Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en koelen 2 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 163 ... 173 Laatste
Acties:
  • 606.633 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• izdp
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 10-05 09:58
Ik heb zeker interesse, alleen vraag ik me af wat wijsheid is in mijn geval.
Ik heb geen ltv en heb 1 oude nefit turbo combi cv die feitelijk alleen gebruikt wordt voor het tapwater.
Dan heb ik nog een nefit turbo voor de verwarming.
Mijn plan is aanschaf houtvergasser met een heel grote buffer, maar als ik er niet ben dan is er toch al gauw een probleem. Stoken in de zomer zou ik ook liever vermijden.
Dan zou bv de warmtepomp als ondersteuning kunnen dienen voor bv dat 120 litervat van die combi en die weer gekoppeld aan een zgn zonneboiler van 500 liter met 2 spiralen en een buffer met 2 koperen spiralen van 1000 liter. Spullen die ik al jaren heb liggen met overigens ook plenty iso-leidingen DN 12. Eigenlijk bedoeld voor wat setjes heatpipes.
Maar in al mijn twijfel dacht ik ook aan een warmtepompboiler om die in de doucheruimte op te hangen.
Een soort combi van warmte en afzuiging. Nadeel is dan natuurlijk de kleine capaciteit.
Of beide zou natuurlijk ook kunnen.
Ik heb overigens daar een 3 x 25 aansluiting en ga een heel ruim overschot, ong 4000kwh, via pv creëren.

Kortom kan iemand mij wat meer wijsheid inpompen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 21:28
Oxellaar schreef op dinsdag 24 januari 2017 @ 21:53:
[...]

De warmte zal alleen bovenin de boiler blijven als de warmtepomp niet aan het verwarmen is. Zodra er stroming door de spiraal komt gaat je gelaagdheid achteruit. De spiraal zal warmte uit de top van de boiler mee omlaag nemen naar de bodem van de boiler.
Direct bij de start zal het bovenin de boiler aardig afkoelen, totdat er een flink hoge aanvoerteperatuur vanaf de wp komt. Een pompje heeft ongeveer hetzelfde effect
En wat zou dan het nut zijn van een extra pompje :? Ik had er tot nu toe nog nooit van gehoord.

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mightym
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 19:06
Gasschuif schreef op dinsdag 24 januari 2017 @ 22:15:
[...]

Fancoils onder DP vereisen een leidingsysteem met dampdichte isolatie, en condensafvoer per unit.
Kan wel maar is veel werk. Fancoils boven DP koelen niet :+

Ik zou een centraal in het huis geplaatste L/L WP pakken (eventueel in split uitvoering), draait de RV in het hele huis omlaag, daar gaat het om (de gr/kg dus). Al die verhalen over koelen hier met L/W neem ik met een korreltje of wat zout.
Bovendien kan hij als backup ook verwarmen... Als je boven een centrale hal hebt is dat nog beter, de koude lucht loopt zo de trap af. En de slaapkamer(s) lekker koel.

Glycol gaat behoorlijk lang mee, minstens enkele jaren, wellicht nog langer. Ken systemen waar het al 10 jaar in zit.
Ik kan je helemaal volgen. (ik ben ons gesprek van vorig jaar ook nog niet vergeten :) )
Mijn gedachte was dat een 3-tal fancoils net zo effectief kunnen werken op water als op koudemiddel.
Uponor met dampdichte isolatie is toch ook beschikbaar?
Die fancoils hebben netjes een condensafvoer (gemaakt om mee koelen). Dus als ik daar water van een graad of 7 in stop, dan heb ik nog een redelijk koelvermogen. Ik kom dan ook weg met korte leidingen en er zit al een afvoerpunt in de buurt.

Maar als jij me dit volledig afraad, dan stop ik met deze gedachtenspinsel :)
wervisser schreef op dinsdag 24 januari 2017 @ 22:48:
Aan de hand van de lovende reactie over een Ecodan ben ik ook eens gaan kijken. Wat voor type units hebben jullie staan ? De site van Mitsubishi is niet erg gemakkelijk om even de specs te vergelijken met elkaar.
buitenunit + binnenunit.
PUHZ-SW75VHA + EHSC-VM2C = alleen verwarmen, 2kW booster element
PUHZ-SW75VHA + ERSC-VM2C = verwarmen en koelen, 2kW booster element
PUHZ-SW75VHA + EHST20C-VM2C = verwarmen incl 200L buffer, 2 kW booster element
Die 2 bij VM2C geeft het vermogen van de booster weer.
PUHZ-.... is het vermogen van de buitenunit.

Staat er PUHZ-SHW.... dan heb je een Zubadan te pakken.

[ Voor 23% gewijzigd door mightym op 25-01-2017 07:30 ]

26 kWp PV + 54kWh ESS+ 7.5 kW Mitsubishi Ecodan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wervisser
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 09-05 07:14
mightym schreef op woensdag 25 januari 2017 @ 07:12:

buitenunit + binnenunit.
PUHZ-SW75VHA + EHSC-VM2C = alleen verwarmen, 2kW booster element
PUHZ-SW75VHA + ERSC-VM2C = verwarmen en koelen, 2kW booster element
PUHZ-SW75VHA + EHST20C-VM2C = verwarmen incl 200L buffer, 2 kW booster element
Die 2 bij VM2C geeft het vermogen van de booster weer.
PUHZ-.... is het vermogen van de buitenunit.

Staat er PUHZ-SHW.... dan heb je een Zubadan te pakken.
Thanks, maar uhm, 3 WP's ... over wat voor huis/pand spreken we hier over :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mightym
wervisser schreef op woensdag 25 januari 2017 @ 07:47:
[...]

Thanks, maar uhm, 3 WP's ... over wat voor huis/pand spreken we hier over :?
Haha, nee gekkie, ik heb deze : PUHZ-SW75VHA + EHSC-VM2C
Die zou ik nu niet meer kopen... is 1000 euro duurder dan de versie die wel kan koelen 8)7
Jij had een vraag over typenummers, ik dacht: laat ik eens een stukkie uitleg geven..

[ Voor 10% gewijzigd door mightym op 25-01-2017 07:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wervisser
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 09-05 07:14
mightym schreef op woensdag 25 januari 2017 @ 07:49:
[...]

Haha, nee gekkie, ik heb deze : PUHZ-SW75VHA + EHSC-VM2C
Die zou ik nu niet meer kopen... is 1000 euro duurder dan de versie die wel kan koelen 8)7
Jij had een vraag over typenummers, ik dacht: laat ik eens een stukkie uitleg geven..
Haha, ok dan. Ik zag al een leuke investering aankomen :z

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jerh
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 22:05
foxie10 schreef op dinsdag 24 januari 2017 @ 19:05:
;)
[...]

Extra sterkte 800liter? Wat wordt bedoeld, sterkte in liters of extra gewicht 800kg? Begrijp dit niet,
reneeke1970 schreef op dinsdag 24 januari 2017 @ 19:13:
[...]

800 kg is niet niks op 0.3 m2.
Zou ik alleen begane grond doen
Gewicht uiteraard. Het ding weegt zelf ook nog 177 kilo. Hij staat idd op de bgg. De aannemer heeft de constructeur er naar laten kijken en die heeft vervolgens geadvisieerd om dat gedeelte met een betonafwerklaag te maken.
reneeke1970 schreef op dinsdag 24 januari 2017 @ 21:43:
[...]

Ik heb ook zon afmeting bad maar daar zit maar 190 liter in, geen 390!
Ik heb hier een hoekbad van 1.45 x 1.45, maar het is dieper. 70 cm geloof ik. En dan gaat het hard met de inhoud. Dat zal bij Groschl ook wel zo zijn, is in tegenwoordig, je zit dan fijner in het bad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gasschuif
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 22:31

Gasschuif

9,4 kWp, 3 L/LWPs, 8kW Mitsu

mightym schreef op woensdag 25 januari 2017 @ 07:12:
[...]

Ik kan je helemaal volgen. (ik ben ons gesprek van vorig jaar ook nog niet vergeten :) )
Mijn gedachte was dat een 3-tal fancoils net zo effectief kunnen werken op water als op koudemiddel.
Uponor met dampdichte isolatie is toch ook beschikbaar?
Die fancoils hebben netjes een condensafvoer (gemaakt om mee koelen). Dus als ik daar water van een graad of 7 in stop, dan heb ik nog een redelijk koelvermogen. Ik kom dan ook weg met korte leidingen en er zit al een afvoerpunt in de buurt.

Maar als jij me dit volledig afraad, dan stop ik met deze gedachtenspinsel :)
Dat raad ik nu zeker niet af gezien de geschetste bouwkundige omstandigheden. :)
Als je water van zeg 6 C kunt maken dan gaat dat uitstekend lukken, en heb je een zeer goed koelvermogen met super ontvochtiging. (Mits de units groot genoeg zijn natuurlijk.)

Natuurlijk goed isoleren die hap. Maak als temp regeling een 3 wegklepje bij elke unit, de gkw flow blijft dan constant en de WP schakelt vanzelf uit. (of door de koeler 100%, of door de bypass 0% koelvermogen) Zorg er ook voor dat het gkw alleen bij de fancoils kan komen en nergens anders.

Wat is het aantal rijen (in dikte) van de fancoils? Zijn de toerentallen van de fan's instelbaar?

[ Voor 3% gewijzigd door Gasschuif op 25-01-2017 09:04 ]

Als je nergens aan begint zijn de gevolgen niet te overzien. PVoutput Officieel gasloos sinds 04-2016. 8kW VAA Zubadan (met 92L buffervat/hydraulische scheiding) voor de CV met 9 radiatoren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pos2007
  • Registratie: Januari 2007
  • Niet online
blauwemac schreef op dinsdag 24 januari 2017 @ 20:50:
[...]

De mogelijkheid van de Sammelbestellung van de Panasonic WH-MDC05F3E5, ofwel Geisha, bestaat nog steeds. Ik wil er binnenkort eentje gaan bestellen bij Confort-market. Prijs is nu 2560 inclusief bezorging in Nederland en 2360 bij afhalen. Bij meerdere bestellingen ineens is korting op de bezorgkosten mogelijk. Is er iemand die zin heeft om mee te doen? Laat even weten of je dit overweegt. Als er verder niemand mee bezig is, bestel ik het liefst zo snel mogelijk. Voor meer info: zoek op Sammelbestelling of Panasonic monoblock in dit draadje of anders in het Duits:
http://aquarea.smallsolutions.de/index.php?title=Hauptseite
http://aquarea.smallsolut...Threads_aus_dem_HtD_Forum
Ik heb misschien ook wel belangstelling, maar weet iemand de installatiekosten van het de Pana warmtepomp in een bestaande situatie?

Ik denk erover om mijn Base Cube +HP Cube te laten ondersteunen met een warmtepomp met meer vermogen. Ik lees alleen dat sommige gebruikers de Pana ook op 26 graden aanvoer laten draaien. Dat kan de HP Cube (a 500W) ook wel, maar dan krijg ik het niet 20 graden in de woonkamer. Ik heb nu dus nog steeds ondersteuning nodig van de gasketel. Ik zoek dus een warmtepomp die in mijn woning een aanvoer van 30 - 35 kan halen. Ca. 85m2 vloerverwarming op de begane grond (900m lengte). Vrijstaande woning gebouwd in 2013/2014 dus redelijk geïsoleerd.

Ik heb mij ook ingeschreven voor de elga actie die op ongeveer 1500-1800 euro uit zou komen. Als de panasonic dat ook ongeveer kost inclusief installatie en subsidie dan lijkt me dat ook wel interessant. Ik wil zo snel mogelijk van het gas af, maar we moeten nog wel kunnen douchen en koken. Die twee wil ik dan in fase 2 aanpakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoofie
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 11-05 12:53
crazyharrie schreef op dinsdag 24 januari 2017 @ 22:43:
[...]
Ik heb bewust gekozen voor 55C en 2 maal daags verwarmen, 11:00 en 19:00 precies de tijden dat er veel ssw is gebruikt en/of gebruikt gaat worden. Werkt eigenlijk prima, nooit tekort. Maar een douchekop die 5ltr p/m verbruikt en die ook fijn werkt ( Grohe ) helpt natuurlijk ook om aan 300ltr genoeg te hebben met 6 a 7 personen. Nu in de winter duurt het idd wat langer, maar kan er geen tijd aan vastzetten hoeveel langer.
En wat doe ik dan toch fout :?
Hoe vaak ik die weekklok ook opnieuw instel, tijden verander, opsla, nogmaals verander, mijn ecodan maakt te pas en te onpas warm water...
Als hij onder de 45gr is gaat hij warm water maken, of dat nu volgens mijn weekklok mag of niet.
Wat mij dan wel opvalt is dat ik alleen in weekklok 2 kan komen, weekklok 1 blijft voor mij onbereikbaar.
Ik kan wel kiezen tussen weekklok 1 en 2, maar welke ik ook selecteer, als ik op het vinkje druk kom ik in weekklok 2 :?

@Liander:Ja, ik snap dat jullie een probleem hebben, en nee, dat geeft jullie niet het recht ons op een ongeoorloofde manier geld af proberen te troggelen... Dank voor het crediteren van de onterechte factuur, nu de rest van Nederland nog...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joostmaas
  • Registratie: Mei 2014
  • Niet online
Pos2007 schreef op woensdag 25 januari 2017 @ 09:42:
[...]

Ik heb misschien ook wel belangstelling, maar weet iemand de installatiekosten van het de Pana warmtepomp in een bestaande situatie?
Ik denk dat dit lastig is aan te geven zonder de situatie te kennen. De meesten die de Pana uit Frankrijk halen doen de aansluiting zelf. Je moet dus denk ik op zoek naar een installateur die dit wil doen en daar een offerte aan vragen.Heel ingewikkeld is het niet als je 'm alleen voor CV gebruikt (dus niet voor SWW): cv leidingen naar de pana (liefst met afsluiters + filter), elektriciteitsleidingen (denk aan eventuele aanpassingen in je meterkast), meegeleverde besturingskastje ergens ophangen (met leiding naar de Pana). eventuele kosten voor het laten plaatsen van de unit zelf kan nog wel een aardige kostenpost worden als dat arbo-technisch moet. Verder moet voor afvoer of infiltratie van condenswater zorgen en een stabiele ondergrond (of goede beugel aan een muur).

[ Voor 35% gewijzigd door joostmaas op 25-01-2017 09:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pos2007
  • Niet online
De buitenunit kan wel aan de achtergevel, dan moeten de leidingen door de achtergevel bij de bijkeuken naar binnen, ca. 2,4 meter omhoog bij de binnenmuur langs en dan via het plafond naar de huidige installatie, ca. 4 meter.

Misschien inderdaad beter om de installateur die het hier heeft aangelegd eens te vragen. Zelf aansluiten gaat mij niet lukken in ieder geval.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Appie Heijn
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 04:19
Pos2007 schreef op woensdag 25 januari 2017 @ 09:42:
[...]

Ik denk erover om mijn Base Cube +HP Cube te laten ondersteunen met een warmtepomp met meer vermogen. Ik lees alleen dat sommige gebruikers de Pana ook op 26 graden aanvoer laten draaien. Dat kan de HP Cube (a 500W) ook wel, maar dan krijg ik het niet 20 graden in de woonkamer. Ik heb nu dus nog steeds ondersteuning nodig van de gasketel. Ik zoek dus een warmtepomp die in mijn woning een aanvoer van 30 - 35 kan halen. Ca. 85m2 vloerverwarming op de begane grond (900m lengte). Vrijstaande woning gebouwd in 2013/2014 dus redelijk geïsoleerd.

Ik heb mij ook ingeschreven voor de elga actie die op ongeveer 1500-1800 euro uit zou komen. Als de panasonic dat ook ongeveer kost inclusief installatie en subsidie dan lijkt me dat ook wel interessant. Ik wil zo snel mogelijk van het gas af, maar we moeten nog wel kunnen douchen en koken. Die twee wil ik dan in fase 2 aanpakken.
De pana mono haalt 55 graden als het moet, 30-35 zit je nog in een erg COP efficiente range. Met 100% vloerverwarming ben je zowieso spekkoper.
Wat verbruik je nu aan gas voor verwarming?

Aansluitkosten zijn een erg verschillend.
Besteed je 100% uit? Of ga je zelf een kabel voor de stroomvoorziening trekken?
Hoe groot is de afstand tussen waar de unit buiten komt te staan en het punt waar je hem op je huidige systeem aansluit.
Ga je gebruik maken van staal+messing of van flexibel kunsstof
Ga je cheap ass isolatie toepassen of high end Armaflex HT
Wel of geen warmtemeter?
Wel of geen drieweg al inbouwen voor warm water bereiding?
Verder nog een filter a 100 euro
Uitdaging met een Warmtepomp is flow, daar heb je grote diameters bij nodig, en dat kost automatisch meer geld dan het standaard CV spul. Wil niet zeggen dat het anders niet gaat werken, maar ik ben van mening alles wat je nu doet niet op 22mm of kleiner blijven hangen. Liever 28mm dat voorkomt problemen.

Kortom er zijn ontzettend veel mogelijkheden, complex is het niet maar het kost wel het één en ander. Ik was al met al toch ergens tussen de 500-700 euro kwijt aan extra materialen.

Ik had bijvoorbeeld 6 haakse bochten in mijn additionele leidingwerk naar de warmtepomp toe.
28mm stalen CV buis heb je voor een paar tientjes. De bochten kosten ergens tussen de 13-15 euro p/s en had er dus 12 nodig (6x2 ivm aanvoer/retour), dat tikt hard aan.

Kun je helemaal niet zelf? Wat buisklemmen in de muur zetten. 2 baco's vasthouden lukt de meeste mensen namelijk wel. No offense btw :)

Ik denk dat de meeste mensen een heel eind kunnen komen met wat hulp van dit topic.

[ Voor 3% gewijzigd door Appie Heijn op 25-01-2017 10:14 ]

44x Trina 330WP @ SMA 10.00; Hitachi Yutaki 5,5KW AIO 280L

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mightym
Gasschuif schreef op woensdag 25 januari 2017 @ 09:01:
[...]

Dat raad ik nu zeker niet af gezien de geschetste bouwkundige omstandigheden.
Als je water van zeg 6 C kunt maken dan gaat dat uitstekend lukken, en heb je een zeer goed koelvermogen met super ontvochtiging. (Mits de units groot genoeg zijn natuurlijk.)

Natuurlijk goed isoleren die hap. Maak als temp regeling een 3 wegklepje bij elke unit, de gkw flow blijft dan constant en de WP schakelt vanzelf uit. (of door de koeler 100%, of door de bypass 0% koelvermogen)

Wat is het aantal rijen (in dikte) van de fancoils? Zijn de toerentallen van de fan's instelbaar?
Het zijn 3 stuks ciage major 2. Afmetingen fancoils meet ik vanavond wel ff na.
Instelbare fan toerental
Koelvermogen bij aanvoer van 12 graden is maximaal 1,2kW.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blauwemac
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 10-03 18:48
Appie Heijn schreef op woensdag 25 januari 2017 @ 10:08:
[...]

De pana mono haalt 55 graden als het moet, 30-35 zit je nog in een erg COP efficiente range. Met 100% vloerverwarming ben je zowieso spekkoper.

Hoe groot is de afstand tussen waar de unit buiten komt te staan en het punt waar je hem op je huidige systeem aansluit.
Wel of geen warmtemeter?
Uitdaging met een Warmtepomp is flow, daar heb je grote diameters bij nodig, en dat kost automatisch meer geld dan het standaard CV spul. Wil niet zeggen dat het anders niet gaat werken, maar ik ben van mening alles wat je nu doet niet op 22mm of kleiner blijven hangen. Liever 28mm dat voorkomt problemen.

Kortom er zijn ontzettend veel mogelijkheden, complex is het niet maar het kost wel het één en ander. Ik was al met al toch ergens tussen de 500-700 euro kwijt aan extra materialen.

Ik had bijvoorbeeld 6 haakse bochten in mijn additionele leidingwerk naar de warmtepomp toe.
28mm stalen CV buis heb je voor een paar tientjes. De bochten kosten ergens tussen de 13-15 euro p/s en had er dus 12 nodig (6x2 ivm aanvoer/retour), dat tikt hard aan.

Kun je helemaal niet zelf? Wat buisklemmen in de muur zetten. 2 baco's vasthouden lukt de meeste mensen namelijk wel. No offense btw :)

Ik denk dat de meeste mensen een heel eind kunnen komen met wat hulp van dit topic.
Over de installatie moet ik ook nog nadenken. Wat denk jij over het leidingwerk? Ik kan natuurlijk de wp met 28mm aansluiten op de hoofdverbindingsleiding van de CV. Zo is mijn ketel ook aangesloten. Maar die hoofdverbindingsleiding is zelf maar 22mm denk ik en de aftakkingen richting radiatoren maar 15mm. Moet ik dat allemaal gaan vervangen??

Pana WH-MDC05f3e5 / 2700Wp / Nefit gasketel 2000 voor SWW / Vermont Castings Encore

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hrt
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 07-05 15:09

hrt

Inwendig is de WP ook 22, dus grotere diameters zouden de weerstand moeten verkleinen?

24x170SF, oost (105 graden), 25 graden, Steca3600/ 5D, 17-40, 24-105, 70-200/ WH-MDC05F3E5, 50L E-boiler, Gasloos per27-01-2017

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Appie Heijn
blauwemac schreef op woensdag 25 januari 2017 @ 10:21:
[...]

Over de installatie moet ik ook nog nadenken. Wat denk jij over het leidingwerk? Ik kan natuurlijk de wp met 28mm aansluiten op de hoofdverbindingsleiding van de CV. Zo is mijn ketel ook aangesloten. Maar die hoofdverbindingsleiding is zelf maar 22mm denk ik en de aftakkingen richting radiatoren maar 15mm. Moet ik dat allemaal gaan vervangen??
Zowieso alles wat nieuw is met 28mm. Ik heb exact hetzelfde, ik kon het niet makkelijk vervangen dus heb het zo gelaten. Merk wel dat bij een defrost ruis in de leidingen optreed. Niet perse hinderlijk maar je hoort het wel. Alles wat makkelijk te vervangen is lekker vervangen, en anders eerst maar proberen. Je hebt een CV als backup net als wij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jantje112
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 00:59
Hier in een vrij oud huis (1955 200m2 alleen zolderisolatie en oud dubbelglas) Ketel is een Tzerra 39c/NEST v3, warmtepomp kan aan de buitenzijde komen, pal achter de ketel.

Als ik een panasonic wil installeren. Wat is dan de meest simpele integratie en hoe zorg ik dat deze mee gaat lopen in de verwarmingslus? De ketel verwarmt vaak richting de 60-80 graden en dan heeft de warmtepomp geen nut??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joostmaas
  • Registratie: Mei 2014
  • Niet online
jantje112 schreef op woensdag 25 januari 2017 @ 10:52:
Hier in een vrij oud huis (1955 200m2 alleen zolderisolatie en oud dubbelglas) Ketel is een Tzerra 39c/NEST v3, warmtepomp kan aan de buitenzijde komen, pal achter de ketel.

Als ik een panasonic wil installeren. Wat is dan de meest simpele integratie en hoe zorg ik dat deze mee gaat lopen in de verwarmingslus? De ketel verwarmt vaak richting de 60-80 graden en dan heeft de warmtepomp geen nut??
Eerst isoleren. Zit nu ook allerlei subsidie op. Als je de woning niet met pak 'm beet 50 graden aanvoer warm kunt krijgen bij de huidige buitentemperaturen is een WP denk ik geen goed idee.
Slaat die 39 in de ketelspec. op het vermogen van 39kW? En dan op temperaturen van 60-80? Dan heeft een Pana van 5kW denk ik weinig nut. Maak anders eerst een ruwe schatting van het warmteverlies van je woning.

[ Voor 13% gewijzigd door joostmaas op 25-01-2017 11:03 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• hrt

hrt

13-01-2017 aanvraag ingediend bij de RVO, € 2300,00 bijgeschreven op 25-01-2017. _/-\o_

24x170SF, oost (105 graden), 25 graden, Steca3600/ 5D, 17-40, 24-105, 70-200/ WH-MDC05F3E5, 50L E-boiler, Gasloos per27-01-2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pos2007
  • Niet online
Appie Heijn schreef op woensdag 25 januari 2017 @ 10:08:
[...]

Wel of geen warmtemeter?

Huidige verbruik gas voor verwarming is ongeveer 650-700m3, voor koken en douchen 250-300m3.
Pana zou voorbereid moeten worden op SWW voor in de toekomst. De leidingen zouden door de muur moeten, omhoog langs de muur, dan langs het plafond in de bijkeuken (ca. 4m1) en dan weer naar beneden langs de muur naar de installatie. Totaal dan 8 - 10meter leiding lengte. \

Ruwe schatting is dan 750 euro loonkosten en 900 euro aan materiaal + de Pana.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Appie Heijn
Een dergelijk gasverbruik moet volledig af te dekken zijn.
Ik tackel dit jaar circa 1000m3 gas, blijft er nog 200-300m3 over voor SWW.

Tip van flip:
https://www.sani-flex.de/...e/flexschlauch-dn32-11-4/ Deze gebruiken voor doorvoer van WP naar binnen toe. Eventuele trillingen gaan dan niet door je CV systeem zingen.

Aansluiting Panasonic is 1 1/4" pas na het flexibele RVS gedeelte(door de muur heen) zou ik overgaan op kunststof of metalen buis(28mm). Ik heb het zelf "fout" gedaan door meteen een verloop op de WP te zetten zodat ik van 1 1/4 naar 1" ging. Echter heeft die flexibele RVS ondanks z'n forse buitenmaat een wat beperktere doorlaat(hoeveel weet ik even niet meer), in ieder geval minder dan 28mm.
1 1/4" = 5/4" = 32 mm staal
1" = 28 mm staal
Kunststof wijkt af per merk qua dikte, bij Uponor is het bijvoorbeeld 32mm is gelijk aan 28mm staal.

[ Voor 8% gewijzigd door Appie Heijn op 25-01-2017 12:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blauwemac
mightym schreef op dinsdag 24 januari 2017 @ 21:55:
[...]

Ik ben heel erg aan het twijfelen :)
Op zich heb ik wel zin in het plaatsen van een backup, maar een monoblock als backup (en eventueel koudwatermaker in de zomer..er staan hier nog wat fancoils te wachten met dat doel..) lijkt me niet erg slim.. Of iemand moet dat hier helemaal anders zien natuurlijk..(het is niet echt handig meer om het om te draaien en de mitsu te degraderen als backup)

Hoe snel degradeert glycol eigenlijk??
Nieuw bericht over de Sammelbestellung bij Confort-market. Hun website is lastig te benaderen, de meeste browsers weigeren die te laden. Bij mij werkt het alleen op mijn iphone..

Hallo ;

Für ein stück ist 2650 € mit transport

Für 2 stück ist 5200 € mit transport

Für 3 stück ist 7650 € mit transport

Sagen mir welsche rechnung sollte ich euch schicken für bestellung.

Viele dank.

Per 2 levert dus 50 euro besparing pp
per 3 100 euro pp

Gezamenlijk bestellen heeft echter wel als consequentie dat er vervolgens in Nl heen en weer moet worden gereden door de bestellers. Niet zo gauw echt voordeliger dus.
Ik wacht vandaag nog even af of er meer gegadigden zijn, anders ga ik morgen bestellen.

Pana WH-MDC05f3e5 / 2700Wp / Nefit gasketel 2000 voor SWW / Vermont Castings Encore

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• foxie10
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 06-05 17:18
reneeke1970 schreef op dinsdag 24 januari 2017 @ 19:10:
[...]

Stille mode was einde verhaal kamer graad verhogen dus hij moest naar voluit, ik heb 58 Hz gezien, geluid is er nauwelijks op windkracht 8 na, maar ook dat is op 5 meter afstand niet hoorbaar
Ik moet op het geluid letten, bij mij is het erg stil vooral s'avonds, daarom zo weinig mogelijk geluid, is dat bij jouw ook zo?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neographikal
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
mightym schreef op dinsdag 24 januari 2017 @ 17:14:
[...]

Nice :)
Ik heb nog 1 tip.. weet alleen niet of ik te laat ben.. ik heb nogal veel moeite moeten doen om de warmtewisselaar van het buffervat te ontluchten. Een ontluchter bij de bovenste aansluiting had mij veel gedoe gescheeld..
Had ik mezelf ook al bedacht ja... Misschien dat ik er nog 1 bijplaats, die paar euro doet het hem niet, maar moet alleen wel gebeuren voordat ik de boel met glycol afvul

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noord27
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 20:20
hrt schreef op woensdag 25 januari 2017 @ 11:46:
13-01-2017 aanvraag ingediend bij de RVO, € 2300,00 bijgeschreven op 25-01-2017. _/-\o_
Dat geeft de burger moed!

Hier kan ik het aanstaande vrijdag, de 27e, indienen. Want hij moet aangesloten/werkend zijn volgens de voorwaarden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hrt

hrt

Noord27 schreef op woensdag 25 januari 2017 @ 14:01:
[...]

Dat geeft de burger moed!

Hier kan ik het aanstaande vrijdag, de 27e, indienen. Want hij moet aangesloten/werkend zijn volgens de voorwaarden.
Zoals je misschien al hebt gelezen, gaat hij vrijdag draaien.

Ik wil niet geloven dat ze fysiek langs komen om te checken of hij daadwerkelijk aangesloten is... 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Appie Heijn
blauwemac schreef op woensdag 25 januari 2017 @ 13:38:
[...]

Nieuw bericht over de Sammelbestellung bij Confort-market. Hun website is lastig te benaderen, de meeste browsers weigeren die te laden. Bij mij werkt het alleen op mijn iphone..

Hallo ;

Viele dank.

per 3 100 euro pp

Gezamenlijk bestellen heeft echter wel als consequentie dat er vervolgens in Nl heen en weer moet worden gereden door de bestellers. Niet zo gauw echt voordeliger dus.
Ik wacht vandaag nog even af of er meer gegadigden zijn, anders ga ik morgen bestellen.
Mooie prijzen, kom je zo niet met subsidieaanvragen te zitten omdat je niet 3 facturen hebt op verschillende adressen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hrt

hrt

Appie Heijn schreef op woensdag 25 januari 2017 @ 14:23:
[...]

Mooie prijzen, kom je zo niet met subsidieaanvragen te zitten omdat je niet 3 facturen hebt op verschillende adressen?
Factuur krijg je netjes in je mail, voor degene die je betaald hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blauwemac
Appie Heijn schreef op woensdag 25 januari 2017 @ 14:23:
[...]

Goed punt. Ik dacht van niet. Volgens mij mag je als individu ook meerdere subsidie-aanvragen doen trouwens. Ik heb nog niet gekeken hoe zo'n aanvraag eruit ziet..

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Willie Wortel
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online
Appie Heijn schreef op woensdag 25 januari 2017 @ 12:52:
Ik heb het zelf "fout" gedaan door meteen een verloop op de WP te zetten zodat ik van 1 1/4 naar 1" ging. Echter heeft die flexibele RVS ondanks z'n forse buitenmaat een wat beperktere doorlaat(hoeveel weet ik even niet meer), in ieder geval minder dan 28mm.
1" = 28 mm staal
Kunststof wijkt af per merk qua dikte, bij Uponor is het bijvoorbeeld 32mm is gelijk aan 28mm staal.
Ik had de binnenmaat van de slang gemeten en dat was als ik me goed herinner 20mm

Ik ook, en dat ga ik van de zomer rechtzetten want ik ben dit aan het bouwen >:) . De eerste laag 3cm goudband stuc zit er al op, morgen glad met roodband en zondag fix en finisch. Dan heb ik er 20m2 muurverwarming bij.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/oK6rKhvSNrnoWcaQ5kVUP6iP/medium.jpg

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/PQ4bXnFD5vgwwu8qbidWN4i3/medium.jpg

[ Voor 10% gewijzigd door Willie Wortel op 25-01-2017 14:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blauwemac
Willie Wortel schreef op woensdag 25 januari 2017 @ 14:31:
[...]

Ik ook, en dat ga ik van de zomer rechtzetten want ik ben dit aan het bouwen >:) . De eerste laag 3cm goudband stuc zit er al op, morgen glad met roodband en zondag fix en finisch. Dan heb ik er 20m2 muurverwarming bij.

[afbeelding]

[afbeelding]
Wel interessant zoals een wp kan leiden tot dit soort projecten. Ik zit er ook al over te denken. Wat levert dit op aan afgiftevermogen, bij wat voor Ta? Is dat makkelijk uit te rekenen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noord27
hrt schreef op woensdag 25 januari 2017 @ 14:22:
[...]

Ik wil niet geloven dat ze fysiek langs komen om te checken of hij daadwerkelijk aangesloten is... 8)
Mij een te groot risico voor €2300,-.

Ook betaal ik 50% van de WP en installatiekosten pas als hij daadwerkelijk draait. En je moet een betalingsbewijs mee sturen. ;)

Achteraf maar goed. De installateur rekent standaard met 1 werkdag werk voor 1 monteur. Maar dat blijkt in ons geval wel 2 werkdagen te worden. Vaste prijs, want hij is hier 2 keer geweest om de situatie te bekijken en offerte op te stellen.

[ Voor 21% gewijzigd door Noord27 op 25-01-2017 14:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willie Wortel
  • Niet online
blauwemac schreef op woensdag 25 januari 2017 @ 14:39:
[...]

Wel interessant zoals een wp kan leiden tot dit soort projecten. Ik zit er ook al over te denken. Wat levert dit op aan afgiftevermogen, bij wat voor Ta? Is dat makkelijk uit te rekenen?
die berekeningen zijn in dit draadje gemaakt, moet je even terug lezen.

NOOT: begin er nou niet aan als je dit niet zelf kunt, dan gaat het klauwen geld kosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rhaelak
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 18-08-2023
[...]

Ik had de binnenmaat van de slang gemeten en dat was als ik me goed herinner 20mm

[afbeelding]

[afbeelding]
Netjes hoor! Mevrouw Wortel stuct vrolijk mee of is die er even tussenuit? :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rhaelak
  • Laatst online: 18-08-2023
blauwemac schreef op woensdag 25 januari 2017 @ 13:38:
[...]

Hallo ;

Viele dank.

per 3 100 euro pp

Zo worden ze bijna gratis zeg. Het is erg aanlokkelijk. Maar ja de enige fatsoenlijke plek die ik heb is een dakkapel van circa 2 meter breed. Ik vermoed zomaar dat deze een dikke 100 kg niet al te leuk gaat vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willie Wortel
  • Niet online
Rhaelak schreef op woensdag 25 januari 2017 @ 15:05:
[...]

Netjes hoor! Mevrouw Wortel stuct vrolijk mee of is die er even tussenuit? :+
Nee, dat is een eenmans joppie, heb afgelopen zondag 20 zakken goudband a 25kg verbruikt + 320ltr water. Alles staat nu te drogen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pietje NL
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 18:10
Hoe dik heb je de stuc over de slang gezet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willie Wortel
  • Niet online
Pietje NL schreef op woensdag 25 januari 2017 @ 15:30:
Hoe dik heb je de stuc over de slang gezet?
ja dat zal pak um beet een centimeter worden, die slangen zie je toch nooit meer, goudband wordt loeihard..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 21:32
foxie10 schreef op woensdag 25 januari 2017 @ 13:38:
[...]

Ik moet op het geluid letten, bij mij is het erg stil vooral s'avonds, daarom zo weinig mogelijk geluid, is dat bij jouw ook zo?
Enkele auto die voorbij komt verders niks. Geloof dat er geen stillere is dan de pana.
Weet niet wat er gebeurt als ie op dak komt, bij mij staat ie op de grond.
Ik overdrijft echt niet als ik zeg dat je op 5 meter niks meer hoort. Mijn schutting is van die om en om planken dus houd niks tegen

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blauwemac
reneeke1970 schreef op woensdag 25 januari 2017 @ 15:42:
[...]

Enkele auto die voorbij komt verders niks. Geloof dat er geen stillere is dan de pana.
Ik overdrijft echt niet als ik zeg dat je op 5 meter niks meer hoort. Mijn schutting is van die om en om planken dus houd niks tegen
Een auto die voorbij komt, kan best lawaaiig zijn, beetje afhankelijk van type en hoe ver je ervan af staat. Als vanaf 5 meter afstand eigenlijk niets meer hoort, is dat best wel stil. Is dat bij vol vermogen of defrosts, of als hij staat te lummelen op 30% ofzo van zijn vermogen? Toch lastig in te schatten zo op afstand. Zou je je nog eens aan een nadere omschrijving van het geluid willen wagen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neographikal
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
blauwemac schreef op woensdag 25 januari 2017 @ 14:24:
[...]

Goed punt. Ik dacht van niet. Volgens mij mag je als individu ook meerdere subsidie-aanvragen doen trouwens. Ik heb nog niet gekeken hoe zo'n aanvraag eruit ziet..
Gewoon meerdere indienen, niks aan de hand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jantje112
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 00:59
joostmaas schreef op woensdag 25 januari 2017 @ 11:00:
[...]

Eerst isoleren. Zit nu ook allerlei subsidie op. Als je de woning niet met pak 'm beet 50 graden aanvoer warm kunt krijgen bij de huidige buitentemperaturen is een WP denk ik geen goed idee.
Slaat die 39 in de ketelspec. op het vermogen van 39kW? En dan op temperaturen van 60-80? Dan heeft een Pana van 5kW denk ik weinig nut. Maak anders eerst een ruwe schatting van het warmteverlies van je woning.
De Tzerra moduleert, maar hij levert zelden de volledige warmtevraag. Reden van de hoge temperarturen is omdat de oude ketel 90graden watertemp had (vast) en daardoor de radiatoren vrij klein zijn..

Isolatie (muren en HR++ glas) gaan er deze zomer komen. Planning is om ook de houten vloer te vervangen en dan beton/vloerverwarming te nemen.. Dan zou de panasonic op een eigen warmtecircuit kunnen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blauwemac
jantje112 schreef op woensdag 25 januari 2017 @ 15:49:
[...]

De Tzerra moduleert, maar hij levert zelden de volledige warmtevraag. Reden van de hoge temperarturen is omdat de oude ketel 90graden watertemp had (vast) en daardoor de radiatoren vrij klein zijn..

Isolatie (muren en HR++ glas) gaan er deze zomer komen. Planning is om ook de houten vloer te vervangen en dan beton/vloerverwarming te nemen.. Dan zou de panasonic op een eigen warmtecircuit kunnen..
Maar dan zou ik eerst die vloerverwarming realiseren en daar dan een wp bijzoeken. Dan weet je veel beter wat je nodig hebt. Anders staat-ie ook maar stof te vangen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• foxie10
[...]

De 5kw heb ik gehoord en was zeer verbaast over hoe stil hij is op 100%, 44htz, de 6 vind ik moeilijk in te schatten, heb je video gezien/ gehoord.Dacht wat meer geluid?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• foxie10
[...]

Dat is echt goed aangepakt Willie, je afgifte systeem was onvoldoende begrijp ik.
Geen vloerverwarming?

[afbeelding]

[afbeelding]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gasschuif

Gasschuif

Willie Wortel schreef op woensdag 25 januari 2017 @ 15:10:
[...]

Nee, dat is een eenmans joppie, heb afgelopen zondag 20 zakken goudband a 25kg verbruikt + 320ltr water. Alles staat nu te drogen.
Mag hopen dat de muur op druk staat?
Kon je de lucht er goed uitkrijgen?? Verticaal wil wel eens problemen geven. Pomp ff maximum zetten wil dan helpen. Ben benieuwd wat het resultaat gaat worden.

Als je nergens aan begint zijn de gevolgen niet te overzien. PVoutput Officieel gasloos sinds 04-2016. 8kW VAA Zubadan (met 92L buffervat/hydraulische scheiding) voor de CV met 9 radiatoren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
foxie10 schreef op woensdag 25 januari 2017 @ 15:56:
[...]

De 5kw heb ik gehoord en was zeer verbaast over hoe stil hij is op 100%, 44htz, de 6 vind ik moeilijk in te schatten, heb je video gezien/ gehoord.Dacht wat meer geluid?
Mijne draait 58 max tot nu toe, 44 doet ie op stille stand. Het is enkel de wind van ventilator, verder geen brom of fluit toon, alleen bij ontdooien lichte hoge toon voor dertig sec.
Stille mode is windkracht vijf of zo recht voor ventilator. En zolang dat vrij weg kan geen probleem. Ik slaap met open raam meter of acht zijwaarts, hoor hem niet. Auto door straat wel of dronken fietsers, dat geluid komt dus over het huis heen

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• foxie10
[...]

Goed bezig Willie, je afgifte systeem kwam tekort begrijp ik. Hierna is het comfortabel, je hebt geen vloerverwarming?

[afbeelding]

[afbeelding]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hrt

hrt

Gaat goed Foxie, dat quoten! :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 266924

blauwemac schreef op woensdag 25 januari 2017 @ 14:39:
[...]

http://www.wth.nl/Pages/nl-NL/Default/Afgifteberekening
VV/Wand of plafond maakt niet uit, bepalend is de dikte van de leidingen en de gebruikte hoh in relataie tot Ta en Tr. Standaard wordt een afwerklaag van 50mm gehanteerd, wellicht dat het met de hiervoor genoemde dus ook met 30mmzou kunnen, resultaat meeropbrengst.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Grolsch
Even een cross-post uit het bouwtopic :)

Ze zijn op de bovenverdieping druk bezig met de vloerverwarming, morgen komt boven de afwerkvloer erin. Ze zijn in ieder geval niet om 18:00 thuis heb ik al in de gaten ;)

Afbeeldingslocatie: http://i63.tinypic.com/35buov4.jpg

Afbeeldingslocatie: http://i68.tinypic.com/nbu3vr.jpg

Afbeeldingslocatie: http://i66.tinypic.com/676y6c.jpg

Afbeeldingslocatie: http://i64.tinypic.com/2yttao8.jpg

Afbeeldingslocatie: http://i68.tinypic.com/htdzwz.jpg

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• foxie10
hrt schreef op woensdag 25 januari 2017 @ 17:55:
[...]

Gaat goed Foxie, dat quoten! :+
Dat kan beter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 04-05 09:53

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

Grolsch schreef op woensdag 25 januari 2017 @ 18:11:
Even een cross-post uit het bouwtopic :)

Ze zijn op de bovenverdieping druk bezig met de vloerverwarming, morgen komt boven de afwerkvloer erin. Ze zijn in ieder geval niet om 18:00 thuis heb ik al in de gaten ;)

[afbeelding]

[afbeelding]

[afbeelding]

[afbeelding]

[afbeelding]
Is dat niet te heftig voor boven? Het scheelt ieder geval cement :)

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• foxie10
[...]

[afbeelding]
_/-\o_
[afbeelding]
:P
Willie schoot je afgifte systeem tekort? je heb alleen radiatoren? Haalde je wel voldoende cv Watertemperatuur bij de koude dagen, dan heb meer als 40 gr. Nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
Rol-Co schreef op woensdag 25 januari 2017 @ 18:46:
[...]

Is dat niet te heftig voor boven? Het scheelt ieder geval cement :)
Volgens sommigen hier had ik 20mm ipv 18mm moeten gebruiken, en onder het bad moeten doorleggen ;)

Ik hoop dat het voor de koeling werkt zoals ik hoop :)

Voor de verwarming ben ik niet zo bang

[ Voor 7% gewijzigd door Grolsch op 25-01-2017 19:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daannn1987
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 11-05 14:22
Grolsch schreef op woensdag 25 januari 2017 @ 19:03:
[...]

Volgens sommigen hier had ik 20mm ipv 18mm moeten gebruiken, en onder het bad moeten doorleggen ;)

Voor de verwarming ben ik niet zo bang
Je hebt iig meer dan genoeg vermogen _/-\o_
Stook zelf uberhaubt boven niet en daar is het ook constant 19 graden :) (beneden 21)

21xDMEGC 440wp (9240) ||| Pana 9j

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gasschuif

Gasschuif

Grolsch schreef op woensdag 25 januari 2017 @ 19:03:
[...]

De hamvraag is dan "wat hoop je" :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
Gasschuif schreef op woensdag 25 januari 2017 @ 19:21:
[...]

De hamvraag is dan "wat hoop je" :+
Merkbare koeling, ik verwacht niet hetzelfde resultaat als een ll wp, maar toch een paar graden verschil

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gasschuif

Gasschuif

Grolsch schreef op woensdag 25 januari 2017 @ 19:24:
[...]

Merkbare koeling, ik verwacht niet hetzelfde resultaat als een ll wp, maar toch een paar graden verschil
Dat gaat zeker lukken... :)

Echter als je de vloer niet nat wilt hebben zul je boven DP moeten blijven
Natuurkunde leert dan dat de RV gaat stijgen, en dit laatste effect is niet prettig.
Je wilt juist en lagere RV. Lees minder gr/kg.

Laat maar horen komende zomer. 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 22:56
hrt schreef op woensdag 25 januari 2017 @ 10:30:
Inwendig is de WP ook 22, dus grotere diameters zouden de weerstand moeten verkleinen?
Ja! Zo werkt dat bij elektriciteit ook.

0599 BJ 2022, Nibe Split 12 kW, SMO S40. Getuned naar 56 Hz max, 20 lpm debiet verwarming en koeling, stille mode altijd aan.Hier verdwijnt de legionella aangroei dagelijks in het riool. 9000 Wp plat dak 10xNO, 10xZW, 5xZO

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Appie Heijn
blauwemac schreef op woensdag 25 januari 2017 @ 14:24:
[...]

Meerdere subsidie aanvragen mag per adres, alleen vraag ik mij af als er 3xWP op adres A geleverd worden dat de mede kopers op adres B en C dan subsidie kunnen aanvragen met de factuur van adres A immers daar staan 3 warmtepompen op maar dan op 1 adres.
[...]

[afbeelding]

[afbeelding]
Mooi projectje Willie, ben erg benieuwd naar je ervaringen.
[...]

De Pana is erg stil, geluid is en blijft echter een lastig ding, ik hoor in huis buiten de leidingen niets, ook al zet ik de ramen en deuren allemaal open. In een directe lijn rond de warmtepomp hoor je op 10 meter de compressor nog, wanneer je de hoek om gaat bij mij hoor je 3-4 meter verder zo goed als niets, en dan heb ik het over belasting van 70-100%. Op lagere vermogens bij bijvoorbeeld temperaturen boven de 5 graden hoor je buiten wat wind helemaal niet. Geluid hangt van een hoop zaken af:
Hoe ver het geluid vrij zich kan voortbewegen, heggen en schuttingen doen alles veranderen

[ Voor 61% gewijzigd door Appie Heijn op 25-01-2017 20:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• foxie10
Appie Heijn schreef op zaterdag 14 januari 2017 @ 14:34:
[...]

Op zich maakt het mij niet uit hoe lang het duurt voordat de vloer warm wordt, het gaat er bij mij om dat hij uiteindelijk warm wordt, hier draait de WP toch 10-20 uur per etmaal. De temperatuur van de vloer daalt dus nooit merkbaar, hij is warm, of lekker warm zeg maar.

Ik krijg ook wel 38-40 graden eruit maar niet binnen 2 uur na start. Echter dit soort temperaturen ben ik pas nodig als het heel koud wordt, dik onder 0 zeg maar. Dan draait de WP toch continue. En ja de WP moet harder werken dus zal als de omstandigheden daar naar zijn meer defrosts geven. Alleen een WP met een grotere warmtewisselaar kan dan wellicht minder defrosts hebben.

Dat een LT verdeler beter is beaam ik natuurlijk ten zeerste, maar dit is niet voor iedereen toepasbaar, moraal van mijn verhaal, HT verdeler is zeer zeker wel toepasbaar, heb je de mogelijkheid om een LT verdeler te plaatsen dan kun je dat doen.

[...]

Jazeker, alleen s'nachts loopt de temp iets terug in huis, maar nooit dat het niet comfortabel meer is, ik ben nog aan het experimenteren of de stooklijn te verhogen dit "oplost". Wanneer er nog een keer een nacht van -5 is zal ik de stooklijn correctie op +5 zetten (= stooklijn+5graden) dan gaat ie over de 40 heen. Kijken of ie dat trekt. Defintief die stooklijn s'nachts toepassen ga ik niet doen simpelweg omdat het met 19,8gr hier nog heel behaaglijk aanvoelt.
Appie heb je deze test nog gedaan, stooklijn omhoog en boven de 40 graden haalde hij dat? Ben even benieuwd, ik stook nu (gas) boven de 40 gr. niet continue omdat het een aan/uit ketel is, maar heb denk ik wel wat hogere temp. nodig. En haalt de 5kw dat bij koud weer.>-5 ? Anders moet het 6 kw worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
hrt schreef op woensdag 25 januari 2017 @ 14:22:
[...]

Er wordt niet eens een serienummer gevraagd. Ik snap die ambtelijke molen totaal niet.

0599 BJ 2022, Nibe Split 12 kW, SMO S40. Getuned naar 56 Hz max, 20 lpm debiet verwarming en koeling, stille mode altijd aan.Hier verdwijnt de legionella aangroei dagelijks in het riool. 9000 Wp plat dak 10xNO, 10xZW, 5xZO

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Appie Heijn
foxie10 schreef op woensdag 25 januari 2017 @ 20:43:
[...]

Appie heb je deze test nog gedaan, stooklijn omhoog en boven de 40 graden haalde hij dat? Ben even benieuwd, ik stook nu (gas) boven de 40 gr. niet continue omdat het een aan/uit ketel is, maar heb denk ik wel wat hogere temp. nodig. En haalt de 5kw dat bij koud weer.>-5 ? Anders moet het 6 kw worden.
Verwacht niet te veel verschil tussen 5 en 6 hoor ;)
Ik krijg hem bij -8 niet boven de 38 graden meer, maar dat komt omdat de deltaT =>5gr is bij mij. Komt door die klote radiatoren van mij. Ik moet de boel nog eens opnieuw inregelen echter omdat we het nog steeds warm houden is er niet veel drang om dit op korte termijn te gaan doen.

Daarom wederom, flow is erg belangrijk, vloerverwarming scheelt een hele hoop omdat die van zichzelf al een lage dT heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
Noord27 schreef op woensdag 25 januari 2017 @ 14:39:
[...]

Mij een te groot risico voor €2300,-.

Ook betaal ik 50% van de WP en installatiekosten pas als hij daadwerkelijk draait. En je moet een betalingsbewijs mee sturen. ;)

Achteraf maar goed. De installateur rekent standaard met 1 werkdag werk voor 1 monteur. Maar dat blijkt in ons geval wel 2 werkdagen te worden. Vaste prijs, want hij is hier 2 keer geweest om de situatie te bekijken en offerte op te stellen.
geeft niks. Installateurs mogen ook best een beetje leergeld investeren. Ze gaan het nog druk krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
Gasschuif schreef op woensdag 25 januari 2017 @ 19:31:
[...]

Dat gaat zeker lukken... :)

Echter als je de vloer niet nat wilt hebben zul je boven DP moeten blijven
Natuurkunde leert dan dat de RV gaat stijgen, en dit laatste effect is niet prettig.
Je wilt juist en lagere RV. Lees minder gr/kg.

Laat maar horen komende zomer. 8)
Dat van dat dauwpunt verhaal weet ik. Ik zie nog ff niet voor me hoe ik dat precies werkbaar moet gaan krijgen, maar we gaan het Danfoss CF2 naregelsysteem gebruiken, en daar is een dauwpuntsensor verkrijgbaar, dus dan is dat vast en zeker aan elkaar te knopen om dat werkend te krijgen :P

De dauwpunt temperatuur verschilt ook nog wel eens, dus ben wel benieuwd hoe ik dat praktisch moet gaan instellen :P

Hoe ik de RV omlaag zou moeten krijgen weet ik zo nog niet, via mechanische ventilatie is dat niet eenvoudig heb ik begrepen.

[ Voor 7% gewijzigd door Grolsch op 25-01-2017 20:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
[...]

Staat die vrij of tegen een muur

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
Grolsch schreef op woensdag 25 januari 2017 @ 07:04:
[...]

En wat zou dan het nut zijn van een extra pompje :? Ik had er tot nu toe nog nooit van gehoord.
Ik ken het wel bij twee parallel geplaatste boilers. De pomp draait dan kruislings over de twee boilers om een gelijke afkoeling en opwarming te krijgen.

Bij een enkele boiler heeft het weinig nut. Tijdens tappen zul je flink kouder water in de top van de boiler krijgen, zit je niet op te wachten.
Grolsch schreef op woensdag 25 januari 2017 @ 20:50:
[...]

Dat van dat dauwpunt verhaal weet ik. Ik zie nog ff niet voor me hoe ik dat precies werkbaar moet gaan krijgen, maar we gaan het Danfoss CF2 naregelsysteem gebruiken, en daar is een dauwpuntsensor verkrijgbaar, dus dan is dat vast en zeker aan elkaar te knopen om dat werkend te krijgen :P

De dauwpunt temperatuur verschilt ook nog wel eens, dus ben wel benieuwd hoe ik dat praktisch moet gaan instellen :P
Een dauwpuntsensor bevestig je op de leiding. Komt er condens tussen sensor en leiding, dan stopt de koelvraag. Je hoeft dus niets in te stellen.

[ Voor 39% gewijzigd door Oxellaar op 25-01-2017 21:00 ]

Samsung A3050/AR7000 - Elga 3.0 - ME WSH-LN25I Diamond

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noord27
Knowbody schreef op woensdag 25 januari 2017 @ 20:50:
[...]
geeft niks. Installateurs mogen ook best een beetje leergeld investeren. Ze gaan het nog druk krijgen.
Helemaal als je netto voor 350 zo'n panasonic bij je op de stoep kan hebben staan.

Is het gemakkelijk om een monoblock Pana samen te laten werken met een ELGA?

[ Voor 11% gewijzigd door Noord27 op 25-01-2017 21:12 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hrt

hrt

Noord27 schreef op woensdag 25 januari 2017 @ 20:58:
[...]

Helemaal als je netto voor 350 zo'n panasonic bij je op de stoep kan hebben staan.
260....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noord27
Hmm... idd klein rekenfoutje. Erg interessant. Cascade met de Elga en SV eruit: dan maar (tijdelijk) een e-boiler..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
De elga heeft nog niet gedraaid en nu al spijt ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• koevlaas2
  • Laatst online: 22:30
Grolsch schreef op woensdag 25 januari 2017 @ 21:16:
We already told him...

13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noord27
Grolsch schreef op woensdag 25 januari 2017 @ 21:16:
Nee hoor. De installateur heeft zich verkeken op de hoeveelheid werk. >:)

De doorsparingen die overal gemaakt zijn (en inbegrepen zijn bij de installatie van de elga), kunnen gebruikt worden voor een 2e WP en/of PV en/of e-boiler. :*)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• reneeke1970
Knowbody schreef op woensdag 25 januari 2017 @ 20:51:
[...]

Staat die vrij of tegen een muur
Achterkant staat 25 van een muur af. Voor en rechterkant helemaal vrij, links, dat is de aanzuigen kant, staat tegen planken schutting met grote tussenruimtes

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hrt

hrt

Noord27 schreef op woensdag 25 januari 2017 @ 21:15:
[...]

Hmm... idd klein rekenfoutje. Erg interessant. Cascade met de Elga en SV eruit: dan maar (tijdelijk) een e-boiler..
Bij mij een 80L Daalderop, voor een prikkie op MP. Op 85 graden douchen als een malle met z'n 2en, hoewel met een beetje spreiding ook wel 5 man heb kunnen douchen. (Heb maar 650 watt element)
Ik ga geen SSW maken met de WP voor een iets betere cop en een heeeel andere investering/Tijd dat je WP niet voor verwarming kan draaien/Op vol vermogen (geluid) moet draaien/Ruimte....
Wat een voordelen!! :)

Maar dat zal niet iedereen vinden. Ik ben er heppie mee! _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arnnold
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 22:09
Ik ben ook direct teruggegaan naar 1". Moest ik wel want het pakket leidingen moet ook nog geïsoleerd worden en in een 125 mm PVC buis gepropt worden.Daarna door een dakdoorvoer naar de zolder. In de WP is de leiding 22mm.
Appie Heijn schreef op woensdag 25 januari 2017 @ 12:52:
Ik tackel dit jaar circa 1000m3 gas, blijft er nog 200-300m3 over voor SWW.

Tip van flip:
https://www.sani-flex.de/...e/flexschlauch-dn32-11-4/ Deze gebruiken voor doorvoer van WP naar binnen toe. Eventuele trillingen gaan dan niet door je CV systeem zingen.

Aansluiting Panasonic is 1 1/4" pas na het flexibele RVS gedeelte(door de muur heen) zou ik overgaan op kunststof of metalen buis(28mm). Ik heb het zelf "fout" gedaan door meteen een verloop op de WP te zetten zodat ik van 1 1/4 naar 1" ging. Echter heeft die flexibele RVS ondanks z'n forse buitenmaat een wat beperktere doorlaat(hoeveel weet ik even niet meer), in ieder geval minder dan 28mm.
1" = 28 mm staal

Panasonic WH-MDC05F3E5, 3900 Wp Solar Edge ZZW, 1940 Wp Enphase Oost/West, 2940 Wp Enphase Zuid, Quooker Combi+E, Elec 80 liter boiler, geen gasgebruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• foxie10
:)
Appie Heijn schreef op woensdag 25 januari 2017 @ 20:47:
[...]

Verwacht niet te veel verschil tussen 5 en 6 hoor ;)
Ik krijg hem bij -8 niet boven de 38 graden meer, maar dat komt omdat de deltaT =>5gr is bij mij. Komt door die klote radiatoren van mij. Ik moet de boel nog eens opnieuw inregelen echter omdat we het nog steeds warm houden is er niet veel drang om dit op korte termijn te gaan doen.

Daarom wederom, flow is erg belangrijk, vloerverwarming scheelt een hele hoop omdat die van zichzelf al een lage dT heeft.
Het is toch erg mooi dat je het warm krijgt bij -8 graden.
Voor mij is het raden welke temperatuur nodig is. Weet je hoeveel kw hij dan afgeeft?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paulv1973
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 06-05 20:38

paulv1973

16.730Wattpiek

Als je de Pana bij confort besteld in groepsaankoop kun je gewoon per afnemer een apparte factuur krijgen.
Het totaalbedrag wordt dan gedeeld door het aantal afnemers. Ik heb er 2 weken geleden zo 4 besteld.
Transportkosten dan 400,- ex btw
Nadeel is echter wel dat ook echt iedereen moet betalen. Zodra er 1 niet betaald....
Sja. Krijg dan je geld maar weer terug.
Ander nadeel is zoals al gezegd het afleveradres. Voordeel heb je pas bij 1 afleveradres. Als je dan inderdaad nog met een aantal WP door het land moet crossen, is de winst ver te zoeken.

Verder is de 6kw goedkoper dan de 5kw bij confort.... Dus waarom niet gewoon de 6kw nemen??

6.250Wp - ZW op SMA SB5000TL-21 + 6.510WP ZO, 31grad. + 3.720Wp - NW, 31grad, op SE5000er-01 + Pana Monoblock 6kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
foxie10 schreef op woensdag 25 januari 2017 @ 21:25:
:)
[...]

Het is toch erg mooi dat je het warm krijgt bij -8 graden.
Voor mij is het raden welke temperatuur nodig is. Weet je hoeveel kw hij dan afgeeft?
Bij -9 kreeg ik hem niet boven 34 graden, en toch bleef huis warm

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hrt

hrt

paulv1973 schreef op woensdag 25 januari 2017 @ 21:27:
Als je de Pana bij confort besteld in groepsaankoop kun je gewoon per afnemer een apparte factuur krijgen.
Het totaalbedrag wordt dan gedeeld door het aantal afnemers. Ik heb er 2 weken geleden zo 4 besteld.
Transportkosten dan 400,- ex btw
Nadeel is echter wel dat ook echt iedereen moet betalen. Zodra er 1 niet betaald....
Sja. Krijg dan je geld maar weer terug.
Ander nadeel is zoals al gezegd het afleveradres. Voordeel heb je pas bij 1 afleveradres. Als je dan inderdaad nog met een aantal WP door het land moet crossen, is de winst ver te zoeken.

Verder is de 6kw goedkoper dan de 5kw bij confort.... Dus waarom niet gewoon de 6kw nemen??
Goedkoper dan €2560 bij jou op de stoep? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• foxie10
reneeke1970 schreef op woensdag 25 januari 2017 @ 21:28:
[...]

Bij -9 kreeg ik hem niet boven 34 graden, en toch bleef huis warm
Isolatie kwestie, had je wel een hogere temperatuur nodig als het langer koud zou blijven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paulv1973

paulv1973

16.730Wattpiek

hrt schreef op woensdag 25 januari 2017 @ 21:32:
[...]

Goedkoper dan €2560 bij jou op de stoep? ;)
De 5kw kost 2723.
De 6kw kost 2620
Volgens de site van confort market.

6.250Wp - ZW op SMA SB5000TL-21 + 6.510WP ZO, 31grad. + 3.720Wp - NW, 31grad, op SE5000er-01 + Pana Monoblock 6kW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Noord27
paulv1973 schreef op woensdag 25 januari 2017 @ 21:39:
[...]

De 5kw kost 2723.
De 6kw kost 2620
Volgens de site van confort market.
6kw heeft aardig lagere cop waardes, wat zich terug gaat laten zien op je stroom rekening. Of nog meer PV leggen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paulv1973

paulv1973

16.730Wattpiek

Noord27 schreef op woensdag 25 januari 2017 @ 21:45:
[...]

6kw heeft aardig lagere cop waardes, wat zich terug gaat laten zien op je stroom rekening. Of nog meer PV leggen..
Ik verwarm nu met een Cop van 1...
Dus ik zal er alleen maar op vooruit gaan met de Pana...
Panelen liggen er zat. Ga dus een overschot krijgen. Maar daar heb ik dan wel weer een SWW projectje voor in gedachte
En een 5kw die harder moet werken om de temp te krijgen dan een 6kw is ook niet gunstig voor de cop.
Sja. Keuzes. Ik heb liever een 6kw en wat vermogen over.
Nu zal die 1e kw het ook niet de wereld van verschil zijn. Maar toch

[ Voor 20% gewijzigd door paulv1973 op 25-01-2017 21:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
foxie10 schreef op woensdag 25 januari 2017 @ 21:36:
[...]

Isolatie kwestie, had je wel een hogere temperatuur nodig als het langer koud zou blijven?
Denk het niet, circulatie pomp ging netjes aan uit op kamerthermostaat

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
[...]

Citroen c1 is zuiniger dan c3 ,totdat er aanhanger achter hangt van 1000 kg

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paulv1973

paulv1973

16.730Wattpiek

Ik krijg trouwens het advies niet met Armaflex te isoleren maar met steenwol....!!???
Advies komt van een bedrijf dat leidingen isoleert..... O-)

[ Voor 26% gewijzigd door paulv1973 op 25-01-2017 21:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noord27
reneeke1970 schreef op woensdag 25 januari 2017 @ 21:51:
[...]

Die vergelijking heeft geen raakvlak met dit onderwerp.

Dan kun je net zo goed een 14kW halen? Of dan toch maar die Audi A8 kiezen, voor de zekerheid. Waar ligt je gevoelsmatige grens is de hamvraag.

De gezinsauto (216pk/357Nm op rollenbank en 1430kg ledig gewicht), is zuiniger als de recent verkochte Alto (855kg, 70pk). 8)

[ Voor 34% gewijzigd door Noord27 op 25-01-2017 22:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
  • Laatst online: 22:30
reneeke1970 schreef op woensdag 25 januari 2017 @ 21:51:
[...]

max. aanhangermassa geremd 0 kg volgens carbase voor een citroen c1 :)

BMW m3 verbruikt minder dan een prius: YouTube: The TRUE Prius Test: BMW M3 gets Better MPG! - Top Gear

13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willie Wortel
  • Niet online
[...]

De meesten staren zich blind op COP waarden, anderen meten..... maar al te vaak wishful. Men vergeet, althans bij de pana mono, dat het de-frost een negatieve COP geeft tot -40 (MIN VEERTIG), vanwege de extra verwarming van 3kw. Als je dan een dag totaal maakt kom je bedrogen uit. Tis maar dat je het weet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hrt

hrt

paulv1973 schreef op woensdag 25 januari 2017 @ 21:48:
[...]

Ik verwarm nu met een Cop van 1...
Dus ik zal er alleen maar op vooruit gaan met de Pana...
Panelen liggen er zat. Ga dus een overschot krijgen. Maar daar heb ik dan wel weer een SWW projectje voor in gedachte
En een 5kw die harder moet werken om de temp te krijgen dan een 6kw is ook niet gunstig voor de cop.
Sja. Keuzes. Ik heb liever een 6kw en wat vermogen over.
Nu zal die 1e kw het ook niet de wereld van verschil zijn. Maar toch
Verwarmingscapaciteit bij +2 ºC, 4,8 voor de 5kW en 05,00 voor de 6kW..... _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hrt

hrt

Willie Wortel schreef op woensdag 25 januari 2017 @ 22:07:
[...]

De meesten staren zich blind op COP waarden, anderen meten..... maar al te vaak wishful. Men vergeet, althans bij de pana mono, dat het de-frost een negatieve COP geeft tot -40 (MIN VEERTIG), vanwege de extra verwarming van 3kw. Als je dan een dag totaal maakt kom je bedrogen uit. Tis maar dat je het weet.
Die ze in Duitsland ( zelfs iets frisser) niet aansluiten....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paulv1973

paulv1973

16.730Wattpiek

hrt schreef op woensdag 25 januari 2017 @ 22:08:
[...]

Die ze in Duitsland ( zelfs iets frisser) niet aansluiten....
Zo wil ik idd ook starten... Zonder 3kw heater element...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Noord27 schreef op woensdag 25 januari 2017 @ 22:00:
[...]

Die vergelijking heeft geen raakvlak met dit onderwerp.

Dan kun je net zo goed een 14kW halen? Of dan toch maar die Audi A8 kiezen, voor de zekerheid. Waar ligt je gevoelsmatige grens is de hamvraag.

De gezinsauto (216pk/357Nm op rollenbank en 1430kg ledig gewicht), is zuiniger als de recent verkochte Alto (855kg, 70pk). 8)
Gaat niet om de kW, gaat om de marketing techniek, totdat het op werken aan komt.

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Domba
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 01:19
hrt schreef op woensdag 25 januari 2017 @ 22:07:
[...]
Verwarmingscapaciteit bij +2 ºC, 4,8 voor de 5kW en 05,00 voor de 6kW..... _/-\o_
Iets meer flow voor een kleinere dT dan die van de testcondities van dT 5 of 8 en je hebt 5,6-5,8kW en 5,5-5,7kW bij -2C

Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Willie Wortel schreef op woensdag 25 januari 2017 @ 22:07:
[...]

Gebruikt jouwe die zo vaak dan?
Geloof niet dat de mijne al tien keer gebruikt is

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
Noord27 schreef op woensdag 25 januari 2017 @ 21:23:
[...]

Nee hoor. De installateur heeft zich verkeken op de hoeveelheid werk. >:)

De doorsparingen die overal gemaakt zijn (en inbegrepen zijn bij de installatie van de elga), kunnen gebruikt worden voor een 2e WP en/of PV en/of e-boiler. :*)
Mij ontbreekt ff de logica, had je niet beter direct een "echte" WP kunnen bestellen als je uiteindelijk toch van je SV af wil :?

Waarom heb je dan in vredesnaam de Elga besteld :?

Al kreeg ik hem voor niks, dan wou ik hem nog niet hebben als ik er niets aan zou hebben 8)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Noord27
Ik wil wel van de SV af. Maar of dat haalbaar is zijn de meningen over verdeeld tussen installateurs. Dus met praktijkervaring kan pas definitief gezegd worden of het echt gaat lukken zonder teveel aanpassingen.

Heb installateur gehad die minimaal 11kW icm volledig nieuwe vloerverwarming nodig achtte. Maar ook eentje die 6kw icm 2 andere radiatoren het voldoende achtte.

Dus vandaar deze keuze.

Theorie en praktijk zijn altijd erg verschillende zaken. Als de ELGA draait kan er exact gekeken worden waar verbetering te behalen zijn en of volledig zonder SV rendabel is. Wellicht betere isolatie of ander afgifte systeem. Zelfs alternatieven zoals pelletkachel zijn een optie.

Praktijkervaring op doen was het algemene advies. En van daaruit kan er concreet verder gekeken worden.

Tot slot gaat de techniek nog steeds redelijk rap vooruit op dit vlak. En beginnen installateurs eindelijk af te stappen van het volledig denken in gas.

Zoals je leest in het PV topic gaat daar de techniek ook maar door en door. Wat 3 jaar geleden als een hoog rendement paneel werd beschouwd is nu al bijna niet meer nieuw te verkrijgen.

[ Voor 40% gewijzigd door Noord27 op 25-01-2017 22:40 ]

Pagina: 1 ... 163 ... 173 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Er is tegenwoordig ook een vloerverwamings setup topic:
Algemeen (vloer)verwarming setup topic