MT Venus E 5KW (V151) P1 HomeWizard | Hackerspace Brixel te Hasselt (BE) - http://www.brixel.be | 9800X3D, 96GB DDR5 6000MHZ, NVIDIA GEFORCE 4090, ASRock X670E Steel Legend, Seasonic GX1000
10m2 zonnecollectoren idd. En mijn wp voert aan op maximaal 25/26 graden. Dat is genoeg om het warm te houden. Ik gok dat die 30 graden van jou ook te hoog gaat zijn. Ik kom grote gedeeltes zelfs weg met 24 graden.Grolsch schreef op vrijdag 3 februari 2017 @ 13:36:
[...]
Maar jij hebt ook zonnecollectoren neem ik aanWaarom zou je anders met een WP een buffer van 400 liter 50 graden creeëren om daar vervolgens een hygiëne spiraal door heen te laten lopen
Ik zou niets aan een buffer hebben van 50 graden omdat ik maar +- 30 graden m'n vloer in wil hebben.
[...]
Ook hier geld dat ik me jou situatie kan voorstellen omdat je zonnecollectoren hebt, maar met alleen een WP ga je toch geen 800 liter opwarmen naar 55 graden om daar een spiraal doorheen te laten lopen
Er zijn meer wegen die naar Rome leiden en je moet vooral de goede keuzes maken bij je eigen systeem en huis.
En een grotere buffer is wel fijn om te overbruggen, maar niet voor cv gedeelte. De vv trekt hier de boiler moeiteloos enorm naar beneden dat zet geen zoden aan de dijk. En tegen de tijd dat de zonneboiler op stoom komt, hoeft de wp niet meer te draaien. Vorige jaar is mijn wp van half maart tot eind april uitgeweest, laatste week van april vroor, dus ging weer aan.
Dat snap ik wel, maar waarom zou je in vredesnaam met alleen een WP 50 graden water in een buffer gaan maken, dat is JUIST wat je niet wil omdat zulke temperaturen niet echt WP / COP vriendelijk zijn.Icekiller2k6 schreef op vrijdag 3 februari 2017 @ 13:46:
[...]
Dan gebruik je een mengventiel die warm water + retour leiding terug mengt...
Bv
standaard gaat 30 graden water in je vloerverwarming en komt 24-25 graden terug.
Nu meng je 24-25 graden terug met de max 50 graden warm water van boven... (of midden in dat zal dan eerder 40C zijn). Hierdoor gaat er max nog 30 graden naar je vloer verwarming..
Dus als ik bijvoorbeeld onderstaande tegelijk aanschaf en laat installeren krijg ik de subsidie wel?mightym schreef op vrijdag 3 februari 2017 @ 13:31:
[...]
Ik heb mij door een leverancier wijs laten maken dat je alleen subsidie kunt krijgen op deze types als je er een soort binnenunit en warmtewisselaar bij bestelt. Dan kom je qua prijs hoger uit dan een echte warmtepomp overigens. Heb jij de indruk dat je de subsidie ook toegewezen krijgt als je de genoemde unit gewoon bestelt en als airco monteert?
- SRC50 ZM-X (buiten-unit)
- SRK50 ZM-X (binnen-unit)
- warmtewisselaar.
En als ik bijvoorbeeld onderstaande tegelijk aanschaf en laat installeren krijg ik de subsidie niet?
- SRC50 ZM-X (buiten-unit)
- SRK50 ZM-X (binnen-unit)
Begrijp ik het zo goed?
Je hebt gelijk dat zou je niet doen met de WP echter met zonnecollectoren ....of als je 1 vat hebt voor zowel SWW als CVGrolsch schreef op vrijdag 3 februari 2017 @ 13:53:
[...]
Dat snap ik wel, maar waarom zou je in vredesnaam met alleen een WP 50 graden water in een buffer gaan maken, dat is JUIST wat je niet wil omdat zulke temperaturen niet echt WP / COP vriendelijk zijn.
[ Voor 4% gewijzigd door Icekiller2k6 op 03-02-2017 13:58 ]
MT Venus E 5KW (V151) P1 HomeWizard | Hackerspace Brixel te Hasselt (BE) - http://www.brixel.be | 9800X3D, 96GB DDR5 6000MHZ, NVIDIA GEFORCE 4090, ASRock X670E Steel Legend, Seasonic GX1000
Inderdaad, met zonnecollectoren kan ik met inderdaad goed voorstellen dat mensen een hygiënespiraal gaan gebruiken.Icekiller2k6 schreef op vrijdag 3 februari 2017 @ 13:58:
[...]
Je hebt gelijk dat zou je niet doen met de WP echter met zonnecollectoren ....of als je 1 vat hebt voor zowel SWW als CV
Jaco, die bijvoorbeeld niet nog een vat mag gaan aanschaffen van zijn vrouw
Maar een "boze vrouw" is nog veel vervelender
[ Voor 27% gewijzigd door Grolsch op 03-02-2017 14:00 ]
Nee heb geen collectoren, ik gebruik mijn buffer ook alleen als boiler buiten het verwarmings seizoen, nu doe ik na verwarmen omdat hij ook maar 36 graden is. Veel goedkoper dan een losse boiler kopen en er naast zetten. Mijn buffer was maar 700Grolsch schreef op vrijdag 3 februari 2017 @ 13:36:
[...]
Maar jij hebt ook zonnecollectoren neem ik aanWaarom zou je anders met een WP een buffer van 400 liter 50 graden creeëren om daar vervolgens een hygiëne spiraal door heen te laten lopen
Ik zou niets aan een buffer hebben van 50 graden omdat ik maar +- 30 graden m'n vloer in wil hebben.
[...]
Ook hier geld dat ik me jou situatie kan voorstellen omdat je zonnecollectoren hebt, maar met alleen een WP ga je toch geen 800 liter opwarmen naar 55 graden om daar een spiraal doorheen te laten lopen
1 PVoutput . Dongen NB
Ik zie ze op ebay.de aangeboden worden.jerh schreef op vrijdag 3 februari 2017 @ 13:11:
[...]
Ik heb een hellman FSK-2 hygiene boiler met 8.2 m2 sww spiraal en daar is het verlies minimaal. Het water gaat minder dan 1 graad kouder er uit. Ook met de huidige aanvoer temperaturen van 11.3 graden.
Bij mij worden alleen hoge temperaturen door collectoren bereikt en met 55 graden temperatuur in het vat kan ik moeiteloos douchewater maken en ook behoorlijk lang, maar ik heb 800 liter.
De hellman is ook beter geisoleerd dan gemiddeld en heeft een b label.
Als je een versie zonder extra warmte wisselaars neemt is het de FSK0 en met 500 liter, FW60 en PED isolatie zit je dan al,op 1600€
Die PED isolatie lijkt 600€ voor 500 liter. En de FW30 naar FW60 is ook 200-300€
FW90 op andere site lijkt bijna 1000€ meer dan een FW30 te zijn.
[ Voor 7% gewijzigd door jacovn op 03-02-2017 14:20 ]
8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase
Mijn buffervat voor CV gedeelte kost € 185,00reneeke1970 schreef op vrijdag 3 februari 2017 @ 14:01:
[...]
Nee heb geen collectoren, ik gebruik mijn buffer ook alleen als boiler buiten het verwarmings seizoen, nu doe ik na verwarmen omdat hij ook maar 36 graden is. Veel goedkoper dan een losse boiler kopen en er naast zetten. Mijn buffer was maar 700
Het SWW RVS vat kost € 1355,00
Initiële investering = € 1540,00
Los van je buffer moet je ook nog een naverwarmer hebben, zo'n ding kost ook al gauw 400 á 500 €
http://www.boilermarkt.nl...Pyk0tCB9NECFSsW0wodJQYNpA
Clage huppel de pup voor 190 euro.Grolsch schreef op vrijdag 3 februari 2017 @ 14:17:
[...]
Mijn buffervat voor CV gedeelte kost € 185,00
Het SWW RVS vat kost € 1355,00
Initiële investering = € 1540,00
Los van je buffer moet je ook nog een naverwarmer hebben, zo'n ding kost ook al gauw 400 á 500 €
http://www.boilermarkt.nl...Pyk0tCB9NECFSsW0wodJQYNpA
1 PVoutput . Dongen NB
Ik heb voor de ped isolatie begin 2015 150 euro toeslag betaald.jacovn schreef op vrijdag 3 februari 2017 @ 14:09:
[...]
Ik zie ze op ebay.de aangeboden worden.
Als je een versie zonder extra warmte wisselaars neemt is het de FSK0 en met 500 liter, FW60 en PED isolatie zit je dan al,op 1600€
Die PED isolatie lijkt 600€ voor 500 liter. En de FW30 naar FW60 is ook 200-300€
FW90 op andere site lijkt bijna 1000€ meer dan een FW30 te zijn.
Ik was voor de 800 liter met fw90, ped isolatie, 2 kw insteekelement, 2 spiralen, hygiene spiraal 2400 euro kwijt. Kost wat, maar dan heb je ook wat.
[ Voor 49% gewijzigd door neographikal op 03-02-2017 15:54 ]
En dit is een geëmailleerd vat? Heb namelijk ook wat slechte dingen gehoord over hygiene spiraal dat kapot gegaan is bv..jerh schreef op vrijdag 3 februari 2017 @ 15:49:
[...]
Ik heb voor de ped isolatie begin 2015 150 euro toeslag betaald.
Ik was voor de 800 liter met fw90, ped isolatie, 2 kw insteekelement, 2 spiralen, hygiene spiraal 2400 euro kwijt. Kost wat, maar dan heb je ook wat.
Anodes geregeld controleren en tijdig vervangen, zeker icm een waterontharder. Daardoor slijten de anodes vaak veel harder. Zeker bij een erg lage ingestelde hardheid.Icekiller2k6 schreef op vrijdag 3 februari 2017 @ 16:03:
[...]
En dit is een geëmailleerd vat? Heb namelijk ook wat slechte dingen gehoord over hygiene spiraal dat kapot gegaan is bv..
Samsung A3050/AR7000 - Elga 3.0 - ME WSH-LN25I Diamond
http://www.hellmann-behae...peicher/wh-fsk2-multi-wp/Icekiller2k6 schreef op vrijdag 3 februari 2017 @ 16:03:
[...]
En dit is een geëmailleerd vat? Heb namelijk ook wat slechte dingen gehoord over hygiene spiraal dat kapot gegaan is bv..
spiraal is van koper, geen anodes in de boiler.
Wrong: ik krijg +/- 7.5 KW overgebracht met 1.2 m2, 3.2 twijfel ik geen seconde aan dat deze 11 KW opslurpt alsof het een koekje isreneeke1970 schreef op vrijdag 3 februari 2017 @ 08:57:
Kun je je toch aardig in vergissen als je met meerdere gaat douche. En die 11 kW krijg jij niet via 3.2m2 over gebracht vrees ik, zeker niet naar 55 graden
13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).
Je kan je collector ook in 2en splitsen, 2 van 4m2 lukt misschien wel om op te hangen.mkleinman schreef op vrijdag 3 februari 2017 @ 08:38:
[...]
Alleen heb je PVT panelen weer niet in de hoge efficientie als bijvoorbeeld Panasonic HIT panelen. En daar ging ik in mijn filosofische berekening wel vanuit. Maar PVT + boiler is ook een optie inderdaad.
Collector op de zuidmuur hangen gaat niet werken, daar heb ik niet voldoende plek om de hele collector van 8m2 bruto op te kunnen hangen.
[...]
Ik ga uit van Panasonic HIT panelen en heb de prijs weg bij SolarNRG.nl ( inclusief BTW dacht ik )
Solarnrg is incl. BTW idd, maar hangt er ook vanaf in welke kolom je kijkt.
13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).
Zou toch wat zijn als de monteur met het verhaal komt dat de compressor ontbreektneographikal schreef op vrijdag 3 februari 2017 @ 15:54:
LG komt woensdag m'n mono nakijken, ik ben benieuwdService is tot nu toe erg netjes moet ik zeggen, aardige lui, denken mee en doen niet moeilijk. Prettig!
Dat ligt er maar helemaal aan hoeveel l/minuut je moet naverwarmen en welke delta T je hiermee overbugd moet worden. 5l/minuut geloof ik direct, maar douche/bad met max ca. 9-11 L/minuut met delta T 35 zit je gewoon aan 18KW. En dan moet je je electra al goed plannen om het met 3x25A te kunnen doen.
Na lekker te zijn gemaakt door Elga actie van Qurrent, toch besloten om voor een andere warmtepomp te gaan. Aangezien ik voorlopig geen interesse had in een boiler oplossing en omdat ik niet meer geld wilde uitgeven, gekozen voor de hybride oplossing. Naar mijn idee is dit een zeer toegankelijk systeem.
Verwarming: Daiking Altherma Hybride 8kW met vloerverwarming & Jaga Strada radiatoren § Domotica Domoticz, Z-wave, Hue, Slimme meter § Audio/HT Linn Majik DSM, Linn Majik 140, Apple TV 4K, Sony PS4 Pro
Je installateur doet in ieder geval wel zijn best voor je, waarom geef je hem geen kans het op te (laten) lossen ?Noord27 schreef op vrijdag 3 februari 2017 @ 11:40:
[...]
Afspraak nr.4 moet gemaakt gaan worden..![]()
Laat nu Techneco zelf komen om het op te lossen. Zou nu in de buitenunit een fout moeten zitten. Maar na 3x de lokale installateur over de vloer te hebben gehad heb ik daar geen vertrouwen meer in. En dat terwijl ze er al veel geplaatst hebben. Dinsdag komt dezelfde installateur praten over alternatieve energie-winning. Maar die ga ik maar eerst even afbellen. Kwalitatief Uitermate Teleurstellend..
Met een beetje voor verwarming hoef je geen 35 te verhogen. En wie zegt dat ik het niet over een clage 18 kW drie fase heb?LittleTycoon schreef op vrijdag 3 februari 2017 @ 17:59:
[...]
Dat ligt er maar helemaal aan hoeveel l/minuut je moet naverwarmen en welke delta T je hiermee overbugd moet worden. 5l/minuut geloof ik direct, maar douche/bad met max ca. 9-11 L/minuut met delta T 35 zit je gewoon aan 18KW. En dan moet je je electra al goed plannen om het met 3x25A te kunnen doen.
Onder de 11 kW is kansloos tenzij je inderdaad onder 7 liter per minuut staat
1 PVoutput . Dongen NB
De installateur gaf vandaag zelf aan er niet uit te komen en heeft zelf Techneco gebeld. Waarmee ik het gevoel kreeg te maken te hebben met iemand die er lang niet alles vanaf weet. Anders hoef je je leverancier niet te bellen met de vraag of ze on-site het op komen lossen..koevlaas2 schreef op vrijdag 3 februari 2017 @ 18:23:
[...]
Je installateur doet in ieder geval wel zijn best voor je, waarom geef je hem geen kans het op te (laten) lossen ?
Bij een DOA haal je het apparaat eraf en stuur je terug naar Delft, je kan niet van je installateur verwachten dat hij de compressor ter plekke gaat vervangen.Noord27 schreef op vrijdag 3 februari 2017 @ 18:34:
[...]
De installateur gaf vandaag zelf aan er niet uit te komen en heeft zelf Techneco gebeld. Waarmee ik het gevoel kreeg te maken te hebben met iemand die er lang niet alles vanaf weet. Anders hoef je je leverancier niet te bellen met de vraag of ze on-site het op komen lossen..
Stuurt Techneco op voorhand een nieuwe, dan heb je 'm begin volgende week.
Ik zat er onder en in mum van tijd bloedheet, schijnt 80 procent warmte te reflecteren
1 PVoutput . Dongen NB
Volgensmij riep ik gelijk al dat je techneco moest bellen, een installateur is geen wp monteur, installeren prima maar bij een defecte print is het klaar.Noord27 schreef op vrijdag 3 februari 2017 @ 11:57:
[...]
Als ik na 3x bezoek nog geen werkende ELGA heb, wat kan ik dan nog meer doen? Het zou 1 werkdag in beslag nemen. En ze hebben er inderdaad al genoeg geplaatst in onze wijk. Zo plotseling omslaan van vertrouwen is hier geen sprake van. 4 januari zou de elga hebben moeten draaien. Vandaag is het een maand later. Overigens gooit de installateur zelf de handdoek in de ring: hij ging zelf overleggen met de leverancier en zorgen dat ze zsm contact op zouden nemen.
En binnen 10 minuten Techneco aan de lijn: ze komen donderdag aanstaande langs. En daarmee ben ik dan wel weer blij: bedrijf (leverancier) dat zelf aan geeft maandag eerste werk langs te willen komen. Probeer maar eens iemand van Panasonic of Mitsubishi de eerst volgende werkdag bij je thuis te krijgen als de installateur het af laat weten..
Dat is zo wie zo beter omdat je bij zoiets heel goed kan hebben dat het uit een ander onderdeel komt en je de print gelijk weer opblaast.
Ik denk dat techneco het in no time gefixt hebt, laat hem gelijk even blijven om hem goed in te regelen, hij is er dan toch en scheelt je de vooorrijdkosten.
Waarom zou iemand met een pana of mitsubishi een monteur op de stoep willen hebben de volgende dag? Die doen het gewoon namelijk
Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging
Hij was niet DOA. Heeft alleen even proef gedraaid. Installateur weet het gewoon niet waar het probleem zit. Installateur heeft het al af gegeven aan Techneco. Dat was niet mijnaar keuze.koevlaas2 schreef op vrijdag 3 februari 2017 @ 18:37:
[...]
Bij een DOA haal je het apparaat eraf en stuur je terug naar Delft, je kan niet van je installateur verwachten dat hij de compressor ter plekke gaat vervangen.
Stuurt Techneco op voorhand een nieuwe, dan heb je 'm begin volgende week.
Leuk!Janar schreef op vrijdag 3 februari 2017 @ 18:20:
Deze maand wordt hier als de leveringsbelofte uitkomt een Daikin Altherma Hybride 8 kW met koelfunctie geïnstalleerd.
Na lekker te zijn gemaakt door Elga actie van Qurrent, toch besloten om voor een andere warmtepomp te gaan. Aangezien ik voorlopig geen interesse had in een boiler oplossing en omdat ik niet meer geld wilde uitgeven, gekozen voor de hybride oplossing. Naar mijn idee is dit een zeer toegankelijk systeem.
Ik had dezelfde beweegredenen. Mag me niet gasloos noemen maar het voelt wel zo.
0599 BJ 2022, Nibe Split 12 kW, SMO S40. Getuned naar 56 Hz max, 20 lpm debiet verwarming en koeling, stille mode altijd aan.Hier verdwijnt de legionella aangroei dagelijks in het riool. 9000 Wp plat dak 10xNO, 10xZW, 5xZO
Bijna DOA dan, maar vrijwel direct defect ruilt een fabrikant gewoon om.Noord27 schreef op vrijdag 3 februari 2017 @ 18:56:
[...]
Hij was niet DOA. Heeft alleen even proef gedraaid. Installateur weet het gewoon niet waar het probleem zit. Installateur heeft het al af gegeven aan Techneco. Dat was niet mijnaar keuze.
Affijn, Techneco komt langs en dan verwacht ik dat e.e.a goed komt.
Techneco is leverancier toch? Fabrikant is Toshiba. Zal het wel zien donderdag aanstaande wat ze gaan doen. Ze weten ook inmiddels dat het 1e bezoek op 4 januari was..koevlaas2 schreef op vrijdag 3 februari 2017 @ 19:03:
[...]
Bijna DOA dan, maar vrijwel direct defect ruilt een fabrikant gewoon om.
Affijn, Techneco komt langs en dan verwacht ik dat e.e.a goed komt.
Het is Techneco zijn/haar systeem, zij gaan het oplossen en het meest eenvoudig is meteen de buitenunit omruilen. We gaan het van je horen.Noord27 schreef op vrijdag 3 februari 2017 @ 19:11:
[...]
Techneco is leverancier toch? Fabrikant is Toshiba. Zal het wel zien donderdag aanstaande wat ze gaan doen. Ze weten ook inmiddels dat het 1e bezoek op 4 januari was..
Een 8kW hybride ... Er zijn (hier) mensen die met 7,5kW een volledige installatie hebben draaien.Janar schreef op vrijdag 3 februari 2017 @ 18:20:
Deze maand wordt hier als de leveringsbelofte uitkomt een Daikin Altherma Hybride 8 kW met koelfunctie geïnstalleerd.
Ik hoor van mensen met deze pomp dat ze het huis volledig met de WP verwarmen en alleen douchen op gas, je komt dus meteen een heel eind.wervisser schreef op vrijdag 3 februari 2017 @ 20:00:
[...]
Een 8kW hybride ... Er zijn (hier) mensen die met 7,5kW een volledige installatie hebben draaien.
Hmm, ondanks dat we op pagina 682 zitten van het tweede deel, denk ik dat het concept van WP nog niet helemaal begrijp. Wanneer een 7,5kW WP een vervanging kan zijn voor een gas of SV installatie, dan zou een 8kW dit toch ook moeten kunnen. Wat is er dan anders aan, behalve het naampje 'hybride' ?koevlaas2 schreef op vrijdag 3 februari 2017 @ 20:02:
[...]
Ik hoor van mensen met deze pomp dat ze het huis volledig met de WP verwarmen en alleen douchen op gas, je komt dus meteen een heel eind.
stiekem een paar postjes overgeslagen??wervisser schreef op vrijdag 3 februari 2017 @ 20:10:
[...]
Hmm, ondanks dat we op pagina 682 zitten van het tweede deel, denk ik dat het concept van WP nog niet helemaal begrijp. Wanneer een 7,5kW WP een vervanging kan zijn voor een gas of SV installatie, dan zou een 8kW dit toch ook moeten kunnen. Wat is er dan anders aan, behalve het naampje 'hybride' ?
Pana WH-MDC05f3e5 / 2700Wp / Nefit gasketel 2000 voor SWW / Vermont Castings Encore
Hybride wil zeggen dat er een gasketel bij in zit die ook taken op zich kan nemen zoals SWW maken, want instant 65c water maken kan een WP niet. Dus heb je geen plek voor een boiler en is een ELGA te licht (of te vaak stukwervisser schreef op vrijdag 3 februari 2017 @ 20:10:
[...]
Hmm, ondanks dat we op pagina 682 zitten van het tweede deel, denk ik dat het concept van WP nog niet helemaal begrijp. Wanneer een 7,5kW WP een vervanging kan zijn voor een gas of SV installatie, dan zou een 8kW dit toch ook moeten kunnen. Wat is er dan anders aan, behalve het naampje 'hybride' ?
Of doet de Daikin ook nog mee met verwarmen van SWW?
* Daannn1987 gaat zich even inlezen op de daikin just ter informatie
[ Voor 46% gewijzigd door Daannn1987 op 03-02-2017 20:20 ]
21xDMEGC 440wp (9240) ||| Pana 9j
Ik blijf nog een poosje schrijven. Krijg ik een beter beeld. Nu nog een te korte periode om conclusies te trekken.Maikie18 schreef op vrijdag 3 februari 2017 @ 05:52:
[...]
Ik zat de maand ervoor rond de 550, de buurman had toen 500m3 gebruikt. Deze maand zat ik op 900 dus ik verwachtte dat de buurman dan ook hoger zou zitten maar die heeft weer gewoon 500m3 gebruikt.
Het enige wat ik weet is dat bij een buitentemperatuur van 13 de pomp 30 of 32 aanvoer heeft en dan doen de radiatoren amper iets maar de pomp blijft dan wel gewoon minimaal 1000W gebruiken dus sowieso minimaal 24kW per dag x30 is al 720
Panasonic WH-MDC05F3E5, 3900 Wp Solar Edge ZZW, 1940 Wp Enphase Oost/West, 2940 Wp Enphase Zuid, Quooker Combi+E, Elec 80 liter boiler, geen gasgebruik.
Of het vermogen van de ketel 36 KW is weet ik niet (vind het erg veel), maar voor de rest heb je zij het dat je wat kort door de bocht gaat wel gelijk.Daannn1987 schreef op vrijdag 3 februari 2017 @ 20:18:
En een Daikin is dus gewoon een 8kw Warmtepomp + een 36kw intergas ketel toch?
Ja ben graag kort door de bocht in deze, dat maakt het makkelijkkoevlaas2 schreef op vrijdag 3 februari 2017 @ 20:21:
[...]
Of het vermogen van de ketel 36 KW is weet ik niet (vind het erg veel), maar voor de rest heb je zij het dat je wat kort door de bocht gaat wel gelijk.
Er wordt een Intergas HRECO 36 geplaatst
De reden waarom ik een elga prefereer boven een Daikin is niet alleen de prijs maar ook het feit dat je hiermee over het algemeen ook een werkende ketel vervangt.
Daarnaast stuurt de Elga de ketel ook aan als het te koud wordt/de WP het niet meer trekt (afhankelijk van de dip switches uiteraard) dus zie ik zo de meerwaarde niet
[ Voor 30% gewijzigd door Daannn1987 op 03-02-2017 20:25 ]
Is zo'n hybride niks voor je dan ? Heb je meteen een WP.Daannn1987 schreef op vrijdag 3 februari 2017 @ 20:23:
[...]
Ja ben graag kort door de bocht in deze, dat maakt het makkelijk
Een Loria bijvoorbeeld zou nog een mogelijke optie zijn jakoevlaas2 schreef op vrijdag 3 februari 2017 @ 20:25:
[...]
Is zo'n hybride niks voor je dan ? Heb je meteen een WP.
Ik heb nog wel een gas ketel te koop hahaDaannn1987 schreef op vrijdag 3 februari 2017 @ 20:23:
[...]
Ja ben graag kort door de bocht in deze, dat maakt het makkelijk
De reden waarom ik een elga prefereer boven een Daikin is niet alleen de prijs maar ook het feit dat je hiermee over het algemeen ook een werkende ketel vervangt.
Daarnaast stuurt de Elga de ketel ook aan als het te koud wordt/de WP het niet meer trekt (afhankelijk van de dip switches uiteraard) dus zie ik zo de meerwaarde niet
1 PVoutput . Dongen NB
Heb je dan wel 36 KW vermogen nodig voor je douche ?Daannn1987 schreef op vrijdag 3 februari 2017 @ 20:26:
[...]
Een Loria bijvoorbeeld zou nog een mogelijke optie zijn ja
Waarom heeft koevlaas2 150 KW vermogen in zijn auto ? O ja, om langzaam rijdende medeweggebruikers te kunnen inhalen.
[ Voor 20% gewijzigd door koevlaas2 op 03-02-2017 20:30 ]
Ik?koevlaas2 schreef op vrijdag 3 februari 2017 @ 20:28:
[...]
Heb je dan wel 36 KW vermogen nodig voor je douche ?
Nee, eventueel wel voor mijn bad.
Maar dat kun je weer opvangen dmv een loria + boilervat + zonneboiler bijvoorbeeld
Ja, klopt! Niet elk huis is hetzelfde en niet elk persoon vraagt dezelfde warmte comfort. Ik heb >600 m3 huis met conventioneel ventilatiesysteem(groot warmte verlies) en voor de rest heel goed geïsoleerd.wervisser schreef op vrijdag 3 februari 2017 @ 20:00:
[...]
Een 8kW hybride ... Er zijn (hier) mensen die met 7,5kW een volledige installatie hebben draaien.
Ik wil gewoon een comfortabel warm huis.
Ja, voor verwarming kan het voldoende zijn. Mogelijk bij zeer koude omstandigheden niet en dan kan de cv-ketel overnemen. De SWW wordt door de ketel gedaan.wervisser schreef op vrijdag 3 februari 2017 @ 20:10:
[...]
Klopt de brander is van Intergas Hreco36, maar voor de rest heeft het weinig nog met een cv-ketel te maken, doet alleen cv-verwarming.Daannn1987 schreef op vrijdag 3 februari 2017 @ 20:18:
En een Daikin is dus gewoon een 8kw Warmtepomp + een 36kw intergas ketel toch?
Mijn eigen Intergas Hreco36 komt binnenkort op Marktplaats. Deze heeft minder dan 1000 m3 verbruikt.

Verwarming: Daiking Altherma Hybride 8kW met vloerverwarming & Jaga Strada radiatoren § Domotica Domoticz, Z-wave, Hue, Slimme meter § Audio/HT Linn Majik DSM, Linn Majik 140, Apple TV 4K, Sony PS4 Pro
Slecht geanticipeerd of zat al in je (nieuwbouw?) woning?Janar schreef op vrijdag 3 februari 2017 @ 20:29:
[...]
Klopt de brander is van Intergas Hreco36, maar voor de rest heeft het weinig nog met een cv-ketel te maken, doet alleen cv-verwarming.
Mijn eigen Intergas Hreco36 komt binnenkort op Marktplaats. Deze heeft minder dan 1000 m3 verbruikt.
[ Voor 33% gewijzigd door Daannn1987 op 03-02-2017 20:31 ]
Dus je hoeft helemaal geen ketel meer ? Trap je het gas eruit heb je 2 etentjes p/j met je vrouw/man al verdiend.Daannn1987 schreef op vrijdag 3 februari 2017 @ 20:29:
[...]
Ik?
Nee, eventueel wel voor mijn bad.
Maar dat kun je weer opvangen dmv een loria + boilervat + zonneboiler bijvoorbeeld
2 jaar geleden had ik er nog niet over nagedacht. Toen al voor buurt gekozen en kort daarna voor de woning. Bouwer wilde voor de rest niks aan warmtepompen doen. In deze buurt worden/werden standaard geen Nul-op-Meter huizen gebouwd.Daannn1987 schreef op vrijdag 3 februari 2017 @ 20:31:
[...]
Slecht geanticipeerd of zat al in je (nieuwbouw?) woning?
Momenteel heb ik een klein potje over om dit te doen. nieuwe TV is even uitgesteld.
Klopt.. ik hoef geen ketel meer.. met 700m3 per jaar aan gasverbruik inclusief SWW verbruik ik niet bepaald veelkoevlaas2 schreef op vrijdag 3 februari 2017 @ 20:31:
[...]
Dus je hoeft helemaal geen ketel meer ? Trap je het gas eruit heb je 2 etentjes p/j met je vrouw/man al verdiend.
Echter heb ik hier een WAF (zoals zovele) die bepaalde investeringen niet waardeert..
Koken doen wij al elektrisch
[ Voor 3% gewijzigd door Daannn1987 op 03-02-2017 20:37 ]
Ik binnenkort ookreneeke1970 schreef op vrijdag 3 februari 2017 @ 20:27:
[...]
Ik heb nog wel een gas ketel te koop haha
Ja sounds legitJanar schreef op vrijdag 3 februari 2017 @ 20:33:
[...]
2 jaar geleden had ik er nog niet over nagedacht. Toen al voor buurt gekozen en kort daarna voor de woning. Bouwer wilde voor de rest niks aan warmtepompen doen. In deze buurt worden/werden standaard geen Nul-op-Meter huizen gebouwd.
Momenteel heb ik een klein potje over om dit te doen. nieuwe TV is even uitgesteld.
Bouwer vond het wss te spannend / te onbekend
Neem je nou een WP of schrijf je hypothetisch ?Daannn1987 schreef op vrijdag 3 februari 2017 @ 20:33:
[...]
Klopt.. ik hoef geen ketel meer.. met 700m3 per jaar aan gasverbruik inclusief SWW verbruik ik niet bepaald veel
Echt heb ik hier een WAF (zoals zovele) die bepaalde investeringen niet waardeert..
Koken doen wij al elektrisch
Je mag van je WAF wel € 1500,- 'weggooien' aan een nieuwe ketel ?
Lees dit maar eens, je bent de enige niet: http://larsboelen.nl/2015...n-wife-acceptance-factor/
Ik neem een WP, dat is zeker, alleen wil ik het prijs verschil eerst eens zien tussen een Loria en een Elga.koevlaas2 schreef op vrijdag 3 februari 2017 @ 20:37:
[...]
Neem je nou een WP of schrijf je hypothetisch ?
Je mag van je WAF wel € 1500,- 'weggooien' aan een nieuwe ketel ?
Lees dit maar eens, je bent de enige niet: http://larsboelen.nl/2015...n-wife-acceptance-factor/
Daarnaast als ik een Loria wil, wil ik ook een nieuw boilervat voor mn zonnenboiler met meerdere spiralen etc zodat dit nog benut wordt.
Een elga is sowieso technisch als prijstechnisch gezien een betere investering voor nu.
Hoe je echter op lange termijn volledig van gas af kan komen met deze strategie is het enigste waar ik nog mee zit.
Heb wel meerdere theorieen.
* Daannn1987 gaat even lezen
Het is een terechte vraag! Bouwer bouwt ook naar het schijnt ook duurzame huizen of is net mee begonnen. Het zijn slechte projectmanagers maar bouwen voor de rest wel kwaliteit.Daannn1987 schreef op vrijdag 3 februari 2017 @ 20:36:
[...]
Ja sounds legitWas geen aanval overigens (kan mij indenken dat het zo overkwam, excuus)
Bouwer vond het wss te spannend / te onbekend
Ik was al superblij met een EPC van 0,4 maar kom er ook achter dat zo'n berekening ook een wassen neus is.
Niet met een ELGA, dan heb je toch een WP nodig die ook SWW kan maken.Daannn1987 schreef op vrijdag 3 februari 2017 @ 20:39:
[...]
Een elga is sowieso technisch als prijstechnisch gezien een betere investering voor nu.
Hoe je echter op lange termijn volledig van gas af kan komen met deze strategie is het enigste waar ik nog mee zit.
* Daannn1987 gaat even lezen
Of je moet een kleine cop 1 boiler inzetten maar dit komt niet door de WAF vrees ik.
Klopt, SWW is dan nog iets om uit te zoeken.koevlaas2 schreef op vrijdag 3 februari 2017 @ 20:42:
[...]
Niet met een ELGA, dan heb je toch een WP nodig die ook SWW kan maken.
Of je moet een kleine cop 1 boiler inzetten maar dit komt niet door de WAF vrees ik.
Vast iets geniaals op te vinden
Ja echt 500m3, wel incl sww en koken. Hij heeft 50m2 vloerverwarming en boven radiatoren die ver geknepen staan. Zijn aanvoer is 55 dacht ikWillie Wortel schreef op vrijdag 3 februari 2017 @ 08:29:
[...]
500m3, bedoel je echt gas......is 500m3 gas voor een maand niet een beetje erg veel? Dat moet dan een enorm gebouw zijn denk ik.
PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D, Atlantic Explorer V4 270L, WH-MDC09J + PAW-TD30C1E5-HI
Januari was een prachtige maand om de WP's uit te testen. Natuurlijk doet een L/W WP het bij lage temperaturen minder goed, maar ze halen allemaal de opgegeven product specificaties COP35/2 . Nuttige informatie voor andere forumleden en volgers. Je ziet duidelijk de positieve invloed van vloerverwarming t.o.v. radiatoren/convectoren op de COP.

Ik heb een armaflex deken om mijn Joule boiler gedaan, 19 mm om precies te zijn.reneeke1970 schreef op vrijdag 3 februari 2017 @ 18:51:
Heeft iemand al eens een boiler na geïsoleerd met zon EHBO reddingsdeken?
Ik zat er onder en in mum van tijd bloedheet, schijnt 80 procent warmte te reflecteren
Als ik tussen een kier voel voel ik dat het onder de isolatie lauw is, dus het werkt wel degelijk.
Voor SWW zijn vele oplossingen.Daannn1987 schreef op vrijdag 3 februari 2017 @ 20:57:
[...]
Klopt, SWW is dan nog iets om uit te zoeken.
Vast iets geniaals op te vinden
Ik heb momenteel door de Daikin de meest simpele genomen.
Maar ik overweeg ook tzt om eventueel een zonneboiler erbij te nemen die voor de aanvoer van de ketel komt. Daarmee komt er wel weer een besparing en toch behoud van comfort. Maar dat is nog toekomstmuziek.
Ben er inderdaad achter dat ik beter gewoon iets hoger kan gaan zitten dan loopt de temperatuur op en dan kan hij gewoon regelmatig uit (als ik eindelijk eens tijd vind om de thermostaat erop aan te sluiten)reneeke1970 schreef op vrijdag 3 februari 2017 @ 08:04:
[...]
Jan is bij mij 30 procent hoger dan dec dus maak je geen zorgen.
Wat je zegt klinkt als verloren energie, gewoon hoger gaan zitten, bij mij is de grens 36 graden, en dan kamer thermostaat laten stoppen zodra kamer warm is
En dan krijg je de discussie, beter 3 uur op een laag pitje dan 1 uur op vol vermogen, maar zo werkt het bij mij dus niet.
Heb de WP vannacht uit gehad, ging van 22 naar 19 met een buitentemperatuur van 10 graden. In de ochtend aangezet en dan gaat hij op fr 35 dus helemaal niet op vol vermogen.
PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D, Atlantic Explorer V4 270L, WH-MDC09J + PAW-TD30C1E5-HI
Ja daarom.. voor douchewater maak ik mij ook niet zo druk..Janar schreef op vrijdag 3 februari 2017 @ 21:18:
[...]
Voor SWW zijn vele oplossingen.
Ik heb momenteel door de Daikin de meest simpele genomen.
Maar ik overweeg ook tzt om eventueel een zonneboiler erbij te nemen die voor de aanvoer van de ketel komt. Daarmee komt er wel weer een besparing en toch behoud van comfort. Maar dat is nog toekomstmuziek.
Zonneboiler uitbreiden met een elektrisch element oid (wel cop1)
Bad zou een issue kunnen zijn als de zonneboiler niet voldoende op temp is.
Wat is de meest simpele daikin? 5kw?
9 kWh (1 m³) gas levert 1,8 kg CO2 -> 0,2 kg CO2/kWh
Donkergrijze stroommix -> 0,52 kg CO2/kWh
Alles boven een COP van 2.6 is zéfs met kolenstroom beter tegen klimaatverandering.
Dit lukt iedereen, zelfs in januari.
Ik betaal €0,56 voor een m³ gas (~9kWh) en €0,18 voor een kWh elektrisch.
Alles boven een COP van 2,90 is dus goedkoper dan een gasketel laten brullen.
(excl DHW wat een andere berekening vergt omdat een gasketel ook DHW niet efficiënt kan maken)
Dat lukt ook iedereen.

[ Voor 48% gewijzigd door Proton_ op 03-02-2017 21:51 ]
Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.
Er zijn ook mensen die een stuk ruimer wonen dan gemiddeld NLwervisser schreef op vrijdag 3 februari 2017 @ 20:00:
[...]
0599 BJ 2022, Nibe Split 12 kW, SMO S40. Getuned naar 56 Hz max, 20 lpm debiet verwarming en koeling, stille mode altijd aan.Hier verdwijnt de legionella aangroei dagelijks in het riool. 9000 Wp plat dak 10xNO, 10xZW, 5xZO
standaard af fabriek op 70% van 36 kW ingesteld. Hoeft nauwelijks iets te doen die ketel. Volgt immers de stooklijn indien de WP het niet trekt.koevlaas2 schreef op vrijdag 3 februari 2017 @ 20:21:
[...]
Of het vermogen van de ketel 36 KW is weet ik niet (vind het erg veel), maar voor de rest heb je zij het dat je wat kort door de bocht gaat wel gelijk.
Maar de WP trekt het solo best goed ook met de Januari maand. Af en toe springt de gasketel bij. Er wordt door de regeling naar de ingestelde tarieven gekeken.
Voor warm water is hybride een ideale optie. Ook nog klasse CW5.
Wat mij er ook aan bevalt is dat je nooit power te weinig hebt. De ingebouwde backup is dus geen COP 1 heater maar een complete gasketel.
Hier is het gasverbruik gedaald naar 25% van wat er normaliter in een januari stookmaand verbruikt wordt.
Daar tegenover staat een meer dan verdubbeld stroomverbruik. Maar het was dan ook een maand met schaatsen
er zijn 3 versiesDaannn1987 schreef op vrijdag 3 februari 2017 @ 21:25:
[...]
Ja daarom.. voor douchewater maak ik mij ook niet zo druk..
Zonneboiler uitbreiden met een elektrisch element oid (wel cop1)
Bad zou een issue kunnen zijn als de zonneboiler niet voldoende op temp is.
Wat is de meest simpele daikin? 5kw?
5 kw
8 kw
8 kw + koelen
Alle 3 hebben ze dezelfde 36 HReco gasketel voorop de hydrounit hangen.
Ik.reneeke1970 schreef op vrijdag 3 februari 2017 @ 18:31:
[...]
En wie zegt dat ik het niet over een clage 18 kW drie fase heb?
Ben nog geen 18KW onder 350,- tegengekomen. Hou me natuurlijk wel aanbevolen.
Kosten 87 euro.
https://www.amazon.de/Vei...=8-1&keywords=veito+v1200
Moet je wel single voor zijn.
Zelfs nog ruimte voor een 5 kW ecodan op 500 watt (en buffervat)
En laat die grohe red, af en toe eens aanspringen op 2000 watt. Ik heb nog nooit in het donker hoeven douchen.
Mijn buffervat kan een voorverwarmer zijn, voor de veito. Maar ik zit er over te denken, het gewoon niet te doen. (nogmaals: ik kan niet koken op inductie, koffie zetten en douchen tegelijk)
[ Voor 31% gewijzigd door AUijtdehaag op 03-02-2017 22:21 ]
Amazon.de €240LittleTycoon schreef op vrijdag 3 februari 2017 @ 22:07:
[...]
Of deze voor €214
[ Voor 19% gewijzigd door Proton_ op 03-02-2017 22:26 ]
Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.
Is een mooie combinatie. Alleen snap ik niet dat er voor een 36/30 intergas is gekozen.Janar schreef op vrijdag 3 februari 2017 @ 18:20:
Die heeft een minimum belasting van 8kW. Zodra de warmtepomp het niet meer alleen af kan komt de ketel bij.
Dan heb je dus direct 8+8kW en dat is toch wel erg veel.
Ze hadden imo beter de lichtste versie van de HR eco kunnen gebruiken.
Zal gefocussed zijn op tapwater lijkt mij zo.Oxellaar schreef op vrijdag 3 februari 2017 @ 22:25:
[...]
Is een mooie combinatie. Alleen snap ik niet dat er voor een 36/30 intergas is gekozen.
Die heeft een minimum belasting van 8kW. Zodra de warmtepomp het niet meer alleen af kan komt de ketel bij.
Ze willen waarschijnlijk de hele markt pakken met 1 product en dus ook de WAF in acht houden
Die kan dan lekker onder de stortdouche met massage stralen blijven staan.
Dan snap je het niet helemaal.Oxellaar schreef op vrijdag 3 februari 2017 @ 22:25:
[...]
Is een mooie combinatie. Alleen snap ik niet dat er voor een 36/30 intergas is gekozen.
De 8 kW wordt niet gehaald als de WP het lastiger krijgt. In hybrid mode wordt de WP ontlast. Doet dan wel iets maar laat het harde werken even voor wat het is.
Punt is dat 8KW op zichzelf al best veel is, en dat is de minimale waarde waarop deze ketel kan draaien.Knowbody schreef op vrijdag 3 februari 2017 @ 22:35:
[...]
Dan snap je het niet helemaal.
De 8 kW wordt niet gehaald als de WP het lastiger krijgt. In hybrid mode wordt de WP ontlast. Doet dan wel iets maar laat het harde werken even voor wat het is.
Je hebt dus al heel snel een temp overshoot (niet leuk met een open VVW verdeler) en pendelen
[ Voor 4% gewijzigd door Daannn1987 op 03-02-2017 22:40 ]
24x170SF, oost (105 graden), 25 graden, Steca3600/ 5D, 17-40, 24-105, 70-200/ WH-MDC05F3E5, 50L E-boiler, Gasloos per27-01-2017
Ze zijn je in Groningen dankbaar, alle beetjes helpenKnowbody schreef op vrijdag 3 februari 2017 @ 19:01:
[...]
Leuk!
Ik had dezelfde beweegredenen. Mag me niet gasloos noemen maar het voelt wel zo.
@Loesje: Wie niet in (vandebron) zonne energie gelooft, moet er maar eens in gaan liggen. http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=19198&sid=17057
Kijk hier maar even danLittleTycoon schreef op vrijdag 3 februari 2017 @ 22:07:
[...]
Ik.
http://m.idealo.de/preisv...791388_-dbx-18-clage.html
1 PVoutput . Dongen NB
En dan ben je nog van een rendement van een gasketel uitgegaan dat geen enkele gasketel bij lange na haalt!Proton_ schreef op vrijdag 3 februari 2017 @ 21:36:
Om de COP getallen in verhouding met een gasketel te zien:
9 kWh (1 m³) gas levert 1,8 kg CO2 -> 0,2 kg CO2/kWh
Donkergrijze stroommix -> 0,52 kg CO2/kWh
Alles boven een COP van 2.6 is zéfs met kolenstroom beter tegen klimaatverandering.
Dit lukt iedereen, zelfs in januari.
Ik betaal €0,56 voor een m³ gas (~9kWh) en €0,18 voor een kWh elektrisch.
Alles boven een COP van 2,90 is dus goedkoper dan een gasketel laten brullen.
(excl DHW wat een andere berekening vergt omdat een gasketel ook DHW niet efficiënt kan maken)
Dat lukt ook iedereen.
voor de warmtepomp.
Dus kWh delen door????? om M3 te krijgen.joostmaas schreef op vrijdag 3 februari 2017 @ 23:02:
[...]
En dan ben je nog van een rendement van een gasketel uitgegaan dat geen enkele gasketel bij lange na haalt!
[ Voor 3% gewijzigd door hrt op 03-02-2017 23:14 ]
24x170SF, oost (105 graden), 25 graden, Steca3600/ 5D, 17-40, 24-105, 70-200/ WH-MDC05F3E5, 50L E-boiler, Gasloos per27-01-2017
Gewoon zo min mogelijk kWh gebruiken en die zelf opwekken!
Er wordt gezegd dat CV rendement onder de 70% ligt (warmteverlies, standby-verbruik, pomp, onvolledige rookgas terugwinning etc.) en in ieder geval bij lange na niet de 109% uit de folder.
Ik snap je vraag wel, maar al vaak is aangegeven dat dit erg afhangt van situatie en je eigen gedrag, wat al of niet verandert na aanschaf WP.
[ Voor 43% gewijzigd door joostmaas op 03-02-2017 23:23 ]
Ben al een zunig type, en wek goed 4000 kWh op en daarom een WP...joostmaas schreef op vrijdag 3 februari 2017 @ 23:20:
[...]
Gewoon zo min mogelijk kWh gebruiken en die zelf opwekken!
Er wordt gezegd dat CV rendement onder de 70% ligt (warmteverlies, standby-verbruik, pomp, onvolledige rookgas terugwinning etc.) en in ieder geval bij lange na niet de 109% uit de folder.
Ik snap je vraag wel, maar al vaak is aangegeven dat dit erg afhangt van situatie en je eigen gedrag, wat al of niet verandert na aanschaf WP.
Maar ik wil dus op mindergas.nl de meterstanden simuleren, dus wat moet ik aanhouden met delen van de kWh om een vergelijk te houden met M3?
Temperatuur overschoot staat totaal los van het minimale vermogen. Dat is voorzover ik kon vinden in de pdf 7kW (25%).Daannn1987 schreef op vrijdag 3 februari 2017 @ 22:39:
[...]
Punt is dat 8KW op zichzelf al best veel is, en dat is de minimale waarde waarop deze ketel kan draaien.
Je hebt dus al heel snel een temp overshoot (niet leuk met een open VVW verdeler) en pendelen
Op het moment dat de WP het niet meer economisch kan trekken schakelt de gasketel bij. Op dat moment is het minimum vermogen nooit teveel! Het is afhankelijk van verschillende factoren. Het kan nooit teveel zijn dat vermogen anders had de WP zich wel gered.
Ik kan je precies vertellen hoe het er in de praktijk aan toe gaat met deze machine. Het kan voorkomen dat de WP ook bij temperaturen onder nul gewoon in zijn uppie de tent warm weet te houden.
Verwarmen zonder schoorsteen. Daar is de hele wereld bij geholpen. Daarbij maak je met een WP geen warmte maar verplaats je de warmte. Je leent de energie uit de atmosfeer en staat die later weer af.crazyharrie schreef op vrijdag 3 februari 2017 @ 22:53:
[...]
Ze zijn je in Groningen dankbaar, alle beetjes helpen
(Ja wrijving vd compressor genereert wat warmte okay)
Ook de warmte uit een bodembron is geleend van de atmosfeer.
Wel groene stroom nemen uiteraard.
Hehe, nee ik snap het verschil wel tussen een warmtepomp en een hybride, maar ik vind het wel bijzonder dat er een hybride 8kW WP is die als tussenstation fungeert en er ook een 7,5kW WP is die een hele gas/SV installatie kan vervangen.koevlaas2 schreef op vrijdag 3 februari 2017 @ 20:14:
[...]
Hybride wil zeggen dat er een gasketel bij in zit die ook taken op zich kan nemen zoals SWW maken, want instant 65c water maken kan een WP niet. Dus heb je geen plek voor een boiler en is een ELGA te licht (of te vaak stuk) dan neem je een Daikin.
Top, bedankt. Ga dit checken. Hopelijk geen volumebegrenzer voor constante watertemperatuur erop. Die moet ik juist niet hebben.reneeke1970 schreef op vrijdag 3 februari 2017 @ 22:59:
[...]
Kijk hier maar even dan
http://m.idealo.de/preisv...791388_-dbx-18-clage.html
Ik denk dat je teveel naar je eigen situatie kijkt met SV.
Ja, ik kijk zeker vanuit mijn situatie. SV is immers een grotere kostenpost dan gas, maar sinds de tijd dat ik dit topic mee volg heb ik wel de indruk dat het merendeel hier er op uit is om volledig over te stappen op een WP installatie.Noord27 schreef op zaterdag 4 februari 2017 @ 00:34:
Elke situatie is anders. Vastrecht gas is niet zo groot. En wellicht hangt er net jonge gasketel, die juist ook erg goed presteert wanneer het (ver) onder het vriespunt duikt.
Ik denk dat je teveel naar je eigen situatie kijkt met SV.
Daarbij vind ik een hybride 8kW nogal een flinke jongen, maar als je inderdaad een jonge ketel hebt hangen kan ik mij voorstellen dat je die zo min mogelijk wil gebruiken. Desondanks blijft hij hangen, iets met desinvestering enzo ;-)
1kWh = 3.6MJ. Een m3 gas bevat ongeveer 31.65MJ. Dus 1m3 gas = 31.65/3,6 = 8.79kWh.
Alleen is een kWh in een warmtepomp bijna 100% bruikbare warmte in huis en haalt een HR ketel bij lange na dat niet.
Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.
Nou, ik snap hem wel, meer dan eens voor gestaanKnowbody schreef op vrijdag 3 februari 2017 @ 22:35:
[...]
Dan snap je het niet helemaal.
En het buitendeel levert bij 0 graden nog steeds 8kW.
Komt de ketel bij, dan heb je er dus ongeveer 16...
Het buitendeel blijft ook volgas meewerken als de ketel bijspringt.
De Intergas 36/30 is zo'n beetje de minst verfijnde ketel die er is. Minimaal vermogen is bezopen hoog, tijdens normaal douche gaat hij nog pendelen. Het is gewoon een lomp EPC beest.
Vandaar dat ik de keuze van Daikin niet snap.
Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.
Mag ik vragen wat je voor zo'n systeem betaald hebt?Janar schreef op vrijdag 3 februari 2017 @ 18:20:
Ik heb ook ingeschreven op de qurrent actie. Zit nog te wachten tot een lokale installateur contact opneemt. Schijnbaar hebben die niet echt haast
Zit hier nu twee dagen te lezen en probeer even de juiste feiten op een rijtje te krijgen het topic is nogal lang en stiekem heb ik hier en daar wat overgeslagen
Ik denk dat je het nog niet helemaal snaptwervisser schreef op zaterdag 4 februari 2017 @ 00:12:
[...]
[...]
Hehe, nee ik snap het verschil wel tussen een warmtepomp en een hybride, maar ik vind het wel bijzonder dat er een hybride 8kW WP is die als tussenstation fungeert en er ook een 7,5kW WP is die een hele gas/SV installatie kan vervangen.
8 kW is geen flinke jongen. Dat valt wel mee. Er is dan ook een 5 kW voor de kleine woningen of heel goed geïsoleerde nieuwbouw.wervisser schreef op zaterdag 4 februari 2017 @ 00:52:
[...]
...
Daarbij vind ik een hybride 8kW nogal een flinke jongen, maar als je inderdaad een jonge ketel hebt hangen kan ik mij voorstellen dat je die zo min mogelijk wil gebruiken. Desondanks blijft hij hangen, iets met desinvestering enzo ;-)
Ik snap jouw kritiek niet. Mag je hebben hoor, alleen zijn je verkondigingen onjuist.Oxellaar schreef op zaterdag 4 februari 2017 @ 08:22:
[...]
Nou, ik snap hem wel, meer dan eens voor gestaan![]()
En het buitendeel levert bij 0 graden nog steeds 8kW.
Komt de ketel bij, dan heb je er dus ongeveer 16...
Het buitendeel blijft ook volgas meewerken als de ketel bijspringt.
De Intergas 36/30 is zo'n beetje de minst verfijnde ketel die er is. Minimaal vermogen is bezopen hoog, tijdens normaal douche gaat hij nog pendelen. Het is gewoon een lomp EPC beest.
Vandaar dat ik de keuze van Daikin niet snap.
graaddagen 1 oct - 4 feb 2017: 1597 graaddagen
graaddagen 1 oct - 4 feb 2016: 1203 graaddagen
graaddagen 1 oct - 3 mrt 2016: 1599 graaddagen
Dus het is iets kouder en volgende week wordt het weer lekker WP weer
Zit nu op 2507 kwh verbruik, dus ongeveer 1,56kwh per graaddag, was 0,61m3 gas per graaddag, dus factor 2,55 tot nu toe deze winter.
http://www.knmi.nl/nederland-nu/weer/verwachtingen
[ Voor 14% gewijzigd door develdonk op 04-02-2017 09:15 ]
DWTW 2,3m, Ecodan 10kw, 13kWp (oost-west 12° Jinko Solar/Growatt), Rc >5, Hr++, Vera edge
Je mag best weten wat ik betaald heb. 6500thefox154 schreef op zaterdag 4 februari 2017 @ 08:59:
[...]
Mag ik vragen wat je voor zo'n systeem betaald hebt?
Ik heb ook ingeschreven op de qurrent actie. Zit nog te wachten tot een lokale installateur contact opneemt. Schijnbaar hebben die niet echt haast![]()
Zit hier nu twee dagen te lezen en probeer even de juiste feiten op een rijtje te krijgen het topic is nogal lang en stiekem heb ik hier en daar wat overgeslagen
Het is per installatie verschillend. Reken op bedragen geïnstalleerd vanaf 5700
De subsidie is 2150 als het goed is. Moet ik nog krijgen. Die mag je dus nog in mindering brengen.
Op welke temperaturen liggen bij jullie de omslagpunten?
Zo vlak mogelijk is mijn ervaring, wel WAR gestuurd, thermostaat is niet noodzakelijk.Industryofcool schreef op zaterdag 4 februari 2017 @ 09:17:
Ik ben inmiddels een beetje aan het stoeien met mijn stooklijn en vroeg me af wat de beste lage en hoge buitentemperatuur grenzen zijn. De Panasonic 5KW heeft hier als default de -5 en +15 als omslagpunten in de lijn, maar ik ben eigenlijk wel benieuwd wat iedereen hier gebruikt. Ik besef me dat de H20 temperaturen natuurlijk per gebouw verschillen maar het lijkt me dat in grote lijnen de omslagpunten wel ongeveer bij dezelfde buitentemperaturen zouden moeten liggen? Ik las ergens op dit forum bijvoorbeeld iemand die aangaf dat de lijn tussen +5 en -5 het beste vlak kan liggen bijvoorbeeld (lage omslagpunt zou dan dus op 5 moeten liggen).
Op welke temperaturen liggen bij jullie de omslagpunten?
Zo dus

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging
hrt schreef op vrijdag 3 februari 2017 @ 23:39:
[...]
Maar ik wil dus op mindergas.nl de meterstanden simuleren, dus wat moet ik aanhouden met delen van de kWh om een vergelijk te houden met M3?
Een kWh in een warmtepomp is in het geval van de Pana van hrt 2 tot 5kWh in huis. Dus bij 111% theoretisch maximum gasketel ergens tussen 1,8 en 4,4 maal het aantal m3 gas. Laten we het rendement van de gasketel op 80% zetten en uitgaan van COP=3,5 voor de Pana over het hele seizoen dan wordt dit 1m3=2kWh (goh, waar heb ik dat getal eerder gezien?). Met 70% gasrendement en cop=4: 1m3=1,5kWh. Dat is denk ik het hoogst mogelijke wat haalbaar is. Meestal wordt het -toch behoorlijke- elektriciteitsgebruik van de gasketel ten onrechte geheel buiten beschouwing gelaten. Dat is mogelijk op genoemde site ook het geval. Bij mijn 70/80% zit dat er wel bij. Voor SWW haalt de HR ketel door opstart-verliezen en geen condensatie (stopt bij 58 graden retour) de 60% rendement nauwelijks. Overigens is bij SWW de COP van de Pana in combinatie met een naverwarmer ook een stuk lager.mkleinman schreef op zaterdag 4 februari 2017 @ 08:19:
[...]
1kWh = 3.6MJ. Een m3 gas bevat ongeveer 31.65MJ. Dus 1m3 gas = 31.65/3,6 = 8.79kWh.
Alleen is een kWh in een warmtepomp bijna 100% bruikbare warmte in huis en haalt een HR ketel bij lange na dat niet.
Aha jij snapt het nu ook niet meerKnowbody schreef op zaterdag 4 februari 2017 @ 09:08:
[...]
Ik snap jouw kritiek niet. Mag je hebben hoor, alleen zijn je verkondigingen onjuist.
Maar je wilt dus beweren dat de 36/30 een prachtig verfijnt toestel is? Probeer me te overtuigen....
Maar voel je niet aangevallen omdat je er zelf één hebt.
Dit topic is gesloten.
Er is tegenwoordig ook een vloerverwamings setup topic:
Algemeen (vloer)verwarming setup topic