Iemand ooit gemeten aan douchewarmtewisselaar (DWTW)?

Pagina: 1 ... 12 ... 27 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Dre

Kraanwater zal nu boven de 20°C liggen, misschien zelfs 22°C ofzo. In de winter onder de 10°C denk ik zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 15:17

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Hann1BaL schreef op maandag 06 juli 2015 @ 15:09:
[...]

Ik had toch begrepen dat het temperatuurverschil van kraanwater door het jaar heen eigenlijk niet zo groot is. Er is vast een verschil, maar zal het groot zijn?
U vraagt wij draaien:

koudste temperatuur voordat het de WTW in gaat.

2014
  • november, 12,2 graden
  • december, 10,0 graden
2015
  • januari, 8,4 graden
  • februari, 8 graden
  • maart, 9 graden
  • april, 10 graden
  • mei, 12,6 graden
  • juni, 13,9 graden
  • juli, 15,6 graden
Ik noem van 8 naar 15,6 in juli 9 terwijl juli nog maar net is begonnen ) aardig significant!
Seafarer schreef op maandag 06 juli 2015 @ 13:35:
Ik had niet begrepen dat je al een tijdje data verzamelt. Ik dacht dat je nog druk doende was met de software.

Waar ik mee zit is dat velen hier en ikzelf al bewezen hebben met metingen dat de D-WTW 30 tot 35% gas bespaard. Wat heel mooi is. Een high-tech pijp.
Maar er wordt geadverteerd met 60% rendement. Dat is dus wel een beetje meer dan men hier meet.
Kom jij ook op 30 tot 35% of veel beter.?
Kun je aan je data zien of de besparing continue aanwezig is?
Daar moet ik wat langer over nadenken. Ik zit intussen op een aardige goudmijn aan data. Ik heb nu 14 sensoren in huis waarbij ik voor de WTW sensoren intussen aardig wat data heb verzameld. Ik zit nu per sensor tussen de 50k en 110k records ( een nieuw record wordt weggeschreven zodra de temperatuur veranderd, anders update ik alleen het record ).

Alleen daar nu een trendanalyse op starten wanneer de douche werkt. PFOE!

Edit:

Heb snel wat cijfers geprobeerd bij elkaar te zetten

Januari
WTW warmt water op van 10,2 naar 18,8 bij een flow van 6,8l water/min

Juli
WTW warmt water op van 16,7 naar 23,6 bij een flow van 6,8l water/min

[ Voor 54% gewijzigd door mkleinman op 06-07-2015 22:01 ]

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fornax445
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 06-09 17:06
Mee eens, maar ik dacht ook dat het temperatuurverschil vele malen kleiner zou zijn, als in: misschien een graad of anderhalf
Ik denk zelf ook over een DWTW en daarom heb ik in maart eens de temperatuur van koud kraanwater gemeten, dat was toen 8 graden celcius. Zojuist opnieuw gemeten, begin juli, is dat 17 graden (na deze hete periode).

Per regio binnen Nederland zal er wellicht wat verschil tussen zitten maar het is zeker meer dan 1,5 graad verschil tussen de uitersten. Duidelijk is dat de winst van een DWTW zeker in de winter en lente best groot is. Zeker als je niet alleen in euros per jaar maar in joules per seconde rekent om aan de warmtevraag te kunnen voldoen (met het oog op doorstoomverwarmers bijvoorbeeld.).

's Zomers wil je dus van 17 naar 36 en 's winters van 8 naar 36. Dat is 's winters bijna ruim anderhalf keer meer energiegebruik.

Bij mij thuis is de vraag naar douchewater op dit moment (afgelopen hele maand juni) ongeveer 15m^3 gas per maand, in de koude periodes dus iets meer, maar dat maakt een investering van 500,- toch wat twijfelachtig. Ik kijk nu of ik zelf iets kan maken voor rond de maximaal 200,- voor een besparing van 50,- per jaar. (Koperen pijp van 56mm is nog lastig te vinden en verbazend duur.)

www.wigle.net

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drielp
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 08-09 01:18
Met de dwtw alleen op het koud van de douche geeft een vrij hoge koud-uit temperatuur. Nu zit de dwtw ook op de inlaat van de e-boiler en dat geeft wat lagere temperaturen. Daar tegenover staat wel een hogere flow door de dwtw en dat maakt het verschil vrij klein

Temperaturen met de dwtw alleen op de mengkraan

DWTWKoud-inKoud-uit
aug-1319,132
sep-1316,127,3
oct-1313,526,4
nov-1310,925,7
dec-138,825,6
jan-148,724,7
feb-147,724,8

Met de dwtw op de mengkraan en e-boiler

DWTWKoud-inKoud-uit
sep-1416,625,1
oct-1414,323

De flow is ongeveer 8 ltr/min (douchekop: Hans Grohe raindance)

De dwtw zorgt er hier voor dat we vrij lang kunnen douche met een kleine boiler, je doet gewoon langer met het warme water. Je kan met een dwtw ook toe met een kleinere combiketel. CW5 is niet nodig, een CW3 is dan voldoende.

4285 Wp op ZO, 1200 Wp op schuur en 880 Wp op NW, DWTW en 7 kW houtkachel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fabstar81
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 13-07 17:56
500 euro is ook wel pessimistisch berekend. Elders in dit topic worden bij WS al prijzen genoemd van rond de 350... Google anders even op de Technea pijpen.

Scheelt toch weer.

Hoewel de TVT tegenwoordig niet doorslaggevend meer hoeft te zijn. Het gevoel dat je ketel of de zon bij gebruik van een zonneboiler een derde minder energie nodig heeft om je water te verwarmen = baas!

En dat voor maar 400 euro inclusief koppelingen. Goeie USP zou ik zeggen. Waarschijnlijk kost een ochtendje shoppen van de WAF meer geld.

făbŞŤĄŘ - Mijn PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 11-09 14:00
Buurman van me vond het wel mooi, en idd niet alles hoefde meteen in tvt uitgedrukt te worden. Hij zag het wel zitten. Z'n vrouw stond ernaast, die zei al "ho ho ho, eerst al die andere dingen afmaken in het huis" :D Wat ik ook wel weer kan begrijpen, zeker bij de nieuwbouwwijk waar we in zitten.

Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nilvo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 11:58
mkleinman schreef op maandag 06 juli 2015 @ 21:38:
[...]

Heb snel wat cijfers geprobeerd bij elkaar te zetten

Januari
WTW warmt water op van 10,2 naar 18,8 bij een flow van 6,8l water/min

Juli
WTW warmt water op van 16,7 naar 23,6 bij een flow van 6,8l water/min
Dat zou betekenen als het water tot 38 graden Celsius wordt verwarmd, een rendement van 30,9% in januari cq 32,4% in Juli wordt behaald.

De efficiëntie van de pijp wordt bepaald volgens de NEN 5128. Misschien dat iemand even kan kijken wat de exacte reken methode hier is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PolderPloer!
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 14:22
Waarom is het rendement lager als de wtw alleen op de thermostatische kraan wordt aangesloten? Heeft dit ermee te maken dat er niet 100% wtw opgewarmd koud water gebruikt wordt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
De hoeveelheid (koude aanvoer) water die er door de wtw stroomt is lager.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 11:25

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

En dus kan niet alle warmte worden overgedragen.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PolderPloer!
Maar is het wel rendabel om het opgewarmde koude water over ca 8 meter te vervoeren alvorens het in de boiler komt? Of zouden jullie dan toch voor de optie gaan om alleen de kraan te voeden?

De boiler staat namelijk in de bijkeuken (aardwarmtepomp) en de douche zit hier ca acht meter vandaan (incl. hoogteverschillen en zo)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Het temperatuursverschil met de omgeving is zo klein dat het verlies minimaal is.
Energetisch is het dus rendabel, financieel is meer van aannames afhankelijk.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Geurt-kun
  • Laatst online: 06-08 22:03

Geurt-kun

8 Simax SM660-250, SMA 1600TL

PolderPloer! schreef op zaterdag 11 juli 2015 @ 23:12:
Maar is het wel rendabel om het opgewarmde koude water over ca 8 meter te vervoeren alvorens het in de boiler komt? Of zouden jullie dan toch voor de optie gaan om alleen de kraan te voeden?

De boiler staat namelijk in de bijkeuken (aardwarmtepomp) en de douche zit hier ca acht meter vandaan (incl. hoogteverschillen en zo)
Ga voor allebei. Het beste rendement.

2k op west bij Pv Output

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PolderPloer!
Geurt-kun schreef op zondag 12 juli 2015 @ 10:34:
[...]

Ga voor allebei. Het beste rendement.
Ja logisch maar wel erg kort door de bocht. 8 meter leidingwerk is niet gratis, en elke meter zal de temperatuur wel dalen met 1 graad?? Ik heb geen idee. De leiding zal in de spouw moeten, aangezien de bijkeuken een aanbouw is, en ik geen koof wil in de keuken (keuken zit onder de badkamer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Geurt-kun

Geurt-kun

PolderPloer! schreef op zondag 12 juli 2015 @ 10:37:
[...]

Ja logisch maar wel erg kort door de bocht. 8 meter leidingwerk is niet gratis, en elke meter zal de temperatuur wel dalen met 1 graad?? Ik heb geen idee. De leiding zal in de spouw moeten, aangezien de bijkeuken een aanbouw is, en ik geen koof wil in de keuken (keuken zit onder de badkamer)
En als je de hele keuken erachter gooit?
Nadeel is dat je warm water uit de kraan krijgt in de keuken als iemand staat te douchen, maar dat is ook maar even...
Bij mij zit de hele boven verdieping er achter.

2k op west bij Pv Output

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Niet online

Dre

Ik weet niet of het zo logisch is dat het rendement beter wordt als je beide aansluit. De overdracht naar de kraan wordt namelijk minder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Geurt-kun

Geurt-kun

Je gebruikt nooit al het opgewarmde koude water onder de douche, althans hier niet. Dus wat er overblijft kan naar de ketel en daar verder verwarmd worden.
Edit: alleen als de temperatuur van het warme water hoog genoeg is en niet hoeft bijverwarmd te worden door de ketel, levert het geen hoger rendement op.
Voor mij persoonlijk zou dit veel te laag zijn.

[ Voor 39% gewijzigd door Geurt-kun op 12-07-2015 11:38 ]

2k op west bij Pv Output

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drielp
Geurt-kun schreef op zondag 12 juli 2015 @ 11:33:
Je gebruikt nooit al het opgewarmde koude water onder de douche, althans hier niet. Dus wat er overblijft kan naar de ketel en daar verder verwarmd worden.
Edit: alleen als de temperatuur van het warme water hoog genoeg is en niet hoeft bijverwarmd te worden door de ketel, levert het geen hoger rendement op.
Voor mij persoonlijk zou dit veel te laag zijn.
Als je de dwtw alleen op de koude inlaat van de douchemengkraan zet, dan verbruik je wel al het voorverwarmde water tijdens het douchen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Geurt-kun

Geurt-kun

drielp schreef op zondag 12 juli 2015 @ 12:39:
[...]

Als je de dwtw alleen op de koude inlaat van de douchemengkraan zet, dan verbruik je wel al het voorverwarmde water tijdens het douchen.
Het klopt dat je dan al het water ter beschikking hebt.
Echter bepaald de thermostaatkraan hoeveel er nodig is om samen met de heetwaterleiding tot een weldadig geheel te komen.
Edit:
De vraag die me nu bezig houd.
Bij maximale doorstroming, wordt er dan koud of warm bijgemengd?
Ik las ergens op de site van Grohe dat het warme water afgesloten wordt als de druk van de koude leiding weg valt. Dit om verbranding te voorkomen.
In dit geval is er dan warm bijgemengd.
Dan zou Drielp toch gelijk kunnen hebben.

[ Voor 28% gewijzigd door Geurt-kun op 12-07-2015 13:43 . Reden: zie edit ]

2k op west bij Pv Output

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PolderPloer!
Geurt-kun schreef op zondag 12 juli 2015 @ 10:43:
[...]

En als je de hele keuken erachter gooit?
Nadeel is dat je warm water uit de kraan krijgt in de keuken als iemand staat te douchen, maar dat is ook maar even...
Bij mij zit de hele boven verdieping er achter.
Wat is daar het nut nu van? Je gebruikt toch zelden elders water tijdens het douchen? En als je al water gebruikt, hoe vaak wil je dit dan voorverwarmd hebben. Daarnaast na het douchen heb je er niets meer aan, neemt het gewoon de omgevingstemperatuur aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Geurt-kun

Geurt-kun

PolderPloer! schreef op zondag 12 juli 2015 @ 22:26:
[...]

Wat is daar het nut nu van? Je gebruikt toch zelden elders water tijdens het douchen? En als je al water gebruikt, hoe vaak wil je dit dan voorverwarmd hebben. Daarnaast na het douchen heb je er niets meer aan, neemt het gewoon de omgevingstemperatuur aan.
Correct wat je zegt.
Daar gaat het dus niet om.
So be it dat er even warm water uit de keuken kraan komt als er iemand staat te douchen.
Waar het wel om gaat is dat je waarschijnlijk veel minder leidingwerk hoeft te maken, dus veel minder kosten.
Doe er je voordeel mee.

2k op west bij Pv Output

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Ik denk dat het wel mee valt met het mindere rendement eerlijk gezegd. Dus je kunt er voor gaan alleen de koud water leiding erop te zetten. Maar heb je geen gezamenlijke koud water aanvoer naar boven? Waar alles op zit dus ook de cv ketel?

Je kunt het gewoon doen zonder die 8 meter leiding, alleen is het lastig te voorspellen op hoeveel je dan uit komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remmuz
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 14:11
Nog een vraag m.b.t de aanvoerleiding;
Uit mijn watermeter komt 22mm koper en gaat vanaf daar het huis door (ook met 22mm dus).
Als ik het goed gelezen heb zijn de aansluitingen op een Technea DWTW maar 1/2 inch; ga ik daar geen problemen mee krijgen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Geurt-kun

Geurt-kun

remmuz schreef op maandag 13 juli 2015 @ 18:08:
Uit mijn watermeter komt 22mm koper en gaat vanaf daar het huis door (ook met 22mm dus).
Als ik het goed gelezen heb zijn de aansluitingen op een Technea DWTW maar 1/2 inch; ga ik daar geen problemen mee krijgen?
Meet eens hoeveel liter water per minuut er uit je douche kraan komt.
Hier komt 9 liter koud water (via de douchepijp) per minuut uit de douche kop zonder water bespaarder. Mijn aansluiting is 15 mm.
Mocht je geen stortdouche hebben of willen in de toekomst, dan zou ik me daar niet zoveel zorgen om maken.
Maak je daar wel zorgen om dan kun je altijd nog voor een dubbele pijp kiezen :)

2k op west bij Pv Output

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
remmuz schreef op maandag 13 juli 2015 @ 18:08:
Ik heb een regenval douche, en die doet circa 10L/minuut. Vervolgens heb ik een Technea Douche WTW erop gezet, inderdaad met maar 1/2 inch aansluitingen. Hier gaat al mijn water aanvoer doorheen, voor de bovenverdieping. Koud water naar de badkamer, koud water naar de cv ketel voor warm water. Ik heb geen problemen met de grote douchekop. Hij houdt volgens mij een heel klein beetje in als je bijvoorbeeld de wc doorspoelt terwijl je doucht of vol de koude kraan zou openzetten. Maar dat wordt goed opgevangen door de thermostaatkraan, dus wordt niet warmer of kouder. M.a.w. het gaat dus prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Geurt-kun

Geurt-kun

Maar een stortdouche en een regendouche zijn niet hetzelfde, toch?

2k op west bij Pv Output

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 10:36

Seafarer

XXX

Ach, ze vallen allebei in de categorie "overdone" _/-\o_

Een CV-Ketel is een vlamkoeler en een radiator is een waterkoeler.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Geurt-kun schreef op dinsdag 14 juli 2015 @ 00:16:
Maar een stortdouche en een regendouche zijn niet hetzelfde, toch?
Dat is waar, een echte stort douche zal nog wel meer doen ja. Ik vind 10L/min al genoeg :o Maar ik zet hem ook vaak half open, paar L/min minder maar nog steeds prettig douchen.
(en straks hebben we een flinke zonneboiler)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KifArU
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Daarom heb ik voor de Bries comfort-uitvoering gekozen. Die heeft 1x 3/4" ingang en 2x 1/2" uitgang.
Waarom Bries en geen Technea? Bries is de uitvinder van het systeem en de comfort-uitvoering van bries kost ongeveer de helft van de dubbele buis van Technea. (via http://www.dutchsolarsystems.com/)

In de grafieken komt deze bij maximale drukval op ongeveer 30l / min. Voldoende voor iedere stortdouche (of 2 gewone douches) inclusief andere gebruiker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goof2000
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 12-09 20:01
Voor ons nieuwbouwhuis de prijs nagevraagd voor Douche-WTW, alleen de prijs ervan viel nogal tegen:

- Douchepijp WTW RV20D V3 > €. 1.685,-- incl. BTW
- Douchepijp WTW RV20D V4 > €. 2.365,-- incl. BTW

- De plaats van montage wordt naast de meterkast, deze wordt afgetimmerd en moet bereikbaar blijven.

Gevraagd is:
DoucheWTW in de standleiding van de douche, met aansluiting op de douchekraan en toevoer van de CV.
Dan gaat het specifiek om de volgende DoucheWTW - Douchepijp-wtw RV20 V-3
Zie: http://www.technea.nl/home/prod=19/
Daarnaast graag ook de prijs voor de V4 versie.
Zie: http://www.technea.nl/home/prod=94/

Nu zit er natuurlijk ook nog wel wat werk in, maar is dit een beetje een reële prijs?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freemann
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

Freemann

CO2 Warmtepomp + VentilatieWTW

Volgens mij kost zo'n pijp +/- €500 tot €1000 voor de V4

Dan is de vraag; is de €1100-1400 voor de inbouw reeel?

Denk dat dat voor een buitenstaande niet in te schatten is.

https://www.taltion.nl, https://www.trekhaakkoffer-huren.nl, https://www.fietsendrager-huren.nl, https://www.fietskar-huren.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonoskar
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 10:41

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Bij nieuwbouwhuizen vragen ze wat ze kunnen voor de inbouw, meerwerk prijzen zijn nergens op gebaseerd. Bij mij kostte de DWTW 532,- inbouw. De pijp zelf kost ook ongeveer zoveel. Dat is het voordeel van zelfbouw, geen meerwerk kosten (behalve de uurprijs en materiaal kosten).

[ Voor 8% gewijzigd door zonoskar op 14-07-2015 14:10 ]

Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rhaelak
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 18-08-2023
Ik heb bij verschillende nieuwbouwprojecten prijzen voorbij zien komen die varieerde tussen de € 1.100,-- en € 1.600,-- totale meerprijs.

Geen idee welk type DWTW werd toegepast, maar bovenstaande lijkt me nogal veel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Goof2000 schreef op dinsdag 14 juli 2015 @ 13:04:
Voor ons nieuwbouwhuis de prijs nagevraagd voor Douche-WTW, alleen de prijs ervan viel nogal tegen:

- Douchepijp WTW RV20D V3 > €. 1.685,-- incl. BTW
- Douchepijp WTW RV20D V4 > €. 2.365,-- incl. BTW

- De plaats van montage wordt naast de meterkast, deze wordt afgetimmerd en moet bereikbaar blijven.

Gevraagd is:
DoucheWTW in de standleiding van de douche, met aansluiting op de douchekraan en toevoer van de CV.
Dan gaat het specifiek om de volgende DoucheWTW - Douchepijp-wtw RV20 V-3
Zie: http://www.technea.nl/home/prod=19/
Daarnaast graag ook de prijs voor de V4 versie.
Zie: http://www.technea.nl/home/prod=94/

Nu zit er natuurlijk ook nog wel wat werk in, maar is dit een beetje een reële prijs?
Tja, ik kreeg bij mn nieuwbouw ook een opgave van 1700 euro. Vervolgens heb ik zelf een Technea pijp voor 200 euro van marktplaats getrokken en ingebouwd. Wat extra kosten voor wat fittingen en klaar. Wel idd plank ervoor gemaakt.

Maar dit kon ook makkelijk omdat de douche afvoer (40 of 50mm pijp) apart naar beneden kwam van de riool pijp (wc afvoer). Check even of dat bij jou ook zo is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drielp
Technea V3: hier nu in de aanbieding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goof2000
Bedankt allemaal, ik ga nog eens vragen of er naar de prijs gekeken kan worden.
Nu krijg ik het idee dat er wel heel erg met een vork geschreven wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

drielp schreef op dinsdag 14 juli 2015 @ 16:40:
Technea V3: hier nu in de aanbieding.
zozo dat is alweer 2x zoveel dan 4 jaar geleden, dus gas en de dwtw zijn fors in prijs verhoogd...
gelukkig niet voor de early adaptor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icekiller2k6
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 12-09 20:53
een klein vraagje ivm wtw van een douche, het idee er achter is dat je het 'koud' water verwarmd voor dat het aan de mengkraan komt zodat je ipv 10 graden (koud bv) en 65 graden (warm) je 30 graden (koud) en 65 graden (warm) mengt zodat je minder warm water moet gebruiken.

Mijn vraag is nu is dat een speciale kraan? of is dat iets wat je dan zelf regelt? Ivm dat in het begin het koud water nog steeds 10 graden gaat zijn.

Of is het idee dat je met afvoer water het water dat naar de boiler gaat voor verwarmd zodat deze minder energie verbruikt voor naar 65 graden te geraken?

Als het enkel scenario A is, is het dan de moeite?

[ Voor 19% gewijzigd door Icekiller2k6 op 17-07-2015 22:19 ]

MT Venus E 5KW (V151) P1 HomeWizard | Hackerspace Brixel te Hasselt (BE) - http://www.brixel.be | 9800X3D, 96GB DDR5 6000MHZ, NVIDIA GEFORCE 4090, ASRock X670E Steel Legend, Seasonic GX1000

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 12-09 19:12

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Er zijn plaatjes waar het beide gedaan wordt:
Afbeeldingslocatie: http://www.hei-tech.nl/images/douchebak.jpg
Maar dat is natuurlijk wat bewerkelijker als je het naderhand moet inbouwen. Als je daar geen voorziening voor hebt dan loopt de koudwaterleiding niet door van de douche naar de ketel.

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Wat bedoel je met scenario A?

En een speciale kraan heb je niet nodig, maar wel een thermostaat kraan. Dat is tegenwoordig al bijna de standaard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Card Nox
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 14:34
Een korte vraag mbt douche WTW.

Ik heb overal gelezen dat een pijp efficienter is dan een goot, maar.....

Als ik een pijp wil moet ik 8 a 9 meter naar de afvoer en dan 8 a 9 meter terug naar de koud water invoer. Is het dan nog altijd beter voor een pijp te kiezen of toch maar een goot?

Er is ook minder keuze dan bij de pijp variant. De DSS douchegoot kost €1.300,- (50% rendement) dat is nogal wat.. De Easydrain daarin tegen €300,- (35% rendement).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Je hebt ook nog de Aco douchegoot met 60+ % rendement.

Ik zou eigenlijk verwachten dat in jouw situatie de douchegoot het wint wanneer je 10 minuten of korter doucht. Maar die 8meter leiding is ook vrij snel opgewarmd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Geurt-kun

Geurt-kun

Ik heb plannen om mijn douche te gaan verbouwen en wil graag een RVS douche goot, in plaats van een rond putje.
Maar zo'n goot is waarschijnlijk killing voor mijn WTW. Het lijkt me dat, als het water door de hele goot gaat, het eerst de vloer gaat opwarmen en er bij de WTW weinig over blijft.
Hopelijk kan ik het zo maken dat het water minder door de goot gaat.
Aan de andere kant, het water wordt natuurlijk al afgekoeld door het over de vloer stromen...
Wat is jullie mening? Spijkers op laag water?

2k op west bij Pv Output

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Die Aco wtw douchegoot is dan wel een aardige, want dat is een RVS douchegoot en wtw in 1. Op die manier kan je er volgens mij ook makkelijk bij om eventueel schoon te maken of wat dan ook. En die heeft ook het hoogste rendement van de douchegoten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drielp
Geurt-kun schreef op zondag 19 juli 2015 @ 10:36:
Ik heb plannen om mijn douche te gaan verbouwen en wil graag een RVS douche goot, in plaats van een rond putje.
Maar zo'n goot is waarschijnlijk killing voor mijn WTW. Het lijkt me dat, als het water door de hele goot gaat, het eerst de vloer gaat opwarmen en er bij de WTW weinig over blijft.
Hopelijk kan ik het zo maken dat het water minder door de goot gaat.
Aan de andere kant, het water wordt natuurlijk al afgekoeld door het over de vloer stromen...
Wat is jullie mening? Spijkers op laag water?
Ik heb een dwtw op een 100 cm lange douchegoot. Als je de afvoer van de goot schoon houdt is er niets aan de hand, in anderhalve minuut is de dwtw op temperatuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Geurt-kun

Geurt-kun

drielp schreef op zondag 19 juli 2015 @ 12:21:
[...]

Ik heb een dwtw op een 100 cm lange douchegoot. Als je de afvoer van de goot schoon houdt is er niets aan de hand, in anderhalve minuut is de dwtw op temperatuur.
Mijn dwtw is ook binnen 1 1/2 minuut op temperatuur en dat via een normale doucheput. Het is alleen de vraag, is jou temperatuur hoger of lager?
En komt dat dan door de douchegoot?
Waarschijnlijk een miniem verschil.

2k op west bij Pv Output

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drielp
Geurt-kun schreef op zondag 19 juli 2015 @ 13:53:
[...]

Mijn dwtw is ook binnen 1 1/2 minuut op temperatuur en dat via een normale doucheput. Het is alleen de vraag, is jou temperatuur hoger of lager?
En komt dat dan door de douchegoot?
Waarschijnlijk een miniem verschil.
De temperatuur is afhankelijk van diverse factoren. Voorheen was de dwtw alleen op het koud van de douche en wastafel aangesloten. Nu is ook de inlaat van de e-boiler op de dwtw. De uitgangstemperatuur is op de laatste manier wat lager dan alleen aangesloten op het koud van de douche/wastafel. (Op zich logisch, de flow is wel wat hoger op de laatste manier.)
De douchetemperatuur is ook een factor, ik douche nu met lauw water, voelt prettiger meet dit weer dan een hete douche. Het uitgaande water de drain in is geen 30 ºC, de dwtw uit is dan ook flink lager.
Het verschil tussen een doucheputje en een douchegoot is lastig te bepalen, maar het lijkt me sterk dat dit veel verschil maakt. Het water loopt bij een putje over de vloer de afvoer in, bij een goot loopt het door de halve goot voordat het de dwtw ingaat. De afgelegde weg is niet veel langer op de laatste manier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Bij mij zit de afvoer in het bad waar de douche niet is; een meter extra dus. Geen probleem.
Afstand is niet direct een issue, beter let je op warmtecapaciteit. Die wil je zo laag mogelijk hebben.
Een meter pijp in beton ingestort is nadeliger dan twee meter door lucht.
Ook hier geldt dat meer douchebeurten vlak achter elkaar altijd gunstig zijn voor het rendement.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PolderPloer!
Proton_ schreef op zondag 19 juli 2015 @ 18:55:
Bij mij zit de afvoer in het bad waar de douche niet is; een meter extra dus. Geen probleem.
Afstand is niet direct een issue, beter let je op warmtecapaciteit. Die wil je zo laag mogelijk hebben.
Een meter pijp in beton ingestort is nadeliger dan twee meter door lucht.
Ook hier geldt dat meer douchebeurten vlak achter elkaar altijd gunstig zijn voor het rendement.
Die meter pijp kun je toch isoleren voordat de beton gestort is? Achteraf geldt dat natuurlijk niet, maar als e.e.a. nog ingebouwd dient te worden, dan valt dit toch te overzien dunkt mij?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Geurt-kun

Geurt-kun

Het volgende vond ik op de website van
DutchSolarSystems
Het is belangrijk dat de douche-WTW goed verticaal gemonteerd wordt. Gebruik hierbij een waterpas. De douche WTW hoeft niet perse direct onder de douche gemonteerd te worden, het rendementsverlies bij horizontale versleping is zeer beperkt (ca 1% per meter versleping)
Er valt bij mij nog wel wat te winnen, zo'n 8 meter terug brengen naar een krappe 3 meter.
Hiervoor moet wel de vloer open, maar dat moet toch gebeuren.

2k op west bij Pv Output

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Card Nox
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 14:34
!null schreef op zondag 19 juli 2015 @ 09:18:
Je hebt ook nog de Aco douchegoot met 60+ % rendement.

Ik zou eigenlijk verwachten dat in jouw situatie de douchegoot het wint wanneer je 10 minuten of korter doucht. Maar die 8meter leiding is ook vrij snel opgewarmd.
Die Aco en DSS zijn dezelfde als ik me niet vergis.
De DSS douchegoot WTW is ontstaan uit samenwerking tussen ACO en DSS.
Geurt-kun schreef op maandag 20 juli 2015 @ 20:42:
DutchSolarSystems

[Het is belangrijk dat de douche-WTW goed verticaal gemonteerd wordt. Gebruik hierbij een waterpas. De douche WTW hoeft niet perse direct onder de douche gemonteerd te worden, het rendementsverlies bij horizontale versleping is zeer beperkt (ca 1% per meter versleping)]
Dit zou bij mij dus al zo'n 15+% worden...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KifArU
  • Niet online
DSS verkoopt de douchepijp van het fabrikaat Bries. Dat is de oorspronkelijke ontwikkelaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Hij heeft het over de douchegoot, die is inderdaad van ACO. Die is wel een stuk goedkoper te krijgen dan 1300 euro, hier 850 euro, al durf ik niet te zeggen of het hetzelfde type is, iig wel wtw: http://www.showerdrain-sh...J3Dq9uR7MYCFUj3wgodPgECog

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PolderPloer!
Klein kickje...

Mijn situatie is dat mijn douche ca 8 meter van de warmtepomp af komt te staan, mijns inziens loont het dan haast niet om een extra geisoleerde leiding naar de toevoer van het boilervat te maken.

Maar om toch een deel van de warmte welke anders wegspoelt op te vangen zat ik er aan te denken om een douchegoot te nemen, welke ik dan rechtsteeks aansluit op de koude aanvoer van de thermostaatkraan.

Nu zijn er een aantal merken e.d. maar niemand weet mij het rendement te vertellen als ik alleen op de kraan aansluit.

1. Deze van ACO is compleet, heb ik verder dus niets bij nodig. http://www.showerdrain-sh...groups&wssiproductgroup=6

2. Easydrain, dit systeem moet nog een goot bij worden besteld, al met al meer keuze, maar zeker net zo duur schat ik in. http://www.easydrain.nl/n...sy-drain-wtw-systeem.html

Welke te kiezen en heeft e.e.a. wel nut in mijn situatie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rhaelak
Easydrain wtw is een stuk goedkoper. Google maar op de prijzen. Cao heeft dan wel weer een beter rendement, dacht ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PolderPloer!
Rhaelak schreef op dinsdag 18 augustus 2015 @ 20:37:
Easydrain wtw is een stuk goedkoper. Google maar op de prijzen. Cao heeft dan wel weer een beter rendement, dacht ik.
Easydrain komt op ca 550 uit
De ACO op minimaal 880 via een vage webshop en geen info over levertijd

Dan zou de keuze niet zo moeilijk moeten zijn toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rhaelak
Nee lijkt me niet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

zo de technea-heitech v3 hangt er alweer 4,5 jaar....
ik kan nou niet zeggen wat ie kost, meer waar ik nu sta, een echte aha erlebnis.
met een gezin zit je na 2 jaar al break even, met <nog> meer door de wtw nog sneller.
ik laat gemiddeld water 2x door de wtw gaam e.g. na het douchen via de boiler de hotfill was uit de boiler.
een dwtw met eboiler is echt heel goed

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
PolderPloer! schreef op dinsdag 18 augustus 2015 @ 20:56:
[...]
Easydrain komt op ca 550 uit
De ACO op minimaal 880 via een vage webshop en geen info over levertijd

Dan zou de keuze niet zo moeilijk moeten zijn toch?
Easydrain is hier wel een flink stuk goed koper, 332 euro.
http://www.warmteservice....show=PreviousPages&page=1

Even een ander feitje.
Ik meet, sinds kort, de net spanning via de SMA omvormer (op zolder)
Als ik douche met de Veito 7,2 kW doorstroomverwarmer zakt de spanning in naar 217 V
Normaal is deze rond de 225 V. Kan de wijktrafo het niet goed aan? >:)
Of moet ik me zorgen maken over een ander onderdeel in de elektrotechnische installatie...
Doorstroomverwarmer - 3x 6mm2 - Abb zekering + aardlek 32 A - Finder kWh meter - hoofdschakelaar - hoofdzekering smeltpatroon 35 A.

Afbeeldingslocatie: http://i59.tinypic.com/262bcxd.jpg

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freemann
  • Niet online

Freemann

Who....

7200W / 217V = 33.179A

Dan kom je wel verdomt dicht bij de hoofdzekering.... Als in de winter je PV niets doet en de netspanning in de basis al lager ligt, dan kun je nog dichter bij de 35A komen.

Verder heb ik geen idee hoe de wijk paddenstoel precies hierop moet/kan/mag reageren.

https://www.taltion.nl, https://www.trekhaakkoffer-huren.nl, https://www.fietsendrager-huren.nl, https://www.fietskar-huren.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Niet voor niets dat de netbeheerder wil dat dingen boven 5kW op drie fasen worden aangesloten. Dan is het nog maar 10A door minder koper, voor iedereen leuker.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 12-09 19:12

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Freemann schreef op woensdag 19 augustus 2015 @ 10:09:
Who....

7200W / 217V = 33.179A

Dan kom je wel verdomt dicht bij de hoofdzekering.... Als in de winter je PV niets doet en de netspanning in de basis al lager ligt, dan kun je nog dichter bij de 35A komen.

Verder heb ik geen idee hoe de wijk paddenstoel precies hierop moet/kan/mag reageren.
Ik neem aan dat een doorstroomverwarmer zich als een weerstand gedraagt en bij een lagere spanning loopt dan een proportioneel lagere stroom. Als 7200 W bij 225 V is gespecificeert dan loopt er netjes 32A stroom. Bij 217V loopt er dan nog maar 30,86A.
Maar het zal eerder 7200 W bij 240 V zijn en dan is 217 V nog maar 27,1 A.

Je moet eerder oppassen voor hogere spanningen.

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freemann
  • Niet online

Freemann

Maasluip schreef op woensdag 19 augustus 2015 @ 10:53:
[...]

Ik neem aan dat een doorstroomverwarmer zich als een weerstand gedraagt en bij een lagere spanning loopt dan een proportioneel lagere stroom. Als 7200 W bij 225 V is gespecificeert dan loopt er netjes 32A stroom. Bij 217V loopt er dan nog maar 30,86A.
Maar het zal eerder 7200 W bij 240 V zijn en dan is 217 V nog maar 27,1 A.

Je moet eerder oppassen voor hogere spanningen.
You are totally right!! _/-\o_

Mijn fout!! 8)7

Het is dus juist in de zomer oppassen geblazen als de PV (in de buurt) lekker staat te stampen.

[ Voor 8% gewijzigd door Freemann op 19-08-2015 11:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
Bedankt voor de uitleg, ik zal het eens over een langere tijd in de gaten houden.
Doorstroomverwarmer is ook maar een "tijdelijke" oplossing, totdat de hele verwarmings installatie klaar is.
Mogelijk dan nog enkel als naverwarmer. (op een lager pitje)

• PolderPloer!
Dat is zonder rooster...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer

Seafarer

XXX

Nadat de badkamer verbouwd is, weer eens een meting gedaan. D-WTW zat er al in Technea Recoh-vert V3 (RV20-V3)

Nieuw kunststof bad en nieuwe thermostaat kraan. Wat een genot.
Watermeter hoofdleiding gebruikt. En watermeter voor de boiler.

10 Min.
Temp. uit de D-WTW 29 graden verbruik: 91.8 ltr water, gas 203 ltr. Waterverbruik van 60 graden 33ltr. 2.21ltr.gas/ltr.water.

10 min.meting met onze normale douche temperatuur. Douchekop op normale hoogte. De stop in het bad. Dus de DWTW werkt nu niet.
Temp. uit de D-WTW max 19,2 graden.(gewone water temperatuur dus) verbruik: 91.8 ltr. water, gas 277 ltr. Water verbruik van 60 graden 42 ltr. 3,195 ltr.gas/ltr.water

Besparing op gas 26%. Besparing tussen ltr.gas/ltr.water 30%

Metingen zijn wel snel achter elkaar gedaan. De DWTW is dan niet helemaal afgekoeld. Daar heeft de tweede meting wel voordeel van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blissard
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 11:32
Ik denk dat dat afkoelen niet veel verschil maakt. 30% besparing is wel een mooi resultaat. wordt in de winter nog beter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goof2000
Hoe bepalen jullie het type/maat van de Douchepijp-wtw?

Op de site van Technea (http://www.technea.nl/home/cat=183/) staan de volgende modellen:
Douchepijp-wtw RV12
Douchepijp-wtw RV16
Douchepijp-wtw RV20

Het verschil wat ik kan vinden is de diameter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nilvo
Als het goed is zijn de diameters van de pijpen gelijk. De lengtes verschillen echter. Dit staat aangegeven op het datablad.

RV20: L x diameter: 2100 x 58 mm 8,0 Kg
RV16: L x diameter: 1675 x 58 mm 6,2 Kg
RV12: L x diameter: 1265 x 58 mm 4,7 Kg
Diameter binnenbuis: uitwendig Ø 50 mm; inwendig Ø 47 mm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Seafarer schreef op zaterdag 29 augustus 2015 @ 22:31:
Besparing op gas 26%. Besparing tussen ltr.gas/ltr.water 30%

Metingen zijn wel snel achter elkaar gedaan. De DWTW is dan niet helemaal afgekoeld. Daar heeft de tweede meting wel voordeel van.
Ik zou er wel iets langer tussen laten, dan zul je zien dat de werkelijke besparing nog iets groter is.

Ik kom zelf op 1/3e minder gas. Gemeten tegenover het aantal liter waters zal de winst inderdaad nog hoger zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goof2000
Aha duidelijk, ik ben namelijk bezig met een nieuwbouw huis en heb een RV20D V3 aangeboden gekregen.

Nu geeft de installateur aan dat vanwege de capaciteit van de douchekop (5,82 l/min) er beter gekozen kan worden voor een RV21 V3.

Alleen over deze laatste kan ik niks vinden, weet iemand hier meer van?

(De lengte moet geen probleem zijn, de DoucheWTW komt in de meterkast te hangen, heeft dus 2,6 mtr de ruimte)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer

Seafarer

XXX

!null schreef op maandag 31 augustus 2015 @ 13:13:
[...]

Ik zou er wel iets langer tussen laten, dan zul je zien dat de werkelijke besparing nog iets groter is.

Ik kom zelf op 1/3e minder gas. Gemeten tegenover het aantal liter waters zal de winst inderdaad nog hoger zijn.
Heb je helemaal gelijk in. Vooral toen ik de post van Nivo zag: 8kg voor de pijp en dan ongeveer 3 liter water is 11 kg. Dat is een heleboel opgeslagen warmte.
Volgende keer een grotere pauze ertussen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nilvo
De RV21 is als het goed is de dubbele pijp. Als ik me niet vergis is het debiet van de nomale al vrij hoog. Edit: max 12,5 liter/min. Je hebt een flinke stortdouche plus jets nodig om die vol te krijgen. Wat gaat er precies geïnstalleerd worden?

[ Voor 6% gewijzigd door Nilvo op 01-09-2015 08:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goof2000
Nilvo schreef op dinsdag 01 september 2015 @ 08:00:
De RV21 is als het goed is de dubbele pijp. Als ik me niet vergis is het debiet van de nomale al vrij hoog. Edit: max 12,5 liter/min. Je hebt een flinke stortdouche plus jets nodig om die vol te krijgen. Wat gaat er precies geïnstalleerd worden?
Er komt alleen een douchekop van Grohe: 5,82 l/min

Ik kom nu alleen niet meer uit de type nummering. 8)7

RV21D V3 en RV20 V3 ....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
Goof2000 schreef op dinsdag 01 september 2015 @ 08:52:
[...]
RV21D V3 en RV20 V3 ....
Krijg je hierdoor geen beter overzicht?
https://www.warmteservice...e-WTW/c/219-technea?sort=

Deze voldoet meer dan prima voor je doel. RV21 V-3, 2mtr10 lang.
Heb hem zelf ook. :+

[ Voor 72% gewijzigd door AUijtdehaag op 01-09-2015 18:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Niet online

Dre

Goof2000 schreef op dinsdag 01 september 2015 @ 08:52:
[...]

RV21D V3 en RV20 V3 ....
5,82 Liter/minuut is niet veel. Douchen jullie lang dat je een D-WTW wilt? Het zou me niks verbazen dat de CV-ketel gaat pendelen, alhoewel een moderne kleine CV-ketel dat beter kan regelen. Ik zou zelf geen CV-ketel nemen in een nieuwbouw woning, er zijn voldoende alternatieven.

[ Voor 22% gewijzigd door Dre op 01-09-2015 19:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 15:33
Ik weet van intergas ketels dat ze gaan pendelen met spaardouche, al helemaal als je op lagere temperatuur gaat douchen. Merk je met een thermostaatkraan niks van en met een dwtw blijft de ketel gewoon langer uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KifArU
  • Niet online
Om de originele vraag uit de topicstart te beantwoorden:

Sinds een paar dagen hebben wij een douche-WTW van Bries in gebruik: http://www.brieswaterenenergie.nl/verticale-douche-wtw.html
Wj hebben de versie met instromend water in het midden van de pijp en uitstromend boven en onder (in verband met de doorstroomcapaciteit van koud water).
En natuurlijk een thermometer aan gehangen. Deze meet op het punt waar de 2 uitgaande stromen weer worden gemengd, dus redelijk goed de gemiddelde uitstroomtemperatuur. Maar bij het open draaien van de kraan, komt hier ook koud water doorheen. De thermometer heeft een geheugen voor minimum en maximum.

De afgelopen paar dagen was het instromende koude water net boven de 18 graden (minimum uit het geheugen) en het uitstromende warme water net boven de 27 graden (maximum uit het geheugen)
Dus de pijp voegt ca. 9 graden toe aan de temperatuur. Dit is bij het gebruik van ene doucht met 1 standaard douchekop (geschat ca. 8L/m)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alberthakvoort
  • Laatst online: 08-09 06:57
Graag even jullie WTW visie..

Ik zie verschillende "aansluit schema's" voorbij komen.. Wat is nu het verstandigste icm 300 liter boiler en warmtepomp.. De WTW alleen op de "koud water aanvoer" van de boiler aan te sluiten, of ook richting de douchekop?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KifArU
  • Niet online
alberthakvoort schreef op vrijdag 11 september 2015 @ 09:35:
Graag even jullie WTW visie..

Ik zie verschillende "aansluit schema's" voorbij komen.. Wat is nu het verstandigste icm 300 liter boiler en warmtepomp.. De WTW alleen op de "koud water aanvoer" van de boiler aan te sluiten, of ook richting de douchekop?
Met warmtepomp en buffervat zou ik zeker naar de "koude" kraan gaan. Dat betekent namelijk kleiner debiet door je warmwaterleiding.
Als je ook naar de boiler gaat, even opletten. Dan gaat AL het koude water voor je warmtepomp door je WTW en als je 2 douches hebt of een stortdouche, moet de wtw voldoende doorstroomcapaciteit hebben voor koud water. De meeste wtw's hebben bij 12,5l/m al erg veel weerstand. Dat is niet voldoende voor 2 gewone douches.

Ik zat met exact dezelfde afweging en heb daarom de "comfort" wtw besteld, die 30 l/m koud water aan kan voordat de weerstand echt te groot wordt. Bij het vullen van de buffer bleef hier zeker 20l/m van over, dus ruim voldoende voor 2 gewone douches of een stortdouche. Deze heb ik aangesloten op de koude kant van beide douches en als vulling voor de buffer.

Voor meer info kun je me ook een PM of mail sturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alberthakvoort
  • Laatst online: 08-09 06:57
Het gaat om een enkele "standaard" douche

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KifArU
  • Niet online
Dan volstaat iedere wtw en zou ik voor optimaal rendement naar koude kraan en ketel gaan.
Als de mogelijkheid bestaat dat er ooit ene douche bij komt, misschien al wel de grotere wtw bestellen.
De Bries comfort op http://www.dutchsolarsystems.com/ is ongeveer even duur als de technea op andere websites.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Milmoor
  • Nu online

Milmoor

Footsteps and pictures.

In mijn nieuwbouwproject kan ik een Technea WTW laten installeren voor 1100. De leidingschacht wordt erg vol dus zelf later aansluiten wordt waarschijnlijk te moeilijk. Is deze prijs een beetje redelijk, en is dit het waard?

Rekeningrijden is onvermijdelijk, uitstel is struisvogelpolitiek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icekiller2k6
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 12-09 20:53
Milmoor schreef op vrijdag 11 september 2015 @ 18:10:
Is deze prijs een beetje redelijk, en is dit het waard?
hangt af van je type douche en douche gedrag....

[ Voor 27% gewijzigd door Icekiller2k6 op 11-09-2015 18:47 ]

MT Venus E 5KW (V151) P1 HomeWizard | Hackerspace Brixel te Hasselt (BE) - http://www.brixel.be | 9800X3D, 96GB DDR5 6000MHZ, NVIDIA GEFORCE 4090, ASRock X670E Steel Legend, Seasonic GX1000

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Milmoor
  • Nu online

Milmoor

Footsteps and pictures.

Heet en ongeveer een kwartier gok ik. Ik zal het eens opmeten. Drie keer per week gemiddeld. Mijn vriendin douched langer, maar minder heet.

[ Voor 38% gewijzigd door Milmoor op 11-09-2015 21:25 . Reden: Frequentie is ook van belang. ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
Milmoor schreef op vrijdag 11 september 2015 @ 18:10:
In mijn nieuwbouwproject kan ik een Technea WTW laten installeren voor 1100. De leidingschacht wordt erg vol dus zelf later aansluiten wordt waarschijnlijk te moeilijk. Is deze prijs een beetje redelijk, en is dit het waard?
Waard is het zeker, maar 1100 euro?
Duur stukje rioleringspijp, als je deze prijzen ziet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Milmoor schreef op vrijdag 11 september 2015 @ 18:49:
Heet en ongeveer een kwartier gok ik. Ik zal het eens opmeten. Drie keer per week gemiddeld. Mijn vriendin douched langer, maar minder heet.
Bij dergelijk douchegedrag is het simpel, je bespaart minimaal 1/3e gas.

Met een prijs van 1100 verdien je hem niet heel snel terug, maar je gaat hem wel terugverdienen uiteindelijk. Misschien duurt het 8 jaar ofzo. Maar hij zal gewoon werken, je hebt er geen omkijken naar, en hij zal ook dan z'n geld opbrengen.

Met zelf installatie kun je het natuurlijk verkorten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Milmoor
  • Nu online

Milmoor

Footsteps and pictures.

!null schreef op maandag 28 september 2015 @ 11:35:
[...]
Bij dergelijk douchegedrag is het simpel, je bespaart minimaal 1/3e gas.

Met een prijs van 1100 verdien je hem niet heel snel terug, maar je gaat hem wel terugverdienen uiteindelijk. Misschien duurt het 8 jaar ofzo. Maar hij zal gewoon werken, je hebt er geen omkijken naar, en hij zal ook dan z'n geld opbrengen.

Met zelf installatie kun je het natuurlijk verkorten.
Ze kijken na wat de kosten in zitten. Ze vonden het zelf ook veel geld gezien de aanschafprijs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Milmoor schreef op maandag 28 september 2015 @ 12:25:
[...]

Ze kijken na wat de kosten in zitten. Ze vonden het zelf ook veel geld gezien de aanschafprijs.
Bij mij stond hij niet op de optielijst. Toen ik er om vroeg, kreeg ik een prijsopgave van 1700 euro. Ze konden zich opzich wel voorstellen dat ik het niet ging doen. Daarna zelf ingebouwd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johnny321
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 12-05 23:46
Even een grafiek uitgedraaid van mijn doucheWTW.
Zoals je kunt zien is ie binnen een minuut wel aardig op temperatuur.

Afbeeldingslocatie: http://www.mupload.nl/img/yufbxaaznjy.png

Aantal liters p/m niet echt een idee; wel een regendouche van 30 cm; dus zal wel genoeg zijn 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
Hee, warmteservice is weer niet meer de goedkopere voor de heitech V3 :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KifArU
  • Niet online
KifArU schreef op zaterdag 05 september 2015 @ 18:17:
Om de originele vraag uit de topicstart te beantwoorden:

Sinds een paar dagen hebben wij een douche-WTW van Bries in gebruik: http://www.brieswaterenenergie.nl/verticale-douche-wtw.html
Wj hebben de versie met instromend water in het midden van de pijp en uitstromend boven en onder (in verband met de doorstroomcapaciteit van koud water).
En natuurlijk een thermometer aan gehangen. Deze meet op het punt waar de 2 uitgaande stromen weer worden gemengd, dus redelijk goed de gemiddelde uitstroomtemperatuur. Maar bij het open draaien van de kraan, komt hier ook koud water doorheen. De thermometer heeft een geheugen voor minimum en maximum.

De afgelopen paar dagen was het instromende koude water net boven de 18 graden (minimum uit het geheugen) en het uitstromende warme water net boven de 27 graden (maximum uit het geheugen)
Dus de pijp voegt ca. 9 graden toe aan de temperatuur. Dit is bij het gebruik van ene doucht met 1 standaard douchekop (geschat ca. 8L/m)
Nu het (water) kouder wordt, gaat de wtw steeds beter werken. Het inkomende water is nu ongeveer 14 graden (4 graden minder dan begin september) en het uitstromende water nog ruim 26 graden, dus slechts 1 graad minder. Benieuwd wat deze pijp midden in de winter gaat doen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrScratch
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 12-09 17:43

MrScratch

I am rubber, you are glue

Ik ga mijn complete badkamer vernieuwen. Ik heb bij de leverancier aangegeven dat ik een douche WTW wil. Ze adviseren nu een Easydrain die ze in de vloer willen leggen. Op zich lijkt het wel een vrij mooie oplossing zo, maar het rendement van zo'n Easydrain is toch een stuk minder dan een douchepijp WTW van Technea bijvoorbeeld.

Ik overweeg dus nog om voor zo'n pijp te gaan. Ik moet hiervoor echter wel een koof met de badkamer afvoer open laten trekken en daar de WTW in laten plaatsen en dus wordt de koof groter en moet plafond en vloer ook worden aangepast. Van de regen in de drup dus. Ook lees ik her en der dat de pijp nooit in een afgesloten koof mag worden geplaatst? Is dit echt zo strikt? Deze koof gaat inderdaad dicht zijn, dus zonder sloopwerk kom ik er echt niet meer bij.

Alternatief zou eventueel nog een douchegoot WTW zijn, maar ik kan maar 80cm kwijt en dus is het rendement ook weer wat minder en die douchegoot dingen zijn echt ongelovelijk duur.

Tips zijn welkom.

Look behind you! A three headed monkey!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Een douchepijp heeft meer rendement, maar een Easydrain zit vaak een stuk dichterbij. Dus minder warmteverlies van afvalwater en minder warmteverlies naar je kraan toe. Dus hij zal wel iets minder werken maar niet zoveel.
Onze Hei-tech/technea heeft misschien wel 68% rendement, maar effectief bespaar je 1/3e (ook vanwege opwarmtijd). Ik denk dat een easydrain best in de buurt komt. Als je de easydrain plaatst, horen we graag resultaten zonder en met (al moet je dat wel met aanvoer van ongeveer zelfde temp, dus niet testen in winter en zomer vergelijken)

Je moet er bij kunnen uit voorzorg. Ook om hem te kunnen onderhouden. Wij hebben er gewoon een deurtje voor gemaakt. Ook als het gaat lekken is het makkelijker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nilvo
Op diverse plekken in dit topic valt te lezen dat de besparing ongeveer 33% is. Heeft iemand een complete uitleg van het verschil terwijl Technea zelf bij de RV20-V3 met rendement > 60% adverteert?

Zou de opwarmtijd van maar 1 minuut (volgens Johnny321) werkelijk voor 27% minder rendement kunnen zorgen? Als je maar 4 minuten zou douchen klinkt het plausibel. Waar zou het anders in kunnen zitten?

Ik weet dat elke meter afvoer voor een temperatuur verlaging van 1°C zorgt, dan nog is dit bij 40°C water nog steeds maar ±3% per meter.

Heeft iemand er een goede verklaring voor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drielp
Rendement is niet gelijk aanbesparing, de dwtw haalt 65% van de energie uit het afvalwater.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Precies, de metingen hier laten ook zien dat het water dat met 38 graden je douchekop verlaat, al geen 30 graden meer is als het het putje in stroomt.
Die warmte kan de pijp dus alvast niet meer terugwinnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Geurt-kun

Geurt-kun

Sterker nog, als ik van handdouche naar regendouche schakel, wil ik de thermostaatkraan hoger draaien, omdat ik het te koud vind. Waarschijnlijk, omdat de regendouche een langere weg aflegt.
De enige verwarming in mijn douchecel is de douche zelf.

2k op west bij Pv Output

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nilvo
Zoals Proton_ het aangeeft had ik nog niet naar het geheel gekeken. Dit zorgt inderdaad voor een sterke verlaging van de besparing.
Binnenkort toch maar eens de DWTW bestellen, installeren hier is ideaal door de al aanwezige koof recht onder de douche.

Dank voor de antwoorden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KifArU
  • Niet online
KifArU schreef op donderdag 29 oktober 2015 @ 15:33:
[...]

Nu het (water) kouder wordt, gaat de wtw steeds beter werken. Het inkomende water is nu ongeveer 14 graden (4 graden minder dan begin september) en het uitstromende water nog ruim 26 graden, dus slechts 1 graad minder. Benieuwd wat deze pijp midden in de winter gaat doen!
En nu ook de tweede douche in huis bekeken. Deze is op dezelfde wtw aangesloten als de andere douche, maar verticaal bijna 3,5 m extra leiding en horizontaal zo'n 8m. (eerste douche zit recht boven de wtw, tweede douche diagonaal aan de andere kant van het huis)

Het verschil in efficiëntie is niet meetbaar. Gaat om tienden van graden bij de uitstroomtemperatuur van de wtw. (hier ook ongeveer 14 in en rond de 26 uit)
Dus als iemand twijfelt of het verstandig is om een tweede douche aan te sluiten als dat veel extra leiding kost: JA!
Pagina: 1 ... 12 ... 27 Laatste