21xDMEGC 440wp (9240) ||| Pana 9j
M'n post aangepast ;-)mightym schreef op zaterdag 4 februari 2017 @ 10:37:
[...]
In januari had de luchtvochtigheid nog de grootste invloed op de efficiency van de warmtepomp. Veel mist gehad hier en temperaturen net rond het vriespunt. Dat is zo'n beetje het worst case scenario voor een WP. Om de haverklap defrosts..
5 graden onder 0 en lage RV dan staat de warmtepomp heerlijk te snorren
Hoe Is deze doorstromer aangesloten op een 16A groep?AUijtdehaag schreef op vrijdag 3 februari 2017 @ 22:12:
Ik douche al 2 jaar op een veito V1200 op een 1x 35A hoofdzekering. (met douchewtw)
Kosten 87 euro.
https://www.amazon.de/Vei...=8-1&keywords=veito+v1200
Moet je wel single voor zijn.![]()
Zelfs nog ruimte voor een 5 kW ecodan op 500 watt (en buffervat)
En laat die grohe red, af en toe eens aanspringen op 2000 watt. Ik heb nog nooit in het donker hoeven douchen.
Mijn buffervat kan een voorverwarmer zijn, voor de veito. Maar ik zit er over te denken, het gewoon niet te doen. (nogmaals: ik kan niet koken op inductie, koffie zetten en douchen tegelijk)
7250 watt sluit je niet op een 16A groep aan.foxie10 schreef op zaterdag 4 februari 2017 @ 11:32:
[...]
Hoe Is deze doorstromer aangesloten op een 16A groep?
Maar op een 32A groep met 3x 6 mm2 (maar 4 mm2 mag ook)
[ Voor 3% gewijzigd door AUijtdehaag op 04-02-2017 11:41 ]
En voor een 32A groep is VOOR DE VEILIGHEID een 50A hoofdzekering vereist conform de NEN.AUijtdehaag schreef op zaterdag 4 februari 2017 @ 11:41:
[...]
7250 watt sluit je niet op een 16A groep aan.
Maar op een 32A groep met 3x 6 mm2 (maar 4 mm2 mag ook)
Dat het (net...) goed gaat wil niet zeggen dat dit verstandig is. AUijtdehaag zal waarschijnlijk wel e.e.a. in de gaten houden, maar deze optie adviseren vind ik echt een heel slecht idee.
Ik vind een 35A hoofdzekering veiliger dan een 50A.joostmaas schreef op zaterdag 4 februari 2017 @ 11:49:
[...]
En voor een 32A groep is VOOR DE VEILIGHEID een 50A hoofdzekering vereist conform de NEN.
Dat het (net...) goed gaat wil niet zeggen dat dit verstandig is. AUijtdehaag zal waarschijnlijk wel e.e.a. in de gaten houden, maar deze optie adviseren vind ik echt een heel slecht idee.
En ik adviseer niks. Ik geef alleen maar aan.
https://www.welkombijnefit.nl/nl/waarschuwing
26 kWp PV + 54kWh ESS+ 7.5 kW Mitsubishi Ecodan
Ik heb bij mijn 5kW Pana de omslagpunten op +10 en -5 graden.Industryofcool schreef op zaterdag 4 februari 2017 @ 09:17:
Ik ben inmiddels een beetje aan het stoeien met mijn stooklijn en vroeg me af wat de beste lage en hoge buitentemperatuur grenzen zijn. De Panasonic 5KW heeft hier als default de -5 en +15 als omslagpunten in de lijn, maar ik ben eigenlijk wel benieuwd wat iedereen hier gebruikt. Ik besef me dat de H20 temperaturen natuurlijk per gebouw verschillen maar het lijkt me dat in grote lijnen de omslagpunten wel ongeveer bij dezelfde buitentemperaturen zouden moeten liggen? Ik las ergens op dit forum bijvoorbeeld iemand die aangaf dat de lijn tussen +5 en -5 het beste vlak kan liggen bijvoorbeeld (lage omslagpunt zou dan dus op 5 moeten liggen).
Op welke temperaturen liggen bij jullie de omslagpunten?
Temperaturen zijn dan 25@+10 en 30@-5 met een shift van -3. Dus 5 graden setpoint verschil.
Dat vlakliggen tussen +5 en -5 graden is vermoedelijk sterk afhankelijk van het huis en de gebruikte WP. In mijn situatie zie ik daar geen aanleiding toe.
zonnepit ; L/W WP Pana MDC05F3E5
Als je een link erbij plaatst wijs je mensen nadrukkelijk op een optie. Klik en koop en ... probleem! Prima dat je het als optie aangeeft, maar geef dan wel uitdrukkelijk aan dat het in strijd met de NEN is.AUijtdehaag schreef op zaterdag 4 februari 2017 @ 11:56:
[...]
Ik vind een 35A hoofdzekering veiliger dan een 50A.
En ik adviseer niks. Ik geef alleen maar aan.
Als jij van de NEN afwijkt onder allerlei randvoorwaarden is dat uiteindelijk je eigen zaak. Bij een 50A hoofdzekering hoort bijvoorbeeld ook een 50A aansluiting met bijbehorende kabeldiameters (10mm2 ipv 6mm2).
Je hebt ook mensen die autorijden zonder gordel veiliger vinden
Ja.
Maar
Wanneer je toe bent aan vervanging van de ketel dan neem je geen elga. Dat is niet slim. Moet je 2 nieuwe apparaten kopen
0599 BJ 2022, Nibe Split 12 kW, SMO S40. Hier verdwijnt de legionella aangroei dagelijks in het riool. 9000 Wp plat dak 10xNO, 10xZW, 5xZO
Joh waar maak je je druk om, of nou de 32 automaat of de 35 hoofd klapt, wat maakt het uit, als er voor de veilgheid maar iets springt.joostmaas schreef op zaterdag 4 februari 2017 @ 12:21:
[...]
Als je een link erbij plaatst wijs je mensen nadrukkelijk op een optie. Klik en koop en ... probleem! Prima dat je het als optie aangeeft, maar geef dan wel uitdrukkelijk aan dat het in strijd met de NEN is.
Als jij van de NEN afwijkt onder allerlei randvoorwaarden is dat uiteindelijk je eigen zaak. Bij een 50A hoofdzekering hoort bijvoorbeeld ook een 50A aansluiting met bijbehorende kabeldiameters (10mm2 ipv 6mm2).
Nou duik ik even weg.....
1 PVoutput . Dongen NB
18 tot 8 graden buiten =26Anoniem: 266924 schreef op zaterdag 4 februari 2017 @ 10:52:
[...]
Begrijp ik de grafiek correct dat de Ta tussen +5 en -5C varieert tussen 26 en 32C ? Een 0.6C hogere Ta bij 1C lagere Tbuiten. Mijn aanpassing, steiler geworden, is nu Ta 0.8C bij 1C lagere Tbuiten, terwijl die standaard slechts 0.4 is voor een Panasonic 5kW.
7 tot 5 graden buiten = 27
5 tot -5 graden buiten = 28
-5 en lager loopt het iets op tot een aanvoer temp van 32 max.
Let wel, het gaat hier over het vlakke stuk van 5 tot -5 wat je beter vlak kan houden, dit kan ook op 29 of 30 graden Ta.
Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging
Joost de vergelijking gaat mank. Tuurlijk dat van de autogordel is uiteraard een must have.joostmaas schreef op zaterdag 4 februari 2017 @ 12:21:
[...]
Als je een link erbij plaatst wijs je mensen nadrukkelijk op een optie. Klik en koop en ... probleem! Prima dat je het als optie aangeeft, maar geef dan wel uitdrukkelijk aan dat het in strijd met de NEN is.
35A is veiliger dan 50A. Maar het kan zijn dan 35A te laag is. Maar lager is altijd veiliger
0599 BJ 2022, Nibe Split 12 kW, SMO S40. Hier verdwijnt de legionella aangroei dagelijks in het riool. 9000 Wp plat dak 10xNO, 10xZW, 5xZO
In jan 2017 heb ik totaal ong 70m3 gas bijgestookt voor de verwarmingjerh schreef op zaterdag 4 februari 2017 @ 09:47:
[...]
Interessante conclusie, qua cop heb je denk ik wel gelijk. Heb zelf nog even wat zitten rekenen met de gegevens:
[afbeelding]
De conclusie over cop is misschien wel juist, maar wat wel grappig is dat de warmtebehoefte bij hogere aanvoer temperaturen minder lijkt te stijgen dan bij lage temperaturen. Zie tom/wodan, wellicht wordt hier dan gas bijgestookt/minder koudere regio of nachtverlaging toegepast.
Verder kun je zien dan er dus gemiddeld 28% meer warmtebehoefte is en dat dit 43% meer energie kost.
Mi kunnen andere wp bezitters dit ook gebruiken als relatieve meting, als je minder dan 43 procent meerverbruik hebt ik kwh in januari tov december heb je het beter gedaan dan het gemiddelde.
Voor mij geld bijvoorbeeld:
171 versus 219 = 28 procent meer verbruik
Op deze manier kan er wellicht meer data verzameld worden, ik zag nog meer mensen hun kwh publiceren.
SWW is ong 30m3 per maand
24kw pv, 64kwh ev, 2x16kw lg wp.Gasloos sinds 2018
Spijker er tussen en klaarreneeke1970 schreef op zaterdag 4 februari 2017 @ 12:47:
[...]
Joh waar maak je je druk om, of nou de 32 automaat of de 35 hoofd klapt, wat maakt het uit, als er voor de veilgheid maar iets springt.
Nou duik ik even weg.....
Ik wil hier niet op tenen gaan staan. MaarKnowbody schreef op zaterdag 4 februari 2017 @ 12:52:
[...]
Joost de vergelijking gaat mank. Tuurlijk dat van de autogordel is uiteraard een must have.
35A is veiliger dan 50A. Maar het kan zijn dan 35A te laag is. Maar lager is altijd veiliger
Wie heeft er hier nu in zijn werk te maken met elektrotechniek ?
Er word hier nogal veel geroepen zonder echte technische onderbouwing
Je kan aan de NL normen voldoen om helemaal veilig te zitten
in dat geval moet je hoofdzekering idd een stuk zwaarder zijn dan jou automaat er na
Dit wil echter niet zeggen dat je een 18kw doorstromer niet kan afzekeren met een B25 automaat op een C25 hoofdzekering automaat of 25A DIN II GG patroon
Selectief is het niet. maar zolang je de kabels netjes aansluit en werkt met een 5x6mm2 zit daar technisch geen risico aan. enigste is dat je dan niet moet gaan douche en andere zware gebruikers inschakelen
De hoofdzekering klapt er echt niet zomaar uit als je daar 15min 30 a 35A uit trekt.
met een heel gezin achter elkaar douche dat gaat niet werken op een >15kw doorstromer op 3x25A
echter voor een 1 of 2 personen zou dit wel kunnen werken.
ik heb hier nog sww via de hr ketel, echter mogelijk bij een verhuizing of aanpassen hier word dat nog via de wp boiler > doorstromer
Je snapte de grap niet. Lees maar terug.Wodan89 schreef op zaterdag 4 februari 2017 @ 13:09:
[...]
Ik wil hier niet op tenen gaan staan. Maar
[ Voor 63% gewijzigd door Knowbody op 04-02-2017 13:15 ]
Ecodan 7,5Kw - 4000wp Solar - Itho HRU 350
Ja ligt iets anders, ketel heb ik voor inkoopsprijs inclusief montage (Vader is loodgieter)Knowbody schreef op zaterdag 4 februari 2017 @ 12:46:
[...]
Ja.
Maar
Wanneer je toe bent aan vervanging van de ketel dan neem je geen elga. Dat is niet slim. Moet je 2 nieuwe apparaten kopen
Nu zal je zeggen, je vader is loodgieter dan kan hij toch ook een warmtepomp aansluiten...
Dat is de beste man te onbekend
ahaDaannn1987 schreef op zaterdag 4 februari 2017 @ 13:18:
[...]
Ja ligt iets anders, ketel heb ik voor inkoopsprijs inclusief montage (Vader is loodgieter)
Nu zal je zeggen, je vader is loodgieter dan kan hij toch ook een warmtepomp aansluiten...
Dat is de beste man te onbekend
Dat laatste geldt voor praktisch elke cv monteur.
Je kunt beter een monteur hebben die in de CV wereld is begonnen en verder is gegaan in koeltechniek.
Ja dat denk ik ook wel ja.. behalve degene die wel geïnteresseerd zijn in techniek in het algemeen (maar die groeien over het algemeen door zoals je aanhaalt).Knowbody schreef op zaterdag 4 februari 2017 @ 13:21:
[...]
aha
Dat laatste geldt voor praktisch elke cv monteur.
Je kunt beter een monteur hebben die in de CV wereld is begonnen en verder is gegaan in koeltechniek.
Hij doet gewoon zijn kunstje op het werk en daarmee basta
Ook vindt hij de warmtepomp onzin, en ook het optimaliseren van het CV systeem boeit hem niet.
Hoewel ik hem recent wel heb overgehaald zijn CV waterzijdig in te regelen... stukje bij beetje

Anoniem: 266924
Als de Ta varieert tussen 26 en 28, 2C, bij een buitentemperatuur variatie van -5 tot 18, is 23C, dan zal de WP toch alleen maar kunnen regelen/varieren door voor meer/minder aan/uit gedrag te kiezen ? Of snap ik het niet. ?Rol-Co schreef op zaterdag 4 februari 2017 @ 12:47:
[...]
18 tot 8 graden buiten =26
7 tot 5 graden buiten = 27
5 tot -5 graden buiten = 28
-5 en lager loopt het iets op tot een aanvoer temp van 32 max.
Let wel, het gaat hier over het vlakke stuk van 5 tot -5 wat je beter vlak kan houden, dit kan ook op 29 of 30 graden Ta.
Verschillend per type. Meeste die ik tegen kom op het www zijn in ster geschakeldbarteg schreef op zaterdag 4 februari 2017 @ 13:17:
Toch even een vraagje voor de doorstromer mensen. Zijn die apparaten driehoek of ster geschakeld? Dus 3x400v of 3x 230v? Dat scheelt namelijk nogal.
Kijk naar de uitschakelkarakteristieken. Lager is NIET altijd veiliger. Het hangt er vanaf op welk punt in de keten je problemen wilt vermijden. Op de site van bijvoorbeeld Hager zijn uitgebreide downloads met goede uitleg te vinden. Er zijn situaties denkbaar waarin 35A veiliger is, maar meestal omgekeerd. Vandaar m'n autogordel vergelijking: er zijn situaties waarin een autogordel meer kwaad dan goed doet, maar meestal omgekeerd. Over de NEN is nagedacht en niet zo'n beetje ook. Je moet uitgaan van de hoofdzekering. Bij 35A is een 16A zekering de maximaal toegestane waarde. Punt uit. Voor iedereen zonder zeer uitgebreide kennis dient dat dan ook de leidraad te zijn.Knowbody schreef op zaterdag 4 februari 2017 @ 12:52:
[...]
Joost de vergelijking gaat mank. Tuurlijk dat van de autogordel is uiteraard een must have.
TU Electrotechniek als achtergrond voldoende voor de heren? De NEN is uitermate goed onderbouwd. Selectiviteit wordt vaak verward met maximale aansluitwaarde. Het gaat bij veiligheid met name om het gedrag bij kortsluiting en overbelasting. Het is niet voldoende om naar een enkel apparaat te kijken, maar naar alle mogelijke foutsituaties in combinatie met alle aangesloten apparatuur. En daar zijn de normen op gebaseerd. Verder: better be safe than sorry. Dat iets het blijft doen en het 'meestal' goed gaat zijn onvoldoende voorwaarden voor een veilige situatie. Overigens geven ook de normen geen absolute zekerheid: er kan ook in de veiligheden een defect of afwijking van de norm ontstaan.Wodan89 schreef op zaterdag 4 februari 2017 @ 13:09:
[...]
Ik wil hier niet op tenen gaan staan. Maar
Er word hier nogal veel geroepen zonder echte technische onderbouwing
Je kan aan de NL normen voldoen om helemaal veilig te zitten
Ik heb niets tegen Daikin of intergas, beide maken degelijk spul.Knowbody schreef op zaterdag 4 februari 2017 @ 10:06:
[...]
Haha.
Nee ik voel me niet op mn p** getrapt. Daar heb ik nooit last van
Ik ga jou niet overtuigen!
Wat ik wel zeg is dat het hier functioneert als een tierelier.
Is 8 kW teveel kies dan 5 kW.
De meeste mensen willen tegenwoordig een CW5 of 6 ketel. Rainshower nietwaar!
Met een spaardouche of leiding 12mm is CW3 wellicht beter. Die situaties zullen in de minderheid zijn.
Als de SWW aanvoer gaat pendelen (dat is nieuw voor mij) zou de watertemperatuur verlaagd kunnen worden. Of het vermogen. Allemaal nogelijkheden die er uiteraard op zitten. SWW max is 65 graden. Staat af fabriek op 47.
Ik vind het een slim besluit om niet teveel varianten aan te bieden. Dat drukt de prijs.
Intergas houdt het eenvoudig. Ze maken een slim ontworpen warmtewisselaar en de ketel bestaat uit weinig onderdelen. En dat voldoet. Keep it simpel. Ik bedoel een gasketel...die zijn uitontwikkeld. Hoe verfijnd wil je het hebben. Die moet het gewoon goed doen.
Wat ik aan de Daikin hybrid mooi vind is de regeling en de mogelijkheden. En de bouwkwaliteit komt erg goed over. Ook vind ik het bedienpaneel prettig in gebruik. Op het ledje na)
En voor de WP fanaten....als je wilt kun je het zelfs zo programmeren dat de gasketel niet wordt aangesproken voor verwarming.
Alleen vind ik de 36/30 een brulboei.
Met verfijnd bedoel ik dus een laag minimum vermogen en geen 36kW nodig hebben om CW5 te halen.
Zo heel slim is die wisselaar dus niet, wel erg betrouwbaar.
Zoals je al aangeeft, tapwater verlagen in temperatuur is een optie, maar geeft direct aan waar het fout gaat icm een spaardouchekop, een regendouche is geen probleem.
Vermogen verlagen op tapwater kan wel, maar lager dan het minimum kan je niet en dat is die 8kW.
Ik ken die Altherma niet vanuit woonhuizen, maar meer van kantoren met bijvoorbeeld 30kW vloerverwarming. Voor een paar EPC puntjes word er dan voor deze hybride gekozen. Dan zie je dat de ketel heel vaak aan het bijwarmen is. Dan zie je dus bijvoorbeeld 10kW vraag, terwijl er 16kW in bedrijf is.
Niet helemaal de fout van het apparaat zelf, maar echt super werkt het dan niet.
Samsung A3050/AR7000 - Elga 3.0 - ME WSH-LN25I Diamond
Prima natuurlijk je redenatie vanuit praktijk ervaring.Oxellaar schreef op zaterdag 4 februari 2017 @ 14:36:
[...]
Ik heb niets tegen Daikin of intergas, beide maken degelijk spul.
Alleen vind ik de 36/30 een brulboei.
Met verfijnd bedoel ik dus een laag minimum vermogen en geen 36kW nodig hebben om CW5 te halen.
Zo heel slim is die wisselaar dus niet, wel erg betrouwbaar.
Zoals je al aangeeft, tapwater verlagen in temperatuur is een optie, maar geeft direct aan waar het fout gaat icm een spaardouchekop, een regendouche is geen probleem.
Vermogen verlagen op tapwater kan wel, maar lager dan het minimum kan je niet en dat is die 8kW.
Ik ken die Altherma niet vanuit woonhuizen, maar meer van kantoren met bijvoorbeeld 30kW vloerverwarming. Voor een paar EPC puntjes word er dan voor deze hybride gekozen. Dan zie je dat de ketel heel vaak aan het bijwarmen is. Dan zie je dus bijvoorbeeld 10kW vraag, terwijl er 16kW in bedrijf is.
Niet helemaal de fout van het apparaat zelf, maar echt super werkt het dan niet.
Maar een denkfoutje is gauw gemaakt. Het minimum vermogen is in deze setup niet te hoog. Het gasgedeelte springt pas bij als de WP niet kan voldoen aan de vraag. Technisch niet of economisch niet. In die gevallen is het dusdanig koud en de retourtemp dusdanig laag dat het gebouw wel wat warmte kan gebruiken. De gasketel ontlast de WP. De WP gaat echt een flink tandje terug.
Cascade. Ik denk niet dat bij het ontwerpen rekening is gehouden met die toepassing. Bij een woonhuis komt dat immers nauwelijks tot nooit aan de orde.
Ik weet niet hoe een pana of ecodan dit doet maar hier blijft de hoeveelheid redelijk het zelfde maar gaat langer of korter lopen.Anoniem: 266924 schreef op zaterdag 4 februari 2017 @ 13:27:
[...]
Als de Ta varieert tussen 26 en 28, 2C, bij een buitentemperatuur variatie van -5 tot 18, is 23C, dan zal de WP toch alleen maar kunnen regelen/varieren door voor meer/minder aan/uit gedrag te kiezen ? Of snap ik het niet. ?
De 5-5 buiten temperatuur is de slechtste temperatuur voor een wp, door dezelfde Ta temperatuur aan te houden houd je de snelheid en vermogen (dus ook geluid) het zelfde maar doordat hij langer loopt bij -5 ipv +5 krijg je toch meer warmte.
Ga je de aanvoer temp verhogen, en dan met name flink verhogen, dan zie je meer defrosts, korter lopen bij hoog vermogen dus meer geluid, meer defrost, minder warmte, meer verbruik.
Ik heb via de lokale installateur het volgende plaatje ontvangen
op mijn vraag naar het verwarmingsvermogen van een 8kW Vaillant monobloc (VWL 85/2(3?) A)
afhankelijk van de buitentemperatuur en de "rps" (Hz)

Helaas is dit zonder verdere toelichting etc. gebeurd (weet de installateur natuurlijk ook niet),
m.n. zonder het opgenomen vermogen te vermelden (voor de COP)
en welke "rps/vermogen" combinatie door de firmware uiteindelijk wanneer gekozen wordt.
Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights
Ik denk toch dat je nog eens goed in het informatie menu moet kijken zodra de ketel meedraait.Knowbody schreef op zaterdag 4 februari 2017 @ 15:05:
[...]
Prima natuurlijk je redenatie vanuit praktijk ervaring.
Maar een denkfoutje is gauw gemaakt. Het minimum vermogen is in deze setup niet te hoog. Het gasgedeelte springt pas bij als de WP niet kan voldoen aan de vraag. Technisch niet of economisch niet. In die gevallen is het dusdanig koud en de retourtemp dusdanig laag dat het gebouw wel wat warmte kan gebruiken. De gasketel ontlast de WP. De WP gaat echt een flink tandje terug.
Cascade. Ik denk niet dat bij het ontwerpen rekening is gehouden met die toepassing. Bij een woonhuis komt dat immers nauwelijks tot nooit aan de orde.
Je kunt daar de flow in L/m en de dT over de warmtewisselaar van de warmtepomp en de dT over de wisselaar van de ketel uitlezen. Van beide warmtebronnen is dus het afgiftevermogen te berekenen.
Ik kom dan als afgifte van de warmtepomp op ruim 7kW, hij toert dus niet terug in alle gevallen.
Bij inbedrijfstellen controleer ik zo de juiste werking van het systeem, is dus niet van één toevalligheid.
Heeft dus niets met denkfouten, of niet snappen te maken.
Het is zelfs zo dat de flow flink omhoog moet om het werkelijke totaalvermogen te kunnen leveren.
Standaard staat de pomp volgens mij op 15L/m in solo (wp) en 10L/m in hybride, (code 8-0B tot 8-0D) ook de dT regeling moet bewerkt worden om alles eruit te halen.
Die 15L/m in tijdens wp bedrijf is net genoeg om een ruime 5kW te leveren (dT van 5K) Dit zijn de standaard instellingen.
Bij woonhuizen zal de warmtepomp vaak voldoende kunnen leveren en pas bij vorst extra hulp nodig hebben.
Maar als je vaak ruim boven de 8kW vraag zit en het is buiten niet extreem koud, dan draait de wp vol vermogen mee.
En dat hoort ook zo, zie geen reden waarom de ketel alles moet doen als er meer vraag komt.
Vraag heeft immers niet alleen met buitentemperatuur te maken, maar hoofdzakelijk met binnentemperatuur.
Ik weet niet waar jij uit mijn reactie een cascadeopstelling haalt, maar ik heb het over een enkele opstelling van één Altherma hybride. Dus 30 a 40 groepen vloerverwarming en een keukentje en een douche voor SWW.
Begrijp me goed, ik vind het een mooi apparaat en probeer hem niet af te kraken. Alleen het "denkfoutje" zit er nu niet in bij mij.
Ik zit 10 paginas terug te lezen dus wellicht is dit de bekende spuit 11 maar waarom zou je die afspraak afzeggen? Dit is duidelijk een technische manco waar die installateur naar alle waarschijnlijkheid niets aan kan doen.Noord27 schreef op vrijdag 3 februari 2017 @ 11:40:
[...]
Afspraak nr.4 moet gemaakt gaan worden..![]()
Laat nu Techneco zelf komen om het op te lossen. Zou nu in de buitenunit een fout moeten zitten. Maar na 3x de lokale installateur over de vloer te hebben gehad heb ik daar geen vertrouwen meer in. En dat terwijl ze er al veel geplaatst hebben. Dinsdag komt dezelfde installateur praten over alternatieve energie-winning. Maar die ga ik maar eerst even afbellen. Kwalitatief Uitermate Teleurstellend..
Als jij je blijk van vertrouwen aan hem geeft door hem nog langs te laten komen zal hij er waarschijnlijk alles aan doen om je ELGA goed operationeel te krijgen.
Ik heb ook nog niet afgezegd. Inmiddels wat bedaard. Afspraak staat nog steeds.Rhaelak schreef op zaterdag 4 februari 2017 @ 17:00:
[...]
Ik zit 10 paginas terug te lezen dus wellicht is dit de bekende spuit 11 maar waarom zou je die afspraak afzeggen? Dit is duidelijk een technische manco waar die installateur naar alle waarschijnlijkheid niets aan kan doen.
Als jij je blijk van vertrouwen aan hem geeft door hem nog langs te laten komen zal hij er waarschijnlijk alles aan doen om je ELGA goed operationeel te krijgen.
Het leed voor hem is reeds geschied. Buren hadden ook interesse. Maar die krabbelen allemaal terug nu.
Vertrouwen is wel aardig geslonken inmiddels..
[ Voor 3% gewijzigd door Noord27 op 04-02-2017 17:52 ]
Ik dacht dat de technische universiteit meer ging over lineaire algebra, differentiaalvergelijkingen en dat soort hoogwaardige dingen. Blijkbaar zit de TU tegenwoordig ook in het aanleggen van groepenkasten.joostmaas schreef op zaterdag 4 februari 2017 @ 13:57:
[...]
TU Electrotechniek als achtergrond voldoende voor de heren? De NEN is uitermate goed onderbouwd. Selectiviteit wordt vaak verward met maximale aansluitwaarde. Het gaat bij veiligheid met name om het gedrag bij kortsluiting en overbelasting. Het is niet voldoende om naar een enkel apparaat te kijken, maar naar alle mogelijke foutsituaties in combinatie met alle aangesloten apparatuur. En daar zijn de normen op gebaseerd. Verder: better be safe than sorry. Dat iets het blijft doen en het 'meestal' goed gaat zijn onvoldoende voorwaarden voor een veilige situatie. Overigens geven ook de normen geen absolute zekerheid: er kan ook in de veiligheden een defect of afwijking van de norm ontstaan.
Maar praatjes vullen geen plaatjes. Hierbij een plaatje uit de NEN1010:

"In bewerking"
Als ik de verkeerde versie van de NEN1010:2015 heb hoor ik dat graag. Gelieve onderbouwen met plaatjes en niet met praatjes.
Voor de Panasonic WH-MDC05F3E5 geïnteresseerden: Het verhogen van de stooklijn shift wordt direct uitgevoerd (meteen volgas naar >1,4 kW
Ik had altijd begrepen dat Nefit zijn knowhow wbt warmtepompen bij Mitsubishi vandaan haalde....
Maar na wat speurwerk ben ik er achter dat Bosch/Nefit zijn warmtepomp techniek, sinds dat Nefit van Bosch is, nu bij IVT uit Zweden weghaalt,dit bedrijf wat al >30 jaar in Zweden op de markt is met allerlei soorten warmtepompen... heeft denk ik ervaring genoeg om in zeer koude omgevings omstandigheden hele mooie warmtepompen te kunnen construeren....
Het is niet voor niets dat de Nefit Enviline als twee druppels water op de IVT lijkt...,ff een oaar andere stickers en je hebt een eigen WP.
(Ook IVT valt tegenwoordig onder de Bosch groep)
Aangezien ik verleden week de knoop doorgehakt heb om voor de 9kw Nefit Envilne Split ben gegaan moet ik zeggen dat nu ik dit weel dit mij gevoelsmatig toch wel deugd doet...

[ Voor 8% gewijzigd door papaleo op 04-02-2017 18:03 ]
9kW Nefit Enviline,17x Yingli Solar 245Wp panelen.(4085Wp) / 17x Enphase 215 Micro-inverters / Envoy Enlighten Communicatie Gateway,Tonzon vloerisolatie,Schlüter®-BEKOTEC-THERM Vloerverwarming,Panasonic climatcontrole, Nefit HR107,Vera domotica,
[ Voor 94% gewijzigd door papaleo op 04-02-2017 18:06 . Reden: Foutje ]
9kW Nefit Enviline,17x Yingli Solar 245Wp panelen.(4085Wp) / 17x Enphase 215 Micro-inverters / Envoy Enlighten Communicatie Gateway,Tonzon vloerisolatie,Schlüter®-BEKOTEC-THERM Vloerverwarming,Panasonic climatcontrole, Nefit HR107,Vera domotica,
Je vult ipv m3 kwh in , moet je wel een 2e account bij mindergas nemen om deze alleen met kwh te kunnen vullen. Of je verwijderd je gasstanden, zelf heb ik een 2e account aangemaakt.
13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).
Bel de klantenservice eens op ? #KeuringsdienstvanwaardeOxellaar schreef op zaterdag 4 februari 2017 @ 08:22:
[...]
Nou, ik snap hem wel, meer dan eens voor gestaan![]()
En het buitendeel levert bij 0 graden nog steeds 8kW.
Komt de ketel bij, dan heb je er dus ongeveer 16...
Het buitendeel blijft ook volgas meewerken als de ketel bijspringt.
De Intergas 36/30 is zo'n beetje de minst verfijnde ketel die er is. Minimaal vermogen is bezopen hoog, tijdens normaal douche gaat hij nog pendelen. Het is gewoon een lomp EPC beest.
Vandaar dat ik de keuze van Daikin niet snap.
13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).
Ja daar heb je wel een punt. Vlakke lijn. Niet teveel setpoint verandering omdat de buitentemp wijzigt. Wat me opvalt is dat die sensor van de buitentemp. best gevoelig is. Als dan het setpoint de hele tijd mee jojoot verkloot je inderdaad de goede werking.Rol-Co schreef op zaterdag 4 februari 2017 @ 15:18:
[...]
Ik weet niet hoe een pana of ecodan dit doet maar hier blijft de hoeveelheid redelijk het zelfde maar gaat langer of korter lopen.
De 5-5 buiten temperatuur is de slechtste temperatuur voor een wp, door dezelfde Ta temperatuur aan te houden houd je de snelheid en vermogen (dus ook geluid) het zelfde maar doordat hij langer loopt bij -5 ipv +5 krijg je toch meer warmte.
Ga je de aanvoer temp verhogen, en dan met name flink verhogen, dan zie je meer defrosts, korter lopen bij hoog vermogen dus meer geluid, meer defrost, minder warmte, meer verbruik.
Ik gebruik ruimtetemp en stooklijn maar hou de gewenste temperatuur de hele dag hetzelfde en snachts 0.5 graad lager. Teveel gekloot levert eerder verlies dan winst op energieverbruik.

Anoniem: 266924
Wat ik dacht te begrijpen is dat de inverter-technologie juist bedoeld was om zo accuraat mogelijk met deze schommelingen om te gaan, door de stooklijn over een groot gebied af te vlakken maak je geen gebruik van deze mogelijkheid. Zie ik iets over het hoofd of snap ik er niets van ?Knowbody schreef op zaterdag 4 februari 2017 @ 18:49:
[...]
Ja daar heb je wel een punt. Vlakke lijn. Niet teveel setpoint verandering omdat de buitentemp wijzigt. Wat me opvalt is dat die sensor van de buitentemp. best gevoelig is. Als dan het setpoint de hele tijd mee jojoot verkloot je inderdaad de goede werking.
Ik gebruik ruimtetemp en stooklijn maar hou de gewenste temperatuur de hele dag hetzelfde en snachts 0.5 graad lager. Teveel gekloot levert eerder verlies dan winst op energieverbruik.
Ok ok dank voor deze verheldering.Oxellaar schreef op zaterdag 4 februari 2017 @ 16:37:
[...]
Ik denk toch dat je nog eens goed in het informatie menu moet kijken zodra de ketel meedraait.
Je kunt daar de flow in L/m en de dT over de warmtewisselaar van de warmtepomp en de dT over de wisselaar van de ketel uitlezen. Van beide warmtebronnen is dus het afgiftevermogen te berekenen.
Ik kom dan als afgifte van de warmtepomp op ruim 7kW, hij toert dus niet terug in alle gevallen.
Bij inbedrijfstellen controleer ik zo de juiste werking van het systeem, is dus niet van één toevalligheid.
Heeft dus niets met denkfouten, of niet snappen te maken.
Het is zelfs zo dat de flow flink omhoog moet om het werkelijke totaalvermogen te kunnen leveren.
Standaard staat de pomp volgens mij op 15L/m in solo (wp) en 10L/m in hybride, (code 8-0B tot 8-0D) ook de dT regeling moet bewerkt worden om alles eruit te halen.
Die 15L/m in tijdens wp bedrijf is net genoeg om een ruime 5kW te leveren (dT van 5K) Dit zijn de standaard instellingen.
Bij woonhuizen zal de warmtepomp vaak voldoende kunnen leveren en pas bij vorst extra hulp nodig hebben.
Maar als je vaak ruim boven de 8kW vraag zit en het is buiten niet extreem koud, dan draait de wp vol vermogen mee.
En dat hoort ook zo, zie geen reden waarom de ketel alles moet doen als er meer vraag komt.
Vraag heeft immers niet alleen met buitentemperatuur te maken, maar hoofdzakelijk met binnentemperatuur.
Ik weet niet waar jij uit mijn reactie een cascadeopstelling haalt, maar ik heb het over een enkele opstelling van één Altherma hybride. Dus 30 a 40 groepen vloerverwarming en een keukentje en een douche voor SWW.
Begrijp me goed, ik vind het een mooi apparaat en probeer hem niet af te kraken. Alleen het "denkfoutje" zit er nu niet in bij mij.
Wat is er aan de hand als je vaak meer dan 8 kW vermogen nodig hebt...dan zijn de warmteverliezen groot of de ruimtetemperatuur niet constant. Hoe zie jij dat.
Haal je buren er nogmaals bij als de boel draait, nu zien ze alleen maar tegenslagen dit motiveert idd niet echt.Noord27 schreef op zaterdag 4 februari 2017 @ 17:50:
[...]
Ik heb ook nog niet afgezegd. Inmiddels wat bedaard. Afspraak staat nog steeds.
Het leed voor hem is reeds geschied. Buren hadden ook interesse. Maar die krabbelen allemaal terug nu.
Vertrouwen is wel aardig geslonken inmiddels..
Welke uitspraak die ik over de NEN heb gedaan is volgens jou niet waar?Dre schreef op zaterdag 4 februari 2017 @ 17:55:
[...]
Als ik de verkeerde versie van de NEN1010:2015 heb hoor ik dat graag. Gelieve onderbouwen met plaatjes en niet met praatjes.
Precies. Laat ze zelf maar een oordeel maken over een tijdje. Aanloop problemen zullen dan als sneeuw voor de zon verdwijnen.koevlaas2 schreef op zaterdag 4 februari 2017 @ 19:01:
[...]
Haal je buren er nogmaals bij als de boel draait, nu zien ze alleen maar tegenslagen dit motiveert idd niet echt.
Was dit bekend hier op het forum?
Ik had altijd begrepen dat Nefit zijn knowhow wbt warmtepompen bij Mitsubishi vandaan haalde....
Maar na wat speurwerk ben ik er achter dat Bosch/Nefit zijn warmtepomp techniek, sinds dat Nefit van Bosch is, nu bij IVT uit Zweden weghaalt,dit bedrijf wat al >30 jaar in Zweden op de markt is met allerlei soorten warmtepompen... heeft denk ik ervaring genoeg om in zeer koude omgevings omstandigheden hele mooie warmtepompen te kunnen construeren....
quote]
Wel behoorlijk wat ervaring met WP's, maar niet met L/W WPs,. De grote merken komen meestal uit het oosten.
Deze:joostmaas schreef op zaterdag 4 februari 2017 @ 19:04:
[...]
Welke uitspraak die ik over de NEN heb gedaan is volgens jou niet waar?
Welk chapter and verse wordt met voeten getreden, en welke onveilige situatie kan ontstaan?joostmaas schreef op zaterdag 4 februari 2017 @ 12:21:
[...]
Prima dat je het [aansluiten van een 32A apparaat op 35A hoofdzekering] als optie aangeeft, maar geef dan wel uitdrukkelijk aan dat het in strijd met de NEN is.
Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.
Met bijvoorbeeld 40 groepen vloerverwarming heb je aardig wat vermogen nodig. Kantoren hebben nogal eens veel glas, soms van vloer tot plafond over de volle breedte en behoorlijk wat ventilatie.Knowbody schreef op zaterdag 4 februari 2017 @ 18:57:
[...]
Ok ok dank voor deze verheldering.
Wat is er aan de hand als je vaak meer dan 8 kW vermogen nodig hebt...dan zijn de warmteverliezen groot of de ruimtetemperatuur niet constant. Hoe zie jij dat.
En wat ik ook zie, zijn vrouwen met dunne blouses terwijl het buiten vriest. Allemaal leuk, maar die willen graag een ruimtetemperatuur van 22 a 23 graden.
Zit ik net parallel op het bimmerportal zie ik daar ook een Oxellaar voorbij komen, ben jij dit toevallig ?
[ Voor 8% gewijzigd door koevlaas2 op 04-02-2017 19:50 ]
Haha. Nee je snapt hetAnoniem: 266924 schreef op zaterdag 4 februari 2017 @ 18:56:
[...]
Wat ik dacht te begrijpen is dat de inverter-technologie juist bedoeld was om zo accuraat mogelijk met deze schommelingen om te gaan, door de stooklijn over een groot gebied af te vlakken maak je geen gebruik van deze mogelijkheid. Zie ik iets over het hoofd of snap ik er niets van ?
Inderdaad zal de stooklijn zoveel mogelijk benadert en gehandhaafd worden door de regeling.
Met weersafhankelijk doet ie dat nog het meest. En dan bepaal jij met de stooklijn of het goed werkt.
Heb je een vlakke lijn of kies je bijvoorbeeld een vaste aanvoertemperatuur dan moduleert het ding nog steeds want de omstandigheden buiten veranderen. De WP moet harder of minder hard werken om die bijv. 35 graden vast te houden. Vandaar die inverter.
Met ruimtecompensatie (wat ik eronder versta is een kamerthermostaat die vraagt en de stooklijn wordt gebruikt voor de hoogte van de aanvoertemperatuur. Is de ruimte op temperatuur dan slaat de boel niet af maar wordt de aanvoer temp lager. Hartstikke mooi dus dat moduleren. Met inverter techniek ook geen enkel probleem.
De WP zal wellicht afslaan als de modulatiegrens is bereikt. Hij mag bijv. + of - 3 graden afwijken van de stooklijn.
Vanmiddag was dat hier het geval. De WP heeft een paar uur niet gedraait. Met de warmere buitentemp en wat zon was stoken even niet nodig.
Leer eens goed quoten, hoe krijg je het voor elkaar dat als het forum correct quote om de boel aan het eind steeds weer te verkloten?Tomexergie schreef op zaterdag 4 februari 2017 @ 19:15:
[quote]papaleo schreef op zaterdag 4 februari 2017 @ 18:00:
Was dit bekend hier op het forum?
quote]
Wel behoorlijk wat ervaring met WP's, maar niet met L/W WPs,. De grote merken komen meestal uit het oosten.
PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW
Wat in deze situatie beter was geweest lijkt mij dat de druk bezette planning toch mogelijkheden had gezocht om sneller te acteren. Dan maar overwerken. Reserve Elga van stal en oplossen. Tekens een week ertussen is frustrerend.koevlaas2 schreef op zaterdag 4 februari 2017 @ 19:01:
[...]
Haal je buren er nogmaals bij als de boel draait, nu zien ze alleen maar tegenslagen dit motiveert idd niet echt.
Reserve ELGA moet dan via Techneco komen, een installateur heeft er niet een paar staan denk ik.Knowbody schreef op zaterdag 4 februari 2017 @ 19:33:
[...]
Wat in deze situatie beter was geweest lijkt mij dat de druk bezette planning toch mogelijkheden had gezocht om sneller te acteren. Dan maar overwerken. Reserve Elga van stal en oplossen. Tekens een week ertussen is frustrerend.
Wel vreemd dat Techneco er een week over doet om langs te komen, ze hebben het zeker druk daar.
Nou noem je weer kantoren. Vandaar dat ik dacht cascade.Oxellaar schreef op zaterdag 4 februari 2017 @ 19:26:
[...]
Met bijvoorbeeld 40 groepen vloerverwarming heb je aardig wat vermogen nodig. Kantoren hebben nogal eens veel glas, soms van vloer tot plafond over de volle breedte en behoorlijk wat ventilatie.
En wat ik ook zie, zijn vrouwen met dunne blouses terwijl het buiten vriest. Allemaal leuk, maar die willen graag een ruimtetemperatuur van 22 a 23 graden.
Je noemt ook vrouwen met dunne blousjes in de winter. Daar mot je mee uitkijken

Ik vraag het u af. In deze Qurrent actietijd hebben de installateurs vast meer dan 1.koevlaas2 schreef op zaterdag 4 februari 2017 @ 19:35:
[...]
Reserve ELGA moet dan via Techneco komen, een installateur heeft er niet een paar staan denk ik.
Wel vreemd dat Techneco er een week over doet om langs te komen, ze hebben het zeker druk daar.
Was het een blauwekoevlaas2 schreef op zaterdag 4 februari 2017 @ 19:28:
[...]
Zit ik net parallel op het e46forum zie ik daar ook een Oxellaar voorbij komen, ben jij dit toevallig ?
Ik heet info in dat forum.

Nee, zwart: http://www.bimmerportal.n...iewtopic.php?f=29&t=20406
Hij woont ook in Zeeland, dat is te toevallig.
[ Voor 9% gewijzigd door koevlaas2 op 04-02-2017 19:43 ]
Simpel, deel het aantal deelnemers aan de aktie door het aantal installateurs en je hebt het gemiddelde aantal Elga's per installateur.Knowbody schreef op zaterdag 4 februari 2017 @ 19:40:
[...]
Ik vraag het u af. In deze Qurrent actietijd hebben de installateurs vast meer dan 1.
Stroomverhouding dient 1,6:1 te zijn om selectief te zijn. Anders kan er een te hoge kortsluitstroom gaan lopen. Vind je het werkelijk een goed idee om een 32A groep op een 35A aansluiting te plaatsen?Proton_ schreef op zaterdag 4 februari 2017 @ 19:17:
[...]
Deze:
[...]
Welk chapter and verse wordt met voeten getreden, en welke onveilige situatie kan ontstaan?
Aanvulling: Ik heb zelf de nieuwste NEN niet zo voorhanden, maar ik kan zo al zeggen dat ik te stellig ben geweest als het gaat om of er letterlijk in de NEN staat dat een 32A zekering niet in een 35A huisaansluiting mag, maar er staat evenmin in dat dit wél mag. Zo specifiek zijn de omschrijvingen in de NEN niet en e.e.a. hangt af van kabellengtes/diameters, specifieke kenmerken van de automaten etc. etc. Ik had dus iets moeten schrijven als 'in de geest van de NEN'. Toon me echter omgekeerd een fabrikant die deze combinatie aanbeveelt. Nergens in de tabellen van bijvoorbeeld Hager en Eaton is dat het geval.
[ Voor 41% gewijzigd door joostmaas op 04-02-2017 20:45 ]
Ik neem aan dat Techneco een dealer netwerk heeft. Preferred Supplier zegmaar. Dat zijn er toch geen honderden?koevlaas2 schreef op zaterdag 4 februari 2017 @ 19:45:
[...]
Simpel, deel het aantal deelnemers aan de aktie door het aantal installateurs en je hebt het gemiddelde aantal Elga's per installateur.
Volgens mij komen ze zelf met een servicebus langs, best slim want dan kunnen de uren rechtstreeks naar de kassa van Techneco.Knowbody schreef op zaterdag 4 februari 2017 @ 19:47:
[...]
Ik neem aan dat Techneco een dealer netwerk heeft. Preferred Supplier zegmaar. Dat zijn er toch geen honderden?
Frustrerend is het juiste woord idd. Zeker als je ziet dat de monteur er om 3 uur in de middag mee stopt..Knowbody schreef op zaterdag 4 februari 2017 @ 19:33:
[...]
Wat in deze situatie beter was geweest lijkt mij dat de druk bezette planning toch mogelijkheden had gezocht om sneller te acteren. Dan maar overwerken. Reserve Elga van stal en oplossen. Tekens een week ertussen is frustrerend.
Altijd nog beter dan mijn MICHL waar men na 3 maanden ineens met het verhaal kwam dat ik moest bewijzen dat ie stuk was toen ik 'm kocht.Noord27 schreef op zaterdag 4 februari 2017 @ 19:54:
[...]
Frustrerend is het juiste woord idd. Zeker als je ziet dat de monteur er om 3 uur in de middag mee stopt..
Blijkbaar is een ELGA vaak stuk of er zijn veel ELGA's en weinig servicemonteurs.
Ik ben wel inhoudelijk benieuwd hoe je tot die stelling komt?joostmaas schreef op zaterdag 4 februari 2017 @ 19:46:
[...]
Stroomverhouding dient 1,6:1 te zijn om selectief te zijn. Anders kan er een te hoge kortsluitstroom gaan lopen. Vind je het werkelijk een goed idee om een 32A groep op een 35A aansluiting te plaatsen?
Waarom er door het niet selectief kiezen van beveiligingen er een te hoge kortsluit stroom gaat lopen?
dat is naar mijn ervaring ,mede afhankelijk van
- type ms/LS trafo.
- type en lengte wijk kabel
- schakelmateriaal en weerstand totale LS keten.
Als je een installatie ruim dimensioneert ( geen value engineering;) ).
Zou de normaal te verwachten kortsluitstroom in een huis installatie beperkt blijven tot enkele KA,s
buiten dat , het scheelt ook nog of je een B C, of D automaat pakt en hoe snel schakelen deze af in verhouding tot de achterliggende beveiliging.
Ik heb dan geen uni gedaan, echter wel ervaring met het ontwerpen van 6400A LS verdeel inrichtingen
Het voorbeeld hierboven 32a automaat achter een 35a zekering is zeker niet selectief te noemen.
Echter wat is het feitelijke probleem als de hoofdzekering een automaat is? in het geval dat hij klapt zet je hem zelf zo weer in
[ Voor 5% gewijzigd door Wodan89 op 04-02-2017 20:42 ]
In een normale groepenkast heb je zelfs tot 8x16A op een hoofdzekering zitten, dus waarom zou 2x16 gecombineerd niet kunnen.Wodan89 schreef op zaterdag 4 februari 2017 @ 20:41:
[...]
Ik ben wel inhoudelijk benieuwd hoe je tot die stelling komt?
Waarom er door het niet selectief kiezen van beveiligingen er een te hoge kortsluit stroom gaat lopen?
- type ms/LS trafo.
Zou de normaal te verwachten kortsluitstroom in een huis installatie beperkt blijven tot enkele KA,s
buiten dat , het scheelt ook nog of je een B C, of D automaat pakt en hoe snel schakelen deze af in verhouding tot de achterliggende beveiliging.
Ik heb dan geen uni gedaan, echter wel ervaring met het ontwerpen van 6400A LS verdeel inrichtingen![]()
Het voorbeeld hierboven 32a automaat achter een 35a zekering is zeker niet selectief te noemen.
Echter wat is het feitelijke probleem als de hoofdzekering een automaat is? in het geval dat hij klapt zet je hem zelf zo weer in
Zie ook m'n net gekruiste aanvulling van m'n antwoord. Als je zoals bij Auitdehaag goed oppast zal het allemaal wel loslopen, maar dat is iets anders dan e.e.a. aanbevelen. Wat je allemaal noemt is inderdaad van belang en ook in principe uit te rekenen. Mijn punt is vooral dat de NEN niet zomaar ontstaan is. Gebaseerd op tientallen jaren ervaring in binnen- en buitenland (grootste deel is weer op EU richtlijnen terug te voeren) zijn daar de -tamelijk algemene- aanbevelingen voor veilige installaties in te vinden. Een automaat die heel regelmatig klapt kan ook blijven hangen, je kunt ook een te hoge warmteontwikkeling krijgen etc. En wie weet nog meer zaken, die ik nu zo snel niet kan bedenken. Ik denk niet dat er een land te vinden is met fatsoenlijke richtlijnen waar een 32A automaat voor een 35A hoofdzekering OK is.Wodan89 schreef op zaterdag 4 februari 2017 @ 20:41:
[...]
Ik ben wel inhoudelijk benieuwd hoe je tot die stelling komt?
- type ms/LS trafo.
Ik heb dan geen uni gedaan, echter wel ervaring met het ontwerpen van 6400A LS verdeel inrichtingen![]()
Het gaat niet om 2x16A, maar om 1x32A.koevlaas2 schreef op zaterdag 4 februari 2017 @ 20:53:
[...]
In een normale groepenkast heb je zelfs tot 8x16A op een hoofdzekering zitten, dus waarom zou 2x16 gecombineerd niet kunnen.
Ik neem aan dat hij toen gewoon niets meer kon doen en onverrichter zake terug ging.Noord27 schreef op zaterdag 4 februari 2017 @ 19:54:
[...]
Frustrerend is het juiste woord idd. Zeker als je ziet dat de monteur er om 3 uur in de middag mee stopt..
2x16 is toch een fornuisgroepkoevlaas2 schreef op zaterdag 4 februari 2017 @ 20:53:
[...]
In een normale groepenkast heb je zelfs tot 8x16A op een hoofdzekering zitten, dus waarom zou 2x16 gecombineerd niet kunnen.
1x32A mag niet volgens de regels dus dan ben ik het met jou eens geloof ik.
kan zeker zonder problemenkoevlaas2 schreef op zaterdag 4 februari 2017 @ 20:53:
[...]
Je moet thuis ook echt behoorlijk zwaar continu gebruik hebben om er een hoofdzekering door overbelasting te laten afschakelen
Die heb ik dus, maar gelukkig uit 2010, dus OK (overigens wordt het gratis verholpen) Was ook net op het journaal.mightym schreef op zaterdag 4 februari 2017 @ 12:02:
Je zou maar een gasketel hebben...
https://www.welkombijnefit.nl/nl/waarschuwing
Er was ook al eerder bij de vroege modellen een raar probleem met de ontsteker: die was vanwege ontbrekende aarding of iets dergelijks fasegevoelig: stekker er verkeerd om in en ketel deed het niet...
En zo hoort het ook. Als er geen installatie fout is gemaakt, dan hoort/kan de installateur garantie claimen bij de leverancier. De uren die je er eerst zelf insteekt krijg je zelden vergoed.koevlaas2 schreef op zaterdag 4 februari 2017 @ 19:49:
[...]
Volgens mij komen ze zelf met een servicebus langs, best slim want dan kunnen de uren rechtstreeks naar de kassa van Techneco.
Hier 1 uit 2009, maar brander is vorig jaar al vervangen. Het nieuwe type leek me veiliger......joostmaas schreef op zaterdag 4 februari 2017 @ 21:03:
[...]
Die heb ik dus, maar gelukkig uit 2010, dus OK (overigens wordt het gratis verholpen) Was ook net op het journaal.
Er was ook al eerder bij de vroege modellen een raar probleem met de ontsteker: die was vanwege ontbrekende aarding of iets dergelijks fasegevoelig: stekker er verkeerd om in en ketel deed het niet...
Het gaat trouwens meer om het deksel op de brander, dan om de brander zelf.
Fase gevoelig zijn ze idd ook, alleen vreemd dat juist de fase op de nul moet....
[ Voor 44% gewijzigd door Oxellaar op 04-02-2017 21:09 ]
PreciesKnowbody schreef op zaterdag 4 februari 2017 @ 18:49:
[...]
Ja daar heb je wel een punt. Vlakke lijn. Niet teveel setpoint verandering omdat de buitentemp wijzigt. Wat me opvalt is dat die sensor van de buitentemp. best gevoelig is. Als dan het setpoint de hele tijd mee jojoot verkloot je inderdaad de goede werking.
En die sensor heb ik in een stukje isolatie gestoken, reageerd nu puur op de buitentemperatuur en die is niet ineens 5 graden kouder.
Voor de aanpassing zag ik hem bij -1 wel oplopen naar -10 doordat de unit ging invriezen.
Proton_ vraagt specifiek waar het staat, maar dat kan je niet aangeven.joostmaas schreef op zaterdag 4 februari 2017 @ 19:46:
[...]
Aanvulling: Ik heb zelf de nieuwste NEN niet zo voorhanden, [...]
Bij gebrek aan de nieuwste of überhaupt een NEN1010 norm wil ik voorstellen om deze discussie hierbij af te sluiten. Bewering uit de NEN1010 komen vaak voor op dit forum, maar bij navraag blijkt dat de Tweakers geen NEN1010 hebben. Laat het dan over aan een installateur die ter zake kundig is.
Onder andere, klopt. Dit geval is nergens in de buurt van selectief, daar geen discussie.joostmaas schreef op zaterdag 4 februari 2017 @ 19:46:
[...]
Stroomverhouding dient 1,6:1 te zijn om selectief te zijn.
? Die volg ik niet. Onder welke omstandigheden is een B32 automaat geen geschikte beveiliging van een paar meter 6mm²?Anders kan er een te hoge kortsluitstroom gaan lopen.
Nee, maar niet omdat het onveilig is (~persoonlijk gevaar, brandrisico, overbelasting kabels) maar omdat de kans dat het hele huis in het donker zit mij onacceptabel hoog wordt (beschikbaarheid).Vind je het werkelijk een goed idee om een 32A groep op een 35A aansluiting te plaatsen?
Ik verbaas me ook over de voorgeschreven zekeringen uit de handleidingen van de diverse warmtepompen - een 2 kW VFD met die een 32C karakteristiek automaat nodig heeft?
Of een 1.5 kW driefase compressor met softstarter die 4 mm² met een 25A zekering wil?
Ik krijg het vermoeden dat daar iets overgedimensioneerd is.
[ Voor 17% gewijzigd door Proton_ op 04-02-2017 21:28 ]
Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.
Ik kom nogal eens een automaat met K karakteristiek, vaak met een amperage wat nagenoeg gelijk is aan het amperage van het aangesloten toestel. Waarom worden deze automaten gebruikt?
Iedereen die tot 10 kan tellen kan Techneco bellen.Knowbody schreef op zaterdag 4 februari 2017 @ 19:47:
[...]
Ik neem aan dat Techneco een dealer netwerk heeft. Preferred Supplier zegmaar. Dat zijn er toch geen honderden?
Groot gebied? 10 graden, het mag ook +3 naar -3 zijn maar dat kan ik hier niet instellen dus dan +5 naar -5.Anoniem: 266924 schreef op zaterdag 4 februari 2017 @ 18:56:
[...]
Wat ik dacht te begrijpen is dat de inverter-technologie juist bedoeld was om zo accuraat mogelijk met deze schommelingen om te gaan, door de stooklijn over een groot gebied af te vlakken maak je geen gebruik van deze mogelijkheid. Zie ik iets over het hoofd of snap ik er niets van ?
Het op en af toeren blijft het zelfde hoor, alleen constanter, met verhoogde stooklijn kan het zijn dat hij van de laagste modulatie stand weer gaat verhogen in snelheid omdat het 1 graad kouder word buiten.
Gevolg, meer lucht, sneller invriezen en dus defrost, warmte weer kwijt en opnieuw warmen.
Met de vlakke lijn boeit het hem niet en blijft hij gewoon doorwarmen, hooguit iets langer.
- Power Supply 1: 3 × 4.0 or 6.0 mm2
- Power Supply 2: 3 × 4.0 mm2
- Power Supply 1: 3 × 2.5 mm2 vanuit de meterkast
- Power Supply 2: Intern doorgekoppeld op voeding 1.
De idiote netimpedantie eisen van 0,222 Ohm ga je toch nooit aan voldoen in een huisinstallatie.
@Oxellaar
K is meestal oud type (bestaande installatie). Lijkt op D-karakteristiek.
[Edit]
De Panasonic WH-MDC05F3E5 heeft een inschakelstroom van niet meer dan 11 Ampère (gemeten). Stroom wordt netjes begrenst met 3 NTC's op de vermogensprint.
[ Voor 19% gewijzigd door Dre op 04-02-2017 22:35 ]
Deze K karakteristiek kent een trage afschakeling voor hoge aanloopstromen, maar schakeld wel relatief snel uit bij thermische (langdurige) overbelasting.Oxellaar schreef op zaterdag 4 februari 2017 @ 21:27:
Nu het toch over karakteristieken gaat...
Ik kom nogal eens een automaat met K karakteristiek, vaak met een amperage wat nagenoeg gelijk is aan het amperage van het aangesloten toestel. Waarom worden deze automaten gebruikt?
Uitermate geschikt dus voor motoren (compressoren) met hoge aanloopstromen.
Zie ook http://nen1010.cobouw.nl/...teristieken-van-automaten
Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.
Eerst heb ik de Jaga geïnstalleerd:

Hij is behoorlijk groot, maar doet zijn werk. CV water temp staat ingesteld op 35 graden.
De ketel springt af en toe aan en heel snel een graadje erbij is geen probleem.
Mitsubishi PUHZ-W50VHA + EHPT20X-VM2C / 30x JASolar 265Wp oost/west + SolarEdge 7K
Wise enough to play the fool
Zelfs @kleinman doet nu mee aan onze verzamel tabel, de initiatiefnemer van het eerste deel. Misschien wil hij het volgende deel starten?teacher schreef op zondag 5 februari 2017 @ 00:32:
[mbr]het is alweer heel lang tijd voor een nieuw deel, wie-o-wie??[/mbr]

Eindelijk een plaatje van het inwendige. Hartelijk dank.mgroen81 schreef op zondag 5 februari 2017 @ 00:06:
Ik kan bijna beginnen aan de installatie van de WP. Wacht nog op de laatste spullen.
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
Hij is behoorlijk groot, maar doet zijn werk. CV water temp staat ingesteld op 35 graden.
Deze is groot.
Dat is een flinke jongen, wat is het afgifte vermogen?mgroen81 schreef op zondag 5 februari 2017 @ 00:06:
Ik kan bijna beginnen aan de installatie van de WP. Wacht nog op de laatste spullen.
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
Als ik 16A vermenigvuldig met 1,6 kom ik uit op 25,6Ajoostmaas schreef op zaterdag 4 februari 2017 @ 19:46:
[...]
Stroomverhouding dient 1,6:1 te zijn om selectief te zijn.
(laat ik het anders zeggen: Als ik 25A deel door 1,6, kom ik uit op 15,6, dus 16A zekering mag niet)
Betekent dit dat alle 3-fase groepenkasten illegaal zijn met een hoofdaansluitinig van 3x 25 A?
Gaat dit nog wel over huisinstallaties of machinale installaties?
Ik heb geen Nen1010, maar nog wel boerenverstand...(met mts elektro opleiding)
Meen me te herinneren dat je tegenwoordig 2000 Watt mag invoeden met PV op een bestaande groep.
Staat dit ook in de NEN1010? Als daar zo goed over nagedacht is, vind ik het levensgevaarlijk.
continue 2000 watt (op piek van de dag) door de bedrading jagen van een Teun de beun installatie, met allerlei verknopingen.
Ik geef je gelijk dat 32A erg dicht bij de 35A ligt. En binnekort zal het buffervat dienen als voorverwarmer voor tapwater, en de doorstromer op een lager pitje kunnen.
Toch is dit onderwerp wel verbonden met warmtepompen....
Er zijn massa's tweakers die denken over een doorstroomverwarmer.
Op 3-fase aansluiting 3x 25A mag je dus volgens jou regels (die van NEN1010
[ Voor 4% gewijzigd door AUijtdehaag op 05-02-2017 09:09 ]
Die zijn ook online wel te vinden, dit is een twin versie.Joris Jasper schreef op zondag 5 februari 2017 @ 08:31:
[...]
Eindelijk een plaatje van het inwendige. Hartelijk dank.
Deze is groot.

Ik heb wel 2 aparte groepen gebruikt maar ook gewoon 2.5mm2Dre schreef op zaterdag 4 februari 2017 @ 21:37:
Wat betreft elektrisch aansluiten van de Panasonic WH-MDC05F3E5 conform handleiding:Bij mij:
Gaat goed en ik zie geen bezwaren, dus voor degene die geschrokken waren om 1,5 kW op een 6mm2 kabel te zetten; het werkt ook op 2,5mm2.
De idiote netimpedantie eisen van 0,222 Ohm ga je toch nooit aan voldoen in een huisinstallatie.
PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D, Atlantic Explorer V4 270L, WH-MDC09J + PAW-TD30C1E5-HI
Ik heb hier dus ook "stiekum" over nagedacht.Dre schreef op zaterdag 4 februari 2017 @ 21:37:
Wat betreft elektrisch aansluiten van de Panasonic WH-MDC05F3E5 conform handleiding:Bij mij:
Gaat goed en ik zie geen bezwaren, dus voor degene die geschrokken waren om 1,5 kW op een 6mm2 kabel te zetten; het werkt ook op 2,5mm2.
@Oxellaar
[Edit]
De Panasonic WH-MDC05F3E5 heeft een inschakelstroom van niet meer dan 11 Ampère (gemeten). Stroom wordt netjes begrenst met 3 NTC's op de vermogensprint.
Heb een 3x4mm2 liggen op 25A. Het 2e circuit van de heter wilde ik gewoon niet aansluiten.
Nu toch weer een beetje twijfelen of ik hem idd ook gewoon doorlus op 1 kabel...

6.250Wp - ZW op SMA SB5000TL-21 + 6.510WP ZO, 31grad. + 3.720Wp - NW, 31grad, op SE5000er-01 + Pana Monoblock 6kW
25A mag niet op een 35A hoofdzekering...zie hierboven.paulv1973 schreef op zondag 5 februari 2017 @ 09:28:
[...]
Ik heb hier dus ook "stiekum" over nagedacht.
Heb een 3x4mm2 liggen op 25A. Het 2e circuit van de heter wilde ik gewoon niet aansluiten.
Nu toch weer een beetje twijfelen of ik hem idd ook gewoon doorlus op 1 kabel...![]()
Dan moet ik de 2x25A voor mijn 2 SMA's ook ertussenuit mikken.AUijtdehaag schreef op zondag 5 februari 2017 @ 09:34:
[...]
25A mag niet op een 35A hoofdzekering...zie hierboven.
Was ik niet van plan.
Enne.... 9kw terug voeden op een 35A 1 fase mag zeker ook niet....

Als ik nu niet zo een mooie Ferrais ertussen had hangen was ik waarschijnlijk al lang overgegaan naar 3x25A.
Maar ja.... Zo lang die hangt. Gaat bij mij alles op de 1-fase
[ Voor 30% gewijzigd door paulv1973 op 05-02-2017 09:42 ]
6.250Wp - ZW op SMA SB5000TL-21 + 6.510WP ZO, 31grad. + 3.720Wp - NW, 31grad, op SE5000er-01 + Pana Monoblock 6kW
Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.
Met een buiten temperatuur van -15 is het toch 2200 watt (10A) wat kan oplopen tot 2900 watt (12A) en als dan je booster heater en/of je back up heater erbij komt van 12A...Dre schreef op zaterdag 4 februari 2017 @ 21:37:
@Oxellaar
[Edit]
Ik heb hem maar aangesloten zoals gevraagd word.
24x170SF, oost (105 graden), 25 graden, Steca3600/ 5D, 17-40, 24-105, 70-200/ WH-MDC05F3E5, 50L E-boiler, Gasloos per27-01-2017
Extra bij schakelen bij -15 kun je zelf uit zetten, komt hij bij met het ontdooien is dit niet met compressor tegelijk. Ik heb nog niet hoger gezien dan kort 4000 watt.hrt schreef op zondag 5 februari 2017 @ 10:14:
[...]
Met een buiten temperatuur van -15 is het toch 2200 watt (10A) wat kan oplopen tot 2900 watt (12A) en als dan je booster heater en/of je back up heater erbij komt van 12A...
Ik heb hem maar aangesloten zoals gevraagd word.
Ik heb 5×2.5 genomen, fase en nul dubbel gepakt dus 5mm2,in de wp door gelust over de twee aansluitingen.
In de meterkast gewoon 16a , al geef ik toe dat dat link kan zijn.....
1 PVoutput . Dongen NB
Dit topic is gesloten.
Er is tegenwoordig ook een vloerverwamings setup topic:
Algemeen (vloer)verwarming setup topic