Interessante conclusie, qua cop heb je denk ik wel gelijk. Heb zelf nog even wat zitten rekenen met de gegevens:Tomexergie schreef op vrijdag 3 februari 2017 @ 21:03:
De resultaten van januari zijn binnen. Alleen Appie Hein ontbreekt, maar die kan ik niet via een PM bereiken.
Januari was een prachtige maand om de WP's uit te testen. Natuurlijk doet een L/W WP het bij lage temperaturen minder goed, maar ze halen allemaal de opgegeven product specificaties COP35/2 . Nuttige informatie voor andere forumleden en volgers. Je ziet duidelijk de positieve invloed van vloerverwarming t.o.v. radiatoren/convectoren op de COP.
[afbeelding]

De conclusie over cop is misschien wel juist, maar wat wel grappig is dat de warmtebehoefte bij hogere aanvoer temperaturen minder lijkt te stijgen dan bij lage temperaturen. Zie tom/wodan, wellicht wordt hier dan gas bijgestookt/minder koudere regio of nachtverlaging toegepast.
Verder kun je zien dan er dus gemiddeld 28% meer warmtebehoefte is en dat dit 43% meer energie kost.
Mi kunnen andere wp bezitters dit ook gebruiken als relatieve meting, als je minder dan 43 procent meerverbruik hebt ik kwh in januari tov december heb je het beter gedaan dan het gemiddelde.
Voor mij geld bijvoorbeeld:
171 versus 219 = 28 procent meer verbruik
Op deze manier kan er wellicht meer data verzameld worden, ik zag nog meer mensen hun kwh publiceren.