Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en koelen 2 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 164 ... 173 Laatste
Acties:
  • 608.918 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hrt
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 06-08 16:33

hrt

paulv1973 schreef op woensdag 25 januari 2017 @ 22:12:
[...]

Zo wil ik idd ook starten... Zonder 3kw heater element...
Heb hem wel aangesloten, wilde ook eerst zonder, zoals zoveel in Duitsland, maar ben er van overtuigd (onderbuik gevoel) dat je beter "ff" die 3 kW ( heb uiteindelijk 2800 kW over) uit het element kunt halen dan uit je installatie. Ze zullen het er ook niet voor niks ingemaakt hebben. :o

24x170SF, oost (105 graden), 25 graden, Steca3600/ 5D, 17-40, 24-105, 70-200/ WH-MDC05F3E5, 50L E-boiler, Gasloos per27-01-2017

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• reneeke1970
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 22:24
Noord27 schreef op woensdag 25 januari 2017 @ 21:45:
[...]

6kw heeft aardig lagere cop waardes, wat zich terug gaat laten zien op je stroom rekening. Of nog meer PV leggen..
Het verschil is niet zo groot hoor, in mijn geval is het pas na zes jaar financieel negatief, vanwege het feit dat de 6 kW goedkoper was dan de 5

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paulv1973
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 14-09 19:40

paulv1973

16.730Wattpiek

hrt schreef op woensdag 25 januari 2017 @ 22:30:
[...]

Heb hem wel aangesloten, wilde ook eerst zonder, zoals zoveel in Duitsland, maar ben er van overtuigd (onderbuik gevoel) dat je beter "ff" die 3 kW ( heb uiteindelijk 2800 kW over) uit het element kunt halen dan uit je installatie. Ze zullen het er ook niet voor niks ingemaakt hebben. :o
Dat ben ik wel met je eens...
Alleen heb ik de huidige kabel provisorisch buitenom gelegd.
Moet nog een keer velegd worden als de vloerverwarming ligt enz....
Dan trek ik meteen de 2e kabel erbij of een 5x4mm2

6.250Wp - ZW op SMA SB5000TL-21 + 6.510WP ZO, 31grad. + 3.720Wp - NW, 31grad, op SE5000er-01 + Pana Monoblock 6kW

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jaari
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 22:06
Willie Wortel schreef op woensdag 25 januari 2017 @ 22:07:
[...]

De meesten staren zich blind op COP waarden, anderen meten..... maar al te vaak wishful. Men vergeet, althans bij de pana mono, dat het de-frost een negatieve COP geeft tot -40 (MIN VEERTIG), vanwege de extra verwarming van 3kw. Als je dan een dag totaal maakt kom je bedrogen uit. Tis maar dat je het weet.
Ik begrijp niet wat je met dit soort opmerkingen wilt bereiken. :?
Schrijf dan op waar je op terechtkomt als je een dag totaal maakt

Inclusief gemeten defrost warmte komt de COP van de 5kW pana mono voor het stookseizoen (oktober tot nu) in mijn situatie op 5,0. Een keurig getal en geen wishful thinking.
Heater is niet aangesloten; als je die wel zou gebruiken, zou de seizoenCOP wel iets lager zijn maar om met een getal van -40 te schermen .....

Zowiezo moet je tijdens een defrost geen COP gaan berekenen want dat getal slaat nergens op.

zonnepit ; L/W WP Pana MDC05F3E5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paulv1973
  • Laatst online: 14-09 19:40

paulv1973

16.730Wattpiek

COP 5,0 is wel zeeeer mooi

6.250Wp - ZW op SMA SB5000TL-21 + 6.510WP ZO, 31grad. + 3.720Wp - NW, 31grad, op SE5000er-01 + Pana Monoblock 6kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Appie Heijn
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 17:28
foxie10 schreef op woensdag 25 januari 2017 @ 21:25:
:)
[...]

Het is toch erg mooi dat je het warm krijgt bij -8 graden.
Voor mij is het raden welke temperatuur nodig is. Weet je hoeveel kw hij dan afgeeft?
Zeker, valt mij niet tegen,
Hier is een hoop te vinden ;)
COP PanasonicBron: http://aquarea.smallsolutions.de/index.php?title=Hauptseite

Deze WP zakt bijna niet in vermogen bij lagere temperaturen. Ook de COP is zeer netjes.
paulv1973 schreef op woensdag 25 januari 2017 @ 21:52:
Ik krijg trouwens het advies niet met Armaflex te isoleren maar met steenwol....!!???
Advies komt van een bedrijf dat leidingen isoleert..... O-)
Dat kan mits je niet gaat koelen.
Willie Wortel schreef op woensdag 25 januari 2017 @ 22:07:
[...]

De meesten staren zich blind op COP waarden, anderen meten..... maar al te vaak wishful. Men vergeet, althans bij de pana mono, dat het de-frost een negatieve COP geeft tot -40 (MIN VEERTIG), vanwege de extra verwarming van 3kw. Als je dan een dag totaal maakt kom je bedrogen uit. Tis maar dat je het weet.
Dat element heef thier nog niet een seconde aangestaan :) aansluiten voor het geval dat maar lekker buiten bedrijf laten, wel even met bevriezingsgevaar rekening houden want daar wordt ie ook voor gebruikt. Dus goed isoleren van leidingen buiten, en je huis moet niet zo goed geïsoleerd zijn dat je onder de -2 langere perioden geen warmtepomp nodig bent. Of glycol toepassen maar dat is een tak van sport welke ik niet ga beoefenen.
hrt schreef op woensdag 25 januari 2017 @ 22:30:
[...]

Hij zit erin om de WP breder inzetbaar te maken, als het element icm defrosts het verschil moet maken tov wel of niet warm genoeg in huis, is of je huis te slecht geïsoleerd of je wp heeft te weinig capaciteit.
Mijn auto heeft een overboostfunctie, die spreek ik toch ook niet continue aan(of toch wel :9 ), hij zit erop voor als het nodig is. Ik ben van mening dat je dat element alleen aansluit indien je echt met een grondig vorstgevaar zit omdat je bijvoorbeeld 2 warmtepompen hebt staan(ik zou dan nooit een mono nemen, dat terzijde)

[ Voor 84% gewijzigd door Appie Heijn op 26-01-2017 00:06 ]

44x Trina 330WP @ SMA 10.00; Hitachi Yutaki 5,5KW AIO 280L

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neographikal
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Heeft iemand hier al concrete cijfers over het energieverbruik voor alleen sww? Ik ga de panelen uitbreiden en moet een beetje een gok doen hoeveel kwh erdoor gaat aan tapwater. Laten we zeggen 2 persoons huishouden, dame die wat langer douchet (20 mins) en ik wat korter (10 mins) per dag met een spaarkop. Ik kan het theoretisch benaderen maar hou van praktijkcijfers :P

Mijn boiler heeft een PU schuimmantel als isolatie, zou het nog schelen om het ding een keer in alufolie in te pakken?

[ Voor 14% gewijzigd door neographikal op 26-01-2017 00:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LittleTycoon
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 11-08 21:46
Ik heb mijn cascade schema aangepast, laatste versie:
hydrauliek

Aanpassingen:
1. 1 driewegklep eruit. Pana Kaskade maakt SWW met 1 vaste WP schijnt, niet 2.
2. "overflow" leiding VV naar buffer eruit gehaald. Geen idee hoe concept werkend te krijgen dat alleen vv aanvoer water de buffer ingaat als WP dreigt te gaan takten. Dan maar geen zoneregeling in minst gebruikte kamers.
3. Doorstromer er voorlopig uit. Capaciteit liters per minuut twijfelachtig. Meerwaarde lijkt me beperkt voor nu.
4. Wel een beter verswaterstation erin. Als ik de fact sheets moet geloven doet ie het beter dan de Oventrops (lagere dT met hogere doorstroom --> hogere KW), wel 150 EURO goedkoper.

Ik heb nog wel een aantal vragen n.a.v. het posten van setup op haustechnikdialog.de
1. Men zegt dat SWW bereiding niet zal werken in deze setup (zonder aan te geven waarom). Waarom zou dit niet werken, Aanvoer te hoog in de ketel buffervat? Aanvoer naar een pijp (einschichtrohr op z'n duits) in buffer ipv verwarmen via spiralen? door thermosyfon van/naar buffervat? Anders?
2. Je zou minimaal een 750 liter buffervat nodig hebben om drinkwater via een vers waterstation te doen. Lijkt mij stug, voordeel is juist stuk hogere SWW capaciteit in vergelijking met hygienebuffer.
3. Ik zou ook 22mm leidingen nodig hebben om in NL 20/l minuut te halen (lage waterdruk)?
4. Is het aan te bevelen om nog een circulatiepomp voor VV op te nemen. De Panasonic configuratietool geeft je zonder VV buffer mogelijkheid om met of zonder te doen.

Ik heb de leidingen tussen WP en vloerverdelers opgezocht.
leiding

specs leiding

IS dit goed spul? Ik begrijp uit de specs dat binnendiameter 32-3=29mm is?

[ Voor 4% gewijzigd door LittleTycoon op 26-01-2017 00:43 . Reden: foutje ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LittleTycoon
Appie Heijn schreef op woensdag 25 januari 2017 @ 23:50:
[...]
Ik ben van mening dat je dat element alleen aansluit indien je echt met een grondig vorstgevaar zit omdat je bijvoorbeeld 2 warmtepompen hebt staan(ik zou dan nooit een mono nemen, dat terzijde)
Die volg ik niet. Waarom is het gevaar met 2 WP's groter?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Appie Heijn
LittleTycoon schreef op donderdag 26 januari 2017 @ 00:38:
[...]

Die volg ik niet. Waarom is het gevaar met 2 WP's groter?
Bij 9 van de 10 woningen zal de WP draaien bij temperaturen onder 0 omdat een 5/6KW dan wel het één en ander te verwarmen heeft ;) Heb je er 2 dan zal er waarschijnlijk 1 niet nodig zijn voor verwarming en pas aan gaan bij dik onder 0, bij 0 tot -5 heb je dan wel vorstgevaar voor de stilstaande WP. Ook als je 1 voor SWW gebruikt, die zal dan veel stil staan.
LittleTycoon schreef op donderdag 26 januari 2017 @ 00:31:

32-3-3=26mm

Verder zie ik in je afbeelding geen retour uit je vat komen.
Ook denk ik dat onze oosterburen er gelijk in hebben qua minimale grote van je buffer
https://www.kamdi24.de/keywords/frischwasser
Hier is de kleinste 825L

[ Voor 27% gewijzigd door Appie Heijn op 26-01-2017 01:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomexergie
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 05-09 20:57
[quote]LittleTycoon schreef op donderdag 26 januari 2017 @ 00:31:
[afbeelding]

Aanpassingen:
2. "overflow" leiding VV naar buffer eruit gehaald. Geen idee hoe concept werkend te krijgen dat alleen vv aanvoer water de buffer ingaat als WP dreigt te gaan takten. Dan maar geen zoneregeling in minst gebruikte kamers.
3. Doorstromer er voorlopig uit. Capaciteit liters per minuut twijfelachtig. Meerwaarde lijkt me beperkt voor nu.
4. Wel een beter verswaterstation erin. Als ik de fact sheets moet geloven doet ie het beter dan de Oventrops (lagere dT met hogere doorstroom --> hogere KW), wel 150 EURO goedkoper.

/quote]

Moeten er geen terugslagkleppen bij de WP's? War plaats je een warmtemeter?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nhz
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 11-09 09:20

Nhz

LittleTycoon schreef op donderdag 26 januari 2017 @ 00:31:
[afbeelding]

Aanpassingen:

Ik heb nog wel een aantal vragen n.a.v. het posten van setup op haustechnikdialog.de
1. Men zegt dat SWW bereiding niet zal werken in deze setup (zonder aan te geven waarom). Waarom zou dit niet werken, Aanvoer te hoog in de ketel buffervat? Aanvoer naar een pijp (einschichtrohr op z'n duits) in buffer ipv verwarmen via spiralen? door thermosyfon van/naar buffervat? Anders?
2. Je zou minimaal een 750 liter buffervat nodig hebben om drinkwater via een vers waterstation te doen. Lijkt mij stug, voordeel is juist stuk hogere SWW capaciteit in vergelijking met hygienebuffer.
3. Ik zou ook 22mm leidingen nodig hebben om in NL 20/l minuut te halen (lage waterdruk)?
4. Is het aan te bevelen om nog een circulatiepomp voor VV op te nemen. De Panasonic configuratietool geeft je zonder VV buffer mogelijkheid om met of zonder te doen.

Ik heb de leidingen tussen WP en vloerverdelers opgezocht.
[afbeelding]

[afbeelding]

Waar is de retour uit het buffervat?

Groetjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mightym
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 13-09 21:02
jaari schreef op woensdag 25 januari 2017 @ 22:42:
[...]

Ik begrijp niet wat je met dit soort opmerkingen wilt bereiken. :?
Schrijf dan op waar je op terechtkomt als je een dag totaal maakt

Inclusief gemeten defrost warmte komt de COP van de 5kW pana mono voor het stookseizoen (oktober tot nu) in mijn situatie op 5,0. Een keurig getal en geen wishful thinking.
Heater is niet aangesloten; als je die wel zou gebruiken, zou de seizoenCOP wel iets lager zijn maar om met een getal van -40 te schermen .....

Zowiezo moet je tijdens een defrost geen COP gaan berekenen want dat getal slaat nergens op.
Ik neem aan dat je de defrost energie wel meeneemt in je lange termijn COP berekening??

32 kWp PV + 54kWh ESS+ 7.5 kW Mitsubishi Ecodan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 20:47
Oxellaar schreef op woensdag 25 januari 2017 @ 20:55:
[...]

[...]

Een dauwpuntsensor bevestig je op de leiding. Komt er condens tussen sensor en leiding, dan stopt de koelvraag. Je hoeft dus niets in te stellen.
OK, dus ik stel me dan voor dat ik in de WP instel dat de doeltemperatuur 15 graden is, en deze sensor zorgt er dan voor dat de WP "afslaat" als het dauwpunt bereikt is :?

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LittleTycoon
Nhz schreef op donderdag 26 januari 2017 @ 06:59:
[...]

Waar is de retour uit het buffervat?
Ja, stom van me, was laat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joostmaas
  • Registratie: Mei 2014
  • Niet online
let op: die buis is moeilijk buigbaar, grote buigradius.

[ Voor 255% gewijzigd door joostmaas op 26-01-2017 08:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blauwemac
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 23-06 13:57
Appie Heijn schreef op woensdag 25 januari 2017 @ 20:47:
[...]

Verwacht niet te veel verschil tussen 5 en 6 hoor ;)
Ik krijg hem bij -8 niet boven de 38 graden meer, maar dat komt omdat de deltaT =>5gr is bij mij. Komt door die klote radiatoren van mij. Ik moet de boel nog eens opnieuw inregelen echter omdat we het nog steeds warm houden is er niet veel drang om dit op korte termijn te gaan doen.

Daarom wederom, flow is erg belangrijk, vloerverwarming scheelt een hele hoop omdat die van zichzelf al een lage dT heeft.
Ik zit ook met radiatoren en ben me nu op DBE aan het orienteren, ventilators! Heb je daar ook over nagedacht? Die schijnen heel stil te kunnen zijn.

Pana WH-MDC05f3e5 / 2700Wp / Nefit gasketel 2000 voor SWW / Vermont Castings Encore

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blauwemac
Appie Heijn schreef op woensdag 25 januari 2017 @ 20:38:
[...]

Meerdere subsidie aanvragen mag per adres, alleen vraag ik mij af als er 3xWP op adres A geleverd worden dat de mede kopers op adres B en C dan subsidie kunnen aanvragen met de factuur van adres A immers daar staan 3 warmtepompen op maar dan op 1 adres.

[...]

Mooi projectje Willie, ben erg benieuwd naar je ervaringen.

[...]

De Pana is erg stil, geluid is en blijft echter een lastig ding, ik hoor in huis buiten de leidingen niets, ook al zet ik de ramen en deuren allemaal open. In een directe lijn rond de warmtepomp hoor je op 10 meter de compressor nog, wanneer je de hoek om gaat bij mij hoor je 3-4 meter verder zo goed als niets, en dan heb ik het over belasting van 70-100%. Op lagere vermogens bij bijvoorbeeld temperaturen boven de 5 graden hoor je buiten wat wind helemaal niet. Geluid hangt van een hoop zaken af:
Hoe ver het geluid vrij zich kan voortbewegen, heggen en schuttingen doen alles veranderen
Ik wil mijne plaatsen op betonnen sokkeltjes met zijn rug tegen de zijkant van ons huis. Dan blaast hij door ongeveer 4 meter zijtuin en dan tegen/door een hoge beukenhaag waarachter de tuin van de buurvrouw begint. Voorbij de heg ligt haar tuinpad en voordeur. Niet zo fijn om daar in de winter altijd gebrom te moeten horen. Het is wel heel belangrijk dat zij er geen last van krijgt. Hoe schatten jullie dat in?

Pana WH-MDC05f3e5 / 2700Wp / Nefit gasketel 2000 voor SWW / Vermont Castings Encore

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blauwemac
blauwemac schreef op woensdag 25 januari 2017 @ 13:38:
[...]

Nieuw bericht over de Sammelbestellung bij Confort-market. Hun website is lastig te benaderen, de meeste browsers weigeren die te laden. Bij mij werkt het alleen op mijn iphone..

Hallo ;

Für ein stück ist 2650 € mit transport

Für 2 stück ist 5200 € mit transport

Für 3 stück ist 7650 € mit transport

Sagen mir welsche rechnung sollte ich euch schicken für bestellung.

Viele dank.

Per 2 levert dus 50 euro besparing pp
per 3 100 euro pp

Gezamenlijk bestellen heeft echter wel als consequentie dat er vervolgens in Nl heen en weer moet worden gereden door de bestellers. Niet zo gauw echt voordeliger dus.
Ik wacht vandaag nog even af of er meer gegadigden zijn, anders ga ik morgen bestellen.
We zijn nu met z'n drieen voor een Sammelbestellung. Zijn er nog meer gegadigden?
beste groet, blauwemac

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
blauwemac schreef op donderdag 26 januari 2017 @ 09:21:
[...]

Ik wil mijne plaatsen op betonnen sokkeltjes met zijn rug tegen de zijkant van ons huis. Dan blaast hij door ongeveer 4 meter zijtuin en dan tegen/door een hoge beukenhaag waarachter de tuin van de buurvrouw begint. Voorbij de heg ligt haar tuinpad en voordeur. Niet zo fijn om daar in de winter altijd gebrom te moeten horen. Het is wel heel belangrijk dat zij er geen last van krijgt. Hoe schatten jullie dat in?
Blaast hij recht tegen die Haag? Zou ik niet doen met die koude lucht door een kale winter Haag heen, dan denk ik dat er dichte schutting voor moet

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leudal
  • Laatst online: 22:54

Leudal

2 X Pana MDC05J3E5 72 cpc

blauwemac schreef op donderdag 26 januari 2017 @ 09:28:
[...]

We zijn nu met z'n drieen voor een Sammelbestellung. Zijn er nog meer gegadigden?
beste groet, blauwemac
Met 4 word het dan nog goedkoper met 3 is 2550 Euro.
Voor 2550 Euro wil ik meedoen als hij aan huis gebracht word, ik heb geen auto met laadruimte!

[ Voor 14% gewijzigd door Leudal op 26-01-2017 09:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 00:28
blauwemac schreef op donderdag 26 januari 2017 @ 09:16:
[...]
Ik zit ook met radiatoren en ben me nu op DBE aan het orienteren, ventilators! Heb je daar ook over nagedacht? Die schijnen heel stil te kunnen zijn.
Met fan's kun je de capaciteit van radiatoren verhogen, zeker bij lagere aanvoettemp, maar als je flow niet bij kunt sturen, loopt de dT wel verop, zeker met direct aangesloten WP en daar is de WA-regeling van een Pana monobloc gevoelig voor hoe grotere de dT hoe minder deellast, hoe meer deze op op max vermogen draait.

Bij een geschikte keuze heb je max vermogen van WP pas bij -10C buiten nodig ;)

Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crazyharrie
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 02-11-2023

crazyharrie

9370WP op O-Z-W Ecodan 7,5Kw

neographikal schreef op donderdag 26 januari 2017 @ 00:15:
Heeft iemand hier al concrete cijfers over het energieverbruik voor alleen sww? Ik ga de panelen uitbreiden en moet een beetje een gok doen hoeveel kwh erdoor gaat aan tapwater. Laten we zeggen 2 persoons huishouden, dame die wat langer douchet (20 mins) en ik wat korter (10 mins) per dag met een spaarkop. Ik kan het theoretisch benaderen maar hou van praktijkcijfers :P

Mijn boiler heeft een PU schuimmantel als isolatie, zou het nog schelen om het ding een keer in alufolie in te pakken?
IK heb jaarcijfers voor sww van 2016.
Aangezien er een groot gedeelte van het jaar niet verwarmd word en alleen sww wordt gemaakt is het nogal krom.
711kWh op jaarbasis. 300ltr op 55C incl legionella, en dat is bijna 30% van mijn totaalverbruik.
De boiler wordt 2 maal daags verwarmd, en staat afgesloten zodat er weinig warmteverlies is.

@Loesje: Wie niet in (vandebron) zonne energie gelooft, moet er maar eens in gaan liggen. http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=19198&sid=17057

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Appie Heijn
blauwemac schreef op donderdag 26 januari 2017 @ 09:16:
[...]

Wel over nagedacht. Wij gaan over 1-2 jaar de resterende 50% van de woning vervangen door vloerverwarming. 1 voor de warmtepomp 2 voor het comfort. Wellicht boven droogbouw oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beekforel
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 23:31

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

Noord27 schreef op woensdag 25 januari 2017 @ 22:28:
Ik wil wel van de SV af. Maar of dat haalbaar is zijn de meningen over verdeeld tussen installateurs. Dus met praktijkervaring kan pas definitief gezegd worden of het echt gaat lukken zonder teveel aanpassingen.

Heb installateur gehad die minimaal 11kW icm volledig nieuwe vloerverwarming nodig achtte. Maar ook eentje die 6kw icm 2 andere radiatoren het voldoende achtte.

Dus vandaar deze keuze.

Theorie en praktijk zijn altijd erg verschillende zaken. Als de ELGA draait kan er exact gekeken worden waar verbetering te behalen zijn en of volledig zonder SV rendabel is. Wellicht betere isolatie of ander afgifte systeem. Zelfs alternatieven zoals pelletkachel zijn een optie.

Praktijkervaring op doen was het algemene advies. En van daaruit kan er concreet verder gekeken worden.

Tot slot gaat de techniek nog steeds redelijk rap vooruit op dit vlak. En beginnen installateurs eindelijk af te stappen van het volledig denken in gas.

Zoals je leest in het PV topic gaat daar de techniek ook maar door en door. Wat 3 jaar geleden als een hoog rendement paneel werd beschouwd is nu al bijna niet meer nieuw te verkrijgen.
Dus daarom koop je een ELGA die al iets van 4 jaar "oud" is? :?

N.a.v. de Qurrent actie heb ik contact gehad met een installateur en m'n ideeën voorgelegd. Op basis daarvan zouden ze een Techneco Loria adviseren, wat voor een meerprijs van ongeveer 2500 kan op basis van de Qurrent Elga actie. Dan vraag ik mij af of zo'n Panasonic Monobloc niet interessanter is. Maar ik vraag mij ook af, hoe is deze techniek over 5 jaar gevorderd?

* Beekforel lost wel wat op z'n hypotheek af

[ Voor 56% gewijzigd door Beekforel op 26-01-2017 09:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blauwemac
reneeke1970 schreef op donderdag 26 januari 2017 @ 09:35:
[...]

Blaast hij recht tegen die Haag? Zou ik niet doen met die koude lucht door een kale winter Haag heen, dan denk ik dat er dichte schutting voor moet
Meen je dat nou? Na 4 meter dus een stevige wind nog! Dat had ik helemaal niet verwacht..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Noord27
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 14-09 23:38
Beekforel schreef op donderdag 26 januari 2017 @ 09:56:
[...]

N.a.v. de Qurrent actie heb ik contact gehad met een installateur en m'n ideeën voorgelegd. Op basis daarvan zouden ze een Techneco Loria adviseren, wat voor een meerprijs van ongeveer 2500 kan op basis van de Qurrent Elga actie. Dan vraag ik mij af of zo'n Panasonic Monobloc niet interessanter is. Maar ik vraag mij ook af, hoe is deze techniek over 5 jaar gevorderd?

De ELGA past voor nu het beste bij onze situatie. Concluderende uit een 3-tal installateurs met ervaring in WP wereld. Natuurlijk zou ik morgen de SV er nog uit willen hebben. Maar dat blijkt in de praktijk een aardige utopie. Met de ELGA kan ik exact bekijken wat we te kort gaan komen in de praktijk. En van daaruit kan het opeens wel snel gaan.

De installateur moet aan Qurrent ook een vergoeding betalen als je het via hun doet. Daarmee kwam ik direct bij de installateur nog lager uit onder aan de streep om Qurrent er tussenuit te strepen. Verwachte terug verdien tijd daarom: 4 jaar.

Hier meerprijs Loria €4100,- volgens offerte. Excl aanpassingen in afgifte systeem. En dus nog SWW ontbrekende (Loria Duo)..

[ Voor 29% gewijzigd door Noord27 op 26-01-2017 10:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Appie Heijn
Beekforel schreef op donderdag 26 januari 2017 @ 09:56:
[...]

Als het zo doorgaat heb ik mijn pana mono er binnen 3 jaar uit. Kijk ik dan wel weer of er iets beters is wat een nieuwe investering rechtvaardigt.

@
Ik zal vanavond even kijken/horen hoe het bij het pad naar de buurtjes hoorbaar is. Situatie is nagenoeg vergelijkbaar. Alleen blijft onze conifeer wel begroeid. Heb je blaadjes in je heg dan kunnen die plaatselijk wel eens wat sneller loslaten in de herfst 😉

Mijn buurman is een linkse geitenwollensokken strijder dus alles wat goed voor de natuur is heeft waarschijnlijk wel draagvlak. Hij heeft helemaal geen openingen en of ramen in de betreffende gevel. Wanneer hij met een raam open in deze gevel zou slapen dan zou het wel hinderlijk kunnen zijn. Is mijn vermoeden tenminste.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
Noord27 schreef op woensdag 25 januari 2017 @ 22:28:
Ik wil wel van de SV af. Maar of dat haalbaar is zijn de meningen over verdeeld tussen installateurs. Dus met praktijkervaring kan pas definitief gezegd worden of het echt gaat lukken zonder teveel aanpassingen.

Heb installateur gehad die minimaal 11kW icm volledig nieuwe vloerverwarming nodig achtte. Maar ook eentje die 6kw icm 2 andere radiatoren het voldoende achtte.

Dus vandaar deze keuze.

...............
Specs L/W WP zijn vaak bij A7W35, wat blijft daarvan over bij -10/-15C buitentemperatuur wanneer je het warmte vermogen nodig hebt?

Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noord27
Domba schreef op donderdag 26 januari 2017 @ 10:13:
[...]

Specs L/W WP zijn vaak bij A7W35, wat blijft daarvan over bij -10/-15C buitentemperatuur wanneer je het warmte vermogen nodig hebt?
Dan kakt bij vrijwel elke WP in?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 21:31
Domba schreef op donderdag 26 januari 2017 @ 10:13:
[...]

-10c, -15c vangt je woning isolatie op. Met de WP hou je de boel warm wat hier in dit waardeloze hok ook lukt.

13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
Noord27 schreef op donderdag 26 januari 2017 @ 10:23:
[...]
Dan kakt bij vrijwel elke WP in?
Niet voor alle, kijk maar eens naar de pana monoblocs of bij andere merken zoals arotherm/ ODU Monoblock 9s vs ODU Monoblock 17t ..........etc de kleinere versie behoudt ca 80-90% terwijl de grotere uit de serie 30-50% verliest.
koevlaas2 schreef op donderdag 26 januari 2017 @ 10:27:
[...]
-10c, -15c vangt je woning isolatie op. Met de WP hou je de boel warm wat hier in dit waardeloze hok ook lukt.
In de praktijk vangt de woning door de massatraagheid heel veel op en we hebben niet zo vaak een daggemiddelde temperatuur van -10C of zelfs een aantal dagen achter elkaar, maar het ging hier om het vergelijk in hoeverre de oplossingen 11kW en 6kW nu werkelijk uit elkaar lopen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noord27
Domba schreef op donderdag 26 januari 2017 @ 10:44:
[...]

Niet voor alle, kijk maar eens naar de pana monoblocs of bij andere merken zoals arotherm/ ODU Monoblock 9s vs ODU Monoblock 17t ..........etc de kleinere versie behoudt ca 80-90% terwijl de grotere uit de serie 30-50% verliest.

[...]

In de praktijk vangt de woning door de massatraagheid heel veel op en we hebben niet zo vaak een daggemiddelde temperatuur van -10C of zelfs een aantal dagen achter elkaar, maar het ging hier om het vergelijk in hoeverre de oplossingen 11kW en 6kW nu werkelijk uit elkaar lopen
Idd mooie apparaten die Pana monoblocks. Eigenlijk een mooi aankomend project voor aankomende zomer periode. Als er toch geen verwarmingsvraag is voor de woning, puur SWW.

5 of 6kW blijft dan de vraag. Of idd een ander type wat ook bij lage temperaturen niet zo in kakt.

[ Voor 3% gewijzigd door Noord27 op 26-01-2017 10:51 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Domba
Noord27 schreef op donderdag 26 januari 2017 @ 10:49:
[...]

Idd mooie apparaten die Pana monoblocks. Eigenlijk een mooi aankomend project voor aankomende zomer periode. Als er toch geen verwarmingsvraag is voor de woning, puur SWW.

5 of 6kW blijft dan de vraag..
De 5kW heeft de betere specs, ik heb 6kw's en ik loop het gaatje naar de 5kW niet geheel dicht met tuning, ik verlies het voornamelijk onder 2C buiten temperatuur als de defrost zwaarder gaan mee wegen in de maand gemiddelde COP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wervisser
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 13-09 09:16
De Loria Duo is voor mij wel afgeschreven. Je moet rekening houden met een elektriciteit toename van 4000-6000kWh (volgens de geleerden). Daarbij heeft de Duo een 200L inhoud wat voor mij niet uitkomt.

Ik ben nu aan het kijken met een installateur voor een Ecodan 7,5kW. Het voordeel van deze unit, naar het schijnt, is dat deze 60 graden SWW haalt zonder elektrisch element. Dit scheelt dus in de toename van kWh per jaar, maar meer belangrijk is dat ik met een 300L buffervat veel meer warm water heb voor een bad en douche combinatie.

Vraag is natuurlijk wel waar de prijs op uitkomt en of ik de installatie op de beoogde plek kwijt kan. Mocht dit nu allemaal niet werken wil ik toch eens proberen om dan maar een Elga in combinatie met een boilervat in te zetten. Ik verlies dan niet de mega hoge vastrechtkosten van SW, maar verlaag wel drastisch mijn warmteverbruik en SWW.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noord27
Domba schreef op donderdag 26 januari 2017 @ 10:55:
[...]

De 5kW heeft de betere specs, ik heb 6kw's en ik loop het gaatje naar de 5kW niet geheel dicht met tuning, ik verlies het voornamelijk onder 2C buiten temperatuur als de defrost zwaarder gaan mee wegen in de maand gemiddelde COP
De Vaillant 8kW heeft de beste waardes in zijn serie. Fraai dingetje om te zien ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 23:11
Noord27 schreef op donderdag 26 januari 2017 @ 11:02:
[...]

De Vaillant 8kW heeft de beste waardes in zijn serie. Fraai dingetje om te zien ook.
Welk type van Vaillant bedoel je?
B.v. de VWL 85/2 A 230 V "monoblock" heeft volgens een rapport uit 2013
bij A2/W35 een "heat output" van maar 4,5 kW.
ehpa-testreport-arotherm-vwl-8-11-425615.pdf

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noord27
dunklefaser schreef op donderdag 26 januari 2017 @ 11:16:
[...]

Welk type van Vaillant bedoel je?
B.v. de VWL 85/2 A 230 V "monoblock" heeft volgens een rapport uit 2013
bij A2/W35 een "heat output" van maar 4,5 kW.
ehpa-testreport-arotherm-vwl-8-11-425615.pdf
Je hebt gelijk. Zat verkeerd te kijken. Dan doet een Pana het niet veel minder in 5kW uitvoering..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
wervisser schreef op donderdag 26 januari 2017 @ 10:57:
De Loria Duo is voor mij wel afgeschreven. Je moet rekening houden met een elektriciteit toename van 4000-6000kWh (volgens de geleerden). Daarbij heeft de Duo een 200L inhoud wat voor mij niet uitkomt.

Ik ben nu aan het kijken met een installateur voor een Ecodan 7,5kW. Het voordeel van deze unit, naar het schijnt, is dat deze 60 graden SWW haalt zonder elektrisch element. Dit scheelt dus in de toename van kWh per jaar, maar meer belangrijk is dat ik met een 300L buffervat veel meer warm water heb voor een bad en douche combinatie.

Vraag is natuurlijk wel waar de prijs op uitkomt en of ik de installatie op de beoogde plek kwijt kan. Mocht dit nu allemaal niet werken wil ik toch eens proberen om dan maar een Elga in combinatie met een boilervat in te zetten. Ik verlies dan niet de mega hoge vastrechtkosten van SW, maar verlaag wel drastisch mijn warmteverbruik en SWW.
Weet je al wat de installateur rekent voor een 7.5 KW Ecodan ?
> < 10 k = ?
Ik denk dat je van je stoel stuitert. 8)

13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wervisser
koevlaas2 schreef op donderdag 26 januari 2017 @ 11:34:
[...]

Weet je al wat de installateur rekent voor een 7.5 KW Ecodan ?
> < 10 k = ?
Ik denk dat je van je stoel stuitert. 8)
Nee, helaas nog niet. Er schijnen ook niet veel installateurs in deze omgeving (Tilburg eo) te zitten die hiermee werken volgens de importeur.
Daarbij ben ik op basis van dit topic er van uitgegaan dat de Mitsubishi wel kan voorzien in 60 graden SWW zonder elektrische bijschakeling. Daar zit uiteindelijk dan toch de besparing in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noord27
wervisser schreef op donderdag 26 januari 2017 @ 11:38:
[...]

Nee, helaas nog niet. Er schijnen ook niet veel installateurs in deze omgeving (Tilburg eo) te zitten die hiermee werken volgens de importeur.
Daarbij ben ik op basis van dit topic er van uitgegaan dat de Mitsubishi wel kan voorzien in 60 graden SWW zonder elektrische bijschakeling. Daar zit uiteindelijk dan toch de besparing in.
Woon je in de Reeshof? Praat eens met Oostelbos of de Groot?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
wervisser schreef op donderdag 26 januari 2017 @ 11:38:
[...]

Daar zit iets besparing in, of toch niet ? Stel je rekent straks 6k af voor je Ecodan en deze is 5 jaar eerder versleten doordat je compressor echt hard moet werken voor die laatste paar c SWW ben je dan goedkoper uit ?
Hier heb ik het water op 45c staan, vooralsnog gaat e.e.a. prima.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• reneeke1970
blauwemac schreef op donderdag 26 januari 2017 @ 10:00:
[...]

Meen je dat nou? Na 4 meter dus een stevige wind nog! Dat had ik helemaal niet verwacht..
Ik kan het niet testen want dan sta ik in vijver waarvan het ijs niet dik genoeg is. Maar op één meter (zoals ik doe brr)zouden de rokken omhoog kunnen waaien zeg maar. Dus als buurvrouw langs loopt zal ze zeker een koude wind voelen

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• koevlaas2
reneeke1970 schreef op donderdag 26 januari 2017 @ 11:42:
[...]

Ik kan het niet testen want dan sta ik in vijver waarvan het ijs niet dik genoeg is. Maar op één meter (zoals ik doe brr)zouden de rokken omhoog kunnen waaien zeg maar. Dus als buurvrouw langs loopt zal ze zeker een koude wind voelen
Op een meter kan je een sneeuwpop tot de zomer conserveren, maar na 3 meter voel je het niet meer. Tenzij de unit richting je terras blaast.

Koevlaas2 is wel benieuwd hoe dit scenario bij de rijdende rechter gaat uitpakken.

[ Voor 7% gewijzigd door koevlaas2 op 26-01-2017 11:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wervisser
Noord27 schreef op donderdag 26 januari 2017 @ 11:40:
[...]

Woon je in de Reeshof? Praat eens met Oostelbos of de Groot?
Jup, daar hadden we een PM over gestuurd, remember O-)

Beide bieden overigens een Loria Duo aan...
koevlaas2 schreef op donderdag 26 januari 2017 @ 11:42:
[...]

Daar zit iets besparing in, of toch niet ? Stel je rekent straks 6k af voor je Ecodan en deze is 5 jaar eerder versleten doordat je compressor echt hard moet werken voor die laatste paar c SWW ben je dan goedkoper uit ?
Hier heb ik het water op 45c staan, vooralsnog gaat e.e.a. prima.
Tsja, 45 graden houdt niet over. Dan is het echt 1 op 1, maar met 300L kom ik dan alsnog aardig uit natuurlijk. Maar goed, ik ben eerder benieuwd of die 6k een haalbare situatie is. Ik ben zelf niet in staat een dergelijk apparaat te installeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
wervisser schreef op donderdag 26 januari 2017 @ 11:48:
[...]
Tsja, 45 graden houdt niet over. Dan is het echt 1 op 1, maar met 300L kom ik dan alsnog aardig uit natuurlijk. Maar goed, ik ben eerder benieuwd of die 6k een haalbare situatie is. Ik ben zelf niet in staat een dergelijk apparaat te installeren.
Wij redden het hier ermee, blaast de Ecodan mee dan kunnen er 4 mensen op douchen (10 minuten p.p)
Of 2x douchen zonder bijstook van de WP, zelf douche ik in de ochtend als het vat soms maar 40c is nog uitgebreid (zonder bijstook WP) dit is geen probleem.

6 K zal een Ecodan ongeveer geïnstalleerd kosten bij een Nederlandse installateur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Evertvdw
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 08-01 06:57
Ik heb een vraag over het juiste vermogen van een warmtepomp icm een bepaald oppervlak vloerverwarming. Is een 5kw warmtepomp voldoende voor zo'n 40 m2 vloerverwarming? Er van uitgaande dat de woning verder goed geïsoleerd is natuurlijk.

En maakt het daarbij nog uit hoe warm je het water wil hebben dat door de vloerverwarming stroomt? Ik ben zelf aan het kijken naar een droogbouw systeem, waarbij er dus niet zo'n laag beton warm gemaakt hoeft te worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willie Wortel
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online
Met mijn pana mono, in de winter een seizoen COP van 5 kan ik vergeten (ook geen 4 en ook geen 3). Ik heb nu de totalen tot nu toe niet beschikbaar vanwege een verbouwing. waarom mijn pomp dan zo slecht presteert, weet ik veel.

Maar klik gerust op de link in mijn onderschrift de gelogde COP van de pana.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon_1984
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 15-09 12:57
Willie Wortel schreef op donderdag 26 januari 2017 @ 13:10:
Met mijn pana mono, in de winter een seizoen COP van 5 kan ik vergeten (ook geen 4 en ook geen 3). Ik heb nu de totalen tot nu toe niet beschikbaar vanwege een verbouwing. waarom mijn pomp dan zo slecht presteert, weet ik veel.

Ben je wandverwarming aan het maken? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willie Wortel
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online
Ramon_1984 schreef op donderdag 26 januari 2017 @ 13:12:
[...]

Ben je wandverwarming aan het maken? ;)
Ja, zal ik foto's maken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
Evertvdw schreef op donderdag 26 januari 2017 @ 12:59:
Ik heb een vraag over het juiste vermogen van een warmtepomp icm een bepaald oppervlak vloerverwarming. Is een 5kw warmtepomp voldoende voor zo'n 40 m2 vloerverwarming? Er van uitgaande dat de woning verder goed geïsoleerd is natuurlijk.

En maakt het daarbij nog uit hoe warm je het water wil hebben dat door de vloerverwarming stroomt? Ik ben zelf aan het kijken naar een droogbouw systeem, waarbij er dus niet zo'n laag beton warm gemaakt hoeft te worden.
5 KW op 40m2 kom je een heel eind mee, zeker als de vloerverwarming van onderen geïsoleerd is ten opzichte van de rest van de vloer.
Ik pomp op koude dagen zo'n 4 KW het huis in en hiermee lukt het 153m2 op te warmen (vv matige isolatie)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon_1984
Ja graag....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leudal

Leudal

Hoeveel m² vloeroppervlak verwarm je, heb je soms een open trap?
Wat is je delta T

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon_1984

Als je maar voldoende flow je vloer in kan gooien.
Droogbouw is te duur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Evertvdw
Ramon_1984 schreef op donderdag 26 januari 2017 @ 13:19:
[...]

Droogbouw is te duur.
Wat is voldoende flow bij een warmtepomp van 5kw, en hoe bereken ik dit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon_1984
Evertvdw schreef op donderdag 26 januari 2017 @ 13:21:
[...]

Flow is afhankelijk van dikte/lengte slang vloerverwarming en de dikte van je aanvoer en retour pijp van je verdeler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
Ramon_1984 schreef op donderdag 26 januari 2017 @ 13:19:
[...]
Dat is tekort door de bocht, als je heel veel flow kan creeren wil dit niet zeggen dat je 5 KW voldoende is.
Neem als voorbeeld mijn vloerverwarming, zet ik alles vol open en vriest het buiten dan koel ik het water zover af dat de WP het niet meer kan bolwerken.

[ Voor 0% gewijzigd door koevlaas2 op 26-01-2017 14:18 . Reden: Stam+T ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leudal

Leudal

[...]

Als ik me niet vergis moet de aanvoertemperatuur en de retourtemperatuur maar een paar graden verschillen.
Anders gewoon de pompsnelheid verhogen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon_1984
Leudal schreef op donderdag 26 januari 2017 @ 13:25:
[...]

Als ik me niet vergis moet de aanvoertemperatuur en de retourtemperatuur maar een paar graden verschillen.
Anders gewoon de pompsnelheid verhogen.
Hogere pomp snelheid is op jaar basis weer extra centjes voor je elektra

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marcva
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 19:31
Kan iemand mij het principe van een "frischwasserstation" uitleggen?
Ik zie een doorstromer zonder eigen verwarmingselement? Wordt hier systeemwater uit een buffer gebruikt om sww te maken buiten het vat? Waarom zou dit de voorkeur verdienen boven een (extra) spiraal in de buffer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch

Dat is zo niet te bepalen omdat je te weinig gegevens verstrekt :P

Wat is het afgiftevermogen van je vloerverwarming (wordt bepaald door diameter v.v. buis, hartafstand en aanvoertemperatuur).

En "er vanuitgaande dat de woning verder goed geïsoleerd is" is ook behoorllijk subjectief, want wat is goed :P

Hoe groter je afgiftesysteem is (diameter buis vloerverwarming, kortere H.O.H. afstand buizen) hoe meer afgifte je krijgt, dus hoe lager je de aanvoertemperatuur kunt instellen.

Wat ook nogal bepalend is welk materiaal je op de vloer legt, tegels zijn perfect, hoogpolige vloerbedekking weer niet echt :)

Zie hier voor een tabel voor warmteafgifte met verschillende aanvoertemperaturen en H.O.H. afstanden.

https://www.vloerverwarmi...20tabel%20buis%2018x2.pdf

Zie hier een calculator

http://www.wth.nl/Pages/nl-NL/Default/Afgifteberekening

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Evertvdw
Ramon_1984 schreef op donderdag 26 januari 2017 @ 13:24:
[...]

Flow is afhankelijk van dikte/lengte slang vloerverwarming en de dikte van je aanvoer en retour pijp van je verdeler
Bij bijvoorbeeld 280 meter slang van 16mm dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon_1984

Heb je een kruipruimte en houten balken met daarop houten vloer delen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Evertvdw
Ramon_1984 schreef op donderdag 26 januari 2017 @ 13:29:
[...]

Dat klopt inderdaad, ik wil de huidige houten planken met daarop laminaat eruit halen en dan in plaats daarvan vloerverwarming icm tegels gaan leggen. Volstorten van de kruipruimte wil ik niet aan beginnen, gezien ik dit andere systeem helemaal zelf kan doen en de kosten daarvan erg meevallen.
Zie hier voor een tabel voor warmteafgifte met verschillende aanvoertemperaturen en H.O.H. afstanden.

https://www.vloerverwarmi...20tabel%20buis%2018x2.pdf

Zie hier een calculator

http://www.wth.nl/Pages/nl-NL/Default/Afgifteberekening
Bedankt! De afgifteberekening kan helaas alleen voor vloerverwarming icm met beton berekent worden hier :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon_1984
Evertvdw schreef op donderdag 26 januari 2017 @ 13:38:
[...]

Dat klopt inderdaad, ik wil de huidige houten planken met daarop laminaat eruit halen en dan in plaats daarvan vloerverwarming icm tegels gaan leggen. Volstorten van de kruipruimte wil ik niet aan beginnen, gezien ik dit andere systeem helemaal zelf kan doen en de kosten daarvan erg meevallen.

[...]

Bedankt! De afgifteberekening kan helaas alleen voor vloerverwarming icm met beton berekent worden hier :/
Dat is mooi, mits het nog niet geïsoleerd is zou je ook nog verwarming slang tegen de onderkant van je houten vloer delen kunnen schroeven.
Dat scheelt weer opbouwhoogte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leudal

Leudal

Ramon_1984 schreef op donderdag 26 januari 2017 @ 13:29:
[...]

Onderkant goed isoleren en korte strings maken. Maar dan zou je er waarschijnlijk nog een spaanplaten vloer overheen moeten leggen waar je de slangen in freest.
Dan weer afwerken met b.v. een polyestervloer.

Er is me al iemand voor, hulp genoeg hier op het forum :)

[ Voor 6% gewijzigd door Leudal op 26-01-2017 13:42 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• peer
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 20:59

peer

oeps

7 februari worden er hier voor 2400Kwh aan zonnepanelen en een Elga warmtepomp geïnstalleerd.
Verder 10 dagen later dak, spouw en vloerisolatie, dit alles om de energielasten te gaan drukken.
Met een kleine op komst verwacht ik anders meer kwijt te zijn.

Volgens de berekening zou alleen de zonnepanelen en warmtepomp een besparing van 60 euro per maand opleveren, dit nog zonder het isoleren van de woning.

Dit alles wordt gefinancierd door de duurzaamheidslening, voor een investering als deze zijn de kosten 14000 euro, hier gaat een 6000 euro aan subsidie en btw van af, de lening zelf kost 50 euro bruto per maand

Ik kan niet wachten tot alles afgerond is en we hopelijk in een warm huis zitten met lagere energielasten.
Verder heb ik zo ongeveer dit hele topic doorgespit, ik ga nu ook op zoek naar een meter om het opgenomen vermogen van de Elga te monitoren, voor het gas en elektra verbruik zelf hou ik eerst gewoon de Toon aangesloten, alleen afgekoppeld van de cv.

Verder nog tips waar om te denken?

het is geen probleem, het is een uitdaging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rhaelak
  • Laatst online: 18-08-2023
Foto's altijd welkom. Kunnen we allemaal van leren. (In ieder geval de geïnteresseerden). Misschien een apart topic ervoor aanmaken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba

Log je ook de flow, bijzonder zaagtandje?

Zit je buitentemperatuur sensor niet in de aanzuig luchtstroom van WP of heb zoveel city-heat dat je niet eens onder nul komt voor vannacht ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Evertvdw
Ramon_1984 schreef op donderdag 26 januari 2017 @ 13:40:
[...]

Dat is mooi, mits het nog niet geïsoleerd is zou je ook nog verwarming slang tegen de onderkant van je houten vloer delen kunnen schroeven.
Ik wil dit soort elementen verzonken tussen de houten balken plaatsen, inderdaad om de opbouwhoogte te beperken omdat daar niet zoveel speling zit. Isolatie moet dan daar weer onder komen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon_1984
Evertvdw schreef op donderdag 26 januari 2017 @ 13:50:
[...]

Ik wil dit soort elementen verzonken tussen de houten balken plaatsen, inderdaad om de opbouwhoogte te beperken omdat daar niet zoveel speling zit. Isolatie moet dan daar weer onder komen :)
Zoek maar eens op staple up floor heating.
Dan hoef je niet zoveel te slopen.....

Alleen lekker werken in de kruipruimte....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970

Je bent met 1200 watt je huis aan het warm houden, dat is toch uitstekend. Je hebt volop vermogen over

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 23:06
[...]

Er wordt hier best veel aandacht besteed aan flow en diameters van slangen. Misschien schrikt dat anderen af. Bij nieuwbouw ok.

De regeling van mijn WP is op delta T en hij past dus zelf de pompsnelheid aan. Doorgaans ligt dat rond de gewenste 15 l/min

Ik heb niks aangepast en het functioneert gewoon prima.

0599 BJ 2022, Nibe Split 12 kW, SMO S40. Getuned naar 56 Hz max, 20 lpm debiet verwarming en koeling, stille mode altijd aan.Hier verdwijnt de legionella aangroei dagelijks in het riool. 9000 Wp plat dak 10xNO, 10xZW, 5xZO

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vincm
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 15-09 12:35
Knowbody schreef op donderdag 26 januari 2017 @ 16:23:
[...]
De regeling van mijn WP is op delta T en hij past dus zelf de pompsnelheid aan. Doorgaans ligt dat rond de gewenste 15 l/min
Wat is eigenlijk de afweging om te kiezen voor regeling op basis van (retour)water temperatuur/delta T in plaats van ruimteverwarming?

In mijn nieuwbouwwoning zit nog geen thermostaat in de woonkamer en als ik op basis van water-temp ga regelen hoeft die er ook niet te komen. Kabel voor een thermostaat ligt er wel (foutje van de aannemer), alleen is (nog) niet aangesloten. Maar less is more, dus als ik o.b.v. water-temperatuur kan regelen is dat mooi meegenomen.

Moet er wel bij zeggen dat ik op mijn 1e en 2e verdieping ook vloerverwarming heb en die juist een beetje wil dichtknijpen om een lagere temperatuur op de slaapkamers te realiseren. Vraag me af of dat merkbaar is in het retourwater (schommelingen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
Evertvdw schreef op donderdag 26 januari 2017 @ 13:28:
[...]

Bij bijvoorbeeld 280 meter slang van 16mm dan?
Mijn inziens ruim voldoende. Zorg wel dat als de verdeler zich niet direct bij de WP bevindt er een flinke leiding naar toe loopt.

0599 BJ 2022, Nibe Split 12 kW, SMO S40. Getuned naar 56 Hz max, 20 lpm debiet verwarming en koeling, stille mode altijd aan.Hier verdwijnt de legionella aangroei dagelijks in het riool. 9000 Wp plat dak 10xNO, 10xZW, 5xZO

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
Evertvdw schreef op donderdag 26 januari 2017 @ 13:38:
[...]

[...]

En de vloer is niet geïsoleerd?

Edit: Ok ga je nog doen. Doe het goed. Minstens RD5 luchtdicht bij vloerverwarming

[ Voor 6% gewijzigd door Knowbody op 26-01-2017 17:04 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Knowbody
peer schreef op donderdag 26 januari 2017 @ 13:43:
7 februari worden er hier voor 2400Kwh aan zonnepanelen en een Elga warmtepomp geïnstalleerd.
Verder 10 dagen later dak, spouw en vloerisolatie, dit alles om de energielasten te gaan drukken.
Met een kleine op komst verwacht ik anders meer kwijt te zijn.

Volgens de berekening zou alleen de zonnepanelen en warmtepomp een besparing van 60 euro per maand opleveren, dit nog zonder het isoleren van de woning.

Dit alles wordt gefinancierd door de duurzaamheidslening, voor een investering als deze zijn de kosten 14000 euro, hier gaat een 6000 euro aan subsidie en btw van af, de lening zelf kost 50 euro bruto per maand

Ik kan niet wachten tot alles afgerond is en we hopelijk in een warm huis zitten met lagere energielasten.
Verder heb ik zo ongeveer dit hele topic doorgespit, ik ga nu ook op zoek naar een meter om het opgenomen vermogen van de Elga te monitoren, voor het gas en elektra verbruik zelf hou ik eerst gewoon de Toon aangesloten, alleen afgekoppeld van de cv.

Verder nog tips waar om te denken?
Hulde!

Zouden meer mensen moeten doen ; )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
Vincm schreef op donderdag 26 januari 2017 @ 16:42:
[...]

Wat is eigenlijk de afweging om te kiezen voor regeling op basis van (retour)water temperatuur/delta T in plaats van ruimteverwarming?

In mijn nieuwbouwwoning zit nog geen thermostaat in de woonkamer en als ik op basis van water-temp ga regelen hoeft die er ook niet te komen. Kabel voor een thermostaat ligt er wel (foutje van de aannemer), alleen is (nog) niet aangesloten. Maar less is more, dus als ik o.b.v. water-temperatuur kan regelen is dat mooi meegenomen.

Moet er wel bij zeggen dat ik op mijn 1e en 2e verdieping ook vloerverwarming heb en die juist een beetje wil dichtknijpen om een lagere temperatuur op de slaapkamers te realiseren. Vraag me af of dat merkbaar is in het retourwater (schommelingen).
Laat ik het zo zeggen. Vanwege laag vermogen moet de delta T niet te groot dan kan de WP het bijbenen.

Er zijn verschillende manier van regelen. Even de Daikin als voorbeeld : dat gaat hier in de basis met een stooklijn. De WP regelt op Ruimtethermostaat. Hij past zich aan aan de stooklijn naar niet meer dan 3 graden modulatie op aanvoertemperatuur. Dus als de temperatuur bereikt is gaat ie door op lager pitje.

Rond 0 graden kan op verzoek de wp ook compenseren ivm defrosts.

Stooklijn is lastig doordat er defrost optreden. Ruimtecompensatie icm stooklijn werkt het beste hier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon_1984
Knowbody schreef op donderdag 26 januari 2017 @ 17:02:
[...]

Hulde!

Zouden meer mensen moeten doen ; )
'
En vervolgens je buitengevel impregneren om vocht problemen te voorkomen.
Ja dat zouden meer mensen moeten doen.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
Ramon_1984 schreef op donderdag 26 januari 2017 @ 17:40:
[...]
'
En vervolgens je buitengevel impregneren om vocht problemen te voorkomen.
Ja dat zouden meer mensen moeten doen.....
ik snap je reactie niet....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peer
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 20:59

peer

oeps

Ik ook niet

het is geen probleem, het is een uitdaging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Waarschijnlijk denkt ie dat vocht uit buitenmuur via slechte spouw isolatie de binnen muur intrekt. Dit voorkom je door impregneren

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LittleTycoon
Marcva schreef op donderdag 26 januari 2017 @ 13:27:
[...]

Kan iemand mij het principe van een "frischwasserstation" uitleggen?
Ik zie een doorstromer zonder eigen verwarmingselement? Wordt hier systeemwater uit een buffer gebruikt om sww te maken buiten het vat? Waarom zou dit de voorkeur verdienen boven een (extra) spiraal in de buffer?
Warm systeemwater uit het buffervat wordt door een platenwisselaar buiten het vat geleid waardoor koud sww water via deze wisselaar wordt verwarmd.

Voordeel boven spiraal in vat is dat je Meer warm water haalt uit zelfde capaciteit buffer vat. Je kan ook precies op sww temp sturen, maar goed dat doe je ook met je thermostaatkraan.

Nadeel is extra Electra verbruik door de circulatiepomp die de temperatuur stuurt. Dus ook potentieel onderhoudsgevoeliger

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
reneeke1970 schreef op donderdag 26 januari 2017 @ 18:30:
Waarschijnlijk denkt ie dat vocht uit buitenmuur via slechte spouw isolatie de binnen muur intrekt. Dit voorkom je door impregneren
Aha.

Dat is sowieso een aanrader. Vooral bij een lichte kleur steen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LittleTycoon
Knowbody schreef op donderdag 26 januari 2017 @ 16:55:
[...]

Mijn inziens ruim voldoende. Zorg wel dat als de verdeler zich niet direct bij de WP bevindt er een flinke leiding naar toe loopt.
Hoe groot is die flinke leiding?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• crazyharrie

crazyharrie

LittleTycoon schreef op donderdag 26 januari 2017 @ 19:36:
[...]

Even simpel gesteld, er is een transportmedium water welke de warmte overbrengt. Aangezien je met een lage temperatuur werkt bij wp"s heb je als tegenhanger veel water nodig, een hoge flow noemen we dat. Veel water door een dunne leiding gaat niet, dus minimaal 22mm en liefst 28mm is aan te raden. Al is het maar om geen geruis door de leidingen te krijgen.

@Knowbody: Ik meen dat flinke en veel en groot geen begrippen zijn waar vragen mee beantwoord kunnen worden.
Doe dat dan ook niet!

@Loesje: Wie niet in (vandebron) zonne energie gelooft, moet er maar eens in gaan liggen. http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=19198&sid=17057

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon_1984
reneeke1970 schreef op donderdag 26 januari 2017 @ 18:30:
Je voorkomt met impregneren dat je buitengevel te lang vochtig blijft, dit is zeker winterdag gevaarlijk.

Dus spouwmuur isolatie, dan altijd impregneren. ( meeste bedrijven doen dit trouwens al standaard )

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• crazyharrie

crazyharrie

Knowbody schreef op donderdag 26 januari 2017 @ 19:12:
[...]

Aha.

Dat is sowieso een aanrader. Vooral bij een lichte kleur steen!
Daar verschillen de meningen over, welke hardheid heeft de steen, poreus percentage, massief of hol. Menig huisbezitter heeft na impregneren last gehad van kapot gesprongen stenen.
Lichte kleur en harde steen, blijft een schone gevel. Ik heb dat geluk :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
[...]

Hangt van de lengte af en hoeveel groepen. Zelf heb ik 22mm wat voor GASketel voldoet. Voor WP werkt het ook. Maar heb je de kans neem 28 a 32mm

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rhaelak
  • Laatst online: 18-08-2023
[...]

Als je wilt weten hoeveel water je moet rondpompen per uur om 5 kW capaciteit met een delta T van 5 is de formule als volgt;

Q = capaciteit in kW / delta T (medium) x soortelijke warmte water (4,2 kJ/kg) = liter per seconde x 3600 = liters per uur.

Of te wel;

5 / 21 (5x4.2) = 0.24 liter per seconde x 3600 = 857 liter per uur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Evertvdw
Knowbody schreef op donderdag 26 januari 2017 @ 16:58:
[...]

En de vloer is niet geïsoleerd?

Edit: Ok ga je nog doen. Doe het goed. Minstens RD5 luchtdicht bij vloerverwarming
Is luchtdicht wel verstandig bij houten balken? Als je dan bijvoorbeeld tegen de onderkant van die balken isolatie doet en dat luchtdichtmaakt heb je dan geen last van vocht?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
[...]

Onze installateur heeft 32mm leidingen getrokken van wp (boven) naar vv verdeler beneden (13 groepen)

Moest genoeg zijn volgens hem

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
Evertvdw schreef op donderdag 26 januari 2017 @ 20:56:
[...]

Is luchtdicht wel verstandig bij houten balken? Als je dan bijvoorbeeld tegen de onderkant van die balken isolatie doet en dat luchtdichtmaakt heb je dan geen last van vocht?
Ja. Uitkijken

Wat kan is gespoten pur dat is de beste manier om naadloos en luchtdicht te isoleren. Maar dat moet ik hier niet te hard roepen. Zijn tegenstanders van.

Hier is het uitgevoerd. Totaal geen problemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
Grolsch schreef op donderdag 26 januari 2017 @ 20:59:
[...]

Onze installateur heeft 32mm leidingen getrokken van wp (boven) naar vv verdeler beneden (13 groepen)

Moest genoeg zijn volgens hem

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Grolsch
Op onderstaande 2 foto's zie je de buizen (aanvoer/retour) wel liggen:

Afbeeldingslocatie: http://i66.tinypic.com/676y6c.jpg

Afbeeldingslocatie: http://i64.tinypic.com/2yttao8.jpg

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Knowbody
Gaaf hoor jouw toekomstig huis!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
Zo. De extra isolatie helpt donders!
Vloer gelijkmatiger en constanter en Ta wordt makkelijker gehaald.

Ruimtetemp 21.0 (gelijk aan setpoint)

-2 buiten
36 aanvoer
30 retour

Open verdelers 15 meter leiding vanaf de WP maken water van 32.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 04-09 00:55

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

Knowbody schreef op donderdag 26 januari 2017 @ 21:39:
Zo. De extra isolatie helpt donders!
Vloer gelijkmatiger en constanter en Ta wordt makkelijker gehaald.

Ruimtetemp 21.0 (gelijk aan setpoint)

-2 buiten
36 aanvoer
30 retour

Open verdelers 15 meter leiding vanaf de WP maken water van 32.
Isolatie waar?

Ow wacht, je pur zit er op zeker?

[ Voor 4% gewijzigd door Rol-Co op 26-01-2017 22:02 ]

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nhz
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 11-09 09:20

Nhz

Ramon_1984 schreef op donderdag 26 januari 2017 @ 13:54:
[...]

Zoek maar eens op staple up floor heating.
Dan hoef je niet zoveel te slopen.....

Alleen lekker werken in de kruipruimte....
Ik kan hier vrij weinig over vinden, binnen NLse bronnen is er helemaal amper resultaat.

Groetjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ramon_1984 schreef op donderdag 26 januari 2017 @ 13:40:
[...]

Ik zou dan even de calculatie-module uitvoeren om te zien dat je meer dan 30% aan vermogen verliest t.o.v. steen. De ene keer steen en de andere keer parket kiezen en zie het verschil in afgiftvermogen. http://www.wth.nl/Pages/nl-NL/Default/Afgifteberekening
Pagina: 1 ... 164 ... 173 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Er is tegenwoordig ook een vloerverwamings setup topic:
Algemeen (vloer)verwarming setup topic