Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Warmtepomp of cv ketel?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • +1Henk 'm!

• develdonk
  • Registratie: maart 2003
  • Laatst online: 16-11 22:20
Zomer even nieuwsgierig omdat ik zie dat dit topic veel besproken wordt op tweakers; "wij" zitten met name in een ander topic en ik vraag me oprecht af waarom de mensen in dit topic niet een warmtepomp aanschaffen van pak en beet EUR 3.000 en daar EUR 2.300 subsidie op terug vragen en dan vervolgens 40% zuiniger stoken dan de best getunede ketel???

DWTW 2,3m, Ecodan 7,5kw, 8800Wp (oost-west 10° Yingli/Omnik), Rc >5, Hr++, Vera lite

• G_M_C
  • Registratie: december 2003
  • Laatst online: 19:34
Ben benieuwd naar die subsidie. Als die er idd is dan kan ik die afweging maken. Maar volgens mij waren de meeste subsidies vervallen of alleen per regio /gemeente nog evt. beschikbaar.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: oktober 2006
  • Niet online
quote:
G_M_C schreef op zondag 24 april 2016 @ 10:34:
Ben benieuwd naar die subsidie. Als die er idd is dan kan ik die afweging maken. Maar volgens mij waren de meeste subsidies vervallen of alleen per regio /gemeente nog evt. beschikbaar.
http://www.rvo.nl/subsidi...ke-apparaten/warmtepompen
Kom eens onder je steen vandaan ;)

PV Output - Panasonic Hit Kuro/Solar Frontier - 5 kW Mitsubsidie

• Oxellaar
  • Registratie: april 2007
  • Niet online
quote:
develdonk schreef op zondag 24 april 2016 @ 10:32:
Zomer even nieuwsgierig omdat ik zie dat dit topic veel besproken wordt op tweakers; "wij" zitten met name in een ander topic en ik vraag me oprecht af waarom de mensen in dit topic niet een warmtepomp aanschaffen van pak en beet EUR 3.000 en daar EUR 2.300 subsidie op terug vragen en dan vervolgens 40% zuiniger stoken dan de best getunede ketel???
Je hebt zeker een punt, maar gaat toch iets te kort door de bocht.
Lang niet ieder systeem of woning is geschikt voor verwarmen met warmtepomp. Denk aan afgifte systeem en isolatie en nog eens isolatie. En hoogstwaarschijnlijk weet jij dit ook.
Voor veel woningen is de investering heel wat groter dan de aanschaf van alleen een warmtepomp.

Samsung A3050/AR7000 - Elga 3.0

Acties:
  • +1Henk 'm!

• develdonk
quote:
Oxellaar schreef op zondag 24 april 2016 @ 17:07:
[...]

Je hebt zeker een punt, maar gaat toch iets te kort door de bocht.
Lang niet ieder systeem of woning is geschikt voor verwarmen met warmtepomp. Denk aan afgifte systeem en isolatie en nog eens isolatie. En hoogstwaarschijnlijk weet jij dit ook.
Voor veel woningen is de investering heel wat groter dan de aanschaf van alleen een warmtepomp.
isolatie veranderd de totale hoeveelheid warmtevraag per jaar, niks meer niks minder. Waarom zou je de warmtevraag die er nu heerst niet simpelweg met een warmtepomp kunnen genereren? Zolang er bijv vloerverwarming ligt is dit geen enkel probleem...

natuurlijk wel eens dat het niet voor alle woningen geschikt zal zijn...

develdonk wijzigde deze reactie 24-04-2016 19:58 (5%)

DWTW 2,3m, Ecodan 7,5kw, 8800Wp (oost-west 10° Yingli/Omnik), Rc >5, Hr++, Vera lite

Acties:
  • +2Henk 'm!

• fabstar81
  • Laatst online: 16-11 16:47
quote:
hier ben ik ook in geinteresseerd, mede omdat ik jou en anderen al volg in "dat andere topic". Hoewel ik je post een beetje preken voor eigen parochie vind, is het denk ik ook makkelijk praten voor een enorm ingelezen iemand met veul ervaring ondertussen, die zijn 2e warmtepomp zojuist heeft aangeschaft gewoon omdat het kan. ongeveer 6 terravolt aan PV op zijn dak heeft liggen (ook recent uitgebreid) waarmee hij niet alleen 40% zuiniger stookt, maar ook nog eens nagenoeg gratis. O-)

buiten het feit van oxellaar waaraan je voorbij gaat, is het met name de financiele onaantrekkelijkheid, onbekendheid, wirwar van keuzes, en niet te vergeten twijfelachtige milieu-besparing die m.i. ervoor zorgen dat iemand geen WP overweegt. laat staan het feit dat er in NL geen enkele installateur direct met een CV-ketel ook een WP noemt, of uberhaupt geen offertes stuurt (ook uit het andere topic).

sowieso is het beste moment om een WP aan te schaffen t.t.v. het vervangen van de cv-ketel. of je moet bewust kiezen voor een hybride opstelling. maar dan zijn er weer mensen die denken, hybride? wasda? mono-block, bivalent, freon, bomen, bos. CV-ketel hangt binnen uur op oude plaats en doet het gelijk al x% zuiniger dan je oude exemplaar nog zonder dat je hem hebt getuned.

en dan ben ikzelf nog iemand die hem serieus overweegt, maar ook heel erg sceptisch is over de jouw voorgenoemde "500 euro" om zo een ding te hebben (als je hem uit Spanje importeert, etc.). je weet zelf dat daar nog eens een verdubbeling bij komt van afpersers, installateurs, koppelingen, pakkingen, onvoorziene kosten, etc.. En dan heb ik het nog geen eens over de eigenlijk-zou-moeten meetapparatuur (quote Tomexergie) om uberhaupt te zien of je WP wel die 40% zuiniger stookt dan je CV-ketel.

De subsidie is mooi, maar is wel een deels onzekere factor en dán is het geen 500 euro, maar 3000 euro en dan nog komen al die andere kosten erbij. Wat je allemaal wel eerst moet voorschieten sowieso. Volgens mij heb je het dan zelf over een WP die alleen als hybride opstelling kan en je mist dan nog een voorziening voor SWW. Wil je zo een zware WP, dan kom je na aftrek subsidie eerder op 2-4k ipv 500.

:X

făbŞŤĄŘ - Mijn PC

• G_M_C
  • Laatst online: 19:34
d:)b

Dat was ook mijn gedacht erover. Recentelijk een uitgebreid onderzoek gedaan naar het installeren van een Inventum combi 50 VTW systeem, om naast mn ketel te hangen. Dan ben ik op zich handig genoeg om m zelf te installeren, maar al die onzekere factoren icm de onzekerheid over de (hoogte) van de subsidie, maakt dat ik nu meer investeer in lage(re)temperatuur verwarming dan iets anders.

Een belangrijke factor was overigens ook dat moeilijk uit te rekenen was hoeveel elektra het apparaat eigenlijk verbruikt over een heel jaar (gemiddeld).

Enkele jaren geleden voor een appartement eens dubbel glas vervangen door HR++ glas, in de tijd dat daarvoor nog subsidie werd gegeven. Dat werkte simpel, die subsidie werd meteen in de leverprijs van het glas berekend. Je kon vooraf duidelijk uitrekenen hoe dat zat.

Nu met die lijsten met minimale en maximale subsidies ... geen flauw benul eigenlijk en dus geen zekerheid en dus geen animo om een investering te doen.

G_M_C wijzigde deze reactie 25-04-2016 11:36 (8%)

445033

quote:
Na je opmerking ben ik er eens ingedoken. Conclusie, voor mij niet interessant.

Ik kan een warmtepomp alleen gebruiken voor verwarming want ik heb geen plek voor een boiler. Blijft over, alleen voor verwarmen. Ben daarbij uitgegaan van een Elga. Ik stook voor verwarmen 500m3 per jaar weg (en als de kinderen uit huis zijn zal dit alleen maar minder worden). Dat geeft middels een Elga bij dit verbruik een voordeel van ongeveer €110,- per jaar tegen een investering van €2975,- inclusief subsidie. Als je daarbij renteverlies ook nog eens meeneemt ben ik hoog bejaard eer dat ik dat ding heb terugverdient. Tevens heb ik geen overschot aan zonnepaneelstroom wat ik weg kan fikken.

Helaas, feest gaat niet door. ;)

NB: het isoleren van mijn zolderdak en tunen van cv heeft mij een besparing gegeven van 1000m3 per jaar. Nu rond de 900 m3 totaal en ik kom van 1900 m3 per jaar. Levert toch iets meer op dan zo'n warmtepomp.

445033 wijzigde deze reactie 25-04-2016 12:33 (8%)

• CIStem
  • Registratie: augustus 2004
  • Laatst online: 07:47
quote:
fabstar81 schreef op maandag 25 april 2016 @ 10:19:
[...]
buiten het feit van oxellaar waaraan je voorbij gaat, is het met name de financiele onaantrekkelijkheid, onbekendheid, wirwar van keuzes, en niet te vergeten twijfelachtige milieu-besparing die m.i. ervoor zorgen dat iemand geen WP overweegt. laat staan het feit dat er in NL geen enkele installateur direct met een CV-ketel ook een WP noemt, of uberhaupt geen offertes stuurt (ook uit het andere topic).
Precies. Als je een warmtepomp aanschaft en je hebt niets aan isolatie gedaan, dan heb je gewoon op de verkeerde plek geïnvesteerd. Eerst isoleren, dan geschikt maken voor lage-temperatuur verwarming, dan pas een warmtepomp. Anders krijg je van die mensen die 's nachts hun warmtepomp aan moeten laten staan omdat ze anders het huis niet snel genoeg warm krijgen, en dat gaat gewoon ten koste van je investering.

Mocht straks het salderen op PV aangepast worden dan is het wellicht een nuttige toevoeging om je overschot gedurende de dag op te snoepen. Als je de warmtepomp zelf wil stoken dan levert het tussen de 10 en 20 eurocent per bespaarde kuub gas op.

• develdonk
quote:
fabstar81 schreef op maandag 25 april 2016 @ 10:19:
[...]

hier ben ik ook in geinteresseerd, mede omdat ik jou en anderen al volg in "dat andere topic". Hoewel ik je post een beetje preken voor eigen parochie vind, is het denk ik ook makkelijk praten voor een enorm ingelezen iemand met veul ervaring ondertussen, die zijn 2e warmtepomp zojuist heeft aangeschaft gewoon omdat het kan. ongeveer 6 terravolt aan PV op zijn dak heeft liggen (ook recent uitgebreid) waarmee hij niet alleen 40% zuiniger stookt, maar ook nog eens nagenoeg gratis. O-)

sowieso is het beste moment om een WP aan te schaffen t.t.v. het vervangen van de cv-ketel. of je moet bewust kiezen voor een hybride opstelling. maar dan zijn er weer mensen die denken, hybride? wasda? mono-block, bivalent, freon, bomen, bos. CV-ketel hangt binnen uur op oude plaats en doet het gelijk al x% zuiniger dan je oude exemplaar nog zonder dat je hem hebt getuned.

en dan ben ikzelf nog iemand die hem serieus overweegt, maar ook heel erg sceptisch is over de jouw voorgenoemde "500 euro" om zo een ding te hebben (als je hem uit Spanje importeert, etc.). je weet zelf dat daar nog eens een verdubbeling bij komt van afpersers, installateurs, koppelingen, pakkingen, onvoorziene kosten, etc.. En dan heb ik het nog geen eens over de eigenlijk-zou-moeten meetapparatuur (quote Tomexergie) om uberhaupt te zien of je WP wel die 40% zuiniger stookt dan je CV-ketel.

De subsidie is mooi, maar is wel een deels onzekere factor en dán is het geen 500 euro, maar 3000 euro en dan nog komen al die andere kosten erbij. Wat je allemaal wel eerst moet voorschieten sowieso. Volgens mij heb je het dan zelf over een WP die alleen als hybride opstelling kan en je mist dan nog een voorziening voor SWW. Wil je zo een zware WP, dan kom je na aftrek subsidie eerder op 2-4k ipv 500.

:X
Hi Fabstar: Helemaal eens met je betoog; mijn post had enkel en alleen 1 doel: mede tweakers op de hoogte brengen van wat er allemaal bestaat en mogelijk is. Ik zie in jouw post (en de post daaronder) allemaal reacties staan van mensen die het niet relevant vinden of andere redenaties hebben. Opzich allemaal prima; ik hoop dat ik er in ieder geval 1 persoon mee geholpen heb die nu wellicht gaat googlen om te kijken wat een warmtepomp is en hoe de ISDE subsidie regeling er uit ziet. Niet meer en niet minder... Ik had het destijds in de bouw erg op prijs gesteld als andere mensen me op bepaalde zaken gewezen hadden dus dit probeer ik nu ook naar andere te doen :)

en begrijp me niet verkeerd; ik ben niet van Greenpeace; ik wil niet mijn eigen set-up "opdringen".
Ik heb zelf een financieel beroep en redeneer enkel en alleen vanuit een TVT perspectief. Rest is daar voor mij ondergeschikt aan met 3 kinderen die ik ook een goede toekomst wil geven...

Mocht je interesse hebben dan wil ik je altijd mijn shopping lijstje sturen van de 1e warmtepomp. Tuurlijk komt er nog EUR 250 bij voor stek monteur en EUR 200 voor installatie. Maar al met al moet je tussen de EUR 1K-1,5K dat ding (makkelijk) "wit" hebben kunnen hangen, zonder dat je 1 vinger zelf gedaan hebt.

445033

quote:
develdonk schreef op maandag 25 april 2016 @ 12:51:
[...]

Hi Fabstar: Helemaal eens met je betoog; mijn post had enkel en alleen 1 doel: mede tweakers op de hoogte brengen van wat er allemaal bestaat en mogelijk is. Ik zie in jouw post (en de post daaronder) allemaal reacties staan van mensen die het niet relevant vinden of andere redenaties hebben. Opzich allemaal prima; ik hoop dat ik er in ieder geval 1 persoon mee geholpen heb die nu wellicht gaat googlen om te kijken wat een warmtepomp is en hoe de ISDE subsidie regeling er uit ziet. Niet meer en niet minder... Ik had het destijds in de bouw erg op prijs gesteld als andere mensen me op bepaalde zaken gewezen hadden dus dit probeer ik nu ook naar andere te doen :)

en begrijp me niet verkeerd; ik ben niet van Greenpeace; ik wil niet mijn eigen set-up "opdringen".
Ik heb zelf een financieel beroep en redeneer enkel en alleen vanuit een TVT perspectief. Rest is daar voor mij ondergeschikt aan met 3 kinderen die ik ook een goede toekomst wil geven...

Mocht je interesse hebben dan wil ik je altijd mijn shopping lijstje sturen van de 1e warmtepomp. Tuurlijk komt er nog EUR 250 bij voor stek monteur en EUR 200 voor installatie. Maar al met al moet je tussen de EUR 1K-1,5K dat ding (makkelijk) "wit" hebben kunnen hangen, zonder dat je 1 vinger zelf gedaan hebt.
TVT is voor mij de enige reden dat ik het niet ga doen. (En ik heb ook een financiële achtergrond). Gewoon isoleren en bewust (niet) stoken.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: september 2001
  • Laatst online: 19:27

teacher

Moderator Consumentenelektronica

Dysgaf!

Wise enough to play the fool

• fabstar81
quote:
develdonk schreef op maandag 25 april 2016 @ 12:51:
[...]

in mijn post vindt je wat mij betreft zeker geen reactie dat ik het niet relevant vind, maar wel een persoonlijke redenatie van je vraag.

Ikzelf ervaar het in mijn omgeving ook. Als ik noem een warmtepomp te overwegen is het al snel "daar heb je hem weer met zijn groene geneuzel". Niemand die eens vraagt hoe, wat, waarom dan? Mensen in mijn omgeving die binnenkort hun ketel moeten vervangen en ik hun vertel een warmtepomp te kunnen overwegen of iig mee te nemen in hun keuze dan nijgt de discussie al snel naar "warmtepomp? dat kost toch heel veel electriciteit? wat kan je daarmee? ik heb geen zonnepanelen". pffrt, etc..

nu heb ik mij al flink ingelezen, lees al een dik jaar mee in het topic en nog snap ik er niet veel van, laat staan mijn spreekpartners die zich nog geen eens hebben ingelezen. tel daarbij op dat lokale installateurs niet eens offertes sturen of net als de gemiddelde nederlander van toeten noch blazen weten en voila...

nogmaals, als ik naar mijn eigen situatie kijk dan interesseer je je ook niet direct ervoor zolang de ketel werkt en het huis wordt warm. onze ketel moest vervangen worden en wat doen de meeste mensen, die bellen hun bedrijfje waar ze het ketelonderhoudscontract hebben op en zeggen: "ketel stuk, wil nu nieuwe want wil warm". en bam, de volgende dag hangt daar een fonkelnieuwe ketel die doet wat ze vragen.

met een WP is dat gewoon niet mogelijk. daarin wil je je eerst goed en flink inlezen, als je hem uberhaupt al overweegt als je er al eens over gehoord hebt. van remeha's, vaillants en andere grote ketelmerken om de haverklap geld terug acties voor nieuwe ketels, maar van een WP nog nooit een reclame gezien. misschien met de eneco warmtewinner dat er iets meer bekendheid komt en mensen de warmtepomp begint te dagen. met een WP moet je direct ook al anders gaan stoken, 24/7 op (extreem) lage temperaturen is aan te raden wat ook weer haaks staat op de publieke opinie want is toch onzuinig? zonder (voor)kennis is het gewoon onmogelijk om bij iedereen een WP op te hangen.

3 jaar geleden hebben wij onze ketel op dezelfde manier vervangen. hadden net een setje PV, ketel ging langzaam aan begeven en had net tijd genoeg om mijzelf een type ketel uit te zoeken. had ik toen beter geweten wat ik de jaren erna allemaal zou hebben gedaan aan milieu- en portemonneebesparende maatregelen had ik uiteraard ook voor een WP gekozen. alleen ben ik van het in 1 keer goed doen en zou ik direct een zware-onder-alle-omstandigheden-warmtepomp willen hebben. en dan kost het wel weer flink meer in aanschaf dan een ketel..

nu ben ik wel geld kwijt als ik binnen de subsidieperiode een WP ophang, want de ketel hangt er al en die is dan hooguit 5 jaar oud. hop, 1800 euro weggegooid wat ik iig aan stroom had kunnen verbranden. komt bij dat we nu nog maar op 500-600 m3 per jaar zitten en dan is de investering voor een WP wel erg hoog voor die laatste paar kuubjes.

maar ach...misschien als ik nog eens de hoofdprijs win komende paar jaar en de vrouw is het er mee eens dan komt ie er zeker! ik zal binnenkort, of ooit, toch ook maar eens in het topic een situatieschets geven om te komen tot een advies zodat ik wat gerichter kan zoeken.

făbŞŤĄŘ - Mijn PC

• Prosac
  • Registratie: november 2010
  • Laatst online: 17:13
quote:
Spijtig dat het alleen voor aankopen na 1 januari 2016 geldt. 4 maanden te vroeg gekocht dus. ;(

445033

Met 500 m3 per jaar haal je hem er nooit uit. Heb toevallig vanochtend gebeld met een installateur die warmtepompen levert en dus graag wil verkopen en die raadde hem mij echt af met mijn 500m3 aan verwarming kuubjes. Meneer, dat gaat u nooit terugverdienen, zelfs niet met de huidige subsidie. En die conclusie trok ik zelf ook al.

445033

quote:
Prosac schreef op maandag 25 april 2016 @ 15:25:
[...]

Spijtig dat het alleen voor aankopen na 1 januari 2016 geldt. 4 maanden te vroeg gekocht dus. ;(
Better Call Saul. Die kan goed data veranderen op papierwerk. :+

• CIStem
Een warmtepomp is best een goed idee, en de warmte die je eruit krijgt is per definitie goedkoper dan stoken met gas. Je krijgt simpelweg meer Joules per euro. Het stelt wel andere eisen aan je woning, en met name isolatie en de wijze van warmteafgifte.

Ik blijf bij mijn standpunt dat ook voor warmtepompen het 's nachts doorstoken energetisch gezien gewoon onverstandig is. Bij goede isolatie en een goed warmteafgifte systeem moet je gewoon weg kunnen komen met een wat extra opwarmtoeslag (zwaardere warmtepomp) of eventueel een langere aanwarmtijd.

Maar zodra je het als een investering gaat zien, omdat het je gas gaat besparen, dan gaat het als snel mis. Vooral de hybride oplossingen hebben hier last van, want die draaien immers naast een al bestaand systeem. Een warmtepomp als investering, met besparing als rendement, is gewoon voor veel mensen te weinig. De warmtepomp in renovatieprojecten kan uit bij een goede overcapaciteit aan zonnepanelen, maar die vergen een nog grotere investering.

Kijk je echter naar de afweging of CV ketel of warmtepomp (dus monovalent), dan gaat het vooral over het verschil in aanschaf tussen een CV ketel of een warmtepomp. Een beetje ketel kost 1300 euro. Met de subsidie voor warmtepompen komt de aanschaf van een warmtepomp daar in de buurt (niet geheel zonder reden als je mij vraagt: dat is het doel van die subsidie).

Als ik nu een nieuwbouwhuis zou overwegen, dan zou ik op dit moment een warmtepomp kiezen als vervanging van een CV ketel. Zeker gezien de toekomst van salderen, gasprijs en de subsidie op dit moment.

• zeegerd
  • Registratie: juli 2010
  • Laatst online: 11-11 11:47
We staan op het punt dat de CV-ketel vervangen moet worden. Waarom toch weer een CV-ketel?

In elk geval: de buurman installeert hem, als er iets mis is kan hij er snel bij. Werkt direct en zal (toch redelijk) zuiniger zijn dan de oude (1996).

Nodig als alternatief:
- (LL) warmtepomp voor boven, of IR-panelen. Beide redelijke investering en/of werking niet helemaal duidelijk/onbekend.
- (ventilatie)warmtepomp(boiler) - voor SWW. Met subsidie. Maar onduidelijk of dit het gaat trekken qua WAF en twee kleine kinderen, die nog weleens in bad gaan. Plus: toch redelijk wat verhalen over twijfelachtige (non-)werking en herrie. Aanvullend wellicht: zonnecollector (kan op zich qua ZO-dak, ook met subsidie) en/of elektrische naverwarmer (elektra moet enigszins aangepast worden, er hangt nog wel een ongebruikt krachtstroomautomaat, maar de bedrading is er niet).
- douche-WTW - mij nog steeds niet duidelijk of dit mogelijk is bij ons, even checken nog maar zou in geval van boiler nogal handig zijn. Sowieso trouwens, ook al blijft het gas. :)
- inductiekoken, dwz, dan gaan we ook echt gasloos.

Een 'heel' ander alternatief is een LWWP, maar dan zouden we LTV moeten laten aanleggen. Plus (wat mij betreft) ook weer levering SWW, plus: waar de buitenunit te plaatsen en redelijk te koppelen aan LTV/SWW? Ik weet dat zo nog niet.

Al met al toch redelijke investeringen en vooral mbt SWW wat onzekerheid (ik zou het wel aandurven, WAF te laag).

2200 Wp ZO 45° + 1710 Wp ZO 5° + 2360 Wp ZW 15° + Daikin US 3.5

445033

quote:
CIStem schreef op maandag 25 april 2016 @ 15:57:
Een warmtepomp is best een goed idee, en de warmte die je eruit krijgt is per definitie goedkoper dan stoken met gas. Je krijgt simpelweg meer Joules per euro. Het stelt wel andere eisen aan je woning, en met name isolatie en de wijze van warmteafgifte.

Ik blijf bij mijn standpunt dat ook voor warmtepompen het 's nachts doorstoken energetisch gezien gewoon onverstandig is. Bij goede isolatie en een goed warmteafgifte systeem moet je gewoon weg kunnen komen met een wat extra opwarmtoeslag (zwaardere warmtepomp) of eventueel een langere aanwarmtijd.

Maar zodra je het als een investering gaat zien, omdat het je gas gaat besparen, dan gaat het als snel mis. Vooral de hybride oplossingen hebben hier last van, want die draaien immers naast een al bestaand systeem. Een warmtepomp als investering, met besparing als rendement, is gewoon voor veel mensen te weinig. De warmtepomp in renovatieprojecten kan uit bij een goede overcapaciteit aan zonnepanelen, maar die vergen een nog grotere investering.

Kijk je echter naar de afweging of CV ketel of warmtepomp (dus monovalent), dan gaat het vooral over het verschil in aanschaf tussen een CV ketel of een warmtepomp. Een beetje ketel kost 1300 euro. Met de subsidie voor warmtepompen komt de aanschaf van een warmtepomp daar in de buurt (niet geheel zonder reden als je mij vraagt: dat is het doel van die subsidie).

Als ik nu een nieuwbouwhuis zou overwegen, dan zou ik op dit moment een warmtepomp kiezen als vervanging van een CV ketel. Zeker gezien de toekomst van salderen, gasprijs en de subsidie op dit moment.
Leg mij nu eens in cijfers uit waarom het voor mij, met 500 m3 voor verwarmen en 400m3 voor overig, goedkoper is te stoken met een warmtepomp?

Als ik het doorreken kom ik nooit goedkoper uit. :? Ik kom voor verwarmen op een nettobesparing van €110,- per jaar met een investering van €2975,-. Ik heb dit berekend voor een Elga. Dat kan je toch geen interessante investering vinden?

• _JGC_
  • Registratie: juli 2000
  • Laatst online: 18:54
400m3 voor overig verbruik kan ik me niet indenken, dan heb je het over een gezin met kinderen die liefst elke dag een uur onder de douche staan in combinatie met een vrouw die van koken houdt.

Een warmtepomp alleen heeft geen zin. Als je uiteindelijk een DWTW en een zonneboiler hebt staan is de warmtepomp samen met een inductiekookplaat het laatste zetje om die hele gasleiding op te heffen, pas dan ga je besparen met een dergelijk laag verbruik.

• CIStem
quote:
Musicmasters schreef op maandag 25 april 2016 @ 18:02:
[...]
Leg mij nu eens in cijfers uit waarom het voor mij, met 500 m3 voor verwarmen en 400m3 voor overig, goedkoper is te stoken met een warmtepomp?

Als ik het doorreken kom ik nooit goedkoper uit. :? Ik kom voor verwarmen op een nettobesparing van €110,- per jaar met een investering van €2975,-. Ik heb dit berekend voor een Elga. Dat kan je toch geen interessante investering vinden?
Uit een kuub gas haal je, afhankelijk hoe je ketel stookt, de bovenwaarde of onderwaarde van de calorische waarde van gas. De verwarming draait bijvoorbeeld meer richting bovenwaarde vanwege een lagere retour, daar waar SWW meer onderwaarde doet omdat de retour best wel warm is. Laten we dat eens eerlijk behandelen dan. Nemen we een COP van 4 voor de warmtepomp.

Bovenwaarde:
1 m3 gas = 35,17 MW = 9,769 kWh warmte
9,769 / 4 = 2,44 kWh elektra

Onderwaarde:
1 m3 gas = 31,65 MW = 8,7917 kWh warmte
8,7917 / 4 = 2,20 kWh elektra

Ga je dan een beetje uit van zeg 60 eurocent voor een kuub gas, dan kun je dat vervangen voor 49 eurocent elektra of voor 44 eurocent voor SWW (bij 20 cent per kWh). Voor verwarming win je dan 11 cent per kuub, SWW doet dan 16 cent.

In jouw situatie is dat dan 0,11 * 500 + 0,16*400 = 119 euro per jaar. Zou je een super slechte ketel hebben dan wordt het eens maximaal 144 euro per jaar.

Je kan wat stoeien met de nummertjes hierboven, maar ik kom altijd op dezelfde conclusie: een warmtepomp kopen als investering, en dan het rendement uit de besparing halen, is gewoon niet rendabel genoeg. Ik heb overigens de aanschaf van eventuele zonnepanelen niet meegenomen. Je kan natuurlijk prima de kWh prijs uit zo'n installatie berekenen, maar dat hangt heel erg van je situatie af.

Vandaar ook mijn opmerking over warmtepompen als vervanging van een nieuwe CV ketel. Dan spaar je de aanschaf van de CV ketel uit, en dan gaat het een stuk sneller natuurlijk.

Ja besparen op SWW via een warmtepomp verdien je sneller terug dan verwarmen, per kuub gas gekeken.

CIStem wijzigde deze reactie 25-04-2016 19:58 (6%)

445033

quote:
_JGC_ schreef op maandag 25 april 2016 @ 19:49:
400m3 voor overig verbruik kan ik me niet indenken, dan heb je het over een gezin met kinderen die liefst elke dag een uur onder de douche staan in combinatie met een vrouw die van koken houdt.

Een warmtepomp alleen heeft geen zin. Als je uiteindelijk een DWTW en een zonneboiler hebt staan is de warmtepomp samen met een inductiekookplaat het laatste zetje om die hele gasleiding op te heffen, pas dan ga je besparen met een dergelijk laag verbruik.
Klopt toch echt. In de zomermaanden wordt hier zo'n 30 m3 per maand voor overig gebruikt. Bad wordt iedere dag 1x gevuld en dan wordt er nog gekookt op gas. 01 juni t/m 31 augustus is 88 m3 vorig jaar.

• Benedict Tokkie
  • Registratie: februari 2015
  • Laatst online: 02-04-2017
Uitstekende postings van fabstar81, die een aantal problemen precies aanwijst.

Het is gigantisch complexe materie voor de gemiddelde Nederlander, daarbij is het BIZAR moeilijk om objectieve informatie te vergaren. Ik heb inmiddels al heel veel gelezen maar heb er nog steeds de ballen verstand van. En dan ben ik nog opgeleid om moeilijke dingen te begrijpen.

Ervaringen van anderen zeggen weinig tot je exact weet wat de situatie is van die anderen en hoe dat zich verhoudt tot jouw situatie. Er zijn geen reviews waar je op terug kan vallen, installateurs hebben vaak weinig verstand van hetgeen ze verkopen.

En er zijn aardig wat horrorverhalen van mensen die voor heel veel geld WP installaties hebben laten installeren, die vervolgens niet goed werkten. Mijn oom (handige jongen, heeft een huis gebouwd met alles er op en eraan) heeft een L/W WP, in zijn eerste winter was er meteen een ernstig defect waardoor ie de hele winter zonder werkende WP zat. Zie maar eens reparateur te vinden, iemand met verstand van zaken. Dat duurde dus een hele tijd. Gelukkig had ie zijn CV ketel laten hangen als backup, anders was het blauwbekken geblazen.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• develdonk
quote:
CIStem schreef op maandag 25 april 2016 @ 19:54:
[...]

Uit een kuub gas haal je, afhankelijk hoe je ketel stookt, de bovenwaarde of onderwaarde van de calorische waarde van gas. De verwarming draait bijvoorbeeld meer richting bovenwaarde vanwege een lagere retour, daar waar SWW meer onderwaarde doet omdat de retour best wel warm is. Laten we dat eens eerlijk behandelen dan. Nemen we een COP van 4 voor de warmtepomp.

Bovenwaarde:
1 m3 gas = 35,17 MW = 9,769 kWh warmte
9,769 / 4 = 2,44 kWh elektra

Onderwaarde:
1 m3 gas = 31,65 MW = 8,7917 kWh warmte
8,7917 / 4 = 2,20 kWh elektra

Ga je dan een beetje uit van zeg 60 eurocent voor een kuub gas, dan kun je dat vervangen voor 49 eurocent elektra of voor 44 eurocent voor SWW (bij 20 cent per kWh). Voor verwarming win je dan 11 cent per kuub, SWW doet dan 16 cent.

In jouw situatie is dat dan 0,11 * 500 + 0,16*400 = 119 euro per jaar. Zou je een super slechte ketel hebben dan wordt het eens maximaal 144 euro per jaar.

Je kan wat stoeien met de nummertjes hierboven, maar ik kom altijd op dezelfde conclusie: een warmtepomp kopen als investering, en dan het rendement uit de besparing halen, is gewoon niet rendabel genoeg. Ik heb overigens de aanschaf van eventuele zonnepanelen niet meegenomen. Je kan natuurlijk prima de kWh prijs uit zo'n installatie berekenen, maar dat hangt heel erg van je situatie af.

Vandaar ook mijn opmerking over warmtepompen als vervanging van een nieuwe CV ketel. Dan spaar je de aanschaf van de CV ketel uit, en dan gaat het een stuk sneller natuurlijk.

Ja besparen op SWW via een warmtepomp verdien je sneller terug dan verwarmen, per kuub gas gekeken.
CIstem; de berekening die jij maakt is al paar keer voorbij gekomen in een ander topic. probleem is dat je het rendement van de ketel niet goed meeneemt. Op SWW is het rendement veeel lager van de ketel (en de besparing dus hoger) echter (en dat is nog belangrijker) is een ketel ook voor ruimteverwarming een stuk onzuiniger dan de calorische waarde die je hierboven schetst (los van het feit dat hij ook paar 100 kwh per jaar nog verbruikt maar dat reken ik nog niet eens mee). Al met al dus theoretische correcte benadering maar meerdere praktijkdata hebben uitgewezen dat je zo niet mag rekenen.

Verder zijn de prijzen voor gas en elektra die je hierboven schetst de prijzen van vorig jaar. Gas is 15% duurder geworden per 1 jan (overheid) en elektra 10% goedkoper door alle belastingen.

develdonk wijzigde deze reactie 26-04-2016 07:15 (3%)

• CIStem
quote:
develdonk schreef op dinsdag 26 april 2016 @ 07:14:
[...]
Verder zijn de prijzen voor gas en elektra die je hierboven schetst de prijzen van vorig jaar. Gas is 15% duurder geworden per 1 jan (overheid) en elektra 10% goedkoper door alle belastingen.
Dat is waar, en dan worden de prijzen iets anders. Maar het schaalt allemaal linear, en zelfs dan kom je misschien eens op het dubbele, misschien ooit eens op het drie dubbele. Dan is het nog steeds maximaal 300 euro per jaar bij een besparing van 900 kuub gas.

Voor mij nog steeds geen afdoende motivatie om naast mijn CV ketel een warmtepomp te plaatsen. Als de CV ketel stuk gaat, en er moet een nieuwe komen, dan wellicht. Maar een hybride, bivalente oplossing zie ik geen nut voor.

• fabstar81
mocht ik voor een WP gaan om de laatste 5-600 m3 te verleggen naar stroom, dan zal het ook een WP worden die meteen goed is in alle omstandigheden (te grote extremen daargelaten). hoewel ik de ketel wel zal laten hangen. het ding is pas nu 3-4 jaar oud.

făbŞŤĄŘ - Mijn PC

• Joris 407
  • Registratie: mei 2013
  • Laatst online: 17:15
quote:
develdonk schreef op dinsdag 26 april 2016 @ 07:14:
[...]

Ben net overgestapt naar energiedirect..oei, niet de groenste. Maar ik heb, voor zover ik me kan heugen, nog nooit zo weinig betaald voor gas. Minder dan 0,57 euro.

12 x Yingli PANDA YL215C-24b (mono 2580wp) op SMA SB2500TLST-21 op ZZW 35gr. Castricum http://pvoutput.org/intraday.jsp?id=22114&sid=19999; Govecs Go! S2.4 elektrische scooter

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Ray
  • Registratie: december 2000
  • Nu online
quote:
fabstar81 schreef op dinsdag 26 april 2016 @ 14:23:
mocht ik voor een WP gaan om de laatste 5-600 m3 te verleggen naar stroom, dan zal het ook een WP worden die meteen goed is in alle omstandigheden (te grote extremen daargelaten). hoewel ik de ketel wel zal laten hangen. het ding is pas nu 3-4 jaar oud.
Echter wat ga je doen met je gasaansluiting ? Hou je die ? dat kost je iets van 20 euro per maand puur voor backup. Sluit je af en en je WP valt uit ben je zo snel ook weer niet aangesloten (en wat kost dat?)

een WP is vooral mooi als hij compleet, en betrouwbaar, je complete verwarming en sww over kan nemen. Echter dan praat je over een serieuze investering.

dat is dus de overweging die ik ook maak en vooralsnog laat ik mooi de ketel hangen (die overigens ook pas 5 jaar oud is)

Wat ik wel jammer vind is dat voor huishoudens er nog geen combi warmtepomp is die zowel airco als cv kan doen. Ik laat binnenkort een 7 kw warmtepomp hangen voor airco maar daarop kan ik geen cv module bijzetten. dat zou een mooie combinatie zijn.

Ray wijzigde deze reactie 26-04-2016 19:55 (12%)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• BenEco
  • Registratie: januari 2014
  • Niet online
quote:
Ray schreef op dinsdag 26 april 2016 @ 19:53:
[...]
[-]
Wat ik wel jammer vind is dat voor huishoudens er nog geen combi warmtepomp is die zowel airco als cv kan doen. Ik laat binnenkort een 7 kw warmtepomp hangen voor airco maar daarop kan ik geen cv module bijzetten. dat zou een mooie combinatie zijn.
?

L/L WP Samsung 3.5 & 2.5kW, L/W WP Panasonic 5 kW WC05H3E5, ZB Q-Solar 380L 10m2 & ZB OEG 150L & 3kW, 3330/1820/2660Wp Zuid, Nissan Leaf 30kWh, Nissan Leaf 2.Zero Edition

• Proton_
  • Registratie: november 2011
  • Laatst online: 19:09
quote:
Joris 407 schreef op dinsdag 26 april 2016 @ 19:06:
[...]
Ben net overgestapt naar energiedirect..oei, niet de groenste. Maar ik heb, voor zover ik me kan heugen, nog nooit zo weinig betaald voor gas. Minder dan 0,57 euro.
Qurrent gemist? Groen gas voor €0,55

'15 Zoe, douchen met wtw en Auer Edel Eau

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Rhaelak
  • Registratie: januari 2015
  • Laatst online: 13:24
quote:
[...]

een WP is vooral mooi als hij compleet, en betrouwbaar, je complete verwarming en sww over kan nemen. Echter dan praat je over een serieuze investering.

dat is dus de overweging die ik ook maak en vooralsnog laat ik mooi de ketel hangen (die overigens ook pas 5 jaar oud is)
Hier sluit ik me bij aan. De woning die we gekocht hebben (bestaande) is uit 2011 en voorzien van een CV ketel, van dus net 5 jaar oud.

We hadden gelijk vloerverwarming en een WP kunnen laten installeren, maar we hebben juist bewust ervoor gekozen om eerst een zonneboiler, zonnepanelen en een inductieplaat te installeren. Vervolgens gaan we het 1 of 2 stookseizoenen aankijken hoe en op welke temperatuur we het huis aangenaam warm kunnen stoken.

Daarna wordt het of een houtkachel (boilervat is voorzien van aansluitingen om deze mee op te stoken), hoge WAF, of een WP i.c.m. convectoren voorzien van DBE's beneden en boven de radiatoren vervangen voor LTV convectoren.

Hoe mooi een ELGA ook is, ik zou niet kiezen voor een hybride oplossing. Het is dan alles of niets-> volledig WP of niet.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Joris 407
quote:
Proton_ schreef op dinsdag 26 april 2016 @ 20:33:
[...]

In mijn geval Qurrent 474 euro en energie direct 262 euro per jaar. Groot verschil

12 x Yingli PANDA YL215C-24b (mono 2580wp) op SMA SB2500TLST-21 op ZZW 35gr. Castricum http://pvoutput.org/intraday.jsp?id=22114&sid=19999; Govecs Go! S2.4 elektrische scooter

• Joris 407
quote:
Joris 407 schreef op dinsdag 26 april 2016 @ 21:49:
[...]

In mijn geval voor het totaal Qurrent 474 euro en energie direct 262 euro per jaar. Groot verschil

445033

quote:
Joris 407 schreef op dinsdag 26 april 2016 @ 19:06:
[...]

Ik kijk altijd wat ik netto ga betalen en dat betekent meestal met mijn lage verbruik diegene met de hoogste welkomstpremie. Zit nu tot november bij Essent, niet de laagste tarieven, maar wel een welkomstpremie van €250,-. Op Gaslicht.com kan je dat mooi vergelijken.

Daarom hier ook geen warmtepomp. Of ik €95,- of €85,- per maand betaal, dat is mij de investering (helaas) niet waard.

• AUijtdehaag
  • Niet online
Als ik mijn mening hier mag geven...

Er wordt hier erg veel gekeken met korte termijn visie.
Kijk eens om je heen zou ik zeggen, het begint al aardig op duitsland te lijken met zijn zonnepanelen.
Zo te zien wordt gas (nog) duurder. Ook daar zal men in de toekomst moeten vernieuwen aan pijpleidingen, onderhoud, inkoop hoog calorisch gas (rusland?), aanpassingen HR-ketels

Er is nu een mooie subsidie regeling op l/w warmtepompen, stap (of trap?) er in zou ik zeggen.
Wil niet zeggen dat je, je gas meteen op moet zeggen, maar je hebt al wat achter de hand.
Zeker in combinatie met zonnepanelen.
Stroom wordt "bijna" gratis.
Salderen houdt een keer op, laat die warmtepomp maar draaien overdag.

(AUijtdehaag heeft geen glazen bol, dus ik kan het compleet verkeerd hebben)

AUijtdehaag wijzigde deze reactie 27-04-2016 12:56 (12%)

• BarryH
  • Registratie: maart 2011
  • Laatst online: 20:01
quote:
zeegerd schreef op maandag 25 april 2016 @ 16:06:
We staan op het punt dat de CV-ketel vervangen moet worden. Waarom toch weer een CV-ketel?

In elk geval: de buurman installeert hem, als er iets mis is kan hij er snel bij. Werkt direct en zal (toch redelijk) zuiniger zijn dan de oude (1996).

Nodig als alternatief:
- (LL) warmtepomp voor boven, of IR-panelen. Beide redelijke investering en/of werking niet helemaal duidelijk/onbekend.
- (ventilatie)warmtepomp(boiler) - voor SWW. Met subsidie. Maar onduidelijk of dit het gaat trekken qua WAF en twee kleine kinderen, die nog weleens in bad gaan. Plus: toch redelijk wat verhalen over twijfelachtige (non-)werking en herrie. Aanvullend wellicht: zonnecollector (kan op zich qua ZO-dak, ook met subsidie) en/of elektrische naverwarmer (elektra moet enigszins aangepast worden, er hangt nog wel een ongebruikt krachtstroomautomaat, maar de bedrading is er niet).
- douche-WTW - mij nog steeds niet duidelijk of dit mogelijk is bij ons, even checken nog maar zou in geval van boiler nogal handig zijn. Sowieso trouwens, ook al blijft het gas. :)
- inductiekoken, dwz, dan gaan we ook echt gasloos.

Een 'heel' ander alternatief is een LWWP, maar dan zouden we LTV moeten laten aanleggen. Plus (wat mij betreft) ook weer levering SWW, plus: waar de buitenunit te plaatsen en redelijk te koppelen aan LTV/SWW? Ik weet dat zo nog niet.

Al met al toch redelijke investeringen en vooral mbt SWW wat onzekerheid (ik zou het wel aandurven, WAF te laag).
Ik heb een ELGA met gewone radiatoren. De radiatoren hebben overcapaciteit (ca. 2 maal denk ik) doordat ik het huis heb nageisoleerd.
als je 500 m3 gas gebruikt kan je wellicht ook een heel eind komen met een WPboiler die je ook gebruikt voor CV?

2880PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, vloerisolatie, zonnecombiboiler, HR++,dakisolatie, Elga L/W WP, Ioniq EV

• Ray
  • Nu online
quote:
is dat nu samsung ? daar ben ik vorige week geweest op het dealer kantoor en ze hebben me dit niet verteld.. Enorm nadeel is dat ik persoonlijk de nieuwe airco lijn van ze enorm lelijk vindt maar dit brengt toch weer twijfel. Ik heb Daikin er ook over gesproken en nog twee andere merken die het niet hebben.

waar heb je dit plaatje vandaan en weet je wat de EEV kit is ?

er is namelijk wel een systeem wat ik ken en daarbij worden de airco units aangestuurd met warm / koud water ipv koudemiddel direct. Die variant werd me sterk afgeraden.

Ray wijzigde deze reactie 27-04-2016 14:17 (19%)

• BenEco
  • Registratie: januari 2014
  • Niet online
quote:
Ray schreef op woensdag 27 april 2016 @ 14:13:
[...]

is dat nu samsung ? daar ben ik vorige week geweest op het dealer kantoor en ze hebben me dit niet verteld.. Enorm nadeel is dat ik persoonlijk de nieuwe airco lijn van ze enorm lelijk vindt maar dit brengt toch weer twijfel. Ik heb Daikin er ook over gesproken en nog twee andere merken die het niet hebben.

waar heb je dit plaatje vandaan en weet je wat de EEV kit is ?

er is namelijk wel een systeem wat ik ken en daarbij worden de airco units aangestuurd met warm / koud water ipv koudemiddel direct. Die variant werd me sterk afgeraden.
http://www.samsung-airco....n/eco-heating-system-tdm/

L/L WP Samsung 3.5 & 2.5kW, L/W WP Panasonic 5 kW WC05H3E5, ZB Q-Solar 380L 10m2 & ZB OEG 150L & 3kW, 3330/1820/2660Wp Zuid, Nissan Leaf 30kWh, Nissan Leaf 2.Zero Edition

• fabstar81
quote:
[...]

Echter wat ga je doen met je gasaansluiting ? Hou je die ? dat kost je iets van 20 euro per maand puur voor backup. Sluit je af en en je WP valt uit ben je zo snel ook weer niet aangesloten (en wat kost dat?)

tsja...afhankelijk van het type WP je kiest (qua vermogen) kan je je gasaansluiting opzeggen of niet. de 500 euro die develdonk noemt in de OP is een 5 kW WP en zou in menig huis voldoende zijn volgens hem, is zijn stelling in de OP. Meelezend in het WP-topic zie ik toch dat mensen met een Elga (ook ongeveer 5 kW volgens mij) of vergelijkbare WP na een paar dagen echte kou tóch moeten bijstoken met de ketel. Niet veel, misschien 50 kuub per jaar, maar is toch gas.

Dus ja, het is het 1 of het ander. Of je koopt zo een goedkope "500 euro" WP en je moet als backup je gas laten hangen (kosten: 45 vastrecht + 111,42 netwerkkosten = +-150 euro per jaar + 50*0,57 = 175-200 euro, afhankelijk van leverancier; vandebron bijv. 75 vastrecht :X ).

Of je koopt een zwaardere WP van niet 500 euro (iemand een idee van de kosten van een zwaardere potentieel gas-loos versie WP) en je spaart ook nog eens 175-200 euro per jaar extra uit vanwege het gas afsluiten.

Simpel rekensommetje.
quote:
Proton_ schreef op dinsdag 26 april 2016 @ 20:33:
[...]

Qurrent heeft helaas geen welkomstpremie, maar wel winddelen a 55 euro. Echter, ik wek al teveel op, dus wat heb je aan nog meer kWh?
quote:
AUijtdehaag schreef op woensdag 27 april 2016 @ 12:04:

Kijk eens om je heen zou ik zeggen, het begint al aardig op duitsland te lijken met zijn zonnepanelen.
Zo te zien wordt gas (nog) duurder. Ook daar zal men in de toekomst moeten vernieuwen aan pijpleidingen, onderhoud, inkoop hoog calorisch gas (rusland?), aanpassingen HR-ketels

Er is nu een mooie subsidie regeling op l/w warmtepompen, stap (of trap?) er in zou ik zeggen.
Wil niet zeggen dat je, je gas meteen op moet zeggen, maar je hebt al wat achter de hand.

jij mag altijd je mening geven _/-\o_

maarrrr....ik denk dat je voorbij gaat aan het financiele plaatje van veel mensen. Je hebt gelijk dat de subsidieregeling nu actueel is en je er het beste snel in kan stappen. Ik denk dat iedereen wel voor 1000 euro een WP willen kopen, dat is immers waar Eneco met de warmtewinner nu ook mee schermt. Het probleem is, in ieder geval bij mij, dat je toch die hele som moet voorschieten. 3000 euro voor dat ding van 500 euro is toch wat anders als 500 euro neerleggen.

En dan ga ik er nog van uit dat verdere aanpassingen niet nodig zijn in mijn huis. Wij stoken immers al op 50 graden (idealiter nog steeds te hoog voor een WP), hebben al vloerverwarming en als enige isolatiemaatregel kan ik het dak nog verzinnen.
quote:
BarryH schreef op woensdag 27 april 2016 @ 12:31:
[...]

Ik heb een ELGA met gewone radiatoren. De radiatoren hebben overcapaciteit (ca. 2 maal denk ik) doordat ik het huis heb nageisoleerd.
als je 500 m3 gas gebruikt kan je wellicht ook een heel eind komen met een WPboiler die je ook gebruikt voor CV?
met wat voor temperatuur stook jij op die gewone radiatoren nu met de WP?

făbŞŤĄŘ - Mijn PC

• zeegerd
quote:
BarryH schreef op woensdag 27 april 2016 @ 12:31:
[...]

Thanks, maar... er staat een Daikin US klaar om de benedenverdieping te gaan verwarmen. Een WPboiler vind ik nog steeds interessant maar zal dan alleen voor SWW zijn. Onze zolder is tamelijk krap, vaak is een hoogte van zeker 2m al nodig. Dat wordt ook al een uitdaging. Nog een onzekerheid is of een douche-WTW gaat lukken in dat geval (vind ik nogal nodig) én zoals gezegd, verwarmen bovenverdieping. Als een LLWP goed bevalt is dat te overwegen, maar die moet eerst geïnstalleerd en enige tijd geprobeerd worden. Tja, dus, hè.

445033

quote:
AUijtdehaag schreef op woensdag 27 april 2016 @ 12:04:

Salderen is alleen aan de orde als je meer produceert dan opwekt. De meeste zonnepaneel houders hebben dit probleem niet. Ik denk dat de gemiddelde eigenaar een paneel of 8/10/12 hebben en kwijt kunnen en dat is voor de meeste gezinnen te weinig. Ik verstookte toen we nog met zijn 2-en waren 2000KwH per jaar, nu met kinderen het dubbele. Bij een overschot aan zonnestroom geef ik je gelijk maar in mijn situatie met 2500 WP aan panelen zal ik de investering met een besparing van €110,- op gas die wellicht oploopt naar €200,- per jaar veel te langzaam terugverdienen. Zolang wij in NL stroom ook nog steeds opwekken middels kolencentrales vind ik ook het milieu argument niet opgaan zowel voor warmtepompen als ook electrische auto's.

NB: we lopen mijlenver achter op Duitsland en zeker Denemarken en met onze regeringen zal dat niet snel veranderen. Die zijn nog steeds niet wakker. En niet te vergeten de bevolking. Ik vind die panelen en windmolens zo lelijk. :N :z

445033 wijzigde deze reactie 28-04-2016 13:06 (6%)

• JTibben
  • Laatst online: 15-11 15:29
quote:
Musicmasters schreef op donderdag 28 april 2016 @ 13:02:
[...]

Salderen is alleen aan de orde als je meer produceert dan opwekt. De meeste zonnepaneel houders hebben dit probleem niet.
Voor zover ik weet is salderen het verrekenen met de opgewekte kWh met de verbruikte kWu maar niet gelijktijdig. Stel ik lever overdag 12kwh terug maar gebruik slechts 8 kwh. Er wordt dan 4 kWh teruggeleverd. Maar snachts laat ik de wasmachine draaien en de elektrische auto opladen. Hier worden dan deels de overgebleven 4 kWh voor gebruikt. Als er niet meer wordt gesaldeerd betekend het dat ik 4kWu teruglever voor de terugleververgoeding (stel 8 ct per kWh) en snachts weer gebruik voor het nachttarief (stel 20ct per kWh), dit scheelt toch 12 ct per kWh.

Salderen wordt niet over een heel jaar bekeken, maar ook per dag. Hopelijk leg ik het een beetje goed uit, ik zal nooit een leraar worden :)

445033

quote:
JTibben schreef op donderdag 28 april 2016 @ 13:17:
[...]

Voor zover ik weet is salderen het verrekenen met de opgewekte kWh met de verbruikte kWu maar niet gelijktijdig. Stel ik lever overdag 12kwh terug maar gebruik slechts 8 kwh. Er wordt dan 4 kWh teruggeleverd. Maar snachts laat ik de wasmachine draaien en de elektrische auto opladen. Hier worden dan deels de overgebleven 4 kWh voor gebruikt. Als er niet meer wordt gesaldeerd betekend het dat ik 4kWu teruglever voor de terugleververgoeding (stel 8 ct per kWh) en snachts weer gebruik voor het nachttarief (stel 20ct per kWh), dit scheelt toch 12 ct per kWh.

Salderen wordt niet over een heel jaar bekeken, maar ook per dag. Hopelijk leg ik het een beetje goed uit, ik zal nooit een leraar worden :)
Eens maar hier wordt bedoeld een overschot aan stroom. Maar als je dus niet meer opwekt dan je gebruikt heb je helemaal niets aan een warmtepomp. In mijn geval scheelt het me ongeveer €110,- per jaar met een investering van tegen de 3 mille ipv verwarmen (500m3 per jaar) op gas.Die stroom moet ik dan ook nog afnemen van een leverancier. Dubbel nadeel dus. Als ik een overschot aan stroom had middels mijn zonnepanelen zou het nog niet interessant zijn. Ik blijf van mening dat het isoleren van je woning vele malen meer oplevert. Als iedereen dat doet kunnen we nog jaren vooruit op gas en gas stoken is nog altijd beter dan kolencentrales die stroom opwekken.

NB: overigens hoef ik niet te salderen met mijn oude trouwe meter die vrolijk terugloopt. Niks slimme meter, maar dat is een andere discussie.

• zeegerd
quote:
JTibben schreef op donderdag 28 april 2016 @ 13:17:
[...]

Hmm, ik dacht dat 'per dag' geen rol speelt. Gewoon einde van het (contract)jaar bekijken wat is ingekocht en wat is teruggeleverd. Wat je hebt ingekocht mag je ook terugleveren, dat wordt weggestreept 1:1.

Als salderen dus niet zou bestaan, zou je voor elke teruggeleverde kWh een andere vergoeding krijgen. Dit geldt nu al voor alles wat je teruglevert méér dan je zelf koopt.

https://www.consuwijzer.n...glevering/wat-is-salderen

• BarryH
  • Registratie: maart 2011
  • Laatst online: 20:01
quote:
fabstar81 schreef op donderdag 28 april 2016 @ 08:49:
[...]

met wat voor temperatuur stook jij op die gewone radiatoren nu met de WP?
aanvoer 33-35, retour 30

2880PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, vloerisolatie, zonnecombiboiler, HR++,dakisolatie, Elga L/W WP, Ioniq EV

• AUijtdehaag
  • Niet online
http://www.energienieuws....n-2020-gratis-en-per.html

Lezen die ook al mee op tweakers? ;)
AUijtdehaag in "Warmtepomp of cv ketel?"

AUijtdehaag wijzigde deze reactie 28-04-2016 20:53 (81%)

• fabstar81

făbŞŤĄŘ - Mijn PC

Acties:
  • 0Henk 'm!

• fabstar81
Ik heb nog eens een heuse business case gemaakt van ofwel WP tegenover ketel (niet voor mezelf, heb al een ketel :+ ) en op zich is de business case wel goed als je ervan uitgaat dat je óf een ketel moet kopen óf een WP:

Onderdeel Prijs
Mitsubishi Ecodan 7.5kW € 3.347,00
Transport Spanje € 385,00
Stekmonteur € 250,00
CV monteur € 150,00
diverse € 200,00
subsidie € -2.300,00
Kamstrup Multical 302 € 190,00
Totaal € 2.222,00

Ik heb hier een standaard lijstje van develdonk gebruikt qua kosten en nog aantal zaken toegevoegd zoals transport uit Spanje en een warmtemeter. Deze is volgens sommige noodzakelijk om uberhaupt te zien of je warmtepomp zich wel kan meten met de ketel.

Totaalplaatje voor een Ecodan 7,5 kW (omdat standaard uitgaan van een Elga of 5kW wel erg optimistisch is voor het gemiddelde huis in NL) dus 2222 euro. Een flinke ketel Remeha Calenta kost inclusief installatie en montage 1850 euro (wat wij hebben betaald 3 jaar geleden). Voor iets meer geld (3-400 euro) heb je dus een WP waarvan je (een deel van) de electriciteit zelf kan opwekken.

Pas als je de COP weet en verbruik kan je natuurlijk pas echt weten of het rendabel is. maar qua aanschaf heeft develdonk misschien gelijk dat iemand net zo goed voor een WP kan kiezen ipv een ketel (in dit vergelijk). MET SUBSIDIE wel te verstaan...

Kies je voor de 5kW versie dan is het sowieso al klaar als een klontje:
Onderdeel Prijs
Mitsubishi Ecodan 5kW € 2.831,00
Stekmonteur € 250,00
CV monteur € 150,00
diverse € 200,00
subsidie € -2.300,00
Totaal € 1.706,00

făbŞŤĄŘ - Mijn PC

Acties:
  • 0Henk 'm!

• jaari
  • Registratie: december 2005
  • Laatst online: 16-11 13:54
Ik vind het erg zuinig begroot.
Vergeet je niet de electrische aansluiting? Groepenkast, VMVK, en een aparte kWh meter (met logging?) want anders kan je nog de COP niet berekenen.
Het moet verder wel een rechttoe-rechtaan situatie zijn wil je met €150 voor de CV-monteur en €200 voor "diversen" uitkomen. Ik had bijvoorbeeld nog €120 nodig alleen al voor gaten in de gevel en door de betonnen vloer.
Wat doe je met ondersteuning of fundamentje van de buitenunit? De condenswater afvoer? Isolatie?
Ik denk dat ik voor "diversen" meer dan het dubbele kwijt ben.
En ik heb daarnaast nog een nieuwe verdeler nodig voor de vloerverwarming. Reken ook maar €300.

zonnepit ; L/W WP Pana MDC05F3E5

Acties:
  • 0Henk 'm!

• fabstar81
je hebt gelijk...ook ik heb een nieuwe vloerverwarmingverdeler nodig. die heb ik hier niet bijgerekend omdat ik die binnenkort toch al ga plaatsen vanwege te lage temperaturen die de verdeler doorlaat.

maar vraag maar aan develdonk hoe hij aan die kosten komt. ook ik ben sceptisch, maar omdat hij als TS hiermee kwam ben ik daar van uit gegaan.

in mijn situatie zou ik zelf makkelijk een dakdoorvoer kunnen maken. isoleren tegels oid of muurbevestiging inderdaad niet meegenomen. ik denk dat ik in de excel beter maar 10% aan diversen kan opnemen van de WP aanschafprijs. dan zit je beter denk ik.

zwave tussenstekker ook niet meegenomen, hoewel zo een ding max 2500 watt kan trekken volgens mij. lijkt me niet genoeg?

făbŞŤĄŘ - Mijn PC

Acties:
  • 0Henk 'm!

• jaari
  • Registratie: december 2005
  • Laatst online: 16-11 13:54
quote:
fabstar81 schreef op woensdag 04 mei 2016 @ 15:13:

....

zwave tussenstekker ook niet meegenomen, hoewel zo een ding max 2500 watt kan trekken volgens mij. lijkt me niet genoeg?
Ik heb geen verstand van zwave maar de aanduiding "tussenstekker" lijkt me niet erg passend bij de aansluiting van een WP.

zonnepit ; L/W WP Pana MDC05F3E5

Acties:
  • 0Henk 'm!

• CIStem
quote:
fabstar81 schreef op woensdag 04 mei 2016 @ 14:19:
Onderdeel Prijs
Stekmonteur € 250,00
CV monteur € 150,00
diverse € 200,00
subsidie € -2.300,00
Totaal € 2.222,00
Die subsidie, is dat niet €2300 als je hem monovalent (niet-hybride) opstelt? De zogenaamde hybride oplossingen (dus naast een CV ketel) krijgen een stuk minder subsidie (de helft zelfs).

Kijk maar eens naar de Elga. Die staat twee maal in de lijst, een keer met 1000 euro (meldcode KA01055) en een keer met 2300 euro (meldcode KA02548). Geen idee of ze dat komen controleren bij je thuis, maar het zal je maar gebeuren.

Overigens is het verschil in subsidie natuurlijk wel te verklaren: je krijgt meer als je de CV-ketel helemaal de deur uit doet.

445033

Ik snap sowieso de subsidie niet? Waarom, zolang de meerderheid van NL, dan stookt op kolencentralestroom hier subsidie voor geven? Zolang we dat blijven doen is dat slechter voor het milieu dan het stoken op gas. Leg eerst alle daken van NL maar eens vol met zonnepanelen, zorg voor backup als er geen zon is, kwak het landschap en zee vol met windmolens en zet in de rivieren turbines. En dan pas over op warmtepompen.

• Dre
  • Registratie: juni 2001
  • Niet online
quote:
Musicmasters schreef op donderdag 05 mei 2016 @ 11:48:
[...]
Zolang we dat blijven doen is dat slechter voor het milieu dan het stoken op gas.
[...]
Dat vraagt om een berekening of bronvermelding :)

445033

quote:
Dre schreef op donderdag 05 mei 2016 @ 14:35:
[...]

Dat vraagt om een berekening of bronvermelding :)
Alleen al het feit dat de meeste kolen allemaal worden aangevoerd van overzee, via Rotterdam binnenkomen en dan nog eens per schip of vrachtwagen moeten vervoerd, lijkt me al vervuilend genoeg. Tel daarbij op de schade aan het milieu door het mijnen en dan lijkt me het al vrij duidelijk. Heb ik het nog niet over de uitstoot van kolencentrales. Daar heb ik geen berekening of bronvermelding voor nodig. Ik had graag een WP als ik een overschot aan zonnepanelen stroom had (geen plek voor) maar tot die tijd brand ik er mijn vingers niet aan, ook niet kostentechnisch.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• fabstar81
er is een artikel op GoT gekwoot waarin werd betwist of warmtepompen beter waren voor het milieu. fabrikagekosten en grijze versus groene stroom meegerekend. als ik het mij goed herinner, dan is een warmtepomp alleen gunstiger dan een CV ketel/gas als er met groene stroom wordt gestookt.

en dan hadden ze volgens mij de afbraak van het koudemiddel nog geen eens meegenomen.

@tussenstekker, kWh-meter. wat je wilt, ook die kosten had ik niet meegenomen.

făbŞŤĄŘ - Mijn PC

Acties:
  • 0Henk 'm!

• fabstar81
quote:
CIStem schreef op woensdag 04 mei 2016 @ 16:03:
[...]

Die subsidie, is dat niet €2300 als je hem monovalent (niet-hybride) opstelt? De zogenaamde hybride oplossingen (dus naast een CV ketel) krijgen een stuk minder subsidie (de helft zelfs).

Kijk maar eens naar de Elga. Die staat twee maal in de lijst, een keer met 1000 euro (meldcode KA01055) en een keer met 2300 euro (meldcode KA02548). Geen idee of ze dat komen controleren bij je thuis, maar het zal je maar gebeuren.

Overigens is het verschil in subsidie natuurlijk wel te verklaren: je krijgt meer als je de CV-ketel helemaal de deur uit doet.
de bedoeling bij ons is niet de ketel eruit, maar wel een WP te kopen (ooit) die de mogelijkheid heeft de ketel eruit te gooien. een Elga die bij voorbaat gemaakt is om hybride te werken met een ketel zou er bij mij niet in komen. Dus ja, ik ga uit van de 2300 subsidie...

făbŞŤĄŘ - Mijn PC

• peter 538
  • Registratie: juni 2016
  • Laatst online: 30-04-2017
Als je het over 15 jaar bekijkt maakt het niet zo veel uit in kosten.

Hier staat een vergelijk:
http://warmtepomp-weetjes.nl/warmtepomp/warmtepomp_vergelijk/

Dit voorbeeld is aardig te volgen, pak je offerte erbij voor je warmtepomp en ketel en volg dit.
Want de prijzen die daar staan zijn algemeen en de warmtepomp is nog best 'duur' gepakt daar, de ketel trouwens ook. Maar het klopt verder wel.

Hopelijk kom je nu verder met je keus, en het is al gezegd. Je woning moet natuurlijk wel geschikt zijn voor een warmtepomp (goed geïsoleerd en liefst vloerverwarming).

gr. Peter

• fabstar81
quote:
peter 538 schreef op donderdag 23 juni 2016 @ 09:13:
Als je het over 15 jaar bekijkt maakt het niet zo veel uit in kosten.

Hier staat een vergelijk:
http://warmtepomp-weetjes.nl/warmtepomp/warmtepomp_vergelijk/

Dit voorbeeld is aardig te volgen, pak je offerte erbij voor je warmtepomp en ketel en volg dit.
Want de prijzen die daar staan zijn algemeen en de warmtepomp is nog best 'duur' gepakt daar, de ketel trouwens ook. Maar het klopt verder wel.

Hopelijk kom je nu verder met je keus, en het is al gezegd. Je woning moet natuurlijk wel geschikt zijn voor een warmtepomp (goed geïsoleerd en liefst vloerverwarming).

gr. Peter
het voorbeeld gaat niet uit van de keuze waarin menigeen zich verkeert. n.l. dat er al een (soms nieuwe) ketel hangt en je dus aan kapitaalvernietiging doet op het moment dat je die doelloos laat hangen.

zo ook bij mij, nieuwe ketel aangeschaft in 2013 ongeveer, nog geen 5 jaar oud iig. hybride zie ik niet zitten, maar om nou 1800 euro voor niks te laten hangen op zolder is ook weer zoiets. tel je dat bij je WP investering op, wordt het weer een ander plaatje.

laat ze die maar eens voorrekenen.

făbŞŤĄŘ - Mijn PC

• Proton_
Het klinkt wel als de sunk cost fallacy als je het zo zegt.
Overigens, over de warmtepomp-weetjes: 1623 m³ aardgas per jaar voor een woning uit 2016? 65 cent per kuub? 20 cent per kWh? Dat is eerder 2006.

Proton_ wijzigde deze reactie 29-06-2016 11:00 (55%)

• Rhaelak
Stoken met de ramen open :D

Ik zou graag een WP willen hebben. Ik vind het een erg mooie techniek, de techniek zie ik als verfijnder en beter te integreren met PV en een ZB systeem.

Echter voordat we de stap maken naar een WP dient het afgiftesysteem aangepast te worden.

Vloerverwarming is uitgesloten in verband met een bamboe vloer die er net in ligt.

De enige optie die we hebben is DBE's onder de 2 vrijstaande JAGA's plaatsen in de woonkamer en de radiator in de keuken te vergroten en gaan ervaren tot hoever we de aanvoertemperatuur van de CV kunnen verlagen.

Als dat zou resulteren in bijvoorbeeld een aanvoertemperatuur van 40 °C of lager dan acht ik het goed mogelijk om een WP te laten installeren met een nog acceptabele sCOP.

Als de sCOP rond de 3 zit vind ik het te laag. 3.5 sCOP is acceptabel en brengt nog een financieel voordeel t.o.v. de tarieven die we nu hebben bij Vandebron (18 ct kwh en 56 ct m3).

Bijkomend voordeel is dat de aansluitkosten van gas à € 6,25 per maand ook komen te vervallen waar weer wat kwh's van gekocht kunnen worden. En het verwachte PV overschot van ca. 300-400 kwh heeft dan ook een goede bestemming.

Ik hoop eigenlijk snel L/W WP te zien op de markt met R32 als koudemiddel. Ik verwacht daarvan dat de sCOP hoger ligt bij hogere aanvoertemperaturen dan wat nu het geval is bij R410.

• Proton_
Als een ketel nog vrij nieuw is, kan je 'm misschien nog verpatsen op Marktplaats.
Dat gaat met mijn ketel uit 2002 niet lukken, hoewel hij in prima staat verkeert (hij stookt maar 1000 kuub per jaar weg) :)

• Benedict Tokkie
quote:
fabstar81 schreef op woensdag 29 juni 2016 @ 09:33:
[...]

het voorbeeld gaat niet uit van de keuze waarin menigeen zich verkeert. n.l. dat er al een (soms nieuwe) ketel hangt en je dus aan kapitaalvernietiging doet op het moment dat je die doelloos laat hangen.

zo ook bij mij, nieuwe ketel aangeschaft in 2013 ongeveer, nog geen 5 jaar oud iig. hybride zie ik niet zitten, maar om nou 1800 euro voor niks te laten hangen op zolder is ook weer zoiets. tel je dat bij je WP investering op, wordt het weer een ander plaatje.

laat ze die maar eens voorrekenen.
De gemiddelde levensduur van een HR CV ketel is 15 jaar. Als je volgend jaar een L/W warmtepomp aanschaft, is je CV 4 jaar oud, als 2000 euro kostte, is er dan ruim 500 euro afgeschreven en houd je nog 1470 euro over. Komt bij dat in dat artikel de subsidie niet (!) is meegenomen. Er gaat dus 2300 euro af.

Waarom geen L/L WP? Dan kan je CV lekker blijven hangen voor de hele koude dagen.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• fabstar81
quote:
Benedict Tokkie schreef op woensdag 29 juni 2016 @ 20:20:
[...]

De gemiddelde levensduur van een HR CV ketel is 15 jaar. Als je volgend jaar een L/W warmtepomp aanschaft, is je CV 4 jaar oud, als 2000 euro kostte, is er dan ruim 500 euro afgeschreven en houd je nog 1470 euro over. Komt bij dat in dat artikel de subsidie niet (!) is meegenomen. Er gaat dus 2300 euro af.

Waarom geen L/L WP? Dan kan je CV lekker blijven hangen voor de hele koude dagen.
L/L vind ik lelijk om in de woonkamer te hebben hangen. bovendien heb ik met airco's in het buitenland slechte ervaring met dat het klimaat altijd erg droog is en niet goed op temperatuur is te krijgen. dan weer te warm, dan weer te koud, droge mond, etc..

weet niet hoe dat is als je ze inzet voor ruimteverwarming, maar ben er sceptisch over.

een L/W WP blijft volgens mij gewoon het summum. weet ook niet of je met een L/L WP gasloos zou kunnen gaan. dat kan met een L/W WP wel. doe het graag in 1 keer goed...
quote:
Proton_ schreef op woensdag 29 juni 2016 @ 09:42:
Het klinkt wel als de sunk cost fallacy als je het zo zegt.
:+ kwijt is kwijt, dat besef ik me wel hoor. Maar het helemaal maar naast me neer te leggen :) overigens is de nieuwe ketel niet een reden om géén WP aan te schaffen hoor. maar wil het toch even genoemd hebben :z

fabstar81 wijzigde deze reactie 01-07-2016 08:54 (15%)

făbŞŤĄŘ - Mijn PC

Acties:
  • 0Henk 'm!

• liquid_ice
  • Registratie: februari 2001
  • Laatst online: 21-08 17:51
quote:
Rhaelak schreef op woensdag 29 juni 2016 @ 13:25:
Bijkomend voordeel is dat de aansluitkosten van gas à € 6,25 per maand ook komen te vervallen waar weer wat kwh's van gekocht kunnen worden. En het verwachte PV overschot van ca. 300-400 kwh heeft dan ook een goede bestemming.
Staar je hier niet op blind.
Wanneer je overstapt van energiemaatschappij MET gas, krijg je veel meer welkomskorting dan zonder.
Check de overstap sites maar ;)

Klus page: http://klusthuis.blogspot.com

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Benedict Tokkie
quote:
fabstar81 schreef op vrijdag 01 juli 2016 @ 08:46:
[...]

L/L vind ik lelijk om in de woonkamer te hebben hangen.
Vond ik ook, maar tegenwoordig heb je binnenunits met behoorlijk fraai design, niet te vergelijken met de ouderwetse airco's. Ik noem de Daikin Emura II of de Panasonic Etherea R32 (2016 model). SCOP ligt op 4.6 en 4.9, respectievelijk. Doe je niet veel beter met een L/W WP.

Qua SCOP is de Daikin Ururu Sarara de top L/L WP (tot 5.9 geloof ik), maar ik vind de binnenunit niet mooi.
quote:
bovendien heb ik met airco's in het buitenland slechte ervaring met dat het klimaat altijd erg droog is en niet goed op temperatuur is te krijgen. dan weer te warm, dan weer te koud, droge mond, etc..
Je kunt ze gewoon instellen op 20 graden en zolang ze verwarmen, halen ze volgens mij geen vocht ui de lucht. Als jij die temperatuur prettig vindt, zal het niet snel te warm of te koud worden. Koude lucht wordt omhoog geblazen, warme lucht naar beneden. Er zitten op genoemde systemen bewegingssensoren om zo veel mogelijk te voorkomen dat je "op de man speelt" (lees: koelt/verwarmt).
quote:
weet niet hoe dat is als je ze inzet voor ruimteverwarming, maar ben er sceptisch over.
Lucht wordt droger door te koelen, dan condenseert het vocht in de airco en wordt het afgevoerd. Als je verwarmt, kan ik me niet voorstellen dat je een ruimte ontdoet van vocht. L/L WP systemen hebben een "dry" functie, maar dan koel je heel lichtjes.
quote:
een L/W WP blijft volgens mij gewoon het summum. weet ook niet of je met een L/L WP gasloos zou kunnen gaan. dat kan met een L/W WP wel. doe het graag in 1 keer goed...
Er is maar 1 summum imo en dat is een W/W WP. Het ultieme systeem.

Met een L/L WP ga je volgens metingen van mede-Tweakers voor 90% van het gas af, dat je gebruikt voor verwarming. Gasloos word je alleen met een hout- of pelletkachel erbij. Al is de vraag of je dat financieel gezien moet willen (gasloos worden), want zoals aangegeven, zonder gasaansluiting minder welkomstpremie en op die laatste paar kuupjes maak je eerder verlies dan dat je wat euro\s bespaart.

Plus een L/L WP kan ook uitstekend koelen, een L/W WP kan dat lang niet zo goed, daarmee maak je het een graad of 2 a 3 koeler dan buiten en dat schiet niet op.

Voor mij zijn doorslaggevende voordelen dat een L/L WP zonder LTV functioneert en hij voor een lekker koele woonkamer zorgt op hele warme dagen.

Voor jou komt daarbij dat je een vrij nieuwe CV hebt hangen. Kun je lekker laten hangen, geen kapitaalvernietiging.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• fabstar81
quote:
inderdaad, het valt mee, de modellen die je noemt. heel lelijk zijn ze niet. maar nu hangt er niks en dan zou er toch ineens iets hangen. ben benieuwd naar foto's van tweakers die zo een ding hebben hangen.

aan de andere kant, geen subsidie op L/L wel op L/W. Komt wel bij dat de aanschafprijs lager is, en dat ie nog minder kWh verbruikt ook. Zou optie kunnen zijn. de vraag is, waar plaats je zo een ding? :|

het summum een W/W? neem aan dat je nog steeds meeleest in het L/W topic, maar daar wordt een W/W vaak afgedaan aan overkill tegen hoge kosten (helemaal nu met de subsie) met weinig toegevoegde waarde t.o.v. de prijsconstructies in het buitenland voor een L/W wp.

afijn, ieder voor zich. maar misschien kan ik inderdaad ook eens kijken naar een L/L. we schommelen rond de 500 kuub, dus zou een leuke afweging kunnen zijn. maar eens een voorbeeld voorrekenen. blijft nog de vraag waar ik hem in hemelsnaam kwijt moet in de woonkamer.

făbŞŤĄŘ - Mijn PC

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Rhaelak
quote:
fabstar81 schreef op maandag 04 juli 2016 @ 12:16:
[...]

inderdaad, het valt mee, de modellen die je noemt. heel lelijk zijn ze niet. maar nu hangt er niks en dan zou er toch ineens iets hangen. ben benieuwd naar foto's van tweakers die zo een ding hebben hangen.

aan de andere kant, geen subsidie op L/L wel op L/W. Komt wel bij dat de aanschafprijs lager is, en dat ie nog minder kWh verbruikt ook. Zou optie kunnen zijn. de vraag is, waar plaats je zo een ding? :|

het summum een W/W? neem aan dat je nog steeds meeleest in het L/W topic, maar daar wordt een W/W vaak afgedaan aan overkill tegen hoge kosten (helemaal nu met de subsie) met weinig toegevoegde waarde t.o.v. de prijsconstructies in het buitenland voor een L/W wp.

afijn, ieder voor zich. maar misschien kan ik inderdaad ook eens kijken naar een L/L. we schommelen rond de 500 kuub, dus zou een leuke afweging kunnen zijn. maar eens een voorbeeld voorrekenen. blijft nog de vraag waar ik hem in hemelsnaam kwijt moet in de woonkamer.
Aan de muur :+

Warmteverliesberekening gemaakt van onze woning en die zit tussen de 6-7 kW. L/W WP van 7.5 kW zou de lading goed dekken en dan nog een boiler erbij (of juist een doorstroomverwarmer op de hygieneboiler) en het gas kan eruit.

Maar..........het afgiftesysteem is niet geschikt voor de lage temperaturen om de WP optimaal te laten functioneren. Dus radiatoren vervangen voor LTV radiatoren/convectoren.
Woonkamer zou baat hebben bij DBE's, zelfbouw of kant en klaar kopen.

L/L WP begint dan toch wel weer erg aantrekkelijk te worden. Zeker die unit van Panasonic heeft een goede WAF thuis.
Slaapkamers worden wat lastiger maar is ook te overzien.

Wat ik zelf het belangrijkste vindt is de plaatsing van de unit, zodat je geen hinder krijgt van luchtverplaatsing en als het even kan onder afschot de condensafvoerleiding naar buiten, en zo kort mogelijk. Hoef je geen pomp aan te schaffen (gaat bijna altijd kapot na een paar jaar) en het scheelt leidingwerk.

In onze oude woning hebben we de laatste winter ook de boel verwarmd met L/L WP's en dat ging erg goed. Enige wat ik wel storend vond is toch het achtergrond geluid. Maar in onze nieuwe woning verwacht ik daar minder last van te hebben (beter geïsoleerd).

Maar goed, we willen uiteindelijk graag van het gas af, nu nog bekijken hoe.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• dunklefaser
  • Registratie: oktober 2012
  • Laatst online: 19:55

dunklefaser

Point Of KnowReturn

Ls.
Weet iemand wat de (jaarlijkse?) onderhoudskosten van een L/W warmtepomp zijn?
De onderhoudskosten van het jaarlijkse onderhoud aan mijn combiketel waren dit jaar € 70.
Trouwens welke garantietermijnen (warmtepomp+installatie) zijn gebruikelijk?

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? Fiat LUX! - Mijn Groene Gezicht

Acties:
  • 0Henk 'm!

• fabstar81
quote:
ik heb net een warmteverliesberekening gemaakt op die ene belgische site en kom tot 15 kW netto behoefte. geen idee wat voor unit daar dan bij gaat horen, maar klinkt als veel. iig iets wat niet echt correspondeert t.o.v. de 1200, 1400, 950, 800, 570 m3 gasverbruik in de afgelopen jaren resp. 2011 t/m 2015.

ik kan me zo een L/L unit niet voorstellen in het gezichtsveld, dus dan zou hij bij ons naast de tussendeur naar de gang komen, achter de open trap, uitblazend naar de schuifpui naar de tuin. voordeel is dat leidingen in de koof in de gang terecht zouden kunnen komen alwaar de standleidingen zitten. bovendien is het een gipsen muurtje, dus lekker gemakkelijk.

nou ja, ik moet er nog maar eens over nadenken....

L/W heeft als voordeel dat je het op het bestaande (mits geschikt) CV-systeem kan toepassen.

pelletkachel met CV ook...die gooi ik er ook maar in :) ook subsidie.

făbŞŤĄŘ - Mijn PC

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Rhaelak
quote:
fabstar81 schreef op maandag 04 juli 2016 @ 15:02:
[...]

ik heb net een warmteverliesberekening gemaakt op die ene belgische site en kom tot 15 kW netto behoefte. geen idee wat voor unit daar dan bij gaat horen, maar klinkt als veel. iig iets wat niet echt correspondeert t.o.v. de 1200, 1400, 950, 800, 570 m3 gasverbruik in de afgelopen jaren resp. 2011 t/m 2015.

ik kan me zo een L/L unit niet voorstellen in het gezichtsveld, dus dan zou hij bij ons naast de tussendeur naar de gang komen, achter de open trap, uitblazend naar de schuifpui naar de tuin. voordeel is dat leidingen in de koof in de gang terecht zouden kunnen komen alwaar de standleidingen zitten. bovendien is het een gipsen muurtje, dus lekker gemakkelijk.

nou ja, ik moet er nog maar eens over nadenken....

L/W heeft als voordeel dat je het op het bestaande (mits geschikt) CV-systeem kan toepassen.

pelletkachel met CV ook...die gooi ik er ook maar in :) ook subsidie.
Via die belgische site kwam ik uit op 6-7 kW en dat correspondeerde ook met wat ik op een kladje had uitgerekend.

15 kW kan niet kloppen bij die hoeveelheid gas die je verbruikt.

Pelletkachel is ook nog een idee, ook een hoge WAF. Ons buffervat heeft aansluitingen voor hout CV kachel,daarmee zouden we in de winter in ieder geval ook ons SWW mee kunnen verwarmen.

Enige wat me echter tegenstaat van een pelletkachel is toch weer de afhankelijkheid van een leverancier voor je brandstof. Het liefst streep ik het weg (gedeeltelijk of helemaal) met de overtollige kilowatjes van de PV panelen.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Thombias
  • Registratie: november 2001
  • Laatst online: 10-09-2018
Warmtepomp of electrische CV icm. Zonnepanelen is natuurlijk ook een oplossing.

De overheid wil gas uitfaseren. Een electrische cv is dan mogelijk de goedkoopste oplossing.

http://www.duurzaam-warm....e_van_uitfasering_aardgas

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Roekeloos
  • Registratie: februari 2011
  • Laatst online: 13:39
Ik heb wat adviseurs over de vloer gehad die allemaal een ander verhaal hebben, dus ik merk dat ik in de verleiding kom om dan maar gewoon weer geen keuze te maken. Hopelijk kunnen jullie me nog van wat input voorzien.

Mijn huidige situatie:
  • Nefit Ecomline HR ketel uit 2002; overwegend HT verwarming en alleen vloerverwarming in badkamer
  • Ca. 1200 m3 gasverbruik
  • Huis afgelopen jaren fors geïsoleerd: dak, spouwmuur, bijna overal HR++ glas
  • Elektrische boiler (!) voor tapwater
  • 5.250 kWh elektra verbruik; waarvan binnen kort 2.500 kWh PV opwek
Ik wil liever niet wachten tot de ketel midden in de winter de geest geeft om dan binnen een uur te moeten beslissen door welke ketel deze vervangen wordt. Gevoelsmatig wil ik zoveel mogelijk naar all-electric, dus boiler en CV ketel eruit en vervangen door een hybride oplossing. Hoe hoog de investering is, is geen issue. Hoe hoog het rendement op de investering is, wel!

Een adviseur raadde mij een Intergas Daikin Altherma 5kW systeem aan en berekende (inclusief subsidie) een TVT van 8,6 jaar. Omdat een buitenunit lastig te plaatsen is, raadde hij mij terloops een Vaillant systeem met binnenunit aan, maar zij konden die zelf niet leveren.

Een volgende adviseur zei dat een (hybride) warmtepomp i.c.m. HT verwarming momenteel sowieso nog niet uit komt en adviseert een rechttoe-rechtaan HR combiketeltje. Hij heeft een platte offerte naar binnen gegooid zonder rendement op mijn investering voor te rekenen, dus daar ga ik sowieso niet aan beginnen zolang de huidige ketel het nog doet.

De waarheid zal vast ergens in het midden liggen, maar hoe kom ik aan iemand met de juiste expertise om mij wel een oplossing aan te bieden waar ik een goed gevoel bij heb?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• fabstar81
op tweakers :+

check L/L, L/W en W/W topic(s). genoeg in te lezen in de alternatieven.

făbŞŤĄŘ - Mijn PC

• develdonk
quote:
fabstar81 schreef op woensdag 04 mei 2016 @ 14:19:
Ik heb nog eens een heuse business case gemaakt van ofwel WP tegenover ketel (niet voor mezelf, heb al een ketel :+ ) en op zich is de business case wel goed als je ervan uitgaat dat je óf een ketel moet kopen óf een WP:

Onderdeel Prijs
Stekmonteur € 250,00
CV monteur € 150,00
diverse € 200,00
subsidie € -2.300,00
Totaal € 2.222,00

Ik heb hier een standaard lijstje van develdonk gebruikt qua kosten en nog aantal zaken toegevoegd zoals transport uit Spanje en een warmtemeter. Deze is volgens sommige noodzakelijk om uberhaupt te zien of je warmtepomp zich wel kan meten met de ketel.

Totaalplaatje voor een Ecodan 7,5 kW (omdat standaard uitgaan van een Elga of 5kW wel erg optimistisch is voor het gemiddelde huis in NL) dus 2222 euro. Een flinke ketel Remeha Calenta kost inclusief installatie en montage 1850 euro (wat wij hebben betaald 3 jaar geleden). Voor iets meer geld (3-400 euro) heb je dus een WP waarvan je (een deel van) de electriciteit zelf kan opwekken.

Pas als je de COP weet en verbruik kan je natuurlijk pas echt weten of het rendabel is. maar qua aanschaf heeft develdonk misschien gelijk dat iemand net zo goed voor een WP kan kiezen ipv een ketel (in dit vergelijk). MET SUBSIDIE wel te verstaan...

Kies je voor de 5kW versie dan is het sowieso al klaar als een klontje:
Onderdeel Prijs
Mitsubishi Ecodan 5kW € 2.831,00
Stekmonteur € 250,00
CV monteur € 150,00
diverse € 200,00
subsidie € -2.300,00
Totaal € 1.706,00
Fabstar ik ben het helemaal eens met bovenstaande berekening. Maar even hypothetisch;

stel je zegt na een jaar alsnog dat je het niks vind zo'n warmtepomp... Dan schroef je dat ding van de muur en zet hem te koop op ebay.de of .be en verkoopt hem voor EUR 2.800 (-20%). Op de kostprijs van EUR 2.222 maak je dan EUR 578 winst. Niet veel maar dat is toch een fantastische business case? Je loopt werkelijk 0 risico want als het niet bevalt krijg je al je geld terug en mag je je kamstrup warmtemeter houden en heb je EUR 400 in je handje als je de stek monteur belt om hem te komen demonteren...

• develdonk
quote:
Roekeloos schreef op maandag 04 juli 2016 @ 16:50:
Ik heb wat adviseurs over de vloer gehad die allemaal een ander verhaal hebben, dus ik merk dat ik in de verleiding kom om dan maar gewoon weer geen keuze te maken. Hopelijk kunnen jullie me nog van wat input voorzien.

Mijn huidige situatie:
  • Nefit Ecomline HR ketel uit 2002; overwegend HT verwarming en alleen vloerverwarming in badkamer
  • Ca. 1200 m3 gasverbruik
  • Huis afgelopen jaren fors geïsoleerd: dak, spouwmuur, bijna overal HR++ glas
  • Elektrische boiler (!) voor tapwater
  • 5.250 kWh elektra verbruik; waarvan binnen kort 2.500 kWh PV opwek
Ik wil liever niet wachten tot de ketel midden in de winter de geest geeft om dan binnen een uur te moeten beslissen door welke ketel deze vervangen wordt. Gevoelsmatig wil ik zoveel mogelijk naar all-electric, dus boiler en CV ketel eruit en vervangen door een hybride oplossing. Hoe hoog de investering is, is geen issue. Hoe hoog het rendement op de investering is, wel!

Een adviseur raadde mij een Intergas Daikin Altherma 5kW systeem aan en berekende (inclusief subsidie) een TVT van 8,6 jaar. Omdat een buitenunit lastig te plaatsen is, raadde hij mij terloops een Vaillant systeem met binnenunit aan, maar zij konden die zelf niet leveren.

Een volgende adviseur zei dat een (hybride) warmtepomp i.c.m. HT verwarming momenteel sowieso nog niet uit komt en adviseert een rechttoe-rechtaan HR combiketeltje. Hij heeft een platte offerte naar binnen gegooid zonder rendement op mijn investering voor te rekenen, dus daar ga ik sowieso niet aan beginnen zolang de huidige ketel het nog doet.

De waarheid zal vast ergens in het midden liggen, maar hoe kom ik aan iemand met de juiste expertise om mij wel een oplossing aan te bieden waar ik een goed gevoel bij heb?
post het ff hier dan denken we mee:
Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en koelen 2

die HT verwarming is wel dodelijk, dat gaat niet samen met een warmtepomp...

• fabstar81
quote:
develdonk schreef op maandag 11 juli 2016 @ 18:46:
[...]

Fabstar ik ben het helemaal eens met bovenstaande berekening. Maar even hypothetisch;

stel je zegt na een jaar alsnog dat je het niks vind zo'n warmtepomp... Dan schroef je dat ding van de muur en zet hem te koop op ebay.de of .be en verkoopt hem voor EUR 2.800 (-20%). Op de kostprijs van EUR 2.222 maak je dan EUR 578 winst. Niet veel maar dat is toch een fantastische business case? Je loopt werkelijk 0 risico want als het niet bevalt krijg je al je geld terug en mag je je kamstrup warmtemeter houden en heb je EUR 400 in je handje als je de stek monteur belt om hem te komen demonteren...
ja, als je het zo bekijkt kan zo een WP altijd wel uit natuurlijk :) ik zal de vrouw eens even aftasten of zij dit ook zo ziet :+

haha...die WAF ook altijd. zonder had ik dat ding allang gekocht...

făbŞŤĄŘ - Mijn PC

• Redbull4u
  • Laatst online: 16-11 12:58
Ook ik volg al een klein jaar diverse topics op dit forum en vind het eerder moeilijker dan gemakkelijker worden.

In dit topic lees ik veel suggesties om de CV ketel te vervangen voor een warmtepomp. Maar kan dit überhaupt wel? Wat ik altijd begreep dat is dat een lucht/water warmtepomp een minimale buiten temperatuur nodig heeft van (uit mijn hoofd) ongeveer 7 graden. Bij vorst werkt de warmtepomp niet, toch?

Hoe wordt dan het huis verwarmd? Of zie ik wat over het hoofd?

If it does not kill u, it makes u stronger

• Ray
  • Nu online
quote:
Redbull4u schreef op woensdag 30 november 2016 @ 22:53:
Ook ik volg al een klein jaar diverse topics op dit forum en vind het eerder moeilijker dan gemakkelijker worden.

In dit topic lees ik veel suggesties om de CV ketel te vervangen voor een warmtepomp. Maar kan dit überhaupt wel? Wat ik altijd begreep dat is dat een lucht/water warmtepomp een minimale buiten temperatuur nodig heeft van (uit mijn hoofd) ongeveer 7 graden. Bij vorst werkt de warmtepomp niet, toch?

Hoe wordt dan het huis verwarmd? Of zie ik wat over het hoofd?
Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en koelen 2

lees je hier maar doorheen :)

er zijn er die zelfs bij -20 nog prima presteren
Pagina: 1

Apple iPhone 11 Nintendo Switch Lite LG OLED C9 Google Pixel 4 FIFA 20 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Autosport

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True