Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Iemand ooit gemeten aan douchewarmtewisselaar (DWTW)?

Pagina: 1 ... 15 16 17 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• Proton_
  • Registratie: november 2011
  • Laatst online: 22:24
Je zoekt een staande?
Ze doen het allemaal :)

'15 Zoe, tijdelijk verwarmen/douchen met hr-ketel

• Galactic
  • Registratie: maart 2006
  • Laatst online: 17-02 14:23
Ja een staande van max 2,5 meter. Maar ken geen andere dan deze 2 fabrikanten, misschien dat er andere zijn om vergelijking compleet te maken.

• Galactic
De BRIES gevonden op solar-nu.nl voor 389e maar weet niet of de site te betrouwen is, iemand daar toevallig al besteld? Ervaringen? Het bedrijf is VVT HEATING, weet niet hoe ik KVK kan checken of alles in orde is (ben Belg).

Galactic wijzigde deze reactie 23-10-2016 14:04 (26%)

• AUijtdehaag
  • Registratie: oktober 2006
  • Niet online

AUijtdehaag

Oost-west zuid-noord is ook ok

Voor iets meer heb je de rols-royce onder de douche WTW's
https://www.warmteservice...-flow-9%2C2L-min/p/L05052

Live PVoutput - Panasonic Hit Kuro/Solar Frontier - 5 kW Mitsubsidie

• Galactic
quote:
Volgens mijn informatie is deze net iets minder efficient dan de BRIES. Lijkt me ook logisch aangezien de buitenwand van de Technea in koper is en die van BRIES in PVC, er is iets minder warmteverlies naar buiten toe. Hij is wel iets langer, maar dat is minimaal.

Goed, ik heb het gokje maar gewaagd, hij gaat vandaag afgeleverd worden _/-\o_

• AUijtdehaag
  • Niet online

AUijtdehaag

quote:
Galactic schreef op donderdag 27 oktober 2016 @ 11:32:
[...]

Volgens mijn informatie is deze net iets minder efficient dan de BRIES. Lijkt me ook logisch aangezien de buitenwand van de Technea in koper is en die van BRIES in PVC, er is iets minder warmteverlies naar buiten toe. Hij is wel iets langer, maar dat is minimaal.

Goed, ik heb het gokje maar gewaagd, hij gaat vandaag afgeleverd worden _/-\o_
Ik heb hier ook nog eens helemaal goed ingepakt in de isolatie.
(meningen over legionella daargelaten....Er zit weinig waterinhoud in, laten we het daar op houden)

• !null
  • Registratie: maart 2008
  • Laatst online: 22:48
Nou ja, wat dat betreft is koper wel een voordeel, vanwege de eigenschappen die bactieriën niet leuk vinden.
Maar ik maak me er ook geen zorgen over. Een keer een was draaien / wc doorspoelen / tanden poetsen en de wtw is weer doorgespoeld.

Douche WTW - Zonneboiler - L/W warmtepomp - energieneutraal huis

• drielp
  • Registratie: juni 2012
  • Laatst online: 18-02 19:01
quote:
fabstar81 schreef op donderdag 04 augustus 2016 @ 08:24:

toch trek ik je nog in twijfel hier. want....jij doet de aanname dat als jouw thermostaatkraan 37 graden aangevoerd krijgt, hij niet meer hoeft bij te mengen en je dus rechtstreeks 1 op 1 uit je boiler kan douchen. ik weet dat dit niet voor alle kranen geldt, bij die van mij niet. Ik heb minimaal iets van 48+ graden nodig wilt mijn kraan er nog iets van 37 graden van maken. dit heb ik getest door de ketel steeds verder te verlagen. pas met instelling op 50 graden konden we normaal douchen. dit zal aan mijn kraan liggen en zo ken ik op het forum nog wel wat leden die dit bevestigen. ook ontkrachtigen trouwens.

dus....
Ik kom hier nog even op terug. Bij een thermostaat(meng)kraan wordt normaal gesproken de temperatuur geregeld met het koude water, de warme kant staat geheel geopend. Dit heb ik ook nog even gecheckt bij een paar cv-monteurs. Ik merk dat ook tijdens het douchen, de hoeveelheid water wordt merkbaar meer als de DWTW is opgewarmd. Er komt dan meer voor-verwarmd koud water bij. Dat jouw mengkraan niet zo werkt klopt volgens mij niet, zit deze wel goed aangesloten?

Bij mij zit de warme kant aan de linkerkant, waar ook de knop voor hoeveelheid zit. Koud zit op rechts, bij de temperatuur knop. Op zich een vrij logische verdeling.

4085 Wp op ZO, 1200 Wp op schuur en 880 Wp op NW, DWTW en 7 kW houtkachel

• vandermark
  • Registratie: augustus 2005
  • Laatst online: 22:08
We gaan een nieuwbouw woning kopen waarbij er geen wtw is voorzien in badkamer. Is het bij nieuwbouw inderdaad niet moeilijk voor aannemer dit toch op te nemen? Wat zijn handelingen die gedaan moeten worden naast uiteraard de inkoop van materiaal?

Hieronder staan de tekeningen (edit, heb geen https, vandaar linkjes). Standleiding loopt simpel via toilet plek boven/beneden. Daar bij de bouw een douche wtw in plaatsen is toch niet zo moeilijk?

http://www.bartvandermark.nl/diversen/BG.JPG
http://www.bartvandermark.nl/diversen/2e.JPG

vandermark wijzigde deze reactie 29-10-2016 12:57 (6%)

Trouwfotograaf: https://www.bartvandermark.nl

• !null
Het gaat erom dat de afvoer van de douche apart naar beneden gaat, en niet in de grote riool afvoer van het toilet. Als ze dat voor je doen kunnen ze makkelijk de douche wtw er tussen doen of kun je het zelf doen.
Tweede punt is de waterleiding omhoog, ik zie niet waar deze loopt?

Het is allemaal niet heel moeilijk, maar toen ik er naar vroeg voor mn nieuwbouw huis zou het 1700 euro kosten. Gelukkig kon ik het zelf doen vanwege de aparte douche afvoer naar beneden. Klik maar op de link hieronder

• Goof2000
  • Registratie: februari 2003
  • Laatst online: 22:29
quote:
vandermark schreef op zaterdag 29 oktober 2016 @ 12:55:
We gaan een nieuwbouw woning kopen waarbij er geen wtw is voorzien in badkamer. Is het bij nieuwbouw inderdaad niet moeilijk voor aannemer dit toch op te nemen? Wat zijn handelingen die gedaan moeten worden naast uiteraard de inkoop van materiaal?

Hieronder staan de tekeningen (edit, heb geen https, vandaar linkjes). Standleiding loopt simpel via toilet plek boven/beneden. Daar bij de bouw een douche wtw in plaatsen is toch niet zo moeilijk?

http://www.bartvandermark.nl/diversen/BG.JPG
http://www.bartvandermark.nl/diversen/2e.JPG
Het is opzich niet "moeilijk" alleen zal de aannemer leidingen om moeten leggen en de DoucheWTW komt ergens naar beneden (ik zou het in een koof achter het toilet naar beneden laten lopen) en de tekeningen moeten aangepast worden. Ik denk dat je op iets van 1600-1700 euro komt bij de aannemer. Ga je zelf de badkamer doen of door een badkamerbedrijf zal je het waarschijnlijk tussen de 800 en 1200 euro voor elkaar krijgen.

Handelingen die sowieso gedaan moeten worden: DoucheWTW plaatsten, gat door de vloer, afvoer douche omleggen, aansluiting vanaf DoucheWTW naar de CV ketel/Boiler en naar de koudwater kraan van de douche.

• fabstar81
  • Registratie: maart 2003
  • Laatst online: 18-02 09:42
quote:
drielp schreef op zaterdag 29 oktober 2016 @ 00:05:
[...]

Ik kom hier nog even op terug. Bij een thermostaat(meng)kraan wordt normaal gesproken de temperatuur geregeld met het koude water, de warme kant staat geheel geopend. Dit heb ik ook nog even gecheckt bij een paar cv-monteurs. Ik merk dat ook tijdens het douchen, de hoeveelheid water wordt merkbaar meer als de DWTW is opgewarmd. Er komt dan meer voor-verwarmd koud water bij. Dat jouw mengkraan niet zo werkt klopt volgens mij niet, zit deze wel goed aangesloten?

Bij mij zit de warme kant aan de linkerkant, waar ook de knop voor hoeveelheid zit. Koud zit op rechts, bij de temperatuur knop. Op zich een vrij logische verdeling.
bij mij zit de kraanaansluiting precies zoals jij zegt. ik vind het minder logisch, volgens mijn gevoel verwacht ik altijd dat de kraan warm is aan de rechterkant bij de temperatuurknop. maar inderdaad, de kraan is warm aan de linkerkant zodat ik maar even aanneem dat dit normaal is.

lager dan 50 graden de ketel (of aanvoer waar dan ook vandaan) resulteert bij ons in een onbehaaglijke temperatuur uit de douche. temperatuurknop helemaal open, doet niets daarvan af helaas.

ik zeg helaas, want vanaf 50 graden tot 45 graden is nog een hele sloot die je op kan douchen zonder gas te verbruiken. maar dat krijgen we dus niet voor elkaar met onze kraan.

făbŞŤĄŘ - Mijn PC

• AUijtdehaag
  • Niet online

AUijtdehaag

quote:
fabstar81 schreef op maandag 31 oktober 2016 @ 13:34:
[...]
ik zeg helaas, want vanaf 50 graden tot 45 graden is nog een hele sloot die je op kan douchen zonder gas te verbruiken. maar dat krijgen we dus niet voor elkaar met onze kraan.
Ik heb er zo een:
https://www.mupload.nl/img/m82vfkzhyl9fb.jpg
Nooit geen gezeur dat tie te warm of te koud staat door de vorige gebruiker...
Mijn originele mengkraan deed ook niet veel meer, na overstappen naar doorstroomverwarmer.
maar dat kan ook kalk geweest zijn. ;)

• fabstar81
  • Registratie: maart 2003
  • Laatst online: 18-02 09:42
quote:
AUijtdehaag schreef op maandag 31 oktober 2016 @ 18:17:
[...]

Ik heb er zo een:
Mijn originele mengkraan deed ook niet veel meer, na overstappen naar doorstroomverwarmer.
Lillijk

făbŞŤĄŘ - Mijn PC

• AUijtdehaag
  • Niet online

AUijtdehaag

quote:
Het ging om het "principe".
Ik hoef er niet mee in bed te liggen. :+

• !null
Maar zo'n ding werkt vrij slecht als het water van de douche wtw ook de koude kant in gaat van de kraan. Dan sta je de hele tijd bij te stellen. Daarom een thermostatische kraan

• drielp
quote:
AUijtdehaag schreef op maandag 31 oktober 2016 @ 18:17:
[...]

Ik heb er zo een:
:) , die is wel erg 1999, dat die dingen nog bestaan....
Ik vind de thermostaatkraan toch wel erg prettig en heeft een vrij hoge WAF. Wel apart dat bij verschillende mensen de thermostaatkraan zo vreemd reageert.

• jondy
  • Registratie: december 2016
  • Laatst online: 04-03-2017
Maakt de Technea wtw v6 iets van geluid als er water doorheen stroomt (douche afvoerwater) of is de buis volledig stil?

In hun infobrochure staat dat die geen geluid maakt maar maakt elke buis (en zeker een koperen buis) waar je water doorheen duwt geen geluid? Ik weet uit mijn vorig huis dat de sanitaire afvoerbuis (diameter 110) behoorlijk wat lawaai maakte als er water doorheen ging.

• Proton_
Er wordt moeite gedaan om een mooie film langs de wand te doen, dus goed gemonteerd spettert er niets. Ik hoor 'm niet, maar hij wordt sowiezo overstemd door de douchevloer :)

• !null
Ja een douche wtw met zo'n kekke glijbaan boven op (ronde bocht waardoor de film langs de zijkant naar beneden stroomt) zal minder lawaai maken dan zo'n 110mm kunstof pijp.

Overigens heb ik die soepele glijbaan bocht niet gemonteerd en werkt hij nog goed (op 10 minuten 1/3e minder gas)

• Nilvo
  • Registratie: februari 2011
  • Laatst online: 19-02 12:11
Ik zat zojuist even te kijken naar de Technea DWTW.
De RV21-V3 had de volgende efficientie verklaring van de Kiwa
FlowVolumeEfficiëntieDrukverlies
9,2 l/min73 l65,4%0,37 bar
12,5 l/min100 l62,2%0,62 bar

De nieuwe V6
9,2 l/min??62,2%0,51 bar
12,5 l/min??59,8%0,54 bar

Word ik nu gek of is de efficiëntie van de DWTW lager geworden... |:(

• blissard
  • Registratie: juli 2000
  • Laatst online: 22:13
@ nilvo. Het kan natuurlijk allebei waar zijn 😃. Maar ik vermoed dat de verschillen wel eens minder kunnen zijn dan de marge op de metingen. Andere volumes op afvoer wellicht. Of is de flow in = flow uit?

• 3mph
  • Registratie: november 2003
  • Laatst online: 04-12-2018
Iemand nog een zinvolle tip v.w.b. merkkeuze? Technea vs Recoh? Lees hierboven dat Technea kennelijk het creme de la creme is. (volgens mij komt het bij dezelfde firma vandaan) Ik zo dat Itho een nog duurdere variant heeft waarbij de buitenkant van kunstof lijkt en om die reden misschien ook minder warmte naar buiten te verliezen? Wellicht volstaat het isoleren van de buitenzijde van de technea ook wel?

Voor de subsidie heb je sowieso een rendement van > 50% nodig
  • € 436 voor de Technea met 62,2%
  • € 425 voor de Recoh met 62,2
Ik las op een ander forum iemand die er even twee sensoren aan had gehangen:

Start: water in/water uit: 13/13 graden
Na 1 minuut: water in/water uit: 13,5/16,5 graden
Na 2 minuut: water in/water uit: 13,5/21 graden
Na 3 minuut: water in/water uit: 13,5/24,8 graden
Na 4 minuut: water in/water uit: 13,5/25 graden
Na 5 minuut: water in/water uit: 13,5/25 graden

Dus grofweg een opwarming van 11 graden na 3 minuten.
Stel ik neem 10 minuten de tijd om te douchen
Mijn douche heeft een doorlaat van 9,5l/min

Om 1 liter water 1 graad op te warmen is 1 kcal benodigd:
Dus voor 10min * 9,5l/min * 11grad = 1045 kcal = 4,375MJoule.
Energetische waarde aardgas = 35,17MJ/m3
Besparing = 4,375/35,17 = 0,1244m3 aardgas
2 * per dag douchen resulteert in 720 * 0,1244m3 = 89m3 aardgas

Dus een besparing van 89m3 aardgas per persoon per jaar.
In euro's is dat 89m3 * 0,72 = 64,08 euro per persoon per jaar !

• drielp
quote:
3mph schreef op maandag 23 januari 2017 @ 21:56:
Iemand nog een zinvolle tip v.w.b. merkkeuze? Technea vs Recoh? Lees hierboven dat Technea kennelijk het creme de la creme is. (volgens mij komt het bij dezelfde firma vandaan) Ik zo dat Itho een nog duurdere variant heeft waarbij de buitenkant van kunstof lijkt en om die reden misschien ook minder warmte naar buiten te verliezen? Wellicht volstaat het isoleren van de buitenzijde van de technea ook wel?

Voor de subsidie heb je sowieso een rendement van > 50% nodig
  • € 436 voor de Technea met 62,2%
  • € 425 voor de Recoh met 62,2

Start: water in/water uit: 13/13 graden
Na 1 minuut: water in/water uit: 13,5/16,5 graden
Na 2 minuut: water in/water uit: 13,5/21 graden
Na 3 minuut: water in/water uit: 13,5/24,8 graden
Na 4 minuut: water in/water uit: 13,5/25 graden
Na 5 minuut: water in/water uit: 13,5/25 graden

De opwarmtijd is ongeveer 1,5 minuut, dat zijn gegevens uit mijn eigen metingen toen ik nog gas verbruikte voor warm water. De besparing op gas is ongeveer 36%, bij mij was dat iets van 100 m3 gas per jaar.

(Technea en Recoh is idd hetzelfde)

• AUijtdehaag
  • Niet online

AUijtdehaag

In mijn "gas" tijdperiode, bespaarde ik ook rond de 36% gas op 10 minuten douchen.
Alweer ruim 2 jaar geleden. Nu werkt de douchwtw prima samen direct aan de e-doorstromer.

AUijtdehaag wijzigde deze reactie 24-01-2017 01:24 (77%)

• 3mph
  • Registratie: november 2003
  • Laatst online: 04-12-2018
Iemand nog bijzondere gedachten qua aansluitschema. We hebben een remeha calenta 40c CW5 - die geeft 19,5 Liter p/m bij 40 graden en 11,6 liter p/m bij 60 graden.

We zouden graag een stortdouche willen van 25 cm.. jullie ideeën? Aansluiting A levert meeste besparing op, maar met een verlies van 0,54 bar?

https://s27.postimg.org/i30nhhr37/Schermafdruk_2017_02_02_18_33_39.png

• technopeuter
  • Registratie: januari 2000
  • Laatst online: 19:58
http://www.faillissements...1199044/hei-tech-b-v.aspx
gaan nu verder als http://www.q-blue.nl/

d.w.z. geen garantie meer op je 'Rolce royce wtw'
Nog wel 140 euro subsidie op de aanleg van een systeem met <50% rendement.

The question of whether computers can think is like the question of whether submarines can swim

• mkleinman
  • Registratie: oktober 2001
  • Laatst online: 00:12

mkleinman

4.5kWp, 8.4GJ Zb/CV, WTW, ELGA

quote:
Mocht je interesse hebben; Ik meet al een paar jaar mijn doucheWTW ( Technea ) met een aantal sensoren.

Dit was een douchesessie gisteren.

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

• technopeuter
  • Registratie: januari 2000
  • Laatst online: 19:58
30 min douchen?

The question of whether computers can think is like the question of whether submarines can swim

• Proton_
quote:
3mph schreef op donderdag 2 februari 2017 @ 18:46:
Iemand nog bijzondere gedachten qua aansluitschema. We hebben een remeha calenta 40c CW5 - die geeft 19,5 Liter p/m bij 40 graden en 11,6 liter p/m bij 60 graden.

We zouden graag een stortdouche willen van 25 cm.. jullie ideeën? Aansluiting A levert meeste besparing op, maar met een verlies van 0,54 bar?

[afbeelding]
Op hoeveel liter/minuut is de douche ontworpen? Bij mij werd de waterdruk hoger door de dwtw omdat die beperkt werd door de begrenzer in de ketel. Sinds er minder warm bijgemengd hoeft te worden, krijg ik dus meer liters uit de douche :)
Maar je CW5 ketel heeft denk ik een voorraadvat en een ruimere begrenzer.

• japser84
  • Registratie: oktober 2004
  • Laatst online: 18-02 17:00
Ik vraag me dan ook af hoelveel van het rendement over blijft als besparing....
Ik bedoel, als er meer water uit je douche komt bespaar je uit eindelijk niet, alleen comfort is omhoog gegaan.

De besparing is dan misschien te borgen door een doorstroom beperking aanleggen die evenveel water doorlaat als voor de installatie douche WTW.

• Rhaelak
  • Registratie: januari 2015
  • Laatst online: 21-01 15:57
quote:

Klein foutje in je berekening. Water heeft een soortelijke warmte van 4.2 kj/kg. Je berekening klopt verder wel.

Je zal nog wel meer besparen, want je hebt nu gerekend met de warmte inhoud van gas inclusief volledige condensatie wat volgens mij niet gebeurd bij water verwarmen.

• Wolly
  • Registratie: januari 2001
  • Niet online
quote:
Nilvo schreef op zondag 22 januari 2017 @ 20:52:
Ik zat zojuist even te kijken naar de Technea DWTW.
De RV21-V3 had de volgende efficientie verklaring van de Kiwa
9,2 l/min73 l65,4%0,37 bar
12,5 l/min100 l62,2%0,62 bar

De nieuwe V6
9,2 l/min??62,2%0,51 bar
12,5 l/min??59,8%0,54 bar

Word ik nu gek of is de efficiëntie van de DWTW lager geworden... |:(
Ik zat zojuist op de site van Technea en er is weer een nieuw model, de Showersaver QB1-21

9,2 l/min73 l64,6%0,37 bar
12,5 l/min100 l61,4%0,63 bar

Je zou bijna denken dat het de oude RV21-V3 is.

• Cor-Jan
  • Registratie: augustus 2006
  • Laatst online: 15-02 12:10
Kent iemand deze DWTW ==> http://www.trinitystore.c...water-heat-exchanger.html 315 euro vind ik nog acceptabel (invoer en verzendkosten geen idee). In nederland ook leverbaar heb ik begrepen, maar kost dan rond de 500 euro (alles excl. BTW).

Bij mij loopt de leiding van de douche tussen de meterkast en de (nieuwe getegelde) WC. Daar loopt de koudwater leiding weer niet en heb geen zin de hele WC open te breken. Zat te denken deze onder de vloer in de kruipruimte te plaatsen.

21 x JA Solar 285 WP ZOO + SE 5000 en nu ook WH-MDC05F3E5 5 Kw WP

• Wolly
  • Niet online
quote:
!null schreef op maandag 13 juli 2015 @ 21:12:
[...]

Ik heb een regenval douche, en die doet circa 10L/minuut. Vervolgens heb ik een Technea Douche WTW erop gezet, inderdaad met maar 1/2 inch aansluitingen. Hier gaat al mijn water aanvoer doorheen, voor de bovenverdieping. Koud water naar de badkamer, koud water naar de cv ketel voor warm water. Ik heb geen problemen met de grote douchekop. Hij houdt volgens mij een heel klein beetje in als je bijvoorbeeld de wc doorspoelt terwijl je doucht of vol de koude kraan zou openzetten. Maar dat wordt goed opgevangen door de thermostaatkraan, dus wordt niet warmer of kouder. M.a.w. het gaat dus prima.
Het wordt nu echt tijd dat ik die DWTW ga aanschaffen, maar ik ben nog steeds huiverig voor drukverlies in de douche. Het straaltje wat uit de normale douche komt is nu al niet echt hard, ik verdenk mijn CW3 CV ketel hiervan?

CW3
quote:
10 liter warm water per minuut op 40° Celsius
6 liter warm water per minuut op 60° Celsius
Nu zit een upgrade van de cv ketel er nog niet in. De Technea V3 wisselaar zorgt volgens de specs voor een drukverlaging van 0,5 bar.
De 22mm loopt nu nog tot in de douche, waar hij wordt gesplitst in 2x15 (1x douche en 1x naar de CV).
Met de WTW zal mijn 22mm leiding niet meer tot de douche lopen als ik deze installeer omdat de 1/2 inch aansluiting een 15mm buis is.

Concreet: krijg ik nu met de V6 een hardere douchestraal :9~ , een zachtere of een gelijkblijvende? Als het koude water warmer wordt aangeleverd zou ik verwachten dat de straal harder wordt (minder warm water via begrensde cv ketel) maar als de leiding dan weer te smal is weet ik niet wat de consequentie is.

• !null
quote:
Wolly schreef op vrijdag 24 februari 2017 @ 10:26:
[...]

Het wordt nu echt tijd dat ik die DWTW ga aanschaffen, maar ik ben nog steeds huiverig voor drukverlies in de douche. Het straaltje wat uit de normale douche komt is nu al niet echt hard, ik verdenk mijn CW3 CV ketel hiervan?

CW3

[...]

Nu zit een upgrade van de cv ketel er nog niet in. De Technea V3 wisselaar zorgt volgens de specs voor een drukverlaging van 0,5 bar.
De 22mm loopt nu nog tot in de douche, waar hij wordt gesplitst in 2x15 (1x douche en 1x naar de CV).
Met de WTW zal mijn 22mm leiding niet meer tot de douche lopen als ik deze installeer omdat de 1/2 inch aansluiting een 15mm buis is.

[afbeelding]

Concreet: krijg ik nu met de V6 een hardere douchestraal :9~ , een zachtere of een gelijkblijvende? Als het koude water warmer wordt aangeleverd zou ik verwachten dat de straal harder wordt (minder warm water via begrensde cv ketel) maar als de leiding dan weer te smal is weet ik niet wat de consequentie is.
Als jij 22 mm naar boven hebt liggen en vanaf daar 15 mm afsplitst, dan zal je huidige zwakke straaltje niet een aan de waterdruk liggen. Dus dan zal het je CV ketel zijn die afknijpt, en eventueel een zuinige douchekop natuurlijk.

Een douche-wtw brengt wel een beetje drukverlies, maar ik denk niet dat dat jouw "probleem" is.

Ik kan geen garanties geven, maar het lijkt mij dat je met de douche wtw je ketel eigenlijk upgrade, en dus juist meer water zult krijgen ipv minder.
Niet aan het begin, maar na een paar minuten zal het wel merkbaar zijn denk ik.

• shockwave7
  • Registratie: mei 2011
  • Laatst online: 12-03-2018
Wat gebeurt er als je de technea DWTW van koperen pijn HORIZONTAAL plaats, ipv verticaal?

ik heb wel horizontaal ruimte, maar niet verticaal nl; en de DWTW die horizontaal zijn gemaakt, zijn mij te hoog.

dank

• AUijtdehaag
  • Niet online

AUijtdehaag

quote:
shockwave7 schreef op zondag 26 februari 2017 @ 13:27:
Wat gebeurt er als je de technea DWTW van koperen pijn HORIZONTAAL plaats, ipv verticaal?

ik heb wel horizontaal ruimte, maar niet verticaal nl; en de DWTW die horizontaal zijn gemaakt, zijn mij te hoog.

dank
Dan doet tie het niet.
Het afvalwater loopt via de wand naar beneden en verwarmd de hele koperen inwendige buis.

Kun je zelf wel bedenken wat er gebeurt als dat een klein horizontaal stroompje wordt, die de wand niet meer overal raakt.

AUijtdehaag wijzigde deze reactie 26-02-2017 13:37 (8%)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• -Tarantula-
  • Registratie: augustus 2003
  • Laatst online: 17-02 19:55
Vandaag even enkele metingen gedaan met m'n technea recohvert v6.
dwtw aangesloten op KW thermostaatkraan en op de aanvoer van doorstromer. (vaillant ecotec 296)

temperatuur water = +- 38°C
spaardouchekop 7l/min

verbruik liter gas/2min30:
zonder douche wtw 68,6 liter
met wtw 45,4 liter

verbruik liter gas/5min:
zonder douche wtw 121,9 liter
met wtw 78,3 liter

met wtw enkel op KW thermostaat 81,6 liter

vond het al straf dat ik over slechts 2min30 reeds 51% meer gas verbruik zonder douche wtw dan met wtw :*)

dwtw op aanvoer ketel en aanvoer KW thermostaatkraan levert slechts een besparing op van 4% in mijn geval tov dwtw op KW thermostaatkraan alleen.

dit even ter info voor mensen die interesse hebben in een dwtw :p

• fmb
  • Registratie: januari 2002
  • Laatst online: 22:19
Handige terugkoppeling Tarantula!
Waarschijnlijk door de hoeveelheid tekst, maar ik moet hem een paar keer lezen om hem goed te begrijpen. Wellicht helpt het als je wat bullets of een tabel maakt.

Ik moest even denken; ben gewend om gas in m^3 uit te drukken, maar in liter kan natuurlijk ook. Is in dit geval ook wel een betere eenheid.

De besparing na 2min30 is natuurlijk 34%, dat klinkt alleen iets slechter dan de toename van 51% t.o.v. zonder douche WTW.

Wat bedoel je met "dwtw op aanvoer ketel en aanvoer KW thermostaatkraan levert slechts een besparing op van 4%"? Die begrijp ik niet helemaal.
Misschien bedoel je te zeggen dat dit een aanvullende besparing van 4% is ten opzichte van het alleen aansluiten van de DWTW op de thermostaatkraan van de douche?

• -Tarantula-
Met KW bedoel ik de koudwateraansluiting van de thermostaatkraan.

Ik heb twee aanvoerleidingen naar m'n cv-ketel gelegd, één via de dwtw en één rechtstreeks, dit omdat ik niet zeker was of ik genoeg debiet/druk zou halen (ketel staat op zolder).

Via kraantjes kan ik de één open zetten en de andere sluiten zodat ik ofwel m'n doorstromer water geef via de dwtw of zonder dwtw.

besparing met dwtw is idd een 34% minder aardgas over 2min30 en 36% minder over 5min :)

• Wolly
  • Niet online
quote:
-Tarantula- schreef op maandag 6 maart 2017 @ 23:17:

besparing met dwtw is idd een 34% minder aardgas over 2min30 en 36% minder over 5min :)
V6
9,2 l/min??62,2%0,51 bar

Blijkbaar heb je door je spaardouche van 7l/min een aardig rendementsverlies (34% vs 62%). Of zouden bovenstaande getallen puur theoretisch zijn en in de praktijk onhaalbaar?

• !null
quote:
Wolly schreef op dinsdag 7 maart 2017 @ 08:03:
[...]

V6
9,2 l/min??62,2%0,51 bar

Blijkbaar heb je door je spaardouche van 7l/min een aardig rendementsverlies (34% vs 62%). Of zouden bovenstaande getallen puur theoretisch zijn en in de praktijk onhaalbaar?
De getallen van 62% tot 64% slaan op de douche wtw zelf. Dus als je kijkt naar hoeveel er uit het afvalwater gewonnen wordt in de douche wtw dan zou je dit kunnen halen. Puur kijkend naar dat stuk van 2 meter leidingwerk in en uit.
Echter, je afvalwater is al afgekoeld door je badkamer en afvoerleiding voordat het bij je douche wtw komt.

• -Tarantula-
quote:
Wolly schreef op dinsdag 7 maart 2017 @ 08:03:
[...]

V6
9,2 l/min??62,2%0,51 bar

De getallen die opgegeven worden door de fabrikant is het percentage warmte die teruggewonnen wordt uit het afvalwater volgens mij, dat is verschillend van mijn meetmethode.

• fmb
  • Registratie: januari 2002
  • Laatst online: 22:19
quote:
-Tarantula- schreef op maandag 6 maart 2017 @ 23:17:
Met KW bedoel ik de koudwateraansluiting van de thermostaatkraan.
...
Dat begreep ik, maar ik snap de 4% niet helemaal. Misschien bedoel je te zeggen dat aansluiten op zowel de ketel als de thermostaatkraan een aanvullende besparing van 4% geeft ten opzichte van het alleen aansluiten van de DWTW op de thermostaatkraan van de douche?

• -Tarantula-
ik bedoel idd dat dit een extra 4% besparing oplevert :)

• Origineel
  • Niet online
zucht.

Origineel wijzigde deze reactie 20-03-2017 18:51 (118%)

• jacovn
  • Registratie: augustus 2001
  • Laatst online: 23:03
quote:
Seafarer schreef op dinsdag 29 maart 2016 @ 14:53:
[...]

Dat is natuurlijk wel jammer. Want eigenlijk weet je niet eens of je wtw wel werkt of dat die zo erg vervuild is dat een schoonmaak beurtje nodig is.

Het staat hier vol met metingen daar is informatie genoeg over te vinden.

Stelt ook weinig voor.
Beter is het te meten als je alleen thuis bent. Zodat niet iemand per ongeluk het toilet doortrekt en je watermeting niet meer klopt.Zorg ook dat de verwarming op 17 graden of uit staat anders klopt je gas meting niet meer.

2 metingen van 10 minuten is gebruikelijk.
1 meting met de douchekop op de normale plek en de normale stand van de thermostaat kraan.
1 meting met de douchekop in het toilet of zet een specie kuip neer. In iedergeval mag het afval water niet het douche putje in. (uit het raam hangen >:) )
neem de gasstand voor en na de meting. En doe dit ook met de meter in de koudwater hoofd leiding.
Zorg wel dat je zeker weet hoe je die meters afleest. En tot op de liter.

Ik, en meerderen denk ik, zijn mega benieuwd hoe die easy drain in een praktijk situatie presteert.
Een oude post weer naar boven halen.

Ik ga nieuw bouwen, maar een pijp wtw houd in dat ik een aparte koof moet gaan laten maken. Verder moet het water dan minimaal 3 meter horizontal door vloer heen voordat het bij de koof is.
Het retourwater moet dan minimaal 4-5 meter door vloer en muur heen voordat het bij de mengkraan is.
(dit is waar een koof redelijk te intergreren is bij een muur waar schuifdeur in zit, anders zou ik een koof midden in de kamer langs de muur krijgen)

Dus instalateur stelde een douche goot en wtw van easydrain voor. Deze is dan goed schoon te maken omdat de deksel van de goot eraf kan en je de easydrain dan ziet liggen.

Voordeel is de korte leiding naar de mengkraan, wellicht 150 cm en de warmtewisselaar krijgt minimal afgekoeld douchewater.
Nadeel is lage rendement van 31%

Nu doe ik het niet direct om hem terug te verdienen, maar meer om voldoende lange douch tijd kan realiseren. Er komt een 300 of 400 liter boiler en daar hoef ik minder warm water uit te halen als deze douche wtw met 30% rendement water van 10 naar 20 graden verwarmd

Hoe is daar mee te rekenen ?

https://www.boiler-info.nl/rekenen/
Voorbeeld boilerinfo:

Nog een voorbeeld ter verduidelijking:
Boiler van 300 liter verwarmd naar 70°C geeft hoeveel badwater van 40°C ?

300 liter x 80% = 240 liter effectief in boiler
240 x (70-10) = liter meng x ( 40-10)
dat wordt dus:
240 x 60 = liter meng x 30
geeft dus 480 liter water van 40°C

Als ik deze methode aan hou en hie je koud water 10 graden warmer kunt maken, de delta kleiner.
Verder boiler maar naar 50 graden..

240x (50-10) = liter meng x (40-20)
240 x 40 = liter meng x 20
Dit zou dan 480 liter van 40°C Zijn.

Stel 10 liter per minuut, kan ik dan 48 minuten douchen ?

En met een 400(380) liter boiler wordt het dan 304x40 = liter meng x 20, dus 608 liter.
Uur douchen met 10 liter per minuut.

Met boiler op 65 graden wordt het gelijk flink langer, maar dat kost daar meer energie aan warmteverlies.

jacovn wijzigde deze reactie 07-04-2017 11:00 (17%)

• peak
  • Registratie: januari 2007
  • Laatst online: 31-01 20:11
Ah mooi, meer mensen die vragen hebben over wat het met de waterdruk doet als je voor installatiemethode A kiest.

Ik heb dus de A methode en baal een beetje van het drukverlies aangezien ik een regendouche heb met een CW5+ ketel.

Er komt 10 liter per minuut ongeacht het nu koud of super heet is. Uiteraard bij super heet werkt m'n ketel harder maar bij een normale douche beurt van 40 graden werkt m'n ketel op 30% van het vermogen.

Het grootste nadeel voor mij is dat als ik elders in het huis de warme kraan open zet, dat ik daardoor minder water krijg uit m'n douche. Dat is ook logisch volgens de schema A. want het koude water dat opgewarmd moet worden passeert eerst de wtw en daarna gaat het de ketel in.

Ik overweeg om een drukverhogingspomp te plaatsen net voor de wtw of net er na maar nog wel voordat het water de ketel in gaat. Ik was benieuwd of hier loodgieterkenners zijn die hier tips over kunnen geven.
Ja ik heb een wtw voor kostenbesparing genomen, maar wil bijvoorbeeld ook gelijktijdig het bad vol kunnen laten lopen voor m'n partner terwijl ik douche zonder hier last van te hebben. Want nogmaals, de ketel wordt niet volledig belast.

• Proton_
De eenvoudige optie is dan alleen de douche - koudwaterkraan aansluiten.
Een andere is om de dubbele stortdoucheuitvoering te nemen.

• Jack
  • Registratie: april 2002
  • Laatst online: 19-02 16:55

Jack

MHz Matters

quote:
jacovn schreef op vrijdag 7 april 2017 @ 10:10:
Met boiler op 65 graden wordt het gelijk flink langer, maar dat kost daar meer energie aan warmteverlies.
Ik snap niet waarom je met een DeltaT rekent. Je mengt twee waterstromen (heet/koud) met elkaar in de thermostaat kraan, dus je rekent met de aanvoertemperatuur bij de kraan (normaliter 60* en 15* C).
240L à 60* C en 240L à 15* C maakt samen 480L à 37,5* C. Bij 10L/min dus 48 min douchetijd.

In principe zijn boilers gemaakt voor hoge temperatuur en beperkt volume. Daarmee kan je vervolgens vrij lang douchen. Echter is een hoge temperatuur niet erg handig voor een warmtepomp inderdaad.

Anders bekeken:
In geval van DWTW, dus een koud watertemperatuur van 20* C, heb je nog maar 55* C aan heet water nodig om 37,5* C te kunnen maken in de badkamer (koud/heet water verdeling 50/50%, oftewel 5 / 5L/min).

In wintertijd, stel koud watertemperatuur is 10* C. DeltaT heet water dus 45*C. Benodigde verwarmingsvermogen bij 5L/min: 15,75kW.
Stel een warmtepomp van 6kW en een doorstroomverwarmer van ook 6kW, dan ontrek je netto maar 3,75kW uit de boiler en dus trek je de boiler maar heel langzaam leeg. Energetisch gezien grofweg 3+ uur douchetijd, alleen zal na 67 minuten het debiet langzaam minder worden omdat je te weinig verwarmingsvermogen hebt en na 67 minuten de 60* C eind temperatuur niet meer wordt gehaald (ervan uitgaande dat de begin temperatuur van de boiler 55* C was) (wellicht is in de praktijk die 67 minuten langer als je een behoorlijke gelaagdheid in de boiler kan houden).
Tweaker Jerh lost dit probleem deels op door een aantal zonnecollectoren aan te sluiten op zijn boiler. Daardoor 6 maanden per jaar zonnewarmte en zo voldoende verwarmingsvermogen. Tevens is hierdoor zijn boiler langdurig boven de 60* C, dus automatische legionella ontsmetting.

Anyway, om ook even on-topic te blijven: DWTW maakt bijv. van 10* C koud water 20* C à 5L/min, betekent 3,5kW gratis verwarmingsvermogen d:)b
Daardoor dus maar 15,75kW nodig aan verwarmingsvermogen in bovenstaand voorbeeld, aanzienlijk minder dan de gemiddelde CV ketel leveren kan. CW4 ketel (7,5L/min) kost circa 26kW.

Jack wijzigde deze reactie 20-04-2017 14:42 (26%)
Reden: dwtw info

[Specs]

• jacovn
Het blijkt dat de boiler 58 graden is en weer opgewarmd wordt door de wp als het naar 53 zakt.

Wellicht met gemiddeld 55 graden rekenen ?
Uit de dwtw komt dan 20 graden zeg maar.

Als je dan 240 liter van 55 en 240 liter van 20 graden mengt heb je 480 liter van 75/2=37.5 graden, dus met 10 liter/minuut dan 48 minuten.
Maar ik wil 40 graden, dus heb ik meer warm water nodig dan 1:1 verhouding.

Met die formule van boiler-info kom ik dan uit op wat ik hierboven al had geschreven:
240 liter x (58-10) = liter meng x (40-20) = 576 liter van 40 graden

Die 240 liter krijgen ze door te stellen dat je uit een 300 liter boiler maar 80% water van de temperatuur van het vat kunt halen.

Maar goed dat geeft aan dat ik bijna een uur lang 10 liter per minuut kan doen op 40 graden.
Dat is genoeg met ons douche patroon.

De WP kan 6 liter water van 40 graden maken in continue modus is me verteld. Dus daar kan ik niet mee (door) douchen.

Maatje grotere boiler (400/380 liter) kost even veel, heeft echter dubbel zo veel stilstand verlies. 44 vs 88 watt/uur. Dat komt op 1 kWh per dag meer, wat zeg maar 20 cent is. Goed 70€ per jaar.
Naverwarmer zou langer douchen mogelijk maken, maar dat is minimaal 500€ meer investeren.
Kost me 7 jaar tijd om dat verschil eruit te halen, en dan is hij wellicht aan vervanging toe.

Keuzes te veel..

• dekvloer
  • Registratie: april 2017
  • Laatst online: 08-02-2018
Ik wil een D-WTW (valpijp en/of douchegoot) gaan gebruiken i.c.m. een electrische doorstroomverwarmer.

Zijn er mensen die dit hebben, en zo ja, wel debiet ben je nog in staat te halen als je de doorstroomverwarmer laat opwarmen tot slechts de gewenste douchetemperatuur. Dus geen koud water bijmengt en dus volledig overgeleverd bent op je douchekop aan de resterende druk "achter" de WTW en doorstroomverwarmer.

Ik wil een D-WTW gebruiken i.c.m. een 3-fase 11KW doorstroomverwarmer (b.v. Clage CEX). Ik verwacht dat ik daar met de resterende druk 6 liter/min wel mee moet halen, wat de omstandigheden ook zijn. Maar ik vraag mij af wat zo praktisch ongeveer het maximaal haalbare debiet zou zijn bij zo'n opstelling (dus zonder bijmenging van koud water). Of dan de gewenste temperatuur bij dat debiet met 11KW + WTW nog gehaald wordt is in deze vraagstelling nog niet van belang (dat is gewoon uit te rekenen).

Ik heb de drukverlies grafiekjes van de douchepijp en douchegoot WTW en heb al wel zitten rekenenen, maar wil toch ook praktische ervaringen horen welk debiet in zo'n opzet toch nog gehaald wordt.

Ik heb b.v. uit feedback van de firma Stiebel-Eltron begrepen dat de Durchflussbegrenzer (doorstroombegrenzer) van hun "DHB-E 11 SL" (11KW) zich in zo'n situatie, indien gewenst, laat uitbouwen.

Ervaring met drukverlies en debiet in deze specifieke set-up?

• AUijtdehaag
  • Niet online

AUijtdehaag

@dekvloer
Ik heb al ruim 2 jaar ervaring met een 7250 watt (bijna 32 A) enkelfase doorstroomverwarmer en douchewtw.
Dat gaat prima. (maar is niet aan te raden, op een 35 A hoofdzekering, dat vooropgesteld)
In de winter is het een minder comfortabel straaltje vanwege kouder tapwater, maar nog prima te doen.
Ik schat zo een 5 ltr per minuut in de winter wat er uit de kraan komt, 6 a 7 ltr in de maanden erbuiten.
(verder ook een Grohe Red in de keuken, en monitor ik ook alle opgenomen vermogens in mijn huis)

Als ik 3-fase zou hebben (wil nog geen slimme meter), zou het ook een 3-fase worden.
En in combinatie met een cv buffervat hygienespiraal en douchewtw en WP. (welke hier ook alllemaal staat)
Geeft wat meer comfort en niet alles wordt dan verwarmd met een cop=1. Dat is voor aankomende winter.

@jerh heeft genoeg ervaring met een 3-fase doorstromer en buffervat met hygienespiraal. (hellmann FSK-2)
Zoek eens op zijn post.

Juist het koude (opgewarmde) water uit de douchewtw wil je erbij hebben, om meer debiet te hebben aan de kraan.

Er zijn ook douchekoppen die het l/m verhaal prima ondersteunen door nevel te creeeren ipv een waterstraal. (kan ff niet op de naam komen)

AUijtdehaag wijzigde deze reactie 30-04-2017 08:54 (4%)

• jerh
  • Registratie: mei 2015
  • Laatst online: 22:46
quote:
dekvloer schreef op zondag 30 april 2017 @ 01:55:
Ik wil een D-WTW (valpijp en/of douchegoot) gaan gebruiken i.c.m. een electrische doorstroomverwarmer.

Zijn er mensen die dit hebben, en zo ja, wel debiet ben je nog in staat te halen als je de doorstroomverwarmer laat opwarmen tot slechts de gewenste douchetemperatuur. Dus geen koud water bijmengt en dus volledig overgeleverd bent op je douchekop aan de resterende druk "achter" de WTW en doorstroomverwarmer.

Ik wil een D-WTW gebruiken i.c.m. een 3-fase 11KW doorstroomverwarmer (b.v. Clage CEX). Ik verwacht dat ik daar met de resterende druk 6 liter/min wel mee moet halen, wat de omstandigheden ook zijn. Maar ik vraag mij af wat zo praktisch ongeveer het maximaal haalbare debiet zou zijn bij zo'n opstelling (dus zonder bijmenging van koud water). Of dan de gewenste temperatuur bij dat debiet met 11KW + WTW nog gehaald wordt is in deze vraagstelling nog niet van belang (dat is gewoon uit te rekenen).

Ik heb de drukverlies grafiekjes van de douchepijp en douchegoot WTW en heb al wel zitten rekenenen, maar wil toch ook praktische ervaringen horen welk debiet in zo'n opzet toch nog gehaald wordt.

Ik heb b.v. uit feedback van de firma Stiebel-Eltron begrepen dat de Durchflussbegrenzer (doorstroombegrenzer) van hun "DHB-E 11 SL" (11KW) zich in zo'n situatie, indien gewenst, laat uitbouwen.

Ervaring met drukverlies en debiet in deze specifieke set-up?
Mijn situatie:
Waterontharder
itho dwtw
wijas 11.5 - 15 multi doorstromer met dipswitch op 11.5 kw gezet, ingesteld op 50 graden
hellman doorstroomboiler als open verdeler voor wp/ 10m2 collectoren via spiraal aangesloten
12 liter per minuut douchekop

Boiler komt nooit onder de 20/22 graden, dus mijn water arriveert met minimaal die temperatuur bij de wijas
Koudste water wat ik qua invoer heb gezien vanaf waterleidingbedrijf tot nu toe (2 jaar) 11 graden

Dwtw metingen die ik heb gedaan zie ik dat de temperatuur uit rond de 27/29 graden is, temp in rechtstreeks vanaf waterleidingbedrijf.

Hiermee kan je comfortabel douchen, ik heb wel wat last dat het waterleidingbedrijf niet altijd een constante waterdruk aanlevert, dus soms is de waterdruk aan de lage kant.

Op het moment dat ik de wijas lager zet, daar heb ik mee geexperimenteerd, neemt de totale douchestraal af (uiteraard uitgaande van een situatie dat het vat niet door de zonnecollectoren is opgewarmd). Ook de temperatuur van het water neemt dan af, je moet de thermostaat kraan dan warmer zetten en neemt de straal dus verder af.

Verder kun je niet terug naar 38 graden, want je hebt ook nog wat verlies onderweg (hier in ieder geval wel).

Ik heb er voor gekozen om dus de aanvoer temperatuur niet te ver te laten zakken en op die manier het benodigde vermogen te verminderen. Bij het vullen van het bad werkt dat niet en wordt de wijas vol aan het werk gezet en gebruikt hij in de winter dan ook 11.5 kW.

• dekvloer
quote:
AUijtdehaag schreef op zondag 30 april 2017 @ 08:01:
@dekvloer
Ik heb al ruim 2 jaar ervaring met een 7250 watt (bijna 32 A) enkelfase doorstroomverwarmer en douchewtw.
Dat gaat prima. (maar is niet aan te raden, op een 35 A hoofdzekering, dat vooropgesteld)
In de winter is het een minder comfortabel straaltje vanwege kouder tapwater, maar nog prima te doen.
Ik schat zo een 5 ltr per minuut in de winter wat er uit de kraan komt, 6 a 7 ltr in de maanden erbuiten.
(verder ook een Grohe Red in de keuken, en monitor ik ook alle opgenomen vermogens in mijn huis)
Heel erg bedankt voor het delen van je ervaringen.
Haal je deze 6 a 7 liter door koud water bij te mengen? (thermostatische mengkraan?) Of lukt dat puur met de druk achter doorstroomverwarmer?

Wat ik begrepen heb is dat de meeste doorstroomverwarmers een doorstroombegrenzer hebben. Clage en Siemens hebben mij nog steeds niet geantwoord, maar Stiebel-Eltron gaf mij feedback over hun "11/13 DCE compakt RC" (11KW) die ik hun voorstelde wel te willen gebruiken. Hun antwoord was nee, die begrenst op 5 liter/minuut dus daar ga je eigenlijk net niet je 6 liter/minuut of ietsje meer mee halen (je zult moeten bijmengen). Maar als ik zoiets wilde doen dan kon ik hun "DHB-E 11 SL" (ook 11KW) nemen en de durchflussbegrenzer uitbouwen.

Over de temperatuur van het water. Staat jouw doorstroomverwarmer direct ingesteld op de gewenste douche temperatuur (dus zonder bijmengen)? Wanneer de D-WTW langzaam warmer en warmer water aanvoert regelt de doorstroomverwarmer dan inderdaad netjes zijn vermogen terug en de douchewatertemperatuur blijft perfect constant?

• AUijtdehaag
  • Niet online

AUijtdehaag

@dekvloer
Ik ga er verder niet op in, want het is voor een situatie met meerdere personen in huis, niet toepasbaar.
Voor je het weet zegt de hoofdzekering poef, tijdens het douchen en koffiezetten. Ik ben alleen, dus "controleerbaar" douchen.
Bovendien heb je 3-fase en ik 1-fase. Dus 7250 watt op 1x 25A is helemaal no-go.

Je zal het met Jerh zijn ervaringen moeten doen (wat in mijn ogen de beste oplossing is)

• dekvloer
quote:
jerh schreef op zondag 30 april 2017 @ 09:13:
[...]
Op het moment dat ik de wijas lager zet, daar heb ik mee geexperimenteerd, neemt de totale douchestraal af (uiteraard uitgaande van een situatie dat het vat niet door de zonnecollectoren is opgewarmd). Ook de temperatuur van het water neemt dan af, je moet de thermostaat kraan dan warmer zetten en neemt de straal dus verder af.

Verder kun je niet terug naar 38 graden, want je hebt ook nog wat verlies onderweg (hier in ieder geval wel).
Heel erg bedankt voor het delen van jouw ervaring.
Wat denk je ongeveer dat je debiet is als je de thermostatische mengkraan niet laat bijmengen (38 graden of vol warm desnoods) en de doorstroomverwamer op 40 graden o.i.d. (vanwege de genoemde verliezen) instelt? Is dat meer dan 5 liter / minuut?

• jerh
quote:
dekvloer schreef op zondag 30 april 2017 @ 15:07:
[...]

Heel erg bedankt voor het delen van jouw ervaring.
Wat denk je ongeveer dat je debiet is als je de thermostatische mengkraan niet laat bijmengen (38 graden of vol warm desnoods) en de doorstroomverwamer op 40 graden o.i.d. (vanwege de genoemde verliezen) instelt? Is dat meer dan 5 liter / minuut?
Ik heb geen idee, dat is een situatie die ik hier niet heb. Ik merk wel dat als het water kouder aankomt de thermostaat kraan het steeds vervelender vind. Ik moet hem dan warmer zetten en dan daalt de hoeveelheid water.

• dekvloer
Tja, dat is wel mijn volgende uitzoekwerk, welke thermostaatmengkraan weet zich het best staande te houden met deze temperatuur en debietschommelingen van het aangeboden water er toch een nette constante temperatuur van weet te maken waarvan het debiet dan wel mag schommelen om dat te bewerkstelligen.

Welke thermostaatmengkraan gebruik jij?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• jerh
quote:
dekvloer schreef op donderdag 4 mei 2017 @ 21:27:
Tja, dat is wel mijn volgende uitzoekwerk, welke thermostaatmengkraan weet zich het best staande te houden met deze temperatuur en debietschommelingen van het aangeboden water er toch een nette constante temperatuur van weet te maken waarvan het debiet dan wel mag schommelen om dat te bewerkstelligen.

https://www.hsk.de/nl/nl/.../5939010178383872/1001940

Acties:
  • 0Henk 'm!

• migila
  • Registratie: december 2003
  • Laatst online: 20:54
quote:
dekvloer schreef op donderdag 4 mei 2017 @ 21:27:

Ben ik ook benieuwd naar ja. Welke kraan doet het goed met een DWTW icm redelijk lage aanvoertemperatuur vanuit de warmtepomp.

Zelf wil ik deze gaan kopen voor de nieuwe badkamer: https://www.saniweb.nl/gr...AkN5ZQwzGtEsYkaAkCx8P8HAQ

Acties:
  • +1Henk 'm!

• gekke-gerrit
  • Registratie: maart 2010
  • Laatst online: 22:35

gekke-gerrit

Happy Swift programmer

quote:
migila schreef op vrijdag 5 mei 2017 @ 08:44:
[...]

Ben ik ook benieuwd naar ja. Welke kraan doet het goed met een DWTW icm redelijk lage aanvoertemperatuur vanuit de warmtepomp.

Zelf wil ik deze gaan kopen voor de nieuwe badkamer: https://www.saniweb.nl/gr...AkN5ZQwzGtEsYkaAkCx8P8HAQ
Dat is een mooi pareltje !

Heb hem zelf ook :X in combinatie met een Recoh-vert douchepijp WTW V6 _/-\o_

Qua temperatuur gaat het tot nu toe erg goed, geen warmteschommelingen etc.

Het enige wat ik dan niet heb is een warmtepomp (wel een cv ketel van 20 jaar oud :+ )

...

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Seafarer
  • Registratie: november 2012
  • Laatst online: 17-02 14:01

Seafarer

ondertitel

Ik zag dat het douche water in een grootte cirkel rond het putje draaide. Dus eigenlijk gaat het water niet snel genoeg weg en dus ook niet snel genoeg door de WTW.

De rubber ontstopper er eens met veel geweld opgezet en ja hoor viezigheid. Dochter met lange haren is hier ook debet aan.

En dit heeft goed geholpen, water richting de ketel is een graad hoger geworden.
(hangt een thermometer in de badkamer die dit continue meet)

Toch ook maar eens een schep Soda met heetwater in de afvoer gedaan. En 10 minuten later langzaam met heet water verder doorgespoeld zodat dit ook langzaam door de wtw spoelt. Of dit laatste helpt kan ik niet bewijzen. Google zegt dat het schoon wordt. _/-\o_ 8) _/-\o_

DWTW+Cyclone- CV 20 graden delta-T - Isolatie:HR++90% - Spouw100% - Vloer50%.

• jacovn
Zou het een goed idee zijn temperatuur sensoren aan de ingaande en uitgaande kant van de douche wtw mee te laten storten ? Dingen in china gekocht en ze kosten toch haast niets.
Moet ik enkel de 3 draden verlengen tot de tech ruimte om ze dan op een rpi tekoppelen.

Voor de zekerheid er maar 2 aan beide kanten doen ?

jacovn wijzigde deze reactie 05-09-2017 16:47 (9%)

• Wolly
  • Niet online
quote:
jacovn schreef op dinsdag 5 september 2017 @ 16:47:
Zou het een goed idee zijn temperatuur sensoren aan de ingaande en uitgaande kant van de douche wtw mee te laten storten ? Dingen in china gekocht en ze kosten toch haast niets.
Moet ik enkel de 3 draden verlengen tot de tech ruimte om ze dan op een rpi tekoppelen.

Voor de zekerheid er maar 2 aan beide kanten doen ?
Je WTW moet bereikbaar zijn, wat wil je precies mee storten?

• M2M
  • Registratie: juli 2006
  • Laatst online: 23:47

M2M

medicijnman

Als je er nooit meer bij kunt, altijd gaan voor redundancy. Als het anderhalve euro voor een sensor is, zou ik er zelfs 4 in drukken... En als het een hele lange afstand is voor het analoog temperatuur signaal zul je misschien ook moeten denken aan wat extra draadjes ter compensatie van de draadweerstand (en wellicht inductie?) onderweg...

-_-

• jacovn
quote:
Wolly schreef op dinsdag 5 september 2017 @ 20:59:
[...]

Je WTW moet bereikbaar zijn, wat wil je precies mee storten?
Het wordt een easy drain wtw die onder de douche vloer komt. Een andere gaat niet tenzij ik een koof in de woonkamer ga maken, of eerst 4 a 5 meter buis door betonvloer voor lief neem (en dan kun je er ook niet makkelijk bij als het door een koof loopt waar wc spoel reservoir in zit)

Ik kan de unit wel cleanen wordt aangegeven, en als hij defect gaat zal de douche vloer eruit moeten, dus dat weet ik.

Het zijn ds18b20 waterdichte temperatuur sensoren. Dus tegen buis aan plakken en instorten in de dekvloer neem ik aan.

Edit:
Wellicht toch maar een technea nemen die aan de bovenkant compleet open kan om te reinigen. Hier in huis 3 dames met lange haren, en dat kan de zaak nog wel eens verstoppen..
Helaas wel 2x zo duur, maar 10x minder ellende denk ik. ( de douche drain zit er wel bij, en de easydrain tegel variant is ook snel 250€, samen met de prijs van tegen de €500 voor de easydrain, zit er dan goed 500€ Verschil in)

https://www.technea.nl/pr...12cm-inbouw/#omschrijving

En dik 10% meer rendement.

jacovn wijzigde deze reactie 09-09-2017 17:28 (28%)

• _sepulnation_
  • Laatst online: 02-02 12:16
Hoe zijn jullie ervaringen met onderhoudsfrequentie en het rendement van de douche-wtw na enkele jaren? Onze aannemer geeft aan dat het rendement na 2 jaar drastisch achteruit gaat en dat het ook nog eens veel onderhoud kost.

_sepulnation_ wijzigde deze reactie 06-09-2017 17:11 (4%)

• AUijtdehaag
  • Niet online

AUijtdehaag

@_sepulnation_
Wat voor onderhoud bedoelt die aannemer?
Wat voor onderhoud moet je doen aan een koperen pijp? Oppoetsen?
De Heitech V3 zit er hier alweer 4 jaar in, zonder omkijken.

AUijtdehaag wijzigde deze reactie 06-09-2017 17:51 (23%)

• Goof2000
  • Laatst online: 22:29
@_sepulnation_ Dat zei onze aannemer ook, achteraf bleek dat de installateur de DoucheWTW eigenlijk niet wilde installeren omdat ze er geen ervaring mee hadden. (ondanks dat er heel groot op hun bussen dat ze doordacht duurzaam zijn)
De DoucheWTW is uiteindelijk in een speciale koof gekomen waarbij je er nog bij kan voor onderhoud.
Het enige waar je last van hebt is kalk aanslag en misschien wat zeepresten, dat is wel schoon te maken. (zie onderhoudshandleiding)

• freelh
  • Registratie: april 2009
  • Laatst online: 19-02 12:19
Iemand die weet of je de Itho Daalderop DWTW P-DDS-SD op dezelfde manier als de DWTW P-DDS kan aansluiten, en de middenaansluiting afstoppen? Nadelen gekend, buiten het verschil in debiet?

• _sepulnation_
  • Laatst online: 02-02 12:16
quote:
Goof2000 schreef op woensdag 6 september 2017 @ 22:05:
@_sepulnation_ Dat zei onze aannemer ook, achteraf bleek dat de installateur de DoucheWTW eigenlijk niet wilde installeren omdat ze er geen ervaring mee hadden. (ondanks dat er heel groot op hun bussen dat ze doordacht duurzaam zijn)
Dit idee krijg ik ook.

Ik begin echter fors te twijfelen als ik kijk naar mijn huidig gasgebruik. Ik gebruik 620m3 gas (zowel douchen, koken en verwarming) en dit kost mij gemiddeld 36 euro per maand. Afgelopen jaar heb ik globaal bijgehouden hoeveel m3 ik gebruik per maand. In de zomerperiode komt dit uit op maximaal 16m3 per maand (geen verwarming, wel douchen en koken). Dit lijkt te kunnen kloppen als ik naar mijn totale jaarverbruik kijk.
16m3*€0.62 = €10/maand aan douchen (verbruik gasfornuis zie ik als nihil). Indien het werkelijk rendement van de doucheWTW 40-50% is betekend dit een besparing van maximaal €50-60 euro per jaar. Ik moet 670 euro betalen aan onze installateur voor de dwtw, dus >10 jaar om deze terug te verdienen. Hierbij reken ik dus nog positief aangezien ik het gasfornuis niet meetel.

Omdat ik het geld maar één keer kan uitgeven twijfel ik dus om het geld in extra vloerisolatie te stoppen ipv een dwtw.
Mis ik iets of is mijn thuissituatie (2 volw, geen kids) gewoon niet toereikend voor een dwtw?

• jacovn
Een dwtw is voornamelijk populair bij mensen met een warmtepomp.
Een CV ketel heeft veel meer capciteit, en kan met gemak warm water voor een douche maken.

Een warmtepomp werkt optimaal als die op deelvermogen lekker doorpruttelt zeg maar. Geen capaciteit genoeg voor douche. (Voorbeeld mijn toekomstige 9 kW kan amper 5 liter water van 40+ graden opwarmen per minuut)

De douche wtw zorgt ervoor dat een gedeelte van de capaciteit terug gehaald wordt uit je afval water.
Dus er komt simpelweg een aantal kW capaciteit bij. 10 graden delta (tussen koud in en dwtw uit) met 5 l\m is 3.5 kW.

De door mij hier boven genoemde is horizontaal en gelijk vrij duur terwijl hij maar 38% rendement heeft. Als de data klopt realiseert hij een delta van 15 graden bij 5 l\min wat dan 5,25 kW is.

Als ik daar de terugverdientijd van uitreken kun je op 2 dingen uitkomen:
1: > 10 jaar
2: 2 jaar

Punt 2 is geen 3x35A netaansluiting te hoeven afnemen.

Geen sprake van terug verdientijd dus, maar van functioneren op 3x25A aansluiting met een warmtepomp en een boiler en naverwarmer.

9 a 10 kW via WP, 5 kW uit de dwtw, en 5 kW uit de naverwarmer maakt lang douchen mogelijk onafhankelijk van de status van de boiler.

jacovn wijzigde deze reactie 13-09-2017 18:12 (33%)

• Dre
  • Registratie: juni 2001
  • Niet online
De warmtepompboiler met PV maakt 1 kWh aan warmte voor 1,7 cent. Dat ga je met een gasketel+DWTW niet redden. Warmwater is dusdanig goedkoop (en duurzaam?) dat een DWTW voor mij geen rendabele investering is. Zeker met de goedkope opwekkers van warmte c.q. energie.
Meer liters tapwater ga je ook niet krijgen vanwege de taptemperatuur en de gelaagdheid in de WPB.

Dre wijzigde deze reactie 13-09-2017 17:50 (3%)

• adnanoner
  • Registratie: november 2016
  • Laatst online: 10-02 15:34
Heeft iemand ervaring met de easydrain wtw aansluiten in de kruipruimte op je normale pvc afvoer? Ik wil hier de vloer niet meer openbreken en daarnaast kun je hem dan theoretisch 'makkelijk' schoonmaken in de kruipruimte :+

• jacovn
Interessant idee, maar als je douche op 1 hoog zit, is het water denk ik al een heel stuk afgekoeld voordat het de wtw bereikt. Verder is rendement vrij lag van de easydrain.

• Galactic
quote:
Dre schreef op woensdag 13 september 2017 @ 17:50:
De warmtepompboiler met PV maakt 1 kWh aan warmte voor 1,7 cent. Dat ga je met een gasketel+DWTW niet redden. Warmwater is dusdanig goedkoop (en duurzaam?) dat een DWTW voor mij geen rendabele investering is. Zeker met de goedkope opwekkers van warmte c.q. energie.
Meer liters tapwater ga je ook niet krijgen vanwege de taptemperatuur en de gelaagdheid in de WPB.
Wat een onzin zeg. Investeringskosten vergeet je effe mee te rekenen in die 1,7 cent? Warmtepompboiler haalt zijn warmte ook uit de binnenlucht en onttrekt dus warmte uit je woning. Of dit nu een stooklokaal is of je bergruimte, het is vaak eigenlijk niet gewenst.

• Proton_
@Galactic 1.7 cent marginale kosten. De investeringskosten van een warmtepompboiler worden niet beïnvloed door een DWTW :)

• !null
Rare vergelijking maken jullie dan. De warmtebron staat in principe los van de douche wtw.

En de douche WTW maakt 1kwh voor 0,0 euro.

• Proton_
Klopt en klopt. Maar PV maakt ook, na de aanschaf, heel goedkope kWhjes.

• !null
Als het salderen valt, dan gaat de rest ook wel in zien wat voor fantastisch ding een douche wtw is. Geen elektronica of bewegende delen. Gewoon een "domme" pijp die in sommige gevallen waarschijnlijk wel 10kW doet (maar dat zou je echt moeten meten)

400 euro aan PV is mooi meegenomen, zolang salderen er is geeft het een vergelijkbare besparing. Maar als je naar een energieneutraal huis wil, dan kom je nog wel eens ruimte voor zonnepanelen te kort. Dus ook dat scheelt weer.

• Dre
  • Niet online
De warmtepompboiler en PV schrijf ik af over 15 jaar. De warmtepompboiler koop ik voor 0 euro na subsidie en PV koop ik voor xxx euro. Ondanks mijn lage energieverbruik kom ik op 1,6 cent per kWh thermisch. Laten we het afronden naar 2,0 cent per kWh omdat we in de winter lucht van buiten gaan aantrekken. De bestaande dubbelwandige CV-dakdoorvoer gebruiken we hiervoor als inlaat en uitlaat.

Elk jaar 1200 kWh aan warmte kost bij 2,0 cent per kWh dus 24 euro per jaar. Over 15 jaar kost het tapwater dus 360 euro.
Een DWTW gaat dan 40% besparen over het hele jaar ofzo? Dus 144 euro lagere energierekening over 15 jaar gezien.

Voor mij persoonlijk is de terugverdientijd van 50+ jaar te lang. Daarbij verwacht ik dat over 15 jaar de kostprijs van PV verder gedaald is en dat de warmtepompen ook beter worden.

Nu hebben we het alleen over de centen gehad, wat het voordeel en nadeel van een DWTW is op het milieu durf ik niet te zeggen.

• !null
En nu zonder salderen.

• blissard
  • Registratie: juli 2000
  • Laatst online: 22:13
Jongens (m/v) volgens mij is dit een klein beetje off topic :)
Iemand al gemeten aan die nieuwe easydrain of technea hierboven?

• Dre
  • Niet online
@!null
Juist de warmtepompboiler kan perfect gebruikt worden als het salderen niet meer zou bestaan. De warmtepompboiler laad op gedurende de middag wanneer er het meeste daglicht is en de temperatuur het hoogst.

Persoonlijk blijf ik gewoon lekker salderen en ik heroverweeg de keuzes ter zijner tijd wel. Net als dat ik nu de subsidie op de WP+WPB meegepakt heb. (Sigaar uit eigen doos :X).

Elektriciteit koste ooit iets van 22 cent per kWh, maar staat nu op 18 cent. Mijn verwachting is dat elektriciteit alleen maar goedkoper gaat worden, terwijl de inflatie wel stijgt.

@blissard
De discussie die in dit topic wel thuis hoort is "Heeft het voor de energierekening of het milieu zin om een DWTW te installeren in nieuwbouw of bestaande bouw"
Uiteraard met onderbouwing.

Dre wijzigde deze reactie 17-10-2017 22:34 (17%)

• Dre
  • Niet online
In mijn rekenvoorbeeld is het water nog duurder dan de elektriciteit.
Elektriciteit kost 24 euro per jaar.
Water kost 55 euro per jaar.

Een standaard koperen DWTW bespaard niet in watergebruik. Door het *gevoel* van goedkoop & duurzaam verwarmen ga je meer water verbruiken door het rebound effect. Overigens is rebound-effect ook voor WPB het geval kan ik uit eigen ervaring vertellen.

Dre wijzigde deze reactie 17-10-2017 22:43 (48%)

• jacovn
Vanmorgen met de instalateur gesproken en de douche wtw wordt een ACO ShowerDrain X WTW 900/4 omdat hij die bij zijn groothandel standaard in kan kopen.

Die heeft als rendement staan:
Bij CW3: 9.2 ltr/min 49.1 % wat dan 9.4 kW zou zijn. (10 graden in = 27 graden uit bij afvoerwater van 40 graden)

Snap alleen niet of ze hier bedoelen dat er dan 9.2 liter koud water per minuut opgewarmt kan worden van 10 naar 27 graden, of iets anders.

Instalateur meende omdat wij niet meer dan 10 liter/min gebruiken in de douche dat er wellicht nog meer rendement zou zijn. Maar ik ga wel merken wat het ding gaat doen.

jacovn wijzigde deze reactie 22-10-2017 05:53 (8%)

• !null
@jacovn Ik denk dat dat beperkt is, als je minder water gebruikt gaat er ook minder afvalwater (met te winnen warmte) er doorheen.
Ik denk echter wel dat hij het prima gaat doen. Verwacht echter geen 49% besparing, omdat hij ook op temperatuur moet komen. Als je erg lang doucht heb je wel de besparing.

@Dre Je kunt inderdaad met het smartgrid gebeuren (of zelf knutselen) vrij makkelijk de warmtepompboiler laten draaien als de zonnepanelen kracht leveren. Echter, is het soms gewoon heel erg beperkt met zonnekracht in de donkere maanden.

Gaat jouw zonnepanelen installatie met warmtepompboiler 10 KW doen in Januari?

Wellicht heb ik straks ook zonnepanelen met warmtepomp, dus ik ben niet tegen die techniek. Maar uiteindelijk is het nog altijd het beste om de energievraag te verminderen en dan pas opwek te doen. Zo ook met isolatie bijvoorbeeld.

Wat betreft het waterverbruik helpt het pas echt als je zo'n recycle douche gebruikt. Zoals de Upcycle. Dat zou ik wel willen overwegen in een toekomstig huis.

!null wijzigde deze reactie 22-10-2017 10:47 (8%)

• Dre
  • Niet online
Als ik het goed begrijp gebruik je een doorstroomverwarmer.

In geval van een boiler kan je de energie op een ander moment erin stoppen dan je het eruit haalt. Bijvoorbeeld met de ingebouwde timer die de WPB alleen laat draaien tussen 12:00u en 18:00u.
De WPB verwarmt met 250 Watt, die 10 kW waar je het over hebt is denk ik een doorstroomverwarmer?

Verschil tussen WPB met of zonder DWTW is niet het vermogen, maar het aantal draaiuren. Met DWTW zal de WPB minder draaiuren hebben. Vermogen blijft dus gelijk. En 250 Watt haal ik op de meeste dagen wel.

In geval van een doorstroomverwarmer, inductiekookplaat, elektrische auto, oven, etc dan zal je inderdaad energie moeten betrekken uit het net. Met een WPB van 250 Watt zie ik het probleem niet zo.

Trias energetica ben ik met je eens, maar voor 500 euro (of 1300 euro (!) voor bovengenoemde goot) denk ik dat dat de CO2 besparing per geïnvesteerde euro niet zo gunstig is.

• jerh
quote:
jacovn schreef op zaterdag 21 oktober 2017 @ 21:22:
Vanmorgen met de instalateur gesproken en de douche wtw wordt een ACO ShowerDrain X WTW 900/4 omdat hij die bij zijn groothandel standaard in kan kopen.

[afbeelding]

Die heeft als rendement staan:
Bij CW3: 9.2 ltr/min 49.1 % wat dan 9.4 kW zou zijn. (10 graden in = 27 graden uit bij afvoerwater van 40 graden)

Snap alleen niet of ze hier bedoelen dat er dan 9.2 liter koud water per minuut opgewarmt kan worden van 10 naar 27 graden, of iets anders.

Instalateur meende omdat wij niet meer dan 10 liter/min gebruiken in de douche dat er wellicht nog meer rendement zou zijn. Maar ik ga wel merken wat het ding gaat doen.
Afvoerwater is geen 40 graden... het valt boven uit de douchekop met 38 graden, daalt, komt op een koudere vloer en gaat dan pas de dwtw in. Ik zie hier in de zomer circa 30 graden op de koudwaterkraan en in de winter circa 27 graden. Dat is op een Itho dwtw, standaard ding.

Die 9.2 l/m is het water wat op je hoofd valt, bestaande uit de aanvoer via je dwtw van 27 graden en warme kant, waarna je thermostaatkraan het bijmengt naar 38 graden.

• Rol-Co
  • Registratie: maart 2004
  • Laatst online: 22:26

Rol-Co

3,8kWpZ 3,3kWp O-Z-W 2,86kWp N

quote:
!null schreef op dinsdag 17 oktober 2017 @ 14:54:
Als het salderen valt, dan gaat de rest ook wel in zien wat voor fantastisch ding een douche wtw is. Geen elektronica of bewegende delen. Gewoon een "domme" pijp die in sommige gevallen waarschijnlijk wel 10kW doet (maar dat zou je echt moeten meten)

400 euro aan PV is mooi meegenomen, zolang salderen er is geeft het een vergelijkbare besparing. Maar als je naar een energieneutraal huis wil, dan kom je nog wel eens ruimte voor zonnepanelen te kort. Dus ook dat scheelt weer.
Hoe zou het rendement zijn met een niebla (5l) douchekop? Door die kop is het al kouder op de grond en slechts 5 liter. Ik vermoed dat hij dan bijna niets doet.
Jaarverbruik water is 130 m3..

Noord-Oost-Zuid-West 9960Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

• jacovn
Ik douche wel op 40 graden, althans als de baby thermometer een goede meetwaarde afgeeft :)
Maar het koelt vast inderdaad af op de vloer.

Deze video

Op 5:32 zie er dikke platen piepschuim onder gaan.

Het moet dan op een breedplaat vloer komen dus zal iets onder de dekvloer moeten komen. (70 mm)
Deze aco drain is op een tekening 120 mm hoog (waarin 15 mm voor de tegel) De afvoer zit dan iets lager maar dat zal wel voorbereid met de afvoer in de vloer verzonken zitten.

De instaleur zal dat wel goed gaan opbouwen in de vloer mag ik aannemen.

jacovn wijzigde deze reactie 22-10-2017 12:50 (80%)

• AUijtdehaag
  • Niet online

AUijtdehaag

quote:
Rol-Co schreef op zondag 22 oktober 2017 @ 11:07:
[...]

Hoe zou het rendement zijn met een niebla (5l) douchekop? Door die kop is het al kouder op de grond en slechts 5 liter. Ik vermoed dat hij dan bijna niets doet.
Jaarverbruik water is 130 liter.
m3 ;)

• Rol-Co

Rol-Co

quote:
Ja te snel neergezet :)
Is opgelost.

• !null
quote:
Dre schreef op zondag 22 oktober 2017 @ 10:53:
Als ik het goed begrijp gebruik je een doorstroomverwarmer.

In geval van een boiler kan je de energie op een ander moment erin stoppen dan je het eruit haalt. Bijvoorbeeld met de ingebouwde timer die de WPB alleen laat draaien tussen 12:00u en 18:00u.
De WPB verwarmt met 250 Watt, die 10 kW waar je het over hebt is denk ik een doorstroomverwarmer?
Nee de douche WTW pijp doet 10KW! Als hij natuurlijk helemaal op stoom is.

Ik heb nu een zonneboiler en cv ketel. Hopelijk straks ook panelen en warmtepomp, die ook de zonneboiler zal verwarmen als tapwater vat.
quote:
Verschil tussen WPB met of zonder DWTW is niet het vermogen, maar het aantal draaiuren. Met DWTW zal de WPB minder draaiuren hebben. Vermogen blijft dus gelijk. En 250 Watt haal ik op de meeste dagen wel.
Ja 250W zul je wel halen maar dan benje met max 1250W je boiler aan het verwarmen, dat duurt best lang. Alsje het dan over een gezin hebt met dergelijk waterverbruik dan moet je die 250w wel voor een uurtje of 8 krijgen.

Daarbij komt dat je de energie anders voor je vaatwasser (ik noem maar wat) had kunnen gebruiken. Hartje winter is er gewoon heel weinig energie beschikbaar van de zon.
quote:
In geval van een doorstroomverwarmer, inductiekookplaat, elektrische auto, oven, etc dan zal je inderdaad energie moeten betrekken uit het net. Met een WPB van 250 Watt zie ik het probleem niet zo.

Trias energetica ben ik met je eens, maar voor 500 euro (of 1300 euro (!) voor bovengenoemde goot) denk ik dat dat de CO2 besparing per geïnvesteerde euro niet zo gunstig is.
Ik vind het iets te simpel, je gaat voorbij aan het feit dat je voor een kleiner boilervat kunt gaan en dus ook daar bespaart. In aanschaf en stilstand verlies.

In een toekomst zonder enige vorm van salderen dan zul je er blij mee zijn, vooral in Januari.
Ik denk dat we die van ons nu al hebben terugverdiend, in een paar jaar. En al duurt het nog 5 jaar, het is een domme pijp waar niks aan kapot kan.

Het doet me denken aan de vele discussies met collega's. Die vinden dan dat ik het met allerlei dingen heb over gerommel in de marge. Vervolgens zijn ze helemaal verbaasd over onze lage energie rekening.

• !null
quote:
Rol-Co schreef op zondag 22 oktober 2017 @ 11:07:
[...]

Jaarverbruik water is 130 m3..
130m3 water of gas?

Waarom zou het kouder op de grond komen?
Hoe dan ook is 5 liter niet veel.
Lijkt me dat je nog steeds uit kan gaan van 1/3e besparing, dit maal dus op 130m3 gas als ik het goed begrijp?

• Rol-Co

Rol-Co

quote:
!null schreef op zondag 22 oktober 2017 @ 13:15:
[...]

130m3 water of gas?

Waarom zou het kouder op de grond komen?
Hoe dan ook is 5 liter niet veel.
Lijkt me dat je nog steeds uit kan gaan van 1/3e besparing, dit maal dus op 130m3 gas als ik het goed begrijp?
Nee, gas zit al een slot op :) en kouder op de grond omdat het een neveldouche is. Www.niebla.nl

We douchen op 2x 30liter boiler nu, gemiddelde douchebeurt is een minuut of 8.
Ik heb al eens een paar keer gedacht aan de dwtw, maar vind het een bak geld voor een dubbelwandig koperen pijpje en vermoed dat ik met een 5 liter niebla douchekop niet zoveel warm meer in de afvoer krijg.

• drielp
quote:
Rol-Co schreef op zondag 22 oktober 2017 @ 15:43:
[...]

Nee, gas zit al een slot op :) en kouder op de grond omdat het een neveldouche is. Www.niebla.nl

We douchen op 2x 30liter boiler nu, gemiddelde douchebeurt is een minuut of 8.
Ik heb al eens een paar keer gedacht aan de dwtw, maar vind het een bak geld voor een dubbelwandig koperen pijpje....
Het kan zijn dat het met zo'n Niebla douchekop het niet zoveel scheelt, maar met m'n eenvoudige douchekop en de 50 liter boiler is een dwtw een superding. De douchetijd wordt zo ongeveer verdubbeld en dat is best lekker. Dat ik wel wat langer blijf staan klopt wel, een beetje mijmeren onder de douche is toch het ultieme rustmoment van de dag
quote:
.....en vermoed dat ik met een 5 liter niebla douchekop niet zoveel warm meer in de afvoer krijg.
Misschien ff meten, dan weet je het zeker. Ik denk dat het je mee zou vallen. Ik dacht dat het water ook snel zou afkoelen. Achteraf gaat het water mee 30 ºC de afvoer in. De doucheruimte warmt best snel op.

• Rol-Co

Rol-Co

quote:
drielp schreef op zondag 22 oktober 2017 @ 16:54:
[...]

Het kan zijn dat het met zo'n Niebla douchekop het niet zoveel scheelt, maar met m'n eenvoudige douchekop en de 50 liter boiler is een dwtw een superding. De douchetijd wordt zo ongeveer verdubbeld en dat is best lekker. Dat ik wel wat langer blijf staan klopt wel, een beetje mijmeren onder de douche is toch het ultieme rustmoment van de dag

[...]

Misschien ff meten, dan weet je het zeker. Ik denk dat het je mee zou vallen. Ik dacht dat het water ook snel zou afkoelen. Achteraf gaat het water mee 30 ºC de afvoer in. De doucheruimte warmt best snel op.
Ik zal inderdaad eens meten, het is niet alleen de aanschaf maar ook de verbouwing van de afvoer die dan door de trapkoof naar beneden en in de kruipruimte weer op het riool aangesloten moet worden.
Best een dingetje om "even" te doen.
Terwijl het nu ook gewoon prima gaat natuurlijk :)

Pagina: 1 ... 15 16 17 Laatste

Apple iPhone XS Red Dead Redemption 2 LG W7 Google Pixel 3 XL OnePlus 6T (6GB ram) FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Google Pixel 3

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True