Waar het bij Hajeetje verkeerd gaat is dat hij naar mijn idee niet snapt hoe vermogensafgifte werkt (NOFI).
Om het begrijpelijk te maken een vergelijkbaar voorbeeld.
Stel je eens voor dat je het transportmiddel (de buizen Ø20) vergelijkt met een blok staal welke 100 graden is, en laten we even aannemen dat dit blok 80 eenheden vermogen bevat welke afgegeven moeten worden aan de omgeving van 20 graden.
Dan vraagt Hajeetje zich dus af hoeveel eenheden per uur worden afgegeven aan de omgeving (afgiftevermogen in KW per uur).
Stel ik hang dit blok staal van 100 graden aan een touwtje aan het plafond in de lucht (vergelijkbaar met situatie van Hajeetje) dan duurt het "stel" 8 uur voordat de 80 eenheden vermogen zijn afgegeven aan de omgeving, dus is de afgifte 10 eenheden per uur.
Nu plof ik datzelfde blok staal in een bak met water, dan duurt het 1 uur voordat het blok staal 20 graden is, dus is de afgifte 80 eenheden per uur.
Nu stort ik dat blok staal in beton (vloerverwarming) dan duurt het 2 uur voordat al het vermogen is afgegeven, dus is de afgifte 40 eenheden per uur, dus in dit voorbeeld kunnen we stellen dat beton 4 x zoveel afgiftevermogen heeft als lucht.
Conclusie lucht is een erg slechte warmtegeleider, vandaar dat in isolatiematerialen veelal (juist stilstaande) lucht wordt gebruikt om geleiding te voorkomen!
Het enige wat bij Hajeetje de warmte afgeeft is de 50x10 = 500 meter buis 20x2 welke een totale waterinhoud heeft van +- 100 liter = +- 100KG
Leg je diezelfde 500 meter buis in beton van 20CM dik dan heb je een massa van 50*.2*2300KG= 23000KG massa.
Je zult begrijpen dat gezien het feit dat beton veel beter warmte geleid als lucht dat je afgiftevermogen dan veel en veel en veel groter is.
Ik hoop dat jullie mij nog volgen
Ik weet dat er nog meer factoren meespelen, maar om het een beetje duidelijk en begrijpelijk te houden heb ik dat maar even niet meegerekend
[
Voor 3% gewijzigd door
Grolsch op 27-01-2017 09:32
]