de buurt van de douche geplaatst kan worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
In principe zou het dan nog steeds werken. Ik zou er zelf persoonlijk voor kiezen om hem dan maar volledig op de koude aansluiting van de douche thermostaatkraan te zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NovapaX
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 04-09 12:56
Ja... ik zou dan de doucheWTW alleen aansluiten op de koudwateraansluiting van de douche. Het verschil in rendement is niet zo hoog t.o.v. van aansluiten op zowel de koudwateraansluiting van de douche en van de ketel.
Ook even zorgen dat de warmwaterleiding vanaf je ketel goed geïsoleerd is natuurlijk... maar dat heeft verder niets met de doucheWTW te maken.

1740Wp: 12xSF145-S @ Hosola 1600TL [pvoutput]
Sparql TV wiki

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonoskar

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Volgens het installatie boekje van mijn DWTW haal je 85% van het rendement als je alleen de douchekraan aansluit en 75% als je alleen de CV ketel aansluit. Dus het scheelt toch best wel veel. Ik heb geen idee hoeveel verlies een 10m leiding geeft, misschien maar een paar procent?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fabstar81
Rhaelak schreef op dinsdag 05 mei 2015 @ 12:00:
Zover ik weet fucntioneert het als volgt; je doucht eerst "normaal" met de eco douchekop die ca. 5ltr/minuut verbruikt. Dit water wordt opgevangen in een reservoir, na een paar minuten schakel je over op de bespaarstand en wordt dit water constant rondgepompt (gefiltert door een membraam en gedesinfecteerd door een UV lamp) en heb je een "weldadige" stortdouche ervaring met minimaal waterverbuik.

Zelf hou ik niet van die stortdouches, en de prijzen zijn redelijk fors te noemen. Daarbij komt ook nog eens de factor onderhoud; membraam schoonmaken, UV lamp jaarlijks verwisselen, pomp die kapot kan gaan.

Het is wel een mooi principe om minder water te besparen en niet op comfort in te leveren (lees stortdouche fanaten), maar ik kies liever voor een DWTW i.c.m. een zonneboiler.
als je zo een upfall douche hebt, heb je in ieder geval niets meer aan je doucheWTW. zo een doucheWTW haalt zijn rendement uit het stromende afvoerwater. met dit systeem komt er hooguit 1 liter water per minuut door de doucheWTW heen, op het moment dat hij dus ververst. dan lijkt me de doucheWTW een hoge investering als je voor die ene liter per minuut gaat zorgen dat dat wordt opgewarmd voordat het naar de ketel gaat.

hier ook een zonneboiler en doucheWTW. hoewel die combi tot 100% bespaart op energie om je water op te warmen, is de upfall douche de enige die dan ook water bespaart...

făbŞŤĄŘ - Mijn PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
zonoskar schreef op woensdag 06 mei 2015 @ 11:10:
Volgens het installatie boekje van mijn DWTW haal je 85% van het rendement als je alleen de douchekraan aansluit en 75% als je alleen de CV ketel aansluit. Dus het scheelt toch best wel veel. Ik heb geen idee hoeveel verlies een 10m leiding geeft, misschien maar een paar procent?
Ligt ook aan de diameter van de leiding, en daarnaast is het 10 meter heen en ook weer terug, dus 20 meter als ik het goed begrijp? De douche wtw zal ook dan nog steeds werken, zij het iets vertraagd en iets minder rendement. Ik betwijfel of je dan (voor een douchebeurt van 10 minuten) nog boven die 85% komt. Dan zou ik het lekker simpel houden, en hem op de douchekraan aansluiten.

Je kunt het uitrekenen door aantal liters per meter buis e.d., maar dat is wel te simpel. Want je hebt ook nog opwarming van de leiding zelf waarin je verliest en natuurlijk de ruimte waarin de leiding zit (zeker in het geval van een kelder)

Ik denk gewoon rechtstreeks op koude kant douche thermostaat kraan aansluiten, ik verwacht niet dat je beter rendement gaat halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fabstar81
85% haalt trouwens niemand hoor :+
behalve in de WTW zelf.

realistischer is tussen de 30 en 40% rendement.

făbŞŤĄŘ - Mijn PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Het is 85% van het te halen rendement, wat dat rendement ook moge zijn. In het geval van de Technea is dat 68%, dus 85% van 68% :P maar dat is alleen in de WTW zelf, overal zit je waarschijnlijk op 30 tot 40% besparing (ik weet niet of je dat rendement moet noemen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonoskar

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

!null schreef op woensdag 06 mei 2015 @ 12:02:
[...]

Ligt ook aan de diameter van de leiding, en daarnaast is het 10 meter heen en ook weer terug, dus 20 meter als ik het goed begrijp?

....

Ik denk gewoon rechtstreeks op koude kant douche thermostaat kraan aansluiten, ik verwacht niet dat je beter rendement gaat halen.
Koud water gaat naar de DWTW. Vandaar gaat het opgewarmde water richting douchekraan en naar CV ketel. Dat water hoeft niet heen en weer terug, gewoon 10m naar de CV ketel. Het water stroomt redelijk in de buis, dus hoeveel kan deze afkoelen in 10m? Als de DWTW pas op 10m vanaf de douche geplaatst kan worden, dan heb je een probleem qua efficiëntie. Ik heb even zijn plaatje bewerkt. Geel = DWTW, groen = Douchekraan. Blauw = koud water, rood = warm(er) water. De warmwaterleiding vanaf de CV heb ik niet ingetekend, maar die moet er toch al liggen. De rode leiding naar de CV kun je ook nog eens goed isoleren, waardoor er nog minder verlies is.

Afbeeldingslocatie: https://dl.dropboxusercontent.com/u/9378940/naamloos2.png

[ Voor 4% gewijzigd door zonoskar op 06-05-2015 13:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Ik snap dat het plaatje er zo uit ziet, ik ben echter niet overtuigd dat je dan meer eruit haalt dan alleen op de koude kraan aansluiten.

Want je hebt ook risico dat het invloed heeft op de waterdruk van de warme aanvoer leiding (vanaf cv ketel). En een gemiddelde thermostaatkraan kan niet zo heel goed overweg met grote drukverschillen tussen warm en koud. (dit kun je vinden in lijstje specificaties bij je kraan). Er zal altijd wat verschil in zitten en dat is ook prima, maar wellicht wordt hierbij te veel?

Ik zou het simpel houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• icecreamfarmer
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 09-09 15:31

icecreamfarmer

en het is

Als ik het goed begrijp warm je met de wtw, het koud water op en niet het warme?
Geeft dat geen risico's met legionella?

En als je hem op de ketel aansluit warm je ook de koudwater toevoer richting de ketel er mee op?

ik zie ik zie wat jij niet ziet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Je begrijpt het goed, en voor het L-woord kan je het beste even de zoekfunctie loslaten in dit topic om te weten te komen hoe de meningen en hoe de feiten zijn ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

!null schreef op woensdag 06 mei 2015 @ 13:00:
Het is 85% van het te halen rendement, wat dat rendement ook moge zijn. In het geval van de Technea is dat 68%, dus 85% van 68% :
de terugverdiende qsolar levert 100% van het warme water nu en al een maand, dat kwam zomaar binnen in huis
tijdens het douchen win ik dan 85% van 68% van gratis terug, who cares, ik win wat terug dus.
dit tov het 65% rendement van de gasketel, wat gelijk staat an 65 cent
de zonneboiler stuurt geen rekeningen meer, dus de dwtw en de ketel is gewoon een slecht huwelijk.
swinters douche ik op de eboiler, die heeft een rendement van alweer snel veel meer dan de ketel op warmwater.
na het douchen start ik nog evenb een hotfill wasje, het bed of zo op 60c...
zo recycle ik de wamrte een keer of 2 die zomaar binnen kwam vallen, net zoals de gasrekening ooit, in het jaar kruik dat ik een slochie gashead was, en me zorgen maakte over het L woord.
Proton_ schreef op woensdag 06 mei 2015 @ 14:54:
Je begrijpt het goed, en voor het L-woord kan je het beste even de zoekfunctie loslaten in dit topic om te weten te komen hoe de meningen en hoe de feiten zijn ;)
ik ben in juli 2009 gestorven aan legionella door de douche wtw die precies even warm was als de gewone waterleiding. :( ;w
ik wou dat ik niets had gedaan zonder tvt en wtw, dan was ik nu nog in leven,
loppersum waar ligt dat dan ? 8)7

[ Voor 19% gewijzigd door Verwijderd op 06-05-2015 21:13 . Reden: rant van een L-woord-dode ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• icecreamfarmer

icecreamfarmer

en het is

Verwijderd schreef op woensdag 06 mei 2015 @ 20:58:
[...]

de terugverdiende qsolar levert 100% van het warme water nu en al een maand, dat kwam zomaar binnen in huis
tijdens het douchen win ik dan 85% van 68% van gratis terug, who cares, ik win wat terug dus.
dit tov het 65% rendement van de gasketel, wat gelijk staat an 65 cent
de zonneboiler stuurt geen rekeningen meer, dus de dwtw en de ketel is gewoon een slecht huwelijk.
swinters douche ik op de eboiler, die heeft een rendement van alweer snel veel meer dan de ketel op warmwater.
na het douchen start ik nog evenb een hotfill wasje, het bed of zo op 60c...
zo recycle ik de wamrte een keer of 2 die zomaar binnen kwam vallen, net zoals de gasrekening ooit, in het jaar kruik dat ik een slochie gashead was, en me zorgen maakte over het L woord.

[...]

ik ben in juli 2009 gestorven aan legionella door de douche wtw die precies even warm was als de gewone waterleiding. :( ;w
ik wou dat ik niets had gedaan zonder tvt en wtw, dan was ik nu nog in leven,
loppersum waar ligt dat dan ? 8)7
Dan werkt je wtw niet. :>
Het ging er mij meer om dat je het koude waternet warmer maakt dan gebruikelijk wat de risico's vergroot.
Op je warm waternet is de kans op legionella miniem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Haha, hoezo is het risico in het warm waternet kleiner dan in een opgewarmd koud waternet? Either way, het water is opgewarmd.

Wat denk jij dat er met je warm waternet gebeurt als je lekker gedouched hebt? Koelt toch ook af naar legionella temperaturen? Zeker als je daarna weekje weg gaat. Spoel je dan alles door als je terug komt?
Daarom is een douche wtw ook geen probleem.

Maar bij bovengenoemde setup zou ik die 20 meter leiding laten voor wat het is, en het zeer minimale risico alsnog vermijden door hem op de koude kant van thermostaat kraan te zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• icecreamfarmer

icecreamfarmer

en het is

!null schreef op donderdag 07 mei 2015 @ 12:04:
Haha, hoezo is het risico in het warm waternet kleiner dan in een opgewarmd koud waternet? Either way, het water is opgewarmd.

Wat denk jij dat er met je warm waternet gebeurt als je lekker gedouched hebt? Koelt toch ook af naar legionella temperaturen? Zeker als je daarna weekje weg gaat. Spoel je dan alles door als je terug komt?
Daarom is een douche wtw ook geen probleem.

Maar bij bovengenoemde setup zou ik die 20 meter leiding laten voor wat het is, en het zeer minimale risico alsnog vermijden door hem op de koude kant van thermostaat kraan te zetten.
Ervaring, de hogere temperatuur zorgt ervoor dat de bacteriën niet goed kunnen groeien.
Overigens bij een week stilstand moet je idd spoelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Ja dat is het hele punt. Er is altijd wel genoeg continuiteit, totdat je op vakantie bent in de (warme) zomer. En dan is iedere leiding in huis eigenlijk verdacht. Er is dus eigenlijk vrijwel geen verschil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fRiEtJeSaTe
  • Laatst online: 12-09 11:50
icecreamfarmer schreef op donderdag 07 mei 2015 @ 14:06:
[...]
Ervaring, de hogere temperatuur zorgt ervoor dat de bacteriën niet goed kunnen groeien.
Overigens bij een week stilstand moet je idd spoelen.
Hoe doe je dat spoelen eigenlijk zonder dat je kans hebt op besmetting? Als je douche-wtw is aangesloten op de douchekraan kun je toch alleen maar de douchekraan open zetten?

Bedankt voor de reacties v.w.b. tekening. Denk dat ik inderdaad maar ga voor de optie waar hij alleen op de douchekraan is aangesloten.

[ Voor 13% gewijzigd door fRiEtJeSaTe op 07-05-2015 15:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Milmoor
  • Laatst online: 13:04

Milmoor

Footsteps and pictures.

Douchkop op de grond (mits afneembaar). Er moet geen waterdamp ontstaan. Besmet water kan je gewoon drinken, maar je moet het niet inademen.

Rekeningrijden is onvermijdelijk, uitstel is struisvogelpolitiek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• icecreamfarmer

icecreamfarmer

en het is

Milmoor schreef op donderdag 07 mei 2015 @ 15:27:
Douchkop op de grond (mits afneembaar). Er moet geen waterdamp ontstaan. Besmet water kan je gewoon drinken, maar je moet het niet inademen.
Of in een emmer met water leggen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Maar goed, dit geld dus voor iedere kraan als je terugkomt na vakantie, niet alleen die van de douche wtw. Het is eigenlijk bijna niet te doen met vaste kranen en douchekoppen.

[ Voor 11% gewijzigd door !null op 07-05-2015 16:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NBK
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 12-11-2024

NBK

Weercam-Avatar

Alleen komt er bij een kraan nooit zoveel waterdamp vrij bij gebruik. Dus alleen vaste douchekoppen zijn echt 'een gevaar'.
Tuinslangen zijn ook een groot risico volgens mij. Dat is toch al gauw 20 meter slang die de hele dag lekker warm word in de zomer en s 'avonds de broeskop erop om het grasveld even te sproeien.

PC's; Home; Met 8619 units als 72e geëindigd bij DPC @ SETI-classic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Mensen,

Afgelopen weekend met zeer veel interesse dit topic doorgelezen. Doordat mijn thuissituatie schreeuwt om een WTW (3 kleine kinderen) wil ik zsm een wtw plaatsen.

Echter, woon ik op de begane grond en heb ik in de kruipruimte slechts 80cm verval tussen mijn doucheafvoer en de riolering. In de breedte heb ik wel ruimte genoeg. Ik heb mi 3 opties:

- een buis wtw horizontaal plaatsen (wat zou het rendement dan zijn
- een horizontale easydrain (vind ik eigenlijk veel geld (400) voor slechts 35% rendement
- zelf een soort wtw in elkaar hobbyen (heb al wat leuke ideetjes...)

Wat is verstandig??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Het zelf knutselen kunnen we niet inschatten, maar is zeker mogelijk. Over de andere dingen:

Wtw buis horizontaal plaatsen heeft slecht rendement, dan is de Easydrain beter.
Easydrain wtw is er al vanaf 325 euro trouwens, al zal je vast nog wat dingetjes eromheen nodig hebben.
Het rendement is wat laag, maar je zit maar een meter vanaf de kraan, dus dat scheelt iets.

Het beste antwoord is ook het duurste antwoord: koop er 1 van Technea of ACO die voor horizontaal gebruik bedoelt is. ACO heeft een douchegoot WTW met stuk beter rendement. Technea heeft ook andere oplossing.

Dat laatste is wel duur. Maar duur is relatief, als alle 5 gezinsleden iedere dag minimaal een kwartier onder de douche staan dan is een investering van 1000 euro nog snel terugverdient :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fabstar81
Buiten dat, moet alles maar terugverdiend worden? Niets plaatsen is sowieso duurder :)

făbŞŤĄŘ - Mijn PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drielp
Verwijderd schreef op maandag 11 mei 2015 @ 15:21:
Mensen,

Afgelopen weekend met zeer veel interesse dit topic doorgelezen. Doordat mijn thuissituatie schreeuwt om een WTW (3 kleine kinderen) wil ik zsm een wtw plaatsen.

Echter, woon ik op de begane grond en heb ik in de kruipruimte slechts 80cm verval tussen mijn doucheafvoer en de riolering. In de breedte heb ik wel ruimte genoeg. Ik heb mi 3 opties:

- een buis wtw horizontaal plaatsen (wat zou het rendement dan zijn
- een horizontale easydrain (vind ik eigenlijk veel geld (400) voor slechts 35% rendement
- zelf een soort wtw in elkaar hobbyen (heb al wat leuke ideetjes...)

Wat is verstandig??
Ik denk dat zelfbouw best zou gaan.

40 mm koperen pijp met aan de onderkant de koud water aanvoer via 2 x 12 mm (koperen)pijp. De 12 mm pijp aan de 40 mm solderen. En zo veel mogelijk lengte, al is 3 meter wel ruim voldoende. En dat ding van de nodige isolatie voorzien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fabstar81
op youtube en in dit optic staat een filmpje van een amerikaan die zo een ding volgens mij in elkaar flanst.

făbŞŤĄŘ - Mijn PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Geurt-kun

Geurt-kun

Met dit warme weer kan ik minstens 5 minuten langer douchen met 25 liter voorraad.
Heeft iemand al eens geprobeerd om de oppervlakte van de wtw te vergroten?
Het mooiste is een tijdelijke oplossing die je er in de winter weer eenvoudig af kan halen.
NB, mijn opgewarmde water is nu 31°, terwijl ik in de winter net 26° haal.

2k op west bij Pv Output

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Waarom alleen in de zomer het oppervlakte te verhogen? Ik volg het niet helemaal. De gehaalde temperatuur ligt er natuurlijk aan dat de aanvoer temperatuur hoger ligt van het koude water.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Geurt-kun

Geurt-kun

Je hebt gelijk, die ligt ook zo'n 10° hoger.
Waarom in de winter niet het oppervlakte verhogen? Er wordt hoegenaamd niet gestookt in de gang, daar waar de wtw hangt. Ik wil natuurlijk niet dat de wtw mijn gang gaat verwarmen of de gang temperatuur negatief van invloed is op de wtw.

2k op west bij Pv Output

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer
  • Registratie: November 2012

Seafarer

XXX

Geurt-kun schreef op zondag 05 juli 2015 @ 11:52:
Met dit warme weer kan ik minstens 5 minuten langer douchen met 25 liter voorraad.
Heeft iemand al eens geprobeerd om de oppervlakte van de wtw te vergroten?
Het mooiste is een tijdelijke oplossing die je er in de winter weer eenvoudig af kan halen.
NB, mijn opgewarmde water is nu 31°, terwijl ik in de winter net 26° haal.
Wow,31° dat haal ik never nooit.

Meet je dit direct als het water verwarmd uit de d-wtw komt?
Ik meet max 27° (buitenkant pijp) vlakbij de boiler en de vrouw douched dan, onder zulk heet water kan ik niet staan.

Zijn er meer mensen die deze temperatuur halen?

Een CV-Ketel is een vlamkoeler en een radiator is een waterkoeler.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Geurt-kun

Geurt-kun

Seafarer schreef op zondag 05 juli 2015 @ 16:45:
[...]

Wow,31° dat haal ik never nooit.

Meet je dit direct als het water verwarmd uit de d-wtw komt?
Ik meet max 27° (buitenkant pijp) vlakbij de boiler en de vrouw douched dan, onder zulk heet water kan ik niet staan.

Zijn er meer mensen die deze temperatuur halen?
Dat is gelijk na de wtw gemeten, dus zonder na verwarmen.

Zo heet is dat niet hoor. Als je bedenkt dat de vergrendeling op de thermostaatkraan 38° is...

2k op west bij Pv Output

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer

Seafarer

XXX

Dat bedoel ik, er wordt hier voorbij de vergrendeling gedoucht. Dan komen we ook aan 28° (soms)
Maar geen 31°.
Heb je een plastic bad met zeer korte afvoer naar de D-WTW. Zodat het water zo min mogelijk afkoelt.

Of heb je een hele hoge flow misschien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Niet online

Dre

Of juist een hele lage flow. (bijvoorbeeld: alleen verwarmingstoestel 'koud' aangesloten, en niet de douche)

[ Voor 9% gewijzigd door Dre op 05-07-2015 21:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
Denk dat de ingaande watertemperatuur naar de douchewtw en de omgevingstemperatuur ook wel een sterke invloed heeft met deze dagen.
Het was hier gisteren 27 graden binnen in huis. Maar wat extra water verbruikt, zodat legionella zich hier niet thuis voelt.

Ik kan de handgemengde douchekraan een stuk verder openzetten dan normaal met mijn doorstromer. Water is gewoon een stuk warmer als normaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer

Seafarer

XXX

Goeie Dre, zo kun je het ook lezen.
Ik bedoelde de flow uit de douchekop. Wat dus ook de flow door de wisselaar wordt.

ik ben trouwens heel benieuwd wat M.Kleinman binnenkort voor metingen en conclusies laat zien aan de D-WTW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Tja, ik haalde al de 26 graden in de winter, met een ingangtemperatuur (koud water aanvoer) van 9 a 10 graden. Lijkt me dat ik nu ook wel een stukje hoger moet zitten. Zal het binnenkort weer eens meten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• francoski
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
Ik vind deze techniek erg interessant.. maar is de tvt niet enorm lang?

Wij hebben deze zomermaanden 20 euro gasverbruik per maand. Stel dat dat allemaal voor de douche is, dan kun je 6 euro besparen. Kom je op 80 euro per jaar uit. Minimaal 5 jaar tvt bij 400 euro incl aanbrengen.

Dan heb ik het verschil zomer/winter niet meegenomen, maar dat lijkt mij ook niet heel drastisch..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TLer
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 12:50
5 jaar te lang? Dat valt toch wel mee. Een gemiddelde badkamer staat 15 - 20 jaar. Die pijp staat minstens net zo lang. Dan hou je toch gewoon geld in je zak al die tijd, door nu eenmalig 400 euro uit te geven.

Daarnaast is er natuurlijk ook gewoon de duurzame gedachte. Waarom extra gas verbranden als je een deel van de energie tegen aanvaardbare kosten weer terug kan krijgen ipv door het riool weg te spoelen.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Milmoor
  • Laatst online: 13:04

Milmoor

Footsteps and pictures.

Je krijgt met 5 jaar terugverdientijd t.o.v. op de bank zetten een rente van 20% (geen rekening houdend met rente op rente)!!! Daar kan je voor rood gaan staan op je lopende rekening (en dat zijn woekerrentes).

Rekeningrijden is onvermijdelijk, uitstel is struisvogelpolitiek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman
  • Nu online

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Seafarer schreef op zondag 05 juli 2015 @ 21:41:
Goeie Dre, zo kun je het ook lezen.
Ik bedoelde de flow uit de douchekop. Wat dus ook de flow door de wisselaar wordt.

ik ben trouwens heel benieuwd wat M.Kleinman binnenkort voor metingen en conclusies laat zien aan de D-WTW
Ik verzamel al een aardige tijd data. Wat wil je weten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer

Seafarer

XXX

Mkleinman,

Ik had niet begrepen dat je al een tijdje data verzamelt. Ik dacht dat je nog druk doende was met de software.

Waar ik mee zit is dat velen hier en ikzelf al bewezen hebben met metingen dat de D-WTW 30 tot 35% gas bespaard. Wat heel mooi is. Een high-tech pijp.
Maar er wordt geadverteerd met 60% rendement. Dat is dus wel een beetje meer dan men hier meet.
Kom jij ook op 30 tot 35% of veel beter.?
Kun je aan je data zien of de besparing continue aanwezig is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Die 60% (of zelfs 68%) wordt wel gehaald, maar in de pijp zelf, hierbij zijn verliezen in aanvoer en afvoer niet meegerekend. Wellicht kan dat blijken uit de data van mkleinman?
francoski schreef op maandag 06 juli 2015 @ 11:05:
Ik vind deze techniek erg interessant.. maar is de tvt niet enorm lang?

Wij hebben deze zomermaanden 20 euro gasverbruik per maand. Stel dat dat allemaal voor de douche is, dan kun je 6 euro besparen. Kom je op 80 euro per jaar uit. Minimaal 5 jaar tvt bij 400 euro incl aanbrengen.

Dan heb ik het verschil zomer/winter niet meegenomen, maar dat lijkt mij ook niet heel drastisch..
In de winter is de winst groter, door de koudere aanvoertemperatuur van koud water.

Er zijn echter weinig andere duurzame investeringen die zo'n korte tvt hebben. En daarbij zo'n lage investering vereisen. En vrijwel niet kapot kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hann1BaL
  • Laatst online: 11:34

Hann1BaL

Do you stay for dinner?Clarice

!null schreef op maandag 06 juli 2015 @ 15:07:
Die 60% (of zelfs 68%) wordt wel gehaald, maar in de pijp zelf, hierbij zijn verliezen in aanvoer en afvoer niet meegerekend. Wellicht kan dat blijken uit de data van mkleinman?

[...]

In de winter is de winst groter, door de koudere aanvoertemperatuur van koud water.

Er zijn echter weinig andere duurzame investeringen die zo'n korte tvt hebben. En daarbij zo'n lage investering vereisen. En vrijwel niet kapot kunnen.
Ik had toch begrepen dat het temperatuurverschil van kraanwater door het jaar heen eigenlijk niet zo groot is. Er is vast een verschil, maar zal het groot zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Hann1BaL schreef op maandag 06 juli 2015 @ 15:09:
[...]

Ik had toch begrepen dat het temperatuurverschil van kraanwater door het jaar heen eigenlijk niet zo groot is. Er is vast een verschil, maar zal het groot zijn?
Ik zal het binnenkort weer eens meten, midden op een hete dag, mooi voor het contrast.

Aan de ene kant lijkt het allemaal niet zo veel, aan de andere kant: ik heb een 24 kilowatt cv ketel, die alleen maar 24 kilowatt is zodat ik kan douchen. Dat is 24kilowatt om water van circa 10 graden naar (koud+warm gemiddeld) circa 40 graden op te warmen. Dus stel dat er 5 graden verschil is, is dat aanzienlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hann1BaL
  • Laatst online: 11:34

Hann1BaL

Do you stay for dinner?Clarice

!null schreef op maandag 06 juli 2015 @ 15:13:
[...]

Ik zal het binnenkort weer eens meten, midden op een hete dag, mooi voor het contrast.

Aan de ene kant lijkt het allemaal niet zo veel, aan de andere kant: ik heb een 24 kilowatt cv ketel, die alleen maar 24 kilowatt is zodat ik kan douchen. Dat is 24kilowatt om water van circa 10 graden naar (koud+warm gemiddeld) circa 40 graden op te warmen. Dus stel dat er 5 graden verschil is, is dat aanzienlijk.
Mee eens, maar ik dacht ook dat het temperatuurverschil vele malen kleiner zou zijn, als in: misschien een graad of anderhalf
Pagina: 1 ... 11 ... 27 Laatste