Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Iemand ooit gemeten aan douchewarmtewisselaar (DWTW)?

Pagina: 1 ... 14 ... 18 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• Rhaelak
  • Registratie: januari 2015
  • Laatst online: 17-11-2019
Blijft jammer dat het in onze badkamer eigenlijk niet te doen is om een douche WTW pijp te installeren. In de bouwkundige koof is erg weinig ruimte en de waterafvoer douche is aangesloten op de afvoer van de WC. Dus dat wordt niks.

Enige wat ik zo kan bedenken om te doen is een douchebak WTW. Van de zomer willen we de badkamer een beetje aanpassen, misschien dat ik dat dan nog kan doen.

• Milmoor
  • Registratie: januari 2000
  • Laatst online: 22:11

Milmoor

Footsteps and pictures.

quote:
Milmoor schreef op zaterdag 02 april 2016 @ 19:56:
Maar hoe zit dat qua afvoer? Past al het water van twee douches wel via dezelfde afvoer?
Inmiddels ben ik iets wakkerder: uit http://technea.nl/uploads...erlies_douchepijp_wtw.pdf
Er kan maximaal 45 l/min aan afvalwater wegstromen door de Douchepijp/Recoh-vert. Het drukverlies in het leidingwater (toevoer tapwater) is gevoeliger, bij meer dan 14 l/min wordt het drukverlies te groot. Bij een standaard douche is de toevoer van tapwater altijd beneden de 14 l/min.
Kortom, afvoer is geen probleem zolang je maar geen mega stortdouche hebt.

Rekeningrijden is onvermijdelijk, uitstel is struisvogelpolitiek.

• Seafarer
  • Registratie: november 2012
  • Laatst online: 10-05 23:45

Seafarer

ondertitel

quote:
Milmoor schreef op zaterdag 09 april 2016 @ 20:41:
[...]

Inmiddels ben ik iets wakkerder: uit http://technea.nl/uploads...erlies_douchepijp_wtw.pdf
Er kan maximaal 45 l/min aan afvalwater wegstromen door de Douchepijp/Recoh-vert. Het drukverlies in het leidingwater (toevoer tapwater) is gevoeliger, bij meer dan 14 l/min wordt het drukverlies te groot. Bij een standaard douche is de toevoer van tapwater altijd beneden de 14 l/min.
Kortom, afvoer is geen probleem zolang je maar geen mega stortdouche hebt.
2 wtw pijpen naast elkaar.

2X 14 = 28 ltr per minuut. Spoel je zelf ook door het putje. 8)

Technea verkoopt dit ook. RV20 V4

Een CV-Ketel is een vlamkoeler en een radiator is een waterkoeler.

• Milmoor

Milmoor

Footsteps and pictures.

Ik verwacht het met 1 buis af te kunnen. Die kost al 1100, en dat vindt ik genoeg (projectontwikkelaar: 500 aanschaf, 200 plaatsen, 400 ken ik niet malus ;)).

• reinouts
  • Laatst online: 28-02 17:25
Ah, precies het topic dat ik zoek. Mijn nieuwbouwhuis wordt binnenkort opgeleverd met de badkamer casco. De zaak die wij opdracht hebben gegeven voor het installeren van de badkamer is niet bekend met douche-wtw's maar ik zou er toch graag een willen hebben. Omdat de badkamer boven de keuken zit en alles vrij krap bemeten denk ik dat ik het best af ben met een douchegoot-wtw. Die van Technea en Dutch Solar Systems zijn beide erg duur (richting €1100), de EasyDrain valt mee maar heeft wat minder rendement.

Is de EasyDrain een goede investering? Ik begrijp dat hij alleen af en toe moet worden schoongemaakt...
Noot: wij hebben stadsverwarming.

• !null
  • Registratie: maart 2008
  • Laatst online: 22:17
Je hebt ook nog een Aco douchegoot, ook wel prijzig.

Easydrain lijkt me een goede keus, er is hier op tweakers alleen nog niet zoveel ervaring mee.

Je badkamer boer zou er uit moeten komen aan de hand van de documentatie lijkt me.

Douche WTW - Zonneboiler - L/W warmtepomp - energieneutraal huis

• Milmoor

Milmoor

Footsteps and pictures.

quote:
reinouts schreef op dinsdag 12 april 2016 @ 22:19:
Is de EasyDrain een goede investering? Ik begrijp dat hij alleen af en toe moet worden schoongemaakt...
Noot: wij hebben stadsverwarming.
Niet WTW specifiek: in een douche is een putje veel fijner dan een douchegoot. Qua schoonmaak scheelt dat een hoop geklooi. Het is niet erg als de verticale WTW wat verderop zit. Bij ons komt hij zelfs een verdieping lager tov onze meest gebruikte douche.

• fRiEtJeSaTe
  • Registratie: september 2003
  • Laatst online: 26-05 23:36
Wellicht handig als referentie. Reactie van Technea op mijn vraag of ik met een standaard douchepijp af kan. Ketel is een Calenta 40c, douchekop (hansgrohe 27337000) en handdouche (hansgrohe 26530000) kunnen tegelijk aan. Ketel kan 19,5 liter p/m leveren (40 graden).

"I.v.m. de capaciteit van de ketel zou ik u toch een dubbele douchepijp wtw adviseren, de type RV20d-V4. I.v.m. de capaciteit van het warmwatertoestel zou in de praktijk de 33 liter niet gehaald worden. De dubbele douchepijp V4 heeft een capaciteit van ca 28 liter per minuut."

• !null
quote:
fRiEtJeSaTe schreef op woensdag 13 april 2016 @ 08:56:
"I.v.m. de capaciteit van de ketel zou ik u toch een dubbele douchepijp wtw adviseren, de type RV20d-V4. I.v.m. de capaciteit van het warmwatertoestel zou in de praktijk de 33 liter niet gehaald worden. De dubbele douchepijp V4 heeft een capaciteit van ca 28 liter per minuut."
Weetje of het klopt dat die douchekop 33 liter per minuut doet? Dat is ook wel erg veel.

De Technea producten zijn prima, maar ik denk voor dit soort grote douches in particuliere huizen.
Technea heeft prima spul voor als meerdere douches hebt zoals een fitness centrum ofzo.

In dit geval zou ik even kijken naar de Bries douche WTW pijp. Is eigenlijk eenzelfde product. Maar zij hebben een stortdouche variant, met 3/4 inch aansluitingen zodat er meer liter/min doorheen kan.
Alleen zakt het rendement dan wel iets tegenover de normale met lagere flow.
Toch zou ik daarvoor gaan ipv een dubbele Technea, dat zou ook een stuk duurder zijn met twee pijpen.

[Voor 31% gewijzigd door !null op 14-04-2016 11:13]

• fRiEtJeSaTe
quote:
!null schreef op donderdag 14 april 2016 @ 11:12:
[...]
Weetje of het klopt dat die douchekop 33 liter per minuut doet? Dat is ook wel erg veel.

De Technea producten zijn prima, maar ik denk voor dit soort grote douches in particuliere huizen.
Technea heeft prima spul voor als meerdere douches hebt zoals een fitness centrum ofzo.

In dit geval zou ik even kijken naar de Bries douche WTW pijp. Is eigenlijk eenzelfde product. Maar zij hebben een stortdouche variant, met 3/4 inch aansluitingen zodat er meer liter/min doorheen kan.
Alleen zakt het rendement dan wel iets tegenover de normale met lagere flow.
Toch zou ik daarvoor gaan ipv een dubbele Technea, dat zou ook een stuk duurder zijn met twee pijpen.
Hoofddouche doet 18 liter p/m, handdouche 15 liter p/m. Maar omdat de ketel maar 19,5 liter levert zal dit in de praktijk het maximum zijn.

Ik vind een dubbele WTW-pijp ook iets teveel van het goede en vraag me af of ik dat nog terugverdien.
Zodra je dit soort volumes erdoor gaat duwen wordt men erg schimmig over de te behalen rendementen. Bries geeft in haar Kiwa certificaat aan 50% efficiency, bij 12,5 liter p/m. Ik sluit de WTW alleen aan op de thermostaatkraan, dus daar trek ik al 15% vanaf, kom ik op 42,5%. Maar bij mij gaat er dus 19,5 liter p/m doorheen. Hoeveel blijft er dan nog over?

Alles boven de 30% vind ik prima qua terugverdientijd.

• Sjembecks
  • Registratie: oktober 2011
  • Laatst online: 29-05 15:55
Ik denk dat jij in de meeste gevallen gewoon aan de 12.5 liter p/m zit.
Hoe vaak doe jij de douche 100% open, meestal staat die hier 1/2 open dus +- 10liter p/m .

• fRiEtJeSaTe
quote:
Sjembecks schreef op donderdag 14 april 2016 @ 13:43:
Ik denk dat jij in de meeste gevallen gewoon aan de 12.5 liter p/m zit.
Hoe vaak doe jij de douche 100% open, meestal staat die hier 1/2 open dus +- 10liter p/m .
Ik denk altijd gezien ik alleen de temperatuur kan instellen.

[Voor 12% gewijzigd door fRiEtJeSaTe op 14-04-2016 13:46]

• !null
Zeg, gezien je met zulke grote douches aan de gang gaat: Je weet dat zonneboiler en warmtepompboilers nu subsidie krijgen? Je kunt al heel betaalbaar een klein zonneboilersetje op je dak krijgen. (500 tot 700 euro, incl subsidiekorting excl installatie)
Kijk even op http://solesta.nl/, dan zou ik voor dat beetje extra geld voor de 30v gaan. Dan heb je 100 liter, en dat maak je denk ik altijd wel op, dat betekent dat je er altijd plezier van de investering hebt. En samen met douche wtw werkt het helemaal mooi.
Je zet hem dan gewoon voor de ketel in het circuit.
quote:
fRiEtJeSaTe schreef op donderdag 14 april 2016 @ 13:34:
[...]

Hoofddouche doet 18 liter p/m, handdouche 15 liter p/m. Maar omdat de ketel maar 19,5 liter levert zal dit in de praktijk het maximum zijn.
Gebruik je die vaak tegelijk? Ik denk het eigenlijk niet.
quote:
Ik vind een dubbele WTW-pijp ook iets teveel van het goede en vraag me af of ik dat nog terugverdien.
Zodra je dit soort volumes erdoor gaat duwen wordt men erg schimmig over de te behalen rendementen. Bries geeft in haar Kiwa certificaat aan 50% efficiency, bij 12,5 liter p/m.
Dit is zo voor de stortdouche 3/4e versie, niet voor de 1/2inch normale, die heeft meer rendement.
quote:
Ik sluit de WTW alleen aan op de thermostaatkraan
Oh, maar dan gaat er veel minder liter/minuut doorheen. Want dan gaat niet al het water er doorheen. Het lijkt me geen probleem in de praktijk.

En mocht het wel een "probleem" vormen in de praktijk, dan zou dat betekenen dat er iets minder liters per minuut uit de douche komen. Dat is ook zuiniger :+ En die kun je wel missen denk ik.

Ik kan je helemaal niks garanderen, maar ik zou er wel op durven gokken met die Bries stortdouche variant.

[Voor 19% gewijzigd door !null op 14-04-2016 14:27]

• fRiEtJeSaTe
Heb contact gehad met dutchsolarsystems en zij denken (omdat ik hem alleen op de thermostaatkraan aansluit) dat het met de standaard variant ook moet kunnen.

Wellicht handig om te vermelden. De Kiwa certificaten zijn verkregen met een NEN7120 testprocedure. Deze schrijft voor dat bij het meten de hoeveel afvalwater en tapwater die door de WTW-pijp gaan evenredig zijn. E.e.a. kan dus nog wat afwijken. Ik heb er inmiddels wat vertrouwen in en ga de standaard douchepijp van Bries proberen. Bedankt allen.

[Voor 54% gewijzigd door fRiEtJeSaTe op 14-04-2016 15:30]

• prein2
  • Registratie: februari 2007
  • Laatst online: 20:42

prein2

2.430 kWp, Solaredge SE2200

quote:
Goeiedag wat een waardeloze site! Ik was serieus geïnteresseerd in types, prijzen etc. maar er staat echt helemaal niets. Als je als fabrikant geen 'producten' onderdeel op je site hebt en alleen wat kreten en folders dan haak ik af. ;w

Wel jammer, ik had wel willen weten hoe groot het vat was, hoe groot het paneel was, etc.

PVoutput

• !null
quote:
prein2 schreef op donderdag 14 april 2016 @ 15:40:
[...]

Goeiedag wat een waardeloze site! Ik was serieus geïnteresseerd in types, prijzen etc. maar er staat echt helemaal niets. Als je als fabrikant geen 'producten' onderdeel op je site hebt en alleen wat kreten en folders dan haak ik af. ;w

Wel jammer, ik had wel willen weten hoe groot het vat was, hoe groot het paneel was, etc.
Is inderdaad beetje irritante site ja. Maar kijk hier maar even, en zie dan de PDFs van Opslagvat en Collector
http://solesta.nl/downloads/?sector=alle%20sectoren

De particulieren PDF voegt weinig toe.

Gaat om een 100 liter vat met leegloopsysteem. 20 tot 30 heatpipes collector, naar keuze.
Installatie documenten staan er ook, dan kun je oordelen of je het zelf wil doen.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• mouse86
  • Registratie: november 2007
  • Laatst online: 21:14
Zo! Wat ben ik onwijs blij dat ik gisteren dit topic tegen ben gekomen! Ik zit nu midden in m`n DHZ verbouwing en had nog niet de tijd gehad/genomen om de woning te verduurzamen. Bij mij liggen alle plafonds en muren open dus kan alles verstoppen / trekken wat ik wil. Heb net de CV ketel geplaatst op de 2e etage.

Ik heb vandaag de Technea v3 douchepijp gekocht. Ik ga hem aansluiten op de koudwater leiding die direct naar de douches loopt. Ben benieuwd of ik last ga krijgen van een te hoog drukverlies omdat ik een dubbele stortdouche a 12L/m per stuk heb geplaatst (hansgrohe Raindance Select S 240 26467000) + een hand-douche. Als dat zo is, dan doe ik één van beide stort-douches op de WTW en laat ik de ander gewoon zoals het is.

Ik heb een CW5 ketel die 15L/M geeft en heb helaas de douches nog niet kunnen testen wat voor straal eruit komt als ze beiden aan staan. Het zou een te kleine ketel zijn als beide stortdouches aan gaan. Wellicht dat de WTW hier een positief effect op heeft.
quote:
!null schreef op donderdag 14 april 2016 @ 14:20:
Zeg, gezien je met zulke grote douches aan de gang gaat: Je weet dat zonneboiler en warmtepompboilers nu subsidie krijgen? Je kunt al heel betaalbaar een klein zonneboilersetje op je dak krijgen. (500 tot 700 euro, incl subsidiekorting excl installatie)
Ik dacht dat zonneboilers vanaf 5k begonnen, ik vind dit wel heel interessant om te lezen! Ik zie alleen nergens de prijzen 500 a 700 euro zoals je aangeeft voor deze boilersetjes. Kun je me de link laten zien waar ik hem voor die prijs kan kopen?
En heb jij er ervaring mee?

Ik denk als ik zo`n zonneboiler erbij zet, dat ik dan zeker geen grotere ketel hoef aan te schaffen (wil ik liever niet, want de huidige is slechts een jaar oud)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: oktober 2006
  • Niet online
quote:
mouse86 schreef op dinsdag 10 mei 2016 @ 20:15:
Zo! Wat ben ik onwijs blij dat ik gisteren dit topic tegen ben gekomen! Ik zit nu midden in m`n DHZ verbouwing en had nog niet de tijd gehad/genomen om de woning te verduurzamen. Bij mij liggen alle plafonds en muren open dus kan alles verstoppen / trekken wat ik wil. Heb net de CV ketel geplaatst op de 2e etage.

Ik heb vandaag de Technea v3 douchepijp gekocht. Ik ga hem aansluiten op de koudwater leiding die direct naar de douches loopt. Ben benieuwd of ik last ga krijgen van een te hoog drukverlies omdat ik een dubbele stortdouche a 12L/m per stuk heb geplaatst (hansgrohe Raindance Select S 240 26467000) + een hand-douche. Als dat zo is, dan doe ik één van beide stort-douches op de WTW en laat ik de ander gewoon zoals het is.
..
Waarom dan niet deze gekozen?
http://www.groene-energie...dubbel-wtw-rv20d1-v4.html

Was te duur?
(vind het wel een beetje zonde dat hij niet op de ketel wordt aangesloten... dan heb je er minder besparing/plezier van)

Met grote verbouwingen zou ik ook eens kijken naar:
groot hygiëne buffervat met zonneboilerspiraal (zodat je later die keuze kan maken)
L/w warmtepomp Mitsubsidie uit spanje
Had je al zonnepanelen?

[Voor 126% gewijzigd door AUijtdehaag op 10-05-2016 21:00]

PV Output - Panasonic Hit Kuro/Solar Frontier - 5 kW Mitsubsidie

Acties:
  • 0Henk 'm!

• mouse86
quote:
AUijtdehaag schreef op dinsdag 10 mei 2016 @ 20:45:
[...]

Waarom dan niet deze gekozen?
http://www.groene-energie...dubbel-wtw-rv20d1-v4.html

Was te duur?
(vind het wel een beetje zonde dat hij niet op de ketel wordt aangesloten... dan heb je er minder besparing/plezier van)

Met grote verbouwingen zou ik ook eens kijken naar:
groot hygiëne buffervat met zonneboilerspiraal (zodat je later die keuze kan maken)
L/w warmtepomp Mitsubsidie uit spanje
Had je al zonnepanelen?
Inderdaad, de V4 technea dubbele pijp vind ik te duur. Die is 1000euro tov 450 wat ik nu kwijt ben. Ik kan de pijp die ik nu gekocht heb zo aansluiten aan de CV maar ik doe dat (nog) niet als bewuste keuze. Misschien dat ik wel een dummy pijp trek naar de CV om het verschil te testen.

Maar de reden dat ik het niet doe is omdat ik vind het niet juist dat ze aangeven dat de WTW ook naar de CV moet toe lopen. Ik geloof best dat de WTW rendement hiervan beter zal worden want: betere doorstroming. Maar ik weet vrijwel zeker dat je CV hierdoor minder rendement krijgt. Immers; hogere aanvoer temperatuur betekend meer verliezen bij de ketel doordat er meer warmte via rookgas verloren gaat. Hoe kouder de temperatuur aan het einde van rookgas uitgang, hoe beter het rendement van de CV.

Zonnepanelen staan ook in de planning. Iig zijn de kabels al getrokken van BG naar het dak. Dus aansluiten en klaar. Het is een plat dak zonder obstakels en zuiden is vol in beeld. Eigenlijk ben ik te laat bezig met duurzaamheid, maar ik had een bouwval gekocht: geen muren, riool, elektra, dus mijn focus was eigenlijk eerst daarop geweest. Wel (zeer) goede isolatie overal geplaatst met L2O radiatoren van jaga.

Ik ga morgen eens kijken naar dat buffervat. Als je nog andere tips hebt, graag!!

Acties:
  • 0Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
Rendement van de ketel is niet interressant bij 10 minuten douchen.
Met cv verwarming wel...

Toen ik nog een ketel had, bespaarde ik 36% aan gas met de douchewtw, simpelweg omdat het gaspitje lager brandde vanwege hogere temperatuur aanvoer.
Maar je kan in ieder geval de leiding leggen, is altijd een goed idee.

Nu niet meer interessant hier in ieder geval. Douche elektrisch...
Maar dan met 5-7 ltr/minuut (is ook duurzaam ;) )

[Voor 28% gewijzigd door AUijtdehaag op 10-05-2016 21:34]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• mouse86
quote:
AUijtdehaag schreef op dinsdag 10 mei 2016 @ 21:32:
Rendement van de ketel is niet interressant bij 10 minuten douchen.
Met cv verwarming wel...
Moet het maar eens testen. Maar als ik hem zowel naar CV als douche toe laat gaan, dan weet ik zeker dat ik een probleem krijg met waterdruk. Ik las iets in de handleiding om dan parallel een waterleiding te laten lopen, maar dat gaat zeker ten koste van rendement. Maar ik test het tzt dan.

Wat bedoel jij met Mitsubsidie ? Ik dacht dat er Mitsubishi stond (dat merk) maar dat bedoel je vast niet haha

Acties:
  • +1Henk 'm!

• weebl15
  • Registratie: februari 2005
  • Laatst online: 30-05 13:06
quote:
mouse86 schreef op dinsdag 10 mei 2016 @ 21:40:
[...]

Wat bedoel jij met Mitsubsidie ? Ik dacht dat er Mitsubishi stond (dat merk) maar dat bedoel je vast niet haha
:D :P

Acties:
  • 0Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
quote:
mouse86 schreef op dinsdag 10 mei 2016 @ 21:40:
[...]

Moet het maar eens testen. Maar als ik hem zowel naar CV als douche toe laat gaan, dan weet ik zeker dat ik een probleem krijg met waterdruk. Ik las iets in de handleiding om dan parallel een waterleiding te laten lopen, maar dat gaat zeker ten koste van rendement. Maar ik test het tzt dan.

http://www.rvo.nl/subsidi...ke-apparaten/warmtepompen
https://www.instaladoratermica.com/30-ecodan
Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en koelen 2
Je hebt nog wat te lezen... ;)

(overigens nog weinig mensen die melding gemaakt hebben, die de subsidie toegekend hebben gekregen)

[Voor 6% gewijzigd door AUijtdehaag op 10-05-2016 21:49]

• mouse86
quote:
AUijtdehaag schreef op dinsdag 10 mei 2016 @ 21:46:
[...]

http://www.rvo.nl/subsidi...ke-apparaten/warmtepompen
https://www.instaladoratermica.com/30-ecodan
Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en koelen 2
Je hebt nog wat te lezen... ;)

(overigens nog weinig mensen die melding gemaakt hebben, die de subsidie toegekend hebben gekregen)
Nu weet ik het weer. Ik had wel over warmtepompen gelezen voor warm water / CV. Maar die dingen zijn toch helemaal niet rendabel? Dwz binnen een jaar of 10/15jr dat je het geld terug verdient? Of is dat onjuist?

• AUijtdehaag
  • Niet online
quote:
mouse86 schreef op woensdag 11 mei 2016 @ 20:27:
[...]
Nu weet ik het weer. Ik had wel over warmtepompen gelezen voor warm water / CV. Maar die dingen zijn toch helemaal niet rendabel? Dwz binnen een jaar of 10/15jr dat je het geld terug verdient? Of is dat onjuist?
PUHZ-SW50VHA + ERSD-VM2C (kan koelen en verwarmen)
2831 euro + 295 euro verzend = 3126 euro
3126 - 2300 subsidie = 826 euro. (vind daar eens een nieuwe plofketel voor?)

Met overschot van 1111 kWh (wordt meer door mijn onlangs PV uitbreiding) en geen gasaansluiting meer.
Niet rendabel?

(komen natuurlijk meer kosten bij, aansluitmaterialen en buffervat, net hoe ver je daarin wilt gaan. Ik doe ook alles zelf installeren...)

Maar die discussie hoort hier niet... ;)
Hier wel: Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en koelen 2
Of hier: Warmtepomp of cv ketel?

[Voor 31% gewijzigd door AUijtdehaag op 11-05-2016 21:45]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Milmoor

Milmoor

Footsteps and pictures.

Grappig puntje, quote van mijn projectontwikkelaar: "In verband met de warmtenet aansluiting gaan wij geen douche WTW plaatsen. Dit heeft totaal geen meerwaarde zegt hij. Dus deze heb ik van de lijst gestreept." ;). De optie was toch al te duur. Ik kijk wel wat ik laatst zelf kan regelen. Er zit een leidingschacht op de juiste plek.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• -Tarantula-
  • Registratie: augustus 2003
  • Laatst online: 10-05 08:39
Ben momenteel aan het twijfelen om een stortdouche wtw te nemen en deze aan te sluiten op aanvoer ketel en koudwater van thermostaatkraan, of om een gewone douche wtw te nemen en deze enkel op thermostaat aan te sluiten.

Heb schrik dat een bad laten vollopen langer zal duren met een normale wtw aangesloten op de aanvoer van de ketel.

Als ik dan weer een stortdouche uitvoering neem zou ik met hetzelfde probleem zitten tenzij ik dan een collector plaats en de twee 1/2" uitgangen hierop aansluit en van daaruit met een 3/4" naar ketel en een 1/2" naar thermostaatkraan.

natuurlijk gaat het rendement van de stortdouche wtw achteruit tov een gewone wtw, maar deze heeft dan opnieuw een lager rendement indien enkel op de thermostaatkraan wordt aangesloten? :p

Acties:
  • 0Henk 'm!

• mouse86
Weet iemand hoe dit zit bij de Technea WTW pijp V3 ? Ik heb hem dit weekend aangesloten maar twijfel of ik dat juist heb gedaan. In de handleiding wordt gesproken over de "rotator". Ik maak hieruit op dat het gaat om het Y bocht die meegeleverd is. Maar tevens zijn er ook nog 2stuk 45 graden bochten meegeleverd. Ik heb daarvan slechts één gebruikt (zie onderstaande foto). Ik vraag me nu af of het vereist is dat alle drie 45 graden bochten worden gebruikt of niet. Waarom ik mij dit afvraag, is omdat als ik kijk in de afvoer, ik niet de indruk heb dat het water in een roterende beweging naar beneden stroomt. Het afvoerwater lijkt hard tegen de wand van de pijp aan de stromen. Hoe het vervolgens naar beneden valt kan ik niet zien door de stroming van het water. (zie de video, waar je het water ziet stromen tegen de wand van de WTW.

video
YouTube: Technea RV21 V3 inspection test

(ondertussen zal ik ook Technea zelf proberen te bereiken)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• !null
quote:
mouse86 schreef op dinsdag 17 mei 2016 @ 08:50:
In de handleiding wordt gesproken over de "rotator".
Ik heb een Hei-tech, gelijk aan Technea. Wordt ook over een rotator gesproken. En dat is inderdaad zo'n glijbaan bocht.
Die had ik er niet bij, alleen de pijp. En die heb ik aangesloten, dus geheel zonder rotator.

De rotator zal wel helpen, maar ik verbuik hier toch echt 1/3e minder gas op 10 minuten douchen, dus werken doet het wel.
De ontluchting die er ook op de rotator zit was mijn inziens niet echt nodig omdat hij uit kwam op de grote leiding (maatje 110mm) die ook naar zolder gaat en daar ook onlucht wordt.
quote:
mouse86 schreef op dinsdag 10 mei 2016 @ 20:15:

Ik heb een CW5 ketel die 15L/M geeft en heb helaas de douches nog niet kunnen testen wat voor straal eruit komt als ze beiden aan staan. Het zou een te kleine ketel zijn als beide stortdouches aan gaan. Wellicht dat de WTW hier een positief effect op heeft.

[...]

Ik dacht dat zonneboilers vanaf 5k begonnen, ik vind dit wel heel interessant om te lezen! Ik zie alleen nergens de prijzen 500 a 700 euro zoals je aangeeft voor deze boilersetjes. Kun je me de link laten zien waar ik hem voor die prijs kan kopen?
http://solesta.nl/

Site is niet fantastisch, maar ik zou ze even bellen. Want je wil ook installatie kosten weten, dan weet je echt wat het kost. Ik zou het extra geld uit geven om de 30 pijps versie te nemen.
quote:
En heb jij er ervaring mee?
Ben er nu zelf een aan plaatsen, veel grotere.
Er is hier ook een zonneboiler topic.
quote:
Ik denk als ik zo`n zonneboiler erbij zet, dat ik dan zeker geen grotere ketel hoef aan te schaffen (wil ik liever niet, want de huidige is slechts een jaar oud)
Idd, meer capaciteit.

[Voor 14% gewijzigd door !null op 23-05-2016 13:20]

• fRiEtJeSaTe
Mijn douche-wtw wordt geplaatst in een koof in de huiskamer, samen met koud / warm en cv-leidingen.
De koof moet nog gemaakt worden dus ik kan deze vrij indelen.

Omdat hij in de woonkamer hangt is het belangrijk dat ik geen aan-/afvoergeluiden hoor. Ik wil de koof dus goed isoleren. Daarnaast zal er iets moeten gebeuren om de wtw af te schermen van de cv-leidingen.
Als ik de leveranciers mail met vragen hoe ik op geluid kan isoleren schieten ze meteen in de legionella-stuip.

Iemand ideeën?

• Proton_
  • Registratie: november 2011
  • Laatst online: 23:01

Proton_

Team Welles

Ja: de stuip negeren en een degelijke, koperen WTW ophangen.
Isolatie ook tussen de CV en drinkwaterleidingen doen. Verder indien mogelijk boven en onder ventilatiegaten (niet in de woonkamer natuurlijk) en met de opwarming zit het dan wel goed.
De CV leidingen zijn spannender dan de isolatie.

'19 Kona na '15 Zoe, douchen met wtw en Auer Edel Eau

• fRiEtJeSaTe
quote:
mouse86 schreef op dinsdag 17 mei 2016 @ 08:50:
Weet iemand hoe dit zit bij de Technea WTW pijp V3 ? Ik heb hem dit weekend aangesloten maar twijfel of ik dat juist heb gedaan. In de handleiding wordt gesproken over de "rotator". Ik maak hieruit op dat het gaat om het Y bocht die meegeleverd is. Maar tevens zijn er ook nog 2stuk 45 graden bochten meegeleverd. Ik heb daarvan slechts één gebruikt (zie onderstaande foto). Ik vraag me nu af of het vereist is dat alle drie 45 graden bochten worden gebruikt of niet. Waarom ik mij dit afvraag, is omdat als ik kijk in de afvoer, ik niet de indruk heb dat het water in een roterende beweging naar beneden stroomt. Het afvoerwater lijkt hard tegen de wand van de pijp aan de stromen.
De rotator is inderdaad niets meer dan dat Y-stuk en de 45 graden bochten. De bedoeling is om een werveling te creëren, die het water zo evenredig mogelijk verdeelt over de verticale wand. Dit doe je met de 45 graden bochten. Jij mist er 1, dat zal inderdaad niet ten goede komen van de opbrengst. Maar ik zou me er niet te druk om maken. Anderzijds lijkt het me een kleine aanpassing.

Voorbeeld zie pagina 4 van de Technea handleiding.

[Voor 5% gewijzigd door fRiEtJeSaTe op 25-05-2016 13:26]

• !null
quote:
Volgens mij wil jij gewoon de hele koof isoleren. Je heoft niet persee de douche wtw te isoleren. Dat kan ook, maar de installateurs mogen en zullen dat niet aanraden. Al lijkt het me niet zo'n issue als er genoeg capaciteit is. Na vakantie altijd goed doorspoelen.

Maar het deurtje naar de leidingkoof moet je gewoon heel goed sluitend maken (eventueel met een klemsluiting of iets op rubber) en vervolgens wat tegen de achterkant van het deurtje plakken dat geluid tegen houdt.

• Goof2000
  • Registratie: februari 2003
  • Laatst online: 19:14
quote:
fRiEtJeSaTe schreef op woensdag 25 mei 2016 @ 13:04:
Mijn douche-wtw wordt geplaatst in een koof in de huiskamer, samen met koud / warm en cv-leidingen.
De koof moet nog gemaakt worden dus ik kan deze vrij indelen.

Omdat hij in de woonkamer hangt is het belangrijk dat ik geen aan-/afvoergeluiden hoor. Ik wil de koof dus goed isoleren. Daarnaast zal er iets moeten gebeuren om de wtw af te schermen van de cv-leidingen.
Als ik de leveranciers mail met vragen hoe ik op geluid kan isoleren schieten ze meteen in de legionella-stuip.

Iemand ideeën?
Wanneer je het over de pijp isoleren hebt zal inderdaad elke leverancier en installateur (als het goed is) aan legionella denken. Maar je kan ook de koof voorzien van geluidsisolatie (net als bij pc's gebeurd en in opname studios) van die foam 3 hoeken. (weet even de naam niet)
Ik wil het ook doen over 1-2 maanden als mijn huis opgeleverd is, dus ben benieuwd naar je ervaringen en foto's.

• !null
quote:
Goof2000 schreef op donderdag 26 mei 2016 @ 12:39:
Maar je kan ook de koof voorzien van geluidsisolatie (net als bij pc's gebeurd en in opname studios) van die foam 3 hoeken. (weet even de naam niet)
Geluidisolatie is wat anders dan geluidsabsorptie. Die foam driehoeken zijn goedkoop maar okee voor geluidsabsorptie (zoals in een studio). Werking van geluidsisolatie is beperkt. Daar heb je andere producten voor. Meestal komt het neer op het verzwaren van het deurtje, en het goed dichtmaken zodat er geen geluid langs kan.

• gakkethijs
  • Registratie: december 2003
  • Laatst online: 30-05 08:06
Als je er echt een hekel aan hebt aan het geluid, kan je bijvoorbeeld gyproc soundbloc gipsplaten als koofwand gebruiken.

computer2006 specs computer1 specs computer2 specs

Acties:
  • 0Henk 'm!

• maomanna
  • Registratie: februari 2006
  • Laatst online: 29-05 19:21
wij zijn ook plannen aan het maken om de badkamer te verbouwen en lijkt mij een dwtw een mooie toevoeging.

Nu zit ik alleen in de knoei met de aansluiting, namelijk het volgende:

De douche zit precies boven de meterkast, waar ook t water binnen komt.
Daar zou ik een dwtw kunnen plaatsen zonder al te veel gedoe, echter zit de standleiding verder naar links in de koof.
die koof open maken is geen optie.

Kan ik de DWTW in deze situatie wel in de MK hangen en gelijk het koude leidingwater naar de thermostaatkraan aanleggen?

• !null
Dat kan. Maar waarom kan de koof niet open?

• fRiEtJeSaTe
Ik denk omdat hij dan zijn toilet beneden moet slopen?
Zie instructies Technea daar staat uitgebreid beschreven hoe de dwtw in de mk kan/mag.

[Voor 44% gewijzigd door fRiEtJeSaTe op 28-05-2016 09:44]

• maomanna
quote:
!null schreef op zaterdag 28 mei 2016 @ 08:48:
Dat kan. Maar waarom kan de koof niet open?
Wat frietjesate zegt. De wc is vorig jaar gedaan.

Ik zal de handleiding eens kijken.

• Geurt-kun
  • Registratie: juni 2001
  • Laatst online: 01-06 07:27

Geurt-kun

8 Simax SM660-250, SMA 1600TL

Kan je de wtw niet in de kruipruimte aansluiten?
Bij mij is de wtw zo lang dat aansluiten op de stand leiding niet eens mogelijk zou zijn.

2k op west bij Pv Output

• maomanna
dit is ook het idee.
dwars door de meterkast en in de kruipruimte aansluiten op het net.

Vrouw vind het veel geld.
Wat is ongeveer de tvt van een dwtw? jaar of 5 - 6?
Bovendien kan ik, indien gemonteerd in de MK, hem demonteren en meenemen naar een nieuw huis mochten we ooit verhuizen.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: juli 2000
  • Laatst online: 00:58
Tvt hangt af van hoeveel je dat ding gebruikt. Verder is het niet alleen gas wat je bespaart. Als je vrouw graag een stortdouche wil en je ketel kan dat niet, kan die WTW ervoor zorgen dat het wel kan.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• !null
Hoe lang en hoe vaak wordt er gedoucht?
Zeker als de vrouw iedere dag een kwartier onder de douche staat mag ze niet klagen en heb je hem snel terug verdient. Vooral als je installatie zelf doet.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• maomanna
douchen gemiddeld 3 tot 4x per week. p.p. ong 10-15minuten.
kinderwens wordt ook steeds groter, dus wie weet binnen een jaar 2personen (alhoewel zo'n kleine nog niet doucht)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• !null
Dan douche je in ieder geval lang genoeg, dan heeft dat ding zeker wel rendement. Met die kleintjes valt het in het begin mee omdat ze in een badje gaan e.d. Al zul je wel langer onder de douche staan als je ze meeneemt onder de douche. Maar later zal je er zeker meer profijt van hebben.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• maomanna
Als ik hem monteer met een schuifmof op het riool en boven ook schuifknie'en gebruik, dan kan ik hem bij een verhuizing makkelijk genoeg mee kunnen nemen en een tussenstuk kunnen plaatsen.

Ik ben ervan overtuigd dat het een toegevoegde waarde is, nu de vrouw nog. Die zit alleen de hoge aanschafprijs.

[Voor 6% gewijzigd door maomanna op 30-05-2016 11:05]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
Je kan het toch uitrekenen? (Om je vrouw te overtuigen)

Je bespaart 36% gas op een douchebeurt van 10 minuten.
Hoeveel gas verbruik je nu per 10 minuten en hoeveel water?
De aanvoertemperatuur van het leidingwater is nu hoger als in de winter, dus in de winter is de besparing het hoogst.
De douchewtw zorgt er in huize AUijtdehaag voor dat er 0.0 m3 gas verbruikt word. All-electric.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• maomanna
het huidig gasverbruik wordt voor het douchen niet bijgehouden.
Zal het eens opnemen. Dan kan er ook een € aan gehangen worden.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• !null
Ja, bekijk gewoon gas meter voor en na het douchen. Liefst eigenlijk als een ander gaat douchen die het niet weet dat de meter in de gaten wordt gehouden :P

• Wolly
  • Registratie: januari 2001
  • Niet online
Ben ook van plan de Technea WTW v3 te plaatsen, echter heb ik dan geen 'echte' koud water aansluiting meer op de 1e en 2e etage.

Aangepast aan mijn situatie:

Afgezien dat ik kans loop warm water weg te spoelen in de wc of tanden te poetsen met opgewarmd water, zijn er nog echte nadelen aan deze setup?

En is de in- en output van de WTW een 22mm buis.

[Voor 6% gewijzigd door Wolly op 29-06-2016 22:14]

• !null
Nee, ik heb dit precies zo. Warmwater door de wc spoelen, dat is maar een klein beetje en waarschijnlijk niet tijdens douchen. Daar verlies je niks mee. En het is juist goed voor de continuiteit.

Enige nadeel is soms dat als je na het (wat langer) douchen je tanden poetst met lauw water. (m'n vriendin vind dat juist een voordeel).

De douche wtw's (iig de technea) hebben dacht 1/2 inch schroefdraad. Er is er eentje van Bries die 3/4 heeft, wat zich beter leent voor 22mm. Dat is de stortdouche variant voor meer waterdoorvoer (want de gewone douche wtw van Bries heeft ook 1/2 inch)

• drielp
  • Registratie: juni 2012
  • Laatst online: 23:41
quote:
maomanna schreef op maandag 30 mei 2016 @ 12:07:
het huidig gasverbruik wordt voor het douchen niet bijgehouden.
Zal het eens opnemen. Dan kan er ook een € aan gehangen worden.
Gas- en waterverbruik opnemen, dan heb je het aantal liters gas per liter water. Dit is een vrij makkelijke factor om het verschil met en zonder DWTW te bepalen. In de winter ligt dit en stuk hoger dan 's zomers. De DWTW gaf een gasbesparing aan van ongeveer 43%, best wel veel.
Nu heb ik een 50 liter e-boiler tussen de DWTW geplaatst en dat gaat al bijna twee jaar prima. De DWTW zorgt ervoor dat de 50 liter warm water in de boiler een stuk langer meegaat. geen gasverbruik meer voor het douchen.

4085 Wp op ZO, 1200 Wp op schuur en 880 Wp op NW, DWTW en 7 kW houtkachel

Acties:
  • 0Henk 'm!

• DopdeDouwer
  • Registratie: januari 2004
  • Niet online
Bij mij in de garage komt de koudwater leiding omhoog (hoofdleiding dus eigenlijk) en ia ook de afvoer van de badkamer te vinden. De wasmachine en wc zit hier niet op aangesloten, wel de wasbakken en wellicht ook het bad boven.

Een doucheWTW lijkt me een leuke eerste stap naar verduurzaming van ons nieuwe huis.
Ik vind het alleen wel lekker om lekker koud water te hebben in de zomer. Dus de situatie van Wolly hierboven wil ik liever niet.

Dus ik zit te denken om de "opwarmleiding" van de douche WTW aan te sluiten op de koudwaterleiding van de badkamer/douche en niet op de vanaf de hoofdleiding die naar de CV ketel gaat.
In principe zou dit toch net zo goed moeten werken?
De thermostaatkraan van de douche zorgt er neem ik aan vanzelf voor dat er minder warm water gebruikt wordt. Of zou die het warme water vol open zetten en dan "koud" (nu dus lauw) water bijmengen? Dus ga je alleen maar meer water verbruiken?

[Voor 3% gewijzigd door DopdeDouwer op 10-07-2016 22:31]

• drielp
quote:
DopdeDouwer schreef op zondag 10 juli 2016 @ 22:18:
Bij mij in de garage komt de koudwater leiding omhoog (hoofdleiding dus eigenlijk) en ia ook de afvoer van de badkamer te vinden. De wasmachine en wc zit hier niet op aangesloten, wel de wasbakken en wellicht ook het bad boven.

Een doucheWTW lijkt me een leuke eerste stap naar verduurzaming van ons nieuwe huis.
Ik vind het alleen wel lekker om lekker koud water te hebben in de zomer. Dus de situatie van Wolly hierboven wil ik liever niet.

Dus ik zit te denken om de "opwarmleiding" van de douche WTW aan te sluiten op de koudwaterleiding van de badkamer/douche en niet op de vanaf de hoofdleiding die naar de CV ketel gaat.
In principe zou dit toch net zo goed moeten werken?
De thermostaatkraan van de douche zorgt er neem ik aan vanzelf voor dat er minder warm water gebruikt wordt. Of zou die het warme water vol open zetten en dan "koud" (nu dus lauw) water bijmengen? Dus ga je alleen maar meer water verbruiken?
De DWTW wordt alleen opgewarmd als er warm afvalwater door heen gaat. Douche je met koud water, dan blijft tie gewoon koud. De naam zegt het al. Douche Warmte Terug Winning. Als er weinig warmte in zit, wordt er ook weinig warmte teruggewonnen.

Mijn Hans Grohe thermostaatkraan is goed naar koud te regelen. Misschien dat andere modellen anders werken, maar dat lijkt me niet. De DWTW sluit je aan op het koud-in van de douche-mengkraan. MIsschien toch even een kijkje nemen op de website van Technea?

• !null
Ja is inderdaad geen probleem. Koud of kouder douchen kan gewoon want dan warmt hij niet op.

Ik doe wel eens koud douchen na het warm douchen, en dan merk je dat hij eerst lauw wordt en even later pas koud, omdat op zo'n moment de douche wtw z'n warmte nog kwijt kan.

Maar begin je met koud douchen is geen probleem.

• DopdeDouwer
  • Registratie: januari 2004
  • Niet online
quote:
!null schreef op maandag 11 juli 2016 @ 10:49:
Ja is inderdaad geen probleem. Koud of kouder douchen kan gewoon want dan warmt hij niet op.

Ik doe wel eens koud douchen na het warm douchen, en dan merk je dat hij eerst lauw wordt en even later pas koud, omdat op zo'n moment de douche wtw z'n warmte nog kwijt kan.
Dat bedoel ik niet.
Voorbeeld; op mijn douche nu heb ik gewoon een warme en koude kraan. Ik zet de warme vol open en doen er naar behoefte een beetje koud bij. Meestal is dat maar een klein straaltje koud.
Stel ik heb een dwtw op de koudwaterkraan dan kan ik er lekker veel lauw bijmengen. Dus per saldo verbruik ik dan even veel warm water (en gas), maar meer water. Dus in dat geval bespaar ik volgens mij niets met een dwtw.

Hoop dat een thermostaatkraan er verstandiger mee kan omgaan?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Card Nox
  • Registratie: januari 2006
  • Laatst online: 00:25
Dat is zo. Je thermostaatkraan neemt dan minder heet water doordat de temperatuur van het aangevoerde koude water warmer is. Je totaal water verbruik blijft gelijk en je warm water (en dus je gas) verbruikt neemt af.

• blijhoofd_bennie
  • Registratie: maart 2000
  • Niet online

blijhoofd_bennie

Wasser für alle!!

- Deze reactie moest in de duurzame kroeg -

[Voor 126% gewijzigd door blijhoofd_bennie op 12-07-2016 11:09]

• bert pit
  • Registratie: oktober 2012
  • Laatst online: 31-05 14:19
Ik heb niet het gehele topic gelezen maar vraag me het volgende af:
Door het installeren van de WTW wordt de aanvoerleiding van warm water in feite verlengd. Dat betekent dat bij het aanzetten van de douche het langer duurt voordat er warm water is. Stel dat de warmtewisselaar 10 liter water bevat, dan wordt er per douchebeurt 10 liter koud water extra verspild. Daarnaast blijft er aan het einde 10 liter extra verwarmd water in de warmtewisselaar achter. Of denk ik nu te simpel?

• Cpt00kirk
  • Registratie: april 2005
  • Laatst online: 19-05 22:14
in de wisselaar zelf zit max 1 liter water had in vernomen.

in de gegevens van de DSS versie kom ik dit tegen
quote:
Dubbelwandige Douche WTW Binnenwerk koper Buitenwand PVC (drukklasse PN10)
Lengte 2015; Ø 63 gew. 8,3 kg; inh. 300 m
Edit : de 0.3 liter is de buis zelf :F

http://www.dutchsolarsystems.com/douche_wtw/werking.php

[Voor 52% gewijzigd door Cpt00kirk op 12-07-2016 13:57]

• !null
quote:
bert pit schreef op dinsdag 12 juli 2016 @ 13:29:
Ik heb niet het gehele topic gelezen maar vraag me het volgende af:
Door het installeren van de WTW wordt de aanvoerleiding van warm water in feite verlengd. Dat betekent dat bij het aanzetten van de douche het langer duurt voordat er warm water is. Stel dat de warmtewisselaar 10 liter water bevat, dan wordt er per douchebeurt 10 liter koud water extra verspild. Daarnaast blijft er aan het einde 10 liter extra verwarmd water in de warmtewisselaar achter. Of denk ik nu te simpel?
Nee hij zit ten alle tijden nog voor de cv ketel. Dus leiding van cv ketel naar douchekraan blijft even lang dus geen verschil in gedrag

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: maart 2004
  • Laatst online: 23:35

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

Heeft iemand een goedkoop adresje voor een douche wtw, binnenkort gaat hier de badkamer op de schop dus zou mooi zijn om dat gelijk te doen.

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

• AUijtdehaag
  • Niet online
quote:
Rol-Co schreef op dinsdag 12 juli 2016 @ 20:52:
Heeft iemand een goedkoop adresje voor een douche wtw, binnenkort gaat hier de badkamer op de schop dus zou mooi zijn om dat gelijk te doen.
Zelf een stukje koperen pijp in een koperen pijp solderen en twee sokjes erop? :+
Ik vind de technea's toch wel schappelijk geprijst?

[Voor 20% gewijzigd door AUijtdehaag op 12-07-2016 21:07]

• Rol-Co

Rol-Co

quote:
AUijtdehaag schreef op dinsdag 12 juli 2016 @ 21:04:
[...]

Zelf een stukje koperen pijp in een koperen pijp solderen en twee sokjes erop? :+
Ik vind de technea's toch wel schappelijk geprijst?
Vind je? Zoek eigenlijk wel wat goedkoper, er is nog nooit iemand beter geworden van veel uitgeven.

• Wolly
  • Registratie: januari 2001
  • Niet online
quote:
Rol-Co schreef op woensdag 13 juli 2016 @ 12:10:
[...]

Vind je? Zoek eigenlijk wel wat goedkoper, er is nog nooit iemand beter geworden van veel uitgeven.
Op MP verkoopt iemand ook wtw's voor onder de 300,00.

Helaas is er niet uit af te leiden wat de kwaliteit is.

• AUijtdehaag
  • Niet online
Ziet er uit als RVS.

warmtegeleidingscoëfficient (Lambda) in W/(m*K)
RVS: 16 - 27
Koper: 390

hmmm...

• Icekiller2k6
  • Registratie: februari 2005
  • Laatst online: 19:40
quote:
AUijtdehaag schreef op donderdag 14 juli 2016 @ 15:39:
Ziet er uit als RVS.

warmtegeleidingscoëfficient (Lambda) in W/(m*K)
RVS: 16 - 27
Koper: 390

hmmm...
je weet niet wat er binnen in zit... :) buitenkant kan RVS zijn maar binnen in koper.. zou het raar vinden... en ook dat hij blijkbaar in Frankrijk zit?

Hackerspace Brixel te Hasselt (BE) - http://www.brixel.be

• AUijtdehaag
  • Niet online
Ik hoop zilver, dat zit op 417
Maar dan kost het niet < 300 euro vrees ik.

Net even die advertentie gelezen, ding is dus volledig RVS.
Ik zou dat test rapport wel eens willen lezen, of hij echt 60% haalt zoals beweert...
Ik betwijfel het. (ten zeerste)
Als tie opgewarmd is ben je al klaar met douchen. :+

[Voor 107% gewijzigd door AUijtdehaag op 14-07-2016 16:09]

• drielp
quote:
Rol-Co schreef op dinsdag 12 juli 2016 @ 20:52:
Marktplaats in de gaten houden, daar komen ze soms goedkoop langs. Als dat niet lukt, dan wat meer betalen. Neem wel de Technea, heeft beste rendement

• Rol-Co

Rol-Co

quote:
drielp schreef op vrijdag 15 juli 2016 @ 01:04:
[...]

Marktplaats in de gaten houden, daar komen ze soms goedkoop langs. Als dat niet lukt, dan wat meer betalen. Neem wel de Technea, heeft beste rendement
En zelfs die heb je in verschillende rendementen. Wel vraag ik mij af wat het slimste is om daarmee te warmen.
Koudwater aanvoer van de boiler
Koudwater aanvoer van de douche
Maakt niet uit

Acties:
  • +1Henk 'm!

• drielp
quote:
Rol-Co schreef op vrijdag 15 juli 2016 @ 05:38:
[...]

En zelfs die heb je in verschillende rendementen. Wel vraag ik mij af wat het slimste is om daarmee te warmen.
Maakt niet uit
Ik heb 'm op beide aangesloten. Op het koud van de douche geeft lekker lang warm water met een kleine boiler. Op het koud van de boiler drukt je E-verbruik.

• -Tarantula-
  • Registratie: augustus 2003
  • Laatst online: 10-05 08:39
Sluiten jullie deze aan met een alpex van 20mm? Zou overeen moeten komen met 1/2" niet?

• Unneoetech
  • Registratie: oktober 2004
  • Laatst online: 31-05 18:54
Ik heb ook een Technea RV20 V6 bestelt zojuist bij Warmteservice. Ik wil deze gaan monteren in de keuken in een grote kast zodat ik hier altijd bijkan. Ik zit ook nog even met de vraag wat nu de leidingdiameters moeten zijn, en voor welk flexibelbuizen systeem ik moet gaan. Er is veel keus (Uponor, Viega, Hella etc)...

• !null
quote:
Unneoetech schreef op dinsdag 26 juli 2016 @ 14:41:
Ik heb ook een Technea RV20 V6 bestelt zojuist bij Warmteservice. Ik wil deze gaan monteren in de keuken in een grote kast zodat ik hier altijd bijkan. Ik zit ook nog even met de vraag wat nu de leidingdiameters moeten zijn, en voor welk flexibelbuizen systeem ik moet gaan. Er is veel keus (Uponor, Viega, Hella etc)...
Wat heb je nu al liggen aan leidingwerk? Dat zou ik aanhouden.

Uponor e.d. vergen weer speciale tangen, erg vervelend.

• Unneoetech
  • Registratie: oktober 2004
  • Laatst online: 31-05 18:54
quote:
!null schreef op dinsdag 26 juli 2016 @ 16:39:
[...]

Wat heb je nu al liggen aan leidingwerk? Dat zou ik aanhouden.

Nu voornamelijk koper uit 1960. Maar ik ben nog wel van plan veel aanpassingen te maken (o.a. nieuwe badkamer) en hiervoor lijkt me een flexibel systeem veel handiger.

• fabstar81
  • Registratie: maart 2003
  • Laatst online: 20:20
quote:
drielp schreef op woensdag 29 juni 2016 @ 22:38:
[...]

Nu heb ik een 50 liter e-boiler tussen de DWTW geplaatst en dat gaat al bijna twee jaar prima. De DWTW zorgt ervoor dat de 50 liter warm water in de boiler een stuk langer meegaat. geen gasverbruik meer voor het douchen.
dit wordt overal wel genoemd, maar betwijfel ik ten zeerste. tenminste, ik douche niet met water van 26 graden (de max wat ik in de douche WTW heb gezien).

even theoretisch...hoe kan je de inhoud van je boiler "vergroten". de boiler kan nl niet live -zoals een ketel- als naverwarmer werken. die heeft gewoon tijd nodig om van 26 graden naar 60-65 te komen. 50 liter 65 graden water is gewoon op na x-minuten. en gaat niet minder snel op als er nou 26 graden ipv 12 graden binnen komt. na de 50 liter 65 graden komt er alleen 26 graden uit de boiler ipv 12 graden.
quote:
drielp schreef op vrijdag 15 juli 2016 @ 08:11:
[...]

Ik heb 'm op beide aangesloten. Op het koud van de douche geeft lekker lang warm water met een kleine boiler. Op het koud van de boiler drukt je E-verbruik.
dát wel inderdaad. opwarmen in de e-boiler zal sneller gaan vanaf 26 graden dan vanaf 12 graden. kost dus minder stroom. maar dat je er langer door kan douchen met dezelfde inhoud van je boiler kan haast alleen maar komen omdat je datzelfde 26 graden ook op je koud waterleiding in de douche zit aangesloten.

je mengt dan warmer koudwater met het heet vanaf de boiler (of andere bron). waardoor je dus minder warm water nodig hebt. hetzelfde met een doorstromer. die zal meer flow hebben en ook minder verbruiken door de hogere aanvoertemperatuur.
quote:
Rol-Co schreef op vrijdag 15 juli 2016 @ 05:38:
[...]

Maakt niet uit
het "vergroten" van je boiler is dus alléén maar zo als je de douche WTW óók of minimaal op je koudwater van de kraan aansluit.

gelukkig is dat bij mij het geval, en kan ik genieten van een langere douchetijd vanuit mijn 50L e-boiler en/of mijn 350L ZB.

toch? :?

overigens heb ik in een afgebakende test van 10 minuten 36% besparing gemeten. gemiddeld over meerdere metingen zit ik op 41,46%, voor degene die het willen weten.

[Voor 6% gewijzigd door fabstar81 op 01-08-2016 15:57]

făbŞŤĄŘ - Mijn PC

• Proton_

Proton_

Team Welles

quote:
fabstar81 schreef op maandag 01 augustus 2016 @ 15:45:
[...]
dit wordt overal wel genoemd, maar betwijfel ik ten zeerste. tenminste, ik douche niet met water van 26 graden (de max wat ik in de douche WTW heb gezien).
even theoretisch...hoe kan je de inhoud van je boiler "vergroten".
Je geeft het antwoord zelf hieronder:
quote:
[...]
opwarmen in de e-boiler zal sneller gaan vanaf 26 graden dan vanaf 12 graden.
[...]
je mengt dan warmer koudwater met het heet vanaf de boiler (of andere bron). waardoor je dus minder warm water nodig hebt.
Dus bij aansluiten op koud: je kunt langer douchen want er worden minder liters gevraagd
Bij aansluiten op de boiler: je kunt langer douchen omdat het verwarmingselement tijdens de douchebeurt meer water bijwarmt (met een spaardouche van 4 liter/minuut (=pisstraaltje) raakt een 2 kW boiler + dwtw nooit leeg)
Bij allebei: jackpot.

• Speedy-Andre
  • Registratie: maart 2002
  • Laatst online: 01:24

Speedy-Andre

Satio-X10-SxS-ZL-XA

Even iets theoretisch, misschien helpt het of juist niet :9
Ik heb een e-boiler die zonder mengventiel het warme water (minimaal 65 graden) richting badkamer stuurt.
Nu heb ik zowel de koude als de warme leidingen van elk 60cm los 'hangen'.
Als ik op de een of andere manier deze leidingen warmtetechnisch aan elkaar kan koppelen dan zou er iets kouder water naar de badkamer gaan en de boiler neemt warmer water in.
Zolang ik water tap zou dit wellicht kunnen werken en zou de boiler sneller opgewarmd moeten zijn.
Hoe de koppeling het beste gemaakt kan worden is een ander verhaal, maar stel dat het kan.
Daarbij zou ik het geheel isoleren van de omringende lucht omdat de warmte daar juist niet heen moet gaan.
Gaat dit werken :?

PVoutput oost west, zuid best! Stookt met 2x Tosh Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer 3 200l. Gasloos sinds aug 2016 Sinds 6-11-2018 5590Wp

• Proton_

Proton_

Team Welles

Nee. Je wint geen joules.
Je verplaatst een deel van het mengen van de mengkraan naar de losse leidingen.
Hoogstens heb je ietsje minder verliezen omdat het water kouder naar de douche gaat, maar omdat die verliezen in je huis blijven is het lood om oud ijzer.

• Rol-Co

Rol-Co

Zonder mengventiel is het juist zaak om de 65 graden die de boiler verlaat zo goed mogelijk te transporteren zodat er ook 65 graden aan komt bij de kraan.
Die doet er dan meer koud bij en/of knijpt dus de warm. In jouw geval (zonder mengventiel is het misschien wel voordeliger om op een zo laag mogelijke boiler temperatuur te werken, dan gebruik je meer boiler water maar jouw boiler is toch groter.

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Satio-X10-SxS-ZL-XA

quote:
Proton_ schreef op maandag 01 augustus 2016 @ 17:00:
Nee. Je wint geen joules.
Je verplaatst een deel van het mengen van de mengkraan naar de losse leidingen.
Hoogstens heb je ietsje minder verliezen omdat het water kouder naar de douche gaat, maar omdat die verliezen in je huis blijven is het lood om oud ijzer.
Dat klopt niet, ik zorg dat de boiler warmer leidingwater binnen krijgt waardoor hij minder hoeft te verwarmen.
Het is alleen de vraag in hoeverre dat lukt met 2 koperen leidingen van 15mm.

PVoutput oost west, zuid best! Stookt met 2x Tosh Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer 3 200l. Gasloos sinds aug 2016 Sinds 6-11-2018 5590Wp

• Proton_

Proton_

Team Welles

En waar komt die warmte-energie vandaan? Uit diezelfde boiler. Vervolgens krijgt de douchethermostaatkraan kouder water en mengt dus evenredig meer liters/minuut bij. Netto geen winst.

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Satio-X10-SxS-ZL-XA

Daar zit wat in, het afvalwater van een DWTW is een extra warmtebron, dit natuurlijk niet :)

• fabstar81
quote:
Proton_ schreef op maandag 01 augustus 2016 @ 16:01:
[...]
Dus bij aansluiten op koud: je kunt langer douchen want er worden minder liters gevraagd
Bij aansluiten op de boiler: je kunt langer douchen omdat het verwarmingselement tijdens de douchebeurt meer water bijwarmt (met een spaardouche van 4 liter/minuut (=pisstraaltje) raakt een 2 kW boiler + dwtw nooit leeg)
Bij allebei: jackpot.
dus jij zegt dat een 2 kW electrisch element hetzelfde effect heeft als een doorstroomverwarmer a 4 kW. dat is gewoon niet waar :) ook niet met DWTW.

kijk maar eens in de tabellen van die doorstroomverwarmers wat er van het debiet overblijft als ze naar 45 graden water verwarmen. en dan heb je het over een 7 kW doorstromer.

dat ga je nooit of te nimmer halen met een 2 kW elementje, of in mijn geval zelfs een 1,5 kW.

enige manier om je boiler te vergroten is te zorgen dat het koudwater wat bijgemengd wordt, warmer is -door bijvoorbeeld een DWTW- zodat er minder warm water gebruikt wordt.

heb je wel een DWTW maar sluit je die niet aan op de koudwater van je douchekraan, vergroot je dus misschien je ego, maar verder niets :+

[Voor 5% gewijzigd door fabstar81 op 02-08-2016 13:03]

făbŞŤĄŘ - Mijn PC

• Proton_

Proton_

Team Welles

quote:
fabstar81 schreef op dinsdag 02 augustus 2016 @ 13:01:
[...]
dus jij zegt dat een 2 kW electrisch element hetzelfde effect heeft als een doorstroomverwarmer a 4 kW. dat is gewoon niet waar :) ook niet met DWTW.
Met een DWTW voeg je inderdaad kilowatts vermogen toe aan het water. Daar komt de besparing vandaan.
Aangenomen dat met het voorraadwater in de boiler inderdaad water van 27 graden uit de DWTW komt, hoeft voor 'oneindig' douchen het water maar 10 graden warmer te worden.
Dit lukt met 2 kW en een straal van 3 liter per minuut. Okee, geen 4 :)
Bij een koudwatertemperatuur van 15 graden voegt de DWTW dus 12 graden => 2.4 kW toe en het geheel gedraagt zich als een doorstromer van 4.4 kW.

Maar hier maak ik wel aannemelijk mee dat het met een DWTW alleen op de boiler ingang ook langer duurt voordat de boiler onder de 37 graden komt met een dwtw => 'grotere boiler' effect.

• drielp
L"
quote:
Proton_ schreef op dinsdag 02 augustus 2016 @ 14:11:
[...]

Met een DWTW voeg je inderdaad kilowatts vermogen toe aan het water. Daar komt de besparing vandaan.
Aangenomen dat met het voorraadwater in de boiler inderdaad water van 27 graden uit de DWTW komt, hoeft voor 'oneindig' douchen het water maar 10 graden warmer te worden.
Bij een koudwatertemperatuur van 15 graden voegt de DWTW dus 12 graden => 2.4 kW toe en het geheel gedraagt zich als een doorstromer van 4.4 kW.

Maar hier maak ik wel aannemelijk mee dat het met een DWTW alleen op de boiler ingang ook langer duurt voordat de boiler onder de 37 graden komt met een dwtw => 'grotere boiler' effect.
Helaas is het vermogen van mijn eboiler maar 1200 watt, proberen gaat dus niet.
In de praktijk is het voor twee personen geen enkel probleem om met de 50 ltr (+25 ltr inbouwboiler van de cv ketel) toe te kunnen. En dan douchen we niet echt kort. We blijven totaal minimaal 30 minuten genieten, en dan wordt het water niet merkbaar kouder. En dan heb ik het over de winter periode. In de zomer wordt dat waarschijnlijk nog langer, maar dat heb ik nog niet gemeten. Na 30 minuten ben ik het wel zat onder de douche :) .

Met een 50 liter boiler zonder dwtw is het na 20 minuten wel bekeken, dat was de praktijkervaring op Tenerife. Het koud-in was daar ongeveer 20 graden. Vergelijkbaar met onze zomer temperaturen.

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Satio-X10-SxS-ZL-XA

Kan ik dan een voorzichtige conclusie trekken dat er geen 9l/min wordt gebruikt maar minder?

• fabstar81
quote:
drielp schreef op woensdag 03 augustus 2016 @ 21:28:
L"
[...]

Helaas is het vermogen van mijn eboiler maar 1200 watt, proberen gaat dus niet.
In de praktijk is het voor twee personen geen enkel probleem om met de 50 ltr (+25 ltr inbouwboiler van de cv ketel) toe te kunnen. En dan douchen we niet echt kort. We blijven totaal minimaal 30 minuten genieten, en dan wordt het water niet merkbaar kouder. En dan heb ik het over de winter periode. In de zomer wordt dat waarschijnlijk nog langer, maar dat heb ik nog niet gemeten. Na 30 minuten ben ik het wel zat onder de douche :) .

Met een 50 liter boiler zonder dwtw is het na 20 minuten wel bekeken, dat was de praktijkervaring op Tenerife. Het koud-in was daar ongeveer 20 graden. Vergelijkbaar met onze zomer temperaturen.
praktijkervaring hier is hetzelfde. klopt dus aardig. en dan is hier de koudwater in altijd 30+ graden vanuit de ZB, die op zijn beurt weer gevoed wordt door de DWTW.

en dan springt de ketel weer aan :'(

wij hebben overigens 1500 watt element.
quote:
Proton_ schreef op dinsdag 02 augustus 2016 @ 14:11:
[...]

mooie berekening enzo, maar kan je een dom element in een sloot water (boiler) echt vergelijken met een speciaal daarvoor ontworpen warmtewisselaar in een doorstromer?

toch trek ik je nog in twijfel hier. want....jij doet de aanname dat als jouw thermostaatkraan 37 graden aangevoerd krijgt, hij niet meer hoeft bij te mengen en je dus rechtstreeks 1 op 1 uit je boiler kan douchen. ik weet dat dit niet voor alle kranen geldt, bij die van mij niet. Ik heb minimaal iets van 48+ graden nodig wilt mijn kraan er nog iets van 37 graden van maken. dit heb ik getest door de ketel steeds verder te verlagen. pas met instelling op 50 graden konden we normaal douchen. dit zal aan mijn kraan liggen en zo ken ik op het forum nog wel wat leden die dit bevestigen. ook ontkrachtigen trouwens.

dus....

blijf ik bij mijn standpunt. vergroten kan alleen als je DWTW ook op je koud water is aangesloten zodat je bij het mengen minder warm water nodig hebt. hoger of lager temperatuur aanvoerwater ONDER het temperatuurpunt wat je thermostaatkraan nodig heeft, vergroot niets.

[Voor 41% gewijzigd door fabstar81 op 04-08-2016 08:50]

făbŞŤĄŘ - Mijn PC

• The Lord
  • Registratie: november 1999
  • Laatst online: 00:43
quote:
!null schreef op dinsdag 26 juli 2016 @ 16:39:
Er zijn ook knelkoppelingen voor Uponor. Zijn wel lastiger te vinden.

• drielp
quote:
Speedy-Andre schreef op woensdag 03 augustus 2016 @ 22:49:
Kan ik dan een voorzichtige conclusie trekken dat er geen 9l/min wordt gebruikt maar minder?
Mijn Hans Grohe douchekoppen doet ongeveer 8 Ltr/min. Idd ietsje minder, maar geen gebrek aan comfort. Ik heb even de gevens niet bij de hand (zit ff in Zweden), maar ik dacht 7,8 ltr/min na het installeren van de dwtw. Daarvoor was het 8,2 ltr/min.
Even teruggezocht: drielp in "Iemand ooit gemeten aan douchewarmtewisselaar (DWTW)?"
Dus toch een kleine 9 ltr/min......

[Voor 14% gewijzigd door drielp op 04-08-2016 13:48. Reden: Cijfers even opgezocht]

• !null
quote:
The Lord schreef op donderdag 04 augustus 2016 @ 08:44:
[...]
Er zijn ook knelkoppelingen voor Uponor. Zijn wel lastiger te vinden.
Ja die hebben wij hier uiteindelijk gebruikt. Ging ook nog eentje de mist in, maar het werkt.

De zaak waar ik die heb gehaald is failliet, maar ik denk nog wel andere lokale speciaalzaken ken waar het te halen is. Of op internet te vinden.

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Satio-X10-SxS-ZL-XA

quote:
drielp schreef op donderdag 04 augustus 2016 @ 13:33:
[...]

Mijn Hans Grohe douchekoppen doet ongeveer 8 Ltr/min. Idd ietsje minder, maar geen gebrek aan comfort. Ik heb even de gevens niet bij de hand (zit ff in Zweden), maar ik dacht 7,8 ltr/min na het installeren van de dwtw. Daarvoor was het 8,2 ltr/min.
Even teruggezocht: drielp in "Iemand ooit gemeten aan douchewarmtewisselaar (DWTW)?"
Dus toch een kleine 9 ltr/min......
Dan moet je de boiler aardig warm stoken, de cv boiler zal geen 85 graden worden denk ik.
Als ik 80l van 85 graden heb dan vul ik daar denk ik m'n bad van 175l wel mee.
De praktijk is echter een kwartier douchen met 9l/min.

• drielp
M
quote:
Speedy-Andre schreef op donderdag 04 augustus 2016 @ 14:21:
[...]

Dan moet je de boiler aardig warm stoken, de cv boiler zal geen 85 graden worden denk ik.
Als ik 80l van 85 graden heb dan vul ik daar denk ik m'n bad van 175l wel mee.
De praktijk is echter een kwartier douchen met 9l/min.
De e-boiler temperatuur wordt maximaal 60 graden. De 25 liter cv-boiler wordt niet extra verwarmd, de stekker van de cv ketel is er al een tijdje (>1 jaar) uit. Ik heb de cv-boiler wel van extra isolatie voorzien. Die blijft lekker lang warm. De thermostaatkraan kan prima met lage temperaturen overweg, die heeft geen 50 graden nodig.

Nog even terugkomend op het aansluiten van de dwtw, op alleen het koud van de douche haalde ik 's zomers een uitgaande temperatuur van boven de 32 graden. Met de aanvoer van de e-boiler erbij is de uitgaande temperatuur van de dwtw gezakt naar ongeveer 28 graden. Op zich logisch, er gaat meer water door de dwtw, dus een beter rendement. In mijn geval werkt dit het beste, ik verbruik geen gas meer voor het warme water. Alleen nog een kuubje of 30 voor het koken.

[Voor 25% gewijzigd door drielp op 05-08-2016 00:13]

• fRiEtJeSaTe
Technea heeft de Recoh-vert v6 douchewtw uitgebracht. Het rendement is vreemd genoeg omlaag gegaan naar 59,8% (v3 was 68%).

Weet iemand wat er beter is aan v6?

Ook bijzonder, de merknaam waaronder de v6 wordt uitgebracht is Q-Blue. Hei-Tech is failliet. Gevalletje doorstart?

Misschien toch maar voor de Bries gaan... :?

• !null
Misschien is de meetmethode veranderd?

• wiljums
  • Registratie: juni 2003
  • Laatst online: 23:05
Ik krijg een Itho Daalderop DDS voorgesteld. Heeft iemand daar ervaring mee? Hij wordt door Itho niet meer geleverd. Is dit een gevalletje magazijn opruimen?

13420 Wp 44x JA Solar / GW15KN-DT PVOutput - AIT SWCV92K3 W/W warmtepomp

• TNW
  • Registratie: januari 2007
  • Laatst online: 22:05
Ik ga een dezer dagen uitzoeken wat een badkamerrenovatie mij gaat kosten en ik heb ook naar een douche WTW gekeken aangezien dit op de totale kosten waarschijnlijk niet al te veel extra kost.

Ik woon in een appartement dus het wordt automatisch een douchebakwtw.

Mijn vraag is hoeveel het oplevert. Ik ben geen superlange maar ook geen korte doucher. Ik woon in mijn eentje.

Wat ik me ook afvraag is hoe doucheWTW's worden aangesloten. Ik zie schema's waarbij opgewarmd kraanwater naar een thermostaat/mengkraan gaat om daar met warm water te worden vermengd of dat er ook opgewarmd water naar een ketel of boiler wordt gestuurd. Maakt dit uit qua efficientie? Ik heb trouwens een Intergas combiketel.

Weblog | Straling!

• Goof2000
  • Registratie: februari 2003
  • Laatst online: 19:14
quote:
TNW schreef op donderdag 06 oktober 2016 @ 12:04:
Ik ga een dezer dagen uitzoeken wat een badkamerrenovatie mij gaat kosten en ik heb ook naar een douche WTW gekeken aangezien dit op de totale kosten waarschijnlijk niet al te veel extra kost.

Ik woon in een appartement dus het wordt automatisch een douchebakwtw.

Mijn vraag is hoeveel het oplevert. Ik ben geen superlange maar ook geen korte doucher. Ik woon in mijn eentje.

Wat ik me ook afvraag is hoe doucheWTW's worden aangesloten. Ik zie schema's waarbij opgewarmd kraanwater naar een thermostaat/mengkraan gaat om daar met warm water te worden vermengd of dat er ook opgewarmd water naar een ketel of boiler wordt gestuurd. Maakt dit uit qua efficientie? Ik heb trouwens een Intergas combiketel.
Het beste rendement krijg je als je het koude water naar de CV/Boiler door de DoucheWTW laat lopen en ook het koude water wat naar de (douche) mengkraan gaat, tegelijk is dat qua aansluiten meestal het meest lastig en dure manier om aan te sluiten in een bestaande situatie.

Alternatief is om de DoucheWTW op de CV/Boiler of op de (koude kant) van de (douche) mengkraan aan te sluiten, dan heb je wel een minder hoog rendement. (dat kun je terug vinden in de documentatie van de DoucheWTW)

• Galactic
  • Registratie: maart 2006
  • Laatst online: 31-05 16:13
Ik wil dit gaan aankopen, maar weet niet goed welke? Zijn er andere dan de Heitech / Q-blue en de Bries?
Pagina: 1 ... 14 ... 18 Laatste

Apple iPhone SE (2020) Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 4a CES 2020 Samsung Galaxy S20 4G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2020 Hosting door True