Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en koelen 2 Vorige deelOverzichtVolgende deelLaatste deel

Pagina: 1 ... 165 ... 173 Laatste
Acties:
  • 528.268 views

• izdp
  • Registratie: mei 2009
  • Laatst online: 10-08 15:08
quote:
Leudal schreef op donderdag 26 januari 2017 @ 09:38:
[...]

Met 4 word het dan nog goedkoper met 3 is 2550 Euro.
Voor 2550 Euro wil ik meedoen als hij aan huis gebracht word, ik heb geen auto met laadruimte!
?? Dus de andere deelnemers mogen jouw deel van het transport in NL voor hun rekening nemen?
Mooi aanbod van je. Met strik of zonder?

• hajeetje
  • Registratie: juli 2008
  • Laatst online: 22-09-2018
Licht in de duisternis gevraagd.
Wat gaat er waar mis in de berekeningen ?
Ta = 39; Tr = 32. Volgens http://www.wth.nl/Pages/nl-NL/Default/Afgifteberekening zou dat resulteren in een afgiftecapaciteit van 151W/m2. Ik heb een 5kW Pana welke met pompstand 6 draait en 50m2 plafondverwarming verzorgt. 50 * 151 = 7.5kW wat de WP van z'n lang zal ze leven niet kan leveren. Waar gaat het mis ?

hajeetje wijzigde deze reactie 26-01-2017 22:23 (30%)

• joostmaas
  • Registratie: mei 2014
  • Niet online
quote:
hajeetje schreef op donderdag 26 januari 2017 @ 22:18:
Ta = 39; Tr = 32. Volgens http://www.wth.nl/Pages/nl-NL/Default/Afgifteberekening zou dat resulteren in een afgiftecapaciteit van 151W/m2. Ik heb een 5kW Pana welke met pompstand 6 draait en 50m2 plafondverwarming verzorgt. 50 * 151 = 7.5kW wat de WP van z'n lang zal ze leven niet kan leveren. Waar gaat het mis ?
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
je neemt een theoretische afgiftetabel die niet opgaat voor jouw niet-standaard afgiftesysteem.
En je had toch 20mm buis?

Al verder met de afwerking?

joostmaas wijzigde deze reactie 26-01-2017 22:28 (3%)

De vloer opbouw van de rekenmodule is er bij jou niet, jouw afgifte systeem is lucht dus afgegeven vermogen van 151w m2 is niet juist, eerder de helft of nog minder, vandaar dat jij ook zulke hoge aanvoer temperaturen hebt.

Grolsch wijzigde deze reactie 26-01-2017 22:28 (32%)

PVOUPUT - 7000WP - 40 x SF175 - Fronius Symo 8.2-3-M - Twente

• hajeetje
quote:
joostmaas schreef op donderdag 26 januari 2017 @ 22:26:
[...]

je neemt een theoretische afgiftetabel die niet opgaat voor jouw niet-standaard afgiftesysteem.
En je had toch 20mm buis?

Al verder met de afwerking?
bij 20mm is het theoretisch vermogen nog hoger, dan wordt het dus nog 'gekker'.
Afwerking nog niet verder.
quote:
hajeetje schreef op donderdag 26 januari 2017 @ 22:01:
[...]

Ik zou dan even de calculatie-module uitvoeren om te zien dat je meer dan 30% aan vermogen verliest t.o.v. steen. De ene keer steen en de andere keer parket kiezen en zie het verschil in afgiftvermogen. http://www.wth.nl/Pages/nl-NL/Default/Afgifteberekening
Ook deze tabel gaat voor jou niet op omdat je in lucht zwevende leidingen hebt, want lucht geleid nagenoeg geen warmte. Die tabellen gaan er vanuit dat je vloerverwarming hebt, dus leidingen IN het beton en niet erboven of eronder met lucht ertussen.

• Leudal
  • Registratie: februari 2013
  • Laatst online: 13:33

Leudal

2 X Pana WHMDC05F3E5 72 cpc

quote:
izdp schreef op donderdag 26 januari 2017 @ 22:13:
[...]

?? Dus de andere deelnemers mogen jouw deel van het transport in NL voor hun rekening nemen?
Mooi aanbod van je. Met strik of zonder?
Ik heb er vamiddag om 15 uur 1gekocht niet met 3 of 4 personen.
Het duurde me telang voor ik een reactie kreeg.
Ik heb dit zojuist persoonlijk geantwoord.

• hajeetje
quote:
Grolsch schreef op donderdag 26 januari 2017 @ 22:37:
[...]

Ook deze tabel gaat voor jou niet op omdat je in lucht zwevende leidingen hebt, want lucht geleid nagenoeg geen warmte. Die tabellen gaan er vanuit dat je vloerverwarming hebt, dus leidingen IN het beton en niet erboven of eronder met lucht ertussen.
De afwerklaag is in het calculatieprogramma tot 0 te verlagen en zelfs negatief te maken. Als je -16mm kiest voor 16mm leiding heb je het voor zo ver ik het bergrijp over vrijliggende leidingen.
quote:
hajeetje schreef op donderdag 26 januari 2017 @ 22:42:
[...]

De afwerklaag is in het calculatieprogramma tot 0 te verlagen en zelfs negatief te maken. Als je -16mm kiest voor 16mm leiding heb je het voor zo ver ik het bergrijp over vrijliggende leidingen.
Dat gaat alleen over de afwerklaag, die calculator heeft het over vloerverwarming in beton, de afwerklaag staat daar los van.

• Ramon_1984
  • Registratie: november 2016
  • Laatst online: 14:14
quote:
Nhz schreef op donderdag 26 januari 2017 @ 21:50:
[...]

Ik kan hier vrij weinig over vinden, binnen NLse bronnen is er helemaal amper resultaat.
http://forum.fok.nl/topic/1727634/8/25

• Knowbody
  • Registratie: december 2016
  • Laatst online: 29-04 17:53
quote:
Rol-Co schreef op donderdag 26 januari 2017 @ 21:49:
[...]

Isolatie waar?

Ow wacht, je pur zit er op zeker?
Ja en ik kan het aanraden!

Daikin Hybrid 8 kW. Verwarmt zoveel mogelijk gasloos.

• hajeetje
quote:
Grolsch schreef op donderdag 26 januari 2017 @ 22:45:
[...]

Dat gaat alleen over de afwerklaag, die calculator heeft het over vloerverwarming in beton, de afwerklaag staat daar los van.
Als ik het calculatieprogramma voor HenradRadiatoren neem, radiatoren die ook vrijstaand zijn, en ik gebruik dezelfde aan en retour temperaturen geeft dat een afgiftecapaciteit van 371W/m2 voor de enkelplaatsversie. 5kW zou op die manier afgegeven kunnen worden op 13.5m2. Zou ik 50m2 oppervlakte nemen zou de Ta Tr verlaagd kunnen worden naar 27 en 24.25C. De radiatoren dekken dan weliswaar 100% v.h. oppervlak wat de leidingen aan het plafond natuurlijk niet doen.

• Industryofcool
  • Registratie: augustus 2014
  • Laatst online: 27-03 22:55
Ik ga morgen mijn Panasonic monobloc 5 kw zoals het nu staat eens opstarten. Hebben jullie nog tips waarop ik moet letten bij een koude start? Omdat het water in het systeem koud is moet voor zover ik zag power supply 2 in elk geval aan omdat hij anders meteen in storing schiet, verder loop ik alle checks in de handleiding na. Aangezien er hier meerdere mensen die startup hebben gedaan neem ik aan dat er misschien nog mensen tips hebben waar ik op moet letten. Alvast bedankt!
quote:
Grolsch schreef op donderdag 26 januari 2017 @ 07:19:
[...]

OK, dus ik stel me dan voor dat ik in de WP instel dat de doeltemperatuur 15 graden is, en deze sensor zorgt er dan voor dat de WP "afslaat" als het dauwpunt bereikt is :?
Ja zo werkt het idd. Alleen zou ik geen 15 graden instellen als minimale temperatuur. Je zult dan eigenlijk altijd het dauwpunt bereiken en je krijgt dan meer starts en stops van je warmtepomp. Beter ga je wat hoger zitten, 17 a 18 bijvoorbeeld. Je kunt dan waarschijnlijk langer blijven draaien aan 1 stuk.
Uiteindelijk is dan de gemiddelde aanvoertemperatuur gelijk aan koelen met een lager setpoint.

Samsung A3050/AR7000 - Elga 3.0

• Nhz
  • Registratie: mei 2011
  • Laatst online: 15:29

Nhz

Deventer

quote:
Dat topic uit 2011 bedoelde ik inderdaad met 'amper'. ;-)

Enfin, dat idee hebben wij ook voor ons gastenverblijf, een appartement op een underlayment verdiepingsvloer. De vloer is van onder (schuur) goed te bereiken. Daar wil ik aluminium omega profielen met 14mm buis tegenaan schroeven, hoh 10cm. Vervolgens van onderaf met 22cm (dikte balklaag) steenwol isoleren en afwerken met gips. In eerste instantie wilde ik voor droogbouw op de vloer gaan, maar dit scheelt me een hoop gedoe en scheelt ook de kosten van de droogbouw vloerplaten.

Ps: Sorry voor het enigzins offtopic gaan.

Groetjes Bas

• Knowbody
quote:
Industryofcool schreef op donderdag 26 januari 2017 @ 23:18:
Ik ga morgen mijn Panasonic monobloc 5 kw zoals het nu staat eens opstarten. Hebben jullie nog tips waarop ik moet letten bij een koude start? Omdat het water in het systeem koud is moet voor zover ik zag power supply 2 in elk geval aan omdat hij anders meteen in storing schiet, verder loop ik alle checks in de handleiding na. Aangezien er hier meerdere mensen die startup hebben gedaan neem ik aan dat er misschien nog mensen tips hebben waar ik op moet letten. Alvast bedankt!
Installatie handleiding!

Heeft de pana bijv. ook carterverwarming die eerst op moet warmen?

• Gadgets
  • Registratie: juni 2006
  • Laatst online: 22-10 21:29
Ik heb een vraag over de leidingen naar mijn 2x 9 voudige vloerverwarming verdelers. Welke dikte aanvoerbuis moet ik nemen? Mijn installateur geeft aan dat de Daikin Intergas 8kW WP 22 mm aansluitingen heeft en het dus geen nut heeft hier met een grotere diameter naar toe te gaan. Wat is jullie mening?

• hrt
  • Registratie: oktober 2010
  • Laatst online: 16:04
quote:
Gadgets schreef op vrijdag 27 januari 2017 @ 00:34:
Ik heb een vraag over de leidingen naar mijn 2x 9 voudige vloerverwarming verdelers. Welke dikte aanvoerbuis moet ik nemen? Mijn installateur geeft aan dat de Daikin Intergas 8kW WP 22 mm aansluitingen heeft en het dus geen nut heeft hier met een grotere diameter naar toe te gaan. Wat is jullie mening?
Enige wat ik kan zeggen dat de weerstand aanzienlijk vermindert word, en dat is beter denk ik, daar je een grote flow moet hebben met een WP en dat dus makkelijker bereikt word met grotere diameters. Dat er vernauwing ergens zit doet volgens mij niet zo veel uit(inwendig in de WP is ook alles 20 mm) . Daarbij heb je het voordeel van meer volume.
Correct me when I'm wrong....

24x170SF, oost (105 graden), 25 graden, Steca3600/ 5D, 17-40, 24-105, 70-200/ WH-MDC05F3E5

• hajeetje
In de standaard beton-situatie, met identieke Ta en Tr, met een standaard afwerklaag is de afgifte 93W/m2, bij 50m2 zou dat wel weer in de buurt komen van de 5kW welke de WP kan leveren.

hajeetje wijzigde deze reactie 27-01-2017 01:29 (17%)

• Knowbody
quote:
Gadgets schreef op vrijdag 27 januari 2017 @ 00:34:
Dan snapt de installateur het niet helemaal. Maar als de verdelers zich vlak bij (een paar meter) de wp bevinden dan is 22 mm prima.

• Industryofcool
  • Registratie: augustus 2014
  • Laatst online: 27-03 22:55
quote:
Knowbody schreef op donderdag 26 januari 2017 @ 23:58:
[...]

Installatie handleiding!

Heeft de pana bijv. ook carterverwarming die eerst op moet warmen?
Die heb ik idd met de checklist al klaarliggen, was meer benieuwd of de mensen hier die dit proces al eens doorgelopen hadden nog zaken tegengekomen waren die handig waren om rekening mee te houden. Ik zie niets over carterverwarming, ik las alleen dat het apparaat in storing schiet wanneer de tweede power supply (booster heater) niet aangesloten is en de retourtemperatuur onder de 20 graden is. Na het vullen zal dat eerst inderdaad het geval zijn dus dus die heater gaat eerst gewoon aan. In de handleiding staan wel een aantal testrunprocedures. Eerst maar water in het systeem, dat neemt nog wel even tijd in beslag denk ik :).
quote:
Oxellaar schreef op donderdag 26 januari 2017 @ 23:21:
[...]

Ja zo werkt het idd. Alleen zou ik geen 15 graden instellen als minimale temperatuur. Je zult dan eigenlijk altijd het dauwpunt bereiken en je krijgt dan meer starts en stops van je warmtepomp. Beter ga je wat hoger zitten, 17 a 18 bijvoorbeeld. Je kunt dan waarschijnlijk langer blijven draaien aan 1 stuk.
Uiteindelijk is dan de gemiddelde aanvoertemperatuur gelijk aan koelen met een lager setpoint.
Tnx, ik weet ff niet wat zomers de gemiddelde dauwpunt temperatuur is :? Schommelt dat tussen de 10 en 20 graden, of schommelt dat tussen de 17 en 20 graden bijvoorbeeld :?
quote:
hajeetje schreef op donderdag 26 januari 2017 @ 23:06:
[...]

Als ik het calculatieprogramma voor HenradRadiatoren neem, radiatoren die ook vrijstaand zijn, en ik gebruik dezelfde aan en retour temperaturen geeft dat een afgiftecapaciteit van 371W/m2 voor de enkelplaatsversie. 5kW zou op die manier afgegeven kunnen worden op 13.5m2. Zou ik 50m2 oppervlakte nemen zou de Ta Tr verlaagd kunnen worden naar 27 en 24.25C. De radiatoren dekken dan weliswaar 100% v.h. oppervlak wat de leidingen aan het plafond natuurlijk niet doen.
quote:
hajeetje schreef op vrijdag 27 januari 2017 @ 01:28:
In de standaard beton-situatie, met identieke Ta en Tr, met een standaard afwerklaag is de afgifte 93W/m2, bij 50m2 zou dat wel weer in de buurt komen van de 5kW welke de WP kan leveren.
[afbeelding]
Je kunt geen afgiftetabellen van andere afgiftesystemen pakken, dat slaat nergens op.

Dat is hetzelfde als zeggen dat een Audi S8 met 1 liter brandstof 300 km per uur kan rijden, dus concludeer jij dat een trabantje ook 300 km per uur rijdt als ik er 1 liter brandstof in stop :?

Wat ik me afvraag, wat wil je nu precies weten/bereiken met deze vraagstelling :?

Als je in jouw situatie meer afgiftevermogen wil hebben (zonder een getal te noemen) is daar 1 oplossing voor, de aanvoertemperatuur omhoog. Dit geld trouwens ook voor vloerverwarming en radiatoren.

Mocht je vervolgens problemen krijgen dat de Delta T te hoog wordt kun je spelen met de flow.

Als je nu eens de andere kant op telt, geef dat het antwoord wat je zoekt :?

Dus meet hoeveel kw/h je WP verbruikt, reken het thermische vermogen uit d.m.v. de COP en deel dat door het aantal vierkante m2 (50) :?

• Proton_
  • Registratie: november 2011
  • Laatst online: 16:09
quote:
hajeetje schreef op donderdag 26 januari 2017 @ 22:42:
[...]
Je gebruikt een model dat je niet begrijpt op een manier die buiten de specs ligt om een andere situatie te modelleren dan waar het model voor ontwikkeld is, dan hoef je niet verbaasd te zijn wanneer de antwoorden van het model niet kloppen met je metingen.

Ik heb je al eerder uitgelegd dat vloerverwarming grotendeels door convectie het vermogen dissipeert. Die convectie heb jij niet met de plafondverwarming, dus heeft plafondverwarming een lager afgiftevermogen (cq hogere aanvoertemperatuur nodig voor hetzelfde vermogen).

'15 Zoe, douchen met wtw en Auer Edel Eau

• Rhaelak
  • Registratie: januari 2015
  • Laatst online: 29-09 09:39
quote:
Het licht wat ik je kan geven is het advies een Multical er tussen te monteren zodat je duidelijkheid krijgt over het geleverde verwarmingsvermogen en dit monitoren. Dan weet je wat er in de praktijk gebeurd.

• Willie Wortel
  • Registratie: maart 2012
  • Niet online
quote:
Industryofcool schreef op donderdag 26 januari 2017 @ 23:18:
Ik ga morgen mijn Panasonic monobloc 5 kw zoals het nu staat eens opstarten. Hebben jullie nog tips waarop ik moet letten bij een koude start? Omdat het water in het systeem koud is moet voor zover ik zag power supply 2 in elk geval aan omdat hij anders meteen in storing schiet, verder loop ik alle checks in de handleiding na.
...................
tenminste 1 die het snapt. 8)

Het blijft toch zorgelijk dat de kinderen van nu opgroeien met een overtuiging dat geld sparen geld kost. Dat kan nooit goed zijn.

Waar het bij Hajeetje verkeerd gaat is dat hij naar mijn idee niet snapt hoe vermogensafgifte werkt (NOFI).

Om het begrijpelijk te maken een vergelijkbaar voorbeeld.

Stel je eens voor dat je het transportmiddel (de buizen Ø20) vergelijkt met een blok staal welke 100 graden is, en laten we even aannemen dat dit blok 80 eenheden vermogen bevat welke afgegeven moeten worden aan de omgeving van 20 graden.

Dan vraagt Hajeetje zich dus af hoeveel eenheden per uur worden afgegeven aan de omgeving (afgiftevermogen in KW per uur).

Stel ik hang dit blok staal van 100 graden aan een touwtje aan het plafond in de lucht (vergelijkbaar met situatie van Hajeetje) dan duurt het "stel" 8 uur voordat de 80 eenheden vermogen zijn afgegeven aan de omgeving, dus is de afgifte 10 eenheden per uur.

Nu plof ik datzelfde blok staal in een bak met water, dan duurt het 1 uur voordat het blok staal 20 graden is, dus is de afgifte 80 eenheden per uur.

Nu stort ik dat blok staal in beton (vloerverwarming) dan duurt het 2 uur voordat al het vermogen is afgegeven, dus is de afgifte 40 eenheden per uur, dus in dit voorbeeld kunnen we stellen dat beton 4 x zoveel afgiftevermogen heeft als lucht.

Conclusie lucht is een erg slechte warmtegeleider, vandaar dat in isolatiematerialen veelal (juist stilstaande) lucht wordt gebruikt om geleiding te voorkomen!

Het enige wat bij Hajeetje de warmte afgeeft is de 50x10 = 500 meter buis 20x2 welke een totale waterinhoud heeft van +- 100 liter = +- 100KG

Leg je diezelfde 500 meter buis in beton van 20CM dik dan heb je een massa van 50*.2*2300KG= 23000KG massa.

Je zult begrijpen dat gezien het feit dat beton veel beter warmte geleid als lucht dat je afgiftevermogen dan veel en veel en veel groter is.

Ik hoop dat jullie mij nog volgen ;)

Ik weet dat er nog meer factoren meespelen, maar om het een beetje duidelijk en begrijpelijk te houden heb ik dat maar even niet meegerekend :)

Grolsch wijzigde deze reactie 27-01-2017 09:32 (3%)

• Willie Wortel
  • Niet online
quote:
Grolsch schreef op vrijdag 27 januari 2017 @ 09:28:

Grolsch, en hoe staat de afgifte tot muurverwarming ? zelfde als vloer of zelfde als plafond of het midden daarvan? Weet jij daar meer van?

Het blijft toch zorgelijk dat de kinderen van nu opgroeien met een overtuiging dat geld sparen geld kost. Dat kan nooit goed zijn.

quote:
Willie Wortel schreef op vrijdag 27 januari 2017 @ 09:34:
[...]

Grolsch, en hoe staat de afgifte tot muurverwarming ? zelfde als vloer of zelfde als plafond of het midden daarvan? Weet jij daar meer van?
Bij muurverwarming heb je ook massa welke warm wordt, omdat je neem ik aan de verwarming IN de muur hebt met massa eromheen, dus niet zwevend tegen de muur aan.

• Rhaelak
quote:
Willie Wortel schreef op vrijdag 27 januari 2017 @ 09:34:
[...]

De afgifte zal plaatsvinden door convectie en straling. Geleiding ontstaat alleen als je de muur gaat knuffelen.

Het comfort zal wel hoger worden nabij die muur omdat een mens gevoelig is voor stralingsasymetrie.

• Rhaelak
quote:
Weet jij hoeveel liter de pomp verpompt op stand 6? Dan is je actuele afgiftevermogen uit te rekenen aan de hand van je systeeminhoud en Ta, Tr verschil.

• reneeke1970
  • Registratie: april 2015
  • Laatst online: 15:37
quote:
Waar het bij Hajeetje verkeerd gaat is dat hij naar mijn idee niet snapt hoe vermogensafgifte werkt (NOFI).

Stel je eens voor dat je het transportmiddel (de buizen Ø20) vergelijkt met een blok staal welke 100 graden is, en laten we even aannemen dat dit blok 80 eenheden vermogen bevat welke afgegeven moeten worden aan de omgeving van 20 graden.

Dan vraagt Hajeetje zich dus af hoeveel eenheden per uur worden afgegeven aan de omgeving (afgiftevermogen in KW per uur).

Stel ik hang dit blok staal van 100 graden aan een touwtje aan het plafond in de lucht (vergelijkbaar met situatie van Hajeetje) dan duurt het "stel" 8 uur voordat de 80 eenheden vermogen zijn afgegeven aan de omgeving, dus is de afgifte 10 eenheden per uur.

Nu plof ik datzelfde blok staal in een bak met water, dan duurt het 1 uur voordat het blok staal 20 graden is, dus is de afgifte 80 eenheden per uur.

Nu stort ik dat blok staal in beton (vloerverwarming) dan duurt het 2 uur voordat al het vermogen is afgegeven, dus is de afgifte 40 eenheden per uur, dus in dit voorbeeld kunnen we stellen dat beton 4 x zoveel afgiftevermogen heeft als lucht.

Conclusie lucht is een erg slechte warmtegeleider, vandaar dat in isolatiematerialen veelal (juist stilstaande) lucht wordt gebruikt om geleiding te voorkomen!

Het enige wat bij Hajeetje de warmte afgeeft is de 50x10 = 500 meter buis 20x2 welke een totale waterinhoud heeft van +- 100 liter = +- 100KG

Leg je diezelfde 500 meter buis in beton van 20CM dik dan heb je een massa van 50*.2*2300KG= 23000KG massa.

Je zult begrijpen dat gezien het feit dat beton veel beter warmte geleid als lucht dat je afgiftevermogen dan veel en veel en veel groter is.

Ik weet dat er nog meer factoren meespelen, maar om het een beetje duidelijk en begrijpelijk te houden heb ik dat maar even niet meegerekend :)
Geloof dat iedereen dat snapt, behalve hj....
Snap eigenlijk niet goed waarom hij zijn oude radiatoren niet gebruikt, ik ben er blij mee

• joostmaas
  • Niet online
quote:
Rhaelak schreef op vrijdag 27 januari 2017 @ 10:34:
[...]

De afgifte zal plaatsvinden door convectie en straling. Geleiding ontstaat alleen als je de muur gaat knuffelen.
Maar van geleiding is binnen de muur natuurlijk wel sprake en dat mist juist bij Hajeetje. Dat is de reden waarom het afgifteoppervlak wordt vergroot. (Theoretisch is er overigens nog wel sprake van enige geleiding naar het menselijke lichaam: lucht is geen perfecte isolator.)

• Rhaelak
quote:
joostmaas schreef op vrijdag 27 januari 2017 @ 11:31:
[...]

Maar van geleiding is binnen de muur natuurlijk wel sprake en dat mist juist bij Hajeetje. Dat is de reden waarom het afgifteoppervlak wordt vergroot. (Theoretisch is er overigens nog wel sprake van enige geleiding naar het menselijke lichaam: lucht is geen perfecte isolator.)
Klopt maar ik bedoelde meer hoe de warmte vanuit de muur aan de omgeving c.q. personen wordt afgegeven, dan is er nauwelijks sprake van geleiding behalve als je fysiek contact maakt.

• joostmaas
  • Niet online
quote:
Rhaelak schreef op vrijdag 27 januari 2017 @ 10:36:
[...]

Weet jij hoeveel liter de pomp verpompt op stand 6? Dan is je actuele afgiftevermogen uit te rekenen aan de hand van je systeeminhoud en Ta, Tr verschil.
T.b.v. hajeetje: de Pana pompt volgens spec tussen de 9 en 35l/min. Standje 6 zeg 30l/min?

Ik zie dat mensen ook de neiging hebben hun aansluitbuizen wel erg groot te nemen. Op basis van maximale pompdruk en geen absurde buis lengtes is pex 25 voldoende voor de pomp van de Pana incl. de weerstand van de buizen. Reken het eerst uit voordat je hele dure, dikke, onbuigzame buizen gaat hanteren die geen meerwaarde hebben.

• PASware
  • Registratie: juli 2001
  • Laatst online: 15:16
quote:
Evertvdw schreef op donderdag 26 januari 2017 @ 13:50:
[...]

Ik wil dit soort elementen verzonken tussen de houten balken plaatsen, inderdaad om de opbouwhoogte te beperken omdat daar niet zoveel speling zit. Isolatie moet dan daar weer onder komen :)
Ik heb dat droogbouwsysteem eind vorig jaar bij mij aangesloten. Niet onder de houtenvloer in de kruipruimte, maar op een betonnen vloer (frezen en natbouw geen optie), met daar bovenop laminaat. Werkt goed!

Van boven naar beneden:
• Laminaat : 8mm
• ondervloer rol: 2mm
• EPS plaat met alu profielen en 14mm slang: 25mm
• Reflecterende ondervloer 2mm

Totaal opbouwhoogte: 37mm

15-295wp Trina Full black (Dak)- 12x160wp Panasonic (platdak) - 3x 280wp suntech (gevel 90gr)

• Evertvdw
  • Registratie: februari 2016
  • Laatst online: 17-07 13:16
quote:
PASware schreef op vrijdag 27 januari 2017 @ 11:56:
[...]

Ik heb dat droogbouwsysteem eind vorig jaar bij mij aangesloten. Niet onder de houtenvloer in de kruipruimte, maar op een betonnen vloer (frezen en natbouw geen optie), met daar bovenop laminaat. Werkt goed!

Van boven naar beneden:
• Laminaat : 8mm
• ondervloer rol: 2mm
• EPS plaat met alu profielen en 14mm slang: 25mm
• Reflecterende ondervloer 2mm

Totaal opbouwhoogte: 37mm
Goed om te horen! Heb je ook meer informatie over opwarmtijden en welke temperatuur water je door je vloerverwarming stuurt en wat er dan weer uitkomt? Ben ik wel benieuwd naar!

• hajeetje
quote:

Wat ik niet snap, dat je hier 1 v.d. 3 manieren, van warmteoverdracht, conductie/warmtegeleiding, als zodanig dominant beschrijft alsof de andere 2 nauwelijks/geen rol zouden spelen.
Ik heb voor mijn betere begrip een vraag bij Zehnder neergelegd, deze fabrikant maakt zowel stralingspanelen als 'gewone' radiatoren. Ik heb hen gevraagd wat er anders in de capaciteitsberekening dient plaats te vinden als ik i.p.v. gewone radiatoren van stralingspanelen aan het plafond gebruik zou willen maken. Rekening houdend met identieke Ta en Tr waardes. Ik wacht op hun antwoord.

Overigens voor alle duidelijkheid, ik krijg het prima warm hoor.

• Willie Wortel
  • Niet online
quote:
hajeetje schreef op vrijdag 27 januari 2017 @ 14:06:
[...]

Wat ik niet snap, ........
Hajeetje, wat ook vergeten wordt is dat het plafond zijn warmte doorgeeft aan de muren.

• hajeetje
quote:
joostmaas schreef op vrijdag 27 januari 2017 @ 11:40:
[...]

T.b.v. hajeetje: de Pana pompt volgens spec tussen de 9 en 35l/min. Standje 6 zeg 30l/min?

Ik zie dat mensen ook de neiging hebben hun aansluitbuizen wel erg groot te nemen. Op basis van maximale pompdruk en geen absurde buis lengtes is pex 25 voldoende voor de pomp van de Pana incl. de weerstand van de buizen. Reken het eerst uit voordat je hele dure, dikke, onbuigzame buizen gaat hanteren die geen meerwaarde hebben.
Alles draait en functioneert, ik probeer alleen maar een zo helder mogelijk beeld te krijgen van hoe het functioneert. Uitgangssituatie is een niet geisoleerde jaren 70 woning, indien de vuistregels worden gehanteerd voor een WP en LTV, dien ik eerst 20k te investeren in isolatiemaatregelen om e.e.a. te laten werken. Mijn benadering, niet volgens de vuistregels, is wat is mijn maximale warmteverlies dat ik dien te compenseren, daar komt bijv.120kWh in 24h uit. Als ik 50m2 verwarmingsoppervlakte heb kan ik het probleem tackelen door 120/24/50=100W/m2 te installeren. Hoe kan ik dat het simpelst/non-intrusive/goedkoop realiseren, nou naar mijn idee door plafondverwarming te installeren.

• Rhaelak
quote:
joostmaas schreef op vrijdag 27 januari 2017 @ 11:40:
[...]

Bij 30 l/min en een deltaT van 7 (39 in, 32 uit) zou het vermogen liggen op 14.7 kW. Lijkt mij een beetje veel :)
quote:
hajeetje schreef op vrijdag 27 januari 2017 @ 14:23:
[...]

......wat is mijn maximale warmteverlies dat ik dien te compenseren, daar komt bijv.120kWh in 24h uit. ......
Ik ben je even kwijt, hoe kom je hier bij :? Wat bereken je :?

Warmteverlies wordt niet uitgedrukt in kwh in 24h :?

Ik krijg het vermoeden dat jij m.b.v. het verbruik van een apparaat in 24 uur je warmteverlies wil bepalen :? Want die vlieger gaat natuurlijk niet op >:)

Grolsch wijzigde deze reactie 27-01-2017 14:34 (78%)

• joostmaas
  • Niet online
quote:
Rhaelak schreef op vrijdag 27 januari 2017 @ 14:24:
[...]

Bij 30 l/min en een deltaT van 7 (39 in, 32 uit) zou het vermogen liggen op 14.7 kW. Lijkt mij een beetje veel :)
30l/min is puur wat de pomp zonder buisweerstand aflevert, dus blijkbaar stevige weerstand in buizen (maar dat is ook het grote nadeel van hoge flow). (Of Panasonic heeft de 7 standen niet erg gelijkmatig verdeeld...)

joostmaas wijzigde deze reactie 27-01-2017 14:33 (7%)

• hajeetje
quote:
Grolsch schreef op vrijdag 27 januari 2017 @ 14:31:
[...]

Ik ben je even kwijt, hoe kom je hier bij :? Wat bereken je :?

Warmteverlies wordt niet uitgedrukt in kwh in 24h :?

Ik krijg het vermoeden dat jij m.b.v. het verbruik van een apparaat in 24 uur je warmteverlies wil bepalen :? Want die vlieger gaat natuurlijk niet op >:)
Voor mijn capaciteitsberekening gaat dat prima op, dat jij een andere professionele benadering wilt is prima, ik hier uitstekend mee uit de voeten.

• hajeetje
quote:
joostmaas schreef op vrijdag 27 januari 2017 @ 14:32:
[...]

30l/min is puur wat de pomp zonder buisweerstand aflevert, dus blijkbaar stevige weerstand in buizen (maar dat is ook het grote nadeel van hoge flow). (Of Panasonic heeft de 7 standen niet erg gelijkmatig verdeeld...)
500m en 20mm diameter, zou niet het probleem mogen zijn denk ik.
quote:
hajeetje schreef op vrijdag 27 januari 2017 @ 14:33:
[...]

Voor mijn capaciteitsberekening gaat dat prima op, dat jij een andere professionele benadering wilt is prima, ik hier uitstekend mee uit de voeten.
Niet professioneel, maar onweerlegbaar natuurkundig, da's een ander verhaal :P

Wat jij doet is geen capaciteitsberekening, maar een HJ berekening :+

Je doet me denken aan Herman Finkers en z'n spreukjesbos :+
quote:
Wij hier in het spreukjesbos houden er niet van onweder… Het begint wel flitsend, maar het eindigt altijd met gedonder’.
‘Maar dat is voor ons, van de wetenschap, nu juist zo interessant, mevrouw. Bij onweer moet je namelijk tellen’. ‘Tellen?’ ‘Ja mevrouw, tellen. Je moet tellen vanaf het moment dat je de flits ziet tot het moment dat je de donder hoort. En als je dan het aantal tellen deelt door de afstand waarop het onweer van je verwijderd is, dan weet je precies hoe snel je geteld hebt’. Ja, dat is handig hoor die wetenschap.

Grolsch wijzigde deze reactie 27-01-2017 14:36 (3%)

• joostmaas
  • Niet online
quote:
hajeetje schreef op vrijdag 27 januari 2017 @ 14:35:
[...]

500m en 20mm diameter, zou niet het probleem mogen zijn denk ik.
Maar waarom dan de pomp zo hoog ingesteld? Die 500m zit in een aantal lange groepen, meen ik. Voor een lagere DeltaT (want ik neem aan dat je daar op zoek naar bent) zou je de groepen in lengte kunnen halveren en dan de pomp een stuk lager instellen.

• hajeetje
quote:
joostmaas schreef op vrijdag 27 januari 2017 @ 14:38:
[...]

Maar waarom dan de pomp zo hoog ingesteld? Die 500m zit in een aantal lange groepen, meen ik. Voor een lagere DeltaT (want ik neem aan dat je daar op zoek naar bent) zou je de groepen in lengte kunnen halveren en dan de pomp een stuk lager instellen.
In mijn uitgangsberekening verwachte ik een kleinere deltaT, toen ik die niet kreeg heb ik de pompsnelheid verhoogt in de hoop dat ik een lagere Ta en een hogere Tr zou kunnen realiseren waardoor de WP in principe een 'beter' werkgebied/hogere COP zou kunnen realiseren. Er zijn 5 groepen van 100m. Ik weet ook niet in hoeverre of bijv. 10 groepen van 50m beter/optimaler zou zijn.

• Noord27
  • Registratie: april 2009
  • Laatst online: 10:55
Vandaag is de monteur geweest om het ELGA karwei af te maken. Net geconcludeerd door monteur: printplaat werkt niet goed. Er moet een nieuwe in.

Ai... 2 werkdagen verder en nog geen werkende ELGA. :|

3 maal scheepsrecht? :?

Noord27 wijzigde deze reactie 27-01-2017 14:59 (6%)

ELGA ☆ Daikin FTXM35M ☆ MaxiCool 200-LD4 ☆ (2x) SMA 5000 TL-21 + 9950Wp ☆ Nissan Leaf Business Edition 30kWh

• joostmaas
  • Niet online
quote:
hajeetje schreef op vrijdag 27 januari 2017 @ 14:52:
[...]

In mijn uitgangsberekening verwachte ik een kleinere deltaT, toen ik die niet kreeg heb ik de pompsnelheid verhoogt in de hoop dat ik een lagere Ta en een hogere Tr zou kunnen realiseren waardoor de WP in principe een 'beter' werkgebied/hogere COP zou kunnen realiseren. Er zijn 5 groepen van 100m. Ik weet ook niet in hoeverre of bijv. 10 groepen van 50m beter/optimaler zou zijn.
10x50m geeft inderdaad veel lagere DeltaT (niet helemaal recht evenredig, omdat je warmteafgifte hoger wordt doordat de gemiddelde temperatuur in de buis toeneemt bij gelijke Ta). Ik heb dit al eerder gepost. Vroeger was de standaard DeltaT=10 graden met maximaal 120m/groep. Groepen halveren kost waarschijnlijk niet zo heel veel werk: doe het na je verdeler in twee exact gelijke lengtes vlakbij het begin van je groep via een T-stuk.

• koevlaas2
  • Laatst online: 11:55
quote:
Noord27 schreef op vrijdag 27 januari 2017 @ 14:58:
Vandaag is de monteur geweest om het ELGA karwei af te maken. Net geconcludeerd door monteur: printplaat werkt niet goed. Er moet een nieuwe in.

Ai... 2 werkdagen verder en nog geen werkende ELGA. :|

3 maal scheepsrecht? :?
Meteen stuk is wel vaker bij de ELGA, misschien heeft iemand er met z'n statische handen aangezeten.

7580 Wp, Ecodan 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M (3x)

• Rhaelak
quote:
hajeetje schreef op vrijdag 27 januari 2017 @ 14:52:
[...]

Ik sprak onlangs iemand van Techneco en die adviseerde qua groeplengte (vloerverwarming verkopen ze ook) om voor een WP maximaal 80 meter per groep aan te houden. Ik weet verder niet waarom, het was ook meer een zijdelingse opmerking in het gesprek.

Ik vroeg het al eerder aan je, maar je weet zeker niet hoeveel liter je per uur rondpompt?

• hajeetje
quote:
Rhaelak schreef op vrijdag 27 januari 2017 @ 15:07:
[...]

Ik sprak onlangs iemand van Techneco en die adviseerde qua groeplengte (vloerverwarming verkopen ze ook) om voor een WP maximaal 80 meter per groep aan te houden. Ik weet verder niet waarom, het was ook meer een zijdelingse opmerking in het gesprek.

Ik vroeg het al eerder aan je, maar je weet zeker niet hoeveel liter je per uur rondpompt?
Nee helaas geen idee. Standaard staat de pomp op stand 2 en ik meen me te herinneren dat Panasonic een waarde van rond 1000l/h nastreeft. De waterinhoud van het afgiftesysteem zou op 120l moeten liggen.

• Rhaelak
quote:
hajeetje schreef op vrijdag 27 januari 2017 @ 15:11:
[...]

Nee helaas geen idee. Standaard staat de pomp op stand 2 en ik meen me te herinneren dat Panasonic een waarde van rond 1000l/h nastreeft. De waterinhoud van het afgiftesysteem zou op 120l moeten liggen.
Jammer anders was zo je afgifte te berekenen. Je zou het nog grofweg kunnen berekenen door te kijken wat nu je opgenomen vermogen is versus maximaal opgenomen vermogen en de daarbij horende capaciteit en dan terugrekenen.

• hrt

24x170SF, oost (105 graden), 25 graden, Steca3600/ 5D, 17-40, 24-105, 70-200/ WH-MDC05F3E5

• wervisser
  • Registratie: oktober 2006
  • Laatst online: 21-10 20:41

• hrt
ook niet...

hrt wijzigde deze reactie 27-01-2017 16:44 (90%)

• hrt
[ik ga eens lezen hoe dat met die foto's moet..... :/

hrt wijzigde deze reactie 27-01-2017 16:51 (86%)

• koevlaas2
quote:
hrt schreef op vrijdag 27 januari 2017 @ 16:50:
[ik ga eens lezen hoe dat met die foto's moet..... :/
www.mupload.nl

• hrt

Zo?

Ja dus.... :)

hrt wijzigde deze reactie 27-01-2017 17:26 (10%)

• koevlaas2
ja

• Noord27
quote:
koevlaas2 schreef op vrijdag 27 januari 2017 @ 15:03:
[...]

Meteen stuk is wel vaker bij de ELGA, misschien heeft iemand er met z'n statische handen aangezeten.
Heb er even naar gekeken en zie uit het storingslampje icm de handleiding dat er een fout is met de print. Dus even afwachten en hopen dat de rest wel normaal functioneerd zodat het niet koud word in huis.

ELGA ☆ Daikin FTXM35M ☆ MaxiCool 200-LD4 ☆ (2x) SMA 5000 TL-21 + 9950Wp ☆ Nissan Leaf Business Edition 30kWh

• blauwemac
  • Registratie: januari 2008
  • Laatst online: 22-09 17:19
quote:
Noord27 schreef op vrijdag 27 januari 2017 @ 17:54:
[...]

Heb er even naar gekeken en zie uit het storingslampje icm de handleiding dat er een fout is met de print. Dus even afwachten en hopen dat de rest wel normaal functioneerd zodat het niet koud word in huis.
Je hebt wel pech zeg!

Pana WH-MDC05f3e5 / 2700Wp / Nefit gasketel 2000 voor SWW / Vermont Castings Encore

• koevlaas2
quote:
Noord27 schreef op vrijdag 27 januari 2017 @ 17:54:
[...]

Doet het apparaat dan wel iets of krijg je er helemaal geen warmte uit ?

• Noord27
quote:
koevlaas2 schreef op vrijdag 27 januari 2017 @ 17:57:
[...]

Doet het apparaat dan wel iets of krijg je er helemaal geen warmte uit ?
Hij is vanmiddag even aan geweest, 30 minuten proef run. Daarna wilde de monteur het op elkaar afstemmen (SV en elga), maar dat weigerde de print te accepteren. Hij staat nu gewoon uit. Wel de stekker er in, maar dan uitgezet op het paneel.

Volgende week komt er iemand langs die van hun alles weet van elektra. De monteur is voor de zekerheid vanmiddag nog alle leidingen en kabels door gelopen inclusief stekkers los gehaald: maakte geen verschil. Storing zit echt in de print.

Pech, ach.. ben nu al lang blij dat ik het een installateur ga/heb laten installeren. Ga anders zelf maar even een nieuwe print halen bij Techneco met je blauwe ogen dat hij DOA was.. :|

Noord27 wijzigde deze reactie 27-01-2017 18:16 (12%)

• koevlaas2
quote:
Noord27 schreef op vrijdag 27 januari 2017 @ 18:15:
[...]

Hij is vanmiddag even aan geweest, 30 minuten proef run. Daarna wilde de monteur het op elkaar afstemmen (SV en elga), maar dat weigerde de print te accepteren. Hij staat nu gewoon uit. Wel de stekker er in, maar dan uitgezet op het paneel.

Volgende week komt er iemand langs die van hun alles weet van elektra. De monteur is voor de zekerheid vanmiddag nog alle leidingen en kabels door gelopen inclusief stekkers los gehaald: maakte geen verschil. Storing zit echt in de print.
Draait ie solo wel ? Je kan 'm altijd solo laden draaien en zodra de monteur komt zet je 'm weer in de stand waarop deze stond.

• joostmaas
  • Niet online
quote:
Rhaelak schreef op vrijdag 27 januari 2017 @ 15:07:
[...]

Vereenvoudigde (!) rekensom: 120m was DeltaT=10 dan 80m DeltaT=7. Maar de Pana (en mogelijk andere wp's) werkt liefst met DeltaT<5, dus <60m, maar slechts 40m met WP is ook prima. Scheelt weer drukverlies. Pomp harder zetten voor meer flow en zo een lagere DeltaT krijgen werkt meer drukverlies in de hand. Dus als je de mogelijkheid hebt: korte vv groepen.

joostmaas wijzigde deze reactie 27-01-2017 18:26 (5%)

• Noord27
Geen idee of hij solo draait. Moet nog de handleiding door nemen. Heb er net even 5 min in gekeken om te ontdekken wat de lampjes betekenen op het apparaat. Daarna geprobeerd of ik nog wel gewoon SWW water had. En dat was het geval; zodat de vrouw kon douchen.

Laat ik het zo zeggen: het leed voor de installateur is al geschied. Monteur is ook vrijwel continu bezig geweest met afwerken en proberen. Had de buren al verteld dat het 1 dag werk was. Nu het na 2 dagen nog niet gefixed is zullen de vragen dit weekend vanzelf komen. 1e of hij bevalt, met als 2e vraag wie de installateur is.

Noord27 wijzigde deze reactie 27-01-2017 18:21 (16%)

• joostmaas
  • Niet online
quote:
[...]
Ga anders zelf maar even een nieuwe print halen bij Techneco met je blauwe ogen dat hij DOA was.. :|
Dat schijnt mee te vallen bij Techneco: prima service (zie deel 1 en elders).

• koevlaas2
quote:
Noord27 schreef op vrijdag 27 januari 2017 @ 18:20:
Geen idee of hij solo draait. Moet nog de handleiding door nemen. Heb er net even 5 min in gekeken om te ontdekken wat de lampjes betekenen op het apparaat. Daarna geprobeerd of ik nog wel gewoon SWW water had. En dat was het geval; zodat de vrouw kon douchen.

Laat ik het zo zeggen: het leed voor de installateur is al geschied. Monteur is ook vrijwel continu bezig geweest met afwerken en proberen. Had de buren al verteld dat het 1 dag werk was. Nu het na 2 dagen nog niet gefixed is zullen de vragen dit weekend vanzelf komen. 1e of hij bevalt, met als 2e vraag wie de installateur is.
Het boren is nu toch klaar, binnen hebben de buren geen last van je.

• Noord27
quote:
joostmaas schreef op vrijdag 27 januari 2017 @ 18:21:
[...]

Dat schijnt mee te vallen bij Techneco: prima service (zie deel 1 en elders).
Goed om te weten in ieder geval. Maar dan nog ben ik nu al blij dat gezien de extra werkzaamheden en aanloopproblemen ik gewoon voor een lokale installateur heb gekozen.
quote:
koevlaas2 schreef op vrijdag 27 januari 2017 @ 18:23:
[...]

Het boren is nu toch klaar, binnen hebben de buren geen last van je.
Alles zit zeer netjes weg gewerkt. Kabelgoot buiten en de WP zelf staat op een soort harde rubberen trapezium vorm blokken.

Morgen heb ik alle tijd om eens wat te gaan proberen natuurlijk. Vanavond is altijd inluiden van het weekend. En nee, dat is hier niet met kroeg bezoek. Maar met een masterclass dans(les). ;)

Noord27 wijzigde deze reactie 27-01-2017 18:25 (41%)

• joostmaas
  • Niet online
quote:
hajeetje schreef op vrijdag 27 januari 2017 @ 15:11:
[...]

Werkte die flowmeters op je verdeler wel of niet bij jou? Zo ja, dan heb je in ieder geval een ruwe indicatie.

• hajeetje
quote:
joostmaas schreef op vrijdag 27 januari 2017 @ 18:28:
[...]

Werkte die flowmeters op je verdeler wel of niet bij jou? Zo ja, dan heb je in ieder geval een ruwe indicatie.
Toe- en afvoer zaten/zitten verkeerd om aangesloten op de verdeler, vanmiddag installateur weer aan zijn jasje getrokken om e.e.a. nog recht te zetten.

• joostmaas
  • Niet online
quote:
hajeetje schreef op vrijdag 27 januari 2017 @ 18:41:
[...]

Toe- en afvoer zaten/zitten verkeerd om aangesloten op de verdeler, vanmiddag installateur weer aan zijn jasje getrokken om e.e.a. nog recht te zetten.
Hoeveel groepen waren het? Als er daadwerkelijk 30l/min doorgaat en het 5x 100m is zit je boven de specs van de meeste verdelers (max. 5l/min per groep), dus ook weer meer weerstand. Aflezen flowmeters bij dit soort flows denk ik ook zinloos: gaan vaak maar tot 3l/min of zo.

• PASware
  • Registratie: juli 2001
  • Laatst online: 15:16
quote:
Evertvdw schreef op vrijdag 27 januari 2017 @ 13:12:
[...]

Goed om te horen! Heb je ook meer informatie over opwarmtijden en welke temperatuur water je door je vloerverwarming stuurt en wat er dan weer uitkomt? Ben ik wel benieuwd naar!
Opwarmtijden..lastig te zeggen, staat 's avonds op 18.5 graden en 's nachts op 17. Ik kan daar te weinig over zeggen.

Mijn ketel is afgesteld op 40 graden aanvoer, kraan van mijn verdeler staat helemaal open, temperatuur op de meter op verdeler geeft kleine 35 graden aan. Ik houd de woonkamer en keuken er prima warm mee.

Mooi systeem en prima zelf te leggen, al kost het wel vrij veel tijd. EPS snijden en profielen leggen is hoop werk. heb nog een doos profielen over, interesse?

15-295wp Trina Full black (Dak)- 12x160wp Panasonic (platdak) - 3x 280wp suntech (gevel 90gr)

• amarkest
  • Registratie: februari 2014
  • Nu online
quote:
Appie Heijn schreef op donderdag 26 januari 2017 @ 10:12:
[...]

Als het zo doorgaat heb ik mijn pana mono er binnen 3 jaar uit. Kijk ik dan wel weer of er iets beters is wat een nieuwe investering rechtvaardigt.

@
Ik zal vanavond even kijken/horen hoe het bij het pad naar de buurtjes hoorbaar is. Situatie is nagenoeg vergelijkbaar. Alleen blijft onze conifeer wel begroeid. Heb je blaadjes in je heg dan kunnen die plaatselijk wel eens wat sneller loslaten in de herfst 😉

Mijn buurman is een linkse geitenwollensokken strijder dus alles wat goed voor de natuur is heeft waarschijnlijk wel draagvlak. Hij heeft helemaal geen openingen en of ramen in de betreffende gevel. Wanneer hij met een raam open in deze gevel zou slapen dan zou het wel hinderlijk kunnen zijn. Is mijn vermoeden tenminste.
Valt wel mee, mijn naaste buurman slaapt altijd met z'n ramen open op zo'n 8 meter schuin naar boven vanaf mn ELGA. Die draait nu 1 jaar (ook snachts) en ik heb 'm nog steeds niet horen klagen, terwijl ik 'm vrijwel dagelijks zie of spreek.

• Beatman
  • Registratie: oktober 2002
  • Laatst online: 13:32
quote:
amarkest schreef op vrijdag 27 januari 2017 @ 21:45:
[...]

Valt wel mee, mijn naaste buurman slaapt altijd met z'n ramen open op zo'n 8 meter schuin naar boven vanaf mn ELGA. Die draait nu 1 jaar (ook snachts) en ik heb 'm nog steeds niet horen klagen, terwijl ik 'm vrijwel dagelijks zie of spreek.
Hoor je dan ook nauwelijks iets? Ik ben van plan m op een meter of 4 van het slaapkamerraam te zetten. Eventueel kan ik de fan wel precies van het raam afzetten als dat verschil maakt.

www.energiepionier.nl Energiebesparing, duurzaamheid en domotica

• Rol-Co
  • Registratie: maart 2004
  • Laatst online: 13:35

Rol-Co

3,8kWpZ 3,4kWp O-Z-W 2,86kWp N

quote:
[...]

Pech, ach.. ben nu al lang blij dat ik het een installateur ga/heb laten installeren. Ga anders zelf maar even een nieuwe print halen bij Techneco met je blauwe ogen dat hij DOA was.. :|
Is dat iemand van techneco? Ik denk dat het handiger is om die gasten te laten komen voor zoiets, dat verkort de stilstand tijd denk ik.
Het is niet de eerste keer dat ik hoor van een kapotte print bij de elga, al 2-3 x hier op het forum gelezen.

Noord-Oost-Zuid-West 10060Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

quote:
Grolsch schreef op vrijdag 27 januari 2017 @ 07:46:
[...]

Tnx, ik weet ff niet wat zomers de gemiddelde dauwpunt temperatuur is :? Schommelt dat tussen de 10 en 20 graden, of schommelt dat tussen de 17 en 20 graden bijvoorbeeld :?
Ja, wat is het gemiddelde van een relatief iets? ;)

Ik stel altijd 18 graden in als setpoint voor koelen. Je kunt dan heel af en toe iets condens op de leidingen krijgen, maar nooit op de vloer zelf.
Bovenkant vloer zal nooit de 18 graden bereiken, maar altijd iets hoger.

Soms wil het wel eens voorkomen dat een natte vloer niet meer opdroogt, bijvoorbeeld na het dweilen.
Bijvoorbeeld met erg benauwd vochtig weer, vlak voor een onweersbui.

quote:
Oxellaar schreef op vrijdag 27 januari 2017 @ 22:00:
[...]

Ja, wat is het gemiddelde van een relatief iets? ;)

Ik stel altijd 18 graden in als setpoint voor koelen. Je kunt dan heel af en toe iets condens op de leidingen krijgen, maar nooit op de vloer zelf.
Bovenkant vloer zal nooit de 18 graden bereiken, maar altijd iets hoger.

Soms wil het wel eens voorkomen dat een natte vloer niet meer opdroogt, bijvoorbeeld na het dweilen.
Bijvoorbeeld met erg benauwd vochtig weer, vlak voor een onweersbui.
Zou jij dan een dauwpunt sensor installeren in mijn geval of gewoon 18 graden instellen :?

• Knowbody
quote:
Beatman schreef op vrijdag 27 januari 2017 @ 21:59:
[...]

Hoor je dan ook nauwelijks iets? Ik ben van plan m op een meter of 4 van het slaapkamerraam te zetten. Eventueel kan ik de fan wel precies van het raam afzetten als dat verschil maakt.
Een WP maakt geluid. Meer dan een gasketel. Minder dan een warmtepompdroger. Maar het geluid kan buiten best ver hoorbaar zijn.

Vrije opstelling heeft geen last van reflectie en versterking van een muur. Dat lijkt me dus wat geluid betreft beter.

Voor korte leiding valt ook wat te zeggen. Dan zit je vaak vlak bij een gevel.

• Gasschuif
  • Registratie: augustus 2010
  • Laatst online: 16:13

Gasschuif

6,7 kWp, 3 L/LWPs, Houtkachel

quote:
Oxellaar schreef op woensdag 25 januari 2017 @ 20:55:

Een dauwpuntsensor bevestig je op de leiding. Komt er condens tussen sensor en leiding, dan stopt de koelvraag. Je hoeft dus niets in te stellen.
Weet je zeker dat dit zo werkt? (vocht meting bij de aanvoer GKW sensor)

Normaliter meet je de RV van de ruimte en de temp, daar rolt via software een DP uit.
Een setting voor b.v. plafondkoeling (of vloerkoeling) is DP+xC

x ligt meestal tussen 0,5 en 1,5 C. En daar regel je het proces op.

Zet iemand een raam open (in een kantoor omgeving met GBS) dan vliegt gelijk het setpoint voor de koeling omhoog.

Als je nergens aan begint zijn de gevolgen niet te overzien. PVoutput Officieel gasloos sinds 04-2016. 8kW VAA Zubadan (met 92L buffervat/hydraulische scheiding) voor de CV met 8 radiatoren.

• neographikal
  • Registratie: januari 2001
  • Niet online
Hmm ik heb wat vaags, vandaag de LG mono 5kw onder druk gezet,0 lekkage, mooi. Systeem ontlucht en gaan met die banaan. Verbruik WP 800w AC, hij pompt vrolijk rond, ingaand water 11 graden uitgaand water 11 graden, na 20 minuten geen verschil dus maar uitgezet omdat ik het niet vertrouw. De mono hangt met 22mm CV buis aan de 200L boiler.

Wat zie ik over het hoofd? Is met een boiler de dT uberhaupt altijd zo klein, ik voel ook geen warmte in de buizen. Daarbij staat deze niet in de silent mode en zou 'ie potentieel een 1300-1500W ac moeten kunnen trekken. Waar blijft de energie?

neographikal wijzigde deze reactie 27-01-2017 23:37 (38%)

Op zoek naar een fotograaf?

• reneeke1970
quote:
neographikal schreef op vrijdag 27 januari 2017 @ 23:31:
Hmm ik heb wat vaags, vandaag de mono onder druk gezet,0 lekkage, mooi. Systeem ontlucht en gaan met die banaan. Verbruik WP 800w AC, hij pompt vrolijk rond, ingaand water 11 graden uitgaand water 11 graden, na 20 minuten geen verschil. De mono hangt met 22mm CV buis aan de 200L boiler.

Wat zie ik over het hoofd?
Ik doe een gok, hij verwarmt niet, het vermogen wat je ziet komt van het element die het blijkbaar niet goed doet?

• neographikal
  • Niet online
quote:
reneeke1970 schreef op vrijdag 27 januari 2017 @ 23:35:
[...]

Ik doe een gok, hij verwarmt niet, het vermogen wat je ziet komt van het element die het blijkbaar niet goed doet?
Warmte-element is elektrisch niet aangesloten..

• reneeke1970
quote:
neographikal schreef op vrijdag 27 januari 2017 @ 23:36:
[...]

Warmte-element is elektrisch niet aangesloten..
Zul je toch moeten doen want onder 15 graden retour doet ie het niet. Staat ergens in de beschrijving, mogelijk is het in software anders in te stellen

• neographikal
  • Niet online
Maar als de compressor het niet zou moeten doen waarom eet 'ie dan vrolijk 800W op en waar blijft al dat vermogen? Ik heb een LG, heb je ervaring met de LG? Mijn splitunit doet geen seconde moeilijk zonder warmte-element.

neographikal wijzigde deze reactie 27-01-2017 23:40 (32%)

• Noord27
quote:
Rol-Co schreef op vrijdag 27 januari 2017 @ 21:59:
[...]

Is dat iemand van techneco? Ik denk dat het handiger is om die gasten te laten komen voor zoiets, dat verkort de stilstand tijd denk ik.
Het is niet de eerste keer dat ik hoor van een kapotte print bij de elga, al 2-3 x hier op het forum gelezen.
Nee alles wordt geregeld door een lokale installateur. Ik kan wel Techneco gaan bellen, maar ik heb het volste vertrouwen in de installateur. Die kan er ook niets aan doen dat de print defect is. Liever dat het nu gebeurd als over een aantal maanden. Weet ik nu al hoe ik een storing kan identificeren dmv het handboekje. Eigenlijk wel een prettig gevoel.

Storing op de elga is idd nr.4 > handleiding zegt storing op de toshiba print.

Noord27 wijzigde deze reactie 27-01-2017 23:43 (11%)

• reneeke1970
quote:
neographikal schreef op vrijdag 27 januari 2017 @ 23:39:
Maar als de compressor het niet zou moeten doen waarom eet 'ie dan vrolijk 800W op en waar blijft al dat vermogen?
Dat is inderdaad raar, maar de pomp en carter verwarming is al aardig wat. Rest is misschien compressor op druk zetten maar nog niet inschakelen omdat inlaat te koud is, ik zeg ook maar wat. Je had boiler met warm water moeten vullen

Oh ik heb het over pana

• Gasschuif

Gasschuif

quote:
Hmm ik heb wat vaags, vandaag de LG mono 5kw onder druk gezet,0 lekkage, mooi. Systeem ontlucht en gaan met die banaan. Verbruik WP 800w AC, hij pompt vrolijk rond, ingaand water 11 graden uitgaand water 11 graden, na 20 minuten geen verschil dus maar uitgezet omdat ik het niet vertrouw. De mono hangt met 22mm CV buis aan de 200L boiler.

Wat zie ik over het hoofd? Is met een boiler de dT uberhaupt altijd zo klein, ik voel ook geen warmte in de buizen. Daarbij staat deze niet in de silent mode en zou 'ie potentieel een 1300-1500W ac moeten kunnen trekken. Waar blijft de energie?
Als je naast de mono staat, hoor (en voel) je de compressor draaien?

Als je nergens aan begint zijn de gevolgen niet te overzien. PVoutput Officieel gasloos sinds 04-2016. 8kW VAA Zubadan (met 92L buffervat/hydraulische scheiding) voor de CV met 8 radiatoren.

• neographikal
  • Niet online
De fan draait in ieder geval wel, klinkt verder normaal. Ik weet niet zo goed hoe ik de compressor zelf moet voelen draaien. Ik had in eerste instantie de automatische ontluchter van de wp zelf nog niet open gezet, toen ik dat wel deed kwam er aardig wat lucht uit, boel weer op druk gezet maar verder geen verschil merkbaar. Boiler zelf is 15,4 graden.

neographikal wijzigde deze reactie 27-01-2017 23:49 (86%)

• Gasschuif

Gasschuif

quote:
neographikal schreef op vrijdag 27 januari 2017 @ 23:47:
De fan draait in ieder geval wel, klinkt verder normaal. Ik weet niet zo goed hoe ik de compressor zelf moet voelen draaien. Ik had in eerste instantie de automatische ontluchter van de wp zelf nog niet open gezet, toen ik dat wel deed kwam er aardig wat lucht uit, boel weer op druk gezet maar verder geen verschil merkbaar. Boiler zelf is 15,4 graden.
Draaien van de fan geeft geluid, compressor geeft (licht gebrom) en last but not least trilling van de unit

quote:
Gasschuif schreef op vrijdag 27 januari 2017 @ 23:20:
[...]

Weet je zeker dat dit zo werkt? (vocht meting bij de aanvoer GKW sensor)

Normaliter meet je de RV van de ruimte en de temp, daar rolt via software een DP uit.
Een setting voor b.v. plafondkoeling (of vloerkoeling) is DP+xC

x ligt meestal tussen 0,5 en 1,5 C. En daar regel je het proces op.

Zet iemand een raam open (in een kantoor omgeving met GBS) dan vliegt gelijk het setpoint voor de koeling omhoog.
Zo uitgebreid werkt het helaas niet. Jij hebt het over een dauwpunt regeling, je moet dan eigenlijk ook met een mengtemperatuur je aanvoer kunnen regelen. Bij naregelingen is het slechts een simpele sensor, het is eigenlijk alleen een beveiliging. Er is geen echte communicatie tussen naregeling en warmtepomp, alleen een aan/uit contact.

Je moet de sensor dus niet als regeling zien.

Gewoon op 18 instellen, dan heb je eigenlijk geen sensor nodig.

Oxellaar wijzigde deze reactie 28-01-2017 00:04 (5%)

• Rol-Co
  • Registratie: maart 2004
  • Laatst online: 13:35

Rol-Co

3,8kWpZ 3,4kWp O-Z-W 2,86kWp N

Het is een mono, dus even een brainfart..... Loopt de waterpomp? Even meten of er stroom op staat. Die flow sensors kunnen wel eens raar reageren waardoor hij toch gaat lopen zonder flow.

Noord-Oost-Zuid-West 10060Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

• neographikal
  • Niet online
De waterpomp geeft flow, in het begin was de lucht duidelijk hoorbaar tijdens het rondcirculeren, daarnaast brandt het lampje op de waterpomp. Waterdruk staat op zowel de unit als de drukmeter binnen op 2 bar. Toen er nog lucht in zat CH14 error, na het ontluchten was deze weg.

neographikal wijzigde deze reactie 28-01-2017 00:07 (14%)

• hrt
Gas eruit scheelt € 210 vast recht,
daarmee kun je 1116 kWh afnemen.
Geschat verbruik WP 2500 ,nu 1100 M3, kWh 1384 afnemen.
€ 261 voor 1 jaar je huis verwarmen? 8)7

• Tomexergie
  • Registratie: maart 2014
  • Laatst online: 22-10 00:33
quote:
Beatman schreef op vrijdag 27 januari 2017 @ 21:59:
[...]

Mijn Elga maakte 2 maanden geleden bij volvermogen (1060W) plotseling een klere herrie, een hoog compressor geluid. Slecht voor mijn huwelijk want dat ding moest s'nachts uit. Sinds 3 weken is het geluid plotseling , onverklaarbaar van het ene op het andere moment sterk gereduceerd en nog steeds 1060W en een goede COP. Wat zou de technische reden kunnen zijn? Onbalans van de compressor. Wegvallen van voorverwarming van het gas uit de verdamper? Geen idee.

• neographikal
  • Niet online
quote:
Gasschuif schreef op vrijdag 27 januari 2017 @ 23:54:
[...]

Draaien van de fan geeft geluid, compressor geeft (licht gebrom) en last but not least trilling van de unit
Ik zal ze morgen eens allebei kort na elkaar beluisteren. Ben alleen bang dat ik wat kapot maak als ik de mono vrolijk door laat draaien, al die energie moet ergens blijven..

• Knowbody
quote:

En kwam er wel steenkoude lucht uit de fan?

Het grote watervolume heeft wellicht enige tijd nodig. Onder de 30 graden voelt een cv leiding nooit warm trouwens.

Knowbody wijzigde deze reactie 28-01-2017 08:43 (7%)

• develdonk
  • Registratie: maart 2003
  • Laatst online: 19-10 18:50
Kleine update van de prestaties van de ecodan:

DWTW 2,3m, Ecodan 7,5kw, 8800Wp (oost-west 10° Yingli/Omnik), Rc >5, Hr++, Vera lite

• neographikal
  • Niet online
quote:
Knowbody schreef op zaterdag 28 januari 2017 @ 08:36:
[...]

En kwam er wel steenkoude lucht uit de fan?

Het grote watervolume heeft wellicht enige tijd nodig. Onder de 30 graden voelt een cv leiding nooit warm trouwens.
Ik zal het eens meten, maar zelfs na een twintig minuten stonden aanvoer + retour op de display beiden op 11 graden, geen beweging in te krijgen. Ook de sensor in de boiler versprong niet.

Pagina: 1 ... 165 ... 173 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Er is tegenwoordig ook een vloerverwamings setup topic:
Algemeen (vloer)verwarming setup topic

Apple iPhone 11 Nintendo Switch Lite LG OLED C9 Google Pixel 4 FIFA 20 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Cartech

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True