Had ze nogmaals gebeld maar de enige persoon die dus iets over de zaak kan zeggen is de wijkmanager blijkbaar.
Wat is wachten op antwoord slopend zeg.
Wat is wachten op antwoord slopend zeg.
[ Voor 5% gewijzigd door Lord Anubis op 14-03-2015 13:32 ]
Even wachten hoe de gesprek afloopt, daarna zal ik het zeker doen, mocht ik mijn gelijk niet krijgen.Lord Anubis schreef op zaterdag 14 maart 2015 @ 12:47:
Zou een brief sturen aangetekend naar de coorporatie, een naar dagelijks bestuur en een naar onderhoud.
Zou gewoon vermelden wat de loodgieters opperden, en dat je je zelf afvraagt of het vervangen bij lekkage structureels is om bij te verdienen, daar het blijkbaar niet kapot is daar het verkocht wordt. Vermeld tevens de onzin wat de heren loodgieters vertellen over het niet werken.
Xtra, en wat ThinkPad geschreven heeft.
Hier ga ik sowieso om vragen, vooral na de onzin die ik te horen kreeg van de loodgieter, beetje mij in de maling nemen, omdat ik als leek er geen verstand van heb.ThinkPadd schreef op zaterdag 14 maart 2015 @ 12:59:
En natuurlijk dat je of gelijkwaardige vervanging wilt of anders staat op huurverlaging.
Als zo'n DWTW 36% besparing oplevert dan is dat nogal wat op jaarbasis wat je nu misloopt.
[ Voor 4% gewijzigd door BasGit op 16-03-2015 01:57 ]
Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)
Verwijderd
ik pakte de rekening er nog eens bij[
Als zo'n DWTW 36% besparing oplevert dan is dat nogal wat op jaarbasis wat je nu misloopt.
[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 26-03-2015 20:17 ]
făbŞŤĄŘ - Mijn PC
Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.
făbŞŤĄŘ - Mijn PC
Bekijk dit grafiekje eens:Terpen Tijn schreef op vrijdag 03 april 2015 @ 16:54:
Hoezo blijft dat comfortabel @Proton? Je gaat toch behoorlijke temperatuurschommelingen in je douchewater krijgen?
Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.
Hij gaat natuurlijk eerst volle bak, maar zodra de aanvoer warmer wordt moduleert hij terug. Bij mij ongeveer tot zijn minimum vermogen (ventilator op 13/14). Ben benieuwd wat hij van de zomer gaat doen als het water nog warmer wordt.Lord Anubis schreef op zaterdag 04 april 2015 @ 23:53:
iemand ervaring met een wtw en een Remeha Avanta CW4?
Als het opstart, bij kraan open, gaat deze gelijk volle bak of reageert deze op een warme toevoer?
Ik heb een Avanta CW4 hangen. Hij gaat altijd eerst vol aan de bak om daarna snel te reageren op de temperatuur van het water die hij krijgt.Lord Anubis schreef op zaterdag 04 april 2015 @ 23:53:
iemand ervaring met een wtw en een Remeha Avanta CW4?
Als het opstart, bij kraan open, gaat deze gelijk volle bak of reageert deze op een warme toevoer?
Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.
Delta Solivia 2.5 EU G4 - 12 x Yingli YL255P-29b - 3060Wp / Mastervolt Soladin 600 - 4 x HC Solar HCP 185D-24 - 740Wp
4285 Wp op ZO, 1200 Wp op schuur en 880 Wp op NW, DWTW en 7 kW houtkachel
Het mooiste is CV en koude douche kraan, maar het is echt geen probleem als je het reservoir van het toilet een keer met minder koud water vult. Dat gebeurt namelijk alleen als er iemand onder de douche staat.Einoël schreef op zondag 05 april 2015 @ 15:26:
Bla bla
Is dit hoe het hoort/werkt of zie ik nog dingen over het hoofd? Wat heeft de voorkeur? Uitgang WTW alleen op CV met directe leiding of beide met het nadeel dat hier ook de rest van de badkamer (bad/wastafel) op zit (en in wordt case ook het toilet)?
Waarom niet in de meterkast, er staat letterlijk...drielp schreef op zondag 05 april 2015 @ 23:49:
Je moet wel voorkomen dat de wateraansluitingen op de dwtw in het elektrisch gedeelte van je meterkast komen. Lees eerst de montage instructie van de dwtw.
Ik heb deze: http://www.technea.nl/home/prod=19/
[ Voor 44% gewijzigd door Geurt-kun op 06-04-2015 04:32 ]
ehm een hele korte leiding omdat het water anders afkoelt, en je dan druk maken om een paar liter warm water in het wc reservoir?Geurt-kun schreef op maandag 06 april 2015 @ 04:19:
[...]
Het mooiste is CV en koude douche kraan, maar het is echt geen probleem als je het reservoir van het toilet een keer met minder koud water vult. Dat gebeurt namelijk alleen als er iemand onder de douche staat.
Je doet er wel goed aan de leidingen zo kort mogelijk te houden. Dit om te voorkomen dat ze afkoelen, voor het opgewarmde water bij de kraan is.
[...]
Waarom niet in de meterkast, er staat letterlijk...
Voordelen douche wtw:
Eenvoudige plaatsing, in koof, meterkas, trap of lepe hoek
De dwtw pijp zelf mag door het eletrische gedeelte, de aansluitingen van je waterleiding moet je hier buiten houden. Oftewel de horizontale aan- en afvoer buiten de meterkast. Dit ivm mogelijke lekkages, water en stroom zijn dan een slechte combi...[...]
Waarom niet in de meterkast, er staat letterlijk...
Voordelen douche wtw:
Eenvoudige plaatsing, in koof, meterkas, trap of lepe hoek
[ Voor 28% gewijzigd door drielp op 06-04-2015 22:47 ]
Als bij mij de wc doorgespoeld wordt, merk ik daar weinig van. Ik ga ervan uit dat het koude water geknepen wordt om het op temperatuur te krijgen.engelbertus schreef op maandag 06 april 2015 @ 16:40:
[...]
ehm een hele korte leiding omdat het water anders afkoelt, en je dan druk maken om een paar liter warm water in het wc reservoir?
Zelf ben ik me ook aan het orienteren voor onze nieuwbouwwoning waarvan we volgende week de sleutel krijgen. Voor de bouw werd ik van het idee afgepraat om een douche WTW unit te plaatsen en er werden kosten voorgerekend waarmee het inderdaad niet aantrekkelijk was om te doen. Bij de bouw is er dus geen rekening gehouden met het plaatsen van zo'n ding. Dit topic heeft me aangespoord om zelf zo'n ding te gaan plaatsen (ook na het zien van de prijzen van zo'n RV21 bij Warmteservice).!null schreef op donderdag 09 april 2015 @ 13:42:
Zelf heb ik overigens maar 1 koud water leiding naar boven, dus bij mij gaat het opgewarmde water overal naar toe, incl wc, wasmachine en wasbak.
Een 15 mm leiding heeft bij een lengte van 12 meter een inhoud van 2 liter. (Bij 12 mm is de inhoud 1,3 liter). Dat is niet zo heel erg veel. De dwtw zal gewoon zijn werk doen.remmuz schreef op donderdag 16 april 2015 @ 19:01:
Ik ben de mogelijkheden aan het onderzoeken om een douche wtw te plaatsen.
De afvoer loopt nu door de meterkast waar ik heel eenvoudig bij kan en ruimte genoeg heb.
De koudwater aanvoer komt ook uit de meterkast maar loopt daar vandaan 5 meter door de kruipruimte en daarna 7 meter omhoog naar de douche en cv ketel.
Ik kan de leiding natuurlijk isoleren maar nog steeds moet ik dan heel veel koper en water verwarmen voordat het bij de douche uitkomt.
Hoeveel rendement zou ik daarmee inleveren? Heeft het dan nog wel zin om een paar honderd euro te investeren in de douche wtw?
făbŞŤĄŘ - Mijn PC
Die van mij hangt in de meterkast helemaal links, naast alle waterleidingen die van onder naar boven lopen met koppelingen. Waarom zou ik daar als extra de WTW niet op mogen hangen? Verder lopen er in mijn koof naar de zolder toe allerlei elektriciteitsbuizen met diverse dozen. En dat allemaal al vanaf de bouw.drielp schreef op zondag 05 april 2015 @ 23:49:
Je moet wel voorkomen dat de wateraansluitingen op de dwtw in het elektrisch gedeelte van je meterkast komen. Lees eerst de montage instructie van de dwtw.
Ik heb deze: http://www.technea.nl/home/prod=19/
En je kan voor een paar euro de afvoer vanaf je douche naar de WTW ook nog eens voorzien van glaswol of steenwol met daar om heen wat goede tape. Is je verlies meteen wat lager.fabstar81 schreef op vrijdag 17 april 2015 @ 09:21:
voor de waterafvoer geldt geloof ik 1% verlies in rendement per strekkende meter. ik denk dat dat zeker ook geldt voor aanvoer door een koude kruipruimte.
Precies dat!hoe dan ook, gewoon doen is het devies. die pijpen zijn nog maar 375 euro, wat bijkomende kosten van 60 euro aan kraantjes, afsluiters, koppelingen en BAM, direct rond de 30% besparen.
of het uitkomt zal je zelf moeten berekenen. meet eens een weekje je gasverbruik op voor douchen en trek daar 25% pessimistisch of 35% optimistisch vanaf. dat is dan je gemiddelde besparing
niet doen is geen besparing...that's for sure.
[ Voor 36% gewijzigd door mkleinman op 17-04-2015 09:29 ]
Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.
Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD
Installateur heeft alles van Itho en is geen dealer van Technea. Ik zal eens bellen of ik de DWTW kan aanleveren.AUijtdehaag schreef op maandag 27 april 2015 @ 20:09:
Waarom wordt er niet voor de goedkopere, maar efficientere technea V3 gekozen?
http://www.warmteservice....nd%3E%7Bitho%3Btechnea%7D
Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD
[ Voor 8% gewijzigd door AUijtdehaag op 02-05-2015 18:57 ]
[ Voor 13% gewijzigd door AUijtdehaag op 02-05-2015 19:16 ]
douche jij ook met doorstromer dan? of vergelijk je jouw situatie met je electrische boiler? (als ik het goed heb onthouden).drielp schreef op zaterdag 02 mei 2015 @ 19:29:
Al een thermostaatkraan overwogen? Werkt hier perfect met de dwtw. Geen merkbare temperatuurstoename, 's winters wel merkbare toename van water. In de zomer is dit minder voelbaar, het koude water is dan flink hoger in temperatuur.
făbŞŤĄŘ - Mijn PC
[ Voor 34% gewijzigd door AUijtdehaag op 04-05-2015 17:55 ]
făbŞŤĄŘ - Mijn PC
[ Voor 3% gewijzigd door fRiEtJeSaTe op 06-05-2015 09:44 ]
1740Wp: 12xSF145-S @ Hosola 1600TL [pvoutput]
Sparql TV wiki
als je zo een upfall douche hebt, heb je in ieder geval niets meer aan je doucheWTW. zo een doucheWTW haalt zijn rendement uit het stromende afvoerwater. met dit systeem komt er hooguit 1 liter water per minuut door de doucheWTW heen, op het moment dat hij dus ververst. dan lijkt me de doucheWTW een hoge investering als je voor die ene liter per minuut gaat zorgen dat dat wordt opgewarmd voordat het naar de ketel gaat.Rhaelak schreef op dinsdag 05 mei 2015 @ 12:00:
Zover ik weet fucntioneert het als volgt; je doucht eerst "normaal" met de eco douchekop die ca. 5ltr/minuut verbruikt. Dit water wordt opgevangen in een reservoir, na een paar minuten schakel je over op de bespaarstand en wordt dit water constant rondgepompt (gefiltert door een membraam en gedesinfecteerd door een UV lamp) en heb je een "weldadige" stortdouche ervaring met minimaal waterverbuik.
Zelf hou ik niet van die stortdouches, en de prijzen zijn redelijk fors te noemen. Daarbij komt ook nog eens de factor onderhoud; membraam schoonmaken, UV lamp jaarlijks verwisselen, pomp die kapot kan gaan.
Het is wel een mooi principe om minder water te besparen en niet op comfort in te leveren (lees stortdouche fanaten), maar ik kies liever voor een DWTW i.c.m. een zonneboiler.
făbŞŤĄŘ - Mijn PC
Ligt ook aan de diameter van de leiding, en daarnaast is het 10 meter heen en ook weer terug, dus 20 meter als ik het goed begrijp? De douche wtw zal ook dan nog steeds werken, zij het iets vertraagd en iets minder rendement. Ik betwijfel of je dan (voor een douchebeurt van 10 minuten) nog boven die 85% komt. Dan zou ik het lekker simpel houden, en hem op de douchekraan aansluiten.zonoskar schreef op woensdag 06 mei 2015 @ 11:10:
Volgens het installatie boekje van mijn DWTW haal je 85% van het rendement als je alleen de douchekraan aansluit en 75% als je alleen de CV ketel aansluit. Dus het scheelt toch best wel veel. Ik heb geen idee hoeveel verlies een 10m leiding geeft, misschien maar een paar procent?
făbŞŤĄŘ - Mijn PC
Koud water gaat naar de DWTW. Vandaar gaat het opgewarmde water richting douchekraan en naar CV ketel. Dat water hoeft niet heen en weer terug, gewoon 10m naar de CV ketel. Het water stroomt redelijk in de buis, dus hoeveel kan deze afkoelen in 10m? Als de DWTW pas op 10m vanaf de douche geplaatst kan worden, dan heb je een probleem qua efficiëntie. Ik heb even zijn plaatje bewerkt. Geel = DWTW, groen = Douchekraan. Blauw = koud water, rood = warm(er) water. De warmwaterleiding vanaf de CV heb ik niet ingetekend, maar die moet er toch al liggen. De rode leiding naar de CV kun je ook nog eens goed isoleren, waardoor er nog minder verlies is.!null schreef op woensdag 06 mei 2015 @ 12:02:
[...]
Ligt ook aan de diameter van de leiding, en daarnaast is het 10 meter heen en ook weer terug, dus 20 meter als ik het goed begrijp?
....
Ik denk gewoon rechtstreeks op koude kant douche thermostaat kraan aansluiten, ik verwacht niet dat je beter rendement gaat halen.
[ Voor 4% gewijzigd door zonoskar op 06-05-2015 13:18 ]
ik zie ik zie wat jij niet ziet
Verwijderd
de terugverdiende qsolar levert 100% van het warme water nu en al een maand, dat kwam zomaar binnen in huis!null schreef op woensdag 06 mei 2015 @ 13:00:
Het is 85% van het te halen rendement, wat dat rendement ook moge zijn. In het geval van de Technea is dat 68%, dus 85% van 68% :
ik ben in juli 2009 gestorven aan legionella door de douche wtw die precies even warm was als de gewone waterleiding.Proton_ schreef op woensdag 06 mei 2015 @ 14:54:
Je begrijpt het goed, en voor het L-woord kan je het beste even de zoekfunctie loslaten in dit topic om te weten te komen hoe de meningen en hoe de feiten zijn
[ Voor 19% gewijzigd door Verwijderd op 06-05-2015 21:13 . Reden: rant van een L-woord-dode ]
Dan werkt je wtw niet.Verwijderd schreef op woensdag 06 mei 2015 @ 20:58:
[...]
de terugverdiende qsolar levert 100% van het warme water nu en al een maand, dat kwam zomaar binnen in huis
tijdens het douchen win ik dan 85% van 68% van gratis terug, who cares, ik win wat terug dus.
dit tov het 65% rendement van de gasketel, wat gelijk staat an 65 cent
de zonneboiler stuurt geen rekeningen meer, dus de dwtw en de ketel is gewoon een slecht huwelijk.
swinters douche ik op de eboiler, die heeft een rendement van alweer snel veel meer dan de ketel op warmwater.
na het douchen start ik nog evenb een hotfill wasje, het bed of zo op 60c...
zo recycle ik de wamrte een keer of 2 die zomaar binnen kwam vallen, net zoals de gasrekening ooit, in het jaar kruik dat ik een slochie gashead was, en me zorgen maakte over het L woord.
[...]
ik ben in juli 2009 gestorven aan legionella door de douche wtw die precies even warm was als de gewone waterleiding.![]()
ik wou dat ik niets had gedaan zonder tvt en wtw, dan was ik nu nog in leven,
loppersum waar ligt dat dan ?
Ervaring, de hogere temperatuur zorgt ervoor dat de bacteriën niet goed kunnen groeien.!null schreef op donderdag 07 mei 2015 @ 12:04:
Haha, hoezo is het risico in het warm waternet kleiner dan in een opgewarmd koud waternet? Either way, het water is opgewarmd.
Wat denk jij dat er met je warm waternet gebeurt als je lekker gedouched hebt? Koelt toch ook af naar legionella temperaturen? Zeker als je daarna weekje weg gaat. Spoel je dan alles door als je terug komt?
Daarom is een douche wtw ook geen probleem.
Maar bij bovengenoemde setup zou ik die 20 meter leiding laten voor wat het is, en het zeer minimale risico alsnog vermijden door hem op de koude kant van thermostaat kraan te zetten.
Hoe doe je dat spoelen eigenlijk zonder dat je kans hebt op besmetting? Als je douche-wtw is aangesloten op de douchekraan kun je toch alleen maar de douchekraan open zetten?icecreamfarmer schreef op donderdag 07 mei 2015 @ 14:06:
[...]
Ervaring, de hogere temperatuur zorgt ervoor dat de bacteriën niet goed kunnen groeien.
Overigens bij een week stilstand moet je idd spoelen.
[ Voor 13% gewijzigd door fRiEtJeSaTe op 07-05-2015 15:26 ]
Rekeningrijden is onvermijdelijk, uitstel is struisvogelpolitiek.
Of in een emmer met water leggenMilmoor schreef op donderdag 07 mei 2015 @ 15:27:
Douchkop op de grond (mits afneembaar). Er moet geen waterdamp ontstaan. Besmet water kan je gewoon drinken, maar je moet het niet inademen.
[ Voor 11% gewijzigd door !null op 07-05-2015 16:11 ]
PC's; Home; Met 8619 units als 72e geëindigd bij DPC @ SETI-classic
Verwijderd
făbŞŤĄŘ - Mijn PC
Ik denk dat zelfbouw best zou gaan.Verwijderd schreef op maandag 11 mei 2015 @ 15:21:
Mensen,
Afgelopen weekend met zeer veel interesse dit topic doorgelezen. Doordat mijn thuissituatie schreeuwt om een WTW (3 kleine kinderen) wil ik zsm een wtw plaatsen.
Echter, woon ik op de begane grond en heb ik in de kruipruimte slechts 80cm verval tussen mijn doucheafvoer en de riolering. In de breedte heb ik wel ruimte genoeg. Ik heb mi 3 opties:
- een buis wtw horizontaal plaatsen (wat zou het rendement dan zijn
- een horizontale easydrain (vind ik eigenlijk veel geld (400) voor slechts 35% rendement
- zelf een soort wtw in elkaar hobbyen (heb al wat leuke ideetjes...)
Wat is verstandig??
făbŞŤĄŘ - Mijn PC
Wow,31° dat haal ik never nooit.Geurt-kun schreef op zondag 05 juli 2015 @ 11:52:
Met dit warme weer kan ik minstens 5 minuten langer douchen met 25 liter voorraad.
Heeft iemand al eens geprobeerd om de oppervlakte van de wtw te vergroten?
Het mooiste is een tijdelijke oplossing die je er in de winter weer eenvoudig af kan halen.
NB, mijn opgewarmde water is nu 31°, terwijl ik in de winter net 26° haal.
Een CV-Ketel is een vlamkoeler en een radiator is een waterkoeler.
Dat is gelijk na de wtw gemeten, dus zonder na verwarmen.Seafarer schreef op zondag 05 juli 2015 @ 16:45:
[...]
Wow,31° dat haal ik never nooit.
Meet je dit direct als het water verwarmd uit de d-wtw komt?
Ik meet max 27° (buitenkant pijp) vlakbij de boiler en de vrouw douched dan, onder zulk heet water kan ik niet staan.
Zijn er meer mensen die deze temperatuur halen?
[ Voor 9% gewijzigd door Dre op 05-07-2015 21:23 ]
Rekeningrijden is onvermijdelijk, uitstel is struisvogelpolitiek.
Ik verzamel al een aardige tijd data. Wat wil je weten?Seafarer schreef op zondag 05 juli 2015 @ 21:41:
Goeie Dre, zo kun je het ook lezen.
Ik bedoelde de flow uit de douchekop. Wat dus ook de flow door de wisselaar wordt.
ik ben trouwens heel benieuwd wat M.Kleinman binnenkort voor metingen en conclusies laat zien aan de D-WTW
In de winter is de winst groter, door de koudere aanvoertemperatuur van koud water.francoski schreef op maandag 06 juli 2015 @ 11:05:
Ik vind deze techniek erg interessant.. maar is de tvt niet enorm lang?
Wij hebben deze zomermaanden 20 euro gasverbruik per maand. Stel dat dat allemaal voor de douche is, dan kun je 6 euro besparen. Kom je op 80 euro per jaar uit. Minimaal 5 jaar tvt bij 400 euro incl aanbrengen.
Dan heb ik het verschil zomer/winter niet meegenomen, maar dat lijkt mij ook niet heel drastisch..
Ik had toch begrepen dat het temperatuurverschil van kraanwater door het jaar heen eigenlijk niet zo groot is. Er is vast een verschil, maar zal het groot zijn?!null schreef op maandag 06 juli 2015 @ 15:07:
Die 60% (of zelfs 68%) wordt wel gehaald, maar in de pijp zelf, hierbij zijn verliezen in aanvoer en afvoer niet meegerekend. Wellicht kan dat blijken uit de data van mkleinman?
[...]
In de winter is de winst groter, door de koudere aanvoertemperatuur van koud water.
Er zijn echter weinig andere duurzame investeringen die zo'n korte tvt hebben. En daarbij zo'n lage investering vereisen. En vrijwel niet kapot kunnen.
Ik zal het binnenkort weer eens meten, midden op een hete dag, mooi voor het contrast.Hann1BaL schreef op maandag 06 juli 2015 @ 15:09:
[...]
Ik had toch begrepen dat het temperatuurverschil van kraanwater door het jaar heen eigenlijk niet zo groot is. Er is vast een verschil, maar zal het groot zijn?
Mee eens, maar ik dacht ook dat het temperatuurverschil vele malen kleiner zou zijn, als in: misschien een graad of anderhalf!null schreef op maandag 06 juli 2015 @ 15:13:
[...]
Ik zal het binnenkort weer eens meten, midden op een hete dag, mooi voor het contrast.
Aan de ene kant lijkt het allemaal niet zo veel, aan de andere kant: ik heb een 24 kilowatt cv ketel, die alleen maar 24 kilowatt is zodat ik kan douchen. Dat is 24kilowatt om water van circa 10 graden naar (koud+warm gemiddeld) circa 40 graden op te warmen. Dus stel dat er 5 graden verschil is, is dat aanzienlijk.
Apple iPhone 16e LG OLED evo G5 Google Pixel 10 Samsung Galaxy S25 Star Wars: Outlaws Nintendo Switch 2 Apple AirPods Pro (2e generatie) Sony PlayStation 5 Pro
Tweakers is onderdeel van
DPG Media B.V.
Alle rechten voorbehouden - Auteursrecht © 1998 - 2025
•
Hosting door TrueFullstaq