Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en koelen 2 Vorige deelOverzichtVolgende deelLaatste deel

Pagina: 1 2 3 ... 18
Acties:
  • 528.199 views

• mkleinman
  • Registratie: oktober 2001
  • Laatst online: 19:19

mkleinman

4.5kWp, 8.4GJ Zb/CV, WTW, ELGA

Topicstarter
Nog meer liefhebbers om mee te werken aan de topicstart?

Er zijn nu trouwens veel meer mensen die een L/W warmtepomp hebben aangeschaft. Zouden die mij willen DM'en? Dan pas ik alles aan in de openingspost! :)

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

quote:
hansdegit schreef op maandag 01 februari 2016 @ 08:12:
[...]
Krijg ook zin in een Zubadan, maar ik zie op tegen de desinvestering....
Ik zie hier een interessante ruilmarkt ontstaan: tevreden Elga-gebruikers die hun Elga desondanks doorverkopen (mét specificatie en RvO meldingsnummer) om het laatste beetje gas ook te gaan wegwerken met een iets zwaarder geval (eveneens mét specificatie en RvO meldingsnummer). Komen de Elga's terecht waar ze voor ontworpen waren :)

Wand-temperatie in een monument uit 1865 met een Elga (stand alone). Gasloos sinds juli 2017.

• SpikeHome
  • Laatst online: 18-10 10:48

SpikeHome

2400wp en 2750wp

even op de warmte-winner terug te komen.
Ik heb dergelijk systeem sinds 9 november 2013 hangen.
De unit vervangt je ventilatie box.
Ik heb een 2 onder 1 kap woning en gebruikte een 750 a 800m3 gas.
Nu met die unit nog maar een 150 a 175m3.
Gezien ik de ecolution combi50 heb dus incl. warm water scheelde dat ook nog eens behoorlijk aan gas doordat ik 50L warm water heb.
Dit is vaak maar net genoeg om 1 persoon te laten douchen en de c.v helpt daarbij het water weer op een 60c te krijgen (serie dus).
Gezien je altijd moet ventileren en je warmte naar buiten gooit wint dit systeem het altijd terug.
Bij mij helpt de c.v. niet meer zodra de buiten temperaturen buiten 10+ zijn.
Als het kouder wordt dan springt de c.v. bij.

Zie dit forum ook die daarover gaat:
Ervaringen, tips etc. ventiline/inventum warmtepomp

PV1 2750wp woning en PV2 2450wp garage

• RAFA
  • Registratie: augustus 2011
  • Laatst online: 18-10 09:57

RAFA

Sol Lucet Omnibus

Net mail terug. Verzending is idd 584€. Ze hebben een extra DHL item aangemaakt voor verschepen naar Nederland..

Zie:
https://www.instaladorate...e-dhl-ecodan-holanda.html

15x 265Wp JaSolar Mono All Black & StecaGrid 3600 170º Z / α=40º PvOutput & Daikin Emura II 3,5kW

quote:
AUijtdehaag schreef op maandag 01 februari 2016 @ 11:00:
Ik kan uit ervaring van vandaag vertellen dat er voor mijn Mitsubishi 5 kW split + hydrobox er:
35 + 101 (paypall) + 584 euro (DHL) bijkomt.

Men spreekt ook geen engels, enkel spaans. (google translate is mijn vriend)
Levertijd 10 a 20 dagen.

PV Output - Panasonic Hit Kuro/Solar Frontier - 5 kW Mitsubsidie

• Rol-Co
  • Registratie: maart 2004
  • Nu online

Rol-Co

3,8kWpZ 3,4kWp O-Z-W 2,86kWp N

Ik heb wel eens een pallet uit budapest laten komen met huifkar, een transporter die het voor minder dan de helft deed. Ook 1300km enkel.
Ik weet alleen niet of dat nog bestaat.

Edit
Doet alleen duitsland
http://www.huifkarverzendservice.nl

Dan beter collectief een transporter op zetten misschien.

Rol-Co wijzigde deze reactie 01-02-2016 14:20 (26%)

Noord-Oost-Zuid-West 10060Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

• x-RaY99
  • Registratie: juni 2000
  • Laatst online: 19-10 09:02
Wat bestellen de Mitsubishi bestellers eigenlijk nog aan extra sensoren/besturing mee met de binnen en buitenunit?

Bijvoorbeeld draadloze besturing/thermostaat set (PAR-WT50R-E + PAR-WR51R-E).
WiFi setje (middels app uitlezen prestaties en uiteraard temp instellen) PAC-WF010-E
Aanvoer en retoursensoren?? Of zitten die al in de Hydrobox?

18kwp solar, 9kw Panasonic WH-MDC09G3E5 voor 580m3 huis + 60m3 zwemvijver. Edel Water 200L SWW, Gas contract loos sinds 19/2/2019

• Wodan89
  • Registratie: januari 2015
  • Laatst online: 19:37
quote:
x-RaY99 schreef op maandag 01 februari 2016 @ 17:30:
Wat bestellen de Mitsubishi bestellers eigenlijk nog aan extra sensoren/besturing mee met de binnen en buitenunit?

Bijvoorbeeld draadloze besturing/thermostaat set (PAR-WT50R-E + PAR-WR51R-E).
WiFi setje (middels app uitlezen prestaties en uiteraard temp instellen) PAC-WF010-E
Aanvoer en retoursensoren?? Of zitten die al in de Hydrobox?
licht er aan wat je er mee wil,
ik ben voor het complete pakket gegaan via klima corner.de

Mitsubishi Electric PAC-TH011-E THW6-9 Pufferspeicher- / Heizkreisfühler
€42,15 EUR 1 €42,15 EUR
Mitsubishi Electric PAC-TH011HT-E Anlegefühler Kessel bivalent THBW 1/2
€47,32 EUR 1 €47,32 EUR
Mitsubishi Electric PAC-SH71DS-E (W) Kondensatablauf Set
€30,11 EUR 1 €30,11 EUR
Mitsubishi Electric PAC-SE58RA-W Anschlussstecker-Set Kondensatablaufheizung
€38,71 EUR 1 €38,71 EUR
Mitsubishi Electric PAR-WR51R-E Funkempfänger
€51,62 EUR 1 €51,62 EUR
Mitsubishi Electric PAR-WT50R-E Funk-Fernbedienung
€77,43 EUR 1 €77,43 EUR
Subtotaal €287,34 EU

Wel appart dat deze toko 70E !?!?! rekent voor verzending naar NL
Gelukkig heb ik vriendelijke familie in D waardoor het verzenden maar 8 euro was :+

je kunt je afvragen of je een condens afvoerverwarming nodig hebt, lijkt me alleen nodig bij vrieskou en toch willen draaien met de WP

als je hem direct op de afvoer wil aansluiten zal je er een gootje onder moeten maken of dat condens afvoer setje moeten bestellen, 4 blind doppen en een 32mm afvoer aansluiting :)

enigste wat ik nog niet heb kunnen vinden is een adapter voor low noise mode :(
Adaptor for external signal input (PAC-SC36NA)

9500wp Solaredge, 6Kw wp pana

• Nhz
  • Registratie: mei 2011
  • Laatst online: 19:33

Nhz

Deventer

Ik zat te denken om 1x voor een WH-MDF09E3E5 (9kW alleen verwarmen) te gaan. Deze kost 3130euro, waar ik 2300euro subsidie op krijg. Daarmee kom je netto op 830euro.

Op de 6kW variant krijg je ook 2300euro subsidie, deze kost echter maar 2550euro, netto dus 250euro. Ik zit er aan te denken om twee van deze 6kW exemplaren te nemen. Misschien wel wat oversized wanneer je ze beide vol laat werken, maar dat is dan dus niet nodig. Bijkomend voordeel is dat deze ook kan koelen, ik kan in de zomer er dus 1 in gaan zetten als airco terwijl de andere het SWW nog opwarmt.

In de tuin heb ik ruimte genoeg om de pompen kwijt te kunnen. Kan tijdens het verwarmen de pompen mooi op een lagere stand op aparte fases laten draaien om zo de electrische last wat meer te verdelen. :)

Of denk ik nu wat te veel richting de roze wolk? :P

Edit: Het koelverhaal gaat niet op, de koelvariant zit (nog) geen subsidie op.

Nhz wijzigde deze reactie 01-02-2016 22:33 (5%)

Groetjes Bas

• koevlaas2
  • Laatst online: 19:23
quote:
Theo schreef op dinsdag 02 februari 2016 @ 16:08:
[...]

Klopt, maar je maandlasten worden er niet minder om. In mijn situatie ga ik met enkel de warmtepomp per jaar ongeveer 1.000 KWH en 250 M3 aan energie gebruiken. Dat kost, inc vastrecht en kortingen, ongeveer 175-180 euro per jaar volgens huidige tarieven en overstapbonussen.

Ga ik all electric met een geschikte boiler dan zal mijn jaarlijkse energieverbruik neerkomen op ongeveer 1600 kwh. Dat kost per jaar 150-170 euro inc vastrecht en overstapbonus.

Ofwel, de financiële besparing is 10-25 euro per jaar, dat is wat het oplevert.

Het kost éénmalig minimaal 1.000 euro (na subsidie) om het aan te leggen. Verder kost het altijd ruimte daar zo'n 300 liter boilervat nogal wat ruimte inneemt. Enkel al de ruimte dat het kost is mij die jaarlijke besparing niet waard. Om dan nog niet eens te kijken naar de terugverdientijd die er in mijn situatie simpelweg niet is...

Jaarlijkse kosten zijn bepaald op Energievergelijken.nl en zijn niet uit de lucht gegrepen.
De meesten van ons kennen iemand* die € 8,- p/j bespaard op z'n WP van € 10.000. Voor ons geldt dat dit ook een hobby is en keiharde besparing is leuk, maar bijzaak.
Hier komt bij dat ik de WP voedt met zonnestroom die ik teveel heb, dat rekent lekker met 11 cent de KWH.

* Freeman

7580 Wp, Ecodan 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M (3x)

• Theo
  • Registratie: januari 2005
  • Laatst online: 11:20

Theo

moederbord

quote:
Grolsch schreef op woensdag 03 februari 2016 @ 08:36:
Waarom kiezen mensen in sommige gevallen nog voor een ww wp :?

Qua eenmalige kosten is dat veel duurder
Grolsch, ik denk dat jou de werking (en het voordeel!) van een warmtepomp niet bekend is.

Stel je een airco installatie voor met een buiten unit en een binnen unit. De binnen unit wordt koud, en door de ontrokken warmte wordt de buitenunit best erg warm.
Kijkend naar de energiestromen dan gaat er totaal (bijv) 1 KW aan stroom in de airco unit. Deze onttrekt 4 KW aan warmte van de woning (want airco haalt warmte uit huis weg) en verplaatst deze naar de buitenunit.
Hierdoor kun je zeggen dat een airco warmte verplaatst van punt A naar punt B. IN dit voorbeeld verbruikt de airco 1 KW aan stroom om 4 KW aan warmte te verplaatsen. De buitenunit van de airco zal dus 5 KW aan warmte wegblazen de buitenlucht in.

Een airco is dus een warmtepomp; de airco pomp warmte van A naar B, vandaar ook de naam.

Een warmtepomp voor verwarming doet exact hetzelfde als de airco in dit voorbeeld, echter staat de binnenunit buiten en de buitenunit binnen. Hierdoor wordt er (bijv) 4KW aan warmte verplaatst van buiten naar binnen. DE buitenunit wordt dus ijskoud.
Het systeem heeft hiervoor 1 KW an stroom nodig. Hierdoor heb je dus 5KW aan warmte terwijl het maar 1 KW aan stroom kost! Deze verhoudingen tussen elec energie en verplaatste warmte energie is de COP (coeficent of performance). Hoe hoger de COP, hoe meer warmte er verplaats kan worden per KW aan stroom. In dit geval is er dus een COP van 5 (1 KW aan stroom levert 5 KW aan warmte bij de binnenunit op)

Met een gewoon verwarmingselement genereer je enkel warmte door stroom om te zetten in warmte. Met een warmtepomp verplaats je warmte van punt A (buiten) naar punt B (binnen).

De buitenlucht bevat altijd warmte; ook als het buiten -10°C is. Alles meer dan -273.15°C ( nul Kelvin) is energie.

Dan nu de vergelijking met gas. Een goede warmtepomp kan een COP van 5 hebben. DE COP is echter ook afhankelijk van de buitentemperatuur waardoor de COP gemiddeld over een strookseizoen ongeveer 4 is. Hierdoor heb je voor 1 KWh aan stroom 4 KWh aan warmte. Met 20 cent per kwh aan stroomkosten ben je uiteindelijk 5 cent kwijt voor een Kwh aan warmte.

Met een goed ingeregelde CV ketel kun je een rendement halen van 9KWh aan warmte per kuub gas. Met 60 cent per kuub gas kost een Kwh aan warmte dus 6.7 cent.

Een gemiddelde woning heeft een energiebehoefte van ongeveer 13.500 KWh nodig (1500 m3 aan gas) voor verwarmen per jaar. Dit kost met gas 905 euro. Met de warmtepomp is dit 675 euro. Ofwel, met de warmtepomp is dit 230 euro per jaar goedkoper..

Dus daarom kiezen veel mensen voor een warmtepomp. Simpelweg omdat het goedkoper is dan gas :) En veel willen geen gas in huis (niet duurzaam, brandbaar, kans op CO vergiftiging)

7400 Wp op het dak

• alberthakvoort
  • Registratie: juli 2006
  • Laatst online: 19-10 15:53
quote:
koevlaas2 schreef op dinsdag 02 februari 2016 @ 20:27:
De ELGA is nooit bedoeld voor SWW.
Een 'normale' WP gaat zo'n beetje tot 55c, de rest gaat met een verwarming element.
Echter CrazyHarrie hier op het forum douched met boiler op 55c en dit gaat prima.
Ik heb mijn sww boiler (300 liter) op 45 graden staan.. Gaat goed met 4 personen (incl. dagelijks bad voor de kids)

1x in de week even naar 63 graden voor de legionella..

Passieve woning + (D)WTW + SolarEdge 6530Wp + Ecodan 5 kW Warmtepomp CV | SWW

• Tomexergie
  • Registratie: maart 2014
  • Laatst online: 12-10 21:55
quote:
Theo schreef op woensdag 03 februari 2016 @ 10:39:
[...]

IK ben uitgegaan van worst case scenario. stroomprijs 10% hoger dan in jouw voorbeeld,, gasprijs 5% lager en ik heb een veel hloger rendement voor de CV aanhouden.

Daarmee kun je zeggen dat jouw berekening de max besparing is (best case scenario) en mijn berekening de worst case scenario :)
Hoe dan ook; een warmtepomp scheelt dus met 1500m3 gasgebruik tussen de 230 en 417 euro per jaar, afhankelijk van de exacte energieprijzen en het rendement van je ketel.
Als ik al die financiele plaatjes zie, dan bekruipt bij mij het gevoel dat een aantal forum leden een verkeerd motief gebruiken om een warmtepomp te installeren. Grote huizen en dan een beetje zeuren dat het financiele voordeel tussen de 300 en 500 Euro per jaar zou kunnen zijn en voor dat geringe bedrag ook nog de herrie die dat ding maakt moeten accepteren. Allemaal een beetje tegenstrijdig.

Ik doe dat voor het milieu om het gebruik van fossiele brandstof terug te dringen en duurzaam met energie om te gaan. De terugverdientijd en subsidie zijn daaraan ondergeschikt. Ik heb het er daarom voor over om zo'n mechanische herrieschopper , waarvan de levensduur nog niet eens vast staat , in huis te nemen.

Het belangrijkste van de subsidieregeling vind ik dat de Overheid eindelijk eens het signaal afgeeft dat zij duurzaamheid serieus neemt en het aardgasverbruik echt wil terugdringen.

.

• mkleinman

mkleinman

Topicstarter
quote:
fabstar81 schreef op donderdag 04 februari 2016 @ 10:29:
[...]

als meelezer mis ik dit ook erg. Freemann heeft hier al vaker wat over geroepen. Ik ben dan ook blij dat er steeds meer mensen een warmtepomp anders dan de Elga aanschaffen. Nu nog de cijfers en COP-metingen!

Overigens zijn de Elga-bezitters vanaf dat het erg koud is/was in januari erg stil...
Was me van geen kwaad bewust :)

ELGA heeft het uitstekend gedaan. moet alle cijfers nog even bij elkaar rapen voor een overzicht.

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

• alberthakvoort
quote:
fabstar81 schreef op donderdag 04 februari 2016 @ 14:53:
[...]

is er/zijn er misschien grafiek/gegevens beschikbaar wat de lineaire stagnatie van rendement is n.a.v. aanvoertemperatuur? als je kan uitrekenen wat het rendementsverlies is van zeg, niet geheel toevallig want mijn aanvoertemperatuur, 52 graden dan zou dat zeker meehelpen in de berekeningen.
Eigenlijk is 35 graden de max als je van je COP wilt genieten... (rond de 2 graden)

alberthakvoort wijzigde deze reactie 04-02-2016 15:40 (7%)

• mkleinman

mkleinman

Topicstarter
Mijn cijfers van januari:

ELGA: 432.5kWh met 474 graaddagen ( 0,91kWh/gd ). Vorig jaar verbruikte ik 388kWh met 488 graaddagen ( 0,80kWh/gd). Dit jaar dus iets hoger, maar dat komt ook doordat het boilervat nagenoeg permanent wordt verwarmd door de ELGA.

Gasverbruik dit jaar: 19,7m3. Vorig jaar 29,3 dus 9,6m3 minder gas verbruikt, dat komt dus door de ELGA. Toch weer bijna 33% minder gasverbruik zo door de ELGA.

• fabstar81
  • Registratie: maart 2003
  • Laatst online: 16-10 08:38
quote:
alberthakvoort schreef op donderdag 04 februari 2016 @ 15:39:
[...]

Eigenlijk is 35 graden de max als je van je COP wilt genieten... (rond de 2 graden)

[afbeelding]

[afbeelding]
dank! een COP van schommelend rond de 2 dus op ongeveer 50 graden. ik ben ook wel benieuwd naar het antwoord of dit niet gewoon helpt voor het voorverwarmen van het CV-water voor de ketel?
quote:
mkleinman schreef op donderdag 04 februari 2016 @ 18:31:
Mijn cijfers van januari:

ELGA: 432.5kWh met 474 graaddagen ( 0,91kWh/gd ). Vorig jaar verbruikte ik 388kWh met 488 graaddagen ( 0,80kWh/gd). Dit jaar dus iets hoger, maar dat komt ook doordat het boilervat nagenoeg permanent wordt verwarmd door de ELGA.

Gasverbruik dit jaar: 19,7m3. Vorig jaar 29,3 dus 9,6m3 minder gas verbruikt, dat komt dus door de ELGA. Toch weer bijna 33% minder gasverbruik zo door de ELGA.
dank! nette cijfers. om dit maar eens tegen een COP van 1 electrisch element af te zetten. jij hebt in 1 maand 432 kWh de Elga in gegooid en daarmee de hele maand je huis verwarmd. ik in paar maanden met een electrisch element ook 400 kWh in de ZB met het electrisch element maar daar merk je ongeveer 1 uur wat van, daarna vliegt de ketel weer aan.

făbŞŤĄŘ - Mijn PC

• koevlaas2
quote:
Bram-Bos schreef op zondag 07 februari 2016 @ 14:23:
[...]

Top. Ga ik eens naar kijken. Het barst daar van de monumenten namelijk
Als je het niet kan vinden pm me even dan maak ik van de week een foto.

• develdonk
  • Laatst online: 19-10 18:50

DWTW 2,3m, Ecodan 7,5kw, 8800Wp (oost-west 10° Yingli/Omnik), Rc >5, Hr++, Vera lite

• migjes
  • Registratie: april 2007
  • Laatst online: 12:39
quote:
fabstar81 schreef op maandag 08 februari 2016 @ 13:01:
[...]

ik las op de site dat de warmtewinner maar 1,5kW is/wordt en dan toch een besparing van 60% noemen. Dat vind ik nogal wat. Prijs na subsidie nog geen 1000 euro zo is te lezen. Dan misschien beter eentje van 5/7 kW nemen, voor paar 100 meer.
die 60% lukt wel.
als je hem juist kunt aansluiten teminste.
je moet hem 24x7 voeden met minimaal 17graden lucht (ventilatie) anders stopt hij met werken.
ook kan hij geen defrost doen, dus min van 4 graden lucht uit is ook een grens.

dan doet hij in 24uur tijd toch nog 24X1,4kW = 33,6KW je huis in voeren.
mocht je huis die dag meer als 33kW nodig hebben dan moet het in mijn huis al snel buiten kouder zijn als -5. ;)
maar je voert dan wel koude lucht aan van buiten (lucht weg zuigen moet vervangen worden.)
mijn cv ketel moet al snel een uur of 5 tot 6 draaien om dat vermogen in mijn huis te kunnen pompen.
en dat is dan al snel een 3 m3 aan gas per dag.

maar ik zou het eneco verhaal totaal negeren, en je info halen op inventum. ;)
(sommige tweakers halen zelfs wel meer als 60%, maar het is altijd moeilijk te schatten of de hele besparing door het apparaat komt of dat er niet toevallig ook nog iets anders is gedaan.
de meeste rapporteren: zodra de buiten temperatuur rond de 11 graden komt, dan moet er bij gestoken worden, maar wel een flink stuk minder als wat je zonder het apparaat doet. ;) )

kijk je ook naar prijs, dan word het verhaal wel iets anders, maar subsidies vertroebelen het verhaal ook een beetje. ;)

migjes wijzigde deze reactie 08-02-2016 14:19 (7%)

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

• Speedy-Andre
  • Registratie: maart 2002
  • Laatst online: 19:36

Speedy-Andre

Satio-X10-SxS-ZL-XA

Voordeel van een boiler is dat je met 1 16A groep klaar bent.
Ik schakel hem gewoon uit als hij lange tijd niet nodig is.
Wel zit er nu een kWh-tellertje op om een idee te krijgen van het verbruik.

PVoutput oost west, zuid best! Stookt met 2x Tosh Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer 3 200l. Gasloos sinds aug 2016 Sinds 6-11-2018 5590Wp

• koevlaas2
quote:
Bram-Bos schreef op dinsdag 09 februari 2016 @ 20:40:
[...]

Maar geen data meer vanaf 4 oktober 2015. Mogelijk is de dataverbinding / ondersteuning opgedoekt?
Verder opvallend heetgestookte woningen!
Sowieso zitten hier veel lui wiens waf niet waft onder de 22c

• migjes
  • Registratie: april 2007
  • Laatst online: 12:39
quote:
koevlaas2 schreef op woensdag 10 februari 2016 @ 10:30:
[...]
Ik hoor vaker bedragen van onder de €1,- per Watt piek, echter ik heb deze nog nergens kunnen vinden.
Kan je mij een link sturen ? Ik zoek namelijk nog ca 2 KWp uitbreiding.
dat is toch niet zo heel moeilijk?
(dit is niet eens zo heel goedkope winkel, nog dat ik speciaal goedkoop spul kies. maar als voorbeeld.)

http://shop.winkelman-zon...c-30b---omnik-2-0tl2.html
+
http://shop.winkelman-zon...k-met-zilver-klemmen.html
= 2275.35€ inclusief btw.
dan is het exclusief btw inclusief forfait bedrag en wat kleine dingen bij elkaar een +/- 1€/Wp.

en ja dit kan nog wel een stukje beter, voor al de omvormer kun je leuke koopjes soms vinden.
maar hoe groter de set de lager de prijs in €/Wp ;)

edit:
ik zelf heb afgelopen jaar nog 300Wp LG neonx panelen gescoord voor 0,76€/Wp inc BTW.
dus je hoeft niet eens goedkope panelen te gebruiken om onder de 1€/Wp te blijven.

migjes wijzigde deze reactie 10-02-2016 10:46 (8%)

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

• Theo

Theo

moederbord

quote:
koevlaas2 schreef op woensdag 10 februari 2016 @ 10:30:
[...]

Ik hoor vaker bedragen van onder de €1,- per Watt piek, echter ik heb deze nog nergens kunnen vinden.
Kan je mij een link sturen ? Ik zoek namelijk nog ca 2 KWp uitbreiding.
http://gebruiktezonnepane...epanelen-en-omvormer.html

En anders een beetje zoeken op Marktplaats voor panelen en omvormers.

Ik was totaal voor 7400 Wp kwijt:
Set 1: 27x 185 Wp mono panelen (4 jaar oud) + nieuwe 5KW omvormer+ onderconstructie: 3200 euro (gebruiktezonnepanelen.com)
set2: 15 * 160 Wp poly panelen (4 jaar oud): 900 euro (marktplaats)
onderconstructie voor set 2: 300 euro (marktplaats)
nieuwe SMA omvormer set 2: 250 euro (marktplaats)
Huur hoogwerker 2 dagen voor zelf installeren set 1: 200 euro (lokale verhuurder)
montage set2 op dak laten verzorgen: 350 euro (via marktplaats)
huur busje voor halen panelen en onderconstructie: 2 x 100 euro (inc brandstof) (lokale verhuurder)
schakelautomaten, aardlek, kabels: 200 euro (groepenkastbestellen.nl)

Totaal was ik 5500 euro kwijt, wat neerkomt op 0.74 euro per Wp. Dus zelfs onder de euro per Wp moet het gemakkelijk lukken.

Edit:
Prijs van set 1 is 72 cent per Wp voor een 5KW set.
Prijs van set 2 is 79 cent per Wp voor een 2.4 KW set. (maar hierbij heb ik de panelen laten monteren)

Theo wijzigde deze reactie 10-02-2016 10:52 (6%)

7400 Wp op het dak

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Satio-X10-SxS-ZL-XA

Managers zijn altijd duur, ze houden een burostoel warm, een autostoel en ze verhitten het personeel :P

PVoutput oost west, zuid best! Stookt met 2x Tosh Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer 3 200l. Gasloos sinds aug 2016 Sinds 6-11-2018 5590Wp

• Tomexergie
quote:
migjes schreef op donderdag 11 februari 2016 @ 11:50:
[...]

ik vind het wel mee vallen.

maar vaak zie je (zoals bij jouw) dat je huis is berekend op zelfs een VR ketel, en dan heb je een HR ketel.
(dat is niet een heel groot verschil)
en dan wil je er een warmte pomp in hangen, en dan kun je wel dingen tegen komen die het lastig maken.
maar zo als je merkt niet onmogenlijk.

ga maar eens goed rond kijken en het zal je opgaan vallen hoeveel warmtepompen al gebruikt worden.
je weet nu hoe het er uitziet, en nu gaat het je pas opvallen. ;)
Die vele uitzicht verpestende vogelkooitjes in een winkelstraat zijn Lucht/Lucht units waarvan het rendement volkomen onbekend is. Niemand let daarop.

Alle communicatie op dit forum gaat om drie aspecten:

* aardgas vervangen door elektriciteit via een WP
* elektriciteit van zonne panelen gebruiken voor de WP
* fossiele enegie besparen via een WP.

Je kunt deze doelen ook los van elkaar zien. Mijn zonnepanelen hebben maar een overlap met de WP van 400kWh per jaar. (De Wp gebruikt c.a. 2500kWh voor mijn huis). Hierbij laat ik salderen buiten beschouwing omdat dit niet meer is dan energiebesparen bij de buren.
Ik wil met mijn WP fossiele energie besparen en aardgas vervangen door elektriciteit. Om dat centrales nog altijd fossiele energie nodig hebben, wil ik een WP met een zo hoog mogelijk primair rendement. Met een uitgekiende regeling haal ik misschien 45% besparing fossiele energie op jaar basis. Maar dan moet dat ding wel optimaal draaien anders wordt het misschien 10% (Zie Freemann op dit forum). En daar ben ik mee bezig.

• develdonk
Hier een update van de elga/Toshiba geinstalleerd op 6 oktober 2015:
(vrijstaande woning, plat dak, 3 woonlagen in brabant, 275m2 verwarmd opp, vloerverwarming 10 cm hoh op elke verdieping, rc 5 isolatie voor vloer, muur, plafond, mechanische ventilatie, enkel ruimteverwarming)

Data van de warmtemeter:huidige verwachting is dat Elga 1.441m3 gas afdekt met 2.832 kwh elec.
bij budgetenergie is kwh 0,1793 en m3 gas 0,637. Voor mij dus een besparing van 40%
1,31 kwh/graaddag * 0,1793 = 0,24 EUR per graaddag
0,61 m3/graaddag * 0,637 = 0,39 EUR per graaddag (dus verschil van 40%)

besparing per jaar is dus EUR 444 (incl. lagere kosten voor minder SJV), tvt is dus 6,1 jaar met subsidie (en bij de kosten zit elga, installatie, warmtemeter, sensoren, etc allemaal bij).

In maart komen er weer extra zonnepanelen om extra verbruik van de warmtepomp op te vangen.
Kamp zal aftreden dus hopelijk gaat de salderingsregeling na 2020 lekker door.

Om de bijverwarming in december volgend jaar te voorkomen (zie onderstaande plaatje) ga ik de Elga gebruiken voor de begane grond met eigen thermosstaat en een 2e 5kw ecodan warmtepomp voor de 2e en 3e verdieping (met eigen thermosstaat). We hebben 1900 meter 17mm pex buis liggen dus dan hebben beide warmtepompen nog 500l water (1900*(0,0017-(2x0,002))^2*pie=1009liter). Dit maakt ook het (in) regelen van de vloerverwarming makkelijker. Twijfel alleen nog of ik er een boiler aan moet hangen of op termijn een zonneboiler moet pakken of toch gewoon de ketel moet blijven gebruiken.

De Elga krijg het tot 3 graden in zijn eentje geregeld; daarna is hulp nodig van de ketel. vandaar de oplossing met 2e warmtepomp die na subsidie excl installatie EUR 500 kost.
https://www.instaladorate...hz-sw50vha-ersd-vm2c.html

De praktijk COP van de Elga/Toshiba bij verschillende buitentemperaturen incl trendlijn:

Elga in vergelijking met (nieuwe) gasketel in 2014 en 2015:
(in december zie je dus duidelijk de bijstook door de gasketel)

develdonk wijzigde deze reactie 13-02-2016 12:24 (12%)

DWTW 2,3m, Ecodan 7,5kw, 8800Wp (oost-west 10° Yingli/Omnik), Rc >5, Hr++, Vera lite

• Zubadan
  • Registratie: februari 2016
  • Laatst online: 19-10 19:43
Beste Tweakers,

Ik lees al lang mee, maar heb mij nog nooit aangemeld. Hierbij mijn setup:

- Mitsubishi PUHZ-SHW112YHA Zubadan
- Mitsubishi EHSC-YM9EB Ecodan Hydrobox
- OEG 150 liter buffervat
- 51 x Solar Frontier SF 170-S
- 2 x StecaGrid 3000, 1 x Omnik 3K-TL2
- Daikin Ururu Sarara FTXZ50N

Jaren 70 huis, 850 m3, Twente. Toen wij er 10 jaar geleden kwamen wonen een stuk minder comfortabel dan nu :*). Spouwmuren geïsoleerd, dak geïsoleerd, glas beneden vervangen door HR++, en dan natuurlijk de zonnepanelen en warmtepompen.

De zonnepanelen en de Zubadan hebben we ongeveer een jaar geleden aangeschaft, de Daikin een half jaar geleden. De Zubadan is aangesloten op een OEG 150 liter buffervat als open verdeler. Vloerverwarming en radiatoren zijn aangesloten met 2 Grundfos Alfa 2 pompen. De Zubadan staat op silent mode, watertemperatuur tussen 25 en 35 graden. De Daikin Ururu Sarara is voor de aanbouw. Ik heb alles zelf geïnstalleerd, een F-gassen monteur heeft de gasleidingen gedaan. De Zubadan is met 28 mm aangesloten. In eerste instantie had ik geen buffervat, maar toen draaide de Zubadan veel minder stabiel (veel starts en stops), met buffervat geen problemen meer.

Hoe bevalt het? Prima, erg comfortabel. Vroeger 's nachts de cv uit en toen koelde het regelmatig flink terug. Nu beneden dag en nacht 20,5 graden, boven iets koeler. Het energieverbruik kan ik niet goed vergelijken. Ik heb geen kWh meter op mijn Zubadan, vroeger stookten we veel hout, het afgelopen jaar vrijwel niet, en het huis houden we nu veel warmer dan vroeger. De cv ketel (Nefit Topline Aquapower HRC 45) is het afgelopen jaar alleen gebruikt voor warm water.

De meterstanden (ferrarismeter :P) houd ik goed bij, en op basis van mijn historische verbruik (normaal verbruik vroeger ongeveer 8,5 kWh per dag) heb ik een redelijk goed beeld. De Zubadan heeft het afgelopen jaar ongeveer 3500 kWh verbruikt. Gelet op mijn historische gasverbruik, ga ik uit van een gemiddelde COP van ongeveer 4. Bij milde temperaturen is het verbruik relatief laag, maar als het vriest dan is het verbruik zo 35 kWh per dag. Het gasverbruik is nu iets minder dan 1 M3 per dag. Dit is alleen voor koken en warm water. Het afgelopen jaar hebben wij voor het verwarmen 0 M3 gas verbruikt, en vrijwel geen hout.

De Zubadan kan aardig wat geluid maken, vooral als de compressor op toeren komt. Een paar weken geleden heb ik de silent mode aangezet, en nu valt het geluid wel mee. Zelfs op de silent mode kan ik mijn huis prima verwarmen. Ik bestuur alles overigens via mijn Fibaro Home Center 2 op basis van een externe temperatuursensor, een schakelcontact op de Hydrobox, en Fibaro Wall Plugs.

Ik ben niet iemand die regelmatig op dit forum zal posten, maar als er vragen zijn dan hoor ik dat graag.

Mitsubishi Zubadan 11,2kW, Daikin Ururu Sarara 5kW, Daikin FTXM 2,5kW, 11,9 kWp PV

• crazyharrie
  • Registratie: december 2010
  • Laatst online: 10:17

crazyharrie

9370WP op O-Z-W Ecodan 7,5Kw

Soms is de tvt iets langer, op zich maakt dat niet zoveel uit als je het kunt/wilt wegzetten tegen de voordelen van een WP.
- onafhankelijkheid
- beter voor het milieu
- leuk speelgoed / hobby
- toekomst bestendig

Ikzelf ben overgegaan op een WP vanwege stadsverwarming, Dan is de tvt al snel voordeliger.
Maar ook omdat ik het een monopolistisch bedrijf vind waar ik geen zaken mee wil doen.
Tevens kan ik mijn PV overschot nuttig kwijt, én een leuke hobby erbij.
Nu 100% groen met vandebron O-)

crazyharrie wijzigde deze reactie 15-02-2016 11:14 (3%)

@Loesje: Wie niet in (vandebron) zonne energie gelooft, moet er maar eens in gaan liggen. http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=19198&sid=17057

• crazyharrie

crazyharrie

quote:
Red devil schreef op maandag 15 februari 2016 @ 21:13:
Ik lees wel eens dat een WP veel lawaai kan genereren. Heeft iemand er wel eens aan gedacht om een extra compartiment met geluidswerende materialen om het geheel te bouwen? Of belemmert dit de werking van het apparaat.
Als je goed bouwt, en de aanvoer en afvoerlucht goed gescheiden houdt werkt dat prima.
Isolatie 50mm geluidsdicht en muisstil.

Done that, been there

crazyharrie wijzigde deze reactie 15-02-2016 21:33 (10%)

@Loesje: Wie niet in (vandebron) zonne energie gelooft, moet er maar eens in gaan liggen. http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=19198&sid=17057

• hjdekker1
  • Registratie: juni 2007
  • Laatst online: 10-08 09:49

hjdekker1

9000 Wp

_/-\o_ _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_

Net het transport uit frankrijk binnengekomen.
MIjn Panasonic 5 KW is er !!!

_/-\o_ _/-\o_ _/-\o_

• alberthakvoort
quote:
Red devil schreef op dinsdag 16 februari 2016 @ 09:14:
[...]

Wow netjes gedaan ja. Dat is wel een behoorlijke unit. Ik was in de veronderstelling dat je met WP een binnen - en buitenunit hebt. En dat de binnenunit meestal in de buurt van CV staat, bijv op zolder. Alleen slaapt mijn oudste boven op zolder en lijkt het me niet zo fijn als je een lawaaiig ding daar hebt staan. Heb nu volgens mij al paar keer gelezen dat een Elga ook aardig wat dB kan produceren. Zijn er ook mensen met stille WP die gewoon @ zolder kunnen staan zonder dat diegene die daar slaapt gek van wordt? :+
Ik heb hem (Ecodan Hydrobox) ook op de zolder staan, heb er wel een kast om heen zitten. Geen problemen met slapen ;)

• SpikeHome
  • Laatst online: 18-10 10:48

SpikeHome

2400wp en 2750wp

quote:
Red devil schreef op maandag 15 februari 2016 @ 18:44:
[...]

Weet je ook hoeveel stroom de ecolution neemt? En heb je dit opgevangen door extra zonnepanelen op je dak te leggen?
zou zeggen zie dat forum!
staat alles wat je wilt weten :)

PV1 2750wp woning en PV2 2450wp garage

quote:
hjdekker1 schreef op dinsdag 16 februari 2016 @ 08:31:
_/-\o_ _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_

Net het transport uit frankrijk binnengekomen.
MIjn Panasonic 5 KW is er !!!

_/-\o_ _/-\o_ _/-\o_
Proficiat!
Mijn reistijd van de mitsubsidie is (waarschijnlijk) iets langer vanuit spanje.
Verzonden, 5-2-16 Aanstaande donderdag waarschijnlijk (18-2).
De appendages komen vandaag binnen vanuit duitsland ;)

quote:
crazyharrie schreef op maandag 15 februari 2016 @ 21:31:
[...]

Als je goed bouwt, en de aanvoer en afvoerlucht goed gescheiden houdt werkt dat prima.
Isolatie 50mm geluidsdicht en muisstil.

Done that, been there

[afbeelding]

[afbeelding]
[afbeelding]
Constructie kan dan in orde zijn, maar dit willen de meeste mensen niet naast de voordeur.

Zo kan het namelijk ook. 10Kw buitendeel.

Onder de kap zit een constructie die de luchtstroom afbuigt naar twee zijden.

Omkasting is getest met een rookproef en goedgekeurd door de fabrikant

Samsung A3050/AR7000 - Elga 3.0

quote:
amarkest schreef op dinsdag 16 februari 2016 @ 13:04:
[...]

OK. ziet er idd niet slecht uit.
Heb je wat meer info mbt hxbxd en een foto of tekening hiervan.

ik heb ook nog wat info over die hele mooie Climeleon http://www.generalbenelux...eleon_persbericht_NL1.pdf .
Wave 5 bv kost Eur 500,-- en komt in april beschikbaar.
De omkasting is op maat gemaakt, alles is dus afhankelijk van type buitendeel.
Als ik de mogelijkheid heb zal ik foto's maken van de binnenkant.

Samsung A3050/AR7000 - Elga 3.0

• crazyharrie

crazyharrie

Smaken verschillen....gelukkig

crazyharrie wijzigde deze reactie 16-02-2016 19:53 (95%)
Reden: Waarom verdedig ik dit eigenlijk.....

pfff. Ik houdt er over op.
Doorstroom is geen legionella.
De bacterien, als ze al ontstaan, spoelen zo weg en krijgen de kans niet.
Maar het buffervat (bovenin) laat ik van tijd tot tijd (1x in de 2 weken ofzo) wel even op 60 graden komen.

AUijtdehaag wijzigde deze reactie 17-02-2016 09:21 (70%)

En daar is de postbode :)

• Koehandelaar
  • Registratie: augustus 2011
  • Niet online
N.a.v. mijn eerste berekening ten behoeve van de terugverdientijd is de interesse van mijn ouders gewekt. Nu ben ik aan het uitzoeken of het interessanter is om een monobloc te nemen of een split. Ik heb er al veel over gelezen, onder andere veel op icetech.be en andere fora, maar kan daardoor geen redenen verzinnen om voor een split te gaan.

Wat ik tot nu toe begrijp zijn alle punten in het voordeel van de monobloc:
- Minder ruimte binnen nodig omdat er geen hydrokit nodig is
- Kan direct op de CV
- Hoeft niet jaarlijks gecontroleerd te worden door een STEK installateur
- Makkelijker zelf te plaatsen en aan te sluiten

Wie kan me uitleggen waarom er dan zoveel split WP'en zijn?

En vraag 2:
Hoe bereken ik precies de benodigde capaciteit van de LW/WP. Het jaarlijkse gasverbruik is zo'n 2200 kuub gas. Als ik dit maal de factor 8 doe, betekent het dat ik 17,6 kW nodig heb om het huis te verwarmen. Volgens http://www.febaverwarming.nl/warmtepompen, zou ik dan een warmtepomp van 8,4 KW nodig hebben. 17,6 kW / 1650 draaiuren * 0,8 = 8,4 kW. Een warmtepomp van 9kW zou dan dus volstaan?

Het betreft een huis uit 2005, goed geïsoleerd met vloerverwarming over de hele benedenverdieping en nog twee radiatoren. Op de bovenverdieping is in de badkamer vloerverwarming. Op de slaapkamers staan radiatoren die eigenlijk nooit aanstaan.

• Jan Treur
  • Laatst online: 15:47
quote:
Koehandelaar schreef op donderdag 18 februari 2016 @ 21:42:
Wat ik tot nu toe begrijp zijn alle punten in het voordeel van de monobloc:
- Minder ruimte binnen nodig omdat er geen hydrokit nodig is
- Kan direct op de CV
- Hoeft niet jaarlijks gecontroleerd te worden door een STEK installateur
- Makkelijker zelf te plaatsen en aan te sluiten

Wie kan me uitleggen waarom er dan zoveel split WP'en zijn?
Monoblocs zijn nog maar sinds kort wat meer beschikbaar op de markt. Er zijn er pas de laatste paar jaar in snel tempo meer bijgekomen vanuit verschillende producenten.
quote:
Koehandelaar schreef op donderdag 18 februari 2016 @ 21:42:
Hoe bereken ik precies de benodigde capaciteit van de LW/WP. Het jaarlijkse gasverbruik is zo'n 2200 kuub gas. Als ik dit maal de factor 8 doe, betekent het dat ik 17,6 kW nodig heb om het huis te verwarmen. Volgens http://www.febaverwarming.nl/warmtepompen, zou ik dan een warmtepomp van 8,4 KW nodig hebben. 17,6 kW / 1650 draaiuren * 0,8 = 8,4 kW. Een warmtepomp van 9kW zou dan dus volstaan?

Het betreft een huis uit 2005, goed geïsoleerd met vloerverwarming over de hele benedenverdieping en nog twee radiatoren. Op de bovenverdieping is in de badkamer vloerverwarming. Op de slaapkamers staan radiatoren die eigenlijk nooit aanstaan.
Volgens de vuistregels van die Website lijkt dat inderdaad voldoende. Maar hoe betrouwbaar zijn die vuistregels? Daar zien we geen informatie over. Houden ze rekening met strenge vorst van -20? Bij mij is (zoals doorgaans bij warmtepompen) bij -20 de capaciteit bijna gehalveerd, dus ik heb 14 kW genomen om dan nog 7 kW over te houden. Dan ben ik dus op extreme omstandigheden voorbereid. Ik betwijfel overigens sterk of dat zo nodig is met het milde winterklimaat wat we tegenwoordig hebben (ik heb nooit lager dan tussen 0 en -5 meegemaakt sinds ik de WP heb vanaf 2013); misschien was bij mij bijvoorbeeld 10 kW ook ruim voldoende geweest. Ik heb nu vooral het idee dat ik zoveel ongebruikte capaciteit heb dat ik graag zou leveren aan buren via een warmtenet, maar helaas bestaat dat (nog) niet.

Bovendien heb ik ook nog ergens twee losse elektrische radiatoren in huis staan van elk ruim 2 kW vermogen (van 60 euro per stuk), dus in ernstige situaties, voor zover zich die toch zouden voordoen, kan ik ook nog zo 4 kW toevoegen aan capaciteit. Kortom, het hangt er ook van af waar je op voorbereid wil zijn, en of je nog wat aanvulling kan inschakelen wanneer nodig, zoals de ruim 4 kW extra capaciteit die ik -ongebruikt- heb staan, ooit aangeschaft voor 120 euro. In dat laatste geval zou die 9 kW heel goed kunnen, lijkt me.

Sommige warmtepompen hebben trouwens nog een extra elektrisch element met een bepaalde capaciteit ingebouwd voor extreme situaties, dan heb je zelfs geen apart iets nodig.

Jan Treur wijzigde deze reactie 19-02-2016 09:12 (3%)

All electric energieneutraal: 2013 8.6 kWp PV + 2013 14 kW Fujitsu warmtepomp + 2020 38 kWh Hyundai Ioniq Electric

• develdonk
quote:
AUijtdehaag schreef op donderdag 18 februari 2016 @ 08:48:
[...]

Transport Malaga naar Barcelona gaat met TDN.
Die mij uitstekend geholpen hebben, in het engels, met het opsporen en de ETA van de wp
Na Barcelona was het spoor even kwijt...

En de dubbele vrachtwagen van, van der Heijden Transport B.V (Ewals) was redelijk leeg ;-)
Sterker nog, zag alleen maar mijn wp erin staan.
Bedankt voor de
update!

• crazyharrie

crazyharrie

Voor de liefhebbers.

Ecodan 7,5kw 11-12-2025 tot 21-02-2016 gem. gemeten COP 4,2
Verbruik totaal 806KWh

vergelijk met dezelfde periode energieverbruik SV in Gj 2013 en 2014 COP 4,1

inclusief SWW 300 ltr op 55C en v21C verwarming van 149m2 woning.

Is geen officiële warmtemeter gebruikt, gegevens komen uit de Ecodan en berekend naar voorgaande jaren.

• Tomexergie
Sterke verbetering regelgedrag Elga door de convectorpunt te boosten met computer ventilatoren.

De convectorput uit 1970 (Toen erg in de mode) leverde weinig energie op. Zeker bij Ta= 30C is de convectie druk maar 0,18 Pa.Dat ding doet dus gewoon niets!! Bij het opruimen van de oude desktop 's heb ik alle ventilatoren er uit gesloopt om te experimenteren met een voorlopige opstelling om de circulatie van de convectorput te verbeteren. Ik heb daarbij de meer geruisloze vier ventilatoren er uit gepikt voor mijn opstelling. Met een oude voeding van een laptop 12V en een totaal vermogen van 16W.
Ik heb gekeken naar de Jaga's met DBE en de opstelling van Kleinman. Beide concepten vind ik te ingewikkeld. Je kunt ventilatoren ook vrij ophangen. Dan maak je gebruik van het inductie effect (meeslepen van secundaire lucht rond de ventilatoren.) De ventilatoren geven dan de impuls en zetten de lucht in beweging (je ziet het wel in tunnels).
De foto geeft de geïmproviseerde proef opstelling, niet mooi maar wel effectief.

Het resultaat was verbluffend, Elga regelde vlak rond de 500W en moduleerde veel en veel meer dan eerder (Manhatten profiel)
Ook bleef de ruimte temperatuur veel vlakker en misschien het belangrijkste: De WAF factor nam sterk toe. Achter in de woonkamer was het veel behaaglijker en mijn echtgenote was heel tevreden. Verder daalde de gemiddelde Ta met 4C dat een veel betere COP zal geven.

De theorie voor geïnteresseerden:
Een convector element met vinnen om de 3mm en 700 vinnen in mijn geval heeft een verwarmend oppervlakte van 21m2. Daarbij is de warmteoverdrachts coëfficiënt door de smalle spleet 35w/m2.C , dat is 4 keer zo groot als dat van een radiator. Het warmte overdrachtsvermogen U*A= 700 W/m2.C. Vergelijkbaar met 100m2 vloerverwarming.
Het probleem is echter dat de hoeveelheid warmte die een convectorput kan leveren afhangt van de luchthoeveelheid die er door circuleert. Staat de lucht stil dan P=0. Met de ventilatoren kunnen we de transport op gang brengen. Bij 0,5 m/s uitstoomsnelheid (gemiddeld) levert dat bij Ta=30C een vermogen van P=1600 W.
Een ander voordeel van de convertorpunt is de geringe massa . Levert warmte zonder vertraging waardoor het regelgedrag van ELGA sterk wordt verbetert. Immers, hoe minder massa in de regelkring hoe stabieler de regeling. Ik ben benieuwd of er nog vorst komt voor verder uittesten.
Dit is een goede en goedkope verbeter optie voor woningen rond 1970 die vaak convectorputten hebben.

Vervolg: Ik plaats een(chinese) thermostaat met NTC op de aanvoerleiding. Boven Ta=24C gaan de ventilatoren aan en bij 23C weer uit.

• duckyduck12
  • Registratie: juni 2014
  • Laatst online: 06-01-2017
Allereerst wil ik zeggen dat iedereen natuurlijk zijn eigen afwegingen moet maken :-)
Misschien kan onderstaande andere helpen in hun keuze.

Ik ben geruime tijd bezig geweest met hoe ik mijn huis het beste gas onafhankelijk kon maken.
Ik heb er voor gekozen om 28x 285Wp Percium op mijn dak te leggen met hierop een SolarEdge 7K, dit moet ons een heel eind in de goede richting brengen om ons vrijstaand huisje warm te krijgen zonder gas.
De gasaansluiting helemaal de deur wijzen levert een besparing van ~e1 per dag op aan vaste kosten.

Woning is van 1972 met grote raampartijen, echter recent spouw en vloer geïsoleerd(PUR). Beneden verdieping is circa 100m2 (waarvan 60m2 vloerverwarming als hoofdverwarming, ~15m2 op lagere temperatuur nageregeld (gang) en nog eens 15m2 nageregeld).
Ik laat overal vloerverwarming inslijpen met 10cm spacing om toch voldoende vermogen in de ruimte te kunnen krijgen.

Aangezien verwarming een essentieel deel van de woning is heb ik er voor gekozen voor zekerheid te gaan van een Nederlands model, geinstalleerd en geactiveerd door de fabrikant (ook ivm garantie). Ik weet dat een Officieele NL leverancier altijd voor eigen parochie zal preken, echter stel je voor dat je hartje winter in de kou komt te zitten en de fabrikant gaat moeilijk doen....

Ik heb voor een losse WP boiler (300L Midea, 1kW compressor) gekozen naast een WP voor de vloerverwarming (Daikin 8kW). Dit vooral om de installatie te vereenvoudigen, en ook een duidelijke splitsing te hebben (beide kunnen doen waarin ze goed zijn). Beide hebben een eigen backup heater van 3kW om in geval van nood toch nog warmte te hebben.

Waar ik mij heel erg in verkeken heb zijn de kosten van alles rondom de warmtepomp, en met namen de installatie daarvan. In eerste instantie dacht ik dat zelf te doen, hier ben ik echter van teruggekomen (de juiste materialen aanschaffen is een kunst, daarbij wordt er vaak gebruik gemaakt van niet heel erg gangbare materiaal diktes).
Om een idee te geven (beide zijn geplaatst om minimaal leiding materiaal te hebben!):
- De boiler water technisch: 1 volle dag (e350) + e300 materiaal
- Lucht technisch: 1 volle dag (zelf) + e150 materiaal (excl uitblaas rooster)
- De Daikin water technisch: Wordt momenteel uitgevoerd, ik verwacht een volle dag + materiaal
- De Daikin gas technisch (incl plaatsen unit, materiaal, gas administratie, in bedrijf stellen): e1000
Electra heb ik zelf tot op plaats van installatie gebracht (3x 16A groepen!)

Het is belangrijk strikt de suggesties van de fabrikant te volgen, dwz bv 28mm (staal, anders 32mm flex) aanvoer buizen voor de vloerverwarming. Heel belangrijk is het volume aan actief water in het circuit, de warmtepomp gebruikt dit namelijk voor zijn ontdooi cyclus. Als je gaat naregelen is het dus vaak noodzakelijk met een buffervat te werken (bij Mitsubishi is dit zelfs verplicht).
Kies je voor Mitsubishi hou dan rekening met behoorlijke extra kosten (filters, buffervat, sensors etc), in mijn geval ruim e1000. Bij Daikin is de waterkant 5/4", dit is ook geen kattepies en niet goedkoop.
Voordeel van Daikin is dat alles in de binnenunit zit, aansluiten en klaar.

Naast bovenstaande wil ik nog een aantal splits ophangen, vooral voor koelen maar op de bovenverdieping ook om twee slaapkamers op te warmen. Ik ben er nog niet over uit hoe dit eruit gaat zien. De badkamer krijgt een IR paneel.

Op bovenstaande zal zeker nog het een en ander te sparen zijn als je handig bent, maar goedkoop wordt het nooit ivm materiaal kosten.

Totaalplaatje
- Solar incl installeren: ~ e15.000 (hier gaat nog BTW teruggave vanaf)
- WP boiler (zonder subsidie): ~ e1500 +e800 installatie (excl lucht kanaal installatie)
- WP: ~e7500 + water installatie (~e 600 gok ik), hier gaat nog e2300 subsidie vanaf
- Vloerverwarming, 1x7 groepen, 1x3 groepen 10cm spacing, 80m2: e3700

Mvg,
Joep

duckyduck12 wijzigde deze reactie 25-02-2016 11:05 (5%)

• tim-1985
  • Registratie: december 2009
  • Laatst online: 18-10 21:14
Modbreak:
ik heb minder geduld dan thinkpad

teacher wijzigde deze reactie 26-02-2016 12:47 (94%)

• alberthakvoort
quote:
Zubadan schreef op zondag 28 februari 2016 @ 08:27:
Is er iemand die een wifi adapter op de Ecodan heeft en deze kan uitlezen of besturen via Domoticz of een Fibaro HC2? Dit zou natuurlijk helemaal mooi zijn. Op het Domoticz forum zag ik dat iemand hier mee bezig is.
Zoiets bedoel je?

Op dit moment kan ik de data van de melcloud site al binnenhalen en verwerken in Domoticz, aanpassen van instellingen ben ik nog mee bezig.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Theo

Theo

moederbord

Volgens de laatste subsidielijst van 4 maart 2016 is de subsidie voor de Elga omhooggegaan van 1.000 euro naar 2.300 euro!

http://static.tweakers.net/ext/f/T85HW8PFaWlE9hBbaTCJ33DL/full.png

Theo wijzigde deze reactie 04-03-2016 16:07 (26%)

7400 Wp op het dak

Acties:
  • +1Henk 'm!

• BenEco
  • Registratie: januari 2014
  • Niet online
quote:
alles werkt maar nog even de puntjes op de i (en inregelen). dus even een teaser. als alles klaar is volgen er (iets) grotere foto's. :X
quote:
Speedy-Andre schreef op vrijdag 04 maart 2016 @ 18:48:
[...]

Als ik hem groter maak heb ik mozaïek :)
Er hangt iets aan de muur ter grootte van een cvketel en er staat een vat naast.
Wat er links hoger aan de muur hangt (iets wits) kan ik niet zien.
De CV ketel hing aan een 380L boiler, er hangt nu een witte Panasonic binnenunit aan en het witte is het Solar expansievat maar dat is niet echt goed te zien, snap niet waarom. 8)7
Het gaat dus om de Atag Q-Solar Q25SC380 met plofketel welke omgebouwd is naar een Panasonic Q-Solar.

BenEco wijzigde deze reactie 04-03-2016 20:24 (28%)
Reden: Aanvraag gas afsluiten is eindelijk de deur uit.

L/L WP Samsung 3.5 & 2.5kW, L/W WP Panasonic 5 kW WC05H3E5, ZB Q-Solar 380L 10m2 & ZB OEG 150L & 3kW, 3330/1820/2660Wp Zuid, Nissan Leaf 30kWh, Nissan Leaf 2.Zero Edition

Acties:
  • +1Henk 'm!

• TLer
  • Registratie: mei 2004
  • Laatst online: 19:21
Dat is de pest van regelgeving. Die zijn niet ingesteld op moderne technieken. Mijn huidige woning had een 16kW aansluiting op de SV. Diverse installateurs kwamen aan met een voorstel van 12 -14 kW warmtepomp. Waarom, omdat ze nog met de oude CV pet denken. Ik heb zelf een warmteverliesberekening gemaakt en kwam op een veel lager getal uit. Ik draai dan nu ook met een 6kW WP, en dat is ruim voldoende. De koudste temperatuur welke ik heb mogen mee maken was -8 graden. Toen draaide hij op nog geen 50% vermogen. De rest van de tijd is 250 - 400 watt voldoende om mijn hele huis warm te houden. In Nederland is het immers nooit lang koud (< -5 graden Celsius). Als het een keer echt koud wordt dan heb ik ook nog een 12kW hout kachel staan die mee kan doen.

Mijn inziens zou je een WP altijd aan de krappe kant moeten dimensioneren. Het gros van de tijd moet hij op een laag pitje draaien en het liefst continue. Dit verlengt de levensduur van de compressor, is voordeliger in aanschaf en levert een betere COP op. Dat ga je niet voor elkaar krijgen in een nieuwbouw woning met een EPC <0.4 in combinatie met een 14 kW WP. Die WP gaan pendelen bij het leven.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Appie Heijn
  • Registratie: november 2002
  • Laatst online: 19:49
quote:
duckyduck12 schreef op maandag 07 maart 2016 @ 09:19:
[...]

Je zult bij naregelen moeten zorgen dat:
- Er ten alle tijden flow is
- Er een minimale ACTIEVE water-inhoud beschikbaar is voor de ondooi-cyclus, is deze er niet dan verplicht een buffer-vat monteren
Ik bedoel niet met flow regelen, dat je variabel aan het knijpen bent ;)

Ik bedoel de wijze zoals je dat met inregelen van radiatoren doet. "Eenmalig" regel je al je radiatoren en of vloerverwarmingslussen in. Eerst op dT dan op temperatuur per vertrek.

Je zal zonder thermostaatkranen dan nooit hebben dat de boel dicht staat en de buitenunit niet kan ontdooien

Appie Heijn wijzigde deze reactie 07-03-2016 10:20 (8%)

13x ET-M660255 @ SB3600-TL21; 32x vacuumbuis @ Hitachi Yutaki 5,5KW AIO 280L

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Niek_
  • Registratie: februari 2002
  • Laatst online: 19-10 08:30
quote:
amarkest schreef op dinsdag 08 maart 2016 @ 10:25:
hoi allemaal,

iemand al ervaring met uitbetalen van de warmtepomp subsidie?

Die van mij staat al sinds 8-2-2016 op status ingediend.

hoelang duurt het gemiddeld voor je de subsidie op je bankrekening krijgt bijgeschreven?
Als je nu gewoon even de laatste paar berichten in dit topic gelezen had... |:(

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Satio-X10-SxS-ZL-XA

• hanev001
  • Registratie: maart 2016
  • Laatst online: 13:18
Hebben energiebedrijven belang bij het zoveel mogelijk verkopen van energie? Natuurlijk.
Hebben netbeheerders belang bij een zo evenwichtige mogelijke netbelasting? Geen enkele twijfel.

Dat veranderd niets aan mijn opmerking dat de salderingsregel op zich betrekking heeft op de energie belasting.

Dat Kamp heeft toegezegd de regel tot 2020 in stand te houden is een feit maar hij zal niet de persoon zijn die beslist hoe de regeling er in de toekomst gaat uit zien of wanneer een wijziging in gaat.

Elke opmerking over de toekomst van saldering is speculatie en de regeling kan zowel slechter als beter worden.

• koevlaas2
quote:
Men zou jou Moderator moeten maken :D

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Appie Heijn
quote:
pwiebing schreef op zaterdag 12 maart 2016 @ 21:31:
[...]

Achter de rechter-afdekplaat

Ik ben vanochtend ook bezig geweest om een plekje waf-proof te maken

[afbeelding]
Thanks! Gevonden.

Meteen ook maar wat aan het tweaken geslagen aan de Panasonic 5kW Mono

Uitpakken, hij is beste groot >:) beugel hangt al, ik kies niet voor een grondopstelling omdat ik de robomaaier eronder door wil laten rijden. Wanneer ik dit niet doe heeft ie weer een opstakel.

Rechts zie je een piepschuimblok. Hier zit een expansievat in, deze is voor als je de WP standalone gebruikt. Dus zonder ketel. Omdat de WP bij mij op een bestaande cv installatie aangesloten wordt heb ik reeds een expansievat, lekker warm binnen. Dus deze in de WP gaat eruit. Zit een tracing lint op welke 80W schijnt te gebruiken. Stekker loshalen en bout onderaan los draaien en je tilt hem er zo uit.
Ik zet er van de week een afsluiter met automatische ontluchter op. Deze heeft 3/4 binnendraad, vervolgens een verloop naar 3/8 en daar de automatische vlotterontluchter op.

Voor de rest heb ik met armaflex de leidingen nageisoleerd waar ik bij kon, en wanneer bovenstaande uitgevoerd is ga ik het water gedeelte nog vol stouwen met glas of steenwol.

Voor de liefhebbers alle foto's welke ik genomen heb.
https://www.dropbox.com/s...SnMBUhcp4X_FKtL6p0Na?dl=0

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Joris Jasper
  • Registratie: juli 2008
  • Laatst online: 14-10 17:06
Vandaag de buitenunit op het dak gezet. Ik was aan het klooien en gelukkig kwam de buurman even helpen.

Acties:
  • +5Henk 'm!

• crazyharrie

crazyharrie

1060KWh in de Ecodan gestopt in exact 3 maanden. 11-12-2015 / 11-03-2016.
Cop gem. 3,9 over deze periode, inclusief tapwater.

3.816 Gj ( 1060KWh ) met de WP tegen gem. 13,5Gj ( 3750KWh ) stadsverwarming

Ik lach de financiële gaten in mijn broek, jongens wat is dit leuk. _O-

Volgende week komen er 2 monteurs van SV kijken hoe het werkt ( prive uit pure nieuwsgierigheid ) en nemen een cadeautje voor mij mee. Een kamstrup Multical uit een kapotte unit ( zgan ).

Kan ik eindelijk 100% nauwkeurig meten, ipv de Ecodan gegevens.

Wordt vervolgt....

Acties:
  • +1Henk 'm!

• TLer
  • Registratie: mei 2004
  • Laatst online: 19:21
Ach, installatie bedrijven..... Wat weten die er nu van? Kreeg laatst nog de opmerking dat het beter was om in PV te inverteren dan in een WP. Daarnaast was een WP niet in staat een dergelijk grote woning te verwarmen (+-200m2). Die gasten snappen er niets van en leven nog steeds 25 jaar terug. Als je een moderne woning hebt mag dat geen enkel probleem zijn.

Echter, wat ik je wel mee wil geven is dat die conrectoren niet echt stil zijn. Ik heb de bijhorende Jaga thermostaten en als die gaat knijpen dan hoor je hem best wel en ook al knijpt hij niet dan hoor je het water er door heen lopen. De flow in een WP is best hoog.

Ik heb de keus gemaakt om wel met vloerverwarming te gaan verwarmen in onze nieuwe woning. Per vertrek komt er dan 1 of meerdere zones te liggen welke ik op de verdeler kan regelen van uit tot maximaal. Waarschijnlijk staan ze gewoon uit, of maximaal zeer geknepen aan.

Acties:
  • +1Henk 'm!
quote:
Oxellaar schreef op dinsdag 15 maart 2016 @ 21:21:
[...]

Bouwbedrijf weigert Jaga met DBE?? Daar heeft een bouwbedrijf totaal geen verstand van.
Hebben ze het voorgelegd aan de installateur?
Als die hetzelfde zegt, dan weet je genoeg, dan is het een waardeloos bedrijf.

Het bedrijf waar ik werk installeren Jaga's met DBE vaak genoeg, zonder problemen.
Je kunt er ook prima mee koelen, zeker icm met vloerkoeling werkt het geweldig.
De enige klacht die wij krijgen is over het geluid van de DBE, ze zijn verre van stil.
Voor een slaapkamer eigenlijk te luidruchtig.
Koelen kan met Jaga DBE ventilatoren enkel met de Pro versie toch?

• koevlaas2
quote:
Rhaelak schreef op woensdag 16 maart 2016 @ 11:43:
Ik kan me niet voorstellen dat bij zo'n lage afgifte de slaapkamers op temperatuur blijven. Het leeuwendeel van de mensen hier schijnen hun slaapkamers niet te verwarmen maar ik vind het wel prettig als het 18-19 °C is en zeker op de kinderkamer.
Het word 20c in mijn slaapkamer. Ik denk dat omdat de kamer beneden ook opwarmt de vloer in de slaapkamer toch een beetje als vloerverwarming meehelpt.
Echter alleen rekenen met 109W dan krijg je het volgens de berekening niet warm. 8)7

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Satio-X10-SxS-ZL-XA

quote:
koevlaas2 schreef op woensdag 16 maart 2016 @ 20:06:

[...]

Je hebt er 1 gemist André
Die voldoet zeker aan de vermaak factor :)

• koevlaas2
quote:
Wodan89 schreef op dinsdag 15 maart 2016 @ 20:57:
[...]

Ik ben wel erg benieuwd naar wat voor een formaat radiatoren :)?
Ik heb ze opgemeten, 95 lang x 70 hoog type 22 type eind jaren 70 .
Hier heb ik er 2 van, verder nog 2 slaapkamers met nieuwe 2 KW radiatoren.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• martijnr17
  • Registratie: november 2000
  • Laatst online: 19-10 22:30
quote:
koevlaas2 schreef op vrijdag 18 maart 2016 @ 19:26:
[...]

2x 6KW is natuurlijk wel duurder dan 1x 12, zowel in ophangen , verbruik en onderhoud.
Ja maar ik kan alles zelf. Het aansluiten cv en wp zelf ook vacumeren enzo. Heb alles gekocht tijdens het diy wp project. Mag officieel natuurlijk niet maar weet wel dat het goed gebeurd.
Gelukkig kan ik er nog een klein jaartje over denken. Heb er nu het geld niet voor en mijn zelf gebouwde systeem werkt ook goed (9kw). Alleen de cop is een stuk lager dan de nieuwste modellen. Mijn unit is al 12 of 14 jaar oud. Als je dan ook ziet dat die panasonic monoblock z'n hoge cop heeft ga je soms twijfelen wat zal ik doen. Split heb je natuurlijk nooit kans op kapot bevroren leidingen dus dat is wel een grote plus.
2 units is weer nadelig je moet alles dubbel doen wat altijd duurder zal zijn. Ook dubbele standby stroom natuurlijk. Denk toch maar een enkele unit en dan 9kw. Heb zelf een warmteberekening van mijn huis gemaakt die gelukkig overeen komt met mijn verbruik. Bij 0 graden heb ik 4kw nodig en bij -10 6kw.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Wodan89
quote:
peterpijpelink schreef op zondag 20 maart 2016 @ 14:05:
[...]

Zijn daar nog zaken waar je rekening mee moet houden? Vanaf deze maand tot eind sept kan ik af met de huidige opstelling, 200L vat met 2 panelen buiten gaat goed. Een monoblock wp ken ik nog niet zo goed, ga me eens inlezen :) bedankt voor de tip.
2300e subsidie ,,, aanschaf in F 3000e... ik zou het wel weten 8)

Acties:
  • +1Henk 'm!
@peterpijpelink:

Even nagaan of je wel een monoblock wilt of een Splt unit (tesamen met de na en voordelen)

Hier zit zojuist de freon in de ecodan 5 kW met 14 mtr koelleiding.
Even aangezet, maar er zit nog geen water op. Daar moet ik maar eens werk van gaan maken.
Word een beetje gek van al die dipswitches. Ook melding LL op de bedieningsunit.
Maar het begint al ergens op te lijken.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• alberthakvoort
quote:
AUijtdehaag schreef op zondag 20 maart 2016 @ 14:26:
@peterpijpelink:

Even nagaan of je wel een monoblock wilt of een Splt unit (tesamen met de na en voordelen)

Hier zit zojuist de freon in de ecodan 5 kW met 14 mtr koelleiding.
Even aangezet, maar er zit nog geen water op. Daar moet ik maar eens werk van gaan maken.
Word een beetje gek van al die dipswitches. Ook melding LL op de bedieningsunit.
Maar het begint al ergens op te lijken.
Als je LL in beeld hebt staat er inderdaad een dipswitch verkeerd. Je moet de unit wel compleet van de spanning halen, dan pas worden de aanpassingen van de dipswitches doorgevoerd.. (ervaringsdeskundige... >:) )

Acties:
  • +1Henk 'm!

• fabstar81
ken jij er toevallig eentje crazyharrie? _O-

făbŞŤĄŘ - Mijn PC

Acties:
  • +1Henk 'm!

• develdonk
quote:
zon4ever schreef op dinsdag 22 maart 2016 @ 21:03:
[...]

dank je, regio eindhoven
ik zal eens googlen
die richtprijs, hebben we het dan over de verbinden van buitenunit met binnenunit (alleen het f-gassen gebeuren) of de complete plaatsing & gebruiksklaar maken?
enkel verbinden buitenunit met binnenunit. ik woon bij je om de hoek in uden :) werk op f-forum dus als je een keer ff wil komen kijken kan ik je in 30 min alles laten zien en weet je meteen wat je moet regelen (en hoe simpel het eigenlijk is!)

hier was het ongeveer/precies (alles incl btw overigens!):
EUR 250 = aansluiten buitenunit met warmtepomp (f-gassen monteur incl koelleidingen, materiaal)
EUR 125 = aansluiten CV gedeelte door gewone loodgieter
EUR 150 = warmtemeter
EUR 37 = diverse spullen gekocht bij installatievakwinkel.nl (knelkoppeling, knie, etc)
EUR 95 = vuilfilter (hoeft niet maar we waren toch bezig)
EUR 38 = klein din kastje met een kwh meter van installand.nl en youless.nl
EUR 40 = 2 rubberen voetsteunen voor airco op platdak van ts24.nl
EUR 60 = maken doorgang voor dakdoorvoer, dakdoorvoer monteren door dakdekker incl plakplaat, materiaal etc
EUR 71 = dakdoorvoer gekocht bij 2-improve.com

m.a.w. alles heb ik zelf geregeld en dus zelf "gedaan" voor zo'n EUR 800. als ik bedrijf had laten komen die alles zelf had gedaan was ik duurder uit geweest. koop lekker een goedkope ecodan met genoeg vermogen, tel er EUR 800 bij op en EUR 2.300 van af en je hebt de prijs die je moet betalen.

eindhoven:
1: http://www.aircovierelle....KOBmNKL1csCFYTGGwodN80NPQ
2: http://www.aircobrabant.nl/
3: zoek er maar eentje uit: https://www.google.nl/sea...:;si:10713307499529893669

develdonk wijzigde deze reactie 22-03-2016 21:17 (29%)

quote:
Theo schreef op woensdag 23 maart 2016 @ 10:28:
Recentelijk is bij mij de Panasonic mono block ook geplaatst, al heb ik wel serieuze vragen bij de manier waarop deze is aangesloten.
De WP zit via een open verdeler en een pomp parallel aangesloten op de bestaande CV. Verder zijn er twee keerkleppen geplaats bij de CV ketel en de WP. Zie ook hieronder.
Mijn radiatornetwerk bestaat uit 13 radiatoren en 2 groepen vloerverwarming (80m2) .Alles zit parallel aangesloten. De radiatoren zijn gewone (HT) radiatoren. Hierdoor zit er behoorlijk wat water in het verwarmingsnetwerk.

[afbeelding]

Het idee is dat de WP altijd voor verwarming zorgt. Enkel als het echt koud is zal de CV de warmtepomp ondersteunen, of zal de CV ketel het compleet over gaan nemen. Dit zal pas nodig zijn als het buiten langdurig kouder is dan -5 graden.

De aannemer weigerde de WP aan te sluiten zonder open verdeler, en de extra pomp. Mijn inziens werkt de set beter en efficiënter als de open verdeler en de extra pomp verwijderd worden. (scheelt ook nogal in aanschafkosten) Volgens de aannemer is de open verdeler absoluut noodzakelijk, en wordt deze ook erg aanbevolen door Panasonic omdat het anders gaat pendelen.

Verder ben ik van mening dat door de extra geplaatste pomp de CV ketel moeilijk meer kan draaien. Staat de extra pomp aan dan wordt de helft van het water onverwarmd weer terug de leidingen ingepompt. Staat de pomp uit dan zal bijna al het warmte CV water door de pomp gaan (in tegengestelde richting) daar de pomp dan als een kortsluiting werkt, en water de weg van de minste weerstand zoekt.

Wat is jullie kijk op deze setup? Doe ik er goed aan om de open verdeler en extra pomp weg te halen, of moeten deze blijven zitten en is het correct geïnstalleerd?
Is een open verdeler niet bedoeld om de twee ketels (hier wp en cv) in cascade-opstelling te laten werken? In dat geval zou je verwachten dat de cv ook achter de open verdeler zit. Dat is in jouw schema niet het geval. Maar wat is dan de functie van de open verdeler?

Wand-temperatie in een monument uit 1865 met een Elga (stand alone). Gasloos sinds juli 2017.

• Tomexergie
quote:
zon4ever schreef op woensdag 23 maart 2016 @ 12:34:
[...]

dank je voor je aanbod Develdonk, daar maak ik graag een keer gebruik van.... :)
eea ziet er zeker behapbaar uit, heb zelf gelukkig ook geen 2 linkerhanden
die watermeter is neem ik aan meer voor de 'fun & wetenschap' ... :)
Heb je een snelheidmeter op je auto voor de fun? Ik wil graag weten hoe mijn warmtepomp presteert want het rendement kan tussen de 300 en 600% liggen. Een verkeerde afstelling kan je hele besparing om zeep helpen zonder dat je het ziet. Volgens mij had EZ bij de subsidie als voorwaarde een warmtemeter moeten eisen. Misschien vloek ik in de kerk, maar een warmtepomp toepassen zonder monitoring is energetische kamikase.

• Zubadan
  • Laatst online: 19-10 19:43
Ik heb geen kWh-meter en geen warmtemeter voor mijn Zubadan. Ik houd mijn meterstanden (Ferrarismeter) goed bij, en op basis van mijn historische gas- en elektriciteitsverbruik ga ik uit van een COP van ongeveer 4. Uiteraard is het leuk om exacte gegevens te hebben, maar ik heb besloten om geen meetapparatuur aan te schaffen. Waarom niet? Volgens mij functioneert mijn Zubadan naar behoren. En een 3-fase Finder, (goede) warmtemeter en koppelingen kosten aardig wat geld. Mocht ik stroom tekort komen, dan kan koop ik liever een paar extra zonnepanelen.

Mitsubishi Zubadan 11,2kW, Daikin Ururu Sarara 5kW, Daikin FTXM 2,5kW, 11,9 kWp PV

• Tomexergie
quote:
Zubadan schreef op woensdag 23 maart 2016 @ 23:33:
Ik heb geen kWh-meter en geen warmtemeter voor mijn Zubadan. Ik houd mijn meterstanden (Ferrarismeter) goed bij, en op basis van mijn historische gas- en elektriciteitsverbruik ga ik uit van een COP van ongeveer 4. Uiteraard is het leuk om exacte gegevens te hebben, maar ik heb besloten om geen meetapparatuur aan te schaffen. Waarom niet? Volgens mij functioneert mijn Zubadan naar behoren. En een 3-fase Finder, (goede) warmtemeter en koppelingen kosten aardig wat geld. Mocht ik stroom tekort komen, dan kan koop ik liever een paar extra zonnepanelen.
Een enorm vertrouwen in Zubadan. Je weet niet of zubadannetje je bankrekening aan het plunderen is. Een warmtepomp is een onbetrouwbaar mechanisch apparaat, ik zou daar maar niet op blind varen. Overigens kost een WP tussen 3000 en 5000 Euro terwijl een kWh meter 15 Eur kost en een warmtemeter 200 Eur. Met 5% van de investering heb je controle.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Tomexergie
quote:
Zubadan schreef op donderdag 24 maart 2016 @ 20:05:
[...]

Twee maal per week noteer ik mijn meterstanden en de opgewekte stroom in Excel, dus ik weet exact wat mijn stroomverbruik per dag is. Daar trek ik mijn historische stroomverbruik van af, en kan op deze manier redelijk goed bepalen wat het maximale stroomverbruik per dag van mijn Zubadannetje is (met 1,35 bij 0,95 meter zou ik hem niet klein willen noemen :P ). Waarschijnlijk is het stroomverbruik zelfs minder, want ik houdt geen rekening met de kabelverliezen van de omvormers, en het zou zomaar kunnen dat mijn reguliere stroomverbruik de laatste tijd wat hoger is geworden.

Op basis van mijn historische gasverbruik en het voorgaande kan ik redelijk goed beoordelen hoe de Zubadan functioneert.

Indien nodig koop ik liever een paar extra zonnepanelen dan meetapparatuur. Overigens ben ik wel benieuwd waar jij een 3-fase kWh meter kan kopen voor € 15.

Maar iedereen moet zijn eigen afweging maken. Als je geen ruimte hebt voor extra panelen dan snap ik uiteraard dat je volledige zekerheid wil hebben dat je warmtepomp optimaal functioneert.
Ik had het over een twee fase(220V) meter. Jouw elektriciteitsverbruik zal wel redelijk te meten zijn zo, maar de warmte op basis van historisch gebruik is erg onbetrouwbaar. Bovendien kun je pas op langere termijn zien of er iets mis is. Jouw warmtepomp moet minstens 10 jaar mee gaan. Na verloop van tijd ga je niet meer opletten en noteren en weet je niets meer. De COP kan b.v. op langere termijn negatief beinvloed worden door vervuiling van binnen en buitenunit. Op dit forum denken een aantal deelnemers dat een warmtemeter iets voor freaks is. Het tegendeel is waar, het is een controle instrument voor je kosten maar vooral voor het milieu.

• Wodan89
quote:
fabstar81 schreef op vrijdag 25 maart 2016 @ 23:07:
[...]

just sayin'....maar dit ziet er echt puik uit qua leidingwerk!
[afbeelding]

scheelt wel met hoe het eruit ziet bij ons.... _/-\o_

voordeel denk ik als je alles vanaf scratch kan opbouwen ipv elke keer modulair iets erbij vrotten. |:(
dankje

dit is net na het isoleren, de kabels moeten nog gebonden worden.

ik heb alles in 1 dag alle oude leidingen onder de CV weg gesloopt
zodat het via de Vuilafscheider met magneet > Bypass klep > open verdeler > Luchtafscheider > systeem pomp,,
was 13H werk.
het vat aansluiten op het systeem ( afsluiters ) warmtemeter , en binnenunit was 6H werk :)

• Bezuiniger
  • Registratie: maart 2012
  • Laatst online: 19-03 19:28
quote:
Wodan89 schreef op zaterdag 26 maart 2016 @ 16:52:
Voor die 107% rendement moet je op 30 35c stoken. Lijkt me niet realistisch in 99% van de gevallen. Daarbij kijk eens naar het rendement bij tapwater productie. Zit je zo aan 75\55c 90% als je een goede ketel hebt. Daarbij zijn de opgegeven rendement bij nieuwe ketels... In mijn ogen is 8.5kwh m3 gas behoorlijk realistisch
Denk je dat? Ga maar naar 28 graden, deellast uiteraard en een oneindige afgiftecapaciteit. En het opgenomen elektrische vermogen wordt niet bij het verbruik geteld, maar wel bij de opbrengst. Ja, ja dat is de norm. Mooi geregeld door de CV fabrikanten...

Het werkelijke rendement van een HR 107 ketel is ca. 93% voor verwarming, en 65% voor warmwater.
https://www.internetconsu...mteregeling/document/1316

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Satio-X10-SxS-ZL-XA

quote:
hajeetje schreef op zaterdag 26 maart 2016 @ 18:43:

Kosten verwarmen met warmtepomp 4.862 x 0,1902 = 924,75
Kosten verwarmen met CV ketel 2.317 x 0,4979 = 1154,00

Verschil 229,25 op jaarbasis.

Ik neem aan dat de investerings-/afschrijvings-/rentekosten van een warmtepomp installatie behoorlijk veel hoger zijn dan van een CV-ketel. Dan lijkt het er op dat er wellicht wel minder fossiele brandstoffen worden gebruikt met de daar aan gekoppelde CO2 uitstoot, maar dat het in financiële zin weinig/niets oplevert.

In afwachting van uw opmerkingen, waar maak ik een of meerdere denkfouten,
Dit topic is ooit gestart met het idee om het overschot van je pv te gebruiken om te verwarmen.
Dat maakt het financiële plaatje al heel anders :)
Ik `stook` met 2 A+++ airco`s en dat is interessanter dan een warmtepomp (tenzij deze ook tapwater doet).

• Wodan89
quote:
Speedy-Andre schreef op zaterdag 26 maart 2016 @ 19:28:
[...]

Dit topic is ooit gestart met het idee om het overschot van je pv te gebruiken om te verwarmen.
Ik `stook` met 2 A+++ airco`s en dat is interessanter dan een warmtepomp (tenzij deze ook tapwater doet).
als je maar 2 ruimtes wil verwarmen en genoegen neemt met warme lucht is dit wel een goedkopere oplossing
echter vind ik de warmte van vloerverwarming/ radiatoren veel comfortabeler in de winter
+ maar 1 apparaat nodig voor het hele huis :)

• BenEco
  • Registratie: januari 2014
  • Niet online
quote:
Speedy-Andre schreef op zaterdag 26 maart 2016 @ 19:28:
[...]

quote:
Jan Treur schreef op zaterdag 26 maart 2016 @ 19:38:
Waarom is dat interessanter?
Warmtepompen doen overigens vaak ook tapwater.
Heb nu beide en de Samsung L/L WP (2.5 en 3.5kW) gebruik ik nu alleen nog voor koelen of als ondersteuning bij extreme vrieskou. (mocht het ooit nog zo ver komen dan heb ik een back-up. :) )
Voor verwarmen CV en SWW alleen nog de Panasonic 5 kW welke in combinatie met vloerverwarming een hoger comfort geven dan met alleen L/L WP. (Dit is mijn ervaring)

De kosten van L/W WP inclusief Boiler en installatie (waaronder 4 extra groepen naar zolder) kwamen na subsidie nog lager uit dan de 2 L/L samsung WP's incl. installatie. (2 extra groepen naar zolder)

Het geluid maakt geen verschil hier, je hoort beide merken WP niet, binnen en buiten.
De buitenunits hangen dan ook op ruim 7 meter hoogte uit het zicht. :)

En het verbruik? in dit topic vanaf eind maart 2016. L/L WP verbruik is al bekend in L/L WP topic.

BenEco wijzigde deze reactie 26-03-2016 21:33 (6%)

L/L WP Samsung 3.5 & 2.5kW, L/W WP Panasonic 5 kW WC05H3E5, ZB Q-Solar 380L 10m2 & ZB OEG 150L & 3kW, 3330/1820/2660Wp Zuid, Nissan Leaf 30kWh, Nissan Leaf 2.Zero Edition

• Rol-Co
  • Registratie: maart 2004
  • Nu online

Rol-Co

3,8kWpZ 3,4kWp O-Z-W 2,86kWp N

quote:
Dre schreef op zaterdag 26 maart 2016 @ 21:57:
[...]

En tot die tijd gewoon elk jaar de welkomstpremie van gas binnenkrijgen O-)

Daarnaast kan je met 1×35A makkelijk elektrische koken en een elektrische boiler voeden. Tvt zie ik alleen nog niet in zicht met de verrekijker.
Niet als je bijv:

Warmtepomp 950W
Boiler voor Ww 2200W
Elektrisch koken 3500?
Wasmachine 2000W
Wp droger 900W
Stofzuiger 1600W
Magnetron 1650W
Vaatwasser 2000W
Koffie machine1400W

En dat met 5 pers in huis, dat is gewoon niet af te stellen, vrouwen zetten alles tegelijk aan, dat is wachten tot het mis gaat.

Noord-Oost-Zuid-West 10060Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Appie Heijn
Lekker weer om even binnen te klussen.
Volgens mij net één van de duurste m2 (qua installatie) even ge-prefabbed.

Wat u ziet:
Aanvoer (bovenste leiding)
Afsluiter met voeler voor warmtemeter--> Keerklep(DN25)

Retour (onderste leiding)
Kamstrup MultiCal 302 Qn 2,5 (met 1" aansluitkit+passtuk)
Flamcovent Clean Smart EcoPlus 1"(art nr30053)

Alle buizen(28mm) isoleer ik met Armaflex HT(13mm), HT is niet persé nodig maar omdat ik zeer goede ervaringen met dit materiaal heb(kan iets meer hebben dan de niet HT variant), heb ik mede omdat de meerprijs maar beperkt is gekozen voor Armaflex HT

Appie Heijn wijzigde deze reactie 28-03-2016 11:52 (26%)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Tomexergie
quote:
Bram-Bos schreef op maandag 28 maart 2016 @ 22:20:
[...]

Leem is een soort klei, maar lichter van structuur.
Soortelijk gewicht: 1600 kg/m3 (bron)
Soortelijke warmte: 1 kJ/kgK (bron)

Wandtemperatie is een thermisch wonder, waarover ik mij ook al tien jaar verbaas, maar de cijfers liegen niet.
Er is geen ventilatieterugwinning, omdat er alleen natuurlijk geventileerd wordt. Vocht gaat weg via dampopen structuur muren en dak. Wandtemperatie 'pompt' vocht naar buiten.
De tijdconstante voor 1m2 is MC/(alpha*A)= 0,025*1600*1000/7=5700 sec= 2 uur. Dit geldt ook voor de hele wand. De warmteoverdracht verloopt heel erg traag en dat is een regeltechnisch probleem.
Tijdconstante= de tijd die nodig is om een tempertuursprong voor 60% te vereffenen.Ik ga nu slapen, morgen verder om te kijken naar een oplossing.

Acties:
  • +1Henk 'm!
quote:
Tomexergie schreef op vrijdag 01 april 2016 @ 20:11:
[...]

Nog even ter aanvulling. Het hydraulische gedeelte: Is de flow al eens gemeten? Als die veel te laag is , dan zal Elga ook aan/uit gedrag gaan vertonen. Misschien ook 1000 l/h proberen. Staan er geen afsluiters, regelventielen geknepen?

Wat mij hoop geeft ia dat de periode tijd van het blok profiel met een factor 6 korter geworden is. Dus de traagheid is uit het leempakket gehaald en de ruimte temperatuur wordt toch indirect geregeld. Tot zover klopt alles, maar verder...............
Wat super dat je zo meedenkt met deze puzzel om de Elga te laten dimmen.

Flow is nooit gemeten. Ik heb zo'n 700 meter buis van 10mm in de muur zitten, verdeeld over elf groepen. Maximale opvoerhoogte circa 4 meter verticaal. Maximale leidingafstand 14 meter vanaf verdeler. 7 meter centrale leiding naar verdeler vanaf Elga. Op basis van schema's Wilo dacht ik met pomp = 2 al op 1 m3/h te zitten.

Verdeler heeft twee groepen, waarvan er één (voor de eerste verdieping) geknepen staat.

Het idee van de retour-T is voor mijn systeem helemaal niet zo gek, omdat er een nauwe relatie is tussen ruimte-T en retour-T. Variatie in ruimte-T is bovendien niet zo boeiend, als de oppervlaktetemperatuur van e wanden maar constant is.
Merkte vandaag wel dat in deze setup zoninstraling minder effect heeft, dus wp stookt nog steeds, terwijl het al gauw 19.5 ruimte-T is.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• develdonk
Zo de uitbreidingen aan pv panelen tbv de warmtepomp hangen. Nu nog wachten op de bevestigingsmaterialen (komen vrijdag pas) voordat de pv panelen van de zolder op het dak kunnen :/
pv panelen staan vooralsnog op de zolder niks te doen...

Nu ligt er straks 8.800 Wp wat ook ongeveer 8.089 kwh moet opwekken per jaar (91,9% rendement; komt op oost-west ligging onder 12 graden). Genoeg voor huisverbruik en warmtepomp (Elga en nog op te halen Ecodan in spanje ergens in aug). Verbruik wordt dan als volgt:
4.749 = normaal verbruik woning
3.257 = verbruik warmtepompen
8.089 = opwekking zonnepanelen
-------
-83 kwh jaarverbruik

gasverbruik zal uitkomen op 374 m3 (enkel nodig voor douchen, ongeveer 1 m3 per dag voor 4 personen (en bijna 5 8) ))

Rekening dit jaar bij budgetenergie (incl EUR 310 welkomstkorting): EUR -5 per jaar _/-\o_
m.a.w tot aan 2020 geloof ik het nu wel even. Laat die overgangsregeling maar komen...

kan een installateur nog iets van leren ;) hoezo draden of buizen in het zicht? (alleen ac schakelaars hangen a) niet waterpas en b) niet beide exact in het midden van inverter -> was niet praktisch)

Die loshangende UTP draden zijn van de temp sensoren op alle verwarmingsbuizen tbv Elga/Vera Domotica. Hier komt overigens en kast omheen dus draden in het zicht is geen probleem!

develdonk wijzigde deze reactie 03-04-2016 14:29 (22%)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Christian M.
  • Registratie: januari 2007
  • Laatst online: 06:00
quote:
Tomexergie schreef op maandag 04 april 2016 @ 21:58:
Onderstaande grafiek betreft de installatie van @Bram-Bos.
De vraag was waarom de Wilo pomp van zijn Elga en wand verwarmings systeem niet meer 500l/h kan halen en daarmee ook het regelgedrag mogelijk negatief wordt beinvloed.

Gegevens wand verwarming ; 11 lussen van 70 meter 10mm buis( inwendig) en een verzamel leiding van 20mm naar de Elga via een verdeler met 6 lussen en een verdeler met 5 lussen. Een soort vloerverwarming vertikaal geplaatst.
Bij de berekening zijn afsluites en bochten meegenomen.

Resultaat weerstandsberekening:

[afbeelding]

Volgens de gegevens van het systeem zou Wilo 1200 l/h moeten kunnen halen.

mogelijke oorzaken:

* Verstopping ergens in het systeem
* Ventielen die zeer grote weerstand hebben
* Lucht in het systeem: lucht blijft misschien in de verticale lussen staan. Bram moet regelmatig bijvullen , maar ontdekt geen lekkage. Misschien moet het systeem beter ontlucht worden.
* Mijn berekening klopt niet en is de weerstand veel hoger.

I.h.a worden het ontwerp iedere verdeler automatische ontluchters geplaatst, maar ook centraal een draad ontluchter. Volgen Bram ontlucht hij via het knopje van de Elga. Is dit voldoende?

Graag ook suggesties en ervaringen van forumleden.
Mogelijke oplossing van de spirovent is al genoemd.

Wat mij opviel bij de wandverwarming in de badkamer was dat het lastig kan zijn om de lucht uit de leiding te krijgen als slecht gevuld is. Oplossing bij mij was volledig waterdruk op de verdeler, groepen allemaal dicht en dan groep voor groep met een flinke flow doorspoelen net zolang tot er een ondoorbroken waterstraal uitkomt.

Maar als je moet bijvullen en je vindt geen lekkage wat ontsnapt er dan? Toch een automatische ontluchter want dan ga je de goede kant op of toch ergens een koppeling die wat zweet/lekt. Moeilijk op te sporen want warm water verdampt zo en zonder ijzeren radiatoren die roestwater afgeven kan het lastig zoeken zijn.
Je kan de druk in het systeem tijdelijk wat omhoog doen en alle koppelingen controleren. Wel erna de druk weer op normaal zetten.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Gasschuif
  • Registratie: augustus 2010
  • Laatst online: 10:30

Gasschuif

6,7 kWp, 3 L/LWPs, Houtkachel

@ Bram-Bos

OK, mooie duidelijke foto's. Ziet er mooi uit maar technisch kan dit ontwerp problemen met lucht geven.

Om em er maar gelijk in te knallen "This is the plumbers nightmare" (bijnaam van een oud type Vincent motorfiets) :+

Begrijp ik het goed dat de interne diameter 10,5-2,5=8 mm is? (forse hydraulische weerstand !! en klein oppervlak voor afgeven van warmte) Wellicht verklaart dit ook je lage flow.
Als je de lucht niet meekrijgt met volle pompdruk blijft ie ten eeuwige dagen bovenin hangen. er is immers geen ontluchter.

Het gaat je dan alleen met een vacuum ontluchter lukken om dat er uit te krijgen, en zal een tijdje duren.

Acher af is altijd makkelijk lu**en. maar de retour herder moet natuurlijk in het plafond , of liever nog een verdieping hoger naar mijn idee. Die van de 1e verdieping. boven in de nok. Zeker in jouw situatie met 6+5 groepen. Daar kun je dan alle groepen fatsoenlijk ontluchten.

Probeer eerst es met max pomp toerental en een of twee groepen open of je de lucht mee krijgt, eventueel tijdelijk de systeemdruk naar maximaal 2,5 bar bij 3 bar veiligheid.

Lukt dit. dan het hele systeem zo doen, en na een tijdje nog een keer herhalen. voor de laatste luchtbellen.
Ik hoop dat het dan gaat lukken,( tijdelijk een turbo pomp er in kan altijd later) mits met minimaal water verlies te wisselen. (lees: hij moet dan tussen kogelkranen)
Cruciaal is dat je de watersnelheid (tijdelijk) groter krijgt dan de stijgsnelheid van de luchtkolom, nog afgezien van de capillaire effecten zoals eerder genoemd.

Gasschuif wijzigde deze reactie 05-04-2016 14:27 (7%)

Als je nergens aan begint zijn de gevolgen niet te overzien. PVoutput Officieel gasloos sinds 04-2016. 8kW VAA Zubadan (met 92L buffervat/hydraulische scheiding) voor de CV met 8 radiatoren.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• alberthakvoort
quote:
Zubadan schreef op maandag 04 april 2016 @ 21:48:
[...]
Zou jij jouw Domoticz code voor Melcloud nog willen delen? Mijn wifi adapter wordt deze week geleverd, en ik ga proberen of ik deze via mijn HC2 kan aansturen.
Ik zit nog met mijn script te klooien, zit nog met een inlog probleem voordat het script ook op andere systemen bruikbaar is..

Je kan om te beginnen de benodigde commando's als volgt verkrijgen. In Chrome activeer je de ontwikkelaar mode (F12) en logt dan in op de Melcloud pagina

Door het cURL command te kopieren heb je gelijk de juiste regel waarmee je alles kan uitlezen..
code:
1
curl "https://app.melcloud.com/Mitsubishi.Wifi.Client/Device/Get?id=XXXXX&buildingID=XXXXX" -H "X-MitsContextKey: XXXXX" -H "Accept-Encoding: gzip, deflate, sdch" -H "Accept-Language: nl-NL,nl;q=0.8,en-US;q=0.6,en;q=0.4,af;q=0.2,de;q=0.2,lt;q=0.2,es;q=0.2" -H "User-Agent: Mozilla/5.0 (Windows NT 10.0; WOW64) AppleWebKit/537.36 (KHTML, like Gecko) Chrome/49.0.2623.87 Safari/537.36" -H "Accept: application/json, text/javascript, */*; q=0.01" -H "Referer: https://app.melcloud.com/" -H "X-Requested-With: XMLHttpRequest" -H "Connection: keep-alive" --compressed

Belangrijk zijn de id / buildingID / ContextKey

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Tomexergie
quote:
Bram-Bos schreef op dinsdag 05 april 2016 @ 20:02:
[...]

Ik krijg de druk nooit hoger dan 2.1.... Hoe test je een expansievat?
Normaal is 2,1 bar te hoog en wordt het expasievat daarbij volledig gevuld , kan daarna niets meer opvangen totdat de veiligheidklep water afvoert. De werkdruk voor vullen hangt af van de plaats waar de ketel staat en hoeveel meter het hoogste punt van de installatie is. Druk ongeveer 0,5+ Hoogstepunt boven de ketel/10.
Als de bij de vulkraan zachtjes open, de druk heel snel ziet oplopen is het expansievat kapot.
We krijgen toch een beetje commentaar op het forum dat we niet meer over WP's bezig zijn. De relatie is dat zonder goed werkende CV installatie de WP ook zijn werk niet goed kan doen. Misschien is het beter een apart item openen: Aanpassen van CV systemen voor een warmtepomp toepassing.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Tomexergie
quote:
develdonk schreef op woensdag 06 april 2016 @ 07:24:
[...]

De flow hier is 1,2m3/h en dat gaat wel iets doen maar niet de hele wereld. De traagheid haal je iig niet zodanig weg dat de elga lekker de hele dag op 250w gaat pruttelen (wat je eigenlijk wel wilt). Ik zie trouwens dat hij verwarmt op 600w. dit is wat mij betreft al heel netjes want dan moet je gewoon een cop van 5,0 halen over 24 uur gezien. Het gaat je cop-wise dus niet heel veel meer brengen om die 600w manhatten terug te brengen tot een 250 continue..

d
Inderdaad is de flow verhoging een sub-optimalisatie, alhoewel bij Bram-Bos de flow wel heel laag is, vandaar de discussie over zijn systeem.

We waren bezig om uit te testen of het een optie is de temperatuursensor in de retourleiding te plaatsen vlak bij de uitgang van de leemwand. Dan wordt het systeem minder traag. Een regeltechnisch probleem is dat bij stilstand van de pomp de leiding en sensor de temperatuur van de omgeving gaat aannemen en niet meer van de pijp in de leemwand. We zoeken naar een oplossing om de warmtetraagheis van de leemmassa uit het regelcircuit te halen.

Ik merk dat het terugmoduleren tot b,v, 200-300 watt de COP negatief beinvloedt. De vaste basislast van c.a 80W brengt de COP weer naar beneden. Misschien toch beter een aan/uit van minimaal 400W met "uit" maar 28W.
Leuk optimalisatie sommetje maken.

• alberthakvoort
quote:
AUijtdehaag schreef op donderdag 07 april 2016 @ 14:52:
Waar vind ik zo een PAC-SC36NA-E, Albert?
Behalve in italie... (een linkje was al eens voorbijgekomen geloof ik)
Je moet niet de PAC-SC36 hebben, maar de PAC-SE55RA-E (de handleidingen/folders spreken elkaar nogal tegen)

Ik heb er hier nog 3 liggen, zal even navragen of ze alle 3 al verzegd zijn..

Acties:
  • +1Henk 'm!

• hajeetje
  • Registratie: juli 2008
  • Laatst online: 22-09-2018
quote:
fabstar81 schreef op vrijdag 15 april 2016 @ 09:44:
[...]

anders ik wel, ik kan best bij mijn vrouw aankomen dat er "iets nieuws onder de zon" is die ervoor gaat zorgen dat we nagenoeg niks meer aan gas voor verwarming gaan gebruiken, en dat voor het luttele bedrag van 450 euro.

maar als ik dan even later zeg dat we wel even 3k moeten voorschieten, dan schiet zij ook, maar niet voor...

@develdonk, ben je na die ecodan ook eindelijk af van je SWW-gasverbruik?
Dan wordt het dus tijd om een list te bedenken. ;)

• develdonk
Praktische vraag voor Ecodan bezitters: kan ik hier ook een externe boilervat op aansluiten?

(zit toch weer te rekenen aan een zonneboiler)

develdonk wijzigde deze reactie 16-04-2016 18:20 (21%)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Carbon
  • Registratie: juni 2001
  • Laatst online: 16-10 17:15

Carbon

4800Wp + 5400Wp

quote:
alberthakvoort schreef op zaterdag 16 april 2016 @ 23:26:
Er zit een beveiliging op, voor het geval de heater op hol slaat. (toevallig van de week bij een installatie gezien, sww vat zat rond de 80 graden en de Ecodan viel in storing L5)
In het Ecodan design handboek staan 2 voorbeelden met zonnecollectoren!

Met dipswitch SW5-1 kun je de maximaal toelaatbare boiler temperatuur verhogen naar 88 °C
Daarnaast moet je een beveiliging aanbrengen zodat de retour naar de WP niet hoger wordt dan 80°C

Acties:
  • +1Henk 'm!

• fabstar81
salderen...

făbŞŤĄŘ - Mijn PC

• alberthakvoort
quote:
AUijtdehaag schreef op woensdag 20 april 2016 @ 15:48:
[...]

Een beetje tweaker maakt/programmeert dat toch zelf >:)
https://docs.google.com/s...qUWEez_4/edit?usp=sharing

Hoef je alleen nog maar de RV ergens vandaan te halen...
http://www.kijkshop.nl/pr...hermo-hygro-sensor-tx320/

Kon jij geen commando's/instellingen geven via die wifi set?
Die waardes heb ik wel.. maar soms wil een mens wel eens makkelijk doen... >:)

• develdonk
hmmm volgende keer als we boekhouding moeten controleren van Mitsubishi zal ik er eens naar vragen dan... kan me er echt nog steeds niks bij voorstellen... Binnen EU moet je namelijk licenties/keurmerken e.d. krijgen voor apparatuur. En dan kun je natuurlijk niet 1 licentie gebruiken voor 2 type machines's

Acties:
  • +1Henk 'm!

• zeegerd
  • Registratie: juli 2010
  • Laatst online: 09-10 12:22
quote:
DJKroon schreef op zondag 24 april 2016 @ 13:18:
[...]

Dat verhaal klopt wel, europa is in 3 klimaatzone's verdeelt. Dit heeft te maken met de klimaatverschillen. Als het goed is staan er op het energylabel europa in 3 kleuren met klinaatzone.
In spanje is 30 graden buiten normaal, dus die warmtepomp wordt efficienter in koelen dan dat je een unit uit het hoge noorden neemt die eigenlijk nooit 30 graden buiten te verduren hebt. Vaak zie je bijvoorbeeld dat een warmtepomp uit spanje meer max koelvermogen dan verwarmingsvermogen heeft, en kijk ik op me 'hollandse mitsu' dan zie ik daar meer verwarmingsvermogen dan koelvermogen.
Kortom, een spaanse warmtepomp heeft een lagere cop op verwarmen dan een uit finland ondanks dezelfde typeaanduiding.

En als je dat achteraf bedenkt is dat (vindt ik) wel logisch.

Hierbij nog een interresante link waar dit uitgelegd wordt met onderaan het verhaal ban de klimaatzone (misschien handig voor startpost?):
https://www.alklima.nl/ui...egelgeving/erp-richtlijn/
Dit is (mij) bekend en ook niet meer dan logisch (lagere SCOP wordt behaald in koude zone dan in warme bij zelfde systeem), maar dan nog steeds de vraag: heeft een apparaat met precies dezelfde specs, zelfde typenummer, toch een andere techniek aan boord?

Het lijkt me sterk. Los hiervan, er zijn 'nordic' modellen van bepaalde warmtepompen, bedoeld om een zo hoog mogelijke SCOP te halen in koude regionen. Maar die heten niet voor niets 'nordic' - het type is helder. :)

zeegerd wijzigde deze reactie 24-04-2016 14:21 (6%)

2200 Wp ZO 45° + 1710 Wp ZO 5° + 2360 Wp ZW 15° + Daikin US 3.5

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: november 2011
  • Nu online
quote:
DJKroon schreef op zondag 24 april 2016 @ 21:25:
[...]
Het klopt dat die ook elektronisch en daardoor regelbaar is, maar je moet een constante uitstroom hebben dus open en sluiten ze niet maar kan je de doorlaat en daardoor capaciteit regelen icm toerental compressor. Deze elektronische expandeerventielen zie je dan ook op Multi-split en/of VRF systemen en zitten (vermoed ik) niet in de kleine single-split units (simpelweg te duur en te gevoelig voor storingen).
Alle A+ warmtepompen zijn, als ik de handleidingen mag geloven, toerengeregeld met elektronisch ventiel :)
De allergoedkoopste warmtepompen hebben dat niet maar hebben dan dus ook een lagere COP.

'15 Zoe, douchen met wtw en Auer Edel Eau

Acties:
  • +1Henk 'm!

• alberthakvoort
quote:
itchin schreef op maandag 25 april 2016 @ 20:14:
[...]
Tsja, goede vraag. Ik heb geen boiler, dus er geen ervaring mee, maar als ik terugkom van een reis vind ik het wel erg prettig als er warm water is.
Vorig jaar gewoon uit gezet.. Je kan via de vakantie timer regelen dat hij netjes op tijd weer op temperatuur is.. En anders via de app op je telefoon >:)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• mightym
  • Registratie: januari 2010
  • Laatst online: 19:20

mightym

9620 Wp+ 7.5 kW Ecodan

quote:
crazyharrie schreef op maandag 25 april 2016 @ 19:44:
[...]

Ik durf het niet te zeggen, ik denk dat we daar eerstvolgende echt koude winter achter gaan komen. Als er Mitsubishi's tussen zitten die het dan niet trekken hier terwijl een aantal dat wel doet.
Of wanneer er daadwerkelijk onderdelen nodig gaan zijn. Het zal wel goed komen, alleen de snelheid van levering kan uitmaken in het ergste geval.

We gaan het zien....
Welnee, het zijn exact dezelfde machines. Alleen de energielabels verschillen omdat er een ander klimaatprofiel gebruikt wordt. Andere temperaturen geven andere COP waardes, dat is alles.
Anders zou de technische documentatie ook anders moeten zijn en dat is niet het geval.

9620 Wp+ 7.5 kW Mitsubishi Ecodan + 300L boiler

Pagina: 1 2 3 ... 18

Dit topic is gesloten.

Let op:
Er is tegenwoordig ook een vloerverwamings setup topic:
Algemeen (vloer)verwarming setup topic

Apple iPhone 11 Nintendo Switch Lite LG OLED C9 Google Pixel 4 FIFA 20 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Cartech

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True