Rekeningrijden is onvermijdelijk, uitstel is struisvogelpolitiek.
Haha, zie de laatste post voor jouw post.Milmoor schreef op woensdag 02 december 2015 @ 14:15:
In ons nieuwbouwhuis wil ik graag een WTW voor de douche. We hebben straks twee douches: bij onze slaapkamer en bij de logeerkamer een verdieping later. Is het een goed idee om beide douches dezelfde WTW te laten gebruiken? Ze hebben dezelfde leidingschacht als af- en aanvoer. Er zal dan meer verlies zijn bij de meest gebruikte douche i.v.m. leidinglengte. Maar in ruil daarvan zijn wel beide douches in een keer geregeld.
Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)
http://www.ithodaalderop....andleiding_douche_wtw.pdf
De person waar ik informeerde voor een WTW raadde de technea etc af, omdat kopere na 2 jaar opgegeten zou zijn...
[ Voor 30% gewijzigd door Icekiller2k6 op 02-12-2015 17:33 ]
MT Venus E 5KW (V151) P1 HomeWizard | Hackerspace Brixel te Hasselt (BE) - http://www.brixel.be | 9800X3D, 96GB DDR5 6000MHZ, NVIDIA GEFORCE 4090, ASRock X670E Steel Legend, Seasonic GX1000
Opgegeten? Waardoor?Icekiller2k6 schreef op woensdag 02 december 2015 @ 17:30:
kent iemand per toeval dit type WTW:
De person waar ik informeerde voor een WTW raadde de technea etc af, omdat kopere na 2 jaar opgegeten zou zijn...
Tja hij zei "zweten"
MT Venus E 5KW (V151) P1 HomeWizard | Hackerspace Brixel te Hasselt (BE) - http://www.brixel.be | 9800X3D, 96GB DDR5 6000MHZ, NVIDIA GEFORCE 4090, ASRock X670E Steel Legend, Seasonic GX1000
Verwijderd
Dus hij is nu opgegeten ? poe poe
...
Of is het: door wie? Mijn Technea ziet er overigens nog goed uit... nog geen bijtsporen
4285 Wp op ZO, 1200 Wp op schuur en 880 Wp op NW, DWTW en 7 kW houtkachel
Ik heb deze in gebruik, doet het best goed. Van de week met de hand gemeten, 14 graden in koud water en 26 graden uit. Ben van plan om er sensoren op te hangen, daarna zal ik een grafiekje posten.Icekiller2k6 schreef op woensdag 02 december 2015 @ 17:30:
Duh. Die had ik gezien, maar het kwartje was niet gevallen.
Grootste broodje aap die ik tot nu toe gehoord heb over een douche WTW. Tenzij je elke dag liters geconcentreerd zuur door je WTW gooit gebeurd er verder niets. Koper is koper, dus als een Technea WTW zou worden aangevreten dan wordt elke doucheWTW aangevreten die voorzien is van een koperen warmtewisselaar.Icekiller2k6 schreef op woensdag 02 december 2015 @ 17:30:
Die persoon waar je hebt geinformeerd verkoopt zeker alleen ITHO Daalderop?
* mkleinman is eigenaar van een Technea douche WTW sinds 2010.
Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.
Ik neem aan dat er dan galvanische corrosie wordt bedoeld. Maar waterleidingen zijn allemaal van koper, dus waarom dat een issue zou zijn? Dit is alleen een probleem als je passief RVS leidingen gebruikt (het enige bruikbare materiaal wat edeler is dan koper), anders is koper altijd het edeler metaal en zal nooit door galvanische corrosie verdwijnen.Icekiller2k6 schreef op woensdag 02 december 2015 @ 17:30:
Signatures zijn voor boomers.
Je aanvoerleidingen wel ja, maar je rioolleidingen niet. En dat stuk is bij de WTW toch ook van koper? Je gooit daar wel vanalles doorheen, douchegel, shampoo e.d. Maar ik denk dat het idd wel losloopt. Je wast je niet met accuzuurMaasluip schreef op donderdag 03 december 2015 @ 09:04:
[...]
Maar waterleidingen zijn allemaal van koper, dus waarom dat een issue zou zijn?
[...]
Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD
En galvanische corrosie snap ik helemaal niet. De DWTW aan- en afvoer zijn aan drinkwater-zijde van koper en aan de afvalwater-zijde van PVC.
Vorige week bij een bijeenkomst van ITHO geweest, ivm vragen over de warmte pomp, boiler, WTW, enz enz in het huis.
Daaruit kwam dat de Itho WTW gemiddeld 30% minder water uit de boiler zou moeten verbruiken. De buis is van ALU, maar heeft een gecoate buis voor het schone water.
Het afval water gaat door de middelste buis, schoonwater via de buitenbuis.. dat is iig van wat ik begrepen hebt.
A Soldiers manual and a pair of boots.
Niet geconcentreerd maar wel liters..Tenzij je elke dag liters geconcentreerd zuur door je WTW gooit gebeurd er verder niets.
De afvoerleiding waar ik een DWTW wil plaatsen is ook condensafvoer van de CV-ketel, per m3 gasverbruik zou er dus ongeveer een liter redelijk zuur water langs komen, dat is per jaar wel een paar honderd liter zuur water uitgesmeerd over een lange "opvreettijd".
Aluminium kan beter tegen dit zuur. Aluminium is dan wel veel onedeler dan koper, het vormt een laagje aluminiumoxide dat heel goed afsluit en het metaal eronder prima beschermt.
www.wigle.net
Het antwoord op bovenstaande is ja. Zou het efficiënter genoeg zijn om twee WTW's boven elkaar te zetten? De bovenste douche wordt het meest gebruikt.Milmoor schreef op woensdag 02 december 2015 @ 14:15:
In ons nieuwbouwhuis wil ik graag een WTW voor de douche. We hebben straks twee douches: bij onze slaapkamer en bij de logeerkamer een verdieping later. Is het een goed idee om beide douches dezelfde WTW te laten gebruiken? Ze hebben dezelfde leidingschacht als af- en aanvoer. Er zal dan meer verlies zijn bij de meest gebruikte douche i.v.m. leidinglengte. Maar in ruil daarvan zijn wel beide douches in een keer geregeld.
Dat zure condensaat tast idd de kopere pijp aan. Of het echt veel kwaad kan weet ik niet, de afvoerpijpjes zijn bij mij wel verkleurd maar nog lang niet weggevreten.Fornax445 schreef op vrijdag 04 december 2015 @ 21:30:
[...]
Niet geconcentreerd maar wel liters..
De afvoerleiding waar ik een DWTW wil plaatsen is ook condensafvoer van de CV-ketel, per m3 gasverbruik zou er dus ongeveer een liter redelijk zuur water langs komen, dat is per jaar wel een paar honderd liter zuur water uitgesmeerd over een lange "opvreettijd".
Aluminium kan beter tegen dit zuur. Aluminium is dan wel veel onedeler dan koper, het vormt een laagje aluminiumoxide dat heel goed afsluit en het metaal eronder prima beschermt.
Vergeet niet dat bij de Itho die wij hebben..drielp schreef op vrijdag 11 december 2015 @ 02:01:
[...]
Dat zure condensaat tast idd de kopere pijp aan. Of het echt veel kwaad kan weet ik niet, de afvoerpijpjes zijn bij mij wel verkleurd maar nog lang niet weggevreten.
Het vuile water via de alu binnen buis de schone buiten buis (koud water) is van alu.. maar de binnenzijde is gecoot koper..
A Soldiers manual and a pair of boots.
Kan dat problemen geven met het debiet van het water aangezien het water voor de douche, zowel koud als warm, door de douche wtw gaat? Ik zou een hansgrohe raindance willen plaatsen met 9,5 liter debiet plus nog een handdouche.
Ik ben tot nu toe in ieder geval gewonnen voor het idee, heb al plaats in m'n garage voorzien om de douche wtw recht onder de douche te kunnen plaatsen. Beluchten jullie deze afvoer of niet? De afvoer van de douche wtw zou enkel voor de douche dienen.
In de omschrijving staat wel wat over luchtkanaal toevoegen e.d. Ik heb dat niet gedaan, in de veronderstelling dat het al aanwezige kanaal (grote rioolpijp voor wc ook al luchtkanaal naar buiten toe heeft (op zolder, vlakbij cv). Weet niet of dat helemaal de bedoeling is, maar het werkt in ieder geval wel goed.
in deze opstelling zou ik wel het water voor koud en warm door de d-wtw laten gaan die een grotere drukval heeft dan een gewone alpex buisNilvo schreef op woensdag 16 december 2015 @ 09:15:
Ik zou verwachten van niet. Als je de water stroom nu bekijkt gaat het koude water vanaf de meter naar de koudwaterkant van de kraan en de koudwater aansluiting van de CV ketel. Het enige wat je nu zal veranderen is dat het water warmer aankomt bij beide door de WTW.
Ze raden aan voor het rendement om het zo te doen maar vraag me af of dit geen probleem zal geven voor het debiet.
Anders kan ik net zo goed enkel de ketel of enkel de koudwaterkant van de thermostaatkraan aansluiten.
Heeft iemand de opstelling waarbij zowel koudwaterkant thermostaatkraan ALS aanvoer ketel aangesloten zijn op de d-wtw? Heeft er iemand al eens metingen uitgevoerd om het verschil in rendement te weten? (zou wel omslachtig zijn maar kan
Maar dat is dus met aanvoer naar koudwaterkraan en ook cv ketel tegelijk.
Kan ik dan ook meteen een condensatieketel kopen met lager vermogen, scheelt terug +- 261 eur (incl. btw) en is dus al weer iets meer dan de helft van de d-wtw terugverdiend! (bulex themacondens 25/30 b ipv 30/35 b)
Je hebt natuurlijk sowieso een opstart fase, dat wil zeggen een fase waarin de douche wtw nog niet actief is.
Ik heb een vrij luxe regendouche, die 10 liter/minuut doet. Ik heb nu het idee dat er iets minder uit komt in de winter, met de koudere aanvoer. Nog steeds erg prettig douchen hoor. Maar ik heb ook "maar" een CW4 ketel.
Ik heb dus een Technea, maar ik zou volgende keer de kopie daarvan nemen met grotere schroefdraad aansluiting, ik geloof voor dezelfde prijs.
Edit: Gevonden! Zie de DSS/Bries douche wtw pijp:
http://www.brieswaterenen...erticale%20douche-WTW.pdf
Die heeft een stortdouche uitvoering met 3/4 inch aansluiting. Dan zit je sowieso wel goed.
Die zou ik achteraf geinstalleerd hebben, als ik van het bestaan wist.
Zie hier indicatie voor prijzen, stortdouche variant is maar 25 euro duurder, maar het geheel is wel duurder dan de Technea.
http://dutchsolarsystems.com/douche_wtw/dwtw_form_part.php
Wellicht zijn er goedkopere leveranciers.
[ Voor 35% gewijzigd door !null op 16-12-2015 15:54 ]
dus denk dat de 30 kW uitvoering voldoende zou moeten zijn, d-wtw levert ook +- 7kW heb ik ergens gelezen dus komt dan op 37 kW vermogen voor warm water
zou een regendouche nemen van 9,5 l/m, zal dan wel voldoende zijn vermoed ik, rendement van die stortdouche uitvoering is dan weer flink stuk lager en misschien ook langere opwarmtijd. Met het rendementverschil kan ik dan waarschijnlijk evengoed de standaard d-wtw aansluiten enkel op de ketel of enkel op thermostaat en zelfde rendement behalen niet?
In de winter kan aanvoertemp liggen op 9 graden (laagste wat ik heb gemeten) en je doucht toch wel vaak op 38 graden of meer, zeker bij een hangende regendouche zet je hem wellicht iets heter.
Als douche wtw eenmaal op stoom is komt er 26 graden water uit bij mij.
Maar ik zou er zeker geen grotere ketel voor nemen. Ik red het ook met 24KW ketel.
En heel belangrijk: met een nieuw huis zit je vaak aan de ondergrens van wat de ketel kan, te stoken. Het zogenaamde pendelen.
Dus voor CV doeleinden moet je vooral letten op de minimale stookkracht (bij mij 5KW) ipv de maximale. Daar moet je even op letten. Lager is beter. Ik heb 5KW en het staat vaak te pendelen. Want alles is lage temperatuurverwarming (LTV) bij mij.
delta t 25°C is volgens mij het temperatuurverschil tussen koudwater aan de koude kant thermostaat en de gewenste temperatuur van de thermostaat. bvb. aanvoertemp 10 °C, gevraagde temperatuur aan thermostaat 35 °C = delta t 25 °C = debiet aan kraan van 17,2 l/m ?
zie dat die douche wtw maximale flow zou hebben van +- 14 l/m dus zou moeten lukken maar gelijktijdig bad vullen misschien niet (nuja niet dat dat onoverkomelijk is)
[ Voor 3% gewijzigd door -Tarantula- op 16-12-2015 20:19 ]
Even citeren uit eigen werk:-Tarantula- schreef op woensdag 16 december 2015 @ 08:38:
Ik zou in mijn nieuwbouw ook een douche wtw willen voorzien, ik zou dan kiezen voor de opstelling waarbij de uitgang aangesloten wordt op de koud waterkant van de thermostaatkraan en ook nog eens aangesloten wordt op de ingang van de combi condensatieketel.
Kan dat problemen geven met het debiet van het water aangezien het water voor de douche, zowel koud als warm, door de douche wtw gaat? Ik zou een hansgrohe raindance willen plaatsen met 9,5 liter debiet plus nog een handdouche.
Ik ben tot nu toe in ieder geval gewonnen voor het idee, heb al plaats in m'n garage voorzien om de douche wtw recht onder de douche te kunnen plaatsen. Beluchten jullie deze afvoer of niet? De afvoer van de douche wtw zou enkel voor de douche dienen.
KifArU in "Iemand ooit gemeten aan Douche-WTW?"
Even zoeken op mijn nick in deze thread geeft je nog meer info over deze wtw.
Vanochtend:
schoon water:
water in: 9,1 graden
water uit: 22 graden
debiet: 7L/min
afvoerwater:
temperatuur: ca. 36 graden (douche ongeveer met 38 graden, de afstand tot de WTW is amper een meter en een beetje geisoleerd)
debiet: 7L/min (ik heb zowel de koud-water aanvoer op de kraan als van de CV-ketel op de WTW aangesloten)
Omdat het debiet schoon/afvalwater hetzelfde is, is volgens mij de efficiëntie aardig uit te rekenen.
(22-9,1)/(36-9,1) = 0,48
De WTW haalt dus 48% van de warmte uit het afvalwater, gerekend met de temperatuur dat het de pijp in komt.
Als ik reken met de watertemperatuur bij de douche (38 graden):
(22-9,1)/(38-9,1) = 0,45
De WTW zorgt dus voor 45% van de opwarming van het koude water naar de uiteindelijke temperatuur.
1740Wp: 12xSF145-S @ Hosola 1600TL [pvoutput]
Sparql TV wiki
Ik zou het wel eens opnieuw willen meten. Ik kreeg met 9 graden water in 26 graden uit de douche wtw. Maar ik weet niet exact hoe heet we douchte en hoe heet het afvalwater is. Leiding 2,5 meter in de vloer tussen douche en wtw pijp.
Ik baal er wel van dat ik mijn gas meter niet per minuut kan uitlezen, maar eens per uur
Als ik het goed bereken levert de dwtw 4.186 * 12.9 * 7 = 378 KJ/min aan energie op. Dat is 6.3 kW.NovapaX schreef op maandag 01 februari 2016 @ 08:56:
Ik heb sinds gisteren twee DS18B20 sensors op de sanitairwater in- en uitvoer van de WTW.
Vanochtend:
schoon water:
water in: 9,1 graden
water uit: 22 graden
debiet: 7L/min
afvoerwater:
temperatuur: ca. 36 graden (douche ongeveer met 38 graden, de afstand tot de WTW is amper een meter en een beetje geisoleerd)
debiet: 7L/min (ik heb zowel de koud-water aanvoer op de kraan als van de CV-ketel op de WTW aangesloten)
Als je 10 minuten doucht heb je 1.05 kWh aan energie bespaard, dat is zo'n 0,12 m3 gas.
Ik twijfel nu alleen aan mijn metingen... de temperatuursensoren lijken veel trager te reageren dan ik dacht. Ik ga dat nog eens uitzoeken.
Mijn temperatuursensoren liepen nadat ik de kraan al lang uitgezet had nog op naar 28 graden... (er liep toen echt geen afvoerwater meer en er werd dus ook geen energie toegevoegd.)
Ik heb ze nu in de 'oksel' bij de in- en uitvoerpunten van de doucheWTW geplaatst. Misschien dat ik ze daar wat verder vanaf zet gewoon alleen op de waterleiding zelf, dan sluit ik de traagheid van de zware koperen doucheWTW wat meer uit. (de leidingen zijn alupex, ter plaatse van de temperatuursensoren doe ik er een stuk buisisolatie omheen)
[ Voor 38% gewijzigd door NovapaX op 01-02-2016 11:44 ]
1740Wp: 12xSF145-S @ Hosola 1600TL [pvoutput]
Sparql TV wiki
Niet automatisch nee, maar volgens mij update het display van mijn slimme gasmeter realtime (wel met een paar seconden ertussen, anders zou je het ook niet kunnen lezen!null schreef op maandag 01 februari 2016 @ 11:05:
[...]
Ik baal er wel van dat ik mijn gas meter niet per minuut kan uitlezen, maar eens per uur
Zet vriendin onder de douche en ga zelf even de standen noteren terwijl ze eronder staat?
[ Voor 9% gewijzigd door ThinkPad op 01-02-2016 11:42 ]
Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.
En ik moet nog m'n watermeter (Cyblesensor) aansluiten op m'n Pi om te loggen, dan kan ik dat er naast leggen. Want het waterverbruik zal ook niet constant zijn vermoed ik (wel bijna constant natuurlijk).
@Novapax, ik meette het met zo'n infrarood meter (pistool achtig ding), maar dat is dus niet geautomatiseerd.
[ Voor 17% gewijzigd door !null op 01-02-2016 11:58 ]
Dan hadden ze er in ieder geval een P0 poort / knipperled op mogen zetten.
Met een puls van 100uS per liter, 5mA voor een optocoupler led en een 2Ah batterijtje kan je 14 miljoen kuub meten.
Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.
Maar straks met een zonneboiler is het gas minder belangrijk. Dan moet je eigenlijk gewoon flow van warmwater gaan meten.
[ Voor 14% gewijzigd door !null op 01-02-2016 13:02 ]
Omdat we hopelijk van de zomer overgaan op een warmtepomp en een doorstromer om te douchen (kan nergens met voldoende WAF een boiler kwijt en we blijven met z'n 2en) leek het me wel leuk om ook een douchebak WTW te plaatsen.
Ik zag aan het begin van dit forum dat er mensen zijn hier die er zelf een hebben gebouwd. Graag zou ik wat foto's daarvan zien. Ben wel redelijk handig, maar van oorsprong elektra man.
Het idee is om 'm aan de koude kant van de kraan te hangen, en niet aan de invoer van de nu CV ketel / dan doorstromer.
het gaat dus om eentje die zich onder de douchebak bevind gezien het douchewater zich al mengt met de WC voordat ie naar beneden gaat, en alles in het plafond zit.
[ Voor 12% gewijzigd door Andre1973 op 01-02-2016 22:48 ]
ZZP'er in de solar (werkvoorbereiding / voorman / plaatsen) sinds 2009 fulltime met PV bezig. Met houtkachel en warmtepomp gasvrij!
Aco douchegoot heeft hoger rendemenet maar fors duurder.
Kan ik die aan mijn bestaande douchebak koppelen? Dat zou wel zo fijn zijn.!null schreef op dinsdag 02 februari 2016 @ 10:05:
Je kunt ook kijken naar de Easydrain WTW douchegoot, die is wat betaalbaarder.
Aco douchegoot heeft hoger rendemenet maar fors duurder.
Ik heb naar de plaatjes gekeken, maar zie dan niet zo 1 2 3.
ZZP'er in de solar (werkvoorbereiding / voorman / plaatsen) sinds 2009 fulltime met PV bezig. Met houtkachel en warmtepomp gasvrij!
Jammer, ik heb namelijk niet heel veel inbouwdiepte, maar wel een douchebak, en geen zin om de hele vloer open te slopen.!null schreef op woensdag 03 februari 2016 @ 09:56:
Oh zo, nee dat kan niet. Het is bedoelt als douchegoot.
Denk dat ook niet zo diep kan, gezien het een gestorte vloer is op hout.
Is er nog een ander alternatief voor een bestaande douchebak? behalve die douchebak WTW van 1110+ euro?
Easydrain WTW in de vloer ingepast:

Was nog wel een klusje, de bestaande betonvloer met vloerverwarming erin moest open, een paar balken moesten een beetje bijgeschaaft worden om het erin te krijgen, maar dan heb je ook wat. Zwarte leidingen is de vloerverwarming en de witte leidingen de aanvoer van de koudwaterleiding.
Leidingverloop:

Links is de warmwater vanuit de CV naar de warm voor de douche. Midden is de leiding uit de WTW naar de koudwater en de CV-ketel. Rechts de koudwater in naar de WTW.
Ik ben echt zo benieuwd hoe dat allemaal gaat werken, maar ik vind het wel een partij kunstig.
[ Voor 41% gewijzigd door MrScratch op 23-02-2016 21:41 . Reden: Fotolinkjes waren niet lekker, nu hopelijk wel. ]
Look behind you! A three headed monkey!
Een CV-Ketel is een vlamkoeler en een radiator is een waterkoeler.
Veel mensen hier op tweakers geven aan dat het zich echt terug betaald.
En ik zie ook hele mooie grafieken langskomen.
Alleen ben ik benieuwd hoelang het duurt voordat het zichzelf terug betaal.
Ik heb zelf geprobeerd het goed uit te rekenen. En het lijkt toch lang te duren voordat het is terug verdient.
Maar misschien dat jullie kunnen aangeven wat ik verkeerd reken.
Ik douche zelf 20 minuten en dat doe ik zo'n 3x per week en me vriendin heeft hetzelfde rooster.
Met het zoeken kwam ik al meteen de website: http://financieel.infonu....ost-meer-dan-u-denkt.html
tegen waarin al veel waardes zijn te vinden voor het berekenen.
Ik verwacht dat de waardes niet meer precies kloppen (waarschijnlijk zelfs een beetje overdreven), maar ze zijn zeker een goede indicatie.
Getallen die ze geven op de website om mee te rekenen:
Normale douche verbruikt 8 liter p.minuut.
Water kost € 1,50 p.1000liter
Binnenkoment water heeft een gemiddelde temperatuur van 10 graden.
Om 1 liter water met 1 graad te laten stijgen moet er (1kCal) 4,18 kJ aan energie worden toegevoegd.
1 m3 gas levert 32MJ aan energie.
Gasprijs is: 0,62 p.m3
Een HR combi ketel heeft een rendement van ongeveer 85%
Een WTW van 2.10 heeft een rendement van 62% en kost ongeveer 464 euro.
(http://www.groene-energie...isselaar-wtw-rv21-v3.html)
Berekenen water:
Met zn 2e douchen wij: 20min * 2pers * 3in de week * 52 weken = 6240 minuten p. jaar
Waterverbruik is dan: 6240 min * 8liter = 49920 liter /jaar
In euro's is dat: 49920 /1000 * 1.5 = 74,88 euro
Berekenen gas:
Temperatuur water met het douche is 35 graden.
1000 liter op warmen: 1000 * (35-10) * 4,18kJ = 104,500 MJ
Gasverbruik voor 1000 liter: 104,5 / 32MJ = 3,266 m3 in perfecte situatie
Verlies HR-combiketel: 3,266 m3 / 0,85% = 3,842 m3 gas per 1000 liter.
In euro's: 3,842 * 0,62 = 2.382
49.920 liter / 1000 * 2.382 = 118,91 per.jaar aan gas.
Als ik dan uit ga van een perfecte situatie zonder opstart verlies, warmte verlies tijdens transport enz.
Met een WTW met 62% zou ik maximaal 118,91 * 62% = € 73,73 per jaar kunnen besparen.
Met een WTW van 464 duurt het 464/ €73,73 = 6,29 jaar om het terug te verdienen.
Als ik aanneem dat de eerst 5 minuten geen warmte terug geeft:
5 / 20 = 25% minder rendement
73,73 *0,75 = € 55,30 per jaar kunnen besparen.
Met een WTW van 464 duurt het 464/€ 55,30 = 8,39 jaar om het alleen terug te verdienen.
En dat is dan met lange douche beurten.
DutchReaper,DutchReaper schreef op woensdag 16 maart 2016 @ 14:29:
Ik zit er ook aan te denken om een WTW aan te schaffen.
Mooie berekening. Waarbij je allerlei zaken theoretisch blijft benaderen en dus ver van de praktijk wegblijft. Vandaar onderstaande opmerkingen:
Nagenoeg alle tweakers halen praktisch gemeten 33% gas besparing op een douchebeurt van 10 minuten.
Meerdere tweakers hebben opgegeven dat de pijp al na 1 minuut op temperatuur is.
De pijp is bij een gezin al na 2 jaar CO2 neutraal. En dat gaat dan wel 50 jaar door.
Geen slijtage onderdelen. ( ik heb nog nooit een afvoerpijp vervangen omdat die versleten was.)
Mag ik je adviseren om exact 20 min. te douchen en ook exact het gasverbruik te meten. Je hebt dan keiharde cijfers over jouw praktijk situatie. Haal er 33% vanaf en je weet praktisch al waar je aan toe bent.
Na deze test weet ik zeker dat je hem gaat plaatsen.
Edit:
Het belijd van de overheid is om de gasprijs te blijven verhogen. Daar heb je meteen 33% minder last van.
[ Voor 5% gewijzigd door Seafarer op 16-03-2016 16:21 ]
Check hier idd na 1 minuut al op temperatuur. Verder lijkt mij die 35 graden wat mager, zal eerder 40 graden zijn inclusief enige transport verlies.Seafarer schreef op woensdag 16 maart 2016 @ 16:19:
[...]
DutchReaper,
Mooie berekening. Waarbij je allerlei zaken theoretisch blijft benaderen en dus ver van de praktijk wegblijft. Vandaar onderstaande opmerkingen:
Nagenoeg alle tweakers halen praktisch gemeten 33% gas besparing op een douchebeurt van 10 minuten.
Meerdere tweakers hebben opgegeven dat de pijp al na 1 minuut op temperatuur is.
De pijp is bij een gezin al na 2 jaar CO2 neutraal. En dat gaat dan wel 50 jaar door.
Geen slijtage onderdelen. ( ik heb nog nooit een afvoerpijp vervangen omdat die versleten was.)
Ander voordeel je kan een kleiner ketel nemen, dus wellicht minder pendel gedrag of eerder geschikt voor een wp.
Op wat details na en wat aannames die je kan verbeteren door een kwartiertje meten aan je eigen installatie (sowieso leerzaam, douchen met een stopwatch en een emmerDutchReaper schreef op woensdag 16 maart 2016 @ 14:29:
Ik heb zelf geprobeerd het goed uit te rekenen. En het lijkt toch lang te duren voordat het is terug verdient.
Als je voor douchen maar €118 per jaar kwijt bent (-> meet dit na!) gaat geen enkele maatregel die meer dan een paar honderd euro kost zich terugverdienen.
Als er een kinderwens is, is het verbouwmoment een goed moment om een terugverdiengokje te wagen
Het is inderdaad lastig om te bepalen wanneer hij zichzelf terug betaald. Maar hij zal zichzelf wel terugbetalen, en het iets wat nagenoeg niet kapot kan.DutchReaper schreef op woensdag 16 maart 2016 @ 14:29:
En ik zie ook hele mooie grafieken langskomen.
Alleen ben ik benieuwd hoelang het duurt voordat het zichzelf terug betaal.
Over je meting: Meet gewoon een douchebeurt, gasverbruik voor, en gasverbruik na. (zeker weten dat er geen CV draait)
Doe dit paar keer voor een gemiddelde. (liefst ook winter + zomer)
Vervolgens weet je wat dat aan gas kost. Met 10 minuten heb je inderdaad circa 33% gasvermindering (heb ik zelf ook gemeten). Met 20 minuten zal dit hoger liggen, ik verwacht minstens 40%. Dus gemiddelde rendement over douchebeurt.
Als je een verbouwing hebt, gewoon meenemen. Ik had geen verbouwing maar wel geplaatst (kon ook erg goedkoop).
Of het nou 6 jaar is of 8 jaar, allebei leuk toch?
Oh en ze zijn er ook wel voor 370 euro, betere tvt
Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD
Dat "snel want het kost geld" heb ik alleen in Noorwegen gehad met douchemuntjes. Dan kom je er ineens achter dat 5 minuten douchen gewoon erg lang is: je hebt 1-2 minuten nodig om jezelf te wassen, daarna sta je 3 minuten te wachten tot de douche ophoudt.zonoskar schreef op donderdag 17 maart 2016 @ 12:27:
En je staat rustiger onder de douche omdat je weet dat je geld bespaart! Niet "snel-snel want het kost geld" douchen
Vriendin en ik gaan elke dag onder de douche, kleine gaat elke avond in een badje. Jaarverbruik gas is 1200m3, daarvan is iets van 200 kuub voor douchen en koken.
Die gedachte doet de besparing wellicht weer teniet.zonoskar schreef op donderdag 17 maart 2016 @ 12:27:
En je staat rustiger onder de douche omdat je weet dat je geld bespaart! Niet "snel-snel want het kost geld" douchen
Meettijd 7 min. behoort meer bij onze praktijk situatie.
Flow gemeten bij watermeter. (nauwkeuriger dan even met een emmer meten) en flow voor de ketel gemeten.(zit continue een water meter)
Ketel: nefit HRC22H CW3 6 ltr/min.
Metingen:
Douche kop in het toilet dus geen wtw:
Koud water 7.96ltr/min. Warm water uit de ketel 4.60 ltr/min. Gas 38.43ltr/min. 4.83ltrgas/ltr.water
Douchekop op glijstang:
Koud water 8.23ltr/min. Warm water uit de ketel 3.76 ltr/min. Gas 23.29ltr/min. 2.83ltrgas/ltr.water
Rekenen we de besparing met de waardes ltrgas/ltrwater kom ik op 41% zo hoog had ik het nog niet gehad.
Andere cijfertjes gemeten met infrarood thermometer:
Uit de douchekop 40. Via de wtw dan wordt dit 41.
Water het putje in, 34. (ben je er al 6 kwijt) (kuntstof bad)
Water uit de wtw (naar douche en ketel) thermometer op de buis, zonder wtw 12 en met wtw 24.5 graden.
Met wtw wordt bij mij de flow hoger. Dat heb ik al eens eerder gemeten. Als ik de watermeter gebruik. Ik krijg steeds meer het idee dat even met een emmertje de flow meten een erg grootte onnauwkeurigheid in het eindresultaat brengt.
In iedergeval doet hij nog steeds zijn werk.
[ Voor 1% gewijzigd door Seafarer op 20-03-2016 18:51 . Reden: tik vaut Dankzij PROTON een type vaut gecorrigeerd. ]
Seafarer schreef op zondag 20 maart 2016 @ 12:46:
Koud water 7.96ltr/min. Warm water uit de ketel 4.60 ltr/min. Gas 38.43ltr/min. 7.83ltrgas/ltr.water
Douchekop op glijstang:
Koud water 8.23ltr/min. Warm water uit de ketel 3.76 ltr/min. Gas 23.29ltr/min. 2.83ltrgas/ltr.water
Rekenen we de besparing met de waardes ltrgas/ltrwater kom ik op 41% zo hoog had ik het nog niet gehad.
Zonder dwtw kom ik met jouw cijfers op 12.56 liter per minuut en 3.06 liter gas/liter water, met dwtw op 11.99 liter per minuut en 1.94 liter gas / liter water, 37% besparing dus
[ Voor 19% gewijzigd door Proton_ op 20-03-2016 18:32 ]
Ik geloof dat ik wat onhandig gepost heb.Proton_ schreef op zondag 20 maart 2016 @ 14:25:
[...]
Zonder dwtw kom ik met jouw cijfers op 12.56 liter per minuut en 3.06 liter gas/liter water, met dwtw op 11.99 liter per minuut en 1.94 liter gas / liter water, 37% besparing dus
7,96 ltr koud water is totaal waterverbruik gemeten bij de hoofd kraan, afgesplitst gaat 4.6ltr naar de ketel wat dus heet water wordt. 7.96 - 4.6 = 3.36 ltr koud wordt er dus bijgemengd.
moet zijn 4.83 liter gas/liter water.Seafarer schreef op zondag 20 maart 2016 @ 12:46:
Koud water 7.96ltr/min. Warm water uit de ketel 4.60 ltr/min. Gas 38.43ltr/min. 7.83ltrgas/ltr.water
Proton bedankt. Inderdaad "type vaut" bedankt. Is aangepast.Proton_ schreef op zondag 20 maart 2016 @ 18:32:
Ah, een typo dus
[...]
moet zijn 4.83 liter gas/liter water.
(pffff kritische tweakers
Daarom is dit zo'n goed forum.
inderdaad, doe gewoon een simpele test met de douchekop in de WC. Of, als je dat "zonde" vindt van het warme water, monteer dan ook eens op je douche-WTW 2 kogelkranen, dan kan je hem zoals bij ons gewoon bypassen en weer douchen als vanouds zonder WTW.DutchReaper schreef op woensdag 16 maart 2016 @ 14:29:
*moeilijke rekening geblaat*
komt er wel weer 2 x 10 euro bij, gaat je tvt.
voor het geval je het wilt weten...mijn berekende tvt was 9.38 jaar, totale kosten 543,96 inclusief alle koppelingen en kogelafsluiters etc. met een afgebakende test een besparing van 35,96% (en nog veeeel meer meetmomenten).
ik geloof dat mijn oorspronkelijke theoretisch tvt zelfs 12-13 jaar was en tóch heb ik hem geplaatst. want zeg nou zelf, 500 euro investering en je hebt direct, voor altijd minimaal 30% besparing. ik snap nog steeds niet dat dat ding niet gewoon in elk nieuwbouwhuis verplicht geplaatst wordt.
făbŞŤĄŘ - Mijn PC
En al wat meetresultaten van de EasyDrain?MrScratch schreef op dinsdag 23 februari 2016 @ 20:29:
Ik ben echt zo benieuwd hoe dat allemaal gaat werken, maar ik vind het wel een partij kunstig.
Hangt nogal van het ontwerp af. In Zwolle is een hele wijk uit de grond gestampt waar is bezuinigd op ventilatie (roosters en afzuiging ipv balans wtw), dat wordt uiteindelijk gecompenseerd met een DWTW en 2 tot 4 zonnepanelen.fabstar81 schreef op dinsdag 29 maart 2016 @ 09:51:
[...]
inderdaad, doe gewoon een simpele test met de douchekop in de WC. Of, als je dat "zonde" vindt van het warme water, monteer dan ook eens op je douche-WTW 2 kogelkranen, dan kan je hem zoals bij ons gewoon bypassen en weer douchen als vanouds zonder WTW.
komt er wel weer 2 x 10 euro bij, gaat je tvt.![]()
voor het geval je het wilt weten...mijn berekende tvt was 9.38 jaar, totale kosten 543,96 inclusief alle koppelingen en kogelafsluiters etc. met een afgebakende test een besparing van 35,96% (en nog veeeel meer meetmomenten).
ik geloof dat mijn oorspronkelijke theoretisch tvt zelfs 12-13 jaar was en tóch heb ik hem geplaatst. want zeg nou zelf, 500 euro investering en je hebt direct, voor altijd minimaal 30% besparing. ik snap nog steeds niet dat dat ding niet gewoon in elk nieuwbouwhuis verplicht geplaatst wordt.
Die huizen zijn gebouwd met badkamer boven de meterkast: buis moet daar toch door en leidingen van wateraansluiting naar ketel en badkamer lopen daar ook. Je hebt ook huizen waar je leidingen door het hele huis mag leggen voor een DWTW.
Voor de levensduur van de DWTW zelf of het huis waarin het geplaatst wordt, is zelfs 20% nog rendabel, misschien zelfs 10% (er is vast wel iemand die de grondstoffenproductie af kan zetten tegen de besparing voor x-jaar).
făbŞŤĄŘ - Mijn PC
Ehhh, nee ik heb geen meetresultaten. Ik weet eigenlijk niet zo goed hoe ik het moet meten. Enige wat ik kan bedenken is gasstand voor en na een douchebeurt opschrijven, maar ik heb dat voor ik de Easydrain had nooit gedaan, dus heb geen vergelijkingsmateriaal.
Qua ervaring zie en merk je er niets van. Het is dat ik weet dat hij onder mijn vloer zit, anders zou je het nooit weten.
Dat is natuurlijk wel jammer. Want eigenlijk weet je niet eens of je wtw wel werkt of dat die zo erg vervuild is dat een schoonmaak beurtje nodig is.MrScratch schreef op dinsdag 29 maart 2016 @ 12:47:
[...]
Qua ervaring zie en merk je er niets van. Het is dat ik weet dat hij onder mijn vloer zit, anders zou je het nooit weten.
Het staat hier vol met metingen daar is informatie genoeg over te vinden.
Stelt ook weinig voor.
Beter is het te meten als je alleen thuis bent. Zodat niet iemand per ongeluk het toilet doortrekt en je watermeting niet meer klopt.Zorg ook dat de verwarming op 17 graden of uit staat anders klopt je gas meting niet meer.
2 metingen van 10 minuten is gebruikelijk.
1 meting met de douchekop op de normale plek en de normale stand van de thermostaat kraan.
1 meting met de douchekop in het toilet of zet een specie kuip neer. In iedergeval mag het afval water niet het douche putje in. (uit het raam hangen
neem de gasstand voor en na de meting. En doe dit ook met de meter in de koudwater hoofd leiding.
Zorg wel dat je zeker weet hoe je die meters afleest. En tot op de liter.
Ik, en meerderen denk ik, zijn mega benieuwd hoe die easy drain in een praktijk situatie presteert.
Zit er nu nog een verschil tussen de volgende producten:
-Technea douchepijp WTW RV21 V-3 (2100mm) €442,46,-
-Recoh-vert douchepijp WTW RV21 V-3 (2100mm) €489,00 (lijkt de zelfde als Technea)
-Bries douche-WTW T-DW3 €475375,- of €495,-
Er komt bij ons een regen douche kop (Grohe Rainshower Cosmopolitan 210), welke volgens Grohe werkt bij 8,7L per minuut, het maximale water verbruik kan ik zo 1,2,3 niet vinden.
Wij zijn van plan om de douche wtw alleen op de koud water leiding van de douche aan te sluiten.
[ Voor 13% gewijzigd door Sjembecks op 29-03-2016 17:05 ]
Dus de uitgang van de douche wtw gaat alleen naar de koude kant van de thermostaat kraan?Sjembecks schreef op dinsdag 29 maart 2016 @ 14:55:
Wij zijn van plan om de douche wtw alleen op de kout water leiding van de douche aan te sluiten.
Dus niet ook nog naar CV ketel enzo?
Dan kun je gewoon de goedkoopste nemen. Anders moet je die van Bries nemen voor meer flow, maar dat lijkt niet echt nodig.
Mij lijkt dat de thermostaat kraan dit toch bij regelt of is dit een denk fout.
Ga dit even overleggen met mij installateur
Wijziging:
Zie op de technea site het volgende staan:
Rendementsverschillen bij aansluitwijze A, B, C Rendementsverschillen bij aansluitwijze A, B, C.
A = aansluiting voorverwarmdwater op mengkraan en ketel. 100%
B = aansluiting voorverwarmdwater op Ketel. 50%
C = aansluiting voorverwarmdwater op mengraan. 90%
Dus bij een rendement van de douche wtw van +- 30% kom je op 27% uit.
Toch even kijken of ik het nog kan aanpassen
[ Voor 97% gewijzigd door Sjembecks op 29-03-2016 15:45 ]
făbŞŤĄŘ - Mijn PC
Als de douche afvoer niet in de buurt is van de koud water aanvoer naar de cv ketel toe.
Ik ga maar eens proberen een meting te doen op deze wijze. Ik wil ook wel zien wat het rendement is. Is altijd wel leuk om te weten, ook voor de TVT liefhebbers hier op het forum.Seafarer schreef op dinsdag 29 maart 2016 @ 14:53:
[...]
Dat is natuurlijk wel jammer. Want eigenlijk weet je niet eens of je wtw wel werkt of dat die zo erg vervuild is dat een schoonmaak beurtje nodig is.
Het staat hier vol met metingen daar is informatie genoeg over te vinden.
Stelt ook weinig voor.
Beter is het te meten als je alleen thuis bent. Zodat niet iemand per ongeluk het toilet doortrekt en je watermeting niet meer klopt.Zorg ook dat de verwarming op 17 graden of uit staat anders klopt je gas meting niet meer.
2 metingen van 10 minuten is gebruikelijk.
1 meting met de douchekop op de normale plek en de normale stand van de thermostaat kraan.
1 meting met de douchekop in het toilet of zet een specie kuip neer. In iedergeval mag het afval water niet het douche putje in. (uit het raam hangen)
neem de gasstand voor en na de meting. En doe dit ook met de meter in de koudwater hoofd leiding.
Zorg wel dat je zeker weet hoe je die meters afleest. En tot op de liter.
Ik, en meerderen denk ik, zijn mega benieuwd hoe die easy drain in een praktijk situatie presteert.
Maar eerlijk gezegd, de terugverdientijd kan me gestolen worden. Ik wilde per sé een WTW in mijn badkamer hebben en aangezien een pijp of die WTW douchegoot met het hogere rendement dan de Easydrain onmogelijk waren om in te passen, is het die geworden.
Inderdaad, dat hangt er helemaal vanaf. Bij mij liep de koudwaterleiding naar de CV-ketel niet in de buurt van mijn badkamer. Ik heb nu dus de koudwater leiding naar mijn badkamer op de WTW gehangen en vanuit de badkamer een nieuwe koud water leiding vanaf de WTW naar de CV-ketel laten aanleggen. Die leiding is wel een meter of 7 lang, dus niet geweldig voor het rendement, maar beter dan niets hopelijk. De oude koudwaterleiding is net onder mijn CV-ketel afgedopt en vervangen door de nieuwe leiding.!null schreef op dinsdag 29 maart 2016 @ 21:25:
Ja dat heb ik ook gedaan. Maar in sommige huizen loopt het leidingwerk nogal wat anders.
Als de douche afvoer niet in de buurt is van de koud water aanvoer naar de cv ketel toe.
De leiding van de WTW naar de koud inlaat van de douchethermostaatkraan is natuurlijk wel kort, dus dat heeft wel optimaal rendement hopelijk.
Ben erg benieuwd naar je resultaat. Ga (waarschijnlijk) deze er namelijk ook inbouwen, resultaten volgen wanneer het huis klaar is, nog een jaartje of zo.MrScratch schreef op dinsdag 29 maart 2016 @ 22:22:
[...]
Ik ga maar eens proberen een meting te doen op deze wijze.
Klopt mijn redenatie dat het aansluiten van de douchepijp op alleen de thermostaatkraan, minder invloed heeft op het drukverlies dan de douchepijp op beide aansluiten (cv-ketel en thermostaatkraan)? De ketel heeft dan geen last van de douchepijp, en levert dezelfde druk als uit de hoofdkraan komt?
Als ik met die info naar de grafieken kijken in de Technea documentatie, mag ik dan concluderen dat bij de RV20-m (stortdouche variant), 15 l/m, het drukverlies 0,5 bar is op de koudwater aanvoer van de thermostaatkraan?
http://www.technea.nl/upl...erlies_douchepijp_wtw.pdf
[ Voor 29% gewijzigd door fRiEtJeSaTe op 01-04-2016 14:10 ]
Niet alleen om deze rede maar ook omdat mijn installateur een 22mm leiding naar de ketel wil leggen.
De douche wtw zou dit begrenzen op 15mm, dit leek hem niet verstandig.
Technea blijft hier erg schimmig over. Itho heeft het over 46%, met een correctiefactor van 0,85 als het systeem alleen op de thermostaatkraan wordt aangesloten.
[ Voor 31% gewijzigd door fRiEtJeSaTe op 01-04-2016 14:13 ]
Ik weet niet zo goed wat je bedoelt met middenaansluiting?fRiEtJeSaTe schreef op vrijdag 01 april 2016 @ 14:09:
Kan iemand wat zeggen over het rendementsverlies bij gebruik van een douchepijp met middenaansluiting (t.b.v. stortdouche)?
Als je zorgen maakt over de flow van water, dan zou je de Bries WTW pijp kunnen nemen met grotere diameter opening erop. Kijk even wat daar het druk verlies van is.
Ik heb al het water aanvoer naar boven toe door mijn Hei-tech/technea douche wtw lopen. Vermodelijk kan het beter opgelost worden met de douche wtw van Bries met grotere diameter.
Maar eerlijk gezegd interesseert het me weinig, de douche werkt prima met 10 liter / minuut.
Zie hier:!null schreef op vrijdag 01 april 2016 @ 15:24:
[...]
Ik weet niet zo goed wat je bedoelt met middenaansluiting?
http://technea.nl/uploads...erlies_douchepijp_wtw.pdf
Recoh-vert-m
Die pijp is voorzien van 1 koudwater aanvoer in het midden, maar 2 uitgangen. Het tapwater heeft hierdoor minder te lijden aan drukverlies. Bij 20 l/m maar 0,2 bar.
Overigens valt op dat Itho maar 20 l/m afvalwater kan verwerken, en de Technea volgens deze folder 45 l/m.
[ Voor 3% gewijzigd door fRiEtJeSaTe op 01-04-2016 17:21 ]
Met 20 l/min tapwater heb je toch gewoon een dubbele nodig of 1 met middenaansluiting?fRiEtJeSaTe schreef op vrijdag 01 april 2016 @ 17:20:
[...]
Zie hier:
Recoh-vert-m
Die pijp is voorzien van 1 koudwater aanvoer in het midden, maar 2 uitgangen. Het tapwater heeft hierdoor minder te lijden aan drukverlies. Bij 20 l/m maar 0,2 bar.
Overigens valt op dat Itho maar 20 l/m afvalwater kan verwerken, en de Technea volgens deze folder 45 l/m.
Staat onderaan in het tabelletje.
en uit de pdf: Warmtewisselaars met een middenaansluiting hebben een lager rendement.
Als je douche en ketel aan wil sluiten is een dubbele in jouw geval dus de beste (en de duurste
De Itho is 40 mm afvoerwater, de technea 50 mm afvoerwater, dus 20 cq 45 is niet zo raar?
[ Voor 11% gewijzigd door AUijtdehaag op 01-04-2016 17:34 ]
Even wat stomme vragen want het kwartje valt hier niet helemaal helaas.Seafarer schreef op zondag 20 maart 2016 @ 12:46:
Metingen:
Koud water 7.96ltr/min. Warm water uit de ketel 4.60 ltr/min. Gas 38.43ltr/min. 4.83ltrgas/ltr.water
Douchekop op glijstang:
- Staat de rest van verwarming en ander warm water verbruik uit?
- Hoe kun je voor 4.6 liter warm water 38.43 liter gas nodig hebben en voor 3.76 liter warm water maar 23.29 liter gas? Je ketel veranderd toch niet kwa efficiency. Ik had verwacht dat je veel minder warm water nodig zou hebben (want je koud water wordt al deels voorverwarmd dus andere mengverhouding in de thermostaat kraan) en daarom minder gas.
Ik zou dan zeggen: (8.23/7.96 =) 1.03 * (1-(3.76-4.6=)) 0.18 = 19% besparing.
Dus 3% meer totaal water met 18% minder warm water = 19% besparing.
Die gasmeting kan toch ook komen doordat bij je eerste meting de boiler wellicht op zo'n laagste/koudste punt zit en alles gaat opwarmen waarintegen bij de WTW meting hij net is opgewarmd?
Excuses voor mijn onwetendheid.

[ Voor 13% gewijzigd door Card Nox op 01-04-2016 23:11 ]
Dat snap ik, maar er staat nergens vermeld wat het rendementsverlies is t.o.v. een 'standaard' wtw douchepijp. Overigens wil ik alleen de thermostaatkraan aansluiten wat al +/- 15% rendementsverlies oplevert, dus als dat percentage dan onder de 30 procent gaat zakken vraag ik me af of het nog zin heeft zo'n ding te plaatsen.AUijtdehaag schreef op vrijdag 01 april 2016 @ 17:27:
[...]
Met 20 l/min tapwater heb je toch gewoon een dubbele nodig of 1 met middenaansluiting?
Staat onderaan in het tabelletje.
en uit de pdf: Warmtewisselaars met een middenaansluiting hebben een lager rendement.
Als je douche en ketel aan wil sluiten is een dubbele in jouw geval dus de beste (en de duurste)
[ Voor 10% gewijzigd door fRiEtJeSaTe op 02-04-2016 10:07 ]
Maar hoe zit dat qua afvoer? Past al het water van twee douches wel via dezelfde afvoer? Ik zou zeggen van wel omdat het idee juist is dat het water normaal gesproken aan de wand kleeft en daar de warmteoverdracht doet. Dat zal dan dus minder efficient gaan omdat er meer door het midden loopt. Of is er kans dat het toch teveel is?
Zie een paar berichten boven je:Milmoor schreef op zaterdag 02 april 2016 @ 19:56:
Maar hoe zit dat qua afvoer? Past al het water van twee douches wel via dezelfde afvoer?
Da's best een hoop, een spaardouche doet 6 á 7 liter per minuut dus twee douches moet geen probleem zijn.fRiEtJeSaTe schreef op vrijdag 01 april 2016 @ 17:20:
[...]
Sorry, ik heb de griep en ben niet helder. Ik probeer het morgen nog eens, want nu zie ik het niet.
Antwoord van Technea:fRiEtJeSaTe schreef op zaterdag 02 april 2016 @ 10:05:
[...]
Dat snap ik, maar er staat nergens vermeld wat het rendementsverlies is t.o.v. een 'standaard' wtw douchepijp. Overigens wil ik alleen de thermostaatkraan aansluiten wat al +/- 15% rendementsverlies oplevert, dus als dat percentage dan onder de 30 procent gaat zakken vraag ik me af of het nog zin heeft zo'n ding te plaatsen.
"De douchepijp met midden aansluiting heeft geen rendementstesten ondergaan. Dit, aangezien deze douchepijp niet interessant genoeg is voor het terugwinnen van warmte uit douchewater in de huidige nieuw bouw. De rendementen van deze douchepijp zullen vrij laag zijn t.o.v. de enkele douchepijp en de dubbele (type V4). Dit omdat de flow vrij hoog wordt in deze douchepijp."
onwetendheid of kritische blik.Card Nox schreef op vrijdag 01 april 2016 @ 23:09:
[...]
Even wat stomme vragen want het kwartje valt hier niet helemaal helaas.
- Staat de rest van verwarming en ander warm water verbruik uit?
- Hoe kun je voor 4.6 liter warm water 38.43 liter gas nodig hebben en voor 3.76 liter warm water maar 23.29 liter gas? Je ketel veranderd toch niet kwa efficiency. Ik had verwacht dat je veel minder warm water nodig zou hebben (want je koud water wordt al deels voorverwarmd dus andere mengverhouding in de thermostaat kraan) en daarom minder gas.
Ik zou dan zeggen: (8.23/7.96 =) 1.03 * (1-(3.76-4.6=)) 0.18 = 19% besparing.
Dus 3% meer totaal water met 18% minder warm water = 19% besparing.
Die gasmeting kan toch ook komen doordat bij je eerste meting de boiler wellicht op zo'n laagste/koudste punt zit en alles gaat opwarmen waarintegen bij de WTW meting hij net is opgewarmd?
Excuses voor mijn onwetendheid.
Bedenk wel dat de boiler eerst gevuld wordt met water van 12 graden en daarna van 25 graden.
Thermostaat kranen gaan vol open op heet water en mengen koud bij.
Verwarming was uit en ik was alleen thuis. Dat voorkomt dat een huisgenoot per ongeluk water verbruikt.
Als ik nog eens een meting ga doen dan doe ik eerst de warm water kraan open tot de ketel opstart.
Kraan dicht. wachten tot ketel helemaal gestopt is en dan een meting doen.
Zodat het start punt van de metingen meer gelijk is.
Redenering is als volgt:
Deze ketel heeft een vrij grote aluminium warmtewisselaar, daar stroomt cv water door en (drieweg klep) zorgt ervoor dat de 25 liter boiler verwarmt wordt. Maar dit cv water wordt wel 77 graden. Dus de warmte wisselaar, van de gassen, is nog heter. De ketel kan ook niet verder terug moduleren. dus rookgas verlies zal ook toenemen.?? Al die warmte ophoping geeft veel start voordeel bij de tweede meting.
Water metertje voor de ketel kapot ??
Ik blijf het een geweldig apparaat vinden. Maar een keer per jaar een goede reproduceerbare test meting maken lijkt me niet verkeerd. Dat is dus nog niet gelukt.
Gaan we nog eens doen.

[ Voor 4% gewijzigd door Seafarer op 09-04-2016 19:28 . Reden: tik vautje en aanpassing. ]